Google ontkent geruchten dat er plannen zijn om stekker uit Stadia te trekken

Google reageert op de geruchten dat het bedrijf de stekker uit Stadia zou willen trekken. Volgens het officiële Twitter-account van de gamestreamingdienst is daar geen sprake van en blijven er nieuwe games naar Stadia komen.

Op Twitter reageert Google voor het eerst op de geruchten dat Stadia misschien zou stoppen of een andere vorm gaat krijgen. Op vragen van een Stadia-gebruiker antwoordt het bedrijf: "Stadia zal niet sluiten. Je kunt er gerust op zijn dat we meer games naar Stadia Pro gaan brengen."

Eerder dit jaar verschenen er geruchten dat Google de focus van Stadia wil verschuiven naar een service voor derden. Het zou de bedoeling zijn dat Google het Stadia-platform wil aanbieden als service voor bedrijven om eigen streams aan te bieden. Slechts een klein deel van het ontwikkelingsteam van Stadia zou zich nog bezighouden met het uitbouwen van Stadia als consumentenplatform.

Google heeft nooit gereageerd op deze geruchten of een koerswijziging voor Stadia aangekondigd. Wel sloot het vorig jaar zijn gamestudio's en maakte de techgigant bekend dat het toch geen games gaat ontwikkelen. Google wil zich naar eigen zeggen richten op het ontwikkelen van Stadia als platform voor game-uitgevers.

Stadia stopt niet

Door Robert Zomers

Redacteur

01-08-2022 • 11:27

167 Linkedin

Submitter: Xtuv

Reacties (167)

Wijzig sortering
Stadia is in potentie het allerbeste streamingplatform dat er bestaat. Beter dan xCloud en beter dan GeforceNOW. Er zijn echter een paar misstappen begaan waardoor het lastig is om op de huidige manier door te gaan, want alles gaat om conent.


1: Google wilt alles volledig in eigen beheer en biedt ongebruiksvriendelijke developer-tools waardoor het omzetten van games simpelweg tijdrovend is en relatief duur. Totaal geen aansluiting bij bestaande libraries als Steam of wat dan ook, waardoor de eindgebruiker ook nog eens alles los moet aankopen alsof het een console is.

2: De beloofde hardware-prestaties worden niet waargemaakt. Al sinds dag 1 moeten er flinke concessies worden gedaan voor 4K en omdat Google zijn eigen custom-meuk gebruikt, is het lastig om te optimaliseren om het beste eruit te halen. Resultaat: Moderne games op lage/medium settings en 30FPS. Jammer, aangezien de server-benadering in theorie heel schaalbaar zou moeten zijn.

3: Er zijn nog geen enkele HW upgrades doorgevoerd. Waar je met GeforceNOW op 3080 niveau kunt gamen zonder concessies, blijft Stadia hangen in een soort Xbox One tijdperk.

Als Stadia serieus mee wilt doen, zouden ze hele goede afspraken moeten maken met bijv. Steam, grote game-studio's of zelfs fabrikanten zoals Sony en Nintendo. Ik denk echter niet dat ze er tussen kunnen komen, omdat iedereen het maximale uit de winstmarge wilt halen. Je ziet nu ook dat Nvidia tegen het probleem aanloopt dat game-studio's een opt-out geven voor GeforceNOW, terwijl de eindgebruiker zijn eigen game-licenties meeneemt. Nvidia biedt niks anders aan dan een soort virtuele PC. Dat er überhaupt aanspraak gedaan kan worden op een vage juridische clausule is super ongebruiksvriendelijk en laat zien dat de markt op dit moment helemaal dichtgetimmerd zit.
Reageer
Mee eens, een paar kleine aanvullingen.

1: aan die tool kit wordt flink gewerkt: https://9to5google.com/20...ge-porting-windows-games/ en wat is er mis mee dat het een console is? Console-gebruikers die overstappen van platform moeten al jaren hun games opnieuw kopen. Als je vanuit de PC gaming komt, terecht punt

2: helemaal mee eens. Maar geef het tijd. Stadia is nog geen 3 jaar oud. Daarnaast zijn er geruchten dat Stadia ook NVidia gaat gebruiken.

3: het is niet te controleren dat er geen HW upgrades zijn uitgevoerd, want Stadia communiceert helemaal niks. Verder mee eens. Het is in ieder geval niet terug te zien in de graphics van de games.

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 1 augustus 2022 17:11]

Reageer
Maar waarom niet gewoon het systeem op Windows baseren waar de games voor gemaakt zijn? Waarom zitten kloten met een emulator, waarin het beste geval is dat het net zo goed werkt als het ook altijd net zo goed kan werken?
Het laatste dat games op dit moment nodig hebben is nog een platform om voor te ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 1 augustus 2022 13:22]

Reageer
Ik vermoed omdat dit makkelijker/goedkoper te draaien is in linux containers op de cloud servers. Kijk maar naar hoe Azure werkt. Wil je minder kosten maken is het draaien van Linux containers beter dan Windows. Maar ik zit niet zo diep in de tech dat ik hier een antwoord op heb.
Reageer
Windows is voornamelijk duurder omdat licentieprijs van Windows (Server) in de prijs zit. Qua hardware resources betaal je dus in principe hetzelfde. Zou natuurlijk kunnen dat Windows deployments duurdere hardware nodig heeft dan Linux deployments.
Reageer
Dat ook, maar Linux kunnen ze ook veel meer naar eigen hand zetten omdat ze aan de broncode kunnen sleutelen. Dat doen ze ook geregeld, waardoor er op Linux-nieuwssites regelmatig nieuws is over Google-bijdragen aan de kernel.
Reageer
Grootste voordeel van emulated streaming engine is dat je platform onafhankelijk wordt, misschien hebben ze de investering om dit te verwezenlijken enorm onderschat wat is gaan leiden tot de situatie zoals die nu is.
Reageer
Maar waarom niet gewoon het systeem op Windows baseren waar de games voor gemaakt zijn?
Omdat je de monopoliepositie / vendor lock in van Microsoft niet verder wil ondersteunen?
Daarnaast, Microsoft licensing is een enorm drama en niemand heeft Windows in een Datacenter draaien. Ten minste, als je ooit met een cloudplatform gewerkt hebt, dan kom je er snel achter dat Windows licenties net zoveel kosten als de gehele VM die je wilt huren. Iedereen kiest daarom voor Linux.

