Google Search toont 'Play'-knoppen van gamestreamingdiensten

Google laat in zijn zoekmachine zien als een videogame op een gamestreamingdienst speelbaar is. Dat geldt uiteraard voor Google Stadia, maar ook Amazon Luna, GeForce NOW en Xbox Cloud Gaming worden in de resultaten meegenomen.

Hoewel de platformen van concurrenten ook bediend worden, gaat Google bij Stadia iets verder: als een gratis probeerversie van de game beschikbaar is, wordt dit ook vermeld. Dat schrijft 9to5Google op basis van zijn eigen uitzoekwerk. Een korte test hier in Nederland laat dergelijke 'Play Now'-knoppen nog niet zien, dus waarschijnlijk gaat het hier om een functionaliteit die stapsgewijs geïntroduceerd wordt.

9to5Google meldt ook dat de resultaten nog kunnen verschillen per platform. De redactie van die site zocht naar Destiny 2 op een desktop en een mobiel apparaat en op de desktop kwam GeForce NOW langs als optie, maar op mobiel niet.

Wie op de knoppen klikt, wordt in ieder geval als het om Stadia gaat, direct naar de betreffende productpagina binnen Stadia gebracht. Dat werkt niet voor bijvoorbeeld Xbox Cloud Gaming, schrijft de website.

Google Search integratie gamestreamingdienstenGoogle Search integratie gamestreamingdienstenGoogle Search integratie gamestreamingdiensten

Beelden via 9to5Google

Door Mark Hendrikman

Redacteur

12-08-2022 • 10:48

61

Reacties (61)

Sorteer op:

Weergave:

Hier komt toch de kracht van Stadia wel bovendrijven. In plaats van foto's en video op te zoeken van een spel kom je meteen terecht in een demo om het spel te proberen. Geen gedoe met downloaden van bestanden, instalatie, configureren van grafische installingen etc.

Ondanks alle doemdenkers die elke keer aangeven dat Stadia in een eindfase zit, geeft dit wel toekomstperspectief.

Wat mij betreft ook logisch dat Google de opties van Stadia bovenaan laat staan (hier hebben zij meer controle over en kunnen meer info bieden). Dat ook andere streamingplatformen worden getoond vind ik dan nog netjes (en om vooraf discussies voor te zijn zoals @yoranpower al aangeeft.
Wat mij stoort aan Stadia is dat ik al een gigantische bibliotheek van +-1500 games heb ik die ik dan opnieuw zou moeten kopen als ik ze wil spelen. Dus heb de middelste tier van Geforce Now voor als ik in de living op de Shield wil spelen zonder mijn gamepc aan te zetten. Voor die 5€ in de maand kan het al niet zoveel schelen in uiteindelijke kosten als je de elektriciteit meerekent. Parsec werkt trouwens ook prima voor die games die niet ondersteunt worden.
Je moet niet verwachten dat als je een spel koopt bij Steam, dat je het dan kan spelen op een Xbox of Stadia.

Bij Stadia koop je het spel om te streamen, bij Geforce Now betaal je maandelijks om je Steam library te mogen streamen.
Nee uiteraard niet maar daardoor is de service wel degene die mij het meeste aanspreekt. Wat ik op steam of Ubisoft koop kan ik overal spelen, op al mijn devices en als Stadia er mee zou stoppen (Google heeft een niet te beste reputatie op dat vlak) is het over en out wat je aankopen daar betreft. Als GF Now zou stoppen jammer dan, dan maar weer lokaal streamen.
> Je moet niet verwachten dat als je een spel koopt bij Steam, dat je het dan kan spelen op een Xbox of Stadia.

Klopt inderdaad, maar dit is toch precies waarom niemand zit te wachten op *nog* een 'walled garden' platform? Ik zie liever dat cloud gaming een aparte ondesteunende service is voor platformen die al bestaan dan dat er nog maar een paar bij komen. Er is al fragmentering genoeg.
bij Geforce Now betaal je maandelijks om je Steam library te mogen streamen.
Mits ze beschikbaar zijn op geforce now.

Er zijn zat games die je nog steeds niet kan spelen.

