Sony heeft 20 miljoen PS5's verkocht en belooft betere verkrijgbaarheid

De PlayStation 5 van Sony is wereldwijd 20 miljoen keer verkocht. Dat getal meldt Sony zelf aan GamesIndustry.biz. Ook belooft het bedrijf een 'significante versnelling' in consoleproductie om te zorgen dat er meer PS5's beschikbaar komen.

GI.biz schrijft verder dat 'de wereldwijde chiptekorten ervoor zorgden dat Sony deze verkoopcijfermijlpaal niet eerder heeft kunnen bereiken'. Onduidelijk is of dat de lezing is van GI.biz zelf of van Sony, maar getuige het feit dat de PS5 telkens snel uitverkocht is tenzij winkels hem voor ver boven de adviesprijs verkopen, lijkt het erop dat de productiecapaciteit inderdaad nog altijd als flessenhals fungeert. Sony sprak eerder al verwachtingen uit wat betreft versnelling van productie, maar is ditmaal stelliger en richt zich daadwerkelijk tot de consument.

Sony meldde vorige maand ook dat de PS5 de mijlpaal van 80.000 bereikte in 82 minuten, ten tijde van zijn release in november van 2020. Dat wordt vergeleken met de PS4, die over datzelfde aantal negen dagen deed.

Het melden van PS5-verkoopcijfers roept meteen om een vergelijking met de grote concurrent: de Xbox Series. Het lastige daaraan is dat Microsoft al sinds jaren de verkoopcijfers van zijn console niet meer deelt. In januari van dit jaar kwam Xbox-topman Phil Spencer wel met de melding dat de Xbox Series meer dan de Xbox 360 geleverd was in dezelfde periode. Dat betekende op dat moment dus 'meer dan 12 miljoen keer'. Ook de Xbox Series kan de vraag niet bijbenen wegens de aanhoudende chiptekorten.

AMD-voorvrouw Lisa Su meldde in september van vorig jaar dat ze verwacht dat de chiptekorten aanhouden tot 'in de tweede helft van 2022'. Dan is de verwachting dat de productiecapaciteit toeneemt, niet dat de vraag afneemt. Sony's uitspraken tegenover GI.biz lijken daar dus op aan te sluiten.

De twee PlayStation 5-varianten

Door Mark Hendrikman

Redacteur

05-06-2022 • 11:57

305 Linkedin

Reacties (305)

305
296
165
1
0
59
Wijzig sortering
Ik liep laatst de lokale Mediamarkt binnen en daar lagen er gewoon 4 klaar om meegenomen te worden.

Je moest er natuurlijk wel even 770 euro voor aftikken omdat er wat gebundelde rommel bij zat.

Echt ongelofelijk..
Bij het MM filiaal waar ik werkzaam ben hadden wij begin deze week 4 volle pallets geleverd gekregen, +/- 35 stuks totaal. Laatste tijd zien we de leveringen vaker voorkomen en in veel grotere aantalen per levering.
Welk filiaal is dit. Ben al even op zoek naar een playstation
Ik was gisteren in het filiaal in Ede, daar stonden nog zeker 20-30 dozen in de winkel. Inderdaad een bundel van €744. Jammer, want als ze in de losse verkoop waren gegaan, had ik er een gekocht.
Waarom zou je als winkelier de boel goedkoper aanbieden als je de duurdere bundels (met waarschijnlijk een hogere procentuele marge) makkelijk verkoopt?
Integriteit en respect voor de klant misschien? Ik roep maar wat geks :')
Waarom verwacht je dat bij een keten als MediaMarkt? Die waarden zijn al jaar en dag exclusief het domein van de boutiekjes.
Integriteit en respect voor de klant misschien? Ik roep maar wat geks :')
Snap niet helemaal wat je bedoeld?

De winkelier krijgt wel de bundels wel aangeleverd en geen losse. De bundels krijgen ze toch wel verkocht
Is dat zo? Waarom verkopen amazon en bol.com dan wel losse. Ik heb mijn "bundel" via nedgame en kreeg ik gewoon een grote doos met daarin los de PS5 games, extra controller en de PS5 (in eigen doos). Had het idee dat ze bij nedgame de bundels gewoon zelf verzinnen (zodat ze 80 euro voor miles morales kunnen rekenen terwijl die op veel andere plekken al voor 35 euro te krijgen was).
Waarom zou je als winkelier de boel goedkoper aanbieden als je de duurdere bundels (met waarschijnlijk een hogere procentuele marge) makkelijk verkoopt?
toen ik vorige zomer mijn PS5 kocht was de prijs van de bundel exact hetzelfde als je de retail prijs van alle componenten bij elkaar op telde. Ze maken natuurlijk wel marge op alles, maar geen schoftigere scalping zoals amazon.nl een keer deed met een losse PS5. (en dat was echt amazon.nl zelf als verkoper).

Ik vind het prima dat ze bundles doen om scalpers het leven zuur te maken.
Had enkele maanden terug een set gekocht bij de MM hier in België, waren ze vergeten om alles in een bundel te stoppen op de factuur. De 'verplichte' controller en game werden de dag erna geruild en heb netjes mijn geld teruggekregen. Ben wel even naar een ander filliaal gereden, maar was geen enkel probleem.
In feite lijkt iedere MM filiaal nu gewoon PS5 bundels op voorraad te hebben.

Zou alleen fijn zijn als die bundel zonder die cheapo accessoires pakket kwam die niemand wil.

PS+, 2de orginele controller en eventueel een game bij kan opzich nog wel (al is dat ook gewoon misbruik maken van de situatie)
Maar daaruit bestaan de meeste bundels ook, 2e controller, PS+ en extra game als je dat los koopt ben je meer kwijt. Zou me niet eens verbazen als dit gewoon vanuit Sony komt.
De MediaMarkt bundelt het zelf ook nog eens met goedkope en onnodige Qware meuk, en vraagt dan 700+ euro voor iets wat in totaal misschien 600,- waard is.
In principe is dit toch gewoon koppelverkoop?
Nee om meerdere redenen. Het is een bundel en het product (de PS5) is ook als niet bundel te koop, en de PS5 werkt ook zonder de extra aangeboden producten.
Je kan op Tweakers V&A of op Marktplaats tegenwoordig goedkoper een PS5 kopen, dan tegen de scalp-prijzen van Mediamarkt.
Het is inderdaad bijna niet te doen, na bijna twee jaar ben ik ook maar (op aanraden) deze Telegram groep gejoined: https://t.me/puvoorraadchecker binnen een maand had ik een PS5
Dat ga ik hier niet delen wegens privacy redenen.
En hoe dan? Als iemand de link tussen jouw profiel en je eigen identiteit kan leggen kan iemand ook bedenken bij welke MM je werkt. Maar als het goed is kan dat niet.
Andersom lijkt me nog lastiger. Want dat je bij een bepaalde MM werkt zegt hooguit dat je indezelfde stad woont.

Maar goed, het is je goed recht. Ik zou @Son Gokou een dm sturen ;)
Je bedoelt eerder dat als je bedrijfs informatie deelt dit jouw job kan kosten.
Komen ze ja niet achter.
Gek dat jij -1 krijgt en degene die het niet doet vanwege privacy +1. Het zou andersom moeten zijn.
Ik begrijp het wel waarom raider009 het niet deelt.

Mensen die het minder goed met je voor hebben, kunnen jouw reactie(s) waarin je een uitglijder maakt (en/of metadata zoals de datum & tijdstip van het posten), prima tegen jou gebruiken.

Je wilt daarom ook (toekomstige) vijanden zo min mogelijk munitie geven.
Dat niet eens, maar waarom zou iedereen hier moeten weten dat raider009 een medewerker is bij MM vestiging XX. Dat is als je even je best doet al snel te koppelen aan de persoon zelf. Daar zou ik ook niet op zitten wachten.
Hallo? Waarom zou vertellen welk filiaal het is? Dan weet je direct waar hij werkzaam is en waarschijnlijk ook de regio waarin hij woont. Zo makkelijk doe je privacy de doek om en ik begrijp @raider009 100%.
Vreemd om iemand die opkomt voor diens eigen privacy een -1 te willen geven. Zeker op een site als Tweakers waar privacy zo hoog in het vaandel gedragen wordt.
Zoals de waard is...
Dat is mooi. Nu zou het alleen nog fijn zijn als klanten niet meer die rommel erbij hoeven te kopen..
De Mediamarkt in België verkoopt ze vaak wel gewoon los.
Zal nog wel even gaan duren voordat die bundels er uit gaan. De marge die zij daarop draaien gaat echt door het dak en dat willen ze zo lang mogelijk uitmelken natuurlijk. Verwachting is wel dat wanneer er gewoon stabiele voorraad is dat ze dan ook gewoon los te koop zijn.
En dan koop ik hem zeker niet bij MM...vreemd dat er geen acties zijn opgestart om MM overal 1* beoordelingen te geven...
Kijk eens even bij de reviews van mediamarkt op tweakers. Genoeg 1 sterren te vinden. Online bestel ik nooit meer, voorraad die niet klopt, bestellingen die zonder reden geannuleerd worden. Geen goed woord over te zeggen.
Maar dat is gewoon misbruik maken van het reviewsysteem en mag wat mij betreft ook gewoon afgestraft worden. Het zorgt ervoor dat het review systeem niet meer betrouwbaar is.
Lijkt MaxICT wel...ook dat soort klachten aan de lopende band.
Tja, die keuze ligt bij jouzelf :)
Er zijn meer winkels dan MM waar je wel een losse kan kopen, dus gewoon links laten liggen bij MM als je niet aan staat.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 5 juni 2022 15:39]

Neem dan ook even alle andere winkels mee die dit doen. Nedgame, Game Mania, Intertoys, Coolblue etc. De enige die het niet doet is Bol en Amazon zover ik weet.
Ze gebruiken allemaal de schaarste om aan koppelverkoop te doen. Of het nu van Sony is of niet, zou allemaal afgestraft moeten worden.
Mensen afstraffen voor iets waar ze niks aan kunnen doen, je bent boos op de verkeerde mensen vriend. Je kan je woede beter op scalpers richten, het is hun schuld dat winkels genoodzaakt zijn die bundels te maken. Je wordt echt niet blij als je als winkel een palletje playstations binnenkrijgt waarvan er meteen 10 of 20 naar één klant scalper gaan. Die consoles moeten naar klanten, niet een of ander bedrijf of handelaartje.

[Reactie gewijzigd door Armselig op 5 juni 2022 16:57]

Boos is een zwaar woord. Ik heb er al 1 staan. Winkels maken er gebruik van met het excuus dat het is om scalpers te voorkomen. Scalpers kopen gewoon die bundels op want de winst is alsnog groter dan de kosten.

Winkels kunnen gewoon makkelijk een 1 console per klant manier invoeren. Via e-tail makkelijk in te regelen en in de winkel al helemaal.

Leer mij retail kennen, heb jaren in de business gewerkt. Dit is gewoon koppelverkoop met een makkelijk excuus, ook richting personeel.
Winkels kunnen gewoon makkelijk een 1 console per klant manier invoeren. Via e-tail makkelijk in te regelen en in de winkel al helemaal.
Ik denk dat scalpers tegen gaan toch moeilijker is dan dan je denkt. Voor online kunnen ze meerdere emailadressen hebben, meerdere bankrekeningen hebben en bij andere mensen (die geen gamers zijn) ook laten bezorgen (met misschien een kleine vergoeding). Daarnaast stel dat het lukt om echt 1 per klant te doen dan zijn er genoeg winkels die het verkopen en dus kunnen ze toch evengoed een voorraad aanschaffen. Want de winkels delen niet met elkaar wie er 1 gekocht heeft.

Voor retail kunnen ze gewoon een aantal familieleden, vrienden, kennissen of buren meenemen die er elk 1 kopen. Of als je snel genoeg ben een paar keer heen en weer lopen (en bij een andere kassa afrekenen).
Je maakt het ze moeilijker. Ik ken gewone jongens zoals jou en ik die nu ook scalpen via die telegram groepen. Het is zo makkelijk. Als je 1 per klant verkoopt. Hou je alleen de profs (en grotendeels criminele, als je zoveel verschillende ID’s en bankrekeningen hebt) over. Dat zijn al aardig wat extra ps5’s die naar gamers gaan.
Waarom ben je crimineel je meerdere bankrekeningen hebt :?

En ID’s er zijn meer hondjes die Fikkie heten. Webshops mogen niet om een ID vragen en er zijn meer mensen met dezelfde naam dus succes dat reguleren. “sorry meneer Janssen u mag geen PS5 kopen omdat er al een meneer Janssen een PS5 bij ons gekocht heeft :+”
Ik heb het over scalpers die grote hoeveelheden afnemen.
Alsof scalpers niet gewoon de bundel kopen, de PS5 met een grotere marge verkopen en vervolgens (in het ergste geval) de gebundelde artikelen bij het grofvuil zetten. Dan zit de mensheid weer met een grotere afvalberg.
Je kan er als winkel ook gewoon één per persoon verkopen?
Sinds wanneer is winstmaximalisatie strafbaar?
Heb nergens gezegd dat het strafbaar is.
Zeker met "producten" als game klaar maken.... ernstig
Doen ze dat niet om scalpers tegen te gaan, want willen die niet alleen een losse bak?
Welk weldenkend mens gaat uberhaupt naar de mediamarkt?
Ik zou je een beargumenteerd antwoord kunnen geven als je geen passieve agressie zou gebruiken, daar kies je helaas niet voor wat voor mij betekent dat je niet geïnteresseerd bent in een antwoord maar je alleen maar je mening wilt geven en voor de negatieve aandacht kiest...ik pas.
Ahhh, dus omdat ik iets claim, kunt u niet objectief een goed antwoord geven? Klinkt meer alsof je die niet hebt.
Klopt niet! In de Belgische Mediamarkt winkels worden deze ook in bundels verkocht.
Ik heb niks tegen bundels zolang ze er geen cheap Qware rommel insteken
Echt ongelofelijk..
4 gewoon op voorraad? Dat is idd ongelooflijk. Waren het geen lege dozen?
Dat vraag ik mij ook af. Ik heb al meerdere keren meegedaan aan een loting, en krijg iedere keer een jammer joh, u bent niet ingeloot in de mail.

Een andere site had beloofd een flink aantal PS5 disk editons tussen 20.00 en 21.00 op hun site te zetten. En warempel, ik zag hem online komen na een uur lang F5 in te rammen, en voordat ik kon bestellen waren ze al door de voorraad heen. Minder als 10 seconden en de boel is gescalped.

Ik ben er al overheen. Ik hoef geen PS5 meer. Ik heb een PC en als ik wil stream ik het wel naar mn TV.
Als je nu nog geen ps5 hebt kunnen bemachtigen dan doe je echt iets verkeerd. Vaak genoeg dat deze op amazon langer dan 20 min. Te koop is, gewoon telegram installeren en jezelf toevoegen aan een PS5 stock alert. Zodra je een bericht krijgt dat er voorraad is kan je direct bestellen. Laatste paar weken is er sowieso overal veel voorraad.
Wat als je een PS5 wil (niet de digitale editie) zonder extra's voor de adviesprijs? Zijn die al af en toe verkrijgbaar of zijn het allemaal bundels en prijzen ver boven de adviesprijs?
Bol verkoopt ze soms.

Als je Amazon Prime afsluit bij alle landen (want dat vertelt @Ghost babel er niet bij) + je op de stockalerts wacht en het blijft proberen, is het mogelijk om een PS5 tegen adviesprijs te kopen. Je betaalt dan wel nog het BTW-verschil tussen NL en DE/FR verzendkosten of eventueel de douanekosten uit de UK, dus je zit al snel 5-50 euro boven 'adviesprijs'.

[Reactie gewijzigd door Richh op 5 juni 2022 16:00]

Je kan gewoon een proefabonnement afsluiten op het moment van bestellen. Wanneer je de bestelling hebt geplaatst kan je hem direct opzeggen. Heb je geen kosten aan.

Ik heb bij de of fr nooit BTW verschil moeten betalen.
Als je daar dan nog langs moet klikken ben je naar mijn ervaring te laat, maar wellicht lukt het tegenwoordig wel :)

Ik dacht dat het btw verschil was omdat verzenden met Prime immers gratis zou moeten zijn. Voor €499 lukt het mij niet bij DE of FR, het is al snel €505/508 ofzo.
Je kunt ook gewoon prime eerst betalen en daarna annuleren. Dan wordt het gewoon terugstort.
Welk BTW verschil met FR? Je bedoelt de verzendkosten denk ik die je in FR betaald.
Zelfde met IT, alleen hebben ze daar hoger tarief en kom je dus relatief gezien niet zo veel hoger uit dan MSRP.

