Tekst in iOS 14.2 wijst erop dat Apple geen oortjes meelevert met iPhone 12

Een tekst in iOS 14.2 wijst erop dat Apple geen oortjes meer meelevert met de iPhone 12. Eerder ging dat gerucht ook al. Tot nu toe zat bij elke iPhone tot nu een bedrade headset in de doos, de afgelopen jaren met Lightning-aansluiting.

Apple heeft een tekst in iOS 14.2 over blootstelling aan straling gewijzigd, zodat er niet langer staat 'meegeleverde headset', maar alleen nog 'headset', schrijft MacRumors. Daaruit concludeert de site dat Apple niet langer oortjes meelevert.

In juni ging voor het eerst het gerucht dat Apple de lader en headset niet langer zou meeleveren met de iPhone 12. Het niet meeleveren van de adapter is waarschijnlijker geworden, nu Apple de Watch Series 6 heeft uitgebracht zonder adapter in de doos. De nieuwe iPads hebben wel adapters in de doos.

Door het niet meeleveren van EarPods en een lader in de doos zou Apple daarom zijn kosten verlagen en de winst op peil houden. Tegelijkertijd kan Apple er dan op wijzen dat veel klanten toch al een lader hebben liggen en zo de milieuvoordelen belichten.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

30-09-2020 • 18:34

183 Linkedin

Reacties (183)

183
178
102
14
0
52
Wijzig sortering
Persoonlijk vind ik dit een goed idee. De oortjes gaan bij mij vaak rechtstreeks de rommelade in omdat ik zelf gewoon fatsoenlijke doppen en een koptelefoon heb.
Ik vermoed dat er heel veel mensen hetzelfde hebben.
Ze moeten een code meeleveren met ieder nieuw apparaat waarbij je gratis een oplader/oortje kan aanvragen. Zo heb je toch minder e-waste.
Dit kan vanuit Apple natuurlijk niet gebeuren. Even uit gaande van de wens om ewaste te verminderen (en niet om kosten te drukken) is dit daadwerkelijk een lastige. Ze hebben eigenlijk de volgende opties:

- Een code meegeven om de oortjes / lader alsnog gratis te krijgen (of dit in de winkel aan te bieden). Mensen zullen toch de code verzilveren of in de winkel de spullen meenemen want --> gratis.

- De iPhone het werkelijke bedrag wat de oortjes en de oplader kosten goedkoper maken zodat men deze zelf kan kopen. Hierdoor wordt de iPhone grofweg 50 euro goedkoper, maar dit kost Apple natuurlijk maar 5 euro om te maken. Kortom verliest Apple in dit scenario 45 euro winst per bijna elk device gezien de meeste mensen daadwerkelijk alles al thuis hebben (en reken dat maar even door naar de hoeveelheid devices die worden verkocht). De iPhone 5 euro minder laten kosten en de boel weglaten is natuurlijk geen optie, dan lachen ze zichzelf uit.

- De spullenboel weglaten bij de telefoons. Hierdoor verminderen ze daadwerkelijk ewaste en is het een stap de goede richting in.

Of ik het er mee eens ben laat ik even buiten beschouwing. Maar als het werkelijk om het verminderen van de ewaste te doen is lijkt mij uit bedrijfstechnisch oogpunt de enige oplossing om dit voor elkaar te krijgen.
Een belangrijke die vaak vergeten wordt is niet dat Apple een paar euro uitspaart met geen lader mee te leveren maar op verpakking best een hoop meer bespaart.
Er wordt op de volgende punten best veel geld uitgespaard. Dit lijkt klein, maar door de schaal telt dit enorm hard op:

Je moet geen specifieke dozen meer maken voor bepaalde landen want je steekt er geen lader meer in.
Je kan je doos kleiner maken en bespaart daardoor op materiaal.
Je doos is kleiner en je krijgt er dus meer op een palet en als gevolg ook in een cargoruimte voor vervoer.
waarbij je gratis een oplader/oortje kan aanvragen
Zoiets gaat bij Apple alleen nooit gebeuren ben ik bang.

In die context laat je doen blijken alsof de oordopjes niks waard zijn.

Ik vermoed zelf dat het gewoon een ordinaire ophoging is van de winstmarge verpakt als heel "groen" bezig zijn.
Uiteraard meer winst voor Apple.
Ze gaan die kosten die ze op de verpakking, cargo, en het oortje hebben bespaart natuurlijk niet doorberekenen naar de consument.

Maar geef ze ongelijk. Er moet winst gemaakt worden.. Maximaal. Apple is geen filantroop
Bij de nieuwste Apple Watch leveren ze ook niet meer standaard een adapter mee en die heeft Apple goedkoper gemaakt dan z'n voorganger.
Echt waar? Dit wist ik niet..
Helemaal mee eens. Ik heb zelf wel genoeg USB-A laadblokjes, maar geen USB-C laadblokje.

Als de lightning kabel een USB-C uitgang heeft, zou ik toch alsnog een USB-C laadblokje moeten aanschaffen.

Verder gebruik ik vaak nog mn bedrade oortjes voor snel bellen naast de Bose QC35.
Het is niet waar je om vraagt maar wel wat ik je ga antwoorden. Als je nog zoekt naar een fijn USB-C blokje:

https://www.amazon.nl/Ank...technologie/dp/B07GXL1DFQ

Deze heb ik zelf. Ondersteunt alle voltages (5 t/m 20v) en levert tot 30W. Je kunt er dus in principe ook een laptop mee aan de praat houden (gebruik ik hem ook voor). Voor de rest echt ultra-compact en zit ook andere stekkers niet in de weg.

Edit: Ze hebben ook soms bundels met een Lighting kabel erbij. Dat kan ook best voordelig zijn.

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 30 september 2020 21:41]

Als het doel Ewaste is, heb je gelijk, maar het gaat hier om kosten drukken en meer accessoires verkopen. Puur een winstgedreven keuze
Het kan natuurlijk om beide tegelijk gaan ;)
Maar veel minder, want zat mensen die ‘t zullen claimen want gratis en toch weer doorverkopen voor een tientje he... Toch weer 2 bier.
Ze moeten helemaal niks natuurlijk. Ze zouden het kunnen doen. Meer niet. En als het de consument niet bevalt kopen ze wat anders. Keuze genoeg wat dat betreft.
Misschien beter om het toestel 10 euro goedkoper te maken en de oortjes 10 euro te prijzen.
Als het gratis "voelt" dan neemt men het, alleen al voor de verkoop later.

Ik begrijp de move van Apple wel. Terwijl het tegelijkertijd ook voelt als een push om AirPods te verkopen. Je eigen jack-koptelefoon kun je natuurlijk al jaren niet meer verbinden met je iPhone...
Zowel goedkope oortjes en USB chargers zijn onnodig e-waste, miljoenen en miljoenen aan verkwiste resources per jaar. Dus inderdaad, wat mij betreft gewoon niet meer meeleveren, hopelijk wordt dat snel de norm bij alle fabrikanten.
Misschien moet Apple gewoon een voucher meeleveren voor gratis oortjes en een lader.

Op die manier kunnen mensen die het toch nodig hebben het gratis bekomen.

Al kan Apple natuurlijk ook de prijs verlagen maar ik denk niet dat dat zal gebeuren.
Anoniem: 343919
@r250430 september 2020 21:18
Als je en gratis voucher meegeeft dan is het hele idee van het weglaten van de oortjes en oplaadblokjes toch weg?
niet helemaal, want je bent dan niet verplicht om de voucher in te dienen en niet iedereen zal het doen als hij/zij nog een goede lader heeft liggen.
Daarnaast gebruikt niet iedereen meer de standaard bijgeleverde EarPods.
Ik heb zelf bijvoorbeeld al een aantal jaar AirPods en daardoor blijven m'n originele EarPods ongebruikt.

Met een bijgeleverde voucher wordt er dus minder laders verspilt maar kan men er wel een aanvragen indien nodig. Voor directe doorverkoop is het toch bijna niet interessant omdat de markt ruim verzadigd is met oortjes en opladers.
Waarom niet gewoon de prijs van de iPhone verlagen met 50 euro en de oortjes en lader voor 25 aanbieden?
Mensen leveren makkelijker zo'n voucher in "omdat ik hem toch heb" dan dat ze 50 euro gaan betalen.
Omdat het geen keuze voor het milieu is maar voor winst maximalisatie.
Omdat de kostprijs voor Apple van de lader en oortjes natuurlijk geen 50 euro is (maar misschien 5 a 10 euro). Door de iPhone 50 euro goedkoper te maken missen ze 40 a 45 euro op hun verkoop.
Dat zullen ze niet zo gauw doen.
Waarom... als ik de reacties hier lees dan hebben veel mensen die oortjes en lader niet nodig, dan veronderstel ik dat ze ook geen gebruik zullen maken van de gratis voucher. Het is in dat geval dus een bewuste keuze.
Je schat Nederlanders te hoog in. Gratis = hebbeh.

[Reactie gewijzigd door Khil op 30 september 2020 22:55]

Precies. En dan verpatsen op marktplaats
Ja precies, net zoals Apple het wilt wilt de consument ook zoveel mogelijk geld. Niks nieuws..

Alles draait in de westerse wereld om de duit en de fluit.. Niets meer, niets minder... Zo ook bij de consument.
Doe er een voucher bij waarmee je lader en oordopjes voor een tientje kunt aanschaffen. Of 5 euro voor 1 van de 2. Die kleine drempel gaat een hoop mensen tegenhouden die er echt geen nodig hebben, en diegene die wel een lader e.d. willen hebben kunnen 'm met "subsidie" aanschaffen bij een nieuwe telefoon...
Wat is de motivatie voor de fabrikant om met vouchers te gaan klungelen?

Als ik een pak appeltaartmix koop moet ik voor de appels gewoon de marktprijs betalen.

[Reactie gewijzigd door Khil op 1 oktober 2020 12:36]

Dit vind ik eigenlijk best een goed idee! :)
... of gewoon niet. Mensen die geld hebben voor een dure telefoon (welk merk dan ook) kunnen volgens mij ook wel twee tientjes bijleggen voor een headsetje. Gelijk een trigger om te kijken naar een beter setje want de standaard oortjes zijn meestal hooguit meh :)

En ja, er zijn ook niet-Apple-headsets met lightning.
Snap niet helemaal waarom je -1 krijgt. Dit lijkt mij ook een legit reden: mensen die een dure iPhone kopen gebruiken vaak niet de standaard headset (want er is geld voor een betere). Tevens hebben diezelfde mensen vaak ook al een lader liggen (van eerdere iPhones).

Er zullen ook zat mensen zijn die een voucher inwisselen ookal hebben ze die niet nodig (want gratisss)
Snap niet helemaal waarom je -1 krijgt.
Onpopulaire meningen worden hier nogal eens afgestraft. Probeer onder een iOS-gerelateerd artikel maar eens iets positiefs over Android te noemen of vice versa. Gegarandeerd minnetjes bukkake.
Er zullen ook zat mensen zijn die een voucher inwisselen ookal hebben ze die niet nodig (want gratisss)
Precies dit. Iets met entitlement. Oortjes en laders zijn altijd meegeleverd dus hebben we er recht op. Als een stel verwende kinderen die opeens zelf hun broodje moeten smeren.
"Tevens hebben diezelfde mensen vaak ook al een lader liggen (van eerdere iPhones)."

Daar heb ik er tonnen van liggen, maar dat zijn allemaal USB-A laadblokjes. Ik heb 1 USB-C laadblok, maar die is voor mijn MacBook Pro. Ik snap de beslissing dan ook niet echt, dat juist wanneer je overgaat van USB-A-> lightning naar USB-C er ineens geen laders meer worden meegeleverd.
Een beetje een drempel is denk ik wel nodig. We zullen het zien.
Dat gaat niet werken, want dan bestelt iedereen die krengen om ze weer door te verkopen als is ‘t maar voor €5 of €10... Dan krijg je dat gewenste milieuresultaat ook niet.
Weet niet, zou jij voor 5 of 10 euro marktplaats of vraag&aanbod aanslingeren? ik niet :)
Ik niet, maar er zijn er zat die het doen :P
Ja en nee. Ik heb nu een telefoon met 18W lader, als ik een gloedjenieuw model koop dat ook 35 of zelfs 65W kan laden wil ik die lader er gewoon bij hebben.
Naja je kan hem gewoon halen als nodig, in principe (in praktijk is een ander verhaal) kan het gewoon van de prijs af en bespaar je dus geld als je al een lader hebt of oortjes.

4 versies is namelijk wat veel
Telefoon
Telefoon en lader
Telefoon en oortjes
Telefoon met beide.

Doe het dan gewoon apart en haal x$ van de prijs af.

In mijn geval hebbik lader en oortjes al dus voor mij is dat gunstig iig.
Ik heb anders geen back-upopladers, dus ik vind het juist fijn om er eentje bij te krijgen die ik dan ook gebruik, hetzij als hoofdlader, hetzij als back-uplader. En ik neem dat ik daar niet de enige in ben...

Die oortjes ben ik het wel mee eens: het is lang, lang geleden dat ik nog eens iemand tegenkwam die de meegeleverde oortjes gebruikte.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 30 september 2020 19:16]

Dagelijks. En veel van mijn collega’s ook. Ideaal voor MS Teams en gewoon bellen. Voor mij is de pasvorm ook goed, in tegenstelling tot echte in-ears. Bedraad vind ik voor dit gebruik ook handig; niet nog een apparaat dat ik moet opladen.
hoe kan je nu geen backup laders hebben, hoeveel telefoons heb je in de tussen tijd wel niet gehad
Of de lader van de iPad of van partner of kind, die stekkertjes zijn overal wel door huis te vinden.

