WhatsApp brengt iOS-naar-Android-chatmigratie naar Pixels en nieuwe telefoons

Nieuwe smartphones die met Android 12 geleverd worden en alle Pixel-telefoons van Google krijgen ondersteuning voor een WhatsApps-functie om chatgeschiedenis van iOS naar Android over te zetten. Deze functie was al beschikbaar voor Samsung Galaxy-telefoons.

WhatsApp chats overzetten iOS AndroidDe migratiefunctie is nu beschikbaar op alle Pixel-smartphones en komt binnenkort naar nieuwe telefoons die met Android 12 geleverd worden, schrijft Google. Het bedrijf schrijft nadrukkelijk dat alleen nieuwe telefoons die vanuit de fabriek Android 12 krijgen, ondersteuning krijgen voor de migratiefunctie, naast alle Pixel-telefoons. Google zegt tegen The Verge met smartphonefabrikanten samen te werken om de migratiefunctie ook mogelijk te maken op smartphones die worden geüpgraded naar Android 12.

Om de chatgeschiedenis over te kunnen zetten, moeten gebruikers een iPhone en Android-telefoon koppelen middels een Lightning-naar-USB-C-kabel. Daarna kunnen ze met de Android-smartphone op de iPhone een QR-code scannen om WhatsApp te openen en alle gesprekken, media 'en meer' te kopiëren naar de Android-telefoon. Google en WhatsApp benadrukken dat tijdens het overzetten data niet te onderscheppen is. Gebruikers zullen tijdens het kopiëren ook geen nieuwe berichten ontvangen.

Samsung-smartphones kregen al eerder de migratiefunctie. Dit werd in augustus aangekondigd. Voor Samsung-telefoons is Android 10 voldoende om de chats te kunnen migreren vanaf iPhone-telefoons. WhatsApp wil de migratiefunctie beschikbaar maken voor meerdere platforms, waardoor bijvoorbeeld de migratie van Android naar iOS mogelijk zou kunnen worden. Hier heeft het bedrijf echter nog geen concrete details over bekendgemaakt.

Door Hayte Hugo

Redacteur

27-10-2021 • 09:59

84 Linkedin

Submitter: AnonymousWP

Lees meer

Reacties (84)

84
80
29
6
0
41
Wijzig sortering
Dat is toch wel een groot nadeel aan whatsapp. Ik wissel regelmatig van telefoon, leuk even nieuw toestel proberen. Maar ik vergeet of altijd te back-upen, en als ik het niet vergeet is het altijd weer een drama van ios naar android en terug. Heb whatsapp in 2014 verwijderd van mijn telefoon, maar in 2020 voor de zaak teruggenomen zodat klanten je altijd kunnen bereiken, maar in die 6 jaar is het nog steeds een drama. Telegram blijft hier toch superieur in
Telegram blijft hier toch superieur in
Onzin. Telegram is een heel ander soort applicatie. Een soort Slack bijvoorbeeld. Telegram lijkt op whatsapp, maar het is totaal niet te vergelijken.

Whatsapp werkt op deze omslachtige manier omdat je gespreksgeschiedenis, foto's, bestanden, etcetera opgeslagen zijn op jouw toestel en die van je gesprekspartner maar niet op een server. Dat betekent dat Whatsapp niet mee kan lezen met je gesprekken. Gesprekken bij Whatsapp zijn default goed end to end versleuteld. Whatsapp kan dus nooit informatie opslaan op hun server over de inhoud van gesprekken. Ook de bijlages (bestanden/foto's) niet. Aangezien iOS en Android vanwege beveiliging het moeilijker maken om bij data te kunnen, vooral iOS is daar een lastige in, is het migreren van data die alleen in het versleutelde en beveiligde deel van de applicatieopslag staat, lastig te migreren. Dat betekent dat als iemand jouw telefoonnummer in handen krijgt, ze nooit bij je Whatsapp gespreksgegevens kunnen komen. Je gespreksgeschiedenis, foto's, etcetera is veilig.

Telegramgesprekken zijn niet end to end versleuteld. Alleen je verbinding naar de Telegram server is versleuteld. Dat betekent dus dat je inderdaad vanaf de telegram server vanuit alle locaties je gegevens op kunt halen. Maar dat betekent ook dat al je gegevens (incl. bijlages) op telegram servers staan. Dat vind ik zelf wat risicovol, dus het gemak van telegram, heeft ook een prijs. Komt iemand in je telegram account, dan hebben ze ook je gespreksgeschiedenis etc. te pakken. Misschien niet handig. Er is géén end to end encryptie bij Telegram. De server doet het ontsleutelen/versleutelen. Telegram zelf heeft dus de encryptiesleutels in handen en kan meekijken met jouw gesprekken als ze zouden willen. Je kunt optioneel end to end encryptie voor een chat aanzetten, maar tadaa, dan zijn die gesprekken net zo beperkt als whatsapp. Telegram bewaart volgens de privacy policy ook 12 maanden lang metagegevens van je gesprekken. Naast je IP adressen enzovoorts. Het is dus ook op dat vlak niet bijzonder gunstig.

Dus, ga lekker Telegram gebruiken. Zet al je gegevens op een 'Russische' server zonder enige vorm van transparantie. Met alleen wat vage beloftes van de eigenaar. Dat ze nu vanuit Dubai opereren, maakt de boel weinig beter, qua wetgeving enzo.

Maar het eeuwige gezeur over dat Telegram iets beter doet is op zichzelf gewoonweg onzin. Telegram doet niet iets beter, maar doet iets anders. Je levert de nodige privacy en beveiliging in voor een klein beetje extra functionaliteit. Dat is een keuze.

Wil je Whatsapp goed vergelijken? Pak dan Signal. Die doet praktisch 't zelfde. Moet je voor de lol eens kijken of je bij Signal van Signal iOS naar Signal Android je gegevens over kunt zetten.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 27 oktober 2021 10:58]

Jij bekijkt Whatsapp wel erg door een roze bril. Jij beweert dat Whatsapp geen informatie over je gesprekken en geschiedenis kan opslaan. Maar voordat die berichten bij jou en je chatpartner aankomen gaan ze toch eerst via de servers van Whatsapp. En wie zegt dat ze daar niet even een kopietje van opslaan?

Je moet Whatsapp/Facebook maar geloven dat de Whatsapp berichten end to end encrypted zijn.

Misschien worden ze stiekem wel pas encrypted wanneer ze de servers van Whatsapp verlaten (en wanneer Facebook het kopietje opgeslagen heeft).
Jij beweert dat Whatsapp geen informatie over je gesprekken en geschiedenis kan opslaan. Maar voordat die berichten bij jou en je chatpartner aankomen gaan ze toch eerst via de servers van Whatsapp. En wie zegt dat ze daar niet even een kopietje van opslaan?
Je springt van de hak op de tak.

• WhatsApp slaat zeker metadata over gesprekken op.
• WhatsApp gebruikt end-to-end encryption. Toegegeven, Facebook kan een corrupte client sturen die berichten lokaal ontsleutelt en weer upload naar Facebook, maar tot nu toe is daar geen bewijs voor.

Het end-to-end encryption scheme was volgens mij ook geaudit (in Signal, of in WhatsApp dat dezelfde implementatie gebruikt).

Telegram is nog steeds niet vergelijkbaar. Want end-to-end encryption is een optie en kan niet voor groepsgesprekken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 oktober 2021 09:09]

Whatsapp encrypt de backups niet en standaard worden die backups gewoon geüpload. Als je echt gelooft dat Facebook niet alles meeleest heb ik nog een kat in een zak te koop.
De backup van de berichtendatabase wordt al jaren versleutelt en gaat daarnaast niet naar FB maar naar Apple of Google. Tegenwoordig kan je ze ook sterker versleutelen met een eigen key inclusief alle bijlagen.

Maar volgens mij wist je dit al.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 27 oktober 2021 14:10]

Hoewel ik het fout had, ben jij veel fouter dan ik: de versleuteling wordt nu pas uitgerold: nieuws: WhatsApp begint met uitrol end-to-end-encryptie voor back-ups

De versleuteling was niet E2E, dus FB bezit gewoon de sleutel voor die backup, en ze kunnend us meelezen, persoonlijk beschouw ik dat als 'not encrypted'.

Dus nee: het werd niet al jaren versleuteld, toch niet in enige nuttige zin. In tegendeel: voor de meeste mensen gebeurt dat nog altijd niet want de rollout is pas begonnen.

Maar volgens mij wist je al dat je jouw uitspraak verzonnen had ;)

[Reactie gewijzigd door kiang op 27 oktober 2021 16:34]

Anoniem: 486069
@kiang27 oktober 2021 16:11
De backup werd al wel versleuteld, maar nu is er end to end versleuteling toegevoegd
Niet E2E -> dus FB kon alles lezen
Anoniem: 486069
@kiang27 oktober 2021 16:15
Niet E2E -> dus FB kon alles lezen
Ja dat laat ik in het midden, daar hoef ik geen uitspraak over te doen.
Dus eh, nee: het werd niet al jaren versleuteld
maar dit klopt dus niet
Fair enough, maar in een discussie die er net over gaat of FB berichten wel of niet kan meelezen wil 'niet E2E' gewoon hetzelfde zeggen als 'niet versleuteld': leuk dat het versleuteld is, maar FB heeft gewoon de key dus die versleuteling doet niets voor je privacy tegen facebook, en daar ging het net om.
Anoniem: 486069
@kiang27 oktober 2021 17:39
Dat iemand een (kopie van) je sleutel heeft, wil nog niet zeggen dat je deur niet op slot zit..
Dat facebook bij je data zou kunnen (bron?) is voor het grootste deel van de mensen niet interessant, voor wie het wel interessant is gebruikt vast al een alternatief voor whatsapp
Je had fysieke toegang tot het device nodig,en dan kon je via een hack bij de sleutel van de databestanden.

