Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amazon krijgt in VS toestemming om pakketten met drones af te leveren

Amazon heeft in de Verenigde Staten goedkeuring van de Federal Aviation Administration ontvangen om zijn vloot drones in te zetten voor het afleveren van producten bij klanten. Amazon gaat zijn Prime Air-dienst in de praktijk testen.

Amazon heeft in de afgelopen maanden de details voor zijn dienst voor onbemande transportvliegtuigjes aan de Amerikaanse luchtvaartautoriteit verstrekt en daarbij aangetoond dat de technologie veilig is. De Federal Aviation Administration heeft de dienst van het bedrijf volgens de NYT gecertificeerd op basis van deel 135 van zijn regelingen, die over het afleveren van goederen met onbemande luchtvaartsystemen gaan.

De toestemming betekent nog niet direct dat Amazon Prime Air grootschalig gaat invoeren. Het bedrijf wil de technieken naar eigen zeggen eerst verder verfijnen en doorontwikkelen, daarmee samenwerkend met de FAA. Wel gaat het bedrijf verder in de praktijk testen met droneleveringen.

Met Prime Air wil Amazon leveringen binnen een half uur met drones mogelijk maken. Het bedrijf test de dienst al sinds 2013 en vorig jaar diende het bedrijf een verzoek tot goedkeuring bij de FAA in. UPS en Alphabets dronedienst Wing kregen eerder al FAA-goedkeuring voor het afleveren van pakketten met onbemande vliegtuigen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

01-09-2020 • 07:46

114 Linkedin

Reacties (114)

Wijzig sortering
Part 135 gaat niet over 'afleveren van goederen met onbemande luchtvaartsystemen'. Part 135 is een onderdeel van de FAA regulering voor het certificeren van carriers voor freight. Dit is een algemene certificering die elke vracht-carrier nodig heeft.

Er zijn in part 135 twee categorieen, namelijk voor het vervoeren van vracht in een luchtvaartuig bedoeld voor personenvervoer, en eentje voor luchtvaartuigen waar maximaal 9 man in kunnen. Die tweede is gebruikt voor het certificeren van deze 'drones'.

Naast die certificering, dienen de drones alsnog geregistreerd te worden, en zich te houden aan de overige FAA regelgeving. Daar staan bijvoorbeeld ook zaken in met betrekking tot luchtruim-classificatie, weersomstandigheden, en verschrikkelijk veel andere zaken. Part 135 geeft je dus niet direct toestemming om midden in de stad, of in een woonwijk, je drone te landen en te parkeren.
De wetgeving in de US met betrekking tot luchtvaart is soepeler dan hier. Dat wil zeggen dat het makkelijker is om toestemming te krijgen om niet op een vliegveld te landen, maar het niet zomaar overal kan :)

Daarnaast zijn in toevoeging op het artikel nog een paar puntjes belangrijk:
- Amazon gaat losstaande toestemming vragen voor specifieke gebieden waar ze dit willen gaan doen.
- Initieel zullen ze alleen gaan leveren binnen een afstand van 15 mijl, met pakjes van maximaal 5 pond.
- Dit is bedoeld - ongetwijfeld door de airspace restricties en overige FAA regelgeving - voor dun bevolkte gebieden. Ze willen vast later meer, maar dat gaat door eerder genoemde beperkingen nog niet.
- Amazon gaat '1:1' afleveringen doen initieel, met als doel om die ratio omhoog te schroeven. Lees: 1 piloot, 1 drone. Er is dus bij elke drone een 'dedicated' piloot die het ding op afstand bestuurt.

Ik denk zelf dat er nog een lange weg te gaan is, zeker om e.e.a. veilig te doen. Gezien de beperkingen in luchtruim en besturing is het nu nog meer een gimmick dan iets anders. Dit is leuk voor Amazon's lange-termijn doel om de '30 minute delivery' te realiseren, maar ik denk dat in zeer veel gevallen de meerwaarde vrij klein is. Vooral omdat door die genoemde beperkingen aflevering op de plekken waar het echt handig is (moeilijk bereikbare plekken) nog niet effectief is.