Dat je misschien niet zoveel kabeltjes heb oké, maar die wordt er gewoon bij geleverd.
hoe kan je nu geen backup laders hebben, hoeveel telefoons heb je in de tussen tijd wel niet gehad
Ik heb ook geen extra laders, want die lever ik mee bij de verkoop van de oude iPhones.
Nooit telefoon gehad stuk ging ofzo, waarvan lader dan in de kast verdwijnt ?.
Of rondslingerende stekker van huis genoot of partner ?.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 30 september 2020 22:33]

Nooit telefoon gehad stuk ging ofzo, waarvan lader dan in de kast verdwijnt ?.
Nee, slechts 1 keer een defect glas en die heb ik bij Apple laten vervangen.
Geen back up laders? Hoe kan dat nu? Ik heb zoveel plekken waar ik die kabel kan insteken. Ik denk dat ik zelfs mijn PS4 als oplader kan gebruiken.
Oeps, ik regelmatig. Die Apple dopjes zijn geweldig voor bellen en muziek
Op kantoor. Sluiten slecht af waardoor je omgeving hoort maar zit goed genoeg geluid in.
Ik doe mijn shures in als ik echt afgesloten wil zijn.
Heb laatst op m’n werk nog nieuwe Apple dopjes gevraagd omdat mijn vorige de was in zijn gegaan.
Geen back-up lader? Heb je ze allemaal weggegooid of zo, we leven al bijna 15 jaar met smartphones en nog langer met telefoons met good old USB.

Pro tip: Kruidvat heeft cheap-ass laders en cheap-ass kabels (evt. zelfs braided, ook lightning) die mij al jaren lang goed bevallen. Voor nóg minder geld kan je bij de Action terecht.
Het is dat ik een ugreen snellader er bij heb gekocht een paar weken geleden, maar ik heb echt geen berg laders liggen.
Al mijn telefoons gaan uiteindelijk inclusief lader op Marktplaats dus ik spaar ze ook niet op. Bovendien zijn de lightning kabels best wel aan slijtage onderhevig na een jaar of 3.
Ik snap de keuze nog niet helemaal, maar het zal me ook niet verbazen dat dit de nieuwe trend wordt voor de komende jaren, ook bij andere fabrikanten.
Wat de USB chargers betreft hangt het denk ik ook af of je een lightning/USB-A of lightning/USB-C kabel krijgt zoals bij de Apple Watch 6/SE.

De meeste mensen zullen een USB-A charger hebben, maar niet per se een USB-C charger.
Soit. Maar die kun je best eenmalig kopen, we betalen inmiddels vaak al tegen de duizend euro voor die dingen, dan moet je nu dus een keer per tien jaar zelf een charging brick of twee kopen van een paar tientjes als de connector vernieuwd wordt. Lijkt mij minder erg dan tot in het einde ten dagen onnodig veel van die dingen te produceren voor het kleine groepje mensen dat de brick nog nodig heeft.
Prima. Ik denk dat Apple jou misschien nog blijer kan maken met alleen de telefoon, zonder pinnetje voor je sim, boekje, sticker en doos. Gewoon kaal, zoals je een refurbished iPhone zou krijgen vd apple store. Dat is eigenlijk wel de ultieme stap naar minder waste.
Het doosje gebruik ik om het nooit gelezen boekje in te bewaren. Ik weet niet wat je met sticker bedoelt. Pinnetje is wel fijn, maar ik heb nu een oude luidsprekermagneet aan de koelkast geplakt, daar passen veel pinnetjes op :).
Apple levert een aantal stickers mee in de vorm van hun logo. Ik heb de echte noodzaak nooit 100% begrepen maar het zal voor sommige mensen vast leuk zijn om ze op hun telefoonhoesje of iets anders te plakken
OK, dank voor uitleg, leermomentje voor mij, ik ben overduidelijk geen applegebruiker. Vroeger kreeg je wel van die mooie stickertjes als je een losse processor kocht :)
De oortjes van Apple zijn wel vrij goed vergeleken met andere meegeleverde meuk. Die van Samsung zijn vrij dramatisch slecht vergeleken met de Apple oordopjes bijvoorbeeld.

Maar men zal ongetwijfeld hopen dat er meer mensen tóch voor de AirPods kiezen. Wat door de onrepareerbaarheid e.d. ook e-waste te noemen is...
Ik heb juist de ervaring dat het andersom is. Apple-oortjes klinken heel flat bij mij, maar dat komt omdat ze ook niet helemaal goed passen en het feit dat ik de oudere generaties gebruik kan ook meespelen (bij de 4S en SE). Samsungoortjes hebben prima geluid en zijn aardig stevig, mijn paar is zelfs twee keer meegeweest in de wasmachine en ze werkten nog (uiteindelijk gingen ze kapot door een kabelbreuk bij het volumeregelaarsgedeelte). En ze zitten ook veel beter als je zoals ik asymmetrische oren hebt (verschillende groottes en qua vorm ook net wat anders). Apple-oortjes zitten als ik ze er echt met veel moeite indoe pas goed zodat het oortje er niet aan een kant steeds uitvalt, maar toch past het niet zo goed, waardoor het geluid doffer/slechter lijkt te klinken 😅.

Bij gemiddelde, symmetrische oren snap ik wel dat ze goed zitten, maar hier wint Samsung het met gemak qua geluid vanwege die reden :).

Heb nu een paar van echt jaren uit, helemaal verfrommeld, kabel meerdere keren echt uit elkaar moeten trekken, maar toch nog geen kabelbreuk. Qua dat winnen ze wel, alhoewel ik dan weer niet weet of ze de wasmachine overleven.

De usb-c-oortjes van Samsung zijn dan weer minder goed dan de 3.5mm, aangezien die connector bij mij na een half jaar verbogen was 😅. Heb deze weer kunnen fixen en een nieuw paar gekregen, maar dit lijkt me toch minder voorkomend bij 3.5mm of lightning.

Verder is het wel prettig dat als je een neiuwe telefoon koopt, je ook oortjes hebt die erin passen. Ik zat er serieus overna te denken om de kleinste 12 te kopen (wil eigenlijk niet met een tablet rondlopen), maar naast dat die batterij veel te klein is en ik het missen van een headphone jack sws al zwaar kut vind (ja, dat beschrijft het beste mijn mening), zou ik dus ook nog extra geld moeten uitgeven voor oortjes omdat Apple besloot die er niet meer bij te doen? Leuk voor de e-waste, maar niet leuk voor de mensen die dus alles extra aan gaan moeten schaffen en extra geld uit moeten geven. Geef indd een code oid als vervanging 😅.

En die oortjes bestellen en opsturen in een doos is ook.slecht voor het milieu 😂
Ik heb juist de ervaring dat het andersom is. Apple-oortjes klinken heel flat bij mij, maar dat komt omdat ze ook niet helemaal goed passen en het feit dat ik de oudere generaties gebruik kan ook meespelen (bij de 4S en SE). Samsungoortjes hebben prima geluid en zijn aardig stevig, mijn paar is zelfs twee keer meegeweest in de wasmachine en ze werkten nog (uiteindelijk gingen ze kapot door een kabelbreuk bij het volumeregelaarsgedeelte).
Dan moet je voor de gein toch eens de oortjes proberen die je bij de nieuwe S20 krijgt. De oprichter van AKG draait zich om in zijn graf als je hoort hoe slecht die dingen zijn en zijn merknaam dragen. En dat voor een telefoon van vanaf 900 euro.
Ken niemand met de S20 eigenlijk, zou het graag willen ervaren. Ik dacht dat ze altijd dezelfde dopjes meeleverden eigenlijk 😅. De oudere generaties zijn iig wel heel fijn :). Tuurlijk geen wonders qua geluidskwaliteit, maar nog wel prima voor niet enorm dure dopjes en het draagcomfort is wel goed. Die van Apple zijn vaak duurder en minder voor mijn gevoel, maar ook daar kan ik niet voor de allernieuwste generaties spreken :)
Waarom ze het doen kan me een beetje aan de kont roesten. Dat andere dingen als adapters vervuilend zijn geloof ik meteen, en dat is ook niet relevant.

Dat ik nadenk over het milieu en wat ik kan bijdragen om dat te sparen is inderdaad nadenken, niet alleen op deze ochtend en niet alleen voor mij zelf.
Ja, maar het verschil in kosten zal Apple in de zak steken :-)
Bij de nieuwste Apple Watch levert Apple ook niet meer standaard een adapter mee en die is goedkoper gemaakt dan z'n voorganger.
Koop je de Red producten, gaat een deel naar Aids fonds.
Heeft eerder te maken met vieze praktijken. Zodat je hun prul extra moet kopen. Vindt het belachelijk maar goed dat is mijn mening.
De nieuwste Apple Watch heeft ook niet meer standaard een adapter en die hebben ze goedkoper geprijsd.
Heeft eerder te maken met vieze praktijken. Zodat je hun prul extra moet kopen. Vindt het belachelijk maar goed dat is mijn mening.
het merendeel van die dingen verdwijnt in een la. Ik gebruik nog steeds een lightning kabel om te laden van de eerste iPhone die ik had met die connector. (ik denk de 6?). Aangezien een iphone bij mij toch al snel 2 of 3 jaar meegaat, is dat dus best een bak rommel extra. Pas bij het inpakken voor de verhuizing heb ik een hele stapel apple laders, snoertjes en oordoppen naar recycling gebracht. We gebruiken ze domweg niet.

Qua kosten maakt 't waarschijnlijk geen fluit uit voor apple, die oortjes en laders/snoertjes kosten centen. Qua afvalhoop / impact des te meer.
Inderdaad, ik heb echt 4 van die headsets door het huis heen slingeren en gebruik voornamelijk de apple airpods.

Daarnaast is het ook aannemelijk dat de doosjes van de iPhone een stuk kleiner zullen zijn, dit gaat er weer voor zorgen dat ze meer kunnen versturen.
Ik haal ze niet eens uit de doos, dit bevordert ook nog eens de verkoop.
Blijkbaar geeft niemand om een 7 setje dus denkt dat het meevalt met het ‘bevorden’ ;)

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 30 september 2020 19:01]

Ik ben werkplekbeheerder bij een organisatie waar we enkele duizenden iPhones en iPads in gebruik hebben. Na opladers zijn de Lightning oortjes het meest gevraagde product van onze gebruikers.
Zeker sinds corona en thuiswerken gebruiken hele volksstammen ze voor Teams meetings!

