Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

WhatsApp start met vrijgeven multi-device-bèta naar alle gebruikers

WhatsApp is begonnen met het beschikbaar maken van zijn 'multi-device'-functie. Daarmee kunnen gebruikers WhatsApp aan andere apparaten koppelen, en vanaf die apparaten berichten versturen op de dienst. Daarvoor hoeven ze niet verbonden te zijn met een smartphone.

De multi-device-functie verscheen recentelijk in WhatsApp-versie 2.21.180.14 voor iOS, merkte XDA Developers op. Tweakers heeft de functie ook weten te testen op een Android-smartphone, in versie 2.21.18.17 van de dienst.

Gebruikers krijgen een prompt te zien om zich bij de multi-device-bèta te voegen wanneer ze op 'linked devices' drukken in WhatsApp. Wanneer gebruikers dat doen, worden alle bestaande sessies op WhatsApp Web en Desktop beëindigd. Daarna kunnen gebruikers nieuwe apparaten koppelen middels een QR-code.

Met de feature is WhatsApp op maximaal vier andere apparaten te gebruiken, naast de originele smartphone. Deze extra apparaten mogen geen andere smartphones zijn. Vooralsnog lijkt de feature alleen te werken op desktops en laptops, maar op termijn moeten ook iPads en Android-tablets via deze weg native WhatsApp-ondersteuning krijgen.

Gebruikers konden WhatsApp al op hun desktop of laptop gebruiken via WhatsApp Desktop of Web, maar daarvoor moesten de smartphones van gebruikers gekoppeld worden. Met de multi-device-functie werken de desktop- en webversies van de chatdienst ook zonder dat er een verbinding met de smartphone is. WhatsApp meldde eerder dat encryptie behouden blijft met de nieuwe multi-device-functie.

De bèta van multi-device brengt nog enkele beperkingen met zich mee. Zo kunnen multi-device-gebruikers geen mensen vanaf gekoppelde apparaten bellen wanneer die een oudere versie van WhatsApp op hun smartphone gebruiken. Ook kunnen 'prestaties en kwaliteit beïnvloed worden'.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

16-09-2021 • 08:41

66 Linkedin

Reacties (66)

Wijzig sortering
Betekend dit dat de gehele backup dan ook op de servers van whatsapp(facebook) staat?

En betekend dit dat het encrypten ook anders is? Kan me voorstellen dat een lokale kopie veiliger is dan ergens op een server
“Betekend dit dat de gehele backup dan ook op de servers van whatsapp(facebook) staat?”

Nee, er staat geen back-up van je berichten op de WhatsApp-servers. Wel zullen berichten die nog niet afgeleverd zijn aan één of meerdere van je apparaten in de que blijven staan totdat je alle WhatsApp-sessies hebt geopend of deze verlopen (TTL is maximaal 30 dagen.). Dus als je 3 apparaten hebt die allen online zijn, dan blijft er niets achter in de que op WA’s server en is het als het ware real-time mere-conduit. Zijn er 2 online en apparaat 3 open je pas na 7 dagen weer eens: dan heeft het bericht gericht aan apparaat 3 dus 7 dagen in de que gestaan wachtend op aflevering.

Als je geschiedenis wilt inzien op nieuw gekoppelde apparaten moet je telefoon online zijn om mee te babbelen, net als met Web altijd constant het geval was. Nu kun je dus weliswaar standalone chatten zonder dat je telefoon online hoeft te zijn en zullen alle apparaten vanaf het moment van koppelen in-sync zijn, maar om de geschiedenis van vóór die koppeling in te zien moet je telefoon wél online zijn om het daaruit te downloaden (zoals bij Web) omdat WA dus geen kopie voor je opslaat.

“En betekend dit dat het encrypten ook anders is?”

Ja, maar niet op de manier hoe je lijkt te denken. Het verschil is dat nu voor meerdere devices versleutelt wordt per bericht ipv voor slechts één device, maar de encryptie is in de basis verder hetzelfde qua werking en sterkte.