Wil je echt alles streamen dan kan je b.v. shadow.tech gebruiken (recent zeer verhoogd in prijs, maar t werkt wel met alle games)

[Reactie gewijzigd door Fronkie op 23 juli 2024 14:01]

Voor mij is killedbygoogle.com al meer dan genoeg reden om stadia voor altijd links te laten liggen. Los van de vraag of een game die je nu koopt over 10 jaar nog speelbaar is. En zeker los van het feit dat het google is.
Dan is Stadia niks voor jou :) . Laat andere mensen genieten van deze dienst, vrolijk worden van nieuwsberichten als hierboven en samen lekker met zijn alle gamen.

Cross-play wordt bij steeds meer Stadia game releases toegepast, dus wellicht komen we elkaar wel eens tegen. Jij gament op jouw favoriete platform en ik op het mijne.
Grappig dat je een soort van aanval richting mij maakt / wegzet als de oude zeur, terwijl ik juist reageer op een vraag / zeur :P

Toch wel mooi hoe dat werkt.
Dat zeker, zonder een account zou tweakers saai zijn ;)
Ja, het is voor de consument best wel relaxed.
Idd als stadia in de eind vase zat dan hadden ze deze functie niet gedaan.
Ik zie hier nu al een rechtzaak over komen in verband met ''concurrentie belemmering''. Dat ze stadia weer eens naar voren trekken met speciale functies of mogelijkheden die concurrentie niet heeft.
Wie op de knoppen klikt, wordt in ieder geval als het om Stadia gaat, direct naar de betreffende productpagina binnen Stadia gebracht. Dat werkt niet voor bijvoorbeeld Xbox Cloud Gaming, schrijft de website.
Laten we hopen dat ze in ieder geval met concurrenten gaan samen werken om dat wel te doen.
Het zijn wel features die Stadia actief heeft ontwikkeld (de directe click-to-play-links en gratis trials zonder account). Als de concurrentie dat niet heeft gedaan, gaat het lastig worden om dergelijke links op te nemen in de zoekresultaten.

Als er een directe link naar de productpagina van de game beschikbaar is op andere platforms, zouden ze dat wel moeten opnemen ja.

Wel grappig trouwens, Stadia wordt (of werd, het neemt wel af nu) veel gehaat en weinig serieus genomen, mede omdat er te weinig marketing voor wordt gedaan. Nu het wat meer naar de voorgrond wordt gebracht is dat ook weer mogelijk fout/rechtzaakwaardig. Geeft wel aan wat voor dunne lijn Google bewandelt met Stadia.

Begrijp me niet verkeerd: ben het ermee eens dat de consument moet worden beschermd tegen monopolies.
Stadia had meer kans gehad als het meer zou werken als geforce now. Breng je eigen games, en een Google shop voor games.

Nadeel van Google is dat ze een reputatie hebben opgebouwd dat ze de stekker er nog wel eens uittrekken als het niet groot genoeg wordt. Dat lokt niet uit tot kopen van games op zo'n platform. Want wat als ze stoppen.
Want wat als ze stoppen.
De betere vraag is "wanneer gaan ze stoppen". De overweging wordt dus "ga ik games kopen en kan ik ze uitspelen voordat Google ermee kapt". Een console is gewoon een veel betere investering en heeft ook waarde in de verkoop. Fysieke games kun je weer doorverkopen, net als de console. Stadia kost een tientje per maand bovenop de games die je nog moet kopen. Dat is na 2 jaar al 240 voor de "hardware" die enkel beschikbaar is als je stabiel internet hebt. Wanneer je een console koopt (Switch, PS4/5 of Xbone) en deze na 2-3 jaar doorverkoopt om de volgende generatie, kom je waarschijnlijk goedkoper uit. Na 4-5 jaar (levenscyclus van een console is typisch 6-7 jaar) ben je sowieso goedkoper uit, of je je console nou verkoopt of niet.

Als Google dit echt tot een knallend succes hadden willen maken, hadden ze de aboprijs omhoog gegooid en de games en streamingdienst als all-you-can-eat aangeboden, a la Xbox Game Pass.
Stadia kost een tientje per maand bovenop de games die je nog moet kopen. Dat is na 2 jaar al 240 voor de "hardware" die enkel beschikbaar is als je stabiel internet hebt.
Dit is onjuist. Stadia heeft een gratis tier en een PRO tier. De PRO tier kost je inderdaad 10 euro per maand en daar krijg je maandelijks minimaal 4 claimable games bij. Als je nu een PRO abbo neemt kun je meteen ongeveer 50 games claimen. Als je even (een maand of een jaar of langer) geen PRO abbo hebt, dan kun je die geclaimde games niet spelen. Wanneer je weer een PRO abbo neemt, kun je je eerder geclaimde games weer spelen.

