Nieuwe game van ex-CD Projekt RED-medewerkers vindt plaats in feodaal Japan

Dark Passenger, een nieuwe Poolse gamestudio die is opgericht door voormalige medewerkers van CD Projekt Red, werkt aan een onlinegame die plaatsvindt in het feodale Japan. Het wordt een firstpersongame dat PvP en co-op ondersteunt en draait op de Unreal Engine 5.

Dark Passenger heeft nog geen titel meegedeeld, maar heeft wel al details over de aankomende game prijsgegeven. Het spel vindt plaats in een fictieve versie van het feodale Japan waarin een lokale shogun ten val is gebracht door een veroveraar. Eenieder die het tegen deze veroveraar opneemt, wordt verslagen en sluit zich tegen zijn wil aan bij zijn leger. Een verborgen bastion van huurmoordenaars zendt krijgers uit om het geheim achter de macht van de veroveraar te leren kennen en als speler kruip je in de huid van zo'n krijger.

Het spel zal heel wat traditionele Japanse wapens bevatten zoals onder andere katana-zwaarden, wakizashi-werpmessen en shuriken-werpsterren. Spelers zullen aan fast-climbing kunnen doen bij verticale objecten door gebruik te maken van een shuko-handklauw en een speer kunnen gebruiken om over obstakels heen te springen. Het wordt op bepaalde momenten in de game ook mogelijk om over de afgeschoten pijlen van tegenstanders heen te lopen, al is het nog niet duidelijk hoe dit mechanisme precies werkt.

Dark Passenger belooft tal van mogelijkheden om zowel het uiterlijk van het hoofdpersonage, als dat van de uitrusting in de game aan te passen. Het wordt ook mogelijk om een eigen dojo in te richten en daar met andere spelers te trainen. De ontwikkelaar stelt dat het spel geen mmo wordt en dat het een match-based game betreft. Het wordt niet mogelijk om het spel in singleplayermodus te spelen. De game zal verschijnen op pc via Steam en de Epic Game Store en op Playstation 5 en Xbox Series X. Een releasedatum is nog niet meegedeeld.

Onlinegame Dark Passenger
Onlinegame Dark Passenger

Door Jay Stout

Redacteur

31-07-2022 • 11:12

68

Reacties (68)

68
66
29
4
0
30
Wijzig sortering
Was een wakizashi niet een kort zwaard dat naast de katana werd gedragen om indoor en andere confrontaties waarin de ruimte beperkt is te baas te zijn?

Even klakkeloos uit Wikipedia:
The wakizashi has a blade between 30 and 60 cm (12 and 24 in) in length.[1] Wakizashi close to the length of a katana are called ō-wakizashi and wakizashi closer to tantō length are called ko-wakizashi.[1] Wakizashi are not necessarily just a smaller version of the katana; they could be forged differently and have a different cross section.[5]

Wakizashi have been in use as far back as the 15th[6] or 16th century.[7] The wakizashi was used as a backup or auxiliary sword;[1] it was also used for close quarters fighting, to behead a defeated opponent[8] and sometimes to commit seppuku.[9] The wakizashi was one of several short swords available for use by samurai including the yoroi tōshi, and the chisa-katana. The term wakizashi did not originally specify swords of any official blade length[10] and was an abbreviation of wakizashi no katana ("sword thrust at one's side"); the term was applied to companion swords of all sizes.[11]
Werpmessen zijn het dus niet.

[Reactie gewijzigd door Nasha op 23 juli 2024 20:29]

Precies. Dat vond ik dus ook nergens op slaan in het nieuws artikel
En als we het in een artikel over World of Warcraft over "Pantserstukken" en "Flessen" hebben, waarom hebben we het hier dan niet gewoon over een "Lang zwaard" en een "Kort zwaard"?
Dit is zo'n spel waar ik wel oor naar heb. Totaal andere setting en Japan intrigeert mij sowieso vanwege het eergevoel wat er landelijk heerst. Ben benieuwd naar deze game. Als hij dan ook nog eens op de SD te spelen is dan sta ik in de (steam) rij.
Echter word die periode erg verbloemd. Want in werkelijkheid was het voor een peasant helemaal niet leuk om in fudal Japan te wonen. Als een Daimyo land had verworven kwam er zo nu en dan een order dat het lang ''gezuiverd'' moest worden, dit was dus het doodmartelen van de mannelijke bevolking in een gebied, terwijl de vrouwen werden verkracht. Alle kinderen van die verkrachte vrouwen werden ook gedood omdat die vrouwen zich moesten focussen op ''het opvoeden van zuivere kinderen''.

