Google begint met uitrol nieuwe Gmail-interface naar alle gebruikers

Google maakt een nieuwe interface van Gmail beschikbaar voor alle gebruikers. Begin februari werden zakelijke gebruikers al overgezet en in juni kwam de interface beschikbaar voor de eerste particulieren. Het blijft mogelijk om de oude interface terug te zetten.

Google geeft aan dat de nieuwe interface vanaf nu wordt uitgerold naar alle Gmail-gebruikers die Google Chat hebben ingeschakeld in de instellingen. Met de nieuwe interface wordt onder meer Google Meet, Chat en Spaces geïntegreerd in de e-maildienst. Gebruikers kunnen tussen die diensten wisselen via de linkerbalk van de Gmail-interface. Het is ook mogelijk om die Chat- en Meet-elementen te verbergen, zodat alleen Gmail wordt weergegeven. Ook wordt het uiterlijk zelf aangepast. De interface krijgt elementen van Googles Material Design 3, met pastelkleuren en afgeronde hoeken.

De nieuwe Gmail-interface werd in februari al uitgerold naar de eerste zakelijke gebruikers. In juni maakte Google de nieuwe UI breder beschikbaar voor 'een groep Gmail-gebruikers' die Chat hebben ingeschakeld in de client. Het blijft daarnaast mogelijk om terug te gaan naar de oude interface. Gebruikers kunnen dat doen in de instellingen, door onder 'Snelle Instellingen' te klikken op 'Terug naar de oorspronkelijke Gmail-weergave'. Het is niet bekend tot wanneer dat mogelijk blijft.

In de komende maanden komt Google met andere verbeteringen voor Gmail. De e-maildienst krijgt later dit jaar een 'verbeterde ervaring' voor tabletgebruikers, betere ondersteuning voor emoji's en nieuwe toegankelijkheidsfuncties.

De nieuwe Gmail-interface met Chat- en Meet-integratie (links) en de interface zonder extra diensten

Door Daan van Monsjou

Redacteur

28-07-2022 • 15:45

58 Linkedin

Reacties (58)

Wijzig sortering
Dus in principe de oude Gmail interface, met een extra push naar randzaken die je niet gebruikt als "Chat", "Spaces" en "Meet" enzovoorts?

[Reactie gewijzigd door Aiii op 28 juli 2022 15:48]

Reageer
Net zoals bij office365,
bij chat direct uitzetten om aan te geven dat je online bent 👀


Voor mij is het een raadsel waarom bedrijven als google/microsoft het slimme idee krijgen dat je 24/7/365 zichtbaar aanwezig in groepen moet zijn en dat het in een professionele omgeving defacto wordt aangezet.

Komt altijd gezeik en gezeur van en productiviteit gaat achteruit.
Reageer
Waarom geef je Google/Microsoft de schuld van iets waar je bedrijf blijkbaar misbruik van maakt? Ze hoeven er toch niks mee te doen, dat is bij ons in ieder geval niet zo... Doe ermee wat je wilt, ik vind het mega handig dat ik kan zien of iemand online is of niet (binnen kantoortijden in ieder geval).
Reageer
Waar zie jij misbruik staan?

Het werkt onprofessioneel gedrag in de hand. Je bent collega’s van elkaar die voor een werkgever werken en die scheidslijn wordt met dit foefjes gemarginaliseerd wat tot onnodige drama kan leiden omdat bepaalde mensen nu eenmaal leven om te werken.
Reageer
Bij Google kan je gewoon je werktijden aangeven in calendar, buiten werktijden sta je dan offline, en kan je ook mailtjes, telefoontjes berichtjes etc blokkeren tot de volgende ochtend. Gebeurd bij mij vol automatisch. half 5, alles zakelijk uit. Kan zelfs als je een afspraak in je agenda hebt staan dat tijdens de afspraak alle meldingen worden gemute.

Overigens vind ik het zelf erg irrirtant als collega's alles dichtzetten. Altijd offline, geen werktijden ingevuld. Bij inplannen afspraak kan ik bij 5 van mn collega's gewoon zien. die is dan bezig, die is dan bezig, ok daar heeft iedereen een uurtje, plannen we het in. En dan altijd weer gebeld worden door de 2 die agenda en alles dicht hebben staan voor collega's. kan je weer opnieuw plannen.

