Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple vraagt leveranciers om 75 miljoen iPhone 12-exemplaren te maken

Apple zou leveranciers gevraagd hebben om zo'n 75 miljoen iPhone 12-exemplaren te produceren, zo claimt financieel persbureau Bloomberg. Het is onduidelijk hoeveel Apple verwacht te verkopen van de verschillende modellen.

Het aantal van 75 miljoen nieuwe iPhones ligt grofweg in lijn met de aantallen van de vorige jaren, claimt Bloomberg. Bloomberg-redacteur Mark Gurman staat al jaren bekend om zijn goede bronnen binnen Apple. Daarmee lijkt het erop dat Apple geen daling verwacht in de leveringen van zijn nieuwe modellen ten opzichte van eerdere generaties.

Het is onbekend hoeveel Apple verwacht te leveren van de verschillende modellen. Voor het eerst zouden er vier iPhone-modellen bijna tegelijk uitkomen, in plaats van drie. Vorig jaar bracht Apple de iPhone 11, 11 Pro en 11 Pro Max uit, maar nu komt er een relatief goedkoper model bij met kleiner 5,4"-scherm.

Behalve de iPhones zou Apple dit najaar volgens Bloomberg een nieuwe iPad Air, twee nieuwe modellen van de Apple Watch, een koptelefoon en een kleinere versie van de HomePod-speaker uitbrengen. Ook werkt de fabrikant volgens het financieel persbureau aan een nieuwe Apple TV, waarvan de afstandsbediening een 'Find My iPhone'-achtige functie heeft om hem te lokaliseren in de eigen woonkamer: dat zou kunnen werken met de U1-ultrawidebandchip die ook in de iPhone 11 zit en die precieze lokalisatie op korte afstanden mogelijk maakt.

iPhones 2020 volgens geruchten iPhone 12 iPhone 12 Max iPhone 12 Pro iPhone 12 Pro Max
Ongeveer even groot als iPhone 8 iPhone 11 iPhone 11 Pro iPhone 11 Pro Max
Scherm 5,4"-oled, 60Hz
BOE of LG
6,1"-oled, 60Hz
BOE of LG
6,1"-oled, 120Hz
Samsung
6,7"-oled, 120Hz
Samsung
Geheugen 4GB 4GB 6GB 6GB
Camera's aan achterkant 1. Primair
2. Ultragroothoek
1. Primair
2. Ultragroothoek
1. Primair
2. Ultragroothoek
3. 3x tele
4. Tof-sensor
1. Primair
2. Ultragroothoek
3. 3x tele
4. Tof-sensor
5g Ja Ja Ja Ja
Behuizing Aluminium Aluminium Roestvast staal Roestvast staal
Prijs $649 - 128GB
$749 - 256GB
$749 - 128GB
$849 - 256GB
$999 - 128GB
$1099 - 256GB
$1299 - 512GB
$1099 - 128GB
$1199 - 256GB
$1399 - 512GB

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

01-09-2020 • 07:54

119 Linkedin

Reacties (119)

Wijzig sortering
De goedkoopste telefoon heeft die wel nog $650 kost heeft slechts 4 gb werkgeheugen. Nou weet ik dat IOS efficiënter omgaat met het werkgeheugen dan zijn concurrent, maar is dit alsnog niet erg weinig voor een telefoon die wel een jaar of 5 moet meegaan?
Dat valt heel erg mee. 4GB ram is best veel voor een telefoon. Zelfs een pc kan er prima mee overweg. Het feit dat de eerste SE nu nog steeds prima mee kan komen met 2GB ram zegt genoeg denk ik. Het is pas bij zwaardere taken dat je het kunt gaan merken, maar zelfs dan gaat het nog prima.
Ik zag laatst dat de PC van mijn opa 4GB RAM heeft, waarvan 2 in gebruik voor de GPU... Die draait gewoon volledig Windows 10 en ik heb het er niet aan gemerkt.
Je ziet wel vaker dit soort reacties en dan heb ik altijd het idee dat men niet zo goed weet wat RAM zou moeten doen. Het dient juist als cache voor allerlei zaken die je snel nodig hebt. Je wil dus niet dat de helft leegstaat, want dan is je PC je SSD/HDD aan het aanspreken, wat veel trager is. Ik heb 8GB in mijn laptop en er kan maar beter minstens 6-7GB gebruikt worden als ik aan het werk ben, anders is er iets goed mis met het OS en de programma's.

En die RAM naar GPU is makkelijk te verklaren: Je opa heeft een onboard GPU zonder eigen memory. Dat is dus een kwestie van of de GPU limiteren, of een PC/kaart/laptop nemen die dedicated VRAM heeft. YouTube, Windows en veel andere programma's gebruiken de grafische kaart om zaken te renderen, dus het is niet voor niets gereserveerd/gebruikt.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 1 september 2020 11:20]

Je ziet wel vaker dit soort reacties en dan heb ik altijd het idee dat men niet zo goed weet wat RAM zou moeten doen.
RAM doet inderdaad precies wat jij zegt. Je hebt het nodig voor de app waarmee je bezig bent, en ook voor alle apps die op de achtergrond draaien.

