Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Epic Games haalt 1 miljard dollar op tijdens investeringsronde

Epic Games haalde 1 miljard dollar op tijdens een recente investeringsronde. Dat maakte het bedrijf zelf bekend. Ceo en oprichter, Tim Sweeney, blijft aan het roer van het bedrijf. Opvallend, Sony investeerde dit jaar 200 miljoen dollar in het Amerikaanse bedrijf.

Met deze nieuwe kapitaalronde wordt Epic Games gewaardeerd op 28,7 miljard Amerikaanse dollar. Volgens het bedrijf laten de nieuwe investeringen toe om de toekomstige groei te verzekeren.

Sony Group Corporation heeft volgens Epic Games 200 miljoen dollar geïnvesteerd nadat het Japanse bedrijf ook vorig jaar 250 miljoen aan Epic Games had overgemaakt. De twee bedrijven werken nauw samen aan de Unreal Engine 5 en Epic Games zou promotie hebben gemaakt voor de Playstation 5-console via haar kanalen.

Ceo en oprichter van het bedrijf, Tim Sweeney, blijft de hoofdaandeelhouder en bewindvoerder van het bedrijf. “Dankzij deze investeringen kunnen we onze inspanningen rondom de Metaverse en social experiences in Fortnite, Rocket League en Fall Guys verder uitbreiden”, aldus Sweeney.

Het bericht komt er na eerder nieuws waaruit bleek dat de Epic Games Store, een onderdeel van Epic Games, honderden miljoenen dollars verlies lijdt per jaar. Dat bleek uit documenten uit de rechtszaak die loopt tussen Epic Games en Apple en draait om de App Store-afdracht. In 2019 maakte de Epic Games Store volgens Eurogamer nog een verlies van ongeveer 181 miljoen dollar, voor 2020 werd het verlies geschat op 273 miljoen dollar. Voor 2021 wordt er rekening gehouden met een verlies van 139 miljoen dollar. Epic verwacht dat Epic Games Store tegen 2023 winstgevend zal zijn.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Nieuwsposter

15-04-2021 • 21:10

100 Linkedin

Submitter: Robolokotobo

Reacties (100)

Wijzig sortering
Kan iemand mij uitleggen waarom de store verliesgevend is terwijl er heel veel mensen zijn die dit spelen?

Het lijkt mij nou niet een game met een high tech engine en gigantische ontwikkelingen.. Waardoor ze enorme hoge personeelskosten hebben.
Omdat ze letterlijk honderden miljoenen uitgeven aan exclusiviteitsdeals.
En ze ook de hele tijd goede games weggeven, dat kost ook de nodige duit lijkt me?
Dat moet ook wel, vorig jaar op de dag van release Total War Saga: Troy gewoon gratis kunnen claimen. Als ik alleen voor me zelf kijk, sinds vorig jaar april een gaming laptop eens gekocht en vanaf toen ook het claimen, heb nu over de 60 games in mijn Epic Store lijst staan en nog geen euro eraan uitgegeven.
Zo jammer dat ik troy gemist heb! Had het nog in mijn agenda, zie Troy voorbij komen op mijn beeld en dacht echt; "wat is dit nou weer"? Ik was zo druk bezig die dag, en zag het de dag erna in een artikel hoevaak de game gedownload was. Speel graag die rts reeks, maar ben t zat om zoveel te betalen voor de dlcs. Bloedspatten kopen bij een rts game met zwaarden...really?

Nu kijk ik elke vrijdag voor het eten even op mijn telefoon op epic games, voeg de gratis game toe en ben weer weg.

Heb control toen wel gekocht, en nog een exclusive game. Maar dat was meer om ray tracing te testen. Maar ook ik vindt de launcher echt niet chill, en ik heb nog niet eens zo'n wensen eigenlijk.

Maar ook stream was niet nice aan het begin, werdt gek van de cd-keys invoeren.Wat logisch was in die overgangs periode. Maar het had veel bugs toen. Kan mij nog herinneren dat een cd-key voor half-life blue shift opeens alles deed toevoegen. Voor 15 euro alles van half life...okay...

Heb het eerlijk gezegd ook altijd raar gevonden dat als je een game koopt op steam, wat van ubisoft is, die dan ook die launcher moet openen. En dan heb ik het over games die steam zelf deed downen, en niet via uplay.

Heb ooit in een youtube video een programma gezien waar je alle games in 1 launcher kan zetten, maar heb het nooit kunnen vinden helaas. Nu gebruik ik een 2e scherm, alle launchers openen daar, en de game op mijn primaire, waar ook alle linkjes in een tabje zitten in de taakbalk.
Ja dat hoor ik dus ook van iedereen een hoop geclaimd ma nog nooit iets gekocht en ook niet willen
er zijn wel een hoop mensen die exclusives gekocht hebben, maar er zijn idd veel (oudere) spellen gratis weggegeven om een userbase op te kunnen bouwen. Mensen die die spellen al op een ander platform hebben zullen niet zo snel geneigd zijn dat te verlaten, maar mensen die geen of weinig geld uitgeven of nog maar net begonnen zijn (tieners), die kan je zo wel proberen om primair op je platform te houden als ze maar genoeg spellen hebben.
Het is niet dat ik er niet wil kopen, maar heb vanmiddag eens gekeken, en met wat ik nog op Gog.com en Indie Gala erbi geclaimd heb, zit ik bijna 200 games die ik nog niet gespeeld heb, en dan heb ik het nog niet over de de console game (retro t/m ps4/xboxone/switch) dus heb nog meer dan genoeg te game en voor nu even een stop met kopen :D
Volgens mij haal je een aantal zaken door elkaar:

- Store is de winkel waar je de games kunt kopen.
- Fortnite wordt door veel mensen gespeeld en is gratis. Inkomsten komen uit verkoop van Season Passes en aanvullende content.
- Fortnite draait op de Unity Unreal-Engine

Waar Epic verlies draait is in de store omdat het exclusiviteit opkoopt bij derde partij ontwikkelaars. Een goed voorbeeld is Borderlands 3 dat ontwikkeld werd door Gearbox.

Edit:@Adanteh mij te herinneren dat Fortnite op Unity was gebouwd maar nooit verder uitgezocht. Vond het al een vreemde keuze :+. Heb het aangepast

[Reactie gewijzigd door D3F op 16 april 2021 09:34]

Fortnite draait up unreal engine, de engine van epic
Ja dat leek me ook wel logisch. Waarom een game maken op de grootste concurrent ipv je eigen engine? 8)7

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 16 april 2021 01:53]

Een van de redenen dat ze gestopt zijn met Unreal Tournament 4 :'(
Is overigens nog steeds te spelen!
De verliezen komen door de exclusieve deals en de gratis games die ze weggeven. Elke week als er weer nieuwe games worden weggeven moet Epic de portemonnee open trekken.

Maar je onderschat hoeveel het ontwikkelen van een game kost. Dat een game cartoony graphics heeft betekent niet dat het opeens veel makkelijker te maken is. Er gaat zoveel meer inzitten dan alleen graphics. Vooral een online game waar miljoenen mensen op spelen. En de game word op een heleboel platformen uitgebracht en die ook nog eens sterk verschillen in rekenkracht dat is echt niet makkelijk. Plus Epic pompt constant content uit voor Fortnite, wat dus betekent dat er een heleboel mensen aanwerken. En Epic ontwikkelt ook nog eens de Unreal Engine niet alleen voor Fortnite maar vooral voor derden partijen.

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 16 april 2021 01:08]

Beetje wat amazon doet -> marktkapitalisatie -> later miljarden terugverdienen
Epic gamestore is ook wat anders dan Epic games zelf.. Wellicht dat Epic games zelf wel winst maakt?
Die cijfers zijn lastig te achterhalen omdat het geen 'public' bedrijf is, maar in 2018 haalden ze 3 miljard winst vnl dankzij Fortnite.
Ze willen met de Epic Store marktaandeel kopen, dat kost een heleboel geld en daarom lijden ze verlies.
Het is het kopen van gebruikers. Door exclusiviteitsdeals, gratis games en go zo maar door waar de meeste kosten in gaan zitten.

Facebook koopt gebruikers door Instagram en Whatsapp te kopen, Microsoft koopt deze door linkedin en andere bedrijven te kopen en Google doet daar ook vrolijk aan mee. Op dit moment kost een beetje gebruiker in de social media space ongeveer 100 tot 1000 dollar, Facebook verdiend net geen 30 dollar per maand per gebruiker...

In de gaming space ligt dat iets anders omdat daar de uitgaven voor een groot deel gebonden zijn aan de aanschaf van games, en in mindere mate aan de in-game verkopen. Maar die in-game verkopen worden een steeds groter aandeel, en dat is fijn voor een meer voorspelbare inkomens stroom.
Gebaseerd op wat Epic uitgeeft om de gebruikers binnen te halen en te houden lijkt het er op dat ze verwachten dat deze trend alleen maar zal door zetten en ze dus een stabiele inkomens stroom op kunnen bouwen waar ze zo'n 25 a 30 per maand per gebruiker binnen kunnen harken.
Als dat zo is dan is de geschatte investering van Epic (zo rond de paar honderd per gebruiker) helemaal zo gek nog niet.

De verliezen zijn dan ook van tijdelijke aard volgens Epic en de investeerders, en ondanks dat er altijd mensen zijn die denken het beter te weten en roepen dat investeren slecht is en op deze manier een paar jaar verliezen draaien om daarna goed geld te verdienen. Maar ik denk dat de meeste van deze commentators toch net even minder succesvol zijn dan bedrijven als Sony en de verschillende investeerders die hier een miljard op tafel leggen omdat ze geloven dat Epic er zeker niet naast zit.
Kan iemand mij uitleggen waarom de store verliesgevend is terwijl er heel veel mensen zijn die dit spelen?
Omdat ze een flink percentage van de winst uit gameverkoop via de Apple app versie van Epic Game Store, aan Apple moeten afdragen.
Overigens gaat het daarbij niet om één game maar om een heleboel games.

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 16 april 2021 15:59]

Oh, zoek maar eens op You Tube naar Epic Games Store. Dat levert een paar aardige vids op. Pak zeker over de tijdspan van 2018 tot heden.
Ze geven ook om de haverklap gratis goede games weg om te hopen dat ze op deze manier de grootste marktwaarde krijgen.
Ik ben op zich niet tegen een nieuwe speler op de markt, maar de manier waarop wel. En dan nog epic wilt zoveel mogelijk gebruikers en hen proberen zij te lokken door gratis en exclusive games maar laten de cliënt ver achterwegen. Het werkt echt heel matig en mist een hoop features om het aantrekkelijk te maken.
Wat verwacht je precies van een client dat epic niet biedt?
wat ik vooral mis van epic store is het stukje informatie over de games. Zoals bijvoorbeeld patch notes na updates, of komende updates e.d. bij sommige games heb je wel een link naar patch notes maar dat is niet overal zo. Geen winkel mandje hebben is geen grote ramp maar wel zo prettig om in een overzicht te zien wat je koopt; geen tig games tegelijkertijd maar wel game + evt dlc,, Het is ook bij mij vrij inconsequent zo heb ik dark mode aan maar op sommige pagina's is de pagina gewoon wit. Ook voelt de launcher gewoon niet responsive, als ik naar mijn game bibliotheek ga dan moet hij elke keer de game logo herladen. Ik heb hem geïnstalleerd op een ssd dus dat zou het probleem niet mogen zijn. het werkt gewoon niet feilloos in mijn ervaring. De winkel is ook vrij onoverzichtelijk de winkel is niet heel overtuigend met aanbiedingen of nieuwe games / geupdated games. je moet zelf echt op zoek en zo ontdek je toch minder snel nieuwe games die ik nog niet kende. daarnaast zijn er tig features waar ik gebruik van maak op steam, maar goed dat maakt steam natuurlijk wel uniek.
Sluiten als je op het kruisje klikt, of een visuele hint krijgen waarom het venster niet wilt sluiten. Als je de settings opent werkt dit niet, en terwijl je dit als een detail kan beschouwen, is het enorm irritant en een teken van een niet afgewerkt product wanneer je het tegenkomt (en begin dan maar eens te zoeken waarom het niet doet wat het moet doen).

Ik heb net nog eens de epic client geopend, en nu heb ik op de unreal engine tab geklikt maar als ik op library klik gebeurt er dan een paar seconden niets. Vermoed dat het laad, maar waarom moet de belangrijkste tab dan zolang laden?

Het zijn kleine zaken, maar als je honderden miljoenen kan spenderen aan het wegkapen van games van andere platforms, dan moet er ook wel 50k afkunnen om gewoon de store eens te polijsten.
De mogelijkheid om games te taggen zodat je ze kunt ordenen. En game-gerelateerde forums om over games te discussiëren en om hulp te vragen. En reviews zodat je kunt beoordelen of je een game ziet zitten om te claimen of te kopen. Het eerste wat ik nu doe als er een Epic game wordt aangeboden, is zoeken naar die game op Steam om dáár te kijken of het een leuke game is om te claimen, of dat deze slecht beoordeeld wordt. Dat is toch van de zotte dat dat moet.
Winkelwagentje bijvoorbeeld.
Die snap ik echt nog steeds niet... Ben jij dagelijks tientallen games aan het kopen waardoor het zo vervelend is dat je games per stuk af moet rekenen? :?
Het is eigenlijk vrij grappig dat je het zegt.
Maar Epic Games geeft natuurlijk een heleboel gratis games weg. Maar veel daarvan, zoals Total war:Troy, Ticket to Ride, maar ook CIV 6 zijn daar alleen de basegames van. Als je de volledige experience wilt moet je dus de dlc's gaan kopen.

Nou ga jij maar eens voor een CIV 6 of een ticket to ride, eens alle dlcs kopen op epic games, omdat je de basegame gratis hebt gehad. Succes, echt een complete pain in the ass.

En als je denkt dat dat alles is, dan krijg je nog die coupon kortingen regelmatig. Heel leuk. Alleen je krijgt tien euro korting op een game of dlc die minimaal 15 euro moet kosten. Dat klinkt leuk en aardig. Maar als je dat dus voor dlcs wilt gebruiken omdat Epic overal die basegames weggeeft, dan werkt dat dus totaal niet. Omdat A die dlc's vaak goedkoper zijn dan 15 euro. En B je hebt dus geen winkelwagen dus je kan ze ook niet stacken, en dan die 10 euro korting gebruiken
.
Dus het is echt compleet irritant dat zo'n winkelwagen niet aanwezig is.
En als je denkt dat dat alles is, dan krijg je nog die coupon kortingen regelmatig. Heel leuk. Alleen je krijgt tien euro korting op een game of dlc die minimaal 15 euro moet kosten. Dat klinkt leuk en aardig. Maar als je dat dus voor dlcs wilt gebruiken omdat Epic overal die basegames weggeeft, dan werkt dat dus totaal niet. Omdat A die dlc's vaak goedkoper zijn dan 15 euro. En B je hebt dus geen winkelwagen dus je kan ze ook niet stacken, en dan die 10 euro korting gebruiken
.
Dus het is echt compleet irritant dat zo'n winkelwagen niet aanwezig is.
Ja duh, dat zijn gewoon de voorwaarden die gesteld zijn... Die coupon is geweldig op games vanaf 15 euro, niet op meerdere games (of dlc) die bij elkaar boven de 15 euro komen...
Voor jou is het begrijp ik pas goed genoeg als je echt alles voor niks of bijna niks kunt krijgen?
Ik probeer te zeggen dat je alleen maar blij wordt gemaakt met een wassen neus. En vervolgens ook al ga je er alsnog voor, je dan tegen de gebreken van de Epic Games Launcher aanloopt.
Ik was bij steam Civalization 6 goedkoper EN sneller uit dan bij epic games, puur omdat ik alle dlcs erbij kon kopen in 1x. Omdat ik bij epic games de base game 'gratis' had moest ik alles individueel afrekenen en dat zou mega veel tijd hebben gekost. Kortom, totaal inefficient. En ondanks dat ik de basegame bij epic al 'gratis' had, was er qua kostenbeparing geen sprake

[Reactie gewijzigd door Otjenyn op 16 april 2021 16:50]

Ja en ik vind dus dat je een uitzonderingssituatie te pakken hebt... In jouw specifieke situatie was Epic niet gunstig maar dat is niet hoe het over het algemeen is. De meeste games zijn gewoon erg goedkoop bij Epic in een sale met zo'n coupon.

Dat het lastig is als je al die dlc wil kopen dat kan ik me wel voorstellen ja, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar ik denk dat dat ook niet iets is wat de meeste spelers doen.
Ik denk het niet, ik denk dat dat heel veel voorkomt. Immers geeft Epic veel basegames weg, en is het proces om de dlcs ervan aan te schaffen lang en traag
Ja maar de meeste games hebben geen tientallen dlc's, laat staan dat een meerderheid van de spelers die ook allemaal zou willen kopen :)
Paradox enters the room :+
Jij doet dat niet bij sales?
Ja vroeger wel gedaan, ook bij Epic met hun 10 euro coupons (tegenwoordig speel ik vooral via gamepass op de xsx). Op Steam heb ik ook wel eens in een sale gewoon van alles in mijn mandje gegooid terwijl ik door de sale heen ga om dan later in dat mandje een schifting te maken, maar dat kan bij Epic ook maar dan middels de wishlist. Alleen als je echt gaat kopen dan is het een beetje lastig dat je voor elke game apart af moet rekenen, maar dat gaat met Ideal op je telefoon zo snel tegenwoordig (in ieder geval met ING, weet niet of je bij andere banken nog zo'n apparaatje nodig hebt).

Het zou op zich wel handig zijn als de functionaliteit wel in de shop zou zitten maar ik vind het zelf niet meer dan een nice to have. Wat mij betreft niet echt iets om bij elk nieuwsbericht over Epic weer over te gaan zeuren.
ik mis de winkelmand voornamelijk voor een snelle en makkelijke overzicht als je een game aanschaft en evt er een dlc bij wilt, dan is het wel omslachtig :)
Sure, de eerste paar sales, maar op een gegeven moment heb je de meeste games wel.

En ik kan nou niet echt zeggen dat de afgelopen 2 jaar de sales nou echt zo schokkend waren. Sure er gaan wel tientallen procenten af, maar de tijd van 80/90% korting is echt voorbij.

En zo groot is de library van Epic ook niet dat je daar zo lang bezig bent. Verder is het koop-proces dermate snel dat het ook niet echt veel uitmaakt imo. Ik vind het niet een "must have" zoals zovelen bepaalde features aanstippen. Het is handig, maar niet onmogelijk om zonder te moeten werken.
Het is handig, maar niet onmogelijk om zonder te moeten werken.
Maar dat geldt voor de meeste handige dingen. Al ik hiet Tweakers even als voorbeeld op me mobiel is ik knoppen van de smiley, vet, quote, ect. Zoals de functies maar werken kan je het ook typen. Maar ik vind die knoppen toch wel erg handig. Ook dat je snel op een link kan klikken is toch erg handig van de browsers, je zou ook de link kunnen kopiëren en plakken in de adresbalk.

Mensen verschillen nou eenmaal wat betreft wat men handig vind/belangrijker vinden. Zoals woensdag was er een update voor de PS5. Het enigste wat ik hier op Tweakers erover las was over de hdr optie. Dit was just 1 van de dingen die ik het minst belangrijk vond aan de update. Ik vond het veel beter dat andere opties weer terug gekomen zijn (in vergelijking met de PS4). Ja die dingen die ik wou kon je evengoed al op een omslachtige manier doen. Maar nu is het gewoon zo veel beter en sneller qua handelingen. Dus ja ook als is iets mogelijk betekent niet dat een andere / extra ding erbij wel beter kan zijn voor mensen.
Nou ja tot nu toe tijdens sales in de Epic store krijg je na elke (non-DLC) aankoop een 10 euro kortingscoupon dus dan zou ik ze zeker weten 1 voor 1 kopen om maximale gierigheid te bereiken. Maar goed, dat coupon systeem werkt nu natuurlijk zo omdat je verplicht 1 voor 1 af moet rekenen.

Nee, ik mis het eigenlijk niet. Het is matig irritant als er meerdere gratis games zijn en je wil ze allemaal hebben, maar dan met de nadruk op matig. Het kost een paar clicks extra, ik denk dat ik het wel overleef.

Ik mis volgens mij nog een manier om je games in eigen verzonnen categorieen in te delen, dat is het eigenlijk wel zo'n beetje. De wishlist is er maar zit nog wat te goed verstopt.

[Reactie gewijzigd door gimbal op 15 april 2021 22:19]

Ik benoem alleen een feature die bijvoorbeeld niet aanwezig is.
Zelf vind ik het niet storend voor die ene keer in de week dat ik de gratis games toevoeg aan m'n bibliotheek maar snap niet dat zoiets basics niet aanwezig is. Elke online winkel/website heeft er één, zeker als je zieltjes wilt winnen moet je zo'n basis onderdeel ingebouwd hebben
Steam was bij launch ook echt niet wat het nu is. Zo heeft het er bijvoorbeeld een jaar of 10 over gedaan om download throttling in de client te bouwen.
Steam is niet gelanceerd in een tijdperk waar (web) development zo makkelijk was en er zoveel libraries waren om dit degelijk te implementeren. Steam had ook geen echte voorganger om zaken van te leren.

Dus ja, dat een bedrijf dat miljarden waard is enkel een zielige HTML client implementeert met de meest basale functies is best wel sneu.
Een gemiddelde auto was 50 jaar ook niet zo veilig als nu, toch verwachten we van een nieuwe instapper in de markt een product dat vergelijkbaar is met de concurrentie van nu, niet met die van 50 jaar terug. Je kunt wat in 2007 nog acceptabel was simpelweg niet 1:1 doorzetten naar wat acceptablel is in 2021

Als eindgebruiker verwacht ik een product dat kwalitatief net zo goed als de concurrent voordat ik het overweeg, dat die concurrent nu eenmaal wat langer in de markt zit is voor mij niet heel relevant.

[Reactie gewijzigd door !mark op 15 april 2021 22:49]

Als je het over auto's hebt.. de eerste tesla's zaten ook vol met kinderziektes.

Epic heeft altijd een grote focus gehad op de ontwikkelaars en ze proberen nu vooral vanaf die kant met steam te concurreren in plaats van de consumenten kant. Er valt wel wat voor te zeggen dat ze zich het beste kunnen richten op waar hun kracht ligt in plaats van steam te kopiëren.
Als iemand die de meerwaarde van Epic buiten games/engines ontwikkelen niet ziet.. Waar ligt hun kracht precies?
Dit precies. Ze zoeken cash om hun business model te versterken. Meer exclusiviteit om meer mensen aan te trekken. Het wordt voorgesteld als 'groeimodel', maar eigenlijk is het gewoon een deathstrike om de concurrentie monddood te maken. Dit is geen gezond businessmodel, want het leidt niet tot innovatie. Het enige doel is concurrentie elimineren en niet om een 'vorsprung durch technik' te verwerven.

Let op. Het kan succesvol zijn, maar als gewone gamer word je er in ieder geval niet beter van.
Bij steam heb ik wel vaker enkele kleine puzzel spelletjes tegelijk gekocht. Het is natuurlijk best irritant als je die los moet afrekenen. Als je het echt wilt, dan lukt het wel, maar het blijft een irritatie.
Die snap ik echt nog steeds niet... Ben jij dagelijks tientallen games aan het kopen waardoor het zo vervelend is dat je games per stuk af moet rekenen? :?
Ik koop 1 of 2x per jaar een grote hoeveelheid games als er weer eens een grote sale is, lekker doorgaan met winkelen en alles in een mandje gooien waarna ik in 1x alles kan afrekenen.

Moet je voorstellen als je naar Amazon gaat om onderdelen voor je nieuwe PC te bestellen dat je elke ram stick, SSD etc. apart moet afrekenen.

Is dit het einde van de wereld? Nee
Is het een ongelofelijke slechte User Experience? Ja
Waarom is het dan zo moeilijk voor Epic om er moeite in te steken dat een klant met plezier bij hun aankopen kan doen?
een degelijke library, zoveel heeft Epic niet :D

Epic is echt een store waar ik 50 games heb waarvan ik er maar 2 gekocht heb, en meer is er niet eens wat ik zou willen kopen.
Linux ondersteuning, streaming ondersteuning, 10-foot user interface, mod ondersteuning, ...
Sinds kort, een manier om met elkaar te chatten. Ze hebben whispers verwijderd.

Er zijn mensen die ik enkel op Epic heb, en daar iets mee afspreken is nu veel moeilijker geworden.
Heel eerlijk. Een gamelaunchers moet maximaal mijn downloadsnelheid halen en het spel vervolgens kunnen spelen. Vrienden kunnen inviten als het om een multiplayer spel gaat. Rockstar launcher is ook heel simpel. Doet wat het moet doen. Ja steam staat ver boven aan qua functies maar de functies die ik veel gebruik kan ook gewoon met andere gamelaunchers. Uiteindelijk is het maar een gamelauncher en heb je dat ding om spellen te spelen.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 15 april 2021 21:33]

Met hun overname van Rocket league zeuren ze nu ook om de zoveel dagen achter mijn xbox live connecties als ik de game open, om ze toch maar te linken in Epic. Tesamen met gewoon grof geld te betalen voor exclusives, maakt het Epic gewoon een weinig aantrekkelijk bedrijf IMO. Nu is er weer een miljard om door te branden zonder dat er winst gemaakt moet worden, waarmee ze dergelijke praktijken kunnen verderzetten.
Kunnen ze mooi 4 jaar gratis games weg geven en 200 miljoen in die belabberde store interface en gebrek aan features van ze stoppen.
Een deel zal ook opgaan aan het opkopen van exclusive titels :p
Ik kan me niet bedenken wat voor geweldige interface het moet worden met 200 miljoen :+
Voor die 200 miljoen verwacht ik op z'n allerminst feature parity met Steam. Als ze dat al niet voor elkaar kunnen krijgen...
Ik denk niet dat je dat voor 200m voor elkaar krijgt. Zo ontzettend veel added value door de community,van reviews en guides, tot mods in de workshop en trading, van streaming tot een 'social medium'

GoG weet zich als enige store echt goed te onderscheiden met drm vrij, connect en natuurlijk patching GoG _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

EGS is vooral haat en gratis games. Haat voor de exclusiviteit en het crappy platform. Free games zijn natuurlijk top, waaronder serieus dikke titels.
Ik mis alleen de reviews en de forums eigenlijk. Voor de rest zit ik nu eigenlijk voornamelijk alleen maar op EGS te gamen; ik ben een enorme catalogus aan gratis games door aan het spitten.
Dan hebben de meeste Tweakers nog steeds wat te zeuren...
Een miljard investeren in een miljardenbedrijf.. snap er als leek geen drol van.
Investeerders willen hun geld over het algemeen dubbel en dwars terug zien, ze doen het niet uit liefdadigheid. Dus de investeerders krijgen een voet tussen de deur en Epic hoeft niet in budgetten te grijpen die niet bedoeld waren voor de game store waardoor de cijfers wankel zouden gaan lopen.
Dit is toch wel erg bijzonder in mijn ogen. Een bedrijf dat miljoenen uitgeeft aan rechtzaken tegen Apple, die volgens marktconforme percentages inkomsten maakt uit zelf ontwikkelde en geleverde platformen/diensten, maar dan zelf inkomsten via dit soort investeringsronden binnenhalen.
Dit is toch wel erg bijzonder in mijn ogen. Een bedrijf dat miljoenen uitgeeft aan rechtzaken tegen Apple, die volgens marktconforme percentages inkomsten maakt uit zelf ontwikkelde en geleverde platformen/diensten, maar dan zelf inkomsten via dit soort investeringsronden binnenhalen.
Dat is gangbaar hoor. Een bedrijf wat winst maakt kan alsnog via investeringrondes geld ophalen voor verdere groei. Het zijn ook geen inkomsten. Dit wordt gebruikt voor innovatie. Die investeerders verwachten gewoon geld terug, met rente. Zelfde dat normen bedrijven met enorme bakken geld (noem een Apple) ook nog kortlopende en langlopende leningen hebben. Ze hebben het geld zelf, maar niet op de plek waar ze het nodig hebben. Dan is het goedkoper om het te lenen.
Waarom heeft epic meer nodig? Ik dacht dat ze al een paar miljard op de bank hadden met Fortnite dat ze eigenlijk niks meer nodig hadden? Ik snap niet helemaal waar dit naartoe gaat. En als Fortnite toch minder opbrengt, dan is een investering als deze toch juist minder slim? Want wat gaat Epic doen als het paradepaardje ineens niet meer veel geld in het laatje brengt?
Ik snap het ook niet goed. Die investeringen zijn blijkbaar bedoeld voor nieuwe sociale features voor Fortnite die momenteel in ontwikkeling zijn. Maar het ontgaat me volledig waarom die ontwikkeling niet gesubsidieerd kan worden met de honderden miljoenen winst die Epic jaarlijks maakt.
Gratis games van EPIC zijn wel chilll..

Ik log effe snel in, pak die zooi en weer snel uitloggen en kom daarna weer terug, zodra er *gratis games''
Maar behoefte om daar te gamen uhm nee.
Tja dat er een vervolg voor het HTTP / WWW aankomt in de vorm van een 3D wereld (wat dan metaverse heet) dat staat wat mij betreft wel vast. Daaronder vallen zowel een 100% virtuele wereld als een soort digital twin op wereldschaal (AR Cloud).
Het is alleen zo jammer dat dat allemaal hoogstwaarschijnlijk door een commerciele partij gebouwd gaat worden ipv dat er zoiets als een HTTP voor al die metaverses komt. Het enige open initiatief wat ik ken is OpenARCloud.
Qua commerciele partijen is er natuurlijk genoeg te vinden:
Magic Leap: Magicverse
Niantic: is bezig met hun "ARDK" ARDK
Facebook: is ook heel hard aan de slag met AR en de AR Cloud
Microsoft heeft 22 miljard binnen van het Amerikaanse leger en heeft al Spatial anchors, al is dat niet direct een metaverse.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 15 april 2021 21:27]

Ach , ik heb al in 2001 een 3D website gebouwd waar je doorheen kon lopen en waar ik de ramen had gemaakt van screenshots van websites, soms met animated gif. Je kon ze aanklikken en dan ging je er naar toe. Dat werkte in elke browser en was gemaakt in een xml variant.

Het komt en gaat. Ben nog steeds met 3D werelden bezig in een browser via de huidige html canvas en ook met vr en ar, maar feit blijft dat een deel van de mensen er niet tegen kan en dat een ander deel het gewoon niet fijn vind voor hun evenwichtsorganen.
Kwestie van tijd tot een VR bril niet meer van echt te onderscheiden is. Maar we zijn nog wel een paar decennia verwijderd.
Ik heb geen idee van je leeftijd, maar ik vermoed dat het eerder komt dan je denkt. We zullen dit beiden waarschijnlijk nog wel mee maken.

Als ik zie welke ontwikkelingen ik allemaal heb meegemaakt (ik ben van 1990) en ik ben verbaast hoe snel alles zichzelf ontwikkeld heeft.
VR dat niet van echt te onderscheiden is... dat is in mijn ogen kinderspel.
Alle technische belemmeringen zijn er al niet meer, alleen nog veel te duur voor commerciële toepassingen (waardoor er ook geen content voor bestaat).

Ik vermoed dat de volgende evolutie in games straks meer in AI gaat zitten, of input via gedachtegang.

Ik probeer het nog enigszins realistisch te houden, jezelf echt virtueel in een game verplaatsen waar je input maar ook je waarnemingen allemaal via gedachtes verlopen is misschien een beetje ver gezocht.
ik denk dat @vikterr redelijk goed zit qua schatting. Als je ziet wat er nodig is om bewegende, real-time 3d graphics te renderen die niet van echt te onderscheiden zijn; daar zijn moderne serverfarms van VFX studios nog steeds tientallen uren mee bezig. Voor 1 frame. Nu is fotorealisme niet perse een einddoel voor VR; maar als we het al voor elkaar krijgen dan zie ik dat eerder gebeuren in ver in de 2de helft van deze eeuw.
We zitten al erg dicht bij fotorealistisch hoor en dat in realtime en met een consumenten-GPU. traditioneel was fotorealistische graphics iets voor CPUs (die render farms) maar nu zijn de algoritmes genoeg geoptimaliseerd voor GPU dat het nu daarop veel efficiënter berekend kan worden.

Virtual productions is ook opkomend. Fotorealistische realtime SFX.
Qua beeld wordt het foto realistischer. Maar dat is niet het primaire probleem: hoe mensen het beleven wel. En daar heb je een combinatie van fotorealistische beelden, sensoren en 3D beeldweergave nodig.

Tot nog toe blijft een heel aandeel het vermoeiend vinden, of hoofdpijn, duizeligheid etc. En ik heb met complete bodysuits en immersive gewerkt.
Het mag best fotorealistisch ogen inmiddels op individuele elementen (zoals in jouw voorbeeld het renderen van characters), maar dat is het nog verre van als je het mij vraagt: Animatie, beweging, de echte nuances, we zijn er nog (lang) niet. Laat staan alles samenvoegen in 1 gehele samenhangende omgeving. Het menselijke oog en brein herkent dit vrijwel direct als "nep" en daardoor krijg je het "uncanney valley" effect wat juist de illusie doorbreekt. Dus ik denk dat het nog wel (minimaal) een jaar of 30 gaat duren voordat dat allemaal ver genoeg is, en dan moet het ook nog eens werken in een VR-omgeving :)

Maar het gaat natuurlijk wel snel; Virtual Productions is vooral voor film/tv-makers een mooie ontwikkeling (namelijk realtime al VFX kunnen gebruiken tijdens je productie ipv moeten wachten op post-productie) Maar het is als je bijvoorbeeld naar het gebruik van de virtual sets kijkt (vooral van dichterbij) is dat evident niet-realistisch. Dit werkt vooral omdat je als kijker juist de focus op de echte spelers hebt, en niet op de CGI-achtergrond.
Ik zie weinig non http wat je daar beschrijft
Ik volg het web-landschap al 25 jaar. Initiatieven genoeg geweest, maar het komt nooit verder dan een protoype / demo / alfa.

Tweede helft negentig had je ook al 3D-achtige ontwikkelingen. Plugins voor browsers waren toen het middel. Nou ja, van Netscape dan want dat was dé browser. Met de latere versies van Flash kon je ook hele 3D-omgevingen, spellen etc maken, maar ondanks dat iedereen de plugin al had, werd het nooit populair.

Het lijkt wel of de mensen, de tijdgeest er nog niet rijp voor is of zo. De techniek zou het grootste struikelblok niet eens hoeven zijn, als je ziet dat een gemiddeld smart phone tig keer meer rekenkracht heeft dan een flinke workstation van 20 jaar geleden.
Waar ik nu vooral benieuwd naar ben is wat de investering gaat betekenen m.b.t de UE5. Gaat deze meer geoptimaliseerd worden voor de PS5?

Of maakt dit minder uit gezien beide consoles zeer veel op elkaar lijken m.u.v. de NVME drives?
met zoveel investeringen kan dan die epic launcher weg? zo irritant al die game launchers

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True