Verder begint Amazon steeds meer region lock toe te passen en gaan ze nu ook over op bundel verkoop (met voucher in doos, dus niet te annuleren). In USA zijn ze zelfs begonnen met loting.
Op Amazon.de wordt er wel een BTW correctie toegepast omdat ze daar een lagere BTW hebben.
Wacht kan je weer prime afsluiten van andere landen? Dacht dat het niet meer kon.
Ik heb er 1 via de telegram manier kunnen bestellen bij bol. Dat is ook zonder troep erbij. Zorg er wel voor dat die apps jouw account kennen. Zodat je meteen op bestellen link kan klikken zonder adres en betaalgegevens in te hoeven voeren.
Of je geeft gewoon niet toe aan die oplichtingsbundels van de mediamarkt.
Er is meer dan alleen mediamarkt. Amazon heeft geen bundels maar enkel losse ps5's
Amazon.nl heeft zelden voorraad.
Ja en wie wil dat? Ook Prime abonnement verplicht.
Waarom zou je dat niet willen? Je kan gewoon 7 dagen een gratis proefabonnement nemen en daarna direct opzeggen. De volgende dag heb je de console dan binnen. Wie dat wil? Diegene die een ps5 console wil.

Je bent nu wel aan het zoeken naar problemen.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 5 juni 2022 15:35]

Bedoel je niet 30 dagen proefabonnement? Ik had een 2-3 maanden terug 30 dagen gratis Amazon Prime kunnen proberen omdat ik graag naar Dr. House wilde kijken. Misschien is ondertussen aangepast naar 7 dagen?
Ohh ja excuus. Ik denk dat ik het verwar met iets anders. Je hebt gelijk het is 30 dagen proef.
Prime kan je niet meer afsluiten van andere landen.
Ja dat kan wel. Paar weken geleden nog een ps5 besteld bij Amazon UK. 7 dagen gratis proefabonnement genomen op prime.

Wel even een uk adres invullen bij factuuradres. Maar dat kan ook een lokale McDonald's zijn. Wel je afleveradres uiteraard het nl adres pakken ;-)

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 5 juni 2022 16:24]

Ja blijkbaar. Op pepper werd telkens vertelt dat het niet meer kan. Bestel veel bij de Duitse site.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 5 juni 2022 16:26]

gewoon de proefperiode van Prime UK starten en bestellen. Na ontvangst van de console proefabo weer geannuleerd.

Onlangs op die manier een PS5 disc voor mijn schoonbroer weten te scoren.
Dat is vandaag de dag niet meer waar helaas. Amazon verkoopt nu ook regelmatig een PS5 met digitale voucher voor Horizon forbidden west bijvoorbeeld voor 570 euro (Amazon DE & ES). Ook steeds vaker dure sets met extra controller en 2 games. Voorheen hadden ze wel vrijwel altijd losse PS5's.
Dat is 1 keer geweest op 2 juni bij Amazon.es. Daarvoor zijn er altijd losse ps5's te koop. Ik krijg elke dag de berichten van de telegram groep. Dus dat is echt niet waar.
Het wordt een welles nietes spelletje zo, maar dan zit je in een groep met een bot die niet alles op tijd crawled. Op 1 juni was er op Amazon DE een PS5 + Forbidden West digitale voucher, op 25 mei via Amazon NL een PS5 met ratchet & clank bundel, op 18 mei bij DE weer de Forbidden West bundel etc. etc. Kennelijk heb je er een hele boel gemist :)
Je weet dat die bundels waar je het nu over hebt officiële bundels zijn van Sony? En niet van Amazon? Er staat zelfs een foto van de game op de verpakking:

Forbidden west bundel:
https://www.amazon.de/Pla...ge=de_DE&ref_=as_li_ss_tl

Ratchet and clank bundel:
https://www.amazon.nl/dp/B095Z1QGWJ?tag=bscnl-21

Dus nee, ik heb er geen gemist. Maar dit is gewoon de voorraad zoals aangeleverd van Sony.
Dat zijn gewoon ps5 bundels. Dat zijn dus geen samengestelde bundels. Voor die bundels betaal je ook niet echt te veel. Alleen wel de adviesprijs. Maar altijd beter dan de samengestelde bundels.

Ik heb de rachet and clank bundel. Zit trouwens een fysieke spel in niet digitaal.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 8 juni 2022 10:50]

-knip, had dit niet willen posten-

[Reactie gewijzigd door W1ckeD op 5 juni 2022 18:28]

Dan doe je jezelf wel heel erg tekort om je je aan een principe te kunnen houden. Ik had nog nooit van een bot gehoord of überhaupt Telegram van dichtbij bekeken tot ik op 4 december 2020 de bots tegen kwam in het levertijdenforum hier. Op 5 december 2020 kon ik hem uitpakken, van Bol.com voor de normale prijs.
Wat is het verschil dan tussen eenmalig telegram installeren met de juiste groepen dan vervolgens van webshops de console kopen of af en toe handmatig kijken naar bekende webshops of ze op voorraad zijn.

Juist een notificatie krijgen van telegram want je hoeft niet meer handmatig alle webshops te bezoeken.

Dus ja gewoon even 🤪
Handmatig websites afstruinen?

Webcrawlers of selenium bestaan niet meer?
Weet niet waar je het over hebt maar volgens mij begrijp je me verkeerd 🤣

Is gericht aan mensen die het ooh zo moeilijk vinden om ff telegram goed in te stellen om sneller kans te krijgen op de ps5 of xsx.

Wat @Ghost babel al zegt als je nu nog geen ps5 kan bemachtigen. Als je er echt een wilt is het te doen.

Vond het wel leuk eigenlijk om een beetje te moeten hunten voor een ps5. Maar dat kwam omdat ik al een xsx had en de ps5 was een extraatje.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 7 juni 2022 14:17]

Ik heb het erover dat je niets handmatig hoeft te doen, je hebt webcrawlers en selenium om handmatig afstruinen tegen te gaan.
Ja dat snap ik. Dat je het niet handmatig moet gaan doen en dat een telegram sws handiger is.

Mijn punt was meer dat als je echt een ps5 wil bemachtigen dat het echt niet zo moeilijk is dat mensen denken.

Was gericht aan wicked wat Dennisdn ook zegt. Je doet je zelf tekort om die principes aan te houden. Maar hij heeft zijn reactie weg gehaald.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 7 juni 2022 17:06]

Mensen nemen allemaal rare argumenten en standpunten in om vervolgens te zeuren dat ze x niet kunnen door hun eigen toedoen. Dat soort mensen moet je gewoon negeren.
Ik snap niet waarom je -1 krijgt, het is echt niet zo lastig er 1 te bestellen en vrijwel al mijn vrienden/collega’s die 1 willen zijn nu ook al voorzien.

Gewoon een kwestie van die telegram groep toevoegen en zodra die af gaat direct proberen. Heb nu nog 1 collega die 1 wil en daarna ben ik er ook klaar mee.
Soms willen mensen bepaalde dingen niet horen, dan voelen ze zich gelijk aangesproken. Veel mensen verwachten tegenwoordig dat alles maar makkelijk is en voor ze aangeleverd wordt. Een klein beetje moeite ergens voor doen is vaak al teveel gevraagd. Maar inderdaad, als je even je best doet is het echt mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 5 juni 2022 20:35]

Verwachten dat online een stuk speelgoed bestellen makkelijk is waar halen ze het lef vandaan?

Dit zou toch gewoon appeltje eitje moeten zijn zonder telegram en dat soort dingen?
We zitten midden in een chip crisis, een oorlog in Oekraïne waardoor er een grondstoffen te kort is. Lockdowns in China etc. En jij vindt dat de producten maar in de winkel aanwezig moeten zijn?

Waar halen ze het lef vandaan om niet gewoon genoeg consoles te produceren....

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 6 juni 2022 08:55]

Telegram installeren, daar ga je al...
Ik had mij een tijd terug ingeschreven voor een PS5 via de site van Sony zelf. Duurde twee maanden, maar toen kreeg ik een mail van Sony en kon ik uiteindelijk de disk editie kopen voor de normale prijs zonder gebundelde rommel voor teveel geld. Misschien is dat een optie?

Telegram had ik opgegeven. Je zou denken dat het appeltje eitje is gezien sommige comments hier, maar dat was bij mij iig niet het geval. Maar misschien zat ik in de verkeerde groep ofzo.
Dit heb ik dus al op 25 januari dit jaar gedaan. Nog altijd geen bericht van Sony dat ik ingeloot ben. Als ik mezelf opnieuw probeer in te schrijven geeft hij aan dat ik op een wachtlijst sta. Ik weet niet wanneer jij je hebt ingeschreven, maar ik ben ondertussen 5 maanden verder. Dus die hoop heb ik ook al opgegeven.
Ik heb een ps5 overgenomen voor 680, jammer maar nog geen spijt van gehad. Ik was ook zat van Campen op webshops, naar meerdere “ze zijn op voorraad bestel snel” mailtjes terwijl ze al reeds uitverkocht waren. Of zelfs een keer “de ps5 was op voorraad maar helaas zijn we er al weer door” nou mail dan niet met een dode mus verhaal.
Wie zegt dat dat ding gescalped was, en niet gewoon net als jij anderen waren die gewoon eerder toegang kregen. Weinig sites die je meerdere exemplaren laat kopen.
Heb je met de officiële loting van Sony meegedaan? Zo heb ik er onlangs één (voor een vriend die heel blij was) besteld. Had zelf al een Xbox X :)
Nope, maar niemand gaat er 770 voor betalen.

