Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: iPhone 12 en Pro verschijnen in oktober, mini en Pro Max in november

De hele vermeende iPhone 12-line-up die Apple naar verwachting volgende week dinsdag gaat aankondigen, is online gezet op het Chinese Weibo. Als het gerucht klopt, zijn de iPhone 12 en 12 Pro eind oktober verkrijgbaar en de iPhone 12 mini en 12 Pro Max half november.

Apple neemt vanaf 16 oktober preorders aan voor de iPhone 12 en iPhone 12 Pro en die zijn dan vanaf 23 oktober verkrijgbaar, gaat het gerucht. De iPhone 12 mini is vanaf 6 november te bestellen en Apple start de levering op 13 november. De iPhone 12 Pro Max komt als laatste uit: de preorderdatum is 13 november en de verkrijgbaarheid volgt op 20 november. Dat claimt gebruiker Kang op Weibo. De informatie is op Twitter gezet door Ice Universe, die erop wijst dat Kang zich een betrouwbare bron heeft getoond. Bij AppleTrack heeft Kang een betrouwbaarheidsscore van 97,8 procent. De bron meldde onder andere de prijzen van de iPhone SE en de iPad Air correct.

De specificaties en prijzen waar het Weibo-bericht over spreekt, komen verder overeen met die van eerdere geruchten. Volgens MacRumors krijgen de vier iPhone 12-modellen een oledscherm dat is afgewerkt met gehard glas, waarnaar met de term 'Ceramic Shield' verwezen wordt.

De nieuwe iPhones zouden video met Dolby Vision kunnen opnemen en 5G ondersteunen, al zouden alleen de Amerikaanse modellen ook hoge mmWave-frequenties ondersteunen. De toestellen zouden kunnen schakelen tussen 4G en 5G om energie te besparen, iets wat Apple 'Smart Data Mode' zou gaan noemen.

Verder noemt het bericht de komst van magnetisch bevestigde laadaccessoires, een MagSafe-hoesje en de draadloze MagSafe- en MagSafe Duo-laders. Ook de komst van de HomePod Mini wordt genoemd, maar over AirTags en de AirPods Studio-koptelefoon noemt Kang niets. Volgens Jon Prosser zijn de AirTags uitgesteld tot maart 2021. Apple houdt op dinsdagavond 13 oktober om 19.00 uur een evenement en de verwachting is dat het bedrijf dan in ieder geval de iPhone 12-modellen aankondigt.

Model iPhone 12 mini (5,4") iPhone 12 (6,1") iPhone 12 Pro (6,1") iPhone 12 Pro Max (6,7")
Prijs $ 699 $ 799 $ 999 $ 1099
Camera dual lens (f/1.6) dual lens (f/1.6) triple lens (LiDAR + groothoeklens, f/1.6, 52mm telelens, 4x 'optische zoom') triple lens (LiDAR + groothoeklens, f/1.6, 65mm telelens, 5x 'optische zoom')
Opslag 64GB/128GB/256GB 64GB/128GB/256GB 128GB/256GB/512GB 128GB/256GB/512GB
Kleuren Zwart, wit, rood, blauw, groen Zwart, wit, rood, blauw, groen Goud, zilver, grijs, blauw Goud, zilver, grijs, blauw
Preorderdatum 6/7 november 16/17 oktober 16/17 oktober 13/14 november
Beschikbaarheid 13/14 november 23/24 oktober 23/24 oktober 20/21 november

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

09-10-2020 • 16:05

122 Linkedin

Submitter: juliank

Reacties (122)

Wijzig sortering
Apple die vraagt steeds meer voor minder... Iphones met goedkope LCD's en mindere oled-schermen van BOE en LG ipv Samsung, 60HZ ipv 120hz wat belachelijk is al je je bedenkt dat er tegenwoordig toestellen zijn vanaf 199 euro die wel een gewoon 120hz LCD scherm hebben en om het milieu te ontlasten krijg je er ook geen adapter meer bij en daar mag je natuurlijk niet over klagen, maar prijs verlagen, nou vergeet het maar. Zolang Apple geen stapje terug wil en een beurswaarde van 4 biljoen nastreven om de aandeelhouders tevreden te houden dan zie ik deze trend nog ff verder gaan.
Dat klopt echter niet meer hoor. 4 jaar geleden wel. Nu niet meer. 4 jaar geleden had Apple over enkele maanden tijd al hun producten duurder gemaakt. Daarna kwam de iPhone X, de eerste iPhone boven de 1000 euro. Maar deze was ineens pakken beter dan de vorige flagship. Het jaar erna kwamen ze met de iPhone XR die een pak goedkoper was met slechts enkele details die minder goed waren dan de flagship. Het jaar erna kregen we de iPhone 11 tegen dezelfde prijs als de iPhone 8 die veel kleiner en goedkoper was om te maken.

Hierna kwamen ze met de iPhone SE, een belachelijk goed toestel voor een zeer schappelijke prijs. Is er een smartphone die sneller is dan de iPhone SE behalve de andere iPhones? Is er een smartphone die even lang updates krijgt dan een iPhone?

Hiernaast hebben ze dan nog een goedkopere MacBook Air voorgesteld. Anderhalf jaar later maakten ze deze nog goedkoper en kreeg deze meer opslag.

En dan hebben ze nog de goedkopere iPad in het leven geroepen met de iPad 5, 6, 7 en 8.

En recent hebben ze dan de Apple Watch SE aangekondigd, met minder features weliswaar maar met hetgeen je krijgt voor de prijs van 299€ is dat wel zeer goedkoop. Zeker als je ziet dat de Apple Watch onevenaard is in de smartwatchmarkt.

En als je de prijzen van accessoires in het oog houdt, hebben ze ook de prijzen hiervan doen zakken.

Dus ik ben het helemaal niet met je eens. Ze hebben in de voorbije 4 jaar veel goeds gedaan m.b.t. kostprijs.
Hiernaast hebben ze dan nog een goedkopere MacBook Air voorgesteld. Anderhalf jaar later maakten ze deze nog goedkoper en kreeg deze meer opslag.
1200 euro voor een 1.1GHz dual core i3 processor met 8GB ram en 256GB opslag. Daarnaast is de koeling van dat ding door Apple zo slecht gemaakt (De fan blaast niet op de heatsink en de heatsink maakt geen contact met de CPU), dat de trage goedkope dual core nog slechter presteert dan zou moeten. Dat de koeling slecht is is overigens geen discussie, noch is het een onvermijdelijk gevolg van de form factor die apple koos: als je zelf wat thermal pads toevoegt zodat de warmte wel afgevoerd wordt ipv vast zit, dan thortelt hij veel minder, en verhoogt de score in cinebench met 15%.

Voor 50€ minder heb je bijvoorbeeld de Lenovo Slim 7 met 8 cores, 16GB ram en 1TB opslag, bekroond met een 9/10 door tweakers (dus je kan niet gaan zeggen dat het een laptop is met goede specs maar slechte afwerking).

Sorry, ik vind het 'apple is te duur' verhaal ook niet altijd kloppen, maar de macbook air is wel het allerslechtste voorbeeld dat je kan geven

[Reactie gewijzigd door kiang op 12 oktober 2020 10:44]

De MacBook Air is niet gemaakt om snelle renders te kunnen maken, zware games op te spelen of om zware videobewerking op te doen. De MacBook Air is er voor studenten, journalisten en de overgrote meerderheid mensen die een laptop wilt voor de gewoonste taken. En als je een laptop wilt van goede kwaliteit, betaal je zoals bij elk product van Apple, een premium.

Ik heb hier nog mijn MacBook Air van 2014 liggen. Deze had ik gekocht omdat ik toen nog studeerde en ik in mijn laatste anderhalf jaar op kot slechts nog 2 keer per week naar de campus moest. Ik had dus geen kot gehuurd en moest 2 keer per week met de trein op en af. En ik weigerde mijn 17" MacBook Pro mee te sleuren en kocht dus de goedkoopste versie van de 13" early 2014 MacBook Air maar wel met 8GB RAM. Je moet weten dat ik hiermee zonder probleem ArchiCAD op kon draaien samen met Safari, Photoshop en Spotify? En dan nog even renderen in ArchiCAD ook nog...
En deze MacBook Air ligt hier nu nog steeds en werkt perfect.

Ik heb het absoluut oneens over je inschatting van de MacBook Air 2020. Ik heb dit model gekocht begin dit jaar omdat ik wist dat een nieuwe zou komen en ik al eventjes een nieuwe wou kopen. Deze presteert fantastisch en ik kan er nog veel meer mee doen als met mijn 2014 model. Het interesseert mee geen klets als het 15% minder goed presteert want wat merk ik? De batterijduur is heel erg lang, het is super draabaar, wordt nooit echt warm, heeft een fantastisch scherm en is van uitmuntende kwaliteit.

Je kan altijd iets van een ander merk voor een vergelijkbare prijs vinden op de markt, maar het is wel niet van dezelfde kwaliteit hoor, dat is alvast mijn mening. Ik vind het voorbeeld dat je gaf leuk maar uiteindelijk zijn deze specs, op de opslag na, zo goed als waardeloos want het doelpubliek van de MacBook Air zijn niet mensen die zulke specs nodig hebben. Ik had 8gb ram en het werkte gewoonweg perfect terwijl ik al pro software erop draaide en zware projecten van 400-600mb dus het werkte gewoon perfect voor het doelpubliek van de MacBook Air.

Ik vind de MacBook Air 2020 samen met de iPad 8th gen en iPhone SE de Apple producten die de hoogste waarden hebben.
Ik geloof best dat je er tevreden mee bent (gelukkig maar, een product van over de duizend euro), maar sorry, je reageert nu echt als een iemand die feiten en cijfers ontkent
En als je een laptop wilt van goede kwaliteit, betaal je zoals bij elk product van Apple, een premium.
Daarom dat ik ook een goede laptop (wederom: 9/10 in de review) aanhaal, die zit eveneens in eht premium segment. Ik had ook laptops 600 euro laptops kunnen aanhalen: die hebben ook zen2 chips met 6 cores die de macbook totaal de grond inboren, hebben ook een batterijduur die veel beter is, en dat met 16GB ram en 500 GB ssd. maar in die prijsklasse lever je in qua bouwkwaliteit, dus dat moet je niet vergelijken.
De slim 7 echter? dat is een premium laptop (metalen behuizing, infrarood camera met gezichtsherkenning, degelijke IO, 95W charging, glazen trackpad, etc), en daar betaal je voor.
Het interesseert mee geen klets als het 15% minder goed presteert
15% performance kan worden toegevoegd met een stukje thermal pads van een paar eurocent. Simpelweg zeggen 'maar ik wil die performance niet' slaat nergens op. Ik heb het hier over een aanpassing die apple perfect kon doen zonder aanpassing in het design of in de kosten, die ervoor zorgt dat de chip sneller werkt en een langere levensduur heeft door de betere koeling. maar die apple niet doet. Het slaat nergens op dat dit product met zo'n fout verkocht wordt.
De batterijduur is heel erg lang
Uit reviews blijkt dat die simpelweg ok maar niet uizonderlijk is. Zen2 laptops doen stuk voor stuk beter met 2-4 keer betere performance.
het is super draabaar
De Lenovo Slim 7 met een 14inch scherm die ik noemde is 16mm breder, 5mm minder diep, en 2mm dunner, en dat met een groter scherm en voor 100g meer. persoonlijk vind ik dat "even groot", maar als je echt compact wilt zijn er van lenovo ook 13 inch yoga en ideabook modellen met Zen2 cpus die op alle vlakken draagbaarder zijn dan de macbook air (en wederom met een groter scherm).
Op dat vlak zie ik de macbook air dus ook niet als een uitzonderlijk product.
wordt nooit echt warm
Dat is simpelweg niet waar, de CPU wordt bij de minste belasting 100 graden, wat niet enkel zorgt voor throteling maar op langere termijn de levensduur van de chip aantast. Dit is een erg wijdverspreid en bekend feitje.
uiteindelijk zijn deze specs, op de opslag na, zo goed als waardeloos want het doelpubliek van de MacBook Air zijn niet mensen die zulke specs nodig hebben
Je hebt zeker een punt (meer beter is niet altijd nodig), maar de basis macbook air met 2 cores en 8GB ram? Dat is simpelweg niet meer toereikend voor een toestel van die prijs. Zelfs als je negeert dat die dual core het al moeilijk heeft op bepaalde webpagina's, dan nog moet je niet enkel kijken naar hoe het toestel nu presteert, maar ook nadenken over hoe goed hij is over 4-5 jaar. Persoonlijk wil ik het laatste jaar dat ik een laptop gebruik niet constant zitten vloeken dat alles traag is (en dat was bij mij dus wel het geval bij mijn dual core Macbook pro).
Daarom is tegenwoordig, ook voor lichte gebruikers, imo 4 cores het absolute minimum. En met Zen2 laptops, waar de meerprijs voor 6 tov 4 cores meestal maar 50€ is, zou ik zelfs mijn oma die enkel wat in de browser en skype zit, die 6 cores aanraden. En voor gewone gebruikers (dus wat meer dan de klass oma, maar ook geen zware gebruiker) zou ik tegenwoordig 16GB aanraden. Wederom: misschien niet NU nodig, maar over 4 jaar? Zeker wel.


Ik vind het overigens opvallend dat je terecht de ijzerstekre performance van de iPhoneSE aanhaalt, maar wanneer het over de zwakker underpowered macbook air 2020 gaat, dan vind je plots dat performance niet belangrijk is :+ Sorry, maar daar moet ik om lachen :)

[Reactie gewijzigd door kiang op 12 oktober 2020 12:54]

Klopt dat wel? Ik weet nog dat de X uitkwam, een van de eerste telefoons boven de 1000 of zelfs 1100 euro.

Maar je ziet toch ook wel een shift naar 'midden' segment (met hele grote aanhalingstekens) door Apple met die 12 mini bijv.

Voor de duurdere modellen heb ik het idee dat de prijzen wel redelijk stabiel blijven.
Dat ze tegenwoordig een telefoon met een beeldschermgrootte van 5.4" mini noemen... Wanneer komen ze nou weer met een 4" scherm ofzo? Dat past veel makkelijker in je broekzak en kan je ook met kleine handjes gewoon normaal bedienen.
Dat ze tegenwoordig een telefoon met een beeldschermgrootte van 5.4" mini noemen... Wanneer komen ze nou weer met een 4" scherm ofzo? Dat past veel makkelijker in je broekzak en kan je ook met kleine handjes gewoon normaal bedienen.
Ik weet niet of je de veranderingen in smartphoneland de laatste jaren hebt meegekregen, maar de schermranden zijn behoorlijk klein geworden tegenwoordig.

Gaan we de 'geruchten' van de 12 mini vergelijken met de iphone 5s (4"), dan komen we tot volgende vergelijking:

12 mini : 131 x 64 mm
5s (4") : 123,8 x 58,6 mm

Het verschil is ongeveer 7,2 mm hoger en 5,4 mm breder. Als je het wil vergelijken met bijvoorbeeld de iphone 11 pro max: 158 x 77,8 mm

Ik denk dat dit toch wel doenbaar is? De tijd van kleine smartphones ligt ondertussen ver achter ons, al begrijp ik wel de vraag naar dergelijke toestellen. Gelukkig hebben veel toestellen een functie waarmee je het scherm naar beneden 'trekt' zodat je er toch aan kan.
De 5S werd gezien als groot toen deze uit kwam, de iPhone 4 was toen nog een 'standaard' formaat:
115.2 mm (4.54 in) H
58.6 mm (2.31 in) W
9.3 mm (0.37 in) D

Een verschil van 7mm in H is significant te noemen, 5mm in B ook. Het vreemde was dat de 5S lichter was dan de 4, maar dat kwam door gebruikte materialen en dikte van de smartphone.

Mensen hebben altijd het idee dat groter, beter is. Maar we krijgen juist altijd te horen dat groter niet altijd beter is (maar hoe je het gebruikt)...

Ik heb zelf geen kleine handjes, maar merk regelmatig dat ik het 4,7" scherm van de 6 net niet helemaal lekker met m'n duim kan bedienen, dat zal met een 5,4" scherm nog erger zijn... Het toestel zelf kleiner zou ik ook niet slecht vinden, maar ik ben dan ook niet iemand die op zijn iPhone hele films kijkt.
De iPhone 12 mini zit tussen de iPhone 5 en iPhone 6 in, dus kleiner dan de iPhone 6. Ondanks dat het scherm (5,4 inch) groter zal zijn dan de iPhone 6 (4,7 inch) zal het juist fijner in de hand liggen. Ik verwacht dat bedienen met de duim niet moeilijker zal zijn dan bij de iPhone 6, wellicht zelfs makkelijker, homeknop zit niet in de weg.
De 5s was een grote iPhone, het was toen (2013) een kleine telefoon (vs galaxy s4, htc one). Net als bij de iPhone 5 (vs lumia 920, galaxy s3).
Het toestel dat vroeger een 4" scherm had, had dusdanig dikke schermranden dat daar in de huidige tijd prima een 5+" scherm in past zonder dat het toestel fysiek daadwerkelijk groter hoeft te worden. Dus of dat nou niet meer mini mag heten en dat vroeger wel geoorloofd was, vraag ik mij af.
Ik heb zelf deze besteld voor naast mijn A70, omdat die soms inderdaad aardig groot is om mee te nemen (bijvoorbeeld tijdens het sporten, of tijdens werk.)
https://www.kickstarter.c...-android-10-4g-smartphone
Daar zit daadwerkelijk een redelijke midrange chip in en kan gewoon alles wat mijn grotere telefoon ook kan, maar dan met een mini schermpje met 800x480 pixels.
De "mini" is evengroot als de 4" SE van eerder door kleinere bezels.
Ligt natuurlijk ook een beetje aan de bezel.
Tot ik een XS Max was ik ook groot voorstander van de 4" schermpjes. Mijn SE vond ik ideaal, maar eenmaal een XS Max in mn hand: eindelijk drukte ik de juiste letters in (dikke vingers) en minder snel pak ik nu mijn pc of tablet erbij als het te klein werd. Groter Oled scherm is rustiger voor mijn ogen. Oja: mn XS Max past ook gewoon in mn broekzak. Misschien is 4" tegenwoordig micro 8-)
Ik krijg de oude iPhone SE nauwelijks in mijn broekzak, want die vrouwenbroekzakken zijn belachelijk klein. Grote schermen zijn een hel om op te tikken als je geen megahanden hebt en eenhandig op tikt: je kan gewoon niet bij de andere zijkant, en je telefoon ligt sowieso niet goed in je hand waardoor die sneller valt 😅. Ik denk dat de mini wel een mooie compromis is, 4 inch is wel klein om dingen op te zien, maar die max is weer te groot voor de meeste mensen om lekker vast te kunnen houden. Op 5.4 inch kun je alles nog mooi zien en door de dunne randen en de schermverhousing is het toestel niet heel breed en lang. Ik snap dat een groot toestel wel lekker kan zijn, maar niet voor iedereen praktisch :). Met dikke vingers kan ik overigens wel goed begrijpen dat het fijn is om een groter toetsenbord te hebben, daar niet van :)

Ik zou zelf echt alleen een grote telefoon willen als ik er filmpjes voor school op moet kijken, maar verder zou ik lekker klein willen, dus voor dat eerste kan ik net zo goed mijn tablet of laptop pakken. En soms bij het lezen van lange teksteb
Aan de ene kant snap ik waar je vandaag komt, maar vergeet niet dat telefoons tegenwoordig edge to edge zijn qua scherm. Dus het formaat van de telefoon zelf zal wel kleiner zijn, Iets zoals de SE 2020/5s verwacht ik.
Hij is in afmetingen ongeveer even groot als de iPhone 7/8/SE2 dus dat is best een handzaam formaat.
Het verschil is dat de iPhone 12 Mini een edge-to-edge scherm krijgt en ze dus een 5,4" scherm ipv 4,7" in een even groot toestel kunnen stoppen.
In verhouden tot andere toestellen is het inderdaad een mini dus ik weet niet wat je nu loopt te klagen?
Bessy Turf is ook minder dik dan Billy Turf, maar je zou haar ook niet 'mini' Turf noemen...
Als kleine vrouwtjes van 1,50m de grote phablets
in hun achterzak kunnen steken kunnen echte
mannen wel een 5incher aan hoor komop.
Vrouw van 1m84 hier met een telefoon van 6.1 inch die regelmatig uit mijn achterzak valt als ik ga zitten 😂. Zo werkt dat niet. Kleiner is beter als het om opbergen gaat, voor iedereen.
Ik loop ook nog steeds met een SE, de oude. Gebruik voor wat serieuzer werk/surfen/games de laptop/tablet/desktop.
Ik ken ook mensen die hun telefoon voor alles gebruiken, dan kan ik me het nut van een groter scherm goed voorstellen, maar voor erbij, hoe kleiner hoe beter.
Wat helaas ook praktisch bevestigd is, is dat ze iPhone dit jaar nog steeds geen hoge refresh rate krijgt. De schermen zijn allemaal OLED, maar nog steeds gewoon 60Hz.

Daarnaast weigert Apple ook nog altijd om Touch ID terug te brengen, terwijl daar nog altijd veel vraag naar is en zeker in tijden met mondkapjes dit een gewenste eigenschap zou zijn. Ze hebben nog altijd dikke bezels, een notch, geen USB-C. Touch ID is zoals gezegd nog altijd niet terug, 3D-touch blijft verwijderd.

Het is gewoon een iets anders design (hoekiger in plaats van afgerond), iets snellere processor, iets betere camera's, en natuurlijk 5G waar volgens mij bar weinig mensen op zitten te wachten of in ieder geval niet weten wat ze er precies mee moeten.
Wat helaas ook praktisch bevestigd is, is dat ze iPhone dit jaar nog steeds geen hoge refresh rate krijgt. De schermen zijn allemaal OLED, maar nog steeds gewoon 60Hz.
Volgens de geruchten beschikt de iphone wel over schermen die hogere refreshrates aankunnen, maar waren de aanstuurmodules niet goed leverbaar waardoor dit uiteindelijk geschrapt is. Het is niet dat men het niet wilt, want de iPad pro's hebben het al.
Daarnaast weigert Apple ook nog altijd om Touch ID terug te brengen, terwijl daar nog altijd veel vraag naar is en zeker in tijden met mondkapjes dit een gewenste eigenschap zou zijn. Ze hebben nog altijd dikke bezels, een notch, geen USB-C. Touch ID is zoals gezegd nog altijd niet terug, 3D-touch blijft verwijderd.
Altijd als ik iets lees over Touch ID, komt het er vaak op neer dat mensen 'meer tevreden' zijn van FaceID. Of er dus nog veel vraag is naar TouchID kan ik daar niet uit afleiden. Daarbij is er bij het woord 'veel' in deze context ook geen juiste waarde op te plakken. Voor de rest lijkt het me nog geen issue. FaceID zit in de notch, dikke bezels is verwaarloosbaar als je andere smartphones ziet. Tenslotte doet het merendeel er een hoesje om heen. Nóg dikkere bezels?
Het is gewoon een iets anders design (hoekiger in plaats van afgerond), iets snellere processor, iets betere camera's, en natuurlijk 5G waar volgens mij bar weinig mensen op zitten te wachten of in ieder geval niet weten wat ze er precies mee moeten.
Tja, welke vernieuwingen of innovaties verwacht je nog? Het is toch meer dan logisch dat men jaarlijks een nieuw toestel uitbrengt met nieuwere specificaties die allemaal iets beter zijn? Of ga je moeten wachten tot we weer iets innovatiefs hebben gevonden alvorens een nieuwe smartphone uit te brengen, en ondertussen met de 'oude' hardeware te blijven rondlopen?

Niemand zit te wachten op 5G? Uhm... Een iPhone gaat lang mee en krijgt gemiddeld 5 jaar of meer support van Apple. Over 3 jaar is 5G toch wel zeker de standaard, dus dan moet je telefoon toch nog mee kunnen? Of moeten we wachten met het uitbrengen van 5G smartphones tot 5G een standaard is. Dan wacht men met 5G uit te rollen tot er meer 5G-devices beschikbaar zijn. En dan wachten fabrikanten met het uitbrengen van 5G-device stot er meer 5G dekking is, waarop providers weer wachten ... De cirkel, snap je? :?

Je laatste stukje verbaast me echt compleet. Ze weten niet wat ze er mee moeten? :? Ze moeten er helemaal niks mee. De smarthone kiest zelf de beste verbinding. De eindgebruiker wilt gewoon dat er een internetverbinding is, of dat via 3G, 4G of 5G is, dat maakt niets uit voor veel gebruikers. Zij moeten er dus helemaal niks mee maar de smartphone zelf wel, en die is klaar voor toekomstige verbindingsmogelijkheden. Natuurlijk vinden wij Tweakers het wel prettiger om momenteel 4G-verbinding te hebben dan een 3G- verbinding.

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 9 oktober 2020 16:51]

Volgens de geruchten beschikt de iphone wel over schermen die hogere refreshrates aankunnen, maar waren de aanstuurmodules niet goed leverbaar waardoor dit uiteindelijk geschrapt is. Het is niet dat men het niet wilt, want de iPad pro's hebben het al
Dat geloof je zelf toch niet? Als Apple iets wil hebben dan bestaat er niet zoiets als onvoldoende voorraad van een bepaald onderdeel dat is onzin. Met die 100en miljarden cash is apple instaat om bergen te verzetten, niks is onmogelijk. Apple die wil simpelweg meer voor minder. Goedkope LCD's oled schermen van BOE en LG en lage refreshrates, die 5w adapter die ze bij de vorige iphone leverden dat was echt een grove belediging voor de iphone gebruikers, maar gelukkig krijg je dat prulletje er niet meer bij, zogenaamd milieu te ontlasten. LOL
Altijd als ik iets lees over Touch ID, komt het er vaak op neer dat mensen 'meer tevreden' zijn van FaceID. Of er dus nog veel vraag is naar TouchID kan ik daar niet uit afleiden. Daarbij is er bij het woord 'veel' in deze context ook geen juiste waarde op te plakken. Voor de rest lijkt het me nog geen issue. FaceID zit in de notch, dikke bezels is verwaarloosbaar als je andere smartphones ziet. Tenslotte doet het merendeel er een hoesje om heen. Nóg dikkere bezels?
Dat je tevreden bent over één ontgrendeloptie, dat wil nog niet zeggen dat een tweede optie niet welkom is, want beide hebben hun voor- en nadelen. Gezien de hoofdprijs die je voor Iphone betaald mag je dat ook wel verwachten.

Verder het design houdt apple ook graag jaren onveranderd niet omdat ze geen creatieve mensen in huis hebben, maar simpelweg om de kosten laag te houden en de winst jaar in jaar uit op te jagen.

[Reactie gewijzigd door choi99 op 9 oktober 2020 20:57]

Dat geloof je zelf toch niet? Als Apple iets wil hebben dan bestaat er niet zoiets als onvoldoende voorraad van een bepaald onderdeel dat is onzin. Met die 100en miljarden cash is apple instaat om bergen te verzetten, niks is onmogelijk. Apple die wil simpelweg meer voor minder. Goedkope LCD's oled schermen van BOE en LG en lage refreshrates, die 5w adapter die ze bij de vorige iphone leverden dat was echt een grove belediging voor de iphone gebruikers, maar gelukkig krijg je dat prulletje er niet meer bij, zogenaamd milieu te ontlasten. LOL
Als Apple alles met zijn cash zou kunnen bereiken. Waarom zijn dan de iPhones niet voorgesteld in september, zoals dat gewoonlijk gaat? :?

Goedkope schermen? Informeer je even, dan weet je dat Apple meestal de beste lading aan schermen kan opkopen en dat de 'mindere' batches van schermen (met hogere failure rate) verkocht worden aan kleinere fabrikanten. Dat ze willen besparen op bijvoorbeeld een adapter, dat kan wel zijn. Maar ze leveren het product wel kwalitatief af.
Dat je tevreden bent over één ontgrendeloptie, dat wil nog niet zeggen dat een tweede optie niet welkom is, want beide hebben hun voor- en nadelen. Gezien de hoofdprijs die je voor Iphone betaald mag je dat ook wel verwachten.
Ja, ik ben helemaal akkoord met met een 2e optie, dat zou inderdaad fijn zijn als je de keuze zou hebben.

Echter, 'gezien de hoofdprijs die je voor je iphone betaalt, mag je dat ook verwachten? Uhm, nee. Als jij betaalt voor een telefoon waarvan je op voorhand weet wat je koopt (wat eigenlijk altijd zo is), dan kan je dat niet verwachten. Je wist namelijk wat je kocht en je bent akkoord met de huidige configuratie (kort gezegd natuurlijk). Als je meer verwacht, koop je toch wat anders?

Je kan van het toestel zelf meer verwachten, maar dan sla je het ook gewoon over.
Verder het design houdt apple ook graag jaren onveranderd niet omdat ze geen creatieve mensen in huis hebben, maar simpelweg om de kosten laag te houden en de winst jaar in jaar uit op te jagen.
Ja, klopt wel ergens. Een bestaand design, en met als beste voorbeeld de iPhone SE 2020, zorgt ervoor dat je niet nog eens je geld moet steken in een volledige nieuwe ontwerp. Maar, moet je ook rekening mee houden vind ik, het feit dat Apple bijvoorbeeld geen vingerafdrukscanner achter het scherm heeft geïmplementeerd, het feit dat Apple nog met een notch werkt voor het herbergen van de FaceID, speaker en frontcamera... Daar zit een reden achter. En die reden is simpel.

Apple is niet altijd eerste met een bepaalde feature te implementeren. Maar als ze het doen, dan weet je wel dat het ook gewoon goed werkt. De afgelopen jaren zag je een race in het uitbrengen van bepaalde features. De ene al wat beter / slechter geïmplementeerd dan de andere. Mensen bekijken (én bestempelen) het dan graag als 'Apple heeft dat gekopiëerd van <BEDRIJF X>'. Maar eigenlijk hebben ze het gewoon vaak beter gedaan. En zolang het niet goed (of zelfs beter) werkt, houdt Apple het liever achterwege. En begrijpelijk, want wie wil nu zoveel geld neertellen voor een telefoon met vele 'alpha/beta features' die maar half werken? En daar kan ik ze alleen maar gelijk in geven.

En dat is een reden geweest waarom ik uiteindelijk, na veel tegenhouden, toch ben overgeschakeld van Android naar iOS. Er was altijd wel iets dat niet goed werkte, of een 'net niet dat' gehalte had. Maar met mijn 11 Pro Max heb ik tot nu toe nog geen problemen ervaren en voldoet het prima voor mij.

Maar je weet op voorhand wat je krijgt voor je geld. Als je er niet meer akkoord bent, koop je het niet. Ik ben hier niet om Apple te verdedigen en andere fabrikanten af te breken. Maar dit zijn vaststellingen aangevuld met een eigen ervaring van beide kanten.
Vwb het gebrek aan 120HZ kan je gelijk hebben, maar dat boeit consumenten niks.
Links en rechts bied iedere andere fabrikant het wel aan en die verkopen samen een veelvoud aan toestellen. Kortom, het kan gewoon.

De bezels rondome zijn dik te noemen als je naar een iphone kijkt. Vooral de XR en de 11 hebben best dikke bezelf voor 2020 en straks 2021.

Innovatie ? Wat dacht van gewoon eens de UsbC port te introduceren, je ziet ze wel op iedere Apple computer en nu ook op diverse Ipad modellen.
Het was de port van de toekomst volgens Apple. Lightning is hopeloos verouderd en heeft duidelijk zijn beperkingen.
Het verhaal van Touch ID is niet zo gek en de consument dus KEUZE te geven (iets wat Apple niet echt kent). Dus FaceID in combo met fingerprint (indisplay of powerbutton).
Beiden technieken zijn bewezen en het combineren is echt niet moeilijk maar geeft wel de ultieme oplossing.
Het high refreshrate scherm is ook een gewilde optie en wat te denken aan echte fast charging ipv die trage 18W charging die vandaag de dag niet meer snel te noemen is.
Wat te denken van het streamen naar 2x bluetooth audio device (2x headset bijv.) en zo zijn er nog wel een paar zaken.
En ja, 5G is idd een ding want je koopt doorgaans geen toestel voor slechts de komende 6 maanden, en je wilt er dus lang mee doen. 5G is anno 2020 dus een must !
Vwb het gebrek aan 120HZ kan je gelijk hebben, maar dat boeit consumenten niks.
Links en rechts bied iedere andere fabrikant het wel aan en die verkopen samen een veelvoud aan toestellen. Kortom, het kan gewoon.
Enige mensen die weten wat 120Hz betekend zijn tweakers. En dat clubje is wereldwijd gelukkig erg klein.
De bezels rondome zijn dik te noemen als je naar een iphone kijkt. Vooral de XR en de 11 hebben best dikke bezelf voor 2020 en straks 2021.
Interesseert de gemiddelde consument dus ook niks. Die kopen allemaal telefoons met een Kin van hier tot Tokyo en terug. Again. Dit is t groepje tweakers die hier altijd over vallen. Het zijn ook vooral tweakers die super high end telefoons hebben. De rest heeft gewoon betaalbare telefoons die allemaal ook nog steeds dikke kin of forehead of "dikke" bezels hebben.
Het verhaal van Touch ID is niet zo gek en de consument dus KEUZE te geven (iets wat Apple niet echt kent). Dus FaceID in combo met fingerprint (indisplay of powerbutton).
Beiden technieken zijn bewezen en het combineren is echt niet moeilijk maar geeft wel de ultieme oplossing.
Ik heb bij andere fabrikanten toch ook geen keuze tussen een VEILIGE FaceID oplossing en een TouchID oplossing? Veel "FaceID" alternatieven op Android worden zelfs door Android fabrikanten zelf ontraden omdat ze niet veilig zijn.
Het high refreshrate scherm is ook een gewilde optie en wat te denken aan echte fast charging ipv die trage 18W charging die vandaag de dag niet meer snel te noemen is.
Met hoe goed telefoons tegenwoordig zijn in energiebeheer is dit niet eens zn groot issue naar mijn mening. Maarja ik heb mn telefoon niet 24/7 voor mn neus dus misschien is dat het verschil.
En ja, 5G is idd een ding want je koopt doorgaans geen toestel voor slechts de komende 6 maanden, en je wilt er dus lang mee doen. 5G is anno 2020 dus een must !
Mwa 5G heeft wereldwijd maar een coverage van 20 procent en 4G maar 56 procent. Dus nee 5G is geen must omdat het nog jaren gaat duren voor 5G de meest gebruikte standaard is.
https://www.emerce.nl/nieuws/5g-live-24-landen

[Reactie gewijzigd door Snowfall op 9 oktober 2020 17:43]

Tweakers weten idd wat 120hz is maar leken willen wel het nieuwste hebben als ze een toestel uit mogen kiezen.
Hetzelfde geld voor design en dat is bij de iPhone inmiddels ronduit achterhaald, hoe je het ook wend of keert.
En ja, de gemiddelde consument boeit design echt wel wat, zeker de groep die om het jaar wat nieuws koopt.
De kleine groep is de groep die daadwerkelijk 4 a 5 jaar met een toestel doet, terwijl de massa sneller wisselt en mee gaat met trends.
De verkoopcijfers zeggen wat dat betreft genoeg.

Bij andere consumenten heb je keuze uit verschillende manieren van unlocken. Het boeit de massa niks welke vormen dat zijn want het merendeel is geen Snowden en dus niet neurotisch is qua security.
Maar we hebben het hier over Apple, en doe mij eens 1 valide reden waarom je niet een combi kan hebben tussen Face en Touch ID ... Je betaald er genoeg voor en Touch ID desnoods in het Apple logo achterop is simpel te doen en de ontwikkelingskosten zijn nihil want op Touch gebied is men uitontwikkeld. Maar display Touch is ook nog steeds een optie.

Nogmaals, we praten over Apple en anno bijna 2021 is 5G een must want doorgaans heeft het toestel een hele lange levensduur en half een decennium is geen uitzondering, en dan is 5G echt wel een ding. Binnen nu en 2 jaar is 5G een must want in de Westerse wereld is 5G dan de standaard en laat nu net in die westers wereld Apple goed verkopen.
Heb touch ID aan de zijkant van het toestel, dat is veel gebruikersvriendelijker dan achter- of voorop het toestel.
Voor mij zwz alleen toestellen die ook touch ID hebben. Liefst ad zijkant, zoals m'n Honor 20 Pro.
Heb via werk een iPhone, maar m'n eigen Honor loopt ver voor op gebied van camera techniek en software. Die lightning port blijft shit, kreeg gelukkig bij m'n airpods pro een usb-c naar lightning port waardoor ik eindelijk Apple apparaten aan iedere laptop kan opladen, zelfs aan m'n Chromebook.
Touch aan de zijkant is idd prima, maar dat vraagt natuurlijk om nieuwe research want de knop met Touch op de nieuwste iPad Air 2020 is groter.
Maar hoe het ook zijt, doe zowel faceID als Touch en je hebt de beste oplossingen die er zijn in 1 toestel.

Blijft het grootste struikelblok bij Apple, keuze hebben .... Het is altijd of Dit of Dat.
Tweakers weten idd wat 120hz is maar leken willen wel het nieuwste hebben als ze een toestel uit mogen kiezen.
Als dit echt zo was had iedereen nu een Galaxy Fold 2 gekocht en dat is dus niet zo. Mensen en "leken" willen iets dat werkt en bij hun Budget past. Die houden zich helemaal niet bezig met " Als mijn telefoon maar 120hz heeft" of "Als ik maar kan candy crushen of kan facebooken met 120 FPS".
Hetzelfde geld voor design en dat is bij de iPhone inmiddels ronduit achterhaald, hoe je het ook wend of keert.
Is gewoon een mening. Ik vind iPhones mooier dan bij Samsung Note 20 waar t camera eiland bijna 1 cm Dik is. Design is persoonlijke voorkeur.
En ja, de gemiddelde consument boeit design echt wel wat, zeker de groep die om het jaar wat nieuws koopt.
Als Design dus achterhaald is zou niemand een iPhone kopen of een Telefoon met een Kin of een voorhoofd. En dit is gewoon niet t geval. Verkoop aantallen van mid range telefoons die er niet uitzien spreekt boekdelen.
De kleine groep is de groep die daadwerkelijk 4 a 5 jaar met een toestel doet, terwijl de massa sneller wisselt en mee gaat met trends.
De verkoopcijfers zeggen wat dat betreft genoeg.
Wat zeggen verkoopcijfers? Als we kijken naar verkoopcijfers in de tweedehands markt dan maakt design of oudere telefoons dus niets uit want in de tweedehands markt krijg je voor Apple apparatuur nog steeds een leuke vergoeding terug.
Bij andere consumenten heb je keuze uit verschillende manieren van unlocken. Het boeit de massa niks welke vormen dat zijn want het merendeel is geen Snowden en dus niet neurotisch is qua security.
Oke dus je zegt net dat Apple een keuze moet bieden maar nu interesseert het de massa opeens niet welke vormen er zijn? Dus alleen FaceID is dus wel genoeg want je zegt hier dus dat t de massa niet interesseert.
Maar we hebben het hier over Apple, en doe mij eens 1 valide reden waarom je niet een combi kan hebben tussen Face en Touch ID ... Je betaald er genoeg voor en Touch ID desnoods in het Apple logo achterop is simpel te doen en de ontwikkelingskosten zijn nihil want op Touch gebied is men uitontwikkeld. Maar display Touch is ook nog steeds een optie.
Je zegt net dat het de massa niet interesseert maar vraagt nu om een valide reden waarom er geen Combi op de iPhones zit? je hebt zelf het antwoord al gegeven. Het interesseert het overgrote deel van de massa niet hoe ze unlocken.
Nogmaals, we praten over Apple en anno bijna 2021 is 5G een must want doorgaans heeft het toestel een hele lange levensduur en half een decennium is geen uitzondering, en dan is 5G echt wel een ding. Binnen nu en 2 jaar is 5G een must want in de Westerse wereld is 5G dan de standaard en laat nu net in die westers wereld Apple goed verkopen
5G zou in 2020 al een standaard zijn en de dekking is nog steeds wereldwijd maar 20 procent. Dat 5G de toekomst is is geen discussie, dat ben ik met je eens. Maar ik vind dat zolang de wereldwijde dekking onder de 50% is het niet perse nodig. En "de massa" zoals jij het zegt interesseert het niet zolang ze maar kunnen internetten. De enige die zich druk maken over het gemis van 5G zijn Tweakers.

Dus nee ik vind 5G geen must. Als de iPhone 12 Pro uitkomt ga ik hem sowieso halen. Of er nou wel of geen 5G inzit. Het zijn vooral Android gebruikers die specs belangrijk vinden. Apple gebruikers en "de massa" interesseert dat veel minder.

[Reactie gewijzigd door Snowfall op 9 oktober 2020 19:45]

...

Innovatie ? Wat dacht van gewoon eens de UsbC port te introduceren, je ziet ze wel op iedere Apple computer en nu ook op diverse Ipad modellen.
Het was de port van de toekomst volgens Apple. Lightning is hopeloos verouderd en heeft duidelijk zijn beperkingen.

...
Goh, als ik even eerlijk mag zijn en mijn eigen ervaring mag geven hierover.

Ik ervaar geen nadelen of voordelen door het gebruik van Lightning / USB-C. Ik kreeg gewoon netjes een kabeltje in de doos en dat doet het prima. Eventjes opladen en klaar, voor meer gebruik ik het niet. Opladen gebeurt doorgaans 95% van de tijd 'draadloos'.

Welke nadelen zijn er momenteel aan Lightning ten opzichte van USB-C (die ik door mijn beperkte gebruik van de kabel zelf niet ervaar)? :)
Dus je zegt dat het bedrijf wat meer dan een triljard USD waard is geen onderdeeltjes kon krijgen? Kom op, dat konden ze echt wel. Ze hebben een ander probleem of kiezen ervoor om het om heel andere redenen niet te doen. De meeste klanten weten niet eens dat zoiets bestaat.

Feit blijft: ze hebben het niet op de iPhone, de concurrent al heel erg lang wel.

Touch ID is wel zeker vraag naar. Zelfs binnen de softwareontwikkelteams binnen Apple waar ik mee samenwerk vindt men Face ID verschrikkelijk. Touch ID is veel meer betrouwbaar, sneller, en heeft minder interactiemomenten nodig om het scherm te unlocken.

Dunne bezels + hoesje is nog altijd een dunnere bezel dan dikke bezels + hoesje.

Wat ik verwacht van Apple is niet 2 jaar achter de feiten aanlopen. Het voelt inmiddels als een straf om fan te zijn van Apple, want de (extreem dure) telefoon die je koopt loopt qua features gewoon jarenlang achter op de concurrentie.

Wat ik jammer vind aan 5G is dat Apple dit jaar compleet de focus gaat leggen hierop, en dit gaat gebruiken als hun grote innovatie. Terwijl het niks voorstelt qua hardware, er zit niks innovatiefs aan VANUIT APPLE. Het is een chip die ze inkopen, in de telefoon bouwen, wat software voor schrijven, en klaar.

Het is gemakszucht ten top.

Wat Apple zou moeten doen is juist innovatie brengen. Haal die notch weg, doe aan behind-the-screen Touch ID én behind-the-screen camera's én behind-the-screen Face ID. Wees Apple, bouw een iets grotere batterij in en maak het scherm niet 120Hz maar maak het variabel, tot 240Hz. Zorg ervoor dat de Apple Pencil er goed mee werkt. Zorg ervoor dat je wél USB-C aanbiedt, of misschien de hele connectiepoort verwijderd en 100% voor wireless charging gaat. Zorg voor fast-charging. Biedt uitbreidbare opslag aan, desnoods niet met SD-kaartjes maar een speciaal Apple kaartje met een of ander geniaal design.

IETS. Dit is gewoon oersaai aan het worden, want ze doen niets.
Wat is er in hemelsnaam op je pad gekomen, dat je je zo kan opwinden over een merk waar je vermoedelijk niet eens een product van bezit?

Begrijp me niet verkeerd, sommige punten uit je relaas zijn terechte kritiek. Je bent echter verder van de realiteit verwijdert dan je zelf in de gaten hebt.
Dus je zegt dat het bedrijf wat meer dan een triljard USD waard is geen onderdeeltjes kon krijgen? Kom op, dat konden ze echt wel. Ze hebben een ander probleem of kiezen ervoor om het om heel andere redenen niet te doen. De meeste klanten weten niet eens dat zoiets bestaat.
Allereerst, de marktwaarde van Apple schuurt tegen de 2 biljoen aan. (Een 2 met 12 nullen). Een triljard in het Nederlands is een 1 met 21 nullen. Nogal een verschilletje.

Je gooit daarnaast een hele hoop fabrikanten op 1 hoop. Daarbij ga je voorbij aan het feit dat deze fabrikanten vooral veel goedkopere telefoons verkopen. Deze hebben bijna nooit high refresh rate OLED schermen. Daarnaast hebben ze vaak verschillende schermen en andere chips voor de aansturing. Het is veel makkelijker voor 10 bedrijven om elk 1 miljoen chips te leveren dan voor 1 bedrijf om 10 miljoen chips te leveren.

Het aantal iPhones dat allemaal min of meer dezelfde hardware vereist (anders wordt het namelijk misschien onnodig duurder of introduceer je verschil in prestatie tussen 2 ogenschijnlijk identieke toestellen. Ik noem maar een Exynos, maar ook Apple in het verleden) is tientallen miljoenen. In de high end markt heeft Apple een zeer significant marktaandeel.
Feit blijft: ze hebben het niet op de iPhone, de concurrent al heel erg lang wel.
Ook dit is niet helemaal waar, zo lang is dit nog helemaal niet de norm. Je kunt je ook afvragen wat de meerwaarde is. Net als hogere resoluties dan 1080P, zie je bij hogere refresh rates dat je dan vaak een keuze moet maken tussen performance en accuduur. Het is dus helemaal niet enkel hosanna met dit soort functies. Accuduur is voor veel gebruikers relevant. Het hangt echt van de applicatie of de gebruiker af of high refresh rate zinvoller is dan een langere accuduur. Die hoge resoluties zijn nog minder relevant, als je al 2 telefoons naast elkaar moet vergelijken en er dan nog discussie is over of er verschil zichtbaar is. De gemiddelde apple gebruiker zit helemaal niet op zulke keuzes te wachten.
Touch ID is wel zeker vraag naar. Zelfs binnen de softwareontwikkelteams binnen Apple waar ik mee samenwerk vindt men Face ID verschrikkelijk. Touch ID is veel meer betrouwbaar, sneller, en heeft minder interactiemomenten nodig om het scherm te unlocken.
Toegegeven, FaceID heeft z’n nadelen. Zo is een zonnebril echt een probleem, evenals een mondmasker. Ook kun je niet zonder naar het scherm te kijken ongezien je telefoon unlocken.

Daar staat tegenover dat het juist veel betrouwbaarder is. Ik heb behalve in zojuist genoemde situaties vrijwel nooit een probleem. Zelfs als ik net door de Barber mijn baard van modelletje Taliban naar net dekkende trim heb laten bijwerken herkent hij moeiteloos mijn gezicht, zelfs in het donker.

Veel Android alternatieven voor face unlock zijn lang zo veilig niet. Ik kan de Oneplus 7T van een vriend letterlijk met een foto van hem op mijn iPhone unlocken. Tja, dan kun je ook niet veel anders dan een vingerafdrukscanner inbouwen. En in het donker doet dat het al helemaal niet. Er zijn vast Android modellen die dat wel kunnen, maar die hebben dan zeker iets van een notch, want daar is gewoon IR voor nodig.

Trouwens, FaceID is vele malen veiliger dan TouchID. Veel minder makkelijk te foppen met trucage. Ook beschermt het je notificaties als je telefoon op tafel ligt, want FaceID kan herkennen of je echt actief naar je scherm kijkt.
Dunne bezels + hoesje is nog altijd een dunnere bezel dan dikke bezels + hoesje.
Klopt, maar gezien de verkoopaantallen voor toestellen als de iPhone 8 en de SE 2020, boeit dit voor een groot deel van de consumenten vrij weinig.
ik verwacht van Apple is niet 2 jaar achter de feiten aanlopen. Het voelt inmiddels als een straf om fan te zijn van Apple, want de (extreem dure) telefoon die je koopt loopt qua features gewoon jarenlang achter op de concurrentie.
De tijd dat Apple jaren achterliep op bepaalde features ligt al ver achter ons. Veel van die features waren trouwens gimmicks. Hoewel Apple best wel eens wat sneller een nieuwe trend mag oppikken, valt er ook wel wat te zeggen voor hun huidige aanpak: pas iets implementeren als de techniek rijp. Daarom zie je ook vaak dat (zeker in het begin) TouchID en FaceID veel beter werken dan bij concurrenten. Het heeft jaren geduurd voordat Android telefoons een enigszins fatsoenlijk touchscreen hadden. Dat zat er bij Apple al vanaf de eerste iPhone in 2007 op.

Daarnaast loopt Apple mijlen voor als het op SoC aankomt, terwijl zelfs met mindere hardware ze al veel minder RAM gebruikten en vaak sneller waren in de praktijk.
Wat ik jammer vind aan 5G is dat Apple dit jaar compleet de focus gaat leggen hierop, en dit gaat gebruiken als hun grote innovatie. Terwijl het niks voorstelt qua hardware, er zit niks innovatiefs aan VANUIT APPLE. Het is een chip die ze inkopen, in de telefoon bouwen, wat software voor schrijven, en klaar.
Als het zo simpel is, waarom bouw je zelf geen smartphones? Apple ontwerpt tenminste nog hun eigen SoC’s. Het overgrote deel van Android toestellen krijgt gewoon een Snapdragon van Qualcomm ingebouwd. En ook dat is niet per se eenvoudig. Kijk alleen maar naar het prestatie verschil in benchmarks tussen toestellen met dezelfde SoC.
Het is gemakszucht ten top.
Nogmaals, je doet er nogal laatdunkend over. Maar bekijk het eens van de andere kant? Apple was nog niet zo lang geleden het eerste bedrijf met een marktwaarde van 1 biljoen. Inmiddels zijn ze al eens over de 2 biljoen waard geweest. Er zijn weinig bedrijven die zo succesvol zijn, in economische zin, als Apple.

Als alle potentiële iPhone kopers het nieuwste wilden, dan werden alleen de pro modellen verkocht.

Je kunt dus op z’n minst twijfels zetten bij de vraag of het Apple meer winst bezorgt door features te implementeren die wel veel geld in R&D kosten, terwijl die slechts voor een relatief klein deel van je klanten van belang zijn. Het is geen filantropische instelling. Je ziet nu ook AMD de prijzen omhoog gooien, nu ze momentum hebben en Intel onder druk kunnen zetten. Denk je dat ze jarenlang uit vrije wil de budget fabrikant wilden zijn?
Wat Apple zou moeten doen is juist innovatie brengen. Haal die notch weg, doe aan behind-the-screen Touch ID én behind-the-screen camera's én behind-the-screen Face ID. Wees Apple, bouw een iets grotere batterij in en maak het scherm niet 120Hz maar maak het variabel, tot 240Hz. Zorg ervoor dat de Apple Pencil er goed mee werkt. Zorg ervoor dat je wél USB-C aanbiedt, of misschien de hele connectiepoort verwijderd en 100% voor wireless charging gaat. Zorg voor fast-charging. Biedt uitbreidbare opslag aan, desnoods niet met SD-kaartjes maar een speciaal Apple kaartje met een of ander geniaal design.

IETS. Dit is gewoon oersaai aan het worden, want ze doen niets.
Nogmaals, je geeft nu je persoonlijke wensenlijst door. En daar is niks mis mee. Alleen wat vanuit jouw perspectief gezien de realiteit is, hoeft dat niet te zijn voor een ander. Feit is dat jij en ik de uitzondering zijn, niet de gemiddelde consument.

Als die het echt zo belangrijk hadden gevonden, dan had Apple lang niet zoveel winst gemaakt.

Edit: oh ja, en vergeet niet dat de meeste telefoons met de door jou zo begeerde featureset ook gewoon rond de 1000 euro of meer kosten. Tuurlijk, Apple is qua prijs meestal nog een stapje erger, maar goedkoop wou ik dat ook niet noemen.

[Reactie gewijzigd door Qlimaxxx op 9 oktober 2020 19:44]

Maar wat gaat 5G voor de smartphone toevoegen als je met 4G al makkelijk 80 Mb/s hebt? Ik hoop echt dat je 5G als optie hebt en op 4G kunt blijven zitten als dat batterijduur scheelt.
Het is gewoon een iets anders design (hoekiger in plaats van afgerond), iets snellere processor, iets betere camera's
Zo gaat het met ieder model van ongeacht welke fabrikant. Wat is je punt precies?
Dat is onwaar. Andere fabrikanten bieden regelmatig nieuwe mogelijkheden aan. Een notch zie je bijna nergens anders meer, veel andere merken hebben touch ID achter het scherm, er zijn al telefoons met camera's achter het scherm, er zijn telefoons met uitbreidbare opslag, er zijn telefoons waar je nog een koptelefoon in kan pluggen, er zijn telefoons waar je meerdere schermen hebt, of buigbare schermen, of een always-on display, of touch-sensitive zijkanten, of schermen die over de rand gaan, of buigbare schermen, etc.

Apple staat al sinds de iPhone X helemaal stil.
Zit wat in, aan de andere kant. FaceID werkt goed, wat ze nog zouden kunnen doen is een TouchID knop in de power button, net als met de nieuwe iPads. Ik zit persoonlijk bijvoorbeeld totaal niet te wachten op camera's achter het scherm, afgeronde schermen en dat soort dingen. Je kunt het stilstaan noemen, of weloverwogen keuzes nemen
Een camera achter het scherm gaat er voor zorgen dat je meer oogcontact maakt in een video-call. Ik zou het graag terugzien in smartphones, tablets, laptops en monitoren.
Ik niet ivm privacy.
Ik zou zo'n telefoon nooit kopen. Het liefst had ik voorop helemaal geen camera.
Ivm Touch ID. Ik denk dat de Corona pandemie te laat kwam om nog te beslissen om Touch ID in te bouwen.

Ze laten trouwens Touch ID niet volledig vallen toch ? De iPhone SE die dit jaar uitgekomen is heeft Touch ID
Ze laten trouwens Touch ID niet volledig vallen toch ? De iPhone SE die dit jaar uitgekomen is heeft Touch ID
En de nieuwe iPad Air heeft ook TouchID ;)
Zit letterlijk gewoon TouchID in de nieuwe iPad Air.
Dat is niet echt een iPhone.
Helemaal mee eens, wat betreft touch-ID. Gelukkig hoeven we in Nederland niet veel een mondkapje op, maar laatst in het vliegtuig is het toch echt ouderwets pincodes invoeren overal. :'(
Dikke bezels? En hierboven wordt nog door menigeen tweaker gesteld dat de bezels juist dunner zijn geworden...
Touch ID is dan niet meer te krijgen op de duurdere iPhone modellen, maar sinds de introductie nog altijd verkrijgbaar. Momenteel is dat het laatst uitgebrachte model, de iPhone SE.
Mocht xCloud ooit op de Appstore komen, dan heb ik persoonlijk enorm veel belang bij 5G.
Op 4G zit er net te veel delay en haperingen in om als "vloeiend" te kunnen ervaren.
Hoe vertalen de dollar prijzen zich bij Apple doorgaans naar euros?

Twijfel tussen de Pixel 5 / 4a of de Iphone 12 mini. De Pixel 5 kost in dollars ook $699, wat zich in Duitsland vertaald naar €614. Kunnen we ongeveer hetzelfde verwachten voor de nieuwe Iphones of is het bij Apple doorgaans $699 = €699?

[Reactie gewijzigd door J.Gronkjaer op 9 oktober 2020 19:24]

US prijzen zijn ALTIJD zonder BTW.
Dus als de iphone 12 pro 999 dollar kost dan zou die wss hier in NL 1049 euro kosten
Bij de iPhone 11 vertaalt $699 in Amerika zich naar €809 in Nederland... De iPhone 12 mini zal dus waarschijnlijk eerder €800 dan €700 zijn.

[Reactie gewijzigd door Enit op 9 oktober 2020 16:53]

Duidelijk, bedankt voor alle reacties. Dat vind ik simpelweg teveel geld voor een telefoon dus daar ga ik niet op wachten. Wel jammer want de mini lijkt me een ideale opvolger voor m‘n huidige iPhone SE (1st gen).

Gaat dus een pixel 5 of 4a worden. Nogmaals bedankt!

[Reactie gewijzigd door J.Gronkjaer op 9 oktober 2020 19:21]

Je kunt ook gewoon naar Belsimpel gaan en dan je iPhone 11 voor rond €700 kopen.
Het formaat plus design van de 12 mini sprak me juist zo aan. Daarnaast gaat de iPhone 11 met 128gb ook al bijna richting de € 800. Zit zelf absoluut niet "vast" aan iOS dus maak graag weer de overstap terug naar android als het moet.

Toch bedankt voor de tip.

[Reactie gewijzigd door J.Gronkjaer op 9 oktober 2020 20:58]

Dat weet ik helaas niet uit mijn hoofd.
Je kan ook even kijken naar de huidige prijzen op de US en NL website, dan kom je er snel achter.
Ik denk dat je rekening moet houden met € 699,00
Eerder. 809 zoals Enit aangeeft. Nu gebeurd precies hetzelfde als met de iPhone 11.
Of je gebruikt de pricewatch en je kunt dezelfde telefoon dan kopen voor €100 minder.
Zou prettig zijn als er daarna ook weer eens een android fabrikant met een 'mini' formaat komt aangezien ze anders marktaandeel kwijtraken aan Apple.
Best gek, maar één van de kleinere Android-toestellen op dit moment is de Samsung Galaxy S20 - en die is al 6,2" (maar natuurlijk wel met minimale schermranden).
Dat is toch nog 2,5cm langer dan de verwachte afmetingen van de iPhone 12 Mini, die zit lekker tussen de originele SE en een standaard 7/8 qua grootte.
Dat klopt zeker! Ik merk ook dat er veel vraag is naar een "S20e", net zoals met de Galaxy S10e. Helaas dat zo'n model (nog) niet bestaat.
Je wens is al in vervulling gegaan: de Pixel 4a met een 5.81 inch en de Pixel 5 met een 6 inch scherm. En dat alles in een keurig compacte body met smalle bezels à la de Samsung s10e.
pixel 4a is zo'n 1,5cm langer dan de afmetingen die de 12 mini volgens geruchten zijn
5 is nog groter...
Sony had altijd de Xperia compact maar al een aantal jaar geen nieuwe meer geproduceerd (iig geen die zo compact is).
Misschien een domme vraag maar die formaten, 5,4" en 6,1", is dat de grootte van het scherm of van het gehele toestel?
Uiteraard precies de modellen waar ik voor wilde gaan die weer uitgesteld worden. De kleinste Pro is toch al onhandig groot dus waarom dan maar niet meteen voor een telefoon formaat Duitse schnitzel gaan? En de mini wordt waarschijnlijk mijn daily driver aangezien je die probleemloos in je voorzakken kan doen, ook als je geen stretch broek aan hebt.
Voor mij idem en ik denk voor veel mensen. Ik hoop dat ze het uitstellen om de voorraad goed op orde te krijgen, maar denk dat het een marketig ding is.
Helemaal mee eens, dat de mini pas een maand na de aankondiging geleverd kan worden is nogal een teleurstelling.

Een grote telefoon vind ik niet zo nodig, een telefoon is voor onderweg en voor thuis is er de ipad pro.

Ik ga sowieso geen nieuwe telefoon meer kopen zonder 5G. Bovendien lijkt de e-sim me erg handig voor op reis (al is dat in de huidige tijd helaas wat minder urgent).

[Reactie gewijzigd door vbmot op 10 oktober 2020 11:02]

Sinds een maand de iPhone 11. Nu ik dat formaat van 5.4 zie zit ik er toch aan te denken om hem te verkopen en voor de 12 mini te gaan.
11 is een prima toestel, maar soms net iets te groot ondanks ik toch echt grote handen heb.
precies dat - hoor dat van meerdere. zou niet raar staan te kijken wanneer V&A straks 'vol' staat met iphone 11 (pro) versies. ga die van mij sowieso inruilen voor variant die met 1 hand te bedienen is

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 9 oktober 2020 16:11]

De SE is een verouderd design (oke, maakt niet heel veel uit voor iedereen), heeft LCD in een niet enorm hoge resolutie en de camera is best wel matig (overdag schiet die mooie plaatjes, bij weinig licht kreeg ik er bijna niks bruikbaars uit door het ontbreken van nachtmodus) en het is er maar een (=weinig mogelijkheden). De 12 mini zal qua snelheid niet enorm veel verschillen, maar heeft OLED (veel chiller in de avond), twee camera's met hopelijk ook nachtmodus en een moderner design. Wel hebben ze beide een kleine accu, maar de 12 mini is iets groter en ik hoop met harte dat die langer meegaat dan de SE, want die.is ronduit slecht (kan er niks anders van maken helaas)
De accu van de SE is trash idd .... Design is oud en ik heb zojuist de release van de 12 gezien en vind die ook direct 'oud' lijken.
Het bijna 10 jaar oude platte zijkant design met het 4 jaar oude Iphone X samen in 1.
Alsof ik een oude SE met een notch zie en de extra camera's.

Dit is vwb smartphones een minimaal jaar.
En ja, ik weet het, A14 is supersnel, camera's zijn gewoon goed, Display zal ook prima zijn maar na 1 dag is het gewoon weer de iphone en het nieuwe er direct weer af.
Niks innovatiefs, niks geen honeymoon, gewoon weer de oude vertrouwdse look gecombineerd met de afgelopen jaren en wederom minder in de doos.
Oh ja, en natuurlijk die gare lightning weer.
Het is wel nieuw dat ze het combineren! Maar verder is er eigenlijk bij heel veel merken niks nieuws meer, buiten 78201 camera's in een lelijke rechthoek proppen, en dan een gat in het scherm
Niet mee eens.
Daar is een design studio voor. Je kan altijd iets zo maken dat het nieuw oogt.
De achterkant hebben ze niet eens hun best op gedaan en alles verder is echt copy en paste.

Sure, ze zijn allemaal rechthoekig maar er is meer dan alleen de vorm.
We zien budget en midrange phones die er spannender uit zien.
Design was ooit de troef van Apple. Sinds die Engelsman weg is is het niks anders dan rehash design.
Ik vond het design ook altikd supermooi en symmetrisch van Apple, maar sinds de X vind ik het eigenlijk niks meer door die heel erg lelijke en ook onpraktisch grote notch 😅
Notch was toen te begrijpen. Nu ruim 4 jaar later niet meer, slaat nergens meer op en is niets anders dan extra research, design and testing kosten besparen. Deze toestellen zullen nog meer marges hebben vanwege de mega besparingen op design and research en geen accesoires.
Ja, met die sensoren wel, maar na 4 jaar is het nog steeds wel raar dat die zo groot is. Het lijkt me vooral irritant om geen notificaties te kunnen zien. Ik heb momenteel ook een telefoon met notch, maar veel kleiner, en merk dat ik 3/4 al veel te weinig vind.

(Overigens is het voor zover ik heb gezien dat er niks naast past. Correct me if I am wrong)
Ja de notch moet je eigenlijk zien als een compleet scherm met 2 oortjes.
In die oortjes doen ze een beetje info.
Hoe je het ook ziet, het is ouderwets, punt !
Anno 2020 kan alles kleiner en ook die sensoren kun je behouden met geen of een veel kleinere notch als je dat wilt. Dat kost wel design, reasearch en een compleet nieuw productie proces.
Jammer vd 64GB geheugen voor de iPhone 12. Veel nieuws was er dat het met 128GB zou starten, wat fijn zou zijn. Toch wel een kleine teleurstelling daar.

Nu lijkt de stap $799 voor 64GB. Waarschijnlijk rond $100 extra voor de upgrade naar 128GB. Dan is de stap naar de iPhone 12 Pro met een extra camera minder groot: vervolgens $100 verschil naar $999.

Veel minnetjes over deze post :z , maar oa op tweakers ook vaak gemeld. Oa dit artikel:

nieuws: Gerucht: Apple vraagt leveranciers om 75 miljoen iPhone 12-exemplaren...

[Reactie gewijzigd door twkr18526 op 9 oktober 2020 16:59]

Valt me al mee dat ze de 128GB aanbieden !
Had wel verwacht deze te laten vallen zodat je bijna gedwongen wordt om de 256 GB te kopen.
Je kan toch gewoon de 128GB versie kopen?
Gaat denk ik meer om de prijs. Voor $700 mag toch minimaal 128gb verwachten. 64gb is daarnaast voor een highend toestel niet echt meer van deze tijd. 128gb zal dan wel $749 of $799 worden en dat zou er bij mij ook voor zorgen dat het toestel geen optie meer is.

[Reactie gewijzigd door J.Gronkjaer op 9 oktober 2020 16:44]

De meerprijzen voor (Apple) opslag zijn inderdaad absurd.
Het gerucht was dat de Pro modellen met 128GB zouden komen.
Ja PRO wel maar reguliere 12 komt met een aftandse 64GB.
In weze niks anders als een marketing versie om de ‘vanaf’ prijs laag te houden en de meerprijs versie weer flink duurder te maken.
Om maar te zwijgen over de rare Storage keuzes.
Bij de Ipad 2020 is het helemaal erg met zijn 32GB in Q3 2020 en de eerst volgende stap is opeens 4x zoveel en een hele 100 euro duurder.
https://www.macrumors.com...f-next-weeks-apple-event/

Ik ga liever naar Macrumours, deze komt van een bericht op Weibo, geretweet door Ice Universe, accurate leaker. 128GB voor de Pro's dus maak je geen zorgen.
Ook op macrumors zijn er artikelen geweest van 128GB. Sinds afgelopen weken pas is het weer terug naar 64GB. Als liefhebber volg ik apple wel en hoop je natuurlijk op een top toestel. Dat staat los van “dan betaal je toch meer” opmerkingen van sommigen.

https://www.macrumors.com...128gb-base-storage-rumor/
Wat is 5G waard zonder mmWave? Toch nog maar een jaartje met mijn SE uit 2016 doen.
Ha, nou blijkt de 5G ook nog eens niet op lage frequenties te werken.
Erg 5G is dat ding toch niet, zeker niet omdat ik er 5 jaar mee vooruit wil.

https://www.rtlnieuws.nl/...dige-5g-dekking-gebruiken


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True