Intels recentste bètadrivers voor gpu's verzamelen nu standaard telemetrie

De recentste versie van Intels Arc-gpu-drivers verzamelen nu standaard telemetrie. Bij een 'typische' installatie wordt het Compute Improvement Program nu standaard geïnstalleerd; voorheen was dat niet het geval. De optie kan nog wel handmatig worden uitgeschakeld.

Intel heeft de wijziging doorgevoerd in versie 101.4578 van zijn Arc Graphics Drivers, die momenteel beschikbaar is als bèta, merkte TechPowerUp op. In deze versie wordt Intels Compute Improvement Program standaard ingeschakeld als onderdeel van een 'typische' driverinstallatie. Gebruikers kunnen ook een aangepaste installatie doen en deze optie uitschakelen, waarmee het verzamelen van telemetrie wordt gestopt.

Het Compute Improvement Program van Intel verzamelt op de achtergrond data over pc-gebruik en -prestaties. Volgens de CIP-website van Intel verzamelt het programma onder meer systeeminformatie en gegevens over hoe een pc wordt gebruikt, waaronder geheugen- en accugebruik. De software verzamelt ook data over 'andere apparaten in de computing environment' van gebruikers en de categorieën websites die gebruikers bezoeken, maar niet de URL's zelf. Intel verzamelt naar eigen zeggen geen namen, e-mailadressen, telefoonnummers, 'gevoelige persoonsgegevens' of de fysieke locatie van gebruikers. CIP-gebruikers kunnen volgens Intel ook niet geïdentificeerd worden.

Met de wijziging volgt Intel Nvidia. Bij die gpu-maker wordt het verzamelen van telemetrie al langer standaard meegeïnstalleerd; bij AMD is dat nog niet het geval. AMD Radeon-gebruikers krijgen na een driverinstallatie of -update een vinkje te zien waarmee ze 'anonieme gegevensverzameling' kunnen in- of uitschakelen, ongeacht de installatieoptie die ze kiezen.

Intel-gpu-drivers telemetrieIntel-gpu-drivers telemetrie

Intels driverinstallatie en de gegevens die CIP verzamelt. Bron: TechPowerUp, Intel

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

07-08-2023 • 14:44

70

Lees meer

Reacties (70)

Sorteer op:

Weergave:

Een aantal zaken is best te begrijpen, maar andere apparaten + webverkeer? Daar gaan ze toch hun boekje te buiten wat mij betreft. De standaard opt-out is ook niet te best. Geen idee of dat zelfs wettelijk is, er worden 'niet echt' persoonsgegevens aan gekoppeld dus misschien mag het gewoon.

Hoe kan je je wapenen tegen dit soort ongein wanneer de datahonger zelfs tot op driver/kernelniveau doordringt?

[Reactie gewijzigd door Slonzo op 23 juli 2024 02:32]

Hoe kan je je wapenen tegen dit soort ongein wanneer de datahonger zelfs tot op driver/kernelniveau doordringt?
Vrije open source software gebruiken wat wordt ontwikkeld door de community of organisaties zonder commerciele belangen helpt al een stuk. :)
Hoewel ik voorstander van open source ben is dat niet altijd de oplossing ;) Die willen ook nogal eens gegevens verzamelen (zoals Firefox in het verleden)
Daar draait je grafische kaart niet op volgens mij
Linux heeft (mits recente versie) out-of-the box ondersteuning voor Arc.

Met open-source drivers dus, zonder telemetrie.
Zoals al gezegd, een firewall gebruiken. En niet die van MS, die laat, naar mijn mening, nog teveel standaard door.

Ik gebruik "simplewall". Een prima firewall, je schrikt als je ziet hoeveel programma's contact willen maken met de makers van de software.
De eerste dag ben je even druk met het beslissen van welke programma's wel en niet mogen praten met hun makers, daarna geniet je van een beetje extra privacy.
Ik gebruik daarvoor Eset met hun firewall in learning mode, dan krijg je per "nieuw" verzoek naar buiten de optie om eenmalig, tijdelijk of permanent wel of geen toestemming te geven.