Edit: Grappig; was naar aanleiding van je bericht benieuwd naar de juiste spelling van ongelofelijk/ongelooflijk. Het is allebei goed. :*)

[Reactie gewijzigd door Techtrade Dordt op 5 juni 2022 12:26]

Word het dan als bundel artikel verkocht of als losse artikelen (op de bon)? Indien dat laatste dan koop je de hele handel dan breng je even later de losse artikelen die je niet wilt terug ;).
Nee als bundel natuurlijk. Ze weten dondersgoed wat ze doen.
Je console is dan "Gameklaar" gemaakt. :+
Beetje zoals het "rijklaar" maken bij een tweedehands auto.
Die heb ik er in het verleden, toen ik nog tweedehands reed, altijd direct af laten halen, daar ga ik niet voor betalen.

Helaas is het met de PS5 een beetje moeilijk afdingen.
Is toch handig dat ze even doekje over dashboard halen.
En dat voor maar een eurotje of 300. Echt, een koopje!
Dat zie je wel meer, een raspberry pi los is amper te krijgen, maar samen in een bundel zijn ze in overvloed verkrijgbaar… verkapte koppelverkoop want als je een bundel besteld krijg je gewoon een losse pi geleverd met alle losse onderdelen er bij… leuk als je dat nodig hebt maar een losse kopen is lastig te vinden.
Kiwi stuurt een mailtje wanneer ze weer beschikbaar zijn. Wel iets duurder dan de adviesprijs maar de 2GB was een weekje leverbaar maar staat nu weer voor december.
Precies, ik hou het ook bij waar ze al dan niet te koop zijn, terwijl er een aantal sites zijn waar ze combi pakketten gewoon op voorraad hebben… maar los niet willen verkopen.

8GB versie is niet zo makkelijk te vinden, 2 en 4 gaat inderdaad nog redelijk.
Valt volgens mij we mee. Ik bestelde een tijd terug een Pi bundel en moest gewoon twee maanden wachten hoor. Ik heb niet het idee dat je voorrang krijgt als je meer geld uitgeeft.
Je moest er natuurlijk wel even 770 euro voor aftikken omdat er wat gebundelde rommel bij zat. Echt ongelofelijk..
Daar mag je de scalpers voor aankijken, daar kan de MM helemaal niks aan doen, het is helaas noodzakelijk.
Dat is natuurlijk wel MediaMarkt die de kans ziet om meer te verdienen door goedkope randapparatuur erbij te steken.
Gisteren bij de mediamarkt een Switch Lite bekeken. De kleur die gewenst was hadden ze ook nog, enkel hadden ze er al een screen protector a 25 euro opgeplakt. Oplichters praktijken.
Huh, maar dan is de verpakking al open geweest of hoe?
Yep, dan is de verpakking al geopend en de console al onder handen genomen. Daarna weer ingepakt. Nee dank je vriendelijk, ik koop graag een ongeopende verpakking.
Ik vind dat echt totaal niet kunnen, he. Je bent dan flink genaaid als je het terug wilt brengen en ze geloven jou niet dat de winkel dat screenprotector zelf hebben erop geplaatst. Dat ding is niet bepaald goedkoop. Maar waarom zouden ze dat überhaupt doen??? Ik koop regelmatig screenprotectors en heb meegemaakt dat er screenprotectors zijn die de kleuren en het beeld wat doffer maakt. Ongelooflijk...
En dat terwijl een screenprotector gewoon overbodig is. Heb nog nooit een screenprotector gebruikt, degene die op mn OPPO zat lag er zelfs binnen enkele dagen af omdat die lis kwam toen ik em in die starwars AR headset duwde, sindsdien geen prorector meer gehad en dat is inmiddels nu 3 jaar geleden, dag van release.
Vaak is het idd overbodig. Ik heb het ook zelden op mijn telefoons. En ja, na enige tijd zitten er soms kleine krasjes op het scherm. Daar merk je helemaal niets van als je hem gebruikt. Maar voor de media markt is het een goede vorm van inkomen. Waarschijnlijk wordt er op die screen protector van 25 euro meer winst gemaakt dan op een Switch van 209 euro.
Ja die doen ze ook bij iPads…..
Dan loggen ze in met hun eigen iCloud account voor je 😂
Genoeg reden om een dergelijk product niet bij MediaMarkt te kopen lijkt me.
Heb dit eerder bij de MM meegemaakt toen ik een Lenovo laptop wilde kopen; ze hadden het model wel maar alleen met de 'klaarmaak' service van 25 euro of iets dergelijks er al op toegepast.
Als je duidelijk maakt dat je dat niet wilt dan geven ze je ook nog wel vaak korting ter waarde van de 'extra dienst' zodat je het product gewoon voor de normale prijs mee kan krijgen
Heb je alsnog wel iets waarvan de doos al geopend is en iemand er aan heeft gezeten
Dit dus, ik had een Xbox One X indertijd die “gebruiksklaar” werd geleverd, maar aangezien ze verder geen modellen hadden heb ik gewoon de standaard verkoopprijs betaald. Idem bij mijn LG C9, die had ik online besteld en werd met kalibratie geleverd (compleet met kalibratie rapport, an sich niet verkeerd), omdat dat het enige model was dat er op voorraad was.

Let daar dus op, het is een “service” die je niet hoeft af te nemen, doorgaans.
Als het echt service is dan heb ik er weinig problemen mee. Ik heb bijv geen kalibratie apparatuur thuis liggen. Bespaard mij mooi kosten en tijd

Maar! 'Startklaar maken' van consoles en computers is de grootste onzin ooit.
Enige wat ze doen is het verbinden met netwerk en een update draaien.
In het ergste geval installeren ze ook nog eens troep waar je nooit om gevraagd hebt. Heb zelfs IObit Driver Booster eens gezien op een zogenoemde 'startklaar' gemaakte laptop.
Windows update draaien en dan nog eens het gore lef hebben om daar 25,- extra voor te vragen 8)7
Heb dit inderdaad 1 x moeten doen omdat ik per direct een laptop nodig had. Maar ik heb mij zelden als consument zo machteloos gevoeld. En betreffende keten zal ik voortaan bij grote aankopen mijden als de pest.
Ik ging een keertje naar de MM om een fototoestel te kopen. Drie keer wilde ik een toestel bekijken en telkens werd tegen mij gezegd "dit model is helaas uitverkocht, maar wij hebben een nieuwer model in de aanbieding".
Na drie keer vroeg ik "is het toeval dat de modellen die ik interessant vind uitverkocht zijn en jullie wel telkens een nieuwer model in de aanbieding hebben".
De verkoper ging helemaal uit zijn plaat tegen mij, op een gegeven moment is hij weg begeleid door de beveiliging.
Je moet bij de MM goed opletten, anders word je ge...id waar je bij staat.
De verkoper van de mediamarkt is door de beveiliging uit zijn eigen werkplek begeleid? Tsja, hoewel ik geen hoge pet op heb van dat personeel durf ik dat te betwijfelen... spannend verhaal, maar moeilijk te geloven.
Hij is inderdaad naar de kantine begeleid.
Je hoeft mij ook niet te geloven, ik geef alleen maar mijn ervaring met MM weer.
Er zijn ook genoeg MM filialen waar ik meer dan prima behandeld ben.
Hebben ze tegen jou gezegd dat die naar de kantine is begeleid. Ging jij zo tekeer dat zelfs beveiliging aan te pas moest komen om de MM verkoper notabene in z'n eigen winkel weg te begeleiden? :+ Je verhaal is zo sterk als een tang op een varken
De verkoper was boos omdat ik in zijn beleving ik hem betichtte van "oplichting", emoties liepen hoog op, maar niet bij mij.

[Reactie gewijzigd door adje123 op 5 juni 2022 15:00]

Als die 3 modellen inderdaad uitverkocht waren is het überhaupt al geen oplichting. Terecht dat dan de emoties hoog oplopen.
Ik heb ook nooit gezegd dat het oplichting is, ik heb alleen gevraagd of het toeval is.
Het verhaal komt nogal ongeloofwaardig over, zo hier en daar zal er vast wel wat aangedikt zijn.