Voor zowel de gratis tier als de PRO tier kun je óók games kopen. Deze games blijven dan in jouw bezit. Dus als jij RDR2 koopt voor 60 euro en verder niks. Dan kost Stadia jou 60 euro. Je hoeft er zelfs niet eens een nieuwe controller of andere hardware voor te kopen.
hadden ze de aboprijs omhoog gegooid en de games en streamingdienst als all-you-can-eat aangeboden, a la Xbox Game Pass.
Zo zie jij het. Persoonlijk vind ik het fijn dat ik games kan kopen. Ipv een game spelen met de kans dat die uit het aanbod verdwijnt.

Verder eens met het hele doorverkopen verhaal. Maar dat deed ik eigenlijk nooit, dus mis het persoonlijk niet.
Verder eens met het hele doorverkopen verhaal. Maar dat deed ik eigenlijk nooit, dus mis het persoonlijk niet.
Ik zelf dan bijvoorbeeld weer wel, en als fervent Nintendo-enthousiast, kun je bij de first party games makkelijk 30-40 euro krijgen voor je tweedehands game van 60 euro. Ik ben een beetje lui en leen graag spellen aan mensen uit, maar ik weet dat ik een zooi games die ik nu in de kast heb staan gewoon niet meer ga spelen. Ik zou zo 160-240 euro kunnen "terugkrijgen" en dan heeft elk van die games me voor tientallen/honderden uren speelplezier relatief heel weinig gekost.
Voor zowel de gratis tier als de PRO tier kun je óók games kopen. Deze games blijven dan in jouw bezit. Dus als jij RDR2 koopt voor 60 euro en verder niks.
Dat stukje "bezit" is voor mij dus heel wazig, want alles blijft in de dienst. Ik weet 100% zeker dat als Steam ermee kapt, ik de games kan downloaden of gedownloade games kan hergebruiken en deze kan doorspelen. Veel games zijn inclusief een originele key die je wel ergens kunt terugvinden in je library, of authenticeren via een Rockstar/Ubi/whatever launcher. Aangezien de files op je device staan, zou je zelfs een crack/drm-bypass kunnen overwegen als de originele publisher niet-thuis geven. Dat lijkt me lastig als je games "in de cloud" staan.
Dan kost Stadia jou 60 euro. Je hoeft er zelfs niet eens een nieuwe controller of andere hardware voor te kopen.
Wel als ik deze in de woonkamer wil aansluiten, toch? (CC Ultra + Stadia Controller)
Dat stukje "bezit" is voor mij dus heel wazig, want alles blijft in de dienst. Ik weet 100% zeker dat als Steam ermee kapt, ik de games kan downloaden of gedownloade games kan hergebruiken en deze kan doorspelen
Hoe weet je dat? En je koopt alleen een licentie om het te mogen spelen bij steam, dus praktisch bezit je niets. Daarom probeer ik alles bij GOG te kopen.
En je koopt alleen een licentie om het te mogen spelen bij steam
Dat is dus niet altijd waar. Er zijn games die individueel een "CD key" accepteren, en die geeft Steam ook aan je. Als je bij een game op Manage > CD Keys klikt, kun je daar een activatiesleutel krijgen die buiten Steam om kan werken. Bij andere games moet je door de Origin, Ubisoft of <andere> launcher en dan werkt de game ook zonder eerst via Steam te moeten, of het zou theoretisch dan kunnen werken.

Als ik inlog bij Rockstar Social Club via de site/launcher, kan ik GTA V zie staan, dus er is een record dat ik deze game bezit buiten Steam om. Hetzelfde bij Origin.
En je koopt alleen een licentie om het te mogen spelen bij steam
In het geval dat Steam zou te komen vervallen, wordt dit ten eerste lastig voor Steam om juridisch aan te vechten dat ik de games buiten hun om speel (want ze zijn kapot en ik heb de bestanden nog op mijn PC staan) en ten tweede is dit in de praktijk natuurlijk niet mijn probleem, naast dat het onmogelijk wordt om te handhaven. Dan download ik een no-CD of whatever patch voor alles wat Steam niet buiten de winkel om laat verifiëren en speel ik lekker verder. Ik voel moreel geen enkel bezwaar tegen een spelletje spelen waar ik de volle mep voor heb betaald omdat een bedrijf hun winkel niet draaiende kan houden.