Af en toe irritant die pop-up, maar ik heb daardoor wel volledige controle over het in en uitgaande verkeer van mijn pc's
Door geen producten te kopen die dit doen. Is steeds lastiger omdat we het hebben laten gebeuren en nu iedereen en z'n moeder telemetrie gebruikt. De eenvoudigste route nu is Windows niet gebruiken maar overstappen naar Linux en dan alleen standaard drivers van je distro gebruiken (kans dat daar onder Linux telemetrie inzit is minimaal bij de grote distris). Dat of je netwerk kabel er gewoon uittrekken.
Kies bij Windows installers ALTIJD (indien aanwezig uiteraard) voor aangepaste installatie.
Je krijgt dan vaak keuzes die je in de standaard installers niet krijgt zodat je dingen uit kunt vinken
Je kan natuurlijk ook gewoon niet de beta driver installeren. Of voor de opt-out optie kiezen. Het blijft een ontwikkelversie dus voor de ontwikkeling zullen ze toch enige informatie nodig hebben. Website categorie informatie zou handig kunnen zijn als er bijvoorbeeld problemen zijn met het decoderen van media zoals een website zoal YouTube.
Lijkt er niet echt op dat dit een beta specifiek ding is, meer dat het nu geïntroduceerd is, en straks uit beta komt. (Breed uitgerold gaat niet echt op, geen hond koopt die Intel kaarten }> )
Het verzameld anoniem gegevens over wat je GPU moet doen, er zijn tegenwoordig zelfs gpu-rendered spellen te vinden op websites, dat kan een goede reden zijn om qua telemetrie websitecategorie te verzamelen.

In plaats van alleen maar ‘driver is gecrashed’ kunnen developers bij intel dan nagaan waar het probleem zich voordoet bijvoorbeeld.
Linux? ;)

Serieus, want dan ben je ook van alle ándere telemetrie in je OS af...

[Reactie gewijzigd door geez op 23 juli 2024 02:32]

De software verzamelt ook data over andere apparaten in de computing environment van gebruikers en de categorieën websites die gebruikers bezoeken, maar niet de URL's zelf
Lekker dan. Dus je hele netwerk + type websites die je bezoekt wordt vastgelegd??

Mag dit van GDPR?
Ik snap überhaupt even niet wat een GPU driver met die informatie moet laat staan dat het als telemetrie gebruikt wordt.
Hardware videodecoding is een van de belangrijke dingen van je gpu, als ze veel crashes zien van bepaalde sites (met bijv dezelfde videoplayer) en een bepaalde browser kunnen ze sneller debuggen.
de categorieën websites die gebruikers bezoeken, maar niet de URL's zelf
Die uitleg gaat dus niet op!
Jawel, de driver kan toch herkennen dat een website gpu rendering gebruikt (webgpu bijvoorbeeld), en dan in de telemetrie doorsturen dat de website in categorie 'webpagina met webgpu' valt bijvoorbeeld.

Ze zeggen heel duidelijk dat het over anonieme data en categorieen gaat, uiteraard gaan ze dat niet matchen aan urls dan.
Hoe helpt de categorie van een website dan? De WebGPU zooi crasht, op categorie: website met webgpu rendering...
Lijkt mij nogal logisch dat webgpu spul zou crashen op een webpagina die er gebruik van maakt, beetje als zeggen dat de boot gezonken is in een natte omgeving...
Verder, hoe helpt 'Other devices in your computing environment' hierin? Jouw Intel GPU crasht omdat je in je netwerk een Raspberry Pi hebt of een slimme deurbel, is dat Intel spul dusdanig brak? :+

Websites met een bepaalde videoplayer klinkt al een stuk specifieker dan alleen maar categorie van een website 'streamingwebsite' vs 'streamingwebsite met de youtube player'...
Verder ook apart dat Intel aangeeft:
The information we collect:

Will not include any directly identifying personal information such as name, email address, IP address, or MAC address
Will not include the URL (web address) for specific sites visited
Will not be used to identify or contact you
Vrij duidelijk dus dat dit soort info NIET verzamelt wordt, maar gelijk gevolgt door een uitzondering hierop:
If these types of information are requested from you, you will first be prompted for additional consent.
Oftewel er kan wel een situatie zijn waar ze dat soort informatie verzamelen, prima dat daar extra toestemming voor gevraagd wordt, apart dat het eerste stuk dus eerst heel stellig wordt neergezet en dan gelijk verzwakt wordt...
The information we collect does include a randomly generated identifier that allows combining information from your system over time to better understand usage trends.
Oftewel er wordt wel degelijk een ID gebruikt om jouw systeem te identificeren, iets waar de GDPR vrij duidelijke voorbeelden over geeft:
Examples of online identifiers

Internet Protocol address
Internet cookies
Beacons, pixel tags
Mobile ad identifiers
Device fingerprints
Radiofrequency identification (RFID) tags
Oftewel hoewel je IP er niet bij staat, sturen ze (mogelijk) wel op hoe je netwerk eruit ziet, wat je zo ongeveer doet met je PC en dat gekoppeld aan een fingerprint van je PC om over langere tijd je gebruikspatronen te volgen.
Genoeg reden om de Intel GPUs dus maar te laten liggen...
Het is een beetje hetzelfde als je kind naar het dagverblijf brengen en dat je je er dan bewust van moet zijn dat je expliciet moet tekenen om niet de voogdij over je kind te verliezen als je hem of haar de eerste keer brengt.

Als je dat dan vergeet of je daarvan niet bewust bent, tja, je had toch die optie? Had je maar beter op moeten letten.

De waanzin van mensen die dit nog vergoeilijken ook op deze manier.
Ja als je porno site bezoekt of je hardware versnelling nodig hebt of extra 3d mogelijkheden..lol
In general usage, a category is a general grouping of similar things, while a type is a specific variant within that category. For example, "fruit" is a category, while "apple" and "banana" are types of fruit.

In 1e instantie dacht ik ook dat 'type' en 'categorie' synoniemen waren, ff wakker geschud... :)

Aanvulling:
The categories of websites you visit, but not the URL itself,
The information collected includes categorized web browsing history that shows how long and how often you visited specific categories of sites (i.e. social media, personal finance, or news). All site visits are classified into one of 30 categories. We do not collect URLs, web pages titles, or user-specific content without explicit permission from you.
Ik kan mij voorstellen dat, als je bijv. Youtube bezoekt, met een bepaalde type processor die dus bepaalde codecs niet ondersteunt, dat Intel graag zou willen weten of hun (intel) software daardoor vastloopt of andere gekkigheid plaatsvindt.

De andere kant van diezelfde medaille is, dat we al veel te vaak hebben meegemaakt dat data wordt verzameld die helemaal niet verzameld had mogen worden. Waakzaamheid lijkt mij dan weer op z'n plaats, zeker met enorm grote bedrijven die boetes zien als een kostenpost, niet als een mogelijke imago beschadiging.

[Reactie gewijzigd door Janbraam op 23 juli 2024 02:32]

[...]

Ik kan mij voorstellen dat, als je bijv. Youtube bezoekt, met een bepaalde type processor die dus bepaalde codecs niet ondersteunt, dat Intel graag zou willen weten of hun (intel) software daardoor vastloopt of andere gekkigheid plaatsvindt.
En die informatie krijgen ze dan ook zodra ik op 'send error report to Intel' klik, dus eenmalig met bewuste instemming, in plaats van continu en als verborgen optie bij de installatie van een broodnodige driver.

