Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple komt driver-ic's tekort voor 120Hz-schermen voor iPhone 12 Pro

Het zou Apple niet gelukt zijn om genoeg driver-ic's te krijgen voor de iPhone 12 Pro. De fabrikant had de iPhone 12 willen uitbrengen met 120Hz-schermen. De fabrikant had kunnen wachten, maar heeft besloten de modellen uit te brengen met 60Hz-panelen, zegt een insider.

Naast het scherm heeft Apple ook een driver nodig die voor de aansturing van het scherm zorgt en juist daarvan kan Apple er niet genoeg op tijd krijgen, meldt Ross Young van analistenbureau DSCC. Young heeft in het afgelopen jaar een aantal keer bewezen vroegtijdig over juiste informatie over smartphoneschermen te beschikken, zoals bij de Samsung Galaxy Note 20 Ultra, Z Fold2 en Motorola razr 5G.

De oledschermen zouden wel 120Hz aankunnen, maar het gaat om de hardware om dat scherm aan te sturen. Young zegt in overige reacties dat Apple 'bergen kan verzetten' en dat het daardoor in theorie alsnog mogelijk is dat de iPhone 12 Pro-modellen 120Hz-schermen krijgen. Een oplossing zou zijn om de hoeveelheden 12 Pro-telefoons de eerste tijd te beperken.

Er gaan al langer geruchten dat Apple de 12 Pro-modellen iets later wil uitbrengen dan de twee iPhone 12-telefoons. De reguliere modellen zouden in oktober komen; de Pro-modellen zouden volgen in november. Apple heeft bevestigd dat het zijn iPhones dit jaar later dan normaal uitbrengt.

Displaydriver-ic. Bron: Logdown

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

24-08-2020 • 09:49

159 Linkedin

Reacties (159)

Wijzig sortering
Het plaatje toont niet de driver IC , het zijn alleen maar condensatoren op het plaatje, waarschijnlijk zit het ic aan de andere kant
Die konden ze dus niet op de foto zetten omdat er een tekort is :)
De zilveren strip net onder het scherm is de driver IC.
Ze kunnen echt geen 1000 euro plus telefoon uitbrengen in 2020 zonder minimaal 90hz scherm, het liefst 120. Het verschil in gebruikerservaring is enorm. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze dit zouden doen. Dan nog maar 2 weken uitstellen oid. Je kan gewoon als Apple zijnde niet pas eind 2021 met 120hz op de markt komen.
Ik weet hier bijzonder weinig van af.

Hoe merk je als consument het verschil tussen de verschillende verversingsfrequenties? En is het verschil tussen bijvoorbeeld 60 en 90 even merkbaar als tussen 90 en 120 of neemt de toegevoegde waarde af als je hoger komt?
Als je heel snel vensters heen en weer gaat flippen dan komt het scherper over (op 60 hz blurt het een beetje). De vraag is waar het verder goed voor is; op een gaming pc is er meerwaarde in shooters qua reactietijd, maar dat zie ik niet helemaal op een phone. Ik moet zeggen dat ik het verschil wel zie op mijn note 10+, maar dan moet ik er echt een ouder toestel naast leggen.

[Reactie gewijzigd door CopyCatz op 24 augustus 2020 12:48]

Mwah ik zie het verschil duidelijk op mijn iPad Pro vs iPhone als ik op tweakers scroll bijvoorbeeld. Dat is echt een verschil tussen dag en nacht. Daarom hoop ik ook een beetje op VRR. 120Hz heb je niet altijd nodig. Alleen bij snelle bewegingen. Stilstaand is 4 ook best. Er veranderd toch niets.
de iPad Pro doet ook al tijden aan VRR, in ieder geval van 24 tot 120Hz. Dikke kans dat het bij de iPhone niet anders zou zijn - en dat het "ProMotion" genoemd gaat worden.
Kans is vrij groot ja. Kan tegenwoordig ook niet echt meer zonder. Ik hoop heel erg dat ze nog wat lager gaan richting Always-on zoals ze dat ook met de Apple Watch doen.
Note 10...heeft een 60hz fhd+ scherm...
Is wel mooi maar als je s20 120hz er naast legt en tweakers.net gaat lezen,scrollen dan merk je het pas.

Meerwaarde zit echt in scrollen van tekst en galerij.. voor sommige games is het leuk als ze zijn geoptimaliseerd...maar dan komt overheating en batterydrain weer om de hoek kijken waardoor het scherm weer op 60hz draait totdat ie is afgekoeld...en genoeg accu heeft. 8)7
Maar als je paar uurtjes 120hz hebt gebruikt met web browsen en online shoppen is moeilijk om terug te gaan naar 60hz..
Note 10+ heb ik, plusje vergeten.
Note 10+ heeft 60hz qhd+
Is een prachtig mooi scherm maar geen 120hz..
Note 20 ultra heeft adaptive 120hz dus kan de refresh rate automatisch aanpassen aan de content op scherm....
Ligt dat ook niet een beetje aan OS-optimalisatie? Ik heb hier twee telefoons met gelijkaardige mid-range hardware en allebei hebben ze een 60Hz-scherm: de één draait Android en de andere Ubuntu Touch. Maar op Ubuntu Touch gaat scrollen in *mijn beleving* 20x zo vloeiend als op Android, terwijl Android verder prima presteert (het ligt dus niet aan de hardware). Dus speelt het OS niet ook deels een rol in hoe vloeiend het scrollen eruitziet?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 augustus 2020 13:58]

60hz als je tekst gaat scrollen zal je het zien knipperen...bij 120hz lijkt het net of je gedrukte tekst op papier beweegt..geen geknipper...
Dus niet de snelheid van scrollen....maar de tekst is gewoon te lezen tijdens scrollen... rustiger voor de ogen.
Ik zie op Android inderdaad geknipper op 60 Hz, maar Ubuntu Touch (bijna) niet.
Scrollen van websites! Dat is bij een hogere refresh-rate veel soepeler!
Of scrollen in een gallerij met foto's. Zo wordt tekst ook beter leesbaar terwijl je aan het scrollen bent, en kan je dus eerder het item vinden waar je naar zoekt. Bijvoorbeeld call logs, contacten of whatsapp gesprekken. En met allerlei OS animaties is het ook zeker zichtbaar. Maar ik ben al blij dat alle schermen al 60fps hebben, maar 120fps zou al standaard moeten zijn. Uiteindelijk gaat het erom dat mobieltjes een zo goed mogelijke gebruikservaring bieden. Jammer dat Apple hier steken laat vallen.
Ach de meeste Android toestellen kunnen de thumbnails toch niet snel genoeg laden om een vloeiende overgang te hebben ;).
Tot een android fabrikant op een dag een volwaardige nvme ssd in een telefoon verwerkt. De formfactor zou het mogelijk moeten maken :+
Hogere waardes neemt het effect af. Zelfde als met resolutie, kleuren etc.
Het zit zo:
Als je zo'n scherm hebt dat maakt het werelden van verschil. Het is dan ook ondenkbaar dat je ooit zonder hebt kunnen leven.

Heb je zo'n scherm niet dan is de meerwaarde niet noemenswaardig. Ja, iets met gamen op pc en voetbalwedstrijden maar op je telefoon.... Meh.

In het kort, implementeert een producent het als feature, dan is het awesome. Lukt dat niet, zoals nu mogelijk het geval is bij de nieuwe telefoon van Apple dan is er geen probleem.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door mcbeef op 24 augustus 2020 19:13]

Ik moet alvast zeggen dat de sprong van 'normal' naar 'high' refresh rate echt voor mij hetzelfde gevoel gaf als men eerste SSD upgrade. Alles loopt echt een pak smoother en de gebruikerservaring stijgt enorm van kwaliteit.

Zelfs bij gewoon kantoorwerk zijn high refresh rate schermen een verademing imho.

Is toch wel echt een zeer vreemde keuze als dit daadwerklijk zo is. Ergens is dit toch echt pure 'greed' aangezien ze er toch gewoon van uit kunnen gaan dat consumenten ongeacht de specs gewoon de Iphone 12 als een malle gaan aankopen. Je spreekt hier over een toestel van 1000+ euro en dan gaan skimmen op features omdat ze dan sneller op de markt kunnen, vind ik toch echt wel bleh.
Ik denk dat momenteel juist alleen Apple dat kan doen. Doen ze al jaren, terwijl ze vroeger de marktleider waren met innovatie, lopen ze tegenwoordig achter de feiten aan. Daarbij wil ik wel zeggen, dat als Apple het implementeert het gelijk als een standaard wordt gezien, dus als ze het doen doen ze het goed.

[Reactie gewijzigd door Oguzhan58 op 24 augustus 2020 10:01]

Ik denk dat het grootste probleem voor Apple tegenwoordig niet is dat ze niet willen innoveren....maar om alle innovatie in de aantallen te krijgen die ze nodig hebben ontzettend lastig is. Iets wat net nieuw is en lage yields heeft in het begin kan voor apple lastiger zijn om te krijgen per 50 miljoen dan wanneer samsung er bijvoorbeeld maar 5 miljoen nodig heeft.
Dit speelt zeker een rol bij Apple, zeker bij 'bleeding edge' innovatie is het vaak lastig de productie snel genoeg op te schalen voor implementatie in iPhones. Overigens was Apple met royale afstand de eerste die een 120Hz beeldscherm toepaste in een mobiel apparaat: de iPad Pro kreeg dit in 2017 al.
Het maken van de IC’a zal ook het probleem niet zijn. Eerder de supply chain om de IC’s te krijgen na de verstoringen als gevolg van COVID en de Chinese lockdown.
Ik denk dat er achter de schermen veel geïnnoveerd wordt, maar ze weinig producten met die innovaties uitbrengen omdat het nog niet goed genoeg werkt. Terwijl andere fabrikanten innovaties veel eerder op de markt brengen, met een gebrekkige gebruikservaring.

Geen feiten om dit te onderbouwen, puur observatie door de jaren heen ;) (Touchscreen op telefoons, iPad, Apple Watch...)
Bedenk ook dat apple zoiets meteen op enorme schaal moet uitbrengen. Dat zie je goed met deze 120hz apparatuur.

Apple moet het meteen met miljoenen kunnen leveren (en kosten-efficient) in de keten terwijl de kleinere merken er niet eens 1 miljoen hoeven te leveren. Zelfs samsung stopt zo’n feature niet meteen in alle 30 modellen die ze hebben.
Het moderne Apple wel, ja. Maar in de jaren 90 waren ze wél experimenteel. Waarom is bijv. Apple Newton nooit populair geworden ondanks dat ze het op de markt brachten? Omdat de gebruikservaring tegenviel.
Je kunt dit niet zo 1:1 vergelijken. In 1993 was het publiek wat potentieel geïnteresseerd was in een Newton-achtig apparaat om te beginnen al dramatisch kleiner, want computers waren nog onhandige, prijze dingen. Daardoor alleen al was hij duur, want je verkoopt er dan maar weinig van en dat helpt niet qua terugverdienen.

Sowieso ontbrak bij de Newton 99% van de functies die we nu gewend zijn: Er was er geen WiFi of mobiel internet, hij was niet geschikt voor spellen, om video op te kijken of als camera..

Apple is wel graag innovatief, maar ze nemen niet graag risico's. Ze komen pas met iets nieuws als ze denken dat het waterdicht is. Het feit dat je 20, 25 jaar terug in de tijd moet om een goed voorbeeld te vinden, zegt genoeg. Natuurlijk gaat er dan nog steeds wel eens iets goed mis, maar dat hou je toch.
Apple is wel graag innovatief, maar ze nemen niet graag risico's. Ze komen pas met iets nieuws als ze denken dat het waterdicht is. Het feit dat je 20, 25 jaar terug in de tijd moet om een goed voorbeeld te vinden, zegt genoeg.
Daarom opende ik ook met "Het moderne Apple wel, ja" ;)

Spellen kon je er wel op spelen, maar niet te vergelijken met de huidige. En Wi-Fi was er toen nog niet, maar je kunt bepaalde modellen, met name de MessagePad 2100, wel degelijk upgraden. Er zit een ongebruikt modemslot in en er zijn naderhand Wi-Fi-kaarten voor gemaakt, incl. drivers. Genoeg op Google te vinden over hoe je dat doet. Natuurlijk niet iets wat iedereen even gaat doen, maar we zitten hier op Tweakers ;)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 augustus 2020 14:29]

LoL ;) Ja, zeker kan dat, maar toen WiFi beschikbaar kwam voor het publiek, rond 1999 zal het wel geweest zijn, was Apple al gestopt met de MessagePad, afijn heel de Newton serie.
Ik vind persoonlijk dat Apple meestal op het juiste moment met zulke technologiën op de markt komt.

In deze situatie hebben ze nl. er eerst voor gekozen de batterijduur van de iPhone voldoende op te krikken alvorens een 120Hz scherm te voorzien. Want batterijduur stond op n.1 bij zo goed als iedereen. De iPhone 11 Pro was de derde iPhone op een rij die beduidend meer batterijduur kreeg dan zijn voorganger. Dit jaar zou dus de overstap naar 120Hz worden en om de extra batterijconsumptie te compenseren kunnen ze de efficiëntiewinsten van de A14 chip en andere onderdelen hierin steken.
Huh? Maar de afgelopen jaren heb ik niks anders gelezen dan "Apple biedt de beste accuduur omdat alles zo geoptimaliseerd is". Hoe kan het dan dat men meer wilde?
Dat Apple de beste accuduur biedt, wil nog niet zeggen dat gebruikers niet nog méér accuduur willen. ;)

Gebruikers zouden liefst zien dat je een smart phone nooit meer bewust op hoeft te laden, dat het 100% automatisch ging.
Ik heb het altijd een vreemde keuze gevonden om telefoons steeds dunner te willen maken. Ik heb liever een telefoon die een mm dikker is met langere accuduur, dan een dunnere telefoon met dezelfde accuduur als de vorige generatie (door alle MS Teams-overleggen ben ik dat onding vandaag al voor de 3e keer aan het opladen -_-).

Zou Apple de afweging bewust hebben gemaakt om de toestellen steeds dunner te maken ten koste van potentiële accuduur?
Persoonlijk denk ik dat het nodig is om klanten over de streep te kunnen trekken. Klanten die bij de mediamarkt een samsung en een iPhone in hun handen hebben, en op gevoel hun beslissing nemen. Of vergelijkbaar een telefoon van vriend of collega in hun handen hebben.
Gebruikers zouden liefst zien dat je een smart phone nooit meer bewust op hoeft te laden, dat het 100% automatisch ging.
Wie weet. Er wordt al jaren gegrapt over letterlijk draadloos laden, dus opladen zonder enige stopcontactverbinding, wie weet is het ooit haalbaar ;) :P
Op basis van magnetisme lijkt het me niet realistisch. Het KAN vast wel maar de bij-effecten wil je niet. Er is ook nog zoiets als een radiogolf gebruiken maar ook dat geeft natuurlijk allerlei gedoe. Dus ja, technisch kan het vast wel, net zoals technisch gezien iedereen met een helicopter ipv een auto naar zijn werk kan vliegen, maar het is de bijwerkingen, kosten etc niet waard.
Nuja, dat zei men ook ooit van bijv. Wi-Fi en dat kan inmiddels ook. Dus je weet nooit wat er nog uitgevonden gaat worden.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 augustus 2020 16:41]

Huh? Ik lees altijd alleen maar dat Apple zijn accuduur slechter is dan die van de concurrentie. Ik kan zelf ook bevestigen dat de accuduur bij mijn iPhones altijd wat tegenvalt. Ik heb geen ervaring met de concurrentie, dus weet niet of het daar nog slechter is.
Waar lees je dat dan? Ik ben na jaren Android (laatste jaren Galaxy S7, S10+, P30 Pro) voor m'n werk over op de iPhone 11 Pro Max en die accuduur vond ik merkbaar langer dan wat ik gewend was. Het feit is natuurlijk ook dat iOS wat beperkter is qua multitasking waardoor er meer idle time is, naast de optimalisatie bij Apple-devices.
Wat mij wel tegenvalt is dat ik na ca. 9 maanden nog maar 95% capaciteit over heb terwijl ik juist netjes van 20-80% laad (nooit leeg/100%) wat voor lithium-ion juist het beste hoort te zijn...
Wat mij wel tegenvalt is dat ik na ca. 9 maanden nog maar 95% capaciteit over heb terwijl ik juist netjes van 20-80% laad (nooit leeg/100%) wat voor lithium-ion juist het beste hoort te zijn...
Misschien had je dat dan beter wel kunnen doen, want ik laad die van mij dus wel gewoon telkens tot 100% (om de dag, want na anderhalve dag is er meestal nog wel een procentje of 25 over), en mijn battery health staat nog op 100% :+.

Maar even zonder gein, Apple zelf zegt er volgens mij over dat je je helemaal niet met de laadcyclus bezig hoeft te houden en gewoon moet laden wanneer en hoe lang het jou uitkomt, en dat de batterij en de software daar op gebouwd zijn. Dat lijkt ook wel te kloppen want zelfs de bijna 6-jaar oude SE van mijn vriendin zit nog rond de 90%, en die laadt hem te pas en te onpas op.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 24 augustus 2020 17:33]

Mja, het is mijn werktelefoon dus daarom zou ik er ook al losser mee kunnen omgaan ;) maar (net als mijn elektrische lease-auto) schiet ik mezelf daar mee in de voet als ik na 1,5 jaar opeens wel maar 85% over heb en ik hem wel gedwongen elke avond moet opladen. Bij de auto is dat nog iets vervelender :+ Ik doe hem inderdaad ook maar om de anderhalve dag aan de lader, juist door de eigenlijk hele goede accuduur.
Apple heeft inderdaad in iOS al ingebouwd dat ie je slaappatronen leert en je hem dus gewoon de hele nacht aan de lader kan hebben waarbij die hem o.b.v. je patroon pas van 80 of 90% naar de laatste 100% laadt net voordat je wakker wordt. Ik wil alleen uberhaupt niet dat ie tot 100% laadt, en m'n patroon kan ook wisselen. Een simpele instelling voor max SoC hiervoor is natuurlijk Apple-onwaardig :X
Als ik het goed begrijp is de iPhone 11 Pro Max de eerste iPhone die een langere accuduur heeft dan vergelijkbare Samsung toestellen. Ik heb nu een iPhone XS, en daarvoor al vele iPhones (vanaf de 4) gehad. Mijn vrienden met Android toestellen hebben altijd een betere accuduur gehad dan ik. Dit bevestigt voor mij wat ik altijd in de reviews heb gelezen (tot de iPhone XS).

Het is zeker waar dat Apple meer gebruiksminuten uit accu's trekt. Samsung stopt er alleen grotere accu's in.
Het verschil is dat Apple testproducten (bijv. iets als Galaxy Fold of telefoon met uitschuifbare camera) nooit uitbrengt Samsung en de rest wel.
Dus dat halfgare toetsenbord van de macbooks vergeten we even?

Ik denk echter dat Apple zich tegenwoordig wel minder op glad ijs durft te begeven dan vroeger, innovatietechnisch gezien
Nu ze marktleider zijn en het bedrijf gefundeerd staat op de iPhone mogen ze niet falen met de iPhone. Iets wat de Chinese bedrijven wel kunnen, en iets waar ze met de MacBooks makkelijker vanaf kunnen komen, maar niet met de iPhone
Ik denk echter dat Apple zich tegenwoordig wel minder op glad ijs durft te begeven dan vroeger, innovatietechnisch gezien
Je eigen SOC uitbrengen en iNtel de deur wijzen is anders echt wel glad ijs.
Nee hoor. Dat is voor Apple niet nieuw, kijk maar naar de iPad en iPhone, en naar vroeger voordat ze weer overstapte op Intel.
mja, de stap van een tobo naar een ander tobo is ook niet nieuw. je punt?
Dat een SOC wijzigen / je CPU leverancier wijzigen voor Apple niks nieuws is. Kijk maar naar de PowerPC -> X86 transitie. Ik dacht dat dat wel duidelijk was met het 'vroeger' gedeelte van m'n reactie, om eerlijk te zijn.
Het toetsenbord zelf is geen losstaande product en je vergeet antennagate en bendgate.

Het safe spelen komt ook omdat mensen in Amerika de hele tijd Apple voor elk klein onderdeel aanklagen.
En terecht als je weet dat er een grove ontwerpfout in je product, maar je kop in het zand steekt en zegt dat het geen problem is terwijl dat wel zo is.
Aanklagen vs reparatie onder garantie is wel een onderscheid. In de VS is er gewoon een hele business rondom dat claimen via rechtszaken. Ook een niet perfect product kun je verkopen als het maar niet gevaarlijk is en ongeveer doet wat het moet doen. Bij Apple is heel veel geld te halen dus is het voor veel advocaten best een proefballonetje waard. Ook al winnen ze niet, naamsbekendheid levert het op een waarschijnlijk valt er buiten de rechtszaal wel wat te schikken. Kijk voor de gein een keer inde juridische sectie van het jaarverslag. Als er een schikking wordt gepubliceerd gaat een groot deel van het geld naar de juridische bijstand... 30% van de 310M$ minimale schadeuitkering in de class action over verminderde prestaties... 100M$ voor een paar advocaten kantoren en Max 500M$ voor alle benadeelden.

[Reactie gewijzigd door Sandwalker op 24 augustus 2020 22:42]

Andere bedrijven worden in USA ook voor elk probleem voor de rechter gesleept.

Het grote verschil tussen Apple en veel andere fabrikanten is dat Apple er bewust voor kiest om relatief weinig producten aan te bieden. Niet voor elke smaak een variant, maar bewust een overzichtelijke line-up. Terwijl b.v. Samsung juist heel veel verschillende modellen uitbrengt. En dus krijg je bij Samsung eerder 'experimenten' dan bij Apple.
Op zich heb je gelijk wat betreft die line-up, hoewel de iPad-line-up nu niet bepaald "overzichtelijk" te noemen is. Maar de rest inderdaad wel.
Het verschil in gebruikerservaring is enorm.
Na een tijdje met de Oneplus 7 Pro's 90hz scherm door gebracht te hebben, heb ik dus echt het tegenovergestelde. Ik vond het een minimale toevoeging, leuk als het geen nadelig effect heeft voor de batterij maar ik zou zo weer een 60hz telefoon kopen.

Op mijn desktop zou ik niet zonder mijn 144hz scherm willen, maar op een telefoon spendeer ik 90% van de tijd met het kijken van videos of het lezen van statische content (berichten, emails, website artikelen). Ik zie daar geen meerwaarde van 90hz (of 120). Hetzelfde geld voor mijn iPad Pro, die heeft ook 120hz. Ja je kunt het zien als je er op let maar echt een verbetering wil ik het niet noemen.
Ik kan wel zien hoe het meerwaarde heeft als je spelletjes speelt op je telefoon, maar dat doe ik zelf nooit. Wellicht is het dat.
Vreemd, ik vind het wel degelijk een groot verschil in gebruikerservaring. Niet alleen voelt alles vlotter aan, het voelt ook rustiger aan voor de ogen. En je weet dat je je OnePlus gewoon op 60 Hz kan zetten.

Het is niet alleen spelletjes, maar ook scrollen door webpaginas, scrollen door mn appdrawer, huizen bekijken op Funda ed.
Hoe durf je :+ iedereen vind 90hz beter en the best thing since sliced bread. :+
vooral mensen die het zelf nog nooit geprobeerd hebben :Y)

[Reactie gewijzigd door waah op 24 augustus 2020 10:13]

Ik vind het juist wel echt een verschil. True, bij video's enzo zie je het verschil natuurlijk niet, maar bij scrollen door wat dan ook komt het veel vloeiender over. Ik vind een midrange telefoon met 90 of meer hz vloeiender overkomen als ik door comments van bijvoorbeeld tweakers scroll dan een loeisnelle 60hz telefoon, bijvoorbeeld de nieuwste iphones.

@Brainy1978

En als het een meerwaarde heeft moet het gewoon in je topmodel, is mijn mening. Zelfde met wireless charging. Kon Apple gewoon niet meer omheen. Toen hoorde je ook jarenlang mensen zeggen dat velen het niet zouden gebruiken, maar het heeft gewoon meerwaarde, dus je topmodel moet het hebben.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 24 augustus 2020 11:40]

Apple is tegenwoordig echt niet meer de voorloper wat betreft nieuwe features, dus wat dat betreft zou het mij niets verbazen.
Het verschil enorm? Dat valt wel een beetje mee... vergeet niet dat de meeste films op de 30fps of zelfs nog lager zitten.
Statische tekst en film hebben niets aan een 120hz scherm. Voor gaming zou het wat uit kunnen maken maar het verschil tussen 60 en 120hz zal vrijwel niemand opvallen. En als je dan toch full blown wil gamen.. koop dan een pc of console.
Nice to have, maar voor de meeste toepassingen en gebruikers Is 120hz op je toestel zeker geen must. Accuduur en helderheid/contrast/kleuren zijn dan belangrijker.
Yep, en daarom moet er in films verschrikkelijk langzaam met de camera bewogen worden.
90hz gaan ze niet doen, dat is een tussen oplossing en daardoor niet iets voor Apple.

Wel duurt het nu wel wat lang inmiddels idd, ze waren met 120hz op de iPad Pro een van de eerste zo niet eerste op de mobiele markt en nu laten ze het enorm liggen.

Hopen maar dat dit gerucht niet waar is, het gerucht over 120hz in de volgende iPhone lijkt een dagelijks dingetje te worden waarin alle "analisten" elkaar tegen spreken en het heen en weer gaat van "uitstel en in november met 120hz" naar "helemaal geen 120hz". We zullen het tijdens de presentatie pas weten ben ik bang.
Volgensmij waren ze de 1e met de ipad pro 2017 ja (heb die tablet gehad, prachtig scherm). De 1e telefoon kwam een maand of 3 later, de razer phone. Die had behalve 120hz een behoorlijk zwak scherm overigens.

Ik denk echt dat Apple de topmodellen 'gewoon' met 120hz uitbrengt hoor. Je kan een hoop op Covid gooien, en terecht. Dan maar maandje later en enigszins limited stock. In januari is die toch wel weer aangevuld, en dan moeten ze nog 9 maanden met dat model.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 24 augustus 2020 12:02]

Ja precies, 120 hz op de iPad Pro in 2017 was de eerste ja. Dat bedoelde ik, idd erg fijn heb hem zelf ook gehad. Heb nu een 2020 12.9 en mede daarom is 60hz soms best wel een stapje terug op de iPhone. Went na een paar minuten wel maar is na een dagje thuiswerken op de iPad zeker merkbaar.
Het ligt er net aan waar je je mobiel voor gebruikt. Mij persoonlijk boeit het vrij weinig of hij een 60 of 120hz scherm heeft, zou niet weten wat ik er aan heb.
Het verschil in gebruikerservaring is enorm.
Ik heb hier een iPad Pro met 120Hz scherm, en eerlijk gezegd zie ik het verschil niet tussen 120Hz en 60Hz mode.
Of ze brengen 2 versies uit.
Een versie met lage refresh rate.
Een plus/pro versie met mark conforme refresh rate voor e100 extra.
Zonder de hogere refresh rate gaat het verschil met de 12 non-pro ook te klein zijn om de (gespeculeerde) prijzen te rechtvaardigen. Apple kennende gaan ze 10x liever voor vertraging dan compromitteren...

Ik zit nog op een X, met een scherm dat ik een keer vervangen heb voor een (te) goedkoop exemplaar, deze refresh-rate lijkt wel 30hz :P Ik wacht af wat ze gaan presenteren want een iPhone wordt het sowieso weer, maar er moet iets anders komen. De pro moet dan wel echt de moeite zijn ten opzicht van de non-pro, zéker nu ze allemaal OLED lijken te gaan krijgen.

Als het echt enorm tegenvalt haal ik alsnog een (goed) scherm voor de X.

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 24 augustus 2020 12:17]

Ik ben vooral benieuwd naar het verschil in OLED scherm. De gewone krijgen hoogst waarschijnlijk schermen van BOE en de pro modellen schermen van SAMSUNG. Lijkt me dus ook dat alleen deze laatste schermen in aanmerking komen voor 120hz.
Apple zal eerder kiezen voor kwantiteit dan kwaliteit, maar idd eens, alles wat nu nog in 60hz uitkomt is echt schandelijk.
Is het echt zo enorm? Ik merk er weinig van: op mijn iPad zit het, en dat werkt fijn voor de Pencil maar ik heb geen 'last' op mijn iPhone hoor.
Voor een telefoon is 120hz onzin, dus nee het is niet nodig.
Doe even een beargumentatie dan.
Apple-kopers zijn niet zozeer van de specs. Al helemaal niet op de iPhone.

Zelfs ik als Tweaker zou bvb. niet weten hoeveel Mhz mijn scherm is. (iphone Xr)

Veel belangrijker: is het een goed scherm (ja, prima).

Apple komt er nog wel een jaartje mee weg, zolang hoe het er uit ziet maar niet te ver achter gaat lopen bij de concurrentie. En voorlopig is dat nog niet het geval.

De Xr mag bijvoorbeeld ‘maar’ een LCD zijn en geen OLED, het is wel een van de kwalitatief hoogwaardigste LCD schermen. En dat is ook nog wel een dingetje. Iets kan dan wel ‘specwise’ een vinkje aftikken, maar de manier waarop maakt ook nog wel uit.
Is de marketing van Apple nou zo goed of van de rest zo slecht?

En als die zo goed zou zijn, waarom kopieert de rest m dan niet?
Sterker nog, hoeveel kan je als concurrent nog kopiëren: https://www.patentlyapple...-business-philosophy.html
Ja die presentatie was fantastisch, heerlijk vlot en prachtig gemaakt.
Daar valt nog wel wat te kopiëren voor de andere fabrikanten :)
Mijn opmerking gaat niet over Apple maar meer over bedrijven en producten in het algemeen:

Jammer dat de Marketing & Presentatie tegenwoordig haast meer het succes bepalen van een product, dan het product zelf.
Oke maar daarom reageerde ik ook niet op jou maar op Burning :)
Dat zou echt een enorme domper zijn. Hoop toch echt dat die bron er gruwelijk naast zit. :/
Ik hoop het ook, heb dit jaar een switch gemaakt van een iPhone X naar een Galaxy S20, omdat ik de huidige iPhones teveel op de vorige twee vond lijken en geen reden zag weer hetzelfde te nemen. Daarbij had ik nog niet gedacht aan refreshrate van het scherm, maar kan je zeggen dat na de S20 (die een 120hz scherm heeft) ik echt geen 60hz meer wil. Ik had een aantal punten in mijn gedachten die ik zou willen dat de iPhone zou hebben maar na de switch is de refreshrate echt in mijn top 5 features beland, die ik in een telefoon moet hebben.
Eens, alleen hoeft het niet perse 120hz te zijn. 90 is naar mijn mening ook meer dan genoeg.
Het zou me niks verbazen. Dit jaar een nieuw ontwerp, volgend jaar het langverwachte 120Hz. Lijkt me een prima model om elk jaar genoeg wens in de markt te creëren.
Tegenwoordig is er voor mij 2 redenen te bedenken waarom je voor een iphone zou kiezen. Gebruiksgemak/gewend zijn IOS en lange software ondersteuning. De rest doet de concurrentie beter.
Wat voor rest blijft er over dan? :?
Bv camera,scherm,geheugen,snelheid...
Jij wat maat?

iPhone camera's zijn de beste in de markt, soms met een ander vlaggenschip samen.

De schermen zijn in ieder geval kleurecht, en OLED vind ik uitermate prettig in gebruik.

RAM is niet perse nodig als je het goed gebruikt. 12GB in een smartphone? Zinloos.

Snelheid van wat? Processoren wint iPhone altijd gemakkelijk, soms nog twee jaar na dato. Opslag is vaak de snelste van het jaar.
Fotokwaliteit loopt nu sinds de iPhone 11 series nagenoeg gelijk met de Pixel/Samsung/Huawei telefoons. Ook zijn iPhones altijd het beste geweest in video.
Met snelheid lopen ze altijd voor op de meest recente snapdragon SOC.
Geheugen, klopt ze hebben veel minder geheugen, maar door goede iOS optimalisatie hebben ze ook niet veel geheugen nodig.
Het scherm is inderdaad van minder hoge resolutie of refreshrate (atm) maar hebben altijd echt super kleurweergave (out-of-the-box) gehad en inclusief true tone en de mogelijkheid (op 11 Pro (Max)) om tot 1200 nits peak te gaat (oke, ze zijn misschien niet de eerste, maar t is er wel) is het een hele goede ervaring!
Als ik op dxomark kijk, doet Apple al een tijdje niet meer mee in de hoogste regionen....

https://www.dxomark.com/category/smartphone-reviews/
Dxomark slaat nergens op en laat niet zien hoe ze hun testen uitvoeren en zijn dus niet te controleren. Echte camera kenners lopen al een tijdje om deze site heen.
Jij baseert je mening volledig op dxomark? Je kan veel beter kijken naar comparison video's op YT bijv...

Ik heb zelf de 11 Pro Max en de foto's die ik er mee maak zijn echt geweldig.
De filmpjes die ik heb gezien is b.v. Samsun S20 vs Huawei P40 Pro, de iPhone wordt niet eens meer meegenomen als gouden standaard.

Was vroeger wel zo.
Dan zou ik toch nog wat beter zoeken ;)
In vrijwel elke vergelijking zit een iPhone 11 Pro tegenwoordig. Omdat dit kwa kleur reproductie (wat niet iedereen mooi vind) nog steeds een van de beste is en ook met Portrait modus. En dan beginnen we nog eens over de video's die ze maken. Daar kan ook de 8K van Samsung niet tegen op.

Persoonlijk hoef ik niet de nieuwste features als ze maar half werken of van slechte kwaliteit zijn. Ik wil gewoon iets wat werkt, en altijd werkt als ik het nodig heb. Imho heb ik dat meer bij een iPhone dan bij een Samsung. En wat tweaken vind ik helemaal niet erg, daarom dat ik tussendoor nog wel eens een Android koop, maar keer toch altijd terug.
Camera is bij Apple het beste.

Scherm is de kleur echtheid het beste bij Apple.

Geheugen? Bedoel je de hoeveelheid? Dat is niet te vergelijken namelijk, iOS is zo ontwikkeld dat het niet veel geheugen nodig heeft.

Snelheid? Serieus? Apple loopt erg ver voor met hun CPU`s.
Support (niet alleen lange software ondersteuning), integratie in ecosysteem, samenwerking met (ook veel te dure) andere Apple producten, (ogenschijnlijke) veiligheid. Ik kan er nog wat meer noemen.

Ik ben tegelijkertijd Apple hater en liefhebber. Er zijn zeker dingen die de verschillende concurrenten beter doet, alleen zit dat verspreid over heel veel concurrenten. Het ene doet Samsung beter, het andere OnePlus. Als dat nou allemaal bij elkaar zou komen onder 1 vlag, ben ik met je eens dat de concurrentie beter zou zijn.
En video. Dat doet Apple ook heel goed dacht ik....
Er is een reden dat veel content creators voor een iDevice kiezen. De kwaliteit van de apps is namelijk ook een stuk hoger. Zo laten de social media apps hogere kwaliteit zien en laten ze hogere kwaliteit uploaden. Ook de camera's zijn een van de beste op de markt, vooral als het op video aankomt.
Games zijn een stukje beter geoptimaliseerd voor iOS dan Android (wat ook niet gek is gezien er maar een paar iDevices zijn en honderden zo niet duizenden Android toestellen die ondersteund moeten worden).
Android heeft mooie toestellen, mooie prijs en tegenwoordig vaak cutting edge features. Maar ik twijfel voor het eerst in jaren om een iPhone te nemen. Puur op wat je zegt: apps zijn gewoon beter geoptimaliseerd. Samsung S10+ maar schitterend foto's maar niet in Whatsapp. Moet ik dus eerst de camera openen foto nemen en dan delen. ik de kleine dingetjes maar het is met elke app zo. Ik ga wel mijn custom home screens missen en backgrounds :)
Lange software ondersteuning? Schei toch uit.

Als je eenmaal hebt geupdate (OS of App) kan je uiteindelijk niet meer terug, dus als je er mee ontevreden bent; Waar is dan opeens die langdurige ondersteuning?

;-)
Dus de kleine 5.4 inch versie krijgt sowieso geen 120Hz?
Ik verwacht dat dit alleen bij de Pro modellen het geval gaat zijn en dat ze in de 5.4 inch versie bewust geen 120Hz gaan stoppen, puur omdat dit wellicht hun grootste verkoopsucces gaat worden in de nieuwe, aankomende line-up en ze vast voort willen borduren op de positieve recensies omtrent de accuduur in de line-up van afgelopen jaar.

De doorsnee consument zal eerder om accuduur geven dan om een (variabele) refreshrate op hun scherm.
Opzich wel logisch. Ik heb dan wel liever drie camera's en een 60hz scherm. Tuurlijk zie je het verschil tussen een ipad pro en een iphone xs scherm maar op een telefoon vind ik het toch minder belangrijk.

Ik verwacht trouwens dat de nieuw chip erg zuinig gaat zijn.

[Reactie gewijzigd door n3z op 24 augustus 2020 11:17]

De meest actuele verwachtingen van het 5.4 inch scherm zijn:
  • Smaller dan de bestaande 11 Pro
  • Dual-lens camera
  • OLED, 60Hz (2340x1080, 475 PPI)
  • 4GB RAM
  • 2,227 mAh
  • $649 - $749
Je moet ook nog rekening houden met feit dat 5G componenten aan de telefoon $75 toevoegen. Dat vertaald zich bij Apple makkelijk in $150 meerprijs (met BTW nog veel meer aan Euro's). Maar om de prijs niet te ver te laten oplopen, zijn de geruchten dat ze er goedkopere batterijen erin willen doen.

Ook de S20 met 5G heeft een meerprijs van 100 euro t.o.v. 4G LTE.
Weer een tekort aan IC's in 2020. Het houdt maar niet op.
Wat heb je nou precies aan 120hz? Games zullen niet zo snel op 120 FPS lopen, en films zijn maar 24fps! Dus alleen voordeel in de UI van het OS zelf?

[Reactie gewijzigd door Menesis op 24 augustus 2020 10:17]

Vloeiender bij scrollen, vloeiendere animaties bij switchen tussen apps en dergelijke. Verder heeft het (inderdaad) weinig toegevoegde waarde. Je 120fps videos kan je dan wel realtime bekijken... maar de stap van 60 naar 120fps is een stuk kleiner dan 30->60 kwa "vloeiendheid".

Voordeel voor Films is er trouwens wel. Voor 60hz naar 24FPS moet je een " 3:2 pulldown" doen zoals dat heet. want 24fps past 2,5 keer in 60fps. Met 120hz laat je elk frame gewoon 5x zien en dan heb je heel netjes 24fps.

Maar of de leek dat ziet, op een smartphone? Idem voor vloeiender scrollen enzo.
het eerste wat ik op elke android-telefoon doe is alle overgangs-animaties uitzetten. Maakt de telefoon veel sneller
Ik snap mensen hier in de comments niet.

Apple kan moeilijk 120hz uitbrengen als je batterijduur enorm op achteruit gaat. Of het nou 10hz of 200hz is zien de meeste consumenten niet eens. Maar batterijduur merkt iedereen wel.

Zoals de meeste geruchten het opnoemen zullen we 120hz wel krijgen maar dat het qua software standaard uitstaat. Wantja dan gaat men klagen "batterijduur" en niemand die dan zegt maar we hebben 120hz.
Lol ze zijn anders wel makkelijk over te halen om steeds hogere ppi schermen er in te gooien.

En zo super veel meer stroom gebruik valt reuze mee, daar zijn allemaal foefjes voor.
Oh? Ik dacht dat ze vanaf de iPhone 4 altijd zo'n 330ppi hadden, dit integendeel met andere merken. Buiten de plus modellen en de Oled schermen zijn ze altijd hetzelfde gebleven....

En dat stroomverbruik valt niet mee, het is niet voor niets dat je bij een samsung moet kiezen tussen hoogste resolutie met lage refresh, of lage resolutie met maximale refresh....
Aan de ene kant maakt het natuurlijk allemaal niet zo bar veel uit, 60 of 120 Hz .

Bij films ga je het niet zien, bij content die je werkelijk serieus aan het lezen bent ook niet. Eigenlijk bij heel veel niet.

Mijn conclusie is dat je het voornamelijk gaat merken als fijnere ervaring bij het scrollen :)

Nou denk ik enerzijds; hoe belangrijk is dat scrollen? Je zal maar de hele dag op je device aan het scrollen zijn. Dat zou niet het grootste gedeelte van de tijd in moeten nemen toch? Het voelt bij mij daardoor een beetje als 'Ferrari die de ervaring van het tanken gaat verbeteren' ......

Nou ja, het voelt omgekeerd ook weer een beetje als Ferrari die achterloopt als het gaat om hoe lastig het tanken gaat. Toch moeilijk je voor te stellen dat het Flagship onder de Flagships op dit punt onderdoet voor minder goede jongetjes uit de klas.

Ik hoop en denk dat het allemaal meevalt en Apple gewoon toch op de valreep met een 120 Hz refreshrate komt. Zal toch wel?
Een oplossing zou zijn om de hoeveelheden 12 Pro-telefoons de eerste tijd te beperken.
Is dit niet wat zowat iedere Apple iPhone launch plaats vind, doordat men (kunstmatig) de productieschaal onder de vraag houdt en daardoor een premium aan vraagprijs op haar premium product kan vragen?
Voor de Pro kan dat nog makkelijker, omdat het daar nog veel meer gaat om bragging rights op een telefoon van ~ 1500-1600 euro bij introductie voor het 512 GB model.
Het kan dat er een tekort is, maar zie dan niet hoe dat anders is voor de consument vs de reguliere marktintroducties bij Apple.

[Reactie gewijzigd door Venator op 24 augustus 2020 10:11]

Nee hoor, in tegenstelling tot andere merken, blijft een iPhone even duur totdat er een nieuwere komt. Die prijs wordt kunstmatig hoog gehouden en heeft niks met vraag en aanbod te maken.
Voor mij staat het vast dat dit soort berichten voor een groot deel op leugens berusten.
Als een startup niet kan leveren vanwege onverwacht hoge vraag is dat begrijpelijk.
Apple weet al jaren vooraf wat ze (ongeveer) op de markt willen zetten. En dus wat ze nodig hebben.