Google test opnieuw informatiekaartjes op Google.com

Google heeft opnieuw een test uitgevoerd op Google.com waarbij het onderaan de zoekpagina informatiekaartjes plaatst. De laatste keer dat de Amerikaanse zoekgigant een dergelijke test uitvoerde was in februari van dit jaar.

In vergelijking met toen lijkt het erop dat Google gekozen heeft om grotere informatiekaartjes te tonen. Er is ook een nieuw kaartje bijgekomen waarin de gebruiker voorgesteld wordt aan 'the new google.com' en gevraagd wordt om in te loggen. Zodra dat is gebeurd, kan de gebruiker verschillende informatiekaartjes aanduiden die op de dan gepersonaliseerde Google.com-pagina te zien zullen zijn.

Tussen de opties staan kaartjes die de luchtkwaliteit op een locatie moeten kunnen weergeven, die kunnen tonen hoe de aandelenmarkt ervoor staat of welke evenementen er in de buurt plaatsvinden. Andere kaartjes tonen dan weer actuele sportresultaten, de populairste zoektermen van het moment of kijksuggesties. Google voorziet onderaan de pagina ook in een toggle om de informatiekaartjes opnieuw te verbergen. Er staat ook te lezen dat de informatie van de kaartjes is verzameld op basis van ‘de activiteit in het verleden’.

9to5Google kreeg lucht van de nieuwe test door twee gebruikers. Een van die gebruikers schreef op Twitter dat hij zijn browsergeschiedenis, -cache en -cookies had verwijderd voordat hij de wijzigingen op Google.com te zien kreeg. Het is onduidelijk of deze handelingen de nieuwe testomgeving van Google.com automatisch activeren.

New Google.com

Door Jay Stout

Redacteur

04-08-2022 • 19:08

48 Linkedin

Reacties (48)

Wijzig sortering
Ze kunnen het niet laten he. Paar jaartjes geduurd, maar toch zwichten voor extra features en zo verzanden in convoluted meuk waarin het zoeken is (lol) naar de zoekresultaten.

Eigenlijk hoe elke andere zoekmachine voor Google ten onder ging. Het lijkt alsof ze wat nerveus beginnen te worden dat als ze niet meer features toevoegen, dat de concurrentie ze dan inhaalt. Tsja! :)

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 4 augustus 2022 19:20]

Reageer
Welke concurrentie? In Bing kan ik nooit vinden wat ik zoek :X En dat heeft niet te maken met een profiel dat Google zou hebben. Incognito, VPN, andere apparaten. Maakt niet uit, Google lijkt als enige te weten wat ik wil vinden :)

De rest is volgens mij nog belabberder of irrelevant, voor zover het niet gewoon een skin/proxy om Bing heen is (zoals DuckDuckGo of Yahoo Search).
Reageer
Moet zeggen dat het is hoe je zoekt. Van hele specifieke dingen vindt ik duckduckgo fijner. Die laten meerdere resultaten zien van ook minder officiële sites. Google neemt vaak alleen de officiële sites als resultaat.
Reageer
Ik merk dat Google de afgelopen maanden mijn zoekopdrachten minder nauwkeurig opvolgt. Het Googlen naar oplossingen voor tech problemen die net iets anders zijn dan het probleem waarvan je best weet hoe het op te lossen is wordt hiermee onmogelijk.

Wellicht is het gevolg van zorgen dat men in 95% van de gevallen direct vindt waar men naar op zoek is, dat de overige 5% van de gevallen moeilijker te vinden is dan voorheen.

Mijn ervaring met DDG is hetzelfde. DDG negeert de zoektermen die mijn zoekopdracht anders maken dan andere zoekopdrachten niet/minder.
Reageer
Ik heb het idee dat er Google exponentieel aan het verslechteren is ja,
De daling zit er al 10 jaar in, maar de afgelopen maanden lijkt er echt een stroomversnelling in te zitten.
Reageer
Er is ook nog SearX, bv. https://searx.be/ dit is een privacy vriendelijke, open source metasearch engine
Reageer
En dat is een voordeel?
Als je drivers zoekt installeer je liever geen troep toch :-)
Reageer
Ik zou zeggen voor de doelgroep die zich op tweakers bevindt is het zeker een voordeel.

