'Intel Arc-gpu's zijn niet goed geoptimaliseerd voor DirectX 11-games en ouder'

Intel heeft samen met YouTube-kanaal Linus Tech Tips de eerste demo van zijn komende Arc A770-desktopvideokaart getoond. Daaruit blijkt dat de videokaarten niet goed geoptimaliseerd zijn voor oudere grafische api's, zoals DirectX 11 en ouder.

Tom Peterson van Intel vertelt in een video van Linus Tech Tips dat het bedrijf intern drie 'prestatieniveaus' voor Arc hanteert. Het eerste niveau omvat games die gebruikmaken van moderne api's als DirectX 12 én goed geoptimaliseerd zijn voor Arc. Daaronder vallen volgens het bedrijf games als Cyberpunk 2077, F1 2021 en Fortnite. Onder het tweede niveau vallen games die ook draaien op moderne api's, maar minder geoptimaliseerd zijn voor Arc.

Het derde niveau bevat games die gebruikmaken van oudere grafische api's, zoals DirectX 11 en ouder. In die titels presteren Arc-videokaarten ondermaats. Dat zou komen doordat DirectX 12 een stuk meer low-level is dan voorgaande versies. DirectX 11 en eerdere versies bevatten extra 'driverbagage' tussen de game en de gpu-hardware, wat extra driveroptimalisaties vergt. Veel populaire games maken nog altijd gebruik van DirectX 11 of ouder.

Het bedrijf deelt in de video verder weinig concrete framerates, maar in de video van Linus Tech Tips is wel een vergelijking tussen DirectX 11 en 12 te zien in Shadow of the Tomb Raider. In DX12 haalt die game een framerate van rond de 80fps; in DX11 wordt dat gehalveerd. Dat gebeurde op een testsysteem met een Intel Core i9-12900KS en 32GB aan DDR5-4800-geheugen. De gpu haalde verder 180fps in F1 2021 op 1440p met 'high-achtige' settings en Linus Tech Tips schatte dat de videokaart tussen de 50 en 60fps haalde in Cyberpunk 2077 op dezelfde resolutie en grafische preset, hoewel daar geen concrete cijfers van beschikbaar zijn.

Bron: Linus Tech Tips

In de video worden de concrete specificaties van de Arc A770 verder niet bevestigd. Tijdens een overkloksessie is wel te zien dat de videokaart na een overklok snelheden tot 2,5GHz haalt en een stroomverbruik van rond de 190W heeft. Dat laatste kon via het overklokmenu in de drivers opgehoogd worden naar 285W.

Intels Arc A5- en A7-videokaarten staan na uitstel op de planning voor 'later deze zomer', maar het is niet bekend wanneer de A770-videokaart precies uitkomt. Ook de adviesprijs is nog niet bekend. Intel geeft wel aan dat het de prijzen voor zijn videokaarten baseert op de prestaties van het laagst gepositioneerde derde prestatieniveau, wat moet betekenen dat de videokaarten in verhouding tot hun adviesprijs goed moeten presteren in games met moderne api's. Volgens een eerder gerucht van Wccftech gaat de Arc A770 'minder dan 400 dollar' kosten.

Eerder deze week verschenen de eerste reviews van Intels lager gepositioneerde Arc A380-desktopvideokaart die momenteel alleen beschikbaar is in China en volgens veel reviewers teleurstelde op het gebied van prestaties en stabiliteit. Wat dat laatste betreft konden verschillende games niet gespeeld worden door problemen met de drivers. Met resizable bar ingeschakeld zou die videokaart zich kunnen meten met de GeForce GTX 1650 van Nvidia.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

21-07-2022 • 13:55

171 Linkedin

Reacties (171)

Wijzig sortering
Dit is off-topic, maar wat mij enorm interesseert is de ondersteuning voor AV1 encoding in Alchemist Arc GPUs. Dat zijn de eerste consumenten videokaarten die dit kunnen.

Alle Rembrandt en Alder Lake laptops en andere systemen kunnen AV1 decoden. Nieuwe Google TV apparaten moeten AV1 decoding ondersteunen. En alle current-gen Radeon en RTX kaarten ondersteunen AV1 decoding. Eind de jaar zullen alle Qualcomm gebaseerde telefoons (eindelijk) ook AV1 decoding ondersteunen.

Zou mij dus niets verbazen als Alchemist Arc kaarten erg populair worden voor servers. Ik zou er een zeker overwegen voor mijn thuis-server.
Reageer
Op papier klinkt het leuk maar de realiteit is dat niets AV1 ondersteund. Twitch niet, YouTube niet en OBS niet. al met al kan je dus met deze kaart net als met AMD x265 niet streamen. Misschien dat je het in kan zetten in een media pctje maar ik zou niet weten waarom ik al mijn video's om zou gaan zetten.
Reageer
Youtube ondersteund av1 wel degelijk. Al geldt dit enkel voor het kijken van content. YouTube gaat dit net als Netflix in de toekomst ook voor de rest aanzetten. https://www.videoconverterfactory.com/tips/youtube-av1.html

De verwachting is dat av1 h265 gaat vervangen. Het is efficiënter en kent geen loyalties. Dit is niet als de goede direct 12 ondersteuning. Voor name leuk voor later en handig voor sommige toepassingen.

Trouwens AMD heeft toch vce voor H265 encoding? Werkt dit niet bij twitch?
Reageer
Nee twitch ondersteund dat niet. Alleen vce@264 waar de bitrate simpelweg te laag voor is. Je kan dus niet gebruik maken van h.265 wat je met amd minimaal nodig heb voor een beetje kwaliteit @ 6000 kbps.
Reageer
Wat heeft dit met AMD te maken? Sinds VCE 3.0 in de RX 6000 serie werkt x265 encoding prima.
Het probleem ligt toch puur bij de platformen die het niet accepteren?
Reageer
LOL we hebben 2 streaming platformen. Dan kan je nog zo'n mooie standaard maakt maar het het niet op de streaming platformen werkt heb je het gewoon niet begrepen als bedrijf zijnde en is je product gewoon nutteloos.
Streaming kan in theorie wel werken maar als je nergens naartoe kan streamen werkt het dus gewoon niet.
Je heb je aan te passen aan de platformen of je moet zorgen dat je het gaan ondersteunen en AMD heeft beide nagelaten.

Beetje als nu PCI-E 6.0 apparaten gaan maken. Leuk maar het word nergens ondersteund en dus heb je er niets aan en is het onbruikbaar en dus zal iedereen het als niet werkend zien. Beetje makkelijk om platformen maar de schuld te geven terwijl AMD wat nieuws bedenkt dat niet eens binnen de grenzen van een platform werkt en vervolgens de schuld maar bij platformen neer te leggen.

AMD heeft 4+ jaar de tijd gehad in de ontwikkeling hiervan en heeft helemaal niets voor elkaar gekregen. Dat reken ik niemand anders dan AMD aan. En zelfs als het zou werken is het onvoldoende voor twitch omdat daar een 6000 Kbps bitratge limiet geld en om 1 of andere reden kan Nvidia daarmee wel fatsoenlijk beeld neerzetten en AMD niet. Zelfs met recorden is de vreetzucht naar gigabytes op AMD veel hoger als op Nvidia.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 22 juli 2022 14:02]

Reageer
En wat is beter in jouw ogen dan ? Nvenc is vergelijkbaar met x264 al kan je een argument maken dat Nvenc het iets beter doet maar het is nog steed het vorige generatie encoding.
Waarom blijven de platformen zo lang hangen op oude tech??? Nvidia heeft vooralsnog net zoals AMD enkel AV1 decoding en nu met de huidige Intel kaarten kan het misschien een beetje knap gedaan worden als ze ooit op de markt belanden.