Whatsapp databestanden zijn al jaren versleuteld op je apparaat.
Back-ups worden vanaf de nieuwe versie wel versleuteld.

"End-to-end-encryptie voor back-ups wordt via de nieuwste versie van WhatsApp stap voor stap beschikbaar gesteld."
nieuws: WhatsApp begint met uitrol end-to-end-encryptie voor back-ups

Verder is roepen dat facebook overal meeleest in WhatsApp erg makkelijk, maar als je dat roept zou het goed zijn om daarvoor degelijke bronnen en/of onderzoeken te benoemen waarin dit is aangetoond.
En bron voor iets geven wat kost wat kost geheim gehouden moet worden, succes. Voor mij is het heel eenvoudig, we horen niet dat de NSA/CIA/FBI toegang vragen bij de rechter over gesprekken van terroristen, etc. ( we hebben in het verleden rechtspraken langs zien komen voor die toegang)

Dat betekend voor mij ze hebben toegang.

En kom nou niet met end2end encripty. Kun jij mij verzekeren dat de Whatsapp app de private key niet naar Facebook stuurt ( encripted met een public key natuurlijk ). Dat zijn iets van 4kb aan data en met die key kunnen ze alles bekijken. En de wet in de US zorgt er voor dat bedrijven en personen dit niet naar buiten mogen brengen want dan wordt je voor land verraad aangeklaagd, en dan heb je bijna geen rechten meer. Dus wachten tot dat er een klokkenluider opstaat, maar kijkende naar Manning en Assange, denk ik niet dat er veel mensen nog klokkenluider tegen de US regering willen zijn.
En bron voor iets geven wat kost wat kost geheim gehouden moet worden, succes. Voor mij is het heel eenvoudig, we horen niet dat de NSA/CIA/FBI toegang vragen bij de rechter over gesprekken van terroristen, etc. ( we hebben in het verleden rechtspraken langs zien komen voor die toegang)
En die zijn verloren als het gaat om end-to-end encryption. Ook Facebook hoeft niet op te leveren wat ze niet kunnen opleveren. Verder geven ze (zoals genoemd) wel metadata weg, en vaak hebben opsporingsdiensten daar voldoende aan.
En kom nou niet met end2end encripty. Kun jij mij verzekeren dat de Whatsapp app de private key niet naar Facebook stuurt ( encripted met een public key natuurlijk ).
Andersom, als jij vermoedt dat Facebook (of Open Whisper Systems in het geval van Signal) dat doet, kom maar met bewijs. Het is aan de claimer om met bewijs te komen, niet om anderen diens claim te laten ontkrachten (om gish gallop te voorkomen).

Of is het toch slechts speculatie en onderbuik waarop je uitspraken gebaseerd zijn?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 oktober 2021 15:03]

Jij bekijkt Whatsapp wel erg door een roze bril. Jij beweert dat Whatsapp geen informatie over je gesprekken en geschiedenis kan opslaan. Maar voordat die berichten bij jou en je chatpartner aankomen gaan ze toch eerst via de servers van Whatsapp. En wie zegt dat ze daar niet even een kopietje van opslaan?
Je moet beter leren lezen. Ik zei dit;
Dat betekent dat Whatsapp niet mee kan lezen met je gesprekken. Gesprekken bij Whatsapp zijn default goed end to end versleuteld. Whatsapp kan dus nooit informatie opslaan op hun server over de inhoud van gesprekken.
De inhoud van gesprekken dus. Waar de problemen ontstaan is dat Whatsapp wél metadata bij kan houden en gebruikt, zoals met wie je wanneer praat. Maar niet wat je zegt. Dus wel de metadata, niet de inhoud. Maar dat doet telegram ook gewoon. Volgens de Telegram privacy policy bewaren ze dat 12 maanden.
Maar voordat die berichten bij jou en je chatpartner aankomen gaan ze toch eerst via de servers van Whatsapp. En wie zegt dat ze daar niet even een kopietje van opslaan?
Begrijp je de betekenis van end to end encryptie? Ik vermoed van niet. Het betekent dat Whatsapp de inhoud niet kan ontsleutelen want de encryptiesleutels liggen bij jou en je gesprekspartners (en bij groepsgesprekken dus alle gesprekspartners) en niet bij Whatsapp. Het enige dat op de server bij whatsapp gebeurt is dat de berichten die op jouw apparaat versleuteld worden, tijdelijk worden opgeslagen om te versturen naar de ontvanger als die online is. Maar Whatsapp kan de inhoud niet lezen in deze situatie.
Je moet Whatsapp/Facebook maar geloven dat de Whatsapp berichten end to end encrypted zijn.
Whatsapp gebruikt het Signal protocol (net als Signal). Dat protocol is bijzonder transparant en er is genoeg informatie over te vinden. Je hoeft niemand te geloven, je had de info ook gewoon zelf kunnen opzoeken, voor je zoiets raars zegt.
Misschien worden ze stiekem wel pas encrypted wanneer ze de servers van Whatsapp verlaten (en wanneer Facebook het kopietje opgeslagen heeft).
En misschien ben je een wappie die liever FUD verspreid dan informatie die gewoon beschikbaar is opzoekt. Zowel mijn statement hier over jou als jouw statement over Whatsapp/Facebook is bijzonder kortzichtig. Niet handig hè? Het is niet dat ik Whatsapp bekijk door een roze bril. Het is dat jij Whatsapp bekijkt vanuit je onderbuikgevoel en je onzin verspreid in plaats van de feiten even op een rijtje te zetten.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 27 oktober 2021 11:38]

Dan is het geen end to end encryptie en liegt men alle gebruikers voor waarvoor ze een flinke aanklacht tegemoet kunnen zien. Ik denk niet dat je hoeft te twijfelen aan de E2E-versleuteling van Whatsapp. Metadata wordt natuurlijk wel verzameld maar daar maken ze ook geen geheim van.
Dat kan je checken: als je vermoedt dat de berichten pas op de server worden versleuteld, open dan maar een Wireshark sessie via je telefoon en probeer ze maar eens te bekijken.
ja dat wel, maar waar zijn alle sleutels opgeslagen?
[edit]
ik bedoel, is het zeker dat de sleutels alleen op de toestellen staan, of zijn ze al dan niet per ongeluk ook ergens anders opgeslagen?

[Reactie gewijzigd door NKR op 27 oktober 2021 11:37]

De kans is vrij groot dat je er met alleen Wireshark niet bent. Als WA een redelijk goede TLS configuratie gebruikt, zéker met key pinning, heb je toch echt wat meer tools nodig.

Hierin zit overigens óók een verschil tussen WA en Signal: de laatste vertrouwd de CA's niet.

[Reactie gewijzigd door jurroen op 27 oktober 2021 15:58]

Whatsapp (of eigenlijk: facebook) kan echt je berichten niet inzien hoor. Wat volgens mij wel bekend is is dat facebook vrij veel metadata verzameld, zoals je contacten, met wie je chat en wanneer. Deze data kan waardevol zijn. Maar inhoudelijk weten ze niet wat jij vertelt.
Zelfs al zijn ze end to end encrypted. Wie zegt mij dat whatsapp de sleutel niet deelt wanneer de whatsapp server daar om vraagt. Uiteindelijk blijft het toch een kwestie van vertrouwen.
Misschien moet je even kijken hoe het signal protocol werkt, die situatie is namelijk afgedekt in de werking ervan.
Allemaal leuk en aardig; maar Signal is open source en Whatsapp niet. Er zijn mensen die de (code) ontwikkelingen van Signal blijven volgen. Bij een achterdeurtje of dergelijke functionaliteit is een fork zo gemaakt (die zijn er zelfs al, zoals Molly en Johanw666's fork).

Whatsapp is niet open source en heeft dat voordeel dus niet. Ja, het is te bevestigen of ontkrachtigen via reverse-engineering, maar dan zou dat voor elke build moeten gebeuren, liefst nog in beta stadium zodat er op tijd aan de bel getrokken kan worden bij malicious code. Anders is het "te laat" - voorkomen is nog steeds beter dan genezen.
Technisch gezien heb je gelijk. Als technieker vind ik Signal, dan wel Whatsapp, ook veel veiliger dan Telegram.

Echter maakt het voor het gros van de mensen niet uit of iets nou wel of niet versleuteld is of hoé het werkt. Men wil met vrienden en familie chatten, en dat moet lekker werken.

Facebook is een van de rijkste bedrijven ter wereld, ze kunnen de UX makkelijk verbeteren. Een versleutelde kopie aan de serverkant zou geen enkel probleem moeten zijn, helemaal aangezien je ze toch op hun mooie blauwe ogen moet vertrouwen om veilige code naar je apparaat te pushen. Het enige wat ze dan zouden moeten fixen, is een veilige key transfer, en dat kan makkelijk zowel lokaal als multi-device werken.

Onder andere protocollen als XMPP en Matrix hebben ondersteuning voor multi-device chats zonder daarvoor veiligheid op te moeten offeren. Facebook heeft een stuk meer geld en mankracht dan een stel open-sourcehobbyisten, dus ze zouden die features gewoon over kunnen nemen; ze kiezen er gewoon voor om het niet te doen.

Dat voor jou de versleuteling essentieel is, betekent niet dat iedereen dat zou moeten vinden. Als @magnat505 het makkelijk wisselen van telefoons een belangrijkere feature vindt dan de end-to-end-versleuteling, dan kun je denk ik lastig stellen dat Telegram niet superieur is aan Whatsapp. Telegram loopt enorm achter op de beveiliging van hun concurrentie, maar voor de meeste zaken is de gebruikerservaring zoveel beter dat ik helemaal geen zin heb om op die veiligere alternatieven over te stappen. De Signal desktop client vind ik voor geen meter werken, de Signal-app werkt ook minder lekker en alle alternatieven missen features die Telegram wel heeft.

Ik hoop persoonlijk dat de Matrix-clients volwassener worden, en tot die tijd blijf ik gewoon lekker bij Telegram. Ik discussieer geen staatsgeheimen, ik kan toch niet zien wat de andere kant met mijn berichten doet, ik mag van Signal mijn eigen clients niet op hun netwerk aansluiten en bij Whatsapp weet ik niet of er niet stiekem gewoon een onversleutelde kopie wordt gestuurd, dus dan geef ik die versleuteling liever weg dan dat ik de inferieure alternatieven moet gebruiken.
Dat voor jou de versleuteling essentieel is
Waar lees jij dat?

Ik ben gewoon een actieve Telegramgebruiker, maar wel een beetje moe van die kortzichtige opmerkingen als 'telegram doet het beter'. Dat is namelijk niet zo. Telegram maakt andere keuzes en niet voor alle situaties betere keuzes. Het is handig als je daar als gebruiker van op de hoogte bent en niet dat je appels met peren aan 't vergelijken bent.
dan kun je denk ik lastig stellen dat Telegram niet superieur is aan Whatsapp.
Ik vind Telegram of Whatsapp nooit superieur aan elkaar. Ik vind dat de ene een andere keuze maakt dan de ander en ze daardoor niet te vergelijken zijn. Dus ik kan heel goed stellen dat ze geen van beide superieur zijn aan elkaar, want ze doen heel andere dingen. Ookal lijken ze op elkaar. Als Whatsapp je qua beperkingen niet bevalt en je vind privacy etc. niet zo boeiend, dan is Telegram een uitstekende optie. Dat maakt 'm niet superieur, maar dat maakt 'm beter geschikt voor jouw persoonlijke situatie.
Je kan ook end-to-end encryptie gebruiken *en* de (versleutelde) data op de server opslaan. Dan hoef je bij migratie alleen de sleutel over te zetten, dit zou je heel simpel met een QR code oid kunnen doen.
Potato potato. Het doel is berichten en media naar elkaar toesturen. In dat geval doen beide apps hetzelfde.

Je zou eventueel er ook bij stil kunnen staan dat het sommigen echt niets boeit of er iemand meekijkt of niet. Als ik iets echt niet wil delen met anderen dan zorg ik ook dat dat niet via zo'n medium gaat. In dagelijks gebruik komt zo'n situatie bijna niet voor. Dan neem ik het gebruiksgemak van Telegram waarmee ik overal zonder gedoe kan inloggen boven de "veiligheid" van WhatsApp.
Ik snap het probleem ook niet zo. Het zijn textfiles (json/xml whatever) en wat binaries (eventueel, de media).
Wat ik ervan gezien heb, is dat het sqlite databases zijn. Niet platte textbestanden.
Het datamodel op Android is echter anders dan op iOS. (om het makkelijk te maken)

Op Android hebben ze twee datastores:
wa.db (contactpersonen/foto's/enz/enz)
msgstore.db (berichten)

Op iOS hebben ze één grote datastore:
ChatStorage.sqlite

De layout in beide platformen is ook compleet anders.
In deze thread heeft iemand het meer uitgewerkt: https://www.quora.com/Wha...sApp-use-for-the-back-end

Maar onder aan de streep is er natuurlijk 0 excuus dat dit niet al veel langer bestaat. Het is niet zo dat Facebook geen ervaring heeft met dataverwerking :)
Buiten dat bestaat er ook al sinds jaar en dag derdepartijssoftware die het wel kan via de backups van de platformen: https://mobiletrans.wondershare.com/
Ja, ik doelde ook niet het device format, maar het export/import-format moet toch simpel te maken zijn.
Die lokale SQLLite database moet je eerst decrypten, daarvoor heb je de private key nodig. Die kun je met obscure tools heel eenvoudig achterhalen via een USB kabel, al moet je telefoon daar wel voor geroot zijn (Samsung in elk geval).

Ik heb dit gedaan om van 2 telefoons de chat history samen te voegen. Werkt als een trein, maar wel omslachtig, te omslachtig.
Werkt als een trein, maar wel omslachtig, te omslachtig.
Dit is absoluut waar. De tool werkt en begeleid je goed door het proces, maar het voelt als een zeer omslachtige methode. Zeker rekening houdend met wat voor megaconcern met als core component dataverwerking er achter zit..... Het feit dat ze nu een tool uitbrengen, waarmee je met een kabel moet trutten vind ik ook al nergens over gaan.
Doe het desnoods via de cloud (al zullen mensen dan mogelijk onvoldoende vertrouwen hebben in het feit dat Facebook al-dan-niet je data voor henzelf kopieerd) of gewoon direct via wifi. Het gaat veelal om 'slechts' een paar GB aan data (laat het in de praktijk maximaal 20GB zijn)
De chatbackup functie heeft zo lang ik mij herinner al een daily, weekly, monthly optie.
Andersom is, naar mijn weten, nog niet mogelijk; van Android naar iOS.
(In ieder geval niet met tools vanuit WhatsApp, wel met tools van derde partijen)
Ik heb anderhalf jaar geleden de overstap gemaakt van Android naar IOS en mijn Whats App geschiedenis niet mee genomen. Ik had wel geprobeerd om de geschiedenis mee te nemen, maar ik kon alleen sketchy tools vinden, waaronder mobiletrans.wondershare.com. Ik heb wel de trial geprobeerd maar die kon me niet overtuigen dat het geen oplichting was.

Zijn er hier tweakers die positieve ervaringen hebben met deze tools?
Ja hoor, die tool heeft me geweldig uit de brand geholpen bij mijn overstap van Android naar iOS. Er zijn wel tientallen van dit soort tooltjes, de ene nog duurder dan de ander maar na een rondje Googelen uitgekomen bij Mobiletrans die relatief goedkoop was en goed zou werken. En dat werkte, alle chats zijn gewoon netjes overgezet.
maar hoor gewoon wat je zegt, het is dus niet mogelijk om gewoon een. export / import functie te maken die op basis van zip, jpg, mp3 en html een backup van een gesprek kan maken die je zowel of out app kunt lezen als weer binnen de app kunt importeren.

wie verzint het nou om geen import export functie te bouwen in een chat-aplicatie 8)7

maar zelfs als je dat niet 'wilt' is er ook geen manier om whatsapp eigenhandig zo in te richten dat JIJ kunt bepalen waar het z'n online backups plaatst. ter illustratie: ik heb 50gb apple storage (voor de hoognodige devicebackups) en 1tb MS365 (gezins account), en 1,25 tb Stack storage (geupgradet toen het nog goedkoop was om backups te krijgen bij je gratis account). waar zou ik het liefste mijn in-app backups opslaan denk je?
Ik ben het volledig met je eens hoor. Helaas is er nu gewoon geen andere optie dan het te doen met een (duur) extern tooltje als je van Android naar iOS wil.

Deels lijkt dat ook te komen doordat WhatsApp voor Android en voor iOS twee volledig apart ontwikkelde apps lijken. Ze hebben alleen het onderliggende platform met elkaar gemeen.
Klopt. Daar heb je derdepartijsoftware voor nodig.
https://mobiletrans.wondershare.com/

[Reactie gewijzigd door lenwar op 27 oktober 2021 10:29]

Ik heb, met het risico dat mijn account wordt gedisabled vanwege schending van de TOS, dit laatst geprobeerd, maar het werkte bij mij helaas niet. Dus nu nog maar even wachten op de officiële optie.
Ik heb er persoonlijk alleen positieve ervaringen mee. Ook het migreren van je contactenlijst e.d. werkt met deze tool beter dan de dingen die Apple/Google zelf aanbiedt.
Als je een automatische back-up neemt, kan je deze dan niet eenvoudig terug plaatsen of zie ik het te gemakkelijk ?
Je backup gaat naar iCloud of Google. Van beide kan je enkel terugzetten naar hetzelfde platform.
Ik dacht dat je dus ook kon inloggen met een google account op een ios device.
Thanks voor de info.
Ik heb geprobeerd de backup over te zetten van mijn Google account naar Icloud en deze te importeren, maar dat werkte helaas ook niet.
Je kan jou gmail account als icloud inderdaad gebruiken, en dat hij de de contacten enzo overzet ook.
Echter ziet whatsapp op IOS alleen Icloud drive, en op google ziet die alleen google drive als backup / restore optie.
Apple heeft met het beperken van tracking recent een zichtbare deuk geslagen in het businessmodel van FB. Het zou me niet enorm verbazen als Whatsapp/FB daardoor wat minder haast hebben met dingen náár iOS migreren. Is uiteraard puur speculatie.
Is het ook mogelijk om een oudere Android Back-up toe te voegen aan de iOS WhatsApp als je al een tijdje WhatsApp gebruikt op iOS?
Er bestaat derdepartijsoftware die als het goed is een backup kan 'toevoegen'
https://mobiletrans.wondershare.com/

