Intel toont volgende week eerste Arc Pro-gpu voor workstations

Intel demonstreert volgende week voor het eerst een Arc Pro-videokaart voor workstations. Dat doet het bedrijf tijdens Siggraph 22, een evenement voor computerprofessionals dat aanstaande maandag begint. Het is niet bekend wanneer de Arc Pro-gpu's op de markt komen.

De komst van Arc Pro wordt bevestigd op de website van Intel, waar staat dat de chipmaker een 'entry-level' Arc-workstationkaart gaat demonstreren tijdens Siggraph, merkte Twitter-gebruiker momomo_us op. "Intel zal zijn zojuist aangekondigde Arc Pro Graphics-workstation-gpu's tonen, waarop Sketchup met de D5-renderer draait", zo luidt de Siggraph-pagina van de fabrikant. De kaarten maken tijdens de demo gebruik van raytracing en de XeSS-upscalingtechniek om realistische beelden te renderen.

Dit is de eerste keer dat Intel zijn Arc Pro-videokaarten formeel noemt. Het bedrijf heeft tot nu toe alleen Arc Alchemist-videokaarten voor gamers gepresenteerd, hoewel de fabrikant eerder al wel bevestigde dat er Arc-workstationkaarten aan zitten te komen. Het bedrijf bracht na eerder uitstel onlangs zijn eerste Arc-videokaarten voor laptops en desktops uit in bepaalde landen. Die kaarten presteerden goed in bepaalde games, maar kampten ook met driverproblemen.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

04-08-2022 • 16:37

40 Linkedin

Reacties (40)

Wijzig sortering
Blijkbaar dat Intel alweer toch serieus bezig is met te proberen een concurrent te vormen van Nvidia en AMD. Alleen heb ik zo het vermoeden dat ze veel te snel op de markt proberen te komen want de reviews zijn niet al te best. Misschien dat de prijs nog wel een en ander goed kan maken maar ja, wat heb je aan een videokaart als de drivers maar half half werken. Voor mij in elk geval rede om voorlopig geen Intel videokaart te pakken en ik het dan liever houd bij beproefde merken als Nvidia en AMD.
Reageer
Het is het aloude kip-ei probleem. Intel zal developer support nodig hebben, en intern veel werk moeten verrichten, om de Ark drivers goed te laten werken voor een groot aantal games. Dat gebeurt niet tenzij bewezen is dat er mensen zijn die de kaarten kopen.

Daarom zijn er zeer weinig bedrijven die dit soort projecten uitvoeren - het is simpelweg ongelooflijk moeilijk om een concurrerend product op de markt te zetten. Alleen Apple komt in de buurt, en op gaming gebied gaat het daar ook niet heel goed.

De truc is dus om te bewijzen aan interne en externe factoren dat je een goed product kan maken, en daarmee de middelen ontvangen die je toelaten het product beter te maken. Dat is helaas zo makkelijk nog niet...
Reageer
Het is het aloude kip-ei probleem.
Mee eens, maar ik denk dat zelf wel dat als je al een bepaald product, zoals o.a. bij Intel hun cpu's produceert dan zou ik dat risico niet nemen. Hetzelfde zag je ook bij b.v. Nvidia gebeuren toen zij ook met een chipset op de markt kwamen maar nooit echt een succes is geworden. Misschien is AMD daarbij wel de uitzondering omdat zij wel succes hadden en hebben met zowel cpu als gpu.

Wat ik eerder zou doen als ik in de schoenen van Intel zou staan is om vooral te concentreren op hun iGPU's. Intel is een van de weinigen die relatief veel cpu versies met iGPU heeft maar het blijft jammer dat die iGPU's nog steeds matig presteren. AMD daarentegen heeft wel een paar cpu's met een vrij goede iGPU echter, het cpu deel is dan toch weer minder dan vergelijkbare non-iGPU versies.
Reageer
De nForce2 chipset was erg populair in het Tweaker en OC-wereldje indertijd, samen met de Athlon XP ;)
Reageer
Klopt, nu was de Tweaker wel in staat om er gewoon een flink koelblok met fan op te zetten :*)
Reageer
AMD heeft natuurlijk geen eigen succes met GPU's, die kennis en ervaring hebben ze gewoon gekocht in de vorm van ATI. Het succes was er al.

En zoals je zegt zou Intel ook geen nieuweling hoeven te zijn, ze hebben al jaren iGPU's waar toch veel mensen spellen mee spelen. Zeker de oudere spellen waar ze nu juist zoveel problemen mee hebben.

Ik denk dat ze het een beetje verkeerd hebben ingeschat, "wie wil er nu een oud spel spelen op een nieuwe kaart" dachten ze misschien... nou heel gog.com draait op dat idee! Zitten zat spellen tussen die het best redelijk doen op een iGPU... dus waarom zoveel problemen met de Arc kaarten? Is er geen code gedeeld?
Reageer
Mee eens, maar ik denk dat zelf wel dat als je al een bepaald product, zoals o.a. bij Intel hun cpu's produceert dan zou ik dat risico niet nemen. Hetzelfde zag je ook bij b.v. Nvidia gebeuren toen zij ook met een chipset op de markt kwamen maar nooit echt een succes is geworden. Misschien is AMD daarbij wel de uitzondering omdat zij wel succes hadden en hebben met zowel cpu als gpu. ..
Toen AMD eenmaal ATI opgekocht had in 2006 werd NVidia min of meer gedwongen om de ontwikkeling van hun chipsets te stoppen omdat het allemaal niet meer uitkwam. Die chipsets deden het best prima qua performance, ook die voor Intel. Beetje warm misschien, maar goed.
Dat is ongeveer hoe ik het mij herinner :P
Reageer
Toen AMD eenmaal ATI opgekocht had in 2006 werd NVidia min of meer gedwongen om de ontwikkeling van hun chipsets te stoppen
Je doelt denk ik meer op de chipsets voor moederboarden maar ik doel meer op de mobiele chipsets/cpu van Nvidia zoals in de Microsoft Surface RT zat. Die moederboard chipsets vond ik maar rampzalig en hadden ook vaak geen lang leven doordat ze erg heet werden. Daarentegen werkten die mobiele chipsets op zich wel redelijk goed maar was die Surface RT weer geen echt verkoopsucces.
Reageer
Bedoel je de Tegra-lijn? Die wordt volgens mij nog gebruikt in de Nvidia Shield, de Switch van Nintendo en in diverse auto’s voor het entertainment stukje.
Reageer
Ja, die bedoelde ik maar kwam even niet meer op de naam.

Klopt, in de Nvidia Shield word die nog gebruikt maar dat is wel weer een eigen Nvidia product. De Switch van Nintendo wist ik niet maar ik ben ook niet echt bekend met Nintendo.
Reageer
Misschien is AMD daarbij wel de uitzondering omdat zij wel succes hadden en hebben met zowel cpu als gpu.
Ook alleen door een bestaand en succesvol GPU gefocused bedrijf (ATI) over te nemen. Intel had misschien best succesvol kunnen zijn in GPU's als ze Nvidia hadden overgenomen.
Reageer
AMD succesvol met GPU's?
Misschien komt dat omdat ze lang geleden een GPU bedrijf opgekocht hebben (ATI).
https://tweakers.net/nieu...ondt-overname-ati-af.html

[typo]

[Reactie gewijzigd door Wivern op 6 augustus 2022 10:22]

Reageer
Succesvol voor zover je dat zo kan noemen maar feit blijft wel dat de iGPU's van AMD veel beter presteren dan die van Intel.
Reageer
Meteor Lake (gen 14) moet volgend jaar uitkomen. Die iGPUs op die chip worden door TSMC gemaakt. Dat doet Intel niet zomaar. Ik verwacht een flinke prestatie boost.
Reageer
Tja, het feit dat een driver moet checken welke (game) executable draait toont al aan wat er mis is met het DirectX ontwerp. Kennelijk sluit de API niet meer aan op de hardware.

Het wordt tijd dat GPUs een gestandariseerde instructieset krijgen, net als CPUs, zodat er geen specifieke drivers meer nodig zijn.
Reageer
Die exe check is om zware driver features bijvoorbeeld code segment af te vangen en door driver team optimised code te vervangen. Shader code vervangen en recompile of vervanging. Omdat dev gefocused zijn op volume sales en wat halo kaart de kroon pakt voor hun niet belangrijk rijk is. Os voor dev de recomended en minimum spect voor low end en midrange mainstream belangrijk. En is stabile performance en fps target belangrijk van 60hz . Omdat doel van gpu bakkers de kroon pakken is hopende dat onnozele klanten ivm de kroon hun lowbudget of midrange kiezen ipv bang for tha buck kijken.
Reageer
Niet om het één of ander maar al dat geleuter over slechte drivers slaat echt nergens op. Het spul is überhaupt nog niet op de markt en er wordt waarschijnlijk nog volop aan de drivers wordt gesleuteld. Wacht eerst nou maar even af tot het spul op de markt voordat je begint met oordelen.
Reageer
Ik ga gewoon af op datgene van diverse reviewers en Tweakers van wat hun bevindingen zijn. Het lijkt mij dan niet echt een goede presentatie wanneer drivers niet optimaal werken. Zeker zal dat opgelost worden maar dan denk ik van had dan even ermee gewacht met presenteren.
Reageer
Dan mag ik hopen dat ze de drivers goed krijgen. De kale drivers zelf zijn nog best ok, en laten in DX9 en DX11 steken vallen. Het grote probleem is alles om de driver heen. Namelijk installatie, user interface etc. Zie ook de volgende analyse van Gamers Nexus:
https://www.youtube.com/watch?v=MjYSeT-T5uk

De eisen aan professionele drivers zijn een stuk hoger dan die van de consumenten kaarten (bij AMD en Nvidia tenminste). Ben erg benieuwd.
Reageer
De eisen aan professionele drivers zijn een stuk hoger dan die van de consumenten kaarten
De eisen zijn anders, niet per definitie hoger. Zo wordt van een "gaming" driver verwacht goed te presteren in heel veel verschillende configuraties, en met heel veel verschillende games. Professionele drivers hebben vaak een stuk meer afgebakend gebied, en worden voor specifieke applicaties gecertificeerd.
Reageer
Inderdaad en aangezien ze waarschijnlijk maar in een heel beperkt aantal configuraties terecht gaan komen (zijnde workstations met waarschijnlijk een stevige prijs) die slechts door een paar bepaalde applicaties ondersteund worden, zullen ze daar relatief meer moeite in steken dan in de gaming-markt waar ze amper geld zullen kunnen verdienen doordat AMD en Intel nog teveel voorsprong hebben om competitief te zijn.
Reageer
Mwa met als eerste AV1 encoding en een veel lagere prijs als professional kaarten van amd en Nvidia hebben ze best een market te pakken als ze snel zijn.
Reageer
De eisen zijn stuk hoger want certificering is hogere eisen pakket waar hardware en drivers aan moeten voldoen. En dus dat geblunder in game markt kan je pro certificering wel vergeten. En niet vergeten het zijn de software kant dat hardware certificeerd. Dus de pro app als ARC pro certificering haalt dan is voor die software ARC pro gecertificeerd.
Reageer
De eisen zijn stuk hoger want certificering is hogere eisen pakket
Wat is dan dat hogere eisenpakket? Welke eisen zijn zo hoog?
Reageer
Zoals al in het artikel staat is de Arc-Pro vooral bedoeld voor workstations dus dan is denk ik ondersteuning voor DX9 en DX11 niet zozeer van belang. Maar oke, je kan er vraagtekens bij zetten of ze dan de pro-drivers wel op orde hebben.
Reageer
Krijgen we dan eindelijk benchmarks te zien voor niet gaming workloads.

heb enkel nog maar een youtuber tegen gekomen die AV1 de en encoding heeft getest
Reageer
Tja en dan ook nog hoe zit met de kwaliteit en brede setting opties.
Reageer
Eerst zien dan geloven, want er gaan toch behoorlijk hardnekkige geruchten dat heel Arc geannuleerd gaat worden.
Reageer
Er gaan ook hardnekkkige geruchten rond dat de aarde plat is....
Ik heb nog geen enkele concrete aanwijzing gezien dat Arc geannuleerd wordt, sterker nog er is al een beperkte hoeveelheid op de markt..
Reageer
Nouja, als ze het zelf betitelen met formerly (https://ark.intel.com/con...s-formerly-alchemist.html) zou ik toch liever even wachten op de volgende lichting Nvidia's en AMD's.
Reageer
fromerly is de compleet normale term bij Intel. Het wordt gebruikt om interne namen te koppelen aan Trade Marks. Intel registreert namelijk geen Trade Marks voor codenamen. Dat zou ook lastig kunnen worden "Sapphire Rapids" als Trade Mark bijvoorbeeld zou verwarring kunnen opleveren met het bdrijf Sapphire. "Alchemist" is op dezeflde manier geen Trade Mark.

Zie ook het lijstje op https://www.intel.com/con.../en/legal/trademarks.html - daar staat Alchemist niet tussen.
Reageer
Kijk hier eens... https://ark.intel.com/con...-formerly-alder-lake.html
De laatste generatie CPU's... Products formerly Alder Lake
Xeons's idem ditto
https://ark.intel.com/con...ts-formerly-ice-lake.html
Intel gebruikt dat bij werkelijk alles wat eerst alleen een code-naam heeft, en nu als een officieel product neergezet wordt.
Reageer
Ja klopt, na de reactie van @MSalters ben ik gaan kijken naar de Alder Lake's :)
Reageer
om daar nog op in te haken de hardware lijkt ook gewoon goed te zijn ondanks dat ze driver technische nog een hoop missen, en dan voor best schappelijke prijzen.
Reageer
Ja, dat wordt gezegd, maar waarop wordt gebaseerd dat dat in een driver opgelost kan worden?

De klachten gaan over glitches en FPS drop, dat zou net zo goed een Puma verhaal kunnen zijn.
Reageer
Er is zoals ik de getichten begrijp geen probleem met DX12 en Vulkan games.
De DX9 DX11 ouwe zooi waar de nv vs AMDTI driver war hoog is ingezet de laatste 10 jaren zijn de problemen. Omdat de low level API de verantwoordelijkheid vsn performance en stabiliteit bij de devs ligt en stuk minder bij de drivers.
Vooral als je meer de nieuwe games op release speeld. En vooral geen oudjes.
Kan zijn dat ARC juist goed doet. En als intel de prijspunt based op dx11 meuk performance kan goede bang for tha buck zijn.
De bargin bin en retro en backlog gamer is het mindere koop voor.
In de pro branch speelt deze isue stuk minder omdat software en hardware drivers door certificerings traject gaan en dus het van beide kanten moet komen en moderne apps patches krijgen om met moderne low level API goed te benutten.
Reageer
Ik kom nooit buiten de polder dus ik kan bevestigen dat dat waar is.
Reageer
Nog zo eentje: Elvis leeft!

En HL3 confirmed natuurlijk.
Reageer
Je begrijpt toch wel dat officiële reacties van firma's zwaar baised zijn al aan alles een positievere draai moeten geven en dus ongeloofwaardig zijn. Dat zwaar door imago en prestige gedreven is dus elke blunder zwaar afzwakt. Tech mensen hebben dat stuk minder maar de marketing front mensen hebben die druk en die neigingen heel sterk.
Naast dat MLID ook opinie is en ook waar de leaker in de chain zit, en of de source ook voledige context ziet.
Zijn er ergere gladiolen zoals graphical challenged.
Reageer