[Reactie gewijzigd door Zyppora op 23 juli 2024 02:32]

Ik kan mij voorstellen dat, als je bijv. Youtube bezoekt, met een bepaalde type processor die dus bepaalde codecs niet ondersteunt, dat Intel graag zou willen weten of hun (intel) software daardoor vastloopt of andere gekkigheid plaatsvindt.
Ik wil gewoon producten die werken en getest zijn voordat ze verkocht worden.....
Dat kan, maar dan kost de ontwikkeling van een simpel programma (zoiets als notepad) jaren en heb je een tweede hypotheek nodig om het aan te schaffen.
Voldoende opensource text editors die 'gewoon werken' zonder telemetrie en die geen cent kosten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 02:32]

Niet in een wereld waar software en hardware gegarandeerd foutloos moet zijn.
Alsof al dat verzamelen van telemetrie nu tot foutloze software en hardware heeft geleid.....

Foutloze software en hardware is een illusie.
Niemand heeft het over gegarandeerd foutloos (wat ook met telemetrie niet gaat lukken). Het gaat erom dat Intel zelf ook zou kunnen testen, of tenminste zeker weten niet moet gaan loggen welke websites ik bekijk via een opt-out.
De enige reden dat bedrijven persoonlijke data verzamelen is voor een extra inkomstenbron! D.m.v. verkoop van JOUW DATA waar jij voor ‘gewerkt’ hebt door gebruik te maken van JOUW COMPUTER. Daar zie je niets of nauwelijks iets van terug. En dat doen ze dan onder het mom van: “…voor de productverbetering.”.

Daar wordt de software niet foutloos van. Dat is IMHO een erg naïeve gedachte. Het gaat alleen maar om geld.

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 23 juli 2024 02:32]

Dat vermoed ik dus ook. Intel heeft die data helemaal niet nodig. Ze hebben zelf namelijk grote testafdelingen waar hun spullen uitgebreid getest worden op een groot scala aan verschillende hardware. Zie de Linus Tech Tips filmpjes hierover op Youtube. Die geven een inside look van die afdelingen bij Intel.
Software en hardware is nu ook niet foutloos en nooit geweest. Het verschil is dat de fabrikant in ieder geval dat wat op papier stond aan features haalde. Nu moet je maar hopen dat de fabrikant na enige tijd de missende features werkend krijgt en de beloofde performance haalt. Telemetrie heb je niet nodig om dat te bereiken. Ik vermoed eerder dat telemetrie ingezet wordt om weinig gebruikte zaken niet meer te ontwikkelen/uit te breiden.
Dat argument gaat bij Intel kaarten dus al niet op
Voldoende opensource text editors die 'gewoon werken' zonder telemetrie en die geen cent kosten.
Wel opletten dat Mom Corp. .ze niet opkoopt en er gelijk telemetrie in stopt. (audacity iirc maar vast een heel leger produkten in de loop der jaren.)

FORK :)

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 23 juli 2024 02:32]

Ik kan mij voorstellen dat, als je bijv. Youtube bezoekt, met een bepaalde type processor die dus bepaalde codecs niet ondersteunt, dat Intel graag zou willen weten of hun (intel) software daardoor vastloopt of andere gekkigheid plaatsvindt.
En waarom is het dan niet voldoende om specifieke informatie op te slaan die die codecs aangaat, waar je videokaart daadwerkelijk wat mee doet? Of dat nou van je HDD af komt of van een website of van een diskette maakt geen bal uit voor of je driver wel of niet vastloopt.
Dat is daar uiteraard voldoende voor.
Maar voor Intel kan het ook interessant zijn om te weten hoeveel bepaalde functionaliteit gebruikt word.
Moeten we veel prio geven aan H265 decoding en AV1 decoding, of word dat door onze klanten vrijwel niet gebruikt?
Hoeveel mensen gebruiken er meer dan 1 scherm? En zo kun je nog talloze vragen verzinnen.

Dat soort informatie is natuurlijk nuttig om te hebben, om zodoende de resources van je driverteam optimaal in te zetten naar de behoefte van de gebruiker.

Of dit dan de juiste manier is, is een ander punt.
Ik vind de methode van AMD de enige juiste. Niet standaard aan zetten en de gebruiker vragen of ze dit soort informatie voor dit soort doeleinden mogen verzamelen.

Maar Nvidia gaat blijkbaar nog verder dan Intel. Volgens security.nl kun je daar het verzamelen van die informatie niet eens uit zetten. (Het artikel op tweakers dat dat aankaart heb ik in het verleden blijkbaar gemist)
Moeten we veel prio geven aan H265 decoding en AV1 decoding, of word dat door onze klanten vrijwel niet gebruikt?
Hoeveel mensen gebruiken er meer dan 1 scherm? En zo kun je nog talloze vragen verzinnen.
En opnieuw: waarom heb je voor die vragen informatie nodig over de bezochte websites?

Video decoden of een scherm aankoppelen wordt tot op hardwareniveau doorgegeven aan de videokaart. Om websites te monitoren moet je daarentegen netwerkverkeer gaan monitoren. Dat zijn echt totaal verschillende gebieden.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 23 juli 2024 02:32]

Dit gaat inderdaad wel erg ver imho. Ik zie ook niet in waarom "andere apparaten in de computing environment van gebruijers" relevant zijn voor de telemetrie van GPUs...
Niet dat ik deze telemetrie steun maar om combinaties van hardware/software die problematisch zijn op te kunnen sporen is deze data heel waardevol.
Waarschijnlijk meer informatie dan wat je wilde weten, maar: het is niet primair de AVG waar je aan moet denken maar Artikel 11.7a Telecommunicatiewet. Dat is de 'cookiewet', maar gebruik die naam liever niet omdat het artikel niet alleen over cookies gaat.
Het lijkt hier namelijk te gaan om het via een elektronisch communicatienetwerk (Lees: internet) toegang verkrijgen tot informatie (omvat ook cookies, maar nu niet) in de randapparatuur van een gebruiker.

De cruciale vraag is dan of dit mag. In het eerste lid gaat het over geïnformeerde toestemming en in het artikel lees ik dat je het uit kan zetten (opt-out dus). Dat lijkt niet op toestemming (goed geïnformeerd vooraf 'ja' zeggen).
De andere twee opties zijn lid 3.a (lijkt er niet eens op) en 3.b. Is dat het verzamelen van statistieken die geen of geringe gevolgen heeft voor de persoonlijke levenssfeer van de betrokken gebruiker – om informatie te verkrijgen over de kwaliteit of effectiviteit van een geleverde dienst van de informatiemaatschappij? Daar raak je mogelijk in de knoop met de definitie van 'dienst van de informatiemaatschappij' (lijkt me vergezocht voor een driver) en 'geen of geringe gevolgen heeft voor de persoonlijke levenssfeer' (lastiger te beoordelen en niet buiten Nederland van toepassing). Dit lijkt verder te gaan dan in dit onderzoek zonder toestemming zou mogen, mede door de ingebouwde geprofileerde interessegebieden.

Ik zou dus zeggen: nog voordat je aan de AVG toekomt lijkt dit alleen met toestemming te mogen.

[Reactie gewijzigd door Floort op 23 juli 2024 02:32]

Alleen als opt-in
Mag dit van GDPR?
Nope, dit hoort opt-in te zijn, niet opt out.
Ik hoop dat de EC even mee kijkt... IJdele hoop wellicht...
Dat hangt er dan weer vanaf hoe ze de informatie versturen. Als de data niet te herleiden is naar een individu dan is de GDPR niet van toepassing, volgens recital 26.

Dus als ze enkel sturen deze categorie websites zijn bezocht en hebben tot problemen geleid. Dan is dat niet direct verboden, zolang ze er niets inzetten dat terug geleid kunnen worden naar jou als individu.

Of het dan wenselijk is mag iedereen voor zichzelf bepalen, maar de GDPR zou best wel eens niet van toepassing kunnen zijn.
Een IP adres geld al als persoonlijke data volgens de GDPR.
Zodra mijn PC verbinding maakt met hun data collector terwijl ik nergens een vink heb gezet zou Intel een probleem moeten hebben.
Dat doet de driver ook al voor een update controle. Neen het alleen verbinden is geen overdragen van een identificeerbaar gegeven. Zeker niet als ze dit vervolgens niet opslaan.
Een update is bedoeld als "in het kader van een louter persoonlijke of huishoudelijke activiteit die als zodanig geen enkel verband houdt met een beroeps- of handelsactiviteit" (R18).
Deze data verzameling is verzameling om hun product commercieel te verbeteren, dus mijn inziens is de GDPR zeker wel van toepassing.

Dat zeggende, ben geen jurist, Intels juristen zullen wellicht een andere interpretatie hebben (of denken er mee weg te komen).
Is dit enkel op Windows?
Ik zoek al een tijdje naar een nieuwe GPU en was aan het wachten op de nieuwe generatie Intel GPU's voor een Linux-pc, maar als ze dit ook op Linux doen dan zal het bij AMD gaan blijven, denk ik.

Ik kan niet begrijpen waarom een GPU moet weten op welke soort websites ik kom. Ik snap dat je er soms wel nut van zou kunnen hebben om te zien wat voor GPU gebruik je browser heeft, maar kom op, dit gaat echt te ver.

[Reactie gewijzigd door jarco5000 op 23 juli 2024 02:32]

maar als ze dit ook op Linux doen dan zal het bij AMD gaan blijven, denk ik.
Het staat default aangevinkt tijdens de installatie, je kan het dus prima uitzetten.

Verder mee eens dat het allemaal raar is, maar goed, wat nu nog niet in een Linux driver zit, kan altijd nog komen. Dus zolang ze het niet forceren (wat ik mij niet kan voorstellen), is er weinig over de twijfelen.
Wel grote kans dat de meeste mensen hier zo overheen lezen, en het dus wel aan laten.
Geen goede zaak voor zo'n specifieke telemetrie.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 23 juli 2024 02:32]

Verder mee eens dat het allemaal raar is, maar goed, wat nu nog niet in een Linux driver zit, kan altijd nog komen.
AMD en Intel drivers zijn opensource. Wat kan komen kan er ook altijd nog uitgesloopt worden. Daarnaast denk ik niet dat dergelijke functionaliteit het upstream gaat halen, waar AMD en Intel toch wel erg aan verknocht zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 02:32]

Ze kunnen het altijd in de blobs of in de MEI stoppen. :/
Dus nee, ze vinden wel een weg.
Het staat default aangevinkt tijdens de installatie, je kan het dus prima uitzetten.
Maakt niet uit. Het hoort standaard uit te staan volgens de AVG.
Je kan Nee zeggen tegen telemetrie
Maar je firewall..geeft elke 20min een popup..Intel driver Assistent wenst een verbinding (zelfs als je auto update uitschakelt)
Maar...als een driver 700mb tm 1gb download is...dan kun je wel wat bloatware/spyware verwachten :)
-zie ook hp drivers
Het heeft er wellicht mee te maken dat websites steeds vaker op de GPU gerendered worden. Hoe dan ook vind ik de hoeveelheid telemetrie die verzameld wordt merkwaardig breed.

[Reactie gewijzigd door Aristo op 23 juli 2024 02:32]

Moet haast wel. Die driver moet een server aanspreken dus permissie krijgen. Het zou wel erg agressief zijn om in Linux de internetverbinding te detecteren en met de permissies van de graphics-driver kernel module iets naar Intel door te sturen.
Kans daarop is nihil: de intel drivers zitten bij de kernel. De kans dat er een telemetrie optie in de Linux kernel komt is vrij klein (maar wel een leuke 1-april grap).
Dat hele telemetrie gebeuren begint nu wel ernstige vormen aan te nemen en ik ben daar helemaal niet content mee. Het verzamelt maar raak en god weet hoe ver dit nog gaat.

En AMD zal ook wel deze route gaan volgen vrees ik. Er is een shitload aan data te minen en gpu’s zijn ideaal er voor.
Gewoon firewall regeltje aanmaken en probleem opgelost :) Maar goed ik begrijp dat ze bij Intel wel wat telemetrische gegevens nodig hebben voor het verbeteren van de drivers, dit zijn beta drivers. Ik heb een linux machine waar een onboard HD605 is geimplementeerd en die drivers werken gewoon top. (i915 driver) Je kan het dus wel gewoon disablen maar "defeats the purpose" van de beta drivers zullen we maar zeggen :Y)
Gewoon firewall regeltje aanmaken
Was het maar zo simpel.... vaak worden honderden adressen gebruikt om gegevens te verzamelen. En als die allemaal eindigden op dezelfde domeinnaam, dan was het simpel. Maar kijk eens bij Autodesk - dan zie je de meest wonderlijke domeinnamen. En dat is dan alleen voor de licensing en zijn ze nog zo vriendelijk die in een tabel te zetten, dus met wat werk kan je dat hele verhaal vrij simpel overnemen - aannemende dat alle sites inderdaad zijn vermeld. Maar volgens mij is lang niet iedereen zo behulpzaam.

[Reactie gewijzigd door Simon Weel op 23 juli 2024 02:32]

Er zal vast wel iemand zo gek willen zijn al deze adressen via een tool te scrapen en een pihole blocklist te maken. Dat doen ze ook met FB/X/Insta etc.

Waar het mij meer om gaat is dat het super eng wordt met die telemetrie. Je hebt gewoon letterlijk een big brother in je systeem zitten welke deze telemetrie gewoon verstuurd naar een AI gecontroleerde datacenter.
Deze analyseert elke toetsaanslag/web bezoek/foto's en ga zo maar door. En op encryptie hoef je ook niet meer te rekenen ben ik bang. De hoeveelheid GPU's die ze tegenwoordig in de DC hebben hangen ten favour van AI zou zomaar eens genoeg kracht hebben om encryptie te doorbreken.

Kijk, boeven moet je keihard aanpakken, maar niet op deze manier. Zo gaat men het normaal vinden dat iedereen bij voorbaat al een crimineel is en dat is niet goed voor de ontwikkeling van AI.
Hmmm ik gebruik eigenlijk al lange tijd helemaal geen windows meer, geen cad software ook in ieder geval maar standaard worden hier alle uitgaande verbindingen geblokkeerd totdat ik toestemming geef in de applicatie firewall. Er bestaat vast wel een blocklist voor die speciaal telemetrische gegevens blokkeerd (op dns niveau) ,die je dan in bijvoorbeeld een pihole/adguard oplossing meeneemt en natuurlijk goed laat instellen door je router config c.q. DHCP instellingen.

Portmaster is misschien ook wel handig wat betreft het instellen, maar wel voor "advanced" gebruikers :)
Duuuhhhh, ontdekt in beta software dat er telemetrie wordt verzameld.... Bij alpha en beta versies van software verwacht ik niet anders. Het verbaast mij meer dat het in beta software standaard uit staat.

Als (oud/ex) software ontwikkelaar zou ik bij alpha software verwachten dat het standaard aan staat. Bij beta software zou het standaard aan kunnen staan of op bepaalde momenten (installatie, opstarten) vragen hoe het moet staan.
Ik meen dat er een tijd was dat 99% van het internet verkeer uit spam bestond. Zou me niet verbazen als nu 99% van alle verkeer uit 'telemetrie' bestaat.....
Duidelijk de memo niet ontvangen dat mensen er niet van gediend zijn... Nvidia is er hard voor afgezeken maar blijkbaar niet genoeg om het toch maar niet te doen. Ik wordt echt moe van mensen op deze wereld.

Maarja waarschijnlijk werkt net als voor MS en Nvidia een simpele domein block in router prima om alle uitgaande data te stoppen.
Dit is toch nergens voor nodig...

Kijk, dat een driver iets rapporteert bij een crash, dat snap ik. Daar kunnen de ontwikkelaars wat mee om het probleem op te lossen.

Wat mij betreft hoeft een fabrikant van (veelal on-board) videokaarten niks te weten over hoe ik mijn pc verder gebruik. Ze gaan je ook niet gauw iets verkopen totdat je een upgrade wilt of voor een nieuwe pc gaat.
Wat ik me dan eigenlijk vooral afvraag, is waar ze die informatie over bezochte websites voor gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.