Windows 11-testbuild toont Office 2021-abo in systeeminstellingen

Microsoft heeft aan een deel van de Insider-testgebruikers een buildversie van Windows 11 vrijgegeven waarin eventuele licenties op meerdere Office-producten zichtbaar zijn in de accountinstellingen.

Een beperkte groep testgebruikers van previewbuild 25126 van Windows 11 in het Dev Channel krijgt beheeropties voor meerdere Office-producten bij zijn accountinstellingen te zien. Het gaat dan om alle ondersteunde versies van het kantoorpakket, zoals Office 2021 en Office 2019. Office 2021 verscheen in oktober vorig jaar.

Als ze licenties op die software hebben, kunnen ze via een directe link details zien en kunnen ze Office installeren bij de accountinstellingen van Windows 11. De functie is een uitbreiding ten opzichte van een eerdere integratie, waarbij alleen details van een Office 365-abonnement bij de accountinstellingen getoond werden. Microsoft kondigde die functie in oktober vorig jaar aan.

Microsoft geeft de functie in eerste instantie aan een kleine groep gebruikers vrij om, naar eigen zeggen, te zien hoe deze landt bij gebruikers. Bij positieve feedback brengt het bedrijf deze naar alle gebruikers.

Microsoft Windows 11 testbuild Office

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

27-05-2022 • 14:04

116

Submitter: TheVivaldi

Reacties (116)

116
114
46
2
0
47
Wijzig sortering
Voordat iedereen begint te klagen. Ik vind het zeer logisch dat ze dit doen. Windows en Office horen bij elkaar voor Microsoft. Vanuit gebruikersgemak voor meeste gebruikers is dit ook prima, omdat ze steeds meer naar subscription based gaan met Office pakket.
Weet je waarom mensen klagen? Omdat Microsoft wederom weer probeert een product door je strot te duwen en geen enkele vergelijkbare producten toont zoals open office.

Microsoft doet alsof hun producten het enige goede is. Concurrentie kent hierbij geen plaats.
Maar dat is toch overal zo? Ik zie bijvoordeeld op menigeen Linux-distributie (en ik ben al jarenlang dagelijks fervent Linux-desktopgebruiker!) ook geen alternatieven staan. Ja, ze zijn er, maar het is niet dat er een venster verschijnt met “Wilt u geen LibreOffice? Kies dan hieruit:”. Ook dáár heb je het in eerste instantie te doen met wat je krijgt meegeleverd. En dat geldt ook voor o.a. Android, iOS, BSD, macOS en AmigaOS 4. Op veel besturingssystemen is er maar één standaardpakket (Office, webbrowser, mediaspeler, noem maar op) en word je geacht zélf een ander pakket te zoeken als het standaardpakket je niet bevalt. Dát is hoe het werkt.

En op zich niet geheel onlogisch vanuit de maker(s) gezien, want elders werkt dat ook zo. In een BMW-showroom zal de dealer ook niet zeggen “O, maar wist u dat u ook Toyota-accessoires kunt kopen?”.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 28 juli 2024 15:54]

Ben het niet eens met OP hoor, maar je vergelijking is wel een beetje mank. Office en Windows van hetzelfde bedrijf. Mint en LibreOffice bijvoorbeeld niet. Het is alsof jouw BMW dealer ook nog begint over BMW Wax en BMW handschoenen.
Nee, want het ging er om dat Microsoft volgens de OP alternatieven zou moeten tonen. BMW-handschoenen zijn geen alternatief voor bijvoorbeeld een BMW i3, maar een Toyota Yaris is dat wel.

Edit: dat klopte niet helemaal. Ik heb mijn vorige reactie dan ook gecorrigeerd.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 28 juli 2024 15:54]

Dus jij zegt dat MS bij Windows alternatieven zoals Ubuntu aan moet bieden? Het gaat om de aanvullende accesoires, niet om het OS...
Ik zeg dat niet, de persoon waar ik in eerste instantie op reageerde zei dat. Ik reageerde daarop door te zeggen dat dat niet logisch was, maar blijkbaar snapt niet iedereen de strekking van wat ik zei.

Het gaat inderdaad om accessoires, maar BMW-accessoires zijn geen Toyota-accessoires. Het zou niet logisch zijn als BMW die zou aanprijzen, net zoals het niet logisch zou zijn als MS, Ubuntu, etc. allerlei alternatieven gaan aanprijzen voor hun standaardsoftware.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 28 juli 2024 15:54]

