Apple brengt iOS 14.5 uit met App Tracking Transparency-privacyfunctie

Apple is begonnen met het uitrollen van iOS en iPadOS 14.5 naar iPhone- en iPad-gebruikers. De nieuwe update voegt onder andere nieuwe anti-trackingfuncties toe aan de mobiele besturingssystemen.

Apple kondigde de App Tracking Transparency-functie vorig jaar al aan. Hiermee moeten gebruikers voor iedere app toestemming geven om hun activiteiten te tracken, zodat de ontwikkelaars gerichte advertenties kunnen tonen. Dit gebeurt via een pop-in, die wordt getoond wanneer de app voor het eerst wordt geopend. Gebruikers kunnen er ook voor kiezen dat dit trackingverzoek standaard wordt geweigerd. Die optie is te vinden onder 'tracking' in de privacyinstellingen van iOS.

Verschillende bedrijven protesteren tegen de nieuwe privacyopties. Volgens app-ontwikkelaars zou opt-in-tracking zorgen voor een grote omzetdaling. Onder andere Facebook uitte openlijk kritiek over de nieuwe privacyfeatures uit iOS 14. Het bedrijf plaatste vorig jaar een open brief waarin het zijn ongenoegen over de functies uitte in verschillende Amerikaanse kranten, schrijft ook The Verge.

Daarnaast voegt iOS 14.5 een nieuwe optie toe om iPhones te ontgrendelen. Apple Watch-eigenaren kunnen instellen dat hun iPhones zonder pincode of Face ID ontgrendeld kan worden wanneer ze deze smartwatch om hebben. Dit moet er onder andere voor zorgen dat gebruikers hun telefoon gemakkelijker kunnen ontgrendelen als ze een mondkapje dragen, waardoor Face ID niet werkt. De functie werkt alleen als gebruikers hun Apple Watch updaten naar watchOS 7.4. Deze update is ook op maandag uitgebracht.

Apple voorziet iOS 14.5 verder van nieuwe emoji's. Ook krijgen iPhones en iPads ondersteuning voor de PS5- en Xbox Series X- en S-controllers. De update voegt ook verdere functies voor Apples nieuwe Fitness+-dienst toe. Gebruikers kunnen de audio- en videostreams van Fitness+-lessen via AirPlay 2 streamen naar compatibele televisies of andere AirPlay 2-apparaten. IOS 14.5 bevat ook een functie om de accustatus van iOS-apparaten te kalibreren.

iPhone 12 versus iPhone 11
De iPhone 11 en iPhone 12

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

26-04-2021 • 19:39

162

Submitter: XeroFox

Lees meer

Reacties (162)

162
159
65
8
0
74
Wijzig sortering
Ik snap de feature toch niet helemaal. Bij de meeste apps moet ik inloggen, dan is m’n mailadres bekend. Dan ben ik toch daarmee gewoon overal mee te tracken en correleren?

Als dat zo is, waarom was bijvoorbeeld Facebook zo tegen deze feature?

[Reactie gewijzigd door kamerplant op 25 juli 2024 23:47]

Het gaat om het advertentie ID dat je krijgt van iOS. Die kunnen apps uitlezen en gebruiken om te kijken of je ook andere apps gebruikt en welke handelingen je verricht in hun apps. Met Facebook is dat leuk want die SDK zit in allemaal andere apps ook, dus ben je te traceren over meerdere apps van meerdere makers heen. Advertenties in apps worden door die SDK geleverd. Dus alle apps met advertenties doen er standaard al aan mee, maar veel andere apps zonder advertenties bouwen wel bepaalde SDKtjes in voor statistieken en het herkennen van problemen. Ook je supermarkt app en sommige bank apps.

Zo kun je tegen Google of Facebook zeggen dat je wilt adverteren naar gebruikers die een bepaald type apps gebruiken.

Als Facebook niet meer kan volgen wat je gebruikt, worden de profielen minder precies en de advertenties meer willekeurig getoond aan gebruikers. Dat resulteert in minder clicks, want minder relevant en dus gaat de waarde van een advertentie via Facebook omlaag en verdient Facebook of anderen er minder aan.

Maarrrr Apple zelf levert ook targeted ads en daarvoor moeten ze hun gebruikers toch echt tracken.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 25 juli 2024 23:47]

Gelukkig leverd Apple dan weer wel een duidelijke lijst van wat ze wel en niet bijhouden (eerste link op de pagina die je linkt): Apple Advertising & Privacy
Staan hier en daar de nodige zaken bij waarvoor een vorm van tracking verplicht is.

Bijvoorbeeld;
Advertising: Your interactions with ads delivered by Apple’s advertising platform.
Dat ze er daarna een heel verhaal aan vasthangen over segments is identiek aan hoe Google en FB dat doen.
Exact (één van) de reden(en) dat ik daarom niet de Fb app gebruik maar de webversie.
Een stuk minder tracking op alle fronten (vooral in combi met addbock en regelmatig je cookies & temp. int. files verwijderen).
Dat laatste moet je er wel bij zeggen ja, want de webversie trackt juist enorm omdat hij het bezoek van heel veel andere sites aan je FB account kan koppelen door middel van cookies.

Ik gebruik zelf Firefox container tabs om facebook apart te houden (voor zover ik het gebruik) en ook dingen als google (idem, gebruik ik ook heel weinig meer)
Klopt. Maar ik heb het puur over de app vs mobiele browser versie. Dat cookies je tracken als je naar andere sites gaat is bekend (daarom ze vaak verwijderen) maar dat is niks vergeleken met het gebruik van de app zelf die alles hoe/wat/waar je doet bijhoud (op de “achtergrond”) op je mobiel zelf en dat is stukken meer dan als je alleen de mobiele browser versie gebruikt.
Ik zou eens kijken naar Friendly, die blokkeert van alles in FB en Insta web: https://apps.apple.com/us...ocial-browser/id382011064
Op zich wel handig idd.
Maar om me gegevens nou langs een derde partij (Friendly) te laten lopen ipv ‘alleen’ Apple en Fb komt mij een beetje over als een gat graven om je privacy kuil te dichten.
De privacy policy van Friendly is toch een stuk vriendelijker dan die van FB
https://friendly.io/privacy/
Niet volledig meer... wel met e-mail adres etc.. maar ook dat wordt steeds moeilijker gemaakt.
App eigenaren krijgen als je dit instelt.. geen informatie over jouw device meer.. hierdoor is tracken nog moeilijker.
Als je een account t moet maken is nu elke (nieuwe) app verlicht om Sign In With Apple aan te bieden. Dan heb je nog een goeie vorm van anonimisering.
Daarom dat je sign in with Apple hebt wat gewoon een random email adres voor je creëert en de ontwikkelaar ook je email adres niet heeft.
Hoe doe ik dit , ik woord zelf ook gek van adds id, en probeer ze zoveel mogelijk te ontwijken
gewoon kijken of de ontwikkelaar die optie heeft toegevoegd. Die vindt je in de sectie waar je bij een ontwikkelaar met bvb Google of Facebook kan inloggen of registreren. Link
gemiddelde website; 34 trackers.

"Kampioen" website; 116 trackers.
Heel goed wat mij betreft.
Een eerste stap om met name het continue tracken en data verzamelen door allerlei apps aan banden te leggen.
Ik heb er wel een dubbel gevoel bij. Het is typisch Apple. Ze maken het moeilijker voor anderen om tracking te gebuiken, oké, interessante zet. Staat tegenover dat Apple zelf flink aan het investeren is in hun eigen advertentiesysteem waar je al via iOS installatie en icloud voorwaarden akkoord voor hebt gegeven.

Dat deden ze met wel meer trucjes zoals beheer apps om schermtijd voor kinderen te beperken. Blokkeerde ze ineens bijna alle apps die dat deden met een slap excuus en brachten ze er een concurrent voor uit.
Je Apple Advertentie ID is gekoppeld aan je device, maar is niet te herleiden naar jou als persoon. Daarnaast wordt je niet specifiek als gebruiker getarged maar kom je in een pool. Het is alweer even dat ik die voorwaarden heb gelezen, maar het staat allemaal vrij helder uitgelegd op de Apple website.
Dat Apple je kenmerken aan segmenten toevoegt wil niet zeggen dat ze dus geen profielen van jou als klant aanmaken om mogelijk te gebruiken. Apple noemt het segmenteren in groepen van minimaal 5000 gelijke klanten misschien niet persoonlijk, maar dat is nog niet hetzelfde als dat Apple je zeer persoonlijke gegevens niet gebruikt om er aan te verdienen. Daarbij kan Apple wel stellen dat een ID gekoppeld is aan een device, maar ondertussen zijn veel devices voornamelijk maar in gebruik door een persoon (waaronder bijvoorbeeld de iPhone) of niet gemaakt om met meerdere accounts te gebruiken. Dus als het gaat om anoniem zijn zal Apple eerder horen aan te tonen waaruit blijkt dat hun segmenteren en andere keuzes dan werkelijk voor anonimiteit zorgen. Zomaar wat gegevens in groepen gebruiken is niet zomaar anoniem.
@FreshMaker

Wellicht dat Apple dat zou kunnen herleiden, maar ze geven aan dat NIET te doen. Ze verkopen advertentie ruimte op basis van die segmenten en spelen geen individuele informatie door aan andere partijen. Aangezien Apple geen advertentie bedrijf is en dus heb ik meer vertrouwen erin dat Apple beter met je data omgaat dan andere partijen die in de basis leven van jouw data.

Dus klopt, Apple zal de data vast wel kunnen herleiden naar jouw als gebruiker. Maar zo biedt Apple het dus niet aan en dat is denk ik een belangrijk dingetje.
Ook Google en Facebook werken met segmenten. In normale taal ook wel doelgroepen genoemd. Ook bij Google en Facebook is er niets terug te herleiden naar individuele gebruikers, tenminste, wat betreft het advertentieplatform.

Wat jij en ook de marketing van Apple een belangrijk dingetje noemt is de normaalste zaak van de wereld voor alle advertentieboeren. Apple doet alleen alsof ze het zelf hebben uitgevonden. Individuele gebruikers zijn nooit interessant, maar hele groepen wel. Je maakt geen advertentie voor 1 iemand, je maakt advertenties voor groepen die mogelijk interesse kunnen hebben jn je dienst of product.

Hieruit haal ik vooral dat de marketingmachine bij Apple ontzettend goed is, niet dat ze zuinig zijn op privacy. Ze doen namelijk niet veel anders dan Google of Facebook. Die geven jouw individuele gegevens ook niet aan anderen hoor. Ook Android werkt met een advertentieID zonder persoonlijk herleidbare info.

Je hebt er vertrouwen in omdat Apple het zelf zegt. Zou voor mij een reden zijn om ze te wantrouwen. Het blind geloven van commerciële partijen is ontzettend dom.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 25 juli 2024 23:47]

Daarnaast wordt je niet specifiek als gebruiker getarged maar kom je in een pool.
Net zoals het nieuwe systeem van Google dus, waar sommige Tweakers helemaal wild op reageren.
We zijn op dit moment in de uitzonderlijke situatie dat tracking overal is, maar mensen het eigenlijk niet doorhebben. We hebben een gigantisch surveillance ecosysteem opgetuigd, en dat wordt (verrassing) steeds vaker misbruikt. De advertentie- en databroker industrie kan je zo vertellen wie er moslim/joods/homofiel/etc zijn.

Google wil surveillance tech in de browser inbouwen, en daarmee die hele markt van profilering normaliseren, en verankeren in webstandaarden. Dat is nogal wat.

Als het aan mij ligt gaan we juist de andere kant op, terug naar content-gedreven adverteren, waar de advertentie past bij de inhoud van de pagina. Werkt ook, en het legt geen kruidvat onder onze vrijheden.
Je Apple Advertentie ID is gekoppeld aan je device, maar is niet te herleiden naar jou als persoon. Daarnaast wordt je niet specifiek als gebruiker getarged maar kom je in een pool. Het is alweer even dat ik die voorwaarden heb gelezen, maar het staat allemaal vrij helder uitgelegd op de Apple website.
Niet ?
Want zo'n apparaat heb je niet 24/24 in de buurt ?
Je bent nergens ingelogd op accounts ( icloud )

Was het allemaal maar zo zwart-wit, maar data is business, en ook Apple zit in die business.
Apple verkoopt niks aan zgn "data brookers"

En Apple wil aan mensen zelf de keuze laten maken of ze getracked willen worden.


Steve Jobs had daar een goede opmerking over.

https://www.youtube.com/watch?v=HsRXEIM-CPY

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 25 juli 2024 23:47]

Die schermtijd apps maakten gebruik van API's bedoeld voor 'managed iOS apparaten' voor grote bedrijven. Als je dat soort tools installeerde gaf je als eindgebruiker ongewild toegang tot een groot deel van je iPhone en als de makers van die apps de voorwaarden hadden gevolgd hadden ze zich de moeite kunnen besparen.

Daarnaast: Apple een eigen advertentiesysteem? Bron? Volgens mij profileren ze zich nu juist als de partij die privacy heel serieus neemt en geen dossiers opbouwt over hun gebruikers. Verwacht echt niet dat ze morgen ineens aankondigen Faceboogle na te gaan doen...
Dat Apple eigen advertiediensten heeft om aan hun klanten te verdienen is bekend. Eerder was dat bijvoorbeeld via iAd, laten zijn ze mogelijkheden gaan bieden via hun SearchAds en NewsPublisher diensten.

Het is dan ook niet zo vreemd als Apple hier wel voordeel uit zou hebben ten kosten van concurrenten. Onlangs werd door verschillende bronnen volgens de Financial Times daarnaast ook aangegeven dat deze verandering in iOS Apple een voordeel zal opleveren.

Apple sluit daarbij op geen enkele wijze duidelijk uit dat ze hun klanten daarbij niet zouden profileren. Ze noemen zelfs dat advertentie targeting mogelijk is bij hun diensten, op basis van geslacht, leeftijd en content.

[Reactie gewijzigd door kodak op 25 juli 2024 23:47]

Alle beperking van advertentie profiel toegang is winst voor de partij met de profielen en verlies voor de concurrentie. Zo proberen Google en Facebook ook zo min mogelijk data weg te geven aan adverteerders zodat die terug moeten blijven komen om relevante ads te plaatsen.
Dat Apple het niet uitsluit zegt natuurlijk niet dat ze gelijk 100% slecht bezig zijn. Enige vorm van reclame is natuurlijk ook nodig om te zorgen dat mensen weten wat er te koop is. Dat zegt nog niet dat je heel diepgaande, bijna persoonlijke profielen moet gaan lopen bijhouden en exploiteren voor iedereen die daar het geld voor over heeft...
Apple een eigen advertentiesysteem? Bron?
Ze tonen onder andere ads in de App Store..
De enige "advertenties" die de AppStore toont zijn iOS applicaties die of worden weergeven als veelgebruikt, populair of wanneer een developer betaald om meer in t zicht te komen op de AppStore.

Dit kan je echt geen advertentienetwerk noemen waar FB mee moet concurreren.
Ik ben een developer en beheer ook de apps in de App Store en Play Store. Ik heb op App Store Connect nog geen optie gevonden hoor om mijn app te promoten. Daar zijn volgens mij geen optie voor.
Jawel. Ik heb dit voor meerdere apps van klanten al een paar keer gedaan. Ook voor mijn eigen applicaties. Je kan wel degelijk betalen om featured in Search voor te komen

https://searchads.apple.com

Je krijgt trouwens 100 USD gratis wanneer je het voor het eerst doet. Dit werkt ook niet via AppStore Connect. AppStore Connect is alleen voor het publiceren van applicaties, Betas en inzichten/ betalingen. Betaalde Search promotie gaat via https://app.searchads.apple.com . Dit staat los van zowel ApprStore Connect als developer.apple.com
Je kunt ook ads in Apple news en stocks plaatsen; https://support.apple.com...tocks-apd97a18bafa/icloud

Fantastische quote ook;
Apple’s commitment to privacy and personal relevancy builds trust amongst readers, driving a willingness to engage with content and ads alike.
Dus omdat gebruikers Apple vertrouwen klikken ze sneller op je ads. Als er ergens nog duidelijk moest worden dat Apple hun privacyverhaal als marketing gebruikt kan het met dit soort dingen wel.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 25 juli 2024 23:47]

Maar niet op basis van profiling. Je zal toch op een of andere manier wat apps moeten kunnen ontdekken, bovendien heb ik al gekozen in de markt te zijn voor apps als ik de store openklik dus kan het ze moeilijk kwalijk nemen...
Is dat zo? Best naïef. Apple legt de boel een beetje cryptisch uit maar verzameld gewoon info van je. Dat ze je niet tracken over third party platforms is zo, maar op hun eigen platform doen ze wel wat met jouw gedrag. Er staat letterlijk dat ze op basis van jouw gedrag richting de al getoonde ads andere ads uitkiezen. Zonder iets bij te houden kan dat niet. Ze houden dus zeker wat van je bij. Ze zijn alleen heel selectief in welke definitie van tracking ze hanteren.

Ze doen heel cool met hun 'segments', maar Google en Facebook doen dat ook op die manier. Apple doet wel hun best om zich in bochten te wringen waardoor het lijkt dat ze beter zijn dan ze daadwerkelijk zijn.
Voor Google en Facebook is het verkopen van advertentieruimte op basis van profiling hun businessmodel. Voor Apple is dat het verkopen van hardware en diensten als App Store/iTunes. Andere insteek. Apple verkoopt z’n opgebouwde datasets ook niet omdat ze het simpelweg niet nodig hebben. Zelfde als Microsoft: die verdienen aan licenties op hun producten, niet aan het verkopen van advertentieruimte...
"Voor Apple is dat het verkopen van hardware en diensten als App Store/iTunes. Andere insteek"

Maar tegelijkertijd krijgt Apple van Google een paar Mrd. $ per jaar, want G. wil graag de default search engine blijven in Safari.

https://www.investopedia....default-search-engine-gs/

Dus A. heeft ook behoorlijk profijt van Google's businessmodel...
True, maar dat is alsnog gewoon aan te passen. En dat is omdat Google je data wil hebben, niet Apple ;) Apple wil centjes verdienen, de data die Google 'oogst' gaat dan ook niet via Apple maar rechtstreeks naar Google..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 25 juli 2024 23:47]

Ik zeg ook niet dat ze helemaal niets doen, maar de pogingen van Apple om wat relevante apps te promoten vallen in mijn beleving in het niet vergeleken met de impact die Google en Facebook hebben op real-life zaken als verkiezingen en publieke opinie.
Dat jij het niet kent, betekent niet dat het niet bestaat. Apple heeft ook eigen ads in hun news app; https://support.apple.com/guide/adguide/welcome/icloud
Staat tegenover dat Apple zelf flink aan het investeren is in hun eigen advertentiesysteem
Dit is werkelijk nergens op gebaseerd. Er is ook geen enkel bewijs van dat Apple hieraan werkt. Dit is ooit een keer door Forbes de wereld in geholpen in 2017 en sindsdien blijft dit hardnekkig hangen en terugkomen bij elke privacy feature die Apple invoert. Apple heeft in 2014 het iAd platform al laten varen en Apple bied geen advertentieplatform aan iOS developers om advertenties te weergeven in hun IOS applicaties.

De enige "advertenties" die je op iOS van Apple ziet zijn in de Appstore van app ontwikkelaars die willen betalen voor een groter bereik in de AppStore.
Dat deden ze met wel meer trucjes zoals beheer apps om schermtijd voor kinderen te beperken. Blokkeerde ze ineens bijna alle apps die dat deden met een slap excuus en brachten ze er een concurrent voor uit.
Ook dit is werkelijk nergens op gebaseerd. Die applicaties werken gewoon nog steeds en er was welgeteld 1 applicatie die werd geblokkeerd omdat ze een onverantwoorde API gebruikte.
Andere bron; https://www.iphoneincanad...le-news-ads-nbcuniversal/

Ze besteden het dan wel uit, maar dat betekent ook dat ze die profielen/segmenten moeten delen met NCB Universal. Vind ik nog vervelender dan als het binnen Apple zou blijven. Het voelt bij Apple altijd een beetje als links lullen, rechts vullen.
Als je geen trackingverzoeken van apps wilt krijgen, dan zijn ze ook vooraf centraal te weigeren. Instellingen - Privacy - Tracking en dan die switch op uit zetten, krijg je geen verzoeken meer en iOS weigert het direct.
Die optie zat er toch al lange tijd in?
Klopt. Maar kennelijk was het in het menu verbergen van deze optie zo ontoegankelijk dat hij niet veel gebruikt wordt. Facebook is juist heel bang voor deze popup bij elke app die er om vraagt om het toe te staan of niet.

Ondanks dat deze optie op zich minder ingrijpend is (het blokkeert het alleen voor een enkele app per keer in plaats van alles) is Facebook niettemin enorm bang voor inkomensverlies dat ze hier flink ophef over gemaakt hebben. Kennelijk weten de meeste mensen zo'n optie niet te vinden en is de popup enorm drempelverlagend. Hier zal Facebook ongetwijfeld onderzoek naar gedaan hebben en gevonden hebben dat het tot een enorme toename van weigering leidt.

Dat vind ik veemd op zich want het gaat hier om slechts 4 tapjes zoals @WhatsappHack zegt. En dan ook nog eens super logische. "Instellingen. Privacy. Tracking. Schuifje op uit.". Hoe simpel kan het? Ik doe dat veel liever dan dat ik elke keer met een popup gevraagd wordt. Ik vind het op mijn Android telefoon veel moeilijker zitten: Als je in de Google settings loopt te neuzen dan zitten de privacy opties kris-kras verspreid over de verschillende instellingen menu's en soms nog verborgen onder de 'drie puntjes' menu's ook. Apple maakt het op zich al heel makkelijk, met die 4 tapjes. Toch niet makkelijk genoeg blijkbaar om mensen die niet getrackt willen worden hier ook echt van gebruik te laten maken.

Daar schrik ik wel een beetje van. 20-25 jaar geleden draaiden zelfs de gemiddelde kantoormensen hun hand er niet voor om om word perfect op te starten onder DOS of zelfs een AUTOEXEC.BAT aan te passen. Of later met hun modem in konden bellen. Nu raken mijn familieleden al in paniek als ze een WiFi paswoord in moeten vullen. Het lijkt wel alsof het digibetisme harder gaat hoe meer technologie we hebben.

Nu is een instellingenmenuutje al moeilijk of eng. Maargoed, wel blij dat het privacy weer onder de aandacht brengt. En meer mensen dit gaan blokkeren. Worden we allemaal uiteindelijk beter van omdat het minder gaat lonen om getrackte reclames te gebruiken. Dat zal leiden tot meer ongetrackte diensten en maakt dat weer normaler.

Ik denk ook dat mensen die optie wel vaker weten te vinden nu, juist om de popups te voorkomen (ik begrijp dat die niet meer komen als je die instelling op uit heeft staan omdat hij dan toch alle advertising IDs weigert)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 23:47]

Kennelijk weten de meeste mensen zo'n optie niet te vinden en is de popup enorm drempelverlagend. Hier zal Facebook ongetwijfeld onderzoek naar gedaan hebben en gevonden hebben dat het tot een enorme toename van weigering leidt.
Hier hoef je niet eens specifiek onderzoek naar te doen. De gemiddelde persoon is vrij lui als het aankomt op privacybescherming.

Voorbeeldje: cookiemeldingen. Wanneer een website vraagt of een gebruiker cookies wil accepteren en ze een ja/nee optie geeft, gaat het merendeel voor nee.

Geef je ze echter de opties ja/instellingen, waarbij je de weigerknop verstopt achter 'instellingen', dan accepteert gemiddeld 90-95% direct alle cookies.

Bron: meerdere dergelijke experimenten opgezet.

Privacy is heel belangrijk, zolang het maar geen seconde extra kost.
Daarnaast nog het feit dat men nu dus een actieve melding gaat krijgen (bewustwording) vs een functie ergens in de instellingen. Zolang je niet weet dat zo'n functie bestaat in je systeem, ga je ook niet zoeken. Nu krijg je een meldingen en ga je wellicht ook kijken hoe je kunt zorgen dat je niet steeds van die meldingen krijgt.
[...]


Hier hoef je niet eens specifiek onderzoek naar te doen. De gemiddelde persoon is vrij lui als het aankomt op privacybescherming.

Voorbeeldje: cookiemeldingen. Wanneer een website vraagt of een gebruiker cookies wil accepteren en ze een ja/nee optie geeft, gaat het merendeel voor nee.

Geef je ze echter de opties ja/instellingen, waarbij je de weigerknop verstopt achter 'instellingen', dan accepteert gemiddeld 90-95% direct alle cookies.

Bron: meerdere dergelijke experimenten opgezet.

Privacy is heel belangrijk, zolang het maar geen seconde extra kost.
Het mooie is dat het al uit staat. dus hoe lui je ook bent, je krijgt geen meldingen zolang je het niet zelf handmatig aan zet
Volgens mij ook niet volgens de AVG, overigens. Uitzetten moet net zo makkelijk zijn als aanzetten, staat daarin. Tussen "Ja, alles" en "Instellingen"->"Deze instellingen accepteren" zit toch twee keer zoveel klikjes.

Om nog maar te zwijgen van: "Dit is onze bibliotheek aan third party trackers; die zul je op hun website moeten instellen."
26 april 2021 23:00
Klopt. Maar kennelijk was het in het menu verbergen van deze optie zo ontoegankelijk dat hij niet veel gebruikt wordt.


Nope. Het verschil is dat het eerst een indicatie was voor apps makers, en nu is het verplicht om dit verzoek te honoreren en die apis (die er wel al sinds 14.0 zijn) te gebruiken.
Aha, maar toch heb ik in een eerdere analyse van Ars Technica gelezen dat deze optie in de praktijk zelden aangezet wordt. Daar doelde ik meer op. Het verbaast me echt dat zo weinig mensen dit weten te vinden. Maar ik wist niet dat dit maar een indicatie was inderdaad.
Maar elke app moet het nu ook opnieuw vragen om bij jouw unieke tracking ID te kunnen. Ik kreeg bijv al een stress mail van Marktplaats of ik dat wilde doen “om te helpen Marktplaats gratis te houden”. Dus best wat mensen zullen gewoon “nee” kiezen (per app) wat vziw dezelfde werking heeft. Als je de hoofdschakelaar om gooit zul je die verzoeken helemaal niet eens meer te zien krijgen en heeft geen enkele app toegang.

Ik stel mij zo voor (maar die hele wereld is nogal ondoorzichtig) dat allerlei apps je unieke ID opslaan en dan maar partijen als Facebook gaan (die ook je unieke ID heeft) om dit te koppelen aan je het sociale profiel. Je hebt dan alles wat Facebook heeft, alle apps die je hebt geïnstalleerd (en die meedoen aan dit delen) en alles wat die apps ook nog met elkaar delen. Aardig wat om subtiel te beïnvloeden wat jij wilt en gaat doen. Apple ondermijnt dit hele proces nu door dat ID uit de vergelijking te verwijderen als je dat wilt. Ik denk wel dat ze (fb en kornuiten) al weer wat anders aan het verzinnen zijn…

Ik vind het echt fijn dat een bedrijf (Apple) het een keer zo voor me opneemt. Verfrissend.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 25 juli 2024 23:47]

Over je digibetisme stukje:

Ik verbaas mij er ook enorm over. Familie geeft soms om niks de laptop of telefoon maar aan mij, terwijl ze ook gewoon kunnen lezen wat voor input er gevraagd wordt. Laatst iets gefixed bij de laptop van mijn schoonvader door een command prompt te gebruiken. Echter heb ik enkel het probleem gegoogled en precies de oplossing uitgevoerd die ik op een website vond. Nou ze staan je echt aan te kijken of je van een andere planeet bent. Terwijl het niets meer is dan het probleem googlen en een oplossing uitvoeren.

Wat ik van mijn eigen generatie wel merk: de mensen die kazaa en limewire gebruikt hebben, die kunnen het 1 en ander oplossen. Komt waarschijnlijk omdat we door schade en schande geleerd hebben, nadat we een virus hadden binnengehaald.
De kunst van Googlen is dat je wel een idee moet hebben welke keywords je moet gebruiken om op te zoeken.
Deels. Vaak is het voldoende om gewoon letterlijk hetgeen op je scherm over te typen.
We hebben het dan wel over basic troubleshooting en niet over problemen die je kan tegenkomen als je aan het programmeren bent of als je NAS in de hens staat.
Vaak laat ik ze dit soort dingen zelf doen, dan behandel ik ze ook echt als een kind: ‘wat staat daar?’ ‘Dus hoe gaan we dat dan doen?’ ‘Nou probeer maar!’ Het ergste is dat zelfs de kortste meldingen niet gelezen worden. Er komt een bericht (bijvoorbeeld ‘battery low, connect power adapter’) en men klikt maar ergens.
Het heeft dan ook meer met desinteresse te maken. Mijn vader geeft dat ronduit toe. Al moet ik zeggen dat hij ook wel een achterstand heeft omdat hij pas 65+ zijn eerste computer ging gebruiken (iPad).
Ja, volgens mij ook. Ik had tracking altijd al uit staan.
Die optie zat er toch al lange tijd in?
Ja, vanaf iOS 14.0, maar het werd niet bij softwaremakers afgedwongen zich eraan te houden. Nu wel.
Hier komt helemaal geen pop up, moet nog komen denk ik? Heb het via jouw route gedaan, wel zo makkelijk. Het was echter niet nieuw en kon sl:

Dit staat ook in de optie: dit kon je al eerder selecteren via: beperk reclame tracking op je apparaat’.

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 25 juli 2024 23:47]

Ik heb daar een greyed out switch staan die uit staat 🤔 Ook nog geen enkele popup gehad van apps die vragen om te tracken. Is daar een app update voor nodig?
Als die switch uit staat dan krijg je die popup niet, immers hebben de apps toch al geen toegang meer tot je advertising ID dus het hoeft niet elke keer gevraagd te worden.
Jep, apps moeten hiervoor een update krijgen.
Apple trackt je niet. Je data boeit hen niet.
Bwah, ze hebben wel gewoon een advertentieplatform waarin je met anderen die gelijkwaardige eigenschappen hebben (NAW, leeftijd, wat je downloadt uit de App Store, wat je leest Apple News/Stocks, etc.) in een cohort wordt geplaatst, en waar ze dan ads op mikken.
Een advertentieplatform dat adverteerders haten omdat Apple niet wil targetten. Ze zijn nu bezig met een nieuwe advertentie optie in de App Store en dat is gewoon een banner die je kan kopen die aan iedereen getoond wordt.

Er is echt een groot verschil tussen in een batch terechtkomen van mensen met dezelfde interesses als dat er een heel profiel rond jouw persoon wordt opgemaakt.
Dat maakt dat systeem niet minder targeted advertising, en dat maakt het niet waar dat Apple niets trackt en dat je data hen niet boeit.
Het maakt het zelfs veel minder targeted advertising. Het maakt dat als ik morgen een product bekijk op een site ik overmorgen geen advertentie voor dat product krijg voorgeschoteld. Dus nee je data boeit hen niet. Weet je welke data hen boeit? Als je iPhone crasht. Dat boeit hen enorm.
Ja, je data boeit hen wel, anders kunnen ze je niet in een cohort (een "segment" zoals zij het noemen) indelen op basis van NAW en activiteiten.
Ja, het is gericht adverteren, want ze schotelen je advertenties voor gericht op het cohort waar je in zit.

Het is een iets andere vorm van gericht adverteren, maar het is nog steeds gericht adverteren op basis van verzamelde gegevens.
Je probeert de data honger van advertentie bedrijven goed te praten met het onzinnige "Apple doet het ook"

Het is niet een "iets" andere vorm, het is een geheel andere vorm. Onze data boeit Apple niet anders zouden ze wel iets anders gebruiken dan segmenten. Op televisie krijg je advertenties in segment vorm. Die leeftijd bereik je op dat uur en die doelgroep bereik je met dat programma. Allemaal mogelijk zonder maar 1 KB data over mijn persoon.
Waar heb je het over? Jij maakte een feitelijk onjuiste opmerking. Ik corrigeer dat alleen maar, Ik maakte geen vergelijking, laat staan dat ik iets "goed praat". Ik velde niet eens een oordeel.

Je legt al zelf uit waarom je vergelijking met de tv niet opgaat: er wordt geen data verzameld, en dat is ook niet nodig omdat je niet in een cohort wordt opgedeeld aan de hand van NAW en activiteiten.

Bij Apples advertentieplatform is dat wel zo. Dat is waarom je data interessant is voor hen, zodat ze je advertenties kunnen voorschotelen die voor jou gepersonaliseerd zijn, gericht op jou. Hoe komt het dat je zoveel moeite hebt met dit te accepteren?
Wat? Ik corrigeer jou verkeerde assumpties. Je zit hier dingen te verzinnen die niet kloppen. Dat je in land X woont, zou oud bent en een Apple klant bent is genoeg om je in een "cohort" te steken zonder dat je moet getrackt worden.

Stop met dingen te verzinnen over hoe Apple mij zou tracken. Je bent onzin aan het vertellen en wordt daarop aangesproken, dat is wat hier gebeurt.
Ik weersprak je bewering dat jouw data hen niet boeit. Data o.a. zijnde je NAW-gegevens en je activiteiten binnen bepaalde Apple apps (´tracken´). En dat ze die gebruiken om je in een cohort voor gericht adverteren te stoppen.

Dat is geen aanname, dat is niet incorrect, dat is geen verzinsel, dat is geen oordeel, dat is geen goedpraterij. Dat is gewoon waar. Je loopt me hier vanalles in de schoenen te schuiven dat gewoon niet klopt, en ik vind het eigenlijk ontzettend naar dat je de boodschapper probeert af te schieten.

[Reactie gewijzigd door Spatienazi op 25 juli 2024 23:47]

Nee die boeit hen niet. Bewijs het dat hun data hen boeit
Nou, het bewijs van hun interesse in je data zit hem hierin:
Ze hebben wel gewoon een advertentieplatform waarin je met anderen die gelijkwaardige eigenschappen hebben (NAW, leeftijd, wat je downloadt uit de App Store, wat je leest Apple News/Stocks, etc.) in een cohort wordt geplaatst, en waar ze dan ads op mikken.
Snap je? Ze gebruiken het om een (concurrerend) advertentieplatform in hun eigen ecosysteem op te zetten die beantwoordt aan hun eisen en waar ze uiteraard nog geld aan kunnen verdienen ook. Dat is hun interesse.

[Reactie gewijzigd door Spatienazi op 25 juli 2024 23:47]

Ga je jezelf quoten als bewijs? Hoe arrogant kan je zijn?
Wat is daar arrogant aan? Je vroeg bewijs dat die gegevens interessant voor hen zijn, en het bewijs van die interesse is wat ze feitelijk doen. Als ze geen interesse daarin hadden, zouden ze daar geen tijd, geld en moeite in steken.

Of is dát wat je in twijfel trekt? Dat ze een advertentieplatform hebben waar ze gebruikers indelen op basis van NAW en activiteiten binnen bepaalde apps en gericht op die cohorten adverteren? Want dat kan ik je gewoon voorleggen in hun eigen woorden, hoor.
Dat is geen bewijs dat is onzin die uit jouw koker komt. Wie ben jij? Waarom zou ik jou moeten geloven?

jij zit hier allemaal zaken te vertellen waar Apple expliciet van zegt dat het niet waar is. Dus nogmaals; wie ben jij dat ik jou moet geloven boven Tim Cook? Bewijs het en je wint een Pulitzer ;)
Wie ben ik? Iemand die Apples eigen woorden aanneemt. Als Tim Cook zegt (ongetwijfeld in een promo-filmpje) dat ze voor hun advertentieplatform geen interesse hebben in wie je bent en wat je doet, dan ofwel liegt hij, ofwel je begrijpt hem verkeerd. Ik heb gewoon zwart op wit Apples eigen uitleg aan mijn kant. Geen "onzin die uit [mijn] koker komt" dus. (Weer zo lekker beschuldigend, overigens.)

Misschien kun je nu mijn vraag beantwoorden. Hun activiteiten met hun advertentieplatform zijn het bewijs dat ze interesse hebben in wie je bent en hoe je hun apps gebruikt - of geloof je niet dat die activiteiten plaatsvinden?

[Reactie gewijzigd door Spatienazi op 25 juli 2024 23:47]

Dat bedoel, ik dus met arrogant. Je verzint wat en probeert dan gewoon de mensen jouw mening op te dringen als zijnde de waarheid.

Hun activiteiten met hun advertentie platform zijn net een bewijs dat ze niets doen met je data. Informeer je ipv gewoon uit je nek te lullen. Ze hebben destijds iAds dat werkte zoals jij zegt opgedoekt. Zoals ik al zei zijn ze nu bezig met een nieuwe advertentie optie en die is louter show to all.
iAd hebben ze in 2016 inderdaad opgedoekt, en de technieken hebben ze verder gebruikt voor andere advertentiediensten. Sterker, ze zijn er nog zo actief mee, dat je iPhone gewoon een toggle heeft bij je privacy-instellingen waarmee je aan of uit kunt schakelen dat je participeert in dat advertentieprogramma. En daar staat dan ook een linkje naar de voorwaarden waarin precies staat beschreven wat ik hier al de hele tijd loop te vertellen.

Dus nee, ik verzin niets. Nee, het is geen mening (dat kán ook niet, want het gaat over een feitelijke bewering). Nee, daar is niets arrogants aan. En dank je, maar ik ben al geïnformeerd. Je bent zo aanvallend, vijandig en beschuldigend de hele tijd. Dat is helemaal niet nodig, dat doe ik ook niet bij jou.

[Reactie gewijzigd door Spatienazi op 25 juli 2024 23:47]

Jij bent een sycofant. Dat is heel duidelijk. Je verzint maar op. Nogmaals. Onze data boeit Apple niet. De enige data die Apple interesseert zijn onze creditcard gegevens. Dat is het enigste wat Apple boeit. En je mag nog zoveel verzinnen als je wil, je zit gewoon uit je nek te lullen. Nogmaals bewijs het!
Een sycofant, die moest ik even opzoeken. "De (eerder spottende) benaming voor een persoon die het recht van iedere Atheense burger om een medeburger aan te klagen misbruikte om zichzelf te verrijken of om persoonlijke of politieke tegenstanders onschadelijk te maken."

Hm, okee?

Hoe dan ook, je (zoveelste) scheldkannonade daargelaten, wat wil je precies dat ik nog bewijs? Ik heb je verteld wat ze doen. Apple vertelt je dat ze dat doen. Ik heb je zelfs verteld waar je via de instellingen van je eigen telefoon kunt vinden dat Apple dat doet zodat je het bewijs niet van mij hoeft aan te nemen, maar helemaal zelf kunt zien, met je eigen ogen.

Tenzij je denkt dat Apple liegt tegen je, op je eigen telefoon, in hun eigen voorwaarden, weet ik niet hoeveel duidelijker je het wilt hebben. Dus waar zit je eigenlijke probleem?

Wil je misschien dat ik een linkje naar die voorwaarden hier neerzet, en dan vervolgens, regeltje voor regeltje mijn bewering ga bewijzen aan de hand van dat document? Kan wel, als je dat wilt.

[Reactie gewijzigd door Spatienazi op 25 juli 2024 23:47]

En altijd blijven we in dat domme cirkeltje draaien. Je weet niet waarover je praat dus waarom doe je überhaupt moeite om te praten over iets waar je duidelijk totaal geen verstand van hebt? Moest je kunnen bewijzen dat Apple liegt zou je zo hun aandeel kunnen doen kelderen maar je kan het niet bewijzen. Enkel je eigen interpretatie opdringen aan mensen. De zoveelste nekluller dus.
We zitten in "dat domme cirkeltje" omdat je er niet uit lijkt te willen komen. Ik heb je zelfs aangeboden om mijn bewering stukje voor stukje te bewijzen aan de hand van de documenten die je zelf kunt vinden, maar ook dat wil je niet want je valt gewoon weer terug op schelden, beschuldigen en misrepresenteren. Vind je het dan gek dat we niet vooruit komen?

Ik zeg dan ook niet dat ze liegen. Ik zeg juist dat ze heel open zijn erover, en ik heb mijn informatie dan ook van hen. Jij gelooft ze klaarblijkelijk niet op hun woord. Dan ben jij toch degene die zegt dat ze liegen?

Dus laat ik de vraag nog eens stellen:

Wil je misschien dat ik een linkje naar die voorwaarden hier neerzet, en dan vervolgens, regeltje voor regeltje mijn bewering ga bewijzen aan de hand van dat document?
Je zal wel moeten he.

Maar voor je al die moeite gaat doen. Heb je eigenlijk wel iOS want ik zie echt niet in hoe je dat gaat bewijzen aan de hand van de voorwaarden. Ik zit me nu al te verkneukelen op het antwoord dat je gaat krijgen eerlijk gezegd :)

[Reactie gewijzigd door monojack op 25 juli 2024 23:47]

Nouja, ik zal wel moeten? Het had niet gehoeven, maar okee.

Maak je geen zorgen, ik heb hier gewoon een iPhone 12 liggen. Maar zelfs zonder toegang tot een iPhone kun je dit allemaal opzoeken. Ze linken gewoon naar de vriendelijk online gezette voorwaarden.

Dit was de uitspraak die te bewijzen is:
Ze hebben wel gewoon een advertentieplatform waarin je met anderen die gelijkwaardige eigenschappen hebben (NAW, leeftijd, wat je downloadt uit de App Store, wat je leest Apple News/Stocks, etc.) in een cohort wordt geplaatst, en waar ze dan ads op mikken.
Die ga ik opsplitsen in hele korte deeltjes, en daar zet ik dan een aanhaling onder uit van dat document.
Ze hebben wel gewoon een advertentieplatform
Advertenties die worden verzorgd door het reclameplatform van Apple
waarin je met anderen die gelijkwaardige eigenschappen hebben ... in een cohort wordt geplaatst
We stellen segmenten samen. Dit zijn groepen personen met overeenkomende kenmerken
(NAW, leeftijd,
We gebruiken mogelijk gegevens zoals de volgende gegevens om je aan segmenten toe te wijzen:

Accountgegevens: je naam, adres, leeftijd en de apparaten die op je Apple ID-account geregistreerd staan.
wat je downloadt uit de App Store
Downloads, aankopen en abonnementen: de muziek, films, boeken, tv-programma's en apps die je downloadt plus eventuele in-app aankopen en abonnementen.
wat je leest Apple News/Stocks)
Apple News en Aandelen: de onderwerpen en categorieën van de verhalen die je leest en de publicaties die je volgt, waarop je je abonneert of waarvoor je meldingen ontvangt.
en waar ze dan ads op mikken.
Je informatie kan worden gebruikt om te bepalen tot welke groepen je behoort en zodoende, welke advertenties je ontvangt.

Is alles zo gedekt?
Echt dat is het? Dat moet het bewijzen? Ken jij iets van iOS? Weet je iets over de zaken die je beschrijft?
1. Apple vraagt bij activatie of je data wil delen, kan je weigeren
2. iOS heeft een toggle om Apple ad tracking uit te schakelen
3. Apple news, aandelen, ... dat is allemaal annoniem. Niet te herleiden naar een toestel of persoon. Daar mikken ze geen ads op.

Zoals ik al zei je lult uit je nek dat het niet normaal is. Je vult niks aan met bewijzen maar wederom met je eigen interpretatie

[Reactie gewijzigd door monojack op 25 juli 2024 23:47]

Ja, echt, dat is het. Elk woord van mijn bewering bewezen vanuit de bron. :Y)

Ik heb niet gezegd dat je het niet kunt weigeren. Dat heb jij erbij bedacht.
Ik heb niet gezegd dat je het niet kunt uitschakelen. Dat heb jij erbij bedacht.
Ik heb niet gezegd dat die apps herleidbaarheid zijn naar een toestel of persoon. Dat heb jij erbij bedacht.

Ik heb dus gewoon bewezen wat ik zei. Alle andere ideeën die erbij komen, die liggen 100% bij jou, het is wat jij erbij bedenkt. Dat is... (komt ie...)

...je eigen interpretatie. ;)
Nee je hebt gewoon herhaalt wat je al heel de tijd zit te doen: foute interpretaties geven. Nogmaals moest je het kunnen bewijzen zou je op slag beroemd zijn. Helaas, je verkoopt enkel onzin :)
Uhuh, niets concreets te melden dus.
Nou, weet je wat? Fantaseer er maar wat bij, noem Apples eigen documentatie maar "het verkopen van onzin", wat jij wil. Ook jij hebt het recht om je geluk te vinden. Doei. :)
En hier zit je dan totaal onbekend met het grootste schandaal in de tech industrie en niemand wil het publiceren :)

Wentel je nog maar wat verder in je onwetendheid

[Reactie gewijzigd door monojack op 25 juli 2024 23:47]

Je iPhone vertelt je gewoon wat hij wel of niet naar Apple stuurt. Dat valt allemaal wel mee. Als daar data niet in staat die wel verstuurt wordt hoor je daar wel iemand over.
Hoe weet jij zeker dat jij niet bestuurt wordt door Windows? Misschien moet jij dit wel zeggen van Windows maar besef je het niet.

Maar even serieus; ik draag altijd een hoedje uit zilverpapier zo kan Apple mij niet besturen. 8)7
Je bedoelt dat je niet weet waar je over praat en gewoon wat onzin zit te vertellen.
Nee weet ik ook niet , ik ben niet een kind die zo genaamd de hele wereld weet, en ik geloof zeker niet dat apple echt zo open en makkelijk te bedienen is,

Zo als linux en windows en android,
Op ipados heb nog geen eens een normale file explorer,
photos en files moeten een apparte app hebben en je ken niet
Net zo als android, linux, windows gewoon file explorer openen en je fotos bekijken,
als je de ipad koppeld mag je bij zijn dat je toegang heb van ipad photos,
maar je heb geen makkelijk toegang tot je normale bestanden die je in files heb,
die moet ik speciaal op een usb drive zetten en dan naar pc kopieren,
zelfs video apps like vlc hebben nog geen eens normale toegang tot je films,
die moet je speciaal kopieren naar vlc folder,
zelfs itunes ken niet kopieren vanuit de ipad ,
je ken alleen naar de ipad kopieren,
noem je dit makkelijk bedien baar ?
Of ben ik nu gewoon te dom om dit makkelijk te zien ?

Android, linux, windows hebben hier geen last van en allemaal makkelijk toegangbaar, ook voor apps en programma’s, ken gewoon mijn android telefoon aansluiten en heb toegan tot alle bestanden,

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 25 juli 2024 23:47]

Maar je bent wel een kind dat alles op één hoopje gooit. Windows, Linux, Android en "Apple systems".
Dat geeft duidelijk aan dat je niet waarover je praat. MacOS van "Apple systems" kan evenveel als Linux en Windows
iOS van "Apple systems" kan dan weer minder dan Android maar zoveel meer dan Windows omdat Windows Phone niet meer bestaat.
MacOS is voor PC's en laptops, iOS voor iPhone. Je kan dus niet zomaar een iPhone gaan vergelijken met Windows of Linux.

[Reactie gewijzigd door monojack op 25 juli 2024 23:47]

Mooi, tijd voor een nieuwe iPhone met OS 14.5.
En nu kijken hoe lang het duurt voor de datadieven een manier hebben gevonden om het te omzeilen.
Omzeilen kan altijd echter lopen de app makers dan het risico dat de app verwijderd wordt uit de AppStore.
Voor wat ik heb gezien van de melding is het "Accept" of "Ask app not to track me". Dat laatste impliceert imo niet dat een app je niet mág tracken maar dat je (net als bij de do-not-track vinkjes in browsers) aangeeft dat je het liever niet hebt. Of een app dat honoreert is een andere discussie lijkt me?
Of een app dat honoreert is een andere discussie lijkt me?
Apple verplicht het dat apps dit honoreren.
Anoniem: 1322 @rayx26 april 2021 19:46
Ze laten je gewoon inloggen. Daarmee kunnen ze je weer tracken.
Dus verwacht meer inlog pop-ups in apps.
Met het inloggen op een app specifiek account omzeil je het niet!
Wat Apple opt-in heeft gemaakt is het tracken op basis van de IDFA een code die voor alle apps op het toestel gelijk is.
Anoniem: 1322 @Carbon26 april 2021 19:59
Met het inloggen op een app specifiek account omzeil je het niet!
Dat klopt, maar laten we eerlijk zijn. Hoeveel mensen gaan dat nou doen?
Ik wil ook alleen maar aangeven dat dit een van de simpelste trucjes is om iemand te volgen. Waarom denk je dat websites zo dringend zijn met accounts? ;)
Sign in met Apple, en ze krijgen een anoniem adres?
...en dan vervolgens proberen in te loggen op de website van de appmaker via een laptop (zijnde niet Apple)... kansloos!
Je krijgt toch gewoon een mailadres terug.
Die is niet te herleiden aan jouw persoon, tenzij je het hergebruikt ;)
Van waar haal je dat? Werkt bij mij gewoon prima.
Specifiek: Geocaching.com of zoals de support desk zei:

It looks like you had some weird apple ID code as an address. I've updated your email address to xx@xx.com and I'm sending you a link to update your password in a separate email.
Dank, is er ergens meer info? Begreep ook al niet wat er nu precies lastiger wordt gemaakt.
En nu kijken hoe lang het duurt voor de datadieven een manier hebben gevonden om het te omzeilen.
Behalve voor de datagebruik van Apple.
Edit

[Reactie gewijzigd door Jan Onderwater op 25 juli 2024 23:47]

Tja data dieven komen er tog altijd wel achter, daarom moet je blijven updaten , ik heb er nog nooit echt bij ztil gestaan met tracking en cookies exc.. maar ik wil nu tog meer privacy en proberen om die adds zoveel mogelijk te ontwijken
je bedoelt waarschijnlijk toch ipv tog?
Ik vrees dat als je met een rode pen door KuroHana´s posts wil gaan, je nog wel een paar maanden bezig bent... :|
De optie om te ontgrendelen als je je watch om hebt is echt welkom. Mijn ervaring is dat iOS gelijk herkent dat je een mondkapje op hebt en je de optie geeft om je code in te toetsen, wat fijn is. Maar als je een zonnenbril op hebt ben soms wel een seconde of 5 naar je scherm aan het staren bent voordat hij om je code vraagt.
Je kunt op de tekst “face id” tappen en dan kun je direct de code invoeren.
Enige moment dat ik last heb van niet werkend FaceID is als ik in een winkel wil betalen. En Apple Pay wordt niet ondersteund met de Watch unlock...
Daar kun je toch je watch voor gebruiken dan? Of denk ik nu te simpel?
Check. Kennelijk is een watch wel geschikt om zonder verdere authenticatie te betalen...
Je autoriseert je watch als je deze om doet en unlocked met de PIN (of als je je iPhone unlocked terwijl je je Watch om hebt). Zolang je Watch om je pols blijft, blijft ie geautoriseerd.
je authenticeerd je als je hem aandoet. Zolang je hem aan hebt hoef je geen code meer in te voeren bij Apple Pay betalingen. Dat heb je immers al gedaan. Bij een iPhone weet deze niet of jij hem vast hebt, of iemand anders, vandaar dat je iedere keer moet authenticeren. Hetzij met touch of Face id.
Precies. Als je een Apple Watch hebt dan kan je Apple Pay gebruiken met je watch. Het hoeft dan niet met de telefoon.
Blijkbaar toch niet helemaal privacy vriendelijker dan het echt is, misschien wel beter maar het is niet zo erg veel:
https://www.youtube.com/watch?v=r38Epj6ldKU
https://www.youtube.com/watch?v=y8SjmcVJOjw

Nog steeds een lastige keuze, wil je nooit meer getracked worden is er maar 1 oplossing. Geen mobiele device meer hebben. Wil je af van de big corporations: degoogle je android telefoon en gebruik eventueel grapheneos of CalyxOS maar hoe rekening mee dat je android auto of andere functies niet meer perfect kunnen werken. Enigste optie is dan de Iphone voor meer privacy dan een android telefoon, het is een stuk beter ja maar niet zaligmakend dat al je data ook goed beveiligd is. Zeker niet in de icloud (vaak niet e2e).

Begrijp me niet verkeerd, maar een bedrijf als apple moet ook geld verdienen. Ze gebruiken/misbruiken de privacy in hun reclames terwijl dat niet in alle gevallen nog zo is. Hadden ze alles e2e of op een andere manier geëncrypt zouden ze echt werkelijk voor privacy staan.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 25 juli 2024 23:47]

Ik denk dat je veel privacy dingen door elkaar haalt of op een hoop gooit. Voor normale mensen is de privacy vooral afhankelijk van profielen van advertentieboeren. Daar doet Apple niet aan mee, al kan een app bouwer natuurlijk wel bv. Facebook integreren en daarmee alsnog zoveel data als ze kunnen over jou verzamelen.
End to end encryptie en encrypted opslag is interessant als je verwacht dat de aanbieder van die opslag niet te vertrouwen is. Of als een geheime dienst achter je aan zit. Dat is relevant voor de Navalny's van deze wereld maar niet iets waar iedereen zich druk over hoeft te maken.
Marktplaats begon al wanhopig te mailen dat je wel moet accepteren om gevolgd te worden :P
Ik kreeg hem ook idd. Liever betalen voor een advertentie dan betalen met een advertentie wat mij betreft!
Wat veranderd er nu precies t.o.v. van de nu al aanwezige functie om trackingverzoeken te weigeren? (Instellingen/Privacy/Tracking)
Die staat nu standaard voor iedereen aan in plaats van uit :)
Dat elke app nu expliciet om toestemming moet vragen.
Wat ik me misschien naïef afvraag: In hoeverre word dit een kat en muis spel?
Ik heb het getest met 14.5 toen ik via de browser naar Outlook ging en kreeg de nieuwe IOS melding of ik Microsoft toegang wil verlenen. Doe ik dat niet, dan kom ik simpelweg niet in mijn mail.

Is het nu zo dat bedrijven dan gewoon de toegang weigeren als je kiest voor niet volgen?
Ik heb dit probleem zelf niet. Dus misschien even app sluiten en opnieuw proberen :)

Las verkeerd. Via de browser kom je idd niet verder.

[Reactie gewijzigd door erickov op 25 juli 2024 23:47]

Tracking onder Privacy
Deze optie zit al langer in iOS dan nu 14.5, en staat in NL gelijk uit. Je moet zelf toestemming geven door eerst te schuiven naar AAN, en dan per App selecteren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.