By design is iOS lean & mean, apps zijn opgesplitst in voorgrond- en achtergrondprocessen, om te controleren of je een nieuw bericht hebt, hoeft niet de hele app (Berichten, WhatsApp, Telegram, Teams, ...) volledig in RAM te staan en te draaien, alleen het deel dat controleert of er berichten zijn.

Ga met een oude "2GB RAM iPad of iPhone" echt multitasken met zware apps, en doe hetzelfde met een nieuwe met meer RAM, dan ga je het verschil merken.

Iemand met een Windows 10 pc met 4GB RAM en daarop Office en een browser kan prima lichte werkzaamheden uitvoeren zonder dat het traag aanvoelt, als hij maar niet alles tegelijk wil doen.
Klopt, en 4GB zou naar mijn inziens ook genoeg moeten zijn voor een telefoon, waar je eigenlijk vrijwel nooit werkelijk aan het multi-tasken bent. Je kan immers niet net als op je laptop een 4K YouTube filmpje, je browser, een dikke Excel-sheet, Notitie-app e.d. allemaal tegelijk op de voorgrond hebben. Dat Android-makers onderling zieltjes proberen te winnen met onzin als 12GB RAM... Toont aan dat de doorsnee-consument blij wordt van betekenisloze cijfertjes of klaarblijkelijk een telefoon heeft die 12GB RAM nodig heeft om appjes te sturen en filmpjes te kijken.
Dit is de reden waarom Apple niet met specificaties strooit.

Apple zijn OS is erg geheugen efficiënt en heeft toegang tot zeer snelle opslag.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 1 september 2020 13:08]

Dat is onzin...
Als je samsung DEX bijvoorbeeld gebruikt, dan kan je best wel meer ram gebruiken dan 4gb, dat is gegarandeerd zelfs.
Op dat moment is je telefoon een vervanging voor een desktopcomputer, dus de vergelijking is krom. De meeste telefoons die met specs strooien doen niet ook dienst als een desktop. En zoals eerder aangegeven, RAM in gebruik hebben is niet slecht, daar is het voor. Ik kan me voorstellen dat het ook prima zou functioneren met 4GB, als je niet ernstig veel zaken tegelijk hebt openstaan. Beetje docs typen en appen moet prima onder de 4GB komen.

Voor zover je dat überhaupt zou willen, die Android desktopomgeving is echt vreselijk om mee te werken.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 1 september 2020 17:22]

Daarnaast heeft een iPHone enorm snel geheugen dus kunnen ze de flash storage ook deels als memory cache gebruiken. Als je dit slim inricht (wat Apple heeft gedaan) dan heeft dat gigantisch veel impact.
Dat is feitelijk wat "swap" of "pagefile" is binnen Linux/Windows. Apple gebruikt een soortgelijk systeem voor macOS en iOS:

https://developer.apple.c...Articles/AboutMemory.html
Dan vraag ik mij af hoeveel chrome tabs je opa open heeft als hij zn computer gebruikt.

Chrome met alleen deze pagina open kost me al 500mb.

[Reactie gewijzigd door Bert2000 op 8 september 2020 19:46]

Je kan het ook van de andere kant bekijken:

Als een fabrikant in zo'n gesloten eco-systeem wél elke 2 jaar het geheugen van hun toestellen zou verdubbelen (waar app ontwikkelaars onherroepelijk op inspelen), krijg je dan juist niet dat oudere toestellen na een aantal jaar niet makkelijk meer mee kunnen draaien?
Daar ben ik dus ook benieuwd naar. Mijn huidige Huawei P9 lite is 4 jaar oud en heeft 3Gb werkgeheugen. Ik zit er aan te denken om een iPhone 12 te kopen maar ik zou dan wel echt een flinke vooruitgang willen zien. Is iOS echt zoveel efficiënter dan bijvoorbeeld Android?
iOS is meer geoptimaliseerd dan Android, wat ook een heel stuk eenvoudiger te doen is. Apple hoeft maar een aantal CPU's (allemaal door hen zelf ontworpen) en een aantal GPU's (ook door hen zelf ontworpen) te ondersteunen. Swift compileert verder dan Java (Java/Kotlin moet draaien in de JVM waardoor het makkelijker op meer type apparaten draait, handig bij Android). iOS komt daarom weg met een heel stuk minder RAM dan Android apparaten, omdat ze ook echt minder nodig hebben.

Met iOS ben je verzekerd van meer jaren van de laatste updates, alleen je zit vast aan Apple. Heel erg vast. Met Android heb je altijd nog veel keuze. Daarnaast, hoe lang doe je echt met je smartphone? Heb je echt 5-7 jaar updates nodig? Ik heb een OnePlus 6 en LineageOS is voor mij een heel goed alternatief als OnePlus geen updates meer levert voor mijn toestel. LineageOS doet niet onder voor Apple qua duratie van updates voor een heel aantal toestellen, de OnePlus one heeft nog beschikking tot LineageOS 17.1 met Android 10.

Vast zitten aan Apple is niet per se een probleem, want het alternatief is al snel Google. Microsoft begint Android ook steeds meer te eyeballen, dus waarschijnlijk krijgt Google daarmee nog een concurrent, hoewel je daar (nog) niet te snel teveel van moet verwachten.