Je moet goed weten wat een officiële site is en waarvan je hem moet downloaden. Het is altijd handig wel extra alternatieve te kunnen vinden, dat met Google vaak mogelijk zelfs is.

En zelfs al wil je voor dat ene geval Google.. Dat is makkelijk mogelijk met de "bangs". Bv !g <driver..>
Reageer
maar wat voor algemene dingen?
Ik las vandaag een artikel over Dan Cooper. Omdat er een nieuwe film uit komt op netflix.
Rechtsklikken, zoeken op Google en voila; wiki artikel over Dan Cooper.
Doe ik hetzelfde bij DDG, dan krijg ik info over een Belgische strip. Klopt ook, maar dat zocht ik niet... Google weet het mogelijks beter door mijn geschiedenis te volgen, dat klopt. Maar ik ben blij met direct het gewenste resultaat dus.
Reageer
Ik heb duckduckgo tegenwoordig als standaard in FF ingesteld, mocht dat niet het gewenste resultaat leveren dan zit ik met één klik wel op google. Ik denk dat ik 80-90% van de tijd via DDG direct vind wat ik zoek.
Reageer
kan ook zonder klik.

ik gebruik firefox en edge chromium, allebei met duckduckgo als default zoek machine.

als je "!g tweakers" typt, gebruik je google om tweakers resultaten weer te geven, als je "!b tweakers" typt, gebruik je bing...
Reageer
En als je specifiek in "Nederland" wil zoeken (kan handig zijn met shoppen oid): "r:nl".
Reageer
Is dit hetzelfde als 'site:.nl'?
Reageer
Zelf geen ervaring, maar lijkt me dat site:.nl niet naar bol.com zou kijken?

Terwijl r (ik veronderstel regio?) deze wel zou meepakken, en bepaalde lokale sites negeert? (Zo zie meer en meer de tld als onderdeel van de naam gebruikt worden, zonder link naar het land, denk aan youtu.be, maar beeld je in dat die enkel op USA gericht was, dan wil je dat in België niet zien).
Reageer
Goed punt. Weer wat geleerd :D
Reageer
en er zijn echt heel veel van die "bangs", veel specifieker dan je zou denken
  • !tweak - tweakers
  • !twpw - tweakers pricewatch
  • !nu- nu.nl
Reageer
Je kan ze configureren. Ik zou dat uitroepteken weghalen. Ben je toch weer twee keer zo snel met het uitzoeken van een zoekmachine.
Reageer
Zo ervaar ik het ook ja. DDG als standaard in FF en werkt prima van or de meeste zoek termen. Soms even Google voor wat specifieke zaken.
Reageer
Ik gebruik al jaren Ecosia en heb daar ook weinig problemen mee. Als ik los van de standaard browser-instelling iets moet zoeken gebruik ik wel altijd Google.
Reageer
Welke concurrentie?
SearXNG voor de self-hosting tweaker. :)
Reageer
Die heb ik sinds enkele weken ook self hosted draaien, werkt prima! :)
Zoekmachines die SearXNG gebruikt kun je helemaal zelf bepalen.
Reageer
In mijn beleving is DuckDuckGo de afgelopen jaren behoorlijk verbeterd. Een aantal jaren geleden probeerde ik DDG al eens om van Google af te komen maar toen vond ik de resultaten matig. Tegenwoordig gebruik ik het voor vrijwel alles en ben ik er best tevreden over.
Reageer
Je weet dat ze al lang meer kunnen tracken dan simpel VPN/incognito etc? :P

Maar is dat altijd zo? Ik merk dat ze steeds vaker hun 'eigen mut' voorop zetten (zeker youtube), maar ook de info zelf is lang niet altijd meer zo accuraat, maar ook bing is daar 'toegankelijker' in geworden.

Neem random voorbeeld 'ark daeodon', Bing zet daar de 2 wiki's (ze zijn recent oversgestapt) waar je zelfs de paragrafen van de wiki kan lezen, waar wikipedia een dedicated plek heeft. Natuurlijk, toevallig dit voorbeeld, maar ook Bing images vind ik inmiddels een aanzienlijk stuk fijner/beter werken.

Maar buiten zoeken, dat is zo'n beetje enige wat je altijd hoort over Google. Niets over die kaarten, shopping of andere 'features' van Google. En dan hoor je vaak 'maar daarom ga je toch naar Google?', precies.. waarom heb je dan die andere zut nog nodig?
Reageer
Uiteraard, maar ik hield het relatief eenvoudig om aan te geven dat het daar in elk geval niet aan ligt. Als het goed is trekt Google niet zomaar eigen diensten in de resultaten voor. Dat dat wel zo lijkt ligt aan jouw zoek- en klikgedrag :) Zo werd bij mij lang tijd Stackoverflow "voorgetrokken" :+
Reageer
Dan ben je zeker ingelogd in Google? Als je niet ingelogd bent krijgt natuurlijk iedereen dezelfde resultaten.
Reageer
Probeer eens startpage.com; gebruikt google op de achtergrond maar heeft geen tracking en alle andere google onzin. Sinds ik dat gebruik heb ik nooit meer google aangeraakt terwijl ik dat met duckduckgo nog wel moest doen gezien die bing gebruiken.
Reageer
Deze is inderdaad ook mijn favoriet!
Reageer
DDG, ik kan alles vinden wat ik zoek. En ik zoek denk ik toch vaak obscure dingen.

Verder tracken ze op fingerprint, VPN is niet zo boeiend.

[Reactie gewijzigd door dieAndereGozer op 5 augustus 2022 10:22]

Reageer
Ecosia niet vergeten, gebruik ik echter alleen voor "<zoekterm> wiki" op m'n telefoon.
Reageer
IK heb alleen in het begin Google gebruikt, daarna jaren Bing en dat werkt prima. Ik heb echt geen probleem te vinden wat ik zoek. Sinds een jaar of 5 exclusief DuckDuckGo en daar idem.
Als ik een keer per ongeluk Google gebruik irriteer ik me mateloos aan de interface, helemaal volgepropt.
Soms lastig om de zoekresultaten van de advertenties te onderscheiden.

En in Bing nooit vinden wat je zoekt is simpelweg onzin, die zoekmachine werkt prima. Wellicht minder goed maar als je daadwerkelijk nooit kan vinden wat jezoekt dan ligt dat echt aan jou. Maar ik heb zo'n vermoeden dat je behoorlijk overdrijft om een raar punt te maken.
Reageer
Het lijkt alsof ze wat nerveus beginnen te worden dat als ze niet meer features toevoegen, dat de concurrentie ze dan inhaalt.
In feite is dat natuurlijk ook zo. De vraag is of dat erg is. Voor de aandeelhouders vast wel 🤷‍♂️
Reageer
Niet iedereen is natuurlijk tweaker of erg gehecht aan cleane pagina's. Bing plempt je scherm ook vol. Als ze daaraan marktaandeel verliezen dan zullen ze proberen dat terug te grabbelen.

Of het daarmee lukt is een tweede en dat ik het waardeloos vind is een derde.
Reageer
Alsof het uitmaakt. Het overgrote deel van gebruikers die dit irritant vinden bezoeken al lang de homepage niet meer.

Die zoeken vanuit de adresbalk, of zijn overgestapt naar Duckduckgo.
Reageer
Zo háát ik de infocards op YouTube die nog voor het einde van de video de content blokkeren. Je kan dit niet uitzetten maar alleen blokkeren met een goede adblocker zoals uBlock Origin. Op de TV echter kun je dat soort blockers niet installeren en wordt je er tot vervelens aan toe mee geconfronteerd. Vooral dat nog vóór de video is afgelopen is die irritante kaartjes je hele beeld blokkeren. Ik heb die kaartjes nog nooit bekeken dus nogal zinloos om andere video's via die weg te promoten. Daar zijn genoeg manieren voor.

Net als (engelse!) ondertiteling die je op YouTube op de TV elke keer handmatig moet uitzetten. Jammer dat je dit soort zaken niet gewoon op account niveau kan uitzetten zodat je er op geen enkel apparaat waar je met Youtube bent ingelogd daar last van hebt. Dit schijnt nogal moeilijk te zijn. Erg fijn dat Google ook al met deze ongein begint (not).
Reageer
Er moet eigenlijk een zoekmachine komen om in de resultaten van Google te zoeken. Meeste antwoorden top 10 zijn allemaal adv.
Reageer
Ik hoop dat het uit kan. Ik moet die rommel niet en het zorgt er alleen maar voor dat je pagina langzamer inlaadt. Anders moet ik weer een extensie installeren op google’s onzin “feature” te disablen.
Reageer
Ach, als je gewoon Googled via je adres balk krijg je het niet te zien. Ik zoek zelf nooit iets op door eerst naar Google.com te gaan en dan pas in te typen wat ik wil zoeken, jij wel?
Zelf gebruik ik google.com alleen als startpagina van mijn browser (niet voor nieuwe tabbladen die blijven gewoon blanco tot ik iets invul), dus voor mij is wat leuke nieuwtjes daar zien eigenlijk best leuk, mits ze genoeg af te stellen zijn dat ik daadwerkelijk interessante dingen zie, gegeven hoe slecht Google discover op mijn mobiel werkte twijfel ik daaraan.
Reageer
Heh ik gebruik echt alleen maar de google.com pagina wanneer ik wil zoeken.
Dat zoeken van de adresbalk gaat volledig uit hier. Als ik 'bla' in de adresbalk typ, dan gaat ie 'bla' proberen te DNS resolven, en en een foutmelding geven als dat niet lukt. Niet googlen op bla, niet proberen of bla.com of bla.nl of www.bla.com wel bestaan...
Gewoon zoals het hoort dus :P

[Reactie gewijzigd door SambalBij op 5 augustus 2022 06:47]

Reageer
ik gebruik hem ook alleen als start pagina inderdaad, maar ook daar heb ik liever minder load times dan dit :)
Reageer
Ik gebruik ook nooit de adresbalk om iets te zoeken voor 2 redenen.
1: ons bedrijf hebben een domein bij Mijndomein en hun webmail begint met mail. en dan kwam je niet op de site maar kreeg je verkeerde zoekresultaten.
2: zo houd ik mijn adressen en zoekresultaten gescheiden. Ik vind dit persoonlijk prettiger.
Reageer
ublock origin kan je gebruiken om elementen weg te halen toch?
Reageer
Vroeger had je zo'n My Google (edit: iGoogle) pagina, dan kon je zelf de Google startpagina instellen met allemaal 'handige' kaarten en een eigen achtergrond. Dit doet me daar aan denken.

[Reactie gewijzigd door keverjeroen op 4 augustus 2022 23:03]

Reageer
iGoogle. Benieuwd of het weer terugkomt in ongeveer die vorm, het was erg wennen toen daar de stekker uit werd getrokken.
Reageer
ik heb nog steeds een https://www.protopage.com/ pagina die ik gemaakt heb toen iGoogle eruit ging. Lekker zelf met feeds en web-page snippets bij elkaar gesprokkelde content. Zonder enig algoritme dat bedenkt wat ik vandaag zou moeten zien.
Reageer
hoop inderdaad dat zoiets terug komt...
Nu gebruik ik als alternatief protopage.com
https://start.me/ is ook een optie
Reageer
Aj aj aj, het volgende gevecht begint weer net als het eeuwige gevecht met notificaties in Windows zelf. Dat er eens een melding komt bij het pas opstarten van een nieuw programma, oke. Maar je krijgt dan zo'n zelfde notificatie elke keer weer en schiet het zijn doel dus totaal voorbij. Vandaar dat ik bijna alle notificaties maar noodgedwongen uitgeschakeld heb. Ergerlijk wel dat er dus nergens eerst gevraagd word of je wel notificaties wilt en die standaard ingeschakeld staan.
Reageer
Chrome verder optimaliseren

Informatiekaartjes :)
Reageer