Er is gewoon niet beter beschikbaar op het moment dus is het nog steeds een gevecht tussen AVC en NVENC welke beide gewoon prima werken op twitch en YT.
Reageer
Voor de beste beeldkwaliteit gebruik je nog steeds best x264 in plaats van Nvidia Nvenc. Als je een zwakke CPU hebt is Nvenc uiteraard handig. Maar als je een krachtige octa-core CPU hebt, dan zie ik niet waarom je een opname zou moeten doen in Nvenc als het zichtbaar minder goede kwaliteit levert.

Grafische kaarten zijn eigenlijk al jaren waardeloos voor encoding als je hoogstaande kwaliteit wenst en dat is triest want dat betekent dat je superkrachtige GPU grotendeels overbodig is in rendering apps, het ding waar je net het meest zou hebben aan een superkrachige GPU.
Reageer
Is de arctic sound m niet interessanter?
Reageer
Zou mij dus niets verbazen als Alchemist Arc kaarten erg populair worden voor servers. Ik zou er een zeker overwegen voor mijn thuis-server.
Transcoding is een niche toepassing, het probleem is daar bandbreedte, niet zozeer de codec.

AV1 helpt in die zin door de lagere bitrate maar kost een hoop meer rekenwerk (factor 5 tov HEVC) wat het weer ongeschikter maakt voor transcoding. M.i. beter investeren in diskcapaciteit en bandbreedte.

Maar goed, ik ben niet de doelgroep, ik heb nooit begrepen waarom je een hoge kwaliteit media bewaart om vervolgens in lagere kwaliteit te consumeren.
Reageer
Daarom is een GPU interessant als die accelerated transcodering van AV1 ondersteunt. Een GPU kost het maar een fractie van de rekenkracht tov een CPU.

Als je bijvoorbeeld ergens bent met flinke bandbreedte congestie (eg je bevindt je tussen een mensen massa en communiceert over 4G), is het beter om te schakelen naar een AV1 encode met lagere bitrate.

De andere weg in slaan door meer opslag te kopen en/of meer bandbreedte toevoegen kan juist veel en veel duurder zijn. Efficiëntere encoding wint het uiteindelijk altijd in elk kosten/baten scenario... zolang de encoding goedkoop kan worden uitgevoerd dmv acceleratie, zoals nu.
Reageer
Doe jezelf een plezier en kijk in plaats van die 'video' van LinusTechTips alsjeblieft die van GamersNexus, waar Tom Peterson in person langdurig live aan het woord is met Steve (de host van GamersNexus), hierin geeft hij zelf ook al dat de focus vrijwel uitsluitend op DX12/nieuwere games is geweest. Inclusief mooie frame-time analysis waar het mis gaat met Arc in oudere games:
https://www.youtube.com/watch?v=AN8ZAf15DrM
https://www.youtube.com/watch?v=8ENCV4xUjj0

In de 'video' van Linus is Tom zelf amper aan het woord en is de helft van zijn screentime het afdraaien van een sponsorblock voor de LTT store 8)7
Ik ben normaal al een grote fan van Linus omdat hij inhoudelijk gewoon te kort komt t.o.v. de serieuze kanalen, maar deze video is wel echt slecht. Hoe kun je nog beweren objectief te zijn als je Tom die vanuit Intel overgekomen is een sponserblock laat inspreken voor je eigen winkel, iets me belangenverstrengeling zo.

[Reactie gewijzigd door !mark op 21 juli 2022 14:10]

Reageer
Kijk ook even de laatste WAN Show; daarin krijgen de mensen van Intel zo'n beetje een uur spreektijd. De video wat betreft de performance van A770 van gisteravond is inderdaad hoe veel LTT-video's zijn: flashy.

Edit: Wat betreft die "belangenverstrengeling", tja... Het is gewoon grappig bedoeld, beide sponsor spots. In de WAN Show hebben ze het er ook grappend over. Uiteindelijk staan die mensen daar niet specifiek als "Intel opperbazen" maar als Intel engineers die een roadtrip doen om te laten zien hoe tof hun nieuwe tech is. Er mag toch ook wel wat lol gemaakt worden?

[Reactie gewijzigd door Merethil op 21 juli 2022 14:18]

Reageer
De flash heeft wel een functie; informatie absorbeer je nu eenmaal makkelijker als het vermakelijk is. Het kan zijn dat in de entertainment show hier en daar wat informatie of nuance verloren gaat; dat is dan maar zo. Maar misschien dat mensen juist dankzij het zien van de LTT video honger hebben naar meer en dus de videos met meer diepgang gaan bekijken, wat ze misschien anders niet hadden gedaan.

Dat is wat LTT is voor mij. Vermaak... en een stukje filtering. Er zijn honderden filmpjes op youtube te vinden van een uur+ en ik wordt al moe van als ik er aan denk om ze allemaal te moeten bekijken om de paar juweeltjes te vangen. Maar de kortere LTT videos die ik een beetje op de achtergrond heb draaien kunnen me ertoe aanzetten om de tijdsinvestering te maken als ze de interessesnaar weten te raken.
Reageer
LTT is voor m'n gevoel één van de weinige grote Youtube-clubs die nog voornamelijk redelijk korte en strak gescripte videos maakt, en daar ben ik erg blij mee. Veel anderen hebben een half uur oeverloos gewauwel nodig om 5 minuten aan info over de bühne te krijgen (want retention), en iets als GamersNexus is vaak heel grondig maar ook erg droog en van een detailniveau waarbij ik afhaak.

Linus heeft ooit gezegd dat hij wil dat LTT een soort Top Gear voor computers is, en ik denk dat dat vrij aardig lukt.
Reageer
Poeh, gelukkig ben ik niet de enige. Ik val nagenoeg in slaap bij GamersNexus als er wat wordt verteld. Het is zo nu en dan wel tof hoe gedetailleerd er aan toe gaat, maar de overdracht van hoe de info wordt gedaan is erg saai.

Naar mijn bescheiden mening is JayzTwoCent de ideale tussenmotor. Niet al te veel in de inhoud en heel af en toe wat lolligs erin.
Reageer
Denk dat je onderschat hoeveel er gescript is in dat geval. Denk dat er maar weinig zijn die geen script aflezen hoor. Vele video's mogen een stuk langer zijn, maar ook daar zit geen enkel shot in of maar heel weinig zinnen in die niet vooraf zijn bepaald geweest.
Reageer
Er wordt niet gezegd dat LTT niet gescript is, maar dat het korte en strak gescript is.
Reageer
Ik denk dat hun 'serieuze' videos helemaal kapot gescript zijn. Er spelen genoeg stakeholders mee dat ze het niet kunnen permitteren om iets compleet volslagen debiels te publiceren. Dat lijkt ze echter nog wel vrij aardig te lukken, want ze doen de laatste jaren steeds meer afwisseling van videohosts.

Andere video's lijken wel meer geimproveseerd te zijn. Dat wil niet zeggen onvoorbereid of ongetest. Maar ze hebben wel hun hoofdspeler vaak nodig om zulke video's goed te laten lopen (een verwarring of 'fout' wordt vaak met humor of energie gecompenseerd).

Vergeet ook niet dat die kerel dit vak al een jaartje of 10+ doet, en dat hun video productie serieus wordt aangepakt. Er zal ongetwijfeld veel geknipt e.d. worden om de retentie te behouden. Het is ook geen een 3 koppig YT kanaal meer met 1 host en 2 hulpkrachten die in de avonduren nog even wat clips aan elkaar plakken. Want die IT of engineering kanalen heb je ook, en dan krijg je wel eens 30 minuten lange verhalen dat ook in 5 minuten had gekund (EEVblog goed voorbeeld van).
Reageer
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Des te erger dat het overkomt als oeverloos gewauwel :) .

Misschien komt het doordat ze verwachten dat mensen veel heen en weer skippen in langere video's, maar zelfs bij een serieuze club als GamersNexus herhalen ze zichzelf heel veel in hetzelfde filmpje, ook de gescripte. Ik zie dat als slechte scriptredactie ofwel slechte videoredactie.
Reageer
LTT is voor m'n gevoel één van de weinige grote Youtube-clubs die nog voornamelijk redelijk korte en strak gescripte videos maakt, en daar ben ik erg blij mee
Hangt van de content af, ik vind zijn CPU en GPU reviews echt nutteloos omdat ze zo kort zijn, weinig games bevatten waardoor de conclussie vaak heel erg afwijkt van andere reviewers en de technische inhoud is gewoon te weinig voor mij... ik zou niemand aanraden zijn reviews te bekijken en daarop je aankoop te baseren

Dat ze vermakelijk zijn is de enige reden dat ik ze bekijk

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2022 09:31]

Reageer
Voor cpu/gpu reviews heb ik liever geschreven artikelen (vandaar m'n Tweakers abbo). Ik zie echt het nut niet van zulke droge content vol grafiekjes als video. Zelfs videomateriaal van hoe games er daadwerkelijk uitzien op die hardware is doorgaans nutteloos dankzij de compressie op Youtube.
Reageer
Maakt Linus geen beginnersfouten in zijn info? Je ziet bij CS:GO en Dota 2 in het beeld vermeld staan dat ze enkel DX11+DX9 ondersteunen. Maar beide games ondersteunen toch Vulkan?

Als je BSD of Linux gebruik worden al deze DX11 games automatisch vertaald naar Vulkan. Het is wel belangrijk voor Linux gebruikers om te weten dat deze mindere prestaties in DX11 voor hen geen enkele waarde hebben.
Reageer
Het is naar mijn mening ook geen nadeel; ik vind de video's erg vermakelijk en haal er genoeg info én plezier uit. Maar 't is wel iets wat je moet liggen :+
Reageer
in deze video wel inderdaad. je kunt de wan show bekijken van LTT, waar Tom en Shrout samen aan tafel zitten voor een halfuur tot een uur.

het is ook goed dat ze niet dezelfde content maken wat mij betreft.

aangaande die van gamersnexus, gaat erg over de 380 en de architectuur. deze van linus laat iets zien van 770. kortom wel degelijk anders en passend.

linkjes:
LTT WAN show https://www.youtube.com/watch?v=fDblFRwSZNc
LTT over 770 https://youtu.be/45n5pnEyw9o
GN deep dive architectuur https://www.youtube.com/watch?v=8ENCV4xUjj0
GN 380 https://www.youtube.com/watch?v=qoR0J9NTJyY
Reageer
LTT heeft ook een nogal vermakelijke serie waar de medewerkers van LTT $5000 mogen uitgeven. Dat bedrag komt van Intel. Dat overschrijd alle ethische grenzen qua journalistiek. Hoe kritisch kunnen ze nog zijn als ze zo'n bedrag krijgen en wellicht hopen op meer in de toekomst of het gevoel krijgen dat ze iets moeten terugdoen voor dat bedrag (de wens om iets terug te doen zit in de menselijke natuur en wordt regelmatig misbruikt door marketeers).

Sowieso praat Linus altijd extreem lovend over Intel en in deze video test hij alleen op de paar spellen waar Intel zelf aangeeft dat hun kaart goed op werkt. Een beetje kritische reviewer zou ook wat andere spellen testen. Technisch is deze video ook abominabel (blijkbaar krijgt Linus het niet voor elkaar om een werkende FPS counter tevoorschijn te toveren).

Overigens heeft Ryan Shrout (de andere persoon van Intel naast Tom Peterson) ook een nogal onethische reputatie, waarbij hij als 'journalist' een volstrekt absurd testrapport maakte waar Intel het extreem veel beter deed dan Ryzen, iets dat andere reviewers totaal niet zagen. Drie weken na dat rapport trad hij in dienst bij Intel.

[Reactie gewijzigd door Ludewig op 21 juli 2022 15:07]

Reageer
Dat is gewoon sponsoring... Als je daarmee niet meer onafhankelijk kan zijn dan kan bijna geen enkele YouTuber meer onafhankelijk zijn.
Reageer
Wat? $5000 ontvangen is toch niet gewoon sponsoring? Een artikel dat getest wordt gratis ter beschikking stellen is okay. Maar daar houdt het wel zo'n beetje op.
Reageer
Een review artikel gratis ter beschikking stellen is geen sponsoring...
Waar denk jij dat een YouTuber van leeft? De gedachte dat jij gelukkig bent met zijn video? De uitbetaling van YouTube zelf? Dat is bijna niet bestaand. Nee het gaat om de sponsoring. Soms in de vorm van een sponsor block aan het begin en eind van de video, soms in een andere vorm zoals bij de Intel extreme tech upgrade.

Natuurlijk is het altijd uitkijken dat dat niet wringt met de mening die verkondigd wordt maar volgens mij is ltt nou bepaald niet bijzonder pro Intel.
Reageer
Wat youtube hen zelf direct oplevert kan ik niet beoordelen.
Maar waar jij het over hebt is voor de kijker gewoon zichtbaar als reclame. Dat deze reclame moet worden betaald is waarom we het sponsoring noemen. Maar ik reageerde dan ook op enkel die $5000 die ltt zou hebben gekregen om wat voor te kopen.

Maar buiten dat: sponsoring blijft tricky qua side-effects (zoals minder onafhankelijk worden).

En zodra sponsoring te duidelijk cq. te overheersend wordt dan houd ik wel op met kijken.
Reageer
Die 5000 dollar is toch ook gewoon zichtbaar? Wat is het verschil tussen Intel geeft een x bedrag om een aflevering te sponsoren en ltt koopt daar spullen van of Intel geeft een budget om het van te doen? Ik verwacht eigenlijk dat Intel wel meer betaalt dan die 5000 dollar per aflevering.

Zou je er minder moeite mee hebben als Linus zelf zijn medewerkers om de beurt zo'n upgrade zou laten doen (en een video maken, dat is de business, ze krijgen niet gewoon alleen maar 5000 dollar, het is gewoon werk!) maar dat ze vervolgens alleen iedere keer er bij zeggen dat het gesponsord is door Intel? Dat is uiteindelijk toch exact hetzelfde?
Reageer
Dat is gewoon sponsoring... Als je daarmee niet meer onafhankelijk kan zijn dan kan bijna geen enkele YouTuber meer onafhankelijk zijn.
Nee. Normaal is dat bedrijven hun product gratis ter beschikking stellen aan reviewers, permanent of tijdelijk, zodat ze die kunnen reviewen. Overigens heeft Intel dat deze keer juist niet gedaan, afgezien van dit charme-offensief met Tom Peterson en Ryan Shrout, waar er niet genoeg tijd is om de kaart echt goed te testen (en dit wellicht niet eens mag binnen de gestelde voorwaarden).

Het direct geven van geld aan medewerkers van een review-bedrijf zoals LTT is van de zelfde categorie als verwenreisjes die farmaceutische bedrijven gaven aan artsen, wat ondertussen vrij algemeen als onethisch en niet acceptabel wordt gezien.

Ik ben het wel met je eens dat veel reviewers ondertussen gecorrumpeerd zijn door de industrie, die ze continu probeert te verleiden tot immorele acties, zoals het betalen voor een review, waarbij het bedrijf invloed heeft op de inhoud. Dus je kunt stellen dat dit redelijk normaal is. Maar onder meer GamersNexus en Hardware Unboxed doen hier niet aan mee. Wanneer ze geblacklist worden door een bedrijf omdat de reviews niet positief genoeg zijn of andere immorele acties meemaken van bedrijven, dan maken ze dit openbaar ipv dat ze hun reviews aanpassen.
Reageer
en in deze video test hij alleen op de paar spellen waar Intel zelf aangeeft dat hun kaart goed op werkt.
Dat heet "door Intel gestelde voorwaarden om de kaart te mogen proberen".
blijkbaar krijgt Linus het niet voor elkaar om een werkende FPS counter tevoorschijn te toveren
Tsja als CyberPunk daar niet in voorziet (en dat is geloof ik idd het geval, ik geloof dat ik er ook iets anders voor moest gebruiken), intel's drivers ook niet én Intel mogelijk vraagt om 't niet te doen (ook een factor) wat moet je dan nog?

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 21 juli 2022 17:20]

Reageer
Tsja als CyberPunk daar niet in voorziet (en dat is geloof ik idd het geval, ik geloof dat ik er ook iets anders voor moest gebruiken), intel's drivers ook niet én Intel mogelijk vraagt om 't niet te doen (ook een factor) wat moet je dan nog?
Wat ik dan zou doen is eerlijk vertellen wat de voorwaarden zijn en aangeven dat mensen moeten wachten op meer complete reviews voordat ze een oordeel vellen.
Reageer
Dat doet hij ook, eerste minuut van de video
Reageer
Ook na die sponsering van de Extreme Tech Upgrade heeft Linus genoeg erg kritische videos over Intel gepubliceerd. In de WAN show praat hij er even over dat ondanks dit soort projecten ze alsnog erg kritisch zijn en dat Intel ondanks die kritische videos toch dit soort dingen blijft doen. Het is ook logisch.
Reageer
Een hele tirade terwijl je ook gewoon een uur lang naar het gesprek met Tom en co. had kunnen kijken.

https://www.youtube.com/watch?v=fDblFRwSZNc
Reageer
De informatie in de LLT video is gewoon accuraat en er wordt duidelijk aangegeven dat DX11 matig werkt.

Je kan het er niet mee eens zijn, maar de informatie is er niet slechter om.
Reageer
Doe jezelf een plezier en kijk in plaats van die 'video' van LinusTechTips alsjeblieft die van GamersNexus, waar Tom Peterson in person langdurig live aan het woord is met Steve
Nee, dank je, ik heb liever een relatief korte video met duidelijke beknopte informatie, en hoef niet altijd de diepe achtergronden te weten.
Hoe kun je nog beweren objectief te zijn als je Tom die vanuit Intel overgekomen is een sponserblock laat inspreken voor je eigen winkel, iets me belangenverstrengeling zo.
Daar is Tom niet voor overgekomen, er is gewoon op een een redelijke grappige manier gebruik van gemaakt. En afaik is Intel op eigen initatief naar Linus gekomen, niet andersom.
Reageer
Tom Peterson en Ryan Shrout zijn al heel bevriend met Linus.. De promo voor lttstore en floatplane was meer een grap dan serieus een fabrikant hun brand te laten promoten. En inderdaad zoals anderen aangeven, ze hebben een uur lang zitten praten met Tom en Ryan op de WAN show.
Reageer
De video’s zijn beide totaal verschillend. Ze behandelen ook verschillende onderwerpen. Zo gaat het bij GamersNexus over wat specifiekere dingen zoals screen tarring, en wat Intel daar precies gedaan heeft om het effect daarvan te minimaliseren. Ook (inderdaad) de frame time analysis geeft een beter beeld over wat ze gedaan hebben (en nog moeten doen).

LTT ging gewoon over het feit dat DX12 titles (tier 1) gewoon heel erg goed geoptimaliseerd zijn. Tier 2 titles draaien prima (met weinig of geen optimalisatie). En tier 3 titles (pre-DX12) draaien ronduit slecht. Intel gaat hun prijs gewoon bij schalen naar tier 3-performance equivalent kaarten van de concurrenten. Wat prima is. Daarbij geven ze aan dat ze erg graag feedback willen hebben over oudere games uit het pre-DX12 tijdperk. Een goede zet dus, lijkt mij.

Wat betreft de advertisements door het Intel personeel, ik zie daar de humor wel van in. Humor is gelukkig relatief, dus dat verschilt van persoon tot persoon. :)
Reageer
Tom Peterson werkt voor Intel dus die zal zich natuurlijk niet negatief uitlaten over Intel producten.
Als ze nog geen tijd hebben gehad om ook voor oudere DX versies te optimaliseren hadden ze beter even kunnen wachten met lanceren, maar ja, de aandeelhouders hé.

-1? Denk dat er bij iemand zijn mod status moet worden afgenomen.

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 21 juli 2022 20:15]

Reageer
Onzin het is een prima video voor het doel dat het heeft. Basis informatie over een product en wat zorgen weg nemen. Jij ben een typische nederlander. Je verwacht iets van wat het niet is. Beetje als een Sound bar kopen en dan klagen dat je nieuwer geluidsinstallatie geen echte atmos heeft.

Het is een prima video met nieuwe informatie bovenop die van gamers nexus en bovenop de wan show. Zo gaat dat met dit soort events. Het langzaam druppelen van informatie. Volg je jouw slechte advies op mis je dus delen van de informatie die daar niet besproken zijn. Kijk alle 3 en je heb de meeste informatie.

2de deel van jee commentaar slaat ook nergens op het is gewoon grappig. Als je de wan show had bekeken en bijvoorbeeld de Intel lab videos had je dit ook gesnapt Daar gebeurde het ook andersom waar er Intel reclame gemaakt werd.
Reageer
Basis informatie over een product en wat zorgen weg nemen.
In goed Nederlands heet dat gewoon een reclame...
Reageer
Waarom is hij (=@Vlizzjeffrey) een typische nederlander als hij verwacht dat support voor een nog behoorlijk in gebruik zijnde standaard wel redelijk noodzakelijk is?

En time-to-market is belangrijk dus het kan soms 'slim' zijn om het wat voortijdig uit te brengen maar dankzij tech-sites / tech-channels zullen de meeste kopers dan waarschijnlijk toch nog wel even wachten.
Of de prijs/beschikbaarheid moet zo goed zijn dat de nadelen geaccepteerd worden.

(dus ik ben het niet oneens met de rest van je comment maar vind de stelling van 'typische nederlander' wat vreemd)
Reageer
(typo? Je bent wel een grote fan omdat hij matige video's maakt tegenwoordig?)
Reageer
Nee bedankt, ik kijk liever LTT.

Die zeikerige stem van Steve is niet om aan te horen, ik hou dat nog geen 30 seconden vol. Linus all the way voor mij, hij heeft dat extreme enthousiasme als het om nerd-stuff gaat.

Sowieso vind ik Linus top, leuk entertainment, veel verschillende onderwerpen, humor, voor diepgang de WAN show. Echt fantastisch!

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 21 juli 2022 14:23]

Reageer
En een voordeel van LLT is dat ze inmiddels zo groot zijn dat ze 0 moeite hebben om heel kritisch te zijn op grotere bedrijven. Ze zijn immers niet afhankelijk van die bedrijven om reviewunits te krijgen. Die grootte zie je ook terug in showcases waar Linus (uiteraard minder kritisch) alsnog wel minpunten aangeeft
Reageer
Ik denk dat je beter bij GamersNexus kan zijn wat betreft kritiek op producten hoor. Die zijn daar altijd veel harder in, dus ik weet niet of dit een voordeel van LTT is t.o.v. GN
Reageer
Klopt helemaal, maar GamersNexus is ook voor een andere doelgroep. Hij kan ook kritiek hebben op bepaalde aspecten van een case ofzo dat voor het gros van de consumenten niet echt zo erg is. Maar niks tegen GN, heel goed kanaal maar wel echt andere doelgroep gok ik.

Benieuwd of Linus' content wat gaat veranderen na LTT Labs
Reageer
Ik denk dat je beter bij GamersNexus kan zijn wat betreft kritiek op producten hoor
Probleem is dat GN tegenwoordig alleen nog maar kritiek is op producten, Steve begint een beetje een oude zeikert te worden. Een van de grootste redenen dat ik niet vaak meer naar GN kijk.
Het lijkt af en toe meer te gaan om het afkraken van producten en/of bedrijven dan om de werkelijke prestaties/eigenschappen.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 21 juli 2022 15:07]

Reageer
Dat idee heb ik zelf niet echt (ze waren namelijk best wel positief over veel van de gen 12 intel CPUs, 5800X3D, een aantal recente behuizingen en destijds bij de launch van een aantal Nvidia GPUs), maar ik kan wel snappen waar je vandaan komt. Ze zijn wel vrij cynisch.
Recentelijk hebben ze ook interessante onderzoeksverslagen en informatie stukken e.d. gehad.

[Reactie gewijzigd door JakkoFourEyes op 21 juli 2022 15:23]

Reageer
Ik kan mij 100% terugvinden in jouw mening inderdaad. Je mag/hoort kritisch te zijn, maar wel met nuance. Dat stukje nuance mis ik vaak wanneer bepaalde fabrikaten helemaal afgebrand worden.
Reageer
En Linus heeft geen jankstem? :+ _O-
Ja, ook ik kijk liever naar LTT, maar soms irriteer ik me mateloos aan het geblaat van hem.
Reageer
Ik kan me voorstellen dat menig gamer ook af en toe graag een oudere game wilt spelen (uit zijn/haar veel te lange lijst ongespeelde Steam games ;)), dus ik vraag me af of er een markt is voor DX12-only kaarten en wie die markt dan zijn.
Reageer
De truck is natuurlijk dat de oudere game die performance niet nodig heeft en dus vaak wel prima zal draaien. Tel daarbij op dat het prijsmodel gericht is op de performance van Tier 3 games, dan kunnen de kaarten van Intel ineens heel interessant worden, gezien de vrij hoge prijzen bij team red & green.
Reageer
Vind het wel jammer dat hoofdzakelijk alleen gameprestaties getest zijn maar verder geen video-edit programma's zoals Adobe Premiere Pro. Ben namelijk toch wel benieuwd ernaar hoe deze programma's presteren en/of er drivers voor zijn.
Reageer
Linus tech tips had er (héél kort) iets over: https://youtu.be/mdFnY74dVNE?t=264

Concurrerende prestaties, maar nog lang niet stabiel genoeg voor gebruik.

Drivers strike again.

[Reactie gewijzigd door emphy op 21 juli 2022 22:47]

Reageer
Ergens had ik dat vermoeden wel al dat het nog wel een tijd zal duren eer er stabiele drivers ook voor video-editing zijn. Voorlopig blijft het dus toch Nvidia als het op video-edit aan komt, althans mijn ervaring is het beste met Nvidia Cuda.
Reageer
Hopelijk tijdelijk, want een derde GPU bakker is meer dan welkom.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 21 juli 2022 14:05]

Reageer
Een derde onafhankelijk ja.. Intel kan die GPU weer mooi koppelen met hun eigen CPU/APU, sterker nog, op een AMD werkt het helemaal niet.
Reageer
Waar baseer je in vredesnaam op dat het op een AMD systeem niet zou werken? Daar is geen enkele reden/aanname voor sterker nog het is al bevestigd dat dit onzin is.
Reageer
Intel heeft zelf al gezegd eraan te werken. Arc werkt amper met de Ryzen chips. Games die niet eens draaien of heel bagger.
Reageer
De 6500XT is een flutkaart en kost 200 euro.
In de onderste regionen concurreren AMD, Nvidia en nu/straks Intel vooral om wie de slechtste deal heeft. AMD doet heeft daarbij nog het minst slechte aanbod. Voor diezelfde 200 euro koop je bij Nvidia een 1650 die een stuk trager is.
De eerste redelijke kaart is 350 euro (6600 en 3050).
De 6600 is een stuk beter dan de 3050, maar niet duurder.
Reageer
Mijn punt was eigenlijk dat videokaarten erg duur zijn en dat daarom een derde speler welkom is. Maar je hebt gelijk over de 6500 en 6600. Ik heb het even opgezocht en prijs/prestatie valt het eigenlijk wel mee. Het is RDNA 2 net zoals de Xbox Series S. Die is 4 TFLOP. De 6500 en 6600 zijn 5,7 en 10,6 TF. Dan zijn ze in verhouding met de XSS toch niet zo duur als ik dacht.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 21 juli 2022 15:41]

Reageer
Met RDNA 2 zit je altijd met de raytracing prestaties. Met een 3050 vallen nog wel speelbare framerates te halen met raytracing, maar de 6500 kan het eigenlijk helemaal niet. Het scheelt dan weer dat de RTX 3050 nog steeds veel te duur is...

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 21 juli 2022 16:48]

Reageer
Ja, zolang je dan ook DLSS aan hebt staan. Dus als je specifiek de spellen wilt spelen die zowel RT als DLSS ondersteunen, en die combinatie ook sterk prefereert, ben je beter uit.

In de meeste andere situaties is de 6600 beter.
Reageer
Weet je zeker dat je de 3050 als eerste "redelijke kaart" wilt noemen? https://www.youtube.com/watch?v=iTrlJ-jsDRY. Hij is de MSRP iig niet waard vergeleken bij de 6600
Reageer
Prima toch?
Vind ik helemaal niet prima, is compleet anti consument wat mij betreft
De eerste redelijke kaart is 350 euro (6600 en 3050)
De 6600 is goedkoper en vele male sneller als de 3050... Als je de 3050 een redelijke kaart noemt, snap ik ook wel waarom je dit soort zaken niet erg vind

Ik zie niet in hoe een kaart uitbrengen die alleen op 1 merk CPU's werkt mee helpt aan concurrentie, het gaat daar juist tegen in IMO
Reageer
Kijk de video en je snapt de reden. Ik werd er wel enthousiast van aangezien ze de kaarten dus qua prijs met AMD en Nvidia willen matchen op basis van de slechtst presterende games. Dus dat betekend dat je voor het zelfde geld bij Intel een kaart krijgt die bepaalde games HEEL veel beter draait dan de gelijk geprijsde concurrerende kaart en de drivers alleen maar verder worden geoptimaliseerd waardoor het met een beetje geluk straks prima draait voor een scherpe prijs.
Reageer
Als early adopter neem je hier gewoon een risico, maar zolang Intel bezig blijft met hun GPU lijn dan draaien ze over een paar generaties vast prima mee. Qua technologie lijken ze in ieder geval goed te zitten, met ray tracing en machine learning.
Reageer
Welk risico? Je heb gewoon een kaart die met moderne games sneller is voor minder geld. Intel gaat echt niet meer 123 stoppen met GPU ontwikkeling.
Gaming is voor hun een instap op de markt maar het grote geld zit hem natuurlijk in datacenters en dat soort kaarten.
Die paar miljard die gamen nu kan opleveren is mooi voor de development kosten maar het grote geld willen ze op lange termijn uit andere gpu takken halen zoals nvidia dat nu al doet.
Reageer
Ze kunnen niet zomaar stoppen.
Misschien dat ze de tak kunnen verkopen maar echt stoppen stoppen, financieel kan je dat gewoon niet maken. Moet je miljarden van je investeringen afschrijven, kan je bijna niet maken.
Reageer
Ze zijn al eerder zomaar gestopt. Het is en blijft een bedrijf met een kosten baten berekening. Als verlies nemen en afschrijven financieel onder de streep beter is en er geen potentie tot verbetering is gaat gewoon de streep erdoor. Dat is waarom google zo enorm veel zaken schrapt. Zit geen financiële toekomst in dus eruit.
Voordeel van de GPU markt is dat er enorm veel potentiële groei in zit en dus zal intel nog wel even geinteresseerd blijven.
Reageer
Het risico dat de ontvangst zo slecht is dat het op een laag pitje gezet word. Ik denk niet dat ze dat zullen doen, maar het blijft een risico.
Reageer
Mwa ik denk niet dat ze hoge verwachtingen hebben bij deze release. Maar laag pitje zie ik niet gebeuren, Ze zijn nu al met generatie 4 ontwikkeling bezig. En binnenkort start ontwikkeling voor gen5.
Reageer
Ze zijn nu al met generatie 4 ontwikkeling bezig. En binnenkort start ontwikkeling voor gen5.
En als nog zijn ze niet in staat om het echt goed te doen

Reden genoeg om te zeggen dat je een risico loopt als je deze kaart koopt... namelijk het risico dat jouw spellen niet of amper te spelen zijn... en dan maar hopen tot Intel betere drivers leverd.. Helaas verteld het verleden ons dat ze daar zeer traag en slecht in zijn (op GPU gebied)
Reageer
Mensen blijven herhalen dat ze het niet goed doen maar wat ze doen is gewoon zeer indrukwekkend. De prestaties van de kaart in optimale situatie is gewoon goed.
Het is de software waar de problemen zitten en dat kost nou eenmaal jaren. Vergeet niet dat amd vorige maand nog een driver gereleased heeft waar veel games even 20% prestaties erbij kregen. Oftewel ze presteerde al jaren ondermaats. Sterker nog al sinds de 470 release was dat het geval en ze bleken maar niet in staat het te fixen.
Intel zal hetzelfde moeten doen maar als ze geen feedback krijgen is dat lastig. Maar relatief doen ze het goed.
Reageer
Sorry maar ik vind dit voor een bedrijf als Intel die ook al jaren drivers schrijven verre van indrukwekkend.
Vergeet niet dat amd vorige maand nog een driver gereleased heeft waar veel games even 20% prestaties erbij kregen.
Echter met het grootte verschil dat voor deze drivers het ook prima speelbaar was, dus of er dan echt te spreken is van fixen? in mijn ogen niet want er was niks stuk
Intel zal hetzelfde moeten doen maar als ze geen feedback krijgen is dat lastig. Maar relatief doen ze het goed.
Ik snap dat ze tijd voor nodig hebben, maar dat neemt niet weg dat deze poging van ze voor mij totaal niet indrukwekkend is, maar eerder het tegenovergestelde

Vind het ook vreemd om te zeggen dat ze Feedback nodig hebben. Hebben ze zelf geen test procedure? Ze hebben volgens mij genoeg geld en mensen om dat van te voren uitgebreid te testen. dit doet me denken aan games in alpha staat uitbrengen en dan maar wachten tot de consument feedback geeft dat ze dan kunnen oplossen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2022 12:52]

Reageer
De ruwe prestaties zijn gewoon indrukwekkend maat dat het faalt door de drivers is een feit maar daar had niemand met enige kennis over de situatie een illusie over.

En feedback is gewoon makkelijker als zelf zoeken aar problemen. als 5.000 mensen problemen rapporteren i situatie x weet je dat je daar meteen naar moet kijken. terwijl je die situatie misschien zelf als random event had weg gezet of toevallig bij het intel team dit even geen issue was. Plus dat je feedback kan krijgen van duizenden setups ipv een paar. Het is gewoon een beter systeem. Hoe ver denk je dat AMD was gekomen met de driver zonder bug reports?
Reageer
Zoals in het artikel hierboven vermeld werken veel hedendaagse (en wellicht toekomstige ) moderne spellen nog vaak met DirectX 11 en daar scoort Intel slecht mee. Vaak willen mensen ook nog een wat recentere 'oudere' spellen spelen en daar schiet Intel echt tekort.

Leuk voor de toekomst maar daar heb je op dit moment weinig aan.
Reageer
Dat de gpu minder presteert onder die api's is toch totaal niet relevant als je niet betaalt voor meer prestaties als dat je krijgt...
Mensen zijn serieus verrast dat als je de prijs betaalt voor een 50 fps kaart dat je 50 fps krijgt ofzo. Mensen lijken niet te willen snappen want intel hier van plan is te doen.
Reageer
Het doel van intel net zoals AMD en nV is de pro markt. Dus AI ML en GPGPU dus Cuda Opencl en AI ML sdk omdat nV met pro gpu concureren tegen Xeon.
Waar AMD uiteraard ook Epyc en CDNA gen heel belangrijk zijn.

Is desktop gpu lijn iets wat ze erbij doen. Gezien hun OEM overheersing is cpu gpu bundel verkoop dat zij toch relatief makkelijk hun producten aan de man brengen.
Reageer
Ik werd er wel enthousiast van aangezien ze de kaarten dus qua prijs met AMD en Nvidia willen matchen op basis van de slechtst presterende games.
Als we dat kunnen geloven. De MSRP van de A380 is nauwelijks lager dan die van de 6400 XT, terwijl de kaart wel substantieel trager is. Bovendien heeft de A380 vooral heel erg slechte 1% lows, maar veel minder slechte gemiddelde FPS. Als ze dan op basis van dat gemiddelde de prijs bepalen, heb je alsnog een veel slechtere game ervaring dan een kaart die veel consistenter werkt.
Dus dat betekend dat je voor het zelfde geld bij Intel een kaart krijgt die bepaalde games HEEL veel beter draait dan de gelijk geprijsde concurrerende kaart en de drivers alleen maar verder worden geoptimaliseerd waardoor het met een beetje geluk straks prima draait voor een scherpe prijs.
Maar op korte termijn heb je dan wel instabiele drivers en spellen die heel slecht draaien. En de vraag is maar hoelang het duurt voordat de drivers beter worden. Als je aan een upgrade toe bent tegen de tijd dat de drivers een beetje op orde komen, dan profiteert de persoon waar je je kaart aan verkoopt daarvan, niet jij.
Reageer
Je moet ergens beginnen, als de prijs maar lekker laag is.
Reageer
Deze redenatie kwam ik gisteren ook al tegen en ik snap het standpunt bij een goed product. Maar zou jij deze kaart voor € 100 kopen? Met alles wat ik de afgelopen tijd gelezen / gezien heb is dit een product met nogal wat haken en ogen wat nog in de kinderschoenen staat, daar vind ik € 100 nog te veel voor. De kans dat er zaken niet lopen zoals je hoopt is mij daarvoor te groot.
Reageer
Als de kaart in de slechtste omstandigheden (Dx 9/10/11) 50% trager is maar de prijs ook 50% lager is zie ik niet waarom niet.
Dit betekend dat in optimale omstandigheden (DX12/Vulkan) dat je een kaart heb die enorm goed presteerd maar voor de prijs van een kaart met half de prestaties.

Zeg een RTX 3050 haalt 50 fps in een dx9/19/11 game en de arc 770 haalt dat ook door slechte optimalisatie en kost iets minder is dat een prima koop. Maar bij DX 12 en vulkan gamen presteert de kaart dan wel beter als een 3060TI. Dan is je prijs prestatie gewoon geniaal voor moderne games en goed genoeg voor oude games.


Edit: dit zou overigens betekenen daty de Arc 770 niet meer als 350 mag kosten.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 21 juli 2022 14:44]

Reageer
Als de 50fps van de 3050 betere frametimes heeft dan de arc770, dan zou ik persoonlijk nog steeds voor de 3050 gaan. Average fps zegt namelijk niet per se wat over de daadwerkelijke ervaring
Reageer
Frametime zegt ook niet altijd iets over de ervaring. En als een 3050 betere frametimes per frame zou hebben zou hij ook meer fps moeten halen tenzij je een driver bottleneck heb of iets als vsync gfebgruikt om gegenereerde fps te limiteren.
Persoonlijk ken ik geen enkele game waar framtime anders dan statistiekjes en grafiekjes echt invloed heeft op de ervaring. Maar ik game dan ook 90+ fps ten alle tijden. Misschien dat dat voor 60 fps gamers en lager anders is maar ik vind persoonlijk 60 fps al nooit en te nimmer smooth.
Reageer
Voor zover ik weet zegt frametime veel meer dan avg fps over smoothheid (de combi is natuurlijk beter, 10 fps met goeie frametimes t.o.v. 10 fps met slechte frametimes zijn natuurlijk beide ruk). Het gaat daar niet per se om 'lagere frametimes = beter', maar consistentie. Als een GPU consistent dezelfde frametimes heeft t.o.v. van een GPU die soms ineens van die grote peaks in frametimes heeft, dan kunnen ze allebei nog steeds rond hetzelfde gemiddelde fps zitten, omdat die grote peaks het gemiddelde naar beneden trekt, maar die met consistentere frametimes is dan toch een stuk fijner om te spelen want het schokt niet ineens af en toe (de 1% lows en .1% lows dus)

[Reactie gewijzigd door JakkoFourEyes op 21 juli 2022 15:49]

Reageer
Persoonlijk kijk ik liever naar minimum FPS. Als die binnen mijn gewenste target valt vind ik het prima. ik denk niet dat mensen echt merken of je ineens een 15ms frame heb terwijl de andere 5ms waren met een 10ms wachttijd tot de volgende frame.
Over het algemeen heb je een queue van 1 a 2 frames en dus merk je helemaal niets van de tijd die het kost om een frame te renderen. Hij word immers gewoon in de queue geplaatst om frame consistency te genereren.

Volgens mij is het een gevalletje placebo.
Reageer
Je bent mij voor met je reactie :)
Ik ben echt verbaasd over het aantal personen dat deze kaart wel wil proberen, al helemaal voor de gesuggereerde prijs.
Reageer
Je noemt nu een scenario wat mogelijk kan gebeuren: slechtere prestaties. Maar er kunnen nog talloze andere zaken niet goed zijn. Wat ik zo snel even kan bedenken:

- inconsistente frametimes (drops / pieken)
- games die gewoon helemaal niet draaien
- programma's die niet ondersteund worden

De Nvidia & AMD kaarten zijn bewezen producten. Intel moet zijn strepen nog verdienen en als je je keuze alleen maakt o.b.v. de prijs dan vind ik dat behoorlijk dom.

Ik snap dat een goedkoop product aantrekkelijk is, maar ben je er van bewust dat het tegen kan gaan vallen.
Reageer
Dom... Zo werkt de markt toch?

Kijk naar telefoons, daar kun je ook niet gevestigde merken kopen voor minder geld, met op papier goede prestaties. Soms pakt het goed uit, soms zijn drivers en bloatware en support echt bagger.

Verschil hier is wel dat er een heel groot bedrijf met heel veel geld achter zit. Die dit graag een succes wil laten zijn.

Natuurlijk loop je een risico. Maar dom lijkt het me zeker niet.
Reageer
Er zijn in het verleden genoeg voorbeelden van premium telefoons (bv Samsung) die vol zaten met bloatware en slechte support gaven (updates) en toch als warme broodjes over de toonbank gingen.

Je kan beter zeggen: zo werkt marketing, knollen voor citroenen verkopen.
Reageer
Tja ik heb een 6900XT gekozen op de prijs... Het was namelijk de enige kaart die ik kon krijgen onder de 1800 euro scalper prijs (direct van amd) en verrek hij werkt voor geen meter met OBS streaming want de kwaliteit is om te huilen.
Ieder product heeft wel compromissen.

Het niet kunnen spelen van een spel geloof ik niet zo in dat gaat meteen gefixed worden en hoe zat het ook alweer met Destiny 2 en AMD's bewezen producten...

Of in een enkele game mogelijk spikes te hebben het waard is voor velen als je in andere games letterlijk dubbele prestaties kan krijgen voor hetzelfde geld is per persoon verschillend. maar dit kan gewoon een hele goede deal worden.

En mijn 6900XT werkte ook RUK in bijvoorbeeld Red Dead Redemption 2 die een eigen dedicated energieprofiel nodig heeft om stotteren te voorkomen en veel stutters heeft in tal van andere games die deels na meer als een jaar pas verholpen waren.

En hoe zat het ook alweer met die budget AMD kaarten op PCI-E 3.0 borden door die PCI-E lane tekorten?

Wat mij betreft is er niet meer zoiets als een bewezen product. Ze hebben allemaal problemen. en je zal van allemaal uitgebreid reviews en testen moeten bekijken.
Reageer
Daarom volgende keer maar eerst tests en reviews napluizen voordat je tot koop over gaat. En niet zomaar geloven in de marketingpraatjes van de fabrikant. Je geeft dat notabene zelf toe.
Reageer
Nee dit was gewoon de enige gpu die ik kon kopen door de situatie. Mijn voorkeur was een 3080 maar die was niet te krijgen zoals vermeld. Soms heb je geen keuze en dat is de enige reden dat ik een AMD gpu heb.

In insinuatie dat ik dus niet wist wat ik kocht en in marketing geloof is dus fout en uit de lucht gegrepen en negeert alle details in mijn post...
Reageer
Als de kaart in de slechtste omstandigheden (Dx 9/10/11) 50% trager is maar de prijs ook 50% lager is zie ik niet waarom niet.
De reviews laten zien dat de Intel kaart momenteel ook erg instabiel is, met extreme uitschieters naar beneden. Dus dan heb je flinke stutters. Je kunt niet alleen kijken naar de gemiddelde FPS.

De Intel drivers zijn op dit moment ook erg instabiel, met erg veel crashes. Ik heb liever een langzamere kaart die gewoon werkt dan een wat snellere kaart die crashed nadat ik een moeilijke baas heb verslagen of waar ik een halve avond bezig ben met troubleshooten ipv gamen.
Reageer
Bijna n iemand heeft een intel arc kaartje laat staan met de laatste launch drivers dus we weten er helemaal niets van. Alles wat ik online zie neem ik met een vaatje zout. Maar dat is voor AMD en Nvidia niet anders. De AMD drivers zouden erg stabiel zijn maar in mijn realiteit crashen ze zon 5x per week en kan ik al mijn instellingen weer opnieuw toepassen. De ervaring van andere is mij niet veel waard omdat het vaak niet overeenkomt met mijn ervaringen. We gaan het zien met de tijd maar AMD en Nvidia hebben het de afgelopen jaren niet beter gedaan en er warren ZAT problemen.

Wat mij betreft hebben alle 3 een hoop werk te verzetten.

En nee ik zou deze kaarten niet overwegen omdat ik A. streaming in werking wil zien en B. ik simpelweg niet interesseert ben in dit prestatie segment.
Reageer
Er zijn wel een aantal reviewers die hem uit China hebben geïmporteerd en die rapporteren allemaal wat ik zeg. Dit zijn ook geen entertainers die geld aanpakken van Intel zoals Linus, maar serieuze reviewers zoals Igor's lab.
Reageer
Je weet natuurlijk niet welke games je in de toekomst gaat spelen en hoe de kaart daarbij performed (ook vanwege specifieke driveroptimalisaties), ik zou het erg vervelend vinden als mijn gpu daar niet goed mee overweg kon. Je wordt dan gedwongen om de zwakke performance te accepteren of een nieuwe gpu te kopen.

Ik snap dat Intel dit doet maar zie het persoonlijk als een deal breaker omdat een gpu tot nu toe een kant en klare oplossing was. Ik zou de kaart alleen kopen als ik specifieke scenario's voor ogen had.
Reageer
Zolang je de prijs die je ervoor betaald hebt in acht neemt denk ik niet dat je snel teleurgesteld gaat worden.
De prijs is gebaseerd op slechte prestatie games het kan dus in theorie alleen maar positief uit vallen.
als je betaald voor een 50 fps kaart (in oude titels) en moderne games werken op 100 fps betekend dit niet dat je ineens 100 fps mag verwachten voor games in de toekomst. Het blijft een kaart in de 50 fps price range en dat is wat je betaald hebt. het kan dus alleen maar positief uitvallen lijkt mij.

Er zit werkelijk geen enkel nadelig punt aan deze actie (als ze het waar maken qua prijs).
Reageer
(als ze het waar maken qua prijs).
Want Intel kan zijn chips voor 50% lagere kostprijs maken dan Nvidia en AMD?
Of Intels gpu is 2x zo effecient als die van Nvidia en AMD?

Niet erg waarschijnlijk, vind je wel?

De kans dat Intel de prijs kan baseren op de slechte prestaties games is nihil.
(of ze moeten bereid zijn verlies te lijden op de eerste generatie en zien dat als investering in de toekomst)
Reageer
Ten eerste zijn de die's behoorlijk klein dus meer dies per wafer en ten tweede doet intel alles zelf en betaald dus geen extra transport en geen winst voor TSMC/Samsung. En daarnaast kunnen ze gewoon ervoor kiezen om zonder winst te verkopen voor marktaandeel als winst. Dus ja dat kunnen ze makkelijk als de wil er is.
Om het nog maar niet te hebben over hoeveel winst AMD en Nvidia er wafer maken wat eigenlijk gewoon flink lager kan.
Reageer
"De prijs is gebaseerd op slechte prestatie games het kan dus in theorie alleen maar positief uit vallen.
als je betaald voor een 50 fps kaart (in oude titels) en moderne games werken op 100 fps betekend dit niet dat je ineens 100 fps mag verwachten voor games in de toekomst"


Maar het gaat hier om games uit het heden en verleden!!! Daar bakt Intel er al weinig van!!!

[Reactie gewijzigd door cc12 op 22 juli 2022 05:58]

Reageer
Datum van de game is geen factor. De api weer wel. Oudere games op vulkan zullen prima draaien volgens Intel.
Reageer
Meer optie als g-kaart voor encoding gebruikt mits ARC de betere encoders heeft tov huidige gen en nextgen gpu van nv en AMD.
En of die iodie igpu van zen4 cpu ook encoders heeft of niet.
En je hooguit casual gamed met igpu.

Zou ik deze introductie gen van intel even overslaan als om de games gaat.
Nieuwe kansen met hun nextgen battlemage.
Reageer
De Arc a770 gaat minder dan 400 dollar kosten. Dus waarschijnlijk tussen 375-400 euro uiteindelijk. Voor een product dat alleen bij bepaalde titels concurrerend is met AMD / nVidia is dat imo best wel veel geld.

[Reactie gewijzigd door n0elite op 21 juli 2022 15:55]

Reageer
In de video wordt er wel duidelijk gezegd dat de prijs voor de kaarten gebaseerd zal zijn op de performance in de slecht geoptimaliseerde games. Je krijgt dus in principe dus de performance waarvoor je betaalt, en veel betere performance in sommige titels voor hetzelfde geld... als ze hun marketing waar kunnen maken uiteraard.
Reageer
Best veel?? Maak er maar gewoon heel veel te veel van. Vanuit Intel snap ik het, er zitten veel ontwikkelingskosten in en de materialen, transportkosten etc kosten ook geld. Maar wie dit product voor € 350 koopt heeft een plaat voor zijn hoofd. Al helemaal nu de GPU markt verzadigd is en de nieuwe generatie kaarten voor de deur staat.
Reageer
Al helemaal nu de GPU markt verzadigd is en de nieuwe generatie kaarten voor de deur staat.
Verzadigd? Er zijn voor consumentenkaarten nu 2 leveranciers, dat kan je moeilijk verzadiging noemen. Ja, iedereen die iets met 3D spul doet heeft een GPU, maar dat is inherent aan het product. Dat is als zeggen dat de markt van monitoren, SSDs, en CPU's verzadigd is. Een extra speler in de markt (zeker 1 waarvan je weet dat hij zich zal moeten committeren op langere termijn) is niet slecht, al was het alleen maar om de huidige marktpartijen een beetje bang te maken op een specifiek segment.
Reageer
Ik doelde met verzadigd op het feit dat de meeste consumenten momenteel voorzien zijn van GPU t.o.v. een tijd geleden.
Reageer
De productie oplage is laag dus de aanbod van ARC zal beperkt zijn. De vraag zal ook zwaar tegen vallen dus mogelijk valt de verkrijgbaarheid mee. Alhoewel wereld weid zal aanbod beperkt zijn. En zoiets in shop op stock te nemen.
Reageer
Ik heb geen idee wat een 'nVidea' is, maar net als met alle nieuwe producten is er een opstartfase. We zien wel wat de drivers gaan doen. De RX6000 serie kreeg in het begin ook commentaar omdat de performance bij DX11 en ouder afweek van de prestaties bij DX12 en dat is ook per driver beter geworden.

De Nvidia RTX serie is eigenlijk nog veelal hetzelfde als drie generaties terug, dus Nvidia heeft hier minder last van. Als die overschakelen op een modernere architectuur verwacht ik hetzelfde euvel.
Reageer
DX11 wordt er heel veel werk verzet in de driver teams waar nV de grootste afdeling in had tot exe detectie en on thefly shader recompile of shader replacement.
Plus waar AMD thread management van gpu in hardware heeft is dst bij nv in de software. Met high-end cpu geen probleem maar oude of lowend cpu aan low of midrange of oude gen nV dan kakt de performance in tov AMD

Dat allemaal lijkt mij heel veel werk om dat te evenaren en dat voor oudere titels.
Reageer
Ik geloof dat in een van die video's vermeld werd dat de A380 zal rond de $130-$150 zal kosten.
Reageer
Dat is dan het dubbele van wat ie waard is.
Reageer
Een dollar is tegenwoordig gelijk aan de euro, plus BTW zal dat dan 480 euro zijn :D
Reageer
De titel slaat helaas de plank enigszins mis. Het is niet de GPU die voor oudere DirectX games slecht geoptimaliseerd is, het gaat om de drivers.
Waar AMD en nVidia al tientallen jaren hebben gewerkt met desetreffende games op desbetreffende DirectX versies zijn de drivers daarvoor geoptimaliseerd.
Voor Intel is deze inhaalslag niet te doen, dus ze zullen voor oudere games die nog steeds gespeeld worden wel gaan optimaliseren, maar daarnaast natuurlijk vooruit kijken en niet te veel achteruit.

Maar nogmaals, dit komt dus niet voor uit beperkingen in de GPU zoals de titel suggereert, het gaat hem om driver optimalisatie.
Reageer
En 'hoe' draaien intel's IGPU's al jaren dan precies? Het is niet dat Intel 'opeens' met GPU's gaat spelen, zij doen al APU's sinds decennia's, het is niet de eerste keer dat ze opeens drivers moeten gaan maken.
Reageer
De inte iGPU drivers zijn nooit geoptimaliseerd voor het spelen van spellen.
Reageer
https://gameplay.intel.com/

Niet? Sinds 2018 zit er al een 'gaming' tab in de intel drivers, die automatisch de beste settings voor een scale aan games instelt.
Reageer