Maar er zijn ook zat andere redenen te bedenken. Windows is simpelweg een zeer slecht geoptimaliseerd systeem wat je niet in de datacenters wilt draaien. Voor alle Microsoft fanboys die mij weer -1 geven, ook Microsoft wil dit niet, zij hebben geoptimaliseerde Xbox hardware: nieuws: Microsoft heeft Xbox Cloud Gaming geüpgraded met Xbox Series X-hardware
Reageer
Toch heeft Geforce Now gewoon Windows draaien. En als Google wil afgeven op monopolieposities mogen ze wel even naar zichzelf kijken :+
Reageer
Blijft grappig dat mensen Nvidia en Nivea blijven combineren. :+ Ennn aangepast!

[Reactie gewijzigd door Settler11 op 1 augustus 2022 17:50]

Reageer
Stadia is in potentie het allerbeste streamingplatform dat er bestaat. Beter dan xCloud en beter dan GeforceNOW
Zou je kunnen uitleggen waarom? Want je zegt wel dat het beter is maar vervolgens heb je een lijst van tekortkomingen en geef je aan dat bijvoorbeeld geforcenow het beter voor elkaar heeft.

Ik ben overigens een newbie in dit opzicht, dus mijn vraag is wellicht meer uit onwetendheid dan iets anders ;)
Reageer
Je zegt dat het gaat om het allerbeste game streamingplatform ooit vervolgens benoem 3 punten die Stadia vervolgens helemaal kapot maken en stiekem Stadia onderaan het lijstje komt te staan. Ik speel Apex Legends, ja een Live Action FPS op GeforceNow met Keyboard en Muis en ben binnen ruim 1 maand van Rookie 4 naar Diamond 2 geklommen. Vanaf Diamond 4 kom je al 'erg' competitieve spelers tegen die alles op alles zetten het duel van je te winnen. Ik betaal 16.99 pm voor periode van 6 maanden op 3080 en beleef de grootste plezier van het niet hebben van een volwaarde Game PC. Wat een genot. Ik wil niets anders dan GeforceNOW, ontzettend fijne integratie en gameplay streaming. Voor mij is GeforceNOW de beste en zo hebben we allemaal onze eigen mening, right? Maar Stadia boven GeforceNow plaatsen terwijl je deze cruciale punten opnoemt... Nee, dat is echt not done als je het mij vraagt.
Reageer
Kan dat uitleggen.

De gebruiksvriendelijke benadering van de interface (geen gezeik met Ubisoft/Steam etc. schermen, codes, irritante laadtijden en zo'n half-gare Windows interface) is een grote pre voor Stadia. Ook al ben je het gewend, en is het als PC-gamer geen grote stap, is Stadia een stuk eenvoudiger op dit gebied.

Daarnaast is Stadia een stuk schaalbaarder qua netwerk. Zeker in de free-tier zie je dat GeforceNOW slecht (of helemaal niet) werkt, of vaak wachtrijen heeft. Ook is GeforceNOW in veel landen niet beschikbaar.

Google heeft een gigantisch low-latency netwerk op weten te zetten en is daardoor in veel landen beschikbaar bij nog geen 10mbps internetverbindingen. Het netwerk van Google wint daar enorm t.o.v. wat Nvidia doet. In Nederland is GeforceNOW een feest om te gebruiken. Qua latency doet het niet onder voor Google Stadia en met onze goede internet verbindingen is de kwaliteit uitmuntend. Maar dit geld niet voor de meeste landen die alleen maar kunnen dromen van zo'n infrastructuur.

In potentie heeft Google echt goud in handen. Als je kijkt hoe slecht xCloud werkt qua streamingkwaliteit en latency, zie je dat Google bepaalde aspecten echt uitmuntend heeft uitgevoerd op deze schaal.

GeforceNOW heeft nu overigens ook mijn persoonlijke voorkeur, omdat het in Nederland qua kosten/baten echt by far de beste keuze is. Alleen zo enorm jammer dat gaming-studio's zo achterlijk lopen te doen en hun games terugtrekken.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 1 augustus 2022 12:48]

Reageer
Ik ga stadia zeker proberen als de games uitkomen die ik speel, ik vind 4K gaming ook belangrijk. Hoe bokst Stadia Pro (met 4K60) tegen GeforceNow Premium 4K60fps? Gebruiken ze bij Stadia ook 3080 kaarten ?
Reageer
Even los van of er games op staan die je wil spelen.

Als je een Google account hebt dan kun je kosteloos Stadia proberen: https://stadia.google.com/games
Geen CC gegevens nodig en geen Stadia account nodig.

Het spelen van de timed trials werkt momenteel alleen nog in de browser.
Reageer
Beetje jammer alleen dat het niet in Chrome op Linux werkt en ook niet in op Chromium gebaseerde browsers op Linux. Althans, ik krijg bij die timed trials steeds de melding "Download Chrome om dit te spelen".
Reageer
Lame! :P

Mocht je met Ubuntu werken: https://linuxhint.com/pla...%20graphics%20on%20Ubuntu!

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 1 augustus 2022 16:31]

Reageer
Ik weet niet wat jij anders doet dan ik, maar op Ubuntu 18.04 met de meest recente Chrome (+ StadiaEnhanced plugin) werkt het prima hier.

Ik kan mij herinneren dat ik ooit een probleem in deze setup had waarbij de controllers alleen per usb kabel konden connecten en niet over wifi.
Reageer
kali & chrome werkt perfect hier ...
Reageer
whoa ... gouden tip, net even far cry 6 geprobeerd, dat gaat super vet goed man, jeezus ! Moet ik toch ook maar eens overwegen.
Reageer
Leuk om te horen. In het topic vind je wellicht antwoorden op eventuele vragen. [Google Stadia] Algemene ervaringen topic
Reageer
Gebruiken verouderde videokaarten. Beetje als een vorige generatie Xbox One X. Als je 4K/60FPS belangrijk vindt, ontkom je niet aan GeforceNOW momenteel.
Reageer
Er is wel een refresh geweest vorig jaar waardoor games meer details kregen en ze zijn nu bezig om ook Nvidia te ondersteunen. Het is te verwachten dat dit voorlopig alleen voor betalende klanten zal zijn.

De vraag is of 4K/60FPS realistisch is, want de Stadia doelgroep is voornamelijk console gebruikers die op de bank zitten met hun controller. Ik speel zelf weleens op een 4K monitor en het beeld is zeker niet slecht, maar je merkt een belangrijk ding. De game moet wel iets te tonen hebben op die resolutie en dan voornamelijk in het gebied waar de actie is. Veel game studios werken daar nu aan om zonder al te veel problemen bij de 1440p te komen en dan een upscale te doen.

Het is ook belangrijk om te beseffen dat het grote geld voor Stadia bij de couch gamer zit en niet het niche segment waar vele bij Tweakers het over hebben. Als kids langskomen pak ik nu extra controller en zet ze voor een free game op Stadia met ranja en koekjes en je hebt geen kind aan ze. Probleem alleen is dat ze steeds vaker langskomen en langer willen blijven.
Reageer
Als je kijkt hoe slecht xCloud werkt qua streamingkwaliteit en latency, zie je dat Google bepaalde aspecten echt uitmuntend heeft uitgevoerd op deze schaal.
Heb je xCloud (eigenlijk Xbox Cloud Gaming) recent nog geprobeerd? Dat is namelijk heel veel beter geworden. Zo slecht vind ik die helemaal niet meer eigenlijk.
Toen Forza Horizon 5 net uit was vond ik dat onspeelbaar streamend, maar tegenwoordig gaat dat prima.
Reageer
Eigenlijk heeft Microsoft met xcloud de beste kaarten in handen. Ze hebben de hardware en alle games die ze perfect kunnen integreren omdat ze alles in eigen beheer hebben en ook prima infrastructuur via Azure.

Als Microsoft het goed aanpakt kunnen ze makkelijk marktleider worden, en het Xbox team heeft best gedurfde investeringen durven maken in het verleden, dat is waarom de Xbox nu bij de top 2 beste consoles hoort.
Reageer
Het blijft voor mij toch nog steeds een disconnect from reality. Zowat elke gamer had al op voorhand "verwittigd" dat dit nooit zou mainstream gaan.

Enkel de execs dachten er duidelijk anders over.. waar ze ook al heel snel van zijn teruggekrabbeld gezien de punten die je terecht aanhaalt.

Ik zie het nooit goed komen, de barriere om op een desktop/laptop te gamen is niet hoog genoeg om dergelijke subscription based diensten te overwegen.
.
Reageer
Mee eens, ik heb zowel Stadia, GeforceNOW 3080 abbo (founders) en Xcloud.

Xcloud is nog te lelijk qua graphics terwijl ik persoonlijk daar geen hoge eisen aan stel, irriteer ik me er bij Xcloud enorm aan.

GeforceNOW is leuk met toegang tot je Steam bibliotheek maar zijn de login schermen soms zeer irritant. Stadia is echt gewoon zitten, game starten en gaan..

Overigens dacht ik met Stadia nooit meer een game console te kopen of een game pc.. Inmiddels wel een stevige game pc in huis omdat ik voor andere zaken een stevige pc nodig had. En tjah Xbox Series X met GamePass en vooral FlightSim was toch een no-brainer voor me.

Maar start toch in bepaalde periode Stadia of GFN op. Gewoon omdat het lekker werkt. Voor beide blijf ik ook betalen om zo een soort van ondersteuning te geven :-).

Het mooiste voor mijzelf zou zijn als MS en Google samenen werken qua cloud gaming..

[Reactie gewijzigd door DutchHammer op 1 augustus 2022 14:02]

Reageer
Ik was stadia gebruiker sinds dag 1 het hier beschikbaar was. Maar nu ook overgestapt naar GeForce now 3080. Wat een verschil je ziet niet eens meer dat het een stream is. Ok het is niet goedkoop maar elke cent waard. Meer games dan Stadia maar minder studio’s. Hopelijk komen ze weer terug. Één keer latency problemen gehad in de afgelopen 2 maanden. Overgestapt naar andere server en was weer ok.

Ik wou absoluut geen shield tv. Dus dat was altijd de reden dat ik het nooit eerder had getest. Maar gewoon laptop op tv aansluiten en het werkt perfect :).
Reageer
oh en met betrekking tot game-licenties. Ik zie het gewoon zo gebeuren dat publishers zoals Take2 Immersive Stream for Games (de tech achter Stadia) inkoopt en zelf een cloud gaming platform gaan opzetten... en dan komt EA en dan komt Ubi en dan komt de volgende en dan zitten we uit eindelijk met 420 verschillende cloud gaming platformen...
Reageer
Precies wat er gebeurd in de wereld van series en films

Eerst was er Netflix (voor mijn gevoel de eerste goede in ieder geval)

Nu zijn er alweer zoveel aanbieders... en loopt Netflix achteruit.
Maar wie heeft er zin om straks 10 van zulke streaming diensten te betalen? 1 overkoepelende graag.
Anders gewoon lekker wachten tot games €15-€20 zijn ipv €60 bij de release.
Reageer
De situatie met films huren / kopen is anders fantastisch. Ik durf te wedden dat je de 21ste meest succesvolle film uit 1983 op minstens 6 verschillende platforms kunt huren.
Daar kan de game industrie nog wat van leren.
Reageer
Uiteraard is jouw comment anekdotisch bedoeld, maar omdat ik juist ervaar dat het lastig is om random oude movies legaal te kijken, heb ik er toch een snelle Google search aan gewaagd:

Volgens deze site was de 21ste meest succesvolle film uit 1983 (in de VS) Psycho II.

