Microsoft: advertentie in Verkenner was experiment en niet bestemd voor publiek

Microsoft bevestigt te experimenteren met het weergeven van promotie voor eigen producten in een banner in de Verkenner van een testversie van Windows 11, maar claimt dat het niet de bedoeling was dat dit zichtbaar zou zijn voor het publiek. De experimentele banner is uitgezet.

Verscheidene gebruikers op Twitter zagen in de afgelopen week in een Insider Build van Windows 11 promotie voor Microsoft-producten in een balk in de Windows Verkenner. Het was niet de bedoeling dat mensen die te zien kregen, zegt Microsoft nu in een verklaring tegenover The Verge. "Dit was een experiment dat niet bedoeld was om extern te worden gepubliceerd en het is uitgezet", aldus Brandon LeBlanc, senior program manager for Windows.

Met deze woorden bevestigt Microsoft dat het experimenteert met het weergeven van promoties voor eigen producten in de Verkenner. Hoewel het blijkbaar bedoeld was als interne test, sluit Microsoft niet uit dergelijke advertenties in de toekomst aan gebruikers te tonen.

Microsoft maakt vaker reclame voor eigen producten in Windows. Zo werden er in 2017 advertenties voor OneDrive in de Verkenner van Windows 10 getoond. Het was mogelijk om die uit te schakelen, maar standaard werd de promotie getoond. Ook destijds kreeg Microsoft veel kritiek van gebruikers over de advertenties in het besturingssysteem.

Windows 11 Insider Preview Build 22572 advertenties
Advertentie in Windows 11 Insider Preview Build 22572. Afbeelding via Florian op Twitter

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-03-2022 • 10:27

252

Reacties (252)

252
241
100
7
0
107

Sorteer op:

Weergave:

Nog niet bestemd voor publiek bedoelen ze denk ik. De geest is uit de fles, ads in de verkenner gaan er gewoon komen, ze zullen het nu alleen wel een tijdje uitstellen omdat ze betrapt zijn.
Ik ben redelijk allergisch voor reclame, maar als het niet erger wordt dan dit dan kan ik het hebben. Het is reclame, dat zeker, maar het is reclame voor een eigen product en niet in schreeuwerige kleuren. Dat maakt het voor mij nog net acceptabel.

Daartegen: als ik de verkenner dagelijks zou gebruiken (ipv TotalCommander) dan weet ik nog zo net niet of ik daar elke dag tegenaan zou willen kijken. Komt die advertentie ook terug als je hem wegklikt met het kruisje aan de rechterkant?
Ik ben niet alleen allergisch voor ads maar ook principieel tegen advertenties in producten waar ik voor betaald heb. Ik heb een betaalde Windows licentie dus ads, in ELKE vorm, zijn 100% onacceptabel.
Wat bedoelt u met een betaalde windows licentie? Betaalt u maandelijks voor support of heeft u eenmaal de eerste versie gekocht? Eigenlijk zou het niet heel raar zijn om feature updates met een soort abbo te ondersteunen. Daar hebben de meesten namelijk nog niet voor betaald. Een alternatief met adds is misschien onwenselijk voor sommigen, maar waarom Microsoft gratis support moet leveren blijft natuurlijk bedenkelijk.
Een licentie voor een besturingssysteem betaal je inderdaad eenmalig. Het is geen abonnement.
Maar als u een huis koopt worden ook njet jaarlijk gratis de sloten vervangen omdat inbrekers de oude makkelijk kraken en er wordt al helemaal niet gratis een aanbouw geplaatst. Waarom moet je os dan wel gratis updates krijgen?
Die updates zijn niet gratis, die heb ik gekocht en zijn onderdeel van de licentie.
Alleen gaat je vergelijking niet helemaal meer op. Vroeger kocht je Windows 95/98/xp/etc. Daarmee had je een OS versie voor 5-10 jaar, totdat het niet meer geldig was. En moest je opnieuw lappen voor een volgende Windows versie. Nu is dat niet meer zo. Je koopt 1 versie en blijft (vooralsnog) eeuwig Windows kunnen gebruiken. Als je een Windows 7/8 licentie had gekocht, kon je erna gratis over naar Windows 10 en daarna gratis naar Windows 11 (mits hardware compliant).

Microsoft moet toch ergens geld vandaan zien te krijgen, niet? Of verwacht jij 1x 50 euro ofzo te betalen voor een OEM versie, en die de komende 50 jaar te kunnen gebruiken met jaarlijks nieuwe features en security updates?
Dus ieder jaar een nieuwe versie met gratis drie jaar updates 'binnen de garantieperiode'. Mag je kiezen voor een goedkopere versie met of een duurdere versie zonder ads. Wel zo overzichtelijk.
Als je het model van voorheen hanteert, is het eerder 8-10 jaar recht op updates, voordat je over moest naar een nieuwere versie.
Microsoft moet toch ergens geld vandaan zien te krijgen, niet? Of verwacht jij 1x 50 euro ofzo te betalen voor een OEM versie, en die de komende 50 jaar te kunnen gebruiken met jaarlijks nieuwe features en security updates?
Als dat is wat ze verkopen? ja. Als ze dat niet willen verkopen moeten ze het dan niet zo verkopen.
Ah maar dat is hun eigen keuze en verdienmodel toch? Ze bieden niet een betaalde licentie aan, ze _kiezen_ er zelf voor om gratis versies uit te rollen, dat betekent echter niet dat je dan door de voorwaarden enkelzijdig aan te passen zomaar ads door iemand z'n strot kan drukken. Ik vind het niet erg om licentiekosten te betalen hoor, ik denk met mij menig medemens. Overigens is het verdienmodel van Microsoft door de jaren heen natuurlijk al compleet verschoven en zijn wij inmiddels het product geworden.
Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar je koopt toch echt nog steeds een OS met daarbij de ervaring zoals die op dat moment is. Jij bepaalt zelf of je naar een nieuwe versie gaat.

Daarnaast heb jij misschien een Windows 7 licentie gekocht en toen geupgrade, maar ik niet. Ik kocht mijn laptop met de belofte van W11 zodra die uit was, en kwam dan met W10.

Het staat natuurlijk MS vrij om alleen een gratis upgrade naar W12 aan te bieden, indien je daarmee de ads versie neemt. Ook kunnen ze een gratis Windows versie aanbieden bijv voor goedkope laptops waar ads inzitten.
Ik vraag niet om OS updates. Ze mogen ook bij de lancering alles bugvrij en zonder onvoorziene backdoors opleveren 🤣
Ik vraag niet om OS updates. Ze mogen ook bij de lancering alles bugvrij en zonder onvoorziene backdoors opleveren..
Omdat die updates inbegrepen zijn bij de originele licentie. Zo moeilijk is het niet. Totdat de software eol gaat horen ze er gewoon bij.
Verschil is alleen dat vroeger een OS versie eol ging en je daarna moest betalen voor een nieuwe versie. Nu niet meer. Windows 7/8 -> gratis naar Windows 10 -> gratis naar Windows 11. Windows 7 kwam in 2009 op de markt. Er vanuit gaande dat Windows 11 nog wel 10 jaar er zal zijn, betekent dat jij voor jouw OEM versie van 50 euro 21 jaar lang support hebt op nieuwe features en security updates. Is het dan realistisch te verwachten dat Microsoft dat allemaal betaalt vanuit die OEM licentie?
Ik vind dit een beetje rare argumentatie, het neigt bijna naar een stroman. Alsof het weggeven van gratis updates naar de nieuwere versies van Windows iets is wat Microsoft overkomt, en dat mensen die vinden dat advertenties in een betaald product not-done zijn dan zouden eisen dat ze 21 jaar support blijven leveren. Ze kiezen daar toch echt zelf voor, nog even los van het feit dat ze er zelf ook gewoon belang bij hebben dat mensen overstappen naar die nieuwere versies.

Bovendien was het een heel ander verhaal als je na (ik zeg maar wat) 5 jaar op de licentie nog steeds support kon ontvangen ten koste van het laten tonen van advertenties in het product. Mits je dat dan ook gewoon kunt afkopen door een licentie aan te schaffen van de op dat moment gangbare (of door jou gebruikte) versie van Windows, vind ik dat best een redelijk model.

Maar betaalde producten volstoppen met reclame en bijbehorende tracking? Ik vind dat we het één (reclame) moeten voorkomen en het ander (de tracking) moeten verbieden (want dat gebeurt helaas al).
Dat was beslist niet omdat de mensen het zo graag wilden - die windoes 7 -> 10 update is behoorlijk fanatiek gepusht door MS, veelal tegen de wil van de gebruiker in. Ik ken windows 7 gebruikers die updates om die reden helemaal uitgezet hebben.
Ik denk dat je iets teveel waarde hecht aan de kritiek van enkele mensen ;) Ga er maar vanuit dat het grootste deel van de gebruikers prima tevreden was dat ze gratis een nieuwere versie kregen, die een stuk beter werkt, en langer supported blijft.
Support is iets wat tweakers leuk vinden, de meeste mensen geven er niet zo om (tot er iets mis gaat natuurlijk maar virusscanners vangen al veel af). Wat veel mensen die niet in de IT werken wel zeer vervelend vinden zijn interfaces die veranderen om het veranderen, veel meer ruimte kwijt op oude underpowered hardware en de angst of alles wel weer werkt na een upgrade.
Je betaald voor Windows versie [X]. Software updates voor een bepaalde periode zijn bij de koop inbegrepen. Vandaar ook dat bijvoorbeeld overheden kunnen bijbetalen voor langere ondersteuning van bijvoorbeeld Windows XP.

Als Microsoft dan gratis upgrades wilt aanbieden naar nieuwere versies van Windows, waarbij weer gratis software updates zijn inbegrepen, is dat hun keuze.

Als je gebruik blijft maken van de versie die je gekocht hebt zijn advertenties ongepast. Als je ingaat op het aanbod van een gratis upgrade, ga je ook akkoord met de nieuwe voorwaarden die aan dat aanbod verbonden zijn - waaronder bijvoorbeeld advertenties.
omdat ik betaal voor windows 11 niet voor windows 11 version 1 feature 1...
omdat ik betaal voor windows 11 niet voor windows 11 version 1 feature 1...
Maar die gebruik je wel.
Daar komt nu wel het probleem bij kijken dat als je nu dit huis koopt van Makelaar*Microsoft, de slotenmaker hoe dan ook om de maand komt(updates niet zonder externe tools uit te zetten).
En nou is het maar net zo dat de slotenmaker bij vrij veel bezoeken er een zooitje van maakt en per ongeluk een raampje intikt(Programma dat nu problemen heeft).

Ook al komt de slotenmaker gratis, ik kan deze service niet zelfstandig weigeren, persoonlijk stoort dat ingetikt raampje mij niet zeer, maar anderen willen liever geen gratis service maar wel de zekerheid dat de ramen intact blijven.
De gratis aanbouw die soms wordt aangeboden, wordt vaak aardig gewaardeerd maar anderen hebben liever nog dezelfde tuin. Maar Makelaar Microsoft maakt het weigeren van de aanbouw wel elk jaar moeilijker en moeilijker. En dat komt omdat Microsoft er meer baat aan heeft als iedereen hetzelfde huis bij hun heeft en zij makkelijk en stabiel belangrijke services kunnen aanbieden zoals een elektricien of klusjesman(Office, Onedrive)

Dan is het nog wel mogelijk om een huis van Makelaar Mac of Linux te kopen en niet vast te zitten met deze voorwaarde, maar dat zou wel weer betekenen dat de ramen en kozijnen die sommigen willen hebben niet zullen passen.
Het is een soort zelf-afpersing. Stel dat Microsoft iedere maand een euro gaat vragen. En bijna niemand doet dat. Dan zit het hele internet binnen de kortste keren vol botnets. En ontwikkelaars interesseren zich dan niet meer in de laatste Windows features, want dat draait toch niemand.
Een betere vergelijking kan je maken met een CV-ketel waar een onderhoudscontract bij zit en je het volledige bedrag van te voren betaald. Periodiek krijg je controles van de ketel, ze voegen wellicht wat toe om aan de wetgeving te voldoen, uitstoot terug te dringen of efficienter te maken. That's it.

