Sony begint met testen 1440p-ondersteuning op PlayStation 5

Sony is begonnen met het testen van 1440p-ondersteuning op de PlayStation 5. De optie zit in de meest recente PS5-bètasoftware, samen met gamelijsten en nieuwe sociale features. Het is niet bekend wanneer de optie beschikbaar komt voor alle PS5-eigenaren.

De nieuwe bètasoftware komt volgens Sony op donderdag beschikbaar voor 'uitgenodigde deelnemers' in een beperkt aantal landen. Nederland en België vallen daar vooralsnog niet onder. PS5-gebruikers met bètatoegang kunnen in de nieuwe softwareversie hun video-output op 1440p instellen op ondersteunde schermen, onder de 'Screen and video'-instellingen.

Games die 1440p ondersteunen, kunnen vervolgens op een native resolutie van 2560x1440 pixels gerenderd worden. In andere gevallen wordt de game gerenderd op 4k en vervolgens teruggeschaald naar 1440p, wat moet zorgen voor betere anti-aliasing. Gebruikers kunnen testen of hun scherm 1440p ondersteunt onder het 'Screen and video'-menu. Variabele refreshrate werkt niet op 1440p, zo waarschuwt Sony. Die functie doet het alleen op 1080p- en 4k-resoluties. De Xbox Series-consoles ondersteunen 1440p al.

De PS5-bèta voegt ook gamelijsten toe, een soort mapjes waar gebruikers hun games mee kunnen indelen op hun dashboard. Gebruikers kunnen maximaal 15 lijsten met ieder maximaal 100 games aanmaken. Gebruikers kunnen digitale games, games op discs en gestreamde games via PS Plus Premium toevoegen. Het is ook mogelijk om een game aan meerdere lijsten toe te voegen.

De console krijgt verder nieuwe sociale functies. Zo kunnen gebruikers in de toekomst een verzoek aan vrienden sturen om hun scherm te delen. Gebruikers die zich bij een party voegen, krijgen ook een notificatie wanneer ze mee kunnen doen met het spel van een ander partylid. Het wordt voortaan ook mogelijk om stickers en spraakberichten in party's te sturen en gebruikers kunnen straks gemakkelijker wisselen tussen 3d-audio en stereogeluid voor koptelefoons. Het is niet bekend wanneer de functies voor iedereen beschikbaar komen, maar vermoedelijk gebeurt dat in de komende maanden.

Sony PlayStation 5 Wit, Zwart

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

28-07-2022 • 12:59

150

Submitter: Xtuv

Lees meer

Reacties (150)

150
148
95
3
0
41
Wijzig sortering
Bijzonder.. was er een reden dat dat niet eerder ondersteund werd? En dan bedoel ik in iets meer detail dan: de functionaliteit zat niet in de software.

Wel een mooie toevoeging overigens :)

[Reactie gewijzigd door Morkatog op 23 juli 2024 07:54]

Idd bijzonder maar Sony maakt wel vaker vreemde keuzes. Waarom 1440p niet ondersteunt is omdat het volgens Sony niet populair genoeg is en dat het een pc resolutie is. Nou, ze zitten er mooi naast nu ze met dit komen.
Ze zaten er zeker niet naast. Ze hebben het volgens mij gewoon even links laten liggen omdat het het niet waard was om tijd aan te besteden voor de release van de console. Achteraf toevoegen voor die paar procent van de gebruikers die op een monitor speelt is minder impactvol dan het vanaf het begin ondersteunen en nog meer workload op het development team leggen, die hadden het waarschijnlijk al druk genoeg..
Paar procent? Ik vermoed juist dat ze dit toevoegen omdat blijkt dat er toch aardig wat op 1440p monitoren wordt gespeeld... de meeste kids van familie en vrienden spelen nl. op losse monitoren, want pa en ma willen de tv voor zichzelf.
Zelfs op Steam heeft maar 10% van de users een 1440p monitor, en dat zijn dus PC gamers. Aangezien de meeste console gamers op een TV spelen, want daar is een console per slot van rekening voor bedoelt, zou het met verbazen als er meer dan 1% een 1440p scherm aan z'n PS5 heeft.

Ik neem aan dat PS5's analytics data versturen en Sony hier zelf uitgebreide statistieken van heeft.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 23 juli 2024 07:54]

Ik weet niet of die Analytics een goede graadmeter zijn voor het potentieel van de 1440p groep. Ik ga bijvoorbeeld nooit mijn console aansluiten aan mijn 1440p monitor voordat er een goede ondersteuning is.
Inderdaad, soort survivor's bias. "Er is geen draagvlak want niemand hangt zijn 1440p scherm eraan (wat we niet ondersteunen)" of beter nog "Er hangen alleen 4k schermen aan dus daar moeten we op inzetten"
Anoniem: 306567 @MicGlou28 juli 2022 14:58
Het wordt toegevoegd omdat een klein groepje hier heel lang heel veel herrie over heeft gemaakt dat ze dit toegevoegd willen hebben. Omdat de concurrent het ook heeft.... Dat is een beetje hoe het werkt tegenwoordig, hoe harder je schreeuwt hoe meer mensen er naar luisteren. Of het nou zinnig is of niet...
Of het nou zinnig is of niet...
Waarom zou deze toevoeging niet zinnig zijn dan? Relatief kleine groep of niet, één procent van de potentiele doelgroep bij grote bedrijven als Microsoft en Sony gaat immers nog steeds over tientallen miljoenen aan potentiele omzet.

Iemand die nu op zoek is naar een nieuwe console en al over een prima 1440P scherm beschikt zou wel gek zijn voor een PS5 te gaan* om vervolgens een hoop beeldkwaliteit weg te gooien met een 1080P output signaal terwijl de concurrent dit scherm gewoon Native kan aansturen.

*Tenzij de monitor een 4K input accepteert en dit kan zelf kan downsamplen naar 1440P, deze feature is in de basis alleen beschikbaar op recente en duurdere 1440P monitoren.
Ik heb m'n PS4 Pro en nu ps5 op een 1440p monitor in gebruik en zal ongetwijfeld iets inleveren aan beeldkwaliteit.
Maar zeker omdat er geen situatie optreedt waar ik het naast elkaar kan leggen kan ik niet zeggen dat ik er ooit last van gehad heb.
Games draaien gewoon soepel en zien er goed uit.

Maar mooi om te horen dat Sony de optie toch eindelijk gaat toevoegen!

[Reactie gewijzigd door Nephalem op 23 juli 2024 07:54]

is het dan nu zo dat de PS5 omschakelt naar 1440p bedoelde dus 1080P

[Reactie gewijzigd door NoTimeRemains op 23 juli 2024 07:54]

Nee nu is de output 1080p of 4k en de monitor schaalt dat dan naar 1440p.

Zodra Sony deze update uitrolt gaat de ps5 pas 1440p output geven.
Waarom zou deze toevoeging niet zinnig zijn dan? Relatief kleine groep of niet, één procent van de potentiele doelgroep bij grote bedrijven als Microsoft en Sony gaat immers nog steeds over tientallen miljoenen aan potentiele omzet.
Die stelling zou waar zijn als het het absoluut enige zou zijn waar ze nog aan moeten werken. Als ze echter een backlog hebben van development items, dan moeten er altijd keuzes gemaakt worden v.w.b. prioriteit van features en dan is eentje die door maar 1% van je gebruikers opgemerkt wordt gewoon een logische kandidaat om te schrappen als je ook dingen hebt die 10% van de mensen gaan merken.
Wat is daar mis mee? Heb je het nodig is het fijn dat de ondersteuning er is. Zelfde verhaal voor VRR. Hoe meer keuze hoe beter.
Vrijwel al mijn gaming vrienden spelen consoles op een monitor. De tv staat in de huis en of slaapkamer. Gamen wordt veelal in een aparte kamer met een aparte monitor (ivm hogere refreshrate dan tv) gedaan. Ik denk dat het aantal monitor gamers dan ook hoger is dan men denkt.
Er bestaan gewoon niet zoveel 1440p tv’s het meeste is 720p 1080i 1080p of 4K. De meeste PS5 zitten aangesloten op een TV.

Daarnaast kan de PS5 wel 1440p wel aan maar zat het ergens in de output module van het apparaat. Helaas moet nu via een software omweg dit gefixed worden. Verder is het niet heel bijzonder want gerenderd op 4K en terug geschaald naar 1440p levert je in het algemeen beter beeld op.
Niet mee eens. Als een game native gewoon op 1440p gedraait kan worden, zou het in principe hogere framerates kunnen halen of eventueel andere visuele improvements. dus het beeld renderen in 4k en dan downscalen naar 1440p lijkt me heel omslachtig. Vooral, omdat er aardig genoeg monitoren bestaan die dit zelf al kunnen. Dus geen idee welke groep gebruikers ze hiermee zullen helpen.

Denk dat de meeste gebruikers die een 1440p monitor hebben, al gebruik maken van de feature binnen de monitor zelf. hier alvast een lijst mochten er geinteresseerden zijn:

https://www.reddit.com/r/...onitors_that_are_able_to/
Veel games die je op performance mode zet, worden juist op 1440 gerenderd en opgeschaald naar 4k. Die stap sla je dan over. Beetje raar om het dubbel te schalen 1440 -> 4k -> 1440
Teveel gerotzooi met beeld doet de kwaliteit vast niet ten goede net als met geluid.
De PS4 heb ik overgeslagen, maar bij het overwegen van de PS5 kreeg ik weer echt die ouderwetse "Wij van SONY weten veel beter hoe je ons apparaat moet gebruiken dus sssshht niet zeuren" vibe, vooral na hun 1440p is voor PC uitspraken.

Ik vond het echt bizar. Ik heb destijds m'n PS3 gewoon op een full HD monitor aangesloten, had voor m'n muziek toch al een klein mixertje voor m'n speakers staan waar ik de analoge audio uitgang met die tulp stekkertjes in kon prikken. De PS4's zie ik vooral bij de jongere danwel nog bij-de-ouders-inwonende crowd vaker op een PC monitor dan TV aangesloten, al merk ik ook een verschuiving naar bizar grote schermen op kleine kamers.
Omdat 1440p over het algemeen nooit een standaard resolutie is geweest in de tv markt namelijk. 1080p was een standaard resolutie zowel op de pc als met Full HD tv's. Die PS4's die al die kids aan monitoren hebben hangen met HDMI zijn voor bijna 100% gewoon Full HD monitoren.
Grote tv’s worden al snel heel goedkoop. Daar had je 20 jaar geleden nog van kunnen dromen.
Anoniem: 306567 @SilverRST28 juli 2022 13:32
Waarom 1440p niet ondersteunt is omdat het volgens Sony niet populair genoeg is en dat het een pc resolutie is.
Het had geen prioriteit, omdat maar een klein deel van de gamers het gebruikt.
dat is dan ook helemaal correct... er is maar een kleine doelgroep die op een monitor met 1440p speelt.
Helemaal geen bijzondere of vreemde keuze dus
Ik kan mij wel voorstellen dat de gemiddelde Playstation gamer eerder een TV (1080p of 4k) gebruikt dan een monitor (in 1440p). Gezien de hardware van de PS5 lijkt mij juist die 1440p een mooi compromis voor een hogere resolutie dan 1080p zonder de hardware eisen helemaal door het dak te gooien.
Komt omdat het nu gewoon meer gemeengoed wordt omdat ze niet meer alleen in de woonkamer staan.
En een 1440p met 120hz voordeliger is dan een tv met 120hz
Volgens mij richtte Sony zich op tv's en er zijn geen 1440p tv's, het gaat direct van 1080p naar 2160p. Ze waren vergeten dat je ook monitoren kunt aansluiten op een PS5
Veel oled TV's ondersteunen die resolutie bijvoorbeeld wel én op 120Hz. En dat terwijl 4k naar 60hz zakt (op de oudere modellen). Dus een welaangename toevoeging ook voor TV-gamers!
Thanks, dat wist ik niet maar ga vanavond even op zoek naar die functie op mijn TV :)
Niet vergeten, maar geen prioriteit aan gegeven. De meeste mensen spelen op TV, dus focus was om de features voor die doelgroep eerst op te leveren zoals ALLM, VRR etc…SW technisch ontbrak op release nogal wat tov de concurrent
Grappig, mijn PC zit op een OLED TV en als ik 1440p instel dan werkt dat prima op 2160p
En dan bedoel ik in iets meer detail dan: de functionaliteit zat niet in de software.
Er is niet echt meer detail, dit is letterlijk wat er aan de hand was. De hardware doet gewoon 1440p, dit is niet meer dan een software switch, het was nog niet ingebouwd of stond niet aan. Verder geen reden behalve nog niet aan toegekomen. Sony heeft de laatste tijd wel meer van die 'ontbrekende' features toegevoegd.

Bijzonder dat VRR het nog niet doet op 1440p, daar is ook geen hardwarematige reden voor. Beetje halve oplossing zo, want volgens mij komen veruit de meeste 1440p monitoren gewoon met Freesync.
Je klinkt erg overtuigd, maar hoe kan je zeker zijn dat het gewoon een software switch is?
Waarom iets testen dat niet getest hoeft te worden?
Want op softwarematig vlak kan er helemaal niks raars gebeuren? Dat kan zomaar ineens live gaan zonder dat iemand daar goed naar hoeft te kijken?
Natuurlijk kan er op softwarevlak ook iets misgaan, maar daar heb je toch geen betatest voor nodig? Dan kan gewoon intern getest worden.

Hoe dan ook, tenzij iemand van ons echt bij Sony Playstation werkt, kunnen we niet met zekerheid zeggen dat het 'gewoon' een simpele software switch is, zoals fapkonijntje zo zwart op wit beweert.
De GPU-architectuur in de PS5 is RDNA2 en die architectuur ondersteunt renderen op elke outputresolutie tot en met 8k.
Verder is 1440p ook onderdeel van de door Sony gebruikte verbindingsstandaard, zelfs met hele hoge frame rates.
Dus ja, dit is puur softwarematig.
Dan vraag ik mij oprecht af waarom dit zo lang moet duren. Zelfde vraag voor VRR op alle resoluties.

Maar bedankt voor de info :)
Gezien 98% van alle PS5 gebruikers gewoon op een TV (in 1080p of 2160p) speelt en van de 2% die een monitor gebruikt zal een groot deel ook 1080p of 2160p zijn. De doelgroep voor 1440p is gewoon erg klein.

Daarnaast kun je de gangbare resoluties van 1080p niet mooi lineair schalen naar 1440p, terwijl 1080p naar 2160p wel lineair kan schalen. Hangt een beetje af van het soort game, maar ik denk dat voor 2D games het niet zinvol is om naast 1080p en 2160p assets ook nog 1440p assets te gaan maken. Als je lelijke geschaalde assets op 1440p krijgt doet dat de reputatie van de console geen goed.
Het is gewoon een AMD gpu, dat ding maakt het niets uit wat de render resolutie is. De crux zit hem meer in het aanbieden/toestaan van native 1440p rendering. Hiervoor zal Sony haar (mij onbekende) redenen wel hebben zoals testen met hun eigen TV's of andere interne richtlijnen.

Die functionaliteit is trouwens ook hard nodig, naarmate we verder deze generatie ingaan en games/engines complexer worden ga je 4k60 steeds minder vaak halen.
Je laat het zo overkomen alsof je daadwerkelijk op die software development afdeling hebt rond gelopen en hebt gesproken met de devs. Zij werken ook gewoon Agile en met roadmaps.
dit is letterlijk wat er aan de hand was.
Wanneer? toen je met ze rond de tafel zat te praten over de volgende sprint?
Ik denk dat je het punt een beetje mist. Er is geen hardwarematige reden waardoor er geen 1440p was, dus per definitie is dat software. Dat is nu helemaal duidelijk omdat ze het nu softwarematig (in test) uitrollen zonder dat ze in je apparaat staan te solderen.

Het is ook duidelijk dat het op hun roadmap stond, want ze beginnen er nu mee te testen. Je doet niet iets als 't niet op je roadmap staat.

In dit geval is er niet echt een alternatieve uitleg mogelijk. Tenzij je het artikel niet gelezen hebt, want ik baseer mijn uitleg ook gewoon op wat er in dit artikel staat.
Waarom zou het niet later op de roadmap gekomen zijn en hadden ze er een jaar geleden nog helemaal geen focus op of bij uitbrengen niet? Het bedrijf waar ik voor werk heeft ook geen roadmap voor langer dan 1,5 jaar. Wel een hoop feature request waar we een roadmap mee zouden kunnen vullen, maar we evauleren elke 3 maanden wat nu de hoogste prioriteit moet krijgen. Roadmaps zijn vloeiend.
Xbox ondersteunt het, dus grote kans dat het daarna pas op de roadmap terecht gekomen is na uitkomen van de PS5, net als VRR.

En ook maken andere Sony afdelingen dezelfde vreemde sprongen. De laatste hoogste klasse Q-Oled tv kan bv. niet DV en VRR tegelijkertijd (nou lijkt het er sterk op dat panasonic dan weer niet 120h+DV+VRR aan gaat kunnen op de LZ2000, maar dat zijn allemaal vreemde keuzen van fabrikanten van hele dure apparaten terwijl LG in hun middenklasse OLED laat zien dat het wel kan).
Waarom zou het niet later op de roadmap gekomen zijn
Jouw eerste alinea gaat er helemaal vanuit dat er gezegd is dat de roadmap nooit kan veranderen en dat dit altijd, sinds het begin der tijden, op de roadmap heeft gestaan. Iets dat niemand gezegd heeft.
En ook maken andere Sony afdelingen dezelfde vreemde sprongen.
Precies en dat is nou ook waarom ik moeite heb met hun producten. Die nieuwe QD-OLED TV ziet er fantastisch uit, maar er ontbreken hele rare specs. Ook zaten hun vorige TV's vol met bugs en onhandigheden die je alleen ervaarde als je er wat langer mee werkte. Op hun vorige high-end TV werkt ook 4k120 met VRR nog niet met de volledige beeldkwaliteit bijvoorbeeld. Aangezien deze TV hetzelfde platform deelt, verwacht ik hierin ook de nodige problemen.

Dus ja, Sony doet vaker rare dingen, dat vind ik ook zo jammer soms. Zoals je zegt er is concurrentie zat die laat zien hoe het wel moet. De hardware is vaak wel aardig, de manier waarop Sony er mee om wil gaan is soms veel te eigenwijs en dat is ook wel hun bedrijfscultuurtje.
Ik denk dat je het punt een beetje mist. Er is geen hardwarematige reden waardoor er geen 1440p was, dus per definitie is dat software. Dat is nu helemaal duidelijk omdat ze het nu softwarematig (in test) uitrollen zonder dat ze in je apparaat staan te solderen.
]

Ja maar niemand heeft toch ook beweerd dat er hardware matige redenen waren dat er geen 1440p was. Het was wel duidelijk vanaf het begin toen ze met die FAQ kwamen dat dit op een later moment geïmplementeerd zou worden.
Het kan best zijn dat het tijdens de productie niet in de scope zat. Consoles worden voornamelijk aangesloten op TV's, je hebt geen of nauwelijks 1440P TV's. wel 1080 en 4K TV's dus was het op dat moment mogelijk niet super relevant om 1440P toe te voegen.

Echter zie je wel dat steeds meer mensen de Consoles op een Monitor aansluiten in plaats van een TV.
Dan is 4K of 1080P minder ideaal natuurlijk.
Dat vermoedde ik ook inderdaad, maar ToFast heeft hierboven een interessant punt gemaakt dat veel oled TV's ook 1440p ondersteunen en dat icm 120Hz, dat lijkt mij op zich toch een interessante use case.
Laten ze eerst maar eens zorgen dat de ps5 overal normaal voorradig is, schijnbaar heeft dat geen prio meer sinds ze na launch al zulke goede cijfers hadden.
Zolang Sony zelf geen chips maakt kan Sony daar weinig aan doen.
Toch vraag ik mij af of dat de enige reden is de xbox serie x komt wel af en toe steeds in kleine batches beschikbaar. De ps5 gewoon helemaal niet.
De ps5 gewoon helemaal niet.
Ik snap je sentiment, en tis echt heel moeilijk om em te pakken te krijgen, maar dit is niet zo. Een paar weken geleden was er nog een uitnodiging vanuit Sony om een PS5 te kopen. Coolblue heeft een actie lopen.

Nogmaals ik ben t met je eens dat het ding belachelijk moeilijk te kopen is.
Ik vind Sony de hele tijd wel wat laat met firmware dingen, is blijkbaar niet zoveel ontwikkelcapaciteit voor ofzo.
Anoniem: 159816 @paltenburg28 juli 2022 14:36
Geen softwarebedrijf, dan krijg je dat.
Heeft er niks mee te maken. Zij hebben gewoon hun eigen afdelingen die puur en alleen toepassingen maken voor het OS. Het is eerder het OS die standaard bepaalde features niet ondersteunen en meer getest moeten worden, dan dat ze het niet zouden kunnen ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 23 juli 2024 07:54]

Anoniem: 159816 @Morkatog28 juli 2022 13:53
Ze moesten hun launch target halen met de PS5 en daardoor zijn bepaalde features blijven liggen (VRR, 1440p, 3rd party SSDs etc). COVID had een behoorlijke impact op de development van deze generatie consoles. Hetzelfde geld voor de Series consoles waar bijvoorbeeld de interface 1080p was.
Anoniem: 221563 @Morkatog28 juli 2022 14:05
was er een reden dat dat niet eerder ondersteund werd
Gezien de meeste mensen een console aansluiten op een TV, en TV's over het algemeen van 1080p naar 2160p 'springen' en geen 1440p heeft die resolutie een lagere prioriteit. Wat dat betreft kan ik wel begrijpen dat hij pas later kwam.

Alleen zie ik niet wat de impact van 1440p is dat het zo lang heeft moeten duren.
Gewoon luiheid. Bij de ps4 pro was het ook al niet mogelijk.
Leuk dat ze wat proberen met die sociale features, maar Discord integratie is echt nog een groot gemis vooral gezien hoeveel crossplay er de laatste tijd beschikbaar is.
Is dat iets wat Sony beloofd heeft toe te passen of gewoon een wens van de gamerfolks?
Beide :)
Toen zei Sony ook dat Discord beschikbaar zou komen voor PlayStation-consoles, wat nu niet het geval is. Het is onbekend of en wanneer dat gaat gebeuren.
nieuws: Discord-gebruikers kunnen PSN-account koppelen en gameactiviteit tonen

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 07:54]

En vervolgens rent Microsoft ze voorbij....
maargoed, zo houden ze elkaar in evenwicht.
Met een implementatie waar je ook nauwelijks wat aan hebt. Die samen werking tussen Discord en PlayStation gaat gezien hun aankondiging wel verder dan wat we nu net zagen op de xbox.
Qua gemis van Discord kan ik zeker goed begrijpen want ik heb een paar maanden terug voor het eerst Discord vanwege voice-chat gedaan in GTAO voor de Cayo heist en dat verliep heel goed én ook nog eens privé dus niet dat iedereen in de sessie je kan horen. En dat was op de pc.

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 23 juli 2024 07:54]

Variabele refreshrate werkt niet op 1440p, zo waarschuwt Sony.
Dit is dan wel heel jammer...
Ja, en weer een vaag verhaal. Xbox ondersteunde VRR en 1440p out of the box, ook in combinatie. Waarom dit voor Sony allemaal zo moeilijk is, Joost mag het weten.
Omdat de Xbox op DirectX werkt en makkelijk over te nemen is van Windows. Sony heeft eigen API waar het gewoon vanaf begin af aan ontwikkeld en getest moet worden.
Dus Sony’s eigen API’s zijn inferieur aan DirectX?
Volgens mij zeg ik dat nergens. Ik verklaar alleen waarom het bij de ps5 langer heeft geduurd.
Inferieur is heel subjectief. Ze missen bepaalde functies. Of jij (of wie dan ook) dat inferieur vindt mag je zelf weten :9
Minder robust in ieder geval
Grappig, Sony's API's staan juist bekend om zijn flexibiliteit namelijk in tegenstelling tot DirectX (zeker 12) wat vandaag de dag nog steeds een draak is van een API. Maar om bij een missende feature meteen te zeggen dat een hele API inferieur is....tuurlijk.
Klinkt als een behoorlijke ontwerpfout als je bepaalde functionaliteit niet bruikbaar maakt op andere resoluties. Dat wil zeggen dat hun VRR implementatie met opzet zo ontworpen is dat het alleen met bepaalde resoluties werkt. Geen idee waarom ze dat gedaan hebben, de HDMI 2.1 standaard specificeert voor zover ik weet geen resolutie eisen voor VRR.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 159816 op 23 juli 2024 07:54]

Dat klinkt inderdaad een beetje als software schrijven voor Windows 98. Pixels mappen. Gaat de resolutie omhoog? Dan wordt het programma gewoon kleiner weergegeven. Ik dacht dat we van die ellende toch inmiddels wel een beetje af waren.

Maargoed, er zijn ook moderne game-engines die zichzelf vast hebben gezet aan een renderfrequentie. Ga je van 30Hz naar 60Hz, dan wordt de game gewoon twee keer zo snel.
Vrij "simpel": De huidige (en vorige) generatie Xbox draaien een host-OS (als ik het me goed herinner gebaseerd op Windows 10 core), en de games draaien in een eigen virtuele machine. Door het Windows host-OS worden veel 'standaardfeatures' afgehandeld en ondersteund en kan men ook makkelijker meeliften op ontwikkelingen op dat vlak. Sony kiest er al jaren voor om steeds voor elke generatie console het OS (praktisch) weer van de grond af op te bouwen (waar men ongetwijfeld zelf goede redenen voor heeft).

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 23 juli 2024 07:54]

Kleine correctie:

Van de grond af aan op bouwen is geen sprake. Het PlayStation OS is al sinds de PS3 gebaseerd op o.a. FreeBSD. De PS5 gebruikt vermoedelijk FreeBSD 12 als basis.
Ah ja, dat klopt! (alhoewel ik me afvraag hoe erg men dat nog stript, hehe)
Waarschijnlijk is het een beperking van de VRR implementatie die Sony gebruikt. De PS5 heeft de HDMI 2.1 VRR standaard en niet de VESA of AMD FreeSync standaard. De XBox ondersteund HDMI 2.1 VRR en FreeSync.
Eindelijk! Ik heb een 1440p scherm gekocht voordat de ps5 uitkwam, omdat ik wel uitging van de ondersteuning. Plus dat de ps5 te zwak is voor 4k 120fps.

Edit:

Te vroeg gejuicht....
"
Variabele refreshrate werkt niet op 1440p, zo waarschuwt Sony. Die functie doet het alleen op 1080p- en 4k-resoluties. "

Wat een gelul zeg.

[Reactie gewijzigd door zlpsycho op 23 juli 2024 07:54]

Maar, wat betekent dit dan concreet? VRR werd tot voor kort toch pas ondersteunt, en dat varieerde toch per game? Ik kon voor VRR er was Horizon nog op 60FPS spelen.

Of ben ik volledig abuis?
Nou free sync en g sync werkt dus niet op de ps5. Alleen VRR. Dat houdt in dat op 1440p je geen hogere framerate dan 60 kan krijgen.
Misschien is dat alleen in de beta zo?

Edit: Deze beta zal meerdere beta releases krijgen namelijk voordat die live gaat in september.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 23 juli 2024 07:54]

Mooie toevoeging! Veel gamers hebben 1440p monitoren, waarvan veel geen 4K signaal accepteren. Voor hun zal dit echt een grote verbetering zijn. Voorheen konden ze dan namelijk alleen kiezen voor 1080p. 1440p is dan toch wel echt een stuk mooier.
Ook zullen games steeds zwaarder worden dus het is ook goed voor als er games komen waar de ps5 geen 4k kwaliteit meer haalt dat er dan nog 1440p is en het niet meteen naar 1080p moet, al had ik wel verwacht dat dat er altijd al was.
Veel games zijn echt geen native 4K hoor maar upscaled 1440p ofzo.
Geen console gamer zeker? Op de PS5 en XBSX heeft vrijwel elke game een performance mode (1440~ met upscaling en hogere framerate) en een quality mode die vrijwel altijd native 4K is rond de 30fps. De meeste games hebben in quality mode een stabiele native 4K die nooit verlaagd wordt.
Er zijn er ook zat met dynamische resolutie die ergens rond 1800p zweven. 4K is meestal alleen als je genoegen neemt met een 30FPS lock.

Niet dat het uitmaakt. 4K is eigenlijk een veel te hoge resolutie voor de meeste TV's gezien de kijkafstand. Ik denk dat 1440p meer dan genoeg zou zijn voor een TV onder de 50".

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 07:54]

Waarom maak je aannames voor wat andere mensen wel en niet kunnen zien? Ik zie het verschil tussen native 4K en een lagere resolutie (waaronder 1800p) op mijn televisie makkelijk. Ik zie het op mijn 65” tv in de woonkamer en ook op de kleinere 48” tv in mijn kantoor. Alleen al omdat een niet-native resolutie op elke tv/monitor ietwat wazig is. Wellicht dat je gelijk zou hebben dat het verschil tussen 1800p en 2160p niet zichtbaar zou zijn als je een native 1800p scherm zou hebben; maar die bestaan niet. Op een 4K scherm ziet elke niet-native resolutie er wazig uit simpelweg als gevolg van dat de resolutie niet-native is.

Door de jaren heen zijn er altijd mensen die zeggen dat je X niet kan zien. 15 jaar geleden zij iedereen dat het menselijk oog niet meer dan 30hz kon zien dus dat 60hz onzin was. Daarna dat je het verschil tussen 60hz en hogere refresh rates niet kan zien. Ook voor resoluties was het steeds hetzelfde verhaal, je ziet het verschil tussen 720p en 1080p niet; je ziet het verschil tussen 1080p en 4K niet, enz, enz. En ook altijd met de insteek ‘niemand kan het zien, dus jij hebt het niet nodig’.

Mijn advies, hou het lekker dicht bij jezelf. Als jij het niet kan zien is dat prima voor jou, dat scheelt ook enorm want dan kan je prima goedkopere schermen kopen met lagere resolutie. Maar ik (en vele andere) kunnen het verschil prima zien. Het is namelijk nogal duidelijk, óók van normale kijkafstanden.
Echt hoor, bij dat soort reacties is mijn eerste gedachte altijd "goh, tijd voor een bezoekje aan de opticien?" De enige die ik consistent lagere resoluties zie gebruiken zijn mensen met héle slechte ogen of starre brilweigeraars.
Zijn de meeste TV's tegenwoordig nog onder de 50" dan? De LG OLED die ik heb was er, in ieder geval op dat moment dat ik hem kocht, alleen in 55" of groter beschikbaar. Kleiner lijkt me dus eerder de uitzondering dan de regel, maar ik kan me vergissen, natuurlijk.

Overigens ben ik het verder wel met je eens: die hogere resoluties hebben zo goed als geen zin of meerwaarde op kleinere schermen.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 23 juli 2024 07:54]

Nee, maar het verschil tussen interne resolutie 1800 en 2160 zal je niet zo snel opmerken.
Daar was ik het ook mee eens, hè? Ik vroeg me gezien je opmerking alleen af of de meerderheid van de verkochte TV's kleiner is dan 50".
Ik zie in de Pricewatch nog wel wat tussen de 40 en 50" staan ja. Hoewel 55 het meest populaire formaat lijkt.

Maar mijn punt is meer dat het hele "4K native" gebeuren wat onnodig is. Je kunt veel beter die extra frames pakken voor beeldkwaliteit.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 07:54]

Ook wel mee eens, ja. Al moet ik toch zeggen dat, in ieder geval op 55 " de Forza Horizon games er toch echt wel wat appetijtelijker uitzien in quality mode... ;)
4K is eigenlijk een veel te hoge resolutie voor de meeste TV's gezien de kijkafstand
Da's een te sterke uitspraak.

In de meeste huishoudens staat de TV voor zijn diagonaal iets te ver om 100% baat te hebben bij de UltraHD-resolutie, maar zelfs als ze geen 100% baat hebben, hebben ze meer dan 0% baat, dus blijft het scherper dan FullHD.

Deze uitspraak houdt geen rekening met huishoudens die dichterbij hun TV zitten dan doorgaans als gemiddelde wordt aangenomen, én het houdt geen rekening met het feit dat er genoeg mensen zijn wiens ogen een hogere resolutie hebben dan 20/20, 6/6 of eender welke andere verhouding die moet duiden op "goed zicht".
Zelfs de quality modus bij veel games gebruikt een variable resolutie (met 2160p als piek).
De interne resolutie werd sowieso bepaald door de game, het enige verschil is dat er geen 1440p output ondersteund werd.
Aangezien het in 4K gerenderd wordt en dan teruggeschaald naar 1440p maakt het niet uit
Games die 1440p ondersteunen, kunnen vervolgens op een native resolutie van 2560x1440 pixels gerenderd worden. In andere gevallen wordt de game gerenderd op 4k en vervolgens teruggeschaald naar 1440p
Beide is mogelijk :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 07:54]

Veel gamers hebben 1440p monitoren
Dat is een beste aanname zeg! We hebben het hier over een console. Niet over een pc. Meeste consoles hangen nog altijd aan een TV. En ben stiekem wel benieuwd naar de getallen van die "veel gamers" met een 1440p monitor voor hun console
Ik zei niet dat veel console gamers een 1440p monitor hebben, maar veel gamers. Daaronder vallen dus ook pc gamers die ook een console hebben, en dat is een flink grote groep. Voor al die gamers met een 1440p monitor hebben is het leuk dat deze functie er komt. (Bijvoorbeeld om even de ps5 aan hun pc monitor te hangen als de partner die avond de tv wil gebruiken of iets dergelijks)

[Reactie gewijzigd door BurrowedLurker op 23 juli 2024 07:54]

Ik denk dat jij je heel erg verkijkt op het publiek van consoles. Dit Tweakers kringetje hier, is een niche groep. Misschien wat luid, maar niche non the less
Luid is een Understatement.. het is eerder een Cult die zichzelf opvreet }> die hele The last of us Remake discussie heeft al vele offers gekost en dan moet het nog uitkomen dus ben benieuwd als de reviews komen.
Mooi, want naar mijn mening is de PS5 echt een 1440p machine. Native 4k met 60 fps laat staan 120 fps is vaak niet haalbaar. Best vaak worden games weergegeven op 1700 / 1800p volgens digital foundry. 1440p met strak 120 of 144 fps zou nu dan wel haalbaar moeten zijn toch?

[Reactie gewijzigd door BlueBird022 op 23 juli 2024 07:54]

Ok en met welke TV heb jij een native resolutie van 2560x1440? De overgrote meerderheid gebruikt een TV met zn PS5. Een zeer kleine minderheid gebruikt een gaming monitor en dan daarbinnen ook nog eens 1440p. Deze feature is dus alleen voor die doelgroep. Nu krijg je namelijk een 1080p beeld als je op een 1440p monitor speelt. Dus met de nieuwe update krijg je in elk geval 1440p native, wat veel strakker zal zijn dan 1080p uitgerekt in 1440p. Daarbij verlies je wel weer VRR, wat met uitstek een reden is om een gaming monitor te kopen juist.

Fijn dat het komt, maar de gros van de mensen zal hier alsnog niks aan hebben, omdat die op een 4K TV spelen. Daar wordt de game gewoon geupscaled.

Er zijn wel TV's die 1440p kunnen weergeven overigens (mijn TV kan dat ook), maar wat win je ermee als je TV eigenlijk native 4K is. Ergens wordt iets of opgeschaald of uitgerekt.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 23 juli 2024 07:54]

Genoeg monitors die 1440p resolutie hebben en zeker niet alle gamers gebruiken alleen een 1080p en 4K TV monitor/tv.
Vind het toch een 'beetje' de omgekeerde wereld. Ik heb juist een pc op m'n tv aangesloten. Een console op een monitor vind ik dan toch bijzonder.
Op de bank 8 uur lang gamen is niet echt goed voor je lichaam.

Ik game op een goeie ergonomische bureaustoel met een monitor aan mijn PS5.

Plus ik zit veel beter in shooters
Is dit van enig nut voor iemand met een 4K monitor? Kan ik dan bv HFW spelen op 1440p ipv 1080p modus, of werkt dat zo niet?
Ik quote het artikel even:
Games die 1440p ondersteunen, kunnen vervolgens op een native resolutie van 2560x1440 pixels gerenderd worden. In andere gevallen wordt de game gerenderd op 4k en vervolgens teruggeschaald naar 1440p, wat moet zorgen voor betere anti-aliasing
Het lijkt er dus niet op dat deze optie nut heeft voor iemand met een 4K scherm. Volgens mij is de quote wel wat te kort door de bocht, want het merendeel van de games wordt niet in native 4K gerenderd. Het zou mooi zijn als je de PS5 kan dwingen in 1440p te renderen en die resolutie uit te sturen, ook al wordt de game normaliter in een hogere resolutie gerenderd. Dat kan tot betere performance leiden. 1440p vind ik namelijk een mooie sweetspot tussen scherp beeld en performance bij de PS5. Toegegeven, dat heeft in feite alleen zin bij games met unlocked framerate en/of die net steady 60fps draaien op een resolutie hoger dan 1440p. Bij sommige PS4pro games was dat volgens mij wel mogelijk, door de PS4pro een 1080p signaal uit te laten sturen.

Wat de PS5 waarschijnlijk gaat doen is in de hogere resolutie renderen, dat terugschalen naar een 1440p signaal en dat naar de tv sturen (ook wel super sampling genoemd). Dat levert wel een scherper plaatje op dan native 1440p
Nee. Dit is hoofdzakelijk bedoeld voor schermen met een native 1440p resolutie.

Games op consoles bepalen normaliter hun interne render resolutie niet aan de hand van de output resolutie, de output resolutie is het gene wat jij als gebruiker in het dashboard/menu van een console instelt. Steeds vaker zie je wel dat games, ingame, opties aanbieden om de render resolutie aan te passen.

Vroeger gebeurde het wel vaker dat games de render resolutie bepaalde aan de hand van de output resolutie, met name op de PS3 was dit populair onder devs, maar dat is gelukkig (op enkele uitzonderingen na) een stille doodgestorven en bieden games gewoon ingame opties aan ipv verwachten dat jij system-wide instellingen aanpast.

Het grote voordeel hiervan voor 1440p scherm eigenaren heeft een paar kanten: (in een notendop)

1) Niet alle 1440p monitoren accepteren een 4K signaal, je wordt dan gedwongen om 1080p te versturen vanaf de PS5 wat de monitor dan weer naar 1440p upscaled.
2) Niet alle 1440p monitoren die wel 4K accepteren, accepteren 4K@120Hz
3) Veel games worden op een aparte resolutie intern gerenderd (denk aan bijv. 1800p). Dan heb je twee mogelijk opties. a) De PS5 upscaled het naar 4K en de monitor downscaled dat weer naar 1440p. b) De PS5 downscaled het naar 1080p en de monitor upscaled het weer naar 1440p.
Geen beide is ideaal en introduceert onnodig kwaliteit verlies. Als je 1440p als output optie hebt dan hoeft er maar één keer een down-/upscale actie uitgevoerd te worden wat de beeldkwaliteit ten goede komt.

Render resolutie != output resolutie

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 07:54]

Zelfs al had HFW een 1440p output modus. De upscaler die in de game zit zal denk ik vele malen beter zijn dan die van de TV zelf.
Beter laat dan nooit. Betekent dat ik straks ook een PS5 revisie zal aanschaffen. Was voor mij de enige echte dealbreaker.
Laat Sony en Microsoft maar eens de focus leggen om hun laatste consoles echt next-gen te maken. Tot nu toe runnen alleen hun eigen (nieuw) games alleen op 60 FPS. De meeste third-party games runnen vaak nog op 30 FPS wat echt niet te doen is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.