PlayStation stopt met onderscheiding voor goed gedrag omdat niemand het gebruikt

PlayStation kondigt aan dat de PlayStation 5-functie om onderscheidingen aan medespelers uit te delen gaat verdwijnen. Het is de bedoeling dat de zogeheten 'accolades' dit najaar worden gedeactiveerd.

Sony kondigt het stopzetten van de accolades aan op zijn website. De onderscheidingen werden toegevoegd bij de introductie van de PlayStation 5. Met de functie kunnen spelers tijdens multiplayersessies elkaar positieve feedback geven in de vorm van onderscheidingen. Per potje kon er één onderscheiding worden toegekend aan een medespeler. Verkregen onderscheidingen kunnen worden getoond op het profiel van de speler.

Volgens Sony werd de functionaliteit zo weinig gebruikt, dat het geen zin heeft om de functionaliteit in de lucht te houden. Sony had verwacht dat spelers elkaar vaker positieve feedback gingen sturen door het accoladessysteem. Sony heeft niet bekendgemaakt per wanneer de accolades precies verdwijnen. Het bedrijf laat alleen weten dat het 'ergens dit najaar' gaat gebeuren.

Door Robert Zomers

Redacteur

01-08-2022 • 12:04

73 Linkedin

Reacties (73)

Wijzig sortering
Heb de PS5 sinds release en dit echt nog nooit gezien. Dat zou echt ingame moeten en veel makkelijker. Dan is het wel een fijn systeem…
Reageer
Dit is wat ik tot nu toe van iedereen hoor zodra ze dit systeem ontdekken. Sowieso is deze feature alleen beschikbaar op native PS5 games, en ook dan is de implementatie per game verschillend. Veel games hebben het een beetje weggestopt, of halfbakken doorgevoerd.

Wel apart dat Sony besluit om het in zijn geheel te schrappen in plaats van het misschien verder uit te lichten, of betere guidelines voor studio's te schrijven qua zichtbaarheid. Het idee achter het systeem is goed, maar kennelijk zien ze er geen heil meer in.
Reageer
Als je iets probeert te verkopen dan zorg je meestal voor een goede investering, marketing en ligt het niet zomaar aan klanten als het je niet lukt. Sony lijkt te kiezen om de klant die de nieuwe dient te weinig zou gebruiken als oorzaak te noemen, zonder de eigen inzet (of gebrek daaraan) uit te leggen.

Het lijkt zo meer om andere redenen te kunnen gaan. Het kan net zo goed zijn dat ze waren gaan experimenteren met hun sociale waarden of proberen te tonen dat een ander beloningssysteem niet werkt.
Reageer
Idem. En los van dat ik het zelf nog nooit heb gezien, heb ik er uberhaupt nooit eerder iets over gelezen in de media.
Ze hadden het ook eerst nog eens een tijdje kunnen pushen via berichten op het systeem of het aanprijzen in hun State of plays. Nu trekken ze zomaar de stekker er uit en de tendens lijkt, als ik het zo lees, dat iedereen het wel wat vind, maar geen weet had van het bestaan...
Reageer
2 weken terug pas voor het eerst over accolades gehoord omdat ik zelf een kreeg in Wreckfest. Ik had geen idee dat die feature bestond, of dat dat specifiek op PS5 was. Daarna heb ik er ook wel enkele terug gegeven vooral bij een leuke en spannende wedstrijd. Dat kon overigens gewoon in-game. Misschien daarmee dat het in Wreckfest wel gebruikt wordt, maar in games als Fortnite of Fall Guys, waar ik toch ook al wel wat uren online gespeeld heb, nog nooit gezien had.
Reageer
Er zijn wel games die het gebruiken. Zo kun je na een missie in Deep Rock Galactic, waar je coop moet samenwerken om missies te voltooien, deze accolades geven.

Ik zie het verder weinig gebruikt worden door andere games, maar niet elke game is ervoor gemaakt.
Reageer
Denk ook dat het komt omdat het nog steeds lastig is om aan een PS5 te geraken...
Reageer
Had er nog nooit van gehoord, maar de insteek lijkt me goed.