Windows is net zo, je betaald ervoor en je krijgt support tot de End of Life datum. Als dat verdienmodel niet genoeg oplevert dan moeten ze de prijzen maar omhoog gooien in plaats van andere services proberen aan te smeren via verkapte advertenties.

Los hiervan, de vraag zou eigenlijk moeten zijn waarom zou een uberhaupt GEEN gratis updates krijgen? Ze maken de software en zijn ook verantwoordelijk voor de veiligheid ervan als er lekken zijn. Dat Microsoft er nieuwe features in stampt moeten ze zelf weten natuurlijk, was mij ook prima geweest als ze alleen security updates deden.
Dit klopt niet. In jouw vergelijking krijg je elk jaar een nieuwere CV ketel, of wordt 'ie uitgebreid met nieuwe features. Naast de updates om 'm veilig te houden. Voor 10,20,30 jaar lang. Voor een éénmalig aanschafbedrag. Is dat realistisch volgens jou?
Of dat realistisch is hangt natuurlijk af van het aanschaf bedrag. Als je dit als leverancier niet wilt, dan kies je voor een ander verdien model, maar als ik een CV ketel aanschaf en binnen de garantie periode blijken er defecten in te zitten, dan heb je een verplichting om deze kosteloos op te lossen. Wil je dat niet, ga dan vooral geen CV leverancier spelen.

Zoals boven is aangehaald, ik heb geen behoefte aan nieuwe features in mijn CV ketel. Dat de buren wel graag (gratis) die wireless feature willen hebben, betekent niet dat ik ‘dankjewel’ moet zeggen als de leverancier deze tijdens regulier onderhoud inbouwt. Sterker nog, dit dwingt mij om onderzoek te doen hoe die feature uitgeschakeld kan worden.

Ik heb met een reden de pro versie van Windows aangeschaft, om dit gezeur te voorkomen, hoe meer ze zich beperken tot de security updates, hoe blijer ik ben :)
Wat een verschrikkelijk slechte vergelijking.
Andersom zou heel fijn zijn. Stuur mij maar allemaal reclame door de bus en krijg een gratis huis :-D
Omdat Microsoft uiteindelijk met veel bombarie gewoon naar binnenkomt om die nieuwe sloten te plaatsen, of je nu wil of niet.
Microsoft lijkt maar niet te begrijpen dat er, buiten het bedrijfsleven, legio gebruikers zijn die niet zitten te wachten op support.
Maar beveiligingslekken die gedicht worden moeten wel gratis zijn. Net als dat je bij een terugroepactie voor de auto niet hoeft te betalen.
Volgens mij moet je het dan vergelijken met een huis waar de sloten gebrekkig zijn en onder garantie dienen te worden gerepareerd.
Dan moet Microsoft het verdienmodel aanpassen, desnoods naar een abonnement systeem.. dat is hun eigen verantwoordelijkheid.
Vroeger was het verdienmodel dat er elke paar jaar een nieuwe Windows versie kwam,
die je opnieuw moest aanschaffen.
Het werk aan patches voor de actuele versie waren in de prijs ingecalculeerd.
En deze waren veel minder frequent dan vandaag de dag.
.
Een beetje noodgedwongen doet MS nu het incrementele update model,
waar bij je originele licentie steeds geldig blijft en er minder breaking changes zijn.
Er wordt dus niet elke paar jaar opnieuw geld verdiend aan een nieuwe versie.
En m.n. beveiliging is veel belangrijker dan vroeger, dus het patch werk is ook omvangrijker.
.
De eenvoudige oplossing is om, net als bij Office,
voor Windows naar een abonnementsmodel te gaan.
Anders zullen trouwe microsofties zoals ikzelf snel naar Linux gaan overstappen.
Advertenties wil ik absoluut *niet*. En ik ben bereid daar voor te betalen.

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 23 juli 2024 23:03]

Een abonnementsmodel jaagt nog veel meer mensen weg. MS hoeft niet te weten welke natuurlijke persoon min computer gebruikt, en met een abonnement is dat haast onvermijdelijk. En je krijgt dan natuurlijk ook veel mensen die zeggen "dan maar geen updates, het werkt nu ook".
Ik betaal liever wat meer eenmalig dan een abonnementsmodel. Te veel bedrijven willen graag per maand geld krijgen en dat stapelt op. Voor mij wordt Windows 10 de laatste versie, de hoeveelheid tracking daarin is al niet meer leuk maar was nog uit te zetten.
Hierna gewoon lekker over op Linux; met mijn werk laptop ben ik al over. Ik gebruik een computer om op te werken, niet om reclame op te kijken of als databron te dienen.
ehh ja en nee,

Windows 11 en 10 zitten ook als licentie vorm in je M365 licentie , Daarmee heb je gewoon een maandelijkse Fee,

Daarnaast is natuurlijk een software licentie nooit in eigendom maar een allowance om de software te gebruiken en mag een vendor die software gewoon aanpassen.
Windows 11 en 10 zitten ook als licentie vorm in je M365 licentie , Daarmee heb je gewoon een maandelijkse Fee,
Dat is leuk maar die heb ik niet.
Daarnaast is natuurlijk een software licentie nooit in eigendom maar een allowance om de software te gebruiken en mag een vendor die software gewoon aanpassen
Dat klopt helaas. Dat veranderd echter mijn mening niet. Ik vind dat wanneer ik voor een product betaald heb er geen advertenties in mogen.
Dat kun je vinden, maar het is niet de realiteit:

* Je betaalt voor de drie publieke TV-zenders, die met reclame gevuld zijn, idem voor de radio-zenders
* Commerciële zenders betaal je voor (SBS, RTL, Veronica etc) aan je kabelmaatschappij, gevuld met reclame
* Je betaalt voor je krant, zit reclame in
* Je betaalt voor je lidmaatschap op een tijdschrift, zitten vaak advertenties in.

Zoals je ziet is het heel gebruikelijk om te betalen én reclame te zien. Dat is voornamelijk omdat de reclame-inkomsten de krant, media 'betaalbaar' c.q. winstgevend maken. Dat argument kan Microsoft ook maken voor Windows.
Ik betaal voor NLZiet en heb alleen reclame als ik SBS en RegioNL programma's terugkijk of als ik live naar NPO, RTL, SBS, RegioNL kijk. (dus kijk ik weinig live, en kijk ik geen SBS-content)

De rest van de programmering is reclamevrij.
RTL Gemist? Zonder reclame.
NPO Gemist? Zonder reclame.

Je kan er ook voor kiezen om een abo op Topics te nemen. Alle content van verschillende kranten, en geen reclame.

Wat ik ermee wil zeggen dat je op heel veel vlakken (vooralsnog) een keuze hebt om zo reclamevrij mogelijk te kunnen zijn.

Voor tijdschriften zijn helaas geen reclamevrije opties, daarom lees ik ook geen tijdschriften (onder andere, er zijn nog meer redenen, maar dit is er 1 van).

Het is dat ik geen keuze heb in besturingssystemen, want mijn opdrachtgever heeft mij een Windows laptop gegeven waarmee ik mijn werk moest doen.
Maar als ik die keuze wel had, en MS stopt reclame in bv Verkenner, dan is de overstap naar Linux of naar een Mac snel genoeg gemaakt.

[Reactie gewijzigd door MadJo80 op 23 juli 2024 23:03]

Dat zijn diensten, een besturingssysteem is een product. Daarnaast is het historisch gezien niet gebruikelijk dat er ads in een besturingssysteem zitten.
Dat is natuurlijk een volslagen arbitraire definitie die jij hanteert. Als jij eenmalig een krant koopt in de kiosk is dat ook gewoon een product, met reclame.

Ik ben het met je eens dat het niet gebruikelijk is dat er ads in een OS zitten. Then again, in software zie je het al best vaak terug, hoor..
Google Chromecast met Google TV. Zitten reclame uitingen in (gesponsorde app tegels). Mijn Samsung Smart tv toont een reclame tegeltje tussen de andere app tegeltjes.

Ubuntu had Amazon reclame in Ubuntu en ik kan wel even door nog.

Ads in een os is gewoon al jaren gebruikelijk. Ik vind ineens Disney tegeltjes in mijn Windows start menu en wat al niet.

Ik zeg niet dat dit een goede ontwikkeling is. Maar als ontwikkeling is het al een hele tijd gaande. Ik zou het zeker gebruikelijk noemen.
Nog niet ;) ze zijn er mee bezig via Microsoft 365 waar dan alles inzit.
Dan kan mogelijk zijn dat de reclame op gratis versie van Microsoft 365 te zien is waar je geen abonnement hoeft te nemen.
Microsoft verkoopt gewoon 5 of 10 jaar beveiligingsupdates op iedere Windows versie. Daar betaal je al voor op het moment dat je een licentie afneemt. Daarna kun je, als grote klant, nog gaan betalen voor extended support. Zonder deze beveiligingsupdates is een OS eigenlijk waardeloos omdat het na het installeren al niet veilig meer te gebruiken zou zijn.
Feature updates is een ander verhaal maar dan gaat natuurlijk ook wel meespelen dat windows 10 gelanceerd is voor het überhaupt 'af' was. Kijk maar naar het instellingen/configuratie gedeelte waar je (nog steeds!) regelmatig terug moet naar de oude omgeving om daadwerkelijk bij de instelling te komen die je wil aanpassen.
Microsoft moet natuurlijk helemaal niets gratis ondersteunen, dat is waar ze zelf voor hebben gekozen. Ze bieden het zelf aan voor een paar tientjes, er is niemand die hen verplicht om dit te doen.
Omdat ze heel goed weten dat er anders veel mensen helemaal geen updates zullen installeren, en hun dat uiteindelijk veel meer werk kost om alle mogelijke configuraties te testen (daar hebben ze nu zo te merken al flink op bezuinigd).
Wat mij betreft gaat Microsoft beter onderscheid maken tussen Windows 11 Home en Pro. Maak Home gratis en stop al deze ongein daarin, maar houd de Pro variant betaald zonder dit soort ongewenste zaken. Laat de gebruikers zelf kiezen of ze zelf een "premium" willen betalen. Dit geld dan direct ook voor zaken als MSN als startpagina met clickbait/roddel artikelen en pushen van apps als Candy Crunch. Het verbaasd mij elke keer hoeveel consumenten spul de zakelijke klanten standaard krijgen.
@rk04u
Zolang je de 'feature updates' makkelijk kan weigeren en er duidelijk toestemming vooraf nodig is voordat er een 'feature update' gedownload wordt, en het duidelijk vermeldt wordt dat de update reclame toe gaat voegen, zou ik het prima vinden. Zou ik gewoon stoppen met 'feature updates'.
Een veiligheid update is iets heel anders. Dat is om gebreken in het originele product te repareren die zonder reparatie tot grote schade zouden kunnen leiden. Microsoft zit ook niet te wachten op miljoenen rechtszaken van gedupeerde klanten. Deze zouden gewoon gedurende de normale levenscyclus zonder reclames geleverd dienen te worden aangezien het non-conformiteiten betreft.
Hoe logisch dat ook klinkt - dat was niet de originele overeenkomst. Je koopt software met de belofte dat problemen alsnog worden verholpen (middels updates) en daarbij is niet afgesproken dat die updates extra kosten met zich mee zouden brengen.
En ja - inmiddels wil elke leverancier liever een abonnement dan een eenmalige aanschaf. En waarom?
  • financieel gezien voordeliger
  • support moet langer worden gegeven en intensiever
  • Levensduur van produkten is beter dan voorheen waardoor minder terugkerende aankopen
Op zich heeft het ook wel voordelen voor de klant natuurlijk maar toch is het 'stiekem' vooral veel duurder.
als ze geen gratis support bieden kunnen we beter volledig focussen op opensource unix systemen... zonder gratis support wordt ms windows een log botnet platform.
ik denk dat het bewezen is dat we collectief voldoende geld overmaken naar ze.
Het meeste geld van Microsoft komt van bedrijven, niet van ons. De Enterprise versie krijgt geen reclame. Misschien als je de Xbox afdeling meetelt. En probeer maar niet aan gamers te vertellen dat ze op Linux moeten gaan gamen en hun Xbox opgeven... Dat gaat niet gebeuren hoe graag je het ook wil. Hoeveel reclame er ook op komt een hoe hard ze ook uitgezogen worden met in game aanschaffen en loot box mechanieken
Ik kan jou ook dagelijks lastig gaan vallen natuurlijk, maarrrr tegen betaling ga ik dat niet doen! Hoe vind je dat klinken? Want dit is het gedrag dat je goed praat, in de volksmond noemen we dat maffiapraktijken.
U gaat een gekocht product vergelijken met afpersing? U heeft mij niets geleverd, en ik u gelukkig ook niet. Als ik u een appel verkoop en u neemt er een hap uit, dan verwacht u dat deze gratis hersteld wordt. In principe koop je een versie van windows en dat ze tegenwoordig deze gratis van nieuwe features voorzien, dat zijn ze niet verplicht. Wat ik goed praat dat als ze een product vervangen door een product die meer kan het niet per definitie logisch is dat u dat gratis krijgt. Wanneer u een auto koopt, krijgt u ook niet de features van de volgende versie er gratis bij. U denkt dat ontwikkelaars gratis zijn. En als u dat verschil niet kunt zien, dan kunnen ze u beter uit de samenleving verwijderen.

[Reactie gewijzigd door rko4u op 23 juli 2024 23:03]

Sloop jij dan ook iconen/teksten van je auto? In effect is dat ook reclame en je hebt veel voor zo'n auto betaald.

Als een merk met kleine, niet hinderlijk in het oog springende, items laat weten welk product het is, of een product benoemt, vind ik dat wat anders dan een pop-up die weer over mijn werk heen gaat zodat ik eerst één of meerdere keren moet klikken om die schreeuwende zooi van het scherm te krijgen.
Sloop jij dan ook iconen/teksten van je auto? In effect is dat ook reclame en je hebt veel voor zo'n auto betaald.
Afgezien van het logo doe ik dat inderdaad wel. Echter is een typeaanduiding niet hetzelfde als reclame.
Dan ben je een van de weinigen. En ook de type aanduiding is reclame. Je hoeft er toch niet aan herinnert te worden waar je in rijd? Of wel soms? Of ben jij er een die zichzelf meet aan zijn auto?
Die heb je er ook natuurlijk. De type aanduiding is er niet voor jou die is er voor mensen die het hopelijk mooi vinden er willen weten wat ze moeten kopen. De definitie van reclame.
Een typeaanduiding is geen reclame. Zie de definitie van reclame voor meer info.

Als een typeaanduiding wel reclame was zou je wel eens tegen een probleem aan kunnen lopen, het plaatsen van reclame in de openbare ruimte zonder vergunning is in veel gemeentes strafbaar. Gelukkig is iedereen die er wat over te zeggen heeft het er over eens: typeaanduiding is geen reclame.

Volgens jouw definitie is een kenteken ook al een vorm van reclame, daarmee kun je namelijk ook zien waar iemand in rijdt (zelfs wanneer er überhaupt geen markeringen op het voertuig zijn aangebracht!!). Shit de RDW verplicht ons reclame op onze voertuigen te plaatsen!

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 23:03]

Ik zie nog al vaak de zin, "geen reclame in de zin van dit artikel "in de link waar je naar verwijst...

Ofwel niets waar de reclame code commissie zich mee bemoeit. Niettemin weer iedereen precies waarom de type aanduiding er op staat. On de fabrikant te helpen verkopen. Als dat niet zo was dan ging deze er meteen af als kosten besparing. Het enige wat het niet is, is een directe poging tot overtuigen en dus buiten scope van de rcc.

Je voorbeeld van het nummerbord gaat ook maar half op. Het RDW heeft een noodzaak voor het hebben van die gegevens om zijn functie uit te voeren. Dat ze dat openbaar beschikbaar hebben is mooi, maar hun doel is geen verkoop, dit in tegenstelling tot een auto fabrikant. Je gaat als fabrikant toch geen kosten maken voor info die al bij het RDW kan worden gehaald? Nee dat doe je alleen als je wilt showen met die info. Anders was net als met andere dingen met een aanduiding het type nummer op de sticker op de onderkant voldoende.
Een typeaanduiding is feitelijke informatie zonder aanprijzend element. Het is eerder vergelijkbaar met het nummerbordje op de gevel van je woning dan met een reclamebord. Daarnaast komt de totale uiting niet overeen met dat van reclame.

Maar goed, deze hele discussie is zinloos.
Dit is onderdeel van de uitrol. Als je plotseling advertenties in Verkenner stopt wordt iedereen gek en eisen ze dat het onmiddellijk verwijderd wordt. Nu laat je het uitlekken via een testversie en nu weet de hele wereld dat het er aan zit te komen zonder er zelf nog last van te hebben. Als er over een jaar daadwerkelijk advertenties worden getoond schrikt niemand er meer van want ze wisten dat het eraan zat te komen.
Mensen laten wennen aan het idee van iets wat ze eigenlijk niet bevalt is een prima strategie. De overheid deed het met de coronamaatregelen net zo.
Toch knap hoe mensen altijd alles weten te koppelen aan Covid 19.
Maar in dit geval is het daadwerkelijk een goede vergelijking. De riedel was elke keer hetzelfde: lekken, gespreide verontwaardiging (want niet elke maatregel tegelijkertijd gelekt en niet iedereen leest het op hetzelfde moment)....en vervolgens pas dagen later, toen de eerste boosheid gezakt was, de echte aankondiging van een pakket. Het bleek effectief te zijn om een geconcentreerde verontwaardiging te voorkomen.
Proefballonnetjes was ook zoiets in de Nederlandse politiek.

Het is eigenlijk zelfs dezelfde tactiek als de Russen gebruiken bij hun invasies de laatste 10/15 jaar.

[Reactie gewijzigd door NBK op 23 juli 2024 23:03]

En elk jaar met prinsjesdag, en elk jaar met de zorgpremies, etc.

"Volgend jaar gaat de premie met 280 euro omhoog en het eigen risico met 340 euro!"
- NEEE, schande! Overheid, doe iets!!
"We hebben het eigen risico gelijk kunnen houden, alleen de premie gaat nog met 250 euro omhoog /trots"
- Dank u, meneer de overheid meneer!

En elk jaar trappen we er weer in en betalen we lachend honderden euro's meer met het gevoel dat we gematst worden.
Je kunt ook naar America. Krijg je niets, is verzekering onbetaalbaar een ga je dood omdat je insuline niet kunt betalen of een ambulance te duur is en je kunt kiezen tussen dood aan kanker of je leven lang bankroet van de hoge behandeling rekening.

Er mankeert hier ook wel wat, maar in vergelijking met sommige zogenaamd ontwikkelde landen krijg je nog steeds heel veel. Word tijd dat mensen dat beseffen.
De Windows Insiders testen wel vaker features en dingen die uiteindelijk niet in het product komt.
Gezien de gebruiker een meest recente insider versie gebruikt, zal deze in de early alpha ring zitten. Daar komt dit wel vaker voor. Dat zijn testen van Microsoft, oa. om te kijken hoe insiders daar op reageren.
Bevalt het hen niet, dan worden deze zaken vaker niet doorgezet.
Zo zie ik dat ook wel eens in de early alpha van de xbox, die zelfs kan afwijken qua features die getest worden van de gewone alpha.

Wordt groot gemaakt, maar stelt niet zo veel veel.
Daarnaast zie ik zo vaak reclame voorbij komen. Op mijn iPad gebruik ik een groot deel van alle online functies van Apple niet, die mij daar regelmatig aan herinnert. Chrome komt om de zoveel tijd met een popup of ik echt niet wil inloggen met een account, want dat maakt alles handiger. Google apps reageren regelmatig dat ze beter werken in Chrome als ik ze open met Edge of Firefox. MacOS zeurt als je met een lokaal account inlogt op verschillende punten over Apple accounts.
Reden vaak dat dit soort zaken in de alpha getest worden is ook om de reactie te testen.
Dat werd ook gezegd over de extreme tracking van W10.
Als de insiders hier dus geen stennis over hadden gemaakt had Microsoft dit dus waarschijnlijk wel doorgevoerd. Wees dus maar blij dat het zo groot gemaakt word als het nu gedaan word.
Wordt groot gemaakt, maar stelt niet zo veel veel.
Daarnaast zie ik zo vaak reclame voorbij komen. Op mijn iPad gebruik ik een groot deel van alle online functies van Apple niet, die mij daar regelmatig aan herinnert. Chrome komt om de zoveel tijd met een popup of ik echt niet wil inloggen met een account, want dat maakt alles handiger. Google apps reageren regelmatig dat ze beter werken in Chrome als ik ze open met Edge of Firefox. MacOS zeurt als je met een lokaal account inlogt op verschillende punten over Apple accounts.
De grap is natuurlijk dat het eigenlijk wel 'heel veel voorstelt'. Bedrijven hebben het in hun hoofd zitten dat reclame werkt (of als het reclame voor een externe partij is, dat het geld oplevert), en de consument die vaker wel dan niet gewoon geld heeft betaalt voor een product of dienst wordt vervolgens binnen datzelfde product of diezelfde dienst geconfronteerd met reclame. Wanneer zijn we dat normaal gaan vinden?

Dit is niet de eerste vlieger die Microsoft oplaat om te zien waar ze reclame kunnen injecteren in Windows. De eerste keer dat ik het startmenu in Windows 8 opende had ik ook zowat een epileptische aanval te pakken vanwege de vele reclametiles. Of deze. Gewoon een reclamewidget maar we 'accepteren' het omdat het om 'onze' (door een algoritme uitgespuugde) interesses gaat? Volgens mij heb je daar niet een maar twee ongewenste fenomenen te pakken: de reclame die gewoon rechtstreeks op je OS geinjecteerd wordt, en dat die reclame op jouw interesses geënt is impliceert dat die widget, of een ander onderdeel in Windows, jouw gedrag bijhoudt en doorseint. Als je 100+ euro betaalt voor een product als Windows dan is dit toch helemaal niet acceptabel?
Dat je vaak reclame voorbij ziet komen kan toch geen reden zijn om dit maar te accepteren?

Alsof ik telkens bij het openen van de koelkast (die ooit vast ook wel standaard een scherm krijgt) wil zien dat ik ook weet ik wat kan kopen...

Het kruipt erin... daarom zat in het de alpha versie.

Reclame lijkt de enige manier om extra inkomsten te genereren lijkt het wel. En misschien is dat ook wel zo. Maar of we dat moeten accepteren? En of het zinvol is? Wie ziet er nog reclame als alles om je heen reclame is? is het dan niet gewoon ruis?
Dat is ook precies wat ze zelf zeggen, het was niet de bedoeling dat deze test de eindgebruiker zou bereiken...
Wat direct dan ook weer een extra reden is om niet naar 11 te upgraden.
Correctie: wat een extra reden is om geen Insider Alpha versies te draaien.
Foutieve correctie. Ik kan je garanderen dat deze ads gewoon naar W11 gaan komen...
Ik ben erg benieuwd naar je feiten om die garantie te onderbouwen, want ik doe veel mee in alpha en pre-alpha testen en je wilt niet weten hoe vaak features het niet halen in productie of later uitkomen in een freemium editie (waar dit soort reclame gangbaarder is).
Je zou eens moeten weten wat er in de alpha insider rings heeft gezeten dat jij in productie nooit hebt gezien.
Microsoft gaat steeds meer de verkeerde kant op met Windows 11 (binnenkort bijv. verplicht inloggen met een MS account om te installeren) dus ik weet haast wel zeker dat advertenties er ook gewoon in komen.

We zullen zien wie gelijk heeft over een jaartje of twee. Ik hoop dat jij gelijk hebt maar ik ben bang dat ik degene zal zijn die gelijk heeft.
Eerder garandeerde je het nog. Nu weet je het 'haast wel zeker', maar allebei de opmerkingen zijn nergens op gebaseerd. Misschien komt het naar Windows 11, misschien niet. Er is geen enkele garantie dat dit naar Windows 11 gaat komen en ook geen garantie dat het niet gebeurt.

Er worden ontzettend veel features in (pre) alpha builds getoond, die nooit naar productie gaan.

Of dit nu ook het geval is weet ik niet, net zoals jij dat niet weet of kan garanderen.
Oh jawel, het is een garantie dat ze nu al bekijken of ze dit in je gezicht kunnen duwen zonder er geld op te verliezen. En als de slotsom een ja is, dan is het een garantie dat je het krijgt. Waarbij je niet weet op welke basis die som uitgerekend wordt, maar wel dat 9 van de 10 mogelijke uitkomsten positief zijn. Anders had MS het niet zo gelekt of gebouwd.

Dit is geen lek of foutje, dat snap je toch hopelijk wel. Dit heet een proefballonnetje met elke intentie om het plan uit te voeren. Als het een vraag was, dan had MS ons de vraag gesteld. Dat station is reeds gepasseerd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 23:03]

Inderdaad, dit is absoluut geen lek of foutje. Men wilde gewoon kijken hoe de gebruikers zouden reageren. Als er geen ophef was geweest zouden deze ads gewoon in een release build terecht gekomen zijn in de nabije toekomst.

Gelukkig is het niet onopgemerkt gebleven maar het is eerder uitstel dan afstel. Uiteindelijk komen ze er toch.
Ik heb nooit gezegd dat het een lek of een foutje was. Ik heb alleen maar gezegd dat jij niet kunt garanderen dat deze ads definitief naar Windows 11 zullen komen, zelfs al hebben ze wel de intentie om dat te doen.

Als in de pre-alpha blijkt dat deze functie (naar mijn mening terecht) uitgekotst wordt, kan het heel goed zijn dat de functie nooit naar productie gaat, zoals ontzettend vaak gebeurt.

Dus nogmaals: Nee, je kunt het niet garanderen. Je hebt geen idee, het is afwachten.
Dus nogmaals: Nee, je kunt het niet garanderen. Je hebt geen idee, het is afwachten.
Bij deze garandeer ik het nogmaals. Deze ads komen er gewoon. De enige vraag is: wanneer. Ik vermoed binnen een jaar of twee, tegen die tijd zijn mensen deze ophef weer vergeten en kan MS het gewoon stilletjes toevoegen.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 23:03]

Fijne dag verder. Je lijkt het niet te of wil het niet snappen. :)
Ik begrijp prima wat jij wilt zeggen en normaal gesproken zou ik het met je eens zijn. Echter in dit geval weet ik gewoon 100% zeker dat deze ads er komen. Je zult zien dat ik gelijk heb, let maar op :).

Het is een glijdende schaal bij Microsoft. Men begon ooit ook langzaam telemetrie te introduceren en dat is ook steeds ingrijpender geworden.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 23:03]

Gebaseerd op een gevoel. Microsoft gaat 100% ads in W11 drukken, mark my words.
Die tracking in de testtijd van W10 zou ook maar een alfa test zijn, kijk waar we nu zijn.
En vervolgens de ontwikkelaars die tweakapps maken om het uit te zetten of te verwijderen weren uit de Microsoft Store :+
Afsluitend met dat er bekend wordt welke registry key of service ervoor zorgt, waarmee mensen met een beetje IT kennis het weer uitzetten (tot een windows update het weer aan zet).
Dan bouw je een desired state configuration, ben je ervan af
Ik zag laatst ook al een ad voor OneDrive in m'n Explorer.
Wat een onzin weer.. MS test verschillende features in de dev-preview van Windows. Ze hebben al meerdere keren aangegeven dat sommige functies nooit naar de standaard Windows zullen komen.
Dat klopt, deze ads gaan er echter gewoon komen.
Het testen van functies zoals deze klinkt simpel, maar er moet binnen Microsoft wel eerst over nagedacht worden, ontwerpproces doorlopen, en de functie implementeren in de dev-preview. Dit alles kost tijd van werknemers (=geld). Waarom zou een bedrijf tijd en geld investeren in functies, als er al vaststaat dat de functie niet gebruikt zal worden?

Elke functie die wordt getest heeft dus de potentie om, vroeg of laat, daadwerkelijk gebruikt te worden.
Gelukkig bestaat er nog linux or macos als het echt komt bij windows
Ik dacht dat Apple op macOS ook rijkelijk strooide met verwijzingen naar iCloud, Siri, news en andere diensten, onder andere via spotlight? Dat het niet zo opvalt op de manier dat Apple het doet klopt wel, maar ik ervaar het toch wel een beetje als reclame om verdere diensten af te nemen bij Apple.
iCloud drive staat ook gewoon in je Finder vermeld en je Settings-app blijft een meldingsbadge geven totdat je bent ingelogd met je Apple ID. Dus ja, Apple doet ook wel van die dingen, zei het op een andere manier.

Ik hou er allemaal niet van, van mij hoeft het niet. Je mag best wel melden dat OneDrive bestaat enzo, maar als ik zeg: 'nee, ik wil het niet', dan moet het ook gewoon klaar zijn. Geen pop-ups meer, geen banners meer, geen uitroepteken in WIndows Defender meer, niks meer.

Zelfde met Edge. Ik wil het niet, ga gewoon weg. Ik was heel lang Edge-gebruiker, nog van de oude Edge, maar ze zijn nu zo irritant bezig dat ik het gewoon weiger. Ik gebruik nu Firefox en ik wil dat blijven gebruiken. Waarom opent dan toch nog geregeld Edge? Dat soort doordrammen werkt echt averechts.
Google even op EdgeDeflector! Bij mij opent nu alles in FF :)
Thanks. Blijft toch gek dat ze zo omgaan met ons. De gebruikers.
Zwaar mee eens, beetje vreemd dat een github scriptje ervoor zorgt dat mijn browser keuze in t OS integreert...

Maar er is gelukkig wel een "oplossing" :)
Ik kan dit niet vinden hoor. iCloud integratie zit erin maar je hebt bij installatie de keuze om dat niet aan te zetten.
Hooguit dat ze wanneer je ruimte op is even een melding daarvan maken, maar dan ben je het dus ook aan het gebruiken.
Alleen in de Finder heb je iCloud staan en als je hier op klikt dan krijg je wat informatie over iCloud opslag. Verder is er geen reclame voor siri, news en andere diensten in macOS. In Spotlight zelf zit geen reclame als je zoekt op bepaalde diensten. Heb dit net nog even getest.
Dat het niet zo opvalt op de manier dat Apple het doet...
Tegenover Apple zijn MS-producten gewoon lelijk. Altijd zo geweest, zal ook nooit veranderen.

Ik heb altijd een grafhekel gehad aan de elitaire houding van Apple-gebruikers en het bedrijf Apple zelf, maar vreemd genoeg is in mijn ogen het imago van Apple aan het vernaderen. Ze zijn minder elitair, ze hebben tegenwoordig producten die _goedkoper_ zijn dan producten van hun concurrenten, en de goedkopere iPhones, iPads en computers zijn gewoon redelijk betaalbaar (behalve als je op zoek bent naar budget / de allerlaagste prijs).

Apple komt steeds vaker met producten op de proppen die in mijn straatje passen. 3 jaar geleden had ik een zo groot mogelijke tablet nodig voor bladmuziek, met een zo lang mogelijke software-ondersteuning. Toen kwam ik uit op de iPad Pro 12.9 (2018). Pas wilde ik na dik 4 jaar een nieuwe telefoon omdat mijn oude geen updates meer krijgt. Ik wilde een telefoon die maximaal 150x75mm was, met een zo lang mogelijke software-ondersteuning... en ik kwam uit op de iPhone 13.

Ik zie me niet snel een computer van Apple aanschaffen, omdat die apparaten simpelweg niet krachtig genoeg zijn voor wat ik wil doen, en met een zelf-bouw desktop + Linux kan het ook.

De iPhone en iPad zijn een verademing tegenover veel Android-telefoons die ik voor mensen heb geïnstalleerd (meestal Samsung of een of ander Chinees apparaat). Die Android-telefoons zitten stampvol met vaak niet-verwijderbare bloatware. Op de iPhone en iPad staan hoogstens wat Apple-programma's die je niet nodig hebt. Long-click -> Delete, klaar. De enige twee telefoons die ik ooit heb gehad / geinstalleerd die in de buurt kwamen waren mijn eigen Nexus 4 (2012-2017) en Nokia 6.1 (2018-2022).

Dekstop met een installatie van Debian Bullseye met KDE, precies ingericht zoals ik graag met een computer werk.

Zover ik heb kunnen zien wat betreft iOS, iPadOS en Linux kan ik vooral twee dingen zeggen in vergelijking tot Windows:

- Apple-producten zien er qua uiterlijk veel beter uit dan MS-producten. (En Linux-software kan eruit zien zoals je zelf wil.)
- iOS, iPadOS en Linux vallen me niet lastig terwijl ik ergens mee bezig ben. Linksom of rechtsom moet Windows altijd wel ergens over blaten, of er een functie bij krijgen waar geen hond op zit te wachten.

Deze banner in de Verkenner is er weer een van die tweede categorie.

In de laatste twee jaar is mijn Windows-gebruik (thuis) afgenomen van 100% naar 5%, voor als ik iets moet doen dat ECHT niet via Linux kan, zoals het updaten van de firmware van sommige apparaten.
.... De enige twee telefoons die ik ooit heb gehad / geinstalleerd die in de buurt kwamen waren mijn eigen Nexus 4 (2012-2017) en Nokia 6.1 (2018-2022)....
Ik heb erg genoten van mijn LG Nexus 5x. Ik ben ook allergisch voor bloatware, en daarom was ik ook erg tevreden over die Nexus. Helaas is de batterij best ruk nu, en is USB-C port erop een beetje ruk, dus ik moet een nieuwe hebben. Voor Androids zoek ik nu naar een Android One toestel, dat zijn toestellen die stock Android draaien, dus zonder bloatware. Zit nu te kijken naar een Pixel/Nokia/Oppo.
Ik heb erg genoten van mijn LG Nexus 5x. Ik ben ook allergisch voor bloatware, en daarom was ik ook erg tevreden over die Nexus. Helaas is de batterij best ruk nu, en is USB-C port erop een beetje ruk, dus ik moet een nieuwe hebben. Voor Androids zoek ik nu naar een Android One toestel, dat zijn toestellen die stock Android draaien, dus zonder bloatware. Zit nu te kijken naar een Pixel/Nokia/Oppo.
Klopt, ik heb ook een Nokia 6.1 gekozen in 2018 omdat die Android ONE had. De keuze is tegenwoordig echter uitermate beperkt, zeker als je een niet te grote telefoon wil. Zelfs met Android ONE krijg je echter maar 2 OS-upgrades, en dan nog 1-2 jaar beveiligingsupdates. Daar doet Apple het nog steeds beter met 4 tot 6 (!) OS-upgrades en dan vaak nog 1-2 jaar beveiligingsupdates daarachter aan.
Meer geintegreerd zoals OneDrive bij Microsoft.

Maar als je geen van die zaken gebruikt (iCloud, Siri, etc.) kan het voor gebruikers misschien wel in de weg zitten.
In Finder is het 'iCloud drive -> rechterklik -> remove from sidebar' en klaar.

Siri is een functie van het OS waar je niet extra voor hoeft te betalen. Wordt ook helemaal niet opgedrongen, hooguit even aangegeven hoe je het gebruikt.

De ervaring op macOS is extreem veel cleaner in vergelijking met de Home versies van Windows waar achter iedere meegeleverde app een verdienmodel lijkt te zitten.
(Office trial versie, virusscanner trials, zelfs voor f*cking Solitaire mag je tegenwoordig betalen met geld of tijd (ads)).
Siri is daarnaast met een simpele checkbox ook te deactiveren.
Maar het punt is dat je wel die checkbox zelf moet klikken/opzoeken en dat je in Finder dus wel zelf icloud moet verwijderen uit de lijst. Net als dat je in Windows ook OneDrive en de search uit kunt zetten. Zoveel verschillen ze dus niet hè.
Het klopt dat je het handmatig moet uitvinken. Dat je het op moet zoeken ben ik in het geval van Siri niet helemaal met je eens.

Tijdens het installeren van je Mac is er een redelijk duidelijke stap in het proces waarin uitgelegd wordt wat Siri is en je ook de optie biedt het direct uit te zetten. De checkbox is uiteraard standaard geselecteerd, maar door er een aparte stap in de installatie van te maken nodig je de gebruiker wel uit om een overwogen keuze temaken.

Daarnaast vind ik Siri ook eerder een software feature dan reclame. Maar dat is een discussie apart.
Wat betreft iCloud heb je gelijk. Die staat standaard in de finder en kan enkel in het zijpaneel verborgen worden, dit moet je handmatig doen.

[Reactie gewijzigd door Roerdomp op 23 juli 2024 23:03]

yep apple doet dit all volop
Weet je het zeker? Ik heb in MacOS nog nooit de vraag gehad om toch maar weer Safari in te stellen, of hey, gebruik deze zoekmachine standaard.
Heb net mijn Windows laptop na een jaar weer eens uit de kast getrokken en ik ben 3 uur zoet met updates bij te werken (inclusief 3 restarts), en heb al verschillende nagscreens ondertussen gehad. Wil je Edge als standaard? Wil je Office365 installeren? Wil je inloggen met Windows? Wil je andere services van MS gebruiken? Ik ga het nog een keer vragen! Wil je inloggen met Windows? Het is echt veel handiger!
Overigens bleek mijn Office licensie ook verlopen dus toen ik Excel opstartte kreeg ik nog eens 5 of 6 popups. Echt NIET te doen.
Oh wacht ,er is blijkbaar nog een update dus voor de 4e keer herstarten.
Hmmmmnee?
Ik heb in 12 jaar tijd in MacOS nooit een advertentie langs zien komen. Zaken als iCloud drive worden genoemd, maar dat wordt niet actief door je keel geduwd.

Een goed voorbeeld is OneDrive. Laatste jaren bij Windows zo'n hekel aan gehad, dat icoontje was niet zomaar ff uit te zetten met een rightclick.

Plus, MacOS is gratis. Betaal je voor Windows, krijg je alsnog banners.

"Vroeger" was het Startmenu van Windows straightforward, nu is het een kermis geworden met links naar de store

[Reactie gewijzigd door hawke84 op 23 juli 2024 23:03]

Ah.. ja... het standaard antwoord "Linux" Helaas is Linux niet even een overgang de iedereen kan maken, al zou het voor een tweaker wel kunnen natuurlijk. Maar dit is enorm bepalend door de situatie en de wensen van de gebruiker.. Windows is toch net wat makkelijker in gebruik. Persoonlijk heb ik geen behoefte aan het gebruiken van linux omdat ik veel spelletjes speel, en dat gaat toch behoorlijk wat moeizamer op linux dan op windows en als ik klaar ben met werken en wat wil spelen op mijn computer heb ik geen zin in de bijzondere problemen die je krijgt op linux.
Ik denk dat je ofwel Linux van jaren geleden nog kent, of niet meer de nieuwere versies hebt gezien, maar de huidige Linux is toch erg gebruiksvriendelijk. Ik doe bijna alles gewoon door te klikken in een GUI. Naast dat ik geen Windows na 7 meer wil, is de gebruiksvriendelijkheid van Linux ook een reden dat ik dat gebruik, en niet Windows (of Mac).

Ik speel ook veel spelletjes, alleen of samen met anderen (geen competitive multiplayer meer, daar ben ik te oud voor). En praktisch alles wat ik wil spelen, werkt onder Linux. Ik heb dan weer het voordeel dat ik Linux al een paar decennia ken, en er langzaam ingegroeid ben.

Dat gezegd hebbende: Als jij je thuis voelt bij Windows, moet je ook gewoon Windows blijven gebruiken. Als jij niet Linux wilt gebruiken moet je dat gewoon zo laten. Ik reageer er alleen op dat Linux echt niet meer het onvriendelijke, niks-werkt OS is van vroeger.
Oh, nee hoor, ken het linux van nu ook wel, en heb ook de challenge van linus gevolgd en kijk zo nu en dan ook content van Chris Titus.

Ik bedoelde ook meer dat het voor een leek wel een uitdaging is. Ik moet mensen regelmatig uitleggen waar het Start Menu zit, en dat zit er al decennia in. En die mensen zijn dan vaak nog geen 40. Het is dan ook wel een transport bedrijf.

Zelf heb ik te veel dingen die ik wil doen dat Linux niet past. Zo doe ik regelmatig iets met VR, stream ik zo nu en dan ook nog eens wat. en vindt ik het wle fijn dat mijn games gewoon starten zonder enige Proton laagje er tussen waarbij het duidelijk is geworden dat dit ook niet altijd werkt.

Linux is een stuk toegankelijker geworden dan vroeger, en afhankelijk van je distro kan het een perfecte vervanger zijn. Pop_OS ziet er enorm goed uit, en Manjaro ook. Zo heb je ook nog OS's die wat meer lijken op Windows zoals Linux Mint en als je wat meer mac achtig wilt hebben lijkt elementary OS ook enorm goed. Dit laatste wilde ik zelf eens gaan proberen. Was ook wle geïnteresseerd in JingleOS. Heb een touchscreen HP Envy van 2016/2017 echter nog geen motivatie gehad de dempel over te stappen, gebruik die laptop nu enkel voor wat internet browsing en dergelijke dus is een perfecte kandidaat om linux weer eens te zien in de smaken die er zijn.
Mijn Linux relaas:
Moest wel de overstap maken naar Linux op mijn laptop uit 2015/2016 (Lenovo Yoga 500, als ik het me goed herinner). Was een Windows 8.1 laptop toen het nog nieuw was. De eigenaresse maakte gebruik van de gratis upgrade naar Windows 10. En dat werkte ook de eerste 2 jaar of zo. Daarna begon de batterij nukken te veronen, schakelde Windows steeds tussen een gedimd scherm voor batterij gebruik en helder scherm als het op het lichtnet was aangesloten.

Waarna de laptop na weer een update behoorlijk sloom werd. Ze was het ding nu zo zat dat ze deze laptop aan mij doorverkocht voor een appel en een ei. HDD vervangen door een oudere SSD (Samsung 850) en Windows 10 erop. Dat werkte prima de 1e maand ofzo, maar daarna na maximaal 30 minuten moest er bijna 30 seconden worden gewacht op een reactie van Windows 10, waar je ook klikte in het scherm. Batterij wou ook maar niet verder opladen dan 50%.

Dus ook ik dacht, goedkoop blijkt toch duurkoop. Was het dus ook zat aan het worden en dacht, laat ik een Ventoy gebruiken om een boel Linux distro's uit te proberen. Kwam als laatste uit op Pop!_OS en alle hardware was ondersteund. 0 tweaks nodig. Wat een verademing was dat. In Windows 10 dropte de maker van het netwerkgebeuren alle ondersteuning voor de chipset in mijn laptop. In Linux schopte dezelfde hardware kont de godganse dag lang. En de batterij begon weer tot 100% op te laden.

Pop!_OS (v20.04) beviel mij goed en gebruikte de laptop vooral voor achtergrond beeld/geluid wanneer ik alleen thuis zit te werken. Totdat ineens mijn beide desktops er de brui aan gaven spontaan begonnen te herstarten om de haverklap.

Sindsdien ben ik dus die laptop als daily driver aan het gebruiken. En dat was een veel gemakkelijkere overstap dan dat ikzelf verwachtte. Nu was ik al gewend aan Linux servers (zonder GUI), maar de Linux desktop was toch een ander verhaal. Zijn er nukken in de Linux desktop? Jazeker. Wil helemaal niet beweren dat er geen problemen in zitten.

Maar voor het overgrote deel van taken voldoet de Linux desktop ervaring al lang en breed. Het spelen van de laatste nieuwste spellen gaat inderdaad minder soepel. Speel je echter oudere spellen van 4 jaar terug of ouder, dan is de kans al harstikke groot dat die spellen net zo soepel of beter werken dan in Windows.

Echter, Linux is geen Windows en je moet het dus ook niet als zodanig behandelen. Heb je met zulk een instelling geen probleem, dan is het kwestie van even wennen, maar daarna werk je net zo snel met Linux als dat je voorheen in Windows deed. Het is schrikbarend dat er nog altijd zoveel mensen "vastgeroest" zitten in het denken dat je in Linux voor elke scheet urenlang naar de command-line moet staren om arcane commando's in te voeren.

Linux op de desktop is verre van af. Maar alle "haat" die het hier krijgt is al enkele jaren onverdiend. Download eens een installer van een distro. Vrijwel aan het begin krijg je de vraag voorgeschoteld of je de distro wil installeren of uitproberen. Gebruik die laatste optie eens en zie hoe die distro werkt met jouw specifieke hardware combinatie en merk hoe snel je aan de ingebouwde desktop ervaring bent gewend.
Oh, Ik wil zelf ook helemaal niet beweren dat het onbruikbaar is. Ik wil alleen maar aangeven dat het lang niet voor iedereen wat is. En afhankelijk van je use-case kan het geen alternatief zijn.

Ik wil enkel aangeven dat "Oh Microsoft doet wat kuts, dan maar over op linux" niet iets is wat iedereen zomaar even kan doen en dat daar toch wel wat meer werk in zit. Mijn vader heeft een poosje Linux Mint gebruikt en kon er maar niet aan wennen. nu was dit ook wel enkele jaren geleden.

Persoonlijk heb ik ook veel frustraties met het Windows van nu. Er zijn spellen die beter werken in Linux, zelfs met het protonlaagje er tussen. Persoonlijk heb ik linux ook enorm lang gedraait op mijn HTPC. Ik meende dat ik toen gewoon Ubuntu draaide. Echter vond ik het wel fijn om de netflix app te hebben omdat de webbrowser onnodige limitaties met zich mee bracht. Ik zou juist erg graag mijn HTPC weer op Linux willen omdat het OS gewoon veel lichter is en ik het enkel gebruik voor wat videoplayback.
Linux op de desktop is verre van af.
Dat is windows ook niet, afhankelijk van de gebruiker is het net zo af als Linux is.
Heel veel vertrouwen heb ik niet in Microsoft wat betreft windows.
En dit is juist weer een standaard antwoord. Linux kan echt wel gebruiksvriendelijk zijn. In mijn omgeving wordt door ouderen bijvoorbeeld toch best vaak Linux Mint gebruikt, vaak ook op oudere computers (zelf ook wel mee geholpen). Die hadden helemaal niet zoveel moeite met omschakelen. Het meeste werkt hetzelfde als in Windows, het ziet er alleen iets anders uit. Als je een distro pakt met bijvoorbeeld de huidige Gnome versie kan ik me voorstellen dat je het minder gebruiksvriendelijk vindt, dit werkt heel anders dan de ui in Windows.

Linux zal alleen geen optie zijn als je afhankelijk bent van software die daar niet voor beschikbaar is.
Mac OS is niet zomaar te installeren op niet-Apple hardware, en bevat ook genoeg reclame voor hun eigen diensten, dat is niet anders dan Windows. Linux is ook niet altijd een optie, als je bijvoorbeeld Office 365 gebruikt en andere software die niet op Linux beschikbaar is maar wel op Windows en Mac OS.
Is office 365 niet (ook) webbased?

Apple komt sowieso nooit mijn huis binnen, maar zodra MS dit soort geintjes echt in gaat voeren wordt dat echt de druppel en stap ik over op Linux. Ik heb nu nog de tijd genomen om Edge nog compleet uit Windows 10 te slopen, maar spreekwoordelijk emmer zit nu echt tot de rand vol, één advertentie op mijn scherm zal de druppel zijn...
Jawel, maar wel met beperkingen. Ik maak veel gebruik van conditional formatting in Excel, en dat blijft wel werken in de online versie, maar het maken van deze regels is behoorlijk beperkt.
Ik zit ook met games, en hoe goed Valve ook bezig is, games die niet native in Linux draaien hebben toch een merkbaar mindere performance.
Op mijn laptop draai ik wel Linux, omdat ik Windows verder wel aardig zat begin te worden.
games zijn eigenlijk de enige reden dat ik nog niet over ben, maar dual-boot is ook altijd nog een optie.
Dual boot is inderdaad een optie, maar ook weer niet, want dan heb ik alsnog meestal Windows draaien.
Tuurlijk, ik ga van os wisselen omdat ik aanbevelingen zie. Not.
Als mensen die tracking shit en forced updates accepteren, waarom dan niet reclames?
Als ze nou in plaats daarvan tabs zouden inbouwen in de verkenner... Dat is een van de meest gevraagde features.
Niemand heeft zicht op hoeveel ruimte een map inneemt. Een kolom Size die ook de mapgrootte weergeeft, is gewoon iets essentieels wat ontbreekt. (In Teams (op het werk) schijnt het te kunnen, maar de netwerkbeheerder heeft die optie niet toegankelijk gemaakt ofzo... Maar Teams draait op internet, en is voor mij sowieso zeer veel te traag, teveel witruimtes, omslachtig, ondoorzichtig, etc.)
Essentiëler dan tabs. Een medewerker van Microsoft heeft ooit eens geschreven dat dat niet wordt ingebouwd om de harddisk niet teveel te belasten. Wat een kolder... laat dat de gebruiker zelf beslissen! Bovendien denk ik dat dat erg meevalt; Everything kan het ook en ik zie er geen vertraging in (waarschijnlijk omdat Everything de hele NTFS-tabel in het geheugen heeft zitten, en de HD dus helemaal niet gebruikt).

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 juli 2024 23:03]

Maar dan limiteer je je dus tot NTFS schijven die toevallig helemaal gescand en gecached zijn, niet echt werkbaar voor de verkenner natuurlijk en daarbij schaalt dat voor geen meter.
Maar dan limiteer je je dus tot NTFS schijven die toevallig helemaal gescand en gecached zijn, niet echt werkbaar voor de verkenner natuurlijk en daarbij schaalt dat voor geen meter.
Ik heb thuis alleen maar NTFS-schijven. Maar hij doet ook andere schijven zoals FAT, ReFS, netwerk, etc, hoor. En het schaalt uitstekend, up-to-date en instant.
Het 'helemaal scannen en cachen' gaat continue; het is niet zo dat je moment-opnames nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 juli 2024 23:03]

Ja maar op die andere schijven moet hij wel gewoon de hele directory structuur door, wat dus helemaal niet snel is. En dan heb je nog geluk als het volume in je PC zelf zit, zodra je netwerkschijven erbij haalt is het helemaal onhoudbaar. En daarbij moet je dit of met iedere reboot opnieuw doen of accepteren dat de waardes niet accuraat zijn en dan kan je je afvragen wat heeft dat dan nog voor zin. Er is helemaal niets "instant" aan, dat is gewoon niet hoe file systems werken.
Ja maar op die andere schijven moet hij wel gewoon de hele directory structuur door, wat dus helemaal niet snel is.
Welke rare schijven heb jij dan? Iets anders dan ReFS, NTFS, FAT?
En dan heb je nog geluk als het volume in je PC zelf zit, zodra je netwerkschijven erbij haalt is het helemaal onhoudbaar.
Hij scant honderdduizenden bestanden via een netwerkpad in luttele momenten, als ik handmatig een update vraag.
En daarbij moet je dit of met iedere reboot opnieuw doen of accepteren dat de waardes niet accuraat zijn en dan kan je je afvragen wat heeft dat dan nog voor zin.
Reboot? Hoe kom je daarbij. Everything cached alles, en is zo goed als altijd up-to-date. De cache verloopt niet, zoals de zoek-cache van Windows zelf wel steeds.
Misschien heb jij een rare computer... ;).
Er is helemaal niets "instant" aan, dat is gewoon niet hoe file systems werken.
Ja hoor; als ik zoek op naam, of zoek of sorteer op grootte, lokale of netwerkpaden: allemaal instant hier. Ook met miljoenen bestanden.
Als ik een bestand hernoem op het netwerk, duurt het soms zo'n 1 seconde, voordat hij de nieuwe wijziging heeft verwerkt. Meestal gaat het zo snel dat ik het bestand direct al nóg een keer kan hernoemen (als ik dat zou willen).

Iets waarvan ie helaas niet een cache heeft volgens mij, is als je zoekt op XxY bijvoorbeeld (bijv. 640x480).

Op mijn werklaptop (niet zo veel bestanden) gebruikt Everything zo'n 140 MB intern. Thuis misschien 100x zoveel; zal eens kijken. Maar da's geen probleem; 14 GB intern kan mijn PC thuis makkelijk aan.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 juli 2024 23:03]

[...]

Welke rare schijven heb jij dan? Iets anders dan ReFS, NTFS, FAT?
Was dacht je van een NAS met ZFS of Brtfs?
[...]

Hij scant honderdduizenden bestanden via een netwerkpad in luttele momenten, als ik handmatig een update vraag.
Dan wil ik wel eens weten wat voor epische NAS jij hebt draaien. Zelfs m'n SSD pool heeft een goeie 4 minuten nodig voor een file listing voor net onder de 1.5 miljoen files. Moet je na gaan als daar ook nog een index van gebouwd moet worden. Moet er niet aan denken het op de main pool te moeten draaien, bij de eerste node_modules gaat hij al over z'n nek. De backup job die draait (en die doet maar een bakcup op iets van 40% van de data) doet er een goed uur over om de file listing te maken (en dat is maar een kleine 2.5TB aan gemixte documenten/fotos/code etc.)
[...]

Reboot? Hoe kom je daarbij. Everything cached alles, en is zo goed als altijd up-to-date. De cache verloopt niet, zoals de zoek-cache van Windows zelf wel steeds.
Everything cached inderdaad en die gaat dus out of sync met de schijven, er zijn nog al wat file operaties die gebeuren als de service niet draait, daarbij kan een ander systeem aardig effect hebben op netwerk schijven en andere gedeelde opslag. (Dual boot anyone?) Dan werkt het dus al niet meer.
[...]

Ja hoor; als ik zoek of sorteert op grootte, lokale of netwerkpaden: allemaal instant hier.
Ook met miljoenen bestanden.
Het lijkt me duidelijk dat een index search redelijk snel is, het gaat dan ook om het bouwen van die index.
[...]
Was dacht je van een NAS met ZFS of Brtfs?
[...]
Dan wil ik wel eens weten wat voor epische NAS jij hebt draaien. Zelfs m'n SSD pool heeft een goeie 10 minuten nodig voor een file listing voor net onder de 1 miljoen files.
Ik gebruik geen NAS. Te complex voor mij, met name als er eenmaal een disk stuk gaat.
Relatief vaak gaat er nog eentje stuk tijdens het rebuilden. En het rebuilden kan bij 30TB wel eens een week duren.
Ik gebruik alleen SATA600/NTFS. Ik weet niet hoe Everything werkt; maar volgens mij gebruikt ie de HD zo goed als niet. Als ik een handmatige rescan doe (wat zelden nodig is), doet ie 5 miljoen (30TB ofzo) bestanden binnen een halve minuut ofzo.
Moet je na gaan als daar ook nog een index van gebouwd moet worden.
Ik denk dat je hier de bestands-inhoud bedoelt. Ok; dat heb ik zelden nodig. Dat kan een groot verschil zijn tussen jouw en mijn situatie. Ik zoek zelden op inhoud. En als ik wel zoek op inhoud, dan alléén in een map met bijv. wat tekst- en excel-bestanden. Dat gaat bij mij ook instant (heb er niet veel bestanden in staan). Vóór Everything wist ik ook niet dat dit allemaal zo snel kon; ik was het miljoen-maal tragere Windows-search gewend (die cached uitermate slecht, of niet).
Een klein beetje structuur in je mappen aanbrengen, en dan is het zoeken op inhoud waarschijnlijk zelden nodig.
[...]
Everything cached inderdaad en die gaat dus out of sync met de schijven, er zijn nog al wat file operaties die gebeuren als de service niet draait, daarbij kan een ander systeem aardig effect hebben op netwerk schijven en andere gedeelde opslag. (Dual boot anyone?) Dan werkt het dus al niet meer.
Nog nooit gemerkt dat ie out of sync is met de schijven. (Wel monitoring en journaling aanzetten.) Behalve met netwerkpaden (net use e: \\PC2\d$\files); soms merk ik dat die geupdate moet worden. In de praktijk heb ik daar zelden last van.
Als de service niet draait? Ik draai hem gewoon als service (dus 100% van de tijd).
[...]
Het lijkt me duidelijk dat een index search redelijk snel is, het gaat dan ook om het bouwen van die index.
Het bouwen van de index: merk ik zo goed als niks van; hooguit 1x na aanzetten PC (PC doe ik nooit uit, tenzij updates/storingen). En daar doet ie dan niet lang over.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 juli 2024 23:03]

De mapgrootte weergeven is niet zo eenvoudig als het lijkt. Kijk maar eens in de eigenschappen van een grote map, je zult zien dat het best wat tijd kost om de totale grootte te berekenen. Windows moet immers de grootte van elk bestand in die map optellen. Als je dat voor elke map gaat doen in je huidige view kost dat enorm veel tijd elke keer als je naar een map bladert.
Je kunt alles indexeren, maar dan heb je een momentopname. Hoe vaak moet dit geüpdated worden? Als je dan door je mappen bladert zie je dus altijd verouderde informatie.
Everything werkt enorm snel, maar zoekt alleen door bestandsnamen en wat metadata. Als Windows ook alleen dat zou indexeren zou het ook veel sneller werken (en zou Windows ook de mapgrootte altijd kunnen laten zien).
De mapgrootte weergeven is niet zo eenvoudig als het lijkt. Kijk maar eens in de eigenschappen van een grote map, je zult zien dat het best wat tijd kost om de totale grootte te berekenen.
Ja, als je het Windows laat doen, is Windows zo dom om de harddisk aan te spreken. (Ik heb Windows nog nóóit snel zien zoeken.) Everything heeft dat probleem niet; alles zit al in het interne geheugen; daar telt ie 't op en het resultaat is bij mij zo goed als instant. Een computer is natuurlijk extreem snel met eenvoudig rekenen; een harddisk aanspreken is een miljoen keer trager.
Je kunt alles indexeren, maar dan heb je een momentopname
Nee; via de opties 'USN Journal' en 'Monitor changes' is 't altijd up-to-date. Alléén netwerkpaden doet ie soms moeilijk; maar zelfs netwerkpaden refresht ie handmatig zeer snel, als je 'm handmatig een zetje geeft.

Ik vond het programma 'Agent Ransack' al een verademing t.o.v. de zoekfuncties van Windows zelf; maar Everything blaast ook Ransack helemaal weg. Een zoekopdracht in Ransack lijkt kortstondig gecached, waardoor - als je binnen korte termijn opnieuw zoekt - zoeken een 2e keer snel gaat. Maar wacht je wat langer, dan heeft Windows die cache weer geleegd, en begint Ransack net als Windows zelf weer van voren af aan de harddisk aan te spreken. Everything heeft daar totaal geen last van.

Als Microsoft slim is, koopt ze Everything voor 10 miljoen, en integreert het in Windows.
Everything werkt enorm snel, maar zoekt alleen door bestandsnamen en wat metadata.
Dat kan je instellen. Everything kan ook naar de inhoud kijken. Bestanden waarvan ik wil dat ie ook naar de inhoud kijkt, heb ik bij elkaar in één map staan. Dan die map ingeven als zijnde map waarin Everything ook naar de inhoud moet kijken. Gaat ook supersnel instant, voor mijn huidige map.
Ik gebruik Everything zelden om in docx of xlsx te zoeken; maar ook dat gaat volgens mij snel (zijn geen grote bestanden); en gaat - zo verwacht ik - gewoon instant als je die bestanden net als hierboven beschreven in één mapje bij elkaar zou zetten.
Als Windows ook alleen dat zou indexeren zou het ook veel sneller werken (en zou Windows ook de mapgrootte altijd kunnen laten zien).
Nou... dom dan toch, dat File Explorer die optie niet geeft??

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 juli 2024 23:03]

Ik heb het nog eens geprobeerd, maar Windows Search is sneller dan ik dacht (gebruik het weinig). Zoeken is bijna instant, en ik zie daar geen verschil met Everything. Misschien dat het uitmaakt als je heel C: laat indexeren, maar met de standaard instellingen van Windows werkt het heel snel in ieder geval.
Wat de mapgrootte betreft, ik weet dan niet waarom Windows het niet laat zien op een manier zoals Everything dat doet, maar er zal vast een reden zijn.
Ik heb het nog eens geprobeerd, maar Windows Search is sneller dan ik dacht (gebruik het weinig). Zoeken is bijna instant, en ik zie daar geen verschil met Everything.
Ok... de laatste keren dat ik het probeerde te gebruiken, was 't steeds erg traag. Ook op PC's/laptops van mensen om mij heen. Dan weet ik even niet waar het verschil hem in zit, bij jouw ervaring.
Wat de mapgrootte betreft, ik weet dan niet waarom Windows het niet laat zien op een manier zoals Everything dat doet, maar er zal vast een reden zijn.
Ik had dus gelezen dat ze dat met opzet niet wilden inbouwen, omdat het de harddisk te zwaar belast. Ik vind dat kolder... laat de gebruiker dat zelf beslissen! Zet het dan standaard uit; maar biedt de gebruiker de keuze. Net zoals met de maximale snelheid van de toetsen en initiële toets-delay in Windows: die zijn beiden te traag. Natuurlijk is het goed dat je de cursor-delay niet op 0.0001 seconde kunt zetten, want dan kan je niet meer typen zonder dat karakters herhaaldelijk verschijnen. De snelste instelling is 'mode con rate=32 delay=1', en daarbij is de maximale rate te laag en de delay te hoog. Dat is verder offtopic natuurlijk, maar geeft wel een rare trent aan dat Microsoft de (power-)user te veel restricteert.
Een optie is wel goed, maar ik vraag me af wie liever een trage verkenner wil dan een snelle. Als ik zie hoe lang het voor een grote map duurt om de grootte te berekenen zou ik zo'n optie nooit aanzetten.

Maar los daarvan zie ik Windows al lang niet meer als OS voor de power user. In ieder geval niet met een standaard install.
Een optie is wel goed, maar ik vraag me af wie liever een trage verkenner wil dan een snelle. Als ik zie hoe lang het voor een grote map duurt om de grootte te berekenen zou ik zo'n optie nooit aanzetten.
Waarom zou (als het goed wordt geïmplementeerd) tijd kosten om de grootte te berekenen? Bij Everything kost het geen tijd. Het is instant.
En verder zou je de kolom letterlijk met twee klikken kunnen aan/uitzetten. (Rechtsklikken op de balk, en dan het vinkje bij kolom 'Size' uitzetten.) Dus... dat is geen reden om de optie niet te willen inbouwen.
Maar los daarvan zie ik Windows al lang niet meer als OS voor de power user. In ieder geval niet met een standaard install.
Een standaard install heb ik nog nooit gedaan... ;). Ik ben trouwens nooit klaar met configureren. Het is twee jaar geleden dat ik Windows installeerde; maar nog steeds pas ik regelmatig iets aan.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 juli 2024 23:03]

Opvragen van bestandsgrootte van bestanden, al dan niet in een map of onderliggende mappen is op zich een "dure" actie op een lokaal systeem. Met "duur" bedoel ik dat het heel veel resources vergt van CPU en drive.

Over het netwerk voeg je daar ook nog eens netwerk resouce verbruik aan dat lijstje toe. Maakt die actie dus nog veel "duurder". Maar dan wil jij dat soort onformatie vast ook nog hebben van drives die niet in jouw lokale netwerkomgeving zijn gekoppeld maar via het internet moeten worden aangesproken...opnieuw "duurder" dus.

En niet alleen "duurder", jij moet nu wachten totdat die informatie is verwerkt, want lege of tijdelijke data tonen is niet bepaald nuttig. Dat programmeurs hier niet standaard voor kiezen is niet meer dan logisch. Dat ze de gebruiker geen keuze bieden om dit wel in te stellen, dat is een andere zaak.

Het bestandssysteem NTFS maakt gebruik van MFT's. Elke partitie heeft 1 Master File Table en daarin is het supersnel zoeken naar de locatie en andere gegevens van bestanden. Maar dat is wel incompleet, content in bestanden moet wel eerst worden geindexed voordat deze doorzocht kunnen worden.

EveryThing zoekt dus eerst in de MFT en gaat vanaf daar verder. Andere software maakt gebruik van de index die door Windows zelf word bijgehouden. Dat is gelijk een flink stuk langzamer en hoe up-to-date- is deze index ten tijde dat deze word aangesproken?

Dat is namelijk een heel heikel punt. Hou je alles goed gescheiden in partities (Windows in 1 partitie, programmas in een andere partitie, persoonlijke data in een derde partitie en tijdelijke bestanden in de laatste partitie), dan duurt het maken van de index veel minder lang en blijft deze door het veel lagere aantal veranderingen ook veel langer compleet up-to-date.

Aangezien Microsoft alles in 1 partitie knikkert moet die index heel vaak worden bijgewerkt en loop je alsnog achter de feiten aan. Ja, je SSD is lekker rap en dat verbloemt nogal veel van de nadelen en ontwerpkeuzes in het NTFS bestandssysteem. Dus alles maar lekker op 1 hoop gooien en we zien wel waar het schip strandt.
...content in bestanden moet wel eerst worden geindexed voordat deze doorzocht kunnen worden.
Gelukkig heb ik zelden dat ik in content van tienduizenden of meer bestanden hoef te zoeken.
Je zit met de limiet van 255 karakters in padlengte; maar binnen die 255 karakters probeer ik in de map- en bestandsnamen al zoveel mogelijk aan te geven waar het bestand over gaat. Dus hoef ik zelden in de inhoud te kijken.
En dan gaat het wel gewoon rap (/instant) met Everything, én gewoon up-to-date hoor. En ook met gewone SATA-discs; SSD is niet nodig voor het snel zoeken met Everything.
Opvragen van bestandsgrootte van bestanden, al dan niet in een map of onderliggende mappen is op zich een "dure" actie op een lokaal systeem. Met "duur" bedoel ik dat het heel veel resources vergt van CPU en drive.

Over het netwerk voeg je daar ook nog eens netwerk resource verbruik aan dat lijstje toe. Maakt die actie dus nog veel "duurder". Maar dan wil jij dat soort informatie vast ook nog hebben van drives die niet in jouw lokale netwerkomgeving zijn gekoppeld maar via het internet moeten worden aangesproken...opnieuw "duurder" dus.
Duur of niet... ik merk daar helemaal niks van bij het zoeken met Everything in een pool van 5 miljoen bestanden verdeeld over meerdere harddisks; met inachtneming dat ik niet zoek op content (behalve in een kleine map met bestanden).
En niet alleen "duurder", jij moet nu wachten totdat die informatie is verwerkt, want lege of tijdelijke data tonen is niet bepaald nuttig. Dat programmeurs hier niet standaard voor kiezen is niet meer dan logisch. Dat ze de gebruiker geen keuze bieden om dit wel in te stellen, dat is een andere zaak.
Ik merk niks van dat wachten (met Everything), waar je 't over hebt. (Met in achtneming dat ik niet op inhoud hoef te zoeken.)
En die andere zaak: dat is waar ik het over had. Nl. dat Windows 'snel zoeken' niet heeft ingebouwd. Als één programmeur Everything in zijn eentje kan maken, dan vind ik het raar dat Windows deze zoekmogelijkheden en zoeksnelheden niet zelf bij Windows in wil bouwen.
Misschien is het ook wel stiekem een bewuste keuze van Microsoft, om cloud-gebruik te stimuleren en lokale opslag niet. Het lijkt erop dat lokale opslag niet 'te populair' mag zijn t.o.v. cloud opslag.
Microsoft wil natuurlijk graag dat je in de cloud gaat werken, met de daarbij behorende abonnementen. Met lokale opslag verdient Microsoft niks. Dan denk ik zijdelings trouwens ook gelijk aan de verplichting waar Microsoft mee bezig is: dat je een Microsoft-account moet hebben om Windows11 te kunnen installeren. Een gotspe... Allemaal méér gericht op (abonnementen in de) cloud, en minder op lokale opslag.
Dat vraag ik al sinds ik voor de eerste keer de Nautilus explorer mets tabs zag, meer dan 12 jaar geleden. Dus we kunnen windows straks verwelkomen in <2010.
Als in dit soort tabs? Waar 6 dagen geleden een artikel over is geschreven?
nieuws: Microsoft werkt weer aan tabs voor de Verkenner bij Windows 11
Das goed nieuws. Dat artikel had ik nog niet gezien. Thanks! Hopen dat ze het snel doorvoeren
Nee natuurlijk sluit Microsoft het niet uit dat ze ooit dit soort advertenties willen kunnen gebruiken. Anders begin je waarschijnlijk het experiment niet eens. Daarbij lijkt het bedrijf hoe dan ook nooit afstand te hebben genomen van de praktijk om gebruikers advertenties te voeren om er zelf aan te verdienen. Het feit dat het hoe dan ook al mogelijk bleek zegt verder genoeg.
tjah; je hebt het maar te slikken [..] of stapt over naar ander OS waar je wel de baas bent :+
Dat klinkt leuk, maar zolang ik niet de spellen kan spelen die ik wil spelen op dat andere OS dan wordt het toch een no-go (of dualboot... maar daar zit ik eigenlijk ook niet echt op te wachten)
Me de ontwikkelingen de afgelopen jaren rondom Wine en Proton heeft Valve er wel voor gezorgd dat het gamen op Linux vele malen gemakkelijker is geworden.
Het is zeker nog niet altijd 100% tinker-proof maar ik zit sinds December op Manjaro (Nvidia GPU) en heb nog maar 1 ding gehad waarom ik terug moest naar windows en dat was niet eens een game. Mijn TMX Pro racestuur wordt niet ondersteund doordat Thrustmaster geen Linux drivers heeft ontwikkeld.

Verder werkt alles onder Linux: League of Legends, Hearthstone, Diablo 2 en 3, Red Dead Redemption 2, Nier Replicant, F1 2021 (game werkt perfect, zij het zonder stuur) en sinds releaseday zelfs Elden Ring out of the box werkend.

Toegegeven, het is een utopie dat iedere game perfect zal werken en je zal links en recht af en toe wat moeten tweaken (Proton versies, startup params aanpassen e.d.) maar het is allemaal werkend te krijgen. En het werkt zelfs vaak nog beter, stabieler en sneller dan dat het op Windows doet.

Het is allemaal niet meer zo bar en boos als 10 jaar geleden gelukkig #thanksvalve!

//check https://www.protondb.com voor info over welke games goed werken en wat je er aan kunt doen. Deze site is vaak een lifesaver om games werkend te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Ryceck op 23 juli 2024 23:03]

Maar dan heb je het dus over games die via Steam gaan. Werkt AC Valhalla bijvoorbeeld ook?

En ik heb ook nog een Oculus Quest 2 en speel dan vooral PCVR. Werkt dat ook met een Linux OS?
Hearthstone en League of Legends welke ik aanhaal gaan niet via Steam maar via Lutris en werken perfect. AC Valhalla durf ik niet te zeggen omdat ik deze zelf niet heb maar wat ik zo lees is het mogelijk om de Ubisoft Launcher te installeren via Lutris en het zo werkend te krijgen. Dit is met Hearthstone en Battle.Net net zo. Heb zelf ook Mass Effect Legendary Edition bijvoorbeeld ook werkend gekregen via de EA Launcher langs Lutris.

Dus geen garanties maar ik geef je goede kans dat je een eind komt. Naast ProtonDB biedt ook de site van Lutris wat mogelijkheden: https://www.lutris.net

PCVR heb ik zelf niet maar ik weet wel dat Oculus (of beter gezegd Meta) een bitch is op dit gebied. Je zou via SteamVR wat voor elkaar kunnen krijgen en ik heb het eea langs zien komen over ALVR wat mogelijkheden biedt. Dit zal echter allemaal lang niet zo smooth gaan werken als dat het op Windows nu doet. Ligt in essentie dus aan Facebook/Meta dat ze geen Linux support hiervoor opzetten.
Hoe goed Proton ook is, het is echt niet op het niveau van Windows. De meeste games hebben gewoon kanttekeningen (als het al werkt), en zelfs als het een native port is heb je meestal extra bugs omdat 99% op Windows speelt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 23:03]

The Witcher 3, Civ 6, Civ BE, FF12, Tomb Raider en Red Alert 3 draaien hier anders prima.

Ik heb er nog een paar draaien, maar die speel ik effectief te weinig om te noemen. Toegegeven, speel vooral single player. Online gaming is nog wel een dingettje (anti-cheat die niet snap dat je geen Windows gebruikt).
ProtonDB houd het van veel meer games bij. Maar 21% van de top 1000 werkt out of the box zonder problemen.
https://www.protondb.com/dashboard

Het zal altijd meer gedoe blijven. De games zijn niet bedoelt om op Linux te draaien.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 23:03]

Dat is voor velen echt geen optie. Het grootste deel van mijn software is nu beschikbaar op Linux maar jemig wat werkt dat slecht. Alsof het op Windows nog niet genoeg bugs had...
Software installeren dat dan out of the box werkt is er op Linux gewoon niet bij.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 23:03]

wat voor obscure tools gebruik je dan? hier kleine 20jr linux, toegeven ~15jr terug was dat echt bagger; die lib/deb hell. inmiddels werkt dat vrij smooth en out of the box
Adobe CC werkt sowieso niet. Unity werkt bagger. Substance werkt bagger. Alleen Jetbrains werkt goed.
1 op 1 de tools uit windows in Linux werkend krijgen zal vaak issues opleveren inderdaad.
De hele Microsoft suite (Outlook, Office, Teams etc) ga je niet werkend krijgen en als het al wel lukt dan wordt je er knap treurig van. Beste is om dit los te laten en gewoon aan de gang te gaan met alternatieven (LibreOffice, Evolution) of webapps.

Er zijn tegenwoordig ZO veel mogelijkheden via webclients dat lokale apps vaak niet nodig zijn. Denk hier aan bijvoorbeeld Teams, Discord, Spotify, Whatsapp. Je hebt bijna geen executables meer nodig.

Wat voor tools gebruik jij zelf dan waar je tegenaan loopt?
Photoshop, Unity en Substance. Laatste twee hebben wel een native versie maar het werkt gewoon niet goed. Beide hebben problemen met de installer en als je 'm uiteindelijk weet te starten flinke bugs.
De Nvidia drivers hebben ook flinke problemen. Je kunt zo de helft van je performance verliezen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 23:03]

"Dit was een experiment dat niet bedoeld was om extern te worden gepubliceerd en het is uitgezet", aldus Brandon LeBlanc, senior program manager for Windows.
Keyword van de dag: "uitgezet", dus niet verwijderd.
Het is gewoon wachten tot Windows 'gratis' wordt en ze het gaan proberen terug te verdienen met advertenties, gebruikers(meta)data verzamelen en Store rommel proberen te verkopen.

Dit + het feit dat je geen Windows 11 kunt gebruiken zonder MS account staaft dit.

[Reactie gewijzigd door MightyFool op 23 juli 2024 23:03]

Je kan Windows 11 zonder MS account gebruiken. Source: ik gebruik het zonder MS account. Het duurde wel een tijdje vooraleer de optie verscheen om de stap over te slaan.
Je kan Windows 11 zonder MS account gebruiken.
Uiteraard. In de OOBE wizard gebruik je CTRL+SHIFT+F3. In audit mode kan je wel ergens de nodige voorbereidingen om de MS accountverplichting uit Windows te slopen/er omheen te werken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 23:03]

Ze hebben al aangekondigd dat dat in de toekomst niet meer mogelijk zal zijn.
Dan kun je geen local admin account meer aanmaken zonder zo'n ms-account eerst te gebruiken.
Dan is het dan einde Windows voor mij. Compleet belachelijk dat je je privacy moet opgeven, alleen om een PC te kunnen gebruiken.
Uiteraard kan er meer winst gemaakt worden door reclame aan te bieden, en ook iets met de data van Windows gebruikers te doen. Wasr komt die walgelijke drang vandaan? Het is vanwege de focus op aandeelhouderswaarde. Morele zaken hebben geen plek meer, behalve in de PR.
Wat zou je kunnen doen met die data?
- nog gerichtere reclame, profit.
- trend detectie, zoals welke applicaties populair zijn (misschien op basis van die info een Amazontje doen en zelf een app gaan pushen met dezelfde functionaliteit)
- detectie van illegale zaken (torrents van niet-vrije film etc)
Etc etc.
Ze nemen goede creatieve mensen aan, die kunnen vast nog beter dan ik iets verzinnen om nog meer geld binnen te harken met meer en meer onprettige functionaliteit (onprettig voor de eindgebruiker, prettig voor de aandeelhouder). Deze advertenties in Explorer geef een mooi voorbeeld. Het bewijst dat ze deze richtingen onderzoeken.
Ik heb meer het idee dat Microsoft niet anders kan dan de markt volgen. Google geeft alles “gratis” weg en hele meutes vallen daar voor en het wordt zelfs door Tweakers aanbevolen zonder disclaimer. Het is ons eigen krenterige gedrag dat hiertoe leid.
Mja , dit vind ik een zeer kwalijke zaak, 200 euro voor een stuk OS-software wat jouw advertenties gaat tonen ? .. alsof de bloatware na een verse installatie al niet genoeg was op windows 10 :(

Stel dat het waar zou zijn dat het oprecht een foute "experiment" was, dan nog ga je je af vragen wat men wel of niet in de toekomst kan gebeuren.. op mijn +2000eur pc ?

Mischien dat ik het wel bekende woord van Apple " Think different " nu eindelijk begrijp... mischien think different in linux vorm hoofdzakelijk , en macbook air (als het zonder problemen 7 jaar mee kan )

[Reactie gewijzigd door Metallize op 23 juli 2024 23:03]

In de tijd van Windows 7 heb ik het gekocht voor minder dan 200 euro (volgens mij 120 euro). Die kon ik gratis upgraden naar Windows 10 en daarna gratis naar Windows 11. Dus die eenmalige 200 euro heb ik 1x betaald en nu al meer dan 10 jaar plezier van het OS.
Op netflix betaal ik meer per maand en krijg ik meer reclame te zien van andere netflix series.

En Apple is niet veel beter, dat OS levert echt een hoop reclame van Apple features als je op je 2000+ kostende iMac niet inlogt met een apple-account maar met een lokaal account.
Het is een complexe zaak. Aan de ene kant levert een Microsoft licentie op den duur echt veel value, ook ik heb een W7 licentie als student gekocht waar ik nog altijd gebruik van maak. Op het eerste gezicht slaat het nergens op, vanuit business perspectief.

Echter is het natuurlijk deel van hun business model. Uiteindelijk wil men dat men zo min mogelijk overstapt naar concurrende operating systems. Zou je iedere 5 jaar 200€ moeten betalen, wordt het al snel interessant elders te kijken. Op die manier zou Microsoft z'n eigen machtspositie dus om zeep helpen, ondanks dat niet onterecht zou zijn.

Als Microsoft hier dus verder pusht naar software-as-a-service, aangevuld met reclame, vraag ik me af hoe snel ze de enthusiasts weg weten te jagen. Zeker nu aan de andere kant Linux z'n grootste nadeel voor de massa (geen games) van zich af weet te schudden.
Er is verder niks gezegd over of dit Windows Home of Pro was, of misschien een idee voor een nieuwe gratis variant.
200euro?
Je kunt het gewoon gratis downloaden van de microsoft website: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10. Volgens de voorwaarden mag je hem gebruiken voor development en test toepassingen.
Dat noemen we hier een "proefballonetje" :+

Voor "gratis" varianten van het OS, prima. Voor betaalde versies van het OS, graag de opt-in om deze "advertenties" wel te tonen indien gewenst....opt-in!
Ik weet niet of dit een proefballontje was. Met een proefballontje wil je de reacties peilen. Er is voor MS geen rocketscience nodig om te weten dat dit de reactie zou zijn. Daar zijn al genoeg andere voorbeelden van geweest.
Ik geloof best dat het een ongelukje was maar het was wel een voorbode van wat er ooit gaat komen.
“Oeps”

Net als destijds per ongeluk mensen automatisch updaten in Windows naar Windows 8 toen, met achteraf “was niet de bedoeling” maar ondertussen een grote update rate.

Het zijn nogal wat “oeps” momentjes bij Microsoft die als ongelukje worden weggezet zodra de community zich negatief uitspreekt.
Als het "per ongeluk" gelekt is hebben ze hun controle systeem niet op orde. Wie weet wat MS dan nog meer "per ongeluk" lekt.

Als het een intern mededelingensysteem is voor medewerkers in een bedrijf, zoiets als "Let op, de H schijf is kapot", dan kan ik er nog wel wat nuttigs in zien.

Ordinaire advertenties? Dan lijkt het me een ideaal aanvalsdoel voor hackers. Niets leukers als inside info halen uit geopende advertenties in verkenner. Denk dat de bekende landen hun hacktools al aan het opwarmen zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.