Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony lijkt storing te hebben op PlayStation Network

Er lijkt een storing gaande te zijn bij Sony's PlayStation Network. Gebruikers klagen onder meer over meldingen dat hun licentie niet te verifiëren is, waardoor sommige games onspeelbaar zijn. Ook maakt menig gebruiker melding van inlogproblemen.

Op het moment van schrijven maakt Sony op zijn Nederlandse storingspagina en storingspagina's voor andere landen geen melding van problemen. Op Twitter laat Sony weten dat momenteel alles nog op groen staat, ook al wordt het Twitter-account van het bedrijf daar bestookt met klachten van gebruikers die bijvoorbeeld niet kunnen inloggen op het PlayStation Network.

Op storingswebsite Allestoringen maken gebruikers ook melding van problemen. Zo zouden meerdere PlayStation 4-gebruikers problemen met hun licentie hebben, waardoor er slotjes bij meer van hun games staan, die daardoor niet te spelen zijn. Op de internationale variant, Downdetector, wordt ook geklaagd over de PSN-servers en dat licenties geactiveerd moeten worden.

Meerdere gebruikers melden op Twitter dat Sony inmiddels update 7.55 heeft uitgebracht voor het PlayStation Network. Het is niet duidelijk of deze update iets te maken heeft met de problemen en wat er precies wordt geüpdatet met deze nieuwe versie.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-08-2020 • 12:34

79 Linkedin

Submitter: djoelzz

Reacties (79)

Wijzig sortering
Gebruikers klagen onder meer over meldingen dat hun licentie niet te configureren is, waardoor sommige games niet te spelen zijn
Zo hebben meerdere PlayStation 4-gebruikers problemen met hun licentie hebben, waardoor er slotjes bij meer van hun games staan, die daardoor niet te spelen zijn.
Dat baart mij toch wel wat zorgen over mijn digitale PS4 games in de toekomst. Als ik later (20+ jaar) mijn PS4 te voorschijn wil halen, en ik wil bijvoorbeeld Cuphead spelen, dan kan dat misschien niet omdat die licentievalidatieservers niet meer in de lucht zijn?

Mijn SNES van 30 jaar geleden heeft dit probleem dan niet omdat het fysieke cartridges heeft.
Ja dat is het probleem vind ik van digitaal kopen, je koopt de licentie en niet de game zelf. Ook bij retail aankopen trouwens. Bij nader inzien is dit altijd al zo geweest ook bij de vaste dragers van games.

[Reactie gewijzigd door Mel33 op 26 augustus 2020 13:11]

Maar ik heb ook games met fysieke media in huis die toch echt 'geactiveerd' moeten worden voordat zij speelbaar zijn. Ik durf zelfs te wedden dat ik wel wat oudere inmiddels niet meer speelbare games heb staan.
Nu kun je wellicht een crack ergens vandaan halen, maar dat mag toch niet de bedoeling zijn?

Ik baal van die hele digitalisering van games. Het is voor mij ook dé reden dat ik nog steeds geen console in huis heb (behalve een oude Dreamcast met... cd's).
Ik ben op de pc afhankelijk van Steam, en dat is met GoG het enige platform dat ik wil gebruiken.
Ja het is dus zaak games/licenties te kopen van een uitgever of console maker die een flinke reputatie heeft en lang ondersteunt, je koopt Sony dus de licenties worden elke keer door Sony weer gekeurd.
En ze sterven erna om het eerlijk te doen na verloop van tijd.

edit
Eigenlijk kun je zeggen we zijn er allemaal ingestonken/of nooit het besef gehad dat de maker heel wat misloopt(eigenaar is) bij het kopiëren doorgeven van games zoals vroeger ging. Dat je vroeger en nu nog steeds 'die' games kan spelen is niet conform de licentie. (dat het kan, en een gehackte server het licentie deel ondersteund is dan ook illegaal, maar wel begrijpelijk omdat wij als licentie kopers het willen blijven spelen.) Er worden wel oude games licentievrij gemaakt/uitgegeven evt zonder ondersteuning, en dat in overleg met de ontwikkelaar. maar zo was het bedoeld en gemeld in de licenties die wij nooit lezen. daarom ben ik ook wel voor abbos in dit geval, niet omdat ik het leuk vind nee totaal niet, maar het besef dat ze niet/nooit van jou zijn is dan wel groter en duidelijker.

