Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple brengt iOS 14.6 uit met ondersteuning podcast-abonnementen

Apple heeft maandagavond Nederlandse tijd iOS 14.6, iPadOS 14.6 en macOS 11.4 uitgebracht. De update voegt onder meer ondersteuning toe voor abonnementen in de Podcasts-app en Apple Music is na de update klaar voor de ondersteuning van lossless audio.

De nieuwe update komt uit een maand na de release van de vorige versie. De nieuwe versies van de Apple-besturingssystemen voegen functies toe die de fabrikant eerder heeft beloofd. Apple Music in iOS 14.6 en iPadOS 14.6 ondersteunt lossless audio, maar de functie komt pas in juni beschikbaar.

Ook krijgt de Podcasts-app een redesign, met daarin de mogelijkheid om abonnementen te nemen op podcasts. Daarmee kunnen luisteraars bonusafleveringen krijgen of vroegtijdig toegang krijgen tot reguliere afleveringen.

Behalve de nieuwe functies zijn er ook veel bugs gefikst. Apple heeft daarvan een lijst gepubliceerd. Versie 14.6 van iOS is beschikbaar voor de iPhone 6s en later, iPadOS 14.6 is er voor de iPad Air 2 en later.

De iPhone 11 en iPhone 12

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

25-05-2021 • 06:43

61 Linkedin

Reacties (61)

Wijzig sortering
De update op Mac OS naar 11.4 blijft in het artikel onbesproken, maar is m.i. interessanter: https://support.apple.com/en-us/HT212529
Dit is inderdaad een veel belangrijker onderdeel van de update dan 'leuke' podcast updates.
Een belangrijke security update die een Zeroday oplost. Viel me tegen dat dit eerder op een regulier nieuwsmedium te lezen was dan hier bij Tweakers.

Artikel was naar mijn mening beter geweest als deze Zeroday als belangrijkste punt genoemd werd.
De security fixes in iOS 14.6 zijn ook niet mis:
https://support.apple.com/en-us/HT212528
de mogelijkheid om abonnementen te nemen op podcasts
Dekt de lading niet. Je kunt je betaalde abonnementen nemen.
Abonneren op gratis podcasts kan in de voorgaande versies al
Wat ook @mjz2cool zegt, het is meer een precisering van termen.

Een podcast is in principe een RSS-feed met audiobestanden.

Uit die hoek stamt ook de term ‘subscribe’, zelfs al is 99,99% van alle RSS-feeds zonder abonnements-gelden. Het heeft een technische betekenis.

Het enige dat Apple aanbood was een index van podcasts. En een basic app. Die index was de basis voor praktisch iedereen in podcastland.

Omdat Apple Podcasts kosteloos was (ze verdienden eerst hun geld met iPods, later negeerden ze eigenlijk de hele markt, totdat Spotify het verdienmodel bewees) maakte de term niet zo veel uit.

Nu Apple eindelijk in beweging komt (of, jammer genoeg, hun hands-off beheer zorgde dat de markt kon bloeien!), kan de term voor verwarring zorgen en maken ze onderscheid tussen kosteloos volgen en betaald abonneren.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 25 mei 2021 07:58]

Een podcast is niet de lijst audiobestanden. Het is juist een van die audiobestanden. Net zoals een episode een aflevering is van een serie.

De definitie van podcast:

"Een digitaal audiobestand dat op het internet beschikbaar wordt gesteld om te downloaden naar een computer of een mobiel apparaat, meestal beschikbaar als een reeks, waarvan de nieuwe afleveringen automatisch door de abonnees kunnen worden ontvangen"
Wat jij beschrijft is een functionele definitie. Waar ik het over heb is de technische definitie.
Fijn dat alle dingen die Apple te laat, niet of slecht gedaan heeft weer benoemd zijn. En nu weer door.

Ontopic: blij dat ik nu weet dat het feitelijk een RSS-feed met audiobestanden is. Dat wist ik nog niet. Thanks.
Met deze update wordt het volgens mij volgen genoemd als je je gratis abonneert op een podcast. Het abonneren is dan betaald.
Mooi. Beetje duidelijkheid in de verschillen is goed. In de appstore hebben ze dat verschil ook goed weergegeven. “Download” vs “koop”.

De eerste kost je niets als je er op klikt. De tweede wel.
Daar hebben we Overcast al voor ;)

Abonnementen op podcasts, en de opvolgende afleveringen automagisch binnenhalen.
'betalen' doen we wel via Patreon :+
Apple Music in iOS 14.6 en iPadOS 14.6 ondersteunt lossless audio, maar de functie komt pas in juni beschikbaar.
En daana is het nog even afwachten wanneer de juiste protocollen met de randapparatuur er zijn, zodat je er ook effectief gebruik van kunt maken...

[Reactie gewijzigd door eNaSnI op 25 mei 2021 06:52]

AirPlay 2 Ondersteund dit al (is ALAC onder water), Dus met een AirPlay 2 receiver van welk merk dan ook zou je er direct voordeel van moeten ondervinden.

edit: voor de duidelijkheid: lossless ALAC 16 bit/44.1 KHz

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 25 mei 2021 07:19]

Op zich maakt voor lossless de codec ook minder uit; je kan zonder verlies in kwaliteit tussen FLAC en ALAC converteren.
Waarom is een nieuwe iOS versie nodig voor de update van een (Podcasts) app?
podcasts zijn al zo oud als de weg naar Rome als het om IOS gaat. Wellicht zat er nog het een en ander in elkaar verwoven als het gaat om het abonneren op podcasts.
Nee, alle standaard Apple apps vereisen een iOS update, zelfs zoiets simpele als de rekenmachine. En dat terwijl ze ook gewoon in de AppStore staan.
Eigenlijk staan ze niet écht in de App Store. Als in: verwijder je bijvoorbeeld Podcasts, dan zal hij nog steeds onzichtbaar op de telefoon blijven staan. Bij het ‘downloaden’ uit de App Store maak je de app gewoon weer zichtbaar, je downloadt verder niets.

Dus wat dat betreft zit er voor ingebouwde apps geen systeem ingebouwd om die los te updaten, omdat het presenteren ervan als losse apps in de App Store eigenlijk onzin is.

Lekker verwarrend, wel.

[Reactie gewijzigd door SoldierOfOrange op 25 mei 2021 10:50]

Dat laatste zal nodig zijn als je een Apple app verwijderd hebt van je telefoon, om 'm dan zonder iOS re-install weer terug te kunnen zetten.

Los daarvan is het wel onnodig gecompliceerd, lijkt mij, om zo iets als een Apple Music app vast onderdeel van iOS te maken. Enige wat ik mij kan bedenken is de gratis reclame die ze nu krijgen: elke iOS update krijgt een hoop aandacht, zelfs als het enkel is om een Apple app te updaten.
Enige wat ik mij kan bedenken is de gratis reclame die ze nu krijgen: elke iOS update krijgt een hoop aandacht, zelfs als het enkel is om een Apple app te updaten.
Dat denk ik ook. Een update met louter bugfixes is niet zo sexy, dus dat wordt wat opgeleukt met reclame voor betaalde Apple diensten.
Ik denk niet dat het zozeer om de inhoud van de app gaat (zoals subscriptions enzo) maar dat er ook veel onder water is toegevoegd aan iOS om oa de kwaliteit op te krikken. Zoals directe ondersteuning van ALAC enzo.

Mogelijk ook andere dingen aan de achterkant.

De podcasts app wordt namelijk al via de appstore verscheept en staat dus al niet meer op de systeem partitie.
De standaard iOS apps zijn gewoon een 'frontend' een user interface om iOS capabilities. Voor het ondersteunen van de meeste features, neem nou het lossless deel zullen ook allerlei achterliggende system libraries moeten worden aangepast die door heel iOS heen gebruikt worden. Dan is het leuk dat voor de user alleen de podcast app verandert lijkt maar stiekem is er meer gebeurd.
Wat niet is vermeld is dat Apple Music ook spatial audio cq "Atmos" gaan ondersteunen. Ik ben benieuwd naar wat dat gaat doen en welke content daarvoor beschikbaar komt.
Eerst 20 miljoen nummer als 'kick off' - uiterlijk eind dit jaar de gehele bibliotheek.
Ik hoop dat de problemen met het share sheet zijn opgelost. Eigenlijk te gek voor woorden dat zo een belangrijke functie niet sneller gerepareerd wordt, als die bij 14.0 geïntroduceerd is.
Tegen welke problemen met de Share Sheet loop je aan? Heb zelf eigenlijk niets gemerkt :)
Wereldwijd lopen mensen er tegenaan dat bepaalde apps niet meer in de share sheet staan. Sommige apps zijn na een herstart van het apparaat weer terug, andere apps verschijnen helemaal niet meer (ook niet via de “more” knop uiteraard).
Als je messenger app, bijv. Whatsapp of Signal verdwijnt uit de share sheet van de Photo app en je krijgt hem niet meer terug is dat echt knap lastig.
Het kon bij oudere iOS versies ook incidenteel gebeuren. Na een herstart was het weer OK. Sinds iOS 14 is dit veel erger geworden. Vaker herstarten of het probleem dat je een app helemaal niet meer ziet verschijnen.
https://www.reddit.com/r/...appearing_in_share_sheet/
Zo hebben bijv. Volvo, Tesla en BMW een integratie van hun app met Apple Maps. Via de share sheet kun je dan een locatie vanuit Apple maps delen met de app van de auto en doorsturen naar het navigatiesysteem van de auto. Deze functie werkt bij heel veel mensen niet meer omdat de app van de auto verdwenen is uit de share sheet van Apple Maps en de makers van de apps kunnen hier niets aan doen omdat het probleem in iOS 14 zit. Als je in Apple Maps gidsen met bestemmingen hebt gemaakt, zijn die dus niet meer te gebruiken.
Ben wel benieuwd hoe Apple timemachine gaat toevoegen aan iOS of iPadOS. Een backup maken tussen alle werkplekken van desktop tot telefoon is niet eenvoudig.

Bestandsbeheer krijgt inmiddels al wel behoorlijke ‘systemcontrols’. En de prullenbak is niet vergevingsgezind.

Een vaste werkplek is er momenteel niet bij en het maken van een backup hangt af van die ene harde schijf.
Ik zou graag willen dat ze me in staat stelden die volume waarschuwingen te negeren voor eens en altijd, helaas staat daar niets over bij de bugfixes. Ik gebruik mijn iPhone meestal in de auto en dan zet ik het volume op max (anders moet de versterker harder en dan heb ik meer achtergrond van mijn crappy bt receiver). Omdat ik daar het volume regel snap ik niet dat ik steeeeeeds die afleidende waarschuwing moet krijgen.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 25 mei 2021 10:52]

werken de opties in: Sounds & haptics -> Headphone safety -> reduce Loud sounds,
of: Accessibility -> Audio/Visual -> Headphone notifications, niet?
Bij de eerste staat bovenaan dat zo'n melding in sommige regio's gewoon verplicht is, dus dat zou het ook nog kunnen zijn in plaats van een bug.
De staat die verplicht dat ik m'n volume op mn telefoon regel ipv mijn versterker? Ik kan idd mijn iPhone het volume laten verlagen, maar dat wil ik niet, ik wil gewoon de max.

Maar idd, ik kan koptelefoonmeldingen uitzetten, dat had ik nog niet gevonden, dat zou wel moeten werken lijkt me. Thanx!

Het zou handig zijn geweest als ik bij die setting kwam als ik op de notificatie tikte, maar het bracht me naar het Health gedeelte.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 25 mei 2021 11:02]

watchOS 7.5 is ook uitgekomen en hier gerelateerd aan. Een van de punten beschrijft:
"Toegang tot abonnementsmateriaal in de app Podcasts"
Klopt het dat devices die niet op iOS 14.6(+) gaan zitten dus geen lossless audio gaan kunnen afspelen? Niet dat mijn tinnitus oren het verschil zouden horen, maar we gebruiken hier thuis een oude iPad als muziekspeler (op iOS 12), dus die zou het niet krijgen?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat die toestellen het niet kunnen…

Off topic: En wat met iTunes for Windows, weet iemand dat?
Klopt het dat devices die niet op iOS 14.6(+) gaan zitten dus geen lossless audio gaan kunnen afspelen?
Nope!
Elke iOS versie ondersteunt lossless formaten als ALAC, WAV en AIFF
FLAC en PCM worden ondersteund op de iPhone7 of nieuwer, maw een A10 of nieuwer

Voor het afpelen van iTunes Music lossless heb je wel iOS 14.6(+) nodig
Off topic: En wat met iTunes for Windows, weet iemand dat?
Voor zover ik weet alleen AIFF en WAV

[Reactie gewijzigd door Carbon op 25 mei 2021 15:52]

Ok, dus Apple Music lossless niet, hoewel ze het technisch wel kunnen. Zoals gezegd, het maakt niet veel uit, verschil zal ik toch niet horen.