[Reactie gewijzigd door lenwar op 27 oktober 2021 10:29]

Dus als ik het goed begrijp is dat deze software dan de oudere back-up toevoegen kan aan mijn current iOS back-up en dat zo alles weer samen is in 1 back-up?
Ja, als het goed is wel.
Ik heb in het verleden twee backups samengevoegd, maar dat waren twee redelijk recente backups (wel van twee verschillende platforms). Ik dacht dat er stond dat het ook met oudere versies kan. Misschien moet je het vantevoren even navragen voor het geval.
Als er software bestaat die dit doet, moet er toch ook een manier zijn om het zelf te doen? zijn er nog geen github scriptjes voor?
Was gisteren toevallig bezig met dat vraagstuk van een Android naar iOS. Goede hemel... Hoe lang bestaat Whatsapp nu al?... Is men nou zo blind geweest met de implementatie van deze meest voorkomende handeling? Had al jaren standaard aan boord moeten zitten.
Maar ja. Dat heb je kennelijk als de focus van FB totaal op andere "features" ligt...
En toch kan concurrentie zoals Signal het ook niet. Zou er misschien toch wat meer achter zitten?
Ja, als je geen export functionaliteit bouwt kan een concurrerend platform ook geen (moeilijker) import functie bouwen voor jouw exports.
Signal kan niet van Signal Android naar Signal iOS en andersom. Terwijl ze pretenderen beter te zijn dan Whatsapp, dat zou dus vrij ongewoon zijn voor Signal om om die reden niet te willen exporteren.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 27 oktober 2021 15:01]

Nee, het is gewoon onwil. Je kunt sowieso een backup restoren naar een andere telefoon. Het enige wat verhindert dat je naar een andere telefoon op een ander platform kan, is de locatie van de backup en het formaat ervan. Een peer to peer connectie binnen hetzelfde netwerk zou ook gewoon kunnen werken om de databse over te zetten.
De instructies (voor een Samsung toestel, maar zou ongeveer hetzelfde moeten zijn voor de Pixels). Belangrijkste is wel dat je Android toestel gloednieuw is, dus nog geen setup doorlopen heeft:
How to migrate WhatsApp chats from an iPhone to a new Samsung device
  • Turn on your Samsung and connect by cable to your iPhone when prompted
  • Follow the Samsung Smart Switch instructions
  • When prompted, scan the QR code displayed on the new Samsung device using the iPhone’s camera
  • Tap Start on your iPhone, and wait for the process to complete
  • Continue setting up your new Samsung device
  • When you reach the home screen, open WhatsApp and log in using the same phone number used on your old device
  • Tap Import when prompted, and allow the process to complete
  • Finish activating your new device. Your WhatsApp chats should now be available.
Morgen maar eens uitproberen om van een 11 Pro Max naar Pixel 6 Pro te migreren. Blijft overigens belachelijk dat er niet een gebruiksvriendelijkere optie is.

[Reactie gewijzigd door chengbondkwok op 27 oktober 2021 10:15]

Zal wellicht iets te maken kunnen hebben met de end-to-end-encryption? :)
leuk dat overzetten, wilde het toen ik overging van android naar ios (en omgekeerd) ook graag. Maar heb je het echt nodig? Zoek je wel eens berichten terug? Media uit de chats heb ik (als leuk) gewoon in mn gallery staan. De rest is vaak gewoon onzinnig gelul. Neemt ook nog veel ruimte in!
Ja, gespreksgeschiedenis bewaren is super handig en fijn :) Ook goede herinneringen daar.
Sinds maart 2021 bezit ik een Samsung Galaxy A52. Ik kwam van de iPhone 6s (daarvoor een LG G3 gehad). Ik heb mijn chats van mijn LG G3 gedeeltelijk kunnen overzetten. Wel was de alle chats van 2015 en 2016 kwijt. Iemand een idee?

Nu wil ik ook graag weten of ik mijn chats vanaf mijn iPhone 6s ook nog kan overzetten naar mijn Samsung A52 (dus berichten wat ik nu heb plus van iPhone 6s). Is dat mogelijk?
Yep, ik heb een vergelijkbaar probleem, na wat Googlen lijkt de enige optie een tweede Android telefoon te halen, deze migratie optie gebruiken en dan manueel de SQLite databases te mergen.

Als er een makkelijkere manier is zou ik dat graag horen!
“Hier heeft het bedrijf echter nog geen concrete details over bekendgemaakt.”

