Sony blokkeert stapelen van PlayStation-abonnementen tot juni

Het is niet meer mogelijk om lopende PlayStation Plus- of PlayStation Now-abonnementen te verlengen. Dat kan pas weer na 22 juni, als Sony zijn nieuwe abonnementen heeft ingevoerd. Daardoor is het niet mogelijk om tegen oude tarieven een nieuw abonnement te nemen.

Sony schrijft in een faq dat het de mogelijkheid om abonnementen te stapelen heeft uitgezet als onderdeel van 'werk achter de schermen om de transitie naar de nieuwe abonnementen zo soepel mogelijk te maken'. Vouchers voor PlayStation-abonnementen blijven geldig, maar kunnen pas na de invoering van de nieuwe abonnementen ingelost worden als klanten nu al een lopend abonnement hebben.

Op 22 juni voert Sony nieuwe PlayStation Plus-abonnementen in. PlayStation Now verdwijnt dan en wordt samengevoegd in de formule Plus Premium. Huidige Now-abonnementen worden omgezet naar Plus Premium. Dat abonnement kost 17 euro per maand of 120 euro per jaar. PlayStation Now was met 60 euro per jaar een stuk goedkoper.

Gebruikers konden tot voor kort hun Now-abonnement verlengen en voor meerdere jaren stapelen, om vervolgens vanaf 22 juni overgezet te worden naar het duurste Plus Premium-abonnement. Hoewel Sony dit niet als reden opgeeft, is die mogelijkheid nu verdwenen.

Na 22 juni kunnen PlayStation Now-vouchers nog gebruikt worden, maar het tegoed wordt dan omgerekend naar de huidige abonnementsprijzen. De vouchers bieden dan geen voordeel meer ten opzichte van de aanschaf of verlenging van Plus Premium.

PlayStation Plus-vouchers

Abonnement Inhoud Kosten
Plus Essential Twee maandelijkse downloads
Korting
Cloudopslag
Online multiplayer
€ 8,99 per maand
€ 24,99 per kwartaal
€ 59,99 per jaar
Plus Extra Alles van Essential
Downloaden van 400 PS4- en PS5-games
€ 13,99 per maand
€ 39,99 per kwartaal
€ 99,99 per jaar
Plus Premium Alles van Essential en Extra
Streamen van PS3-games
Downloaden en streamen van PSX-, PS2- en PSP-games
Trials van games
€ 16.99 per maand
€ 49,99 per kwartaal
€ 119,99 per jaar

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-04-2022 • 16:56

130

Reacties (130)

Sorteer op:

Weergave:

Ehm, is dat geen contractbreuk? Misschien niet de juiste term, maar je koopt in de winkel een code voor 12 maanden toegang tot PlayStation now, een abonnement met toegang tot een enkele honderden games. Opeens besluit Sony unilateraal dat je deze niet meer in mag voeren en als het straks wel kan krijg je er geen 12 maanden meer voor maar minder. Geld terug zal ook wel niet kunnen?
Volgens mij als iemand hier een rechtszaak over start heeft Sony een probleem.
Je hebt geen contract, je hebt een voucher gekocht met een bepaalde waarde (60 euro). Deze wordt omgezet naar een dienst met dezelfde waarde (in euro's). Zolang je de voucher nog niet hebt ingevoerd is er geen sprake van een contract.
Sorry maar dat is echt je reinste onzin. Als je een €60 voucher kocht, te besteden voor wat je maar wil in de PlayStation store, dan had je een punt gehad. Maar kan ik een ps now code invoeren en besluiten dat ik er toch liever een game van koop? Volgens mij niet. Dus dan is het puur een code voor 12 maanden ps now.
Er vanuit gaande dat wat in dit artikel staat klopt lijkt me dit een bijzonder onredelijke termijn waarop je ineens niet meer krijgt waar je voor betaald hebt.
Ik snap dat Sony misbruik tegen wil gaan, maar wat mij betreft gaan ze hier te ver en schaden ze hier hun klanten echt (nogmaals, als alles klopt wat hier in dit artikel staat).
Maar het abonnement bestaat toch straks niet meer? Dus het is dan toch gewoon logisch dat het omgezet wordt naar een nieuw abonnement? Die kaart heeft een bepaalde waarde, het nieuwe abonnement heeft twee keer die waarde, dan is het toch begrijpelijk dat je er dan een half jaar van het nieuwe abonnement voor terug krijgt? Je krijgt immers dezelfde waarde er voor terug.

Je hebt 60 euro voor die kaart betaald. Het nieuwe abonnement is 120 euro. Dan krijg je dus een half jaar.

Moeten ze dan het ps now abonnement langer laten lopen omdat er nog mensen zijn die toevallig ergens nog een ongebruikte kaart hebben liggen?
Nee, want als jij 60 euro voor een jaar abbo betaalt en zij ineens de voorwaarden veranderen is dat leuk voor hun maar ik heb iets gekocht voor een jaar en niet voor 6 maanden.
Ik ga toch ook niet naar de bakker waar ik reserveer voor de volgende dag een brood en als ik het dan kom halen dat ik maar een half krijg omdat de bakker overnacht heeft besloten dat het duurder is geworden ?
Tja, dat ligt lastig.
Dat is ook altijd de hele discussie met cadeaubonnen geweest hier.
Vroeger wat het gebruikelijk dat zelfs cadeaubonnen met een geldbedrag erop, maar beperkt (1 jaar) geldig waren.
Absurd natuurlijk, want als iemand een cadeaubon bij jouw winkel koopt, moet je feitelijk dat geld ‘in een laatje’ leggen en als men de cadeaubon komt verzilveren, pak je dat geld uit het laatje en stop je het in je kassa. Het maakt dan niet uit wanneer dat moment is. Maar toch waren vroeger bonnen altijd 1 jaar geldig, wat natuurlijk heel gunstig was voor de winkels vanwege vele vergeten cadeaubonnen. Gelukkig is dat nu anders en zijn de meeste bonnen onbeperkt geldig met hier en daar nog een periode van drie jaar wat ik tegenkom.