Meeste mensen hoeven geen 'fatsoenlijke dopen' of een koptelefoon en vinden de bijgeleverde oortjes prima (en eerlijk is eerlijk ze zijn echt niet verkeerd).
De enige winnaar hiervan is Apple die weer wat €€€ bespaard en aan de andere kant binnenhaalt.

Als ik even een globale schatting maak wat wij bij Apple betalen voor een setje oortjes gaat dat ons tonnen extra kosten :(
Met de oortjes ben ik het eens. Die gebruik ik zelden.
Maar om er geen lader bij te doen is onzin.
Wie zegt dat mijn volgende telefoon een apple is of een android is. Ze hebben beide nu nog andere stekkers en dan moet je voor veel geld extra de kabel en lader erbij kopen.
Een andere is dat mijn oude toestel meestal naar iemand anders gaat en die heeft ook een lader nodig.
Dus de lader moet er altijd bij zitten.
De kabel blijft Apple ook gewoon bijleveren. Het gaat enkel om de adapter (het blokje dat het stopcontact in gaat) dat er -vermoedelijk- niet meer standaard bij zit.
Ja maar wie heeft een usb c lader liggen??
Jouw argument was: je moet kabel en lader erbij kopen. Ik zeg enkel dat dat niet juist is.
Klopt maar na uitbrengen van de week weet je dat het wel een kabel heeft en geen lader. Alleen de kabel heeft usb c aansluiting. Dus je moet een verloopstekker of andere lader kopen
Je moet er dus extra geld instoppen
Dat ontken ik ook niet. Ik weerspreek alleen jouw bewering dat je beide moet kopen.
Ik heb van al die zaken een hele bende.
Zeker omdat Apple altijd een waardeloos trage lader meeleverd.
Mij stoort het voornamelijk enorm dat ze doen alsof ze het milieu aan het redden zijn terwijl dit een kostebesparing is. ewaste zou het zijn als ik ze de prullenmand ingooide. Wat ik met geen van die zaken doe. Ik gebruik ze zo goed als nooit. Maar af en toe wel :-).
Maaaaar :D
Ik vind die oortjes fijn om overal wat te hebben zodat als ik gebeld word ik een paar kan pakken.
Zo ligt er een paar in mijn laptop tas en een paar in de schuif van mijn bureau.
Hetzelfde met die lader. Hoe vaak er op het werk wel eens iemand langskwam om te horen of iemand een iphone lader had liggen.
Eindelijk! Daar heb ik er al te veel van. En elk jaar wanneer ik de oude iPhone wil verkopen is het er ook aan om de nieuwe te bewaren.
Van mij mogen ze de iPhone kaal leveren zonder enige extra’s.
Geef kopers gewoon de optie? Probleem opgelost. Zo kun je voor minder geld een “kale” iPhone krijgen, of anders tegen bijbetaling met EarPods en een adapter. Wat Apple nu doet is simpelweg zijn winst maximaliseren over de rug van de milieukerk.
Dat is moeilijk hard te maken; hoeveel goedkoper zouden iPhones dan moeten worden? Hoe duur worden ze überhaupt, ik weet het nog niet. Wat zijn de materietaal-, ontwikkelings- en supportkosten van dit model tov het vorige model? Welke modellen vergelijk je waarmee? Ik vind de topmodellen van Apple ook erg duur, en die koop ik dus niet. Maar de manier waarop de prijs tot stand komt lijkt mij eerder 'wat kunnen we als beste prijs ervoor vragen om onze winst te maximaliseren' dan 'productiekosten plus x % opslag'.
Daardoor lijkt me de vergelijking onmogelijk. Plus natuurlijk dat ik persoonlijk liever geen dan wel oortjes heb, maar wel graag een adapter. Anderen zullen dat anders zien.

[Reactie gewijzigd door dura op 30 september 2020 22:12]

Je hebt gelijk. Maar voor een bedrijf betekent dat ook weer een hoop gedoe met de supply chain etc.
Dat is toch precies wat ze nu doen? Je krijgt bij het bestelproces de optie om het toe te voegen, dat kun je al zien bij de Watch.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 30 september 2020 23:49]

Gewoon een voucher bijvoegen waarmee je of een draadloze oordopjes of met een draad kunt kopen. Of shop tegoed
Inderdaad boekjes kunnen er ook uit.
Voor degenen die roepen dat het het goed voor het milieu is en een goede move van Apple. Dat zijn gewoon financiele redenen en een PR move.

Als ze echt zo begaan zouden zijn met duurzaamheid, zou hun businessmodel (net als alle andere fabrikanten) niet planned obsolescence zijn.
Je hebt het over Apple? Die hebben het beste beleid over oudere hardware bruikbaar houden (software updates) en die een keten van winkels hebben waar je je hardware kan laten repareren? Apple die jaar na jaar een voorbeeld steld als het gaat om verantwoording over grondstoffen? Dingen waarin ze absoluut voorop lopen? Apple hardware is bekend om zijn waardevastheid en de lange levensduur.

Die Apple? Of vergis je je en bedoel je Chinese firma;'s die niets van dat alles doen?
De fabrikant waar ze batterijen, geheugen en storage vast solderen. De fabrikant waar ze schijt aan standaarden met telefoonladers hebben. De fabrikant die zich met man en macht verzet tegen right to repair. De fabrikant die klanten voorliegt over reparaties en ze vertelt dat het te duur is en ze beter een nieuwe computer kunnen kopen.

Ja die Apple ja.
Apple hardware is bekend om zijn waardevastheid en de lange levensduur.
Je kan beter een klomp goud kopen. 8-) Electronica is nou niet bepaald waardevast. Je bedoelt vast dat het minder snel afschrijft dan de concurrent.
Voor degenen die roepen dat het het goed voor het milieu is en een goede move van Apple. Dat zijn gewoon financiele redenen en een PR move.

Als ze echt zo begaan zouden zijn met duurzaamheid, zou hun businessmodel (net als alle andere fabrikanten) niet planned obsolescence zijn.
Of je spelen het spelletje juist exact zoals elke kant van de munt het wil zien
De 'groenen' zien het als duurzaam en de investeerders zien het als 'profit increasing'

Win - Win
Haha, die lader en headset kosten Apple nog geen €10,- waarschijnlijk. De marge-verbetering zit hem denk ik niet zozeer in de kostenbesparing, als wel de opbrengsten door ze voor €40,- los te verkopen aan iedereen die ze toch nog wil.
Stel dat de doosjes half zo hoog zijn hierdoor. Scheelt het ook nog behoorlijk op shipping costs
Dat hangt van de bezorgdienst af. UPS is inderdaad heel exact daarin, maar voor PostNL bijv. maakt het meer uit hoe veel het weegt en niet hoe groot de doos is (ja, bij tuinstoelen of zo misschien wel, maar niet bij dit formaat).
Zal shipping schelen voor distributie, niet voor/naar de consument
Dan passen ze door de brievenbus, ik zie postnl ze al gewoon door de brievenbus gooien als er niemand open doet.
Bol.com leverde voor Corona al iPhones zonder dat je hoefde te tekenen ervoor. Dat was best vreemd en het door de bus kunnen gooien lijkt me ook fraudegevoelig
en dus ook het aantal vliegtuigen dat moet ingezet worden
En dus in de netto winst van Apple. Minder kosten bij de zelfde verkoopprijs is meer geld in de hand.
Je vergeet de mensen die dan toch AirPods ipv EarPods kopen en de stijging daardoor :+
Uiteraard weer vanwege het milieu, zonder ook maar iets aan de prijs te doen...
Je hebt het artikel niet goed gelezen vermoed ik: “Door het niet meeleveren van EarPods en een lader in de doos zou Apple daarom zijn kosten verlagen en de winst op peil houden.”

Ze doen dus wel degelijk iets aan de prijs, alleen niet voor de consument. En ja je mag dit sarcastisch opvatten ;)
Bij de nieuwste Apple Watch levert Apple niet meer standaard een adapter mee en die is goedkoper geprijsd dan z'n voorganger.
Waarom is het niet meeleveren van een adapter logischer geworden n.a.v. de Apple Watch 6?

Aangezien de Apple Watch alleen compatible is met de iPhone, gaat Apple er waarschijnlijk van uit dat je de adapter van de iPhone zult gebruiken voor het opladen van de Apple Watch.

Lijkt mij stug dat ze geen adapter meeleveren voor de nieuwe iPhones. Zou geen goede reclame zijn voor bijvoorbeeld iemand die overstapt op de iPhone en bij het uitpakken erachter komt dat er geen adapter bij zit.
Liever dat Apple een kwaliteit lader mee levert. Die goedkope brandgevaarlijke troep die mensen kopen bij de action of AliExpress moet verboden worden.
Volgens mij is dat officieel ook verboden in Nederland.
Ik schrik er van dat er echt mensen zijn die geen enkele stekker in huis hebben waar USB op zit. Ik heb er echt tientallen en die zijn heus niet allemaal via Apple gekomen
Dan kan je tientallen mensen blij maken!
@monojack : heb je tientallen van deze USB-C laadblokjes? Of juist van die oude bredere USB laad blokjes?

https://appleinsider.com/...ghtning-cable-leak-claims
Nee maar daar heb ik wel 4 poorten van ;)
Echt? Ik heb denk ik een stuk of 15-20 USB-A laadblokken, maar slechts 1 USB-C, en dat is omdat ik toevallig een MacBook Pro heb, anders had ik die ook niet gehad.
Wacht? Ik kan echt niet meer volgen nu. Was het sentiment onder Tweakers niet de laatste jaren dat Apple moet stoppen met Lightning en moet overstappen op USB-C zoals elke andere fabrikant. En als ze dan een USB-C kabel leveren is het plots van "Ja maar ik ben wel de enigste in de wereld die USB-C heeft"? :+

Jij hebt trouwens zelfs 4 USB-C poorten op je MBP. Is ondertussen blijkbaar al zo ingeburgerd dat mensen vergeten hoeveel van die poorten ze hebben ;)
Ze stappen helemaal niet volledig over maar USB-C want het is nog steeds lightning aan de kant van de iPhone zelf.

En ik weet niet hoe het met jou zit maar ik vind het nogal onhandig om m’n telefoon aan m’n MacBook te moeten hangen om hem op te laden. ‘s nachts wil ik hem sowieso op m’n nachtkastje hebben. Om dan iedere avond m’n MacBook of die ene lader mee te moeten slepen, nee dank je.

Doe niet zo goedkoop Apple en lever gewoon een lader mee. Zo sta ik er in.

[Reactie gewijzigd door sverzijl op 3 oktober 2020 11:14]

Maar je snapt mijn punt toch hoop ik? Nu komen zeggen dat USB-C niet voldoet terwijl zogezegd elke andere telefoon al lang USB-C heeft komt wat scheef over.

Aan mijn MBP hangt idd een lightning kabeltje maar ja dat is bij veel stopcontacten bij mij thuis ook zo dat er al een lightning kabeltje aanhangt zoals bij mijn nachtkastje. 🤷🏽‍♂️
Ja, dan gebruik je gewoon een van de andere blokjes die je de afgelopen 10 jaar hebt gekregen met een telefoon.
Die laad blokjes van de afgelopen 10 jaar hebben waarschijnlijk een (brede) USB-A aansluiting. Ik lees overigens ook dat Apple een lightning naar (smalle) USB-C kabel gaat leveren. Dan zou je die 10 jaar oude laad blokjes niet kunnen gebruiken.
Je kan de oude lightning kabel met USB-A toch ook blijven gebruiken?
Maar niet iedereen heeeft die liggen. Als je voor het eerst een apparaat van Apple koopt, heb je dus alleen een snoertje en met pech ook geen passend blokje omdat 99% via USB A gaat, en niet via C
En nu ook geen lader erbij, doos wordt compacter en 100 euro duurder maken dan een jaar eerder 😂
Nja maar als je bijvoorbeeld de reacties hier leest vinden de meeste het fijn om meer te betalen en minder te krijgen. Apple blij en de gebruiker is blij, ja het klinkt raar maar hier is niks mis mee lijkt mij?
Bij de nieuwste Apple Watch levert Apple ook niet meer standaard een adapter mee en die is goedkoper geprijsd dan z'n voorganger.
Tja minder krijgen is natuurlijk relatief. Die dingen gaan in de schuif of de vuilbak dus je wint meer plaats in je schuif ;)

De planeet redden kost geld, we gaan hier allemaal voor moeten opdraaien. Apple investeert in 100% clean supply chain tegen 2030. 'Wij' klanten hebben bij Apple aangedrongen op groenere properdere producten. Het zou naïef zijn te denken dat Apple zijn miljarden daar gaat aan opsouperen. De klant betaalt voor wat hij eist en dat vind ik eigenlijk ook wel correct.
Dan moet je ze leveren zonder doos ,dan spaar je veel voor de natuur.
Hoezo Dat is toch allemaal gerecycleerd materiaal die doos?
Chemicaliën en papier recycleren is duur door al die onreinheden wat meegeleverd worden.Het is zelfs zo dat ze die terugsturen van waar ze komen omdat ze zeer slecht gesorteerd zijn.
een vb https://printmatters.nl/n...-ons-oud-papier-niet-meer
https://resource.co/artic...-imports-solid-waste-2021

[Reactie gewijzigd door Patrickccc op 30 september 2020 20:40]

Daarom dat de oortjes en laders verdwijnen om de kosten in evenwicht te brengen?
Dan mag er best van de prijs af...

Of er moet een alternative zijn, ik bedoel er wordt ook geen oplader mee bijgeleverd.
Alleen maar geldbesparing :o
Er zit een nieuw "beter" kabeltje bij ;)
Ja dat klopt, ze hebben niet meer van plastic maar van ander materiaal. Volgens mij is die heel stuk duurzamer, daar ben ik wel blij mee!
Als iPhone gebruiker van het eerste uur ben ik hier zeer blij mee. Oordopjes en stekker die verhuizen toch steeds naar mijn doos met overbodige Apple accessoires en die begint bijna uit te puilen van de oortjes en kabeltjes.
Ik wil je er wel vanaf helpen. :+
Nog ff en je krijg enkel een lege doos mee,meer betalen en minder krijgen.
Neem eens wat lekkers in plaats van azijn, dat komt je humeur vast ten goede.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee