Sony geeft meer details over games bij nieuwe PlayStation Plus-abonnementen

Sony heeft meer details gegeven over de games die zijn inbegrepen bij de nieuwe PlayStation Plus-abo's. Bij Plus Extra en Plus Premium krijgen abonnees toegang tot twaalf PS 5-games, waaronder Demon's Souls en Spider-Man: Miles Morales. Verder gaat het om PS4-games.

Naast games van eigen studio's, voegt Sony in samenwerking met andere uitgevers games toe aan de abonnementen. Zo zullen onder andere Assassin's Creed Valhalla en Marvel's Guardians of the Galaxy onderdeel zijn van de Plus Extra- en Plus Premium-abonnementen. Ubisoft-games komen beschikbaar via integratie met Ubisoft+ Classics.

Sony heeft een lijst gemaakt waarop ook tientallen PS4-games staan die beschikbaar komen bij de nieuwe abonnementen. Ook dat zijn zowel games van PlayStation Studios als van andere uitgevers. Eerder heeft Sony aangegeven dat de Extra- en Premium-abonnementen toegang geven 'tot 400' PS4- en PS5-games, maar een complete lijst is nog niet beschikbaar. Sony zegt die online te zetten zodra de nieuwe abonnementen ingaan. Dat is in Europa vanaf 22 juni. In Azië zijn de abonnementen al vanaf 24 mei actief.

Halverwege iedere maand ververst Sony het aanbod voor de PlayStation Plus Extra- en Premium-abonnees. Het aantal games dat maandelijks ververst wordt, zal per maand verschillen. Sony spreekt van verversen en niet van aanvullen. Het is te verwachten dat games soms ook verdwijnen als een deal verlopen is. Datzelfde gebeurt bij Microsofts Game Pass.

PlayStation 5-games inbegrepen bij PlayStation Plus Extra en Premium
Demon’s Souls | Bluepoint Games, PS5 PS5
Destruction AllStars | Lucid Games, PS5 PS5
Death Stranding and Death Stranding Director’s Cut | Kojima Productions, PS4/PS5 PS5 en PS4
Ghost Of Tsushima Director’s Cut | Sucker Punch, PS4/ PS5 PS5 en PS4
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales | Insomniac Games, PS4/PS5 PS5 en PS4
Returnal | Housemarque, PS5 PS5
Assassin’s Creed Valhalla | Ubisoft PS5 en PS4
Control: Ultimate Edition | 505 Games PS5 en PS4
Marvel’s Guardians of the Galaxy | Square Enix PS5 en PS4
Mortal Kombat 11 | WB Games PS5 en PS4
NBA 2K22 | 2K Games PS5 en PS4
The Artful Escape | Annapurna Interactive PS5 en PS4

Probeerversies bij duurste abonnement

Met het duurste PlayStation Plus Premium-abonnement krijgen leden ook toegang tot probeerversies van nieuwe games. Die kunnen twee uur gespeeld worden. Speeltijd telt alleen als spelers daadwerkelijk in het spel zijn. Eventuele verdiende Trophies en savegegevens worden opgeslagen en meegenomen als spelers het spel daarna besluiten te kopen. Sony noemt als voorbeeld zes games waarvan een probeerversie beschikbaar zal zijn.

Timetrials bij PlayStation Plus Premium
Uncharted: Legacy of Thieves Collection | Naughty Dog, PS5 PS5
Horizon Forbidden West | Guerrilla Games, PS4/PS5 PS5 en PS4
Cyberpunk 2077 | CD Projekt, PS5 PS5
Farming Simulator 22 | Giants Software GmBH, PS4/PS5 PS5 en PS4
Tiny Tina’s Wonderland | 2K Games, PS4/PS5 PS5 en PS4
WWE 2K22 | 2K Games, PS4/PS5 PS5 en PS4

Classic games

Het PlayStation Plus Premium-abonnement biedt verder toegang tot klassieke games, waarvan sommige met een hogere framerate en resolutie zullen draaien dan de originelen. Sommige oude PlayStation- en PSP-games krijgen ook een nieuwe interface en de optie om overal op te kunnen slaan. In de lijst met games staan titels als Ape Escape, Syphon Filter, Tekken 2 en Worms World Party. Verder biedt het Premium-abonnement de mogelijkheid om PS3-games te spelen via streaming. Dat gaat om titels waaronder Demon's Soul, Ico en MotorStorm Apocalypse.

Nieuwe abonnementen vanaf 22 juni

Eind maart kondigde Sony de nieuwe PlayStation Plus-abonnementen aan. In Nederland en België gaan de nieuwe formules op 22 juni in. Het huidige PlayStation Now-abonnement vervalt. De inhoud daarvan zit in het Plus Premium-abonnement. Het Plus Essential-abonnement is vergelijkbaar met het huidige PlayStation Plus.

Naam Inhoud Kosten
Plus Essential Maandelijkse downloads (1x PS5 en 2x PS4)
Korting op games
Cloudopslag
Online multiplayer
€ 8,99 per maand
€ 24,99 per kwartaal
€ 59,99 per jaar
Plus Extra Alles van Essential
Downloaden van 400 PS4- en PS5-games
Toegang tot Ubisoft+ Classics
€ 13,99 per maand
€ 39,99 per kwartaal
€ 99,99 per jaar
Plus Premium Alles van Essential en Extra
Streamen van PS3-games
Downloaden en streamen van PSX-, PS2- en PSP-games
Trials van games
€ 16,99 per maand
€ 49,99 per kwartaal
€ 119,99 per jaar

PlayStation Plus-games

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-05-2022 • 15:18

128

Submitter: Raem

Lees meer

Reacties (128)

128
121
48
1
0
51
Wijzig sortering
Het lijkt erop alsof toch het plus abonnement uitgekleed wordt. Er staat twee games per maand in het nieuwere plus essential, terwijl in het oude abonnement drie games de standaard was. Toch een afname van drieëndertig procent, of moet ik de aankondiging van twee games per maand niet zo nauw nemen?

[Reactie gewijzigd door CorrieK op 28 juli 2024 01:34]

Tabel is door Tweakers zelf samengesteld en klopt niet. Officiële website van PlayStation geeft aan:

PlayStation Plus Essential
Enhance your PlayStation experience with core features, including online multiplayer access, two PS4 and one PS5 game to download every month, exclusive discounts, and more.

En in de link waar Tweakers zelf naar refereert:
Monthly Games
PlayStation Plus Essential, Extra and Premium**/Deluxe Plans
In any PlayStation Plus plan you choose, you’ll get the same benefits that are currently available today for PlayStation Plus members. We have yet to announce the monthly games for June, but stay tuned to PS Blog.

Er verandert dus helemaal niks als je nu PS+ hebt.
Eerder werd het al uitgekleed naar de door jou genoemde 3 games, dus ik ben bang dat t wel degelijk zo nauw genomen moet worden
Ik wil zelf Demons Souls, Ghost of Tsushima en Returnal nog graag spelen. En AssCreed Valhalla spreekt mij ook wel aan. Dus 'centen-technisch' is het voor mij persoonlijk de upgrade waard.

edit: en Death Stranding DC stond ook nog op mn lijst :o

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 28 juli 2024 01:34]

behalve als 1 van die games al weer uit de catalogus gaat voordat je de andere hebt uitgespeeld :?
Dat is toch niet heel raar? Gamepass werkt naar mijn weten ook op die manier.
Maar niet first party games.
Anoniem: 306567 @MissMe NL16 mei 2022 18:43
Ik vind fora horizon 2/3 en Forza motorsport 7 anders niet terug op gamepass.
Dat zijn dus uitzonderingen door andere redenen. Dus nee punt blijft staan. Beetje jammer dat je specifiek die games noemt om een punt proberen te maken.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 28 juli 2024 01:34]

Anoniem: 306567 @MissMe NL16 mei 2022 22:49
Dat geeft al aan dat niet alle first party games op gamepass blijven staan. Maar dan mag ik net die niet noemen? En de reden is dat Microsoft de licenties niet wil verlengen. Ze hadden de licenties gewoon kunnen verlengen en dan was de game nog op gamepass geweest. Waarom maakt überhaupt de reden uit? Het punt is, niet alle first party games blijven op gamepass staan.

Forza horizon 4 en 5 zullen ook gewoon verdwijnen van gamepass.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 28 juli 2024 01:34]

Mijn vorige reactie is al genoeg. Dat weet je zelf ook. Neem aan dat je zelf ook wel weet dat we hier geen discussie over hoeven te hebben.
Allee ben jij degene die er een discussie van maakt.
Je had ook kunnen zeggen "owja dat is waar, maar dit had de volgende reden"
Of doe een edit op je originele post.

Als het geen big deal is, dan zou @Anoniem: 306567 dus ook niet PERSE een 'punt proberen te maken'.
Het is in de basis ook niet een punt, meer een costatering.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 28 juli 2024 01:34]

We zijn
Hahaha, lol! Omdat jij zegt "we hoeven er geen discussie over te hebben".
De arrogantie in jouw posts is echt hilarisch.

Anyway, ik deed enkel de suggestie hoe je het ook aan had kunnen pakken. Zodat je een volgende keer wellicht kan voorkomen om er zon kansloze conversatie van te maken. Maar ik zie nu aan jouw andere posts dat het vrij hopeloos is.

Maar je hebt in ieder geval een punt. Je bent een verspilling van mijn (naja.. ieders) tijd.
"Lekker online reageren", ben je 12 ofzo? Doe eens normaal man.

Er was 0,niks arrogant aan mijn suggestie en ik wilde ook niks aanwakkeren. Alleen dat jij een beetje normaal reageert op mensen en niet met gestrekt been erin gaat. Maar bij nader inzien.. had mn tijd nuttig kunnen spenderen. Dus we hoeven het er ook verder niet meer over te hebben.
Je zei zelf al dat je mijn reacties had gelezen waarom reageer je dan? Dan had je toch ook gelezen dat ik was gestopt te reageren over de discussie.
Lezen is ook wel een uitdaging of nie??
Dat was NA mn eerste bericht sjef. Had nog niet eens naar beneden gescrold op dat moment.

Ben je nu klaar met zeuren??
Ook niet meer in de store helaas
"Microsoft stopt de verkoop vanwege aflopende licentieovereenkomsten. Huidige bezitters van de game kunnen wel blijven doorspelen."
nieuws: Digitale versie Forza Motorsport 7 is vanaf 15 september niet meer te...
Ja, ik doelde meer op @Anoniem: 306567 dat het niet zo is dat Microsoft ze uit Gamepass haalt en je ze nu wel moet kopen, naar mijn weten blijven alle First party games gewoon altijd beschikbaar in gamepass vanaf day 1.
Anoniem: 306567 @Rzarect0r16 mei 2022 23:49
naar mijn weten blijven alle First party games gewoon altijd beschikbaar in gamepass vanaf day 1.
Behalve dus bij forza horizon en Forza motorsport... Het is niet van belang of je ze nog in de store kan kopen ja of nee.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 28 juli 2024 01:34]

Dat is dus wel van belang. En dat weet je zelf ook wel.
Anoniem: 306567 @MissMe NL17 mei 2022 00:10
Statement: alle first party xbox games blijven op gamepass.