Héél anders is dat natuurlijk met een bon voor een product of dienst. Een hotelovernachting kost 100 euro. Als ik een bon koop voor ‘een hotelovernachting’ en ik betaal 100 euro, dan is die bon meestal een jaar geldig. Dat komt omdat over 2 jaar de hotelovernachting misschien wel fors duurder is geworden.
Zelfde met een bon voor ‘een volle benzinetank’. Als je die drie maanden geleden kon kopen voor 60 euro en ze zouden onbeperkt geldig zijn….
Maar daarom bestaan deze bonnen dus ook niet en koop je hooguit een bon ter waarde van 50 euro bij de BP en hoeveel liter benzine je daarvoor dan echt krijgt, verschilt per dag maar altijd met waarde 50 euro.

Dus ook voor de bakker geldt dat. Jij kunt niet naar de bakker gaan, drie euro betalen en dan zeggen dat je over 3 maanden het brood komt ophalen. Die bakker weet helemaal niet wat de graanprijs dan is dus die gaat dat echt niet doen. Uitzondering: hij wil ongetwijfeld wel nu dat brood bakken en het dan drie maanden voor je bewaren onder zijn bed :-)
Jij kunt niet naar de bakker gaan, drie euro betalen en dan zeggen dat je over 3 maanden het brood komt ophalen.
Toch is dat precies wel hoe vouchers voor enkelvoudig gebruik lijken te werken.

Als jij in de winkel zo'n voucher koopt ziet de EU dat als het aangaan van een overeenkomst tot verstrekking van een product of verlenen van een dienst, waarbij het moment van (ingaan van) levering uitgesteld is maar de overeenkomst al gesloten is.

Aangezien in dit geval o.a. de BTW plichtige de voucher-verstrekker is en niet de winkelier betekent het wss ook dat je direct een overeenkomst met de voucher-verstrekker aan bent gegaan; en niet met de winkel.

(Helaas is het een beetje moeilijk om dit alles ook in de vorm van concrete wetsartikelen boven gebaggerd te krijgen. De EU mag wel eens iets aan de digitale doorzoekbaarheid van die idioot grote berg richtlijnen en verordeningen gaan doen.)
Ze kunnen zoals @R4gnax zegt de optie bieden de waarde van de kaart terug te betalen of ze kunnen gewoon de 12 maanden bieden van de dienst. Het is niet alsof die kaarten al jaren niet meer te krijgen zijn. Wat ik zo snel zie is dat die codes 12 maanden geldig zijn dus het is ook niet alsof ze er nog heel lang door achtervolgd worden.

Zoveel van die codes zijn er ook niet meer in het wild volgens mij. En als Sony wel de 12 maanden van de nieuwe dienst zou bieden dan is het ook niet alsof zij werkelijk 50% van het aankoopbedrag aan verlies zouden hebben, dat gaat een stuk minder zijn. Uiteindelijk gaat het voor Sony waarschijnlijk helemaal niet om zo'n groot bedrag. Maar er spreekt gewoon een bepaalde hooghartigheid en minachting voor je klant uit. Sony zou heel makkelijk klantvriendelijk kunnen zijn in deze, ze weigeren gewoon.
Wie zegt dat je het geld niet terug kan krijgen dan? Volgens mij kan je gewoon naar Sony gaan om je geld terug te krijgen. Dus of je levert je kaart in en krijgt een half jaar van het nieuwe abonnement of je krijgt je geld terug.
Maar er spreekt gewoon een bepaalde hooghartigheid en minachting voor je klant uit. Sony zou heel makkelijk klantvriendelijk kunnen zijn in deze, ze weigeren gewoon.
Dat is ook overdreven hé. Is dat ook niet een beetje omdat je niks met PlayStation hebt?
Als dat wel kan, geld terug, dan vervalt alles wat ik eerder gezegd heb. Maar het zou me zeer verbazen.

En ja, het steekt schril af naast Microsoft, maar ik heb ook niks fundamenteel tegen PlayStation. Ik heb veel lol gehad aan mijn PS4 pro (vooral Alienation zou me nog wel eens kunnen verleiden het ding weer aan te sluiten), ook al was het niet het platform waar ik het meeste op speelde. Een PS5 komt er ook nog wel eens, maar ik heb er geen haast mee want ik speel toch bijna altijd iets oudere games als ze goedkoper zijn geworden (laatste keer dat ik keek waren de enige games waar ik een PS5 voor zou willen me nog te duur). Ik kom niet meer in het PlayStation topic maar dat komt meer omdat alles veel te makkelijk geflame werd als je niet alleen maar positief bent. Want ja, ik vind dat je wel op meer punten merkt dat Sony duidelijk de marktleider was afgelopen generatie en het niet zo nodig vond om bijzonder klantvriendelijk te zijn.

Overigens is mijn xbox ook al weken niet aan geweest, niet sinds ik mijn Steam Deck ontvangen heb. Ik draag Xbox een warm hart toe maar ben absoluut niet exclusief naar eender welk platform. Ik ben een game liefhebber en het platform is daar secundair aan. Ik geniet bv ook van mijn Switch en mijn Quest 2.
Als dat wel kan, geld terug, dan vervalt alles wat ik eerder gezegd heb. Maar het zou me zeer verbazen.
Ook na het digitaal aanschaffen van een abonnement in de store kan je het geld terug krijgen. Je kan het abonnement binnen 14 dagen annuleren (staat in de voorwaarden) en dan krijg je het geld retour. (minus de dagen die je al verbruikt hebt).
Maar je hebt het niet in de store gekocht, je hebt een code ingevoerd en daar kan het volgens mij niet bij.
Weet je dat? Of is dan een aanname?
Je bent vermoeiend... Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik dat níet weet? Maar ik dénk dat het niet kan. Als het wel kan en het staat ergens dan laat ik mij graag onderwijzen.
Je bent vermoeiend.
Lees even je eerste reactie terug. Je hele statement is gebaseerd op aannames. Je weet niet hoe het juridisch in elkaar zit, je weet niet of je het geld terug kan krijgen. Maar toch maak je een enorm statement richting Sony dat het contractbreuk is en dat het echt niet kan wat Sony doet etc. En dan ben ik vermoeiend? Vandaar dat ik ook zei dat je hier vooral kenbaar wil maken hoe slecht Sony wel niet is.
Ehm, is dat geen contractbreuk? Misschien niet de juiste term, maar je koopt in de winkel een code voor 12 maanden toegang tot PlayStation now, een abonnement met toegang tot een enkele honderden games. Opeens besluit Sony unilateraal dat je deze niet meer in mag voeren en als het straks wel kan krijg je er geen 12 maanden meer voor maar minder. Geld terug zal ook wel niet kunnen?
Volgens mij als iemand hier een rechtszaak over start heeft Sony een probleem.
Misschien niet de juiste term
Maar je blijft maar door gaan over die term...
Geld terug zal ook wel niet kunnen?
Let op het vraagteken
Er vanuit gaande dat wat in dit artikel staat klopt
Als dat wel kan, geld terug, dan vervalt alles wat ik eerder gezegd heb. Maar het zou me zeer verbazen.
daar kan het volgens mij niet bij.
Jij leest volgens mij ook alleen maar wat je wil lezen en je hebt je mening al klaar staan dat ik alleen maar tegen Sony ben. Hoe duidelijk wil je het hebben dat ik niet 100% zeker weet dat het niet kan? Maar de afwezigheid van iets kun je moeilijk bewijzen. Het is ook niet alsof jij wel met bewijs komt dat het wel kan.
Ik krijg eerder de indruk dat jij gewoon tegen elke prijs Sony wil verdedigen en absoluut geen kritiek kunt verdragen. En ja, misschien dat ik op een gegeven moment iets te sterk was in mijn verwoording van wat ik van deze actie vind. Sorry, ik word geïrriteerd door dat kruisverhoor waar jij me aan bloot legt en dan ga ik inderdaad ook iets heftiger reageren.
Ik krijg eerder de indruk dat jij gewoon tegen elke prijs Sony wil verdedigen en absoluut geen kritiek kunt verdragen
Nee hoor, heb zelf ook genoeg kritiek op Sony. Maar kritiek die totaal niet onderbouwd is en alleen maar bedoeld is om hard te schreeuwen hoe slecht dit wel niet is daar kan ik slecht tegen.
Let op het vraagteken
Ergens een vraagteken achter zetten maakt het niet direct een vraag. De manier hoe het is opgeschreven dan ga je er vanuit dat je het geld niet terug krijgt.

Hier doe je hetzelfde:

Finraziel in ''Sony gaat zelf demo’s maken voor sommige games op Playstation Plus Premium''

Je bent er altijd heel snel bij om er even op te wijzen dat het niet kan wat Sony doet. Moord en brand schreeuwen terwijl je er zelf eigenlijk helemaal niet mee te maken hebt. Dus dan kan je ook een tegenreactie verwachten ;-)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 10:36]

Ik onderbouw het weldegelijk. Jij bent het niet eens met mijn argumenten maar dat maakt niet dat ik het niet onderbouw.

Jammer dat je het demo's verhaal er bij moet halen. Daar had je een punt en dat heb ik ook gezegd.

Wat betreft dat ik het niet zou onderbouwen, laten we nog eens kijken naar hoe jij probeert mijn argumenten onderuit te halen... Je zegt dat het product ophoudt te bestaan. Ik vind dat onzin. Het product blijft gewoon bestaan maar Sony heeft er een lik verf overheen gesmeerd en plakt er een nieuwe naam op. Het is niet alsof ze servers in de lucht moeten houden die ze anders zouden sluiten. Ik zeg ook niet dat ze niks veranderen of dat de hogere prijs niet gerechtvaardigd zou zijn, maar zij zijn degenen die kiezen om meer games aan te bieden en de prijs te verhogen. Het is prima mogelijk om de klanten gewoon de tijd die op hun voucher staat te geven, Sony krijgt alleen een paar euro minder inkomsten (door iets wat ze zelf veroorzaken).