-edit- Verduidelijkt om welke geschiedenis het gaat.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 16 september 2021 16:50]

Dat klinkt op zich wel logisch en goed allemaal.
voor geschiedenis moet je telefoon alsnog online zijn daar WA geen kopie opslaat
Wordt die geschiedenis dan eenmalig van je telefoon opgehaald, zodat je de volgende keer je hele geschiedenis dan wel op je computer hebt staan? Of wordt er elke keer een beetje geschiedenis opgehaald al naar gelang je naar boven scrolt in een gesprek o.i.d.?
Nee als je ver genoeg terug scrollt krijg je simpelweg een melding dat je de geschiedenis alleen op je telefoon kunt bekijken :)
O, hmm. Dat is dan wel weer jammer. Ik had graag gehad dat hij de hele geschiedenis naar al je apparaten kopieert zodra alles verbinding heeft.
Niemand zegt dat dat niet gaat komen natuurlijk, het is immers een beta met een aantal beperkingen die ze ook zelf al aangeven. De basis functionaliteit is natuurlijk nieuwe berichten, ik kan me voorstellen dat oude berichten kopiëren minder prioriteit heeft bij de oplevering van deze functie.
OK ben benieuwd, inderdaad lagere prioriteit. Ik zal al blij zijn als ik gewoon normaal Whatsapp kan gebruiken op mijn computer.
Ja, ze hebben een whitepaper hoe t werkt (grofweg hetzelfde als hoe signal multi device doet). Het is encrypted, maar uiteindelijk closed source dus het blijft wie je kan/wil vertrouwen.
Ik heb de beta versie hier van gebruikt en het werkt op zich wel netjes. Soms moet je even wachten tot alle berichten ingeladen zijn, als je eventjes niet op een bepaalde browser/app whatsapp hebt geopend.

Maar waar ik, en mijn contacten, zich enorm aan "stoorden" waren de constante meldingen dat je security code gewijzigd was. Natuurlijk begrijpbaar, maar ik kreeg vaak vragen of er iets mis was met whatsapp ofzo. Of dat ik toevallig gehacked was. Dus dat is nog wel een puntje van aandacht.
Herkenbaar, maar vermoedelijk heeft het gros van de gebruikers de optie om die melding te tonen niet ingeschakeld?
Mijn ervaring is dat de meeste mensen het aan hebben staan, geen idee wat het inhoudt en al helemaal niet weet hoe ze het uit kunnen zetten. Genoeg mensen die nog nooit iets aan de settings van whatsapp veranderd hebben.
Staat die optie niet standaard uit? Dat was voorheen wel zo tenminste.
Standaard aan zo te zien.
Staat standaard aan, maar de meeste gebruikers passen de instellingen nooit aan en blijft ie dus aan staan.
melding van wijziging van security code krijg je vaak als je van device wisselt.
Klopt, dat is natuurlijk ook precies de bedoeling ervan :)

Het gebeurt helaas veel dat mensen gephisht worden om hun whatsapp code. Daarbij logt de aanvaller in op hun WA account en probeert hiermee bijvoorbeeld je contacten geld af te troggelen. Dit geeft een waarschuwing hiervan.

Ik had het laatst nog, kreeg een berichtje van een vriendin van me. "Hee ik heb een SMSje gestuurd met een code, kan je me die doorgeven? heeft haast!!". Dus ik kijk en inderdaad, een whatsapp code om mijn nummer te koppelen. Ik kijk op haar account.. Security code zoujuist veranderd. Ja dus... :X Heb gelijk haar vriend gebeld maar ze wisten het al, maar de aanvaller bleef continu het account belagen door foute pogingen waardoor ze er zelf ook niet meer op in kunnen loggen! Na een X aantal pogingen wordt de inlog op het account namelijk 3 uur geblokkeerd en ze blijven dit doen. Zo kunnen ze het account lang vasthouden en natuurlijk kan je niemand bij whatsapp bereiken :/

Whatsapp heeft in reactie hierop een pincode mogelijkheid ingevoerd maar die blijft je continu lastig vallen om die in te voeren omdat ze niet vertrouwen dat je die onthoudt, dus de meeste mensen worden dat zat en zetten hem weer uit :-(

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 september 2021 19:09]

Dat 'continue' wordt naar verloop van tijd minder. Ik gebruik ook een pincode maar in mijn beleving wordt deze nog maar zelden gevraagd. In het begin inderdaad best vaak, misschien wel dagelijks.
Klopt ja, daar stoorde ik me ook aan. Bij elke nieuwe koppeling wijzigt je beveiligingscode. Nadat ik 3 devices had opgezet, was een van de devices zijn sessie kwijt, dus die moest ik opnieuw inloggen, maar de oude sessie stond er nog steeds tussen. Alleen wist ik dus niet welke dat was (allemaal Windows met dezelfde Chrome versie). Dan maar allemaal verwijderen en opnieuw inloggen. Resultaat: 7 keer een bericht dat mijn beveiligingscode is gewijzigd per groep/contact 8)7
Ja en dit zorgt er dus voor dat het de security code waarschuwing 'normaliseert' ("the boy who cried wolf" fenomeen) waardoor mensen hem niet meer opmerken en makkelijker in phishing trappen.

Ik hoop dat ze dit nog kunnen oplossen. Misschien met een aparte melding voor whatsapp web ofoz.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 september 2021 19:23]

Tja, in alle eerlijkheid, keek jij raar op van een bericht over een veranderde security code? Dat gebeurt blijkbaar nou eenmaal zo nu en dan. Ik heb dat eerlijk gezegd nooit in twijfel getrokken, laat staan dat ik een keer met iemand gecontroleerd heb of de codes wel overeenkomen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 september 2021 20:39]

Via de beveiligingsinstellingen kun je dat in-/uitschakelen. Ik heb het zelf uit staan. Bij mensen bij wie het aan staat, die krijgen regelmatig van mij het bericht dat ik van telefoon ben verwisseld. Dan weten ze vaak wel dat ik weer bezig ben met een review :)
Zoals je zelf al aangeeft een beta versie daarin zijn ze vooral nieuwsgierig naar bugs of andere problemen, vind het dan ook niet vreemd dat daarin overdreven veel meldingen komen, ze willen immers het zo veilig mogelijk uitbrengen..
Hoe wordt E2E encryptie gegarandeerd als de berichten kennelijk via de servers van Whatsapp lopen en dan op een ander niet verbonden device ook zichtbaar zijn?

Wordt de key hiervoor via de qr doorgegeven?

Kan iemand me dit in jip en janneke taal duidelijk uitleggen?

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 16 september 2021 08:48]

Ik moest twee QR codes scannen in plaats van een enkele, dus mijn verwachting is inderdaad dat de key via QR wordt getransfered vanuit je hoofddevice.
Je kunt dit vergelijken met de groeps chat E2E. Hier heb je 3 mensen met 3 clients, die hebben E2E encryption.

Nu krijg je dus 2 mensen met 3 clients, onderwater maakt t aantal clients die inhaken op een gesprek niet veel uit. Elk device is een losse entity.

Disclaimer; dit is hoe ik vermoed dat t werkt
Het nieuwe apparaat ( c ) heeft een eigen private/public key. Naar het scannen van de qr code word de public toegevoegd aan het gesprek. apparaat a en b versleutelen vanaf dat moment ook voor apparaat c.

Ik geloof zeker dat de e2e van whatsapp werkt. Ben altijd alleen benieuwd naar hoeveel public keys ik mijn 1 op 1 gesprek verstuur. ( Daarom gebruik ik nu veel elements )

[Reactie gewijzigd door Pieterjanonline op 16 september 2021 09:09]

Wordt de key hiervoor via de qr doorgegeven?
Sort of. Ik ken de exacte details niet, maar het ligt voor de hand dat in de qr code (die door het alternatieve device wordt gegenereerd en door de telefoon wordt gescand) informatie staat over de identiteit van het device en de publieke sleutel.

Aan de hand van die informatie kan de telefoon vervolgens een beveiligde verbinding opzetten; met de publieke sleutel kan het berichten encrypten die alleen door het device te lezen zijn. Op die manier zal de telefoon zijn eigen publieke sleutel kenbaar maken, zodat het device ook weer beveigd terug kan praten. En dan wordt er een nieuwe beveiligingscode aangemaakt voor nieuwe berichten.

Hoe oude berichten worden gesynchroniseerd is me niet direct duidelijk. Ik moet wel zeggen dat dat enorm snel gaat.
Een vorig artikel op Tweakers bevatte deze afbeelding waarin dat wordt uitgelegd: Life of a message
De servers hebben je private key hier helemaal niet voor nodig, het bericht wordt simpelweg meermaals versleutelt. Signal Protocol kan dit al jaren (Signal Desktop is al lange tijd standalone) en WhatsApp heeft dit nu eindelijk ook toegepast. (WhatsApp draait op Signal Protocol) Het staat ook allemaal uitgebreid uitgelegd en beschreven hoe dit werkt, het enige dat je had hoeven doen was ff de whitepapers lezen… afijn.

TL;DR: het klopt niet wat je zegt, er is geen enkele noodzaak voor de server om de private keys van elk gesprek te hebben om Web/Desktop standalone te laten werken.
Ik kreeg de melding bij het verwijderen van een bericht dat ik dit nu op elk device moet doen.
Lang op moeten wachten, maar fijn dat het er nu is. Hopelijk blijft de native iPad app niet lang achterwege, aangezien dat mijn primaire device is. De webversie werkt verder prima, daar niet van, maar notificaties op de iPad zie ik zeker graag terug.
Zelfde voor de watch, ik zou graag zien dat daar gewoon een native app voor komt.
Eens, vind het enorm storend dat ik geen notificatie krijg op mijn Watch als iemand mij belt via Whatsapp...
Volgens mij is dat niet alleen met Whatsapp. Ik heb bijvoorbeeld ook mijn telefoon op stil en trilfunctie ook uit staan. Ik krijg nooit belletjes door die anders binnen komen dan via de telefoon app. Ook de VoIP app van Xelion bijvoorbeeld. Nu moet ik zeggen dat ik het verveld vind als mensen mij bellen via Whatapp. Volgens mij is daar gewoon de telefoonfunctie op een telefoon voor.
Klopt, alleen vind ik het jammer dat Apple dit zo dicht heeft gegooid. Ik mis zo nu en dan telefoontjes omdat ik mijn telefoon op de bank heb liggen en ik zelf verder weg ben.

Mijn toestel gaat niet over ivm de apple watch en mijn apple watch gaat niet over ivm voip... Hopelijk gaan ze dit eens aanpassen/toestaan.
Ik gebruik dit al even, maar wat mij stoort is dat de notificatie van een nieuw bericht op je telefoon niet meer verdwijnt wanneer je het bericht op een ander device bekijkt. Dat was voorheen wel zo.
Even iets anders: ze lijken met de nieuwste versie ook het kleurschema te hebben aangepast. Groene achtergrond van je eigen berichten en bovenaan lijkt wat lichter te zijn. Maar daardoor ziet het geheel er nu een beetje 'washed out' uit.
En het werken met gearchiveerde chats is weer veranderd op Windows, dat vond ik makkelijker. Nu moet je je menu weer in... (En niet zoals op mobiel een extra regel bovenin om er meteen heen te gaan). En, een gearchiveerde chat die een nieuw bericht stuurt gaat nu automatisch weer uit gearchiveerd naar je gewone lijst (Windows, mobiel niet...). Dat wil ik dus niet.

[Reactie gewijzigd door Soeski op 16 september 2021 09:53]

Werkt helaas niet op een IPad daar er geen iPad app is
Werkt helaas niet op een IPad daar er geen iPad app is
Had je whatsapp web versie ook uitgeprobeerd?
Grappig je moet volgens mij verplicht deelnemen aan de beta als je het scherm krijgt, ik kan op mijn pc nergens zeggen nee dankjewel.

Wat mij ook op viel ik stuurde een screenshot op de mobiel, maar hij verscheen niet op de pc moest eerst echt whatsapp openen op de mobiel.
Deed gewoon screenshot maken, delen whatsapp tikken, en dan de contactpersoon selecteren(Maar misschien komt dat omdat whatsapp ververs op de achtergrond uit staat ?).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 16 september 2021 12:37]

Is een android device zich ervan bewust of het 'een telefoon' is?
Ja, want dat staat zo gedefinieerd in build.prop. Als je je telefoon root, kun je dat aanpassen. Zonder root kun je alleen WhatsApp Web gebruiken op je tweede telefoon.
Het enige wat mij opvalt nadat ik WhatsApp aan mijn laptop gekoppeld heb, is dat alle tijd nu in am/pm format zijn. Mijn laptop zelf staat daar niet op ingesteld, dus weet niet zo goed waar dat vandaan komt. Echt geen probleem te noemen, maar viel mij toch op :)