×

Tweakers Awards 18/19

Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? De Tweakers Awards stembussen zijn nog drie dagen open. Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Bovendien maak je kans op een Sony PlayStation 4 Pro 1TB, GoPro Hero 7 of Sonos One.

Stemmen

1 review

Xiaomi Mi Mix 3 256GB Zwart

Specificaties 6,39" • 2340x1080 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Mix 3 256GB Zwart Review

smiba 18 november 2018, laatste update op 7 januari 2019, 9.540 views Product gekocht

Xiaomi Mi Mix 3 256GB Zwart

Deze strak afgewerkte telefoon laat je niet zitten met zijn krachtige snapdragon 845, 6.39" OLED paneel en 8GB ram

Pluspunten

• Hoge screen to body ratio
  • Premium materialen
  • Voelt goed in de hand
  • Geen notch & bezel door slider
  • Screen-on time (~7 hr)

Minpunten

• Erg gevoelig voor vallen (breekbaar)
  • Achterkant is een heftigere "fingerprint magnet" dan gewoon glas

0. Voorwoord

Ik ben altijd al fan geweest van nieuwe innovatieve technieken, telefoons hebben een lange tijd stil gestaan maar sinds begin dit jaar zit er weer de volle vaart in!

Een van mijn minder gewaardeerde innovaties is de wel bekende Notch. Iets aan een uitkeping in mijn scherm staat me minder aan dan een volledige bezel op die positie.
Inmiddels zijn er verschillende oplossingen hier voor op de markt, van mechanische uitschuivende camera's tot telefoons met zowel een scherm op de voorkant als achterkant. Dit alles om de grootste screen real estate te behalen.

Mijn vorige telefoon was de Mi Mix 1 (256/6), een telefoon die in 2016 uitkwam met enkel een bezel onderin en vrijwel niet bestaande randen rondom het scherm. Rond deze tijd is het begonnen, de innovatie was weer op gang en de race ging van start.

Inmiddels is de Mi Mix 3 uit, waarbij de Mix 2 & 2S nog veel gelijk hadden van de originele Mix 1 gooit de Mix 3 het roer om. Vaart het in de goede richting of slaat het de plank mis?
Hierbij mijn review.

1. Specificaties

De Mix 3 komt met niets minder dan de meest recente SoC van snapdragon, de 845. Dit betreft een Octa-core met 4 big (2.8Ghz) en 4 little (1.8Ghz) cores. Dit model komt met 6GB, 8GB of 10GB aan ram geheugen, samen met 128GB of 256GB storage.

Als front camera treft het een 24MP front camera met een grote van 0.9µm normaal of een effectieve 1.8µm "gecombineerde pixel" in de nacht. (Later meer over de 1.8µm nacht "super pixel")
Er zijn 2 back camera's aanwezig, een wide angle en een telephoto lens. Deze zijn beide 12MP, waarbij de wide angle lens 1.4µm per pixel aan ruimte gebruikt en de telefoto 1.0µm. De wide angle camera heeft OIS, wat altijd erg welkom is.

Het scherm is een Super AMOLED paneel van 6.39" met een resolutie van 1080 x 2340 pixels, wat ons een wat lange 19.5:9 schermratio geeft.

De batterij geeft ons 3200mAh aan capaciteit en kan opgeladen worden met QuickCharge 4.0+ (backwards compatible) of een wireless (Qi) charger.

Verder ontvangen we dual-band GPS, Bluetooth 5.0, NFC en een fingerprint sensor op de achterkant van de telefoon.

Voor wie het prettiger vind, heb ik hier ook de "ruwe" specificaties:
  • Grootte: 158 x 74.7 x 8.5mm
  • Gewicht: 218g
  • Scherm: Super AMOLED, 6.39", 1080x2340 pixels (19.5:9 ratio)
  • SoC: Snapdragon 845 (Octa-core CPU: 4x2.8Ghz Kryo 485 Gold & 4x1.8Ghz Kryo 385 Silver) + Adreno 630 GPU
  • Opslag: 128GB (6GB/8GB) of 256GB (8GB/10GB), UFS2.1
  • WLAN: Wi-Fi a/b/g/n/ac, 2.4Ghz + 5Ghz, Dual band
  • Bluetooth: 5.0
  • NFC: Ja
  • Vingerafdruk sensor: Ja, op achterkant
  • Overig: Witte notificatie LED, Qi Wireless charging (10W)
  • Notitie: Front camera zit in een slider achter het scherm
In deze review heb ik het 8GB model met 256GB storage, deze heb ik geïmporteerd vanuit China.

2. Design en looks

Als behuizing gebruikt de Mix 3 een naar mijn mening erg mooi keramiek, dit is vergelijkbaar met glas maar het is toch net iets mooier en vooral erg kras-bestendig! Het scherm maakt gebruik van de gorilla glass maar heeft geen rubber tussen de plastic rand en het glas.
Hoewel de telefoon dus vrij goed kras-bestendig is zal deze de meeste vallen niet overleven. Keramiek heeft een hoge hardheid die in de buurt komt van bijvoorbeeld saffier, als nadeel is het echter wel breekbaarder waardoor het net als glas kapot gaat bij een val.

Niet alleen voelt de telefoon dus premium, maar oogt het 't ook.
Het gemis van een rubberen "bumper" tussen het glas en de behuizing vind ik wel jammer, dit is in het algemeen vrij gebruikelijk en kan veel barsten voorkomen. Echter denk ik dat Xiaomi geen grotere bezels rondom het scherm wou creëren en daarom hiervan afgezien heeft.

De vingerafdruk sensor zit mooi aan het midden, de symmetrie word enkel verbroken door de dubbele camera aan de zijkant van de telefoon. Deze camera heeft echt wel een "bump" en steekt dus wat uit.

Nog over vingerafdrukken gesproken, de achterkant is hier wel een magneet voor. Bij iedere foto die ik maakte van de telefoon voor deze review waar ik de achterkant even voor aan moest raken betekende wel dat ik weer even snel moest vegen.
Ook is het materiaal glad net als glas, dus pas op met dat de telefoon niet van schuine tafels oa. afglijd.

Bij de telefoon komt wel een hoesje, hierdoor word de bump vrijwel gelijk getrokken met de telefoon. Het hoesje is naar mijn mening wat matig, hij ziet er mooi uit maar voelt goedkoop en kraakt ook als je de telefoon vastgrijpt. De Mix 1 had bijvoorbeeld een heel mooi nepleren hoesje er bij die echt premium aanvoelde, deze heb ik een jaar lang gebruikt voor het te ver versleten was. Dit hoesje zou ik het liefste asap. vervangen met een betere, maar voor nu is het prima.

3. Camera's

Deze foto's zijn gemaakt op firmware 10.0.11.0 (PEECNFH), mogelijk worden de cameras verbeterd in een update
⚠ Deze fotos zijn gecomprimeerd om zo binnen de upload limieten te zitten, enige zichtbare JPEG compressie komt hierdoor. - De inline fotos zijn ook van lage resolutie, voor hogere resolutie zie onderaan de review
3.1 Frontcamera
De frontcamera is een 24MP sensor met een 2MP dieptesensor, hiermee kan hij snel scherpstellen en effecten toepassen. Deze effecten zijn bijvoorbeeld het veranderen van de grote van je kin, breedte van je neus of bijvoorbeeld je ogen wat laten glinsteren. Simpel gezegd, grappig voor 1 minuut en daarna nooit meer gebruiken :)
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GomVF3RKL2qn0y.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Gon0o2lAbmMtws.png

Deze camera is erg snel met scherpstellen (zo goed als "instant"), een betere HDR functie zou wel gewenst zijn geweest wat bij een felle zon bijvoorbeeld. EDIT 20-11-2018: HDR Staat standaard uit, dit nu naar "Auto" gezet. Word nog bijgewerkt met resultaten
Ik zou graag voorbeelden bij dit onderdeel toevoegen, maar de enige fotos die ik heb met de frontcamera zijn van gezichten. Heb een poging gewaagd om andere objecten te fotograferen maar deze kwamen er allemaal wat matig uit. Word nog aangevuld :)

In de nacht schakelt de camera zelf over op zijn "super pixel" functie, dit zou volgens de beschrijving er voor moeten zorgen dat het effectief 1.8µm pixels heeft. Met wat testen 's nachts kan ik inderdaad bevestigen dat de camera het bijzonder goed doet in het donker. Hier hoop ik in de komende weken mogelijk ook meer resultaten over te kunnen laten zien.
3.2 Backcamera
Foto genomen met de wide angle lens, in de ochtend onderweg naar mijn werk in de bus

Als achtercamera's hebben we twee 12MP sensoren, een wide angle en een telefoto camera. Wat dit zonder spannende namen betekent is eigenlijk gewoon dat je een grote kijkhoek hebt op de standard sensor (handig voor als je bijvoorbeeld een groepfoto wil maken zonder dat je heel ver naar achter moet lopen) en voor als je in moet zoomen je een sensor hebt die dit fysiek al 2x doet.

Alleen de wide angle camera heeft OIS, wat erg fijn is. Echter had ik ook graag OIS op de telefoto camera gezien, zeker omdat dit door de zoom juist meer last heeft van trillingen en bewegingen. Jammer!

Beide camera's maken meestal scherpe foto's, maar heb soms het idee dat het alles in focus probeert te brengen waardoor eigenlijk niets er geweldig uit ziet. Oplossing hiervoor is een beetje handmatig op een object scherpstellen door er op te drukken.

In heel fel buitenlicht ben ik het ook niet helemaal eens met de kleur representatie, alles word iets wat overbelicht en kleuren worden vervaagd. Desondanks maakt de camera mooie fotos en verwacht ik dat dit mogelijk in een toekomstige update nog verder verbeterd word.

Wat ik vooral erg mooi vind zijn macro foto's met deze cameras, beide sensoren kunnen erg goed het detail vastleggen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GonLRmPsdFHAWL.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GonLR4h1sDXpqO.jpeg
Links: Macrofoto met de wide angle - Rechts: Macrofoto op de zelfde positie met de telefoto

4. Slider

Ook wel de meest besproken feature van deze telefoon, de slider! Deze telefoon heeft geen mechanisch aangedreven slider maar gewoon een set magneten die in plek klikken! Hierdoor word de kans dat er iets defect raakt veel kleiner en gaat het in theorie tientallen jaren mee, de neodymium magneten behouden erg lang hun kracht.

Volgens de officiële specificatie kan de slider minimaal 300,000 keer heen en weer, echter met een machine heeft een individuele tester al meer dan 600,000 behaald

De slider heeft meer kracht nodig dan dat ik origineel verwachtte, maar dit is eigenlijk ook niet meer dan logisch gezien je niet wil dat bij een beetje beweging het mechanisme naar binnen klapt. Het klikken voelt goed en is enigszins verslavend.

De slider sluit net niet helemaal 100% perfect aan op de behuizing, maar dit valt totaal niet op en moet echt met direct licht bekeken worden. Ook in het gebruik merk je dit niet. Een ander klein dingetje is dat scherm/slider heel licht speling heeft (horizontaal), ik wou de slider graag een 5/5 geven maar deze hele kleine imperfecties verlagen mijn mening naar een 4/5
Echter ben ik hier enkel achtergekomen nadat een andere gebruiker op het forum mij hier over vroeg, dus extreem duidelijk is het ook weer niet.
In een hoesje zou je dit trouwens ook niet merken :)

5. MIUI / Android

Out of the box komt deze telefoon met MIUI 10 gebakken boven op Android 9 (Pie). De meningen over MIUI zijn vrij verdeeld, persoonlijk vind ik het heerlijk OS maar het heeft een kleine learning curve om echt alles te begrijpen. Qua design lijkt het wat op Apple's iOS.
MIUI is vrij sterk op battery management, hierdoor kan het soms zijn dat applicaties vertraagd pushnotificaties sturen of pas pushnotificaties sturen nadat deze handmatig zijn opgestart. Belangrijk is om deze applicaties dan ook "Autostart" permissie te geven en misschien zelfs "Battery Saving" uit te zetten voor een specifieke app. Dit is mogelijk in de instellingen van de app, makkelijk benaderbaar via de app switcher.

MIUI is bijna een complete review op zichzelf waard, dus om hier meer over te leren raad ik je een andere tutorial of review aan. Ik ga er verder niet veel meer op in

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Goowa2wtVckEVh.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Goowa3PFvbjaVe.png
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GoowalWdooecFV.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GoowaNgg54AHEl.png
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Goowa3iD7qsQx5.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Goowa2jyzm7lQO.png

6. Batterij & Opladen

Bij de telefoon zit een 10W Qi charger out of the box. Je hoort het goed, je krijgt een wireless charger bij de telefoon!

Deze charger voelt goed en stevig aan met een rubbere buitenlaag voor grip.

Een batterij van 3200mAh kan gevonden worden in deze telefoon, wat mij in eerste instantie wat bang maakte dat ik weer constant vast moest gaan zitten aan de oplader. Ze konden er ook niet echt een grotere batterij in doen omdat het mechanisme van het scherm meer ruimte opnam dan bij een gebruikelijke telefoon.

Als batterij tool gebruik ik AccuBattery, dit programma polled het gebruik van de batterij en het gerapporteerde % door het system. Hierdoor kan dit programma (na enkele dagen gebruik en meerdere charge cycles meegemaakt te hebben) iets vertellen over de conditie van de batterij en verwachte "screen on time" op basis van echte usage stats.

De verwachte batterijduur van een volledig opgeladen batterij (gebaseerd op echte historische data!) is dus bijna 8 uur en dit matched ook met mijn eigen ervaring. Waarbij ik na een lange dag met 30% batterij over thuis kwam met de Mix 1 (recent nog vervangen batterij, maar wel 4200mAh) kom ik hier thuis met grofweg 60%.

Ook maakt deze telefoon gebruik van QuickCharge 4.0+ (Zelfde als 3.0 qua snelheid, maar dan ook met USB-PD support etc.) waardoor mocht je batterij leeg raken je na een halfuurtje al weer good to go bent met meer dan de helft van de batterij opgeladen.

7. Conclusie (voor nu)

Gezien ik dit apparaat pas 1 week heb zal de review later nog aangevuld worden met extra meningen en ervaringen. Verder sla ik veel functies die ik zelf niet gebruik over in deze review, deze telefoon heeft zeker nog meer goede kanten!

Omdat ik niet helemaal zeker ben welke onderdelen het nog extra waard zijn om een stuk over te schijven vraag ik graag aan jullie; wat willen jullie nog meer weten? Wat ben ik te snel overheen gegaan? Vragen? Laat het me weten in de reacties!

EDIT 20-11-2018: Als kleine toevoeging die niet binnen een andere categorie viel is dat de GPS binnenshuis erg tegenvalt. Binnen is het met deze telefoon zo goed als onmogelijk om een GPS Fix te krijgen. Loop naar buiten en binnen 5 seconde zit je aan 20+ satellieten (GPS+GLONASS+BAIDU+GALILEO).

Conclusie:

Deze telefoon is een waardige vervanger van mijn Mix 1. De telefoon is in vrijwel alle aspecten beter. Mooie cameras, snelle SoC, mooi scherm en een overvloed aan opslag en geheugen.

Mocht je regelmatig je telefoon laten vallen is dit niet de telefoon voor jou. Deze telefoon heeft design duidelijk hoger staan dan mogelijke bescherming van misgebruik. Er is geen rubber aanwezig rondom het glazen scherm, de behuizing is volledig van keramiek wat kan breken en er is geen enkele vorm van water bescherming.

Anders dan dat, zeker een aanrader! Het goedkoopste model (6GB ram, 128GB storage) is op het moment al voor 500 euro te importeren vanuit China.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Mix 3 256GB Zwart?

Afgezien van de notch, waarom deze en niet de Mi 8 (Pro)?
er is ook een concurrent de honor magic 2 alleen in china te koop.
zijn er adressen of webwinkels in belgie waar je de mi mix 3 kunt kopen?
ali is te risicovol voor het geld.
Als je bij ali je product niet krijgt krijg je gewoon geld teurg.

Aliexpress is daar in vrij vergelijkbaar met eBay, aliexpress zit tussen jij en de seller in.
ik zie "kopers bescherming" maar ik lees ook enorm veel slechte ervaringen.
1 maand wachten is vaak de standaard waarna nog allerlei kosten bijkomen.
Goeie review! Mooie foto's ook. Gemaakt met DSLR zeker?
Thanks!