Verder zeg je dat als je een abonnement via de store afgesloten hebt je hier je geld van terug kan krijgen. Klopt, maar het is wezenlijk anders als je een voucher gekocht hebt van een andere partij (ook al komt die voucher natuurlijk oorspronkelijk wel van Sony). Ik sluit nog steeds niet uit dat het mogelijk is dat ze het wel doen, maar ik denk dat het ze meer geld zou kosten dan de mensen gewoon hun lidmaatschap geven. Hoeveel gaan ze je namelijk terug betalen dan? De volle 60 euro? Dat heeft Sony echt niet aan inkomsten binnen gekregen van de verkoop. De marge op die kaartjes is niet heel groot maar hij is er wel. En wat als die kaartjes in een sale verkocht zijn? Dus waarom zouden ze dit doen terwijl ze niet bereid zijn om mensen gewoon hun 12 maanden lidmaatschap te geven? Ik zie de logica niet.
Jammer dat je het demo's verhaal er bij moet halen. Daar had je een punt en dat heb ik ook gezegd.
Dat was meer om te laten zien dat je daar ook direct er met een gestrekt been in gaat.
Je zegt dat het product ophoudt te bestaan. Ik vind dat onzin. Het product blijft gewoon bestaan maar Sony heeft er een lik verf overheen gesmeerd en plakt er een nieuwe naam op. Het is niet alsof ze servers in de lucht moeten houden die ze anders zouden sluiten. Ik zeg ook niet dat ze niks veranderen of dat de hogere prijs niet gerechtvaardigd zou zijn, maar zij zijn degenen die kiezen om meer games aan te bieden en de prijs te verhogen. Het is prima mogelijk om de klanten gewoon de tijd die op hun voucher staat te geven, Sony krijgt alleen een paar euro minder inkomsten (door iets wat ze zelf veroorzaken).
Sony kiest hier inderdaad zelf voor. Maar die ps now kaarten zijn al een hele tijd niet meer in de winkels te vinden (Sony had ze uit de winkels gehaald ter voorbereiding op deze dienst).

Echter zijn er veel partijen die van die kaarten massaal hebben ingekocht tijdens Black friday (met 25% korting). Om ze vervolgens voor een lage prijs op vage websites aan te bieden.

Massaal hebben gebruikers nog even snel die kaarten ingekocht met als doel om er jaren achteraan te plakken om op die manier goedkoop aan de hoogste tier te komen (heb ik zelf ook gedaan). Dat Sony hier nu een stokje voor heeft gestoken dat snap ik ook (en dan moet je ook je verlies pakken als gebruiker, want je weet met welke bedoeling je die kaarten heb gekocht).

En dat er dan door veel mensen wordt geroepen (en ik heb het dan nu even niet over jou persoonlijk, maar mensen die al die kaarten hebben opgekocht). Dit kan niet, wij willen het recht hebben op die hoogste tier, contractbreuk etc. Dan denk ik, je hebt met je volle verstand die kaarten om een bepaalde reden gekocht... Er zijn weinig mensen die hier nu echt de dupe van zijn.

Zomaar toegang geven tot de hoogste tier, betekent dat je een boel gebruikers (die al die kaarten massaal hebben opgekocht) jarenlang toegang moet geven tot een dienst waar ze vrij weinig voor betaald hebben. Dat kan een enorme kostenpost zijn voor een bedrijf. Want je moet een bepaalde server ruimte inkopen bij Azure (Microsoft server waar Sony mee werkt). En dan is het een beetje flauw om als consument de hoogste eisen te stellen (en je hebt al zoveel rechten als consument).
Verder zeg je dat als je een abonnement via de store afgesloten hebt je hier je geld van terug kan krijgen. Klopt, maar het is wezenlijk anders als je een voucher gekocht hebt van een andere partij (ook al komt die voucher natuurlijk oorspronkelijk wel van Sony). Ik sluit nog steeds niet uit dat het mogelijk is dat ze het wel doen, maar ik denk dat het ze meer geld zou kosten dan de mensen gewoon hun lidmaatschap geven.
Een voucher kopen is niet hetzelfde als een abonnement afsluiten. Bij een abonnement teken je een contract en gaan beide partijen akkoord met bepaalde voorwaarden. Dat is bij een voucher niet, die gaat pas in als je hem claimt. Die voucher heeft wel een bepaalde waarde en daar moet je iets vergelijkbaars voor terugkrijgen. Maar de hoogste tier is niet vergelijkbaar, maar een veel uitgebreider abonnement.

Je kan ook niet een geannuleerde reis naar Griekenland waar je een voucher voor hebt gekregen omzetten naar een reis naar een duur Tropisch oord.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 10:36]

Meerdere van jouw reacties doen echt pijn aan mijn juridische ogen. Het is totale onzin om te beweren dat een PS Now kaart slechts een bepaalde waarde heeft waar je iets vergelijkbaars voor moet terugkrijgen, zonder dat het daadwerkelijk verplichtingen voor de verkopende partij in het leven roept. Zo werkt consumentenrecht natuurlijk (gelukkig!) niet. De kaart is specifiek bedoeld voor het voor een bepaalde duur kunnen gebruiken van je PS Now abo. Daar heb je dus (in beginsel) ook gewoon recht op. Een en ander natuurlijk wel onder de voorwaarden van Sony die bij de dienst horen.
Meerdere van jouw reacties doen echt pijn aan mijn juridische ogen
Kan je mij dan verwijzen naar het artikel waarin dit beschreven wordt?
Wat bedoel je in vredesnaam met "het artikel"? Ik heb het gewoon over het meest basale uitgangspunt van het consumentenrecht, namelijk het conformiteitsvereiste van 7:17 bw. Dat overigens nog een stuk meer uitgewerkt is in de nieuwe EU-richtlijn verkoop goederen (2019/771) en de EU-richtlijn levering digitale inhoud (2019/770). Is hiermee je vraag beantwoord?\

Ga je me nu ook "het artikel" laten zien waarop jij baseert dat PS NOW kaarten in feite gewoon vouchers betreffen die geen enkele verplichting voor Sony in het leven roepen?
conformiteitsvereiste gaat vooral over wat de koper kan verwachten van zijn aankoop. In dit geval is er natuurlijk een bijzondere situatie, Sony levert namelijk die betreffende dienst niet meer. Dus je krijgt voor die voucher een andere dienst. Als je het daar niet mee eens bent dan kan je het geld terug vragen. Sony is niet verplicht om een dienst in de lucht te houden als er nog vouchers rond zwerven. Dan is het of een vervangend product, of geld terug.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 10:36]

Ze leveren de dienst gewoon nog, een andere naam en abonnementsstructuur verandert wezenlijk niet genoeg aan de dienst om het een andere dienst te noemen.
Je kan momenteel helemaal geen code invoeren. Zelfs nieuwe abonnementen gaven problemen, mogelijk dat dat inmiddels is opgelost. Kaarten die je nu koopt voor now of plus zijn momenteel niet bruikbaar.
Pas na de omzetting van alle abonnementen implementeren ze hier de oplossing voor.
Maar het abonnement bestaat toch straks niet meer? Dus het is dan toch gewoon logisch dat het omgezet wordt naar een nieuw abonnement?
Nee; het is logisch dat klanten een tegenbod krijgen om de nieuwe dienst af te nemen tegen de heflt van de termijn, zodat de originele geldelijke waarde gerepresenteerd zou blijven, maar als dat bod niet geaccepteerd wordt dan moet het gewoon behandeld worden als het beeindingen v/d overeenkomst bij niet accepteren van gewijzigde voorwaarden en moet niet verbruikt tegoed terugbetaald worden. Dus moet je je geld terug krijgen.
Maar biedt het nieuwe abonnement daadwerkelijk meer dan het oude? Dat is maar de vraag en als dat niet zo is, dan is het gewoon een ordinaire prijsverhoging. Ik ben zelf allergisch voor dit soort abonnementjes die stil doorlopen en waar je niet alles eruit haalt wat er in zit.
Ja, want het is ps plus + ps now gecombineerd. Daarnaast krijg je ook nog extra toegang tot ps1 en psp games. Ps plus was normaal 60 euro en ps now was normaal 60 euro. Dus ja je krijgt dus veel meer. Staat overigens ook gewoon in de tekst van het artikel, daar had je het zelf ook uit kunnen halen.
Maar ga je werkelijk de ps1 games spelen?
Zeker! Waarom niet?
Die klanten gaan nergens anders heen en dat weet Sony ook. Zelfs al kan men in theorie de PS5 voor een leuke prijs verkopen, men gaat er niet voor naar Microsoft.

Het is er alleen niet minder smerig om.
Mede dankzij dit soort geneuzel, en het systematisch blokkeren van cross-platform, en het feit dat de PS5 nog steeds RUIM boven de prijs wordt verkocht omdat ze nog steeds niet goed geleverd worden (en nog wat andere pet peeves met andere producten) ben ik helemaal klaar met Sony en heb ik voor het eerst een Xbox in huis. Dus ja, men gaat er uiteindelijk wel voor naar Microsoft. Genoeg is genoeg.

Edit: O ja, de PSVita helemaal vergeten, dat was echt de meest nutteloze aankoop die ik ooit heb gedaan.

[Reactie gewijzigd door StackMySwitchUp op 23 juli 2024 10:36]

Ik heb precies dezelfde gedachte
Eens. Ik heb nog geen ps5 omdat ik simpelweg geen achterlijke prijzen ga en wil betalen.

Met de PS4 heb ik nog zat lol en zolang Sony z’n leveringen niet op orde krijgt, zal ik niet de enige zijn, er zijn simpelweg meer mensen nog die op de PS4 gamen dan op de PS5.

Voor wat betreft de duurdere abo’s Sony zal dit wel “verkopen” als een nodige prijsstijging om de diensten te verbeteren. Terwijl in feite je dus 2x zo veel gaat betalen voor het zelfde.
Als je nu nog een ps vita hebt liggen (en je hebt m niet ge-update)… er zijn heeeeeel wat manieren om je backups gemakkelijk te spelen vanaf een microsd kaart. Zelf heb ik hem op release gekocht destijds en na tijden in een kastje te hebben gelegen speel ik er nu weer best veel op tijdens treinreizen
Voor mij is het 100% reden om te stoppen. Eigenlijk was dit abbo al te duur voor wat ik er mee doe, maar vond het nog wel waard om zoveel oude goldies te hebben.

Met deze prijsverhoging vind ik het niet interresant, terug naar de oude marktplaats methode! Ook veel leuker om de games fysiek te paraderen voor als oude vrienden langskomen :).
Op de PS3 kon je gewoon gratis online spelen.

Nu koop je een stuk hardware en moet je daarnaast nog een abonnement nemen dat elk moment verhoogd kan worden?

Nee bedankt.

Tegenwoordig staan er ook veel oude goldies op Steam en daarnaast heb ik nog een 'oude Xbox' voor wat retro spellen. Wat mij betreft is de hoogtijd van console gaming wel voorbij.
Dat is de prijs die je betaalt voor de lage instapkosten. Het moet uit de lengte of de breedte komen, net als met printers of elektrische tandenborstels (ik noem maar wat :) ).

Je eerste shot is gratis, daarna zit je in het systeem. Hele volksstammen die niet van kamp Playstation naar kamp Xbox willen omdat ze hun profielen en trophies daar hebben en nu dus ook hun digitale games. En voor hun vrienden hetzelfde.

Vroeger verdiende men het apparaat terug met spelletjes en accesoires, maar gratis geld laten liggen is niet iets wat je een onderneming zult zien doen.
Dat is een vrij ondoordachte opmerking vind ik, er is menig mens in nederland (vooral onder de jongeren) die dit geld gewon niet hebben.
Denk bv. aan mensen die langdurig werkeloos zijn door een medische complicatie.
Deze mensen zitten al tegen hun zin thuis en kunnen een verdubbeling in prijs niet betalen.
Dan kan je zeggen dan nemen die toch een goedkoper abbo. als je dat denkt ben je niet erg sociaal ingesteld en vind je schijnbaar de winst van bedrijven belangrijker dan het kleine beetje plezier van deze mensen.
langdurig werkeloos zijn door een medische complicatie
Maar wel lekker gamen (vaak Fifa) met een biertje en een sigaretje. Oh ja en Netflix hebben ze ook want tja ze moeten toch hun dag doorkomen. Die mensen waar jij het over hebt lopen ook vaak bij een voedselbank. Die moeten uberhaubt geen abbo nemen maar ondertussen wel slecht eten en roken en elke 2 jaar een nieuw telefoontje. Naief heet zoiets.
Naief is iedereen op 1 hoop gooien en denken dat iedere werkloze een walgelijk persoon is.
En als iemand die ziek is en langdurig thuis zit, mag die dan maar geen netflix bekijken van jou ?
Wat is de bedoeling hier ? Dat zo'n persoon een paar jaar lang alleen maar uit z'n neus mag vreten als tijdverdrijf ?
Maar ondertussen wel zeuren dat alles zo duur is en ondertussen uitkering trekken. Het gaat erom dat iedereen loopt te klagen als iets een paar euro duurder wordt. Welkom in Nederland zou ik zeggen. Niet of iemand walgelijk is door wat er in z'n neus zit en zich snel aangevallen voelt om te reageren.

[Reactie gewijzigd door Orgel op 23 juli 2024 10:36]

Uitkering trekken ?
De manier waarop je het zegt klinkt erg denigrerend hoop voor je dat je het niet zo bedoelt.
We hadden het over werkloze mensen, niet over mensen die expres niet werken.
Alsof klagen over duurder worden van dingen iets nederlands is, dat gebeurt overal waar mensen een beetje logisch nadenken.
Als alles altijd maar steeds duurder wordt wat heeft de burger daar dan aan ?
Dat is toch alleen maar fijn voor bedrijven lijkt mij.
Zeker fijn voor bedrijven en ik heb een bedrijf. Fijne dag verder!
Nou succes met je bedrijf, mar ik geef heel wat meer om mensen dan om bedrijven gelukkig.
Is dat wel zo ? Ik heb beide consoles hier staan en weet zo nog niet of ik mijn PS+ in december zal verlengen.., ik heb destijds het Xbox ultimate abbo aan kunnen schaffen voor de gunstige prijs.. + ik speel voornamelijk COD en dat komt (als het meezit) ook gratis na het xbox platform..
Er stappen genoeg mensen over ondertussen. Zelf al eerder van de PS4 naar de PC gegaan, want de vorige gen viel mij erg tegen (ja ook de PS4 pro nog gekocht stom genoeg). en nu heb ik de Series X sinds een jaar als 2e platform.

Gamepass kan ik met Gold stacken en ik heb al 3 vrienden (die ik van de PS4 ken) een Xbox laten kopen onder andere door te laten zien hoe goed Retroarch er op draait en om wat Gamepass ondertussen is. Die laatste is echt goud als je ook een pc hebt.
Actually...
Op de bonnen staat geen bedrag, maar voor hoeveel maanden je de dienst hebt gekocht.
Het staat niet op de bon, maar het vertegenwoordigd een bepaalde waarde.
Het staat niet op de bon, maar het vertegenwoordigd een bepaalde waarde.
Het is niet een voucher waar je op verschillende punten mee terechtkunt of waar je nog kunt kiezen om er verschillende zaken mee te kopen, zoals bijv met een cadeaukaart. Het is wettelijk gezien een voucher voor enkelvoudig gebruik en de waarde van zo'n type voucher wordt simpelweg uitgedrukt in de dienstverlening of het product welke je er voor hoort te krijgen.

Ook de BTW hoort bij dit soort vouchers bijv. al geheven te worden bij het punt van verkoop v/d voucher; en niet op het punt waar deze verzilverd wordt. Dit soort voucher is geld-af op het moment dat je hem verstrekt krijgt.

Het verstrekken van zo'n voucher wordt door de EU dan ook gezien als het verstrekken van de goederen danwel verrichten van de diensten waar de voucher betrekking op heeft.

Dus ook onder de op dat moment* heersende voorwaarden van de dienstverlening. En dat betekent dat het wijzigen van de dienstverlening betekent dat het mogelijk moet zijn om de aangegane overeenkomst kostenloos te beeindigen, met teruggave van het gedeelte van de koopsom wat nog niet verbruikt is.

Bij een nog niet verzilverde voucher betekent dat dus dat de originele koopsom voor de voucher opgehoest dient te worden. Je moet gewoon je geld terug kunnen krijgen.

(* En dat is waarom vouchers bijna altijd wel op één of andere manier zo geregistreerd worden dat ze terug te voeren zijn op de uitgiftedatum.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juli 2024 10:36]

Als de dienst waar je de voucher voor hebt gekocht niet meer bestaat dan moet je een zelfde waarde terug krijgen. In dit geval heb je 60 euro voor een voucher betaald. De nieuwe dienst is 120 euro. Dan is het logisch dat je een half jaar van de nieuwe dienst krijgt.
Bij een nog niet verzilverde voucher betekent dat dus dat de originele koopsom voor de voucher opgehoest dient te worden. Je moet gewoon je geld terug kunnen krijgen.
Daarvoor moet je dan bij de verkoper zijn en niet bij Sony.
Daarvoor moet je dan bij de verkoper zijn en niet bij Sony.
Dat dacht ik ook; maar nee - het kan zomaar zijn dat je daarvoor in deze toch bij Sony moet zijn. Vouchers voor enkelvoudig gebruik werken klaarblijkelijk andersom tov van normale verkopen op een aantal fronten. Als een winkelier een voucher verkoopt handelen zij in naam van de organisatie achter de voucher en is die organisatie o.a. ook de belastingverantwoordeljke die BTW moet afdragen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juli 2024 10:36]

ianal... maar als dat zo zou werken, zou dat echt een top business model zijn.

"deze voucher geeft recht op 1 massage van 1 uur"
'uhh.. ja... die massage van een uur bestaat niet meer. dat is nu, voor dezelfde prijs, een 5 minuten massage met achtergrond muziek geworden".

raar, niet?
Dat mag niet, dan moet Sony 12 maanden geven... anders is het contractbreuk en heb je recht op 100% teruggave van het aankoopbedrag.
Waar staat dat je niet je geld terug kan krijgen dan? Volgens mij kan je gewoon je geld terug krijgen of een half jaar van het nieuwe abonnement.
Het is of 12 maanden of geld terug... de wet is daar kristal helder in... omdat dit een contract aangaan inhoud.
Je gaat pas een overeenkomst aan zodra je de waardebon verzilverd. Als de dienst waarvoor de bon niet meer bestaat mag je verwachten dat je een dienst voor de zelfde waarde krijgt of je geld terug als je deze duurdere (of soms goedkopere) dienst niet wilt.
Klopt 12 maanden wat erop staat of geld terug...
Allemaal leuk en aardig. Maar de enige die nu PS+ of Now willen stacken is om lekker voordelig Premium te krijgen. Dan had je maar eerder moeten zijn.
Allemaal leuk en aardig. Maar de enige die nu PS+ of Now willen stacken is om lekker voordelig Premium te krijgen. Dan had je maar eerder moeten zijn.
Er zullen voldoende mensen zijn die zo'n kaart al gewoon gekocht hadden 'voor de komende periode' omdat ze toevallig bij een winkel binnen waren waar ze naast de kassa op een rek hingen, en die ze dus thuis nog in een la hebben liggen, onverzilverd.

Voor die groep heeft het de huidige situatie niets te maken met even snel een extra voordeeltje willen scoren.
Waarom zou je zo'n voucher kopen om hem vervolgens een paar maanden (want zolang zijn ze al uit de winkels gehaald) in een la te leggen? Dan gebruik je deze toch meteen om je abonnement te verlengen?

Want het gaat in dit geval dus alleen om mensen die hun abonnement willen verlengen. Mensen zonder abonnement kunnen hun voucher nu gewoon gebruiken.
Als op de bon maanden lidmaatschap staat, dan MOET Sony 12 maanden geven...
12 maanden ps now ja. Maar dat abonnement bestaat niet meer. Dus of je krijgt je geld terug of je krijgt een half jaar van het nieuwe abonnement.
Dan moet Sony of de verkoper geld terugstorten... ineens iets anders van maken is tegen de wet omdat je bij het aankopen van de kaart automatisch een contract aangaat.
Ik had weer gelezen op internet dat mensen die met Sony gebeld hadden, te horen kregen dat dit tijdelijk zou zijn. Dus wie weet heeft het even met het migreren van het systeem te maken.

https://www.resetera.com/...r-2-subscriptions.577105/
Voor zover ik weet zijn er nergens meer PSNow kaarten te krijgen, ook niet digitaal. Deze zijn de afgelopen weken overal uit de handel gehaald of uitverkocht.
Voor zover ik weet zijn er nergens meer PSNow kaarten te krijgen, ook niet digitaal. Deze zijn de afgelopen weken overal uit de handel gehaald of uitverkocht.
Je kon ze al gekocht hebben en gewoon nog op de plank hebben liggen.
Dat soort krediet verloopt doorgaans niet in een maand tijd.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @R4gnax29 april 2022 17:41
Het verloopt toch ook niet? Je kan het nu tijdelijk even niet inwisselen maar straks wel weer.
Het verloopt toch ook niet? Je kan het nu tijdelijk even niet inwisselen maar straks wel weer.
De gekochte kaart verloopt niet meteen. Dus je hoeft hem niet meteen te verzilveren.
Je kon deze een maand; of twee; of misschien wel drie maanden geleden al gekocht hebben zodat je hem gewoon op de plank klaar had liggen.

En nu heb je dus een tegoedbon voor service X gekocht; en heeft Sony je de mogelijkheid ontnomen om die nog tegen het heersende gunstige tarief voor service X te verzilveren. In plaats daarvan moet je maar wachten totdat service X omgedoopt is in service Y, waarbij je minder waarde terug krijgt voor je tegoedbon.

En iets zegt me, noem het maar een onderbuikgevoel, dat dat idd wettelijk niet door de beugel kan.
Op z'n minst moet hier de mogelijkheid geboden worden om het tegoed terug om te zetten naar harde euro's. Dus: geld terug. Want de originele dienstverlening kan niet meer nagekomen worden.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juli 2024 10:36]

Kan ook niet inderdaad.. als op de bon 12 maanden staat.. dan is Sony bij wet verplicht 12 maanden lidmaatschap te schenken.
Even een toevoeging:

Als je ps plus en ps now hebt op het moment van overzetten naar het nieuwe ps plus kom je in de hoogste tier terecht. Het abonnement loopt zo lang als de laatste einddatum (ps plus of ps now)

Ik heb bijvoorbeeld :

Ps now tot oktober 2022
Ps plus tot 2026

Dit wordt dan omgezet naar de hoogste tier met als einddatum 2026.

Iedereen was destijds massaal ps now aan het stapelen. Maar je kon dus ook gewoon ps plus stapelen, als je ps now er maar naast hebt lopen. (en nog steeds actief is bij ingang van de nieuwe ps plus dienst).
Je hebt de hoogste tier, premium, tot eind van je PS Now abo. Daarna zet het om naar de standaard, want PS plus nu is vergelijkbaar met Essential.
Nee, dat is dus niet zo. Dat probeer ik in mijn bericht uit te leggen. Hier is ook een mail over gestuurd vanuit Sony. Dat de hoogste tier dan loopt tot de einddatum van het langstlopende abonnement. Ze gaan het dus niet tussentijds wijzigen.
Raar dat er eerst gerapporteerd wordt dat dit zou lopen tot het eind van de now abo. Tussentijds is dus de boel wel gewijzigd. Hier waren er grote discussies over in de blogpost van Playstation zelf.
Misschien een stomme vraag, kan zijn dat ik er overheen gelezen heb, maar voor mensen die bijvoorbeeld alleen Playstation Plus hebben, en dus geen Now, krijgen die eventueel aanbod om hun huidige plus abonnement te upgrade naar een groter abonnement voor een kleine bijbetaling, zeg maar zo iets wat Xbox ook met Gold naar Game Pass had gedaan.
Daar wordt ook naar gekeken ja klopt, las ik ook ergens deze week hier of op gamer.nl
Kaarten die je vanaf 22 juni gebruikt worden omgezet naar het nieuwe PS+ pakket, maar wel met een conversie. Een kaart van bijvoorbeeld 1 jaar PS Now wordt omgezet naar 6 maanden PS+ Premium.

De volledige conversietabel staat hier:
https://www.playstation.c...em-ps-store-voucher-code/
Dat klinkt niet als een redelijke ruil. Sony verkoopt die kaarten bewust met het risico dat het ze geld kan kosten, terwijl ze wel de winst willen dat iemand die kaarten niet op tijd verzilverd. Ze nemen nu en die mogelijke winst en beperken hun risico tussentijds, zonder dat daar duidelijk meer voordeel voor klanten in zit. Een klant zit niet zomaar te wachten op de helft van de geldigheid van wat eerder krijgen was.
Microsoft doet al jaren niet moeilijk over de ‘stapelen’ trucjes. Zijn toch maar een relatief kleine groep die dit doet. En die groep lokken weer extreem veel mensen naar jou product omdat het een positieve ervaring is.

Dus al met al, weer lekker autoritair en goed bezig Sony! :)
Je begrijpt hopelijk ook wel dat dit op lange termijn niet financieel haalbaar is? Microsoft gooit er nu enorm veel geld tegenaan om zoveel mogelijk gebruikers op het platform te krijgen. Zodra dat gelukt is dan zullen die trucjes verdwijnen. Of de stekker wordt er uit getrokken.
Dus al met al, weer lekker autoritair en goed bezig Sony! :)
Of het is gewoon een financieel gezond bedrijf. Je kan niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Een goedkoop abonnement is niet zomaar te goedkoop omdat een bedrijf duurdere abonnementen gaat aanbieden. Dus je kan niet ook zomaar stellen dat omdat het ene bedrijf niet moeilijk over stapelen doet het dus maar minder of niet winstgevend genoeg zou zijn. Sterker nog, als het niet winstgevend genoeg zou zijn had wel verwacht mogen worden dat sony dat als reden zou opgeven.
Het is toch wel een groot verschil met Microsoft. Zij doen werkelijk nergens moeilijk over in tegenstelling tot Sony. Nogal sneu dit voor een groot bedrijf.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 juli 2024 10:36]

Maar wil je eigenlijk wel iets bij Amazon kopen?

EDIT: was bedoeld als reactie op @Caviatjuh.

[Reactie gewijzigd door McBacon op 23 juli 2024 10:36]

Lego vooral het laatste jaar. Geen woekerprijzen, korting op sets.
Schril contrast met Xbox daar kon je 3 jaar live kan stapelen om het totaal dan met een proefmaand van 1 euro om te zetten naar Gamepass Ultimate.

Via bepaalde wegen heb je dan 3 jaar gamepass ultimate voor nog geen €100,-
Dat heb ik ook gedaan. Ben alleen wel benieuwd wat er naar 3 jaar gebeurt, ik vermoed dat ik dan gewoon volle mep moet betalen.
Ik heb het al een keer herhaald, de eerste keer had ik 2 jaar gestapeld.

Tuurlijk ga je ooit de volle mep betalen maar beter later dan nu al direct zoals bij sony en dan ook nog eens meer geld voor minder content in vergelijking.
De mijne is anders vandaag automatisch verlengd helaas. Ik wilde die 'gamepass' wel proberen.
Ik denk dat Sony ergens in dit jaar wel op deze prijzen terug komt en ik had al geen interesse in de oude prijzen voor wat er geboden werdt vooral omdat Cloudopslag en Backwards Compatibility op XB gratis is ben ik te verwend om daarvoor te betalen maar kom op met deze verhoging wordt de prijsverhouding nog slechter tussen XB en PS en zullen spelers toch eens genoeg er van krijgen lijkt mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.