WhatsApp krijgt functie om chatgeschiedenis over te zetten tussen iOS en Android

WhatsApp krijgt een feature waarmee gebruikers hun chatgeschiedenis kunnen overzetten tussen iOS en Android. De feature komt eerst beschikbaar voor Samsung Galaxy-toestellen met Android 10 of nieuwer en komt later uit voor iPhones en andere Android-telefoons.

De overzetfunctie werd aangekondigd tijdens Samsungs Unpacked-evenement, waarin het bedrijf onder andere ook zijn nieuwe Galaxy Fold-toestellen toonde. De WhatsApp-functie komt aanvankelijk beschikbaar via Samsungs Smart Switch-app. Daarmee kunnen gebruikers hun chatgeschiedenis van een iOS-apparaat overzetten naar een Samsung Galaxy-toestel met Android 10 of nieuwer, schrijft Engadget. Daaronder vallen berichten, foto's, en audioberichten. Het overzetten gebeurt via een Lightning- naar USB-C-kabel, en dus niet via het internet.

Hoewel de feature aanvankelijk dus alleen bruikbaar is om een WhatsApp-chatgeschiedenis vanaf een iPhone over te zetten naar een Samsung Galaxy-toestel, moet de functie uiteindelijk alle WhatsApp-overdrachten tussen iOS- en Android-smartphones omvatten, schrijft The Verge. De feature komt in de komende weken beschikbaar voor Samsung-smartphones en verschijnt later voor andere Android-toestellen, maar het is nog niet bekend wanneer dat precies gebeurt. Het is ook nog niet bekend wanneer gebruikers hun chatgeschiedenis kunnen overzetten van een Android-toestel naar een iPhone.

WhatsApp chatgeschiedenis overzetten iOS Android
Afbeelding via Engadget, van WhatsApp

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

11-08-2021 • 17:33

87

Reacties (87)

87
85
41
1
0
31
Wijzig sortering
Hebben andere “chat-apps” wel deze mogelijkheid?
Er zullen vast genoeg mensen zijn die niet durven te switchen van ios/android wegens dit.
Signal heeft het ook nog niet, maar is er wel mee bezig. Android->Android en iOS->iOS direct P2P-transfers werken al, cross-platform wordt nu getest.

Bij (de wat) onveilige(re) cloudmessengers zoals Facebook Messenger, Telegram en dat soort spul was het al cross-platform natuurlijk omdat al je data reeds in de cloud staat en in-sync is, dus daar zijn dit soort complexere tooltjes niet nodig. Alles is makkelijker als je focus minder op de beveiliging en privacyveiligheid ligt. :P
Signal via QR code van oude telefoon naar nieuwe telefoon, verloopt niet via servers.
Wat doet die QR code dan? Die heeft zelf maar beperkt informatie in zich.
Voor zover ik weet: authenticatie en keypair check om de transfer veilig over het lokale netwerk te starten.
Ah, dank voor de toelichting. Makes sense.
Met Telegram hoef je alleen maar in te loggen en je hebt alles weer terug.
Dat was letterlijk de vraag. Knee-jerk reactie omdat Telegram erbij wordt gehaald… :Y)
Inderdaad, Telegram heeft gewoon cross-platform op alles voor chat geschiedenis.
De vraag was
Hebben andere “chat-apps” wel deze mogelijkheid?
Dus het antwoord over de mogelijkheden van Telegram lijkt mij wel degelijk relevant.
Het is altijd wel 'mogelijk' geweest, via wat pakketjes, eenvoudig? Nee niet echt en je bent even bezig.

Ik ben ooit geswitched van Iphone naar Android vanwege de dualsim functionaliteit omdat ik het zat was om met 2 telefoons te lopen. Volledige chatgeschiedenis overgezet, ben inmiddels weer terug naar een iPhone, weer de complete geschiedenis overgezet.
Dit is een hele welkome toevoeging. Ik werk zelf vaak met het overzetten van data tussen de oude en nieuwe telefoon van klanten, en die zijn altijd verbaast dat er tussen IOS/Android geen whatsapp geschiedenis kan worden overgezet.
Van IOS naar Android toe heb ik in het verleden wel succesvol gebruik gemaakt van:
https://www.wazzapmigrator.com/nl
Daarmee leg je wel al je data in handen van een derde partij. Dat is uiteindelijk de reden dat ik mijn geschiedenis maar heb opgegeven bij de transfer.

Fijn dat de functie eraan komt!
Er zijn tools die het volledig lokaal doen (Zowel Android -> iOS als vice-versa), zoals BackupTrans. Kost wel €25 voor een licentie, maar als je chatgeschiedenis dat het niet waard is moet je je misschien afvragen of je überhaupt de moeite er wel voor moet/wil nemen. :P (Want helemaal straightforward is het niet, je moet wel de handleiding lezen zegmaar.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 14:00]

Hier met Wondershare haar product MobileTrans succesvol van android naar iPhone overgezet. Heldere instructies voor nog steeds een bewerkelijk en duur proces. Goed dat dit straks eindelijk via whatsapp zelf kan.
Ik kan me niet herinneren dat er data naar wazzapmigrator ging toen ik dit eens geprobeerd heb.
Resultaat was overigens maar de helft van wat ik gehoopt had.
Welkome functie wat mij betreft.
6 euro in de google play shop en zo te zien geeft de developer zelf nog directe support, geen slechte optie!
En van android naar ios kan met https://github.com/residentsummer/watoi

Niet makkelijk, alleen voor de echte tweaker die uit principe geen licenties koopt voor van die vage mobile tools.
Niet makkelijk is licht gesproken ;p Je hebt iig root toegang nodig om de decrypted database van Whatsapp (of de key) te kopieeren. Dat kost tijd, als het al kan, en niet altijd even praktisch op een toestel dat je mss nog wil verkopen (unlocked bootloader, Knox getript). Die andere stappen vereisen zaken zoals de laatste rip van Whatsapp IPA die je van gure websites moet halen, maar zelden identiek is aan de Appstore versie.

Ik heb uiteindelijk betaald voor Wondershare (Android naar iPhone), maar zelfs dat werkte grotendeels niet, zo'n beetje al m'n niet-groeps conversaties werden niet gebackupt of overgezet wat ik ook probeerde. En het irritante is, bij het overzetten moet je whatsapp meermalen activeren (op oude en nieuwe telefoon). Laat daar nou net een blokkerende timer op zitten... Die steeds verdubbeld. Op een gegeven moment was het 48 uur. Toen was ik er wel goed klaar mee. De support van Wondershare is er nog steeds naar aan het kijken (log bestanden ed).

Met andere woorden, deze functie is zeeeer welkom!

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 22 juli 2024 14:00]

Onder andere dit dus, al die (betaalde!) apps werken vaak maar half of heel erg omslachtig.
Misschien zou er helemaal geen geschiedenis moeten zijn. Vroeger noemde je dit een paper trail en dit was iets wat in je leven graag zo klein mogelijk hield. Omdat het in de toekomst misschien tegen je gebruikt kan worden, dankzij dit soort app’s laten je een gigantisch digitaal spoor achter.
En de meeste zijn er hierzo te lezen nog blij mee ook 8)7

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 14:00]

Niemand die je verplicht het te bewaren natuurlijk. :) Ik bewaar het zelf heel graag. Dat is heel handig en er zitten een aantal goed herinneringen tussen (o.a. met reeds overleden personen.).
Daar zou een mooie export functie voor kunnen zijn dat net je zo als vroeger iemands laatste sms”jes kan bewaren. In mij opinie hoeft een log niet langer dan een week te zijn

[hypothese]
Vandaag zeg je iets, over 5 ben je wijzer en heb je andere een levens visie en functie en mag jij je zelf ineens op tv verdedigen voor iets dat je jaren terug in een onbezonnen moment iemand hebt toegewenst of je dacht grappig te zijn met een grap die nu nog kan maar over 5 jaar niet meer. En je kan je opzoek naar een nieuwe baan :-)
[/hypothese]
https://www.rtlnieuws.nl/...orter-vanwege-oude-tweets
Dat Tony Kok supporter is van Ajax was voor PSV geen reden om niet met hem in zee te gaan. Vrijdag maakte de Eindhovense club bekend dat Kok, eerder drie keer Nederlands FIFA-kampioen, de tweede officiële eSporter van de club werd. Hij zou gaan uitkomen in de E-Divisie. Maar zondag heeft PSV zijn contract alweer verscheurd.

Erg negatief over PSV

Er doken oude tweets van Kok op, waarin hij zich zeer negatief uitlaat over PSV. Zo schreef hij onder meer 'Alle boeren zijn homo's'. Dat deed hij overigens in 2012, toen hij nog geen faam had als professionele FIFA-speler.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 14:00]

Misschien moet je zulke dingen sowieso niet over een Chatapp zeggen :?

Klinkt heel simpel en/of dom maar in mijn geschiedenis van ruim 10 jaar staan weinig dingen die zó heftig zijn dat ze me mijn baan kunnen kosten. Ik zeg bewust weinig want er zal vast iets staan maar ik kan het menig niet herinneren.
Sowieso komt alles wat een lading heeft beroerd over via e-mail, chat, ect. dus dat soort dingen doe ik voor bellen of gewoon face to face, komt de non-verbale communicatie ook stukken beter over.
Want ondanks dat hij netjes je geschiedenis wist hoeft die ander dat niet te doen dus is het alsnog een wassen neus.
Misschien moet je zulke dingen sowieso niet over een Chatapp zeggen :?

Klinkt heel simpel en/of dom maar in mijn geschiedenis van ruim 10 jaar staan weinig dingen die zó heftig zijn dat ze me mijn baan kunnen kosten. Ik zeg bewust weinig want er zal vast iets staan maar ik kan het menig niet herinneren.
Dat is zelf overschatting niemand weet of wat je nu gezegd hebt als in jou ogen onschuldig geintje over 10 jaar gezien je functie, achtergrond of veranderd politiek klimaat aanstootgevend een rede is voor ontslag is. Zie hoeveel mensen er nu gepakt worden op iets wat jaar terug als jongere een keer de wereld ingeslingerd hebben.
Sowieso komt alles wat een lading heeft beroerd over via e-mail, chat, ect. dus dat soort dingen doe ik voor bellen of gewoon face to face, komt de non-verbale communicatie ook stukken beter over.
Want ondanks dat hij netjes je geschiedenis wist hoeft die ander dat niet te doen dus is het alsnog een wassen neus.
Dat is waarom je whatsapp gewoon altijd zou moet vermijden en een platform zou moet gebruiken dat je persoonlijke privacy beter beschermd door bijv geen of een heel beperkte geschiedenis op alle toestellen bij te houden. Dat is echt voor iedereen beter

https://www.volkskrant.nl...kleine-kinderen~b56ac4f8/
https://www.bnr.nl/nieuws...ag-na-domme-tweet-of-post
https://palnws.be/2021/03...-oude-racistische-tweets/
https://www.rtlnieuws.nl/...orter-vanwege-oude-tweets

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 14:00]

Je hebt gelijk dat je op moet passen wat je naar iemand stuurt.
Toch wordt het door veel mensen gebruikt als normale 1op 1 gespreksvorm.
Met een leuke meid een gesprek hebben, slap dronken met je vrienden lullen etc.

Je hoort het vaak van mensen dat je moet oppassen wat je op Whatsapp moet zeggen. Maar ik denk toch echt dat die mensen niet de standaard zijn.
Mocht op een dag iedereens gespreksgeschiedenis op straat liggen breekt de hel echt los...
Was daar ook niet een South Park aflevering over? :P
Je hebt gelijk dat je op moet passen wat je naar iemand stuurt.
Toch wordt het door veel mensen gebruikt als normale 1op 1 gespreksvorm.
Met een leuke meid een gesprek hebben, slap dronken met je vrienden lullen etc.
Exact. Dat neem je ook niet allemaal op om te archiveren.
Je gaat er tijdens een leuk, apart of dronken gesprek ook niet vanuit dat de andere partij dit 10 jaar gaat bewaren...
Dat zouden we dus eigenlijk wel moeten doen.
Precies daarom zou je dagelijks chat app in mijn ogen helemaal geschiedenis of log mogelijk moeten bevatten
Je zegt niets op whatsapp, dat is nu net het probleem, zie het ook niet zo. Je legt iets vast op Whatsapp. Het is vooral aan anderen wat ze ermee doen wat gevolgen kan hebben.

Nu is dat hier in Nederland meestal niet zo'n probleem, we hebben nog steeds veel vrijheid. Maar in veel andere landen kan wat je vastlegd op spyware als facebook (whatsapp) enorme concequenties hebben. We kennen allemaal de voorbeelden wel in relifascistische landen als Iran of Saudi Arabia waar social media vooral ook dient als opsporingsmiddel.
Dat is dus de omslag die voor de meesten (ook ik) nodig is...
Whatsapp heeft voor een groot gedeelte het oude bellen vervangen. Dat is het dus niet...

Je gaat nu erg ver in de politieke consequenties, maar het zal voor de meesten veel dichter bij huis zijn...
Getrouwde mensen die flirten, sexting of gewoon dom gelul. Mocht dat naar buiten komen kan dat grote gevolgen hebben.

Al die collecties aan opgeslagen chatgeschiedenissen is een groot risico.
Het zou fijn zijn als er ooit een optie komt om eenzijdig je berichten bij iedereen te verwijderen.
Screenshots ga je dan natuurlijk niet tegen, maar alles wat binnen Whatsapp geschreven is zou technisch gezien best verwijderd kunnen worden.
Alles is politiek, de prijs van een pak melk, maar zeker de vrijheid om iets te kunnen zeggen. Maar dat wil niet zeggen dat je ook alles kan zeggen in Nederland. Het verschil met wat Whatsapp en andere facebook ellende is dat het vooral bij anderen de verantwoordelijkheid neerlegt wat ermee gedaan wordt.

Veel social media (in Nederland) dient tegenwoordig ook om allerlei (sociale) processen in de maatschappij te monitoren & vast te leggen en eventueel te sturen. Wat gekozen overheden en verantwoordelijk bestuurders niet mogen m.b.t. verzamelen data, analyse en koppelen omdat ze aan allerlei eisen zijn gebonden door privacy wetgeving laten ze nu via een omweg uitvoeren door bedrijven als facebook.

Natuurlijk kan facebook/Whatsapp data verwijderen, maar jouw data is het product van facebook, waarom zou je dat als facebook weggooien?
Ik ben het met je eens hoor. Zelf gooi ik altijd de gesprekken weg na een weekje ofzo.
Maar iedereen heeft blijkbaar een behoorlijke verzamelwoede.
Zelf ben ik niet zo blij dat mijn berichten van telefoon naar telefoon gesleept worden.
Ik ook maar de ontvanger of ander groepsleden verzamelen alle chats vrolijk door.
En backuppen die ook nog eens in de cloud waardoor de overheid en wellicht Google er ook gewoon bij kan. Handig die End 2 End encryptie als iedereen het gewoon automatisch dagelijks op hun google drive pleurt :F De backup is ook wel ge-encrypt maar Whatsapp heeft zelf de key gewoon (je kan immers gewoon restoren op een andere telefoon zonder een encryptiekey te weten). Fail dus op de mud puddle test.

Als het nou zou gaan om gericht onderzoek dan kon ik me er nog wat bij voorstellen maar tegenwoordig zijn sleepnetten gemeengoed.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 14:00]

misschien je smartphone dan ook maar thuis laten, want dat op zak hebben is al genoeg om je te volgen 8)7
_/-\o_ dank u dat je laat zien dat meeste mensen echt geen idee hebben wat ze doen met whatsapp.
Wat nu aanhaalt heeft niet veel met de discussie over je paper trail te maken.

Met je geo locatie zicht alleen zegt iets over je locatie en deze zomaar openbaar beschikbaar is zoals je whatsapp geschiedenis je zelfs bij vreemde rond laat slingeren.
Zeker wel. De locaties van je mobiele telefoon in het netwerk is net zo goed paper trail als je berichtjes.

Ik durf zelfs te stellen dat mijn locatie trail veel waardevoller is dan de "hoi, doei, zie ik je om 18:00 uur" whatsapp berichtjes...
Feitelijk is dat zo, en je smartphone hoeft niet eens meer aan te staan, via een chip in de batterij bijvoorbeeld. Een van de redenen dat de NSA verschillende merken Chinese telefoons afraden.
Ik verwacht dat over pakweg tien jaar een AI binnen een paar minuten alle camera's in een stad kan gebruiken om iemand te vinden. Maar misschien heb ik in mijn jeugd teveel Deus Ex gespeeld :Y)
Misschien zou er helemaal geen geschiedenis moeten zijn. Vroeger noemde je dit een paper trail en dit was iets wat in je leven graag zo klein mogelijk hield. Omdat het in de toekomst misschien tegen je gebruikt kan worden
Beetje irreële angst als je je niet (via WhatsApp) met illegale of criminele activiteiten bezig houdt. Als je niks verkeerd doet is er ook nooit een reden om iets tegen je te gebruiken.

Die "Paper Trail" heeft mij op zakelijk gebied al meer dan eens behoorlijk geholpen.
"Dat heb je nooit laten weten!" roept de klant die een stommiteit begaat of ergens onderuit probeert te komen.
"Nou, dit appje op datum X is toch wel duidelijk"... einde discussie.
Het gaat niet over mij persoonlijke maar over de algemene gevolgen voor mensen

En wat jij aangeeft gaat over een lopend zakelijk conflict en niet over een flauw grap of oude koeien die Door de jaren en ontwikkeling in de samenleving zijn veranderd in stokken om slaan. En door je collega die aast op zelfde functie of politieke rivale uit het archief getrokken worden

En zoals je zelf al aangeeft is het enige doel waarom je graag de paper trail van een ander bewaard om deze tegen die persoon te gebruiken bij conflict of dispute. 8)7
Als iedereen dus 2 keer moet gaan denken wat ze zeggen is dat een vorm (self) censuur.


Zie mij bericht met url van voorbeelden.
Of is deze jongen ook crimineel ? En zo er tegenwoordig vele voorbeelden
https://www.rtlnieuws.nl/...orter-vanwege-oude-tweets
Dat Tony Kok supporter is van Ajax was voor PSV geen reden om niet met hem in zee te gaan. Vrijdag maakte de Eindhovense club bekend dat Kok, eerder drie keer Nederlands FIFA-kampioen, de tweede officiële eSporter van de club werd. Hij zou gaan uitkomen in de E-Divisie. Maar zondag heeft PSV zijn contract alweer verscheurd.

Erg negatief over PSV

Er doken oude tweets van Kok op, waarin hij zich zeer negatief uitlaat over PSV. Zo schreef hij onder meer 'Alle boeren zijn homo's'. Dat deed hij overigens in 2012, toen hij nog geen faam had als professionele FIFA-speler.
Hoe vaak zie niet in het nieuws mensen die carrière maken of de politie in gaan in de problemen komen door oude whatsapp of Twitter berichten. Vaak gaat dan uitspraken waar men toen de gevolgen niet van kon overzien omdat het geen issue was of niet strookt met hun huidige politieke opvatting of werk. Ook jij weet niet hoe het leven loopt en waar je over 10 jaar staat. Misschien zit je dan midden in scheiding en gebruikt je ex 10 jaar aan berichten geschiedenis om te tonen dat helemaal geen aardige persoon bent en probeert je ex de rechter er mee te overtuigen dat jij je kinderen niet meer mag zien. Je weet het niet iets wat nu onwaarschijnlijk lijkt kan over 10 realiteit zijn.
https://www.ttmcommunicat...lijk-rechtsgeldig-bewijs/

Daarom gebruik juist het voorbeeld van deze Esporter/gamer, omdat hij ook nooit kon voorspellen en verwacht dat als niet sporter ooit een contract bij psv aangeboden zou krijgen.
En hij in de plaats probleem zit omdat ooit de n het verleden/jonge jeugd een digitale voetbal uitspraak het gedaan die velen jongeren zonder na te denken in hun onbekwame tiener jaren wel eens hebben gedaan. En nu nooit nooit meer zouden doen.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 14:00]

Hoe vaak zie niet in het nieuws mensen die carrière maken of de politie in gaan in de problemen komen door oude whatsapp of Twitter berichten.
Dit is natuurlijk meer een samenlevingsprobleem (cancel culture) dan het probleem van bewaren. Het is een serieus probleem dat je met de ogen van nu naar een pre-#meetoo tweet van 10 jaar geleden kijkt.

En of je nu de boel tweet, appt of opschrijft... het staat ergens. Dit is geen probleem van enkel "bewaren", het is een veel grotere issue.
Maar dat precies wat ik bepleit waarom het beter is om je paper en digitale trail zo klein mogelijk te houden.
Ik vind dit soort reacties best kortzichtig.
Voor veel mensen is "appen" de primaire communicatie geworden. Daar wordt van alles op bespoken wat je (achteraf) liever niet opgeslagen zou willen hebben.
Niet iedereen houdt de gesprekken zakelijk of denkt erover na wat de eventuele gevolgen kunnen zijn van wat ze dus in een archief gooien.

Ik spreek dan ook uit eigen ervaring, Heb regelmatig de volgende dag gehad "wat heb ik nou allemaal weer geschreven?".
En kan me niet voorstellen dat ik nou zo'n grote uitzondering ben :P

[Reactie gewijzigd door fm77 op 22 juli 2024 14:00]

Voor veel mensen was roken vroeger ook een primaire bezigheid...er is ook nog zoiets als voortscheidend inzicht.

Facebook is niet het product JOUW data is het product als overheden en bestuurders zich nu eens niet zouden laten omkopen (zie nr.2) en facebook evenzo gebruiken als datatool zou het allang verboden zijn.

Om even terug te komen op dat roken...tabaksproducenten zeiden lange tijd dat roken veilig is...de valse (lees commerciele) naiviteit van allerlei verantwoordelijke overheden toen zie je nu terug bij dat facebook beloofd dat je data veilig is.

Ik zou zeggen gebruik Signal en let altijd op wat je schrijft
Beetje vreemde uitspraak. Klinkt alsof je denkt dat mensen vanalles geks via WA bespreken. Daarnaast kun je chats natuurlijk ook gewoon verwijderen. En als je wat te verbergen hebt is het sowieso beter op een andere manier te communiceren.

Wat ik in WA hierover nog wel mis, wat bijvoorbeeld in iMessage wel zit, is automatische verwijdering van chats na x tijd, bijvoorbeeld 30 dagen of een jaar. Nu kun je alleen (grote) bijlagen verwijderen of de hele chat....
Lol blijkbaar weet of besef je nog niet hoe whatsapp werkt.
Ik / we heb het namelijk niet over je eigen whatsapp maar over de berichten die zijn verzonden. Succes gewenst om die te wissen op de te telefoon en iCloud waar deze onbeveiligde bewaard worden door de ontvanger

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 14:00]

Ik herhaal dan nog maar eens:
En als je wat te verbergen hebt is het sowieso beter op een andere manier te communiceren.
Edit: en brieven zijn dan ook niet handig, want die kan de ontvanger ook bewaren... onbeveiligd en zonder encryptie.

[Reactie gewijzigd door iAR op 22 juli 2024 14:00]

Misschien begrijp ik de functie verkeerd, maar dit kon toch al door een backup naar Google drive te maken en deze op je nieuwe telefoon terug te zetten. Volgens mij heb je dan ook al je chats overgezet. Of is het nieuwe juist dat dit nu via een draadje kan ipv cloud?
Het gaat om back-ups, die door beide 'werelden' gebruikt kunnen worden. Nu kun je niet tussen iOS en Android wisselen met Whatsapp back-ups. Met deze aangekondigde functionaliteit dus wel, maar wel dus via een kabel.

[Reactie gewijzigd door WhateverSuitsU op 22 juli 2024 14:00]

AFAIK is er geen manier om op een iphone je backup naar google drive te uploaden, of om vanuit google drive te importeren. Zie ook whatsapps help center:

"If you’re moving to a different type of phone:

-You’ll keep your account information including your profile photo, name, about, individual chats, group chats, and settings
-You can’t transfer your chat history"
https://faq.whatsapp.com/...-changing-phones/?lang=en
Back-ups in iOS gaan via iCloud. Je kunt in iOS dus geen back-up van een Android apparaat herstellen en andersom ook niet.
Het formaat is ook net anders. Anders had het wel gekund, met het een en ander aan omwegen. :+
Probleem is dat op de iphone je alleen naar icloud kan backuppen. En terugzetten kan ook alleen maar vanuit icloud. Via andere clouddiensten of via een bestandje is niet mogelijk.
Het nieuwe onderdeel is de migratie van iOS naar Android.
Heeft even geduurd... :z
De vraag naar die functie is ongeveer even oud als whatsapp zelf.
Anyway, leuk dat het er eindelijk is, al gebruik ik whatsapp allang niet meer als primaire berichten app.

[Reactie gewijzigd door Echt niet. op 22 juli 2024 14:00]

Een "eenvoudige" support om de chats naar Google Drive (vanaf een iPhone) of iCloud (vanaf een Android) over te zetten was uiteraard veel praktischer, maar het begin is er!
Het mooiste zou zijn als je zelf gewoon een derde partij kan kiezen voor de backup zoals bijvoorbeeld Dropbox, want dan ben je tenminste cross-platform bezig.
In theorie kan dat voor het Android platform, daar zijn de back-ups gewoon terug te vinden in de opslag. Met een app als Tasker valt dat misschien te automatiseren.

[Reactie gewijzigd door n9iels op 22 juli 2024 14:00]

Op zich mooi dat het er komt maar ik zal het niet gebruiken, vind chat geschiedenis echt totaal o belangrijk.
Ik wist gerust ook alles en sowieso 1 keer per jaar, dan stel ik mijn telefoon volledig opnieuw in met nieuwste iOS versie aan iTunes(met mini iCloud backup terug van alleen wat agenda en contacten).
De apps komen terug maar moet alles apart inloggen, dus geen oude data en dus ook geen whatsapp geschiedenis meer.
Ik snapte hem ook al niet helemaal, waarom moet je dat bewaren ? Het is maar een communicatie middel. Als er iets in zit wat ik wil bewaren dan copy/paste ik dat wel. Ik flikker hem ook een paar keer per jaar helemaal leeg. Al die ballast...
Ja snap ook niet het is maar een chat middel, net als msn/icq/ Yahoo etc vroeger.
Beetje gezellig met elkaar praten grappige plaatjes enzo delen, en heel soms staat er eens een keer iets belangrijks in.

En dit kan heel divers zijn een kamernummer van ziekenhuis van een bekende(als voorbeeld), of een dagje dat je weg gaat met even wat gegevens.
Nou dan bewaar ik dat wel ergens anders als dat nodig is, al ben ik vrij goed in onthouden(al 2 jaar mijn pincode niet gebruikt door Apple Pay maar weet hem nog steeds).
Over algemeen heb ik een vrij goed geheugen, maar komt misschien omdat ik niet alles aan de techniek over laat, en maar door notificaties mezelf lagen herinneren wat er speeld.

Op werk laatst ook zegt er 1 help mij herinneren ik zo laat iemand moet bellen, ik gewoon druk met mijn eigen dingen ineens zie ik hè het is bijna tijd schiet die gene effe aan hè je moest nog dat belletje plegen(terwijl gene al lang weer vergeten was).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 14:00]

Fijn dat het eindelijk officieel en eenvodig kan. Maar voor wie al over is gestapt: je kan al heel lang je geschiedenis overzetten van iOS naar Android via WazzapMigrator. Kost een paar euro, maar dan heb je wel al je chats weer terug.
Ik vraag me eigenlijk wel heel erg af of er dan ook chat-geschiedenis aangevuld kan worden. Ik heb het anderhalf jaar geleden op mijn iPhone 11 Pro voor lief genomen dat ik de chat-geschiedenis niet mee kon nemen. De geschiedenis bestaat nog steeds, en ik moet er nog met regelmaat naar terug grijpen. Als deze geschiedenis nog erbij terug gezet kan worden, dan is dat natuurlijk ideaal!

Voor mijn vrouw heb ik een half jaar terug een licentie van een applicatie aangeschaft om deze data over te kunnen zetten. Ze is tenslotte erg gehecht aan haar chat-geschiedenis en daarbij de media die binnen de juiste context geplaatst kan worden. Het koste een avondje werk, en na wat ploeteren en freubelen heeft het gewerkt. Ik hoop heel erg dat het met deze functie een stuk gebruiksvriendelijker/intuïtiever is geworden. Die app was namelijk echt niet stabiel of überhaupt in de verste verte nog niet intuïtief te noemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.