Veel samurai waren ook rotzakken. De Bushido code die we kennen die bij de samurai horen zijn grotendeels fictie. en is zelfs gebaseerd op een boek die voor westenaren waren bedoeld. Samurai waren net als in het westen niet bang om hun macht te misbruiken. Zo werden mensen in de lagere klassen verplicht om op het land of in het huishouden van een samurai te werken als ze daar zin in hadden. De samurai mochten ook legaal mensen vermoorden (Kiri-sute gomen) waardoor je krankzinnige dingen had zoals ''tsujigiri''. Samurai die zich in de bosjes verstopte, en mensen vermoorden die langsliepen als een sport. Er waren zelfs legendes dat als je als samurai 1000 tsujigiri deed op mensen die langsliepen je alle ziektes kon overwinnen. En wat deed de samurai als er geen oorlog was om in te vechten? Sommige gingen in een Kabukimono groep. Dit was eigenlijk een soort gangerstergroep waarin de samurai de bevolking intimideerde.

Nee, de ''samurai met eergevoel'' is niks meer dan een modern sprookje. Er zullen vast wel wat samurai en Daimyo zijn geweest die wel wat meer moraal hadden. Maar de meeste waren gewoon rotzakken die zichzelf verrijkte en met een ijzeren vuist regeerde.

Het verbloemen van bepaalde zaken is in Japan trouwens wel een gewoonte. Japan kent na Duitsland (wat in Duitsland vooral komt door Oost-Duitsland) de hoogte armoede in de westerse wereld. Racisme is ook een redelijk probleem in Japan (en niks vergeleken met racisme in het westen). Niet alleen tegen buitenlanders trouwens, Non-yamato groepen zoals de Ainu en Ryukyuans worden ook aardig gediscrimineerd
Echter word die periode erg verbloemd. Want in werkelijkheid was het voor een peasant helemaal niet leuk
Letterlijk de hele menselijke geschiedenis
Je hebt wel een punt dat de historie en cultuur van Japan vaak té veel word opgehemeld, terwijl er ook behoorlijk wat negatieve aspecten aan zijn, zoals je zelf hebt opgenoemd. Ook bijvoorbeeld het tot waanzin drijven van werknemers, door ze een absurd aantal werkuren te laten draaien voor een salaris dat daar niet bij past.

Maar zo heeft ieder land met bijbehorende bevolking en cultuur zijn plus- en minpunten. Om te lezen dat bepaalde inheemse minderheidsgroepen in Japan te maken hebben met racisme is erg teleurstellend, al verbaasd mij dit niet helemaal gezien de raciale zuiverheid die tegenwoordig nog steeds een rol speelt in de Japanse cultuur. Toch hebben bepaalde landen in het Westen ook dezelfde soort problemen te maken. Inheemse Amerikanen hebben al sinds de Europeanen voet aan land hebben gezet te maken met het uitmoorden van hun volk. Naar schatting 12 miljoen in ongeveer 400 jaar. En tegenwoordig zijn inheemse Amerikanen nog steeds niet veilig in eigen land. Vrouwen worden regelmatig verkracht en vermoord, waar in 2017 nog een indrukwekkende film over werd uitgebracht over een waargebeurd verhaal. Hun kinderen hebben te maken met racisme en buitensluiting op school.

Zo zie je maar dat, zoals Wolfos zegt, problematiek plaatsvind in alle landen, volkeren en culturen in de gehele menselijke geschiedenis.
Zo zie je maar dat, zoals Wolfos zegt, problematiek plaatsvind in alle landen, volkeren en culturen in de gehele menselijke geschiedenis.
rickboy333 wilde enkel een kanttekening plaatsen bij Yzord's reactie dat het niet allemaal zo rooskleurig was. Inderdaad, zoals in zoveel landen in die tijd. Niet echt nodig om daar weer op te reageren met "ja maar andere landen ook hoor". Dat geld ook voor Wolfos. Natuurlijk is geen enkel land in de wereld onschuldig van allerlei praktijken en was het niet altijd even prettig om daar als gewone burger/boer te leven, maar het ging hier dus specifiek om het geromantiseerde beeld wat sommige mensen van Japan hebben en Yzord die misschien een klein beetje door een roze bril kijkt.
Je hebt geen ongelijk, maar andersom wordt er in de huidige tijd ook veel verbloemd. De samoerai periode beslaat vele honderden jaren, en was grotendeels rustig.
Als je kijkt naar wat er de afgelopen 100 jaar allemaal is gebeurd, dan was het in de middeleeuwen helemaal zo "barbaars" nog niet. En dat is wel een beeld wat veel mensen hebben.
Als voorbeeld: er zijn in de middeleeuwen wel wat mensen vanwege ketterij of hekserij wreed om het leven gebracht, maar dat stelt verhoudingsgewijs echt niets voor met wat er (helemaal nog niet zo lang geleden ) in de 2e wereldoorlog gebeurd is.
First person en console? Hoop toch echt op Gyro aiming support. Cyberpunk heb ik na een uurtje weg gelegd terwijl het me wel leuk leek. Gyro aiming wordt nog veel te weinig ondersteund terwijl het eigenlijk een evolutie is voor controller gaming. Zelfs op steam kun je het met override toepassen.
Er zijn geen xbox controllers met Gyro. Dus 1/2 van de current-gen consoles (En met current-gen bedoel ik PS5/xbox one series X + S) mist met die functie al de boot. Word een beetje lastig voor een developer om tijd en moeite in te steken om Gyro controls te fine-tunen als de helft van je userbase het kan gebruiken.
Ja de Switch heeft ook Gyro controls, maar die valt buiten beschouwing voor deze game.

Je had het over consoles maar ik haal de PC er ook even bij omdat deze game daar ook op uit komt.
Voor PC word altijd gedacht aan keyboard/muis als de standaard. Niet iedereen geeft geld uit om een PS4/PS5/Switch Pro controller te kopen om op hun PC te gebruiken met Gyro assist via Steam Control mapping. Dan moet je spellen ook maar net via Steam spelen. Hoe populair steam momenteel is, er zijn nog genoeg mensen die niks van DRM willen hebben en dus via Gog.com kopen.

TLDR: Ik snap de beslissing wel. En alle hardcore vrienden die ik heb die FPS op een console spelen, zoals Halo, COD etc. die heb ik nog nooit horen klagen over het gebrek aan Gyro.
Word een beetje lastig voor een developer om tijd en moeite in te steken om Gyro controls te fine-tunen als de helft van je userbase het kan gebruiken.
Dat is natuurlijk niet waar. De dualsense heeft ook haptic feedback en adaptieve triggers en de Xbox niet. Alsnog stoppen ontwikkelaars hier moeite in om dit te ondersteunen.
Eenmaal gyro ervaren, wil je eigenlijk niet meer zonder. Het voelt zo natuurlijk door je right stick te ondersteunen met een subtiele bijsturing.

Het is inderdaad een gemis dat Xbox het nog steeds niet heeft en daarmee schijnbaar de boot af houdt voor de rest.

Wat ik wel apart vindt is dat ps exclusives het zelfs niet standaard hebben, en dat terwijl gyro al op de ps3 zat.

Ik ken overigens mensen die een steam controller hebben, en die met gyro gebruiken bij bepaalde games boven muis en toetsenbord.