Als je een iPhone wilt en het lijkt je wel wat, denk ik niet dat je een slechte keuze maakt. Als je voor een Android gaat, hoeft je keuze ook niet slecht te zijn. Probeer erachter te komen welk OS je het meest aanstaat. Kies, als je Android kiest, een model waarbij je goede custom ROM support hebt en een unlocked bootloader waar mogelijk.
Ik ben dan geen ontwikkelaar, maar je verhaal gaat volgens mij niet echt op. Op Android is het niet wezenlijk anders. In de kernel wordt een driver voor een bepaalde GPU geladen, een type modem, audio driver, etc. Het is niet zo dat alle drivers voor alle hardware van alle Android toestellen in de kernel zitten.

Dat hoeft dus niet meer RAM te kosten dan Apple die waarschijnlijk onderhuids hetzelfde doet.
En daar ligt juist het probleem. Apple hoeft hun roms en firmware voor een beperkt aantal verschillende toestellen te maken. Fabrikanten als Samsung hebben veel meer verschillende hardware te ondersteunen, met verschillende firmwares en Android roms.
Dit is ook niet wat meer ram kost, maar de optimalisatie is vaak wel minder bij Android telefoons, en dat kost vaak wel meer ram.
En daar ligt juist het probleem. Apple hoeft hun roms en firmware voor een beperkt aantal verschillende toestellen te maken. Fabrikanten als Samsung hebben veel meer verschillende hardware te ondersteunen, met verschillende firmwares en Android roms.
Dit is ook niet wat meer ram kost, maar de optimalisatie is vaak wel minder bij Android telefoons, en dat kost vaak wel meer ram.
En Apple ontwerpt en bouwt die hardware vaak ook nog zelf. Wat de boel bijzonder efficiënt en op elkaar afgestemd maakt. Samsung gebruikt binnen 1 model zelfs nog wel eens verschillende hardware, dat kunnen ze haast niet voorkomen door hun eigen interne afhankelijkheden en klanten bij de semi tak, maar het maakt het verhaal ook echt een stuk lastiger voor ze.

Die handicap heeft Apple niet, en dat laat zich gelden.
Leuk artikel dat in-depth gaat in de techniek over iOS en Android met betreft RAM gebruik met daadwerkelijke tests tussen een iPhone 7 en een Nexus 5X (beiden 2GB RAM). Het komt er op neer dat iOS wat slimmigheids toepast om een app in de achtergrond niet te killen, maar tot weinig RAM-gebruik te verminderen (bijv. van 300MB -> 10MB). Android doet dat niet. Hierdoor kun je als gebruiker meer apps open houden op iOS dan bij Android bij gelijke RAM. Vanwege de software limitatie hebben Android OEMs vervolgens meer RAM toegevoegd aan de telefoon om gelijk te spelen met iPhones.

Bovendien met de iPad z'n ondersteuning voor split view, kan iOS niet meer hetzelfde trucje uitvoeren (of in mindere mate), vandaar de rappe verhoging van RAM in de iPads sinds de introductie van split view.

https://www.androidauthor...-ram-memory-usage-744848/

Let op, de bron komt uit ~2017. Voor zo ver ik weet is de situatie niet verandert over de jaren voor Android. Maar verbeter me als ik er naast zit!
Klopt bij android heb je per definitie meer ram nodig om dezelfde hoeveelheid apps open te houden op de achtergrond.

Nu is het wel zo dat de meeste android flagships zoveel ram hebben dat ze alsnog in totaliteit meer apps open kunnen houden dan hun apple concurrenten.
Klopt maar bij Android is de software gecompileerd met meer compatibiliteit, dus om meer CPU's te ondersteunen. Daarbij lever je altijd in qua efficientie. Daarom heeft Android vaak wat meer geheugen nodig en meer CPU power en een iets grotere accu.

Of je dat in de praktijk merkt, dat denk ik niet. Daarvoor is het verschil te klein. Bovendien hebben Android telefoons toch al vaak meer geheugen, ook de modellen die goedkoper zijn dan de iPhone.
Microsoft begint Android ook steeds meer te eyeballen, dus waarschijnlijk krijgt Google daarmee nog een concurrent

...ik probeer te begrijpen wat je hier zegt en heb dus eerst opgezocht wat eyeballen betekend, maar ik kom er niet uit... Microsoft lijkt Android steeds meer te omarmen, maar daarmee is het toch geen concurrent voor Google?
Als ze met een eigen store en services voor Android komen waardoor je Google niet meer nodig hebt kunnen ze dat wel worden (geen idee of ze het in die mate zullen omarmen, maar ik denk dat daar op wordt gedoeld).
Ja want de Windows Store is ook zo'n succes *kuch*

Ik zou er niet op wachten of uberhaupt rekening mee houden.
Verwacht het ook niet, maar MS is denk ik wel een van de weinige partijen die t zou kunnen en die het voor de zakelijke markt ook nog wel eens interessant zouden kunnen maken.

Zou voor mij een van de weinige scenario’s zijn waarin ik een Android telefoon zou overwegen.
Ik heb de eerste SE sinds de launch, zit nog wel goed hoor op een barstje door het scherm na prima...
Hoewel ik naar de nieuwe SE over wil wacht ik nog even :)
Ik heb de eerste SE sinds de launch, zit nog wel goed hoor op een barstje door het scherm na prima...
Hoewel ik naar de nieuwe SE over wil wacht ik nog even :)
de mijne is ook nog puntgaaf, batterijduur mag wat langer maar nog steeds blij met de mooie compacte vorm. Zelf dacht ik ook om 'm op termijn te vervangen door de nieuwe SE maar de kleinste 12 kan ook aantrekkelijk worden als de prijs meevalt.
Daarnaast, hoe lang doe je echt met je smartphone? Heb je echt 5-7 jaar updates nodig?
Als we allemaal niet zo hebberig waren om kansloze upgrades en foefjes dan zouden we zo lang met telefoons kunnen doen. Ik koop bijna enkel tweedehands telefoons (iPhones) en heb dit jaar mijn iPhone 6S ingeruild voor een 8 Plus. Dat ding is inmiddels 5 jaar oud en is er enkel ingekomen nadat mijn 5S een ongelukkige dood stierf in de wasmachine, anders had ik die tot het bittere einde behouden. Dus gelukkig bestaat die periode van 5-6 jaar support, voor mensen die niet jaarlijks hun telefoon voor niks upgraden.
Vijf jaar beveiligingsupdates is blijkbaar nodig omdat er blijkbaar nog talloze gaten in het OS zitten.
Vijf jaar systeem updates is blijkbaar nodig omdat ING (en anderen) je anders niet meer laten betalen met je verouderde telefoon.
Met eventueel een nieuwe batterij gaan de meeste telefoons, vanaf midrange, makkelijk vijf tot zeven jaar mee.
Er zitten altijd gaten in elk stuk software. Ze zijn wellicht nog niet ontdekt of de exploit is nog niet uitgevonden. Vooral wanneer je software/OS uit andere componenten bestaat, loop je het risico dat er in die componenten wat mis kan gaan.
Er is wel degelijk een soort natuurwet, dat op x regels code, y bugs voorkomen, bleek uit onderzoek. De nummers verschillen per platform en programmeertaal.

Zolang programmeren mensenwerk is, zullen er bugs zijn. Foutjes, corner cutting, tijdsdruk, het zijn allemaal factoren (en nog veel meer) waarom er altijd bugs zijn.
Omdat een OS een samenkomst is van niet alleen de originele schrijver, maar ook de schrijvers van de losse componenten. Denk aan drivers, open-source componenten, geïnstalleerd software zoals een webserver, databaseserver, etc. die allemaal unieke interacties hebben met het OS. Daarnaast bestaan er ook bugs in hardware. Vooral bij zaken als encryptie is het een kwestie van tijd dat het gebroken wordt. Wat nu nog een ijzersterke en bug-vrije encryptiemethode voor een harddisk is, kan misschien over 10 jaar in enkele uren gebroken worden door quantumcomputers of ander technisch vernuft.

Het is vast mogelijk, maar tot nu toe is het nog geen enkel bedrijf gelukt om een stuk software 100% hufterproof te maken, zelfs bedrijven die miljarden in deze ontwikkelingen steken.

Dus ik draai dit om, waarom zou er software moeten kunnen bestaan die niet (uiteindelijk) gekraakt kan worden? Mensen die in de steentijd een groot rotsblok voor een grot schoven dachten vast ook dat niemand daar ooit doorheen kon komen. We hebben nu methodes om daar met een enkel persoon in minuten langs te komen. Het is naïef om te denken dat mensen over een x aantal jaar niet terugkijken op onze brouwsels en lachen om hoe simplistisch en kwetsbaar alles in elkaar is gezet.
Swift compileert verder dan Java (Java/Kotlin moet draaien in de JVM waardoor het makkelijker op meer type apparaten draait, handig bij Android)
Dit verhaal gaat niet op. Sinds Android 5.0 is de Dalvik VM (wat overigens ook niet hetzelfde was als de JVM) vervangen door de Android Runtime (ART), die Java/Kotlin-code compileert naar native binaries.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Android_Runtime
Ja dat is het zeker. Het zal je verbazen hoeveel vloeiender je ervaring zal zijn. Nooit meer stotterende animaties en te diepe en opdringerige integratie van fabrikanten.

Ik heb al een lange tijd een Android telefoon van de zaak en een iPhone privé en zelfs bij topmodellen van Samsung irriteer je je mateloos aan hoe je Android ervaring word verpest door de diepe integratie van Samsung en het opdringerige van hun apps en services.

Mocht een iPhone je een te grote stap zijn raad ik je aan voor een pixel te gaan
Nou is Samsung natuurlijk wel een voorbeeld van een leverancier die veel aanpast in Android. Als je een toestel neemt met Android One, of een van een leverancier die vrij weinig aanpast (OnePlus, Sony, LG volgens mij) dan heb je een hele andere ervaring. Mijn vrouw heeft een Xiaomi Mi A2 met Android One en vergeleken met mijn eigen Samsung is dat een verademing, zo overzichtelijk.

Als je wat handig bent kun je - door je telefoon aan te sluiten op je pc - via een terminal relatief eenvoudig een heleboel apps uitschakelen zodat je ervaring wat meer 'vanilla' wordt. Met mijn eigen Samsung A8 heb ik zo een heleboel zaken uitgeschakeld. Denk hierbij aan Samsung Cloud / Pass / Browser / Pay / Game launcher / Gear / Store / Secure folder / Voice / Bixby, maar ook andere zaken zoals OneDrive, Facebook en Google services. Scheelt niet in accutijd (had ik gehoopt) maar wel in Android-ervaring.
Mee eens. Ik begrijp ook helemaal niet wat mensen in Samsung zien. Blijkbaar werkt marketing, of liggen de winstmarges voor de verkopers bij Samsung hoger.
Kort antwoord; ja en daar is veel informatie over te vinden als je daar meer over wilt weten. Maar in een notendop is IOS wat efficienter met het uitdelen van RAM aan apps, maar het is ook zo dat het Apple ecosysteem een stuk kleiner is dan Android. Waar IOS draait op een handjevol iPhones moet Android een veel groter scala aan hardware ondersteunen. Logischerwijs is de footprint van je software dan ook groter.
Ja, met name de restricties op wat apps op de achtergrond mogen uitvoeren en wat niet maakt een enorm verschil met Android. Hierdoor zijn de meeste apps ook dusdanig ontworpen dat ze een freeze state ondersteunen, waardoor zelfs een app die je een tijd niet gebruikt verder gaat waar je gebleven was.

Daarom merk je praktisch eigenlijk niets van de hoeveelheid RAM.
Ja, iOS maar ook MacOS is veel efficienter met resources. Een oude Mac met 8GB RAM draait net zo soepel als een nieuwere WIndows PC met 12 of meer GB RAM. Idem voor iOS vs. Android.

Het enige wat vergelijkbaar is, is storage. Voor een foto, video of muziekbestand maakt het OS immers niet uit.
Toch maakt het wel uit hoe groot het OS is hoeveel opslagruimte er overblijft voor je bestanden en muziek ;)
.

[Reactie gewijzigd door Raiko1805 op 1 september 2020 10:12]

Nee! Jij zei het al, je vergelijkt appels met peren. Mijn 12.9” 2018 iPad Pro heeft 4GB RAM en ik doe hier vrijwel alles op (video editing, Affinity Photo&Designer, gamen, etc.) Bovendien draaien iPhones 8 nog heel lekker en die hebben 2GB

[Reactie gewijzigd door ben2513 op 1 september 2020 08:19]

Loop je dan met photoshop niet tegen de limieten? Aangezien een grote foto bewerken al snel 8GB kan innemen (Photoshop maakt er een RAW van). Althans dat is normaliter zo op Windows of MacOS.
Apple gaat inderdaad erg goed om met de hardware resources. Mijn iPad Air 2 uit 2014 (!) draait nu iOS 14 Beta en gaat als een speer. Niet zo snel als een huidige generatie iPad, maar nog altijd zeer acceptabel. Onlangs heb ik er nog een 1080p60 filmpje mee bewerkt, met iMovie. Ook zonder issues.

Ook de iPhone SE 2018 van mijn vrouw loopt, voor zo'n klein telefoontje, behoorlijk goed.

Persoonlijk ben ik meer van Android dan van iOS, maar toch, dit moet ik Apple nageven. Aansluiting van het besturingssysteem op de hardware en het aantal updates is echt heel goed.
Plus wat doen de meeste mensen met een telefoon: Appen, internetten, foto's maken.

Daar heb je echt niet steeds het nieuwste van het nieuwste voor nodig.
Ik heb een Asus tablet van vijf jaar oud, doet alles nog, maar het is zachtgezegd geen plezier meer om er mee te werken. Browser (Chrome) opstarten duurt zo'n twintig seconden. Pagina's laden duurt ettelijke seconden langer dan op mijn telefoon of een nieuwere tablet in huis.

Doet sterk aan pc's van vijftien jaar geleden denken, die waren na drie jaar vrijwel onbruikbaar.
Daar had ik nog geen problemen mee. Affinity Photo en Designer voelen even zo snel als op mijn i5 8400 16GB ram desktop.
Bovendien draaien iPhones 8 nog heel lekker en die hebben 2GB
Klopt, maar apps sluiten wel heel snel af. Als je Civ VI aan het spelen bent en iemand belt je dan ben je 'm al kwijt.
De eerste iphone se heeft maar 1gb ram en draait ios 13 nog steeds redelijk snel. Moet zelfs niet altijd elke app herladen. Stiekem past er nog best wel wat in het geheugen. Zeker als de apps die je draait geen games zijn.

Edit: de se heeft al 2gb idd, nog steeds niet heel veel zeker vergeleken met de 4 en 6gb van de nieuwe modellen

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 1 september 2020 08:51]

Nee die heeft 2GB RAM net zoals de iPhone 6S Plus. En dat is een enorm verschil aangezien in die eerste GB ook nog allerlei dingen zoals het OS en achtergrondservices geladen moeten worden. Je hebt niet echt meer dan 3GB nodig op een iPhone, schijnt dat het met name rondom grafische bewerkingen gebruikt wordt, snel veel afbeeldingen van de sensor in het geheugen laden en dan een composiet afbeelding er van maken.
Apple heeft als voordeel dat ze Naast een super geoptimaliseerd OS ook een programmeertaal en apis gebruiken die weinig geheugen vereisen.

Zolang een programmeur native ontwikkelt met swift kan je echt supergrote apps bouwen die weinig resources gebruiken. Dat is naar mijn mening als developer echt iets wat Apple goed gedaan heeft. Optimalisaties van eigen APIs en dergelijke is naar mijn mening ongekend.

Dit kan je natuurlijk niet vergelijken met mensen die electron gebruiken voor t bouwen van iOS apps of third party APIs. Die zullen altijd meer resources nodig hebben.
Vergeet wel niet dat de Amerikaanse MSRP Zonder BTW is.
Dus als je naar $649 kijkt, met 21% BTW maakt dat $785,29.
Dus ik vermoed dat de Iphone 12 model (128GB) volgens deze geruchten best wel in België/Nederland €809 zal kosten, wat de huidige instap prijs is voor de Iphone 11.
De goedkoopste telefoon van Apple is de SE
iOS en iOS apps zijn veel beter geoptimaliseerd voor geheugengebruik dan bijv. Android apps. Apps worden geschreven in Swift (of objective-C) die best goed geheugenbeheer hebben (geheugen wordt vrijgegeven als er niks meer naartoe verwijst; bij Android / Java apps is dit vrijgeven een losstaand proces dat om de zoveel tijd gedraaid wordt, of als het geheugen volloopt). Ook is er veel minder overhead dan bij Android / Java.

Apple en iOS hebben lange tijd ver vooruit gelopen op Android als het aankomt op performance en efficiëntie, en Android telefoons hebben moeten overcompenseren op specs (8-core CPU's, geheugen) om bij te blijven.

Denk dat de grootste geheugenverbruikers op iOS games zullen zijn.
Ik vind 4 GB erg veel voor een telefoon. Volgens mij krijg je dat niet gevuld. Vergeet niet dat 640 KB ook erg lang voldoende is geweest voor normaal gebruik.
Behalve op Android... xD
Mijn Android telefoon met 4GB heeft steeds 2GB in gebruik een spel en hoppa. Dan ben js wel 4GB nodig of meer
Tja ik draai anders prima android 10 op een 2GB toestel. Meer RAM is leuk voor nummertjes vergelijken (meer is natuurlijk altijd beter), maar anders zie ik niet waarom 4GB niet ruim voldoende is.
Maar speel jij ook zware spellen op je toestel?
Ik geloof best dat t op 2GB kan maar als je wat spellen speelt en beetje wisselt tussen apps (hoe ik mijn toestel gebruik dus) lijkt mij 2GB niet comfortabel.

Maar zal het ook niet aan de UI skin kunnen liggen?
Ik heb nu One UI 2.0 vind t mooi, fijn en snel werken maar mischien ligt t daar aan

Al zal ik namelijk iemand een toestel aanbevelen is t wel 4GB ram of meer.
Ik speel helemaal geen spellen inderaad, maar ik beweeg wel van app naar app en dat is gewoon vloeiend. Ik zou zo weer genoegen nemen met 2GB, behalve dat het waarschijnlijk bijna onmogelijk is.
Mijn telefoon draait gemiddeld op 3-3.5 en mijn tablet op 2-2,5. Allebei hebben ze 4GB. Je moet niet meerdere dingen tegelijk laten draaien met zwaardere apps, dan zou je prima moeten uitkomen
Ja al doe ik dat wel ja zal alleen niet minder willen omdat ik meerdere apps draai of alleen 1 zware app (zoals cod mobile)
De goedkoopste telefoon heeft die wel nog $650 kost heeft slechts 4 gb werkgeheugen. Nou weet ik dat IOS efficiënter omgaat met het werkgeheugen dan zijn concurrent, maar is dit alsnog niet erg weinig voor een telefoon die wel een jaar of 5 moet meegaan?
Je kan het ook omdraaien: is 8 of 12 GB niet een beetje te veel voor een toestel die maar 2 jaar mee gaat?
geen probleem. IOS is inderdaad zeer efficient met geheugen en daarnaast maken ze ook gebruik van swap geheugen.

Buiten dat heeft de Iphone X 3 GB ram geheugen en die draait soepel mee met de huidige software versies en apps.
iOS en macOS doen het heel goed met minder RAM dan je 'gewoon' bent. Photoshop op de iPad Pro met 'slechts' 6GB doet het veel beter dan een ultra-mobiel i5 met 16GB op Windows 10.

Met de uitzondering van non-native apps (bvb geschreven in Cordova), is het geheugen verbruik op een iOS device ongeveer 30-50% lager dan een gelijkaardige Android voor dezelfde apps (YouTube, Mail, ...)

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 1 september 2020 20:29]

Off-Topic: Jammer dat bij Apple, zoals de meeste fabrikanten, een grote telefoon moet hebben om de betere specs te krijgen.

On-Topic: Er staat dat de behuizing van aluminium is, maar op het plaatje lijkt het van glas? :/
Grotere formaat zorgt ervoor dat je meer onderdelen kunt plaatsen en een grotere batterij om dat allemaal van stroom te voorzien.

En het plaatje is een niet officiële render, niet te veel van aantrekken.
Sony liet juist zien dat ze al hun features wel kwijt konden in een klein toestel.
En de batterijduur van hun Z-compacts was juist altijd uitmuntend.
Het is meer een kwestie van willen.
Door een kleiner scherm te plaatsen kun je toe met een kleinere batterij. Lijkt me prima te doen, maar blijkbaar is er geen grote markt voor kleinere toestellen.
Dat is helaas bij (bijna) alle fabrikanten het geval. Ben daarom ook overgestapt op de Pixel-lijn, waar de topmodellen ook 'klein' te verkrijgen zijn.
Daar word eigenlijk de rand bedoeld, denk ik. De iPhone achterkanten zijn al een tijdje van glas voor het draadloos laden, een volledige behuizing van metaal kan daar niet in voorzien :)
"behuizing" wil bij deze zeggen: de rand.
de achterkant is bij (de huide) iphones allemaal van glas,
bij de iphone8, SE, 11 zijn de randen van aluminium.
de 11pro en 11promax zijn de randen van RVS.
(dus hoogstwaarschijnlijk bij de opvolgers ook zo)

[Reactie gewijzigd door efari op 1 september 2020 08:10]

Wss bedoelen ze de randen

Met aluminium kan je namelijk ook geen draadloos opladen neem aan dat dat er nig wel in zit
Met een (~1.5 cm) gat in de behuizing zoals ze nu al doen.
Ik neig inderdaad naar de kleine iPhone 12 vanwege het formaat. Maar wil tegelijkertijd niet teveel inboeten op wat mijn 11 Pro mij momenteel bied.

De eerste reviews maar even afwachten ben ik bang.
Is de 11pro niet toereikend meer dan?
Hij zegt dat hij neigt naar de kleine iPhone. De 11 zal dus wel toereikend zijn maar te groot, vermoed ik
Als je neigt, dan is er wat mogelijk aan vervanging toe.
Voor zover ik het begrijp vindtl hij alleen het formaat te groot.
Ik snap de iPhone 12 en iPhone 12 Pro vergelijking niet.

Er staat namelijk dat iPhone 12 formaat is vergelijkbaar met die van iPhone 11 en iPhone 12 Pro is vergelijkbaar met iPhone 11 Pro? maar toch hebben beide 6.1 inch scherm?

iPhone 11 heeft namelijk 6.1
iPhone 11 Pro 5.8

Dat zou dan betekenen dat iPhone 12 Pro toch kleiner is gebouwd met de zelfde formaat scherm.
Vroeg het mij inderdaad ook al af, en vraag me dus af of dat een vergelijking is van de dimensies van het apparaat en niet het scherm? Want ze zeggen uiteindelijk "ongeveer".
Dat klopt, maar als beide voorzien is van een oled paneel en volgens de geruchten gaat de notch niet veranderen, dan moet je het dus hebben van de randen.

Notch size
https://www.macrumors.com...notch-size-lidar-pro-max/

[Reactie gewijzigd door mc-elvin op 1 september 2020 09:06]

Vond het ook al een rare vergelijking.
Klopt, die zou kleinere bezels hebben :)
waarvan de afstandsbediening een 'Find My iPhone'-achtige functie heeft om hem te lokaliseren in de eigen woonkamer: dat zou kunnen werken met de U1-ultrawidebandchip die ook in de iPhone 11 zit en die precieze lokalisatie op korte afstanden mogelijk maakt.
Haha, wel toffe techniek, maar ze kunnen ook de afstandbediening gewoon een stuk groter maken ;)
of ik denk gewoon een klein speakertje in steken welke geluid kan maken als je 'm zoekt.
Vroeger toen ik nog een tv had, had ik zo'n universele jumbo afstandsbediening. Formaatje A4 ongeveer. Was ik inderdaad niet vaak kwijt :D
Je hebt nog geen kinderen gekregen? Die kunnen alles doen verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 1 september 2020 20:32]

Wordt die U1 chip al voor andere zaken gebruikt? Of is dat alleen voor de toekomstige Airdrop en "FindMyRemote"?
De tele is ook verbeterd zo te zien, van 2x naar 3x? :9
En zou de 12 een ander ontwerp krijgen dan de 12 pro? Wellicht krijgt de 12 hetzelfde ontwerp als de huidige 11(S), en krijgt de 12 Pro dat nieuwe ontwerp van de iPad Pro (of retro ontwerp van de 4 en 5, net hoe je het ziet).
Ik ga zeker de 12 pro halen vanwege de LiDAR sensor (handig als je met AR werkt ;) )

[Reactie gewijzigd door Menesis op 1 september 2020 08:13]

Met de iPhone 11 kun je al AirDrop lokaliseren. Verder wordt het FindMy uitgebreid, Apple gaat de tag (Tile) ook releasen las ik. Daarmee wordt het steeds meer bruikbaarder.

Ik ben benieuwd naar de specs. Ik ga geloof ik alleen over als de camera een goede bump krijgt en er verder nog bruikbaar spul in zit. Anders koop ik de 11.
Ik blijf het verder wel jammer vinden dat Apple wat steken laat vallen, her en der. Ik gebruik mijn iPhone voor het maken van filmpjes (home movies, maar toch). Maar als je stereo wilt filmen moet je Apple's app gebruiken. Film je in Filmic dan is je geluid dus mono. Ik ben niet pro genoeg om een dure mic te kopen voor op de Lightning poort.
De Tof (LiDAR) sensor is ook wat mij het meeste interesseert vanwege de AR verbetering. Jammer alleen dat deze enkel op de grotere modellen te krijgen is. Heb het liefst het X(S) 5,8" formaat wat nu helemaal verdwenen is. Was relatief smal waardoor het makkelijk in de hand ligt. De 5,4" zou nu dan kunnen, maar geen Tof helaas.

Misschien toch maar even afwachten of deze volgend jaar in een kleiner formaat gepropt gaat worden als de nieuwigheid er een beetje af is O-)
De 749 dollar voor de iPhone 12 Max zal hier dus waarschijnlijk 900 euro gaan worden?
Aangezien Europa altijd flink meer betaald dan Amerika, ondanks de wisselkoers die voor ons gunstiger zou moeten zijn?
Amerikaanse prijzen zijn bijna altijd zonder BTW. Tel er 21% bij op en je komt meer in de richting.
+ 21 BTW omgerekend naar euro's is nog steeds zo'n 749 euro.
Dus niet het verschil dat Apple ons laat betalen als Europeanen.
Buiten dat de belasting vaak lager is dan 21% in veel staten.
Zie daar de prijs van het hele consumentenrecht systeem wat wij in de EU "genieten" :)
Ach sommige dingen zijn een paar tientjes duurder, lekker belangrijk als je toch al een telefoon van 1000+ euro koopt.

Dat is het mij wel waard om als consument zo hier en daar ook wat rechten te hebben.
Precies, mij maakt het ook niet uit maar het is wel elke keer weer een hot item in de reacties onder dit soort berichten. Verder dan de prijs wordt er dan helaas vrijwel zelden gekeken.
Ah ok ik werd op t verkeerde been gezet doordat je genieten tussen aanhalingstekens hebt staan.
Het staat op ~6.5% voor mijn zip code in San Diego, Californië. In de andere states wijkt het niet al te veel af. Bij sommigen ligt de sales tax hoger en/of lager. Ik ben voor mijn werk veelal in San Diego en koop dan traditioneel altijd mijn iPhones in San Diego. Scheelt toch wat geld ;)

[Reactie gewijzigd door thesinsher op 1 september 2020 10:16]

Amerikaanse prijzen zijn zonder sales tax. Dat is niet hetzelfde als BTW.
Wow, 75 miljoen modellen, ik dacht dat we al keuzestress genoeg hadden. En dan verwachten ze ook nog van elk model een aantal te verkopen.
:D .. Ik was dus niet de enige die dat zo las. @arnoudwokke Je doelt op aantallen volgens mij ;)

[Reactie gewijzigd door Falcon op 1 september 2020 09:48]

Elk exemplaar is uniek en heeft een eigen karakter [/zweverigemodus]

Thanks, aangepast :)
iPhone model 74999999 heeft meer RAM.
Met zo'n artikel dat begint met het grote aantal dat gemaakt gaat worden zou ik ook wel eens per model willen zien hoeveel het er worden.

Is de vraag naar grote toestellen echt zo groot? Of worden er nog veel kleinere toestellen gemaakt?

Daarnaast: het kleinste toestel heeft de 'standaard' naam. Dat het grootste toestel 'max' heet kan ik wel begrijpen maar professioneel zou ik juist een kleiner toestel willen hebben (maar dan wel met de zelfde spec's). Net zoals bij de (wintel) laptops: daar zijn het juist de kleinere modellen die meer door het hogere personeel worden gebruikt en meer van luxere materialen worden gemaakt en gevuld met betere spec's.
Hoe meer detail je in nieuws gaat stoppen dat op geruchten is gebaseerd, hoe groter de kans wordt dat het niet meer klopt....
Ik mis de iPhone 12 mini in het overzicht. Of is deze geschrapt? Op het plaatje, wellicht officieus, zijn ook 5 verschillende modellen te zien.
De mini is de 12. Specs uit de geruchten van de mini komen exact overeen.

Als je een kleinere iPhone wil is er de SE.
Ook werkt de fabrikant volgens het financieel persbureau aan een nieuwe Apple TV, waarvan de afstandsbediening een 'Find My iPhone'-achtige functie heeft om hem te lokaliseren in de eigen woonkamer
Dat zou zo handig zijn! Ik gebruik nu vaak mijn telefoon omdat ik de afstandsbediening niet kan vinden. Zou leuk zijn als die afstandsbediening ook zal werken op de huidige generatie Apple TV


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True