[Reactie gewijzigd door !GN!T!ON op 29 juli 2022 09:52]

Reageer
Wij hadden ook 1 zo'n collega in het team zitten. Het is haar goed recht om alles te blokkeren, resultaat was wel dat zij alle planningen mocht maken: wij konden geen rekening met haar agenda houden.

na 2 weken stond spontaan alles open.
Reageer
Dat je het niet uit kan zetten is crimineel. En ik type dit nu op mijn laptop van het werk, dus iedereen kan zien dat ik online ben om 2 AM. Goed, morgen officieel een vrije dag, maar toch.
Reageer
Bij Workspace / Google kan je dit gewoon uitzetten (zelfs automatisch zodra je werktijd voorbij is). O365 weet ik persoonlijk niet, maar aangezien @Iblies aangeeft dat hij het zelf ook uitzet zal het daar ongetwijfeld ook gewoon kunnen.
Reageer
je kan op teams wel degelijk je status offline zetten, daarnaast moet je je werklaptop niet gebruiken voor privé tenzij je er voordeel in natura op betaald ;)
Reageer
Voor mij is het een raadsel waarom bedrijven als google/microsoft het slimme idee krijgen dat je 24/7/365 zichtbaar aanwezig in groepen moet zijn en dat het in een professionele omgeving defacto wordt aangezet.
Het zijn en blijven Amerikaanse bedrijven; wat hun als standaard zien in een bedrijfscultuur is anders dan wat wij als wenselijk zien.
Reageer
Dit voorkom je door je status gewoon altijd hard op "niet aanwezig" te zetten. Dat deden we in de jaren '90 al bij ICQ en in de jaren '00 bij MSN.

Krijg je alleen wel weer ander gezeur van, maar dat vind ik dan wel weer hilarisch.

[Reactie gewijzigd door deadlock2k op 28 juli 2022 20:52]

Reageer
Blij dat wij geen collega’s of vrienden zijn zeg.

Ik heb echt een schurftzieke hekel aan mensen die alles maar op ofline zetten want hun privacy of zulke onzin.

Als je werkt ben je gewoon beschikbaar voor de baas en bij extentie dus voor collega’s. Collega’s die niet de bereidheid tonen om collega’s te helpen liggen er gewoon zo snel mogelijk uit.

Als jij gewoon het fatsoen hebt om aan te geven ‘dat je nu even iets anders te doen hebt, dan respecteer ik dat. Heeft mijn vraag meer prioriteit dan jij schijnt te denken dan vraag ik het je leidinggevende wel. Zo werkt dat in een gezonde bedrijfscultuur.

Maar als ik constant achter je reet moet lopen om erachter te komen wanneer ik iets van je mag verwachten, ben je gewoon onbetrouwbaar.
Reageer
Maar als ik constant achter je reet moet lopen om erachter te komen wanneer ik iets van je mag verwachten, ben je gewoon onbetrouwbaar.
Dit is micro-management.

Je maakt afspraken om op bepaalde momenten werk af te hebben en als er iets tussenkomt dan moet dat tijdig worden gecommuniceerd.

Als dat niet gebeurd dan is er iets mis tussen de collegialiteit en verantwoording naar elkaar.


Als er daarnaast ook mensen werken die gedurende de hele dag het handje vast moeten worden gehouden omdat ze zo weinig weten dan is er iets mis met het aanname beleid. Dat je iets niet weet is niet erg en kan gebeuren maar dan zou het niet mogen gebeuren dat het proces in gevaar komt.
Door gebrek aan ervaring belast je ook nog eens medewerkers met meer ervaring,
zij moeten en hun eigen taak uitvoeren, andermans problemen analyseren, oplossen, terugkoppelen, en verder gaan met hun eigen werk.
Blij dat wij geen collega’s of vrienden zijn zeg.
Ik zou geen toekomst in een bedrijf zien met het ouderwetse idee dat je de hele dag zichtbaar online aanwezig moet zijn. Doe dan maar de ouderwetse prikklok bij de in-/uitgang.
Reageer
Goed geschreven. Ook gelijk dat trekken van die conclusies "Oh je vindt dat zelf mag bepalen of je de telefoon wel of niet opneemt terwijl je al gierend druk bent met andere dingen? JIJ BENT ONBETROUWBAAR!"

[Reactie gewijzigd door deadlock2k op 29 juli 2022 12:06]

Reageer
Wat nou privacy; ik ben gewoon geen automaat waar je een kwartje inflikkert en die gaat bewegen. Soms kies ik ervoor om niet te antwoorden want geen tijd.

Wat denk je, dat dat in Teams met leesbevestigingen heel veel begrip kweekt "Ik zie dat je m'n bericht wél gelezen hebt maar níet beantwoord." nee omdat ik nog met dertig andere dingen bezig was en m'n eigen dag indeel.

Precies wat hierboven ook al gezegd werd; je bent een micro manager, de realiteit heeft je ingehaald en je ideeën worden door geen werknemer meer gepikt, veel succes met control freak zijn over je vriendschappen, je zal vast een populair persoon zijn.
Reageer
Ik heb al jaren chat onder mijn labels staan. Waarom kan dat nu niet meer?