Foto's zijn gemaakt met de DSLR idd, Nikon D5200.
Erg mooie review met nette foto's! Mijn complimenten. Ook een lekkere verhouding in beeld/tekst.
Bedankt! Vind het bij zo'n mooie telefoon ook altijd belangrijk dat de ogen zo zijn entertainment krijgen ;)
Mooie review! Welke rom zit er op en is de playstore makkelijk te installeren? Zit er verder nog import tax aan?
Zit standaard MIUI op, die van mij kwam met MIUI 10.
Omdat deze niet uit is buiten China is de ROM standaard wel wat Chinees. De taal kan echter wel op Engels en de bijna alle Chinese stockapps kunnen gewoon weg

Playstore is vrij simpel, Google services staat er gewoon al op, Playstore .apk installeren en je bent klaar :)

Heb m zelf zonder tax kunnen regelen (de seller stuurt het eerst naar de UK, waar ze zelf de tax betalen en vanuit de UK naar NL), hangt natuurlijk compleet af van de verkoper
Uit interesse, over welke verkoper heb je het dan? Was het een website of individu? De grootste reden dat ik niet aan dit soort uit China afkomstige telefoons begin is wel de import.

[Reactie gewijzigd door Nadermane op 20 november 2018 21:51]

Dan kost de telefoon maar liefst 670 euro i.p.v. de 500 die je noemt in de review
Klopt, ik zeg ook in de review dat de goedkoopste al rond 500 euro begint.

Dat is het model met 6GB ram en 128GB storage. Zelf heb ik het model met 8GB ram en 256GB storage. Daar werd tenslotte ook om gevraagd, mijn ervaring met het kopen van mijn telefoon.

Hier is het model voor €500: https://s.click.aliexpress.com/e/kkgkvvSWr

[Reactie gewijzigd door smiba op 25 november 2018 11:50]

Dank je voor de reactie. Ik had idd net ook gezien dat de 6gb wel rond de 500 euro zit.

Lees alleen veel negatieve reacties over gearbest dus ik durf dat niet aan.

Ik heb zojuist de Honor 10 64gb besteld voor 299 euro. Ik heb de Oneplus One en 3 gehad maar de 6t vind ik persoonlijk teveel geld. Tijd om wat anders te proberen :)
Mooie review! Ik merk al aan je dat dit een toestel is waar we al een tijdje naar uitkeken. Bedankt!
Ik vraag me af, als je hier een TPU hoesje rondom doet, hoe werkt die slider dan?
Zie de "part 2" review van Techtablets.

Edit, om direct je vraag te beantwoorden ;) : het hoesje aan de onderzijde is iets lager dan het scherm waardoor het scherm hier overheen kan schuiven.

[Reactie gewijzigd door alesandro_46 op 19 november 2018 10:33]

Dankje, jammer dat je de volledige bescherming van een hoesje moet opofferen om een bezel-less scherm te hebben.

Ik weet niet hoe men dit in de toekomst zal aanpakken. TPU hoesjes zijn imo dé bescherming om schokken van het vallen te absorberen.
Dat zeg ik niet veel maar tandjes wat een schitterende telefoon !
Werkt snapchat ook gewoon optimaal op de mi mix 3 ?
Bedankt voor je review. Ik ben benieuwd naar de nachtfoto's en hoe is de audio?
Nachtfoto's heb ik nog niet echt, anders dan dit voorbeeld op het forum.
(Dit is echt in het midden van de nacht zonder flits, dus vrijwel donker)

Audio uit de speakers is "ok", niet goed, niet slecht. Acceptabel voor een telefoon. Oorspeaker bij het bellen klinkt excellent.
Hoofdtelefoon uitgang heeft de MIX 3 niet, wel zit er een USB-C naar 3.5mm verloopje bij maar die heb ik nog niet gebruikt. Voor Bluetooth audio gebruik ik een FiiO BTR1K (aptX) of FiiO BTR3 (LDAC) ontvanger voor mijn 3.5mm koptelefoon

[Reactie gewijzigd door smiba op 26 november 2018 17:15]

Heeft het enkel een mono speaker onderin of heeft die bij de front camera/slider een extra speaker toevallig?
Ik denk dat de speaker bij de slider ook mee doet, maar ik ben niet zeker of de speaker gewoon wat zacht is of dat ik eigenlijk de trillingen van de hoofdspeaker gewoon hoor.

Mocht de oorspeaker mee doen zou ik het zo minimaal beschouwen dat het gewoon mono genoemd mag worden.