Voor iedereen die een eigen kopie alle Steam-edities van belangrijke spellen wil backuppen kan ik steamcmd (officiele client van Valve) aanraden.
In het geval dat Steam zou te komen vervallen, wordt dit ten eerste lastig voor Steam om juridisch aan te vechten dat ik de games buiten hun om speel (want ze zijn kapot en ik heb de bestanden nog op mijn PC staan) en ten tweede is dit in de praktijk natuurlijk niet mijn probleem, naast dat het onmogelijk wordt om te handhaven
Het is ook niet steam waar je mee moet ruziën, maar met de uitgevers van de games die je nu kraakt om te kunnen spelen.

Verder ben ik het wel met je eens. Als ik wat koop op steam, torrent ik gelijk een kopie + crack. Better safe than sorry.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe dit in de praktijk werkt. Koop ik nu een product van Steam of van <uitgever>? Want ik heb een Steam-licentie en Steam-DRM die mij van alles wel/niet laat doen, moet naar de Steam support pagina voor hulp en geef hun mijn geld. Vooral als Steam ons slechts een licentie leaset/verhuurt, hebben we dan nog verantwoording af te leggen aan de makers?

Wanneer ik een auto lease, wordt deze ook van mij, mits de curator deze niet inneemt. In beide gevallen is het niet Audi of Volkswagen die dan aan komt kloppen om hun auto terug te krijgen.
Een lease auto is ook niet van jou, want jij huurt dat ding. En het is niet audi die komt, maar de eigenaar van de auto.

Verder heb je via steam een licentie gehuurd voor onbepaalde tijd(dat is hoe het er stond een jaar geleden). Dus als steam kopje ondergaat, is die licentie ook niet meer geldig. Dus als jij dan de game cracked, ben je wettelijk gezien fout bezig. De vraag is dan wie komt erachter en boeit het je eigenlijk echt zo? Maar wettelijk gezien kan je eigenaar van de copyright van het product dan achter je aankomen.

Overigens vind ik het je reinste bullshit, ik vind dat je betaald voor het product niet de licentie, maar bootlickers(ook hier) zullen zeuren dat je een licentie hebt gehuurd en die nu niet meer geldig is en je dus geen recht zou hebben op de game. Terwijl je het toch echt koopt in mijn ogen.
Wel als ik deze in de woonkamer wil aansluiten, toch? (CC Ultra + Stadia Controller)
Nope, zelfs dat niet eens. Als je een Bluetooth controller hebt die gesupport wordt en een beetje recente Smart TV. Dan kun je gewoon native op je smart tv met die Bluetooth controller Stadia spelen.

Hier een overzicht van alle supported devices en combinaties met supported controllers

Maar gezien je wensen denk ik dat Stadia gewoon niet iets is voor jou :)
100% zeker kan je niet zijn bij Steam. Stel dat Valve op korte termijn failliet gaat en hun servers gaan offline, dan ga je toch de meeste van je games gewoon kwijt zijn. Degenen die je nog kan downloaden kan je misschien nog bijhouden en cracken, maar wie heeft voldoende schijfruimte om heel zijn Steam library offline te zetten? Bovendien als iedereen zijn hele library tegelijk wil downloaden, zullen de servers ook gewoon crashen.

Je hebt wel de CD keys, maar dan ben je nog steeds afhankelijk van de publishers of die je daarbij willen helpen en je terug toegang geven tot je game. Dat kost hun geld, en ze verdienen er vast niets aan. Dus sowieso zal niet iedere publisher dat willen doen. Bovendien kan die publisher ook al niet meer bestaan.

Valve heeft misschien wel gezegd dat ze de toegang tot je games garanderen. Maar dat is een loze belofte. Ze kunnen moeilijk iets anders zeggen. Vanaf het moment dat Steam geen winst meer maakt, en het te duur wordt om toegang tot je games te garanderen, dan gaan ze die belofte gewoon breken. Het blijft een forprofit onderneming.

Ik heb zelf een grote steam library, en ik denk ook niet dat het waarschijnlijk is. Maar 100% zeker ben je nooit.
Ipv een game spelen met de kans dat die uit het aanbod verdwijnt.
Dat kan nu nog steeds gebeuren, met het verschil dat je dan kwijt raakt waarvoor je betaald hebt.
Nee. Ik weet even niet meer met welke game dit is gebeurd, maar het is voorgekomen dat een game uit de catalogus is gehaald. Echter kunnen de mensen die de game hadden gekocht, de game nog steeds spelen. Even nagezocht, is niet gebeurd.

Zie ook de onderste vraag in hun FAQ over Account & purchase information
https://support.google.co...ount-purchase-information

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 23 juli 2024 14:01]

Heel toevallig staat daar niet bij of een game voor altijd gespeeld kan blijven worden.
Games kunnen wel verdwijnen uit Pro, maar als je ze voor die tijd geclaimed hebt kun je ze altijd spelen als je pro hebt (dus voor 10 euro per maand). Games die je gekocht hebt kun je ook blijven spelen, ook als ze niet meer te koop zijn op Stadia om een reden (volgens mij is dat nog niet gebeurd).
Stadia kost een tientje per maand bovenop de games die je nog moet kopen.
Fout: games die je koopt kan je spelen zonder subscription.
Natuurlijk wel in erg gereduceerde kwaliteit en volgens mij vallen niet alle games in je library eronder. Daarnaast zitten je games wel "vast" in Stadia, dus als ik een game koop, kan ik deze niet exporteren of installeren op mijn PC, juist? Het gevaar dat Google de stekker eruit trekt blijft alsnog. Daarnaast kost de Stadia Controller 70 piek en een Chromecast Ultra ook, dus er zijn naast een abo ook instapkosten.
Je blijft steeds allerlei aannames maken. Ik heb Stadia en je kan met gratis zonder abonnement aardig gamen. Het is gewoonweg full HD en mijn internet is niet geweldig om zonder af en toe haperingen 4K steeds te streamen. De abonnement is voor 4K en extra kwaliteit geluid. Nergens voor nodig als je gewoon spellen koopt en speelt.
1: Je hoeft geen abbo te nemen. Stadia is gratis, tenzij je voor een PRO abbo gaat
2: Stadia is meer een console dan een PC. je games opnieuw kopen is (helaas) vrij normaal in console-land
3: Wat is er mis mee dat een game 'vast' zit in Stadia?
4: "gereduceerde kwaliteit", je bedoelt 1080p?
5: Wat bedoel je met "volgens mij vallen niet alle games in je library eronder"? Klopt dat maar een deel van de beschikbare games claimable zijn is een PRO abbo. Maar dat rouleert, dus een game welke nu niet te claimen is, is dat mogelijk volgende maand wel.
1: Je hoeft geen abbo te nemen. Stadia is gratis, tenzij je voor een PRO abbo gaat
Juist dat maakt het wat mij betreft eng. Alle dure, betaalde of hevig aan advertenties-onderwopen, core Google diensten leven nog (GCP, Google Workspace, YouTube, Maps, Gmail, Suite) maar veel handige, gratis diensten draaien ze de nek om. Het is wat mij betreft dus geen geruststelling. Daarnaast betaal je natuurlijk gewoon voor de games binnen Stadia, wat ook de dienst bekostigd. (net als dat console games de console bekostigen voor andere uitgevers, die vaak verlies op hardware pakken)
2: Stadia is meer een console dan een PC. je games opnieuw kopen is (helaas) vrij normaal in console-land
Ik heb, naast Mario Kart 8, eigenlijk nooit een game opnieuw hoeven kopen. Uiteindelijk hebben ze die game flink opgepoetst en een dikke uitbreiding gegeven, waardoor het het eigenlijk toch wel waard is en anders speelt. Ik snap dat game-makers games porten/remasteren, maar daar is niet veel verplicht aan. Dat heeft ook niets met consoles te maken, want dat doen ze voor de PC ook en zelfs op smartphones. Datzelfde fenomeen krijg je op Stadia toch ook uiteindelijk? Als een cash-grabby port van Game X wordt re-released als Game X Remastered voor 60 piek?
3: Wat is er mis mee dat een game 'vast' zit in Stadia?
Dat je de game niet kunt modden, offline kunt spelen of de files nog hebt als Google wel een nekschotje geeft aan Stadia. Bethesda games zou ik namelijk absoluut niet willen kopen zonder mogelijkheid om te modden. Ook heb ik zelf met een vriendengroep een paar 100 uur in Risk of Rain 2 zitten (ook beschikbaar op Stadia) maar daar gebruiken we allerlei mods op om het speelplezier door te zetten buiten de vanilla base game om.
4: "gereduceerde kwaliteit", je bedoelt 1080p?
Ja. Veel mensen hebben tegenwoordig wel 1440p of hoger, vooral in de woonkamer. Dan ziet 1080p er niet uit, vooral niet op een monitor op je bureau waar je met je neus op zit. Afstand kan dan misschien nog een hoop goedmaken, maar blij wordt ik er persoonlijk niet van. Daarom speel ik bvb. de meerderheid van veel Switch games ook maar handheld, want upscaled 720p/1080p maakt er een blurry rotzooi van.
Net als @Tuktop word ook ik een beetje moe van die url als bijdrage aan een gesprek. ja, het schaadt de betrouwbaarheid van Google dat ze diensten zomaar kunnen stoppen of over laten gaan in andere diensten. Maar aan de andere kant (en zo sta ik er in) is het enorm tof dat een bedrijf veel probeert en fine-tuned.

Stadia heeft de afgelopen week kleine nieuwtjes gekregen, zoals mogelijk uitbreiding naar nog meer landen, support voor VR, support voor motion controls, nieuwe streaming feature en nog wat andere dingen. Het zijn tekenen dat Stadia voorlopig nog wel bestaat.

Ik heb het in vorige Stadia nieuwsartikelen ook al eens vermeld. Er is een groep, geen idee hoe groot, die het niet erg vind om nu op Stadia te gamen om vervolgens over te stappen naar een andere dienst. Stadia kost mij na genoeg niks, dus financieel ga ik er niet op achter uit en games speel ik vaak maar 1 keer en dan ga ik door naar de volgende. Dat ik een aantal jaar later die ene game niet nog een keer kan spelen, vind ik persoonlijk niet erg. Personen die dat wel erg vinden kunnen dan hun plezier halen uit andere cloud gaming diensten of gamen op een fysieke console/PC.
Oei, VR over cloud? Ik wordt al zeeziek als ik erover na moet denken.

Maar google killed gewoon heel veel. Naast het feit dat je jouw huidige aankoop over een x aantal jaar niet meer kan gebruiken, heel wat google diensten werden actief doorontwikkeld om ineens out of the blue gecancelled te worden.

Los van het hele feit dat je nog van google gebruik moet maken.
Koop dan ook maar geen enkele game voor je Xbox! https://killedbymicrosoft.info/

...
Welke xbox?
Verder werkt je xbox nog wel nadat die gekilled is door microsoft, je kan je games nog gebruiken. Bij google ben je dan exht alles kwijt.

Dus wel appelen met appelen blijven vergelijken he.
Op GFN zie je ook dat games van de service gehaald kunnen worden. Dat is bij Stadia nog nooit gebeurd. Nadeel van Stadia is momenteel vooral de kleine game library in mij optiek. Voordeel t.o.v. GFN is de gebruikservaring, die is bij Stadia toch echt een stuk soepeler en meer console-achtig.

Het Google graveyard-argument begint trouwens wel echt zeer slaapverwekkend te worden.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 23 juli 2024 14:01]

Er zijn inderdaad sowieso best wat cloudgaming services die het aanpakken zoals GeForce NOW en dan heb je de game wel in je bezit maar kan je niet meer spelen. Als je dat soort zekerheid en vrijheid wil is een dedicated cloud gaming pc zoals bijvoorbeeld Paperspace die biedt interessanter, en ook best betaalbaar als je per uur betaald (bij extreem veel uur is het misschien sowieso verstandiger om een eigen apparaat te kopen).