Neemt ook minder ruimte in.
Reageer
Hier dus letterlijk een (linker)randzaak. ;)
De kolom is redelijk smal en ik kan daar nog wel mee leven.
Reageer
Je bedoelt Meet? Dat gebruik ik bijna dagelijks. Privé en zakelijk.

Dat jij iets niet gebruikt wil niet zeggen dat andere mensen het ook niet gebruiken
Reageer
Ik wilde de nieuwe layout graag proberen, maar chat *moest* aanstaan om dat in te schakelen. Afijn, ingeschakeld en voilà nieuwe layout. Maar l337-h4x0r als ik ben heb ik daarna via settings de chat snel weer uitgeschakeld, en bleef de nieuwe layout gewoon werken :)
Reageer
En wat je in de voorbeeld video ziet (Are you free for lunch tomorrow?) Is dus precies wat ik graag zou zien verdwijnen uit google. Het is een té simpele vraag. Dat moet makkelijker en simpeler kunnen zonder te hoeven wachten op een mail terug, en wéér antwoorden want "nee dan kan ik niet" etc. Plus het levert alleen maar troep op in je mail.
Reageer
Een beller is sneller
Reageer
Blijft opmerkelijk hoeveel 'bel-angst' ik zie bij jonge collega's.
Reageer
Dat betwijfel ik eigenlijk. Telefoongesprekken zijn zelden een enkele zin. En ik typ snel genoeg om de vraag te sturen voordat iemand het juiste contact in zijn telefoon heeft gevonden.

Juist voor korte en simpele berichten is bellen in het algemeen niet sneller
Reageer
niet helemaal eens. Als men niet bereikbaar is heb je geen reactie. Moet je alsnog mailen of op andere manier contact opnemen :-)
Maar het klopt wel: als iemand me belde, zal ik sneller terugbellen of kijken of die persoon niet mailde erna.
Bij bellen ga je er ook van uit dat het dringend is.
Maar soms bellen mensen voor totaal niet dringende zaken ook... Vandaar ik doorgaans ook niet snel ga opnemen :p
Reageer
Dan maak je een event aan in Google calendar en zie je of iemand beschikbaar is.
Reageer
Dit inderdaad, dat werkt echt heerlijk. Tenzij je een stel collega's hebt die de (Zakelijke) agenda compleet dichtzetten, niet eens free/busy. Kan je daar toch weer achteraan bellen / mailen / etc. En dan bel je, en krijg je nog gezeur over je heen ook xd
Reageer
Als je geen zooi wilt, raad ik iedereen toch proton mail aan, veel opgeruimder en zonder onnodige features… proton.me en modern.

Dit van gmail is gewoon het zelfde alleen wat moderner
Reageer
Precies dat. En Proton mail is ook beter voor je privacy maar dit terzijde.
Reageer
+ interface van iphone app en Ipad app is geweldig.
Alleen de zoekfunctie werkt voor geen enkele kilometer.
Reageer
Alleen de zoekfunctie werkt voor geen enkele kilometer.
Dat komt ook deels door de filosofie: alle mail staat encrypted op de server, dus zoeken werkt standaard alleen op de metadata die wel leesbaar in een database staat. Voor de webclient is er een optie om de mail lokaal te cachen, daarmee maak je ook de inhoud van mails doorzoekbaar. Geen idee of dat er voor de mobiele apps ook is.
Reageer
Voor de mobiele apps is dit niet op dit moment mogelijk, je kan well of de titel van e-mails zoeken maar dit kan omdat deze niet encrypted zijn server side, teminste niet in runtime. Maar ik denk dat ik ze ergens zag zeggen dat ze dit zullen implementeren ergens in de toekomst.

*Voor de mensen die gaan zeggen “Ja maar unencrypted is slecht”. De headers zijn niet encrypted omdat ze de PGP standaard volgen om compliant te blijven voor external berichten via PGP en in die standaard worden headers niet encrypted.
Reageer
Aaah, thanks voor de info!
Reageer
als de zoekfunctie niet goed werkt, dan is dit alles behalve een goed alternatief toch.
Dit is zowat de belangrijkste functie in een mailbox. Goed kunnen zoeken...
Reageer
Hangt ervan af hoe je mail gebruikt
Reageer
Heb nooit sooi\spam op mijn gmail. Gebruik het in de Nine app, prima app die ook niks opslaat. Heb toch al een gmail account voor Android, scheelt weer een account.
Reageer
Proton is geweldig, is zo verfrissend dat een bedrijf in 2022 gewoon een goede betaalde webservice neerzet waarbij jij niet het product bent. Ik prefereer voor mijn mail te betalen met geld ipv mijn data.
Reageer
En wat precies houd je dan tegen om bij Google of Microsoft een betaald account te nemen?
Reageer
Niets, maar heb er geen vertrouwen in dat bij die betaalde abonnementen mijn data niet misbruikt wordt. Bij Proton staan de mails encrypted op hun server.
Reageer
Daar heb je zeker een punt.
Reageer
Ik heb de nieuwe layout even geprobeerd, maar ik vind hem niks. Voelt wat traag aan en moet veel meer zoeken, omdat alles veel meer op elkaar lijkt. De huidige/oude layout werkt prettiger mede vanwege de verschillende kleuren die gebruikt worden.
Reageer
het filmpje is flitsend maar onduidelijk.
ik heb de nieuwe interface adhv screenshots even langs mijn huidige inbox gelegd.
verschil is labels links onder, en een extra balk aan de rechterkant.

verder is het volgens mij precies hetzelfde.
Reageer
Ik zie heel veel gemende reacties hier. De één vind dat het hard achteruit gaat en de ander ziet geen verschil. Een ander vindt het programma te simpel met te weinig informatie in één oogopslag en de ander vind dat het te onduidelijk is met alle knoppen en informatie.

Smaken verschillen, maar de meningen lopen in dit geval echt alle kanten uit. Persoonlijk vind ik het fijn dat Gmail wordt meegenomen in de Material 3 redesign. Zeker zolang de optie om chat aan en uit te zetten blijft en het mogelijk blijft om over te schakelen naar de oude versie zie ik geen problemen.
Reageer
Toevallig hb ik vandaag een specifieke functie nodig en kan ik deze niet vinden: "Filter messages like these". Ik heb een aantal berichten van een bepaalde afzender geselecteerd maar in het "More" knopje is de filter-optie niet meer te vinden. Beetje onhandig.
Reageer
Wauw nu hebben we een linkerbalk een 'wafelknop' én een rechterbalk!
Reageer
De interface krijgt elementen van Googles Material Design 3, met pastelkleuren en afgeronde hoeken.
Material Design begint echt als een soort HIG te worden voor de web en ben heel onder de indruk hoe het zich heeft ontwikkeld te afgelopen jaren.
Reageer
De volgende ontwerpstijl komt binnenkort wel weer. Als mensen het over Material Design hebben is het meestal om te pronken met kijk hoe modern wij zijn.
Google gooit zijn ontwerpen elke paar jaar overhoop. Dit is al 'material design 3'.

Persoonlijk heb ik het 'feest' van een familielid die helemaal in de stress schiet als knoppen op een andere plek zitten. Dat eindigd meestal in het vervloeken van alle ict'ers (oneerlijk) die "alles onnodig veranderen om werk te houden".
Reageer
Gaan die mensen nooit naar een supermarkt? Daar staat alles ook elke drie/vier jaar ergens anders..
Reageer
Ik vind zelf Modern UI van Microsoft toch nog steeds veruit het mooist en ook meest overzichtelijk.

https://microsoft.fandom.com/wiki/Modern_UI
Reageer
Gmail interface? Die heb ik al tijden niet meer gezien of gebruikt… maar fantastisch :+ dat het nu andere kleurtjes/hoekjes heeft, helemaal inclusief voor mensen met een fobie voor harde kleuren of scherpe randjes enzo…

Outlook slurpt al jaren braaf m’n post binnen in enkele seconden en dan werkt het snel en lokaal, al die troep in-browser meuk is knaketraag en bij vlagen irritant met al die handige sociale extra’s of minimalistische tablet-designs…
Reageer
Hmm grappig, mijn ervaring met Exchange / Outlook is / was juist altijd traaaag. Gmail is bij mij eigenlijk altijd super snel. Veel en veel fijnere search dan outlook, en ook gewoon lokaal via local cache / webworkers.

Voor mij nooit, maar dan ook nooit meer terug naar Outlook. Maar smaken verschillen natuurlijk.
Reageer
De search van Gmail vind ik echt een 0 out of 10 waard.
Ik heb mailtjes van Étchica....zoeken op "Etchica" levert geen resultaten op, evenals "chica".
Alleen als ik de volledige naam zoek inclusief de accent aigu typ vind hij de mailtjes.
Als ze dat nu eens verbeteren...
Reageer
Dat deed ik ook in 1990 ja, tegenwoordig werken de webversies best wel goed en op mijn telefoon draait gewoon een app. Ik denk ook niet dat het om de kleurtjes gaat (je kan die zelf ook altijd nog veranderen) maar om de chat enzo (en volgens mij had ik dat al, misschien zit het op een andere plek ik gebruik het eigenlijk niet).
Reageer