Het gaat ook nog wel ff duren vermoed ik. Samsung heeft FB betaald voor tijdelijke exclusiviteit en nu kondigt Google een samenwerking aan om fabrikanten te helpen.

Facebook is boos op Apple vanwege o.a. die anti-tracking functies in iOS dat hen naar eigen zeggen veel geld heeft gekost en wil graag dat mensen naar een ander platform gaan en Google is daar natuurlijk ook bij gebaat dus helpt FB daar graag bij. Het zou me niet eens verbazen als uiteindelijk de functie er helemaal niet komt van Android->iOS.

Gelukkig zijn er third-party tooltjes die het kunnen regelen zoals BackupTrans. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 27 oktober 2021 14:17]

Ik zou graag overgaan op een andere chat app, iemand die een truc heeft om de fam/vrienden mee te krijgen?
En hoe mooi ik deze post ook vind, toch ben ik ervan overtuigd dat mijn ouders, mijn opa en oma, mijn vriendin en mijn buurvrouw hier weinig tot niets mee doen of uberhaupt kunnen. Het boeit ze simpelweg te weinig. Waarschijnlijk al te weinig om alle 20 slides af te maken.
Ja precies en goed ik denk het zelfde het boeit mij niet, en ook telegram of Signal zal voorwaarden hebben die je niet wellicht niet wil(Of welke andere chat app dan ook).
Ik geloof echt niet dat Signal 100% gratis kan blijven, ook niet door eventuele donaties of iets.

Wellicht nu nog zo is en er niks met je gegevens gebeurt, maar daar komt uit eindelijk wel verandering in.
En wat dan gaan we weer overstappen, nee blijven niet aan de gang daarom zullen de meeste denken boeit me niet.
Want uiteindelijk zoek je dan wel weer gegevens via google op die van alles van jou weet, of via windows pc die weer allerlei gegevens heen en weer sluist.
En anders wordt je buiten opgenomen door een camera, en sta je op iemand zijn prive camera beelden of van de overheid, en dat komt uiteindelijk wel weer ergens anders.

Zo kan je aan de gang blijven en de hele boel blokkeren, en zodra er iets aanpast in de stres schieten om aanpassingen te doen.
Als je het wil doen prima moet iedereen voor zich zelf weten, maar ik snap het wel waarom mensen bij whatsapp / facebook / google etc blijven hangen.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 27 oktober 2021 11:49]

iemand die een truc heeft om de fam/vrienden mee te krijgen
One at a time. Zojuist mijn vriendengroep op deze manier naar Signal gekregen. Beetje verdeel en heers. Hoe meer er overgaan hoe sneller het gaat. Zodra er één schaap over de dam is...

Verstandig kiezen met de eerste paar schapen kan ook helpen, dus wat positieve personen die daarnaast ook nog een beetje om hun privacy geven kan helpen. Als de gangmakers meekomen dan zijn het wel de eerste schapen maar daarmee wellicht de 'leiders' in de groep. :Y)

[Reactie gewijzigd door 7ven op 27 oktober 2021 10:10]

Eens. En zelfs al zullen er zat zijn die het dan installeren náást WhatsApp, ze zijn dan in ieder geval alvast bereikbaar voor de mensen die kiezen WhatsApp helemaal in de ban te doen. En dat neemt een drempel weg.

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 27 oktober 2021 11:24]

Gewoon gaan en melden aan iedereen dat je gaat en waarom. Diegene die Signal installeren is winst, de rest kan je via iMessage op iOS berichten, Android zal vast een soortgelijke optie hebben. Die hebben inmiddels ook bijna alle whatsapp functies. En enorm bijkomend voordeel: je kan niet meer in die semi-verplichte whatsapp groepen :*)
Het blijft me verbazen dat voor relatief simpel systeem het zo lastig blijkt om met een makkelijke oplossing te komen. Ik vermoed dat dit ook komt door de grote van het bedrijf achter whatsapp en de complexiteit met relaties en afhankelijkheden waar we de software opbouwen.

Een trend die afgelopen jaren steeds meer zie toenemen, als je programmeert en je blijft een beetje bij met de trends dan zie je dat software steeds meer gebouwd wordt op libraries van andere, vooral door de komst van dependency managers zoals Npm, Composer, Gradle, etc etc. Ik doe vooral web development, de eerste "complexe" websites bestonden misschien uit 100-200 bestanden. Daarna groeide dat richting de 2-3 duizend met de komst van cms'en als Drupal en Wordpress. Tegenwoordig zit je al gauw op 18 duizend bestanden als je een modern framework gebruikt.

Die afhankelijkheden maakt het aan de ene kant makkelijk om iets op te zetten, maar het is een dubbelzijdig zwaard, want iets ombouwen of één van de bouwstenen wordt niet meer ondersteund en dat kan opeens grote impact hebben op de applicatie en/of je gebruikers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee