Intel staakt regelmatige igpu-driverupdates voor tiende generatie cpu's en ouder

Intel verplaatst de drivers voor de geïntegreerde gpu's van verschillende Core-processors naar de legacybranch. Daardoor zullen die minder vaak updates ontvangen. Het betreft processors uit de Comet Lake-serie, die in 2020 verscheen, en ouder.

Intel voert de overstap door in driverversie 31.0.101.3222 van zijn Graphics-drives. Het gaat om processors uit de zesde tot en met de tiende generaties van het bedrijf, oftewel van Skylake uit 2014 tot en met Ice Lake en Comet Lake uit 2019 en 2020. De overstap geldt voor Core-cpu's en processors uit de Atom-, Celeron- en Xeon-series.

Eigenaren van deze cpu's kunnen voor de igpu's vanaf nu nog ieder kwartaal een driverupdate verwachten. Intel kan tussentijds ook 'kritieke fixes en patches voor beveiligingsproblemen' uitbrengen voor de geïntegreerde gpu's. Zogeheten 'day zero'-patches met ondersteuning voor nieuwe games worden niet meer direct uitgebracht. Alleen de meest recente processorgeneraties van Intel, Rocket Lake en Alder Lake, ontvangen nog regelmatig updates voor hun geïntegreerde gpu's.

Vanaf nu krijgt de Intel Graphics-driver standaard twee verschillende drivers binnen de executable, respectievelijk voor nieuwe cpu's en de legacyprocessors. De driver kiest bij de installatie automatisch de juiste versie voor het systeem van de gebruiker.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

28-07-2022 • 14:57

77 Linkedin

Reacties (77)

77
76
32
1
0
29
Wijzig sortering
Dat is best snel denk ik? Voor een 6th gen niet maar voor 10th gen hardware wel.
Vraag is hoe relevant dit is, bedoel voor echte gaming toepassingen ofzo gebruik je deze GPU's toch niet echt? Dus praktisch zal dit wel niet veel uitmaken?

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 28 juli 2022 15:04]

Voor andere toepassingen dan gaming zijn die cpu's/gpu's vaak nog prima en nog zat in gebruik. En dit betekend zoals ik lees dat beveiligingsupdates e.d. (ondanks dat er staat dat out of band releases mogelijk is) minder en minder vaak zullen zijn.
Wat dat praktisch betekend is moeilijk in te schatten. Als het open source was zou iemand anders het op kunnen pakken. Maar die optie hebben we niet.

Echt een goede zaak vind ik het niet. Cpu's uit 2020 zijn nog geen twee jaar oud. Ik heb i7's in gebruik die 10 jaar oud zijn en ouder. Voor veel taken nog steeds prima. Klinkt mij als moedwillig afval maken of verkopen kunstmatig opkrikken door bedrijven met een goed veiligheidsbeleid te dwingen nieuw te kopen.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 28 juli 2022 15:09]

Overdrijven is ook een kunst heh.....

Zoals ze al vermelden zullen kritische issues gewoon meteen opgelost worden. En buiten kritische issues zijn updates voor dit soort dingen nou niet echt zinnig. De belangrijkste verandering is dat er geen optimalisaties voor nieuwe spellen zullen zijn. En dat is een beetje jammer maar echt geen halszaak.
Misschien heb jij meer vertrouwen in intel dan ik. Want als ik dat lees, dan zie ik een manager die denkt "kritische" oplossen staat leuk in de release, maar in werkelijkheid noemen we gewoon niets voor die hardware kritisch dus hoeven we ook niets te doen en liegen we technisch ook niet.

Tuurlijk die computers blijven wel draaien, maar in commerciële (niet games) toepassingen die bepaalde ondersteuning, beveiliging etc etc eisen. Zal men nu vlugger kiezen voor vervanging en dat is gewoon winst voor intel zonder technische reden.

Je hebt gelijk dat in 90% van de gevallen geen halszaak zal zijn, maar voor twee jaar oude hardware vind ik het ook niet echt netjes. De vervang cyclus van de meeste bedrijven ligt toch al snel op 3 tot 4 jaar. Hardware voor die tijd legacy noemen is raar.
Tsja... Spijkers op laag water zoeken kan natuurlijk altijd nog.

Ik kan me de afgelopen 30 jaar niet herinneren dat er serieuze veiligheidsproblemen met GPUs geweest zijn. Wat er theoretisch allemaal mogelijk is is dan ook niet interessant meer. Het komt in de praktijk simpelweg niet voor.
Daarnaast vergeet je bij je spijker-zoektocht het concept imago. Wat een manager allemaal ook probeert te verbloemen, het komt toch wel uit. En dus wordt er niets verbloemd want dat kost ze nog veel meer.

Ik zie in dit bericht van Intel helemaal niets raars. Er is geen enkele reden om die iGPUs meer updates te geven en dus vertellen ze openlijk dat ze dat ook niet meer gaan doen. Het is dus eigenlijk alleen een statement-of-fact, geen wijziging in policy.
nVidia heeft in mei dit jaar nog een zero day gefixed en had iig in 2020 ook nog wat 7.8 CVSS dingen.
Dat is natuurlijk prachtig, maar hoeveel mensen updaten hun iGPU driver, ik durf te zeggen praktisch niemand of de update moet automatisch mee komen met windows update. Anders is het alleen bij een herinstallatie of als ze een bepaald probleem ervaren.

[Reactie gewijzigd door Terrestrial op 28 juli 2022 16:45]

Wat denk jij hoe die driver op Windows Update komt? Zou Microsoft die zelf maken, of...?

Intel geeft hiermee aan dat hun GPUs na 2 jaar al legacy zijn. Belooft wat met de Arc chips straks.
En hoe vaak zie jij een nieuwe intel iGPU driver op windows update voorbij komen, ik tot op heden nooit of je moet geen drivers geïnstalleerd hebben. Meestal pakt die degene die meegeleverd wordt met windows en die is stok oud.

[Reactie gewijzigd door Terrestrial op 28 juli 2022 23:05]

Ja, vast. Intel gaat z'n marktaandeel op de zakelijke markt riskeren om een paar lullige euro's te besparen. Want veel bespaar je niet door een driver update uit te stellen.

Als Intel dit soort dingen zou gaan uithalen, dan kiezen bedrijven inderdaad vaker voor vervanging zoals je zegt. Maar dan wel vervanging door AM, en dus geen winst voor Intel.

Ik snap de logica wel. Als je op een dergelijke CPU alsnog moderne games wil spelen, dan koop je een GTX1650 of zo. Dan heb je de iGPU niet meer nodig.
Intel heeft het toch al zwaar als ik links en rechts de berichten lees. Dus beknibbelen op een paar lullige euro's zie ik ze zeker toe in staat. Bedrijven hebben zich wel gekker gedragen. Ze verliezen op dit moment zat aan AMD.

Ik heb nergens over games, daar zijn ze niet voor, maar ik geloof dat verre van alles is wat ze zullen laten vallen. Maar een xeon die twee jaar gelden in een server werd verkocht zou nu nog geen legacy moeten zijn.
Maar een xeon die twee jaar gelden in een server werd verkocht zou nu nog geen legacy moeten zijn.
Dat zijn ze dat ook niet, Servergrade Xeons hebben geen iGPU en worden hier dus ook niet door geraakt.
De enige 'Xeons' met iGPU's die hierdoor geraakt worden zijn instap workstation chips gebaseerd op dezelfde die's als de consumenten chips uit de 6de tot 10de generatie.
Intel heeft het toch al zwaar als ik links en rechts de berichten lees.
Misschien niet links en rechts lezen, maar gewoon het midden aanhouden. Intel draait nog steeds meer dan genoeg winst om even door te kunnen gaan, heeft nog steeds een aanzienlijk marktaandeel, en er is net een hoop subsidie vrijgekomen in de US, waar ook Intel aanspraak op kan maken.
Wel voor de casual zeer lichte games zoals die gok spelletjes.
Want als ik dat lees,
Misschien moet je dan je bril eens opzetten, want er staat toch duidelijke "Eigenaren van deze cpu's kunnen voor de igpu's vanaf nu nog ieder kwartaal een driverupdate verwachten."
De "kritische" updates komen daarnaast...
Maar er staat niets over wat die updates gaan voorstellen... Met de titel legacy waarschijnlijk het absolute minimum
Assumption is the Mother of All F*** Ups
Je doet nu net of de support stopt, dat is natuurlijk niet het geval. Ze gaan van +- een maandelijks release schedule naar een release per kwartaal schedule of vaker wanneer noodzakelijk ten aanzien van security.

Een release schedule zal voor de meeste business users geen issue zijn, er zijn maar weinig businesses zelfs die maandelijkse driver updates testen en pushen. Vaak is die frequentie al een stuk lager, zelfs wanneer er wel maandelijkse driver updates beschikbaar zijn.
Intel kan tussentijds ook 'kritieke fixes en patches voor beveiligingsproblemen' uitbrengen voor de geïntegreerde gpu's. Zogeheten 'day zero'-patches met ondersteuning voor nieuwe games worden niet meer direct uitgebracht
Zoals ik het lees stoppen ze met de optimalisaties voor nieuwe games, en richten ze zich puur op bugfixes en beveiligingsupdates. Je kunt deze hardware nog prima gebruiken, alleen de nieuwste games spelen zal iets minder gaan. En het is af te vragen tot hoeverre dat überhaupt al ging met deze chips.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 28 juli 2022 16:07]

Het gaat zeker om bedrijfsdesktops in de meeste gevallen en servers (ook xeon's staan in de rij).
Ik heb die tekst die jij hebt gequote ook gelezen en ik heb blijkbaat er minder vertrouwen in dan jij. Kritiek is wat intel kritiek noemt en zelfs de update iedere kwartaal hoeft niet veel voor te stellen.

Als alles allemaal zo goed en zo snel doorging was het legacy stempeltje niet nodig geweest. Die category is duidelijk om de hoeveelheid werk te verminderen en mensen vlugger nieuw te laten kopen.

Gamen heb ik het verder niet over. Gamen waren deze chips nooit voor bedoelt.
Gamen is waar het meeste werk in zit voor grafische drivers. Voor iedere grote release word namelijk de driver geüpdatet. Excel blijft wel renderen.
Je kan altijd op Linux overgaan. De Intel drivers daar zijn open source en worden ten dele ook door vrijwilligers bijgewerkt.
In mijn server, die ik nota bene een jaar geleden gekocht heb, zit een 10de generatie intel. Geen idee wat de gevolgen zijn, maar vind dat de support word stilgelegd , met nog 2 jaar garantie op de bon, nogal kwalijk.

[Reactie gewijzigd door tjberkhof op 28 juli 2022 15:54]

Het word niet stilgelegd, de updates zullen alleen minder frequent zijn. Waarschijnlijk puur gericht op bugfixes en beveiliging.

De impact zal groter zijn voor gamers, die nu dus geen optimalisaties voor de nieuwste games krijgen. Maar deze GPU's zijn sowieso niet echt bedoelt voor de nieuwste games.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 28 juli 2022 16:04]

Hier ga je er van uit dat de nieuwste games automatisch ook de meest veeleisende zijn. Dat is zeker niet altijd het geval. Er kunnen ook minder veeleisende games uitkomen die toch problemen met de driver hebben.
Dat kan, maar je verwacht sowieso niet dat je op een geïntegreerde GPU goed kan gamen. Deze worden vooral gebruikt in kantoormachines. Gamen is bijzaak.
De oorspronkelijke reden dat Intel GPU's is gaan integreren was om HD videos te kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 29 juli 2022 11:55]

Welke cpu heb je het dan over? Er zijn namelijk geen 10th gen Servergrade cpu's van Intel met een iGPU.
Of bedoel je dat je een consumenten Sku, die niet voor server doeleinden bedoel is in een server hebt gestopt? Of heb je zo'n Xeon E, dat eigenlijk een instap workstation chip is gebaseerd op een consumenten Sku.

Daarnaast lees je verkeerd, support wordt niet gestopt, maar gaan van een +- maandelijkse update naar een kwartaalupdate of sneller wanneer noodzakelijk vanuit security oogpunt.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 28 juli 2022 17:05]

Garantie gaat over de functionaliteit zoals die bestond ten tijde van de koop. Welke functionaliteit is er verdwenen?
bedrijven met een goed veiligheidsbeleid te dwingen nieuw te kopen
Keerzijde is uiteraard dat ze nu meer focus en resources kunnen richten op de nieuwe producten? Legacy is een groot woord voor 2 jaar oude chips, maar zeker in de context van hun recente GPU avonturen - waarbij enorm hard duidelijk werd dat de problemen vooral in de achterstand op driver gebied zit - snap ik wel dat ze daar intern aan het schuiven zijn.
-nvm-

[Reactie gewijzigd door Boxman op 28 juli 2022 16:27]

Ik vind dit indd ook vreemd, zelf heb ik een 7 gen, dus dat die niet meer supported zou zijn kan ik inkomen maar om opeens 4 generaties te droppen is wel vreemd.
Dus GPUs uit 2020 worden gezien als Legacy?!? ...

What the...
Waarom niet, het is geen current, en nog niet obsolete, dus is legacy imo de goede benaming.
Onder het motto "elektronica afval verminderen" lijkt het me best een goed idee dat dergelijke producten langer support krijgen dan 2 jaar...
En waar staat dat ze geen support meer krijgen?
Eigenaren van deze cpu's kunnen voor de igpu's vanaf nu nog ieder kwartaal een driverupdate verwachten. Intel kan tussentijds ook 'kritieke fixes en patches voor beveiligingsproblemen' uitbrengen voor de geïntegreerde gpu's
Omdat wat jij aanhaalt vaak marketing speak is. Als je niets kritiek noemt, hoef je ook niets meer te doen. Een mogelijk nogal holle belofte.
Er staat gewoon dat er elk kwartaal een update komt ... het " kritiek" slaat op tussentijdse updates.
Eigenaren van deze cpu's kunnen voor de igpu's vanaf nu nog ieder kwartaal een driverupdate verwachten. Intel kan tussentijds ook 'kritieke fixes en patches voor beveiligingsproblemen' uitbrengen voor de geïntegreerde gpu's
Daar dus.
Als je een beetje bekend bent met hoe dit soort bedrijven te werk gaan dan weet je dat dit soort 'beloftes' nutteloos zijn.
Ik weet goed hoe Intel te werk gaat, en het bieden van support op oudere hardware is nooit een probleem geweest, en ik verwacht dat ook niet in de toekomst.

Maar goed, Intel is een groot bedrijf, en we moeten wat te klagen hebben... toch.
Gelukkig is het voor desktops mogelijk om ze te upgraden. Een dGPU lost dit probleem compleet op, en dan blijft je CPU nog wel een paar jaar extra bruikbaar. Het is pas afval als er geen upgrades mogelijk zijn.
gezien de wissel cyclus in bedrijven van 3 tot 4 jaar vind ik legacy nauwelijks een goede benaming. Gewoon omdat iets een dag oud is maakt het geen legacy.

Volgens jou definitie maakt alles wat niet net nieuw is, legacy. Dat is een beetje te ruim. Het heeft implicatie en kosten voor het bedrijfsleven.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 28 juli 2022 15:23]

Gewoon omdat iets een dag oud is maakt het geen legacy.
Nee, maar als iets niet meer in productie is kun je dat als legacy betitelen.
Er worden op dit moment nog gewoon 10e generatie systemen geleverd. Vooral omdat 11e en vooral 12e gen niet verkrijgbaar zijn. Ding is dus al afgeschreven voordat het bij de klant op het bureau staat.

Verder niet zo heel spannend want ook zonder updates werkt e.e.a. gewoon prima en zal dat ook blijven doen.
Ding is dus al afgeschreven voordat het bij de klant op het bureau staat.
Waarom is het ding al afgeschreven? Support gaat gewoon door, alleen met langere intervallen tussen releases. In zakelijke omgevingen alleen maar prettig, elke kwartaal nieuwe drivers uit rollen is minder werk dan elke maand. (Als het al gebeurt)
Legacy is iets anders dan obsolete.
Het is pas half 2022, anderhalf jaar na de introductie is de support dus zo goed als weg.

Als dat al onder legacy gaat vallen, gaan we echt de verkeerde kant op.
Is lezen nu echt zo moeilijk.... er komen elk kwartaal updates...
Frequentie van updates gaat omlaag. Dat is het punt; niet of je zoiets dan legacy mag/moet noemen.
Een lagere frequentie betekent niet dat "de support dus zo goed als weg is"
Of het nu legacy, fietsbel of iets anders heet maakt niet uit.
AMD ziet dat toch anders, zelfs de 6 jaar oude RX470 is nog geen legacy.
De vraag is nog voor hoe lang, want ouder is al uitgefaseerd, en daar worden helemaal geen drivers meer voor gemaakt, dus die zijn eigenlijk obsolete, nog een stapje verder dan legacy.
nieuws: AMD stopt ondersteuning videokaarten van vóór RX 400-reeks
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-630

AMD gebruikt dus een andere definitie van legacy dan Intel, bij AMD betekent legacy helemaal geen updates meer, bij Intel minder frequente updates.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 28 juli 2022 17:25]

De (U)HD600 serie is al die jaren onveranderd gebleven hoor. Allemaal dezelfde technologie van de 6e t/m de 10e generatie.

Vanaf de 11e generatie is er de nieuwe XE architectuur die daadwerkelijk nieuw is.

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 28 juli 2022 15:10]

Dan is het eigenlijk vrij logisch: als ze er al vanaf de 6e generatie mee bezig zijn, dus dan zullen die drivers ondertussen wel redelijk geoptimaliseerd zijn. De Arc videokaarten zijn op de nieuwe Xe architectuur gebaseerd, dus ik snap dat ze daar de meeste focus op willen leggen.

Dat zou dus ook betekenen dat de iGPU performance van de 11e generatie+ een aardig graantje mee kan pikken van de extra investeringen die Intel in de drivers van de Arc videokaarten doet.
Dus GPUs uit 2020 worden gezien als Legacy?!? ...
Nee 'GPUs' uit 2014 worden gezien als Legacy, die werden echter nog geleverd met/in CPUs uit 2020...

Je krijgt er nog wel driver/security updates voor, alleen niet meer zo vaak als de moderne meuk. Wat voor issue veroorzaakt dat precies volgens jou?
Zou dit kunnen zijn omdat Intel zo min mogelijk mankracht wil inzetten voor iGPU's, zodat ze ze allemaal op Arc kunnen gooien?

2 jaar oud klinkt als een of andere wettelijke grens, dus misschien is dit gewoon alle hens aan dek voor de videokaarten.

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo heel erg. Die iGPU's zijn veelal voor office taken en laten we wel wezen, wanneer heb je voor het laatst problemen gehad met je Intel iGPU? Ze werken zowel onder Windows als Linux vlekkeloos.
Niet zo gek ook, ze hebben van 6th tot en met 10th gen aan dezelfde iGPU gesleuteld qua drivers. Ik denk dat ze flink uitontwikkeld zijn.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 28 juli 2022 15:11]

wanneer heb je voor het laatst problemen gehad met je Intel iGPU?
Best wel vaak. Genoeg klagende mensen online te vinden over de matige drivers bij vooral games.
Ze zijn ook niet bedoeld voor games, maar desktop toepassingen. En @youridv1 noemt ook expliciet problemen bij desktop toepassingen en zondert games uit van zijn opmerking.
"Vooral", is het woord hier. Ook genoeg andere problemen. AMD is juist altijd de koning geweest van goede IGPU drivers.
Alleen zijn de AMD igpu wat meer gamey
Dikke profielfoto heb je daar :)

Buiten gaming heb je voor zover ik weet bijna nooit last van de igpu driver. Intel is de grootste kantoor pc processor/iGPU leverancier die er is. Er draaien talloze bedrijven louter op intel iGPU's en het marktaandeel bij consumenten ligt zeer waarschijnlijk ook boven de 70% door laptops, waar AMD tot voor kort afwezig is geweest. Blijkbaar gaat dat allemaal helemaal goed anders zou de tech support niet aan te slepen zijn.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 28 juli 2022 16:42]

Lijkt me een rare stap - als intel de cpu's al zulke slechte ondersteuning geeft wekt dat weinig vertrouwen dat intel dat met de gpu's wel gaat doen. Dit is voor mij eigenlijk de laatste spijker in de doodskist van mijn interesse in wat intel op dit gebied te bieden heeft.
Het feit dat men blijkbaar middelen verschuift van de oudere generaties naar de nieuwe geeft mij juist meer vertrouwen.
Je moet dan ook wel onthouden dat het niet de support van de cpu is, maar enkel de igpu, waarvan de driver voor alle generaties van de 6de tot de 10de generatie, 1 zelfde driver is, want zelfde igpu. Deze is dus al 8 jaar in ontwikkeling. Indien er toch nieuwe veiligheidsproblemen zijn, zal men deze onmiddelijk oplossen. Enkel voor gaming, zal men zich niet meer bezig houden met deze beter te optimaliseren.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Fly666 op 28 juli 2022 18:25]

"graphics driver support" lees ik in de printscreen. ;)
Je moet dan ook wel onthouden dat het niet de support van de gpu is, maar enkel de igpu,
Het lijkt me inderdaad dat deze ontwikkelaars op Arc zijn gezet.
Voor wat deze Igpu's doen hebben ze helemaal geen constante driver updates nodig. word en de calculator weergeven kan ook met oudere drivers. Laat ze de developers naar team Arc sturen daar is zat werk te verzetten.
Dit dus, het is niet alsof ze een 3080 op de legacy lijst gooien (niet vergeten dat deze GPU al van 2020 is ;) )
Ben ik dan de enige die dit toejuicht? Om de maand krijg ik en verschillende klanten een pop up dat er een nieuwe update uit is en als je die dan installeert moet jeje pc opnieuw opstarten. En waarvoor? Voor een optimalisatie van een game die je niet speelt? Komaan, laat het maar lekker om de drie maand komen en wanneer nodig de kritische updates erbij.

Bij een enterprise omgeving worden drivers van nog 2016 gebruikt. Ik heb tot op heden geen SYS admin gekend die om de maand driver updates uitrolt, laat staan die van een igpu.
Ieder kwartaal is ook regelmatig. Rare kop...
Van AMD en Nvidia krijg je ze toch echt veel regelmatiger, bij ieder wat veel eisender spel komt er wel een update uit om toch ook dat spel weer optimaal te kunnen spelen.

Dan is 3 maanden wachten wel lang.

Ben benieuwd of ze met hun Arc kaarten ook zeggen naar twee jaar, je wacht maar drie maanden voor we een nieuw spel ondersteunen.
Voor dit soort hardware zou ik de 'ondersteuning' toch minimaal op 6 of 8 (liefst 10 or meer) jaar willen zetten. Maar dat is vooral voor mezelf. Dan wens ik die ondersteuning voor de courante operating systemen. Vanuit mijn punt is dat msWindows, Linux en ChromeOSflex. Dat er dus drivers zijn voor de courante implementaties. En volgens mij is msWindows hier een achtergrond:

De genoemde hardware die nu dus niet meer door intel wordt ondersteund zal vooral zitten in systemen die niet worden voorzien van msWindows11 Daar hoeven dus geen drivers meer voor gemaakt en onderhouden te worden. Voor msWindows10 zijn de drivers er al een tijdje en genoeg uitgekristalliseerd dat ze niet echt veel onderhoud meer nodig hebben.

En ja, Linux en ChromeOSflex: Daar zijn andere wegen/routes/implementaties om daar de systemen nog in gang te houden. Dat loopt ook al een tijdje en nog wel even. Details weet ik niet maar volgens mij zijn er met intel grafische zaken niet echt veel driver problemen binnen de linux wereld. Het is niet zo beperkt en bekrompen als met nvidia drivers.