Goedkoper en sneller zal het er nog lang niet van worden in ieder geval ;)
Het afleveren van pakketjes per drone is vooral interessant in rural-area's. Gezien de grote afstanden tussen de afleveradressen is de traditionele levering per (eigen) auto erg tijdrovend en daardoor duur. Het afleveren van pakketjes per drone maakt daar een serieuze kans. Dan moet nog wel het vliegbereik vergroot worden en de drones moeten (grotendeels) zelfstandig kunnen vliegen. Landen en opstijgen kan nog wel "handmatig" worden gedaan. Eén piloot kan dan een hele vloot drones bedienen. Zolang die ratio 1:1 is, is een drone misschien nog wel goedkoper dan met een auto heen en weer rijden. Een auto kan echter meer meenemen en meerdere adressen combineren. Een drone zal veel vaker terug naar huis moeten om nieuwe pakketjes op te halen.
Het binnen een half uur afleveren van goederen lijkt meer gericht op stedelijke gebieden en ik denk niet dat het daar ooit tot een brede acceptatie van drones komt. Niemand voelt zich veilig als er zo'n ding boven het hoofd vliegt en ook heeft niemand er behoefte aan dat zo'n drone boven je tuin of voor je ramen langs vliegt. We worden al digitaal bespied en drone roepen vooralsnog een groot gevoel van ongemak op.
Grappig, ik zou juist denken dat dit in steden practischer was.
Je pakt een grote truck, met 20 van die dingen. parkeert midden in een stad/wijk waar je meerdere pakketten hebt. Alle drones vliegen uit om 20 pakketten te leveren, komen terug naar de truck.

En drones laden weer op terwijl truck naar de volgende wijk rijd.
Zolang er nog iemand de drone(s) moet besturen, al is het om te landen en op te stijgen, is even uitstappen en het pakketje voor de deur leggen best snel. Voor kleinere afstanden zijn rijdende robots ook handiger. Die kunnen ook meer gewicht dragen en zijn een stuk stiller, wat de acceptatie een stuk gemakkelijker maakt. Van iets zoals een zelf rijdende verkleinde versie van de Stint zou al snel niemand meer opkijken.

Steden zijn een lastige omgeving voor drones. Er zijn ontzettend veel obstakels die voor een deel ook nog eens bewegen. Zeker bij hoogbouw zijn er veel vreemde (wervel) winden en is het nog moeilijk om een pakket op een geschikte plek te droppen. Technisch is alles wel te ondervangen, maar het kost wel veel energie. Het gezoem van de drones zal ook niet gewaardeerd worden.

Voor gebieden met verspreide bebouwing kan de combinatie van een vrachtwagen met een zwerm drones wel een mooie oplossing zijn.
Ik zou vooral zot worden van dat gezoem in de lucht, nooit meer rustig buiten, allemaal drones die door elkaar vliegen;
Ook dat zal een heel grote rol spelen in de acceptatie van bezorg-drones in meer stedelijke gebieden.
In niet stedelijke gebieden kan dit zelf nog erger aankomen.

Als je in een stad leeft dan is 55decibel niet ongewoon en dan is 65decibel niet zo erg meer.
Maar als je buiten de stad woont zoals ik, dan ben je 30decibel gewoon, als je dan naar 65decibel gaat is dat veel erger voor de waarnemende personen. Het verschil is veel groter

Drones dat gewicht kunnen dragen zijn vaak boven de 70decibel doordat er veel meer luchtwrijving is olm het gewicht in de lucht te houden.

Uiteraard als ik in een stad naar het park wandel of op mijn terras wil zitten dan is zo een drone er ook te veel aan hoor. Smiddags je broodje op je gemak eten in op een bankje zou heel onaangenaam kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 1 september 2020 13:54]

Volgens mij onderschat je hoe rural Amerika kan zijn. Ter illustratie; mijn schoonouders wonen op 1.5 uur afstand van de dichtstbijzijnde supermarkt (per auto) - een Walmart. Dat gezoem is dus 99% van de tijd over onbewoond gebied (en ik neem aan ook hoog genoeg om het geluid verder te 'dempen').
Is dit hele drone gedoe gewoon niet een zoveelste hype? :)
Dat valt best mee, de echte hype was een paar jaar terug, met dit idee kunnen pakketten veel zuiniger en vaak ook sneller op bestemming komen zonder teveel milieu vervuiling.
Als luchttransport zuiniger zou zijn, zouden alle vrachtwagens en postbezorgers al door de lucht vliegen. Dit is echter niet het geval.

In de jaren '60 hadden futuristen ook het idee dat er in het jaar 2000 vliegende auto's zouden zijn en een marskolonie.

Uit de praktijk blijken vliegende dingen juist milieuvervuilender te zijn dan transport over land.
Uit de praktijk blijken vliegende dingen juist milieuvervuilender te zijn dan transport over land.
Dat laatste is maar ten dele waar. Er waren nooit echt relevante mogelijkheden om elektrisch te vliegen(transporteren). Nu met drones is dat een stuk realistischer. Met een steeds groener wordende energiemix begint dat nu wel echt een steekhoudend argument te worden.
Hoe kan lucht transport zuiniger zijn dan weg transport als het zoveel energie kost om in de lucht te blijven?
Met een drone gebruik je de energie voor die drone + het pakketje. Niet veel.
Over de weg gebruik je de energie voor die grote bus + alle pakketjes. Best veel.

Je rijd een vrij groot voertuig rond ongeacht hoeveel pakketjes erin zitten + een chauffeur. Dat kost een hoop energie.

Overigens denk ik niet dat amazon dat ook maar iets boeit, die wil gewoon nog sneller bezorgen en dan is dit een optie.
Dat klopt denk ik niet helemaal. De energie van de bus wordt gedeeld door alle pakketjes die de bus vervoerd. Daar zit bij een bus juist de efficiëntie in (net als openbaar vervoer) dat het gebruik vh vervoermiddel gedeeld wordt.
Dit itt de drone, die heen & weer vliegt voor 1 pakketje.

[edit]typo

[Reactie gewijzigd door ArnieNFW op 1 september 2020 08:47]

Alleen die efficientie neemt steeds meer af hoe leger de wagen wordt...

Totdat je uiteindelijk een complete wagen + chauffeur hebt rijden voor het laatste pakketje, dan is een drone toch efficienter. En ergens tussen vol + leeg zal wel het omslagpunt liggen.

Plus dat een drone voorlopig nog niet in de file komt.

En daarnaast kan het voor Amazon nieuwe inkomstenstromen genereren doordat men pakketjes binnen 1 uur kan ontvangen etc.
Totdat je uiteindelijk een complete wagen + chauffeur hebt rijden voor het laatste pakketje, dan is een drone toch efficienter.
Ook dit is natuurlijk geheel afhankelijk van de omstandigheden. Als de laatste 10 pakketjes voor 10 buren in dezelfde straat zijn kan een bestelbus die snel en zonder (veel) verplaatsing bezorgen, terwijl een drone 10 keer op en neer moet vliegen naar het distributiepunt. Een bestelbus zou als de planning een beetje in orde is, zeker in stedelijk gebied, een zo efficiënt mogelijke route moeten hebben. Daarbij kan rekening gehouden worden met welke pakketjes er in de omgeving bezorgd moeten worden, om het geheel zo efficiënt mogelijk te houden.

Aan de andere kant heb je in landelijk gebied natuurlijk dat de afstanden wat groter zijn, daar zal een bestelbus dus verder om moeten rijden en zijn routes vermoed ik minder efficiënt te plannen. Of een drone hiervoor haalbaar is zal natuurlijk ook aan de range van de drone en de locatie van het distributiepunt liggen.

Ik weet niet of Amazon vanaf vaste punten gaat vliegen. Een optie zou kunnen zijn om met een bestelbus naar een gebied te rijden waar een aantal pakketjes bezorgd moeten worden, en vanuit daar drones op te laten om het laatste stuk af te leggen. Dan heb je mogelijk het beste van beide werelden.

Bovenstaande is niet als tegenspraak van je reactie bedoelt, eerder een aanvulling om aan te geven dat er vele factoren (nog veel meer dan nu genoemd) zijn die bepalen welke methode efficiënter is. Ik neem aan dat Amazon hier zelf ook wel wat rekenwerk voor gedaan heeft, maar dat niet met ons (en de concurrentie) zal delen.
Toch verwacht ik niet dat het uiteindelijke doel landelijk gebied is, daar is heel moeilijk een business case op te maken als je aan de andere kant ook gewoon de bus minder frequent kan laten rijden...

Maar juist in de grote steden kan 100m hemelsbreed rustig een half uurtje met de auto zijn, puur vanwege eenrichtingsverkeer, onhandig aangelegde wegen en files etc.
En dan is juist een drone ideaal.

Plus dat men in de grote steden ook meer keuze heeft, oftewel daar is een drone een usp, terwijl men op het platteland gewend is aan dat het wel even wat langer kan duren.
Ik weet niet hoe het in de praktijk zal uitpakken, maar een drone vliegt natuurlijk wel een behoorlijk rechte route terwijl de bestelbus de wegen moet volgen. Daarnaast is het zo dat (zeker in afgelegen gebieden in de US) zo'n bus enorme afstanden met pakketjes aflegt die naar een heel andere plek toe moeten.

Stel dat je distributiecentrum in Amsterdam zit en je moet een pakketje naar Groningen en Maastricht brengen. Met een bus zou je dan een rondje Amsterdam, Groningen, Maastricht, Amsterdam maken. Waarbij je dus in ieder geval de afstand Amsterdam naar Groningen met het pakketje van Maastricht aan het zeulen bent.

Met een drone zou je twee drones op pad sturen die beide in een rechte lijn kunnen vliegen. Ik ben erg benieuwd wat het verschil daarin is voor wat betreft de uiteindelijke energie efficiency.
Daarom hebben ze distributiecentra uitgevonden. Heel de zooi in de vrachtwagen op naar t noorden en dan met bussen verspreiden.
In steden werkt dit inderdaad zo, want daar gooi je makkelijk een bus vol met pakketjes en ben je vrij efficient bezig. Bovendien zou je daar in principe ook goed gebruik kunnen maken van bussen met elektrische aandrijving.

Maar in de meer afgelegen gebieden is het een ander verhaal. Daar moet je wellicht voor 2 of 3 pakketjes een hele bus meenemen en de efficientie wordt daardoor een stuk lager. Als je in plaats daarvan een drone 2-3 trips kunt laten vliegen, zal dat allicht een stuk minder kosten.
In de meer afgelegen gebieden bezorg je gewoon minder frequent waardoor je alsnog met een volle bus rijdt.

De mensen in meer afgelegen gebieden zijn ook gewend om ruimere voorraden etc aan te houden. Dus dat komt allemaal wel goed.
Als je in plaats daarvan een drone 2-3 trips kunt laten vliegen, zal dat allicht een stuk minder kosten.
Weet je wat dan nog veel minder kost en veel beter voor het milieu is?
Een drone laten rijden ipv vliegen.

Een grote zelf rijdende auto is een gevaarlijk object op de weg.
Maar amazon gaat maar kleine drones gebruiken en de pakketjes zijn dus ook klein. Een rijdende drone hiervoor zal ook heel klein kunnen zijn en geen gevaar vormen.
Even een verduidelijking
> Met een drone gebruik je de energie voor die drone + het "1" pakketje. Niet veel.
> Over de weg gebruik je de energie voor die grote bus + veel pakketjes. Best veel. ( per pakketje nog minder dan "niet veel" )

Daar bij kan die bus ook nog eens electrisch zijn ( en heeft een vele grotere actie radius dan een drone )
Waar het hier om draait is dat je geen bezorger hebt dat is het duurste onderdeel van de bezorging
Ik vermoed niet dat het beter is voor het milleu
Mijn uitleg was wat onhandig, maar wat Gomez12 ook al zegt, op het laatst rijd de volledige bus voor 1 enkel pakketje. Dat verbruikt dan dus heel veel energie voor dat ene pakket.
Met een drone gebruik je de energie voor die drone + het pakketje. Niet veel.
Dat maakt het dus minder efficiënt, je hebt voor 100 pakketjes immers 100 drones nodig. Het bereik is ook nog eens veel minder dan bijvoorbeeld een vrachtwagen, die misschien in 1 rit honderden pakketjes kan bezorgen. Dat terwijl die 100 drones in 1 vlucht 1 pakketje bezorgen, en misschien eerst moeten opladen voordat ze weer kunnen bezorgen.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 1 september 2020 14:16]

Hoe kan lucht transport zuiniger zijn dan weg transport als het zoveel energie kost om in de lucht te blijven?
Als het op de weg zoveel tijd (=geld) kost om op locatie te komen om het pakket af te leveren. En natuurlijk zou (in theorie) een busje in een wijk kunnen stoppen en meerdere drones in een rechte lijn vanaf een enkele locatie naar alle lokale bestemmingen kunnen laten vliegen. Dat zou ook vanaf een distributiepunt kunnen.

Of het daadwerkelijk kan en hoe succesvol het zal zijn is een andere kwestie. Wel kan dit mogelijk de voorkeur genieten ten opzichte van conventionele bezorgers die aanbellen en meteen wegrennen (UPS, DHL...).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 september 2020 08:38]

Dat is dan een economische beslissing. Maar volgens mij ging het om zuiniger in de context van energie verbruik.

Ik twijfel er niet aan dat er use cases zijn die economisch gezien interessant zijn, maar energetisch gezien kan het volgens mij nooit minder zijn.
Dus een complete fed-ex wagen + chauffeur die in de file staat met ronkende motor voor zijn laatste pakketjes, die kan niet meer energie gebruiken dan 1 drone?

Bij een volle bus heb je gelijk, alleen die raakt door de dag heen leeg.

En zeker met Amazon waar je gewoon chauffeur kan worden met je eigen auto en het dan best zo kan zijn dat je maar 2 pakketjes krijgt voor een middag.
Ik weet het niet hoor. Een drone vliegt hemelsbreed terwijl een bus (zelfs als deze elektrisch is) altijd de weg moet volgen en rekening moet houden met het landschap en het andere verkeer.

Daarnaast bestaat bij een drone zending het gewicht van het totale voertuig voor zeg 70% uit het pakketje. Bij een bus is dit, zelfs als je rekent met een (gemiddeld) half lege bus volgens mij eerder maar 30%.

Ik ben erg benieuwd naar eventuele resultaten van studies over dit verschil.
Ik weet het niet hoor. Een drone vliegt hemelsbreed terwijl een bus (zelfs als deze elektrisch is) altijd de weg moet volgen en rekening moet houden met het landschap en het andere verkeer.

Daarnaast bestaat bij een drone zending het gewicht van het totale voertuig voor zeg 70% uit het pakketje. Bij een bus is dit, zelfs als je rekent met een (gemiddeld) half lege bus volgens mij eerder maar 30%.

Ik ben erg benieuwd naar eventuele resultaten van studies over dit verschil.
Zal best, maar een Bus kan wel 1000 pakketjes of meer tegelijk mee nemen, een drone kan er +/- 1 a 2 per keer mee nemen, en dat een bus VEEL minder geluid maakt dan een BERG drones die overal vliegen om pakketjes te brengen en straks misschien halen, nee vind dat pakketjes brengen met drones de slechtste idee die ik ooi gehoord heb, daar gaat al de rust die je nog had, vooral in steden waar je normaal aardig rustig in de tuin kon zitten, omdat de meeste geluid van auto's en zo tegengehouden woord door de muren van de huizen en zo.

En dat dit ontzettend veel banen dan gaat kosten, die in VEEL landen al verdwenen zijn door wat er nu allemaal gaande is.

Dit lijkt er meer op om mensen gewend te laten woorden aan drone geluid zo dat als straks de politie/regering er volop mee gaan vliegen we er niet meer zo van op kijken.

Edit spel fouten

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 1 september 2020 12:48]

1000 pakketjes, zoveel kan een bezorger niet op een dag bezorgen.

Even opgezicht wat een pro drone verbruikt. Een payload van 5KG 25km ver te brengen kost 0.777kWh. Terug weg is 2/3e = 0.5kWh. 1 pakket van 5KG (gemiddeld erg veel) op 25km afstand van depot, kost dus 1.3kWh.
Een bezorger heeft zo'n 40 adressen per dag. Heel erg gissen, maar een bezorger die in een range van 25km pakketten bezorgd zal zomaar 150 km rijden =~ 20 liter diesel ~ 160 kWh.
Een drone kostte dat 40 * 1.3 = 52kWh.
Nou zitten er wat aannames is, maar het lijkt er sterker op dat een drone het veel meer energie-efficient kan doen dan met een dieselbusje.
Nee niet als het een elektrische busje is, en je vergeet dat ze Amazon een BERG accu's moet hebben, want ze gaan echt niet een paar uur per pakketje wachten tot de accu weer vol is, en een elektrische busje kan tegenwoordig VEEL verder rijden dan 150KM.
Een elektrisch busje zal beetje zuiniger zijn dan diesel, maar dan nog gaat die het niet redden tegen een drone. Een pro drone weegt 10kg. Een elektrische bus zomaar 2300kg.

Naast milieuwinst ook vooral de snelheid van bezorgen. De drone zou instant na bestelling kunnen vliegen. Heb je je pakket binnen 20 minuten ipv de volgende dag
Nog sneller, nog meer slavenarbeid. Goed bezig.
Hemelsbreed zijn de afstanden vaak veel korter.
Zeker over de afstanden waar we het hier over hebben.
Binnen een stad kan een drone in 10 minuutjes aan de andere kant zijn.
Een busje/vrachtwagen doet er makkelijk 2 a 3 keer zo lang over.
Elektrisch is alleen maar groener als het duurzaam opgewekt wordt en voor het overgrote deel is dit nog niet het geval.
Nog niet. Maar net als met EVs zou het toch jammer zijn als we de transitie pas starten wanneer alle stroom groen is.
Ik reageerde erop dat Drones die elektrisch vliegen millieuvriendelijker zouden zijn. Als die stroom duurzaam is opgewekt dan is dat inderdaad zo. Maar slechts een klein deel van de stroom is echt groen en dan is het helemaal niet zo millieuvriendelijk.

Terugkomend op de EV's heb je gelijk, als je thuis er zonnepanelen op je dak legt en daarmee je EV oplaadt is dat al keigoed uiteraard.
Ah, het ging mij puur om het "en voor het overgrote deel is dit nog niet het geval" aangezien dit door veel mensen ook als argument gebruikt wordt waarom de transitie naar EV's. Omdat de stroom nog niet helemaal groen is, vinden ze dat de push naar EV's dus maar onzin is (even daargelaten dat een EV zuiniger en milieuvriendelijker is zelfs met de huidige energiemix).

Mijn insteek daarin is juist dat de transitie naar elektrisch transport en het vergroenen van het aanbod van elektrische energie tegelijk moet. Deze van elkaar af laten hangen is gewoon kostbare tijd weggooien.
Nou vraag ik me wel af wat de werkelijke efficientie is van een EV i.c.m. grijze stroom, want de centrale is wellicht wel groener, maar de elektriciteit wordt onderweg meerdere malen omgezet naar een ander voltage voordat het bij de stekker aankomt (wat ook verlies betekent). Daarnaast wordt het in de paal en/of in de EV nogmaals omgezet. Uiteindelijk wordt elektriciteit omgezet naar de accu, daarna moet de accu het weer omzetten in stroom voor de elektro motor.
Ik krijg het gevoel dat dit vaak niet meegenomen wordt door veel mensen bij efficiëntie berekeningen.

Edit: ik lees dat power to wheels bij EV's ongeveer 85 tot 89% is. Laadverlies meegerekend.
Bij brandstof is dit 16 tot 25%.

Een nieuwe kolencentrale is 46% efficient.
transport verlies is 5,6% lees ik.

Dus een EV is 36,9% effficient.
Brandstof is 16 tot 25% efficient.

[Reactie gewijzigd door Centurion183 op 2 september 2020 15:57]

Onzin, elektrisch is altijd milieuvriendelijker dan diesel/benzine. Die brandstoffen stoten meer troep uit dan een centrale. Je bedoelt misschien co2 uitstoot? Daarbij gaat het om het klimaat, niet het milieu. Wordt snel verward
Dat is mijn punt juist. Omdat de energiemix "vergroent", wordt dit steeds milieuvriendelijker. Ik wilde nog geen waardeoordeel geven over of dat nu al het geval is, maar mijn reactie was daarvoor mogelijk wat te beknopt neergepend.
Ik zie een combi ook nog wel gebeuren. Een bus met pakketjes met daarop 6 vliegende drones die de pakketjes (in de stad) bij de mensen bezorgen.
Waarom denken dat een quadcopter zuiniger is ? Een batterij is al zwaar voor een auto, onwaarschijnlijk voor een vliegtuig maar nu OK voor een quadcopter als vervoermiddels.
Je moet dan ook even een 'hype cycle' begrijpen. Waar jij op doelt is denk ik het 'Trough of Disillusionment' die je ziet bij veel hypes. Je ziet echter daarna ook dat bijvoorbeeld een niche product als drones echt zijn waarde gaat tonen. Dat gaat echter niet van vandaag op morgen maar met kleine stappen (zoals je hier ziet).

Überhaupt zijn er natuurlijk al wel vele succesverhalen zoals brandweer eenheden die een drone met warmtecamera gebruiken, medicatie bezorging op de waddeneilanden en crowd surveillance door de politie bij demonstraties.
Er zijn wel degelijk use cases die nu al gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/21...ermonnikoog-bezorgen.html

Ik denk dat de komende 10 jaar vooral dit soort toepassingen interessant zijn, zeg maar een aanvulling op de logistiek, ik verwacht niet dat drones voor je deur zullen bezorgen in de stad, echter pickup points zou kunnen, echter het probleem is nog steeds dat een drone maar een zeer beperkte range heeft, ik denk dat dat nog een grotere uitdaging is als de software om het op de meter nauwkeurig af te leveren.
ik ga er van uit dat daar niet al te kostbare spullen in komen te zitten? De kans dat mensen zo'n ding proberen te kapen is best groot denk ik. Het is wel heel gaaf om te zien dat ze er mee bezig zijn! en het is verder een best eco friendly idee.
Dat zou ik zo stellig niet durven zeggen. Al die drones gaan maar met één pakje aan de haal; dat lijkt mij best inefficiënt.

Daarnaast is het nog afwachten hoe vogels en insecten gaan reageren op toegenomen luchtverkeer.
Bedenk wel dat je zowel het pakketje als de drone in 1x kan kapen. Een drone (in onderdelen) is ook wat waard. Ze zijn er snel genoeg achter hoe je het track systeem uitschakelt. Ik kan me voorstellen dat je dat ding in een geaarde metalen kist in je auto gooit om het signaal te onderbreken en em dan gewoon smeert.

[Reactie gewijzigd door G_M_C op 1 september 2020 08:28]

En ik kan me dan weer voorstellen dat Amazon een schaalgrootte heeft waardoor het in verhouding geen "dure" drones meer zijn.
Daar ben ik het mee eens ook al verwacht ik niet dat er zoveel drones komen te vliegen.
Dat is nog een interessant vraagstuk, want het niveau van inefficientie van een auto/bus is moeilijk te overtreffen. Daarnaast vliegt een drone ook nog eens de kortste weg.
En wat te denken van de weersvoorspelling? Het zou onderweg maar een plaatselijke wolkenbreuk zijn of een windhoos opzetten. Wat dan met je pakketje?
Ik neem aan dat de drones wel redelijk tegen een stootje kunnen, maar ik denk dat ze dan gewoon een busje sturen.
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel pakketjes er dagelijks worden geleverd, maar ik neem mij nu even voor ogen dat deze technologie uiteindelijk ook door andere leveranciers zal gebruikt worden en dit dan toch wel over een aanzienlijk aantal gaat. Nu is het leuk om een piano deuntje te horen in het filmpje, maar de realiteit is gewoon een irritant gezoom. Vermenigvuldig dit dan met de hoeveelheid pakketjes, zo kom je volgens mij bv. in een grote stad toch wel tot een aanzienlijke overlast... of zie ik dat verkeerd?

Want open velden en piano vs stad en gezoom... groot verschil.
De enige reden dat ik op het filmpje klikte was omdat ik het geluid wilde horen, en toen hoorde ik dat ze er een muziekje onder hadden gezet. Sluw van ze.
Ben zelf een gelicenceerde drone piloot.
Ik zie dit in Nederland niet zo snel gebeuren. De wet en regelgeving is hier zo enorm gebaseerd op het voorkomen van ieder mogelijk risico.
In de US is de wet en regelgeving meer gebaseerd op de concequenties van het beschadigen en verwonden van mensen.
Daardoor zie je dat in de US veel meer innovatie plaats vind, simpelweg omdat het kan. Nederland / Europa is te bureaucratisch. Leuk voor accountants en advocaten. Maar niet voor drone tech.
Je vergeet dat in de US de nadruk ligt op het bedrijfsleven. Hier wordt de consument stukken beter beschermd dan daar. Dat is wellicht de echte reden waarom daar sneller innovatie plaatsvindt.
Innovatie op één specifiek gebied dan, want op het gebied van inkomen, zorg, onderwijs en gelijkheid zijn ze daar niet echt innovatief.
Tja, dat is inderdaad wat je hoort wanneer je luistert naar de mensen die alles goed voor elkaar hebben.

Helaas hoor je wat minder van de mensen die ondanks hun inzet geen succesverhaal hebben. Om de een of andere reden worden die niet zo vaak uitgenodigd om speeches te geven over hun leven. Bovendien hebben zij het iets te druk met overleven om een podcast op te nemen of een boek te schrijven.

[Reactie gewijzigd door NoThankYou op 1 september 2020 13:37]

Haha, dat is wel echt een illusie. Als je goed bent in een sport of echt extreem slim, dan kun je helemaal op eigen kracht misschien nog wel ergens komen, maar in de meeste gevallen geldt daar, dat als je ouders geen geld hebben, dat je kansen om echt door te breken significant lager zijn dan wanneer je ouders geld hebben.

Nu bestaat dit verschil ook zeker in Nederland, maar wel echt aanzienlijk minder door onze betere sociale systemen.
Het grote probleem daar is dat scholen betaald worden uit de belasting van de wijk waarin ze liggen. Zit je in een arme wijk, dan heeft de school te weinig geld om goed les te geven.
En je mag ook niet naar een andere school dan die van je eigen wijk.

Daarom heeft Trump nu een voorstel gedaan dat je wel mag kiezen en dan kunt kiezen voor een betere school.
A child’s ZIP code in America should never determine their future, and that’s what was happening
Daarnaast moet je dan wat mij betreft ook de financiering nog aanpakken. Maar dat zal daar al wel geblokkeerd zijn door de oude partijen. Net zoals dit voorstel in het Congress door de Democraten geblokkeerd gaat worden.

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 1 september 2020 14:37]

Ik zie een schietkraam met prijzen in de lucht!
Wat nou als ik een drone bestel bij Amazon? Wordt-ie dan bezorgd door een drone? Of bezorgt-ie zichzelf??
Wel makkelijk kun je hem zo weer retour sturen.
Hoef ik niet te doen. Ik vraag een RMA aan, zet 'm klaar in de tuin en ze vliegen 'm zelf maar terug.
Scheelt mij weer een trip naar het postkantoor PostNL pakketpunt.
hahaha!! Waarschijnlijk geen van beiden. Pakket is te duur! :-D
Ok, dan bestel ik gewoon een balpen bij Amazon, en laat 'm per drone bezorgen.
Heb ik gelijk een drone. Voor weinig.
Krijgen we ook een nieuwe vorm van criminaliteit.

Drones met een katapult uit de lucht schieten }>
Wel leuk zo'n piano als achtergrond muziek maar dat is niet de realiteit.

Dit gaat heel veel geluidsoverlast geven.

[Reactie gewijzigd door Maarten Blom op 1 september 2020 13:24]

Ik vind het een slecht filmpje, je ziet eigenlijk alleen een drone die opstijgt vanaf een betonnen plaat, en vervolgens weer land op een betonnen plaat. Ik vraag me dan af hoe dat in de praktijk gaat, waar land de drone dan? In je voortuin? En krijg je dan een Appie.. please remove package from drone. Of please remove package and charge the drone for proper return. ;) En inderdaad, krijgen we straks een weerwar van drones in de lucht, moeten we dit wel willen of enigszins goedkeuren. Ik zie wel nut voor erg afgelegen gebieden, eilanden etc.
Gezien de gewone bezorgers in de VS blijkbaar zelf ook niet zo moeilijk doen met het achterlaten van het pakje voor de deur zonder het af te geven zou het mij niet verbazen als de drone het pakketje in je tuin dropt met een (e-mail/app/etc) notificatie en weer vrolijk verder vliegt.
Nou, de nederlandse bezorgers zijn daar ook goed in hoor, laatst nog een pakje aangetroffen die onder de voorband van mijn auto stond, gewoon op mijn korte oprit, die iedereen dus kon zien. terwijl het natuurlijk heel hard regende en ik pas zelfs de volgende dag zag dat er een pakje stond... Adres/naam klopte niet eens, enige dat klopte waren de 4 cijfers van de postcode.. tja, als het nou in mijn straat was geweest dan had ik misschien nog moeite gedaan om het pakje af te geven, maar aangezien er niets van klopte, en de verpakking compleet kapot was door de regen, heb ik niet eens de moeite gedaan.. zat een staafmixer in..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True