Er zal vast een privé kwestie hebben mee gespeeld maar in jouw ogen gedacht had dat om het product ging.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 5 juni 2022 18:25]

had ik wel willen zien.
Was niet zoveel aan de hand.
Ik kreeg gewoon een kleine scheldkanonnade naar mijn hoofd. Thats it.
Daarna een camera gekocht en het was klaar.
Het is ook echt heeeeeel lang geleden, ik denk zo'n 16 jaar terug.
Zo leer wel hoe mensen echt zijn.
Dat weet ik niet.
Kijk, voor hetzelfde geldt had die meneer het privé heel zwaar.
Er kunnen heel veel factoren meespelen.
Overigens heeft dit incident mij nooit weerhouden om spullen bij MM te kopen of online te bestellen.
Het kan gebeuren.
Een laptop zit in een doos. Met een zegel. Als je hem klaarmaakt heb je toch de doos opengemaakt? Dat zou het een tweedehandsje maken. Wat moet ik in dit geval verstaan onder KAAS (klaarmaak as a service :9) ?
Zag ik gisteren ook in Rotterdam, scalping zonder schaamte...
Als ze er nou nog nuttige dingen bij zouden doen zoals een 2e officiële controller ofzo... Maar ze stoppen er echt een Chinees merk plastic accessoires twv 10 euro bij en slappen er een 160 scalp premium bovenop.
Er zit een officiële 2de controller bij (in het Zwart)

Daarbovenop PS+ voor 1 jaar, Call of Duty Vanguard en een troep kwaliteit Qware accesoires pakket.

Die laatste 2 al verkocht, dus daar ook vanaf (pakket was €731 hier)

Want hoewel mensen vaak roepen "wordt een lid van de Telegram groep en dan heb je eentje binnen no time", ik kreeg dat niet voor elkaar en viste vaak achter het net, ken ook paar mensen die ook deze issue hadden, maar ik ken natuurlijk ook mensen die wel geluk mee hadden.

Het is niet anders, dit is na 1,5+ jaar nog steeds beter dan niks.
Voor 770 euro bouw je geen PC die dezelfde frame rates en beeldkwaliteit in games oplevert.
De winst aan hardware verspeel je dan weer aan software
Wat voor rommel exact is het waar je het over hebt? Randapparatuur dat niet van Sony zelf afkomstig is?

Als ze Gran Turismo 7, Horizon Forbidden West en wat extra officiele Sony apparatuur toevoegen zou ik het namelijk nog best wel interessant kunnen vinden maar dat zal wel niet.
Sony heeft 20 miljoen PS5 verscheept, waar Microsoft series 15 miljoen verscheept heeft en dit waren cijfers eind mei en eind april was dit 18 miljoen vs 13,5 miljoen volgens meerdere sites. De vraag naar PS5 is wel groter dan de xbox series en je ziet ook de laatste maanden een meer stijgende lijn dus de vraag is groter bij de PS5

Wat bijzonder is afgelopen sinds september 2021 tot april 2022 dat er bijna 4 miljoen xbox one verkocht zijn en vermoedelijk tegen lagere prijzen en afgezet tegen de nieuw series S dat mensen voor de xbox one hebben gekozen.

Duidelijk dat PS5 voorloopt aangaande de nieuw consoles en toch voelen ze de hitte van Microsoft die toch aardig meeloopt met de xbox series als nieuw model ,maar uitgaande van de PS4 en PS4pro zijn er veel meer playstation gebruikers dan xbox one series en dat was al 29% vs 71% marktaandeel tussen de Sony en Microsoft .

Het verschil high end PS5 vs Xbox Series qua marktaandeel is op dit moment 42% vs 58% en dat is wat Sony ook ziet en dus volgen ze Microsoft als het gaat om cloud diensten en meer content aan te bieden via een abonnment etc. Dit is het punt waar Sony zich zorgen om maakt dat het vooral in het begin ook redelijk gelijk opliep en voor Sony is het mooi dat de grafiek qua vraag hoger ligt dan bij de xbox series dus ze zouden moeten weten dat ze kunnen uitlopen.

Ik heb beide consoles gehad in het begin en heb mijn PS5 verkocht voor een betere prijs en gebruik zelf de xbox series X het meest en heb nog de PS4 pro voor games die alleen voor de PS uitkomen. Ik speel nu generation zero en sniper elite 5.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 6 juni 2022 11:13]

Ook de Xbox Series kan de vraag niet bijbenen wegens de aanhoudende chiptekorten.
Niet helemaal waar, de series s is overal volop verkrijgbaar en zelfs vaak in de aanbieding. Alleen de series x is slecht leverbaar.
En die begint ook steeds wel iets meer op voorraad te komen en even te blijven.

in de afgelopen weken bij de Microsoft winkel en bij bol.com meerdere dagen achtereen voorradig gezien.
En die begint ook steeds wel iets meer op voorraad te komen en even te blijven
Dat komt vooral om die minder populair is dan de ps5.
Microsoft heeft opgeschaald en n prioriteit gekocht in de productie. (* knip - op de man *)

[Reactie gewijzigd door Santford op 5 juni 2022 15:39]

Het is algemeen bekend dat xbox veel minder populair is in Europa dan in de VS. Heeft verder niet zoveel met een fanboy reactie te maken.
Waarom eigenlijk? Het is een krachtigere console en je kunt games die via hun abonnement worden aangeboden ook op je PC spelen.
Ten eerste is de console niet krachtiger. Ten tweede is het merk Playstation heel sterk in Europa. Xbox heeft het nooit heel goed gedaan hier.

Het abonnement kan je ook los afsluiten, daar heb je geen xbox voor nodig. Dus feitelijk kan je alle games spelen op de pc. Waarom zou je dan nog een xbox kopen als je de games ook op de pc speelt? Dan is pc + ps5 een veel logischer keuze.
Dat is dus pertinent onjuist. Beide consoles zijn gemaakt om op hoge resolutie te gamen en de GPU is in dat scenario altijd de bottleneck.

PS5: 36 RDNA 2 CU's met een peak performance van 10.3 TFLOPS.
XBOX Series X: 52 RDNA 2 CU's met een peak performance van 12.15 TFLOPS.

De maximale performance zit wel in dezelfde orde van grootte maar de XBOX is krachtiger. En 18% is geen insignificant verschil. Genoeg om het verschil te maken tussen net wél, of net niet een bepaalde framerate target te kunnen halen.
Tflops zegt maar 1 ding over 1 onderdeel in de console iets. Dus dat kan je niet zo 1 op 1 vergelijken. Enige verschil wat je bij benchmarks ziet is dat de resolutie minimaal hoger is bij de series X, staat wel weer tegenover dat fps op de ps5 vaak stabieler is.

Dus nee, de xbox Series x is niet veel sneller. Het is een gelijkwaardige console. Die 18% verschil zegt alleen iets over de Gpu.

Goed artikel om eens door te lezen:

https://itigic.com/nl/tfl...ul-when-comparing-yields/

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 5 juni 2022 20:38]

Dat komt dan puur omdat de software-ingenieurs bij Microsoft minder ver zijn met de console tot z'n limieten pushen dan die van Sony.

De hardware zelf is wel degelijk krachtiger. En in scenario's waarin de GPU de bottleneck is (en in 4K en 1440p is dat in 100% van de gevallen zo) is het puur de GPU die bepaalt hoe een systeem presteert.

Je hebt mij trouwens niet zien posten dat die 'veel sneller' is. Stop met me woorden in de mond te leggen, dat snijdt geen hout, want je bekritiseert nu een standpunt dat ik helemaal niet inneem en dat is weinig overtuigend.

[Reactie gewijzigd door HTPeter op 5 juni 2022 17:48]

Maar goed, als je wilt blijven discussiëren op tflops dan zijn we gauw klaar. Het zegt helemaal niks.

Sneller en krachtiger zijn vaak aan elkaar gelieerd. Dus het zegt in feitelijk hetzelfde.
Dat komt dan puur omdat de software-ingenieurs bij Microsoft minder ver zijn met de console tot z'n limieten pushen dan die van Sony
Dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Als je na 2 jaar nog steeds niet een console onder de knie hebt...

Maar goed. Je vroeg waarom is Playstation populairder dan xbox in Europa? Heeft niks te maken of een console krachtiger is. Mensen kijken wat hij vrienden spelen en welke games er zijn. Dat maakt het verschil.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 5 juni 2022 17:55]

Het zegt wél iets aangezien het om dezelfde microarchitectuur gaat.

Als de architectuur verschillend is niet, zo hebben de Vega 64 en 2080ti ongeveer evenveel TFLOPS maar in games is een Vega 64 vergelijkbaar met een 1080.

En of je dat een dooddoener vindt is me om het even, het is de enige logische verklaring waarom een significant krachtiger systeem met exact dezelfde microarchitectuur qua gebruikte onderdelen, in real life niet evenredig veel beter presteert. De Series X heeft bijvoorbeeld een andere geheugenconfiguratie en beschikt over evenveel geheugen maar 10GB daarvan zijn sneller en 6GB zijn langzamer dan die van de PS5. Het is waarschijnlijk gewoon een lastiger platform om voor te coden en dus om 100% van wat er aan potentie in zit, uit te halen.

En dit zeg ik als iemand die alleen maar geïnteresseerd is in tech en die nooit een console heeft gehad, dus ik ben een neutrale toeschouwer. Jij een uitgesproken Playstation-adept. Prima, maar het moge duidelijk zijn dat ik hier geen motivatie heb om pro-Microsoft of pro-Sony te zijn.

[Reactie gewijzigd door HTPeter op 5 juni 2022 18:09]

Het zegt wél iets aangezien het om dezelfde microarchitectuur gaat.

Als de architectuur verschillend is niet, zo hebben de Vega 64 en 2080ti ongeveer evenveel TFLOPS maar in games is een Vega 64 vergelijkbaar met een 1080.
Ik heb nooit gezegd dat het niks zegt. Nu leg je mij woorden in de mond die ik niet heb gebruikt.

Ja je kan tflops vergelijken als het over dezelfde generatie gaat. Maar nogmaals. Het gaat maar over 1 onderdeel van de console. Het zegt helemaal niks over de rest van de console.
En of je dat een dooddoener vindt is me om het even, het is de enige logische verklaring waarom een significant krachtiger systeem met exact dezelfde microarchitectuur qua gebruikte onderdelen, in real life niet evenredig veel beter presteert. De Series X heeft bijvoorbeeld een andere geheugenconfiguratie en beschikt over evenveel geheugen maar 10GB daarvan zijn sneller en 6GB zijn langzamer dan die van de PS5. Het is waarschijnlijk gewoon een lastiger platform om voor te coden en dus om 100% van wat er aan potentie in zit, uit te halen.
Nogmaals een veel krachtigere machine is relatief. Je blijft alleen maar tflops vergelijken. Dat is niet het enige van de machine. Er is geen manier waarop je dit soort hardware 1 op 1 kan vergelijken. Dus je kan niet zomaar beweren dat de ene console veel krachtiger is dan de ander op basis van tflops.
Het gaat om real world performance, en daarin laat de XSX zien dat de console niet veel beter presteert tegenover de PS5. Het feit dat het moet inleveren op FPS als het een iets hogere dynamische resolutie heeft, zegt al genoeg namelijk. Als de XSX echt zoveel krachtiger was dan had het

1. Hogere resolutie in games
2. Veel betere framerate in games
3. Een grote grafische verschil in games.

Dit gebeurt niet en de PS5 heeft een snellere GPU wat juist weer heel veer voordelen heeft in open wereld games als voorbeeld. Maargoed naast de GPU bestaat de console ook nog uit een hoop andere componenten. Daarbij zit er in de PS5 GPU nog een aantal features die tot op de dag van vandaag nog niet echt zijn gebruikt, omdat de huidige engines nog gericht waren op cross-gen.
Klopt. Maar het zegt ook wel wat over dat er mondjesmaat iets meer voorraad beschikbaar komt en mensen langzamerhand wat voorzien beginnen te worden.
Series X is inderdaad echt veel slechter leverbaar. Niet normaal
Ja de series S is op voorraad omdat iedereen een X wil en niet een S.
Ik weet niet in hoeverre dat waar is.
Wat wel meetelt maar vaak vergeten wordt is dat de XSS SoC (~197mm) een stuk kleiner is dan die van de PS5 (~308mm) en XSX (~360mm).

Per wafer/zelfde hoeveelheid grondstoffen kan je simpelweg meer XSS chips produceren.
De S ligt hier al op voorraad vanaf de launch, en de X is meer dan 1,5 jaar later nog steeds niet aan te slepen.

En de CPU is maar 1 van de vele chips in een console.

N=1 Ik ken zelf ook niemand die een S wil, iedereen met wie ik speel heeft een X of denkt er in de toekomst 1 te kopen.
Een console is inderdaad meer dan enkel de SoC, maar dat is wel de belangrijkste en lastige chip om te bakken. Verder zijn overige componenten ook kleiner zoals het geheugen en opslag. Wat het makkelijker maakt om grote aantallen te produceren ten opzichte van de twee grotere consoles.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 6 juni 2022 15:34]

Op termijn (binnen een jaar of twee) ben ik van plan om de PS5 te kopen (PS5 pro in de toekomst wellicht?). Zodoende had ik een alert ingesteld (al een jaar of twee) om de beschikbaarheid een beetje te volgen en de prijzen te peilen.

Voor het eerst zie ik sinds een week heel veel meer PS5 advertenties op Tweakers maar ook op Marktplaats langskomen van mensen die een PS5 nieuw in doos hebben (en vaak geleverd door Bol of MM). Tweede wat mij opvalt dat ze 1 op 1 worden doorverkocht voor de winkelprijs, dus geen scalper prijzen meer. Er zijn natuurlijk nog altijd uitschieters maar een keertje 50 euro meer is te doen.

Deze belofte van Sony hebben we eerder gehoord maar nu zie ik het resultaat er van. Ik hoop dat dit zo door blijft gaan zodat we voor de normale prijs een kunnen bemachtigen. :) Ik wil heel graag een aantal exclusives (voornamelijk van PS4) spelen!
Ik vraag mij een beetje af of er wel een pro komt... De enige upgrade die ik nog kan voorzien is 120 fps op 4k maar dat zie ik consoles voorlopig nog niet doen gezien PC's dat ook nog maar zelden halen.

Goed, wie weet, misschien is de tech over een jaar of 2 wel weer opeens een heel stuk verder.
De consoles kunnen nog heel wat verbeteren op gebied van Ray Tracing en AI Upscaling.
Dat is ook waar ja. De beeldkwaliteit van mijn Series X is goed hoor maar kan de concurrentie met mijn 6800xt toch nog niet helemaal aan.

Maar het lijkt mij wel lastig om een pro te marketen met die 2 termen. De term 4k gaming kent elke leek inmiddels.
En er komt ook VR2 dus extra renderpower nodig.
Naast de interne opslag verdubbelen
En als de pro gereleased wordt, begint het scalper verhaal van voor af aan.
Ik ben daar ook benieuwd naar. Toen de PS4 Pro / Xbox One X uitkwamen spraken de consolemakers volgens mij alsof deze "tussenstap-strategie" de nieuwe normaal zou worden. Maar tegelijk was het uitbrengen daarvan vooral een manier om het verschil met de pc wat in te halen zonder een geheel nieuwe generatie te starten. Oftewel om alvast een beetje mee te doen in 4K, HDR en wat andere vernieuwingen. Een voordeel voor de gamer was grote compatibility van games en accessoires tussen PS4 en PS4 Pro, maar de PS5 is ook heel compatible dus een generatie-overgang werkt sowieso al niet meer zoals die van de PS3 naar 4 bijvoorbeeld. De PS4 Pro kan best een keuze zijn geweest die maar één keer goed uitkwam in de specifieke stand van zaken toen.

4K werd pas meer realistisch haalbaar geworden op de PS5 en zelfs dan natuurlijk geen volledige 4K60/120 mét de mooiste beelden van nu. Een pc van nu haalt dat maar amper zoals je aangeeft.

De kracht van de PS5 lijkt me echter wel genoeg om nog best wat jaren een goede speelbaarheid op te leveren. Met waar nodig wat hulp van checkerboard rendering, 40 fps VRR of andere performance-modus, en met langzaam een beperkte achterstand t.o.v. het allerhoogst haalbare qua grafische pracht. Tot op zekere hoogte is dat geen probleem want een console is vrij schappelijk geprijsd en eerdere consoles waren in de latere jaren van hun generatie ook niet meer het allerbeste. Zolang de games redelijk meekomen en de consoles blijven verkopen, kan een generatie 4, 6 of zelfs 8-10 jaar duren.

Als ik moest gokken, zou ik zeggen dat er "gewoon" een PS6 komt, grofweg op 6-8 jaar na release van de PS5. Games ontwikkelen kost nu meer tijd, waardoor een console-generatie van 3-6 jaar nogal kort zou zijn. Game-devs zouden dan maar 1 of 2 games kunnen uitbrengen voordat de volgende er alweer is. Een hypothetische PS6 kan ook compatible zijn qua games en/of accessoires, wat we ook zagen bij PS5. Dus voor compatibility hoeft het niet veel meer uit te maken of het een halve of hele stap wordt.

Sony wil geld verdienen, maar ze verdienen toch meer aan de gameverkopen en services dan aan de hardware. Dus ik verwacht geen snelle vervanging van de huidige consoles. Maar we gaan het zien.
Die PS5 Pro moeten ze nu echt nog even mee wachten, ik denk niet dat in goede aarde gaat vallen. Mijn vermoeden is dat men dan gaat denken dat de PS5-tekorten mede dankzij de PS5Pro productie komt. Een PS5 in een nieuwe iteratie als zuiniger of smaller, efficiënter, andere componenten zal beter te slikken zijn als ik mijn aanname zou volgen.
Die dingen komen waarschijnlijk ook niet vroeg hoor. Ik verwacht ergens tussen eind 2023 tot mid 2024.
Ik verwacht volgend jaar wel een slim? Daar heb ik wel interesse in ;-)
Ik denk wat ever ze doen er altijd azijn gezeken wordt.
Er zal ooit een slim versie komen en ook pro.
Om daar conspiracies etc op los te laten berijk je niks mee.
20mil shiped is normale hoeveelheid. Dus ligt meer aan de insane grote vraag. Deze gen en diet de werkelijke reden er niet toe. Je kan er niks aan doen.

Zelf wil wel grasg een PS5 alleen al voor de load tijd reduktie. Maar nu is de omslag punt om te wachten op VR2 en de PS5 pro.

Dan dit jaar gewoon op de PS4 verder gaan.
De chiptekorten lijken stilaan opgelost te geraken. Dat zie je in meer producten. Ook grafische kaarten worden bijvoorbeeld vlotter leverbaar en ook de auto industrie meld dat de grootste problemen daar voorbij zijn.
Tja, 'je' moet niet pissig zijn op scalpers als je via marktplaats een PS5 voir adviesprijs of meer koopt, daarmee hou je het scalper systeem gewoon in de lucht.
Er is een collega bij mij dat een scalper (correcte benaming?) is. Deze persoon gaat naar een plaatselijke Mediamarkt en koopt er een PS5 en vraagt daarna zijn partner om er een aan te schaffen. Daarnaast vraagt die ook vrienden om er elk een te kopen bij MM om het daarna te verkopen voor winst.

Dus ze zijn zeker te verkrijgen maar als dit soort mensen overal rondlopen dan krijg je ze nooit voor de "juiste" prijs.
Daar lopen er meer van dan je denkt.
Dat geloof ik wel. Er zijn altijd wel mensen die een extraatje willen verdienen met dit soort praktijken.
Ik ben ook niet blij met deze collega maar goed ik kan er weinig over zeggen omdat het weer niet illegaal is.

[Reactie gewijzigd door girigiri.ninja op 5 juni 2022 19:49]

Als ze het systematisch doen is het dat eigenlijk wel. Dan ben je eigenlijk gewoon winkeltje aan het spelen zonder je winsten op te geven aan de belastingdienst.
Tja, als mensen zo dom zijn om deze '2e hands' te kopen voor meer dan in de winkel verkrijgbaar, dan blijven scalpers gewoon bestaan. Je moet dus die personen die deze consoles via marktplaat/V&A kopen de schuld geven, niet de scalper, die is gewoon kapitalistisch goed bezig. Wat mij betreft zou tweakers bv ook gewoon V&A kunnen blokkeren voor scalperprijzen.
Tja, als mensen zo dom zijn om deze '2e hands' te kopen voor meer dan in de winkel verkrijgbaar, dan blijven scalpers gewoon bestaan.
De mensen zijn niet "dom" maar ze willen iets waar ze naar verlangen. Maar wanneer scalpers de voorraad bij een plaatselijke winkel leeg kopen dan zullen deze mensen andere manieren zoeken om aan een console te komen, vooral wanneer ze weken of maanden hebben zitten wachten.
Tja, en daar maken scalpers dus gebruik van. Als niemand die bij hun dan koopt, dan houdt het snel op.
Hopelijk betekent dit nieuws ook dat we eerder afscheid kunnen nemen van de cross gen release strategie. _/-\o_ Ik heb nu sinds een jaar een PS5 en gebruik ‘m met veel plezier, maar ik ben buiten de snappy ui en lagere laadtijden nog altijd niet weggeblazen door de huidige beschikbare games (kijkend naar de Unreal engine 5 demo).

We wachten het rustig af :Y)
Denk dat ze ivm game sales eerder voor PC releases gaan
Exclusives worden door platform opgelegd onafhankelijke publishers gaan voor crossplatform en daar hoort vorige gen ook bij. Voor volume sales te maximaliseren.

Naast dat een goede game meer gameplay doorslag gevend is dan eyecandy. En meeste huidige game concepten/formules die extra nog niet nodig hebben en dus 1st de mainstream moet verschuiven naar direct storage platformen en standaar 8 hoge klok hoge ipc SMT cores. En io compressie de compressie acceleratoren

Zal niet zo vaart lopen.
Game die de grens verlegd verkoopt niet en zoals Crytech heeft ervaren wordt je daarop afgezeken als game te zwaar is.

Dev doen dat niet het moet goed lopen op mainstream. Niet de latest en greatest enkelen hebben dat is dus 25000000 : 20000000 : 1000000 verhouding.
Rekening houdend dat alleen fractie van die target markt je game koopt.
Crossgen is juist ook een zegen zodat je al de nieuwste console kunt hebben ondanks dat het aantal dedicated games wat minder is. Ga er maar niet van uit dat MS of Sony nog ooit een nieuwe console gaat uitbrengen waarbij voorgaande generatie games niet meer op draaien. Ik verwacht zelfs dat de volgende echte generatie ook de laatste zal zijn voordat alleen nog crossplatform/streaming de default zal zijn.
Dat is wel een gedurfde belofte nu dat Rusland overweegt cruciale grondstoffen niet te exporteren tenzij ze weer toegang krijgen tot de semiconductor industrie.

https://techcet.com/suppl...-from-russia-us-tensions/

https://economictimes.ind...how/91963658.cms?from=mdr
Eerste gaat over sancties tegen de usa. Sony is een Japans bedrijf. Daarnaast zijn het vaak dreigementen. Rusland moet ook de oorlog bekostigen dus ze zullen echt wel de grondstoffen aan Azië willen verkopen.
Ware het niet dat Sony amerikaanse chips gebruikt, geen chips geen PS5/xbox.
Sony kan beloven wat hun willen maar dat doen hun wel vaker met o.a meer beschikbaarheid consoles en gratis upgrades waar dan weer op terug gekomen wordt en nu nog steeds op Sony hun eigen site "schrijf je in en maak kans om een PS5 Console te bestellen bij Playstation" dus ik denk niet dat het verandert tot misschien Slim en Pro modellen want dan is er minder interesse om de Phat modellen voor meer dan de officiële prijs te verkopen..
De hele wereld heeft last van een chip crisis, de PlayStation direct website is een hulpmiddel om niet afhankelijk te zijn van scalpers. Sony koopt onderdelen van te voren in voor de ps5, daardoor kunnen ze ook aangeven wat de verwachte aantallen zijn voor het aankomende jaar. Geen idee wat Sony nog meer moet doen, maar ik heb het idee dat dit echt zeuren om het zeuren is.
Zeg eens hoe ik nu direct een PS5 bij Sony kan bestellen ? de site zegt toch duidelijk maak een kans en juist als er productie en leverings problemen zijn dan zorg je er toch voor dat zoveel mogelijk klanten het product krijgen en niet dat scalpers meerdere producten krijgen dus nee vele klanten zijn nog steeds afhankelijk van scalpers.

En nee Sony heeft sinds de PS5 lancering al productie cijfers naar beneden gehaald en gezien de omstandigheden zie ik die trend niet veranderen en hun hebben al vaker belooft om hun product meer en eerder bij de klant te krijgen en ik zie geen verandering in scalpers aanbod en prijzen.
Ik vraag mij af waarom de productiecapaciteit van de PS5 zo slecht blijft. Intussen zijn normale GPU's al wat beter verkrijgbaar en zie je dat ook terug in de prijzen van de GPU's, maar de PS5 blijft mondjesmaat steeds maar beschikbaar en zijn (mede daardoor) ook in een mum van tijd uitverkocht.

Ik denk echt niet meer dat COVID en de tekorten alleen de reden zijn dat er nog altijd elke keer zo'n tekort is. Mij bekruipt er eerder een gevoel dat Sony gewoon minder betaald dan een ander en daardoor minder chips krijgt. Ik zou het in elk geval in die richting gaan zoeken.
Ook GPU's zijn nog steeds relatief moeilijk te krijgen voor normale adviesprijzen, en een PS5 bestaat uit meer chips en onderdelen.
GPU's bestaan net zo goed uit meer onderdelen, dus ik begrijp jouw punt niet denk ik?
Maar een console uit nog heel veel meer. De PS5 heeft bv ook nog een optical drive waar ook weer tekorten van zijn.
Omdat Sony achterhaald is met één chip set in 2 modellen terwijl MS 2 verschillende chipsets in 2 modellen gebruikt is het vrij logisch dat de XB beter leverbaar is en of je de Series S nu als een minderwaardige Console wilt zien prima zelf weten maar ik heb er veel plezier aan beleeft en nog steeds ook al is er een Series X bijgekomen.
Het verschil in chips maakt niet uit. Degene die méér betaald krijgt simpelweg meer prioriteit / de geproduceerde chips éérder dan de ander die minder betaald, dat is waar ik op doel.
Inderdaad dat is zo dat MS een extra cent aan AMD heeft gegeven maar als Sony net als MS een X en een S had gelanceerd dan was er minder druk geweest op dezelfde chips nu gebruiken zowel de PS5 Disk als Digital dezelfde chips..
Dus een fabrikant is achterhaald om 1 chipset te gebruiken in hetzelfde product? Wauw we zijn in een nieuwe fase beland met stommiteit dat je uitkraamt.

