Apple zet omruilprogramma op voor AirPods Pro met technische problemen

Apple gaat AirPods Pro met bepaalde technische euvels vervangen, ook als er geen garantie meer op zit. Als de oordoppen een krakend geluid of ruis laten horen of als de active noise cancellation niet goed werkt, kunnen gebruikers naar Apple stappen.

De getroffen AirPods Pro hebben een manufacturing date van niet later dan september 2020. Volgens het bedrijf gaat het om een 'klein percentage' dat 'mogelijk' met dit probleem te maken heeft. Exacte cijfers geeft het bedrijf niet. Getroffen gebruikers kunnen naar Apple zelf, maar ook naar Apple authorized repair centers.

Apple bracht de AirPods met active noisecancelling iets meer dan een jaar geleden uit voor 279 euro. Het was het eerste AirPods-ontwerp met anc. In de tussentijd hebben de oortjes ook ondersteuning gekregen voor het automatisch wisselen tussen Apple-apparaten en voor spatial audio. Volgens geruchten gaat het ontwerp van de AirPods bij de komende generatie weer op de schop.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

01-11-2020 • 10:27

102 Linkedin

Reacties (102)

Wijzig sortering
Mijn launch date AirPods Pro hadden er last van. Mindere ANC, krakend geluid. Op een gegeven moment werd het heel hinderlijk en had ik gechat met support van Apple (voordat dit programma gelanceerd werd). Beide werden vervangen, maar er werd wel eerst dik 200 euro €198 gereserveerd op mijn CC, voor het geval toch wat anders bleek te zijn. als borg is een betere / correcte benaming :)

Uiteindelijk kosteloos vervangen (moet ook haast wel gezien het feit dat ik nog in de garantieperiode zat). Alles werd gedaan via UPS en het ging vrij vlot.

De AirPods Pro klinken weer normaal, al blijft de ANC minder dan tijdens de launch.

[Reactie gewijzigd door chengbondkwok op 1 november 2020 10:56]

Nee, die 200 euro is standaard, want er werd waarschijnlijk eerst een nieuw setje naar jou gestuurd waarna jij de oude kon terug sturen... wie gaat dat betalen als jij niets terugstuurt..?
De kosten kunnen niet zomaar standaard zijn. Als een bedrijf jou als vervanging iets wil toesturen zullen ze dus duidelijke toestemming moeten hebben voordat ze je CC kunnen gebruiken. Dus als apple dat niet duidelijk gevraagd heeft (wat me sterk lijkt) hoeft je dit echt niet normaal te vinden. Apple is namelijk de partij die er voor kiest om je die vervanging toe te sturen en hoort niet dan zelf te bepalen dat het risico voor de klant is als zij het achteraf niet eens zijn.
Klopt. Ik heb ditzelfde verhaal ook doorlopen. Je krijgt eerst het aanbod om direct vervangde AirPods te krijgen, maar er werd mij ook gemeld dat het mogelijk was om ze eerst in te sturen en dan later vervangend setje te krijgen als er een defect is geconstateerd.
Een reservering op een creditcard is iets anders dan een betaling. Dit doen tankstations bijvoorbeeld ook. Die plaatsten een reservering zodra je je kaart erin steekt en als je klaar bent met tanken schrijven ze het daadwerkelijke bedrag af en word de reservering geannuleerd.
Een reservering wil net zo goed zeggen dat je niet meer de controle over je geld hebt als bij een betaling. Anderen inclusief apple hebben er dan namelijk al grotendeels zeggenschap over gekregen. Dat je mogelijk nog wat kan inbrengen om de reservering ongedaan te krijgen is wel even heel iets anders dan dat je zelf zeggenschap hebt.
Sommige bedrijven doen aan dat zij eerst het apparaat opsturen en jij in de doos van de nieuwe de oude terugstuurt. Dit zodat je nooit zonder het product zit, de snelste vervanging krijgt en het product goed geretourneerd wordt.

Dit is wel een voorbeeld van erg goede klantenservice (Alienware/Dell) maar het kan dus ook zonder de borg.
Een dikke min en 'verdwijnt' uit het overzicht, vreemd want dit is toch wel belangrijke informatie.
Ooit hetzelfde gehad met een netgear modem, kon niet meer op de management interface komen, maar de modem werkte nog wel. Na overleg nieuwe modem ontvangen met een box om de oude in terug te sturen, moest hem volgens mij binnen een of twee weken terug sturen (kan mij niet goed herinneren hoe lang is al meer dan 10 jaar geleden).
Valve doet dit ook bij de Valve Index. Het is weel erg fijn zo'n service.
Amazon deed het ook zo met mijn Sony 1000XM3, vond ik erg netjes.
Die 200 is borg, UPS heeft hem aan de deur omgeruild waarschijnlijk en dan moeten ze jou kapotte nog bekijken.
To be fair, ik heb al meermaals te maken gehad met service van een fabrikant/verkoper (Corsair, bol.com, een die ik me niet meer.kan heugen) die een nieuw vervangend product opstuurde voor ik het oude had verzonden.

-edit- dit was bedoeld als reply op de comment van @Kek

[Reactie gewijzigd door DrBackBeat op 1 november 2020 12:54]

Klopt bij Bol, verzendbewijs sturen via mail en na ontvangst sturen zij dezelfde dag nog het vervangend exemplaar.
Ik bedoelde zelfs zonder verzendbewijs, dat ik pas hoefde terug te sturen na ontvangst van de nieuwe. En ik weet ook weer waar dat bij was, namelijk bij Google toen mijn Nexus 6P vervangen moest worden. Dezelfde partij die na het tweede toestel met een onbetrouwbare accu zonder protest mijn aankoopbedrag terugstortte. Dat doen ze dan weer goed.
Totdat je niet echt bij Bol gekocht hebt, waar Bol alleen maar het platform voor de verkopende partij was.
Klopt, in die situatie zijn ze een stuk minder vrijgevig, helaas.
Dat is niet alleen bij Bol zo hoor. Ook bij Amazon is dat verschil er.
Laatst nog een pakketje moeten terug sturen, kreeg m'n geld pas terug nadat het eindelijk binnen was (lag ergens in een magazijn van de post stof te happen ondertussen) en mocht de verzend kosten a €13 mooi even voorschieten...
Ik weet niet wat je probeert te zeggen. Dit is het beleid van Apple. Apple stuurt de volgende dag (soms dezelfde dag nog) een koerier langs om het product om te ruilen, dat doen BOL.com en Corsair ook niet. Wat is je punt?
Ik zie nu dat ik reageerde op de verkeerde comment, het was bedoeld als reactie op @Kek
Kek noemt het koeriersaspect niet in zijn comment, en ik was ook niet op de hoogte dat dat zo werkte. Ik was ook niet zozeer een betoog aan het voeren hoor, ik wilde meer de mensen hier laten weten dat er wel bedrijven zijn die niet wachten tot ze het defecte product hebben ontvangen, of soms zelfs niet eens een verzendbevestiging afwachten. Dat vind ik een bijzonder goede service, overigens niet een die ik verwacht van bedrijven en ik schrijf daarom ook zeker niet bedrijven af die dat niet doen.
UPS ruilt het niet aan de deur. Je hebt 10 werkdagen de tijd om het oude apparaat terug te sturen. Dit werkt ook voor iPhones zodat je de tijd hebt om een backup terug te zetten op een voor jou gunstig moment (weekend of een keer een avondje ofzo). En ja er wordt een fikse borg gezet op je CC, maar dat is een reservering voor als er niks terug komt. Er wordt niets daadwerkelijk afgeschreven. Het wordt door de CC maatschappij van je limiet afgehaald maar het is nog wel van jou. Bij een debiet CC wordt het bedrag bevroren.
Dat heeft temaken met dat je ze moet terug sturen. Ze gaan niet zomaar nieuwe airpods sturen.