Volgens JustWatch kan ik weliswaar de film niet op 6 verschillende sites huren, maar op 3.

Valt me alleszins mee...
Reageer
Ik koop dus al een tijdje weer gewoon dvdtjes voor die oudere films, in de kringloop, via mijn ps4 speel ik ze af en geniet er net zo goed van, de ps4 en mijn 4k hdr tv schaalt het nog een beetje op en de kwaliteit is prima, teveel upscaling is ook niet mooi en verpest regelmatig eigenlijk hoe de film bedoeld is, opname technieken en sfeer is wel zo belangrijk wanneer het bijvoorbeeld om een jaren 70 sfeer gaat in een film, een euro per dvd is leuk films verzamelen !
Reageer
Niks mis mee toch? Ze hebben nu al Origin, Uplay, de Epic client, Steam, etc. Als ze daar streaming aan toevoegen is het alleen maar extra.
Reageer
Correct en nu is bijvoorbeeld Ubisoft+ beschikbaar bij meerdere cloud gaming diensten, maar ik kan mij zomaar voorstellen dat ze dat zelf gaan opzetten en daarnaast niet meer beschikbaar zullen zijn op de diensten waar ze nu op draaien.
Reageer
Mwah conceptueel vind ik Stadia qua opzet ook al een stuk minder handig dan bijv. GeforceNOW, om de simpele rede dat het een gesloten eigen platform is waar GeforceNOW een extensie van PCgaming (kan) zijn. Met de nadruk op kan, standalone zoals Stadia gebruiken is technisch ook prima mogelijk.

Ik speel momenteel op eigen (PC)hardware en heb niet direct interesse om games te gaan streamen, maar stel nu dat over ~3jaar mijn huidige hardware verouderd is en ik voor de nieuwe/zware releases wil overstappen op streaming:
- Met GerforceNOW kan ik vrijwel alle PCgames die ik al met de jaren heb gekocht meenemen en spelen in de cloud.
- Met Stadia begin ik met letterlijk 0 games in de collectie.

Nu zou je kunnen argumenteren dat ik de bestaande collectie gewoon op de wat oudere PC kan blijven spelen en uitsluitend de nieuwe games op Stadia aanschaf, tot op zekere hoogte een fair punt. Maar wat als game streaming me nu toch wat tegenvalt en ik 2jaar na het nemen van een abonnement toch weer terug wil naar eigen hardware i.c.m. een PCupgrade? Met GeforceNOW kan ik dan gewoon de in die periode aangekochte spellen blijven spelen maar dan op eigen hardware. Met Stadia is dat niet mogelijk en zou ik alles wat ik wil blijven spelen opnieuw moeten kopen op Steam, beetje zonde geld
Reageer
Je kan in dat laatste geval je gekochte spellen via Stadia gratis blijven spelen. Weliswaar vooralsnog op max 1080P, omdat je dan geen Pro meer hebt. Dit even ter info, verder is je punt voor jouw situatie fair hoor!
Reageer
De gaming markt is enorm competitief. Om in deze markt te komen is een hele lange adem nodig. Er kunnen zo twee consolegeneraties voorbij gaan voordat je succes hebt.
We weten allemaal dat Google het niet in zich heeft om zo lang op een product te pushen, en dat hebben ze dan ook niet gedaan.
Er zijn gewoon studios nodig die exlusives bouwen. Zonder dat is het platform ten dode opgeschreven.

XCloud is wat dat betreft een winnaar. Microsoft zit al heel lang in deze markt en heeft wel studios die games bouwen en nauwe banden met veel third party ontwikkelaars. Dan mag de techniek wat minder zijn - uiteindelijk gaat het alleen maar om de games.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 1 augustus 2022 13:18]

Reageer
Content is het allerbelangrijkste, en dat ontbreekt. Het repertoire aan games is gewoon erg mager. Jammer, want de technologie werkt voortreffelijk.
Reageer
Hoezo is het in potentie beter dan GFN? De input lag is hoger (zelfs met WiFi controller), performance is lager, graphics zijn lager (vergelijkend met GTX3080 tier). Library is kleiner. Ik zie echt geen 1 reden om te zeggen dat Stadia beter is...
Reageer
Stadia is in potentie het allerbeste streamingplatform dat er bestaat. Beter dan xCloud en beter dan GeforceNOW. Er zijn echter een paar misstappen begaan waardoor het lastig is om op de huidige manier door te gaan, want alles gaat om conent.

1: Google wilt alles volledig in eigen beheer ...
Is dat juist een reden dat het per definitie niet het beste gamestreamingplatform kan zijn?
Android is voor Google een cashcow en ze weigeren een fatsoenlijke updatebeleid door te voeren, al een kleine tien jaar lang. Ze kunnen fabrikanten verplichten om een x aantal updates uit te laten brengen, en/of voor x aantal jaar.
Stel dat Google bij gamestreaming de grootste aanbieder zou worden? Zouden ze dan ook zo verzaken?

Ik ga wel eerlijk zijn, ik ben bevooroordeeld wat betreft gamestreaming: ik wil absoluut niet dat er nog een partij bij komt die de gebruikerservaring totaal kan ruïneren, in een tijd van lootboxen, pay2win, DRM, cashgrabs, en wat nog meer. Ik zit niet te wachten op (onbeperkte) reclame in games, continue discussie over abonnementsvormen, blokkeren van VPN's of wat nog meer.

Ik zie zeker een markt voor gamestreaming, maar ik vraag me af of het daadwerkelijk een succes gaat worden.
Reageer
Zou je je claim in de eerste 2 zinnen van je bericht willen onderbouwen? Daar ben ik oprecht benieuwd naar namelijk.