Hé wacht, er missen wat games. O.a forza horizon en Forza motorsport.

Ja maar die zijn ook niet meer te koop in de store omdat Microsoft weigert de licenties te verlengen. Dus dan verdwijnen ze uit de store en Gamepass.

Conclusie: niet alle first party games blijven op gamepass....

Je kan niet tijdens de wedstrijd ineens de regels veranderen... Het statement klopt dus niet.

Je kan de game overigens nog wel gewoon fysiek kopen: https://www.nedgame.nl/xb...nic&utm_campaign=shopping

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 28 juli 2024 01:34]

Reageer alsjeblieft niet op mij met zulke reacties als je het niet begrijpt. Slaap lekker.
Anoniem: 306567 @MissMe NL17 mei 2022 00:13
Je reageert hier zelf op mijn reactie. Maar je verwacht geen reactie terug?. Wat begrijp ik dan precies niet? Daar ben ik wel benieuwd naar. Want met een reactie als deze daar kan ik totaal niks mee:
Dat is dus wel van belang. En dat weet je zelf ook wel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 28 juli 2024 01:34]

Dat als het spel nog wel verkocht werd digitaal door Microsoft zelf, je een punt had.

Fysiek kan Microsoft natuurlijk niets tegen doen. Dat snap je toch zelf ook wel. En omdat er een kans is dat iemand het fysiek koopt. Moeten ze het nog wel mogelijk maken voor die mensen om het spel normaal te kunnen spelen.
Anoniem: 306567 @MissMe NL17 mei 2022 00:19
Maar waarom verlengt Microsoft de licentie niet dan? Want dat is het onderliggende probleem :

https://mobile.twitter.co...tatus/1420792916742590464
Forza games have to go unlisted after several years because the third party licenses that we use to feature real-world cars, tracks and other elements will begin to expire.
Dit soort licenties zijn gewoon te verlengen als je maar betaald. Maar Microsoft weigert te betalen. Gevolg dat de game dus niet meer op gamepass staat.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 28 juli 2024 01:34]

Omdat ze er geen geld in willen steken. Simpel toch? Nu ga jij zeggen ja maar dan kan Microsoft dit in de toekomst ook weer doen. Ja dat klopt. Neemt niet weg dat first party games die geen last van zulke licenties hebben gewoon altijd in gamepass blijven.

Als ze geen licentie kosten hoeven te betalen dan zaten ze er gewoon nog in.

Maar goed nogmaals dat weet jij zelf ook wel. Dus dit is nu echt mijn laatste reactie naar jou over dit onderwerp. Want dit is een doelloze discussie. Welterusten.
Anoniem: 306567 @MissMe NL17 mei 2022 00:43
Omdat ze er geen geld in willen steken. Simpel toch?
Klopt, dat is inderdaad de reden. Dat zorgt er dus voor dat niet alle first party games op gamepass staan.
Neemt niet weg dat first party games die geen last van zulke licenties hebben gewoon altijd in gamepass blijven.
Dan is het statement dus: alle first party games staan op gamepass (tenzij er licenties verlengd moeten worden, daar willen we geen geld in steken. Dus toch eigenlijk niet alle first party games)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 28 juli 2024 01:34]

behalve als 1 van die games al weer uit de catalogus gaat voordat je de andere hebt uitgespeeld :?
Beginnen met Valhalla dus :)

Maar zonder gekheid, ik kan dat nou nooit echt een minpunt vinden eigenlijk. Niet op gamepass, niet op Netflix en ook niet op welke andere dienst dan ook. Dat weegt simpelweg niet af tegen het gemak dat dergelijke diensten wel bieden.
Dat zal alleen bij AC een risico zijn... de andere genoemde games komen uit de Playstation Studios stal en zullen niet zo snel verdwijnen.

Persoonlijk blijf ik gewoon bij Essential voor omgerekend 5 euro per maand. Al die toeters en bellen hoeven van mij niet. Ik wil gewoon de knaller first party exclusives waar Sony zo sterk in is. Maar met hun focus op as-a-service games houd ik een beetje m'n hart vast over de toekomst...
werkt het niet zo dat als je ze download ze aan je library zijn toegevoegd? Gewoon kwestie van alles downloaden en spelen wanneer je wilt, nietwaar?
Nee. Dat werkt alleen zo bij de maandelijkse PS Plus (Essential) games. En bij de huidige PS Plus collection voor PS5 eigenaren.
Nou, dat valt best wel tegen. Denk dat PS5 bezitters al een groot deel van deze games heeft waarmee de dienst eigenlijk vrij nutteloos is.
Anoniem: 306567 @Deem16 mei 2022 16:43
In het bericht staat het volgende:
I’m pleased to share a selection of the content that will be available for PlayStation Plus Extra and Premium/Deluxe plans.
Ik ga alle disks inruilen voor digitaal, dus direct winst! :-D
Totdat je dus over 10 jaar een spel weer wilt spelen, en je erachter komt dat je PS een paper weight is geworden dan de services liggen eruit en perfect goede hardware kan niets meer zonder die discs van je.
Ik heb de afgelopen 20 jaar nog nooit de neiging gehad een game ouder dan 5 jaar 'nog een keer' te spelen. Behalve arcade-games en daar heb ik nu een heel mooie MAME voor. Mijn PS3 is een paper-weight, ook al heb ik daar honderden digitale games voor. Ik heb die behoefte totaal niet.

