Bètaversie WhatsApp in iOS laat gebruikers 'nu online'-status verbergen

Een aantal testers van WhatsApp-bètaversie 22.20.0.70 in iOS kunnen sinds vrijdag hun 'nu online'-status verbergen, heeft WABetaInfo opgemerkt. De functie is al beschikbaar voor alle gebruikers van de Android-versie van WhatsApp.

In een screenshot laat WABetaInfo zien dat het verbergen van de 'nu online'-status terug te vinden is in de privacyinstellingen. Een tweaker die meedoet met het Testflight-bètaprogramma en anoniem wil blijven heeft een soortgelijke screenshot met de redactie gedeeld. De gebruiker kan kiezen of hij zijn 'laatst gezien'-status wil verbergen voor iedereen, niemand, alle gebruikers die in zijn contactlijst staat of alleen bepaalde contacten. Het instellen van het verbergen van de 'nu online'-status heeft twee opties: verbergen voor iedereen of dezelfde keuze selecteren als bij 'laatst gezien'. Het is nog niet bekend wanneer de functie naar alle iOS-gebruikers van WhatsApp wordt uitgerold.

WhatsApp kondigde vorige maand meerdere nieuwe privacyfuncties aan. Een daarvan is een functie waarmee gebruikers groepsgesprekken kunnen verlaten zonder dat alle gebruikers hier een bericht over krijgen. De beheerders krijgen nog wel het bericht dat een gebruiker de groep heeft verlaten. Wanneer deze functie wordt uitgerold, is nog niet bekend

Update 19-09, 07.56 uur: Screenshot van deelnemer Testflight-bètaprogramma toegevoegd.

WhatsApp nu online-status iOS

Door Loïs Franx

Redacteur

18-09-2022 • 12:40

130

Reacties (130)

130
109
51
5
0
28
Wijzig sortering
Ik snap niet dat mensen er zo'n geheim van moeten maken dat ze online zijn en of je dingen hebt gelezen. Dan installeer je toch gewoon geen WhatsApp..
Krijg mensen maar eens zo ver dat ze je gaan SMS'en.

Wat er erg aan is: dit soort leuke foefjes doen mensen vergeten dat we asymmetrisch aan het communiceren zijn en creëren de verwachting dat men direct kan, wil en moet reageren. Dat is niet zo.

[Reactie gewijzigd door sjitz op 22 juli 2024 17:10]

Ik denk dat echt niemand dat van je verwacht... toch?
Omdat steeds meer mensen verwachten dat je gelijk reageert als je het bericht hebt gelezen. Vooral als ze hebben gezien dat je online bent geweest. Zo irritant.
Kijk ik snap best dat mensen het vervelend vinden. Wel de tijd nemen om het te lezen maar dan niet even reageren er op.
Wie zegt dat het jouw bericht is die ze aan het lezen zijn? Dat kun je helemaal niet zien. Het zijn zulke aannames waar ik me erg aan stoor in berichtservices als Whatsapp en ik ben blij dat daarom de nieuwe functionaliteit is ingebouwd. Nu alleen nog afkomen van "is aan het typen"...
Kan je toch zien aan de blauwe vinkjes dat het gelezen is ;)
Als die wel aanstaan inderdaad, die heb ik ook uitgezet zodra dit kon
Wel de tijd nemen om het te lezen maar dan niet even reageren er op. Of even sturen van ik ben nu even druk kom er straks op terug. Zo heb ik ook van die mensen in mijn lijst staan. Wel de tijd nemen om het te lezen maar er even een antwoord op geven kan dan niet. En als je er dan iets van zeg krijg je als antwoord sorry ik had het druk. Maar in de tussentijd wel elke 10 minuten de tijd hebben om op Whatsapp te zitten.
Bedankt voor het voorbeeld, mensen als jij die continu zitten te kijken wanneer je online bent is dus waarom deze functie nodig is :)

En idd, als je het druk hebt kan je wel soms ff kijken of het belangrijk is. Vergeet niet dat anderen je berichten niet altijd net zo belangrijk vinden als jijzelf.

Voor mij is de reden dat ik dan niet reageer wat anders trouwens. Ik vind het strontvervelend om op een klein telefoonschermpje hele teksten te moeten typen, dus ik lees berichten altijd wel maar ik schrijf pas terug als ik ergens een echte computer bij de hand heb.

Ik gebruik zelf whatsapp via een matrix bridge en omdat ik altijd wel ergens een matrix client open heb staan ben ik dan altijd 'online'. Daar kreeg ik ook al klachten over van mensen 'waarom sta je altijd online als je het niet bent'. Dus deze functie gaat ook meteen aan zodra het kan (heb geen iOS dus vooralsnog kan het niet). Dan lijk ik gewoon altijd offline. Ik had nog het liefste dat ik het zelf gewoon in kon stellen wat mijn status is, zoals bij MS Teams, maar helaas kan Matrix dat niet.

Ik heb zelf nog het liefste gewoon IRC. Daar is het normaal dat men online is wanneer dat kan en soms pas dagen later reageert.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 17:10]

En voor dat soort mensen komen er dus tools om deze info af te schermen. Omdat heel veel mensen simpelweg niet goed met deze info omgaan en op anderen gaan letten of ze hun bericht al dan niet gelezen hebben/online zijn/online zijn geweest. Dat is info die je niks aangaat, als je die info niet hebt is het hele ‘probleem’ wat je beschrijft ook meteen verdwenen.
Je hebt berichten waar je direct op reageert vanwege noodzaak en je hebt berichten die kunnen wachten. Maar beide moet je eerst wel lezen om die keuze te kunnen maken. Een notificatie boven geeft niet altijd volledig het bericht weer dus dan moet je er op klikken. Dus daar loopt je reactie eigenlijk al mank.

Je kent het misschien zelf wel. Er is altijd een soort drang om je bericht te bekijken omdat er een notificatie af gaat maar er uiteindelijk achter komt dat het toch niet zo belangrijk was.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 17:10]

Even reageren omdat je de moeite neemt om het berichtje te lezen is misschien wel oké voor 1 contact maar als er meerderen zijn die je hele dag appen dan is telkens meteen reageren op een gegeven moment best vermoeiend en kost het door de dag best wel brein capaciteit in de zin van dat je telkens afgeleid bent. Ik lees een bericht, als het interessant genoeg is reageer ik meteen dan wel later. Als het onzin is dan reageer ik helemaal niet. Het is afhankelijk van mijn staat en stemmig maar ik zit iig niet met het opgejaagde gevoel dat ik meteen moet reageren. Jammer voor mensen zoals jij die blijkbaar alles en overal meteen instant antwoord op moet hebben. Gelukkig komt het afschermen van je online status aan juist voor types zoals jij. Heerlijk.
Dan hebben die mensen pech. Ik reageer wanneer ik daar zin/tijd/behoefte/whatever voor heb. Niemand gaat mij verplichten ergens op te reageren.

Wil je snel en direct antwoord, kun je een poging wagen om te bellen. Anders wacht je maar.
Ah! U heeft nooit een ex met verlatingsangst gehad? De hoeveelheid gezeik wat ik gehad heb over de blauwe-vinkjes-waarom-reageer-je-niet-ik-zie-dat-je-online-bent...
nee, ik heb daar gelukkig geen last van. Oprecht vervelend als je daarmee moet dealen, maar ook dan zou ik zeggen: ik had geen tijd/zin/behoefte/whatever.

Het is toch ook gewoon zo? Als ik mijn telefoon open en toevallig zat dat Whatsapp-gesprek achter het lockscreen oid, en ik sta in de winkel omdat ik wil betalen, dan komen er blauwe vinkjes en sta ik online maar dan heb je gewoon pech. Het ligt natuurlijk aan de persoon, maar meestal resulteert dat soort 'je reageert niet' geneuzel in dat een antwoord alleen nog maar langer gaat duren.

Voor mij misschien makkelijk praten, ik heb geen ex met verlatingsangst, maar ik zou altijd proberen mijn grenzen te stellen. Een ander beslist nooit of en wanneer ik antwoord op Whatsapp. Nooit.
door deze optie voorkom je deze discussie of vraag.. in mijn ogen perfecte feature! :)
Daar ben ik het volkomen mee eens. Precies mijn instelling.
Die mensen ken ik ook andersom. Niet opnemen, maar wel 1 seconde later een appje sturen met de vraag waarom je belt. Dan kun je ook opnemen.
Dan stuur je toch een berichtje naar die mensen dat je niet altijd overal meteen op hun bericht kan/hoeft te reageren?
Dat is dus wat ik bedoel. Dat zou dus niet moeten. Misschien komt het dat ik 34 ben en van een generatie af kom die niet altijd online was.
Had toevallig deze discussie laatst met iemand uit 2002. Die vroeg zich af waarom ik geen blauwe vinkjes had.

Toen heb ik ook gelijk dit artikel maar weer eens tevoorschijn getoverd: https://speld.nl/2014/11/...uwe-vinkjes-bekeken-zijn/
Hahaha. Kende ik nog niet.
Wel grappig. Vrijwel deze hele thread heeft dezelfde opvatting over het dealen met berichten, wanneer wel wanneer niet, je privacy etc. maar we handelen het anders af.

Je echte mate van drukte, of je in gezelschap bent, je stemming of gewoon even geen zin in bepaalde gesprekken bepaalt allemaal mee of je wel of niet (direct) antwoordt, maar ik heb juist expres wél mijn vinkjes aan gelaten. Laatst gezien wel uit overigens. Ik heb absoluut geen zin in mogelijk goed bedoelde small talk over hoe laat ik slaap na een feestje en soortgelijke scenario's ;)

Maar mensen zien nu: ah, het gesprek is niet geopend, dus ik hoef ook niet te vragen waarom ik niet reageer. En als ik het vergeet.. mi scusi.. dan moet je nog een keer appen of bellen als het dringend is.

En als je bericht te lang is voor het notificatiescherm of het is een hele monoloog aan berichten, dan ga je vrijwel altijd onderop de stapel haha. Maar daarin zal ik denk ik niet de enige zijn. Niet eens onaardig bedoeld.

My 2cts
Hier ook, 34 en ook niet altijd online. Gelukkig weten mijn jongere zusjes ook om alles uit te schakelen inclusief blauwe vinkjes en laatst gezien want ze vertelden me dat ze irritante vrienden hebben die vervelend deden om zoiets. Ze hebben het te druk met school, logisch dat ze niet direct kunnen reageren! Ze worden 23 en 20. Op een gegeven moment heb ik WA alleen voor mijn familie en verder doe ik er niks mee.
Ik reageer gewoon wanneer ik in de gelegenheid ben en het interesseert mij geen biet of iemand ziet dat ik het wel of niet gelezen heb. Desondanks is het een welkome feature.
Ik denk precies zo. Gaat ook gelijk aan wanneer het kan. Gewoon handige functie.
Precies hoe ik er over denk. Alleen, ik ga het waarschijnlijk juist niet aanzetten. Mensen die me kennen, weten dat ik heus wel reageer, zodra ik in de gelegenheid ben.

Overigens zeggen die vinkjes ook weinig want ik en velen met mij zien op het scherm van onze telefoon al dat er iets geäppt is, zonder whatsapp echt te hoeven openen.

Dus als ik niet reageer, ben ik gewoon even iets aan het afronden of een ui aan het snipperen of wat dan ook.

Ik heb daar nog nooit vragen of opmerkingen over gehad.
Met alle respect, maar laat die mensen het lekker zelf uitzoeken? Jij deelt jouw eigen leven in, iemand anders moet niet denken dat die dat recht daarop heeft, en al helemaal niet op basis van een whatsapp status...

Zo, einde rant ;)
Klopt hahaha. Ik zeg het ook gewoon tegen die persoon. Laatst ook tegen een vriend gezegd. "Ja sorry ik reageer gewoon wanneer ik tijd heb dat mag jij ook bij mij doen".
En waar schrijf of beweer ik dat het een ander zijn probleem is?
Heftig man, wellicht moet je het niet zo persoonlijk maken na een middagje
Anoniem: 562971 @Tha19 september 2022 07:28
Dank voor je wijze woorden…
Nee. Dat gevoel komt door dat er verwacht word dat iedereen constant online moet zijn. Als iemand het gevoel krijgt negeert te worden is dat echt het probleem van die persoon. Niet van de ontvanger.

Ik heb bijvoorbeeld straks een nieuwe baan waar telefoons niet op de werkvloer mag. Mijn omgeving zou toch echt moeten accepteren dat ik niet gelijk reageer. En ga dat zeker niet doen in mijn korte pauze.

Edit: ik reageer natuurlijk wel direct als het om iets dringend gaat.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 17:10]

Klopt je moet vanaf het begin laten merken dat je niet snel reageert als je online bent bezig bent met een ander.
Dan weten de meesten het wel. En kunnen ze er mee dealen
"Dan verschillen wij daar in en verschil moet er zijn :)"

Klopt natuurlijk maar het is toch wel apart dat iemand iets gaat denken over jou terwijl dat helemaal niet zo is? Te gek voor woorden eigenlijk ;)
Kijk anders hier eens wat je allemaal met deze informatie kunt doen: https://chatwatch.net/

Met behulp van chat probability kun je er zo bijvoorbeeld achter komen of twee andere mensen met elkaar chatten. Ideaal voor bijvoorbeeld stalkers.
Vraag me toch af hoe zo'n app werkt. Moet je dan je eigen WA info doorgeven en gaat zo'n app met jou info dat controleren. Helaas zie ik dat niet zo snel terug op de site.
Ik denk dat het gewoon via Whatsapp Web (of diens onderliggende API) zal werken. Een iPhone app mag niet 24/7 acties uitvoeren dus ik vraag me dan zeer af wie dit aan het controleren is. Lijkt me vrij zorgelijk om zomaar je eigen Whatsapp account te gebruiken (naast de morele zorgen :P)
De laatste keer dat ik hiernaar keek gebruikte dit soort tools de WhatsApp API gewoon. Online status, beschrijving en profielfoto waren destijds voor WhatsApp geen geheime informatie en ze kozen er dan ook voor om deze gewoon te laten zien zonder dat je ooit contact met elkaar hebt gehad. Kwestie van de juiste URL aanroepen en iedere zoveel tijd pollen, dan ben je er.
Niemand hoeft te weten dat ik online ben (geweest). Wat je nu suggereert is “waarom doen mensen de lamellen dicht? Koop dan geen huis”.

|:(
En whatsapp is van Facebook, dus die privacy is sowieso ver te zoeken, enkel de illusie blijft over.
Kunnen mijn contacten aan Meta vragen wanneer ik wel of niet online ben geweest dan?
Geen idee, kan Meta het zien, zeker wel.
Dat Meta het wel of niet weet is niet relevant voor deze update. Er wordt bedoeld dat de ander in het gesprek het niet hoeft te kunnen zien.
Anoniem: 1439850 @RobNL18 september 2022 19:41
Precies dit dus
Beetje scheve vergelijking. Licht aan/uit is een betere vergelijking en dat kun je gewoon door je lamellen heen zien.

Je gebruikt een chat programma, natuurlijk hoeven mensen te weten of je online bent (geweest).
‘Je gebruikt een chat programma, natuurlijk hoeven mensen te weten of je online bent (geweest).’

Eh nee, dat hoeft dus niet. Hele vreemde redenatie dat mensen dat van je moeten weten, gaat ze simpelweg niks aan. En whatsapp geeft straks de optie om deze info uit te zetten, dus wen er maar aan.
Is deze optie niet al aanwezig door bij privacy instelling -> status -> alleen delen met en vervolgens daar niemand te selecteren?

Update; Nvm, dat gaat over status Updates dus niet online status.

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 22 juli 2024 17:10]

Het is origineel de vervanging van sms. Dat het nu uitgebreider is na jaren maakt het niet als doel een chat programma als hoe jij het ziet. Misschien ben je te jong maar vroeger kon je alleen sms en mms gebruiken op je telefoon. Kon je ook niet de online status zien van iemand anders. Ooh en MSN had vroeger ook gewoon de optie om offline te zetten en dat was wel een chat programma.

Edit: zelf bij fb Messenger kan het. Dus gewoon eigenlijk raar dat dit er nu pas in WhatsApp komt.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 17:10]

SMS had gewoon een ontvangstbevestiging hoor, kon je zo zien of iemand zijn telefoon aan had staan.
Maar je kan ook nog steeds zien of het is aangekomen (2 "normale" vinkjes, 1 is verstuurd). Puur niet of het gelezen is (blauwe vinkjes) 🙃.
Het ligt meer aan je contacten. Sommigen identificeren ‘nu online’ met. Als je nu een berichtje stuurt krijg je direct antwoord.
Sommigen willen minder belangrijke berichtjes, even laten liggen totdat ze de tijd hebben om te antwoorden. Als dan die eerste persoon het je kwalijk neemt dat je niet direct reageert, ontstaat irritatie. Zonder online status, weet die eerste persoon niet dat je toch online bent, en is deze hopelijk geduldiger.
Aan de andere kant als iemand zo ongeduldig met je omgaat is het de vraag of hij/zij je (chat)tijd wel waard is… als ze jou laten zien niet te kunnen respecteren waarom andersom dan wel? Zakelijk heb ik wel de blauwe vinkjes aanstaan omdat ik vind dat in die omgeving meer verantwoording afgelegd moet worden.
Wat een gekke opmerking. Als jij perse wil weten wanneer je contacten online (geweest) zijn, lijkt het me eerder dat jij op een andere communicatie app over moet stappen, whatsapp gaat er immers in faciliteren.
Onzin, ik snap niet dat er mensen zijn die überhaupt denken dat ze recht hebben om te weten of ik online ben of niet. Het gaat ze absoluut niks aan, net zoals de laatst gezien optie en de blauwe vinkjes.
Ik vond het altijd de meest stomme feature, je verliest behoorlijk wat privacy door deze feature. Niemand hoeft te weten wanneer ik online ben, dan kan ik reageren wanneer ik wil, mijn vriendin negeren zonder dat ze het door heeft etc.
Waar doe je dit in Android dan? Zo breed beschikbaar is die functie volgens mij nog niet.
Klopt, en je moet de Android bèta draaien.
Ik draai de betaversie vanuit de Playstore maar daar heeft de Last Seen optie nog niet de mogelijkheid om de online status aan te passen.
Ik inmiddels wel, komt vanzelf naar alle beta gebruikers.
Dan staat het dus verkeerd in het artikel.
Anoniem: 1439850 @dutchgio18 september 2022 12:52
Settings -> Account -> Privacy -> Last seen

Daar zou het moeten staan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1439850 op 22 juli 2024 17:10]

Klopt, maar zie screenshot dat er nu bij staat. Het is onderdeel van die optie en is eraan gekoppeld: het kopieert de instelling voor last seen.
Klopt, maar dat is een screenshot van iOS. Ik heb in het privacyscherm op Android toch nog een hele zooi andere opties (profielfoto, status, "about", read receipts, etc etc etc), dus er is wel degelijk verschil en hoeft deze optie dus niet per sé op dezelfde plek te zitten als in iOS. ;] Grote kans dat het wel zo is ja, maar als je een screenshot voor je neus gedouwd krijgt met "kijk hier zit het" en vervolgens heb jij zo'n 10+ opties meer, dan kan het zomaar zijn dat je het ff niet gevonden krijgt.
Raar ik zie die functie niet om 'nu online' uit te schakelen op Android versie.
Die functie wordt geleidelijk uitgerold, dus niet iedereen heeft deze functie al. Daarbij moet je voor nu nog de bèta gebruiken.
Ik maak daar al een tijdje gebruik van op iOS (WhatsApp V2.22) op een iPhone 12 mini. WhatsApp heeft nog veel meer undocumented features die je kunt exploiten als je jailbroken bent. Datzelfde geldt natuurlijk voor rooted Android toestellen.
Het is een feature die eigenlijk het beste überhaupt niet zou moeten bestaan. Dat je het uit kan zetten betekent namelijk dat je het nog steeds aan kan zetten en daarmee dat je door anderen onder druk kan worden gezet om dat ook te doen (zoals minder bonafide werkgevers). Idem voor leesbevestigingen, trouwens.
Exact mijn gedachte. Het is eigenlijk gewoon krankzinnig dat al deze info jarenlang maar gedeeld werd met al je contactpersonen. Totaal onwenselijk en een schending van je privacy.
Je hoeft geen gebruik te maken van Whatsapp als je er zo tegen bent. Het staat je vrij om een andere app te gebruiken of mail/sms te gebruiken. Het is een functie die nu toegevoegd wordt, prima toch.
Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Je weet heel goed dat je ongeveer niet om whatsapp heen kan. Het is goed dat dit nu toegevoegd wordt ja, maar zoals Bananenplant al aangaf had deze info überhaupt nooit in Whatsapp moeten zitten. Mensen gebruiken wa alsof ze direct in contact met je staan, tenminste veel mensen voelen dat zo. Dat is simpelweg niet zo. Het gaat ze niks aan of ik online ben, het gaat ze niks aan of ik hun bericht heb gelezen, het gaat ze niets aan wanneer ik voor het laatst online was. Nu krijgen we tools om deze info af te schermen, wat positief is, maar het had sowieso nooit onderdeel van wa moeten zijn.
Bij een van mijn vrienden zie ik al jaren lang niet of hij online is of wanneer hij het laatst online was, terwijl hij dat wel is, hoe doet hij dat dan? Ook zie ik nooit leesbevestigingen bij onze chats.

[Reactie gewijzigd door kikibu op 22 juli 2024 17:10]

Laatst online en blauwe vinkjes kunnen al veel langer uitgezet worden. En je kan direct vanuit een notificatie reageren, dan reageert hij dus op jou zonder dat hij wa opent en zonder dat hij dus online staat.

[Reactie gewijzigd door Bastalavista op 22 juli 2024 17:10]

Dat bedoeld hij niet.
Hij bedoeld whatsapp plus
Whatsapp plus. Gebruik ik ook
Eindelijk, kan ik na al die jaren afstappen van Whatsapp plus.
Dit was de voornaamste reden om deze 3rd party tool te gebruiken.
Is dit niet dezelfde functie die MSN uiteindelijk de nek om heeft gedraaid?
Nee msn gad al sinds jaar en dag statussen, dus online, away,busy , offline etc.
Ik heb zowel Signal als Telegram onlangs van mijn privé en zakelijke telefoon verwijderd, omdat werkelijk niemand het gebruikt.

Zou graag willen dat anderen overstappen. Ik ga het alleen niet forceren en, als voorbeeld, mijn ouders een andere app aanleren begin ik niet aan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1439850 op 22 juli 2024 17:10]

Hier zie ik dan weer alleen Whatsapp en Telegram. Telegram omdat hier in Spanje de groepschats heel populair zijn. Elk evenement heeft wel zijn eigen openbare groepschat.

Maar Signal dan weer totaal niet.
Mijn zwaar a-technische moeder heb ik Signal zelf voor geïnstalleerd, icoontje op hoofdscherm met "Hier klikken om mij berichtje te sturen".

Ik ga niet op Whatsapp blijven hangen omdat mensen a-technisch zijn of schijt hebben aan mijn privacy. Mijn moeder begrijpt mijn keuze, had alleen hulp nodig om die keuze te respecteren.

Telegram is nog een middenweg die ik ook geïnstalleerd heb staan. Discord, Steam, SMS en dergelijke zijn ook een optie.

Wel 20 bullshit social media apps installeren, facebook, instagram, twitter, tiktok en whatever. Maar een 2de chat app is teveel gevraagd? Forceren is niet nodig, als mensen mij niet een beetje tegemoet willen komen om mijn privacy te respecteren, dan contacteren ze mij maar niet
Zeker. Er zijn bijna 13 miljoen gebruikers in Nederland. Bron
Anoniem: 1134149 @tom.cx18 september 2022 13:04
Kijk dat is een goed antwoord, thanks
Zijn er überhaupt nog mensen in Nederland die whatsapp hebben? Iedereen in mijn cirkel zit op Signal, 200+ contacten.
Als je hier het antwoord niet op weet leef je echt onder een steen.

Ik vermoed dat 90% van alle smartphone gebruikers in Nederland WhatsApp heeft en gebruikt.
Hoezo leef ik onder een steen omdat mijn cirkel wel Signal gebruikt? Heb je naast vermoeden ook nog recente data?
Hoezo leef ik onder een steen omdat mijn cirkel wel Signal gebruikt? Heb je naast vermoeden ook nog recente data?
Ik heb zeker cijfers, weliswaar uit 2021 maar dat zal amper afwijken. Ruim 12,4 miljoen dagelijkse gebruikers. En dat van de 11 miljoen mensen tussen de 18-65 jaar. (bron: https://allecijfers.nl/nederland/)

https://www.coosto.com/nl...2021-cijfers-statistieken

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 22 juli 2024 17:10]

Niet nodig, gewoon om je heen kijken buiten je bubbel van "200 contacten".
En hoe zou ik dat moeten doen?
Even uit je veilige bubbel stappen en zoeken naar échte statistieken ipv je contacten te tellen. Signal staat niet eens in de top 10…

https://www.marketingfact...-media-in-nederland-2022/
Daar ligt je probleem inderdaad.
https://www.marketingfact...onder%2020%2D29%2Djarigen.

Google gebruiken is echt super moeilijk.
Jij denkt dat binnen 6 maanden 9.7 miljoen Nederlanders zijn overgestapt naar Signal?

En dan gebruik je DuckDuckGo. Daar kan je die cijfers ook vast wel mee vinden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1439850 op 22 juli 2024 17:10]

Je leeft echt in een fantasiewereld als je denkt dat een paar schandaaltjes ervoor zorgt dat er binnen een jaar 9.7 miljoen gebruikers overstappen.

Een deel van die gebruikers weet waarschijnlijk niet eens dat WhatsApp van Meta is, een ander deel boeit het niet en nog een ander deel heeft geen kennis over die schandaaltjes.
Want jouw situatie reflecteert iedereen z'n situatie? Ik weet zeker dat er in Nederland veel meer WhatsApp-gebruikers zijn dan Signal-gebruikers. Het is maar in welke kring je zit.
Ik stelde toch ook alleen maar een vraag?
Je suggereerde ook alsof wij de enige 20 zijn die alleen nog whatsapp hebben. Heb zelf zowel signaal en telegram maar niemand dan ook niemand die mij er een bericht op stuurt .
Mag duidelijk zijn als je zegt : "Zijn er überhaupt nog mensen in Nederland die whatsapp hebben?",
mijn opmerking over de 20 mensen was natuurlijk sarcastisch bedoeld...
Anoniem: 1134149 @Alcmaria18 september 2022 12:54
Hoe bedoel je dat?
Ik mocht willen dat ik zoveel contacten op Signal had. Ik ken überhaupt geen 200 mensen 🤪
Ik vermoed dat, ook gezien de vele reacties op jouw post, dat een groot deel van die contacten ook whatsapp gebruikt. En al is het er maar 1, dan zijn alle gegevens die bij die persoon onder jou naam bekend zijn, ook bekend bij meta. Die persoon heeft tijdens het accepteren van de voorwaarden van WhatsApp namelijk beweert dat jij hier toestemming voor hebt gegeven.

Ik moet wel toegeven dat ik lichtelijk jaloers ben dat jij zoveel mensen kent die Signal gebruiken. Ik denk dat bij mij misschien 25% Signal en/of Telegram heeft. Waarvan er ook een groot aantal amper die twee platformen gebruiken.

Ik ben oprecht nieuwsgierig hoeveel van jouw contacten ook voornamelijk van signal gebruik maken.
Makkelijk te checken toch? Installeer Whatsapp en zie dat je waarschijnlijk 300+ contacten hebt.
Ik snap zulke reacties nooit over geen Whatsapp gebruik want ja data. Dan hoop ik dat DPG media wel fatsoenlijk met je data om gaat. Maar dan in de tussentijd ergens anders overal sporen achterlaten net of ze jou op andere manier niet kunnen traceren ofzo.
Hoe kan je dan concluderen dat ze níet op Whatsapp zitten? Het is niet Whatsapp óf Signal óf Telegram óf whatever. Je kan er vanuit gaan dat de meesten minimaal 2 van deze apps hebben. En zolang jij ze via Signal kan bereiken(en andersom) maakt dat voor jou ook niet veel uit. Behalve dan dat je via Contacts ook in andere apps ingelezen wordt. Iets waar ik zelf ook graag meer(alle) controle over zou willen hebben.
Ik ben niet echt zeker wat je intentie was voor je reacties.
Het is al bijna 10 jaar of langer bekend dat Whatsapp de grootste speler is qua chat app over Europa.

Iets wat je zelf direct kon opzoeken, En op elke pagina zal je hetzelfde zien.

Zodra iemand je zegt dat je whatsapp eens moet proberen dan is het plots "oh maar Meta is een malafide bedrijf, ik pak graag een alternatief."

Iets zegt me dat je gewoon wat promotie wilde maken voor Signal als alternatief. Maar dat is maar speculatie.
Geen idee, het is een zo goed als onbekend platform in Europa.
Wat is je incentive om deze reacties te plaatsen?
Achzo,

Nee in de realiteit boeit de gewone mens die privacy schandalen niet echt.

Zoals de meme het schreef:

"People in the 60's:
I better not say that or the government will wiretap my house!"

"People today:

Hey Wiretap, do you have a recipe for pancakes?"

edit:
That's so sad, wiretap! Play Despacito!

[Reactie gewijzigd door FrostyHound op 22 juli 2024 17:10]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.