[Reactie gewijzigd door Mel33 op 26 augustus 2020 13:49]

Over welke games heb je het dan precies die geactiveerd moet worden? En om welk platform gaat dit precies? Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt namelijk.
Op PC:
GTA San Andreas
GTA IV
GTA V
Unreal Tournament III
Sim City
WatchDogs
Fallout 3
Company of Heroes
Alle Assasins Creed games
Euro Truck SImulator 2
Elder Scrolls IV: Oblivion
Bioshock

Dat zijn alle fysieke PC games die ik heb en geactiveerd moeten worden. De enige die dat niet hoeft is GTA Vice City, een spel waarbij Windows 98 nog bij de recommended specs staat
Op het PC platform.
Ik heb aardig wat games staan, maar voorbeelden kan ik niet noemen.
Maar ik kan mij herinneren dat ik voor veel games een bijgeleverde code in moest voeren. En op een gegeven moment kwamen er óók games uit die die code online verifieerden. En dat kan dus een probleem zijn of worden als er geen server meer is die deze key autoriseert.
Maar dan krijg je ook geen daadwerkelijke fysieke media toch? Dan krijg je alleen een code en geen cd? Games die geleverd worden op fysieke media (cd/dvd/bluray) hebben geen activatie nodig.
Heel veel games met een schijf vereisten alsnog dat je een code invoert bij het installeren. Alleen zover ik weet ging dat meestal niet via een server, waardoor je dezelfde code dus veel vaker kon gebruiken (wij activeerden games meestal op 2 of 3 pc's in huis met dezelfde code).
Maar dan heb je het over een code bij oude games die geactiveerd moeten worden d.m.v. een serial code. Maar naar mijn weten gaat dit nooit over een server. Maar kan dit ook lokaal gebeuren en kan je gewoon de game installeren zonder internet.
Die codes van vroeger bij de games was altijd onder het mom van copy protection. Er waren ook games met online component die ook die codes gebruiken als verificatie voor online spelen.
Denk aan een C&C via westwood online, of andere games via Gamespy. Dus wel activatie, maar voor online. En fysiek, want je game downloaden was er toen nog niet. Je downloade alleen patches.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 26 augustus 2020 15:59]

De meeste van deze codes kon je gewoon invoeren en werden geaccordeerd zonder tussenkomst van internet.
Red Alert dacht ik bijv.
Maar wacht, je hebt een probleem met activaties (op de PC) en wil daarom geen console. Maar juist op de console kun je gewoon schijf erin doen en spelen, zelfs zonder internetverbinding. Lijkt me dan juist eerder een reden om uitsluitend op de console te gamen.
Half Life 2 moest online geactiveerd worden die ik op disc heb. Sterker nog de meeste mensen toen konden de dag van release geeneens spelen omdat de servers het geeneens aankonden iedereen te verifiëren. En de mensen die illegaal deden konden eerder spelen.
Inderdaad, bij retail aankopen moet je in veel gevallen ook zo goed als het volledige spel downloaden. Veel succes met die disks af te spelen eens de servers ooit offline gaan.
Ja inderdaad. Dit is ook precies de reden dat ik bij de PS5 nog altijd voor de editie met disclade ga. Ik koop genoeg games digitaal, maar ook op disc. Digitaal doe ik meestal zodat ik de game maar 1x hoef aan te schaffen zodat mijn vrouw ook kan spelen (vaak multiplayer games, zodat we samen kunnen gamen). Single player games koop ik eigenlijk altijd op disc, mede om de reden dat ik dan bij een storing gewoon kan gamen en geen licentie gedoe heb.

Vreemd genoeg kan je nu, met deze storing, bijvoorbeeld ook geen Fortnite opstarten, wat een gratis game is. De PS4 waarop ik standaard game is niet mijn Primary, waardoor ik altijd afhankelijk ben van de services die online moeten zijn. Maar goed, zo heel vaak komt dit gelukkig ook weer niet voor.
Het probleem is dat bij genoeg fysieke ps4 games (vaak AAA of inder geval geen indie game) je die game alsnog downloadt vanaf het internet in plaats dat de game op de disc staat.

Onzettend veel games op de disc werken gewoon als licentie, en zijn dus onspeelbaar zonder download,dus ik ben ook benieuwd hoe het daarmee zit over een paar jaar.

Alleen op de Switch weet ik zowat zeker dat de game het over 40 jaar nog steeds doet. Maar desondanks heb je op elk platform “last “ van day-one updates of patches die kritieke bugs moeten verwijderen.
Klopt, maar eenmaal gedownload ben je niet afhankelijk van licentie servers van Sony. Dat betekend dat, bij een storing als deze, ik de game in ieder geval zonder online te zijn kan opstarten :).
heb je op playstation geen offline mode dan ?
ik weet als dit bvb op xbox gebeurd je dan je home box in offline mode kan zetten en dan kan je toch gewoon spelen ( voor 90 dagen of zo zonder online te moeten verifieren )

of trek de kabel eruit ?
Op de PlayStation kan dat ja, maar dan moet je die PlayStation als je Primary instellen. Dat is bij mijn PlayStation niet het geval, aangezien de Primary PlayStation hier degene is waar mijn vrouw op speelt. Die Primary slaat lokaal licenties op en hoeft die dan niet online te verifiëren, elke andere PlayStation moet altijd online zijn om je licenties te verifiëren.

Ik game altijd op de niet Primary PlayStation, dus vandaar :)
Ik heb meer vertrouwen in de licentie servers van Sony dan in de patch-servers van uitgevers/Sony eerlijk gezegd...

De licentie-servers zijn er (denk ik) qua kosten vrij weinig en die zullen altijd een rol spelen zolang Sony bestaat.
Terwijl game-updates etc relatief veel duurder zijn om op te slaan (ze zijn veel groter en het zijn er ook onnoemelijk meer).

Waardoor ik eerder voorzie dat je straks net zo goed een unplayable dvd hebt omdat je de day-one patch niet meer kunt krijgen dan dat je de game niet meer kan spelen omdat de licentie servers offline zijn.
Volgens mij download hij alleen de day1 patch (en die erna komen). Ik dacht niet dat het 100% verplicht is om een internetverbinding te hebben om een PS4 te gebruiken, ook niet voor een nieuw spel.
Spyro trilogie de derde spel staat niet op disc. Die moet je dus downloaden ook al heb je de disc. Dit staat ook in de menu van het spel.
Het punt is over het algemeen dat je de dvd / bluray simpelweg 1 tot meerdere maanden eerder moet inleveren om hem op datum x gereleased te krijgen dan een digitale versie.

Waardoor er genoeg developers zijn die simpelweg vanwege deadlines een halve beta-build shippen om dan op disk een praktisch onspeelbaar te hebben staan omdat men in die laatste maand het spel pas echt afgemaakt heeft.

En sommige developers doen dat niet standaard, maar zeker met data als ps5-release / xbox-release / kerstmis kan het net het verschil maken tussen wel je game onlaunch gereleased hebben of dat je net de kerstmis drukte mist.
dat is zeker mogelijk. mijn xbox one begint na een tijdje geen internet gehad te hebben ook al te zeiken over licenties.

daarom koop ik nog zo veel mogelijk fysiek, hoe veel makkelijker digitaal dan zijn mag
Dat is inderdaad een issue bij een digitale gamecollectie. Je hebt zelf een internetverbinding nodig maar je bent ook afhankelijk van hoe lang een Sony de game in de lucht houd.
En tijdens storingen zoals nu kun je er mogelijk dus ook niet bij.
Yeah, als je niet meer op PSN zou kunnen inloggen doen je download-games het niet meer.

Zelfde geldt voor Steam op de PC trouwens.

Overigens kan ik op mijn PS4 alle geames, ook de PSN-subscription gekoppelde games (b.v. de monthly free games) gewoon opstarten als er geen internetverbinding is
Dat probleem heb je nu aan PC zijde al bij sommige games - zeker bij "live services". Als de servers uit gaan is de game onspeelbaar (tenzij er een gekraakte versie van is die met alternatieve servers of standalone werken kan). Maar idd, als Sony ooit bankroet gaat en de licentieservers op zwart gaan heb je dus geen gamecollectie meer.
Uiteindelijk is het toch een gok dat technologie 20 jaar lang blijft werken. Je SNES kan niet op een moderne TV, oude Pokémon games hebben een lege batterij, CD's raken beschadigt of kwijt. Met digitaal is het enige risico dat Sony de stekker eruit trekt, maar die kans acht ik niet hoger dan dat je een CD tijdens een verhuizing kwijtraakt of dat je PS4 in die tijd kapot gaat.

Gelukkig hebben we altijd nog emulators om games echt te bewaren.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 augustus 2020 13:51]

Oudere consoles kunnen ook op moderne TVs aangesloten worden, daar zijn in de retroscene genoeg oplossingen voor bedacht. Kijk maar eens naar een OSSC bijvoorbeeld.
Je SNES kan op een moderne TV aangesloten worden via een tussenkastje en de pokemon games kun je gewoon de batterij bij vervangen.

Ik snap wel je punt.
Voor oude connectoren en signalen bestaan converters.

Oude Pokémon games hebben een lege batterij, maar je kunt die zelf vervangen en alsnog de game spelen.

CD's kun je opnieuw kopen.

Een (activatie)server heb je niet zelf in de hand - als de ontwikkelaar of uitgever besluit dat die genoeg winst heeft binnengeharkt en de oude servers uitzet, heb je geen poot meer om op te staan. Er zijn wellicht manieren om dit toch te doen, maar die zijn lang niet allemaal even legaal.
Als het goed is zou jij altijd jouw games moeten kunnen spelen op jouw 'home' console. Mensen die misbruiken maken en aan game sharing doen hebben natuurlijk last van iedere storing.

Hoelang je offline kan zijn op je 'home' console voordat hij de licenties wil controleren? Geen idee.

Door de manier waarop sommige games zo afhankelijk zijn van (day one) patches voor het goed functioneren wordt de waarde van fysieke kopieën helaas ook steeds minder. Tenzij je alle installs+patches gewoon op een hdd/ssd bewaard :Y)

[Reactie gewijzigd door Caayn op 26 augustus 2020 12:59]

Hoe ga je dat doen met games die altijd een internetconnectie vereisen? Zijn er genoeg die dat vereisen, is psn down -> tot ziens.
Dergelijke games probeer ik te vermijden of pas aan te schaffen wanneer de prijs sterk gedaald is. Helaas is daar op een console wat lastiger omheen te werken dan, potentieel, op een PC.
En niet alleen games die internet willen, maar bv ook games die enkel online licenties controleren

Ik jaren lang de Rainbow Six serie gespeeld op de pc, werkte altijd.
Totdat UBIsoft ineens besloot om na jaren wat licentieservers uit te zetten.
Toen werkten bv Ravenshield en Athena Sword niet meer, want die wilde persé de licentie controleren, óók voor LAN games.

Kortom, je duur gekochte DVD kon ook de prullenbak in, want online of zelfs op het LAN was dit dus niet meer te spelen.
Bij het tonen van de foutmelding gaven ze ook aan dat als jouw account de primaire account is op een PS4 dat het verifiëren ook off-line kan. Dit probleem lijkt zich dus vooral te richten op secundaire PS4 accounts.
Ik denk dat dat nog wel eerder gaat gebeuren.

Nee geef mij maar fysieke media ::)
Ik speel zo goed als alleen singelplayer games op mijn ps4 en alle zijn offline te spelen. Zowel digitale als fysieke aankopen.

Dus waarom zou dat over 20 jaar anders zijn?
Als de server offline is dan kan je het spel niet meer downloaden. Dus als de hd van de ps4 kapot is dan zou je dus niet meer de spel opnieuw kunnen downloaden. En disc spellen hebben meestal niet de laatste versie (tenzij er geen updates zijn of dat je bijvoorbeeld game of the year versie hebt). Als er dus een bug is die ervoor zorgt dat je het spel niet kan uitspelen dan heeft disc versie ook geen nut.

Nintendo heeft bijvoorbeeld hun Wii shop uit de lucht gehaald. Dus alle digitale aankopen daar zijn dus niet meer te gebruiken. Als dit gebeurt bij de ps4 dan denk ik dat ik wel rond de 1000 euro aan games verlies. Ook al denk ik niet dat ik er nog veel van opnieuw zou spelen (vooral niet als de ps5 er is) maar toch zou ik er niet blij van worden als me geld dan in rook opgaat.
Ook al denk ik niet dat ik er nog veel van opnieuw zou spelen (vooral niet als de ps5 er is) maar toch zou ik er niet blij van worden als me geld dan in rook opgaat.
En toch is dat een onvermijdelijk iets in deze digitale tijd. Alleen bij disc-games gaan ook de patches offline, waardoor je veelal in hetzelfde schuitje zit.

Echter qua Sony zit je dan nog steeds beter als bij een uitgever als EA. EA mietert gewoon spul al na een paar jaar weg, terwijl Sony nog steeds alle PSP en VITA games online heeft staan net zoals ik meen ook alle PS3 games nog online staan. De shop is dicht, maar als je (/een programma voor je) de url's hebt dan zijn al die games gewoon nog te downloaden en te gebruiken (zeg ik als iemand met een PSVITA die nog regelmatig een game ervoor download)
Knap, een SNES van 30 jaar oud. Wel bijna, maar toch.

Anyways, een SNES van 1992 is niet te vergelijken met een PS4 van 2013. In 1992 had je nog geen digitale (mp) gaming zoals heden ten daag. Eén van de redenen dat ik persoonlijk niet op een console game, is juist wat jij daar zegt. Wel heb ik heel, heel veel games via Steam/Origin/Uplay/GoG/Battle.net en zal ik hoogstwaarschijnlijk over 20 jaar tegen hetzelfde probleem aanlopen, maar als ik Steam mag geloven, dan zal elk spel zolang zij bestaan speelbaar blijven. Dat staat in hun AV, net als bij Uplay en Origin.
Wel heb ik heel, heel veel games via Steam/Origin/Uplay/GoG/Battle.net en zal ik hoogstwaarschijnlijk over 20 jaar tegen hetzelfde probleem aanlopen, maar als ik Steam mag geloven, dan zal elk spel zolang zij bestaan speelbaar blijven. Dat staat in hun AV, net als bij Uplay en Origin.
Niet lullig bedoeld, maar ik geloof er geen snars van dat er in de Steam AV staat dat games speelbaar blijven, wellicht downloadbaar maar zelfs dat durf ik te betwijfelen (Steam heeft meen ik in het verleden wel eens games verwijderd)

Maar speelbaar is niet te doen voor Steam, EA heeft genoeg games die online waren en waar EA gewoon de gameservers van heeft afgesloten, dan kan je het wel downloaden van Steam, maar de gameservers zijn en blijven offline.
En hetzelfde geldt voor externe licentie-servers. Die willen ook nog wel eens verdwijnen waardoor het spel onspeelbaar wordt.

Maar ook downloadbaar is moeilijk vol te houden, als morgen de NL-regering besluit dat het illegaal is om GTA-V te verkopen/downloaden etc. dan heeft ook Steam zich daaraan te houden en kunnen zij niet voor jou de game wel downloadbaar houden. Het is ietwat vergezocht, maar er zijn in meerdere landen meerdere spellen verboden. En Steam kan niet boven lokale regelgeving gaan.
Dat kun je inderdaad denk ik op je buik schrijven. Bij de Nintendo Wii kreeg je van Nintendo een periode om al je games te downloaden, daarna vette pech.
Dat kun je inderdaad denk ik op je buik schrijven. Bij de Nintendo Wii kreeg je van Nintendo een periode om al je games te downloaden, daarna vette pech.
Vraag me eerlijk gezegd af of dat überhaupt wettelijk wel correct was en of andere partijen daar in de toekomst ook mee weg zouden komen.

Nintendo heeft zich hier wss. beroept op het feit dat ze bij aankoop van een spel een dienst voor onbepaalde tijd leveren - te weten het mogen downloaden; ontsleutelen/activeren; en draaien van dat spel. Een verkoper mag een overeenkomst van onbeperkte duur eenzijdig opzeggen mits daarbij een redelijke opzeggingstermijn bij in acht genomen wordt. En dat is precies wat ze gedaan hebben.

Tegelijkertijd is het vanuit de EU opgelegd aan lidstaten dat zij in hun nationale wetgeving geregeld moeten hebben dat bedingen die de verkoper het recht geven om door de consument betaald voorschot te behouden als de verkoper de overeenkomst opzegt, niet bindend mogen zijn. (Richtlijn 93/13/EEG - Art 3; Art 6; en Bijlage 1f)

De hamvraag is: als ik een overeenkomst aan ga om een spel(-licentie) te kopen, hoe wordt de betaling dan gezien uitgesmeerd over tijd? Is het een aankoopsom vooraf? Of een voorschot voor nog plaats te vinden levering over tijd? En als het dat laatste is, is de verkoper daar dan eigenlijk niet gehouden om nog niet geconsumeerd voorschot te restitueren?

In het geval van Nintendo is er de mogelijkheid gegeven om al je games te downloaden; maar zoveel interne opslag heeft een Wii niet en vziw kan een Wii ook niet digitaal aangeschafte content overplaatsen naar een aangesloten externe schijf. Dus heel veel stelt die geste ook niet voor.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 augustus 2020 19:54]

In het geval van Nintendo was er mogelijkheid om naar een SD-kaart op te slaan:
Select the location to download the game (Wii System Memory or SD Card). If the SD Card button is grayed out, this indicates there is no SD Card inserted in the console.
https://en-americas-suppo...ms#DT:t1-q1a1EP:t1-q1a1-c

Je kunt hier in redelijkheid stellen dat er na 8-10 jaar aan service de mogelijkheid is geboden om je spellen extern op te slaan. Nadat je het op een SD-kaart hebt gezet, kun je het natuurlijk overal opslaan. Google Drive, je laptop, een externe USB-disk, etc. Deze spellen zijn ook weer speelbaar vanaf het voorgestelde medium.

Bij een PS3/PS4 enz. kom je qua spelgroottes (in de Wii Shop was alles enkele MBs, want vooral emulatortroep en mini-games.) al uit op externe schijven van terabytes groot. Dat is dan een grote uitgave en de console laat je geen games spelen vanaf een externe USB-schijf (voor zover ik weet) dus de backup is dan waardeloos zonder een radicale aanpassing in de systeemsoftware.

Nintendo consoles laten dit wel toe. De Switch laat je nu al vanaf SD spelen en slaat daar, indien gewenst, je screen captures en spellen op. In dit geval kun je stellen dat Nintendo vanaf het moment van downloaden je eigenlijk de mogelijkheid geeft je digitale downloads om te zetten in fysieke media. Wanneer je die SD-kaart kwijtraakt of beschadigd, dan heb je inderdaad pech, maar dat is niet anders dan een cartridge kopen en deze kwijtraken/slopen.
Dat is dan een grote uitgave en de console laat je geen games spelen vanaf een externe USB-schijf (voor zover ik weet) dus de backup is dan waardeloos zonder een radicale aanpassing in de systeemsoftware.
De ps4 kan wel usb schijven aan. Wel moet je ingelogd zijn onder de account die het gekocht heeft. Dus als je ps4 kapot gaat en je zou niet meer kunnen inloggen dan heeft de backup ook geen zin. Tenminste niet op het moment. En de spellen zijn wel een stuk groter (al zijn er natuurlijk genoeg kleine spellen). Dus dat gaat wel een aantal schijven kosten als ik al mijn 427 games op schijven moet bewaren om de gepatchte versies te kunnen spelen.
Dit probleem zal je ook krijgen met de fysieke games. Bij hoeveel games is er geen Day one-patch nodig? Die zullen ze ook niet onbeperkt blijven aanbieden. Dus tenzij je alle patches bijhoudt en al je games geïnstalleerd laat staan op je console, heb je kans dat ze over 20 jaar niet of slecht speelbaar zijn.
Dat probleem wat je schetst speelt deels ook met spellen op disc.
Veelal is er een day 1 patch nodig om de boel goed te laten draaien, de kans dat je die over 20+ jaar nadat de ps4 uit support is, nog kan spelen is minimaal.
PS4 kent iets als "primair systeem". Een primair systeem slaat altijd de licenties lokaal op. Alleen secundaire systemen moeten online zijn om digitale licenties te kunnen gebruiken.

Wel vervelend dus als je primaire systeem het begeeft en sony's servers voor de PS4 zijn afgesloten.
De joys van afhankelijk zijn van de 'cloud'.
Geen problemen hier. Zit zelf achter het XS4ALL netwerk.
Sommige routes over de Nikhef hadden een behoorlijke packet loss, ik gok dat een deel van de Nikhef infra de gigantische data stroom ook niet aan kon.
Op de zaak zag ik dat onze BGP peer partners uiteindelijk om de Nikhef heen routeerden.
Ik had de problemen ook, maar kort daarop zag ik dat er een PSN update was, en nadat ik deze geinstalleerd had, waren ook de slotjes weg

Update is versie 7.55

[Reactie gewijzigd door Kayleigh op 26 augustus 2020 13:06]

Hopelijk maar voor korte duur, wilde toch graag vanavond titanfall 2 online spelen.
Titianfall 2 gaat via de Origin servers, niet via PSN. PSN is in dezen enkel (voor dit, maar ook talloze andere) spel een doorgeefluik en dan zal je nagenoeg geen problemen moeten ervaren.
Tenzij Titanfall digitaal is gekocht en de licentie bij Sony gecontroleerd wordt voordat het spel kan starten.
Nee Disk versie, maar ik heb gewoon verbinding, net even gekeken.
Zet de ps4 net uit. Nog nergens last van.
Zolang die uit staat ga je ook niet veel merken van de storing :)
Klopt. Maar als je verder nadenkt zie je dat het artikel van 12.34 is en dat ik 12.53 zeg dat de ps4 net uit staat.

Je zou dan slim genoeg moeten zijn om de conclusie te trekken dat ik ongeveer 15 min. nadat dit artikel geschreven is, nog steeds geen last had 😉
Toch wel knap dat Nintendo netwerk bijna geen storing heeft
Geen idee wat dat met dit artikel te maken heeft maar het Nintendo netwerk is pas een trage logge dienst. En ook die hebben wel eens storingen.
Nintendo heeft elke maand wel storingen, selecteer hier maar eens een willekeurige maand: https://downdetector.com/status/nintendo-network/archive/
Niet gemerkt dan overigens
Ik denk dat hij doelde op grote storingen als deze. Kleine storingen zijn nooit te voorkomen.
Storing kan altijd voorkomen, maar meldt het dan ten minste op je eigen storingspagina. Op die manier weet je tenminste als gebruiker dat je niet zelf verder hoeft te gaan zoeken. Dat was nu wederom het geval.
gewoon bij instellingen licentie herstellen werkt ook nie?
Nee, had ik geprobeerd, maar ook dan de melding dat er geen verbinding kon worden gemaakt met de licentieservers.
ahh jammer ik heb net ps4 aangezet en hier werkt het gelukkig gewoon :)

hopen dat snel gefixt word :)
Het werkt weer bij mij :)
een tijd terug is er ook al is een probleem geweest met de licentie server waar meedere gebruikers best wel lange tijd (en sommige nog steeds) met missende spellen zitten
(https://www.reddit.com/r/...ing_out_an_update_to_fix/)
Begint wel zorgelijk te worden dat dit zo vaak gebeurt. Hopelijk deze keer niet teveel issues met digitale games terug halen. (momenteel ben ik erg blij dat het grootste deel van de titels nog steeds op disc uit komt)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True