Dat argument trouwens ook mee eens. Sowieso worden services vaak gemigreerd omdat ze al een service hebben waar die functies van gecancelde platformen prima in pastte. Dus je games volledig kwijtraken zou alweer een stapje verder zijn en zie ik eerlijk gezegd ook niet snel gebeuren, áls de stekker er al op redelijke termijn uit zou worden getrokken (terwijl ze zo'n week geleden nog hebben aangegeven dat dat niet gaat gebeuren).
Het Google graveyard-argument begint trouwens wel echt zeer slaapverwekkend te worden.
Dat maakt het niet minder echt. Ik weet dat het nu trendy is om iedereen kapot te downvoten op Tweakers die kritiek heeft op het beleid dat favoriete marketing en advertentiebedrijf voert over hun diensten, maar dat maakt het geen leugen of onwaarschijnlijk dat een gratis dienst de nek omgedraaid wordt.

Nadat ze Fitbit hebben overgenomen, hebben ze daar nu ook links en rechts van alles uitgesloopt en dichtgegooid. Ze gaan nu zelfs de (gratis) mogelijkheid om muziek van je PC naar je horloge te downloaden dichtgooien en raden aan dat je maar een abo neemt (betaald) als je die features terug wil.

Maar goed, vooral met z'n alle blijven fanboyen en fantaseren dat ome Google niet met een knuppel voor jouw dienst kan komen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 14:01]

Ik gebruik al sinds het bestaan ongeveer alle gangbare diensten van Google en het is me nog nooit overkomen dat er iets gekilled is zonder dat het werd gemigreerd. Ik heb er persoonlijk nog nooit last van ondervonden, dus dat vormt mijn verwachtingen voor Stadia.

Dat jij ervoor kiest om bepaalde Google-diensten niet te gebruiken omdat je bang bent dat ze gekilled gaan worden is je goed recht, maar die angst heeft niet iedereen, en om die groep dan fantaserende fanboys te noemen vind ik flauw.
Het Google graveyard-argument begint trouwens wel echt zeer slaapverwekkend te worden.
Prachtig, dat dachten heel veel andere ook die veel van die diensten commercieel gebruikte. Je kan niet ontkennen dat google heel veel killed. En dat zal voor mij dan ook de reden zijn Stadia nooit aan te raken.

killedbygoogle.com
Ik vind die lijst helemaal niet betrouwbaar. Het geeft helemaal geen goed beeld van welke diensten google nu killed. Vele dingen op die lijst zijn dingen die gewoon een andere naam hebben gekregen of geïntegreerd zijn in iets anders, of zijn zodanig verouderd dat ze niet meer relevant zijn, of is oude hardware die ze niet meer maken.

Enkele voorbeelden van zogenaamde killed by google dingen:
Youtube for nintendo 3DS
Youtube for PsVita
Is volgens mij geen dunne lijn. Het één gaat over hoeveel moeite (of weinig) Google in Stadia steekt, en de andere gaat over hoe Google eigen diensten voortrekt. Twee volstrekt verschillende dingen.
Dat is juist m'n punt... ik bedoel dat ze hierdoor die 'volstrekt verschillende dingen' onvermijdelijk samenvoegen: meer kenbaarheid aan Stadia geven én tegelijkertijd met de ene dienst de andere laten zien/voortrekken zo je wilt. En dat noem ik de dunne lijn.
Dat Stadia een “click and play” feature heeft en de concurentie niet, ligt meer aan de concurentie dan aan Stadia. :P

Een dergelijke gebruiksvriendelijke feature ligt in de handen van de cloud gaming platforms zelf en ligt niet aan de feature die Google in Chrome heeft ontwikkeld.
Ik kan zelf nog geen links zien op Google, maar in het artikel staat:
Wie op de knoppen klikt, wordt in ieder geval als het om Stadia gaat, direct naar de betreffende productpagina binnen Stadia gebracht. Dat werkt niet voor bijvoorbeeld Xbox Cloud Gaming, schrijft de website.
Met andere woorden, ga je niet naar de pagina van de game, maar naar de homepage van Xbox Cloud Gaming.

En ja, dat soort innovatieve features als directe links, hebben ze elders ook wel: https://www.xbox.com/en-G...point-campus/9PCW1SMN9RGG
Dus dat google het in hun eigen browser heeft gebouwd en daardoor dus seamless kan aanbieden ligt niet aan google? Cool.
Correct, want het is Stadia die het gebouwd heeft en niet Google :) Het zijn (helaas) twee verschillende instanties.
Google Stadia, Google Chrome. Misschien, ik weet het niet zeker, heeft Google er mee te maken.
Ik ben benieuwd of cloud gamen ooit écht iets gaat worden.

We zijn allang niet meer op het punt waar de eerste versie van PS Now en OnLive op zaten, maar ook nog bij lange na niet waar je met een game PC van ~800 euro op zit.
GeForce Now beperkt je eigen collectie want niet alles mar er gespeeld worden, Stadia heeft maar een beperkte collectie, en eigenlijk alle andere diensten hebben hetzelfde probleem. Daarnaast zijn er weinig of geen diensten die je gewoon keihard laten knallen op een 3080 in 4K met ray tracing aan; op zich logisch, maar toch wel een minpunt.

Ik heb een aantal van deze diensten geprobeerd, waaronder alle vier eerder genoemde diensten, maar uiteindelijk ben ik gewoon lekker teruggegaan naar mijn eigen game PC. Ik gebruik Parsec lokaal en dat werkt prima, al heeft het wel wat overhead.

Die andere diensten zijn leuk als het een keer écht niet anders kan, maar als je op wifi zit (laat staan mobiel netwerk) of je verbinding wat minder stabiel is dan is het gewoon niet te doen. En als je glasvezel gigabit kan betalen, dan kan een tweedehands game PC op V&A er ook wel uit. Lagere settings geven altijd een betere ervaring dan de extra latency, compressie artifacts, en alle andere nadelen van cloud gamen.
Vroeger had je flash games en java games die je online kon en kunt spelen en dat was een genre dat best wel te doen was.


Kwalitatief is het allemaal net wat beter geworden maar echt leuke games zal het niet worden omdat je met lag zit. Als jij een lag hebt van gemiddeld 0,1s en de andere partij ook van 0,1 seconden dan is dat totaal 0,2s en dat merk je gewoon.

Heel veel data over je netwerk gaan pompen en vervolgens ook nog eens input van de bediening doorvoeren werkt niet met een beetje serieuze game.
En toch spelen goede ports verassend goed via cloud services! Enter the Gungeon bijvoorbeeld, speelt m.i. op Stadia beter dan op de Switch, en dat is wel een spel waar snelle reactie er nogal op aankomt.

Ook een game als The Division 2 op Stadia speelt nagenoeg hetzelfde als lokaal in mijn beleving.

Stadia valt wel door de mand bij brakke ports zoals Far Cry 5, die op 30fps gewoon echt niet lekker speelt met M/KB. Allemaal mijn eigen, persoonlijke ervaring uiteraard!
Met een ethernet kabel zijn de meeste cloud services prima te doen en merk in buiten de theorie niets van lag. Op wifi gaat het bij mij inderdaad lastiger, maar Stadia werkt zelfs dan bijzonder goed. Hoeveel ervaring heb je zelf met deze diensten? Of heb je er alleen over gelezen?
Gigabit glasvezel is niet nodig voor game streaming. De goedkoopste Ziggo-verbinding is afdoende.

Een tweedehands game-PC is leuk, maar geeft ook extra onderhoud, stroomverbruik, niet de mogelijkheid om je games makkelijk mee te nemen en op andere plekken en apparaten te spelen, en is na enkel jaren verouderd. Denk dat je in die zin game streaming niet als direct alternatief moet zien voor specifiek een game-PC, maar meer als een extra optie om überhaupt te gamen. Net als dat consoles en PC naast elkaar bestaan.

Dat cloud gaming de toekomst wordt lijkt me best aannemelijk. Hetzelfde is gebeurd bij muziek en films/series, en de latency is tov consoles vergelijkbaar. Bij PC is die wel daadwerkelijk lager, en de mogelijkheid tot perfecte performance (4K120 met raytracing, ultra settings, HDR, geen compressie, zeer korte input lag etc.) zal zorgen dat daar nog lang een doelgroep voor zal zijn, maar voor het gros van de casual gamers zal cloud gaming heel geschikt zijn.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 23 juli 2024 14:01]

Ik ben het helemaal eens, maar
En als je glasvezel gigabit kan betalen
Dat kost maar 35 euro per maand hoor.
Als ik zo online kijk is dat goedkoper dan de meeste mensen betalen voor minder snelheid maar wel een TV pakje erbij.
Succes van cloud gaming gaat beetje het Netflix model moeten volgen: toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen met een focus op 5G.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.