voila, daar zijn we.
Niet dat ik dit graag heb, maar ik kan het niet echt verkeerd vinden.
hun eigen producten aanprijzen, dat doet iedereen wel en is ook de logica zelve.
Het is niet zoals sommige anderen dat ze hun producten aanprijzen, maar ook maken dat concurrerende producten en methodes onmogelijk maken of verhinderen.
openstellen van kabel, glasvezel, ... Apple Pay, store ed.
Dat zijn dingen waarover je kan klagen en discussiëren.
Dat doen ze al in wsl.
Voor de meeste mensen zijn dit geen aanvullende accessoires, maar net die producten waarom ze een computer gebruiken. Het OS kan hen meestal gestolen worden, zolang het maar Windows is natuurlijk }:O
Ja in de BMW showroom staan er ook BMW Kuisproducten , BMW sleutelhangers, BMW kinderauto-trapper, BMW fiets, ...
Maar geen Peugeot peper en zout vaten, Peugeot fietsen, noch Toyota Yaris, ...
Maakt BMW daarmee misbruik van een dominente marktpositie?
Ik weet niet of het zo is, maar als je je auto niet bij de dealer laat onderhouden, maar bij Jan Piet Steeksleutel op de hoek, ben je een aantal garanties kwijt.
Daarmee heeft BMW nog steeds geen dominante marktpositie. Het punt dat ik keer op keer denk te moeten maken is dat er twee dingen nodig zijn voor misbruik van een dominante marktpositie:
  • Misbruik
  • Een dominante marktpositieli]
Telkens weer kom ik voorbeelden tegen van bedrijven die slechts 1 van beide hebben en ik snap de relevantie niet.
Ik kreeg bij mijn install van pop os gewoon de hele Libreoffice suite aangeboden dus dat argument gaat echt niet op voor elke distro.
Daarom schreef ik ook “menigeen”. Er zijn uitzonderingen.

Maar ik had het meer over de keuze. Doorgaans worden er pakketten voorgeïnstalleerd of als keuze aangeboden, maar het is bij de meeste distro's niet zo dat je volop keus hebt voordat je aan de slag gaat. Áls je al keus hebt, dan is het meestal vooral een keuze van LibreOffice wel of niet, maar geen keuze uit bijvoorbeeld Calligra Office of GNOME Office. (Niet dat die nu zo goed zijn, maar het argument waar ik in eerste instantie op reageerde had het over zó'n keuze.)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 28 juli 2024 15:54]

Het verschil is dat je voor Linux en libre office niet hoeft te betalen, bij windows en ms office is dat wel zo.
Het ging niet om het betalen, het ging om het eveneens ontbreken van een keuzemenu.
Het verschil is natuurlijk hetgeen dat microsoft je opdringt geld kost. Dan krijg je weel last van sunk cost fallacy e.d.
OpenOffice is géén alternatief als je jezelf als bedrijf ook maar enigszins serieus neemt (en wil dat je klanten jou ook serieus nemen). Leuk voor thuis maar daarbuiten is er nog een héle wereld..

En ja dan doel ik op rechtenbeheer (IRM) en Sharepoint en dergelijken.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 28 juli 2024 15:54]

Als je op het automatiseren van documentatie en/of Excel werkbladen doelt, dat kan tegenwoordig al met 1 .dll en powershell. Hoef je helemaal geen Office-pakket meer te installeren. En ja, die dll is van Microsoft zelf en staat alle CRUD acties toe.

Powershell werkt tegenwoordig ook op Linux, dus in hoeverre je geautomatiseerde documentatie op Windows moet leunen, dat is een groter discussie-punt dan uit jouw commentaar blijkt.

Mijn ervaringen met SharePoint zijn van enkele jaren geleden en ik was destijds echt niet onder de indruk van de kunsten die het uit kon voeren. Zodanig zo dat ik naar andere alternatieven op zoek ging en Owncloud beviel me stukken beter. Maar dat is tegenwoordig NextCloud.

Koppeling van rechten beheer in je AD omgeving (cloud of on-premise) en Linux is inderdaad vervelender. Maar ook daar zijn oplossingen voor. En nu dat alsmaar meer via het web (SAML) word geregeld is ook dat een minder groot probleem dan dat het ooit was.

En ja, aan het eind van de dag kan de juiste eindgebruiker de geautomatiseerde documentatie met LibreOffice/OpenOffice/OnlyOffice ook inzien en bewerken.

Zal bovenstaande alles gemakkelijker/gestroomlijnder gaan in een compleet Windows eco-systeem? Voorlopig nog wel.

Kan je een soortgelijke omgeving ook opzetten in een Linux eco-systeem? ja, en dat is ook gemakkelijker/gestroomlijnder dan een omgeving waarin Windows en Linux samenwerken. Maar grenzen zijn aan het vervagen.

Microsoft is een keuze, net zoals Linux dat is. Dat jij in je post stelt dat Windows het enige systeem voor bedrijven is, dat is het dus zeer zeker niet.
Nee, ik heb het over IRM en bijv. SharePoint….. dat staat er immers 😉

EDIT: probeer maar eens via ene mobiel device zonder Office te gaan werken in een corporate omgeving waarbij conditional access gebruikt wordt. Of vanaf een laptop/desktop in zo’n omgeving te werken voor mijn part. Als CA en IRM goed ingericht zijn krijg je geen document geopend, bewerkt, of opgeslagen…

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 28 juli 2024 15:54]

Nee dat is juist prima. Maar het geeft aan dat OpenOffice/LibreOffice géén match is voor MS Office in corporate omgevingen. Dát zei ik namelijk daarvoor al...

M'n stelling was (en is) dat in zakelijke omgevingen MS Office simpelweg geen gelijke kent. Juist vanwege IRM en CA en alles wat je kunt regelen binnen een M365-abonnement waarbij je én een Windows licentie én Office hebt, met alle veiligheden en extra's erop en eraan die je nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 28 juli 2024 15:54]

Relax, je ziet het enkel als je een licentie hebt.
En hoe weet MS of ik een licentie heb ? Gaan ze mijn windows serial linken aan een online id of iets dergelijks? Dat lijkt me verre van wenselijk. Alleen al omdat ik het recht heb mijn licenties door te verkopen.
Ja als je inlogt met je outlook account in Windows is alles gekoppeld al
En wie heeft ons verplicht in te loggen met een account? Dit zou dus betekenen dat we onze licenties niet kunnen verkopen ?
Standaard Microsoft Windows 11 login, ja je kan inloggen zonder Outlook/Microsoft account maarja veel mensen doen dat niet omdat het handiger is.
Microsoft maakt het steeds moeilijker om zonder Microsoft account in te loggen. De Windows 11 laptop die ik een paar maanden terug heb aangeschaft, had geen mogelijkheid om zonder Microsoft account in te loggen.

Nu ben ik geen fan van alles naar de cloud te verhuizen, maar er zijn genoeg use cases waarbij de cloud nuttig is en/of kan zijn. Maar goed, niet voor alles. Nu heb ik maar 1 Windows 11 apparaat en heb geen nut noch het verlangen om instellingen tussen applicaties te synchronizeren. Mijn data, mijn verantwoording.

Daar hoeft Microsoft niet aan mee te helpen en/of winst over te draaien. Maar die dwingende hand van Microsoft, dat staat me dus flink tegen. En hun neiging om alsmaar meer de 'Microsofts way or the highway'-strategie in Windows 11 te implementeren, dat zet ook kwaad bloed. Als ik zulk soort producten zou willen, dan had ik wel geinvesteerd in Apple apparatuur.

Kortom, voor mij verliest Windows met versie 11 zijn waarde. Gebruik op een andere, oudere en veel kariger qua hardware, laptop al 6 maanden Pop!_OS als mijn dagelijkse "driver". De Linux desktop is zeer zeker niet zonder fouten, maar ook ver van de 'ramp' die Windows fan-boys beweren dat het is.

Zodra de garantie-periode van mijn nieuwe laptop verlopen is, dan denk ik niet dat Windows 11 nog een heel lang leven beschoren is. Ik heb Microsoft's gezeur aan mijn hoofd in Windows 11 niet nodig. Ik verwacht dat Microsoft minder aan het zeuren is op machines die in Europa/Nederland worden verkocht. Hier in Zuid-Amerika is die ervaring toch een stuk minder.

Maar goed, ik heb ondertussen goed genoeg door dat ik Microsoft veel minder nodig heb dan dat Microsoft mij(n profiel) nodig heeft. En de praktijk leeert me dat de Linux desktop voor mij en mijn doeleinden een waardig alternatief is.

Microsoft Office is daarbij niet zo'n groot verlies.
Ze maken het lastiger maar het kan nog steeds, cancel/annuleren en je krijgt de vraag of je met een kreupel OS verder wilt :) - graag!

Ook ergerlijk is het gezeur of de standaard opties in edge ingesteld mogen worden (default is dan ‘ja’)…. Dat bepaal ik zelf wel, ook na een niets zeggende update…
Noem mij 1 apparaat wat ik in een doorsnee winkel kan kopen welke niet dwingt om met een account in te loggen, Android, Apple, Microsoft, maakt niet uit. Koop je een Samsung device dan mag je naast een Google account ook nog een Samsung account aanmaken.

Dat is uiteindelijk ook wat de doorsnee gebruiker wilt, gewoon inloggen met zijn account, restore everything from previous device, backup everything automatisch & gaan. Waar is de tijd dat je nog manueel je contacten lag te exporteren en te importen bij een nieuwe telefoon?

Er is maar 1 probleem bij de doorsnee gebruiker, die zet het device aan en vervolgens zegt die oei, mijn Apple/Google/Microsoft account? Wat was dat nu weer? En wat was mijn wachtwoord nu ook alweer? Als je daar een optie lokaal account onder zet dan duwt de doorsnee gebruiker gemakshalve op lokaal account gebruiken maar dan word er uiteraard niets gesynchroniseerd. En dan gaat de gebruiker klagen dat het bij de concurentie veel beter werkt want nu is die al zijn favorieten en automatische login gegevens in zijn browser kwijt.

Overigens laat MS wel degelijk lokale accounts toe in Windows 11, het is enkel de Home versie, gericht op consumenten die er niets van kennen, waar je die optie niet meer krijgt in de OOBE.
"Zodra de garantie-periode van mijn nieuwe laptop verlopen is, dan denk ik niet dat Windows 11 nog een heel lang leven beschoren is."

Waarom wachten?
Mijn nieuwe laptop opgestart om te kijken of alles werkte en daarna de SSD eruit (voor garantie) en mijn grotere SSD erin en Linux erop. :D
Maar hoezo ssd eruit voor garantie ?

Wij sturen (asus) notebooks voor reparatie altijd -zonder- harddisk terug wanneer daar iets mee aan de hand is (tenzij het de hdd is natuurlijk)
De reden dat ik dat doe is vanwege:

1. Anders kan een fabrikant lopen zeuren dat je de software is en niet hardware.
2. Privacy als ik de laptop moet opsturen vanwege een defect. (merk kan moeilijk doen als de SSD eruit is)
3. Een grotere SSD erin.
4. Een beter merk SSD erin.
5. Een snellere SSD erin.

En dat allemaal met een simpele SSD wissel. :D
Meeste licenties zijn vandaag al niet te verkopen want slechts zeer weinig mensen hebben een retail licentie die doorverkocht kan worden.
Rustig maar, het gaat puur om de subscription based licenses die je niet kunt verkopen. mochten overigens ook retail zichtbaar zijn, die kun je natuurlijk gewoon verkopen. 😎
Office 2021 en 2019 zijn toch geen subscriptions?
Nope, en als die worden weergegeven (aangezien dat retail versies zijn) kun je ze dan ik gewoon verkopen mocht je dat willen (lijkt me).
Misschien handig even in te lezen hoe de meeste huidige Office licenties werken, het is niet meer Office 2003 enz. ;)
Je koopt dus vrijwel altijd, zeker als particulier, een abonement 'licentie', die wordt gekoppeld aan je Microsoft account en zodra jij ervoor kiest om dat Microsoft account te koppelen aan jouw pc weet Microsoft dus dat het jouw pc is en dat jij een Office abonement hebt, dat heb je dan dus volledig zelf gedaan.
Office abonementen kon je sowieso al niet doorverkopen, tenzij je het complete Microsoft account doorverkoopt aan iemand die een 'tweedehands' doorlopend abonement wilt kopen?...
Dat staat toch in het artikel? "all supported Microsoft 365 Office products licensed to your account". Microsoft verkoopt doorgaans user licenties, dus die moet je koppelen aan een account om te kunnen gebruiken.
In een auto kan je toch ook niet kiezen tussen Android Auto CarPlay of iets van de fabrikant? En dat terwijl ik bijv liever TomTom wil, ja niet de app maar hoe die op de kast draait.

Volgens mij doet iedereen dat. Op mijn Mac zit ook default Apple Office applicaties op - toch gebruik ik ook Office. Daar zitten zelfs insider functies op die ik op Windows insider niet heb.

Men zou zelf prima moeten kunnen kiezen ipv zeuren dat het meegeleverd wordt.

Deze “discussie” bestaat al sinds de browser en de gehele markt spreekt voor zijn eigen winkel, wat logisch is. Zakelijk gezien zal er toch weinig animo zijn om voor alternatieve software te kijken.
Euh bij mijn vorige BMW had ik wel de keus om een TomTom te kiezen ipv de standaard BMW navigatie.
De TomTom is dan wel bovenop dashboard, met kabels en zo, terwijl de die van BMW in de console verwerkt zit.
Kan natuurlijk ook een service van de garage geweest zijn.
Dus exact hetzelfde als wat Microsoft doet, Office aanbieden als geintergreerde optie, en je de mogelijkheid geven om zelf gewoon een alternatief te installeren....
Ja ik kan ook een TomTom op je dashboard plakken net zoals je bij een Windows laptop ook een iPad los erbij kan kopen. Als die TomTom op dat ingebouwde schermpje zat - snapte je wat er bedoelt wordt.
Zo’n los kastje kan er wel vanaf bij de verkoop van een nieuwe auto met de huidige marges, de goodwill van de klant is het wel waard…
In een auto kan je toch ook niet kiezen tussen Android Auto CarPlay of iets van de fabrikant? En dat terwijl ik bijv liever TomTom wil, ja niet de app maar hoe die op de kast draait.
Euh ja dat kan ik wel. Ik gebruik Android Auto omdat ik dat prettig vind. Maar de fabrikant heef ter ook een navi systeem in gezet. De keuze is aan mij
Ja het is CarPlay/AA of fabrieksding. Er bestaan ook systemen zoals Garmin, TomTom etc. Die kan jij niet kiezen, die biedt je auto leverancier ook niet aan.

Daar hoor je ook niemand over, behalve als Windows Office promoot. Apple’s Office suite zit default op elke Mac, inclusief Apple Music en alles van Apple. Dan zeuren we toch ook niet over dat Apple z’n eigen software voortrekt?
Google Auto Carplay vergelijken met een navigatiesysteem.

Dat lijkt erop dat je Android 12 vergelijkt met een simpele muziekspeler.
Misschien omdat microsoft voor openoffice geen registratiegegevens van de gebruiker heeft en voor hun eigen producten wel?

Ik vind je reactie hier wel wat overdreven, je ziet de gegevens alleen als je al een product geregistreerd hebt, anders zie je het niet, wat is daar door de strot duwen’ aan?

Overdrijven is ook een vak!
Het gaat erom dat je in instellingen bij accounts (waar je sowieso al informatie van je MS account ziet indien gekoppeld) je meer instellingen van je MS account kunt zien en aanpassen. Zoals je op je iPhone bij instellingen ook dingen aan je apple id kunt aanpassen.

Er wordt dus niks 'door je strot geduwd'. Als je het hebt gekocht kun je nu zien dat je het hebt gekocht ipv dat je dat alleen op de website van je MS account kunt zien.
Een optie ergens tonen is niet "door je strot duwen". Overdrijf niet zo...
als je wil klagen, doe dat dan over het feit dat ze een trial voor microsoft office promoten bij een clean install, maar dat doen ze ook nog voor een hoop andere store apps. je mail-instellingen voor outlook (dus niet outlook express zoals vroeger meegeleverd was met windows) zitten ook al jaar en dag in het (classic) control panel
OpenOffice is zo goed als dood, ha dan LibreOffice genoemd ;) .

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 28 juli 2024 15:54]

SaaS, subscription based en cloud, de "toekomst". Dat dus ook met geen ander alternatief idd behalve open office / libre office maar ok, niet perfect natuurlijk maar ruim voldoende. Wederom tevens omdat het closed source is de ms producten zal de compatibiliteit altijd een matige ervaring blijven.
Ach ja.. vroeger hadden we terminal - server, daarna de eigen PC met alles lokaal, tegenwoordig weer client - server/ cloud. Dus het wachten is tot de slinger weer terugvalt omdat we er achter komen dan alles in de cloud ook zo z'n nadelen heeft...
We zullen inderdaad nog gaan ondervinden wat de resultaten daarvan zijn. Ik ben benieuwd, een IT collega had er wel al ruim n decade ago voor gewaarschuwd. Verbaasd me eigenlijk niets dat ze nu dus zover zijn gegaan. Voor ms is het heel erg voordelig ja, nog meer controle.
Ja, leuk en aardig, maar Apple doet dat ook niet. Ze zijn het niet verplicht om te doen.

Buiten dat, het is niet om een product aan te schaffen of te downloaden (daar heb je de office app voor), maar om account informatie in te zien.
hoe anders is dit dat Mac OS met Numbers komt en Keynote?...
Weet je waarom mensen klagen?
Omdat ze de bel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt? ;-)
En dat mag niet? Ze gaan bij de KFC toch ook niet zeggen, maar wist u dat ze bij de Mc Donalds ook burgers hebben?

Vind het echt onzin dat je (ook al ben je marktleider) andere producten zou moeten laten zien van de concurrent.
Als OpenOffice wilt kunnen ze ook gebruik maken van de integraties die OneDrive bied. Het is niet aan Microsoft om voor ieder product zelf een integratie te schrijven.
Ze proberen niks door je strot te duwen. Ze laten de office licentie zien die je hebt met deze functie.
Waarom zou MS reclame moeten maken in hun systemen voor concurrenten?

OpenOffice is allang niets meer. Noem het Libre Office. Dan kom je tenminste nog over alsof je weet waar je het over hebt.

Zou nu BMW voor de zekerheid ook het Peugeot-logo moeten tonen in het beeldschermen in de auto.
Omdat ze anders geen ruimte bieden aan hun concurrenten?

[Reactie gewijzigd door jqv op 28 juli 2024 15:54]

Jij moet niet drammen windows 11 is gratis!
Al geef je me geld, zou ik W11 niet willen installeren op mijn laptop. Heb het draaien op mijn desktop, en tot nu toe is W10 toch wel superieur. Ik neem aan dat W11 qua features eind volgend jaar pas gelijk zal lopen met W10, dan pas zou ik het overwegen (zolang die start menu een update krijgt, want die van W11 is echt bagger).
Dan installeer je toch lekker het alternatief op het besturingssysteem van de zelfde ontwikkelaar? Of heb je ook een Apple account op je Android telefoon?
Volgens mij zie je dit alleen wanneer je een licentie hebt en je met je MS account in Windows bent ingelogd. Zie dit stukje uit het artikel:
Als ze licenties op die software hebben, kunnen ze via een directe link details zien en kunnen ze Office installeren bij de accountinstellingen van Windows 11. De functie is een uitbreiding ten opzichte van een eerdere integratie, waarbij alleen details van een Office 365-abonnement bij de accountinstellingen getoond werden. Microsoft kondigde die functie in oktober vorig jaar aan.
Ik ben geen Fan van Windows 11, nog niet uitgeprobeerd, maar wat ik tot nu toe zie ik een Windowsversie die veel weg heeft van een macOS, namelijk, behoorlijk afgesloten en afgeschermd en claustrofobisch. }:O

Maar toch nog, je wordt volgens nergens toe verplicht? Waarom moet het aan Microsoft liggen om de gebruikers erop toe te wijzen dat er alternatieve en concurrerende software bestaat van hun eigen producten.
Moeten ze Clippy weer terugbrengen, "Hé ik zie dat je windows probeert te installeren, Wist je dat je ook Linux kunt installeren?"

Je bent vrij om OpenOffice, LibreOffice, Googlesheets, of Numbers van Apple (o wacht, dat kan niet want die is er alleen voor macOS) gebruiken. :>
Weet je waarom mensen klagen? Omdat Microsoft wederom weer probeert een product door je strot te duwen en geen enkele vergelijkbare producten toont zoals open office.
En ik persoonlijk snap oprecht niet wat hier mis mee is. Marketing is marketing, je ziet een BMW dealer toch ook geen posters ophangen "Er bestaan ook Mazda's!"
Nee dan Apple, als er iemand marktleider is in concurrentie vernietiging, is het Apple wel. Microsoft geeft je gewoon de optie om alles te installeren wat je wil, ze tonen hiermeer slechts welk abonnement van Microsoft aan je 365 (let op; Office) account hangt. Meer dan logisch.
Een reden om hierover te klagen is dat het weer alleen voor Office geldt en niet voor andere abonnementen, bv waarom scherm ergens waar alle abonnementen ook van derden worden weergegeven?
Waarom zou Microsoft abonnementen van derden moeten aanprijzen? Dát zou pas raar zijn.
Hoezo? Ze bieden toch ook bijvoorbeeld apps van derden aan in de Microsoft Store? Ze ontwikkelen zich als een SaaS die het voor ontwikkelaars zo gemakkelijk mogelijk wil maken, dus het tonen van abonnementen van derden vind ik dan niet zo'n gek idee.
Maar geen abonnementen van derden. Het zou prima kunnen als je via de store abonnementen af kunt sluiten.
Abonnementen dia ik via mijn iPhone aanschaf staan ook mooi opgesomd in mijn Apple account, daarbij is Apple+ niet meer of minder zichtbaar dan het Spotify, Tinder of Strava (proef)abonnement binnen dat deel van iOS.

https://applebase.net/wp-...e-Music-Subscriptions.jpg
https://support.apple.com/nl-nl/HT202039

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 28 juli 2024 15:54]

Dat komt ook omdat je waarschijnlijk je iPhone hebt gebruikt voor die abonnementen waardoor Apple ook inzicht heeft in die accounts. Microsoft heeft die inzicht niet, want die verzamelen die gegevens niet en kun je gewoon abonnementen afsluiten buiten Windows om.
Dat klopt, maar dat kan bij iOS ook. De bedrijven verkopen via de Microsoft Windows Store ook gewoon applicaties al dan niet met een abonnement.

https://www.microsoft.com...ns/subscription-basedapps
Maar het volgens mij kun je het abonnement niet via de Windows Store afsluiten. Alleen Apple en Google verplichten dat. Microsoft heeft die informatie gewoon niet.
Ook bij iOS zie je de abonnementen van buiten de appstore niet in je instellingen.
Dat kan natuurlijk alleen als die abonnementen via Microsoft zijn afgesloten, anders heeft Microsoft daar geen gegevens over. Bij Apple hebben ze het inderdaad zo ingericht. Ideaal, want je weet altijd precies welke abonnementen je hebt lopen, wanneer die verlopen en wanneer de volgende termijn in rekening wordt gebracht. Er zijn daardoor weinig mogelijkheden voor commerciele aanbieders om je te bedriegen met bv tijdelijke korting waarvan je niet duidelijk kan zien wanneer deze verloopt of onder welke voorwaarden deze vervalt.

Maar helaas ligt Apple daardoor nu wel onder vuur, zowel van aanbieders van apps als van Europa. Blijkbaar willen mensen liever bedrogen worden en liever geen duidelijk overzicht van hun apps en abonnementen.
Niet alleen Apple, toch? Als ik een abonnement afsluit op Android, dan zie ik dat ook terug in de Play Store. Mits afgesloten via de Play Store, uiteraard.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 28 juli 2024 15:54]

Abonnementen van derden weergeven betekent dat derden Microsoft toegang moeten geven tot deze gegevens. Aangezien elk bedrijf hun eigen facturatie/abbo systemen gebruikt zou dat nog wel eens een grote klus worden.

Het zou simpelweg kunnen, als alle software makers het mee eens zouden worden met Microsoft, maar dan moet MS dat willen en ondersteunen.
Eens, in de enterprise zet je dit gewoon uit en gebruik je je KMS server.
Mwah, een KMS server is niet helemaal meer van deze tijd. Anno 2022 is het ook vrij normaal om subscription based vanuit de cloud te hebben. KMS werkt voor geen meter op machines die AAD joined zijn en door een MDM oplossing worden beheerd.
Ik heb nog nooit office gebruikt en heb totaal geen interesse in office. Waarom wil in dan wel reclame voor office op mijn pc ?

Dit is gewoon een nieuwe vorm van bloat Die net zo irritant is als edge en alle andere meuk die ze inbouwen.
geen een optie in de store en klaar. Maar ook die store moet OPTIONEEL kunnen zijn. gewoon te verwijderen dus en eventueel als .msi te downloaden als je het toch weer nodig hebt.
Dit is geen reclame. Als jij een license key hebt, enkel dan toont MS dit in jouw account instellingen zodat jij eenvoudig Office kunt installeren in plaats van dat je zelf moet gaan inloggen op de office site om de installer te gaan downloaden.
Store is te verwijderen, maar inderdaad niet via een handig knopje.

Verder bieden ze het aan, de massa heeft namelijk wel interesse in een Office pakket, en ze gaan hun product echt niet speciaal voor jou aanpassen 😇

Verder is het verzorgen van een overzicht van je abonnementen bij Microsoft geen bloat, maar een handige service (ze weten het toch we van je als je het al afneemt…)
Ik ook, ook overzichtelijker, net als een Google account.
Dat ze 'bij elkaar horen' is leuk voor Microsoft. Maar op deze wijze drukken ze ook concurrentie iit de markt en dat mag niet. Zie ook Internet Explorer.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 28 juli 2024 15:54]

Dat Windows en Office bij elkaar horen is inderdaad wel zo. Het begon destijds al met Word en Excel als vervanger van WordPerfect en Lotus 123.
In de bedrijfswereld is er inmiddels geen concurrentie voor Office meer.
De meeste gebruikers zijn zo aan Office gewend dat Office alternatieven niet geaccepteerd worden.
Als Microsoft Office ook voor Linux geschikt zou maken dan wil ik nog wel eens zien wat hun Windows marktaandeel gaat doen. Maar Microsoft zal dat nooit doen.
Ik wil gewoon een licentie op te installeren software zonder koppelingen van die licentie aan andere software. Als ik een Peugeot koop hoeft dat toch ook geen relatie met een citroen te hebben om functioneel te zijn?
Ik wil ook gewoon off Line werken en baal ervan dat default alles in een MS cloud gaat. Gewoon mijn eigen cloud storage en geen stiekeme toestanden als default.
Mijn Win licentie staat dus los van Office. En dat moet zo blijven. Anders moet MS dat maar als package gaan verkopen!
... om te zien hoe deze landt bij de gebruikers... Lieve help, zijn ze bang voor protest of zo? Oproer in de community? Zouden er echt mensen zijn die zich een uitgesproken mening gaan vormen over zo'n onbenulligheid?

Dit lijkt me eerder een gevalletje van "Windows 11 zo veel mogelijk in het nieuws houden" in de hoop dat mensen zo snel mogelijk gaan overstappen.
Het is natuurlijk gewoon A/B-testen, dat is precies waar de early builds voor zijn. Als je geen proefkonijn wil zijn moet je geen Windows gebruiken, of in elk geval geen insider previews draaien.

Helaas zit alle software tegenwoordig vol met telemetrieverzamelende functies omdat stilletjes je gebruikers bespioneren een stuk goedkoper is dan een uitgebreid, langdurig onderzoek met betaalde testers op te zett3n.
Betaalde testers geven totaal geen inzicht in de manier waarop gebruikers de software gebruiken. Betaalde testers testen alleen of de software werkt zoals het zou moeten werken volgens de features/specificaties. Je kunt met betaalde user testing werken, maar dan moet je alsnog een groep hebben die groot en representatief genoeg is, en als je dat continue wilt doen, dan is het gewoon veel effectiever om telemetrie te gebruiken. Zeker met zoiets als Windows waar zo veel miljoenen gebruikers in zijn met zo veel verschillende wensen dan is dit representatiever.
Oh, efficient is het zeker, men is tegenwoordig gek genoeg om eerst te betalen voor hun OS en dan tester te spelen. Win-win natuurlijk, geld én data!

Al die telemetrie heeft Windows 10 Mobile niet gered en het duwt langzaam Windows verder van de afgrond. ChromeOS is van een grappigheidje gegroeid tot een opkomende concurrent op de OS-markt made door de vier herdesigns van Windows in tien jaar tijd. macOS en iPadOS zijn en blijven in aandeel groeien zonder sat Apple al die telemetrie verwerkt.

Ik geloof zeker dat marketeers en data-analysten groot fan zijn van telemetrie boven gerichte tests. Desondanks blijf ik geloven dat telemetrie-gerichte ontwikkeling tot een product leidt dat geoptimaliseerd is om het meeste werk net goed genoeg te doen. Dat is een prima houding voor een site als Tweakers of een lollige app, maar voor een OS is die aanpak niet geschikt. Goede besturingssystemen worden gemaakt met een visie op wat kan zijn en telemetrie is een achteruitkijkspiegel voor wat slecht is geweest.

Kijkend naar telemetrie is het niet nodig om de taakbalk aan de zijkant te kunnen docken en het resultaat ervan zien we in Windows 11, de Linux-distro onder de Windows-versies. Verkenner is nu gestroomlijnd om alleen het broodnodige makkelijk te kunnen eoen en loopt daarmee qua gebruiksgemak achter op Linux-distributies van tien jaar terug. Dat is toch te triest voor woorden?
Al die telemetrie heeft Windows 10 Mobile niet gered en het duwt langzaam Windows verder van de afgrond. ChromeOS is van een grappigheidje gegroeid tot een opkomende concurrent op de OS-markt made door de vier herdesigns van Windows in tien jaar tijd. macOS en iPadOS zijn en blijven in aandeel groeien zonder sat Apple al die telemetrie verwerkt.
Hate to burst your bubble, zowel Android, ChromeOS en alle Apple OSsen harken net zo veel telemetrie binnen als Microsoft doet op Windows. En ik zeg nergens dat het de enige tool is en het enige middel wat gebruikt wordt.
net wel.
En dan daar net zo klagen dat het eens gehoord wordt.
Als je niet mee doet, kan je ook geen mening geven.
en wordt er dus geen rekening mee gehouden want 95% is fan
Je ziet anders al weer de eerste verontwaardigde gebruikers in de reacties verschijnen. Microsoft test het gewoon in hun insiders preview programma, een programma met als doel om feedback te verzamelen, het is Tweakers.net dat er een artikel aan wijd.
Ik gebruik nog een "oude" Office 2016, gekocht, zonder gedoe met abonnementen. Werkt nog prima voor mijn wensen. Ik zie geen enkele noodzaak om te upgraden, noch om een abonnement te nemen op zoiets basaals als een tekstverwerker of rekenblad.

De concurrentie zit ook niet stil. Google Docs werkt vrij goed met .docx documenten. Gebruik het steeds vaker voor "simpele" tekst. Natuurlijk "woont" het document ergens in "de cloud" in plaats van een harde schijf of usb stick, dus het lijkt me niet verstandig voor gevoelige bedrijfsinformatie. Ik durf te voorspellen at als mijn office 2016 onwerkbaar wordt, ik geen office pakket meer koop. Als ik bijvoorbeeld zie hoe snel de Apple tekstverwerker werkt, lijkt me dat een serieuze optie. Of neem libreoffice, dat gaat steeds naadlozer om met docx.
' Natuurlijk "woont" het document ergens in "de cloud" '
U bedoelt eigenlijk te zeggen dat het document opgeslagen wordt op een computer die eigendom is van Google. En waarover Google zeggenschap heeft. Toch?
De meeste mensen die ik ken die een office abbo hebben, hebben dat niet zozeer voor de office toepassingen, maar voor de 1TB backup van Onedrive. Dat is voor mij ook de voornaamste reden.
Vroeger kocht je sofware eenmalig. Daarna de updates. Later werd het een abonnement per applicatie. Vervolgens zal men elke feature apart beprijzen, zie mijn commentaar op het businessmodel van software voor de zorg.

"Software eats the world" betekent "Software eats your profit" zolang je vast zit aan propriëtaire code.

En oh ja, "Microsoft loves open source" net zoals jij van je tandarts houdt.
/s

[Reactie gewijzigd door scholtnp op 28 juli 2024 15:54]

Microsoft investeert in open source en zorgt ook voor (deels gratis) tools voor developers.
Microsoft ondersteunt ook gewoon linux of unix servers op hun platform. Helpt ook bij .NET voor linux.
Mogelijk dat jij nog een paar decenia in het verleden leeft maar Microsoft is wat dat betreft wel goed bezig in tegenstelling tot een aantal andere bedrijven.
Alleen is Microsoft's versie van open-source niet open-source zoals de rest dat voor ogen heeft. Al eens de dotnet runtime repo proberen te clonen en builden? Zit nog rotveel meuk vast aan interne Microsoft servers die niet open-source ter beschikking staan. Totdat ik een clone kan maken van de dotnet repo en die onafhankelijk kan builden is het wat mij betreft niet volledig open-source.
En oh ja, "Microsoft loves open source" net zoals jij van je tandarts houdt.
Ik kan uit ervaring vertellen dat dit onzin is. Ik heb regelmatig contact met Microsoft medewerkers en recent ook gesprekken gehad met een van de verantwoordelijke mensen voor open source binnen Microsoft in Seattle. Er zijn duidelijke doelstellingen die deze mensen hebben voor adoptie van Open Source binnen Microsoft en het bijdrage aan Open Source initiatieven.
Het lijkt er op dat Microsoft in de toekomst Office alleen nog maar via abonnementsvorm wil verkopen. Losse verkoop zal dan niet meer mogelijk zijn. Ik ben benieuwd hoeveel gebruikers dan de overstap maken naar LibreOffice.

Ik gebruik gewoon LibreOffice. Werkt 99.9% van de tijd prima en ik vind het zelfs gebruiksvriendelijker (tabel kolommen) dan Microsoft Office.

Ik heb al een paar keer een donatie gedaan (van 15 euro of zo) maar ga dit niet elk jaar doen.

Ook werkt het feilloos onder Linux (en waarschijnlijk Mac OS X) wat ik vaak gebruik. Zeker nu dat ik lees dat Microsoft veel data vanuit Windows opstuurt naar derde partijen ga ik mijn gebruik van Windows zoveel mogelijk matigen.

Ik adviseer mensen om Linux Mint te installeren.

[Reactie gewijzigd door Godson-2 op 28 juli 2024 15:54]

Ik werk eveneens met Libreoffice, maar ik ben geen fan van Linux Mint. Ik geef de voorkeur aan Manjaro KDE. Overschakelen van Microsoft Office naar LibreOffice heeft mij overigens erg veel moeite gekost, Van Word naar Writer was niet zo'n probleem, maar van Excel naar Calc was een hele grote stap voor mij. Want laten we eerlijk zijn: in vergelijking met Microsoft Office is LibreOffice iets van 20 jaar terug.
Op welke punten merk jij dat dan?
Ik maak al tijden amper tot geen gebruik meer van de uitgebreidere functies binnen excell/calc en vind vooral de wat meer oldschool interface fijner werken, maar "mis" tot zover zelf ook geen functionaliteit, waardoor ik mij afvraag welke functies ik niet mis door ze (nog?) Niet nodig gehad te hebben :)
Als u bijvoorbeeld wel eens met interactieve grafieken gewerkt hebt in Excel, dan weet u wat u mist in Calc. Of met Slicers in een Pivottable. Begrijp me niet verkeerd: ik ben nu zeer tevreden met Libreoffice, maar dat heeft wel even geduurd. Werken met Manjaro KDE in plaats van met Windows was een vrije keuze voor mij, maar het (moeten) werken met Libreoffice was een gevolg van die keuze.
Ah dat heb ik idd nooit gebruikt interactieve grafieken, en ook met draaitabellen doe ik idd niet veel meer :) snap ik een stuk beter wat ik over het hoofd zie, bedankt!
Het is ergens wel handig dat je je abonnement op Office daar kunt zien. Maar als ze het goed willen doen, dan zetten ze deur open voor andere apps om onder account ook andere abonnementen van andere apps te kunnen zien, zodat je een overzicht hebt van al je software abonnementen.
Gelukkig heeft mijn laptop hardware protecie tegen Windows 11.
Ik heb er dus geen last van. :9
Geloof je het zelf, hardware protectie tegen Windows 11?
Geloof je het zelf, hardware protectie tegen Windows 11?
Zeker wel!
Windows 11 draait niet op bepaalde processors. Als je die hebt ben je beschermd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.