Gedownloade Xbox-games wilden niet starten tijdens Xbox Live-storing

Een storing op het Xbox Live-netwerk zorgde ervoor dat spelers op zaterdag geen cloudgames konden spelen en geen aankopen in de Xbox Store konden doen. Ook reeds gedownloade singleplayergames wilden in een deel van de gevallen niet starten.

In het geval van digitaal gekochte games die al gedownload waren naar consoles, was er niets dat het draaien van de games in de weg stond behalve een digital rights management-controle bij de Microsoft-servers. Desalniettemin wilden games in de meeste gevallen niet starten. Het instellen van de Xbox als 'Home-console' zou het mogelijk kunnen maken voor de games om ondanks de storing te starten, maar dat werkte niet voor iedereen. De diskversies van games wilden nog wel starten.

Naast digitale exemplaren van games lukt het spelers ook niet om Xbox Cloud Gaming te benutten en streamingapps als Disney+ en Netflix te openen. De storing trof de Xbox 360, Xbox One en Xbox Series X en S. Wat er precies misging achter de schermen, meldt Microsoft niet.

De eerste klachten over de storing kwamen zaterdagochtendvroeg binnen en het Xbox-klantenserviceaccount tweette zondagochtendvroeg dat de storing definitief verholpen moest zijn. Onduidelijk is of de storing Xbox-gamers wereldwijd trof.

Op de Xbox Series S draaien alleen digitaal gekochte games omdat hij geen optische drive heeft

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

08-05-2022 • 14:14

117 Linkedin

Submitter: Ghost babel

Reacties (117)

Wijzig sortering
Ik heb nog een NES en die doet het nog steeds.
Ik heb een CDI en die werkt nog steeds.
Ik heb een PS1 en die werkt nog steeds.

Hoe moeilijk is het om anno 2022 een gamecomputer te maken die werkt zonder internet?
Nu lag Microsoft er uit, maar je eigen internet kan er natuurlijk ook uit liggen.
Je zou toch denken dat de slimme koppen een fail-safe zouden maken?
Het is heel erg simpel.
De moderne games zitten veel complexer is elkaar, en voor alle mogelijkheden maar ook voor de kwaliteit is het internet nodig.
Games krijgen automatische patches/fixes en ook cheatcontrol is steeds vaker nodig.
Vergeet ook de DLC niet maar wat dacht je van de voortgang ?
Ik mis de dagen niet hoor dat mijn Savecard vol was met maar een paar games en natuurlijk lastig te backuppen.
Nu gaat dat in de cloud en ook de games koop je steeds vaker online. Niks fijner als je games bij je te hebben op de device zelf, zeker met portables.

Games uit die tijd waren minder veel kleiner en als hij was uitgespeeld dan was dat het.
Als er een glitch in zat dan moest je het er maar mee doen. Tegenwoordig patchen ze de boel, komt er DLC uit en wordt ook vaak een balans gehanteerd waardoor een game veel en VEEL meer replay value heeft.

Niet alles van toen was goed, en niet alles van nu is fout.
Patches en updates zijn leuk en aardig, multiplayer ook. Voor de consument is er geen enkele reden te bedenken waarom singleplayer niet zou kunnen starten als de game op de console staat, echt niet.
Je hebt gelijk maar het ligt er maar net aan. Had je de game al geïnstalleerd samen met alle online updates/patches? Dan moet het gewoon zonder excuses ten alle tijden werken.

Heb je geen internet en wil je voor de eerste keer een nieuwe game disk op je console gebruiken? In dat geval helaas, bijna alle games vereisen tegenwoordig tenminste een dag 1 patch voordat ze gebruikt kunnen worden.
In dat geval helaas, bijna alle games vereisen tegenwoordig tenminste een dag 1 patch voordat ze gebruikt kunnen worden
Nog nooit meegemaakt dat een game niet op te starten en te spelen is zonder day one patch. Elke game wordt werkend op een disc geprint.
Gran turismo is niet speelbaar zonder internet en day 1 patch. Deel van de content staat niet op de disc.
Werkend, sure. Speelbaar? Das soms nog maar eens de vraag. Kuch Cyberpunk
Digital Foundry heeft het er vaak over. Ik denk in dat geval dat ze inderdaad bedoelen, zoals enkele andere gebruikers ook genoemd hebben, dat games vaak niet even goed speelbaar zijn voordat de dag 1 patch is toegepast, omdat ze met de achterliggende idee van die dag 1 patch worden uitgebracht.
Wederom heel simpel ...
Piracy met name maar ook weer het opslaan van de savegames in de cloud.
Maar, ben het eens dat een simpele singleplayer altijd zou moeten draaien mits de fysieke game erin zit, de savegame kan later wel worden bewaard op enig moment.
Een digitale game (download) heeft te maken met piracy, zoals de andere reactie van loki504 dat heel goed weergeeft.
Nee, planned obsolence.

Ze trekken over een tijdje gewoon de stekker uit al die services en dan moet je de nieuwe variant kopen.

En d'r zijn veel effectievere manieren om het delen van accounts tegen te gaan.
Welke effectieve manieren dan?
En de Xbox 360 varianten werken nog steeds...(tenzij servers er uit liggen).
Je hoeft helemaal niets hoor, ik heb geen Next gen. Na mijn PS2 ben ik wijselijk gestopt met gamen op tv consoles. Ben daarna straight naar PC overgestapt en een grote GOG en retro steam bibliotheek aangelegd waar ik vandaag nog de vruchten van pluk. Nu is het ieder nieuw formaat een nieuwe console of handheld en alles is locked op je Microsoft, Sony of Nintendo account. En je kan je games niet overzetten van platform x naar y. Nintendo heeft daar de vieze gewoonte van aan met hun Nintendo DSi en 3DS consoles met hun e shop content, die dingen zijn console locked. Store down ben je de pineut en dan zit je daar met je digitale games die vast zitten op die handheld. Dat lappen ze nu ook met backwards compatibiliteit en games van gen x of y die op Z niet meer te spelen zijn. Eigenlijk zou je iedere generatie van de Playstation na versie PS2 En xbox gen 1 in huis te hebben om ieder denkbaar formaat af te spelen. Hoeveel consoles heb je nodig per gegevensdrager ? Een pc draait alles sinds MSDOS op iedere Windows 10 of 11 PC. Dat een gamer dit soort troep nog blijft kopen en zich iedere keer laat naaien. Een Playstation is een Playstation als een Xbox een Xbox is, maar ze hebben de gewoonte om de media zo te manipuleren dat je wel iedere console nodig hebt om ze allemaal af te spelen.
Helemaal.
Daarom bouw ik op mn PC een paleis van alles-ooit-gespeeld op.
Retro heeft meestal geen internet nodig...
Ik speel op alle (previous gen) consoles, maar de PC is toch mijn main-ding.
Echter... de Steam Deck zou er voor kunnen zorgen dat ik toch minder op mijn consoles speel als wat het nu nog af en toe is.
Je saveganes staan offline op de consoles, en alleen een kopie staat in de cloud.
Dus ook savegame is geen excuus, je kan echter de offline savegame pakken of een nieuwe savegame make.
Fysieke games is ook geen excuus. Ik heb zelf GTAV fysieke discs maar R* biedt de optie om de EXE vanaf hun eigen website te downloaden, mits je wel de licentiecode hebben uiteraard. En bovendien biedt R* ook de mogelijkheid of je savegames lokaal of cloud wilt opslaan.
Hier ben ik het mee eens.

In het geval voor DRM zouden ze zelfs kunnen kiezen om het mogelijk te maken om een game X bepaalde tijd offline te mogen spelen zodat ze geen probleem hebben bij storingen. Mochten ze de stekker uit een dienst trekken maak die licentie gewoon onbepaalde tijd op je account. Zou nog een redelijke middenweg zijn.

Ik zou ook niet weten waarom je een single player game niet kan spelen als je niet online bent.
Ik kan wel een reden bedenken:
- jij hebt de game nooit gekocht (bv op jouw Xbox terecht gekomen door een vriend die Ff zijn account had gekoppeld)
- je hebt de game ingeleverd (omdat je binnen 2 uur spelen bedacht dat het niet jouw type game was)

Dat soort zaken worden gechecked.

Overigens was er niets aan de hand als je Xbox al was ingesteld als home Xbox en het spel al een keer gestart was. Dan heeft hij die checks al voor groot deel doorlopen. Je moet hem niet ten tijde van de storing als home Xbox instellen.

Vroeger had je overigens het probleem dat je een bug nooit verholpen kreeg. Heb nog wel eens in een loop gezeten in het verleden waar ik alleen uitkwam door opnieuw te beginnen. Dus niet alles was beter toen.
Laatste keer dat Liver eruit lag wilde het home scherm niet eens opstarten. Zonder internet en Live is de Xbox mank en niet te gebruiken. Er is eigenlijk geen offline modus.
Geen probleem mee.. maar ligt er mogelijk aan hoe je dingen instelt.
Als ik de netwerkkabel eruit trek en de xbox start meldt hij hooguit dat hij offline is, maar de meeste single player games die ik speel starten zonder problemen op.
Xbox staat wel als Home ingesteld en mijn account op automatisch inloggen.
Ik wel. Ik koop een game en jij logt in en download hem en kan hem dan onder je eigen account blijven spelen. Dan maak ik als RUS of afgaan een bedrijfje van en verkoop voor een klein bedrag. Zoals bij PS gebeurt.
https://difmark.com/en/bu...1-780&referal=smartcdkeys
Leg mij eens uit hoe die rus of afgaan dat doet?
Jij koopt een game die gekoppeld is aan jou account. Hoe kunnen die mensen de boel dan downloaden naar hun account?

Ja ze kunnen jou account stelen en verkopen, maar dat kan ook met always online DRM
Je krijgt van die Rus een account. Daar log je op in. Installeert hem. En daarna speel je hem op je eigen account. Omdat hij op home/premier staat vind het prima en kan je spelen zoals je gewend bent. Vervolgens verkoopt hij hem nog eens 10 keer en maakt dikke winst op de gekochte game. Vaak staat er bij dat het minimaal x game bevat maar kan ook meer zijn.
Je herkent inderdaad de beste bedrijven en policies aan dat ze specifieke grensgevallen aangrijpen om de gebruikerservaring van de overgrote meerderheid waardeloos te maken.
Overgrote meerderheid? Denk dat het reuze mee valt. Je console als home zetten is genoeg om vrolijk zonder internet te spellen. Je hebt hooguit pech als je net je console aan het installeren was.
Console als Home instellen werkte niet voor iedereen: https://twitter.com/dark1...CpNPaN_qnyWfRQLnxNxQ&s=19

https://twitter.com/tomwa...-_M6ecMvU0JcnTVEaVWA&s=19

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 8 mei 2022 17:45]

Er zijn altijd mensen waar het net niet helemaal werkt. Maar ik heb dat probleem nooit. Ook GP offline werkt gewoon bij mijn XBO
Steam kan erg lang in offline modus blijven zonder dat je daar iets van merkt, op reddit staan mensen die het meerdere maanden in offline modus hebben gehad. Valve's servers kunnen dus down gaan zonder dat jij je singleplayer games hoeft te laten liggen; de client laat je dan in offline modus starten. Uitzonderingen zijn games die van zichzelf een internetverbinding moeten hebben en natuurlijk online multiplayer games.

Steam heeft alle eigenschappen die jij opnoemt.

Wat is het verschil tussen Microsoft's Xbox service en Steam hier?
Hebben ze al gefixt dat je TIJDENS een internet storing van online naar offline mode kan gaan?
(en je dus niet kan 'inloggen' als je je pc koud opstart of herstart)
Maar dat verklaart in mijn ogen niet de always-online vereisten voor singleplayer.

Dat games complexer zijn en dat er daardoor constant patches en fixes aangeleverd worden klopt, maar ik zou toch gewoon met een verouderde patch/versie off-line moeten kunnen spelen?

Cheatcontrol is alleen voor online-(multi)player, dus lijkt me in deze eigenlijk geen argument.

Dlc is apart aangeschaft, kon vroeger ook fysiek... Heette toen nog expansions.
Ik zeg niet dat ik daarnaar terug wil, maar dat heeft verder niets te maken met always-online vereisten voor singleplayer-games. Want eenmaal gedownload moet het daarna toch gewoon op je console staan en is er al een uitwisseling geweest die de licentie koppelt aan jouw account (piracy?).

Met betrekking tot save-cards ben ik het eens dat je vroeger flink moest schuiven met data, maar op dat vlak heeft de tijd niet stilgestaan. Je kan heel wat meer save-data kwijt op je console (of sd-kaart) en cloud lijkt me meer een aanvulling, niet iets om afhankelijk van te zijn.

Los van of het verleden ruk is of de toekomst rooskleurig, snap ik in deze de voordelen niet voor de consument.
Cheat control is natuurlijk super belangrijk op het moment dat de servers er uit liggen en je sowieso niet online kan… :+

Enige wat ik kan bedenken is controle op savegame integriteit. Maar dat kan men ook gewoon implementeren dat het gedaan wordt zodra er weer verbinding is. Tot die tijd doe je er sowieso niemand kwaad mee.
Genoeg mogelijkheden om dat te implementeren op een manier die gebruikers niet afhankelijk maakt van een permanente internetverbinding. Op originele schijfjes zit het ingebakken, en met gedownloade games is het aan het systeem inherent dat je het ooit uit een officiële store hebt gekocht.

Zelfs voor Gamepass titels zou ik verwachten dat het geen probleem moet zijn, je account status kan men immers ook wel ergens lokaal opslaan om een kortstondige offline-sessie te kunnen doen.
De moderne games zitten veel complexer is elkaar, en voor alle mogelijkheden maar ook voor de kwaliteit is het internet nodig
.

Dat valt echt wel mee. Het is niet nodig voor singleplayer games om internet te hebben. Er zijn uitzonderingen zoals flight simulator. Maar de meeste games kunnen prima zonder internet functioneren.
Het is heel erg simpel. De moderne games zitten veel complexer is elkaar, en voor alle mogelijkheden maar ook voor de kwaliteit het verdienmodel is het internet nodig.
Fixed that for you. Zonder internet geen slimme in-game aankopen, product placements, maniertjes om je toch naar MP te halen, metadata volgsysteem etc.
Je hebt grotendeels gelijk, behalve "kwaliteit". Juist omdat ze vertrouwen op een internetverbinding, brengen ze half gebakken spellen uit met het idee gaandeweg te fixen. Vroeger moest een spel gewoon perfect werken en dat deed het ook in 99% van de gevallen.
Onzin. Storymode/offline games hebben helemaal geen cheatcontrol nodig want daarmee kan je helemaal geen voordeel krijgen tegenover anderen zoals aimbot en godmode. DLC? Spelers horen zelf de keuze te moeten hebben of ze de laatste DLC's willen of niet want dat hoort simpelweg geen verplichting te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar GTAV. Je kan de storymode zo vaak spelen als je wil en eventueel mods en de dlc's zijn er enkel voor online. En nu worden ontzettend veel storymode spelers hierdoor benadeeld want ze moeten alsnog verplicht die online troep downloaden en installeren tegen onze zin ondanks we alleen storymode spelen. Het ligt aan de onkunde van de managements want die willen natuurlijk dat ALLES online moet, of je dat leuk vindt of niet. Hun servers plat? Helaas, ga maar naar buiten of wat anders doen. Zoiets hoort gewoon niet te gaan want storymode.offline moeten gewoon kunnen werken want je benadeelt helemaal niemand.
Sry maar het is gewoon onzin. Het is gewoon copyright beveiliging.
Onzin, dit heeft niks te maken met complexiteit van games. Alles dat je noemt als voorbeelden kan zonder enig probleem volledig lokaal worden geïmplementeerd of is een optioneel stuk functionaliteit dat men prima zonder kan, zoals we dat voorheen altijd al hebben gedaan.

De enige reden voor games om always-online functionaliteit te eisen met uitzondering van multiplayer games is DRM en dataverzameling. Daarnaast zijn de always-online checks programmatisch in de games zelf vaak onnozel geïmplementeerd, de game houdt rekening met het niet beschikbaar zijn van de servers en staat dat ook toe maar niet met eventuele errors waardoor het crashed wanneer het een error terugkrijgt.
Ik word juist knettergestoord van al die verplichte (!) updates als je console met het internet verbonden is. Ik speel wel eens op mijn Xbox One, en het spel doet het meestal prima perfect. Dan log ik eens een weekje of 2 niet in en dan is er geen spel wat ik kan spelen zonder eerst een verplichte console-update te doen van minimaal 15 minuten, om daarna ook het spel wat ik wilde spelen een kwartier tot 45 minuten moet geven voor ik eens aan de slag kan.

Inmiddels is mijn console uit pure frustratie permanent offline. Spellen doen het nog altijd. Nee, echt broodnodig verder, die ‘kwaliteit’-‘’’’services’’’’
Terug naar Quix, Squarez, Arkanoid, SpaceInvaders, DigDug, OutRun, Schaak, en dat soort oude games...
Mee eens, wil je gamen en je hebt een update te pakken van 20 minuten, en dat met gewoon supersnel internet.
Niet handig en vaak een reden om maar wat anders te gaan doen.
Onzin. Het is een keuze van Microsoft en de makers van de spellen om controles toe te voegen, bijvoorbeeld om niet legaal gekochte spellen te blokkeren. Nintendo heeft een andere keuze gemaakt, dus op de switch starten alle spellen gewoon zonder internetverbinding. Het is dus niet noodzakelijk voor complexere spellen om een internetverbinding nodig te hebben bij opstarten.
Oh ja ?
Heb hier 2 switchen .. Beiden op mijn account (1 voor thuis voor de kids) en 1 voor mij onderweg.
1 switch kan maar de hoofd switch zijn en de andere moet ten alle tijden internet verbinding maken om een gedownloade game te kunnen spelen.
Sterker nog, op die 'slave' switch kan je alleen het hoofd profiel spelen en dus niet die van andere users die ik heb ingesteld.

Kortom, Nintendo maakt het ook niet makkelijk.
Het is heel erg simpel.
De moderne games zitten veel complexer is elkaar, en voor alle mogelijkheden maar ook voor de kwaliteit is het internet nodig.
Games krijgen automatische patches/fixes en ook cheatcontrol is steeds vaker nodig.
Vergeet ook de DLC niet maar wat dacht je van de voortgang ?
Lol. Al die dingen die je noemt zijn al 2 console generaties oud en hebben nooit always online nodig gehad.

Nu ook niet, als je dat niet wil. Dan kun je gewoon de niet geupdate game spelen en later, of nooit, de downloads doen. Maar ook Elden Ring, en eigenlijk alle From games, met online elementen. Dan speel je de game gewoon in offline modus. Zelfde game, alleen geen online features. Klaar.

Het argument gaat uiteraard wel op voor online multiplayer. Maar dat heeft niks met complexiteit te maken, gewoon de aard waarop je zon game speelt.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 8 mei 2022 23:34]

Maar die patches en updates die zijn een keer klaar, en dit gaat ook om oude games, die ALLANG niet meer ge-update worden, dus het feit dat die het niet deden, heeft enkel en alleen maar te maken met de achterlijke DRM en "always online" praktijken van tegenwoordig, die in principe voor geen ENKELE single player game nodig zijn.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 9 mei 2022 11:56]

In dit geval gaat het meer om DRM en licenties: spellen die je op disc hebt controleren je licentie bij de start door die van de disc af te lezen. Spellen die je online gekocht hebt controleren je licentie online en als Xbox Live een storing heeft dan kan je licentie niet geverifieerd worden en weigert het spel dus op te starten.
Het is niets meer en niets minder dan dat.
Het is niet moeilijk. Maar dan ligt het verdienmodel op zijn gat. Offline microtransacties werken niet echt lekker :+
Het punt is niet dat het niet kan maar dat het expres zo ontworpen word dat een internetverbinding nodig is. User data mining, DRM etc. Het is toch perfect als je als MS/Sony controle hebt over de hardware en software van een klant? Kan je mooi de lifestyle van je product dicteren.
Mijn liefde voor retro is ook heel groot. Vorige maand nog een echte super nintendo met super mario world en killer instinct op de kop kunnen tikken. Nooit een Nintendo van het 8bit of 16bit console tijdperk in huis gehad. Ik was pro sega. Master system gen 1, Megadrive gen 1, Mastersystem convertor adapter. De game gaar had ik niet die was toen mega duur. De MegaCD kwam daarna met de 32x module en mijn console was compleet. Nu heb ik mijn zinnen gezet op de NES en SNES classic. Waarom next gen consoles niet offline te gebruiken zijn, is vrij simpel. Na de PS2, Nintendo WII U, Xbox gen 1 is alles vol gegooid met online DRM. Je console moet een internet verbinding tot stand brengen om je game die je wil spelen te valideren tegen piraterij zodat je geen backups opstart. Een sleutel zeg maar naar de hypervisor de gatekeeper van je Playstation of Xbox. Kijk maar even naar de filmpjes op Youtube (MVG). Ja vroeger was gamen op een console simpel, kaartje er in of CD/DVD en het apparaat aanzetten en je was vertrokken. Nu moet Nintendo, Microsoft en Sony de zegen geven online alvorens je een game kan opstarten. Pc s hebben dezelfde DRM bij de meest moderne steam games zoals Sonic Mania wat niet offline op te starten is. Wat dacht je van GT7 op de PS5 ? Geen internet heb je een leuke demo draaien met een beperkt aanbod aan auto s en circuits. DRM online is de plaag van mening gamer nu. Dat je je games legaal op je hardware geïnstalleerd hebt daarom dient die check.
Dat was 15 jaar geleden op de PC ook het geval. Atari had er een handje van. Test Drive Unlimited was voor mij enkel met een crack te spelen omdat de DRM het spel er van weerhield op te starten. Securom als ik me niet vergis. Met de nocd kon je echter nog wel gewoon online.

Wat dat betreft is PC ook niet heilig, daar zijn al dan niet door server afhankelijkheden ook de nodige spellen niet meer speelbaar. Al valt alles te modden. Waar een wil is, is meestal wel een weg.
Slimme koppen zorgen er voor dat je altijd afhankelijk blijft van hun services ;-)

De nog slimmere koppen zorgen ervoor dat je uberhaupt niet afhankelijk gaat worden hiervan ;-)
Ik zou die cd-i speler nog een keer checken. De Bios heeft een batterij welke als een chip is ingebouwd.
Batterij leeg? dan start de speler niet meer op.
(Misschien offtopic, maar komt op hetzelfde neer, alles heeft een houdbaarheidsdatum, het is niet alleen afhankelijk van internet wat het veroorzaakt)
Dat valt wel mee: https://youtu.be/LwEEJFjbPho?t=480
Het is niet echt ín de chip, maar in de behuizing van de chip die je open kan zagen/snijden. Maar verder nee niet alles heeft een interessante houdbaarheidsdatum. Ik heb ook mijn NES, SNES en Gameboy ook nog en die zullen wel langer leven dan ik. Vroeger werd wel alles gemaakt voor lifetime, nu wordt alles opzettelijk gemaakt voor slechts een paar jaar.
CDi, Speelde ik Lost Eden op en ik keek veel videos op het VCD formaat, ik heb daar nog zon cartridge laten inzetten. Wat was Philips vooruit met de tijd. De ene andere CD console als de CD32 en NeoGeoCD kwamen ook op de markt, helaas zijn ze zo snel verdwenen als ze zijn gekomen, Cdi was ook zon apparaat. CD,Video en Media in 1. Terwijl mensen toen nog analoge TV, VHS en cassette tapes hadden. En hij was toen veel te duur. De dood van die early CD consoles. Zelfde met de Sega Saturn, die werd direct van de markt geknikkerd toen Sony de prijs van de Playstation gen 1 bekend maakte. De rest kennen jullie wel wat dan volgde.
Je kon je spellen gewoon starten als je Xbox als Home ingesteld was en de internetstekker eruit had gehaald . Hij moet eens in de 30 dagen checken of je nog rechtmatige eigenaar bent van het spel .
Een PS4 doet ook niet al te veel als het internet eruit ligt. Speel niet meer de laatste tijd en storingen waren best zelfzaam, maar enige onafhankelijkheid zou wel aardig zijn in ieder geval de single player mode.
Een PS4 doet ook niet al te veel als het internet eruit ligt.
Als de PS4 in kwestie gemarkeerd is als primary console dan kun je offline gewoon je digitaal aangeschafte games spelen en dat werkt gewoon.

Wordt anders als je een oudere PS4 hebt waarvan de BIOS batterij ondertussen al gaar gegaan is. Dan is de interne klok elke keer als ie van de stroom af is geweest wappie; en moet je per sè opnieuw inloggen om hem weer te syncen met de meester klok aan Sony's kant - want anders zorgt de DRM v/d PS4 er voor dat digitaal aangeschafte games niet meer werken.
Ik heb een N64, die werkt niet meer.
De ps5 is volledig te gebruiken zonder internet.
Zulke failsafes bestaan, Steam heeft gewoon een offline mode die je elk moment kan activeren zonder dat je games stoppen met werken. Nogal vreemd dat Microsoft dit niet voorzien heeft.
Goh....

Net even een Scott Adams adventure gespeeld op mijn VIC-20 (no joke)
Eigenlijk was 't zo slecht nog niet zonder internet en met een scherm van 20 Chars.
Dit is exact de reden waarom ik nu mijn ps3 backlog aan het aanvullen ben en me voorgenomen heb om games voor xbone/xsx fysiek te kopen. Het is wel opvallend dat er tov PlayStation games heel weinig fysieke kopieën van xbox games te koop zijn.

Edit: aangezien het off topic wordt gemod, games als forza 7 op xsx werken offline goed maar ik heb er alleen een digitale versie van en die store gaat een keer offline, een disc is dan de perfecte backup. Ps3 kan tegenwoordig alleen maar geemuleerd en gestreamed worden en Sony heeft geen goed track record als het om het online houden van servers gaat.

[Reactie gewijzigd door oef! op 8 mei 2022 14:49]

het is wel jammer dat bij de laatste paar grote xbox games de schijfjes geen enkel nut hebben omdat geen van die schijfjes een speelbare game bevatten.

nou snap ik flight simulator nog wel een beetje maar Forza horizon 5 en Halo infinite hadden gewoon vanaf de schij moeten werken.

kan is dus dat dit normaal gaat worden en dat is niet echt fijn.
FH5 zou dan 22 DVD's zijn (103GB).. ook niet echt practisch lijkt me..
https://www.shacknews.com...izon-5-download-file-size
de xbox gebruikt al ff bluray dus die 22 dvd's zijn niet relevant. De bluraydrive van xbox conoles kan voor zover ik weet 100 gb schijven lezen dus opslag zou geen probleem moeten zijn. Het is zeker niet onmogelijk om een game van die grootte op een schijf te krijgen. Daarbij kan je haast met zekerheid zeggen dat de game met wat werk kleiner kan worden gemaakt. Een beetje optimalisatie zal best helpen.
Ze hadden ook nog 2 schijven kunnen doen. bj films hebben ze ook nog een 66gb schijf. 2x die en je hebt ruimte zat voor eigenlijk alles behalve COD (en die kunnen zeker optimaliseren)

Dat lijkt mij eigenlijk wel een idee. een single player schijf en een mulitplayer schijf.
Goed punt.. maar dan heb je nog steeds 5 Blu Ray schijven nodig..
Een standdaard BR is 25GB.. en ze gaan voor zo'n game natuurlijk de goedkoopste versie gebruiken, om de kosten te drukken.. zeker omdat ze liever online versie willen..

[Reactie gewijzigd door ToolkiT op 9 mei 2022 11:49]

ik denk dat 4 schijven wel duurder zijn dan 1 100gb of 2x 50. plus daarbij zijn er voor zover ik weet maar cases voor 1 of 2 discs en wordt meer lastig.
Nee. De Xbox kan geen 100GB data schijven aan. Alleen max 50GB. De ps5 kan wel 100GB data schijven aan.
klopt deels. de og xbox one en one s doen idd max 50. alles beter doet wel 100gb.
Series x kan alleen 4k Bluray's lezen. Maar geen ultra HD data discs. Dus ook alles wat later is kan het dus niet.
Dit is exact de reden waarom ik nu mijn ps3 backlog aan het aanvullen ben en me voorgenomen heb om games voor xbone/xsx fysiek te kopen.
Alleen er zijn nu al games die je zonder internet niet kan installeren. Halo infinite bijvoorbeeld. Daar staat geen data op de disc. Bij de ps5 kan je alle games zonder internet vanaf disc installeren en starten.

Daarnaast staat alleen de xbox one versie op de disc en niet de series x versie. Die moet je dan nog downloaden.
Bij de ps5 kan je alle games zonder internet vanaf disc installeren en starten.
Is dat ook zo bij games met Day 1 patches, ik heb zelf geen PS5, maar game wel eens op de PS5 bij een maat van me, en volgens mij moet hij soms toch echt patches installeren voordat een disc game wil starten.
Als er een internetverbinding is zal hij inderdaad altijd kijken of er een nieuwe versie is en die eerst download. Ga je echter volledig offline dan slaat hij die stap over.
Ik kan ook gewoon games spelen zonder patches. Wat wel zou kunnen is dat het spel wat je maat gekocht had een ps4 versie was waar een gratis ps5 upgrade bij zat. De PS5 versie komt in dat geval helemaal van internet en wordt de disc alleen gebruikt ter controle dat je de game echt nog hebt bezit.

Of het was een kwestie dat de game zelf nog aan het installeren was disc terwijl de patch ook werd gedownload. Hierdoor leek het misschien alsof de game niet kon starten zonder patch.
Ja hoor. Je bent niet verplicht om een day one patch te installeren. Die vriend van jou heeft dan waarschijnlijk het automatisch downloaden en installeren van de patches aan staan. Als de ps5 de patch nog aan het downloaden is en je wil de game starten, dan vraagt de ps5 of je wil wachten tot de patch klaar is of dat je de game direct wilt starten. Op het moment dat hij de patch al aan het installeren is dan kan je dat niet meer annuleren.

Als een day one patch noodzakelijk zou zijn dan zou een reviewer ook de game niet kunnen spelen. Aangezien ze de game al eerder krijgen voor de release dag.
Dat noem je achterlopen en daarom is Backwards Compatibility zo probleem op Playstation daar moet elke generatie hardware bestemde software hebben en als je daar omheen wilt dan moet het via betaalde services zoals PS Now.. ik kan Fable van de XB360 zo in een XB1 en Series SX drukken en spelen want MS regelt de communicatie van die platformen ;)
Heel veel games spelen tegenwoordig niet zonder het internet, fysiek of niet.
En dat geld zelfs voor sommige single player games. Tegenwoordig hebben steeds meer games iets van een multiplayer deel.
Zal op een PS3 nog mee vallen maar op een PS4 kan je meer niet dan wel spelen zonder internet verbinding (en dus de PS/MS servers moeten kunnen bereiken).
Zal op een PS3 nog mee vallen maar op een PS4 kan je meer niet dan wel spelen zonder internet verbinding (en dus de PS/MS servers moeten kunnen bereiken
Dat is echt onzin. Ik kan al mijn ps4 games starten zonder internet. Behalve een gt sport bijvoorbeeld die echt always online is.
Nou ik niet. Destiny singleplayer doet bijvoorbeeld helemaal niks, terwijl ik dan gewoon zelf wil grinden en niks van doen heb met andere guardians.
Ook een game die altijd verbonden is.
Flink wat games hebben een sowieso geen echte basis zonder MP dus die kan je per definitie eigenlijk niet spelen.
Een COD is na de campaign alleen nog maar MP interessant. Hetzelfde geld voor een Battlefield en aanverwante games.
Destiny is geen single player ook al kan je het een gedeelte alleen spelen. Dit is always online. Maar bijvoorbeeld Two Point Hospital gebruikt internet om scores te vergelijken met vrienden maar die kan wel zonder internet. Ik heb ooit wel een spel gespeeld die elke keer dat je het spel opstart nieuws probeert te downloaden van een server die offline is. Dit veroorzaakt wel dat je 30 seconden tot een minuut niet kon beginnen maar ook daarna werkte het spel gewoon goed.
Maar dan noem je ook een live service game op. Die maakt inderdaad gebruik van internet.
Flink wat games hebben een sowieso geen echte basis zonder MP dus die kan je per definitie eigenlijk niet spelen.
Blijkbaar speel jij vooral MP games en daardoor lijkt het dat veel games niet werken zonder internet. Maar dat maakt je bewering nog steeds niet waar dat meer dan de helft van de games niet werken zonder internet. Alle games die een offline element hebben kan je gewoon zonder internet starten.
Dan noem je ook effe paar games waar offline niks te doen heb, of zelfs online zijn alleen zoals destiny.
Deze games zijn dan ook alleen gericht op multi player, en je kan story mode van call of duty anders opnieuw spelen offline.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 8 mei 2022 15:55]

Over het algemeen hebben singleplayer titels wel iets van een failsafe voor wanneer het netwerk eruit ligt. Dan stopt de online functionaliteit gewoon met werken maar de game blijft speelbaar.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 8 mei 2022 14:52]

en die store gaat een keer offline
Aangezien iedere generatie Xbox games nog op de nieuwe consoles speelbaar is lijkt dat me sterk. Ze houden die van de 360 zelfs nog online, puur omdat de backwards compatibility hier nog gebruik van maakt.
En de store van de Xbox One is gewoon de huidige versie, dus die moet al helemaal nog even meegaan.
Je hebt gelijk. Ik heb ook nog een 360 in gebruik en alles marcheert nog perfect. Maar het gaat me om een tijdsbestek van meer dan 10 jaar en dan wordt het koffiedik kijken.
Tja, maar om nou tientallen schijfjes te gaan kopen omdat het over 20 jaar er misschien een keer mee ophoud...
Fysiek kopen maakt geen reet meer uit, die discs zijn tegenwoordig ook maar gewoon een licentie om de content vanaf precies dezelfde store te downloaden :+
Als je je home console instelt, moet ie volgens mij eerst nog wel verbinding maken, maar daarna niet meer. Als je dat pas doet ten tijde van de storing, dan is het te laat.

En inderdaad jammer, maar een hotspot opzetten om je game te starten, is zo gepiept tegenwoordig, dus voor de meesten ook weer geen ramp.

Wat wel frustrerend is, is dat veel games een online verbinding moeten hebben voordat ze uberhaupt in hun menu komen. Vanguard of CrossfireX willen bv niet echt lekker werken als je geen internet hebt. Dat vind ik persoonlijk kwalijker dan het andere issue.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 8 mei 2022 14:33]

Waarom zou een hotspot moeten werken als het probleem aan de kant van Microsoft ligt?
Voor het geval je geen internet hebt, bedoel ik. Voor wie klaagt dat ie niet offline kan spelen, normaal gesproken. Nu was het geen oplossing.
Ik heb het wel eens geprobeerd via een hotspot, maar dat was volledig geblokkeerd door de provider. Geen idee hoe het nu is, de laatste keer dat ik het heb geprobeerd is alweer wat jaartjes geleden.
Als je je home console instelt, moet ie volgens mij eerst nog wel verbinding maken, maar daarna niet meer. Als je dat pas doet ten tijde van de storing, dan is het te laat.
Hij controleert om de zoveel tijd je licentie. Dus 1 keer instellen is niet voldoende. Trek je stekker maar uit je console, start hem op zonder internet en je games werken al niet meer.
Eerste storingen waren er vrijdagavond al; rond 23.00u kon ik al niet gamen en werd het bij XBox op de site ook al vermeld.
Maar zaterdagmiddag kon ik (al) wel weer gamen…

[Reactie gewijzigd door Hen3s op 8 mei 2022 16:58]

Je kunt je games offline spelen door je Xbox als thuis-Xbox in te stellen. Hierdoor worden de licenties lokaal gedownload, en kan ook ieder account op die Xbox de games spelen.

Het zou beter zijn als je ook bijv. een dag offline kunt spelen op een andere Xbox, met hetzelfde account. Kan me niet voorstellen dat daar nou zoveel misbruik van gemaakt zou worden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 8 mei 2022 15:06]

De Store niet gebruikt maar geen last van gehad van zowel spellen downloaden als spelen maar mijn Series S staat ook als Homeconsole ingesteld om spellen om verschillende accounts te delen en zou niet weten waarom dat niet te gebruiken het heeft alleen maar voordelen en je kunt volgens mij gratis 3 keer per jaar verwisselen van Homeconsole daarna kost het iets maar geen idee wat het kost..

Succes ermee als er nog een storing is maar hopelijk kan iedereen weer verder.
Nou opgelost......
Ik kan halo infinite campaign niet spelen.
Moet deze kopen terwijl ik gamepass heb.
PC en GOG games doen het altijd ;)
In dit geval niet. Microsoft Flight Simulator (PC versie) werkte niet vanuit de XBox/Windows store. Bijzonder genoeg werkte het wel vanuit Steam.
Steam heeft dan wel weer het nadeel dat je de games alleen via één account kunt spelen. Bij Xbox kan je ze aan de console koppelen en dan kan je ook offline spelen.
Het wordt weer groter gemaakt dan het is. Binnen een dag is het verholpen. De principiële discussies over always online die hier altijd gepaard mee gaan heb ik weinig mee. Als je dat niet wilt. Koop dan geen console of games waar dit een issue is. Zelf gisteren nergens last van gehad.
Als je dat niet wilt. Koop dan geen console of games waar dit een issue is.
Van te voren is dat niet altijd bekend. Het is niet dat het prominent op de verpakking of op de website staat.
Nouja, ooit als een store of websitje down was, kraakte geen hond, want hoeveel mensen werden toen beinvloed? 0? 10? Of een multiplayerspel, hooguit tienduizend? Nu? Miljoenen die allemaal online functionaliteit vereisen. Vroeger was dat optioneel, dus had men zelf geen internet, een storing, of de servers een storing.. jammer, ander spel dan maar of singleplayer.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 9 mei 2022 13:13]

De normale store werkt nog niet helemaal goed, ik probeer daar al sinds gister hardware te bestellen maar je komt nog niet bij de laatste stap.., hopelijk fixen ze dat ook snel..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee