Video toont iPhone 12 Pro Max-testmodel met 120Hz-scherm

Er is een hands-on video van een iPhone 12 Pro Max-testmodel online verschenen. De video toont enkele functies van de komende iPhone. Zo lijkt de smartphone misschien een 120Hz-scherm en time-of-flightsensors te krijgen. Ook de inkeping in het scherm wordt getoond.

De informatie werd aanvankelijk op Twitter gedeeld door analist Jon Prosser, die vaker informatie over onaangekondigde Apple-hardware publiceert. Zo voorspelde hij correct de aankondiging van de iPhone SE. Prosser heeft inmiddels ook een video van een iPhone 12 Pro Max-testmodel gedeeld, die ook het vermeende ontwerp van de smartphone toont.

iPhone 12 Pro Max Notch
Afbeelding via Jon Prosser

Het testmodel is voorzien van een 6,7"-scherm met een inkeping voor de frontcamera en Face ID-sensoren. Deze notch is vergelijkbaar met die in de iPhone 11-serie, hoewel de inkeping in de iPhone 12 volgens Prosser 'iets kleiner' is. Ook de schermranden zouden kleiner zijn dan die van de iPhone 11 Pro. Het camera-eiland aan de achterkant van het toestel zou op het testmodel 'ongeveer tien procent' groter zijn dan dat van de iPhone 11-serie. Het is niet duidelijk of dit het definitieve ontwerp van de komende iPhone-modellen is.

De video toont ook een functie die gebruikers tussen een verversingssnelheid van 60 en 120Hz laat wisselen. Apple test ook 'adaptieve verversingssnelheid' voor de iPhone, waarmee de verversingssnelheid automatisch wordt aangepast tussen 60 en 120Hz op basis van wat er op het scherm gebeurt. De huidige iPad Pro-modellen hebben al dergelijke functionaliteit.

Volgens eerdere geruchten komt Apple echter zogeheten driver-ic's tekort voor 120Hz-schermen in zijn komende iPhone 12 Pro-modellen, zodat het bedrijf zou overwegen om de telefoons met een verversingssnelheid van 60Hz uit te brengen. Het is dan ook onbekend of de geteste 120Hz-functionaliteit ook in de releasemodellen van de iPhone 12 Pro-smartphones terechtkomt. Volgens Jon Prosser heeft Apple het testen van Phone 12 Pro-smartphones met 120Hz-schermen in ieder geval nog niet opgegeven, ondanks de vermeende tekorten.

Vermeende iPhone 12 Pro Max-screenshots - via Jon ProsserVermeende iPhone 12 Pro Max-screenshots - via Jon Prosser

Enkele mogelijke iPhone 12 Pro Max-functies. Afbeeldingen via Jon Prosser

De video van Prosser toont verder verschillende camerafuncties van het iPhone 12 Pro Max-testmodel. Zo krijgen de telefoons vermoedelijk zogeheten time-of-flightsensoren. Dergelijke sensoren worden gebruikt om diepte te detecteren en zitten al in de huidige iPad Pro-tablets. Gebruikers kunnen de tof-sensoren bijvoorbeeld gebruiken om de autofocus te verbeteren, blijkt uit de video. Ook worden 'verbeterde videomodi' getest. Die modi moeten ondersteuning voor 4k-video-opnames met 120 en 240fps toevoegen. Een verbeterde nachtmodus en ruisonderdrukking voor de camera's worden ook getoond.

Apple heeft nog niet bekendgemaakt wanneer het zijn komende smartphones uitbrengt. Het bedrijf heeft wel bevestigd dat het zijn smartphones 'een paar weken later dan gebruikelijk' zal uitbrengen.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

26-08-2020 • 11:51

185

Submitter: robcoenen

Reacties (185)

185
173
73
6
0
81
Wijzig sortering
Licht off-topic maar hierbij een overview van de accuraatheid van Prosser.

Ik ben vooral benieuwd als het besluit om ProMotion naar de iPhone te brengen welke impact dit zal hebben op de iPhone. Ik heb diverse toestellen gehad (5, 5S, 6 Plus, 7 Plus, X) en nu de 11 Pro Max maar wat ben ik een partij blij met de accuduur van dit toestel (zeker t.o.v. de voorgaande modellen).

Ik krijg met pijn en moeite mijn toestel onder de 50% aan het einde van de dag, zelfs op dagen met 4 - 5u gebruik op het scherm incl. navigatie / potje multiplayer Call of Duty / 4G / bluetooth streaming. Niet dat ik van plan ben de 12 Pro Max te kopen maar ik hoop toch dat ze deze hoge batterijprestatie vast willen houden in de toekomst. :P

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 28 juli 2024 00:41]

Ik krijg met pijn en moeite mijn toestel onder de 50% aan het einde van de dag
Maar als je accu aan het eind v/d dag nog 50% vol is, dan loop je dus eigenlijk rond met een toestel dat een stuk dikker/zwaarder is dan nodig, want je accu is 2 keer groter dan je eigenlijk nodig hebt.
En over 3 tot 4 jaar haalt ie nog steeds gemakkelijk het einde van de dag. Een niet te onderschatten voordeel, want een iPhone gaat zomaar 5 jaar mee.
Inderdaad smartphones gaan lang genoeg mee dat batterij degradatie een probleem word.
Kinderen hier hun iphone 6s was een complete ramp daarin, goed dat aple hier nu op let.
Een 6s is 5 jaar oud, lijkt me logisch dat die batterij niet meer pefect is. Wat @Aaargh! denk ik bedoelde is dat de iPhone 11 Pro MAX een zeer zware telefoon is en dat de gemiddelde user elke dag zijn phone oplaad. Dus dat die best wel met een kleinere batterij aan zou kunnen en dus lichter zou kunnen zijn.

Ben ik ergens wel met hem eens, ik heb de 11 Pro MAX sinds de launch en heb nu een soort van RSI in bepaalde vingers die de phone ondersteunen als ik hem normaal vasthoud langere tijd (boek lezen in bed, video kijken.) Dat lijkt als of het gerelateerd is aan het gewicht.
Na 6 maand viel die uit, gekend probleem omdat apple de batterij te juist nam en na een tijdje die soms te weinig stroom kon leveren als die batterij onder de 50% zat. Oplossing van apple? Prestatie van het toestel naar beneden halen zodat het minder stroom kan verbruiken. Dank je apple om je toestel kreupel te maken door jouw foute design.

[Reactie gewijzigd door k995 op 28 juli 2024 00:41]

Ik ben erg blij met het gewicht van mijn 11 Pro. Voelt in het 'kleine' pakketje een stuk degelijker aan dan bijvoorbeeld een Samsung Note, in verhouding is deze veel lichter.
Eens. Dat gewicht voelt degelijk, op dezelfde manier dat een mooi horloge gewicht heeft.
5 jaar zou heel mooi zijn, maar de werkelijkheid is dat de 6S een jaar of 2 op de accu kan voordat hij 1) erg snel leeg is 2) enkele maanden later de prestaties merkbaar achteruit gaan. Leuk toestel maar de accu is verreweg het zwakste punt.
Had ik ook altijd. Daarom van de S8 plus overgestapt naar de S9 (normaal). Maar zelfs daarbij bleef ik het houden. Nu een S20 ultra gekocht (grootste telefoon ooit) en een keramische draagring op de achterkant geplakt. Daardoor heb ik mijn toestel nu altijd goed en stevig vast en kan ik ook veel makkelijker vingers wisselen.
Mijn iPhone 8plus gaat na 3 jaar nog steeds twee dagen mee op een acculading. Hier ben ik echt heel blij mee.
Anoniem: 1325848 @A64_Luuk27 augustus 2020 04:39
5 jaar dan heb je een oud telefoontje met oude tech, als je dat wilt ga ervoor. Apple moest noodgedwongen updaten nadat Huawei en andere telefoon giganten met innovaties kwamen, dan wil jij dat mensen tot de dag vandaag met een iPhone 8 plus rondlopen? Haha APPLE fanboys hè. Gelukkig stopt de tech industrie niet met innoveren.
Jij begrijp die mensen overduidelijk niet, maar telefoobs kunnen ook een tweede en derde leven krijgen natuurlijk. Fijn dat de partner/opa/kids ook nog een fatsoenlijk toestel heeft.

Jammer dat dat met Huawei niet kan dan :)
Anoniem: 1325848 @A64_Luuk19 september 2020 18:53
Ik heb een OPPO find x2 kan geen telefoon aan tippen met de specs. Of je betaalt meer voor minder tegenwoordig. Bij Apple en Samsung zie je dat goed met de specs.

Ik zal nooit meer rondlopen met een oude telefoon en zal netjes upgraden na 2 jaar, omdat met updates en nieuwe hardware nieuwe functies in het OS worden geïntroduceerd die je dan niet kan gebruiken met je oude telefoon.

En al koop je een oude iPhone de update cyclus gaat in vanaf het moment dat je je iPhone koopt. Een oude iPhone kopen voor een mooi bedrag heeft geen nut het updaten stopt na een bepaalde tijd ook. Kan je net zo goed nieuw aanschaffen.
Iedereen heeft een andere ervaring, de iPhone xr van mijn vriendin heeft na een half jaar al een half werkend aan/uit knop. Ook hoor ik geregeld mensen klagen over die van 20% batterij naar 0. iPhones zijn ook niet altijd heilig
Dit ging dan ook niet over de XR, laat staan aan/uit knopjes ;)
Dat valt onder je garantie.
Van 100% naar 0% is niet comfortabel. Dat je accu nooit leeg lijkt te raken is een stuk comfort.
Sterker, het is slecht voor de levensduur van de batterij.
Persoonlijk prefereer ik het gewicht van de 11 Pro Max wel. De X was mij iets te licht en voelde ik amper zitten in mijn broekzak. Gek genoeg voel ik liever dat ik hem bij mij heb.

En dikker. Ik vind het toestel persoonlijk prima vormgegeven qua form-factor maar dit kan per persoon verschillen.

Het is hoe dan ook prettig een dag de deur uit te gaan en niet na te hoeven denken aan bijv. een powerbank of bijv. na een dag activiteiten thuis te komen, eten en vervolgens direct weer weg moeten om het toestel dan niet kort in de lader te moeten gooien.

De XS Max van mijn vriendin gaat (ook bij launch al) beduidend korter mee.
Heb zelf ook 11 pro max, en gemiddeld is het inderdaad zo 50% aan het einde van de dag. Het is fijn dat als je een paar uur meer wil gamen, dat het kan. Het is voornamelijk de luxe die het mogelijk maakt om zorgeloos het einde van de dag te halen.

Ook ik ben benieuwd naar de resultaten van ProMotion, zeker omdat die technologie schaalbare fps mogelijk maakt. Terwijl andere flagships statisch hoeveelheid fps weergeeft, zal Apple dynamische bieden ten gunste van de accuduur.
Niks zo erg als een slechte accuduur daarom heb ik mijn S10E omgewisseld voor een Mi 10 Lite 5g. Nu heb ik op het einde van de dag nog 50 á 60% over terwijl mijn Samsung Galaxy S10E savonds al aan de oplader mocht.
Ik heb aan het einde van de dag ook meestal 50 - 60% van mijn batterij over. In tegenstelling tot mijn iPhone X en iPhone XS Max, die ik 2 tot 3 keer per dag aan de lader moest hangen.

Het voordeel van en grotere accu (en zo zwaar en log is de iPhone 11 Pro Max niet) is dat je gemakkelijk een buffer heb voor uitzonderingen zonder altijd een oplader mee te nemen. Stel je hebt de hele dag gewerkt en je gaat onverwacht 's avonds nog de stad in met een groep vrienden is het handig dat je telefoon een toch wat grotere accu heeft.
Ja en dan sjouw je de hele dag die extra 30 gram bij je, dat ga je wel voelen in je rug.
Nee, maar wel in je handen na bijna een jaar. Groot scherm in combo met zware phone en die een jaar met 1 hand (proberen) te bedienen heeft me dus een soort van hand RSI gegeven... :)
Dat zal meer te maken hebben met de grootte van je toestel dan die 30-50 gram extra aan gewicht. Die RSI zal je ook gehad hebben als je telefoon lichter was, het zijn de rare onnatuurlijke houdingen en bewegingen die je maakt met je hand die zoiets veroorzaken, echt niet 50 gram extra aan gewicht.
Je kan ook gewoon rond kijken in plaats alleen maar naar beneden te kijken op je telefoon
Wat reserve hebben op die maar dagen dat het nodig kan zijn is wel degelijk handig.

Ook veel beter voor de levensduur van je accu als je minder laadcyles per jaar nodig, helemaal als je dat combineert met het percentage tussen de 20 en 80% houden. En zelfs als je accu dan op termijn wat achteruit gaat heb je nog altijd ruim voldoende capaciteit om de dag door te komen, terwijl dat bij een accu die net aan voldoende dat mogelijk over 2 jaar al niet meer is.

[Reactie gewijzigd door !mark op 28 juli 2024 00:41]

Hmmm, volgens mij willen de meeste mensen een telefoon die een aantal dagen werkt zonder op te hoeven laden.

Wat jij beschrijft is een andere invalshoek: een accu net groot genoeg dat hij precies een dagje mee gaat. Persoonlijk denk ik dat je in de minderheid bent met die voorkeur.

Ik irriteer mij overigens dat er grotere accu's in de telefoons komen maar helaas ook het verbruik steeds hoger wordt waardoor ik alsnog geen smartphone heb die met 'normaal' gebruik drie dagen of langer mee gaat... Waar zijn die oude Nokia dagen dat je telefoon 7 dagen mee gaat zonder op te laden...
Nog altijd liever dat, dan einde van de dag zweten of je het wel gaat halen, of als je nét iets meer doet, hij uitvalt. Ik geef niks om dat gewicht en dikker. Mag van mij best nog meer zijn, grote accu heerlijk, helemaal lekker als je weekendje weg kan en zonder laden en met intensief gebruik prima rond komt.
Ik snap jou redenatie echt niet.
Natuurlijk heeft iedereen zijn/haar eigen voorkeur over de form-factor van het toestel qua afmetingen en gewicht. Zelf heb ik inderdaad een paar mm dikkere telefoon en de daarbij behorende accuduur dan dat ze hem zo dun als mogelijk willen maken.

3D Touch is komen te vervallen en eerst baalde ik hier gigantisch van, maar die ruimtebesparing hebben ze (geloof ik) in kunnen zetten voor de accu en achteraf ben ik hier veel blijer mee. :*)
Ik kan wel een paar voorbeelden geven van niet het einde van de dag halen zonder telefoonverslaafd te zijn. Bijvoorbeeld als je een dag eropuit gaat om (o.a.) foto's te maken, als je je telefoon als navigatie gebruikt, of als je je telefoon als internet hotspot gebruikt.

Het voordeel van een telefoon is dat je dingen die je anders op een andere locatie zou doen, op elke locatie kan doen (bijvoorbeeld tweakers lezen, videos kijken, informatie (voor bijv. werk/school) opzoeken, TV kijken, gamen). Dat is in feite niet verslaafd zijn aan je telefoon, maar dingen die je toch al zou doen, doen op een ander apparaat.

Overigens zou ik bij een te kleine batterij gewoon een powerbank gebruiken. Dat doe ik nu ook al wel eens. Minder handig dan een grotere batterij, maar wel fijn om niet afhankelijk te zijn van een stopcontact.
Als je accu niet het eind van de dag haalt, is dat een serieuze aanwijzing dat je telefoonverslaafd bent en ongezond veel tijd besteed aan je toestel.
Dat is nogal een aanname. Ik ben zelfstandig ondernemer en gebruik mijn telefoon voor mijn werk. Ook regelmatig onderweg om 4G te tetheren naar laptop, wat ook een powerhog is.

Daarnaast worden accu's nog wel eens slechter door slijtage (met name door ze steeds helemaal leeg te trekken, dus ook weer reden voor grotere accu), waardoor zelf met normaal gebruik einde van de dag niet behaald wordt.

En zo kan ik nog tig dingen verzinnen waardoor ik einde van de dag niet "zou" halen (ik heb niet eens gezegd dat ik einde van de dag niet haal, maar wellicht wel een probleem als accu 50% kleiner zou zijn, zoals voorgesteld werd).

Dus heel leuk rant verhaal, maar totaal niet van toepassing.

[edit] Nog toevoegend:
Maar ja, als je van jongs af aan hier verslaafd aan raakt, is dat moeilijk te breken. Ik kan het begrijpen.
Ik ben 35, dus van "jongs af aan" was een 3310, dat ding deed het makkelijk meerdere dagen op een enkele lading, nog was het frustrerend als dat ding leeg was, dat was heus niet om er hele dagen enkel Snake op te spelen. Je kan hem eens vergeten op te laden en dan heb je hem nodig en heb je een probleem.

Je rant heeft een erg zwaar "ouwe zeikerd"-gehalte, ik wil en hoef helemaal niet gedwongen te worden mijn telefoon minder te gebruiken, echt een onzin verhaal met te veel aannames. Het zou je sieren mensen niet te bevooroordelen zonder ook maar iets van ze te weten.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 28 juli 2024 00:41]

T grappige is dat hij zijn rant totaal ongeloofwaardig gemaakt heeft door het hier op tweakers te plaatsen. Meneer heeft het over tijdverspilling aan telefoons, maar "verspilt" vervolgens zelf zijn tijd (op internet) om een rant te schrijven waar niemand eigenlijk wat aan heeft.

Ik gok dat dit vaker gebeurt (mensen doen zoiets meestal niet spontaan en eenmalig). Dat zou dus betekenen, dat alle uren die ik op mijn smartphone zit om Kotlin te leren (leerzaam dus) hij zit te klagen op t internet. Vraag me dan toch echt af wie van de twee dan iets bereikt heeft in t leven aan t einde.
Over batterij gesproken, ik geloof dat Apple nooit achteruit is gedaan qua batterij verbruik. Ze hebben tot nu toe elke jaar het zelfde gehouden of zelfs paar uur beter.

Ik ga er dus vanuit dat Apple zijn best gaat doen om de nieuwe iPhones te voorzien van accu's die hetzelfde of misschien wel beter zijn dan de huidige iPhones.
Vooralsnog lijkt Apple de boel aardig te kunnen optimaliseren en ieder jaar een minder sterke accu erin te proppen.

Bij de iPhone 8 gaven ze bijvoorbeeld aan dat deze het net zo lang vol hield als de iPhone 7, echter zoals je beneden ziet heeft de iPhone 8 een zwakkere batterij.

Hier een leuk tabelletje

Model Battery capacity
iPhone 6 1810 mAH
iPhone 6 Plus 2915 mAH
iPhone 6s 1715 mAH
iPhone 6s Plus 2915 mAH
iPhone SE 1624 mAH
iPhone 7 1960 mAH
iPhone 7 Plus 2900 mAH
iPhone 8 1821 mAH
iPhone 8 Plus 2675 mAH
iPhone X 2716 mAH
iPhone XS 2658 mAH
iPhone XS Max 3174 mAH
iPhone XR 2942 mAH
iPhone 11 3110 mAH
iPhone 11 Pro 3046 mAH
iPhone 11 Pro Max 3969 mAH
iPhone SE 2 1821 mAH
Zeer goede ontwikkeling, liever een kleine accu die lang meegaat en dus snel vol is, dan een enorme grote accu.

[Reactie gewijzigd door djeck op 28 juli 2024 00:41]

Kan ook een grote accu hebben met snel laden, beste van beide :)
Iphone 6s was hier toch gewoon echt slecht, ding viel zelfs ui bij gewoon gebruik .
De eerste paar maand misschien maar daarna moet de batterij het toch echt wel nog kunnen bolwerken en bij apple meerdere malen last van dat gehad.
Heb 2 jaar een 6s gehad en hier geen last van gehad. Wellicht had je een slecht exemplaar en had je hem voor garantie moeten aanbieden
Het waren er 2 en ze hadden alletwee hetzelfde probleem (het was op dat moment ook gewoon een gekend probleem waarvan later uitkwam dat het aan het design zelf lag) 1 is via de winkel naar apple opgestuurd en die kwam terug met "werkt normaal" .

Toen ik na 2 jaar de batterij verving verdween het probleem magisch.
Ai da's niet best, dan heb ik geluk gehad!
Die inkeping blijft toch één van de lelijkste in de markt. Bizar dat die nu al jaren hetzelfde is.
Het is geen inkeping, het zijn oortjes. Je moet het niet zien als een hap uit het scherm, die sensoren en speaker moeten toch ergens zitten, het zijn 2 extra stukjes scherm die je anders niet gehad had.
He he, eindelijk iemand die dat ook door heeft.

Ik heb vanaf dag 1 me nog nooit gestoord aan die 'hap' uit mijn scherm en vindt alles functioneel verwerkt.
Camera, FaceID alles werkt prima zo en ik heb extra scherm aan de zijnkanten.
De schermformaat wordt dan toch gemeten vanaf die zogenaamde oortjes. Of dat storend is? Ben van iphone x naar 6s geswitched en vind allebei prima.

De 120 en tof ben ik benieuwd hoeveel voordeel je ervaart op de iphone.
Het is soms wel vervelend hoor, full screen videos waar een stukje van weg valt, idem met foto's.
Ook sommige applicaties houden er geen rekening mee.

Maar in het algemeen inderdaad geen last van :)
Mooi stukje omdenken!
Haha het glas is halfvol, prachtig.
Ha, eindelijk iemand die het snapt :D
Ah, de rest van de markt heeft technologie vergelijkbaar met FaceID en wel een scherm dat rand-tot-rand loopt ? Link ?
Wat is de meerwaarde dan van faceid? Betere beveiliging? Een dief of agent (in China) kan simpelweg de telefoon even bij je gezicht houden en tadaa, data toegankelijk.

Dit is de grootste notch van alle telefoons. Wallpapers passen niet goed, iconen hebben weinig ruimte, websites beginnen lager en video's inzoomen naar vol scherm kan niet of ziet er niet uit. Een enkele camera is al stukken beter. De popup, rotatie of gewoon geen selfie camera is het best.
Als je echt bang bent voor die praktijken, dan moet je geen faceid gebruiken maar dan zet je er een passphrase op. Je MOET het niet gebruiken het mag. En voor 99.9% van de mensen is het veilig genoeg. En dan maak je de afweging gemak vs veiligheid. Hierbij vraag ik me niet of wat er allemaal ‘hypothetisch’ zou kunnen gebeuren.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 28 juli 2024 00:41]

En voor 99.9% van de mensen is het veilig genoeg.
Dat is nou niet echt een pro-faceid argument want dat kan je dus ook voor de iets minder geavanceerde (lees kleine notch) zeggen :)

Dat is ook precies waarom ik die notch nooit zou accepteren, 99% veilig is goed genoeg, ik hoef niet een fors deel van mijn scherm te missen voor die laatste 0.9%...
Zoveel mis je helemaal niet, want bovenin staat meestal je status balk met wat info. Je mist dat stukje hooguit bij full screen applicaties.
Een dief of agent (in China) kan simpelweg de telefoon even bij je gezicht houden en tadaa, data toegankelijk.
Dat werkt enkel als je met open ogen effectief naar het scherm kijkt, dus... Tadaa... Data niet toegankelijk...
Wat is de meerwaarde dan van faceid? Betere beveiliging? Een dief of agent (in China) kan simpelweg de telefoon even bij je gezicht houden en tadaa, data toegankelijk.
Het doel van dat soort security, net als een vinger afdruk, is je telefoon afsluiten maar het ook zo makkelijk mogelijk maken voor jou om er weer in te kunnen. Beveiliging is altijd een afweging van gemakt en veiligheid.

Wat betreft security in een geval van een agent in China. Deze comic.
Wat is de meerwaarde dan van faceid? Betere beveiliging?
Andere beveiliging. Er is niet 1 soort authenticatie die in alle gevallen het beste is. In de openbare ruimte log ik liever in met een biometrische login dan met een pincode of wachtwoord. Niemand die over je schouder kan meekijken wat je intypt.
Zeg eens hoe een dief dat doet? Ik heb vast al die nieuwsberichten over deze dieven gemist. En waarom zou een agent in China hoegenaamd geïnteresseerd zijn in jouw telefoon?

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 28 juli 2024 00:41]

Als je niet de laatste jaren de verschillende telefoons met oplossingen voor dit probleem gezien hebt, onder welke steen kom je vandaan?

We hebben telefoons met een camera die met een motortje in en uit de telefoon schuift, maar ook bijvoorbeeld de telefoon die ik heb: Mi Mix 3, waar de telefoon een sliding mechanisme heeft voor de cameras. (Puur mechanisch, geen elektronische componenten die stuk gaan)

De Mix 3 is echt "edge to edge" met een extreem minimale bezel, zie ook mijn review hier: productreview: Xiaomi Mi Mix 3 256GB Zwart review door smiba

Dit model is inmiddels al meer dan 1 jaar uit, apple loopt redelijk achter op dit probleem.

[Reactie gewijzigd door smiba op 28 juli 2024 00:41]

Ik denk dat Apple zelf nooit zou kiezen voor een mechanisch sliding mechanisme. Dan verliezen ze ook direct hun IP-waardering, want zulke mechanische mechaniekjes zijn absoluut niet dust-free en moeilijk water-free. En gaan, naar gebruik, zeker stroever werken.

Wellicht niet voor jou. Maar iPhones worden veelal breed ingezet, omdat Apple in principe maar 1 model uitbrengt. En dienen ze dus een breed publiek.

Zelf heb ik altijd gelooft in dat Apple een herkenbaar iconisch toestel wilt hebben. Zet een iPhone om in een silhouette en je zult direct een iPhone herkennen. Hetzelfde zou je kunnen doen met een Coca Cola flesje.
"Apple loopt redelijk achter op dit probleem"

Grappig dat je dat zegt, want het is helemaal geen "probleem". Jij vind het een probleem. Apple loopt daarin niet jaren achter. FaceID loopt nog altijd voor in die zin. Of je het mooi vind is wat anders, maar laten we eerlijk zijn, gebruik jij je telefoon om er op te kwijlen hoe mooi het er uit ziet? Of gebruik je die vanwege de functionaliteit en gemakszucht? Ik gok het laatste.

Ik heb nu zelf een Note 10+ en dat ding is fantastisch, maar toch mis ik FaceID gezien dat een veel fijnere en veiligere methode is dan een fingerprint. Het totaalplaatje daarentegen, daar vind ik de Note beter uit de verf komen.

Sommige mensen vinden een hole punch ook een probleem, er zijn mensen die de hele front camera een probleem vinden en anderen vinden curved of flat schermen een probleem.

Conclusie?
Apple loopt niet achter in dit probleem omdat er geen probleem is, maar het wordt door sommigen een probleem gevonden.
Tja wat is rand tot rand met z'n notch? Vind het persoonlijk niet rand tot rand. Daarnaast zijn de bezels rondom wel gelijk itt andere toestellen maar daarmee ook niet klein(er) en dus niet perse nuttig.

De grootste bezel (onder) op mijn S20+ is 4mm, dat is gelijk met de iPhone rondom, het had dus prima gekund om ze bij de S20+ ook overal gelijk te maken (dus net als de iPhone), maar gelukkig kiezen ze voor een groter scherm.

Dat maakt ook dat ik een S20 veel strakker vindt dat een iPhone, door de bezel en die notch voelt het alsnog lomp, ookal scheelt het in de praktijk natuurlijk niet eens genoeg om echt verschil te maken (behalve voor icoontjes en dergelijke)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 juli 2024 00:41]

Huawei heeft ook faceID achtige face unlock in de p40 pro.
Huawei P40 face unlock is lang niet zo veilig als FaceID, en zo'n gat in het scherm vind ik storender dan die oortjes.
Ja de dot projection heeft het niet, maar toch wel een stuk veiliger dan de meeste android face unlock varianten icm de infrarood sensor.
Toch wel een erg groot verschil. Zonder de dot projector kan je geen 3D beeld van het gezicht maken en is het dus veel makkelijker voor de gek te houden.
Volgens mij is het wel 3D hoor, zit wel een ToF sensor in. Dus je zou het wel met een masker oid kunnen foolen, maar goed hetzelfde geld voor de iPhone. Persoonlijk werkt de Huawei versie een stuk beter gezien het ook niet uitmaakt in welke houding je het toestel vasthoudt.

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 28 juli 2024 00:41]

Wel face recognition met de camera. Niet dezelfde techniek, maar het uiteindelijke resultaat is gelijk....

Mi 9t heeft dat onder andere. Rand tot rand display met een pop-up camera.
Niet iedereen wilt FaceID, zelfs in Apple land waren velen lovend over TouchID bij de introductie van de SE2020. hadden velen toch wel gemist.

FaceID werkt prima, maar we weten ook wel dat de ruimte van de notch extreem groot is voor die sensor en een front camera.
Speaker verhaal is onzin want er zijn legio toestellen met minstens dezelfde speaker kwaliteit (Xiamio mi10 pro, Note 20ultra) die dat anders doen met hetzelfde of beter resultaat.

We zien nu met Covid ook hoe handig FaceID kan zijn en zie je mensen 200x per dag een pincode intikken op hun iphone met hun masker op, lang leve het gebrek aan echte opties.
We zien nu met Covid ook hoe handig FaceID kan zijn en zie je mensen 200x per dag een pincode intikken op hun iphone met hun masker op, lang leve het gebrek aan echte opties.
Haha, waar woon jij dat mensen niet zo egoïstisch zijn, gewoon netjes een masker opdoen en dit serieus een van de first world problems is?

Anyway, ja dit is inderdaad een nadeel van FaceID; maar bij het ontwerpen ervan was dit denk ik niet echt voorzien. Toch vind ik FaceID nog steeds veel fijner, sneller en betrouwbaarder dan TouchID (wat met handschoentjes aan ook niet werkt trouwens.). Grappige is dat ik eerst juist heel skeptisch was en zelfs een iPhone 8 ipv X had gekocht in verband met geen TouchID. Uiteindelijk wegens verloop van omstandigheden geswitcht naar een X en meteen genezen: FaceID is superieur. Maar smaken zullen verschillen.
Wie heeft het over egositen en een masker op doen ??

Ik zeg duidelijk dat met het masker FaceID waardeloos is en er een gebrek aan opties zijn (zoals altijd bij Apple).
Nergens hecht ik een waarde oordeel mbt het wel of niet dragen van een masker.

Andere toestellen hebben vaak Face recognition maar ook een fingerprint sensor en mensen kunnen kiezen.
Faceid werkt prima (Heb het zelf op me Ipad Pro) maar de toevoeging van ook een indisplay fingerprint sensor kan het geheel compleet maken.
Ja dat in tegenstelling tot het volk dat bij elk nieuwsbericht weer begint te piepen over datzelfde verschijnsel.
En er maar over blijven zemelen dat men het niets vindt. Nou dan koop je het niet.
Maar dat gezeur altijd... Weer een hele subthread over datzelfde.

Laat het los mensen. Het is niet persoonlijk.
Allang verder... ik denk eerder dat de markt er nog niet over huit is hoe ze verder moeten. De ene keer zie je een pop-up selfie cam die bij een opvolger weer verdwijnt, je ziet druppels, punch holes. Het is eerlijk gezegd één grote bende.

Maar dat geeft niet want het is onderscheidend.
Zodra er fatsoenlijke oplossingen zijn om de camera's en sensoren onder het scherm te gebruiken zal dat geimplementeerd worden en lijken alle telefoons weer op elkaar.
Ongeacht de functionaliteit ziet het er nog steeds gewoon lelijk en gedateerd uit.
Ongeacht de functionaliteit ziet het er nog steeds gewoon lelijk en gedateerd uit.
Vind jij dat het er nogal lelijk en vrij gedateerd uitziet....
Het is zeer logisch dat die al jaren hetzelfde is. Het is het enige identificeerbare aan de schermzijde nu de home knop verdwenen is. Je merkt ook niets van die notch omdat het OS er handig mee omspringt in tegenstelling tot wat ik al zag bij bijvoorbeeld schermen met een gat in het scherm.
Ik vind hem ook zwaar irritant, zal vast ook aan de meeste apps liggen die er geen goed gebruik van maken ... Maar bijvoorbeeld bij foto's, en er staat tekst in de bovenaan en ik kijk in portrait, dan wilt hij de afbeelding fullscreen tonen, maar dan mis je een hap van boven, en moet ik zoomen / pannen om het te kunnen zien (meme doorgestuurd krijgen op whatsapp bijv). Van mij mag heel die regel gewoon zwart, ik vind het nergens op slaan.
Je merkt ook niets van die notch omdat het OS er handig mee omspringt
Ben ik het dus niet mee eens.
Dit dus, ik merk dat redelijk veel apps op mijn werk iPhone XR absoluut niet goed omspringen met die notch. Nu gebruik daar niet eens zo veel apps op gezien ik het meeste op mijn eigen toestel doe.

Zo moeilijk moet het toch niet zijn voor iOS om te detecteren via een API oid of een app rekening houd met die notch of niet.
Dat doet iOS al. T heet Safe Area. Dat ontwikkelaars zich niet aan de richtlijnen houden is hele andere discussie
Het is raar dat ontwikkelaars de richtlijnen kunnen negeren/omzeilen en dat apps dus goed gekeurd worden voor gebruik.
Waar wil je er mee naar toe?

Een speaker, camera, lichtsensor, infrarood project en sensor moet je nogsteeds ergens kwijt kunnen. De oplossing van andere merken, met een bezel van een halve cm, een gekke uitsnede in het scherm voor de camera of op een motortje, vind ik zelf ook niet tof om te zien of handig in gebruik. De notch vind ik daarintegen een goede en mooie oplossing.

Apple maakt goed gebruik van de bezel, er zit werkelijk veel techniek op een klein oppervlak en de data naast de bezel is erg nuttig, tevens is het erg goed en duidelijk geimplementeerd. In het rechtse vak naar beneden swipen opent control center, onder en links van de bezel is je berichten centrum.

[Reactie gewijzigd door Yannick97 op 28 juli 2024 00:41]

Niet zo overdrijven. Veel merken hebben laten zien dat een speaker in de bovenrand perfect kan werken. Er zit ook best wat loze ruimte in de Apple notch. Als je kijkt waar de sensoren zitten en dat andere bedrijven (MS, Samsung) met irisscanners/IR scanners een vergelijkbare veiligheid in minder ruimte weten te creëren dan had dit niet gehoeven.
Dat doet Apple expres om iedereen te pesten. Het kan ook veel kleiner, maar ach, waarom zouden ze dat doen?
Omdat redesign en innovatie GELD kost .... Nu kan je 4 jaar lang hetzelfde design blijven verkopen en de onderdelen hoeven grotendeels niet aangepast (lees moderner) te worden.
De marge wordt dus groter.
Design staat hoog in het vaandel van Apple. Om dan maar ieder jaar een nieuw design te maken, trekken je design keuzes van dat jaar ervoor in twijfel.

Apple maakt iets wat niet beter kan, voor hun ogen. Dan zou het raar zijn om er ieder jaar een nieuwe versie/design vanuit te brengen.

Ik zeg het vaker, Apple's producten werken hetzelfde als een CocaCola flesje. Die herken je aan het design. Apple wilt dat ook en veranderd dus ook niet het design.

Resultaat, herkenning van je product. Veel mensen hier zouden een iPod kunnen natekenen hier, omdat die er simpel en tijdloos uitzag. En dat ding hebben veel mensen hier al jaren niet meer gezien.
Toch werkt de implantatie van Face ID ontzettend goed en veilig.
Blijft toch persoonlijk dit. De een irriteert zich aan een gat in het midden, de ander aan een rond of ovaal gat aan de zijkant. Kortom, vind je het lelijk, dan koop je het niet.

Persoonlijk stoor ik mij aan beiden niet. Heb zowel de Galaxy als iPhone gebruikt. Een mechanische uitschuif camera vind ik dan weer niets.

Camera's achter het display is natuurlijk leuk, maar ik heb daar geen haast bij.
Tja ik vond het lelijk maar nu heb ik zelf zo’n iphone en het heeft me geen moment gestoord
Op een foto vind ik het ook altijd lelijk maar na ingebruikname heb ik de notch nooit meer gemerkt na 1 dag gebruik. Je ziet het simpelweg niet meer, ik i.i.g. niet.
Als iPhone gebruiker stoor ik me er totaal niet aan, maar ik zou in 2020 geen 1000+ euro neerleggen voor dit ontwerp uit 2017.
Precies !
Mensen willen graag wat anders als ze wat nieuws kopen. Dat is ook de reden dat autofabrikanten na 2 a 3 jaar vaak met een facelift komen. Niet omdat het functioneel is maar om differentiatie aan te brengen en om de trouwe kant tot inruil en aanschaf te verleiden.

Het is gewoon een belegen design dat men tot diep in 2021 zal moeten gebruiken.
Bij Apple is het altijd het model van volgend jaar dat zal zorgen voor de totale verandering.

Het is gewoon fijn als je een nieuw toestel hebt dat er een honeymoon is van een 2 a 3 weken voordat alles gewoon begint te worden.
Bij een Iphone is die honeymoon doorgaans 1 dag want daarna is het gewoon weer dezelfde experience.
Bij de stap van de 8 naar de X was er wel echt sprake van een ander toestel maar nu is het weer allemaal hetzelfde met de gebruikelijke onder de kap verbeteringen waar niemand wat mee doet.
Ziet er inderdaad echt niet uit, zeker vergeleken de concurrentie, vroeger was design ook een van hun punten, maar op dat punt zijn ze wel ingehaald door concurrentie.
Wat is nu het praktische nut van een 120hz scherm op een telefoon ?
Oogt vloeiender. Ik dacht hetzelfde omdat 60Hz vloeiend oogde voor mij, maar ik heb nu een 144Hz monitor en zie duidelijk verschil in vloeiendheid van animaties en bewegende onderdelen.
Het is ook "sneller", je hebt sneller feedback van je bewegingen. Een gevoel van real time ligt zo rond de 5ms, een 60Hz scherm ververst op zijn slechtst op 17ms. Een 120Hz op zijn slechtst 8ms. 144Hz op 7ms. Natuurlijk zit er nog een hard- en software laag tussen met zijn eigen vertragingen maar het scherm zelf is snel genoeg.

Een 120Hz scherm voelt daardoor directer, sneller.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 28 juli 2024 00:41]

De huidige iPhones hebben al een 120Hz input-detectie, met een refresh-rate van 60Hz. Ik denk dat deze update vooral sneller oogt, niet perse sneller "voelt".
Goede post, maar de input lag heb ik hier nog in het geheel buiten gelaten. Dat komt er dus nog bovenop!
Als de input-detectie nog steeds 120Hz is, dan zou het niet sneller moeten voelen, toch? Zodra je iets aantikt, dan is de eerste beeldwijziging nog steeds hetzelfde, alleen zijn er twee keer zoveel "stapjes" tussen de beeldwijzigingen die daarop volgen, waardoor het vloeiender wordt.
Eh nee het moment dat de input compleet verwerkt is staat het frame klaar in de buffer en wordt hij weergegeven bij de eerste verversing van het scherm. Dat duurt twee keer zo lang op 60Hz. Als de bus twee keer per uur komt in plaats van één keer dan heb je een grotere kans dat je minder lang hoeft te wachten.
Aha. Goeie uitleg. Thanks.
Ik had een one plus 7, deze had 90hz, daar merkte ik al aanzienlijk verschil met bijvoorbeeld scrollen, het voelde echt vloeiender, ik vind eigenlijk dat Apple niet anders kan dan meer hz uit een scherm te persen, dan weer met een 60hz editie te komen...redelijk achterhaald. Ik heb nu de 11 pro max, en na een tijd zie je t verschil niet meer, echter tot je een telefoon gebruikt met een hogere hz...
Naast dat het vloeiender aanvoelt, gaat de batterij ook sneller leeg.
Face ID zou volgens de geruchten onder een veel grotere hoek werken. Dat zou voor mij wel echt een hele nuttige feature zijn. Het werkt op zich prima, maar ten opzichte van Touch ID is het onwerkbaar als je telefoon op tafel ligt of in de autohouder zit. Schijnbaar zou de nieuwe iPhone ook in deze condities kunnen unlocken.
Eens, maar ik merk op m'n huidige X dat de face-ID om het scherm te unlocken wat strenger is dan van sommige apps. De rabobank app of m'n alarmsysteem werkt ook met Face-ID en die zijn veel losser in het herkennen. Op zich niet erg wereldschokkend omdat je die apps alleen maar kunt draaien als de telefoon unlocked is.
Fake news. Dit is gewoon niet waar en dit is niet hoe het werkt. Iedere app spreekt gewoon de Secure Enclave aan met de FaceID API. Applicaties hoeven en kunnen niet hun eigen FaceID met het gebruik van alle sensoren implementeren.
Dat is toch raar? Zo'n app spreekt gewoon de biometrics API aan en de telefoon regelt de rest. Waarom zou die minder kritisch zijn na de eerste unlock? Wat heeft het dan voor zin om er beveiliging op te houden?
Ik ben dit jaar geswitched en een dingetje wat ik mis van Android is smart unlock. Als je verbonden bent met een vertrouwd bluetooth-apparaat, dan blijft ie unlocked. Dat vond ik erg handig in de auto.
Kan men er van uit gaan dat als de software zegt dat het 120hz kan tonen, de hardwarematige daadwerkelijk aanwezig is? Of is de software voorbereid op een dergelijk scherm, maar is het fysiek afwezig op het moment?
Betreffende leak is based op een PVT model, er zijn verschillende PVT modellen in omloop, zowel met 60Hz als met 120Hz scherm. Apple heeft nog geen definitieve beslissing genomen wat ze in mass productie gaan nemen. Maar dat er modellen getest worden met 120Hz staat wel vast.
Heerlijk nieuws, zou echt blij zijn met een 120hz scherm. De opmerking over dat je lichter aanvoelt en ‘misschien’ een kleinere batterij heeft zou jammer zijn. Maar we zullen het zien. :)

Ben het ook helemaal eens met @robcoenen , heb ook de 11 pro max. en de batterij is (praktisch) niet leeg te krijgen. Dat geeft een heerlijk gevoel van rust. Hoef nooit een lader bij mij te hebben, of een powerbank. Of zoeken naar een lader bij een vriend/kennis. Benieuwd hoe dit bij de iPhone 12 Pro Max gaat zijn.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 28 juli 2024 00:41]

Ik zag @robcoenen dat zeggen en nu jij weer maar ik ervaar dat op mijn 11 pro Max wel echt anders.

De accu is goed hoor maar 21:00/21:30 is de kracht er hier wel vanaf als ik de dag om 08:00 begin. Het is maar net wat je er mee doet denk ik maar "Niet leeg te krijgen" of "met pijn en moeite mijn toestel onder de 50%" is er hier niet bij.

Ik hou mijn hart dus vast als het display 120hz wordt en de accu ook nog eens kleiner.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 28 juli 2024 00:41]

Het zal inderdaad per persoon en per gebruik verschillen. Ik zeg het in ieder geval niet als fanboy zijnde maar daadwerkelijk omdat ik tevreden ben met de accuduur. De apps die ik het meeste gebruik zijn Reddit, Safari en WhatsApp. Ik kan mij indenken dat bepaalde apps een vrij grote impact kunnen hebben t.o.v. andere apps.

Ik heb wel een verse installatie van iOS (dus reset via iTunes) uitgevoerd en geen back-up teruggezet bij het in gebruik nemen van het toestel. Geen idee of dat (licht) verschil kan maken maar ik verwacht van niet of in ieder geval zeer beperkte invloed.
Wij hebben het over de 11 pro max hé.

Plus ik hoor heel soms over batterijen die sneller leeg gaan. Misschien een slechte batch? Geen idee.

Mijn vrouw heeft gewoon de 11. Ook een flinke batterij, maar die gaat ook rete-lang mee. Zie haar nooit opladen gedurende dag of avond.

Plus, je kan de 120hz aan en uit togglen hé ;)

[Reactie gewijzigd door slijkie op 28 juli 2024 00:41]

Wij hebben het over de 11 pro max hé.
Ooh pardon, ik ook :)
Is een release ding, Accu is nog 100%, denk meer dat het in mijn gebruik zit overigens niet in een mogelijk slechte batch.

Nou goed niet zo lang meer en dan wordt hij weer vervangen, ben ik daar ook weer vanaf.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 28 juli 2024 00:41]

Ik zou echt balen als de line-up van dit jaar, komend jaar of over 2 jaar onder zou doen aan de accuduur van de 11 Pro Max. Eenmaal gewend aan de accuduur wil je niet meer anders, inderdaad het gevoel van "rust".
120hz én een kleinere batterij vind ik geen goed nieuws. Aan de andere kant kan 120hz dus gewoon uit... De batterij van de vorige generatie was wel heel genereus dus iets kleiner is niet direct een ramp.
iPhone 11 Pro non-Max versie is al de beste batterij die ik ooit heb gehad.
120Hz is leuk dat dit dan toch niet ontbreekt. Ik ben benieuwd op welke resolutie 120Hz mogelijk is? Ik gebruik 120Hz pas wanneer ik ga gamen op mijn smartphone. Ik vind het goed dat de smartphone zelf automatisch kan kiezen tussen 60-120Hz
Niemand die ziet dat dat settings scherm meerdere spelfouten heeft, wat totaal niet des Apple is?

Gewoon iemands hobby projectje om Youtube views te genereren. Die Prosser dekt zich tegenwoordig 12 keer in waardoor hij eigenlijk altijd gelijk heeft.
Mooi! Ik wil in mijn nieuwe iPhone geen Hertz minder. De buttery smooth wat ik van mijn iPad Pro gewend bent zie ik graag terug op een kleiner scherm.
Anoniem: 1325848 27 augustus 2020 04:41
Haha ben ik blij met me OPPO find x2, alles wat je wilt voor 2 jaar. Natuurlijk moet APPLE upgraden anders kan Apple niet meer geld vragen voor iPhones.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.