Is er bekend waarom het systeem niet werd gebruikt? Lijkt me misschien een geval van een verstopte feature waaraan niet genoeg aandacht werd geschonken?
Reageer
Omdat mensen zelden positieve feedback geven tenzij er specifiek om wordt gevraagd. Goed is goed zeg maar, waarom zou je dat benadrukken. Waarom zou je bij een normaal potje iedereen ineens feedback geven dat je blij was dat er geen gezeik was.

Negatieve feedback geven daarentegen doen we graag, want op dat moment irriteert ons iets.
Reageer
En iedere like dan? Hoe is dat geen positieve feedback? Daarnaast is het goed = goed iets typisch Nederlands. Meeste landen mag je wel zeggen dat je goed bent en wordt het ook gezegd.
Reageer
Omdat dat lowest effort is en de duimpjes kan je direct plaatsen waar je op dat moment al bent.

Voor dit systeem moet je toch echt meer actie ondernemen.
Reageer
Eens, waarschijnlijk ook deels de reden dat het niet werkt. Maar om te stellen dat een positieve feedback systeem niet werkt omdat mensen dat niet doen, lijkt me onterecht.

Wel kun je stellen dat mensen eerder afhaken als het moeite kost om positieve feedback te geven, i.t.t. bij negatieve feedback omdat je hiermee hoopt verandering te triggeren.
Reageer
Dit is iets wat je in marketing 101 leerde 10 jaar geleden, maar inmiddels is dit achterhaald.
Reageer
Nee hoor. Vanuit mijn werk heb ik jaren ervaring met feedback. Nog steeds word negatieve feedback veel vaker gegeven dan positief. En dat is ook logisch. Waarom zou je het benadrukken als het goed gaat. Dat is gewoon de verwachting.
Reageer
Ondat er zoveel incentives zijn om positieve feedback te geven.
Reageer
Bij Overwatch is het heel gebruikelijk dat je na de ronde je eigen team en tegenstanders kan complementeren met hoe ze gespeeld hebben. Dat zit prominent in de game nadat de ronde is afgelopen.

Vraag me bij Sony in eerste instantie af of het dus wel duidelijk genoeg in de UI is opgenomen.

In CS:GO zit het er ook in, maar eigenlijk valt het daar helemaal niet op.
Reageer
Overwatch bij release werd het veel gebruikt. Maar als je nu kijkt meestal maar 1 of 2. Stuk minder.
Reageer
Daarnaast geeft het Endossement systeem van Overwatch je voordelen. Zowel voor de persoon die stemt en die stemmen ontvangt. Hierdoor is het helen systeem ze doel kwijt en is het puur voor extra XP en de lootboxen. Vandaar dat het meer gebruikt wordt, alhoewel niet meer zo actief als in het begin.

Eigenlijk is het niks meer dan een marketing trucje om het te laten lijken of ze iets doen zonder ook echt iets te doen dat effect zou hebben. Zou je willen dat een rating systeem effect zou hebben dan zou je mensen elkaar een negatieve rating laten geven. Dan zou je deze spelers kunnen ontwijken aan de hand van deze rating. Echter, willen developers dit niet omdat vaak de Toxic spelers hun Core doelgroep zijn ook al willen ze dit niet toegeven.

[Reactie gewijzigd door FriendlyAgent op 2 augustus 2022 15:36]

Reageer
Had er nog nooit van gehoord, maar de insteek lijkt me goed.
Ik denk hierom? :)
Reageer
Heb zelf een PS5 en heb het wel eens zien staan maar trekt de aandacht niet en ze promoten het niet. Daardoor geen interesse, geen gebruik dus opdoeking van de functie.
Reageer
Zal wat zijn als het actief gepromoot werd, na elk potje gestalkt worden door meldingen als: “hoe heeft u het contact met BrainM@$TR432 ervaren?” Net als weken lang e-mails ontvangen over je aankoop |:(

Ik zou eerder verwachten dat deze functie misbruikt zou worden om je nemesis terug te pakken. Ik herinner het teamkill punish systeem van Battlefield 2, daar werd het ook misbruikt, ze sprongen expres voor je voertuig om dan op punish te drukken zodat je score zakt.