Het is al heel wat dat fortnite gyro ondersteund, en zelfs inclusief de nieuwe flick stick optie. Blijkt zo goed te zijn dat het muis en toetsenbord kan evenaren of overtreffen (Men klaagt al)

Lijkt me meer een kwestie van gewoon willen implementeren dan dat het helemaal ontwikkeld hoeft te worden. Er zijn immers voorbeelden genoeg hoe het moet en kan. Meer opties is alleen maar beter dan minder. Er is vraag naar, en op de switch al mainstream, en puur omdat het er standaard op zit.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 23 juli 2024 20:29]

Ik ben ook enorm voorstander van gyro aimen. Voor het eerst aangezet in Horizon Forbidden West (dank Guerilla!) en het gaat me echt een stuk makkelijker af dan andere spellen zonder. Learning curve viel me ook heel erg mee, na 10 minuutjes had ik het wel onder de knie. Fantastisch concept
Ik heb er nog te weinig mee gespeeld om het echt er aren te hebben. Maar zeker bij verplaatsen in games merk ik dat de controller veel natuurlijker aan voelt.

Bij een toetsenbord geef je altijd 100% in een of twee richtingen (twee knoppen gelijktijdig, en ik weet dat er toetsenborden zijn die aanvoelen hoe ver de knop wordt ingedrukt, maar de ondersteuning in games is er nagenoeg niet).

Bij een controller kan ik in elke richting bewegen, snel de andere kant op zonder mijn vinders te verplaatsen, en ook de snelheid bepalen door deze niet voluit een kant op de bewegen.

Hit richten met een controller heeft me er tot nu toe altijd van weerhouden om mijn muis-toetsenbord combinatie vaarwel te zeggen.

Als de gyroscoop straks meer gebruikt gaat worden, zie ik nog wel in dat deze stap eindelijk genomen kan worden.
Voor mij precies andersom, had op PC zero dawn gespeeld, wou forbidden west spelen, PS5 gekocht met spel, maar na een 2 uurtjes weer in de doos gedaan en doorgestuurd naar een vriend van mij. Irriteerde mij helemaal kapot aan rond kijken met controller, alles voelde voor mij als stroop en je hebt zoveel minder precies of mogelijkheid snel rond te kunnen kijken. die 100% een of de andere richting geld misschien voor een keyboard only, maar je gebruikt meestel je muis om rond te kijken / richting te bepalen en dat is toch nog veel sneller / preciezer met een muis dan controller.
Ik heb eigenlijk geen 1 voorbeeld gehad waar ik liever gyro had dan gewoon een controller. Zelfs splatoon heb ik het na een paar uur weer uitgezet.

Volgens mij wordt het alleen echt gebruikt op mobiele games.
Mijn eerste gyro game was Days Gone, en vind het een enorme verbetering. Dan wel met de aiming knop, niet always on. Ik experimenteer nu met Fortnite door always gyro, maar dat voelt wat wiebelig.

Ik was er al zo aan gewend dat ik in games waar je moet richten standaard al bij wil sturen met een pols beweging. Horizon 2 speelt daarom ook fijner dan eerste deel.

Ik snap dat als volledig gyro voor bewegen wordt geforceerd het vervelend ervaren kan worden.
De eerste keer dat ik Gyro besturing gebruikte was toen de eerste Uncharted op de PS Vita uit kwam, maar dat leende zich daar ook echt voor, speelde enorm lekker, vooral met die sniper. Heb eigenlijk nog nooit gyro besturing gebruikt op de PS4/5 m.u.v. je balans behouden terwijl je over een balkje loopt o.i.d.
Wist ook eigenlijk helemaal niet dat zoiets in een game als Days Gone mogelijk was, wist alleen dat je het kon gebruiken bij bijvoorbeeld GT Sport en GT7, alsof je dan een stuur vast houd, maar zonder ffb heb ik daar weinig aan.
Er zijn meerdere games die het ondersteunen, maar de lijst is niet lang

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
Moet ik toch maar eens proberen wanneer ik zin heb om de platinum van Days Gone te halen (moet alleen nog alle hordes afgaan geloof ik), heb HFW ook, maar uitgespeeld en weinig interesse om nog de platinum te halen.
Tlou2 had ik de platinum geloof ik al van, moet ik ff checken weet ik niet meer zeker, zo niet ga ik het daar ook uitproberen.
En inderdaad klein lijstje, maar thanks anyway. Ben wel benieuwd hoe dat gaat op een console, ik heb het dus alleen op handheld gedaan en dat was een zeer positieve ervaring
Anoniem: 306567 @Bulls31 juli 2022 11:39
Gewoon een kwestie van oefenen
Klopt, maar blijft toch behelpen, ik ben van origine een pc gamer, maar met gyro wordt een Shooter op de console toch wel aangenamer.
Ik heb Cyberpunk(die je in je andere post noemde) op de PC gewoon met controller gespeeld, geen enkel probleem. Doe al sinds AC1(dus 13 jaar?) niet anders. Ook bij een FPS. Niet competitief natuurlijk, maar dat is voorzichtig gezegd niet mijn ding.

Vind het persoonlijk echt veel fijner dan de invoermethode waar ik dag in dag uit mee werk. Ik was 30+ jaar geleden ook een toetsenbord+muis gamer, maar vind het nu een serieuze stap terug als ik eerlijk ben.

Gyro overigens ook wel een geprobeerd op de Steam controller(en PS3), maar zowel de controller als gyro zin niet mijn ding. Ik gebruik die controller ook alleen als het handig uitkomt omdat daar een goed Steamprofiel voor is (en niet voor de One controller).

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 23 juli 2024 20:29]

Anoniem: 159816 @Bulls31 juli 2022 13:16
Gewoon muis en toetsenbord ondersteunen op de consoles. Dat is tenminste een fatsoenlijk alternatief. Vind dat zelfs relaxer op de bank dan een controller voor langere sessies bij games waarbij veel gebruikt wordt gemaakt van de triggers.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 159816 op 23 juli 2024 20:29]

Hoewel ik de omgeving van een feodaal Japan wel mooi vind, is het toch ook wel iets wat in de laatste jaren erg vaak is gedaan in diverse media.

Wat ik eigenlijk ook wel interessant zou vinden, is een Afrikaanse omgeving. Dat continent is enorm met heel veel verschillende landschappen en volgens mij ook heel veel mythologie.
Een Witcher achtig spel zou daar denk ik ook niet misstaan.

Ohja, ik ben ook niet zo van dat online PVP. Liever ben ik lekker zelf bezig, met hooguit een optie voor multiplayer.
Wat ik eigenlijk ook wel interessant zou vinden, is een Afrikaanse omgeving. Dat continent is enorm met heel veel verschillende landschappen en volgens mij ook heel veel mythologie.
Een Witcher achtig spel zou daar denk ik ook niet misstaan.
Het enige dat bij mij opkomt is Far Cry 2. Dat was nu niet echt gericht op de mythologie van dat continent.
Assasin's Creed: Origin speelde toch in Egypte af? Ik heb het zelf niet gespeeld.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Stonehawk31 juli 2022 12:35
Dat klopt. Assasin's Creed: Origin speelt zich af in Egypte, rond het eind van de Ptolemaeïsche periode (49–43 BC).
Toen ik jaren geleden nog Guild Wars speelde kwam er uitbreiding voor uit die wel een Afrikaans thema had.

Verder is het inderdaad Far Cry en Assassin's Creed Origins, maar dat heeft het vooral voor de lokatie.
Genoeg films die zijn uitgekomen met afrikaanse warlords ;).
Ik ben verder niet heel erg bekend met de Afrikaanse geschiedenis, dus onbekend maakt onbemind is hier wel van toepassing :). Maar het is niet een setting waarvan ik meteen warm wordt. De landschappen en natuur zeker wel, maar ik ken verder geen verhalen die tot de verbeelding spreken. Ja het oude Egypte natuurlijk wel, maar ken verder geen grote beschavingen in de rest van Afrika.

Denk dat hier een beetje de crux zit voor ontwikkelaars. De grote ontwikkelaars komen uit Europa/VS/Japan/China. Dus zullen ze eerder verhalen nemen waar ze bekend mee zijn.
Je hebt vast gehoord van Carthago (Hannibal met z'n olifanten etc.), de Zulu (althans dat die wat tegengas gaven aan de Britten / de Zuid-Afrikaanse Boeren), Mali (Mansa Musa was een v/d rijkste mensen ooit). Heel andere culturen 'beleven' lijkt me zeker interessant. Maar inderdaad, het zit niet al in het hoofd van de devvers. En verkoopt vast ook minder.
Ja Hannibal ben ik bekend mee, maar uiteindelijk werd hij ook verslagen. Nu kan je hier wel een verhaal/game bij verzinnen. Klein detail is wel dat Carthago dan weer onderdeel was van het Fenicissche rijk die zijn oorsprong vond in Libanon.

Met de Zulu’s liep het na de klinkende overwinning uiteindelijk niet goed af. Misschien doordat de Britten hadden gewonnen is het narratief ook bij ons dat van het geweldige Britse rijk ;).

Ik wist wel dat er een rijk is geweest rond Timboektoe, maar daar houd mijn kennis op. Dus conclusie is dat er wel een game uit moet komen die in zich in Afrika afspeelt waarbij het niet gaat om Afrikaanse warlords :D. Dat is goed voor mijn kennis over het continent
Weer die co-op pvp onzin.

Klinkt leuk allemaal, toch floppen dat soort games over het algemeen.

Ja tenzij je het over battle royal achtige games hebt, is iets wat een sterke SP actie-rpg achtige vibe geeft, vaak een flop zodra je daarin opeens de halve focus legt op pvp/co-op.

Noem mij 1 groot succes in deze combinatie, ik kan niks bedenken.
Weer die co-op pvp onzin / Noem mij 1 groot succes in deze combinatie
Ik begrijp niet wat je bedoelt.

Co-op = spelen met iemand anders, of met meerdere personen. Oftewel in een team.

PVP = Spelen tegen andere echt mensen, ipv. NPC’s.

Er zijn toch superveel succesvolle games die hierop gebaseerd zijn?
Nou noem eens 1 succesvolle qua verkoop en aanhoudende spelers, (actie)rpg met een grote focus op pvp en co-op.

Omdat je beweerd dat er veel spellen op zijn gebaseerd.. ja op 1 van die facetten, maar niet in deze combinatie.

[Reactie gewijzigd door Bozebeer38 op 23 juli 2024 20:29]

Beroemde uitgever, iets van From nogwat?
Dark iets en Oude ring....

Totale flops waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 23 juli 2024 20:29]

Elden ring is een semi co-op, het is mogelijk dat met een ander, deels, te doen.

Maar full on co-op zou ik dat spel niet noemen.
Dat zijn zeer oppervlakkige “co-op” spellen.

En inderdaad zijn dat redelijke niche spellen, wel succesvol in die zin, maar echt niet populair onder het gros van gamers, wel van recensenten.
Nou noem eens 1 succesvolle qua verkoop en aanhoudende spelers.
Destiny.
Moest free to play gaan omdat het totaal flopte.
Ja of weet je dat niet meer?
Destiny was een grote flop in het begin.
Anoniem: 159816 @Bozebeer3831 juli 2022 13:18
Diablo 2 heeft het jaren gedaan.
Precies. PvP en PvE gaan niet samen.
Path of exile...
World of Warcraft...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 20:29]

Dat zijn mmo’s..
Path of Exile is party based of solo en niet anders als Diablo 2/3... WoW is een mmo, maar hoe maakt dat wat uit? De combinatie kan prima werken en hoe zie jij pvp anders voor je? Op splitscreen zoals vroegah?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 20:29]

Omdat dit lijkt te gaan om een in principe singleplayer pve ervaring waar ze dan pvp en co-op in proppen.

Dit is meestal geen goeie combinatie.
Een diablo 2 of WoW is niet echt helemaal te vergelijken, het eerste is vrij “Arcade” achtig, het tweede puur een mmo want iets anders kan je dat niet noemen, die formule is totaal anders qua opzet.

Ik zie in mijn hoofd een soort ghost of Tsushima maar dan met co-op en pvp Als hoofd ingrediënt.

En dat werkt in zulke spellen niet op die manier.
Alright. I raise you... Shadow Warrior.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shadow_Warrior_2

Gaming is veel te divers voor dat soort generaliserende uitspraken, vind ik.

En dan deze...
https://en.wikipedia.org/wiki/Strange_Brigade
Primair co-op, maar de twee voorbeelden laten zien dat de grens niet zo duidelijk is.

Of ehh...
https://en.wikipedia.org/wiki/Borderlands_(video_game)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 20:29]

Shadow warrior 2 is echt meer een SP.
Strange brigade was een flop, niet zo’n klein beetje ook.
Deel 2 is precies een single player game waar een co op element in is toegevoegd, en dat werkt hartstikke prima. Net zo prima als, zeg, Diablo op de consoles dat doet.

Borderlands idem dito. En zo zijn er talloze.

Killzone had ook een co op, en die was ook hartstikke goed. Het hoeft dus niet eens loot driven te zijn. Heeft zelfs ook PVP ;)

Verder was dit je stelling:
"Nou noem eens 1 succesvolle qua verkoop en aanhoudende spelers, (actie)rpg met een grote focus op pvp en co-op."

We hebben nu een reeks actie rpg's gehad met een focus op PVP en co op maar primair of net zo speelbaar als single player. In diverse vormen en maten ook nog :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 20:29]

Zat er 1 tussen met een 50/50 focus op pve/pvp of co-op en dat is diablo.

De rest zijn mmo’s of SP waar dan co-op aan vastgeplakt zat maar daar doet het gros niks mee zoals shadow warrior 2.

Waar dit artikel over gaat is een specieke combinatie van pve wat je dan volledig vermengt met pvp.
Dat is niks sorry.
In de ogen van de gemiddelde consument lijken ze misschien meestal te floppen, maar wellicht komt er meestal toch genoeg binnen om winstgevend te zijn.

Als ze echt zo vaak flopten, zouden bedrijven het toch niet blijven proberen? Bovendien kan het minder werk/geld kosten om een online game te ontwikkelen. En mocht je geluk hebben en wordt het een hit, dan stroomt er jarenlang ongelooflijk veel geld binnen.
Ze blijven het proberen omdat een groep schreeuwers op Twitter roepen dat dit gewenst is.

Beetje zoals je ziet qua lgbtq “ophef” op Twitter, waar je dan enkele honderden mensen hebt die dan met botnets de boel aandikken en een trend weten te maken.

Elon zag er niet voor niets vanaf.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod 31 juli 2022 11:31
First person en console
Ja, waarom niet? Dat werkt in legio andere games toch ook prima?
Het hele artikel denk ik: Dat klinkt als een vette singleplayer game. En dan lees je in de laatste alinea dat het een matchbased game word.

Ik ben heel benieuwd, zeker omdat CD project red hier ook geen ervaring in heeft. Nieuw terrein dus voor deze nieuwe studio!
Anoniem: 562971 31 juli 2022 11:34
De eerste cinematic demo zal verschijnen op de PlayStation 6 én Xbox series Y :P
Nieuwe generatie nieuwe naam, dus Xbox Series Y gaat hem sowieso niet worden :P Hmmm, wat blijft er over? Xbox Next X|S?
Anoniem: 1486766 @Kalder31 juli 2022 19:43
Gamepass 2.0 :P
Model Y, dus een extra lompe versie? Gewoon om Sony een punt te maken? 'Ours is bigger'

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 20:29]

Je kunt het uiterlijk van je personage aanpassen in een first person spel? Dat was toch juist ook een van de klachten over cyberpunk? Heel veel outfits waarvan je vervolgens bijna niks zag behalve op de motor? Weinig motoren in feodaal Japan.
Het gaat erom dat andere mensen je zien (online). En als je wint zal je karakter vast een victory-pose doen, en misschien nog een dansje als je ervoor betaalt.
Match based pvp en/of coop? Ben benieuwd hoe dat er uit komt te zien. Misschien iets zoals in bijvoorbeeld GTFO? Ben zelf van de Coop games, dus deze even in de gaten houden de komende jaren!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.