Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Authenticatiestoring treft Epic Games Store, Fortnite en Rocket League

Epic Games heeft te maken met een storing bij het authenticeren van gebruikersaccounts. Dat treft spelers van Fortnite en Rocket League en gebruikers van de Epic Games Store. Het bedrijf zegt dat het probleem is gevonden en dat er aan een oplossing wordt gewerkt.

De storing begon rond 14:30 Nederlandse tijd, schrijft Epic op zijn Status-pagina. Een half uur later had het bedrijf het probleem gevonden en sindsdien wordt er aan een oplossing gewerkt. De authenticatieproblemen vinden op het moment van schrijven nog plaats, op de statuspagina geeft Epic dat aan met degraded performance bij een aantal van zijn games en diensten.

Het is niet bekend waar het probleem door is veroorzaakt. Gebruikers krijgen bij het inloggen in Fortnite de foutmelding 'Invalid Client' te zien. Volgens Het Fortnite-account op Twitter wordt er ook onderzoek gedaan naar ontbrekende vrienden in de vriendenlijst van de game.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-04-2021 • 16:40

62 Linkedin

Submitter: MvdZijden

Reacties (62)

Wijzig sortering
Je kan de Epic Game Launcher eenvoudig offline opstarten door even je internet verbinding te verbreken in je OS. Dus, wifi/netwerkkabel uit.
Dit is ook de beste oplossing voor Steam.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 6 april 2021 18:10]

Ik geloof dat je dit bij Steam niet eens hoeft te doen.
Je krijgt zelf al de optie om offline verder te gaan als er een storing is.
Dat is afhankelijk van de soort storing. Als geen enkel onderdeel van de service beschikbaar is krijg je direct de mogelijkheid om offline te gaan. Maar als bepaalde services wel werken, of enorm langzaam, dan kan je lang wachten.
En over welke onderdelen heb je het dan?
Steam zoals ik hem al jaren ken, geeft je altijd de optie om offline verder te gaan als jij geen internet hebt, of als Steam plat is (linksboven > Steam > Go offline).

Daarnaast heb ik heel vaak gehad dat mijn internet wegviel, Steam bleef prima werken.
Hij logde me ook automatisch in (welliswaar offline). Helaas te veel ervaring mee gehad met mijn oude ziggo aansluiting.

[Reactie gewijzigd door vliegendehommel op 6 april 2021 19:51]

Verhindert deze error ook het spelen van games of is er voor de meeste een offline modus?
Als ik Borderlands 3 wil starten gebeurt er niets. Als ik de Epic Launcher wil laden blijft deze hangen. Het is dus niet mogelijk de singleplayer van BL3 te spelen op dit moment.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 6 april 2021 17:27]

Ik zou het nog eens proberen. Misschien is het inmiddels opgelost? Ik wou namelijk net verder met Borderlands The Pre-Sequel toen ik dit bericht las en blijk dat zonder problemen te kunnen.
Wat mij gelukt is met Hitman 3 is in offline spelen.
Hiervoor dien je internet compleet uit te zetten

1. Open epic games zonder internetverbinding
2. Kies voor start in offline mode (of kies voor sign in later)
3. Wanneer epic games gestart is kan je wifi weer aanzetten, of kabel inpluggen.
4. Start je game!

Duurde even om uit te vogelen, en frustratie omdat offline mode blijkbaar alleen kan zonder internetverbinding.

Edit: voor username vraagt de launcher om email of username. Ikzelf heb username gebruikt.

[Reactie gewijzigd door computergamer op 6 april 2021 22:08]

Ja. Ik wilde Satisfactory spelen dit gaat nu niet. Offline mode werk niet, omdat ik blijkbaar nooit eerder offline mode gebruikt heb.
Ik start mijn games op MacOS op via de launcher maar die is helemaal niet op te starten voor mij momenteel. Dus ook mijn offline games werken nu niet.
Als je de launcher in offline modus had staan werkt het.
Sommige spellen die via de Epic Games Launcher lopen zijn gewoon DRM vrij en kun je gewoon opstarten via de bijhorende executables. Andere spellen maken gebruik van DRM inderdaad. Dus afhankelijk welke spellen je wil starten kan dit gewoon.

Voor online games als Fortnite & RL lijkt me logisch dat dit niet het geval is.
Gisteravond voor het eerst GTA V gespeeld en nu heb ik een middagje vrij en werkt het niet :(

Het verschilt per game volgens mij. Hitman kan ik namelijk wel starten.
Top! Je kan ook direct vergeten om een spel (Horizon Zero Dawn) om te starten, maarja kom er nu achter dat je je account schijnbaar ook offline kan opslaan. (Had ik dat eerder geweten/gedaan).

Maar wel ondertussen kunnen vertellen dat het sale is :+

[Reactie gewijzigd door m.z op 6 april 2021 16:59]

Het is al een week sale bij Epic. :) Gisteren weer wat leuks gekocht.
Typisch Battlefield 5 werkte gisteren ook al de hele dag niet (vandaag nog niet getest). Geen enkele online server te vinden.
Gebruikers hebben al sinds zaterdagavond problemen met BFV. Het verbaast me ergens dat er zo weinig over te lezen is.
Waarom is er over deze storing wel een artikel, maar de 72 uur durende en 48 uur genegeerde server storing bij EA/DICE, waardoor alle Battlefield games geen servers meer hadden, en dus onspeelbaar was, niet?
Sinds vandaag start Epic Games Launcher eerst 2K Launcher als Civilization IV wil spelen.
De 2K Launcher blijft vervolgens hangen in een "authenticating user' proces.
Ook opent mijn browers een pagina waarin Epic mijn permission wil om 2K Launcher te gebruiken.
Als ik die toestemming niet geef, sluit 2K Launcher uiteindelijk af met een melding "connection error".
Daar heb ik dus helemaal geen zin in. Het duurt veel langer, en er draaien nog meer processen op mijn computer.

Heeft er iemand enig idee hoe ik hier omheen kan werken?
Kan me nog goed de outrage herinneren in 2004 toen Steam verplicht was voor HL2.

En nu zitten we in 2021 nog steeds te zeiken over de Epic Games Launcher die al sinds 2014 bestaat?
Epic Games heeft wel erg veel storingen, voor mij de reden om toch Steam te blijven gebruiken... :|

Edit: de storingen vallen in getale wel mee, maar de impact is wel een stuk groter. Als authenticatie bijv. niet werkt kan je niet je spellen spelen. Als bij steam authentication niet werkt kan je de games in ieder geval opstarten.

[Reactie gewijzigd door HeyImJordy op 6 april 2021 18:13]

Gelukkig heeft steam nooit storingen en moet is het ook onmogelijk om beide naast elkaar te gebruiken
Gelukkig heeft steam nooit storingen en moet is het ook onmogelijk om beide naast elkaar te gebruiken
Ja maar als Steam het niet doet of als je internet uit valt kan ik AL mijn spellen spelen die ik op mijn SSD/HDD heb staan, dat is het grote verschil.
Als je internetverbinding uitgevallen is, dan kun jij op Steam nog steeds de spellen spelen die je al geinstalleerd had.
Als je internetverbinding uitgevallen is, dan kun jij op Steam nog steeds de spellen spelen die je al geinstalleerd had.
Nee niet had, wel kan ik al mee spellen die op me SSD/HDD heb staan van Steam nog steeds allemaal spelen, behalve als ze multiplayer only zijn natuurlijk.
Maar dat betekent toch niet dat je OF steam OF epic MOET gebruiken, je kan prima beide gebruiken en als de ene niet werkt ga je wat anders doen.
Maar dat betekent toch niet dat je OF steam OF epic MOET gebruiken, je kan prima beide gebruiken en als de ene niet werkt ga je wat anders doen.
Natuurlijk kan dat, maar ik moet helemaal niks hebben van Epic, vind het een walgelijk bedrijf met wat ze allemaal doen, en vind 6 launchers meer dan genoeg.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 april 2021 16:35]

Het naast elkaar kunnen gebruiken van de Epic Store en Steam is misleidend, want gebruikers bezitten games doorgaans niet op beide platforms. Op het moment dat het platform waarop je de game die je wilt spelen hebt gekocht niet beschikbaar is, dan is het geen alternatief om zomaar het andere platform te gebruiken. Althans, niet zonder ook de game ook daar te kopen. Daarmee is betrouwbaarheid van het platform wel degelijk een relevante factor in de gebruikerskeuze.
Misschien offtopic:

Als consoleplayer en player die vroeger games via TPB binnenharkte voor pc, vraag ik mij altijd af wat de meerwaarde van Steam/Epic store is, afgezien van het feit dat het een distributiekanaal is ?
Nooit gemieter met cracks en virussen, toegang tot online, al je games bij elkaar op 1 plek, de store houdt zich bezig met de updates zodat je altijd de laatste versie hebt en daar niet handmatig achteraan moet gaan. Zomaar wat puntjes.
Nooit gemieter met cracks en virussen, toegang tot online, al je games bij elkaar op 1 plek, de store houdt zich bezig met de updates zodat je altijd de laatste versie hebt en daar niet handmatig achteraan moet gaan. Zomaar wat puntjes.
Niet om vervelend te doen maar gewoon als tegenwicht :
Waarom zou ik cracks nodig hebben voor (offline/hardcopy) spellen die ik legaal in mijn bezit heb ?
Mijn hardcopy games heb ik ook op 1 plek toegankelijk en wel onafhankelijk van externe invloeden waaronder infrastructurele zaken. Tenzijnje de games streamed heb je net zoveel kans op problemen met je games bij een virus op je computer.
Updates kan ik net zo gemakkelijk binnen (laten) halen ook zonder DRM en launchers.

Kortom, ik zie in die argumenten zoals gepresenteerd totaal geen voordelen. Het is een andere optie die voor een groep mensen wellicht werkbaar is maar vooral het doel heeft gunstig te zijn voor de distributie. Minder kosten, meer winst en meer controle.
Maar het is toch ontzettend irritant dat je nog een "laag" hebt waar je afhankelijk van bent?
al je games bij elkaar op 1 plek
Je kan ook een mapje "Games" op het bureaublad zetten.
de store houdt zich bezig met de updates zodat je altijd de laatste versie hebt
Dat doen de games ook op zichzelf.
Nooit gemieter met cracks en virussen
Als je de game legaal koopt of download ook niet.
toegang tot online
Kan ook zonder Steam.

Als bibliotheek/gamestore is het vast ontzettend handig, maar dat je na het kopen van een game er nog afhankelijk van bent is wel een beetje irritant vind je niet?
Jij harkt ze binnen via TPB zeg je, wanneer koop je ze dan?
Dat staat toch los van hoe je een portaal als Epic of Steam beleefd tov geen gebruik portaal?
Als consoleplayer en player die vroeger games via TPB binnenharkte voor pc
Ten eerste: verleden tijd. Lezen.

Ten tweede: Ik heb mijn vragen over de functionaliteit van Steam. Dat ik vroeger wel eens wat downloadde is helemaal niet relevant. Ik vermeldde dat alleen om aan te geven dat ik allang geen pc-games meer heb gespeeld.

Ten derde: Ik vraag je toch gewoon iets en weerleg jouw punten op een fatsoenlijke manier? Is het zo moeilijk om inhoudelijk te reageren?

Verder sluit ik me aan bij @PvdVen777
Ik heb best wat games via steam en andere platform. Maar begin mij steeds vaker er aan te irriteren.

Bijna elke keer als ik eens tijd heb op te spelen . Moet de launcher geüpdate worden en/of de game die in wil spelen.

Op dat punt mis ik best wel de illegale games met hun nadelen. Je kon ze te minste wel direct spelen als je ze eenmaal op je computer had.
Uitgezonderd de nog steeds niet gefixte grote kortingsevenementen zoals kerst etc, heeft Steam relatief weinig storingen. Af en toe vrij kleine hiccups, maar het valt nog mee - vaak binnen een paar minuten weer weg en over het algemeen alleen de 'social servers' die dan een probleempje hebben (Friends network e.d.).
Ik weet niet of het nog steeds nog zo is, maar als Epic niet kan verbinden kan je ook je spellen niet spelen. En met het kiezen voor steam bedoel ik spellen die op beide stores worden uitgebracht. Vind de freebies op Epic wel genieten.
De -1tjes zijn logisch. Er is geen reden om zomaar aan te nemen dat Epic meer storingen heeft dan Steam. Doen alsof, zonder onderbouwing is een beetje stom. Met onderbouwing zou het wel interessant zijn. Voor zover ik weet is dit de 2e redelijk forse storing na de release van de gratis GTAV waar de halve wereld massaal bovenop dook en werkt het verder allemaal aardig.
Ik begrijp wat je bedoelt.
Maar ik persoonlijk vindt het niet goed als mensen worden gemind alleen maar als ze hun ervaring plaatsen. Nee,het is niet onderbouwd want hij levert er geen stapels rapporten bij,maar als dat nou zijn ervaring is,dan is dat zo.
Als je onderbouwing als referentie neemt om iemand te minnen,dan moet 80 % gemind worden en dat gebeurt niet.
Conclusie,pure willekeur,maar dat is van het moderatiesysteem van Tweakers al jaren bekend...:(
Het is ook een publiek geheim dat het systeem er niet is voor de Tweaker,maar ter besparing van moderators.
Dat het nergens op slaat,bijna tot niets dient,en bovendien veel mensen frustreert,schuiven we terzijde.
Maar oké dat is een andere discussie.
Ongefundeerde meningen broadcasten hebben we niet veel aan. Jammer, want er is genoeg goede discussie mogelijk over game-clients als Syeam, Epic, etc.

Steam heeft uiteraard ook wel eens issues, zowel in hun uptime als in hun featureset.

Persoonlijk vind ik Steam een logge app met gebrekkige UI/UX (store, library) en soms brakke features (game streaming) maar dat neemt niet weg dat het verder goed werkt (games, downloads, achievements). Voor Epic’s client zijn ook zeker verbeterpunten te benoemen en de app is ook zeker nog wat minimalistisch tov Steam, maar werkt verder goed.

Epic is open over hun roadmap dus kijk daar zeker naar als je het platform overweegt te gaan gebruiken. Kun je bepaalde features echt niet missen? En denk ook aan dingen als:
- Hoeveel van je geld wil je naar developers zien gaan?
- wat vind je van exclusiviteit?
Beide platformen hebben hun unieke titels, features en wellicht zelfs charmes.
Onzin hoor, er waren genoeg exclusives. EA met Mass Effect 3 bijvoorbeeld. Was toen ook een hoop gedoe over. Je hebt een selectief geheugen.

Ik vind een Epic exclusive ook wel wat anders. Epic doet ook echt wat terug voor de studio's die een tijdelijke exclusive bij Epic worden, waaronder een forse investering voor zo'n tijdelijke exclusive. Het is niet zomaar opkopen om Steam dwars te zitten wat ze doen. Er zijn genoeg kleine ontwikkelaars die met de investering van Epic beduidend beter uit zijn qua voorwaarden, vergeleken met bijvoorbeeld een lening bij een bank. Ze helpen daadwerkelijk ontwikkelaars op een positieve manier op weg, ondanks dat jij dat mogelijk moeilijk te geloven vind.

Ook zie je ontwikkelaars bewuste keuzes maken. Anno 1800 is bijvoorbeeld te krijgen op Epic en Uplay en bewust niet op Steam. Daar zit Epic niet achter maar dat is een eigen keuze van Ubisoft. Er zijn meer ontwikkelaars die die keuze maken zonder investering van Epic.

En hoe exclusive is dat eigenlijk, als je gewoon het spel op je PC of Mac kunt spelen? Het is niet zo dat je een hele investering van een nieuwe console hoeft te doen. Dat je een andere launcher hebt, ach boeiend. Uplay zit ook overal tussen. Net als de rockstar launcher en nog vele anderen. Mis ik features? Nah. Het enige dat ik veel gebruikte is Steam link/remote play maar dat werkt ook met de Epic store door Epic toe te voegen aan Steam als een non Steam game.
Ik vind een Epic exclusive ook wel wat anders. Epic doet ook echt wat terug voor de studio's die een tijdelijke exclusive bij Epic worden, waaronder een forse investering voor zo'n tijdelijke exclusive. Het is niet zomaar opkopen om Steam dwars te zitten wat ze doen. Er zijn genoeg kleine ontwikkelaars die met de investering van Epic beduidend beter uit zijn qua voorwaarden, vergeleken met bijvoorbeeld een lening bij een bank. Ze helpen daadwerkelijk ontwikkelaars op een positieve manier op weg, ondanks dat jij dat mogelijk moeilijk te geloven vind.
En tegelijkertijd doen ze van alles fout. Hun online services komen niet in de buurt van Steam qua stabiliteit en snelheid. Rocket League is er sinds de overstap niet op vooruit gegaan: regelmatig login problemen, servers die laggen, matchmaking dat er uit klapt.

Los van specifieke games, heeft Epic meerdere datalekken gehad in de afgelopen 15 jaar (zelfs vanuit de dev portal) en ondersteunen ze 2FA pas een paar jaar. Allemaal dingen waardoor mijn vertrouwen in Epic niet 100% is.

Investeren, exclusives en nog meer aparte clients zijn allemaal leuk en aardig, maar doe het dan wel goed.
Je legt de lat wel erg hoog voor een store die maar sinds kort bestaat. Steam en andere stores waren op de eerste dag ook niet wat ze nu zijn en andere concurrentie als GoG en een uplay of origin doen het nou niet echt beter op het moment. Ik vind het ook heel lomp om features die nog niet klaar zijn als een fout te omschrijven. Dat kan een nadeel zijn maar iets nog niet ontwikkeld hebben is niet iets fout doen.

Je haalt ook de store en fortnite door elkaar. De store heeft altijd al 2fa gehad. Tja dat Epic steekjes heeft laten vallen is zeker zo. Maar je stelt het allemaal wel heel dramatisch voor.
Je legt de lat wel erg hoog voor een store die maar sinds kort bestaat. Steam en andere stores waren op de eerste dag ook niet wat ze nu zijn en andere concurrentie als GoG en een uplay of origin doen het nou niet echt beter op het moment. Ik vind het ook heel lomp om features die nog niet klaar zijn als een fout te omschrijven. Dat kan een nadeel zijn maar iets nog niet ontwikkeld hebben is niet iets fout doen.
Dat is echter juist het punt. Ze kopen exclusives om ze naar een inferieur platform te halen. Ubisoft, EA en anderen hebben ook hun eigen clients, maar dat zijn (over het algemeen) ook games uit eigen huis. En ja, ze zijn bijna allemaal ruk (mede omdat het allemaal ongeoptimaliseerde Electron apps zijn). Van een bedrijf als Epic, dat op andere vlakken juist uitermate goede tools bouwt, verwacht ik dan inderdaad beter. Zeker als ze games op kopen.
Je haalt ook de store en fortnite door elkaar. De store heeft altijd al 2fa gehad. Tja dat Epic steekjes heeft laten vallen is zeker zo. Maar je stelt het allemaal wel heel dramatisch voor.
Nee, ik heb het over de tijd zelfs nog vóór de store in huidige vorm :)

De store is gewoon bovenop het al bestaande systeem gebouwd dat ontwikkelaars toen al gebruikten. En dat systeem heeft meerdere lekken gehad. Fornite zou ik niet weten, dat heb ik nog nooit aangeraakt ;)
Volledig mee eens. Zo lang Epic enkel "concurrereert" door jaarlijks tientallen 3rd party games weg te houden van andere storefronts in plaats van moeite doet om een beter alternatief te voorzien, zijn ze absoluut geen meerwaarde voor pc gaming. GoG en Microsoft doen het op dat gebied een stuk beter.
Offtopic: ik heb anno 1800 wel via steam ;D
Er zijn duizenden games die je enkel op Steam kunt kopen. Dat zijn dus technisch gezien ook exclusives. Gebruik je dan ook geen Steam?
Bovendien zijn er ook nog eens heel veel games die Steam SDK ingebouwd hebben voor Workshop support, waardoor ze ook absoluut niet zonder Steam op te starten zijn.
Ik vind het qua mods wel jammer dat workshop alleen Steam is. Epic gebruikt mod.io als 'workshop', wat ook integratie kan hebben met consoles en vele andere platforms. Zo is er een platform voor mods dat zowel op consoles als PC werkt. Zelfs via Steam als een developer het daar in het spelletje bouwt.
Het word pas een exclusive als steam zou verbieden dat het buiten steam om word uitgebracht. Dat is zover ik weet, niet het geval bij de meeste games. ( vast wel hier en daar 1 aan te wijzen).
Volgens mij verbied Epic games helemaal niets. Ze bieden een deal aan en de ontwikkelaars accepteert deze. Dat is iets anders dan verbieden. Ze kunnen deze deal gewoon weigeren.

[Reactie gewijzigd door lagonas op 6 april 2021 18:35]

Komt op hetzelfde neer. Ze bieden een zak geld maar je mag het niet ergens anders uitbrengen.

Dat doet steam niet zover ik weet. Het is gewoon omkoping imo. Ik heb niks persoonlijks tegen epic of steam of andere aanbieders maar vind het wel smerig dat ze het doen.
Wat is er eigenlijk smerig aan? Ik zie namelijk niet zo'n issue. Het is niet zo dat ze spellen bij je weghouden. Omkoping? Vind ik erg vergezocht van je.

Uiteindelijk is het Epic die een investering doet in een ontwikkelaar en daar staat tegenover dat de ontwikkelaar z'n producten tijdelijk exclusief via hun store moet verkopen. Dat kan iedereen weigeren en er is niets illegaal aan. Dat is een logische en veelgebruikte constructie in andere markten. Banken vragen geld terug in de vorm van rente, Epic in de vorm van een tijdelijke exclusiviteit zodat Epic deels de investering terug kan verdienen.

Natuurlijk kan Epic die investering niet doen, maar dan zijn er genoeg ontwikkelaars die met een veel kleiner budget of met veel meer risico dat geld moeten bemachtigen. Spellen maken is niet gratis he.

Ik krijg bij jouw reactie een beetje het idee dat je de dingen heel eenzijdig bekijkt en je zelf gewoon geen zin hebt in een extra applicatie voor je spelletjes. Dat kan goed, maar het omkopen noemen gaat wel een beetje ver hoor.

Ik vind steam veel lastiger, die trekken uit alles op hun platform 30%, zo hou je als developer maar 70% over en wat doet Steam daarvoor? Erg weinig. Epic pakt maar 12%, blijft er 88% over voor ontwikkelaars. Bedenk dat Epic als relatief kleine ontwikkelaar ooit is begonnen en zo te zien niet vergeten is hoe lastig het toen was.

Ondanks dat er verschillende groepen als een kudde losgeslagen gnoes reageren op de Epic store hebben ze voor ontwikkelaars ook veel positieve dingen gedaan met een persoonlijke aanpak, Iets dat je bij Steam kunt vergeten.

Het ongefundeerd en blind haten van Epic is blijkbaar de nieuwe mode.
Juist de PC industry had er nog niet veel last van, enkele uitgevers na die het zelf uitbrengen via hen eigen launcher bijvoorbeeld.

Dat het bij banken en andere sectoren gebeurd staat hier helemaal los van natuurlijk. Daarnaast moet je mij echt niet neerzetten als een blinde EPIC hater, dan ben je echt aan het verkeerde adres want je kent mij helemaal niet.

Ik vind het gewoon niet tof dat je niet zelf kan kiezen via welke aanbieder ik de spellen ga kopen die ik wil kopen, dat is toch niet vreemd? Epic doet dit puur zodat ze mensen naar hern platform trekken. Is dat een goede zet vanaf hen kant? Ja. Mag ik het daarom niet tof vinden? Ja.