N.B. Zelf ben ik inmiddels een klein jaar een tevreden GFN RTX 3080 klant, waar ik na een vrij uitgebreide test/analyse van de verschillende gamestreaming platformen (waaronder Google Stadia) voor gekozen heb. Vooral de grotere latency, lagere beeldkwaliteit en beperkte catalogus (die niet via andere manieren te ontsluiten is) van Stadia vielen mij toen op. Is dat inmiddels veranderd?
Reageer
Stadia is in potentie het allerbeste streamingplatform dat er bestaat.
Klinkt als iets dat iemanand zou zeggen die een abonnement heeft op Stadia. Ik rijd BMW, dat zijn ook de beste auto's die er zijn. Ik vind in je tekst geen argumenten die dit echt bekrachtigen.
Reageer
De tweet op hun main twitter feed is een erg grappige reactie op het fake bericht.

Ik blijf voorlopig gewoon lekker Stadia gebruiken. Werkt bij mij echt vlekkeloos en vergeet vaak dat ik geen console thuis heb staan. De games die op het platform uitkomen zijn voor mij interessant genoeg om mij lang mee te vermaken. En als de service er over een tijd mee stopt. Prima, ga ik lekker naar een andere service. Ik ga in ieder geval niet meer terug naar lokaal console gaming
Reageer
Wat een laconieke reactie. Jij vindt het niet erg dat je straks je gekochte games kwijt bent als Stadia er mee stopt? Want "je kan toch wel naar een nieuwe service"

Ik zou echt furieus zijn als Steam besluit te stoppen en ik mijn digitale games kwijt ben.
Reageer
haha, sorry. Dat was niet mijn bedoeling. Ja ik snap het heel goed dat je kwaad kan worden als Steam je lib onbruikbaar maakt. Ik sta er persoonlijk gewoon anders in: ik speel het spel uit en ga naar de volgende. Ik speel vrijwel nooit een game meerdere keren. (een uitzondering daargelaten. GTA:SA :9~ ) dus waar ik mijn volgende game speel, maakt mij niet zoveel uit. En ik zie het spelen van een game als een ticket naar een pretpark: je betaald 1 keer, hebt plezier en dooorrrr. Maar again: ik snap er goed dat ik hier anders in sta dan vele andere
Reageer
Precies dit inderdaad. Veel spellen zijn zo achterhaalt dat het weinig meer boeit. Je koopt een spel (al dan niet met korting), besteed er een x-aantal uren aan en gaat door naar de volgende.

Tegenwoordig leunen spellen voor een groot gedeelte op online functionaliteit en dat is problematisch omdat a) je amper eigen servers kunt hosten en b) veel spellen enkele jaren na dato amper nog spelers hebben. Vooral spellen waar om het jaar/twee jaar een nieuw deel van uit komt zie je dit. Blijft over de categorie spellen die replay waarde hebben (meestal singleplayer) en die worden tot in den treure geremastered voor iedere nieuwe generatie hardware.

Daar komt bij dat een deel van de spellen in mijn Steam-account nu niet eens meer draaien of ik moet tal van fratsen uithalen om het spul nog aan de praat te krijgen. Daar moet je ook maar net zin in hebben. Die tijd besteed ik dan liever aan het spelen van spellen en dat gaat met Stadia makkelijk omdat het laagdrempelig is en gewoon werkt.
Reageer
Mensen zijn ook gewoon anders hè. Voor mij is een game gewoon een beetje vermaak. Kost niet veel en als ik er klaar mee ben kijk ik er nooit meer naar om.
Reageer
Ik zou echt furieus zijn als Steam besluit te stoppen en ik mijn digitale games kwijt ben.
Digitale licenties raak je toch kwijt ongeacht het platform en zelfs al je de oorspronkelijke media nog hebt. Probeer digitale PS3 games nog maar eens te spelen. Succes met de remaster voor PS4 of PS5 kopen. Pas sinds de aankondiging van de PS5 zijn game studios verplicht om een licentie voor beide uit te geven.

Dit bericht dat Stadia stopt is een foutieve interpretatie, want AT&T die cloud gaming probeerde waarvoor ze Stadia gebruikte stopt er mee en mensen krijgen het resterende geld van hun zes maanden aanbetaling terug. De test met een enkele game van WB was niet echt een succes en AT&T moet snel op de kostenbesparingen om hun leningen terug te betalen omdat investers hun geld opeisen.

De vraag is hoe lang je een game als gamer uit wilt melken. Er zijn een paar uitzonderingen op deze wereld, maar veel games sterven een stille dood ook al stonden ze soms weken op de voorkant van elke game site en magazine om het te promoten.
Reageer
Een paar (aantal Tomb Raiders, AC valhalla, The Crew2, Trials Rising en nog wat). Maar de meeste games die ik speel komen bij mijn PRO abbo
Reageer
Hoe gaat dat straks als ze de stekker eruit trekken?
Reageer
Geen idee. Waarschijnlijk kan ik mijn gekochte games blijven spelen totdat ze ook de server uitzetten. Maar om daar nu al mee bezig te zijn...? :P Ik wil gewoon op al mijn schermen kunnen gamen, in de trein, op mijn terras, op mijn tv, op mijn laptop. En ik zie wel wat er gebeurd als ze stoppen.
Reageer
Ik zou daar juist heel erg mee bezig zijn en heeft me altijd weggehouden van Stadia... Het idee van het full-price kopen van games om ze vervolgens zo weer te zien verdwijnen maakt het voor mij erg lastig af te nemen.

Ik had liever de game gehuurd waardoor ik weet dat het eindig is of de hardware gehuurd zodat ik zelf bepaal wat ik er op knal en dus speel.
Reageer
Dat is denk ik je misvatting. Ik heb Pro, waarvan ik tot nu toe meeste maanden via acties heb gehad of tegen sterk gereduceerd tarief. Ik koop games alleen als ze sterk afgeprijsd zijn.

Tja, en wat er morgen gebeurt met het platform... Er kan morgen vanalles gebeuren met mij, maar daar ben ik ook niet mee bezig.
Reageer
Hoezo full price?

Je kan wachten op sales, sommige spellen koop je voor 3-5 euro.

Of je kan Stadia Pro abbonement nemen, dan krijg je maandelijks gratis games net als bij de Xbox Live Gold / Gamepass lite).
Reageer
Zo dacht ik in eerste instantie ook, totdat ik eens realistisch ging kijken hoeveel console games ik na de eerste keer uitspelen ooit nog opnieuw heb opgestart. De "verhaal games" eigenlijk nooit meer, enkel de arcade achtige games.
Reageer
Dan ben je ze kwijt.

Dat is overigens met alle digitale aankopen, op welk platform dan ook. Als de stekker uit het platform gaat, is het foetsie.

Je koopt niks, je sluit een licentieovereenkomst. Of dit wenselijk is in de moderne tijd kan je over discussiëren maar momenteel ben je juridisch nergens eigenaar van.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 1 augustus 2022 11:47]

Reageer
Hoewel je volkomen gelijk hebt ken ik weinig mensen die oude spellen opnieuw gaan spelen 5+ jaar verder. Je hebt vast enkele gamers die dat doen met hele specifieke games. (vaak multiplayer hits of een culthit)

Als Stadia ermee zou kappen dan zou het een paar jaar duren voordat de servers uit gaan. Rond die tijd speelt nog een handje vol mensen.
Reageer
Ik heb nog nooit eerder een splecomputer/omgeving gehad waar ik zo het gevoel had dat ik spellen mijn hele leven kan spelen.
Reageer
Ik speel nog regelmatig (oudere) offline / single player PC games, die kan ik 100% over 5 jaar nog steeds spelen ;)
Met alle nieuwe online games, (of verplicht online inloggen etc) weet je het inderdaad niet meer tegenwoordig, ik ben bang dat we steeds meer die richting op gaan helaas.... |:(
Reageer
Ik speel nog regelmatig ps4 games op de ps5.

Het gaat over eigendom. Je betaalt evenveel voor een spel als op de console, en feitelijk huur je het spel voor de periode die wordt bepaald door Google.

Het gaat ook over macht. Google bepaalt wat en wanneer er met “jouw” spel gebeurt. Ze kunnen met de abonnementskosten spelen, features uit en aan zetten, etc. De machtsverhouding tussen klant en leverancier groeit denk ik scheef.
Reageer
Niet alle platformen, bijvoorbeeld heeft Steam in hun voorwaarden staan dat je een aantal dagen de tijd krijgt om de installatiebestanden te downloaden.
Reageer
Je koopt niks, je sluit een licentieovereenkomst. Of dit wenselijk is in de moderne tijd kan je over discussiëren maar momenteel ben je juridisch nergens eigenaar van.
Tja, het zou de industrie sieren als je je licenties (game serials) kon downloaden en hergebruiken bij een andere aanbieder.

Helaas is dat (nog) niet het geval, en vraag mij serieus af of dat ooit zal gebeuren.
Reageer
Klopt helemaal. Maar dat is natuurlijk wel een verschil met b.v. Geforce Now. Als Geforce Now stopt, dan heb ik al m'n games nog(Steam of anders). Je betaald voor resources, niet voor de games.
Nu kan een Steam er natuurlijk ook mee stoppen, maar dat risico is kleiner, en in theorie zijn veel games offline nog steeds speelbaar.
Reageer
Je games gedag zwaaien, waarschijnlijk.

Jammer genoeg een risico dat je deze dagen loopt - bijna alles is nu online of heeft online verificatie nodig. En als je dan een keer offline bent of als je overheid het slot erop gooit, mag je hopen dat de offline-functionaliteit een beetje werkt.
Reageer
Ik snap niet dat mensen stadia kiezen boven bv. GeforceNow. Het fullprice games kopen op stadia vind ik het grootste nadeel. Als GFNow ooit stopt ga je gewoon met je games ergens anders heen.
Reageer
De vergelijking met GFN is een rare. GFN is een uitbreiding op je PC met (oa) je Steam lib. Stadia is meer een console. Ook voor je PS if XBox kan je nergens heen met je games die je gekocht hebt. Maar eerlijk is eerlijk, die kans dat die consoles niet meer werken is klein natuurlijk.

Daarnaast, Stadia heeft heeft vrijwel elke maand een flinke sale. Dus grote kans dat als je even wacht je je game niet full price hoeft te kopen. En mocht je een PRO abbo hebben zijn veel games standaard met PRO korting te koop.

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 1 augustus 2022 11:55]

Reageer
Daarnaast, Stadia heeft heeft vrijwel elke maand een flinke sale. Dus grote kans dat als je even wacht je je game niet full price hoeft te kopen. En mocht je een PRO abbo hebben zijn veel games standaard met PRO korting te koop.
Aanbiedingen zijn niet echt een "unieke" feature ;)
Reageer
+1, Het is meer om te laten weten dat óók Stadia aanbiedingen heeft en dat het nooit altijd full price is :P
Reageer
Je gebruiksgemak argument is een solide argument want GFN is af en toe best wel priegelig maar GFN gebruik ik ook uitsluiting in een soort console hoedanigheid hoor.
Er hangt een controller aan mijn Shield Pro en that's it. Dat is exact hoe Stadia werkt.
Reageer
Bij je Xbox kan je altijd nog naar de PC, tenzij ze de PC store ook sluiten. Je hoeft Xbox Game Studio games maar 1 keer te kopen en dan kan je ze op console en PC spelen.
Reageer
Gebruiksgemak van Stadia is hoger dan GeforceNow. Dezelfde reden dat veel mensen op een console spelen ipv op een PC. Qua tech is GeforceNow op dit moment onverslagen (laagste latency, beste compressie en hardware).
Reageer
Ook hoef je voor Stadia geen abonnement te nemen. Je spellen zijn altijd te streamen.

Bij GFN is de gratis versie meer een strenge trial.
Reageer
Speel maar eens op Geforce Now, dat weet je waarom. Om de haverklap moet je opnieuw inloggen (wachtwoord in iets simpels veranderen en 2FA eraf, niet ideaal). Stadia speelt goed en zonder gedoe.
Reageer
Tja ik snap niet dat iemand fees betaald voor hardware die je ook zelf kan kopen.

Als je kijkt wat je over 5 jaar betaald en er alsnog zelf voor nodig heb kan je beter gewoon zelf een pc kopen en upgraden als deze services betalen en je geld zien verdampen. Beetje net zo als het leasen van auto's en huren van fietsen en scooters wat je altijd meer kost op de lange termijn voor minder kwaliteit en flexibiliteit.
Je krijgt gewoon flink meer latency, flink lagere kwaliteit, geen resell value, en je ben afhankelijk vn de status van de servers.
Reageer
Ik ben het grotendeels met je eens maar door GFN kan ik nog spellen in fatsoenlijke kwaliteit spelen op mijn laptop uit 2012. Ik heb de founders edition .
Overigens, ik speel alleen in de wintermaanden eens een game dus ik ben heb hardcore gamer meer O-)
Reageer
Stadia werkt echt subliem, Ik koop spellen bewust om ze op Stadia te spelen. Als ik ooit toegang kwijt zou raken, jammer dan, ik geniet er nu enorm van. De gebruikerservaring is gewoon alles.
Reageer
Google weet ook wel dat als Stadia stopt, ze het in de toekomst ook niet meer hoeven te proberen.
Dan geef je de markt weg aan concurrenten.
Reageer
Hoe groot is het marktaandeel van Stadia op dit moment? Ik heb het idee dat de markt sowieso al wordt gedomineerd door de concurrentie en het Google tot nu toe ook niet echt lukt om Stadia een echt grote speler te maken.
Reageer
Hoeveel Stadia gebruikers zijn er eigenlijk?
Reageer
Zijn helaas geen concrete cijfers, maar deze website houdt een beetje de leader boards bij. Geeft je een inschatting. Het is in ieder geval bij lange na nog niet zoveel als de gevestigde orde.
Reageer
Benieuwd hoeveel er bij komen als Stadia later dit jaar in Mexico beschikbaar komt met FIFA23 :D :P
Reageer
Denk niet heel veel, de meeste fifa fans beschikken over hun eigen console.
Reageer
1 miljoen downloads op Android Play Store.

Als 1% het speelt, dan praten we over 10k gebruikers.
Reageer
Beetje random percentage of is dit onderbouwd? Dat kan ik ook: Als 99% het speelt dan praten we over 999.999 gebruikers.
Reageer
10k gebruikers is eigenlijk best wel veel voor een cloud-only gaming platform, waarvan blijkt dat 40-50% van Stadia gebruikers een Pro abonnement heeft.

En dan heb je ook nog iOS, Mac, Windows en Android TV gebruikers.
Reageer
10K gebruikers wereldwijd, denk dat Google dat te weinig vindt om het succesvol te noemen eerlijk gezegd. :)
Reageer
Ik zag laatst een video waarin bleek dat Dawn Of The Monsters 10k keer geclaimd was met Stadia PRO. Dus als we daarvan uitgaan zijn er op z'n minst 10k Stadia PRO gebruikers. Hoeven natuurlijk niet allemaal betalende te zijn gezien je makkelijk aan 3 maanden gratis komt. Maar ook afgaande op een tweet van de makers van Wine Making Simulator waarin ze zeiden dat "Stadia PRO" een groot deel was van hun inkomsten (buiten deals) laat ook zien dat er nog genoeg mensen zijn die Stadia PRO gebruiken en daardoor developers dus geld laten verdienen.
Reageer
Google heeft die slechte reputatie al bij velen, vandaar dat Stadia ook verre van groot is, veel van ons realiseren dat bij Google het niet een vraag of het stopt, maar wanneer het stopt...
Reageer
Google (of eigenlijk Alphabet) is al jaren een investeringsmaatschappij, het is geen tech-bedrijf (meer). Ze gooien geld tegen de muur en als het blijft kleven gaan ze door.

Daarom zijn er zoveel zaken killed by Google. Als het geen muntjes oplevert, gaat het de prullenbak in.

Ironisch genoeg investeert geen weldenkend mens tijd of energie in Alphabet producten. Betaald product of niet, ze bestaan een jaar of drie en daarna is het klaar. Hardware, software, diensten. Drie jaar is de levensduur bij Alphabet. Dat maakt het een soort self fulfilling prophecy.
Reageer
Echt jammer dat Google Photos, Maps, Gmail, Search, Chrome, ChromeOS, Drive, Docs/Forms/Sheets, Agenda, Android Auto, Android, One, Store, Sites, Translate, TV en YouTube allemaal zo kort bestonden en meteen al werden afgeschoten voordat ze kans kregen om zich te bewijzen.

Het overgrote deel van de diensten in de Google Graveyard zijn overgegaan in andere diensten en voor de rest: waar gehakt wordt, vallen spaanders. Kijk voor de grap eens hoeveel producten Google aanbiedt: https://about.google/products/#all-products

Ook echt totale onzin dat Google geen tech-bedrijf zou zijn. Er zijn momenteel 2122 vacatures voor software engineers.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 1 augustus 2022 11:59]

Reageer
Echt jammer dat Google Photos, Maps, Gmail, Search, Chrome, ChromeOS, Drive, Docs/Forms/Sheets, Agenda, Android Auto, Android, One, Store, Sites, Translate, TV en YouTube allemaal zo kort bestonden en meteen al werden afgeschoten voordat ze kans kregen om zich te bewijzen.
Je haalt er ook allemaal diensten uit die wel een succes zijn geworden voor Google of in *volledig* in functie zijn van een succesvolle dienst. Voor al de rest schiet Google het ene na het andere project af.

Ja, er worden dingen hergebruikt tussen diensten als daar overlap voor bestaat, maar laten we nu niet doen alsof "hey, deze dienst stopt ermee maar als je gelijkaardige functionaliteit wilt kan je migreren naar deze andere dienst van ons" ook maar in de buurt komt van "overgegaan in andere diensten". Het is een storende ervaring voor eindgebruikers en daarmee is de kous af. Het gaait Stadia gamers ook echt niet boeien dat de technologie achter Stadia hergebruikt wordt in Google's B2B zaken. Jij kunt dan misschien wel zeggen "ooh, maar het is opgegaan in Google Stream" dienst, maar daar zijn Stadia gebruikers vet mee.
Reageer
Mijn punt van die lijst met diensten is juist dat die niet allemaal van meet af aan een succes of winstgevend waren.

