Apple presenteert nieuwe iPhones op 13 oktober

Apple heeft een evenement aangekondigd voor dinsdag 13 oktober om 19:00 uur Nederlandse tijd. De uitnodiging gaat gepaard met de woorden "Hi, speed". Tijdens de presentatie zal Apple zijn nieuwe iPhones presenteren.

Apple geeft zelf nog geen inhoudelijke details over het evenement en noemt alleen de locatie en de tijd. Het gaat om een presentatie via een livestream, zonder publiek. Apple maakte eerder al bekend dat de release van nieuwe iPhones dit jaar later dan gebruikelijk zou plaatsvinden. In de afgelopen jaren kwamen de nieuwe modellen veelal in september uit.

Het is de verwachting dat Apple volgende week de iPhone 12-serie introduceert. Daarover gaan al lange tijd geruchten. Het zou gaan om vier modellen, twee reguliere iPhone 12's en twee Pro-varianten. De telefoons krijgen waarschijnlijk de op 5nm gemaakte A14 Bionic-soc, die Apple vorige maand al introduceerde en ook in de nieuwe iPad Air aanwezig is.

Veel details over de toestellen zijn al naar buiten gekomen, maar er is nog onduidelijkheid over het scherm van de iPhone 12 Pro-toestellen. Dat zou om een 120Hz-scherm kunnen gaan, maar volgens geruchten komt Apple driver-ic's tekort en houdt de fabrikant daarom vast aan 60Hz-schermen. Volgens Apple-analist Ming-Chi Kuo gaat Apple pas vanaf volgend jaar iPhones met 120Hz-scherm uitbrengen.

Mogelijk zitten er bij de komende iPhones geen lader en oortjes in de doos. Apple is bij de Watch al gestopt met het leveren van een lader en volgens geruchten zou de fabrikant dat met meerdere producten willen doen.

iPhone 12-renders

IPhones 2020 volgens geruchten iPhone 12 mini iPhone 12 iPhone 12 Pro iPhone 12 Pro Max
Ongeveer even groot als iPhone 8 iPhone 11 iPhone 11 Pro iPhone 11 Pro Max
Scherm 5,4"-oled, 60Hz
BOE of LG
6,1"-oled, 60Hz
BOE of LG
6,1"-oled, 60Hz(?)
Samsung
6,7"-oled, 60Hz(?)
Samsung
Geheugen 4GB 4GB 6GB 6GB
Camera's aan achterkant 1. Primair
2. Ultragroothoek
1. Primair
2. Ultragroothoek
1. Primair
2. Ultragroothoek
3. 3x tele
4. Tof-sensor
1. Primair
2. Ultragroothoek
3. 3x tele
4. Tof-sensor
5G Ja Ja Ja Ja
Behuizing Aluminium Aluminium Roestvast staal Roestvast staal

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-10-2020 • 18:48

285

Submitter: robcoenen

Reacties (285)

285
273
116
4
0
66
Wijzig sortering
Zou het echt een enorme tegenvaller vinden als de Pro geen 120hz scherm zou hebben. Genoeg Android toestellen hebben dit wel al. Dat zou zomaar een dealbreaker voor mij kunnen worden. Niet dat ik naar Android zal overstappen. Dan doe ik gewoon nog een jaar met mijn huidige telefoon.
Puur uit interesse, geen flame of rant, waarom is het een dealbreaker?
Omdat het verschil tussen 60 en 90 of 120hz zeer duidelijk is tijdens het scrollen door lijsten (bv je email) of websites. Met 60hz is het onleesbaar tijdens het scrollen, met 120hz niet. Alles wat je met je telefoon doet oogt vloeiender. En een prijs van 1259 euro (of iets in die buurt) hoort top specs te hebben, 1 van de top specs die bij die prijs passen is een high end scherm. Een 60hz scherm is anno 2020 niet high end. Zeker als je jaren met je toestel wilt doen, wil je een model dat af is. Anders zit je over 4 jaar nog steeds met 60hz.

Edit:
@iedereen die maar blijft denken dat het verschil tussen 60 en 120hz wel meevalt:
Dat doet het niet. Apple gebruikt het al meer dan 3 jaar op de ipad pro. Met een reden. Computerschermen zijn steeds vaker tot hogere refreshrates in staat. Met een reden. Alle tv's behalve de budgetmodellen zitten op 100hz of hoger, met een reden. Alle moderne telefoons die in het hogere of upper midrange segment vallen krijgen een hogere refreshrate. Met een reden. Apple gaat hopelijk dit jaar 120hz naar iphones brengen, en anders volgend jaar. Met een reden.

Je kan ook zonder waterdichtheid of 5g, maar hey, voor een ultra dure telefoon zoals de iphone pro serie wil je gewoon dat alles erop zit eh.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 26 juli 2024 07:44]

Echt van de zotte dat er mensen zijn die 1259 euro aan een telefoon uitgeven. Ik als ondernemer kan hem volledig afschrijven en doe dat al niet eens. 350 euro is wel de max wat ik er voor over heb.

Ik vind het overigens schrijnender dat je voor dat bedrag nog zelf een lader moet gaan kopen ook.
Echt van de zotte dat er mensen zijn die 1259 euro aan een telefoon uitgeven. Ik als ondernemer kan hem volledig afschrijven en doe dat al niet eens. 350 euro is wel de max wat ik er voor over heb.

Ik vind het overigens schrijnender dat je voor dat bedrag nog zelf een lader moet gaan kopen ook.
Ik snap nooit zo goed waarom mensen

1, moeilijk doen over waar andere mensen geld aan uitgeven

2, hun eigen waardeoordeel opleggen aan anderen.

Plaats je dezelfde opmerking bij mensen met een duurdere auto dan jou?

De telefoon kost 1259, je houdt de telefoon b.v. 3 jaar, dat is 1259 / 3 = 419 / 365 = € 1.14 per dag, het gebruik van een apparaat die je email, communicatie, internet toegang, spelletjes van alles en nog wat doet, daar heb ik best 1.14 per dag voor over. Er zijn mensen die per dag meer uitgeven aan koffie...
Tja zo kun je alles wel goed praten. Per dag over 3 jaar uitgesmeerd lijkt alles ineens goedkoop maar het is toch een hele uitgave. En ik zie vooral jongeren van 18/19 jaar met zo'n ding die hem eigenlijk niet kunnen betalen. Volwassenen met een baan zie je dan veelal met een ouder Samsung of iPhone toestel.

Maar voor die prijs heb je een dikke PC, of supermooie TV. Zelfs een leuke tweedehands auto als je net je rijbewijs hebt gehaald! Ik oordeel niet waar iemand zijn geld aan uitgeeft ik vind die prijzen gewoon bizar voor zoiets als een telefoon. Dat je hem koopt moet je natuurlijk zelf weten ik kan in niemand zijn portomonee kijken maar het verbaasd mij gewoon meer niet.
In je eerste bericht klink je niet echt verbaasd, deze reactie is een stuk uitgebreider en neemt het oordeel die in je eerste reactie naar voren komt grotendeels weg.
Maar voor die prijs heb je een dikke PC, of supermooie TV. Zelfs een leuke tweedehands auto als je net je rijbewijs hebt gehaald!
Dat zijn hele andere product categorieën dan een smartphone, voor de prijs van die smartphone kun je ook wel 419 quarter pounders halen bij de Mac Donalds, het zijn zinloze vergelijkingen...

Tevens zou je de vergelijking om kunnen draaien, voor de prijs van die 'dikke PC' kun je ook een mooie iPhone 12 Pro kopen...

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 26 juli 2024 07:44]

Dat zijn hele andere product categorieën dan een smartphone, voor de prijs van die smartphone kun je ook wel 419 quarter pounders halen bij de Mac Donalds, het zijn zinloze vergelijkingen.
Nee, dat is precies hoe het werkt. Je kunt je geld maar één keer uitgeven, en dat geldt voor iedereen. Dat betekent dat je keuzes moet maken. En dan kan je inderdaad kiezen voor óf een iPhone van 1295 of een TV. Of een telefoon van 350 en een tv van 950. Of een week vakantie. Of een nieuwe fiets. Het is maar net wat je belangrijk vindt.
[...]
Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Dit is dus precies waar ik vanaf mijn 1e opmerking al over praat.
M'n sokken gaan veel langer mee en gebruik ik elke dag minstens 8 uur. Maar daar zou ik toch ook geen 1259 euro voor over hebben. Zelfs niet voor twee sokken!

(Ben het eens met je punt, hoor. Maar puur de dagprijs berekenen vind ik geen sterk argument.)
M'n sokken gaan veel langer mee en gebruik ik elke dag minstens 8 uur. Maar daar zou ik toch ook geen 1259 euro voor over hebben. Zelfs niet voor twee sokken!

(Ben het eens met je punt, hoor. Maar puur de dagprijs berekenen vind ik geen sterk argument.)
Nou, sokken die je email, communicatie, internet toegang, spelletjes van alles en nog wat doen zou ik wel 1259 euro voor over hebben :+

Gekheid op een stokje, je trekt het wel erg uit context door alleen te zeggen "puur de dagprijs berekenen", daar bedoel ik natuurlijk ook mee wat hetgeen voor je doet hé...
Even terug plagen dan: ik kan dagenlang op m'n sokken lopen zonder dat ze kapot gaan. Dat lukt me bij m'n iPhone niet, dus die is veel minder waard! :+

Nee sorry, dat klonk inderdaad heel kort door de bocht. Mee eens dat die vele mogelijkheden het de prijs absoluut waard maken en dat zou je inderdaad niet willen betalen als de telefoon maar een week mee zou gaan. Maar ik blijf erbij dat ik die lengte geen sterk argument vind. Een vakantie kan bijvoorbeeld ook makkelijk 1259 euro kosten, terwijl die veel korter duurt. Toch heb ik het ervoor over.
Een vakantie kan bijvoorbeeld ook makkelijk 1259 euro kosten, terwijl die veel korter duurt. Toch heb ik het ervoor over.
Mijn punt is dus dat die vakantie jou iets brengt wat jij het waard vind, we blijven hetzelfde zeggen ondanks dat je elke keer met een andere vergelijking komt :)
Ik snap niet waarom mensen een iPhone kopen... Kijk eens naar de concurrent die betere toestellen maken voor de helft van de prijs.
Maar hé omdat het een naam heeft is het duur... Je word voorgelogen maar succes
Omdat ik de software, de apps en de bijbehorende ondersteuning veel fijner vind
Een echte ondernemer koopt juist een iPhone omdat je hem zakelijk kan afschrijven. Die €1259 die je noemt kost netto maar €349. Nadat je hem 1 tot 2 jaar heb gebruikt, verdwijnt hij van de balans en wordt deze privé weer voor ongeveer €600 verkocht.

Netto levert een iPhone dus €250 euro winst op over een gebruiksduur van 1 tot 2 jaar.

En ja, in de eerste 3 jaar kan een ondernemer dit ieder jaar doen, daarna staan er simpelweg twee telefoons op de balans.

Ik verbaas me altijd dat ondernemers net doen alsof ze niet weten hoe het werkt :+
Je mag zo'n afgeschreven telefoon niet zomaar privé verkopen, het is immers niet jouw privé-eigendom.
Haha. Dan heb je geen goede boekhouder als ie dat zelfs met een telefoon niet voor elkaar krijgt ;)
Ik heb het nagezocht en nagevraagd: je mag -in elk geval officieel- niet zomaar een telefoon onttrekken aan de boedel van je bedrijf en privé verkopen. Ook na de afschrijvingstermijn heeft de telefoon nog een waarde en die komt het bedrijf toe. (Vroeger was de Belastingdienst daar inderdaad makkelijker in.)

Het is uiteraard wel mogelijk dat het bedrijf de telefoon verkoopt en dus op die manier geld terughaalt. Als het bedrijf van jou is, komt dat natuurlijk ongeveer op hetzelfde neer.
Het bedrijf mag de telefoon ook aan z'n medewerker(s) geven, maar dan is het verkapt loon en daar moet belasting over betaald worden.
Er mag zoveel niet. "Het apparaat was kapot na 2 jaar. Ik weet ook niet waarom die Apple telefoons bij mij niet langer mee gaan. Blijft Chinese troep natuurlijk, of ik ben gewoon te lomp?"

Opgelost.

Dat is de reden dat de belastingdienst niet moeilijk kan doen over dergelijke zaken. Met een auto op de zaak wordt dat wat lastiger, maar ik hoor van andere ondernemers dat ze die zelfs na 5-7 jaar gewoon 'laten verdwijnen' van de balans. En dan hebben we het dus rustig over een 20k restwaarde.

En nee, ik koop mijn auto's altijd privé. Dat is onder de streep altijd goedkoper boven een bepaalde autowaarde. En dan heb je dit soort gedoe dus niet :)
Ja, als je je niet aan de wet houdt, kun je inderdaad een heleboel winst maken.
Ja, als je je niet aan de wet houdt, kun je inderdaad een heleboel winst maken.
Regels van de belastingdienst staan niet in de wet. :+

Als de belastingdienst dit soort kleine zaken zou afdwingen zou er dit gebeuren: ondernemer laat z'n telefoon 5 jaar op balans staan totdat hij niets meer waard is, maar koopt halverwege een nieuwe erbij om zijn werk te kunnen doen. Zelfde inkomsten voor de belastingdienst, dus waarom zouden ze moeite doen? Mensen pesten is toch het doel niet?

De belastingdienst boeit het geen klap waar die peanut restwaarde blijft zolang je maar eerlijk en fair bent met je grote inkomsten / aftrekposten. Want dat gaat ipv €60 over €60.000 per jaar per ondernemer op 2 ton inkomsten.
Klinkt als veel moeite om geld uit de onderneming te halen. En die 1259 moet ook eerst verdiend worden.
En jij rijd zeker ook een trabant want die kan je ook van A naar B brengen, of heb je wel geld uit gegegevn aan een (iets betere) auto ?

Laat iedereen bepalen waar die zijn geld aan uitgeeft. De 1 aan een telefoon de andere aan een Volkswagen Golf o.i.d.
Tja ik ben zelfstandig dus ofwel lease ik een dikke auto ofwel draag ik meer winst af aan de staat, dan is die keuze snel gemaakt. Privé zou ik nooit een dikke bak kopen maar inderdaad gaan voor een zo goedkoop / praktisch mogelijke wagen die me veilig en enigzins comfortabel van A naar B brengt.

Ik snap niet dat iemand van 18 met een telefoon van 1300 euro op zak loopt, vaak op de pof gekocht. Dat is toch niet goed. Als je werkt, je kan hem betalen en je wil hem heel graag dan snap ik het best.
Ben jij echt zelfstandig ondernemer?

Lease is in vrijwel alle gevallen duurder dan zelf de auto aanschaffen, ofwel op de zaak, maar veel vaker nog privé. Er zijn legio tools online te vinden waar je dat kan verifiëren voor jouw situatie, maar als je zelf een beetje handig bent met financiële planning kom je er al snel achter dat je een auto vaak beter op je eigen zaak óf op je eigen naam kan schrijven. Ik persoonlijk heb het voor zowel een 45k als 78k auto gedaan en kwam steeds uit dat eigen bezit voordeliger is.
  • Eigen naam vs eigen zaak is in veel gevallen even duur onder de streep.
  • Eigen bezit (naam óf zaak) is vrijwel altijd goedkoper dan leasemaatschappij.
En dat is op zich ook logisch: de leasemaatschappij moet óók betaald worden uit jouw kosten. Voor dezelfde auto.

Lease is handig als je zekerheid wil hebben, en geen gedoe met kopen/verkopen. En daar betaal je dan ook flink voor. :)
Mwah, ik heb hier een iPad Pro met 120 Hz scherm en een iPhone X met 60 Hz scherm. Als ik bij allebei snel scroll door een lijst emails zie ik zeker verschil ja. Als je er echt op gaat zitten letten. Maar erg groot vind ik het niet, laat staan dat "je nooit terug zou willen". Heel belangrijk is het niet. Wellicht maakt het met Android meer uit.

We mee eens dat het op de nieuwe Pro's gewoon hoort te zitten. Die worden als toptoestellen in de markt gezet tegen een extra hoge prijs. De huidige stand van techniek voor high end scherm is nou eenmaal 120Hz, beetje afgang als je dat niet op je 'Pro' lijn hebt.
Dit is natuurlijk het geval met zo veel vernieuwingen. 1080 naar 4K, camera improvements, snelheid improvements, True Tone en dus ook verversingssnelheid:
Je kan allemaal zonder en soms zie je het verschil pas als je het naast elkaar legt. Maar je geeft dus toe dat er wel verschil is!
Maar dat is geen rede om het af te doen als iets dat je toch niet merkt. Het is 2020, de concurrent heeft het al tijden geïmplementeerd en op een top telefoon met een top prijs mag je gewoon al het nieuwe verwachten.
IMHO
Ja "ik geef het toe". Potverdikkie, dat klinkt alsof ik voor een tribunaal sta omdat ik met hand en tand beweer dat het allemaal niets uitmaakt.
Voor de rest eens met je post, je zegt hetzelfde als ik :D
Haha no worries, geen tribunaal.
Vooralsnog.... maar we houden je in de gaten!
Inderdaad ik heb dit precies hetzelfde, meeste van je tijd kijk je naar stilstaande content, al helemaal voor de meeste banen.
Maar het is ook onwenselijk als je telefoon maar een halve dag met gaat i.p.v een hele dag. De techniek is erg mooi, maar kost enorm veel batterij. Ik zie liever dat mijn telefoon langer mee gaat. Apple implanteert vaak nieuwe technieken als het volgens hun kwaliteit eisen voldoet en dat de telefoon lang genoeg mee gaat.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 26 juli 2024 07:44]

Die refresh rate zal ongetwijfeld dynamisch zijn, waardoor je alleen maar die extra drain hebt als je daadwerkelijk scrollt. Apple heeft al genoeg ervaring hiermee opgedaan met de Apple Watch 5 die ook een dynamische refresh-rate heeft. Die schakelt juist terug naar een hele lage refresh-rate (1Hz) voor het always-on display.
Op Android neemt het wel batterij in, maar die gooien er toch een grote batterij in. Bij Apple zou het een slechte zet zijn, aangezien die batterijen echt belachelijk klein zijn voor de hedendaagse standaarden en sowieso tekort schieten 😅. Dit jaar zijn de batterijen weer kleiner geworden ook, ze gingen wel de goede kant op. Ik zie dat mensen met een gloednieuw toestel constant het einde van de dag niet halen als ze veelgebruikers zijn (muv de 11-serie), dan is 120Hz nu nog geen slim idee totdat ze daar eens wat mee gaan doen :).

Overigens doet iOS het wel goed in stand-by, daar ben ik wel jaloers op.

Apple is sowieso laat met implementeren van dingen. Waar blijft de in screen fingerprint sensor bijvoorbeeld? Face ID is wel iets wat zij als eerste en als beste hebben gedaan, maar ze beginnen op bepaalde gebieden echt achter te lopen (en andersom Androidtoestellen weer op Apple)
Beetje overdreven feature, tijdens het snel scrollen is het alleen zichtbaar en dan kun je het toch niet echt lezen dus zie niet echt de toegevoegde waarde.
Een scherm van 120Hz zorgt ervoor dat je telefoon gewoon veel sneller en snappier aanvoelt. Hetzelfde als gamen op een monitor met 60Hz en 144Hz: het is écht een wereld van verschil.
Onzin, 120Hz geeft echt wel een andere gebruikerservaring, voor tijdens scrollen en tijdens gamen.
Ik geloof meteen dat het een enorme verbetering is, zonder meer. Ik vraag mij alleen af hoe belangrijk het is om tekst te kunnen lezen tijdens (hard) scrollen. Met zachtjes scrollen is het op 60Hz geen enkel probleem om tekst te lezen. iOS is wat dat betreft ook subliem als het aankomt op vloeiende UI. Bij Android is dat toch net wat minder. Een 120 Hz scherm is op Android mogelijk een grotere must. Ik weet dus niet of ik het zal missen.

Wel ben ik met je eens dat je van het high end model met die prijs een 120Hz scherm mag verwachten.
Als je een vloeiende UI op android wilt zet je alle animatieschalen maar op langer, dat is standaard bij iOS. Ik heb ze echter op 0.5x staan, is hakkeriger, maar sneller omdat de animatie sneller voorbij is.

Maar nogmaals, pak een android telefoon met een subliem scherm erbij, zoals de oneplus 8 pro. 1440p oled, 1 miljard kleuren (ten opzichte van 16 miljoen wat andere merken doen), 120hz. Zet daar een 60hz oled scherm naast, scroll door websites en menu's, je wilt niet meer terug. Ik vind mijn telefoon met snapdragon 855 en near stock android super snel (is ie ook), maar als ik het naast de 8 pro van een maat van mij leg dan lijkt mijn telefoon stil te staan.