Ik neem dat risico wel.
Ik gebruik mijn snes nog steeds O-)

Maar als het u niet boeit, is dat inderdaad geen argument tegen dit soort services.
Als je naar de trend van de afgelopen jaren kijkt dan zie je dat er alleen maar oude games bijkomen op dat soort services, dus ik deel je zorgen niet.
De vraag is vaak in welke vorm die terugkomen. En je bent nog steeds afhankelijk van de grillen van zulke services. Dus het kan best zijn dat ze dat nu doen omdat er een hype is, maar sommige titels zullen nooit terugkomen.
En persoonlijk zit ik er ook niet op te wachten dat mijn console over x jaar gewoon e-waste is geworden.

Dat is misschien niet voor iedereen een probleem, maar voor deze gozer wel.
Ja, er zijn uiteraard scenarios te bedenken waarin die services down hill gaan, maar ik zie het niet snel gebeuren. Het is het nieuwe business model en de concurentie is groot. Bedrijven investeren juist in zo goed mogelijke services, zie MS.

Daarnaast zijn discs tegenwoordig ook niet meer je-van-het. Vele zijn gewoon een licentie om de rest te mogen downloaden zodra je wilt spelen. Of zijn zo buggy dat je er zonder patches er ook weinig aan hebt.

Maar ik snap je punt. Ieder z'n ding :)
Ik moet eerlijk zijn dat ik al sinds 2014 geen games meer heb gekocht, juist omdat de games het niet waard zijn als ik kijk naar alles wat op youtube et cetera te vinden is.
Dus het probleem met moderne discs heb ik gelukkig niet ;)
Denk niet dat al die games permanent in de service beschikbaar blijven. Veel “nieuwe” games staan er hooguit 3 maand op. Dat was in elk geval bij de huidige Playstation Now.
12 ps5 games 😂 ik krijg premium ivm met huidige ps now. Maar Jezus wat een grap is dit zeg
Anoniem: 1439850 @LockeNL16 mei 2022 15:27
Dit is nog niet de volledige lijst volgens het bericht van Sony.
Klopt. Dit is slechts een deel. Volledige lijst zal bij launch beschikbaar komen met de aantallen in dat tabel. Maar niet iedereen leest alle details dus ja :)

[Reactie gewijzigd door Elazz op 28 juli 2024 01:34]

Wel als t om ps5 titels gaat

Ps meeste ps5 bezitters hebben de meeste toch al wel

[Reactie gewijzigd door LockeNL op 28 juli 2024 01:34]

Destruction All Stars nog niet, maar ik vind het niet raar dat ze hem nu maar gratis weg gaan geven...
Destruction All Stars nog niet, maar ik vind het niet raar dat ze hem nu maar gratis weg gaan geven...
Het kost je minstens 100 Euro per jaar!

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat je moet betalen om een (duur) spel online te "mogen" spelen, en als er geen geld meer wordt verdient aan die titel dan trekken ze gewoon de stekker eruit.

Ik zeg dit even voor mensen die geen behoefte hebben aan iedere week (of zelfs iedere twee weken) een nieuwe game.

Aan de andere kant; "Alsjeblieft zoon/dochter, je verjaardagskado...een jaar lang Plus Premium en nu het hele jaar niet meer zeuren om een nieuwe game en nee, je mag geen skins kopen voor een tientje per stuk".
Anoniem: 306567 @Dazenet16 mei 2022 19:18
Het kost je minstens 100 Euro per jaar!
Nee, met essential kan je ook online en dat kost 60 euro in het jaar.
Jawel, maar daar krijg je Destruction All Stars niet bij, dat was de reactie.

60 Euro per jaar betalen om iets online te mogen spelen, waar je waarschijnlijk al 60 Euro voor hebt betaald is in mijn opinie van de zotte.

Hoewel ik ook PC aanbieders hier naar toe zie gaan (i.e. Steam), simpelweg omdat er minder inkomsten zijn door meer concurentie.
Anoniem: 306567 @Dazenet16 mei 2022 20:27
Destruction all Stars heeft gewoon in de ps plus gezeten. (de huidige PS plus, dus van 60 euro) Daar heb ik hem destijds gratis gekregen.

Daarnaast krijg je per maand genoeg value voor Money met 3 gratis games per maand.

Als je daarnaast ps plus koopt tijdens Black friday betaal je er maar 45 euro voor.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 24 juli 2024 06:57]

2 Games per maand met Plus Essential, dus één game minder...en verder krijg je voor die 60 Euro niet zo veel bijzonders. Je krijgt dus eigenlijk al direct 30% minder voor je geld.

...en die Black Friday deal...tja...het is nog geen Black Friday, dus voorlopig is dat een aanname met deze nieuwe structuur.

Bovendien veranderd jouw response helemaal niets. Als jij dat spel nog niet hebt dan kost het je gewoon minstens 100 Euro en niet zoals @Martinspire zegt "gratis"...en dát was mijn reactie.