Persoonlijk overigens nog nooit ervaren dat het stoppen van een Google-dienst een probleem opleverde voor mij of voor iemand in m'n omgeving. Ik was groot van van Inbox en ja, jammer dat het stopte, maar de belangrijkste features daarvan vonden direct al hun weg naar de reguliere Gmail.

Wat Stadia betreft heb ik het vermoeden dat Google van tevoren wel wist dat dit geen snelle cash grab zou worden maar dat ze er voor de long haul inzitten; een voet tussen de deur in een snelgroeiende miljardenindustrie.

Je als-dan over Stadia en Google Stream is wat mij betreft onvolledig. Bedoel je dat je in dat geval je huidige spellen niet meer zou kunnen spelen op Stream? Of juist wel? Google kennende zou dat dan juist wel het geval zijn. Of het zou opgaan in iets als YouTube Gaming of iets dergelijks. Maargoed, allebei onze speculaties hierover zijn volstrekt hypothetisch dus eigenlijk verder vrij onzinnig om over te discussieren.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 1 augustus 2022 13:46]

Reageer
Google maakt zijn keuzes niet op tech, maar op geld. Dat doen ze met behulp van, maar niet leidend door tech. Ergo, ze zijn een investeringsmaatschappij.

[Reactie gewijzigd door martijn.vw op 1 augustus 2022 12:55]

Reageer
Ah ja, als je op die manier redeneert ga ik daar niets tegen inbrengen.
Reageer
Google kapt zo veel diensten na een paar jaar weer af dat ik simpelweg niet eens de moeite meer neem om ze te gebruiken, het is gewoon 99% zeker dat als het geen gigantisch succes wordt dat het met een paar jaar verdwenen is ondanks een groot aantal gebruikers.
Reageer
Inbox was razend populair en zelfs daar is de stekker gewoon uit getrokken
Reageer
inderdaad, ik mis nogsteeds het gemak en de overzichtelijkheid die inbox bood. Gmail heeft wat van de features gekregen, maar het is nog altijd minder overzichtelijk.
Reageer
En je kunt de mails gemaakt of ontvangen in Inbox nog steeds lezen in Gmail.
Reageer
Ja natuurlijk kan dat, het was gewoon een andere interface voor je gmail account en je kon ze door elkaar heen gebruiken. Het probleem is alleen dat inbox veel beter was en ze dat hebben afgeschreven om wat voor domme reden dan ook.
Reageer
Juist wel een probleem aangezien ze je van een goed werkend product voorzien waar je aan gewend raakt en vervolgens weer 10 jaar terug in de tijd wordt gestort omdat ze geen zin hebben om het nog langer te ondersteunen. Gmail heeft nog altijd niet de zelfde features en is dus een inferieur product, sterker nog, er is nog altijd niet een mailcliënt die ook maar in de buurt komt van het gemak van inbox, maar dat zal je alleen kunnen snappen als je het actief gebruikt hebt destijds.
Reageer
Maar Gmail werkt toch ook goed en je kunt je mails toch nog steeds lezen. Wat is dan het probleem? Gmail heeft dezelfde features, het is alleen een kwestie van looks.
Reageer
Je hebt duidelijk nog nooit met inbox gewerkt. Ik zou zeggen, kijk een video op youtube. Het gaat om de assistant achtige functies en veel betere mail sortering die niet in gmail zitten en nu deels door google assistant worden gedaan, alleen werkt dit voor geen meter en absoluut niet met de integratie zoals inbox dat deed. Tonen van boardingpasses, concertkaartjes en andere mails exact wanneer je het nodig hebt zonder dat je hoeft te zoeken, overzichtelijke kleurcodering en nog heel veel meer.
Reageer
Toch wel. Ik denk een half jaar. Ik vond het geen ramp dat het verdween en dat met name snoozen in reguliere Gmail kwam.

P.s. ik vlieg bijna nooit en bezoek geen concerten, dus dat heb ik nooit gemist. Ik vind dat ook meer iets voor Wallet dan voor een mailprogramma.

[Reactie gewijzigd door Zapato op 1 augustus 2022 14:35]

Reageer
Wetende dat er in de gaming industrie meer €€€ in omloop gaan dan de muziek- en filmindustrie tesamen, lijkt het wel logisch dat ze hier een voet tussen de deur willen hebben.
Reageer
Dit gaat dan volgens mij ook over de mobile games. Daar hebben ze natuurlijk al een vinger in de pap, want ze pakken op elke transactie die over de play store loopt een percentage.
Reageer
Zegt niets dat twitter account. Het twitter account van Cyberpunk 2077 tweette een paar uur voor er een delay werd aangekondigd dat de game echt uit zou komen die week. De mensen die het twitter account runnen zijn vaak als een van de laatste op de hoogte.
Reageer
Hoewel de dienst van Stadia mij uitstekend bevalt blijft de communicatie wel dramatisch op punten. Op youtube elke maand een paar filmpjes over upcomming games en verder hoor ik niet veel.

Ik had met Stadia wel gehoopt op meer AAA games, maar inmiddels heb ik wel een grote collectie opgebouwd met Stadia Pro, waarvoor ik naast het lidmaatschap niet veel heb bijbetaald voor spellen (behalve in de sales dan).

Jammer om te zien dat bij elk Stadia artikel zovel negativiteit jegens Stadia en Google naar voren komt. Alsof het merendeel hoopt dat Stadia faalt. Als ik dit in een Microsoft/Nintendo/Sony topic zou doen, dan wordt je meteen weggemod.
Reageer
Dit komt natuurlijk van hetzelfde officiele Stadia Twitter account dat tot enkele dagen voor de sluiting van Google's interne studio's diezelfde studio's nog aan het hypen was.
Reageer