En nee iphones zijn niet zo vloeiend. Die lijken wat vloeiender omdat de animaties zo lang duren.
Kan je bij android voordat een animatie klaar is al de volgende actie uitvoeren? Als ik bijvoorbeeld een map open, en dan op de plek drukt waar een icoon zal staan voordat 'ie er is, wordt dat alsnog uitgevoerd op het moment dat je drukt; je hoeft niet te wachten op de animatie, wat de ervaring 10x vloeiender maakt.
Geen idee. Je kan animaties altijd uitzetten als je wilt. Heb ik een tijdje geprobeert. Sneller maar niet fijn.
Het mooie vind ik juist dat alles async is. Dus als iets van rechtsonder naar linksboven beweegt, maar je weet waar 'ie gaat eindigen (want het is al jaren je workflow), kan je al op het eindpunt drukken. De animatie zal dan ook niet naar 100% "snappen" maar vanaf het huidige punt koers veranderen.

Dat is waarom iOS zo veel vloeiender voelt; niet de snelheid van animaties, maar de kwaliteit van de UI zelf, tot in de details. In mijn opinie.
Voelt het ook vloeiend als je een app van je homescreen verwijderd of toevoegd, zodat alle apps die erna komen 1 plaats opschuiven, wat je volledige muscle memory in de war brengt?

Ik heb vaak zat iphones en ipads gebruikt en gehad. Als ik je zo hoor praten denk ik echt dat je het tot meer maakt dan het is. Gewoon een prima OS met fijne en slechte punten.

En als 120hz niet komt kan je nog een heel jaar roepen hoe nutteloos het is, totdat apple het wel toevoegt. Want ze gaan het vroeg of laat doen. Dus ze vinden het zelf schijnbaar wel belangrijk.
Naja, ik gebruik altijd spotlight. Dus ik open m'n telefoon, swipe naar beneden, en als de app die ik wil hebben niet tussen de suggesties staat (wat 99% van de tijd wel het geval is), typ ik de eerste 1 of 2 letters en ben ik er al. Met iOS 14 heb ik die suggesties op m'n homescreen staan, dus is de swipe meestal niet eens nodig.

Absoluut is het een OS met fijne en slechte punten, maar ik vind dat een telefoon met zo ongelooflijk veel processorkracht ten ALLERminste een vloeiende ervaring moet geven, wat ik nog bij android consistent niet zie gebeuren, en dat vind ik jammer.

Nee hoor, als 120hz niet komt, ga ik eens goed nadenken of ik wil upgraden vanaf m'n 5 jaar oude 6s, of dat ik nog een jaartje wacht. Niet alle mensen die apple spul fijn vinden zijn zoals jij denkt, he.
Mijn asus zenfone 6 met snapdragon 855 is ontzettend vloeiend voor een 60hz phone hoor. De telefoon die ik van mijn werk heb gekregen, een samsung a8 2018, ja die lagged als de ziekte. Zoveel mensen roepen hier uuuh android niet vloeiend dit dat. Ja samsung is notoir zwak hierin, mede door de sneue exynos socs. Maar pak jij eens een pixel 4. Ding heeft ook nog eens een 90hz scherm. Daar kom je helemaal niets tekort hoor, qua vloeiende ervaring.
Ben het hier niet mee eens; je gaat er denk ik van uit dat ik slechts een paar crappy telefoontjes heb geprobeerd, maar ik ben best passievol over techniek en vraag vaak aan vrienden / collega's of ik even hun telefoon mag proberen als ik zie dat iemand weer een nieuwe heeft. Vind het nog altijd niet vloeiend. Het zijn ook niet altijd te animaties op zich, maar hoe ze worden gebruikt; soms een animatie van a naar b, soms van a naar b maar toch "oh nee ik hoor 10px naar rechts te staan" en hij verspringt dan toch die 10px nog eens. Voelt niet af, voelt niet lekker, staat lelijk, etc. Maar da's een mening.

[Reactie gewijzigd door voxl_ op 26 juli 2024 07:44]

En nee iphones zijn niet zo vloeiend. Die lijken wat vloeiender omdat de animaties zo lang duren.
Nee dat is onjuist. Ik heb het niet over animaties. Ik heb het over scrollen door webpagina’s, menu’s enzovoorts. Dat is op iOS gewoon zoveel vloeiender en beter dan op (de meeste) Androids. Ervaar het zelf eens.
Laatst een weekje de SE 2020 gehad. Heb het al lang ervaren. Ook dat ik bij youtube video's van mijn favoriete games de kleine letters niet kon lezen omdat de ppi te laag is.

Voor de rest een heel goede en fijne telefoon voor de prijs hoor. Duidelijke minpunten zijn het scherm en de accuduur, maar voor de rest, echt een erg sterk model, met veel high end features zoals de soc, updategarantie, draadloos laden en goede speakers, ip67.
Ik heb een Android Moto G5 Plus (ArrowOS Android 10) en een Iphone XR naast elkaar liggen.

Ja de iPhone is redelijk wat smoother in gebruikers ervaring, maar het verschil is niet zo ernstig groot. En dat voor een toestel dat zo'n 3 jaar jonger is, 3 keer zo prijzig en ook een keer of 3 zo krachtig.

[Reactie gewijzigd door batjes op 26 juli 2024 07:44]

Heb een iPhone 8 en met scrollen kan ik het gewoon prima lezen...wellicht moeten mensen die dat niet kunnen even langs de opticien...
Alleen als je langzaam scrolt anders kun je het niet lezen.
Tja, wat is langzaam, wat is snel...
Lezen plaatjes kijken :+
Dat komt ook omdat je snel aan het scrollen bent, dan ben je niet aan het lezen lijkt me :+ .
Ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met 120hz scherm, maar is het serieus zo dat wanneer je zo snel scrolt, dat je nog uberhaupt kunt lezen wat er staat? (Daar draait het uiteindelijk om, zeker bij een toestel zoals een smartphone waarbij consessies gedaan moeten worden).

Mijn ervaring is namelijk dat ik eerder niet kan lezen wat er staat, dan dat het beeld zo vervormd is dat ik het niet.
Ik kan echt geen verschil zien tussen 60 en 120Hz schermen, onze ogen doen 'maar' ~30fps. Waarschijnlijk tijdens spelletjes, maar het blurren tijdens 60Hz ziet er meer een probleem met de GPU (vooral in mobiel) die geen 30-60fps kan genereren.

Ik heb een iPad Pro met 120Hz en een iPhone 6 met 60 Hz, beide Outlook zijn goed leesbaar, het scherm ziet er warempel beter uit maar vloeiend scrollen in beide. Ik heb ook een moderne Android (Fire 8) en een oude Dell Venue en die gaan soms wel 'bibberen' maar dat ziet er meer een probleem met de GPU/CPU die de data niet bij kan houden.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 26 juli 2024 07:44]

Onze ogen doen zeker niet maar 30 fps. Als je het verschil tussen 60Hz en 120Hz schermen niet kan zien heb je:
- Niet goed je best gedaan
- Geen goed scherm bekeken
- Niet willen ondervinden dat er echt een verschil is.
Ik kan echt geen verschil zien tussen 60 en 120Hz schermen, onze ogen doen 'maar' ~30fps
Ik kan door mijn muiscursor te bewegen al direct zien of het gaat om 30, 60 of 120hz. Dit kan ik uit een blinde test aanwijzen: zodra mijn monitor om wat voor rede dan ook opeens op 60 ipv 120hz staat, merk ik dat direct.

Verschilt per persoon blijkbaar. Ogen werken niet met "fps".

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 26 juli 2024 07:44]

Inderdaad, heb zelf een tijd met 30Hz zitten muizen (ouwe Mac mini die niet hoger kan dan 30Hz op 4K). Dat voelt echt zo traag aan.

120 lijkt me geweldig op de desktop. Helaas kan mijn huidige scherm het niet.
Ik was ook altijd wat sceptisch, maar 120 Hz t.o.v. 60 Hz kun je echt zien.
Ogen werken niet met FPS, maar met verschillen.

Afhankelijk van wat er op het beeldscherm getoond wordt, wordt de fps/hz belangrijk.
Bij vergelijkbare kleuren en contrasten zien we soms maar enkele FPS/hz (<10), terwijl je bij tegenovergestelde kleuren en een hoog contrast (zwart - geel bv) kunnen mensen wel tot zo'n 600fps/hz merken dat de ervaring niet 100% smooth is.

Daar komt nog bij dat onze hersenen ook heel veel weten op te vangen. Veel mensen raken redelijk snel gewent aan een 24, 30, 60, 120 fps/hz. Maar dat is ook weer voor iedereen anders.
Alle tv's behalve de budgetmodellen zitten op 100hz of hoger
Niet dat je geen gelijk hebt over 120hz, daar ben ik het volledig mee eens, maar bovenstaande is gewoon niet waar. Echt heel weinig TV's hebben en kunnen meer dan 50/60hz. Er zijn genoeg modellen met allerlei trucjes om dat te smoothen en te verdubbelen, waardoor ze al jaren als 100hz verkocht worden. Maar een echt 100hz paneel zijn er maar weinig. Ook in TV land zie je nu pas de eerste high-end TV's die daadwerkelijk 120hz ondersteunen.
Anoniem: 501293 @Ruw ER6 oktober 2020 23:24
Wat vind je fijner kijken? Gemini man in 120 frames of gewoon 24?
Ja dat doet het want de framerate is capped op 60.
https://m.youtube.com/watch?v=UjV0rvpwlFw

Kijk dit filmpje, vanaf 1 minuut.
https://m.youtube.com/watch?v=UjV0rvpwlFw

Je ziet het duidelijk. Ook in real life. Alles oogt vloeiender en natuurlijker.
Maar totaal zinloos natuurlijk om het vertraagd af te spelen.
Als ik dan 120 met 240 Hz zou vergelijken met zeg 10% slowmo speed dan zie het 120 Hz beeld ook stotteren. Als ik op mijn iPhone snel door een webpagina scrol dan zie ik niet het gestotter op normale snelheid wat de telefoon op het filmpje laat zien.

Ik heb even een filmpje geschoten met mijn iPhone op slowmo (240 fps) terwijl ik mijn iPad door en mainpage van tweakers heen scrol. Op normale snelheid is dit vloeiend en in slowmo gaat het schokkerig.
Dus ja natuurlijk ga je in slowmo het verschil zien maar tijdens normaal gebruik geen last van en verloopt alles vloeiend en ziet er scherp uit. iPad scherm is 60 Hz overigens.
Heb je er al een 120hz scherm naast gehouden en door dezelfde pagina heen gescrolled op hetzelfde moment?

Slowmo is om het verschil aan te duiden, op jou 60hz scherm kan je het verschil anders tussen 60 en 120hz natuurlijk niet zien.
Nee het zal geen dealbreaker zijn. Het is de vraag hoe de accu hier mee gaat handelen, de iPhones hebben al een kleinere accu in vergelijking met de concurrentie, waarbij ze per mAh zuiniger zijn en langer meegaan. Vooral met de 11 series hebben ze een vrij riante stap voorwaarts gedaan, dat gaan ze niet ineens terug brengen als de accuduur zwaar achteruit gaat.

Een 120+hz scherm heeft imho meer toegevoegde waarde op een MacBook / iMac / iPad , dan op een iPhone. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
... tot je het gewoon bent op een toestel. Dan wil je echt niet meer terug naar 60Hz. Dit merk ik maar al te goed op m'n OP8P.
Ik had een Oneplus 7 pro met 90hz en het was inderdaad heel vloeiend en zag er goed uit. Maar ik heb nu een iPhone met ‘maar’ 60hz en dit is ook prima, na een tijdje gebruik vind ik het verschil niet bijzonder groot. Het is en blijft een klein scherm.
Met promotion kan dat toch wel meevallen qua accu? Promotion is waar iOS de framerate dynamisch aanpast aan de content.
Waarom zou dat een dealbreaker zijn? Ik heb echt nog nooit naar mijn iPhone gekeken en gedacht "ik wou dat ik 120hz op mijn telefoon had"
En waarvoor heeft een telefoon een 120hz scherm nodig. Ik ben wel benieuwd aangezien ik echt niet begrijp waarom dat dan zo is.
Omdat mensen nu eenmaal hogere specs willen als de markt het kan aanbieden. Ze betalen ook een hoge prijs. Apple zou eigenlijk zo fair moeten zijn de prijs naar beneden te brengen als ze de schermen nog niet kunnen leveren terwijl de concurrent dit wel kan, maar dat zullen ze vast niet doen omdat hun fanbase toch wel over gaat stappen en het wil betalen, met of zonder 120 Hz scherm.
Maar inderdaad geef ik je gelijk, nodig heb je het niet. Het 60 Hz scherm op mijn Iphone 8 Plus is prima tijdens het lezen van langere teksten zoals nieuwsartikelen. Je moet wel een enorme snellezer zijn wil 120 Hz een meerwaarde bieden voor tekst. Het is dus vooral die "gek" die die hogere specs wil (en dat dus verkoopt onder het mom, je ziet het echt wel).
Dank voor de heldere uitleg!

Bij scrollen is het dus een issue. Ok. Fair. Ik heb een iPhone X en die doet het nog fantastisch dus ik blijf nog lekker scrollen met dat afschuwelijke slechte 60hz scherm. ;)
Als je telefoon goed genoeg is om nog een jaar mee te gaan, dan zou ik daar sowieso voor gaan, al wordt het 240hz. Beetje aan het milieu denken mag ook wel.
Amen. De tijd dat we alles maar kunnen doen zonder over het millieu en de toekomst van deze aarde te denken is wel voorbij. _/-\o_
Ik deel jouw mening. Momenteel gebruik ik ook een Ipad pro met een 120hz scherm wat echt heerlijk is om mee te werken. Wanneer er geen 120hz scherm in zit ben ik ook genoodzaakt nog even te wachten.
Eerlijk is eerlijk, Apple maakt hier wel een flinke misstap door pas zo laat met 120hz te komen
Maar dealbreaker? Nee, dat zal voor de meeste Apple gebruikers wel meevallen. Ik gebruik een iPhone omdat iOS voor mij zo heerlijk werkt, niet omdat de specs top of the notch zijn.
Kan mijn verhaal hier best neerzetten maar als je even verder leest het verhaal van Ruw ER hier beneden is dat precies de reden. Overigens ben ik wel benieuwd hoe je tot de conclusie komt dat het voor de meeste Apple gebruikers wel meevalt? Mocht je een onderzoek hierna gedaan hebben mag ik deze dan inzien?
Ik snap je en je hebt zeker een goed punt....

Voor mij idem. Heb zelf een iphone X. En wil ook graag naar 120hz. Zo niet, wacht ik weer een jaartje.
Al die kleine upgrades kunnen mij gestolen worden. Het scherm is waar je naar kijkt en alles mee doet en die mag best een upgrade krijgen. Zeker nu de concurrenten dit al een tijd doen. Zelf hun eigen product, de ipad pro.
Ik heb nog een iPhone 7 en ik vind dat ik wel weer aan de beurt ben voor een nieuw model.

Maar de waarheid is dat de iPhone 7 nog steeds prima mee kan komen en dat de nieuwere generaties voor mij niets bieden waar ik echt om geef.

Planned obsolescence? In tegendeel!

Dus ik denk niet dat ik echt een reden heb om honderden Euros uit te geven, ook al zal het vast mooi speelgoed zijn.

Beetje browsen en podcasts luisteren, een SE zou al meer dan genoeg zijn.

[Reactie gewijzigd door Q op 26 juli 2024 07:44]

Mijn iPhone 7 doet het ook nog steeds prima. Geef vooral veel om kwaliteit van foto's.
En dat zit wel goed. Kan altijd beter. Komt wel weer met aankoop in de toekomst dan.
Als je veel om foto’s geeft is een upgrade een enorme verbetering tov de 7-8-X.
De 11 heeft al een flinke stap gezet met nachtmodus, selfie camera, zoom en stabilisator.
Ook de grote van het scherm en HDR.

De iPhone 12 zal ook echt Nice worden als ik de geruchten mag geloven. Dus ik ben benieuwd. Mijn 8 werkt nog super goed maar toch wil ik veranderen haha
Inderdaad. Ik heb zelf geen iPhone, maar afgaande op de vele foto's die ik door de jaren heen heb gezien vond ik altijd wel dat iPhones niet echt natuurlijke foto's maakten (te veel kleur en contrast en zo). Pas sinds de 11 is dat flink verbeterd en horen de camera's wat mij betreft tot de top :)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 26 juli 2024 07:44]

Ja precies ! Goed gezegd
Ik heb ook nog een 8 en eigenlijk werkt deze nog perfect. Het is altijd leuk om weer voor iets nieuws te gaan en als ik zou upgraden zou dan vooral vanwege het formaat scherm en de camera zijn.
Maar ik sla denk ik toch nog een jaartje over.
Ja je hebt groot gelijk...soms denk ik ook, waarom zou ik overstappen. Even een jaar geld in je zakje houden...maar ja...het kan dus waarom niet :P :P :P :P :P :P :P :P
Goed om te weten. Vervanging gaat een keer gebeuren natuurlijk :)
Zeker! En als de prijs naar je zin is, waarom niet? ;-)
Honderden euro's gedeelt door 4 is volgens mij niet duur, maar mijn 7 begint nu wel achter te lopen, batterij ook al moeten laten vervangen, 2500 keer opgeladen, was nieuw record volgens Apple Store Amsterdam...
Ik heb ook een nieuwe batterij.
Heb zelf nu de iPhone 6s 16GB. En hoewel dit ding prima presteert, nog best wat jaren meekan en zelfs nog ondersteund wordt, is het vooral de 16GB opslag waardoor ik geneigd ben te upgraden.

Enige gemis die ik zal hebben van een overstap van 6s naar de 12 serie is TouchID, 3D Touch en de 3,5mm Jack.

Maar de 16GB opslag in 2020 is zeer lastig aangezien iOS met de jaren in opslag is gegroeid, apps worden steeds groter, en je wilt daarbij ook nog alle overige dingen kwijt kunnen.
Voor de basis gebruiker die niet meer dan 2 apps nodig heeft is het prima, maar alles daarbuiten om...

[Reactie gewijzigd door ChopperGunnerNL op 26 juli 2024 07:44]

Ik heb momenteel de 6s, kan er feitelijk nog prima mee vooruit, maar na 5 jaar vind ik het ook tijd voor een nieuwe.
Idem, had mogelijk dit jaar al wel een nieuwe gekocht maar kwam toch niet helemaal zo uit. Misschien komend jaar dan. Zal hier waarschijnlijk een SE worden want vanaf de 6S is dat al echt een behoorlijke stap en de prijzen die voor de 12 gevraagd zullen gaan worden zullen ook wederom niet heel mals zijn gok ik zo.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of Apple nog enigszins winst kan maken op de 12 in Nederland, want als ik op de reacties op Tweakers moet afgaan, dan gaat bijna niemand hem kopen, veelal vanwege de prijs :P
Ik denk dat Tweakers niet eens 10% representeerd in NL.

Alleen de tech liefhebbers die het dan niet kopen omdat het te duur is of geen 120hz heeft :)

Maar de andere 90% en zelfs meer...die niet op Tweakers zitten willen het juist wel.

1-) Het is de nieuwste mobiel van Apple
2-) Het ziet er iets anders uit
3-) Hoe duurder hoe beter, kan je aan je familie en vrienden laten zien dat je 1400 euro makkelijk kunt betalen (net als designer kleding).
4-) Mensen die een echte upgrade nodig hebben
5-) Mobiele abo verloopt toevallig...dus tijd om te verlengen met een gratis iPhone 12

Dus ik denk dat de iPhone 12 het heel erg goed gaat doen in Nederland.
Tweakers mensen klagen ieder jaar erover maar kopen het zelf ook uiteindelijk.
Kijk maar naar de threads over iPhone X,XS,11... paginas vol.
Ik werkte tot voor kort in een telefoonzaak en de gemiddelde klant boeit het absoluut geen ene moer wat de specs zijn, ze weten soms niet eens welk model nu de ‘nieuwe’ iPhone is. Ze komen binnen en zeggen ik wil graag de nieuwste iPhone, dan is de vraag hoeveel willen ze uitgeven en als de keus gemaakt is verlaat de klant het pand met een veel te dure telefoon en een dikke bkr registratie.

En zo werkt het bij 95% van de klanten die in onze winkels kwamen.
Waarom wil je toch een nieuw toestel als hij nog voldoet?
Beter beeld, betere camera, nieuw design, snellere processor, 5g, beter geluid. 6s heeft nog waarde dus vernieuwen is niet slecht...zijn er redenen waarom je het niet zou doen?
Sorry, Ik vroeg dit specifiek aan @eternia16, het was geen algemene vraag.
Uiteindelijk gaat het batterijleven een stuk langer mee met een nieuwer toestel. Apps blijven groeien in zowel opslag als CPU gebruik en dat heeft een direct effect op het batterij leven van de 6s. Toegegeven, ik heb hem vaak aan de oplader hangen op het werk, maar het is toch wel een beetje jammer dat de batterij tegenwoordig vrij snel leeg gaat.
Bovendien zorgen veel apps dat mijn telefoon warm wordt, terwijl als ik bij de iPhone X van mijn vriendin kijk blijft die relatief koel.

Slijtage is het perse niet, want de batterijcapaciteit is nog altijd 85%, het is eerder dat de apps van nu meer eisen dan 5 jaar geleden.
Bedankt voor de toelichting, een combinatie van oudere batterij en de hogere belasting van apps. Mijn batterij is ook een keer vervangen. Na 2 jaar.
Omdat mijn baas 2 jaar contracten afsluit en je dus iedere 2 jaar de nieuwste iPhone krijgt.
Ja ik heb een fantastische baas! (oh wacht dat ben ik zelf :) )
Idem hier. iPhone 7 die nog prima werkt en een accu die nog makkelijk 2 dagen mee gaat.

Maar ik krijg binnenkort misschien promotie op mijn werk, dus doe ik de iPhone 12 mijzelf cadeau als het doorgaat :)
Helemaal prima toch, je mag jezelf best een cadeautje doen :) 😀
Ben stiekem wel benieuwd wat voor werk je dan doet, want ik had niet verwacht dat iemand in coronatijd nog promotie zou krijgen. Ben positief verrast :)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 26 juli 2024 07:44]

Software developer
Ik geef ze door binnen het gezin. Aan de ene kant een mooie reden om zelf een nieuwe te kopen, aan de andere kant een mooie reden om de 2e, 3e of 4e gebruiker nog lekker mee te laten doen.
Vroeger (ik ben heel oud) verkocht ik ze om met dat geld een flinke aanbetaling op een nieuwe te doen, tegenwoordig is het het bovenstaande.
Ik ben waarschijnlijk ook ongeveer zo oud (no kids) maar iedereen om mij heen heeft nu een SE of beter, dus niemand wil mijn 7 :D. Geen punt verder.

[Reactie gewijzigd door Q op 26 juli 2024 07:44]

Die 7 raak je makkelijk kwijt op marktplaats! 100%.
Alle Apple producten btw.
Mijn 8 gaat ook gewoon voor € 200,- weg.
€200? Ik heb altijd gehoord dat de restwaarde van Apple-producten altijd gigantisch bleef en hoewel €200 vast wel hoger is dan menigeen concurrent, vind ik het niet zo "gigantisch" als altijd wordt voorgespiegeld.
Tja...ik hoef er niet de hoofdprijs voor, moet wel realistisch zijn.
Als je kijkt naar de 2e hands markt gaan ze voor € 250,- tot € 300,- weg, misschien word dat ook wel een optie maar goed, € 200,- krijg ik er zeker voor. Is helemaal kras vrij, onbeschadigd en werkt als een trein.
Batterij is nog 92% dus super Nice!
Bedankt voor de tip, maar ik hoef geen nieuwe telefoon. Maar voor dat soort tweedehands bedragen hou ik 'm wel als backup/nood telefoon. :)
Hier een 7 plus. Ik doe telkens 4 jaar met een iPhone, vroeger werden ze na 2-3 jaar echt trager. Ik stel vast dat de 7 plus nog steeds snel en vloeiend werkt. Batterij is nog niet vervangen. Toch ga ik dit jaar vernieuwen. Ik hoop dat de camera’s van de nieuwe topreeks weer wat verbeteringen hebben, zeker voor filmen in donkere omstandigheden.
Foto’s en filmen in het donker is flink al flink verbeterd dus als je dat belangrijk vind snap ik dat je iets nieuws wilt.

Ik geef niet zo om fotografie of film dus dan maakt dat minder uit 😄
Ik ga nu overstappen van een 6s naar een 12 pro, zeker omdat ik hem deze week liet vallen en nu zitten er wat barsten op. De 6s komt sowieso aan het einde van haar tijdperk.
Tot hij viel, beviel hij nog?
Ja al die tijd een prima telefoon geweest, heb hem expres niet geüpdatet naar iOS 14 zodat hij niet trager werd.
"Dus ik denk niet dat ik echt een reden heb om honderden Euros uit te geven"

Dan maar de iPhone SE kopen??? 8)7
Sorry hoor maar er is zo veel meer voor minder geld en nog beter ook.

Zelf weten natuurlijk, bij mij komt er nooit meer een Apple product, veel te duur en je krijgt er niks voor. Plus dat ze jaren achter lopen op de concurrent.
Dit is allemaal ongefundeerd trollen. Maar laat je niet verleiden om alsnog die fundering op te schrijven, want gezien je post verwacht ik niet veel soeps.
Is er überhaupt een kans dat deze iPhones USB-C hebben? Dat is voor mij nog de enige reden om er nu geen te kopen..
Als je alle renders/geruchten bekijkt dan zie je dat er gewoon Lightning gebruikt wordt.
Het zou me niet verbazen als Apple over een paar jaar helemaal geen kabel meer gebruikt en zich volledig inzet op draadloos laden.
Wat is eigenlijk de reden dat je afziet van een iPhone zodra er geen USB-C op zit?
Omdat al mijn apparaten USB-C hebben. Ik wil geen andere kabels voor mijn telefoon hebben :)
Er zou een verloopje bijgeleverd worden naar USB-C.
Waarschijnlijk krijg je wel een USB-C kabel, met aan de andere kant een lightning aansluiting. Zonder USB-C laadblok dat wel.
12 pro met usb c koop ik meteen anders houd ik m’n iPhone 8 nog wel even (tenzij ik heel heel graag een nieuw speeltje wil).
Weet iemand wat over te verwachten prijzen?
zelfde prijzen als vorig jaar. alleen dus zonder oortjes en lader. Dus in principe is het weer duurder geworden.
Jammer ik had gehoopt dat het mini model iets goedkoper zou zijn. 800 euro wordt me toch wat te gortig voor een 64GB mobiel.
Mini €699, dan €799, vervolgens €999 en het duurste model €1249. Aldus de geruchten. Heb ook geruchten voorbij zien komen waarbij de prijzen vijf tientjes lager zijn maar dat lijkt me onwaarschijnlijk aangezien het Apple is.
Nou reken maar van niet. De goedkoopste 11 is nu €809. Dus die, al is het een, mini zal gok ik niet ineens 100 goedkoper worden. De prijzen zijn structureel al verder en verder gestegen en ze hebben nieuwere hardware mogelijk en features dus ik verwacht dat de mini niet voor 699 of 709 er zal komen. Dat zou dan hetzelfde kosten als nu de XR. Of ze gaan die prijs verlagen, maar die moet dan weer niet te dicht op de SE komen want dan is dat weer een probleem.
mini was er vorig jaar nog niet, dus die zal wel goedkoper zijn.
Ben benieuwd als er ook een revolutionaire fingerprint scanner in de power knop zit...
Dat had Sony jaren geleden al... Mijn XZ1 compact heeft m in de powerknop en dat is de beste plaats die ervoor is wat mij betreft.
Zijn de toestellen meestal na het event direct te bestellen? Ik wacht al een tijdje op de 12 mini.
Meestal kan je direct pre-orderen en worden ze de volgende week geleverd. Er gaan wel geruchten dat de Pro modellen een latere release krijgen.
Ik ben wel benieuwd wat het unique selling point van de 12 serie wordt, want van wat er niet gelekt is lijkt het allemaal niet zo spannend.
5G.

Veel spannender dan dat wordt het niet.

edit: (Vandaar ook ‘Hi, speed’ op de uitnodiging)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 26 juli 2024 07:44]

Nu ook onder €1000 OLED.
Gelukkig geen glazen behuizing meer! Dat vind ik persoonlijk echt een ellende! Gebruik me telefoon en niet als een show van heb een I-Phone. Hopelijk gaat de nieuwe langer mee als me record 4 mnd en dan al gebroken scherm of achterkant :P
Voor en achterkant worden weer van glas, rand van aluminium op de 12 en rvs op de 12 pro.
Net zoals nu op de 11/11pro dus
Hoesje en screenprotector? Je hebt van die shockproof cases, misschien is dat een goede?

Zegt de persoon die aan scherm nummer 3 zit in 2 jaar tijd 😂. Maar wat doe jij er precies mee dan? Laat je je telefoons van een flatgebouw op een betonnen plaat vallen;)?
Werk er gewoon mee hehe en zo een hoesje vind ik hem te groot worden... Meestal valt ie gewoon op een ongelukkige manier helaas!
Je hebt evt ook nog van die ultrathin cases, die beschermen iig je achterkant en voegen nauwelijks iets toe aan de grootte.
ik ga voor mini als bezels kleiner zijn dan bij SE. buiten formaat bevalt me prima, 6, 6s 7, 8, mini
Voorop: ben blij dat er nog een redelijke klein-formaat optie is.

Toch jammer dat formaat 5S/SE is losgelaten. Dat vond ik echt ideaal en pas echt de naam 'mini' waardig. Een van de weinige dingen waar ik me aan erger bij mijn XR, met 1 hand echt nauwelijks te bedienen. (Dankzij iOS 14 wel reachability door tappen op de achterkant daarop te mappen!)

@Kvibe Eerst nog maar eens mijn XR verslijten.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 26 juli 2024 07:44]

Dan moet je voor de pro gaan. die is prima met 1 hand te bedienen.
Volgens de geruchten is de 12 pro net zo groot als de XR, en groter dan de XS en 11 pro.
Net zo groot? Dus ook zulke grote bezels of kleine bezels dan de 12?

Neem aan dat de 12 pro niet zo lomp is als de 12. Dat ze een manier hebben gevonden om het 5,8 inch scherm te vervangen voor een 6,2 inch in dezelfde behuizing grootte.

[Reactie gewijzigd door Zackito op 26 juli 2024 07:44]

Het scherm van de 12 pro lijkt groter te worden dan het scherm van de 11 pro. De 11 pro heeft nauwelijks randen om het scherm. Ik zou niet weten waar de 0,4 inch extra vandaan gehaald moet worden binnen dezelfde behuizing. Dus ik denk dat de 12 pro groter wordt dan de 11 pro.
Jammer, ik verwacht eigenlijk dat Apple een konijn uit de hoed tovert en ons laat verbluffen met een wel heel strak design voor de pro variant. Eentje waar de bezels gewoon niet meer aanwezig zijn.

Anders dan dat.. waarom zou je voor een Pro kiezen als de normale versie ook oled krijgt met dezelfde scherm grootte en vermoedelijk dezelfde chipset.

Apple moet iets onderscheidend hebben waarom zou je anders voor de pro gaan. Nu kies ik ervoor vanwege oled en het fijnere formaat.
Ja wilde graag mijn iPhone X vervangen door pro model. Maar zie echt geen meerwaarde in de nieuwe pro modellen tov gewone modellen. Dat hele camerageneuzel komt mij de keel uit. Neem amper foto’s }>
5g ? Heb hier in landelijk gebied en omgeving amper deftige ontvangst op 4g. De kans dat er hier komende jaren algemeen 5g komt is verwaarloosbaar...
Zag liever iets grotere batterij en 120hz scherm wat mijn gebruikservaring meteen verbetert

[Reactie gewijzigd door WickedStealthy op 26 juli 2024 07:44]

Ja.. en het 5G wat nu uitgerold wordt is (nog) niet sneller dan 4G. Je kan natuurlijk alvast voorbereid zijn voor 5G maar zolang het extra geld kost op mijn sim abbo ga ik toch niet upgraden.

Ik hoor veel mensen zeggen, wij willen 120hz scherm! Heel eerlijk, wat heb je hier aan op een telefoon? Ik ben 120hz niet gewend op mijn PC bijvoorbeeld waardoor ik geen last heb van het 60hz scherm.

[Reactie gewijzigd door Zackito op 25 juli 2024 05:22]

Ik hoop ook dat Apple iets uit de hoed tovert voor de pro. Zoals het er nu naar uitziet is het enige onderscheid de camera's en wellicht de LiDAR. Als ik de geruchten mag geloven dan is het verschil tussen de 12 en 12 Pro te klein voor het verschil in prijs. Ik wacht af .....
5S/SE is echt een mooi formaat idd. Maar als de 5,4 inch kleiner is dan de iPhone 6/7/8 dan ben ik al blij.
Ik heb ook lang met m'n originele SE gedaan maar uiteindelijk merkte ik toch wel echt dat er bij het ontwerpen van apps en websites amper nog rekening wordt gehouden met dat formaat. Heb nu de SE 2020 en dat is toch wel wat fijner. En nog steeds wel met 1 hand te bedienen, maar groter moet het ook niet worden.
Ik ga sowieso voor de mini.

Heb al jaren last van een zere hand omdat de telefoon zo groot is.
Ik hoop wel dat dit het probleem oplost, je post zet me opeens aan het denken.

Daarnaast hoop ik dat dit een nieuwe standaard word (qua indeling).
Gewoon altijd als er een nieuwe iPhone (Ik gun het de Android mannen ook heel erg btw) is ook een mini versie er van maken.
Het lijkt wel of ik het over niets anders meer heb, en anderen dit ook hebben of op zijn minst beamen.

Die halve tablets, zijn er niet voor niets, er is dus een markt voor. Hopelijk wordt de mini een succes en gaat Apple geloven dat er ook een groot genoege markt voor is.

*fingers crossed*
Ik zou er eens een dokter naar laten kijken...
Ik zit al aan m’n 3de SE (de originele versie) en ben blij dat ik het heb vol gehouden ;-) De aanhouder wint!

[Reactie gewijzigd door DDuce op 26 juli 2024 07:44]

Ik heb het eens nagerekend en de telefoon is waarschijnlijk net zo groot als de SE. Die is 5,4" qua diameter en het scherm van de iPhone 12 mini is edge-to-edge. Voor mij eigenlijk ook de ideale telefoon, maar ik vind een goede camera en waarschijnlijk de LiDAR en/of 120Hz ook belangrijk en die zitten alleen in de grotere modellen. Voorheen was de kleinere edge-to-edge altijd net zo goed als de grotere.
Kan niet wachten op de mini. Eindelijk weer een klein topmodel.

lidar, 120hz en die extra camera kan mij gestolen worden.
Kan niet wachten op de mini. Eindelijk weer een klein topmodel.

lidar, 120hz en die extra camera kan mij gestolen worden.
Als je het artikel bekijkt zie je dat de goedkopere modellen geen lidar krijgen.
Nou prima toch, want dat kan hem gestolen worden zo te lezen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.