En je "krijgt" helemaal niets! Je betaald je er behoorlijk voor. Natuurlijk is er een klein percentage spelers dat er profijt van heeft. De meeste zullen gewoon meer betalen dan nodig is.

Pa en Ma snappen er sowieso niets van, dus zoonlief smeekt om de hoogste tier...en die speelt dan vervolgens alleen maar Fortnite.

Edit: Kleine toevoeging over %

[Reactie gewijzigd door Dazenet op 28 juli 2024 01:34]

Anoniem: 306567 @Dazenet16 mei 2022 22:17
2 Games per maand met Plus Essential, dus één game minder...en verder krijg je voor die 60 Euro niet zo veel bijzonders.
Nee hoor. Tweakers heeft dat verkeerd overgenomen. Er veranderd niks. Dit staat op de website:

PlayStation Plus Essential
Enhance your PlayStation experience with core features, including online multiplayer access, two PS4 and one PS5 game to download every month, exclusive discounts, and more.
Bovendien veranderd jouw response helemaal niets. Als jij dat spel nog niet hebt dan kost het je gewoon minstens 100 Euro en niet zoals @ zegt "gratis"...en dát was mijn reactie.
Echter krijg je voor die 100 euro die je noemt wel meer dan alleen die game. Je krijgt meer dan 300 games die je kan spelen.

Dan alsnog kan je de game tegenwoordig ook voor 14 euro kopen: https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=txl
En je "krijgt" helemaal niets! Je betaald je er behoorlijk voor. Natuurlijk is er een klein percentage spelers dat er profijt van heeft. De meeste zullen gewoon meer betalen dan nodig is.
Je krijgt een jaar toegang tot 300 games.
Pa en Ma snappen er sowieso niets van, dus zoonlief smeekt om de hoogste tier...en die speelt dan vervolgens alleen maar Fortnite.
Fortnite is free2play, daar heb je sowieso geen ps plus abonnement voor nodig.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 28 juli 2024 01:34]

Tweakers heeft dat verkeerd overgenomen
Daar kan ik niets aan doen, maar dank je.
Je krijgt meer dan 300 games...
Nogmaals...je krijgt helemaal niets. Je koopt toegang to 300 (volgens mij meer) games, en wat ik zo snel gelezen heb wisselt dat aanbod. Dat is op zich best leuk, maar niemand in de wereld heeft tijd om 300+ games per jaar te spelen...tenzij het gaat om superr simpele games, maar dat is natuurlijk niet zo.
Dan alsnog kan je de game tegenwoordig ook voor 14 euro kopen
...en dan nog moet je 60 Euro (voor een jaar) betalen om het online te kunnen spelen. Dus in het meest zuinige geval 75 Euro.

Mijn argument is ook niet dat je betaald voor een "Game Pass", het gaat erom dat alles zo wordt gemanipuleerd dat je verplicht bent om extra te betalen voordat je iets mag spelen. Je krijgt ook de keuze niet (meer), zoals bijvoorbeeld P2P/LAN.
Je kan sowieso niets offline spelen want zelfs als je een disc koopt dan staat er vaak alleen nog maar een klein install bestandje op of ze weten al meteen dat je een 30GB update moet downloaden...sterker nog, ik weet nagenoeg zeker dat je nieuwe PS5 niet eens voorbij het installatie menu komt zonder eerst online te zijn geweest. (Gelukkig gaat dat gemakkelijker dan bij die domme MS XBox). [Ik weet dat je daar geen Plus voor nodig hebt, het is gewoon een punt]
Fortnite is free2play, daar heb je sowieso geen ps plus abonnement voor nodig.
Dank je...dat was precies mijn punt!

Ik heb niets tegen dit soort structuren en er zijn genoeg mensen die er heel erg blij van/mee worden (zowel spelers als ontwikkelaars, en natuurlijk de aandelenhouders). Zo kan je ook films en series kijken waar je maandelijks voor betaald, en ook dat soort systemen zijn gebaseerd op het feit dat de meeste mensen elke maand te veel betalen.

Als het jou blij maakt, prima...daar gaat het uiteindelijk om.

[Reactie gewijzigd door Dazenet op 28 juli 2024 01:34]

Anoniem: 306567 @Dazenet16 mei 2022 22:54
Je kan sowieso niets offline spelen want zelfs als je een disc koopt dan staat er vaak alleen nog maar een klein install bestandje op of ze weten al meteen dat je een 30GB update moet downloaden...sterker nog, ik weet nagenoeg zeker dat je nieuwe PS5 niet eens voorbij het installatie menu komt zonder eerst online te zijn geweest. (Gelukkig gaat dat gemakkelijker dan bij die domme MS XBox).
Het is nou juist andersom. Alle games zijn offline te installeren en te spelen op de ps5. Bij xbox is het nou juist dat er drm in zit die je online moet activeren:

nieuws: Gedownloade Xbox-games wilden niet starten tijdens Xbox Live-storing

En daar ging het dus niet alleen om Gedownloade games, maar ook disc games wilde niet starten. Bij halo infinite staat er niks op de disc:

nieuws: Halo Infinite-schijf bevat niet de game, maar enkel een drm-check

Goed verhaal, maar je vergist je even bij welke console dat is....
Dank je...dat was precies mijn punt!
Hoezo was dit precies je punt? Want je kan de game zonder abonnement spelen... Het is gratis. Alle free2play games zijn zonder ps plus te spelen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 28 juli 2024 01:34]

Hoezo was dit precies je punt? Want je kan de game zonder abonnement spelen... Het is gratis. Alle free2play games zijn zonder ps plus te spelen.
lol...het punt was dat de ouders niet beter weten en 120 Euro uitgeven en kind lief een F2P game speelt.

De meeste mensen zullen een tier nemen die hoger is dan wat ze nodig hebben, daar is het systeem op gebaseerd. Op die manier wordt er geld verdiend. Als iedereen meer gaat gebruiken dan dat ze betalen, dan verliest Sony (of welke ander online dienst) geld, zo simpel is het.

Het is wel een risico voor de aanbieder, en daarom zullen dit soort praktijken regelmatig duurder worden. De meeste gamers zullen minder losse games kopen omdat ze weten dat het vroeger of later op een "pass" verschijnt. De revenue zal dus uit dit soort betalingen moeten komen...en grappig genoeg is dat precies waar Sony en MS al jaren naartoe willen. Geen losse discs verkoop meer (wat overigens wel goed is voor het milieu, maar niet voor de retailers).
Alle games zijn offline te installeren en te spelen op de ps5.
Ik twijfel er aan of dat bij het installeren zo is bij de PS, maar het maakt voor deze thread niet uit, en ik wil hier ook best jouw woord voor aannemen :)

Bij MS heb je zeker wel gelijk.

Je kan dit soort dingen van twee kanten bekijken...
De gamer die het tof vindt dat zij uit meer dan 300 games kunnen kiezen...
...en...
De (iets minder fanatieke) gamer die denkt ïk ga nooit 300 games spelen, dus het voelt alsof ik te veel betaal.

Zo heeft iedereen zijn eigen gevoel hierbij.
Anoniem: 306567 @Dazenet16 mei 2022 23:25
Ik twijfel er aan of dat bij het installeren zo is bij de PS, maar het maakt voor deze thread niet uit, en ik wil hier ook best jouw woord voor aannemen :)
https://www.gfinityesport...layer-offline-games-disc/

PlayStation 5 will be able to play single-player games straight from the disc, without requiring an online connection or forcing patch downloads.

Sony confirmed to Digital Foundry that the console will be able to play a single-player, offline game, without requiring updates or an internet connection.
Mag ik even zeggen dat ik het redelijk hilarisch vind dat je hierboven gaat lopen mierenneuken over Gamepass en dat écht niet alle FP games beschikbaar zijn (3 Forza games).
Maar dat je in deze discussie allemaal bewijzen aandraagt dat PS games toch écht allemaal offline speelbaar zijn, maar dan wel voor het gemak GT7 'vergeet' waarbij 3/4 van de singleplayer content NIET speelbaar is zonder internetverbinding.
Anoniem: 306567 @ocmerius17 mei 2022 17:11
Als je hierboven goed had gelezen gaf iemand aan dat geen enkele game offline speelbaar is op de ps5 en bij de Xbox wel. Terwijl daar laatst veel in het nieuws is het geweest en dat het nou juist andersom is.

Daarin vermeld ik het volgende;
Alle games zijn offline te installeren en te spelen op de ps5.
In principe klopt het ook gewoon wat ik zeg. En je hebt helemaal gelijk dat een groot deel van de singleplayer niet toegankelijk is bij gt7 zonder internet (iets waar ik ook totaal niet achter sta). Met de kanttekening dat er aan het einde van de support er wel altijd een patch wordt uitgebracht wat de singleplayer volledig offline speelbaar maakt. (zoals bij gt5 en gt6).
écht niet alle FP games beschikbaar zijn (3 Forza games).
Ik gaf die games als voorbeeld. Maar dat zijn niet de enige die missen, paar voorbeelden: games zoals conker, blue dragon en lost odyssey missen ook.
Ja dat zint me ook niet, de online functie moet gewoon gratis zijn. Net als bij pc games. MMO’s uitgezonderd.

Apart trouwens dat sommige games wel gewoon online kunnen spelen zonder PSplus. Tricky towers bijvoorbeeld. Die kan online match zonder dat je abbo hebt
Anoniem: 1439850 @LockeNL16 mei 2022 15:31
Staat toch anders echt dat het om een selectie gaat:

https://blog.playstation....nd-more-join-the-service/
PS4 and PS5 Game Catalog
PlayStation Plus Extra and Premium**/Deluxe Plans

We’re focused on adding high quality titles into the PlayStation Plus service for players to enjoy. I’m pleased to share a selection of the content that will be available for PlayStation Plus Extra and Premium/Deluxe plans. PlayStation.com will be updated with the game list when it launches in your region.
tja.. het is een begin zullen we maar zeggen. Maar de Extra/Premium tiers krijgen dus elke maand ook nog een losse update:
An additional monthly refresh will occur in the middle of each month with new games across the PlayStation Plus Extra and Premium/Deluxe plans. The number of games refreshed will vary per month.
En voor het overige zat veel al een keer in PS plus in het verleden. Dus ja ... mweh.
Ik bedoel... hoeveel PS5 games zijn er totaal? Het zou me niks verbazen als dit al het merendeel van alle PS5 games is.
haha; daar staat wel een hoop 'bocht' tussen en ook nog niet uitgekomen games.
Anoniem: 306567 @Carn8216 mei 2022 16:30
Hij vroeg niet om kwalitatief goede games ;-)
Quantity over quality :D
Also, players who have previously purchased the digital version of games from the original PlayStation and PSP generation will not have to make a separate purchase or sign up to PlayStation Plus to play these titles on PS4 or PS5. When these titles are released for PS4 and PS5, players can head to PlayStation Store and download a version for the consoles at no extra cost if they already own the digital version of the title. Some of the titles will also be available for individual purchase
PS1 en PSP classics die beschikbaar komen en die je in het verleden al hebt gekocht, kun je straks zonder abonnement gratis downloaden op de PS4 en PS5.
Dat is positief :)
Some of the titles will also be available for individual purchase
Maar dit impliceert dat een deel alsnog een abonnement vereist als je ze nog niet hebt aangeschaft.
Dat is wel mooi nieuws! Heb nog het een en ander in mijn account staan. Zou ook leuk zijn als daar Vita-games aan toegevoegd gaan worden.
En mijn disc collectie dan. . De ps5 kan die discs niet lezen. Vreemd dat ik een 20 jaar oude schijf nog wel in mij series x kan spelen met hdr en 4K en fps boost

Tot nu toe echt half gebakken allemaal bij de ps

[Reactie gewijzigd door LockeNL op 28 juli 2024 01:34]

Anoniem: 306567 @LockeNL16 mei 2022 16:42
Vervelend, maar er is natuurlijk nooit een garantie gegeven dat je deze games op toekomstige consoles kan spelen of dat je licentie overdraagbaar is.

Dat dit bij de concurrent wel kan doet er in dit geval niet toe. Daarnaast kan je slecht 56 games van de orginele xbox op je series x spelen, de overige 944 games kan je niet afspelen op je series x.

Daarnaast staat er op het blog ook het volgende bij de classic games:
with some titles that will show improved frame rates and higher-quality resolution compared to their original launch versions

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 28 juli 2024 01:34]

Natuurlijk kan het wel https://youtu.be/LAODBmmRgo8 en https://youtu.be/vRg7PxOHB6U tenminste de PS4 hardware is in staat om het te Emuleren maar daar kan Sony niets aan verdienen..
Anoniem: 306567 @Tri Force16 mei 2022 21:54
Leuk geprobeerd maar de ps4 heeft een veel te lage cpu om de ps3 emulator te draaien. Zoek maar even verder op internet. De games halen niet genoeg fps om het speelbaar te maken. De jaguar cpu in de ps4 is helemaal niet krachtig genoeg. Die ps3 emulator heeft een enorm zware pc nodig om te draaien. Je kan crysis ook installeren op een 486 als je dat wilt. Betekent nog niet dat het speelbaar is.

Wat betreft de eerste video, daar is Sony nu toch ook mee bezig om ps1 en ps2 games toe te voegen?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 28 juli 2024 01:34]

Inderdaad.. ik zal even verder kijken naar PS3 emulatie op PS4 en PS1&2 emulatie op PS3 om te kijken welke spellen omstreeks een 25 a 30 frames speelbaar zijn want om zo even te zeggen dat het niet mogelijk voor de PS5 en omdat Sony er nu mee bezig is alles OK is vindt ik te makkelijk.
Idd. Ook de 360 selectie is beperkt. 632 vd 2154 games

[Reactie gewijzigd door chimnino op 28 juli 2024 01:34]

XB360 selectie beperkt ? noem eens een spel die jij graag op XB Series wilt spelen want de spellen die ik graag speel zoals Fable trilogy, Final fantasy, Alice, Blue dragon, Witcher 2, Dragon age 1&2, Lost odyssey, Infinite undiscovery, Nier, Star ocean, Enchanted arms, Oblivion, Fallout 3 & Las vegas enz. kan ik allemaal spelen en diegene niet zijn Eternal sonata en Magna carta 2 voor de rest geen idee wat ik mis.
Anoniem: 306567 @Tri Force17 mei 2022 00:50
Precies 1522 games die er niet op staan. 70% van de games zijn dus niet compatibel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 28 juli 2024 01:34]

Dus welke spellen mis jij ? MS heeft niet alleen gekeken naar of spellen Backwards Compatible zijn maar ook naar of spelers waarde aan een spel hechten zoals Oblivion, Fable, Gears, Fallout, Mass effect, Dragon age enz. dat zijn spellen die interessant blijven dus daar wordt tijd en geld in gestoken en persoonlijk mis ik maar een paar spellen via BC.
Dat jij dat vindt prima maar welke spellen zou jij missen ? het gaat toch om spellen en niet gewoon om cijfers te noemen of wel ?
PS1 en PSP classics
In de tijd van de originele release waren het nog geen classics.
Daarnaast was er ook een trade-in program (inmiddels niet meer) ten tijde van de PSP-Go.

Je had de mogelijkheid om bij een bepaald aantal games deze om te wisselen in de digitale versie van de game. Hiervoor diende je de game op te sturen en een vergoeding te betalen, om vervolgens de digitale versie te ontvangen.
Er is nooit een trade-in programma geweest voor de PSPgo. Sony heeft indertijd gewoon 10 games gratis beschikbaar gemaakt.

En wat betreft de "classics" moniker. Wat bedoel je hier mee? Wat maakt het uit? Natuurlijk waren de courante spellen van die tijd geen classics. Maar zoals anderen hier al aanhalen; Microsoft lijkt het wel te lukken om oude games te laten werken op de Series X zonder een nieuwe aankoop te vereisen.
De disk is eerder een issue qua hardware.
De PlayStation 5 is niet in staat om CD's uit te lezen. Of dit met een firmware update wel mogelijk gemaakt kan worden weet ik dan niet.

En met classics bedoel ik het "classics" programma in de PS store.
Deze was er al in tijden van de PS3, en ik begrijp dus dat deze aankopen opnieuw gebruikt kunnen worden.
De PlayStation 5 is niet in staat om CD's uit te lezen. Of dit met een firmware update wel mogelijk gemaakt kan worden weet ik dan niet.
Zoals het er nu uitziet heeft de PS5 geen 780nm laser die nodig is om CDs te lezen.
Anoniem: 306567 @Loller116 mei 2022 16:56
Er is nooit een trade-in programma geweest voor de PSPgo. Sony heeft indertijd gewoon 10 games gratis beschikbaar gemaakt.
Daar was sprake van, maar is inderdaad nooit doorgegaan:

https://bit-tech.net/news...rs-for-pspgo-says-sony/1/
En wat betreft de "classics" moniker. Wat bedoel je hier mee? Wat maakt het uit? Natuurlijk waren de courante spellen van die tijd geen classics. Maar zoals anderen hier al aanhalen; Microsoft lijkt het wel te lukken om oude games te laten werken op de Series X zonder een nieuwe aankoop te vereisen.
Als je de ps1 of ps2 games digitaal hebt gekocht dan hoef je ze straks niet opnieuw te kopen. Je kan ze dan zonder abonnement gratis downloaden. Daarnaast kan de ps5 geen cd's lezen, dus ook geen ps1 games.
Volgens mij is trade in programa nooit gekomen. Dat was min of meer beloofd maar is daarna weer afgezegd.
Zo uiteraard vind ik dat niet. Zie concurrent
Ja, een UMD slot op de PS5 stond niet heel hoog op de prioriteitenlijst zeg maar.
Anoniem: 306567 @LockeNL16 mei 2022 16:56
Een ps5 kan sowieso geen cd formaat lezen.
Lang niet alle games werken op XSX, bij 360 games is er een dikke kans dat ze niet compatibel zijn,
Wat een negativiteit hier zeg, ik vind het juist wel positief dat Sony dus weliswaar niet direct bij launch hun 1st party games er in stopt, maar na een niet heel erg lange tijd dus schijnbaar wel. Het is nog even afwachten of ze er ook in blijven natuurlijk, maar als ik zo al demon's souls, Miles Morales, ghost of Tsushima en Returnal zie, daar word ik best blij van.

Ik hoop dat ze ze ook echt er in laten dan kan ik straks eens een keer een PS5 kopen met zo'n abonnementje en mooi al die Sony exclusives af gaan. Maakt mij niet uit als het bijvoorbeeld 6 tot 12 maanden duurt voor nieuwe games er in komen.
Precies, ik kijk nu regelmatig op Marktplaats of die games die je noemt al voor weinig te koop zijn, maar voor de meerprijs van €40 ofzo op het abonnement kan ik ze allemaal spelen. Valt me op zich niet tegen.

En dit is nog 'a selection of'. Zullen vast wel de hoogvliegers zijn, maar wie weet wat er nog meer tussen zit wanneer ze de volledige lijst publiceren.
Voor degenen die een Amerikaans PS account hebben (zoals ik): PS Plus Essential / Premium zijn vanaf 13 juni beschikbaar.

Azië 24 mei
USA: 13 juni
Europa 22 juni
Is het mogelijk om een Aziatisch account aan te maken?
Normaal gesproken is Playstation Plus altijd in de aanbieding rond begin juni, dat was de afgelopen jaren het geval geweest (rond deze tijd verleng ik altijd mijn abo met een jaar). Ik hoop een beetje dat het dit jaar ook weer het geval is en ik voor de prijs voor een tier 1 abo een tier 2 abo voor een jaar kan afsluiten. Zou een mooie kennismakings prijs zijn en geeft me de gelegenheid Returnal en Demon Souls op te pakken.
Vind dit een prima lijstje eigenlijk, toch een zwik ps5 titels.

Maandelijks vind ik de prijs wat te hoog maar voor een jaar is het niet verkeerd, Ik zit er daarom dus wel aan te denken PlayStation “Gamepass” te nemen, dat ik Sony games dan wat later speel maakt mij niet uit eigenlijk, hanteer ik daar toch gewoon een andere release voor, mij best. .
Mooi om te horen dat er games zoals Demon's souls, Ghosts of tsushima, Death stranding, Spiderman MM enz. erbij komen maar deze spellen zijn ook omstreeks een jaar beschikbaar op PS5 dus wordt dat de standaard ? eerst één jaar exclusief als koop en na één jaar inclusief de abo's van 100€ en 120€ per jaar ?

Binnen een jaar zijn deze games omstreeks de 30€ a 40€ dus je zou ook na een jaar een 3 a 4 van dezen spellen kunnen kopen voor 100€ a 120€ en diegene die niet willen wachten die betalen wel een 20€ a 30€ extra met aankoop om Day 1 te kunnen spelen neem ik aan.

Dat ene jaar verschil tussen PS + en XB Ultimate maakt nogal een verschil maar dan nog ook op XB koop ik liever een handje vol spellen dan een jaar lang huren ook al krijg je er een honderd of paar honderd spellen erbij maar goed ik speel nu nog steeds regelmatig XB360 spellen en er zijn genoeg die PS1,2,3 spellen willen spelen dan is PS+ een uitkomst.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.