'WhatsApp test functie om app op meerdere telefoons tegelijk te gebruiken'

WhatsApp test naar verluidt een functie om zijn app op meerdere telefoons te gebruiken. In de app registreert een gebruiker een telefoon dan niet, maar linkt het apparaat in plaats daarvan aan een apparaat waarop WhatsApp al staat.

WhatsApp: Bron: WABetaInfo

Het linken van desktops aan WhatsApp is al langer mogelijk, maar die mogelijkheid komt er nu ook vanuit de app zelf, claimt WABetaInfo. De functie zit voor sommige gebruikers in de bètaversie van WhatsApp voor Android, 2.22.24.18. Niet alle testgebruikers zien de functie gelijk al.

Als een app compatibel is, dan is het op het scherm waar gebruikers normaal hun telefoonnummer invoeren om te registreren mogelijk om in plaats daarvan te klikken op de optie om een apparaat te linken. Vervolgens draait WhatsApp op die telefoon met een ander telefoonnummer. De optie heet vermoedelijk Companion Mode.

De functie is bijvoorbeeld bruikbaar voor mensen die een tweede telefoon hebben voor bijvoorbeeld werk, maar die geen tweede account bij WhatsApp willen en vanaf een nummer willen chatten. Het is onbekend wanneer de functie in de stabiele versie zou komen. Doorgaans duurt dat enkele weken tot maanden nadat het Meta-dochterbedrijf een functie begint te testen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

14-11-2022 • 06:57

105 Linkedin

Submitter: AnonymousWP

Reacties (105)

Wijzig sortering
Om privé te kunnen whatsappen op je zakelijke telefoon?
Maybe they are onto something.
Reageer
Nee, om twee telefoons te kunnen gebruiken.
Een rugged phone voor tijdens het werk en op stap en nieuwe high end voor buiten werktijden.

Ik zie hier wel iets in ;)
Reageer
Ik gebruik WA Business voor mijn werknummer en "gewoon" WhatsApp voor mijn privénummer. Samen op één toestel. Maar op één of andere manier "gewoon" WhatsApp voor beide nummers gebruiken zou nog gemakkelijker zijn
Reageer
Met dual SIM is dat vaak "gewoon" mogelijk. Je kan de app als het waren 'duplicaten' en dan heb je 2x whatsapp en ieder gekoppeld aan een andere SIM. Bijvoorbeeld 1 voor werk en 1 voor privé.
Reageer
Dit is niet mogelijk op een iOS device
Reageer
Mijzelf is dat nooit gelukt. Ik heb ook een dual sim, een prive en een voor werk. Ik hanteer whatsapp business voor de werk SIM in dit geval. Hoe verloopt het 'gewoon duplicaten'? Oprechte interesse!
Reageer
Samsung heeft 'Dual Messenger', waarbij veel chat apps twee keer geïnstalleerd kunnen worden. (Of gewoon een werk profiel in Android zelf)
Daarnaast heb je ook `Island` die apps kan clonen in een sandbox, daardoor kan ik apps dupliceren die niet worden ondersteund onder Dual Messenger: https://play.google.com/s....island&hl=nl&gl=US&pli=1
Dan heb je de apps dubbele, zonder een werkprofiel.

Geen idee hoe het op Apple gaat.

Daarnaast koppel je Whatsapp niet aan een Simkaart, maar aan een telefoonnummer.
Je kan met een single sim telefoon, ook 2x whatsapp draaien.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 14 november 2022 08:27]

Reageer
Klopt inderdaad dat het niet SIM gebonden is, maar doorgaans heb je 2SIMS om 2 nummers te krijgen.
Het zal vast ook mogelijk zijn om met een nummer van een andere telefoon in te loggen, maar dan krijg je bijvoorbeeld controle berichten als SMS niet op de telefoon binnen waarop je ingelogd bent, maar waar de SIM in zit.
Reageer
maar doorgaans heb je 2SIMS om 2 nummers te krijgen.
Dat klopt, maar beide hoeven niet 'online' te zijn. Je kan de SIM na het activeren er gewoon uithalen.
Reageer
Ik weet niet of dit bij alle android telefoons is, maar bij oneplus heet het 'Paralell Apps'.
Settings>Utilities>Parallel Apps.
Hier kan je whatsapp aanvinken en dan krijg je 2x een whatsapp waarbij je op ieder met een andere telefoonnummer kan inloggen.

De paralell apps werkt ook voor andere apps zoals bijvoorbeeld 'LinkedIn' of 'Instagram' etc.
Je kan hiermee dan ook 2x de apps op je homescreen plaatsen.
Reageer
Ook mijn One Plus Nord kan dit zonder problemen. Zelfs mijn oude telefoon, maar toen gebruikte ik een third party app waarmee je in feite gewoon een extra instantie maakt van bepaalde software. Ik kan even niet direct op de naam van de app komen, het enige nadeel was dat het niet zo efficient was als de varianten van bijv. One Plus. Efficient als in het pakt meer ruimte en deelt de binaries niet. Daarnaast heb je advertenties, maar daar valt mee te leven...
Reageer
Maar dan mis je wel heel veel, dus geen oplosssing
Reageer
Wat mis je dan? Ikzelf mis hiermee namelijk niets.
Reageer
Daar heb ik zo veel problemen mee gehad met verschillende apps dat ik met dat clonen gestopt ben. Ook de standaard feature van mijn samsung had regelmatig een crashende whatsapp tot gevolg.
Whatsapp voor normaal en Whatsapp Business voor zakelijk op de dual sim is dan wel handiger. Ook omdat ik nu gewoon een OoO reply kan instellen als ik op vakantie ben en dan ook geen notificaties meer krijg van de business kant.
Reageer
Daar is geen dual sim voor nodig. Werkt ook prima op 2 telefoons. Als je maar een sms kunt ontvangen zodat je de verificatiecode in kunt voeren. Waar je die sms krijgt maakt niet uit. Zo heb ik op mijn iPhone Whatsapp en Whatsapp business geïnstalleerd (iPhone ondersteunt geen app duplicates), en Whatsapp business is dan geactiveerd met het nummer van mijn werktelefoon.
Reageer
De sms ontvangen is niet nodig. Ik heb WA prive op mijn mobiel nummer en WA business op mijn vaste nummer, welke via een app te gebruiken is op mijn iPhone. Je moet bij het activeren alleen even wachten tot WA in de gaten heeft dat je de sms niet hebt het ontvangen hebt, dan kun je kiezen voor “bel me” en dan hoor je de code.
Reageer
Of je nou 2 keer whatsapp normaal erop heb, of 1 keer whatsapp en whatsapp business zie niet echt verschil.
Het is ook nog eens werk dus vind werk dus business app is prima, zo zit het tenminste nog gescheiden in een aparte app de chats enzo.

Wat zou het makkelijker maken dan, zou jij alle chats etc door elkaar willen zien werk en prive ?
Reageer
Ik vind gescheiden inderdaad ook wel prima. Voordeel van "gewoon" WhatsApp is dat het ook via een webbrowser kan worden gebruikt en ik dus op mijn laptop de appjes kan typen. Net wat handiger dan via het toetsenbordje op de telefoon.
Reageer
O ja zo ik doe dat niet op het werk whatsappen ook niet zakelijk(Prive kijk ik wel eens een keer in de pauze als ik zin heb), 1ne berichtje wat ik eens zakelijk krijg beantwoord ik wel via de telefoon.
Als je het regelmaat gebruik kan ik het wel snappen dat via de pc makkelijker is.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 14 november 2022 08:25]

Reageer
Je kunt de WhatsApp desktop app en WhatsApp web ook gewoon gebruiken voor een WhatsApp Business account.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 14 november 2022 09:46]

Reageer
Het is makkelijk als je 2 telefoons hebt, zeker als de andere een ander OS heeft.
Nu moet je keuzes maken waar wat op gaat staan, dan niet meer.
Reageer
Ik ook, ik zou heel graag zo'n 4g nokia met KaiOS willen gebruiken, maar niet altijd.

Is het nog maar de vraag natuurlijk of dit ook naar die toestellen komt, maar dit lijkt me een goede use-case
Reageer
En daarmee mogelijk ook ipad support te introduceren gok ik?
Reageer
Omdat er geen app is voor chromeos zoals op Windows. Op deze manier werkt dat prima.
Reageer
Ik heb nog steeds BBMe en dat kan ik op 5 devices draaien. Ik heb het op mijn laptop, surface pro die ik meestal meeneem en op mijn mobiel en dat werkt perfect. Het is wel een betaald versie.
Reageer
Het is bijna 2023 en nog steeds kan je niet whatsapp op een phone en tablet hebben met de app |:(
Hoe dan? Waarom kan dit wel bij ander apps zoals Telegram en zelfs sms-berichten, maar niet bij de allergrootste communicatie app ter wereld?

Als ik iets mis waarom hoor ik dat graag, wellicht zie ik iets over het hoofd.
Reageer
Wat je mist is denk ik het feit dat ze pas dit jaar functionaliteit hebben toegevoegd omet meerdere devices te kunnen werken. Daarvoor had je wel whatsapp web (en later whatsapp desktop, wat de webversie in een app container is) maar dat vereiste dat je telefoon aanstond.

Nu kort nadat ze de functionaliteit hebben toegevoegd voor meerdere devices kunnen ze de mobiele apps aanpassen (en hem hopelijk ook beschikbaar maken op tablets). Dit nieuwsbericht gaat erover dat ze dat inmiddels hebben gedaan.
Reageer
Ja klopt. Beta dan, dus nog even wachten op de release :9

Ik zou de beta kunnen downloaden, maar ik heb geen zin in bugs of zou jij wel de beta aanraden/gebruiken?
Reageer
Dan kunnen we toch beter met z'n allen gelijk overstappen? Waar is die app? Lijkt me wel tof, zet het is iets breder op, zodat iedereen dit te weten komt, zijn we gelijk van dat enge vieze mannetje af, dank je wel
Reageer
Tja dat is dus een beetje het probleem Willem. Heel veel stappen dus niet over naar Telegram omdat al hun contacten niet op Telegram zitten :/ Whatsapp heeft een te grote naam en helaas zien vele niet het nut in om over te stappen.

Ik zou graag mensen over zien gaan naar Telegram, maar helaas nog niet echt gebeurt.
Reageer
Hoe veilig is Telegram? Niet open source, Russische inmenging en chats niet per default end to end encrypted? Signal FTW
Reageer
Zo ver ik het weet is Telegram by default veilig, maar om het veiliger te maken zul je wat instellingen moeten aanpassen in de app zoals encrypted end-to-end of gebruikers data verzameling uitzetten.
Dus die zul je wel moeten aanzetten.

Telegram heeft heel veel meer mogelijkheden, maar sommige zitten wel achter een paywall. De meeste zijn gewoon gratis te gebruiken.

Telegram is een onafhankelijk privébedrijf en je kan hier wat meer over lezen Telegram Wikipeadia
Reageer
Laten we eerlijk zijn ...

Whatsapp is veruit het fijnste voor de meeste mensen.
Niet alleen het feit dat de meesten daarop zitten maar de mogelijkheden zijn enorm.
Heb ze allemaal, inclusief Imessage (waar ze in de VS gek op zijn) maar NIETS komt in de buurt van WA qua mogelijkheden en gebruiks gemak.
En de meesten hebben dus geen zin in een ander platform te gaan gebruiken, leren gebruiken, contacts missen, etc etc.
Reageer
  • Verzonden berichten aanpassen?
  • Berichten verwijderen zonder dat er staat 'Bericht verwijderd'?
  • Gemakkelijk ongecomprimeerde afbeeldingen sturen
Functies die ik op Telegram inmiddels enorm ben gaan waarderen en ik enorm mis op WhatsApp.
Reageer
Die laatste deel ik ! Moet een optie zijn idd, ongecomprimeerd voor die keren dat het er toe doet.
De rest vind ik niet spannend, sterker nog die 2e is heel normaal. Hier op tweakers zie je ook dat een bericht achteraf is aangepast, en ik zie geen negatief effect daarvan.
Eerst eens gewoon doorlezen voordat je wat verstuurd scheelt enorm.


En nee, perfect is WA niet maar wel de beste voor de meeste mensen qua opties en functies.
Iedereen heeft zo zijn prio's en kan dan ook zelf kiezen wat voor hun het beste werkt.
Als ik kijk naar de miljarden gebruikers van WA dan zegt dat genoeg.
En ja, er is altijd ruimte voor verbetering.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 14 november 2022 10:46]

Reageer
Ik denk dat zo'n beetje alle chatapps functionaliteit bieden die Whatsapp niet biedt, of meer configureerbaar zijn. Bijvoorbeeld gebruik op meerdere devices. Dat werkt perfect in Telegram, maar bijvoorbeeld ook in Signal. En dit is echt wel functionaliteit die mensen willen. Niemand zit erop te wachten om berichten te versturen vanaf een klein schermpje, terwijl je achter een normaal scherm en toetsenbord zit.

Het probleem is dat mensen het niet weten. Ze weten vaak al niet van het bestaan van die andere chatapps af, laat staan van de ruimere mogelijkheden. En dan stap je niet zomaar over, zeker niet als een groot deel van je vrienden nog op Whatsapp zitten.

Sterker nog, ik heb een vriendengroep waarin iedereen zowel Whatsapp als Telegram heeft, maar zelfs daar wordt nog vaak Whatsapp gebruikt. Mensen zijn het zo gewend. Ikzelf heb ze alledrie, maar Signal heb ik maar voor 1 vriend. Het is echt heel lastig om een grote groep mensen te laten overstappen. Whatsapp heeft daarvoor te lang een dominante marktpositie gehad.
Reageer
Precies, WA is erg populair.
Daarom is het zo belangerijk dat ze het mogelijk maken om op meerdere platformen tegelijk kunnen werken met 1 account (nummer).
Samen met het niet kunnen verzenden van uncompressed photos's zijn dat in mijn ogen de 2 grootste minpunten van WA.
Niemand zit erop te wachten om berichten te versturen vanaf een klein schermpje, terwijl je achter een normaal scherm en toetsenbord zit.
Jawel hoor, de meesten zitten nog nauwelijks achter een computer tegenwoordig. Enne dat kleine schermpje is alles behalve klein als het gaat om berichten. Sterker nog, velen zijn sneller op zo'n schermpje dan dat ze dat op een keyboard met scherm zijn.
Zeker als je wilt Quoten en reageren op media of berichten dan ben je op de computer minder snel.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 14 november 2022 11:39]

Reageer
qua mogelijkheden en gebruiks gemak
Dit artikel gaat letterlijk over 1 van de mogelijkheden die alle concurrenten wel hebben, maar Whatsapp niet, namelijk het gebruik op meerdere devices. Whatsapp is niet de grootste vanwege dat het de best ontworpen app is, de beste gebruiksvriendelijkheid, etc. Whatsapp was de eerste en heeft daarmee een ongelooflijk grote kritische massa mee op weten te bouwen. Weet je nog, in 2008, toen we zeiden: met whatsapp kun je gratis berichten sturen! :O. Daardoor is Whatsapp de grootste. Niet meer en niet minder. En hoeveel tweakers er ook over willen stappen op signal, zolang je opa en oma nog op whatsapp zitten blijven we dat gebruiken.

Verder heeft Whatsapp namelijk weinig extra mogelijkheden over Signal/Telegram of iMessage.
Reageer
Denk dat we het beter kunnen omdraaien. Telegram, Signal, Imessage hebben goed gekeken naar WA en qua interface dat overgenomen.
Geen van die 3 is beter dan WA tenzij je geeft om specifieke zaken.
WA heeft overall de meeste functies en is het beste van al die anderen als je kijkt naar alles.

Imessage is sowieso kansloos want het is alleen voor Apple users en contacten naar buiten gaan dan via SMS. In de USA wel groot maar daar buiten niet echt.
Ik heb imessage ook en het is handig als je ook een Macbook of Ipad hebt.

Daar laat WA de steek vallen, niet te gebruiken (simultaan) op een andere device ! En als ze dat oplossen samen met de optie om foto's te versturen in non compressed dan heb je mijn inziens een geweldige app.

En ja, natuurlijk is de standaad belangerijk, en idd zal je altijd blijven hangen op het platform daar waar de meesten zitten. Heel logisch en dat is gewoon de realiteit.
Reageer
Het grappige is dat je steeds stelt dat whatsapp superieur is, maar vervolgens wel tekortkomingen benoemt. Ik ben het eens met je dat iMessage onhandig is omdat het alleen Apple is, maar het is geen inferieur product tegenover whatsapp. (Zoals je aangeeft: meerdere devices, betere kwaliteit foto’s en video’s, makkelijker zoeken in bijlagen, persoonlijke smaak: cleane interface). Als Apple iMessage wel open zou stellen naar Android dan zou Whatsapp het nog wel moeilijk kunnen krijgen, omdat het de enige is van de concurrenten die af fabriek op het toestel staat en dus makkelijke marktpenetratie.
Reageer
Sorry hoor maar als iets superieur is kan het nog steeds minpunten hebben, of heb je moeite dat te begrijpen ?
Je zegt het zelf al, Imessage bediend maar een deel van de markt en buiten de USA is dat zeker niet het grootste deel en daarmee gaat het belangerijkste aspect al mank.
De overige features zijn dan ineens een stuk minder spannend.
Persoonlijk vind ik het een hele povere interface, ook net quoten en reageren zonder swipe vind ik onhandig want ik moet een longpress doen.
Geen direct overzicht van chats, status en oproepen en ik heb steeds het gevoel alsof ik in een SMS applicatie van 10 jaar terug zit te tikken.
Reageer
De features achter een paywall bij Telegram zijn wat mij betreft niet noemenswaardig, als gebruiker van het eerste uur. Tenzij je heel erg van geanimeerde eendjesstickers houdt natuurlijk ;)
Reageer
Zo ver ik het weet is Telegram by default veilig
Dat is helaas niet het geval. Je moet het expliciteit aanzetten bij één op één communicatie en groepschats zijn niet E2E encrypted. De default is dus inherent minder goed beveiligd dan Whatsapp of Signal. Het land waar Telegram en ontwikkelteam is gevestigd of waar de servers staan is vrijwel niet te achterhalen en veranderd continu. Het is ook geen open source, maar dat is whatsapp ook niet.

Functioneel gezien is telegram wel veel uitgebreider dan andere chat platformen, en gedeeltelijk komt dat ook door de afwezigheid van E2E encryptie wat het een en ander een stuk makkelijker maakt.

Als laatste heb je ook nog het verdienmodel. Zowel whatsapp als Telgram hebben/willen een verdienmodel die gebaseerd is op inkomsten uit de (meta)data van gebruikers en/of advertenties. Je kan je afvragen of dat wel in het belang is van de gebruikers. Het zijn ook beide geen stichtingen, zoals Signal dat wel is (ze kunnen verkocht worden, zoals dat met whatsapp is gebeurd).

Het is best wel lastig als gebruiker om een keuze te maken, zeker als je niet al te technisch bent en je je sociale ring niet wil kwijtraken. De enige oplossing is interoperabiliteit tussen de verschillende clients. Als het goed is komt daar in de EU een einde (of begin) aan binnenkort, als interoperabiliteit wordt afgedwongen.
Reageer
Er is helemaal niets veilig, dat is een illusie,
Reageer
Ik heb op mijn privé pc de exe gedownload en draaien en op mijn telefoon de app. Ik heb dus op beide devices tegelijk Whatsapp werken.

Verder op de telefoon ook nog eens Whatsapp business erbij voor zakelijk. En op mijn werk laptop het zakelijke nummer via de exe werkend.

Wat bedoel jij dan met het op twee devices niet werkend hebben?
Reageer
Ja dat heb ik ook, op de pc en phone. Wat ik bedoel is dat je niet de app tegelijk op je phone en tablet of 2e phone met hetzelfde account kan gebruiken.

Dit werkt tot nu toe alleen nog met phone of tablet tegelijk met een pc.
Reageer
Het is bijna 2023 en nog steeds kan je niet whatsapp op een phone en tablet hebben met de app |:(
Hoe dan? Waarom kan dit wel bij ander apps zoals Telegram en zelfs sms-berichten, maar niet bij de allergrootste communicatie app ter wereld?

Als ik iets mis waarom hoor ik dat graag, wellicht zie ik iets over het hoofd.
, wat ik zelf doe is Signal ook installeren en vooral Signal gebruiken met de mensen die het hebben / die ik ken. Best veel mensen hebben telegram of signal geïnstalleerd.
Reageer
Nog nooit Signal gebruikt, maar ben wel geïnteresseerd omdat eens te gaan bekijken.
Reageer
Nog nooit Signal gebruikt, maar ben wel geïnteresseerd omdat eens te gaan bekijken.
, ik kan het sowieso wel aanraden ook wordt het nog wel het minst gebruikt van de drie. I.t.t. whatsapp kun je bijvoorbeeld ook notities naar jezelf toesturen.
Reageer
Whatsapp was van oorsprong te veilig om met meerdere installaties te werken vanwege de end-to-end encryptie die alleen op dat ene apparaat werkt. In eerste instantie werkte Whatsapp desktop daarom via een verbinding tussen telefoon en PC. Een paar maanden geleden hebben ze echter een mogelijkheid uitgebracht om dit direct te doen (vermoedelijk door de beveiliging te verminderen). De nieuwe functionaliteit is vermoedelijk gebaseerd op dezelfde oplossing.

En over de snelheid: Ik denk niet dat whatsapp met de gemiddelde consument voor Meta een goudmijn is. Ze zullen er dus geen honderden ontwikkelaars op hebben zitten. Dit zal vermoedelijk hetzelfde team zijn als het team dat voor whatsapp desktop aan de beveiliging heeft gesleuteld. Een team kan niet alles tegelijk.
Reageer
Nee klopt, daar heb je een punt meer dat WhatsApp geen goudmijn voor hen is. Zelf zou ik het erg vinden 2-3 euro per maand te betalen (liever niet natuurlijk) zolang ze maar inoferen.
Reageer
Het is bijna 2023 en nog steeds kan je mensen op attenderen dat je beter helemaal geen whatsapp kunt gebruiken.
Reageer
maar niet bij de allergrootste communicatie app ter wereld?
Ik vind het ook bar slecht dat er geen tablet app is, maar ik vraag me af of WA wel de grootste in de wereld is. In Europa zeker, maar andere regio's is het voorbehouden aan andere platformen.

In Amerika is iMessage groter en mensen worden zelfs gediscrimineerd als ze geen 'blauwe bubbles' hebben omdat ze geen Apple telefoon hebben (oude link maar dit fenomeen wordt daar juist groter!). De nummer twee is FB Messenger, niet whatsapp!

In China heb je natuurlijk WeChat waar Xi met elke chat meekijkt en in zijn rode boekje meeschrijft. In Rusland schijnt Telegram weer heel groot te zijn.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 november 2022 23:48]

Reageer
Zou mooi zijn als er dan eens een iPad app komt. Dan hoef ik mijn telefoon niet te pakken als ik de iPad al in m'n handen heb.
Reageer
Ik gebruik gewoon whatsapp web op z’n iPad werkt ook. Tis dat ik het puur gebruik om soms whatsapp ff te checken als ik m’n telefoon ergens heb laten slingeren bijv.
Reageer
Gebruik whatsapp web ook wel eens. 9 van de 10 keer moet ik dan eerst weer even mijn device linken. Kan ik net zo goed even mijn telefoon pakken, want die heb ik dan toch nodig voor het linken.
Reageer
Hier heb ik het eenmalig gekoppeld en sindsdien werkt het altijd
Reageer
Whatsapp web werkt ook nu veel slechter dan vroeger. De synchronisatie loopt totaal niet vlot.
Reageer
Stiekem ben ik blij dat er geen iPad app is. Wat een rust als ik ‘mn iPad in handen heb. Geen Teams, mail of WhatsApp; de iPad pakken is een guilty pleasure. Sindskort heb ik Teams van mijn telefoon gegooid. Mijn werkgever mag van alles eisen, maar daar trek ik een streep. Het is zoveel rustiger.

Concreet snap ik niet zo goed waarom je on Whatsapp niet meer filters kunt instellen; bijvoorbeeld een snooze functie voor groepen tussen 7:18u.
Reageer
Je kunt ook een app NIET installeren als je rust wilt.
Reageer
Je kunt ook notificaties uitzetten... en badges.

Het is overigens jammer dat niet meer apps gebruik kunnen maken van iMessage feature: daar krijg je een bericht notificatie binnen op het apparaat wat je het laatst gebruikt hebt. Als je daar niet op reageert krijg je het alsnog op je andere apparaten. Plus je kunt op apparaat niveau een chat muten.

[Reactie gewijzigd door iAR op 14 november 2022 11:19]

Reageer
> bijvoorbeeld een snooze functie voor groepen tussen 7:18u.

Oeh, daar zie ik ook wel wat in, en dan vooral juist snoozen tussen 17:8u. Beter gebruikt je werk natuurlijk gewoon geen prive-nummer-whatsapp voor werkcommunicatie, maar op deze manier kan je de controle bij gebruiker leggen. Ook als je werkgever slechte keuzes maakt.

[Reactie gewijzigd door MaffeMaarten op 14 november 2022 09:02]

Reageer
Mijn werkgever mag van alles eisen, maar daar trek ik een streep.
Herkenbaar. Zei ik destijds ook; dan zorg je maar voor een zakelijke telefoon waar je van alles op mag eisen, die dan vervolgens op 17:00 achterblijft op kantoor.
Reageer
Stiekem ben ik blij dat er geen iPad app is. Wat een rust als ik ‘mn iPad in handen heb. Geen Teams, mail of WhatsApp; de iPad pakken is een guilty pleasure.
Ik weet wat je bedoelt maar dat heeft niets met de beschikbaarheid van de app te maken. Dat heb je zelf in de hand.

Wat ik doe is bij de meeste mensen hun notificaties gewoon uitzetten. Ik reageer als ik er tijd en zijn voor heb. Er zijn allerlei oplossingen voor inclusief de app gewoon niet installeren op een apparaat waar je het niet op wil.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 november 2022 23:51]

Reageer
Handig voor een festival-burner phone ook. Natuurlijk, je kunt Whatsapp al wel overzetten voor een dagje, maar "gedoe" en je bent aan het einde van de dag alle gesprekken van die dag kwijt.
Reageer
Hoezo kwijt? Kan je geen backup starten voordat je weer overschakelt?
Reageer
Kan. Maar dan is het nóg meer gedoe. Overzetten>backup terugzetten>Overzetten>Backup maken>wéér backup terugzetten. Zo belangrijk zijn de gesprekken van zo'n dag ook weer niet, want ze bestaan vooral uit "Waar ben je?" :)

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 14 november 2022 08:31]

Reageer
Ik snap niet waarom WhatsApp zo populair geworden is... Heel wat functies die andere chatapps hebben werken daar gewoon niet of zeer complex. En toch lijkt iedereen het te gebruiken, en de voorkeur te geven, waardoor je zelf dus ook niet anders kan dan het gebruiken.
Ik installeerde onlangs WhatsApp op mijn Chromebook, lag ik er plots uit op mijn smartphone... En kreeg de optie een 'backup' van 6 GB te downloaden. Deed ik dit niet, dan was dit daarna niet meer mogelijk.
Reageer
Timing heeft Whatsapp populair gemaakt. Microsoft die net MSN de nek omgedraaid heeft. Ping dat alleen op Blackberry's werkte. Whatsapp kwam op het juiste moment met een SMS vervanger die op alle mobiele platformen werkt.
Reageer
Dit. Vrijwel alle platformen die rond die tijd uitkwamen waren sowieso here-to-stay. Denk aan Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter. Dat werd allemaal populair in de periode van 2011 - 2013. Alles wat vanaf 2013 uitkwam heeft die spelers nog niet vervangen, het zijn hooguit aanvullingen, zoals TikTok. Vóór 2011 waren er iedere paar jaar alternatieven voor chatten en sociale media. Hyves was bv ook maar een paar jaar echt groot voordat Facebook het stokje overnam. Weer dáárvoor was dat soort social media afgesplitst op allerlei kleine sites. Zo waren er bijvoorbeeld zelfs veel plaatselijke sociale media.

Qua chatten waren er voorheen ook genoeg wisselende opties, msn was redelijk lang populair, maar WhatsApp is nu al bijna 2x zolang de standaard. Al is dat minder te vergelijken aangezien WhatsApp niet echt in vergelijking staat tot chatten op de desktop, maar meer als vervanging voor SMS. Dan had je inderdaad ping, maar WhatsApp was gewoon de eerste die crossplatform zoiets naar alle telefoons bracht. En dan kan je wel met Telegram komen die allerlei functies biedt, maar dan ben je al te laat - je gebruikers hebben dan al iets dat werkt.

Ik ben ervan overtuigd dat BlackBerry Messenger aka ping onze WhatsApp had kunnen zijn, als ze het eerder hadden opengesteld voor alle platformen, eventueel met een naamswijziging. Zij waren namelijk de eerste die op grote schaal chatten via telefoons populair maakten, maar WhatsApp had het enige wat nog miste. Daarom zal iMessage in ons land ook bv niet snel een vervanger zijn.
Reageer
denk dat je gelijk hebt... Op Iphone gebruikte men imessenger, op Android wat toen de naam ook mag zijn van hun messenger, want die is al veel aangepast :p Op blackberry Ping...
En je moest er geen account voor aanmaken, het werkte op basis van gsm nummer.
Nu hebben we wel al RCS, de opvolger van SMS. Maar zo goed als niemand weet eigenlijk dat ze dit hebben, en weet ook totaal niet wat het is...
Reageer
Whatsapp is perfect, MAAR het enige nadeel is dat je hetzelfde account niet op meerdere platformen kan draaien.
Daar zijn ze nu dus mee bezig.
Wat jij beschrijft is logisch, je meld je aan op een andere device en het telefoonnummer dat gekoppeld is kan alleen maar op 1 device draaien, logisch vanuit een security oogpunt.
Qua app is het super, je kunt er extreem veel mee en is overall gezien het beste van alle andere varianten voor de meesten.
Reageer
super qua app? zodra uw smartphone niet verbonden is kan je het niet meer gebruiken, nergens... Ik typ niet graag op mijn smartphone, doe alles op PC.
Mensen gebruiken het ook voor alles waar het totaal niet voor gemaakt is... Iets terugvinden, discussies door elkaar... foto's, en filmpjes er tussen pleuren... het is om gek van te worden.
Naar privacy toe is het een ramp om te gebruiken op een gedeeld toestel. Maar heel wat mensen kennen enkel WhatsApp en willen dus enkel via WhatsApp videobellen. Verschrikkelijk om zo dus patiënten te moeten helpen in het ziekenhuis om naar hun thuisfront te kunnen bellen.
Reageer
Het is een app, gemaakt voor een smartphone ... Niet voor de PC.
Ik typ (en miljaren anderen) prima op whatsapp.
Je kunt prima zonder verbinding oudere berichten en media terug zien.
Je hebt alleen verbinding nodig om te kunnen zenden en je bent dus alleen van internet afhankelijk zoals met elk communicatie middel tegenwoordig.
Zoekacties werken prima en media kan je ook rangschikken.

Privacy een ramp om te gebruiken op een gedeeld toestel ??????

Het feit dat velen het gebruiken (miljarden) en mensen nu geen hoge kosten meer hebben voor het internationaal bellen en gebruik van Skype maakt voor velen al het verschil.
Revolutie op communicatie gebied ver voordat zaken zoals telegram, singal, etc kwamen.
Reageer
Zit hier al lang op te wachten. Zou een super optie zijn om dit te implementeren. Chrome OS heeft ook what's app maar gedraagt zich bij mij als telefoon app waardoor ik het ofwel op mijn telefoon of chromebook moet gebruiken.
Reageer
Ik heb liever dat whatsapp is cloud storage gaat ondersteunen ipv telefoon opslag gebruiken, net zoals wat telegram doet.. ennn usernames
Reageer
WhatsApp heb ik onder android gebackupt via SyncThing (uitvoering: Syncthing). Daarmee is de backup in mijn eigen 'cloud': op mijn eigen pc en mijn eigen nas. En ook de foto's (in hun beperkte kwaliteit) komen bij mij zo 'automatisch' bij de andere foto's.

En door de contacten gewoon de contacten van je toestel te laten zijn is dat ook automatisch in die zelfde cloud en met de zelfde namen en zo.
Reageer
Het eerste waar ik aan denk is dat dit handig is voor ouderen die nog graag een tablet gebruiken thuis vanwege het groter scherm en toetsenbord. Zo kan je op een tablet eenvoudiger je WhatsApp berichten en foto's bekijken als je thuis bent.
Reageer
Dat is het ook zeker. Ik wordt met enige regelmaat door m'n grootouders gevraagd of WhatsApp ook op de tablet kan, het antwoord bleef altijd: Nee, dat kan helaas nog niet.

Ik verwacht oprechte vreugde, foto's van de ([achter] klein) kinderen op het grote scherm en fatsoenlijk leesbaar. :)

Web.whatsapp was natuurlijk een prima alternatief voor de meesten, maar zorgde daar alleen maar voor verwarring. Het Chrome logo is immers niet het WA logo, en hoe komen ze nou weer terug naar WA als ze het nieuws op de NOS hebben gelezen?
Reageer
Ik weet uiteraard niet wat voor tablet je grootouders hebben, maar op Android-tablets kun je zonder problemen WhatsApp installeren. Mocht je hem niet in de playstore kunnen vinden dan kun je via https://www.whatsapp.com/android/ het apk-bestand downloaden en installeren. Als je dan WhatsApp moet activeren kun je "gewoon" het gsm-nummer (volgens mij werkt een vast nummer zelfs ook) invullen, dan krijg je een smsje (of telefoontje) met een code, die vul je in op je tablet en het werkt gewoon. Als ze een iPad hebben dan gaat het natuurlijk helaas niet werken.

[Reactie gewijzigd door FlipFluitketel op 14 november 2022 09:40]

Reageer
Finaly! Het is op dit moment zelfs niet eens mogelijk om whatsapp op 2 telefoons die een sim met zelfde simkaartnr en zelfde telefoonnummer te gebruiken, zelfs niet als je eerst de eerste telefoon uitzet en dan de tweede aanzet. Je moet telkens opnieuw "registreren"
Reageer
Voor mijn tablet heb ik allang Tablet Messenger, maar wat nu met 2 telefoons met hetzelfde nummer? Daar is nog steeds geen oplossing voor,
dat is nog steeds alleen mogelijk door back-uppen en weer terugzetten, teveel gedoe.
Apps op beide telefoons simultaan laten draaien kan niet vanwege opslag op toestel.
Reageer
Ze kunnen kiezen door simultaan berichten te sturen naar de extra devices en media puur op commando te downloaden op de niet main devices. Zo moeilijk is dat niet.
Reageer
Deden ze dat dan maar...
Reageer
Ik zit er ook met SMART op te wachten.
Reageer
Ik heb telefoon en tablet LTE, 2 sims op 1 nummer. Wat zou het toch handig zijn om op beiden te gebruiken, op de tablet thuis en op de smartphone onderweg
Reageer