Dit het het Express Replacement Program. Oftewel je kan heel snel nieuwe dingen krijgen, maar wel even een borg zodat je de oude wel terug stuurt.
De AirPods Pro klinken weer normaal, al blijft de ANC minder dan tijdens de launch.
Met de initiële firmware nog nostalgisch naijlend in het gehoorkanaal, is 'minder' een understatement ;)
Het verschil was dag en nacht ...en is nooit meer weergekeerd. Het gaf wel een beeld, respectievelijk klankplaatje tot wat de AP's technisch in staat kunnen zijn!

Menig die de ANC nu geweldig vinden klinken, hebben anderzijds de originere FW nooit gehoord. Mocht Apple de gradatie van ANC persoonlijk laten instellen tot hoe het de eerste 2 maanden kon...velen zouden er spontaan stil van worden ...

@diskopogo : Ik heb de AirPods Pro sinds launch day en nooit problemen mee gehad. Het zijn de beste headphones die ik ooit heb gehad en de noose canceling is gewoon fantastisch.

Ondanks dat je uiteraard tevreden mag zijn met de noise canceling... vreemd dat je, als early adaptor, geen ANC verschil komt mee te geven. Want je kon er gewoon niet naast luisteren ;) Die eerste FW zat echt in de buurt van een Sony WH-1000XM(x) - mits de juiste pasvorm dopjes. Tevens mag je het je beste headphones ooit vinden, geen idee wat je allemaal reeds op, over en in je oorschelpen gehad hebt, maar daar willen mijn mening en ervaringen gerust andere kanten opspringen ;)
Kennelijk toch een vaak voorkomend probleem. Heb nu 3 weken op dezelfde wijze nieuwe airpods gekregen.
De HUAWEI FreeBuds Pro van 179 euro zijn technisch veel beter, ik gebruik zelf de goedkopere FreeBuds 3i van 79 euro, en ik geen enkel last van de bovenstande problemen, ik ben er erg tevreden mee, zeker aan te raden!
Wat ik niet begrijp is dat jij toch als klant mag kiezen of je de reparatie gaat uitvoeren, of niet dan? Stel dat jij voor de kosten toch moest opdraaien, hadden ze dan meteen die 200 euro gehouden zonder je nog iets te vragen of hadden ze je dan eerst gevraagd of je de reparatie wilt laten doorgaan? Want natuurlijk wil je eerst je AirPods laten analyseren en als het dan toch niet door Apple gedekt blijkt te zijn, zelf beslissen wat je gaat doen? En gezien ze nu voor 190€ te vinden zijn zou je dan nieuwe kopen...
Die 200 zijn geen “potentiële reparatiekosten”, maar enkel borg als je je AirPods niet terugstuurt.

En idd, het omruilproces gaat vrij snel. Ik had in de namiddag gechat met Apple support, de volgende ochtend kreeg ik vervanging binnen van UPS.
Die €200 zijn geen reparatiekosten. Bij Apple stuur je niet je product in om dan weken te moeten wachten wat er gaat gebeuren. Ze sturen je eerst een nieuw setje waarna je de oude terug kan sturen. Zo kan je gewoon door zonder op een reparatie te moeten wachten. Maar het kan natuurlijk zijn dat mensen de vervangende pods graag in ontvangst nemen maar niets terug sturen om zo een extra setje te scoren. Om dat te voorkomen reserveren ze die €200 borg.
Is er al een link beschikbaar om gebruik te maken van dit omruilprogramma? Mijn airpods pro hebben hier ook last van.
https://support.apple.com...vice-program-sound-issues

Misschien handig die link in het artikel te stoppen @Mark_88?

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 1 november 2020 11:01]

Natuurlijk! Thanks. :)
Apple heeft AirPods Pro met bepaalde techinsche euvels vervangen, ook als er geen garantie meer op zit.
Apple bracht de AirPods met active noisecancelling iets meer dan een jaar geleden uit voor 279 euro.
Gaat het nu over een nieuw omruilprogramma voor de airpods met ANC, nieuw voor alle airpods, of zijn airpods met ANC aan een bestaand omruilprogramma toegevoegd?

Ik snap anders de zin over garantie niet als het betreffende product maximaal 'iets meer dan een jaar oud' kan zijn.
Als jij vorige maand een setje AirPod Pro's bij de telefoonboer om de hoek hebt gekocht heb je bijv. wettelijk gezien geen recht op garantie bij Apple aangezien de verkoper verantwoordelijk is voor de garantie. Apple ruilt de AirPods Pro nu om ongeacht of je garantie hebt.

Daarbij heb je niet overal in de wereld dezelfde garantieregelingen als in de EU. In de VS is het 1 jaar bijv. dus kan het prima zijn dat mensen geen garantie meer hebben.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 1 november 2020 10:51]

Ah ja, zo had ik het niet bekeken. Dus ipv omruilen bij Apple via de verkoper, kun je het nu rechtstreeks bij Apple regelen.

Voor de EU burger verandert er wettelijk gezien dan feitelijk niets toch (behalve dan een hoop gedoe om je gelijk te krijgen)?

[Reactie gewijzigd door LA-384 op 1 november 2020 11:21]

Nee dat klopt, er verandert eigenlijk helemaal niets. Zoals je in meerdere reacties hier kan zien ruilde Apple problematische AirPods al om, ook voor dit omruilprogramma. Op deze manier geven ze er alleen wat meer publiciteit aan zodat mensen zich makkelijker melden.
Het blijft dus een raar artikel.
Het gaat om het afhandelen van garantie via Apple ook al heb je het ergens anders gekocht hebt.

Het gaat dus niet om een product buiten garantie (wat in zo’n korte tijd helemaal niet kan)...
Misschien is de garantieperiode elrgens in de wereld maar 1 jaar?
Ja ok, maar Tweakers richt zich toch voornamelijk op NL en BE? Dat ze in de VS vinden dat een dergelijk geprijsd product al na 1 jaar problemen mag geven, maakt voor 99,9% van de lezers van dit artikel niet uit.
Alle zakelijke aankopen hebben standaard maar 1 jaar garantie, dit is voor electronica in praktisch de hele EU. Zakelijke aankopen zullen een substantieel aandeel hebben, zelfs in NL en BE.
Die 2 jaar (als het 2 jaar is, het is de vraag wat de levensduur van die dingen is) zul je toch echt moeten krijgen van de verkoper. Als die failliet is, dan kun je naar garantie fluiten.

Dit is gewoon een productiefout en of je nu wel of geen garantie hebt, maakt dus niet uit.
Er zijn toch genoeg artikels die niets met BE/NL te maken hebben. Telefoons die enkel in VS, China, India,... uitkomen, om maar iets te zeggen. Netflix die één of andere US-only functie krijgt,...
Mijn AirPods pro zoemen/brommen als ANC aan is en er geen muziek aanstaat of wanneer ik een podcast luister en er is even geen spraak. Inmiddels zit ik nu op mn derde set airpods die ook weer zijn begonnen met zoemen/brommen. Erg hinderlijk. Bij de Media-Markt zie ik ook erg veel klanten ermee terug komen...
Is het een soort van lichte ruis die je hoort? Dat is namelijk bij alle systemen met ANC. Ik ben nog geen product tegengekomen wat geen sis heeft bij het gebruik van ACN zonder geluidsweergave.
Mijn AirPod pro’s doen dat niet, gelukkig. Dus dat zou dan toch ook niet normaal moeten zijn, lijkt me?
Sony's, Sennheiser, Bose, etc. Al deze headphones met ACN hebben een hele lichte whitenoise ruis als deze ACN aan hebben staan zonder muziek. Dit komt, omdat ze een hybride versie van ACN gebruiken waarbij je 2 microfoons hebt, eentje buiten de cub en eentje binnen. Dit geeft verruit de beste ACN resultaten, maar met als resultaat een lichte white-noise.

Als je geen whitenoise hebt met AirPod Pro's, dan gebruiken ze een enkele microfoon en daarmee dus uieindelijk een minder goede ACN.

Meer info: https://www.jabra.com/blo...-same-three-types-of-anc/
De getroffen AirPods Pro hebben een manufacturing date van niet later dan september 2020
Zouden ze dan nu een fix hebben doorgevoerd die dit probleem oplost ?
Wat ik van apple heb begrepen zijn airpods pro die geproduceerd zijn na deze datum zonder de problemen. Er is dus wel degelijk een "defect" bij de oude producten geconstateerd dat zich kan voordoen, Daarbij klinkt het recall programma, zeker voor Nederlandse begrippen ook veel netter dan het eigenlijk is. Er is gewoon sprake van een productiefout dan wel ontwerpfout in het product. Het daarna netjes oplossen is niet zozeer een gunst maar gewoon een plicht in elk geval onder Nederlands- en Europees recht.
Lol mijn garantie was bijna op dus ik dacht laat ik toch nog maar even contact opnemen over dit probleem. Heb deze week 2 gloednieuwe airpods gekregen en de kapotte terug moeten sturen. 200 euro borg maar het probleem is wel weg. Grappig dat ik vorige week contact op nam over dit probleem en er toevallig nu opeens een programma voor is opgezet 1 jaar na de release van dit product. Ben overigens wel erg blij met de airpods pro zelf. Ze glijden wel soms uit mijn oren maar hoorde dat foam dopjes dit kunnen voorkomen.
Ik heb exact dit probleem. Mijn linker oortje "ratelt" bij gebruik ANC en Transparency modus. Werd steeds erger. Ik heb deze week in totaal drie(!) uur met Apple Support aan de lijn gezeten. Dit had ook te maken met het feit dat ze mijn serienummer onjuist geregistreerd hadden, waardoor Apple dacht dat ze reeds omgeruild waren.

Maar goed, ik krijg een nieuw oortje. Ik baal wel, want had liever compleet nieuw paar gehad. Want nu is het wachten op problemen met het rechter oortje.

Maar goed, afgezien van dit euvel nog steeds heel erg tevreden met Airpods Pro. Wat een superdingen!
Mijn linker ging kraken voor de zomer. Die werd vervangen bij de Apple Store, 2 weken later was de rechter aan de beurt. Kans is dus nog aanwezig dat dit nog een keer gebeurd zo te lezen.

Hopelijk hebben ze het met de batches van na september nu opgelost.
Ik heb ook last gehad hier van. Het linker oortje gaf heel licht getik/gekraak bij noisecancelling. Bij de Apple Store hoorde de eerste medewerker die me hielp het niet, maar hij wilde hem wel onder garantie omruilen. Toen heb ik nog een tweede medewerker het laten horen want ik wilde gewoon dat ze erkende dat het probleem bestond waar ik last van had en niet 'zomaar' een omruil actie. Die hoorde het wel en toen is het linker oortje vervangen. Voor mij een prima oplossing maar wel jammer dat zo'n fout er in kan zitten.
Hmm interessant kan iemand is omschrijven wat ze ervaren die last heeft van een kapotte Airpod? Ik heb tijdens het hardlopen dat ik rechts een soort 'los' zittend geluid hoor soms tijdens het rennen en vraag me dan altijd af of dat onder de muziek zit, of het mijn Airpods zijn. Is dit wat bedoelt word in het artikel?

Edit: Do'h stond op de Apple pagina.. Ik denk dat ik dit ook heb!

[Reactie gewijzigd door ex87 op 1 november 2020 19:58]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee