Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook: Apple misbruikt marktpositie om dataverzameling in stand te houden

Apple misbruikt zijn marktpositie om eigen dataverzameling in stand te houden, terwijl het concurrenten belet om op zijn platform diezelfde data te verzamelen. Dat zegt Facebook in reactie op een aantijging van Apple over dataverzameling.

Facebook zegt in een statement tegen Bloomberg dat het Apple niet gaat om privacy, maar om winst. "Ze gebruiken hun eigen dominante marktpositie om hun eigen dataverzameling te behouden, terwijl ze het onmogelijk maken voor concurrenten om diezelfde data te gebruiken", aldus de verklaring van het bedrijf.

De aantijging is een element waar toezichthouders veel op letten. Zo onderzoekt de EU het gebruik van data door Amazon waar derden geen toegang toe hebben en Amazon en Apple lagen in de VS beide onder vuur door de positie van aanbieder van de winkel te combineren met het aanbieden van producten in die winkel.

Facebook reageert op aantijgingen die Apple heeft geuit in een brief naar privacy-organisaties over de aankomende privacy-richtlijnen voor App Store-apps. Die moeten beter aangeven wat voor data ze verzamelen. Volgens Apple verzamelt Facebook het liefst zoveel mogelijk data om geld te verdienen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

20-11-2020 • 07:50

181 Linkedin

Reacties (181)

Wijzig sortering
Ben ik de enige die dit een terechte opmerking vindt?

Apple heeft een eigen tracking en advertentienetwerk. Het blokkeren van andere adverteerders is daadwerkelijk een commerciële keuze, heeft niks met privacy te maken. Wat dat betreft zou het Apple sieren om ook dat advertentienetwerk af te bouwen, dán valt er wat voor privacy te zeggen.
Nou dat heeft wel alles met Privacy te maken.

Zie bijvoorbeeld de voorwaarden/beweringen van het Apple advertentie platform.

Die zien er op papier in ieder geval een stuk beter uit dan die van Facebook en derde.
Het punt is natuurlijk wel terecht dan apple exclusiviteit heeft op haar eigen platform op bijna alle gebieden. Daarbij in de USA marktaandeel mobiel/tablet heeft van 50%.
Het punt blijft dat je dat net als veel andere zaken bij apple kan zien als machtsmisbruik.
Facebook is natuurlijk het slechtste voorbeeld als het om privacy gaat, toch hebben ze een punt.

Probleem is dat de politiek nog steeds te weinig doet tegen tech bedrijven en deze een loopje met privacy blijven nemen.
Maar heeft Facebook hetzelfde niet binnen zijn eigen platformen dan?
Idd, gevalletje pot ketel / splinter balk.

Beiden hebben uiteraard het recht om op hun eigen platform te bepalen wat wel en niet.

Maar om nu over je concurrent te gaan lopen huilstruiken, terwijl je zelf nog dik in de beklaagdenbank zit.
Getuigd niet echt van leervermogen en neigt naar slachtofferschap.
Iets waar je niet bij elke aardbewoner sympathie mee zult opwekken.
Voor beide geldt: het gaat niet om privacy, maar om winst.

De grote techbedrijven zijn een pot nat, ze geven geen bal om privacy:
  • Als je een mobieltje koopt blijft de controle bij de maker, niet de eigenaar.
  • Als je wat "leuks" plaatst op FB is dit niet in de eerste plaats om vrienden en familie een plezier te doen, FB verkoopt de informatie (waar je was, wat je deed en wat jij en je vrienden er van vonden).
  • Als je een zoekterm in Google plaatst krijg je de informatie van de hoogste bieder, waar je naar zocht en wie je bent wordt doorverkocht.
  • enz.
Privacy = Marketing

[Reactie gewijzigd door janbaarda op 20 november 2020 10:28]

Inderdaad is het verzamelen van data voor statistieken en gepersonaliseerde reclame's het enige legale wat ze kunnen en mogen doen. Neemt niet weg dat op de achtergrond dingen gebeuren waar jij of ik geen weet van hebben wat wel schadelijk voor een persoon kan zijn als het in verkeerde handen valt.
Neemt niet weg dat op de achtergrond dingen gebeuren waar jij of ik geen weet van hebben wat wel schadelijk voor een persoon kan zijn als het in verkeerde handen valt.
Zo nu en dan komt er iets aan het licht:
  • Cambridge Analitica gebruikt FB gegevens voor politieke profilering
  • Het Amerikaanse leger koopt de locatiegegevens op van veelgebruikte islamitische apps, meldt het online medium
Dit is slechts het tipje van de ijsberg.
Uiteraard draait het om geld verdienen, dat wil niet zeggen dat privacy geen selling point kan zijn. En laat dat nu net het geval zijn bij Apple. Als zij effectief (de illusie van?) "meer privacy" bieden door data aan zo min mogelijk partijen door te spelen -wat effectief het geval lijkt te zijn aangezien FB loopt te huilen dat ze data niet kunnen uitbuiten- en met (op papier) betere voorwaarden, dan is het toch irrelevant of Apple op de rug daarvan geld kan verdienen? Het gaat om meer privacy, niet om hoeveel geld welke partij daarmee verdient.

[Reactie gewijzigd door Slonzo op 20 november 2020 13:27]

Je hebt helemaal gelijk maar welkom in ons kapitalisme waar alles om geld draait en de politiek daar schijnbaar nog steeds lekker aan meedoet.

Feitelijk heeft facebook natuurlijk een punt.
Moreel gezien moet je er natuurlijk van kotsen dat dit van facebook komt.
Maar hoe dan ook geeft het toezichthouders wel weer een stok om mee te slaan. Blijft dit een moeilijke kwestie: de data is nog voor bepaalde services maar aan de andere kant beperkt het de concurrentie omdat Apple's tools er per direct toegang tot hebben.
Dus Microsoft mag dit op de PC, ook gaan doen, en Google op Android, op ieder besturings-systeem 1 aanbieder, ja dat klinkt heel goed voor ons.
PRISM en de sleepwet vergeten? De politiek heeft zelf ook lak aan privacy.
Maar dat gaat puur om wat ze doen met je data voor het aanbieden van reclames. Er is ook nog zoiets als data gebruiken om nieuwe diensten/producten te ontwikkelen. Er wordt in jouw link verteld welke data ze gebruiken om reclames te tonen, niet welke data er allemaal gewonnen wordt.
En ik maar denken dat het juist een reden was om voor een Apple te kiezen dat ze dit soort dingen niet deden en privacy beter gegarandeerd is. Maar uiteindelijk verschilt het dus niet zo veel van Google, alleen dan voor een hogere prijs.
Dat is natuurlijk een beetje overdreven. Per saldo zullen ze minder data vergaren vermoed ik. Sowieso is sommige data voor hun niet interessant maar voor Google weer wel om betere reclame filters aan te bieden. En veel data die Google minet, die wordt ook weer gebruikt voor gebruikersgemak. Bv je vliegtuig tickets uit Gmail halen en in je agenda zetten.

En al kan een reclamebedrijf niet rechtstreeks bij de data van Google, via omwegen kunnen ze natuurlijk nog steeds profielen maken. Dit is een stuk lastiger bij een Apple gebruiker, zeker straks met het permissie model om Ad-IDs te mogen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 20 november 2020 17:21]

Ze gebruiken de data uit hun ecosysteem om jou advertenties aan te bieden.
Het ecosysteem van google is wat groter, maar het voordeel van een iPhone vs Android phone met betrekking tot privacy wordt een stuk minder als Apple ook gewoon je data gebruikt voor advertenties. Wat in feite hetzelfde verdienmodel is als Google heeft.
Apple biedt alleen reclame aan via gratis apps op het eigen platform. Zou Apple dat niet doen, dan is gerichte marketing volledig onmogelijk.
Gebruiksgemak? Ja, zo praten ze het parsen van mails goed ja.

Maar voor Google is het onzettend interessante informatie over jouw reisbeweging want ze weten in een keer iets over jouw toekomstige locatie en tijdstip op die locatie. En het feit dat je xx bereid bent te betalen voor een vliegticket... En als je veel vliegt zul je vast een aparte label krijgen voor hun targetting (je kunt het blijkbaar betalen, je bent globetrotter, etc).

Als je 1x per jaar naar een partyeiland vliegt, krijg je weer een andere label etc.
En net of dat al die plusjes die hier gegeven worden, dat die mensen ook echt alles gelezen hebben ;-)
Het tegenhouden van data verzameling door Apple, daar gaat het hier om. Facebook verbied het anderen niet om ook te verzamelen, Apple loopt alles tegen te werken voor eigen winst, dat doet Facebook niet.

Als Apple ergens in voor komt, dan valt het mij altijd op dat de discussies compleet uit hun verband worden getrokken omdat er gewoon weg Apple fans zijn die altijd Apple zullen verdedigen. Gelukkig zijn er ook die gewoon open naar het onderwerp kijken waar het nu echt om gaat.
Dat Apple dit doet is juist wat je moet toejuichen. Of heb je liever dat Apple iedereen en alles maar moet toestaan om data van te verzamelen op hun platform? Nee. Dat wil je niet.

Dat praat niet goed dat Apple mogelijk meer data verzameld dan nodig. Maar laten we eerst maar eens Facebook, Google en consorten op dit niveau van privacy krijgen. Daar valt een stuk meer winst te behalen voor de consument. Maar Facebook heeft liever de ogen op iemand anders gericht zo blijkt.
Ik dacht juist dat een van de redenen om een Apple telefoon te nemen is dat je niet met dit soort van dataverzameling te maken zou hebben. Maar nu blijkt dus dat Apple net als Google data verzameld om aan jou op die manier ook te verdienen.

Ik zie dus nog minder redenen om een Apple te nemen als ze feitelijk hetzelfde doen als de concurrent.
Dat is opt-in bij Apple en wordt geaggregeerd.
Ja, overal! Dus dat is geen reden meer om Apple te nemen, precies zoals Pim_t zegt!
Veel Apple fans denken dat Apple wel om hun privacy geeft, maar het is niets beter of meer dan bij andere merken.
Dat is juist wel een reden en er zitten enorme verschillen in. Zeker tussen bijvoorbeeld Apple en Samsung; waarbij je bij Samsung niet alleen moet uitkijken voor de enorme datahonger van Google, maar die van Samsung is nagenoeg nog erger. Als je werkelijk denkt dat er geen verschil in zit, dan heb je echt geen enkele moeite genomen om de boel met elkaar te vergeleken en de verschillende policies te lezen; het is pertinent onzin dat er geen verschil in zou zitten; een iOS device is privacytechnisch OOTB vele malen beter dan de meeste concurrerende counterparts, met slechts enkele uitzonderingen van gespecialiseerde bedrijven.
Misschien niet te veel jaren terugkijken?
Ik heb zelfs op mijn Chinese P30 Pro gewoon alles uitgezet.
Niet alleen in Android, maar ook in alle apps.
Het ligt voor een groot deel aan de gebruiker zelf die veel uit kan zetten, die mogelijkheden moeten er voor een erg groot deel zijn.
Dit niveau? Waarom doen Apple fans altijd alsof Apple onwijs veel om privacy geeft?
Het zijn geldwolven die net als ieder ander bedrijf ondanks de extreem hoge prijzen gewoon nog altijd hun klanten leegzuigen door data verzameling hoor!

Nogmaals, lees het artikel nou eens goed en blijf bij het onderwerp waar het artikel over gaat...
Andere platformen doen NIET wat Apple doet, als die dit zouden doen, dan zou daar enorme ophef over zijn en daarom ben ik blij als Apple eens hetzelfde behandeld wordt en ook aangepakt zal worden op alle andere vlakken waar ze een monopolie positie hebben zoals hun appstore die het beste voorbeeld is.
Welke data is dan nodig voor Apple, en waarom? Serieuze vraag
Apple verzamelt data voor adverteerders op het eigen platform, om zo gratis apps te kunnen aanbieden.
Waarom moeten dan data verzamelen? Die gratis apps kunnen ze toch ook zonder data aanbieden?
Die gratis apps hebben reclame als verdienmodel. Ja, je kan adverteren zonder gebruikersprofiel, maar de advertentie wordt daar wel minder waard mee. Dus verdient de app-maker (en waarschijnlijk Apple ook) er minder aan.
Nee Apple verdient niet aan reclame welke in een app wordt getoond.
Er zijn stores waar dit wel het geval is, maar de Appstore niet, die draait puur op commissie vanuit verkoop of subscriptions niet op reclame in apps.
Apple loopt alles tegen te werken voor eigen winst, dat doet Facebook niet.
Je maakt een grapje, toch?

En euh, right back at you over "Apple fans" wanneer je zo'n regel over Facebook plaatst. Het bedrijf dat de EU en universiteiten aanklaagt wanneer deze onderzoek doen naar misbruik door Facebook. Facebook brandt de democratie af voor eigen winst.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 20 november 2020 12:40]

Facebook belet anderen denk ik niet om ook data te vergaren, dat will apple nu wel doen.

Mij maakt het verder niks uit wie hier wint, ik pak gewoon de popcorn erbij 🍿 en genieten maar.
Daar zijn ze open over, dat weet iedereen, Apple doet veel stiekem en op een veel agressievere manier door andere buiten te sluiten.
Dus nee, geen grapje...
Facebook klaagt letterlijk mensen aan die hen in de weg zitten of onderzoek doen naar hun eventuele misdaden, hoe is dat niet "alles tegenwerken voor eigen winst"?
Toen ik dit verhaal las, ervaarde ik het dan ook als een hele zielige poging tot whataboutism.
Nee. Facebook wil gewoon nog meer data opeten. Ze gaan zelfs zo ver dat ze mensen die hen onderzoeken aanklagen. Verrotte club met verrotte idealen. Iedereen die Facebook eruit trapt en dwarszit moet lintjes krijgen, een optocht, etc.

https://edition.cnn.com/2...itical-ad-data/index.html
Facebook is trying to scuttle the work of New York University researchers who have played an important role in bringing attention to the company's political ad-targeting practices.

https://www.businessinsid...7?international=true&r=US
Facebook is suing the EU, saying it demanded too many company documents as part of an antitrust investigation

https://www.youtube.com/watch?v=G272R50v6ww
Rep. Alexandria Ocasio-Cortez questioned Facebook CEO Mark Zuckerberg while testifying before the House Financial Services Committee.

Je kunt de leugens per minuut haast niet meer meten.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 20 november 2020 10:16]

Het feit dat Facebook verrot is betekent niet dat Apple zo erg netjes is.
Het is terecht dat ook Apple eens goed wordt nagekeken vanwege hun praktijken. Net als Facebook, Google en nog anderen
Ben ik de enige die dit een terechte opmerking vindt?
Ja, waarschiijnlijk wel. Apple is natuurlijk in geen enkel opzicht een 'concurrent' van Facebook. Op de markt van het advertentieverkopen waar Facebook en Google hun tientallen miljarden mee verdienen speelt Apple een verwaarloosbare rol.
Wat Apple wel kan is het voor Facebook lastiger maken om ongewild gedeelde informatie van de gebruiker te verzamelen. Dat maakt het kopen van gerichte advertentieruimte bij Facebook minder aantrekkelijk. Het hele 'concurrent Apple' argument is er met de haren bijgesleept.
apple is veel netter met hun tracking software. Ook is google analytics gewoon mogelijk (althans zover ik weet van enkele jaren terug).

Tracking software is over het algemeen geen mooie code. Zeker als het aankomt op facebook. Het is beetje de pot en de ketel hier vind ik. Facebook zou van deze aardbodem moeten verdwijnen. En ja, ik ben zeker anti-Facebook.
Of ze er netter mee omgaan is hier natuurlijk niet de discussie. Wel dat Apple data gebruikt waar enkel zij toegang toe hebben en dat zij daarmee de markt kunnen verstoren. En dat is waar het hier om gaat. Vergeet niet dat Apple een enorm marktaandeel heeft in de VS op mobiele apparaten en dat misbruik van die positie niet zomaar is toegestaan. Hoewel ik zelf geen voorstander ben van Facebook hebben ze hier wel een punt (als het bewezen kan worden dat Apple zulke data gebruikt).
Het verschil is dat Apple zelf de data verzameld en intern gebruikt. Ze verkopen de data niet, ze publiceren de data niet en ze doen hetzelfde als Google (vrij letterlijk); namelijk advertenties verkopen met de belofte dat ze gericht kunnen marketen op basis van de data die Apple heeft & niemand anders in mag zien.

Dit is precies hetzelfde wat Google, Ahold, etc, etc, etc, etc doen. Elk bedrijf met een marketing op basis van zelf verzamelde data doet dit. Wellicht zonder de verkoop van externe advertenties, maar verder 1 op 1 hetzelfde

FB daarentegen... Dat bedrijf liegt vaker over hun privacy situatie(s) dan Trump liegt.
Apple maakt enkel gebruik van data om gericht adds voor applicaties en nieuws artikels in hun eigen app store en news app te plaatsen. Ze verkopen geen advertenties aan derden op basis van jouw gebruikersprofiel, dit staat zelf zwart op wit in hun privacy policy.

https://www.apple.com/privacy/features/
Apple does not maintain a comprehensive user data profile of your activity across all our products and services to serve you targeted advertising.
Nog mooier. Zijn ze (imo) dus iets beter dan Google. Maar dat maakt mijn verhaal niet anders :P
Mee eens, het gaat om de macht op de advertentiemarkt. Apple heeft in dit gevecht een extra troef: de controle over de computers/mobieltjes.

Om als eigenaar zelf de controle terug te krijgen heb je een "jailbreak" nodig.
Mobiel; ja. Computers; zoals zo vaak al gezegd: aperte onzin & leugens. Ik kan op mijn Macs installeren wat ik wil, wanneer ik wil. Apple heeft daar geen zeggenschap over. De angstverhalen over dat dit wel zo is, zijn gewoon leugens.

Hoe dat zich ontwikkeld nav M1, moeten we nog zien. Maar het zou mogelijk de ondergang van de Mac kunnen betekenen als Apple op dat platform net zo fascistisch wordt als ze op iOS & iPad zijn. Ander platform, andere regels.
Oh leg eens uit "expert", hoe een OS fascistisch wordt?
Nergens beweer ik dat MacOS fascistisch wordt, maar dat Apple dat mogelijk wordt... Misschien is fascistisch ietwat overtrokken en dictatoriaal een betere benaming. Maar goed. het gaat er om dat deze mogelijk bestaat aangezien Apple MacOS momenteel dichter bij iOS laat komen.

Echter geloof ik absoluut niet dat Apple dom genoeg is om deze weg te gaan bewandelen. Het zou de doodssteek zijn voor MacOS.
Voor M1 veranderd er helemaal niks. Er zijn alleen strengere eisen gesteld aan App Store licenties, maar dat staat helemaal los van het installeren vanuit DMG containers of PKG packages.

Alles wat je nu kan, kan op de M1 machine ook. Anders had Apple geen Rosetta 2 ingezet, maar dan hadden de gewoon gezegd: “eerst omzetten naar ARM en via ons” maar dan was de wereld echt te klein geweest voor hun.

Verder sta ik volledig bij je punt. Ik doe alles op m’n Mac, nooit een limitatie tegen gekomen (voor mij)
maar apple heeft geen extern facing advertentie netwerk, zoals google, MS, facebook, etc. Het is een intern advertentie platform, waar deelnemers veel meer aan banden worden gelegd dan op andere platformen. (om te voorkomen dat er privacy schendingen mogelijk zijn)
Apple maakt enkel gebruik van data om gericht adds voor applicaties en nieuws artikels in hun eigen app store en news app te plaatsen.
Dat is dus gewoon het gebruik van jouw persoonlijke gegevens om jou te bewegen om iets van hen te kopen.

Apple maakt dus inbreuk op de privacy van gebruikers. Dat het intern bij Apple gebeurt, doet daar niets aan af.
Dat het intern gebeurt is juist al het verschil van de wereld. Zolang de data het berijf niet verlaat, is het imo geen misbruik. Zo werkt bijvoorbeeld de AVG in Nederland ook, hoewel die wat strenger is.
Apple voldoet totaal niet aan de AVG. De AVG zegt bijvoorbeeld dat je alleen over data mag beschikken als dat strikt noodzakelijk voor je werk is. Apple gebruikt het voor advertenties. Dat is niet nodig voor de werking van het ecosysteem.
Onzin. De AVG gaat om het niet excessief data vergaten, en het recht om gegevens inzage + vergeten te mogen worden. Hoe denk je dat Facebook nog overeind staat. Bovendien heeft Apple gewoon in de AV staan wat ze bewaren en waarvoor, en bij het activeren van iOS ga je daarmee akkoord.

Laat mij eens 1 alinea zien waarin staat dat wat Apple doet verboden is, en wat Facebook en Google doen (wat 10x verder gaat) wél mag. Beetje rare stelling.
Ik had graag inhoudelijk willen reageren, maar ik bedenk me.

Ik vraag mij af waarom je reageert als een fanboy. Heb ik Facebook en Google genoemd? Nee, die sleep jij er met de haren bij.

Ik had het over Apple, en jij begint over "ja maar Facebook en Google".

Wat maakt dat je niet gewoon bij het onderwerp kunt blijven? Heb jij een fetisj dat "Apple" heet? Denk je echt dat Apple nooit iets fout doet? Dat jij in de bres moet springen voor een bedrijf dat een leger advocaten in dienst heeft waar je u tegen zegt? Dat zelfs een groenteboer met een appel-logo meent te moeten aanvallen?

Ik zou wel eens willen weten wat voor gevoel kritiek op Apple bij jou teweeg brengt. Is het angst? Voel je je beledigt, omdat jij misschien een product bezit van de grootste kapitalistische multinational op Aarde? Apple, de geslepen rooforganisatie, de technologische parasiet, de wolf in schaapskleren? Naar buiten toe een gelikte hippie-achtige "wij tegen de boze buitenwereld", terwijl Apple zelf tot de excessen van het kapitalisme behoort?

Je kunt "Apple" en "AVG" in een zoekmachine intikken. Dan kun je zelf lezen hoe Apple de AVG overtreedt.

Ik waarschuw je, voor de beste resultaten heb je Google nodig. Brrrrr...
Eng....
Grapjas. Famboyisme erbij halen om inhoudelijk de bal niet mis te willen slaan. Ik sta ervoor open om verbeterd te worden, leer ik van, maar wel met feiten en niet boe geroep.
Dat zou raar zijn want de klant betaalt voor een ecosysteem en niet voor privacyschending.
"Apple does not maintain a comprehensive user data profile of your activity across all our products and services to serve you targeted advertising"

Daar staat dat ze geen uitgebreid profiel maken van wat iemand allemaal op Apple diensten doet. Dat is iets compleet anders dan zeggen dat ze géén profiel aanmaken.

Misschien vindt Apple dat profiel pas uitgebreid als daar ook alle informatie van iemands hele familie inclusief hun huisdieren in staat.
Ook apple doet sneaky dingen.
Al jouw data gaat ook nog eens onversleuteld over de lijn heen. Ik had ze hoger zitten maar wat ze nu doen met Big Sur 😢

https://sneak.berlin/20201112/your-computer-isnt-yours/
Al je data? Ga het artikel even goed lezen. Dit ging unencrypted over die lijn:
Date, Time, Computer, ISP, City, State, Application Hash
Waar is al mijn data? Naam, e-mail, telefoonnummer, adresboek, foto’s, e-mail, wachtwoorden enz enz? Iets?

Als je roept, roep dan feiten, niet in 1 zin pure speculatie met een bron die je zelf aanhaalt en totaal iets anders zegt.
Het marktaandeel van apple op mobiel/tablet is ca 50% in de USa.
Facebook heeft hier op zich wel een punt, het is natuurlijk wel een beetje krom dat dit van een veel groter schenden privacy bedrijf als facebook komt.

Wat facebook eigenlijk botweg zegt is we willen ook die apple data zodat wij ook verder kunnen gaan met het schenden van privacy van gebruikers.

een betere vraag hier is, hoe kunnen toezichthouders er voor zorgen dat apple verder niets met die data mag doen en ook facebook qua data verder aan banden gaat leggen.
Dat wat je bij als, schrijft is key. En zoals Facebook het brengt, klinkt het toch als iets wat Trump zou zeggen.

Wellicht is het gewoon frustratie dat zij er niet bij kunnen/mogen, waardoor hun waarde ondermijnt wordt. Let wel, Facebook heeft dit expliciet als business model.

Dus argumenten vanuit Facebook zou ik toch anders waarderen dan die van Apple.

En als Apple het netjes doet, dan betekent dat een privacy bastion (om maar even de andere kant van jouw als-statement uit te schrijven)
Eens, maar hebben ze we echt de monopolie. Want zover ik weet mag je zelf ook tracking software in de apps bouwen. Het is natuurlijk niet zoals je bij GA ook data krijgt van de iphone modelen. Android stuurt wel degelijk anonieme data. Zou ‘t artikel daadwerkelijk moeten lezen :+
ik wilde laatst ook stoppen met facebook, eerst mijn gegevens opgezocht en kwam er achter dat ik met facebook inlogde op ongeveer 50 sites, mijn probleem is dan ook om al die accounts van facebook af te halen en op een "normaal account te zetten"

edit: het zijn 53 sites waar ik met facebook ben ingelogd

[Reactie gewijzigd door 101br03k op 20 november 2020 09:08]

Altijd verleidelijk inderdaad, even snel inloggen met Google of Facebook. Gelukkig deed ik dat bewust nooit en ik ben nu al een jaar of 2 Facebook vrij.

Nu zegt dat nog niks want vrienden/familie etc zetten je foto er nog op dus jouw data krijgen ze toch wel.
Ja dat is niet best. Dat was allemaal heel gemakkelijk, niks nieuwe accounts meer etc etc, maar tegelijk een mooie vendor lock in. Je ziet dat Google hetzelfde probeert, op steeds meer plekken kan je 'inloggen' met je Google account. O zo reuze handig voor de eindgebruiker, en lekker alle accountjes aan elkaar gekoppeld voor een nog betere profielopbouw voor nog gerichtere advertenties en een op maat gemaakte internetbeleving ! :-)
Waarschijnlijk zijn er van 53 max 25 echt belangrijk. Sluit die accounts af, cat die 25 "belangrijke" om naar je eigen mail adres, dump de verjaardagen nog even in je agenda en trek de stekker uit die blauwe secte pagina.

Geloof me, het is een verademing en de moeite waard ;)
Neem Google dan meteen mee zou ik zeggen
Volgens mij had ik een paar jaar geleden al gelezen dat Apple z’n advertentienetwerk af ging bouwen en er uiteindelijk helemaal mee stoppen. Maar of Apple wel of geen data verzamelt doet er hier niet toe. Deze opmerkingen komen van Facebook, die samen met Google de grootste tracker ter wereld is. Ze klagen omdat ze meer data willen, niet omdat Apple data verzamelt. Dat zal ze worst wezen. Dat is hun eigen core business, dus waarom zouden ze anderen verwijten dat te doen. Ze willen zelf gewoon meer meer meer. En daarom maakt het niet uit wat Facebook roept over Apple. Ze zijn gewoon aan het trollen, meer niet.
Nee hoor, ze verwachten bij 2025 bakken met geld te verdienen:
https://9to5mac.com/2019/11/15/apple-ad-revenue/
Misschien moet je verder dan de titel lezen. Iemand claimt dat Apple bakken met geld gaat verdienen met advertenties bij een service zonder advertenties.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 20 november 2020 08:55]

Omdat Facebook het ook doet maakt het nog niet zo dat het terecht is dat Apple allerlei gegevens van je verzameld voor marketing doeleinde.

Daarnaast zijn advertenties niet de enige marketing doeleinde die ze hebben. Met die informatie die ze verzamelen over gebruik van je telefoon / tablet kunnen ze ook gerichter hun producten aanpassen zodat jij ze nog sneller / duurder koopt. Of wat dacht je van populaire apps vernietigen door het in te bouwen in je eigen OS, iets waar Apple om bekend staat.
Omdat Facebook het ook doet maakt het nog niet zo dat het terecht is dat Apple allerlei gegevens van je verzameld voor marketing doeleinde.
Dat klopt, en helemaal mee eens, maar dat was het punt niet. Het ging om het gezeur van Facebook over andere partijen om dingen waar ze zelf om bekend staan en nog veel erger in zijn. Iets met een pot en een ketel. Maar welke gegevens zouden dat dan zijn volgens jou? Zelfs als Apple gegevens verzamelt is dat slechts een fractie van wat Facebook en Google doen. En toch is Android het meest populaire mobiele OS en Facebook het grootste social media platform. Blijkbaar is het verzamelen van gegevens voor al die mensen geen punt dat ze weerhoudt om zo'n product te gebruiken.
Met die informatie die ze verzamelen over gebruik van je telefoon / tablet kunnen ze ook gerichter hun producten aanpassen zodat jij ze nog sneller / duurder koopt.
Je bedoelt dat ze hun producten verbeteren om beter aan te sluiten op de wensen van hun klanten? Oh, schande toch! :+
Dat doet ieder bedrijf, ongeacht het wel of niet verzamelen van gegevens. Sommigen doen het met het verzamelen van gegevens, anderen via bv een enquete, a/b test, of een feedback functie. We worden er toch allemaal beter van als een nieuwe versie van een product die je gebruikt beter is dan de vorige?
Of wat dacht je van populaire apps vernietigen door het in te bouwen in je eigen OS, iets waar Apple om bekend staat.
Welke populaire apps hebben ze dan allemaal vernietigd? En als dat zo zou zijn, waarom is dat erg? Waarom moet de maker van een app volgens jou een monopolie krijgen op z'n functie? Concurrentie is in mijn optiek nog altijd een goed iets. En als ze het voor elkaar kunnen krijgen dat ze een app van een derde partij kunnen vervangen door een eigen versie doen ze blijkbaar iets goed, want dat is een teken dat gebruikers die app prefereren boven die oude.
Fijn dat we het eens zijn dat deze datahonger onwenselijk is. Maar je opmerking dat het maar een fractie is staat los van het feit dat ze het doen (en ik ga er inderdaad vanuit dat ze veel minder verzamelen).

Product verbetering door enquêtes is totaal niet te vergelijken met op de achtergrond informatie verzamelen van gebruik. Een enquete kan ik kiezen om in te vullen, stiekem mee kijken op de achtergrond laat mij geen keuze over. Anders dan het apparaat helemaal niet gebruiken. En of we daar beter van worden vraag ik me af, en of je dat met je privacy wilt betalen is een vraag die iedereen zelf moet invullen. Ik in ieder geval niet.

En ja Apple heeft in het verleden functionaliteiten die andere 3rd-party apps je boden om zeep geholpen door zelf met een ingebakken alternatief te komen. Is dat slecht voor de consument, wellicht niet direct. Maar wel op de langere termijn. Het getuigt van luiheid van Apple (en andere bedrijven die dit doen) om niet zelf te onderzoeken en experimenteren. Maar erger nog waarom zou je nog iets 'nieuws' verzinnen voor iOS als Apple het idee toch van je gaat `stelen`, dus ze staan hiermee innovatie in de weg.
Dat zal best. Maar dat facebook hier over begint is toch gewoon te gek voor woorden. Nee deze statement is FB die zuur is dat Apple ze geen toegang geeft tot hun advertentie data. misschien bijna net zo zuur als Epic en Spotify die niet onder de nieuw Appstore regels vallen
Nee deze statement is FB die zuur is dat Apple ze geen toegang geeft tot hun advertentie data.
Dat is pertinent niet waar. Facebook vraagt die informatie niet op, ze hebben zelf een gigantische infrastructuur die prima in orde is om te volgen wat je doet en wat je interesses zijn. Apple blokkeert dat in Safari nu standaard, maar embedden wel (net zo hard als Google) diezelfde functionaliteit in het OS.
[...]
maar embedden wel (net zo hard als Google) diezelfde functionaliteit in het OS.
Heb je daar een bron voor?
Dus FB is zuur omdat ze geen toegang krijgen tot hetzelfde als Apple
Nee het is helemaal niet te gek voor woorden dat Facebook hier over begint, want Apple blokkeert dus de concurrentie functionaliteiten onder het mom van privacy maar blijft die functionaliteiten zelf wel nog steeds gebruiken voor hetzelfde wat de concurrent doet. Als je andere blokkeert vanwege privacy, dan moet je niet zelf daar wel mee door gaan.
De opmerking is terecht, alleen de persoon (in dit geval bedrijf) die het zegt is niet de beste persoon om dit uit te spreken.
Of misschien net wel met hun (on-etische) tracking ervaring? Ze weten hopelijk wel waarover ze spreken

Maar daarbuiten, het (Apple, Facebook, Google, ... ) zijn allemaal bedrijven die geld willen verdienen. Dat er teveel macht ligt bij deze enkele spelers is eerder het probleem. Dat die spelers elkaar niet graag hebben is niet meer dan logisch :).
“Terecht” waarom?
Het is een onterechte opmerking. De aanklacht van Apple is dat Facebook en anderen gewoon zoveel data als mogelijk verzamelen. Als Facebook nu gaat beweren dat Apple hetzelfde doet dan weet je dat ze liegen. Apple toestellen sturen vele malen minder data naar Apple dan een Android toestel naar Google. Dus beweren dat Apple net hetzelfde is al redelijk idioot.
Maakt de hoeveelheid gegevens überhaupt uit. Het feit dat ze überhaupt iets terug sturen is van de zotte. Waarom moet Apple (of vul welk bedrijf dan ook in) weten hoe ik mijn telefoon gebruik. Hoeveel ik bel, en in het ergste geval met wie.

Als Apple privacy zo hoog in het vaandel heeft verzamelen ze geen data. Helemaal niks, nada, noppes. Het feit dat ze wel data verzamelen bewijst al dat ze niks om je privacy geven.
Apple verzamelt geen data als je dat niet wil. De data die naar Apple gestuurd worden zijn security checks. Dus ja de hoeveelheid data doet er inderdaad toe
Toch wel bijzonder dat de privacy statement van Apple vermeld dat:
  • ze informatie verzamelen over apps die je installeert / update
  • Je locatie, taal, device id en tijdzone mogen vastleggen voor hun advententie doeleinde en product verbetering
  • vastleggen hoe je hun 'services' gebruikt inclusief zoekopdrachten. Ze zijn expres vaag over wat services zijn maar daar valt geheid gebruik van iMessage ook onder
  • welke producten je koopt, en hierin zijn ze weer vaag of dit ook je apple pay aankopen omvat
En overigens staat nergens in dat privacy statement dat dit optioneel is. Het is niet uit te zetten.

Nog leuker er staat zelfs in dat ze al je gegevens mogen delen met derde (niet verkopen). En daarin staat de meest vage term 'for managing and enhancing customer data'. Oftewel we mogen er mee doen wat we willen en dat doen we ook.

[Reactie gewijzigd door gedonie op 20 november 2020 13:03]

Hier gaan we weer met de onzin. Nogmaals hier geef je toestemming voor of niet. Apple vraagt hier toestemming voor.
Dus je zegt dat het privacy statement van Apple onzin is. Dat is waar deze teksten uitkomen. Ze zijn niet verzonnen.
er is een (helaas niet heel scherp) onderscheid tussen nuttige, noodzakelijke data terugsturen en alles harvesten om een zo groot mogelijk profiel op te bouwen.
De simpelste voorbeelden van nuttige en noodzakelijke data zijn crash- en diagnostische rapporten. Ook telemetrie over hoe je OS gebruikt kan heel nuttig zijn. Als niemand het notificatiecenter gebruikt wil je dat weten als fabrikant. Heeft niks met privacy te maken.
De hele discussie wordt nu gevoerd door mensen die niet eens weten welke data Apple eigenlijk ophaalt, en of dat geanonimiseerd is of niet. Dat is bij FB toch wel heel duidelijk, zelfs als je geen account hebt ligt er een dik dossier van je. Een heel compleet, intiem en mogelijk compromitterend dossier.
Dit gaat niet over privacy, dit gaat over vertrouwen. Als je denkt dat je privacy hebt op het internet, dat is er nooit geweest. Het gaat erom wie je die privacy-gevoelige gegevens toevertrouwt en in welke mate. En of je een keuze hebt. Die is er bij Apple in zeer hoge mate en bij FB helemaal niet. Dat vind ik een fundamenteel verschil.
Toch is het wel bijzonder dat als Microsoft telemetrie terug stuurt iedereen daarover valt onder het mom van privacy en als Apple dat doet het blijkbaar de normaalste zaak van de wereld is.

Elke telemetrie die ze terugsturen zou enkel en alleen mogen zijn na ondubbelzinnig akkoord van de gebruiker. En nee een UELA is dat niet. En elke telemetrie hoe nuttig het ook kan zijn tast je privacy aan.
Misschien heeft Apple beter het vertrouwen van zijn gebruikers weten te winnen dan Microsoft. Dat is zomaar een mogelijke verklaring, niet iets wat ik als feit neerleg. Voor mij persoonlijk geldt het wel.
Van je laatste opmerking denk ik dat je ongelijk hebt. Telemetrie is een heel breed begrip, en er is heel veel informatie die niks over je privacy zegt. Een performancemeting van een module of een gebruiksrapport van een feature zegt niks over je woonplaats, je geaardheid of je salaris.Ik denk nu dat je iets te veel lading en zwaarte geeft aan het begrip privacy.
Kan je dit aantonen met cijfers dat iPhones veel minder data naar Apple sturen vol met Android maar Google ?
Ik weet niet of je nu aan sealioning bent, maar hier ga je: https://www.statista.com/...tion-by-google-and-apple/
Mensen claimen altijd heel veel zonder dat er cijfers of bronnen gegeven worden, vandaar mijn reactie
Je zit op Tweakers dan verwacht men dat je dat al wist. Is al zoveel keer aan bod geweest. En als je dat niet wist dan is er altijd Duck Duck Go om het op te zoeken.
Dat is niet wat beweerd wordt. Dat artikel gaat enkel over hoeveel keer er data verstuurd wordt, niet hoeveel.
iAd bestaat al jaren niet meer.
Hoewel ik het met je eens ben dat de grootste fout van Apple was om in advertenties te stappen, vraag ik me wel af wat er dataverzameling bedoelt wordt door Facebook.
Het is algemeen bekend dat Facebook via de pixels alle data naar binnen harkt die het maar kan krijgen, gebruiker of niet. Wat haalt Apple precies op?

Daarnaast verbied Apple op dit moment niks. Ze gaan gebruikers vragen of apps ze mogen tracken. Volgens mij doet het imago van Facebook ze meer kwaad en die optie: er zijn weinig mensen die vertrouwen hebben in Facebook en ze wellicht om die reden te blokkeren.
Ik zie het meer dat Facebook het niet leuk vind dat ze beperkt worden in hun datagraaien waar andere platforms daar meer mogelijkheden geven. Voor mij is de manier waar Apple met dit soort dingen om gaat een reden om hun apparatuur te kopen, zeker als dat blijkbaar succesvol is tegen de datahonger van bedrijven zoals Facebook met hun behulpzame frameworks met pixels op veel pagina's.

Overigens wel lef om te zeggen dat Apple zelf aan het datagraaien is terwijl dat zelf hun enige bedrijfsmodel is.
Dus Apple moet worden gedwongen privacy omlaag te schroeven volgens jouw?
Vergeet niet dat Facebook nu aan het mouwen is... je weet wel... dat bedrijf dat jouw zelfs 100% volgt als jij geen account hebt.
Nee, nst6ldr wil juist de privacy verhogen. Momenteel is er ook geen privacy, er wordt gewoon een profiel samengesteld met als doel het verkopen van advertenties. Alleen zorgt Apple ervoor dat zij de enige zijn die dat kunnen en eraan kunnen verdienen.
Dit is het zoveelste verhaal dat de afhankelijkheid van de VS aan geeft.
Wat smerige bedrijven als facebook of apple uitvreten, welk beleid ze moeten volgen, welke (onderlinge) marktafspraken er zijn of welke ruzies ze uitvechten zou me persoonlijk eigenlijk worst wezen. Ik woon niet in de VS

Je ziet al lange tijd dat de EU (maar ook landen erbuiten die in de invloedsfeer of beter gezegd klem) van de VS zitten een veel striktere houding moet aannemen m.b.t. VS beleid. Of dat nu China of de VS is, zou niets uit mogen maken.

De EU is feitelijk nu afhankelijk op basis van fysieke producten grottendeels van China, en op basis van digitale producten (grotoendeels van de digitale infrastructuur) van de VS. En zolang de EU een lobbycratie blijft zal dat zo zijn.
Ben ik de enige die dit een terechte opmerking vindt?

Apple heeft een eigen tracking en advertentienetwerk. Het blokkeren van andere adverteerders is daadwerkelijk een commerciële keuze, heeft niks met privacy te maken. Wat dat betreft zou het Apple sieren om ook dat advertentienetwerk af te bouwen, dán valt er wat voor privacy te zeggen.
Niet helemaal mee eens. Apple houd (mede) het gesloten om misbruik van het advertentienetwerk te voorkomen. Er zijn talloze voorbeelden te vinden waarin dit fout is gegaan door andere partijen. Nu Apple zelf de regie heeft bescherm je ook je platform. Maar nogmaals; natuurlijk is dataverzameling ook een deel van de reden.
Hier een artikel van Forbes wat meer op detail ingaat over wat het probleem nu precies is:

https://www.forbes.com/si...ook-google-wont-on-ios14/
Wat dat betreft zou het Apple sieren om ook dat advertentienetwerk af te bouwen, dán valt er wat voor privacy te zeggen.
Hier ben ik het niet direct mee eens. Ik vertrouw dergelijke gegevens eerder toe aan een partij als Apple dan aan FB waarvan ik weet dat ze er slecht mee omgaan. Ja er valt een punt te maken dat het niet goed is voor de concurrentie, maar die concurrentie is ieder jaar 10 keer in het nieuws met een privacy schandaal gebaseerd op tracking en advertenties en leert daar kennelijk dus niet van. Moeten we dat dan gaan belonen door ze een eerlijke kans te geven om datzelfde nog een keer te doen?
Doel van Facebook is niet dat Apple minder data moet verzamelen. Facebook wil gewoon zelf nog meer data verzamelen via de Apple systemen.
Och Apple geeft meer om Privacy bescherming dan FaceBook.

Toen duidelijk werd dat Apple in IOS 14 nieuwe tracking mogelijkheden ging gebruiken om privacy invasie aan te tonen door bepaalde, was FB op z'n achterse poten, en flink aan het klagen.


Maar wat voor mij de doorslag gaf dat FB criminelen zijn, is dat ze niet of te laat de ONTHOOFDEN OPMERKING VAN BANNON OVER FAUCI hebben verwijderd.

Oja (kan dit niet hard maken) sinds de "opmars`" van "Sociale media", hebben we "Flat Earthers, Anti-Vaxxers, en nu weer COVID-19 complot "denkers"

Vuile FB hypocrieten, houd je mond.
Ik vind het ook een terechte opmerking, alleen de motivatie erachter vind ik zo hypocriet als maar zijn kan.

Maar goed ik zie wel een oplossing in de vorm van ingrijpen door de EU. Gewoon lekker dat e-stalken door advertentie boeren verbieden. Als ze allemaal geen data meer mogen verzamelen op deze manier dan is het probleem ook opgelost en op de manier waar de consument het meeste baat bij heeft.

Advertenties op internet zijn voor mij geen probleem. Maar het profileren en het alles en iedereen maar overal willen kunnen volgen vind ik wel een ernstig probleem.

Prima als mensen dat willen toestaan, maar wat mij betreft mag daar best de drempel van expliciete schriftelijke toestemming bij worden opgeworpen. Prima dat Google, Facebook, Apple, Microsoft of wie dan ook je volgt op internet, zolang jij daar maar expliciet en bewust voor hebt gekozen. Dus niet als deel van een TOS/EULA, maar als aparte overeenkomst die een volledig vrijwillige en optionele opt-in betreft.

Ik blijf het vergelijk maar maken, maar als er iemand met een klembord en stopwatch alles op noteert en timed wat jij doet in de appie happie, dan duurt het nog geen minuut voor de meeste mensen diegene zouden vragen om daarmee op te houden. En waarschijnlijk nog geen 5 minuten voor ze er iemand van de beveiliging bij gaan halen om die vervelende figuur met klembord en stopwatch de winkel uit te laten gooien.
Ik zie niet in waarom het op internet wel getolereerd zou moeten worden terwijl niemand het in het fysieke dagelijks leven zou accepteren als ze zo gemonitord en gevolgd zouden worden.
Is toch erg raar dat misbruik te noemen? Waar ligt de grens met legitiem marktpositie gebruik?
Apple doet het wel iets anders dan Facebook. Mocht je tijd hebben lees even de terms of service door.

Een voorbeeld van Apple:
Het reclameplatform van Apple volgt je niet, wat inhoudt dat het geen gebruikers- of apparaatgegevens uit onze apps koppelt aan gebruikers- of apparaatgegevens die door derden worden verzameld voor gerichte reclame of advertentiemetingsdoeleinden. Ook worden er geen gebruikers- of apparaatgegevens gedeeld met bedrijven die in gegevens handelen.
En laat Facebook dit JUIST wel doen. Opzich wel logisch natuurlijk. Facebook leeft volledig van advertenties en Apple niet.

[Reactie gewijzigd door n3z op 20 november 2020 08:16]

Daar gaat het hier niet over. Het gaat erover dat Apple toegang heeft tot data dat het voor zichzelf houdt. Dat kan marktverstorend werken, iets wat niet zomaar is toegestaan wanneer je zulks een grote marktpositie hebt.
Dat begrijp ik. Wou alleen verschil duidelijk maken tussen Apple en Facebook om zo aan te tonen dat Facebook vrij schijnheilig is.

Want Apple houdt dus bewust deze data in eigen handen wegens "privacy" redenen voor de klant. Nu kan je hier een mening over hebben, maar ik zie niet in hoe Apple anders zijn privacy kan verbeteren als het verplicht is om de data met FB te delen.
Ik vind dit een redelijk hilarisch artikel. Idealiter zou data van gebruikers helemaal niet opgeslagen, laat staan gedeeld met anderen worden. OK, niets opslaan is geen optie, dat is logisch, maar om het nou óm te keren is absurd. Wat is het volgende, dat bedrijven bij de Belastingdienst gaan eisen dat zij óók bij je belastingaangifte moeten kunnen?

Als het al marktverstorend kan werken, is het een markt die gebaseerd is op persoonlijke data.. Geen markt die beschermd moet worden, maar eerder iets wat nou eenmaal zo gegroeid is in een tijd dat we dit niet wilden of konden verbieden. Een markt die, nu er eindelijk aandacht voor is – na allerlei schandalen en gebleken risico's – we eerder terug willen dringen dan beschermen. En dan zoiets. Het is hondsbrutaal. Het laat vooral voor de zoveelste keer zien dat de overheid grenzen moet stellen aan commercie, anders is er geen limiet aan greed. Ja, Wulf of Wallstreet etc.
Nee!

Inderdaad, "beter" dat FB ongevraagd jouw privacy gevoelige data verkoopt en winst maakt dan dat die hufters van Apple die dit voor zichzelf houden en gebruiken.

Dus jij begrijpt alles?

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 20 november 2020 13:47]

En als dat wel gebeurd en Apple deze voorwaarden schendt? Dat zou niet de eerste keer zijn. De enige nette oplossing is simpelweg deze gegevens niet verzamelen. Als dat toch gebeurt kun je er vergif op innemen dat het vroeg of laat "per ongeluk" of expres wordt gedeeld met andere partijen.
Ik heb liever ook dat Apple niets verzameld, of een mogelijkheid om dit volledig uit te zetten. Ben wel blij dat ze het niet delen met derde partijen. Goed begin.
Facebook is zo hypocriet als wat. Zelf verzamelen ze alles wat los en vast zit, beïnvloeden ze verkiezingen, de brexit en andere grote maatschappelijke zaken *kuch* Cambridge Analytica *kuch* en dan wel Apple op de vingers tikken? Komop zeg! Facebook is echt de allerlaatste partij die zich hier over mag uitlaten.
Als je denkt dat dit hypocriet is dan denk ik dat je je vergist in het doel van Facebook. Hun doel is niet het beperken van Apple, maar het doel is zichzelf toegang geven tot de informatie binnen het Apple platform.

Het gaat helemaal niet om privacy, het gaat er om dat zij zelf niet bij die data kunnen. Dit toont de onvervulbare datahonger van Facebook.

[Reactie gewijzigd door vennis op 20 november 2020 09:14]

Apple vraagt altijd netjes bij de installatie of ze data mogen verzamelen, en of app-ontwikkelaars dat ook mogen. Die checkbox staat zelfs standaard uit, het is dus een opt-in. Ik zie het probleem niet.
Je kan een iPhone helemaal niet gebruiken zonder akkoord te gaan met wat het OS allemaal doet, wat jij stelt slaat op individuele apps (van Apple).
Je kan een iPhone helemaal niet gebruiken zonder akkoord te gaan met wat het OS allemaal doet, wat jij stelt slaat op individuele apps (van Apple).
Nee, dat is een OS brede toggle, die separaat actief is voor Apple en separaat actief is voor 3rd party developers. Bij mij staan beide uit. De iPhone is volledig bruikbaar.

Sterker nog, Apple's App Store voorwaarden zijn ook heel duidelijk: een app moet een duidelijke reden hebben om bepaalde toegang (bijv. adresboek) te vragen, maar moet ook blijven werken als dat niet gegeven wordt. Dat was bij google wel anders ooit. (is een tijdje geleden veranderd, dacht ik). Je kunt bij iOS per app instellen wat ze wel of niet mogen. Ten alle tijden.
En heb je dan ook de tijd genomen om de privacy statement te lezen die op de website staat. Daar staat namelijk het tegenovergestelde van wat jij nu zegt.

Apple behoudt het recht om allerlei informatie te verzamelen over welke apps je hebt of update. Welke 'services' je gebruikt en hoe. Je locatie, taal, tijdzone en device id gegevens tijdens gebruik van hun hardware.

En nog leuker er staat dat ze dit zonder toestemming delen met derde partijen voor 'managing and enhancing customer data', wat dat ook moge betekenen.

Ik weet niet wat die 'toggle' zogenaamd uit moet zetten, maar volgens hun eigen privacy statement houden ze bovenstaande gegevens altijd bij.
een deel van die gegevens hebben ze überhaupt nodig om jouw device een lijstje van beschikbare app updates te laten zien, en developers te laten zien hoeveel gebruikers hun app geïnstalleerd hebben. (en welke landen, met welke taalsetting -> nuttig voor developers om te bepalen of ze een lokalisatie moeten maken ervoor)

Dat wil nog niet zeggen dat ze die gegevens in hun geheel, met allerhande persoonlijke gegevens, delen met derden.

Wat je schrijft is net zo'n artikel als waar men destijds bij instagram over viel: dat instagram jouw foto's mocht publiceren. Daar was een hele bak herrie over, omdat gezien werd als auteursrechten / copyright issues / jatwerk. In werkelijkheid hadden ze het nodig om jou foto's te laten zien aan anderen. (bijvoorbeeld jouw volgers). Want ook dat is 'publiceren'.
Met een verschil ik verbind geen conclusie aan het feit dat ze alle informatie met derde mogen delen. Ik constateer enkel dat volgens hun privacy statements ze dat recht hebben.
Ben het zelden met Facbook eens, maar eens moet de eerste keer zijn.

Het gaat bij grote bedrijven altijd om winst, anders wordt je helemaal niet groot :)

Het is wel lekker makkelijk dat iedereen meteen boven op FB springt, ik moet ook niks van ze hebben, maar dat betekent ook niet dat elke (hypocriete) opmerking ongegrond is.
Apple verzameld geen enkele data... waarom denk jij dat bijvoorbeeld Siri zo dom is als de neten qua mogelijkheden?
Facebook volgt jouw zelfs als jij geen account hebt bij Facebook... als jij je account opzegt wordt niets verwijderd.. dat heeft de wraak porno zaak van enkele jaren terug bewezen... en ja Facebook loog toen zelfs tegen het gerecht en werkte alles tegen.
Het hele anti-FB betoog voegt werkelijk niks toe aan de discussie, het gaat namelijk niet om FB.

Apple verzameld wel degelijk data (volgens hun eigen voorwaarden iig, lijkt me sterk dat jij het beter weet dan Apple), dat ze die niet obvious toepassen of aan elkaar knopen is vooral leuk voor het marketingpraatje.
Verzamelen van data impliceert iets heel anders dan wat er in de voorwaarden staat. Daarbij is het belangrijk welk doel het bediend en of het anoniem is. Bijv om een betaling mogelijk te maken kan het zijn dat er bepaalde data wordt gedeeld met derden, bijv creditmaatschappij etc. Dat staat ook in de voorwaarden, dat betekent nog niet dat men de data verzameld. Zodra jij iets opslaat in iCloud heeft men ook data van jou en deel je die met Apple (zij hosten het) , dat staat ook vrij ruim beschreven, betekent niet dat men überhaupt iets met de data doet. Op het moment dat jij je email adres deelt en vinkje aan hebt dat men product aanbiedingen maag sturen, dan zal dit in de voorwaarden als marketing vermeld staan. Alles wat men voor jou doet en ook maar enige vorm van persoonlijke gegevens bevat staat veelal in voorwaarden beschreven, je kan er dan niet snel overheen lezen en de conclusie trekken dat ze data verzamelen alla Facebook. Data heeft Apple zeker, bepaalde data zal echter anoniem zijn en andere data noodzakelijk voor de diensten.
Als men geen data van jou heeft zal men jou ook geen dienst aan kunnen bieden.

Het is nog niet hetzelfde dan wat Facebook doet, daar wordt zoveel mogelijk data verzameld en aan elkaar gekoppeld voor adverterende doeleinden. De resultaten uit je data worden aangeboden aan derden. Ik vindt dat heel wat anders.
dat ze die niet obvious toepassen of aan elkaar knopen is vooral leuk voor het marketingpraatje.
Sorry hoor, maar wel of niet 'obvious toepassen' is nou precies het hele punt!

De Belastingdienst of mijn boekhouder weet ook van alles van mij, maar die 'passen dat niet obvious toe' door me reclame te sturen.
Dit moet een grapje zijn neem ik aan? Facebook die Apple verwijt dat het ze niet gaat om privacy maar om winst? :9~ Als er toch één bigtech bedrijf is waar privacy nog enigszins iets voorstelt is het Apple. Siri is ontzettend dom, maar dat heeft een reden.
terwijl ze het onmogelijk maken voor concurrenten om diezelfde data te gebruiken
Dit is het grootste probleem voor fakebook. Ze verwijten niet zozeer de inbreuk maar het behouden voor eigen gebruik. Fakebook verkoopt het tenminste aan iedereen (die genoeg wil betalen).

Als je volledig je privacy in de hand wilt houden wordt het lastig voor veel. Geen facebook, geen google, geen apple. Veel mensen houden dan geen gezicht, geen kennis een geen fruit meer over.
FB verkoopt het toch zelf ook niet? Ze verkopen advertenties, op basis van die info. Veel irritanter. Bij Apple is dat bijzaak.
FB verkoopt het toch zelf ook niet? Ze verkopen advertenties, op basis van die info. Veel irritanter. Bij Apple is dat bijzaak.
En facebook (en google) staan toe dat je je advertenties op een dusdanig nauw profiel afvuurt, dat je in 1 click of view wel heel veel weet over een persoon. Dat is een fors privacy risico. Bij apple kan/mag dat niet. Ook apple zelf niet.

Apple vergaart de meeste relevante informatie op het device en doet daar de crunching. (daarom werkt Siri ook minder goed dan vergelijkbare diensten, hoewel het nog steeds prima werkt, vind ik). Er gaat bijzonder weinig naar de cloud, en dat willen ze nu afdwingen voor anderen.
Ach Facebook kan je hierin nog moeilijk serieus nemen. Ze gaan met gestrekt been op Apple in omdat diens privacy maatregelen hun gaan belemmeren om ongelimiteerd data te graaien.
Het enige wat ze nu doen is wild om hun heenslaan.
Zelden een bedrijf gezien met zo’n enorme plaat voor de kop.
Nou ja, plaat voor de kop?... Facebook doet alles heel bewust hoor.
Boek voor de face dan.
Dat ze dit met droge ogen kunnen zeggen geeft alleen maar aan hoe treurig het gesteld is met privacy (vooral in tech).
Ik zie het een beetje als een land dat klaagt dat het van de VS geen kernbommen mag maken, terwijl de VS dit wel doet. Vanuit hen bekeken logisch, maar eigenlijk moet je het in z'n geheel niet willen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True