Edit: oh ik zie dat je enkel positive feedback kon geven. Waarschijnlijk om het bovenstaande te voorkomen

[Reactie gewijzigd door Bulls op 1 augustus 2022 12:46]

Reageer
In Rainbow 6 Siege is dit systeem goed geïmplementeerd. Na een potje komt duidelijk in beeld dat je een medespeler een (van de 5) accolades kan geven. M'n vrienden en ik gebruiken dit best veel. Je vrienden kan je geen accolade geven maar teamgenoten krijgen van ons er regelmatig één als ze een positieve indruk hebben achter gelaten. Zelf ook een stuk of 12 ontvangen. Als ze dit systeem beter herkenbaar maken zou dit wel eens een oplossing zijn om het aantal toxic spelers behoorlijk te verminderen. Jammer dus dat ze de stekker er uit trekken
Reageer
In overwatch heb je ook zon soort systeem, maar het doet eigenlijk niets.

Je krijgt een endorsement level, laagste 1 hoogste 4.
Maar als je zelf endorsement level 4 bent wordt je alsnog met teammates gematched die endorsement level 1 hebben, dus je hebt er niets aan.
Reageer
Degene met endorsement level 1 misschien wel, die kunnen van jouw gedrag leren :)
Reageer
...niet erg bekend met online multiplayer-communities, are 'ya? :+
Reageer
Overwatch is best een goede community. Meest toxische community is nog steeds league of legends - kut spel - speel het elke avond :O
Reageer
Apex Legends community is giftig.... ook ik speel het met tegenzin....het is een geweldig spel maar rage quitters en de mate van het uitten van frustratie is van een ander niveau.... de lol is er wel vanaf....
Reageer
Zo ver ik weet is het accolades systeem in RB6S los van het ps5 good behavior systeem.

Maar inderdaad bij goede implementatie zijn zulke systemen wel de betere oplossing.
Reageer
In Battlefield 2042 werkte dit ook prima (en werd ook de suggestie gedaan om accolades uit te delen). Daar heb ik het dan ook best veelvuldig gebruikt. Verder in geen enkel spel, wist niet eens dat het in andere spellen ook mogelijk was.

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 1 augustus 2022 16:19]

Reageer
En hoe vaak krijg je ze terug? Ik sta 7 van de 10 keer eerste, en krijg per 100 potjes misschien 2 keer een reward.
Reageer
Je kunt vaak eerste staan en een complete a*hole zijn. Of vaak laatste maar wel een leuke en gezellige teammate.
Ik zeg niet dat je het bent, maar het systeem beoordeeld de persoon niet je prestatie en ook daar zitten genoeg problemen in. Dat is in RB6S ook wel erg duidelijk, maar geen enkel "accoladessysteem" is goed.
Reageer
Precies dit, in de wat tactischere fps games zoals RS6, CS:Go of Valorant is samenspel wat mij betreft belangrijker dan die 20:5 K:D ratio en dat je bovenaan het lijstje staat.. want dat betekent niet automatisch dat je ook echt iets toevoegt aan het team. Liever iemand die bijna geen kills maakt maar wel iets toevoegt met nuttige info zoals posities o.i.d. dan iemand die alleen kills maakt en loopt te zeiken dat de rest noobs zijn of zo.
Reageer
Op de PC dan zeker? Nog nooit gezien op de Series X, en boi wat een toxic community is dat, ik blokkeer iedereen die teamkilled, en ik heb serieus 1000 geblokkerde mensen in mijn account staan.....
Reageer
Net als in het echte leven is klagen over iemand makkelijker dan een complimentje uitdelen. Jammer want wat meer positiviteit online kan nooit kwaad.
Reageer
Nee joh, het bleek gewoon dat níemand zich gedroeg online op PS5. :+

Geintje, ik ben het helemaal met je eens. Klagen is makkelijk...
Reageer
Wat ik voornamelijk lees is dat niemand wist dat het bestond.

En ja klagen is makkelijker als complimenten geven. Net zoals stoppen zetten van een voor vellen onbekende optie ipv zorgen dat het bekend wordt onder de mensen.
Reageer
Ik kan me van vroeger (ik doe niet aan multiplayer games meer) herinneren dat er geregeld na een potje Battlefield afgesloten werd met "gg".
Reageer
Alleen zegt dat geen ruk. Op schaaksites zie je dat ook; ook al heb je je dame weggegeven.
Reageer
Ik heb geen PS5, maar ik speel veel online, het grote manko van deze feature is imo, positief gedrag zou normaal moeten zijn! en negatief gedrag moet je aanspreken, misschien als de de feature omgekeerd terug invoeren? deel een badge uit aan de meest negatieve speler? denk dat je snel zal zien wie er toxic is en wie niet..

edit typos

[Reactie gewijzigd door sIRwa3 op 1 augustus 2022 13:00]

Reageer
Zulke features worden misbruikt. Weet niet of je battlefield 2 hebt gespeeld, daar zat een punish systeem in voor teamkill. Je kon kiezen voor forgive of punish. En dat laatste leverde -2 punten op. Nu hadden spelers al snel ontdekt dat je zo kon trollen. Bijvoorbeeld bij de straaljagers, gingen ze er voor liggen omdat ze zelf er op zaten te wachten. Of ze sprongen zo voor je jeep.
Reageer
Gelukkig had je toen nog dedicated servers en kon je zo'n vervelend figuur gewoon van je server bannen, En aangezien goede community servers toen nog best een ding waren, dachten mensen vaak wel even na voordat ze zoiets gingen doen.
Reageer
Wat ik dan ook zo typisch vind is dat je wel mensen kan 'straffen' voor teamkillen, maar je mensen op geen enkele manier kan bestraffen op spelbederf, griefen of trollen.

Een eigen doelpunt is dom maar wel een toegestane actie. Onsportief gedrag levert je in het uiterste geval een rode kaart op.

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 2 augustus 2022 09:52]

Reageer
Vreemd, dit soort 'stickers' zijn juist ontzettend populair op platforms zoals Reddit.
Reageer
Daar zijn ze dan ook zeer eenvoudig in gebruik.
Reageer
Oke, dit systeem was ook onbekend bij mij. Maar ik speel op het moment vooral single player spellen.
Reageer
De beste manier om geen enkele vervelende medespeler tegen te komen.
Reageer
Sommige NPC's kunnen behoorlijk irritant zijn!
Reageer
Hou op, schei uit. NPC's die in een deuropening blijven staan, terwijl je er langs wil :( . Deze vinden bij mij vaak de dood.
Reageer
Man, dit klinkt super en iets dat we hard nodig hebben in zoveel games. :(
Echter nooit geweten dat Playstation het had.
Reageer
Is toch net even teveel moeite om elke keer weer tijdelijk te context switchen, een type uit te zoeken en daarna weer terug te komen.

Death Stranding geeft hier een veel betere implementatie van weer, zodra je iets gebruikt, iets hebt gedaan, maakt niet veel uit wat zolang het maar met een andere speler te maken heeft, komt er een duimpje geven quicktime event waar je gewoon snel even op een knop moet drukken om een of meerdere likes te geven.

Snel, efficient, zit niet in de weg en gebeurt vaak tijdens momenten waarop je toch niets doet.

Zou bijvoorbeeld kunnen worden geimplementeerd tijdens een replay van een "kill" in een multiplayer shooter.
Reageer
Mja, dat heb je met features waar je zelf ook totaal geen ruchtbaarheid aan geeft, of iets promotioneel mee doet.
Ik heb een PS5 sinds dag 1, en had tot voor kort daar nog nooit over gehoord. 2 weken geleden kreeg ik in een Wreckfest online game ineens een 'accolade' van iemand. Sindsdien nog enkele gekregen (en gegeven), maar heb daadwerkelijk geen enkel idee wat ik daar mee moet.
Reageer