Als als als als als....daar hebben we niks aan. Je kan makkelijk achteraf alles recht proberen te trekken, maar Corona crisis was er niet voor de lancering. En dan nog je hebt makkelijk praten natuurlijk. Een Series S is leuk, maar hoe relevant is het voor developers uiteindelijk om het te ondersteunen? Het is niet even een andere console erbij maken, maar alle support eromheen komt er ook nog bij kijken namelijk, ook dat kost geld. De Series S is misschien een goede keus geweest tijdens de Corona crisis maar op langer termijn?

Ben benieuwd waar dat "achterhaald" vandaan komt en of je daar een goed technisch onderbouwde uitleg voor hebt...tenzij het weer de zoveeste "sneer" was?

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 6 juni 2022 21:01]

2 verschillende chips met verschillende snelheden en compute units zorgt voor meer productie mogelijkheden vooral nu er meer vraag is naar de hogere chips terwijl er een te kort is dat lijkt mij heel simpel of niet ? bijv. waar denk jij dat lagere cpu's zoals i3 core en gpu's zoals GTX 1050 en GT 1030 weg komen ?

Als de prijs en prestatie verhouding en mogelijk gemak maar goed is dan zal er altijd vraag naar zijn en de huidige PS5 en XB series X kunnen ook niet high end PC's bij houden dus met die logica van jouw zouden de devs eigenlijk alleen nog voor PC moeten ontwikkelen ?

Voor de spelers en de spellen zou het beter zijn om alleen nog voor de PC en Android te ontwikkelen maar goed Nintendo zal daar niet aan mee werken maar MS en Sony denk wel dat hun met generatie 10 of 11 overgaan van Consoles naar Services en dat zal dan eerder gezien kunnen worden als PC dan een Console.
2 verschillende chips met verschillende snelheden en compute units zorgt voor meer productie mogelijkheden vooral nu er meer vraag is naar de hogere chips terwijl er een te kort is dat lijkt mij heel simpel of niet ? bijv. waar denk jij dat lagere cpu's zoals i3 core en gpu's zoals GTX 1050 en GT 1030 weg komen ?
Er komt wel een hoop meer bij kijken qua ondersteuning en ontwikkelaars die ook rekening moeten houden met andere chips. Het is niet zo zwart/wit als jij probeert te verkondigen hier. Het is helemaal niet direct een voordeel om meerdere chipsets te hebben en die vergelijken met CPU's van Intel of AMD. Je praat over complete systemen tegen losse onderdelen. Ik heb niet het idee dat jij echt begrijpt waar het om gaat namelijk. Zeker met het woord "achterhaald" laat je al zien dat je echt niet weet waar je het over hebt. De Series S zal sneller minder ondersteuning krijgen van developers dan de digitale PS5 versie. Sony MOET helemaal geen 2e chipset maken. Het is leuk voor productie mogelijkheden, maar daar blijft het ook alleen bij. Het is achteraf wel makkelijk praten om te zeggen dat Sony het niet goed heeft aangepakt sinds dit alles te maken heeft met covid.

Dus naar mijn idee kom je weer met een vaag verhaal om MS te verheerlijken.
Voor de spelers en de spellen zou het beter zijn om alleen nog voor de PC en Android te ontwikkelen maar goed Nintendo zal daar niet aan mee werken maar MS en Sony denk wel dat hun met generatie 10 of 11 overgaan van Consoles naar Services en dat zal dan eerder gezien kunnen worden als PC dan een Console.
Android? lol ok.....
Mwa, kijkend naar de specificaties van de S en X, is alleen de GPU echt anders. Ik denk niet dat dat zo'n groot verschil maakt. :) Zolang bijvoorbeeld MS meer betaald per stuk voor de CPU's bijvoorbeeld dan Sony dat doet, is AMD nog altijd geneigd om meer CPU's aan MS te leveren (daar verdient AMD immers meer mee).

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 6 juni 2022 23:19]

Nee..

Xbox Series X: 3.8GHz CPU, 16GB GDDR6 RAM, 12 TFLOPS GPU (52 CUs at 1.825GHz) 1TB.

Xbox Series S: 3.6GHz CPU, 10GB GDDR6 RAM, 4 TFLOPS GPU (20 CUs at 1.565GHz) 512GB.

En de X heeft iets van een 300W PSU en de S iets van 200W de X en S zijn totaal verschillend en het verschil wordt nog wel groter met Keystone en de opvolger van de X.

[Reactie gewijzigd door Tri Force op 9 juni 2022 12:56]

De exacte specs maken niet heel veel uit voor de productie, waar het hier om gaat. Het grootste verschil is toch echt de GPU. De CPU kan bij wijze van simpelweg terug geklokt zijn (en dus exact dezelfde CPU zijn, die vervolgens via het bios terug geklokt is en eventueel minder spanning krijgt, of de spanning zelf regelt).

Qua RAM kan je voor beiden gewoon met 4 reepjes oplossen: (2x 4GB + 2x 1GB vs 4x 4GB). ;) De grootste impact op de productie van beide consoles is dus echt de GPU, dat verschil is echt significant. Feit blijft gewoon: zolang Microsoft meer betaald (per chip) aan een fabrikant, zal een fabrikant eerder geneigd zijn aan Microsoft te verkopen dan aan een ander (waarom zou een fabrikant immers genoegen nemen met minder?).

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 9 juni 2022 13:47]

Dat is iets nieuws voor mij om zo even 20 compute units in 52 te veranderen en van 4TFlops naar 12 TFlops te gaan :+ waarom nog PC Upgraden en Console Generaties als het zo even Unlocked en Overclocked kan worden.
Ik denk dat je dan even mijn reactie nogmaals moet lezen. Ik heb het er niet over dat met over- of terug klokken de GPU van 12TFlops naar 4TFlops gaat. Ik zeg juist dat de GPU de grootste impact heeft om het gehele productieproces. 8)7
De XSX is ook nauwelijks verkrijgbaar of kom je ook niet in de schappen tegen. Bij welke grote online retailer kan jij een Series X kopen bv?
Hier in Zweden kun je sinds een paar weken de MM inlopen, jezelf op de lijst laten zetten en dan kun je er tussen de 1 en 3 weken een ophalen. Het lijkt nog te werken ook als ik de reacties zo zie, dus volgende week maar eens baar de dichtsbijzijnde mm rijden. (ruim een uur hier vandaan)
Dat lijkt me ook een prima oplossing waar je online scalpers mee buiten houdt.
Doorverkopen houdt niemand natuurlijk tegen. Als de winst uitkan (het rijden naar meerdere winkels met een dergelijke lijst gewoon kan en die winkels bijvoorbeeld thuisbezorgen), dan zie ik niet waarom je niet naar meerdere winkels zou gaan. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 6 juni 2022 19:00]

Omdat het fysiek naar meerdere winkels gaan een grotere drempel is, al helemaal als ze dunner verspreid zijn zoals in Zweden.

En wat je zegt, als het dus ook financieel uitkomt maar tijd kost ook geld.
Sweden (Scandinavie in het algemeen) loopt in de meeste gevallen voor op dus.. mooi voor jullie maar de rest heeft er weinig aan en hopelijk komt dat ook hier maar de Slim en Pro modellen zullen ook tussen 2023 en 2024 op de markt zijn.
Nog steeds lastig om te krijgen? Met een beetje moeite kom je er wel denk ik.

Heb die van mij verkocht voor 500 euro inclusief 2 controllers en een controller oplader enige wat ik nog heb is een series x maar ik merk dat ik er alleen call of duty op speel en of vaker op de Nintendo switch zit en op de pc precies het zelfde call of duty dus langzaam aan zie ik amper nog meerwaarde aan een console buiten nintendo om ik vind de game experience de laatste tijd echt bagger slecht maar goed misschien komt dit wel omdat ik 30 ben geworden.
Dat is een beste zin. Haal adem
Snel typen zat ondertussen te werken aan me project 😂

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee