PlayStation 5 ondersteunt 1440p-resolutie

Sony brengt woensdag wereldwijd een nieuwe systeemupdate uit waarmee de weergave van een 1440p-resolutie via HDMI mogelijk wordt op de PlayStation 5-console. Deze optie was al vanaf het begin beschikbaar bij de Xbox Series-consoles, maar ontbrak tot nu toe bij de PS5.

De mogelijkheid om 1440p-resoluties te weergeven, komt naast de al aanwezige ondersteuning voor 1080p en 2160p. Sony meldt dat er voor een 1440p-output een televisie of monitor nodig is die 1440p/60Hz of 1440p/60Hz en 120Hz ondersteunt, en dat de resultaten kunnen variëren afhankelijk van de specifieke game die op deze resolutie wordt gespeeld.

Er is wel een beperking als voor 1440p wordt gekozen: variable refresh rate is dan niet mogelijk. Vrr is onderdeel van de HDMI-standaard en maakt dat het aangesloten scherm zijn verversingsfrequentie dynamisch aanpast aan de output van de gpu. Deze variabele verversingsfrequentie is dus alleen mogelijk bij 1080p en 2160p.

Door Joris Jansen

Redacteur

07-09-2022 • 12:45

178

Reacties (178)

178
175
57
2
0
80
Wijzig sortering
Leuke add-on, al vraag ik me af hoeveel mensen een PS5 kopen zonder een 4k tv te hebben ;)
4K TV aanwezig maar ik game op een 27" 1440p 144hz scherm. Die experience vind ik veel beter.
Ik heb vandaag een MSI 1440p 165hz, als ik het aansluit op mijn PS5 krijg ik maar max 60hz. Ik heb alle instellingen gewijzigd naar 1440p. Ik heb 5 verschillende HDMI kabels geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb het scherm ook met HDMI op mijn laptop aangesloten ook daar weer 60hz, toen ik het met een HDMI naar Displayport heb gedaan kreeg ik 100hz op me laptop. Ook al geprobeerd om de HDMI naar Displayport op PS5 aan te sluiten maar dan krijg ik geen beeld.
Ik heb een paar jaar oude 4K tv met HDMI 2.0. Die kan 4k@60hz, of 1440p@120. Dus ik kan nu naar 1440p ipv 1080p als er sprake is van 120 fps in een game.
Ik heb er geen verstand van maar hoe vaak haalt een PS5 120 FPS in games? Gewoon uit interesse.
https://www.pushsquare.co...5-games-running-at-120fps

Below is a list of all PS5 games running at 120fps. Please note that some of these games may not default to 120fps, and may simply include an option for high performance. We'll be updating this page regularly as more 120fps games are announced.

Apex Legends PS5
Borderlands 3 PS5
Bright Memory: Infinite PS5
Call of Duty: Black Ops Cold War PS5
Call of Duty: Vanguard PS5
Call of Duty: Warzone PS5
Cyber Shadow PS5
Destiny 2 PS5
Devil May Cry 5: Special Edition PS5
DIRT 5 PS5
DOOM Eternal PS5
F1 2021 PS5
F1 22 PS5
Fortnite PS5
Ghostrunner PS5
JUMANJI: The Video Game PS5
Knockout City PS5
Monster Boy and the Cursed Kingdom PS5
OlliOlli World PS5
Quake PS5
Shinorubi PS5
The Nioh Collection PS5
The Touryst PS5
Tom Clancy's Rainbow Six: Siege PS5
Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 PS5
Uncharted: Legacy of Thieves Collection PS5
WRC 9 PS5
Ooh dat is nog een redelijke lijst. Dankje :)
bijkomst is dat de resolutie aanzienlijk lager is, vaak 'slechts' 1080p
Redelijk vaak in moderne games, je ziet steeds vaker een 1080p of 1440p performance/120 mode en een 4k60 quality mode.

Die performance modi hebben soms issues met een stabiele 120fps maar over het algemeen gaat het behoorlijk goed. Met vrr en een tv die het aankan heb je weinig meer te klagen.
Ja, behalve dat de PS5 dus geen vrr doet op 1440p, maar misschien komt dat nog.
Wat houdt dit in als je bijvoorbeeld een 1440p / 144hz of 165hz monitor zou aansluiten op de PS5? Kan je dan wel 1440p / 120hz spelen of moet je dan per se een monitor met precies 120hz hebben?
Performance mode in F1 22 is 1440P 120Hz
Maar dat is dan wel opgeschaald naar 4k daarna.

Verschil tussen interne resolutie van de game en wat uiteindelijk de output is.

Nu is 1440p dus een optie voor de output. Voorheen was dat 1080p of 4k.
Da's natuurlijk een afweging tussen beeldkwaliteit enerzijds en FPS anderzijds. Op mijn XSX worden bepaalde grafische taken gewoon teruggeschroefd om 4K@120 te halen.
Dat is overigens maar de vraag of dat kan hoor. Ik heb een xbox series x, die ondersteund al langer 1440p. Ik heb een vergelijkbare 4k tv als jij met hdmi 2.0. Dus inderdaad 4k@60hz.

HDMI 2.0 heeft voldoende bandbreedte voor 1440p@120Hz, maar m'n tv ondersteund geen 1440p. Op de xbox kan ik dan ook alleen maar kiezen tussen 1080p en 4k.

En sterker nog, ondanks dat mijn panel prima 120Hz ondersteund kan ik ook geen 1080p@120Hz kiezen. De tv geeft die mode blijkbaar niet door aan de xbox, waardoor ik alleen maar 60Hz kan kiezen, ongeacht de resolutie.

Dus in theorie is het allemaal mogelijk, maar de praktijk is met tv's toch vaak anders. Met monitoren zijn dat soort opties uiteraard vaak wel mogelijk.
Wellicht dat dat met 'game mode' en upscaling te maken heeft? Kan me voorstellen dat dat soms te veel input lag levert.

Ga het op mijn TV ook maar eens proberen dan.
Het kan ook goed zijn dat je panel niet meer dan 60fps ondersteund. Voordat de nieuwe generatie consoles vorm kreeg, werd in TV land niet eens gedacht aan meer dan 60fps.
Nee, ik heb een panel wat prima 100 / 120 Hz kan weergegeven. Dat is één van de zaken waar ik bewust naar heb gekeken bij aanschaf.

Voor specs zie bv hier: https://www.displayspecifications.com/en/model/7a7210b0.

De edid geeft geeft dit alleen niet goed aan, waardooor je er in ieder geval met een xbox geen gebruik van kan maken. Met een pc kun je wellicht wel een hogere refresh rate forceren, maar dat ik heb ik verder nooit getest.

Maar dit zeker niet de enige tv waarbij je tegen dit soort zaken aan gaat lopen. Veel tv fabrikanten maakten (maken?) er een beetje een zooitje van.

[Reactie gewijzigd door riotrick op 22 juli 2024 13:47]

Het is niet omdat HDMI 2.0 genoeg bandbreedte heeft voor 1080p@120Hz, dat het paneel van jouw televisie aan die snelheid kan verversen. Dus je televisie zal die mode niet doorgeven omdat die het gewoon niet kan.
Het paneel in mijn tv kan prima 4k @ 100 / 120Hz weergeven. Zie hier voor specs: https://www.displayspecifications.com/en/model/7a7210b0.

Met hdmi 2.0 zou ik 4k@60Hz, 1080p@120ZHz of 1440p@120Hz moeten kunnen doen, maar de edid geeft niet alle modes door. Daardoor kun je ze op een xbox niet kiezen -> daar zit geen mogelijkheid op om het te forceren.

En er zijn zeker meerdere tv's waarbij je tegen dit soort zaken aan gaat lopen.

Ik vind het niet een al te groot issue, ik heb m'n xbox op 4k@60Hz staan, wat voor de meeste spellen toch mijn voorkeur zou zijn. Maar voor bv shooters is het uiteraard best fijn om een wat hogere refresh rate te kunnen gebruiken. Een aangezien het scherm niet zo groot is (49"), is 1080p nog scherp genoeg.

M'n volgende tv zal ongetwijfeld 4k@120Hz ondersteunen. Maar voorlopig nog geen plannen om deze te vervangen.

[Reactie gewijzigd door riotrick op 22 juli 2024 13:47]

Je paneel ondersteund het gewoon niet als ik in de manual kijk

Max @60hz

Pagina 60
https://www.download.p4c..../75pus8303_12_dfu_eng.pdf

[Reactie gewijzigd door reaL_G op 22 juli 2024 13:47]

Qua input inderdaad niet -> dat werkt alleen tot 60Hz.

Het panel is wel degelijk een 100 / 120Hz panel. Maar dat is dus door externe apparaten niet te gebruiken.
Ik weet het niet uit mijn hoofd; maar als je 4k kan pakken is dat dan op 24/30 of 60hz? Misschien heb je er geen hdmi 2.0 kabel tussen.

[edit] Dan fixed alleen een firmware update dit als dat er is :)

[Reactie gewijzigd door Amdk6II op 22 juli 2024 13:47]

4k op 60Hz werkt prima. De kabel is niet probleem, dat is een hdmi 2.1 kabel en die is geschikt voor 4k@120Hz.
1440p op een 4k tv is blurry, want dat schaalt niet mooi. Zou ik zelf nooit voor kiezen...
Ik heb dat nog nooit gezien. 1080p op deze ziet er nog wel prima uit. Het is een 49". Op een veel groter scherm zal dat ongetwijfeld anders zijn.
Bart ® Moderator Spielerij @riotrick7 september 2022 17:07
1080p schaalt dan ook perfect op een 4k-tv (elke gerenderde pixel is exact 2x2 pixels op de tv). Met 1440p heb je 1,5x1,5 pixel op je tv per gerenderde pixel, dat wordt dus blurry.
Geen ervaring met TV's, maar op mijn 4k PC monitor speel ik veel spellen op 1440p en ziet er prima uit. De desktop heb ik de helft van de tijd ook op 1440p staan en tekst blijft ook scherp.

Ligt dat niet meer aan de gebruikte scaler en eventueel het merk?
Schaald 1440p een beetje goed op een 4k monitor?

Of krijg je dan van die balken?

De beeldverhouding is hetzelfde maar het aantal pixels gaat x1.5 i.p.v. x4 tegenover 1080p.

Dus moeten ze een compromie gaan maken voor de halve pixels welke kleur deze wordt. Lijkt mij in games opzich geen probleem maar tekst kan er raar uitzien.

Ik zou zelf gewoon op 1080p blijven met hogere graphische instellingen i.p.v. 1440p gebruiken op een 4k scherm.

[Reactie gewijzigd door silenoz op 22 juli 2024 13:47]

Balken krijg je als je een andere verhouding gebruikt. 1080p, 1440p of 4k met een 16:9 verhouding geeft geen balken. Wat je wel krijgt is als je een niet native resolutie gebruikt, het beeld een beetje waziger wordt.

Maar er zijn best wel wat native 1440p monitoren met hoge refresh rate in omloop. Die kun je natuurlijk prima gebruiken voor een console.
Persoonlijk vind ik het prettig om sommige singleplayer games op een groot scherm te spelen (55"4k), omdat ik een 4K 144Hz monitor te duur vond heb ik een 27"1080p 144Hz scherm erbij gekocht voor de competitive games die hogere refresh rates ondersteunen. Voor mij zou een upgrade naar een 1440P 144Hz een mooie zijn die ik de moeite waard vind.

Meer ontopic op jouw reactie, ik kies dus afhankelijk van de game of ik die op mijn 4k tv of hoge refreshrate monitor speel.

[Reactie gewijzigd door skaffa op 22 juli 2024 13:47]

Je kan een 4k monitor ook op 1080p zetten natuurlijk. En dan naar hogere resoluties schakelen voor meer scenic singleplayer games.
? wat? { Persoonlijk vind ik het prettig om sommige singleplayer games op een groot scherm te spelen}
dus jij vind 27 inch GROOT?
Mijn reactie is niet heel duidelijk lees ik nu terug :). Voor de duidelijkheid: ik heb een 55" 4k tv (60Hz) en een 27" 1080P 144Hz monitor voor de games waar snelheid van belang is. Voor pracht en praal kies ik voor de 55" 4k TV.
ahh ok :)...ik dacht al
Tov de PS4 vind ik de laadtijden en de veel lagere geluidsproductie de upgrade meer dan verantwoorden. PS5 hangt hier aan een 1080p plasma tv. Niks mis mee ;)
Ik speel op een 1440p monitor, dus ik ben blij met deze update. :)
Zijn genoeg mensen welke de playstation 5 aansluiten op een computermonitor, gezien niet elke TV geweldig is kwa imput delay ondanks "spel modus".

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 13:47]

Je reactie word gedownmod, maar je hebt wel een punt. Ik denk dat het percentage van de ps5 consoles die NIET op een 4K scherm hangen miniem is …
Gebaseerd waarop?
Ik ken best een aantal mensen al in mijn kennissenkring die gamen met een projector of een tv die niet 4K is.
Ikzelf ook, al sluit ik 'm soms wel aan op mijn computerscherm boven die wel 4K ondersteund.
Die projectoren of TV's zijn dan toch geen 1440p? Die zullen allemaal 1080p zijn.
En dit was relevant omdat?
1080p altijd al ondersteund was?
De discussie ging erover dat spoonman zegt dat er waarschijnlijk maar weinig ps5 consoles op een NIET 4k scherm aangesloten zijn.

Circumsonus geeft alleen maar aan dat hij zelf al meerdere mensen kent die hun ps5 NIET aan een 4k scherm hebben hangen. Wat kan betekenen dat dit aantal toch best wel groot is.
Ik heb wel een 4K-tv maar die support dus géén 1440p .. zegt de PS5 ... :| (4K doet ie dan weer wel)/
Heb hetzelfde hier. Veel tv's hebben dit soort issues.
Ik heb zelf nog een PS4 Pro maar ik zou dus niet zo snel een nieuwe tv kopen speciaal voor een PS5. Ik gebruik zelf nog een 720p plasma uit 2010 en zo lang die het nog doet heb ik geen reden om een nieuwe te kopen. Het is toch best wel wat geld nog boven op de PS5 :)
Met de huidige energietarieven? Lijkt een plasma wegdoen nog best een optie ;)
Als je dak vol met zonnepanelen ligt, is stroom niet direct een probleem natuurlijk.
Zolang je kunt salderen wel natuurlijk want dat kun je ook in de winter om zo de totaalrekening naar beneden te brengen. Maar inderdaad, valide punt zodra dat in 2025 gaat veranderen :)
Vanuit kosten oogpunt niet nee. Aan de andere kant, wat je niet verbruikt kun je verkopen. 😉
Inderdaad een dak vol zonnepanelen zoals @riotrick zegt ;)
Maar daarbij staat ie toch niet zo vaak aan omdat ik geen tv kijk :P
Ik heb het voor 'oude' energietarieven wel eens uitgerekend, maar er zit toch nog best wel wat jaartjes aan terugverdientijd op een nieuwe oled.
Meen dat een zelfde maar plasma-tv op oude tarieven 30 a 40 euro per jaar aan stroom extra koste. Maar goed; tv en terugverdientijd 🤷🏻‍♂️ Genot telt meer.
Ik geniet prima van mijn plasma. Al 13 jaar. Moet ik met OLED nog zien. Enige echte wat er 'mis' mee is, is dat je geen TV kan kijken als het te licht is buiten. In de winter nooit een probleem, maar 's zomers wel eens. Oplossing: iets anders doen.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 22 juli 2024 13:47]

Ik verbind hem regelmatig met mijn pc monitor om een racecim (met stuur) te spelen rest vd tijd hangt het aan de 4k tv of beamer.

Dit heeft voor mij dus zeer zeker toegevoegde waarde!
Ik heb gewoon een 4k120 tv in de woonkamer. Maar als mijn vriendin tv wil kijken sluit ik hem ook wel eens op mijn monitor van 1440p aan. Dus dit is een verbetering ten opzichte van 1080p in die situatie.
Stiekem best veel mensen. Als in, alle mensen die alleen een pc monitor hebben en geen tv.
Ben ik zo oud 🙈
Console == TV. 🤷🏻‍♂️ Maar goed, dat was in de jaren ‘90 zo. 😂
Nee hoor. Het is meer dat tegenwoordig geldt: Monitor == TV (maar dan goedkoper)
Ik heb mijn ps5 aangesloten op een plasma scherm 60hz 1080p, dus ja er zijn mensen :)
Ik heb een PlayStation 5, maar mijn 1080p plasma doet het nog prima. Resolutie is maar een onderdeel van de beeldkwaliteit en ervaring.
ik ben er 1 van, want ik heb alleen en oude 1080p non-smart tv.
Ik gebruik mn pc met een 1440p, 120hz monitor en daar heb ik ook alle consoles op aangesloten.
Dus is wel leuk dat er nu ook voor mensen zoals mij de 1440p optie is.
Zal je verbazen , zullen er zat zijn hun console op een gaming monitor hebben aangesloten 😎
De reacties zo lezend, heel verbaasd ja 🙈
Dat zijn er bijzonder veel, ik ken eigenlijk maar 1 persoon die op een tv speelt. De rest speelt allemaal op een 1440P monitor.
niet iedereen heeft het geld om een PS5 én een nieuwe 4k televisie.te kopen...
Leuk dat het er eindelijk is maar interessanter voor mij is dat er nu ook folder ondersteuning werd toegevoegd in de laatste update. Dat maakt het een stuk overzichtelijker.
Mag ik vragen wat je bedoelt met folder ondersteuning? Kan het zo snel niet terugvinden.
Het aanmaken van mappen op de home screen waar je dan applicaties/games in kan plaatsen. Nu staat alles bij elkaar, met mappen kan je zelf een indeling bepalen. Functie die de PlayStation 4 had maar de PlayStation 5 tot op heden niet.
Ah dan is het toch wat ik dacht, dat is wel super als dat kan. Vanavond gelijk maar eens proberen :)
https://www.polygon.com/2...support-folders-gamelists gamelists, wat gewoon een andere naam is van games in mapjes doen wat je op de PS4 kon doen.
Alleen dat werkte op de ps4 toch een heel stuk beter dan hoe ze het nu hebben geïmplementeerd.
Het zijn niet echt folders, maar meer lijsten met shortcuts. Je kan dus 1 game ook in meerdere "mappen" zetten
Mooi, nu nog 21:9 resoluties en het wordt nog eens wat.
Dat is nogal een azijn reactie. Console is van oorsprong een huiskamer stukje hardware en niet die van desk setup met een monitor. Dit vertaald zich ook terug in het feit dat de technologie van de tv beter ondersteund word dan die van monitoren. Kijk alleen al naar de beschikbaarheid en betaalbaarheid van fatsoenlijke HDR op een monitor.
Van oorsprong misschien ja. Het is 2022. Ik ken genoeg mensen die een goede monitor gekocht hebben om de ps5 en/of xbox in hun hele setup op te kunnen nemen of achter hun bureau te kunnen spelen als andere mensen in het huis/gezin de tv gebruiken. Zelf heb ik ook mijn ps4 aangesloten op mijn monitor waar ik mijn pc aan heb hangen.
Daarnaast heeft philips prima 21:9 tv's voor de consument dus waarom zou de ps5 in 2022 geen 21:9 ondersteunen?
Omdat het geen gemeengoed is nog.
Ja, ze zijn er. Maar consolebouwers zitten er niet voor de liefdadigheid. Als de kosten voor het maken van een aanpassing niet opwegen tegen de vraag in de markt, zal dit natuurlijk niet snel gebeuren.

Daarbij is het aanpassen van de aspect-ratio natuurlijk ook nog eens iets wat niet alleen bij Sony ligt. Game developers zullen er in hun games dan ook rekening mee moeten houden. Dus dat is niet even een kwestie van "Sony update even de firmware en klaar is kees".
Dus dat is niet even een kwestie van "Sony update even de firmware en klaar is kees".
Dat is helemaal waar. Op dit moment zal een developer het uberhaubt niet doen omdat de console het helemaal niet ondersteund dus dat werkt twee kanten op.
Spider-man op ultra-wide is toch wel een beleving op pc, zou toch te gek zijn als mensen op console dat ook kunnen ervaren. De game kan het, nu de console nog.
Daarnaast heeft philips prima 21:9 tv's voor de consument dus waarom zou de ps5 in 2022 geen 21:9 ondersteunen?
10 jaar geleden ja. 21:9 is een bioscoop formaat. Leuk als je films kijkt, maar alle series en reguliere tv worden in 16:9 gemaakt. 21:9 is geen regulier tv formaat, volgens mij zijn er geen recente tv's op de markt op dit moment die dit nu ondersteunen.
De meeste "high budget" tv series die momenteel uitkomen zijn 21:9 of een tussen maatje omdat bijna alle telefoons erg breed zijn tegenwoordig ;) Denk maar aan de nieuwe lord of the rings serie of house of the dragon.

Daarnaast is het formaat voor games ook erg prettig! Al helemaal als je dicht op een scherm zit en of een heel groot scherm hebt.

[Reactie gewijzigd door roccothehelper op 22 juli 2024 13:47]

Welke tv heeft dan 21:9? Laatste tv's die ik kan vinden is van 2015.

https://en.wikipedia.org/wiki/21:9_aspect_ratio

In 2012, Philips stopped production on all its 21:9 televisions due to lack of demand.
Ik zeg niks over tv's? Heb het over series. Telefoons zijn wel wider aspects en vandaar dat nieuwe tv shows dus wel die "bioscoop" of "telefoon" aspecten overnemen. Series worden veel gekeken vanaf telefoons tegenwoordig. De huiskamer TV is niet meer zo populair als je denkt ;)
Omdat ze nogsteeds HDMI gebruiken voor consoles en geen displayport...
Dus dit zal hem ook met een software update niet worden.

Ervaring: Ik heb een widescreen monitor zowel thuis als op werk..
Televisies zouden dan ook prima 21:9 kunnen zijn.
Nou ik ga toch echt niet gamen op mijn philips OLED TV, de input lag is daar te hoog voor ondanks spel modus.

Daarvoor de tv ook niet gekocht, wel heb ik een goed response pc monitor staan.
Ik ken een hoop mensen die op een monitor gamen.
De mobiele telefoon was van oorsprong ook bedoelt om mee te bellen.
Gaat niet gebeuren, games voor consoles worden volledig geoptimaliseerd voor een specifieke combinatie van resolutie en target framerate. Deze 1440p change verandert ook niks aan op welke resolutie de game intern gerenderd wordt, alleen kan de PS5 nu zelf downscalen naar 1440p (in plaats van dat je altijd gedwongen naar 1080p moest downscalen bij een 1440p scherm en dus scherpte verloor).

[Reactie gewijzigd door eggsforpedro op 22 juli 2024 13:47]

De resolutie zou eventueel nog door het OS gehacked kunnen worden. Het echte probleem is de beeldverhouding, en met name UI elementen die er vaak niet voor gebouwd zijn om te schalen. Veel games die primair voor console worden gemaakt kunnen op de PC ook alleen maar met 16:9 beeldverhoudingen omgaan.
Een teleurstellende hoeveelheid van die games werkt na een simpele hex change gewoon perfect 21:9. In enkele games zijn er dan UI elementen die niet goed werken. Daar snap ik het dus bij maar bij die andere games die wel goed werken? Voelt aan als luiheid, bespaart ze tijd om te testen of het werkt ofzo
Er is eigenlijk geen excuus voor. Als je het vanaf het begin van de ontwikkeling meeneemt dan is het schalen van UI kinderlijk eenvoudig.
Ik raad ook met regelmaat indie ontwikkelaars aan om het gewoon te doen, want hoewel het maar een klein percentage extra gebruikers is, is de moeite relatief nog kleiner.
Zou eerder zeggen nu nog die variabele ververssing op 1440, want waarom wel op 2160 maar niet op 1440
Gesproken als een echte tweaker :) De realiteit is echter dat >95% helemaal niet op deze functionaliteit zit te wachten.
Een optionele feature zit de overige 95% ook helemaal niet in de weg :) Ik heb er zelf geen behoefte aan gezien ik enkel op 16:9 game, voor mijn werk vindt ik 21:9 wel echt fantastisch maar in de woonkamer zie ik 21:9 nog niet zo zitten.

Het ondersteunen van een extra beeldverhouding op systeem niveau zou ook niet al te lastig moeten zijn, zolang de software stack geen spaghetti code is :P In het verleden gingen wij met consoles ook al van 4:3 naar 16:9.
Ook buiten Tweakers om is het helemaal geen uitzondering.
Epische reactie! :+
On topic: 21.9 resolutie is inderdaad wel een wishfull thinking. Het zou wel fijn zijn als ze dat ook inderdaad implementeren

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:47]

Zal mijn zoon blij mee zijn, die wachte daar op. Heb er 1 beneden staan nog op 1080p, een bij mijn oudste zoon op 4k, en heb er nog een voor mijn jongste zoon nieuw in doos, want hij heeft een 1440p monitor. Zal hem vandaag verassen. :D :D

[Reactie gewijzigd door bones op 22 juli 2024 13:47]

Een deel van de 1440p monitoren ondersteund gewoon 4K input. Deze worden dan gedownscaled door de monitor naar 1440p. Vanwege HDMI 2.0 is dat dan wel op max 60 fps. Niet dat je de functie nu nog nodig hebt nu 1440p definitief is opgeleverd.
Semi definitief want je hebt dus geen variable refresh rate.
aah ja idd. Als je VRR nodig hebt inderdaad. De meeste games halen gelukkig goed hun framerates, maar verwacht ook dat VRR later nog wel opgeleverd gaat worden op 1440p, bedoel voor de andere resoluties heeft het ook even geduurd.
Pssst. Verassen = cremeren.

Ik snap dat dit betweterig overkomt, en ik maak zelf zat foutjes, maar als de betekenis van een woord zo ernstig verandert, dan kan ik het niet laten. :P

Tof trouwens dat je met je gezin kan gamen. Maar nu vraag ik me af, de PS5 zit nog in de doos... Is gamen in 1080p op een 1440p monitor echt zo lelijk? Ik zou als kind echt te graag aan de slag willen met mijn nieuwe console om hem in de doos te laten, haha.
Sorry te snel getikt haha.

Zoonlief speelt gewoon beneden op mijn ps5, dus vind het niet zo erg. Ze spelen samen veel minecraft en fortnite. Vanaf vandaag kan ik meedoen }>
1080p op een 1440p scherm ziet er idd echt niet uit. 4K op een 1440p scherm ziet er wel goed uit maar dan ben je weer beperkt tot 60hz. Nu dus eindelijk 1440P en 120hz. WT mij betreft de sweetspot op een scherm van 27-32”.
En daarom is het hebben van competitie van belang. Als er geen Xbox was geweest dan betwijfel ik dat deze feature er zou zijn gekomen.

Dus laten we allemaal lief zijn, ongeacht je een Xbox of PlayStation hebt
Ik betwijfel het. Zeker omdat er steeds meer games (behalve indie-games lijkt het) exclusief voor de Xbox of Playstation uitkomen. Om maar te zwijgen over de Switch...
Is VRR iets dat nog wel gaat komen op 1440p? Of blijft dit alleen voor 1080p en 2160p?
Dit vraag ik mij ook af. Waarom is VRR niet toegankelijk bij 1440P?
Ik ben helemaal klaar met Sony en hun consumentonvriendelijk gedrag, je bent een simpel nummer en vooral een melkkoe, niet meer en minder.
Elk bedrijf wil geld verdienen en geen van hun zijn je beste vriend en dat heeft niks met Sony te maken. Je hebt geen toegang tot alle feiten dus ben je nu onnodig een console vuurtje aan het aansteken
Er zijn talloze concrete voorbeelden hoe Sony zijn 'clienten' continue meer laat betalen, van prijsverhogignen op software, tot volle prijxen voor remakes en DLC, tot aan falende hardware, nu weer een prijsverhoging op 2 jaar oude hardware. Je kent mijn achtergrond niet dus je kan zeker niet beoordelen of ik in staat ben om in te schatten als hardware wel of niet goed is. Los van dat heb ik een keus, op de Xbox heb ik het gevoel dat er waarde voor mijn geld wordt geboden, mijn PS5 staat te verstoffen en geniet van alle het goeds op Games Pass tegen een laag bedrag. Als het zo doorgaat dan kan de PS5 binnenkort de deur uit en dan zal ik er een belachelijk bedrag voor kunnen vragen, dat dan wel weer. En ik steek geen vuurtje aan, het zijn feitelijkheden ofwel eigen ervaring/inzicht ofwel uit mijn directe netwerk.

[Reactie gewijzigd door Zappos op 22 juli 2024 13:47]

Er zijn talloze concrete voorbeelden hoe Sony zijn 'clienten' continue meer laat betalen, van prijsverhogignen op software, tot volle prijxen voor remakes en DLC, tot aan falende hardware, nu weer een prijsverhoging op 2 jaar oude hardware
Ik denk dat je hier de markt niet goed begrijpt. Sony is al jarenlang marktleider, daarnaast is alles rondom Playstation een aardig deel van de winst die het gehele bedrijf maakt. Daarom is het dus belangrijk dat er winst gemaakt wordt.

Je kijkt nu vooral naar de concurrent, die eigenlijk geen enkele generatie heeft gewonnen. Microsoft heeft bijna oneindig geld om oneerlijke concurrentie te bedrijven. Ze kunnen enorm lang verlies maken zonder dat het bedrijf "Microsoft" hier last van heeft. Beetje hetzelfde wat Amazon doet in bepaalde landen. Dit betekent dat de prijzen die je bij Microsoft betaald wellicht niet prijzen zijn die kosten dekkend zijn. Het is niet voor niks dat de rest van de markt ook 70 euro tegenwoordig vraagt voor games. Games zijn eigenlijk nooit met de stijgende inflatie meegegaan. Microsoft wil nu vooral marktaandeel pakken en dat doen ze door vooral te concurreren op prijs en enorm veel uitgevers op te kopen om zo markt te "kopen". Op een gegeven moment moet dat gewoon terugverdiend worden, als Microsoft genoeg marktaandeel heeft gaan de prijzen gewoon omhoog.
Los van dat heb ik een keus, op de Xbox heb ik het gevoel dat er waarde voor mijn geld wordt geboden, mijn PS5 staat te verstoffen en geniet van alle het goeds op Games Pass tegen een laag bedrag
Je kijkt alleen maar naar prijs, waarde kan je ook op een andere manier uitdrukken. Ik betaal graag 70 euro voor een Sony game omdat ik weet dat dit enorm goede games zijn. Ik betaal daar graag voor, dat is ook waarde.
Er is een verschil tussen een gezonde winst willen maken of je klanten het vel over de oren te trekken. De game divisie van Microsoft draait gewoon zwarte cijfers dus ik begrijp je argument niet? Oneerlijke concurrentie??? Sony is vergeten wat 'value for money' is richting zijn trouwe fanbase, elke klant is een geldmachine en dat is in mijn ogen een probleem. Gezonde winst maken is 1, maar ik voel me beetgenomen en uitgekleed door dit bedrijf.

En wat maakt het uit dat Microsoft gamers veel waarde biedt door uitgevers en game studio's te kopen? Het is niet zo dat ze de hele markt kopen, concurrentie zat. Als jij liever 70 of 80 euro betaalt voor AAAA games, prima. ik doe het niet meer sinds ik Games Pass heb en dat is welkome ontwikkeling,

Ik game meer, heb een flinke library tot mijn directe beschikking, leer games kennen die ik wellicht nooit had gespeeld als ik ze had moeten aanschaffen, daar bovenop hoef ik dankzij de acquisities niet meer 70 tot 100 euro te betalen voor iets waarvan ik niet weet of ik het wel een passende en/of leuke game vind, dat noem ik 'value for money.' en je richten op wat gamers willen en niet wat een geldwolf graag wil, meer, meer en nog meer ....
Er is een verschil tussen een gezonde winst willen maken of je klanten het vel over de oren te trekken.
Het wordt wel erg offtopic zo. Maar games zitten al jaren op een dergelijk prijspunt, in de snes tijd waren games zelfs duurder dan die 70 euro. Dus hoe je er bij komt dat Sony het vel over de oren trekt is mij echt compleet onduidelijk. Ik weet niet waar je frustratie vandaan komt, maar ben je dan ook zo boos op Nintendo omdat daar de games zo lang hun waarde houden en lang de oorspronkelijke prijs houden?

Microsoft is met gamepass gekomen en nu is dit ineens de industriestandaard en is elk bedrijf die daar niet in mee gaat ineens de boeman geworden.
Sony is vergeten wat 'value for money' is richting zijn trouwe fanbase, elke klant is een geldmachine en dat is in mijn ogen een probleem. Gezonde winst maken is 1, maar ik voel me beetgenomen en uitgekleed door dit bedrijf.
Je hoeft de game niet day one te kopen. Je kan ook een paar maanden wachten, heb je hem vaak voor de helft. Je kan ook ps plus premium nemen. Heb je voor een lagere prijs dan gamepass ook genoeg games tot je beschikking.
Hohohoho, om mij boos te krijgen moet er veel meer gebeuren dan een gezonde discussie. Als een bedrijf anti consumentisme door zn beleid en unfaire prijstelling propageert en het wordt ook nog verdedigd dan vind ik dat kortzichtig.

Dat Nintendo jarenlang hogere prijzen heeft aangehouden betekent niet dat het goed is? Inmiddels zijn zij ook van die roze wolk afgedonderd want de prijzen zijn zeker niet meer in de regionen te vinden. Dus dat is al lang niet meer het geval, het prijsbeleid was een doorn in het oog van Nintendo gebruikers.

Ik heb lang voordat Game Pass bestond kritiek op Sony en haar beleid wat er op gericht is gamers uit te melken. Heb flink wat voorbeelden gegeven, maar neem nou de Last of Us remake, gewoon weer 70 tot 80 euro dokken voor een oud spel met wat nieuwe assets? Vind jij dat nou fair? De prijzen van DLC en AAAA games. Ik heb een keus en ik laat me niet meer voor het karretje van Sony spannen, ze moeten eerst maar weer leren wat waarde betekent en dankbaarheid richting hun trouwe fans, want dat zijn ze al jaren kwijt .....

En inderdaad, ik krijg mn AAAA games voor 10 euro per maand op Games Pass, day one, dat geld heb ik er snel weer uit. Daarna kan ik alsnog de game kopen tegen een lagere prijs na een paar maanden ....

[Reactie gewijzigd door Zappos op 22 juli 2024 13:47]

Als een bedrijf anti consumentisme door zn beleid en unfaire prijstelling propageert en het wordt ook nog verdedigd dan vind ik dat kortzichtig.
Nogmaals, hoe kom je erbij dat de prijsstelling unfair is? Heb je in kaart wat het kost om bijvoorbeeld TLOU part 1 te maken? Wat de verwachte afname is etc.
maar neem nou de Last of Us remake, gewoon weer 70 tot 80 euro dokken voor een oud spel met wat nieuwe assets? Vind jij dat nou fair? De prijzen van DLC en AAAA games.
Je bedoeld denk ik AAA games? Daarnaast is TLOU gewoon voor 65 euro te krijgen day one. Een oud spel met wat nieuwe assets klopt natuurlijk niet. Die game is volledig opnieuw opgebouwd. Kijk maar even de video van Digital Foundry die daar een uur aan gewaagd heeft. Daarnaast is een remake er vooral voor benieuwd om mensen die de game nooit hebben gespeeld diezelfde ervaring te geven. Je hoeft hem niet nogmaals te kopen. Als je de game nooit hebt gespeeld en je betaald 65 euro dan krijg je een ervaring die ongekend is in de game wereld. Het is 1 van de betere games op de markt.

Daarnaast heb je het telkens over DLC. Als er een bedrijf is die vrij weinig DLC uit brengt dan is het Sony wel.
Bepaalde games hebben een AAAA stempel gekregen, je kan het opzoeken. TLOU is geen nieuwe game, de kosten zijn allang gemaakt, de game mechanics en levels blijven hetzelfde. De textures worden wat opgefrist en er is wat bugfixing, maar in de basis blijft het dezelfde game, hoe kan je dan rechtvaardigen dat er 65 euro voor wordt gevraagd, dat klopt toch niet, dan laat je je welbewust bij de neus nemen. 30 a 35 euro, dat is wat het is. Als je het spel wilt spelen dan koop je toch gewoon de oude versie tegen een laag bedrag, maar nee, Sony wil weer eens cashen en heel volksstammen trappen er in. Zelfde hebben ze geflikt met Spiderman MM en zoveel andere games en DLC. Ik ben het zeker niet mee eens dat Sony weinig DLC en in-game content uitbrengt, dat is absoluut niet waar, het is een grote melkkoe ....
Bepaalde games hebben een AAAA stempel gekregen, je kan het opzoeken
Blijkbaar iets wat Microsoft met 1 game heeft geïntroduceerd bij perfect dark. Geen idee wat ze daar mee willen bereiken, maar die game zit in een development hell. Dus dan is het maar de vraag of er überhaupt wat van komt. Het is verder geen industriestandaard.
TLOU is geen nieuwe game, de kosten zijn allang gemaakt, de game mechanics en levels blijven hetzelfde.
Ze hebben twee jaar aan deze remake gewerkt en de kosten zijn al gemaakt? Dus die 300 man die er aan gewerkt heeft krijgen verder geen salaris?
De textures worden wat opgefrist en er is wat bugfixing, maar in de basis blijft het dezelfde game
Ik merk dat je hier enorm veel aannames doet. Heb je Überhaupt die video gezien van digital foundry? Want het is echt complete onzin wat je hier nu roept.
Ik ben het zeker niet mee eens dat Sony weinig DLC en in-game content uitbrengt, dat is absoluut niet waar, het is een grote melkkoe ....
Je kan het er wel niet mee eens zijn. Maar noem nou eens DLC op die Sony heeft uitgebracht? Dat is echt enorm weinig. Weer roep je hier van alles zonder enig bewijs te leveren. Als je kijkt naar de ps5 sony games heeft Returnal DLC gekregen en die is gratis. Alle DLC van GT7 is gratis en verder hebben er geen games DLC gekregen. Dus dit is echt het tegenovergestelde wat je hier aangeeft.
AAAA is gewoon een standaard, Spiderman is ook een AAAA game. Maar definities, laten we ons er niet aan branden.

Ik heb nergens kunnen vinden dat er 300 ontwikkelaars 2 jaar hebben gewerkt aan een oude game, lijkt me knap sterk. Ook in de Digital Foundry pre-view wordt dat aangegeven. "

Sony verdient niks aan DLC en microtransactions?
https://www.pushsquare.co...ctions_than_anything_else

https://www.tweaktown.com...ctions-in-fy21/index.html

I rest my case ....
Sony verdient niks aan DLC en microtransactions?

https://www.pushsquare.co...ctions_than_anything_else
Als je het bericht goed had geanalyseerd dan had je geweten dat dit niet microtransacties en dlc van Sony zelf is. Sony rekent namelijk 30% over alles wat er in de store verkocht wordt (is overigens een industrie standaard die Microsoft ook hanteert). Aangezien veel game ontwikkelaars dlc en microtransacties verkopen krijgt Sony daar 30% over. Net zoals Microsoft. Dus dit zegt niks over de microtransacties en dlc in Sony games. Microsoft verdient er dus evenveel aan. Maar goed je wilt natuurlijk alleen Sony bashen en niet Microsoft ...
Daar gaat het niet om, volgens jou doet Sony weing aan DLC l, dat is dus niet waar ....
Ik qoute mijzelf even:
Daarnaast heb je het telkens over DLC. Als er een bedrijf is die vrij weinig DLC uit brengt dan is het Sony wel.
Die Sony uitbrengt.... Dlc van andere brengt Sony niet uit. Sony faciliteert alleen de store.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:47]

Sony Game Studios brengen juist DLC en van alles uit waarvoor.je moet dokken, Sony melkt alles en iedereen uit om de zucht naar meer geld en hogere omzet per kop en het gros trapt er in ... Echt waar voor je geld, niet dus ...
Welke dan? Je hebt elke keer grote statements zonder dat je een enkele onderbouwing hebt.
De grootste scam is wel Miles Morales als goed voorbeeld van de praktijken van Sony, gewoon DLC verpakken als een full-game, laten we niet kinderachtig doen. Uncharted, paid DLC, TLOU, allemaal paid DLC en zo kunnen we nog wel even verder gaan, dus ik weet niet waar je het over hebt?
Ten eerste, miles Morales is geen dlc. Die game heeft gewoon een 8 uur durende campaign. Beetje vergelijkbaar met de campaign van gears of war 4 (9 uur): https://howlongtobeat.com/game?id=26788 Is dat dan ook een scam?

Ik weet niet waar je het over hebt met Uncharted? Je kan als je al Uncharted 4 of the Lost Legacy in bezit had upgraden naar de legacy collectie voor 10 euro. Dan krijg je dus voor 10 euro een extra game.

Tlou dlc? Waar heb je het over? Ze hebben een remake gelanceerd. Kan je niet spreken over een dlc.

Het is duidelijk je hebt niks ... Goed verhaal man

Dus de DLC van horizon 5 hot wheels bestaat niet? Of de DLC van sea of Thieves? De enorme hoeveelheid betaalde dlc voor forza Motorsport 7 met al die car packs? Terwijl de DLC van gt7 gratis is ...

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:47]

Je gaat voorbij aan je hersenloze opmerking dat Sony Studios geen betaalde DLC aanbieden, het is een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor Sony. Er klopt dus geen sikkepit van, get your facts right fanboy! Dat is nou precies wat ik bedoel; kom niet aan Sony en m'n PS5 jongen, want dan kom je aan mij, triest is het.
Maar ik wacht nog steeds op je voorbeelden van betaalde DLC. Je bovenstaande voorbeelden kloppen niet met de realiteit.

Vervolgens kom je er zelf ook achter dat het inderdaad niet klopt en dan kom je met bovenstaande reactie. Lekker volwassen ook! Daarom zeg ik al goed verhaal man. Je maakt een statement en kan vervolgens geen voorbeelden opnoemen. Heeft niks met fanboy te maken, meer met de realiteit.
het is een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor Sony
30% die ze pakken op de dlc van third party omdat ze de store faciliteren. Maar goed daar ga je compleet aan voorbij.

Zoals ik hier al had uitgelegd: Verwijderd in 'PlayStation 5 ondersteunt 1440p-resolutie'
Je gaat voorbij aan je hersenloze opmerking dat Sony Studios geen betaalde DLC aanbieden
Maar nogmaals ga ik mijzelf weer quoten:
Daarnaast heb je het telkens over DLC. Als er een bedrijf is die vrij weinig DLC uit brengt dan is het Sony wel.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:47]

Je kan quoten wat je wil, maar DLC is een melkkoe voor Sony en dat gaat van GT tot aan Spiderman, en dat gaat zeker meer worden. Het maakt niet uit of het van third party developers komt, mijn insteek is dat Sony een zeer consumentvriendelijk bedrijf geworden is waarbij zijn klanten niks anders dan een geldmachine zijn. Onder druk van de concurrentie wordt er wel eens wat ''weggegeven' want ja, je moet toch wat terug doen. Nu weer de grap met de laatste grote revisie, de console wordt goedkoper om te produceren, maar wat doet Sony; de prijs gewoon lekker de prijs ordinair en schaamteloos verhogen. Daar waar de concurrentie de prijs stabiel houdt en zelfs verlaagt, gaat Sony wederom voor het geld en maximaliseren van de omzet per klant, en ik trapte er ooit ook zelf in, maar daar ben ik nou helemaal klaar mee. Value for money en klanttevredenheid zijn vieze uitdrukkingen bij Sony geworden.
Heb zowel een PS5 als een Xbox, dank je wel ....
Lijkt mij een zeer relevante update. Heb niet zo'n scherm maar kan mij voorstellen dat veel mensen die willen racen met stuurtje dit op hun bureau met zo'n scherm willen doen.
Net getest op de monitor van mijn partner waar de PS5 aan hangt, 1440p wordt netjes weergegeven.

Maar nog steeds doet 120HZ het niet, ondanks dat het scherm HDMI 2.0a aansluiting heeft (laptops tonen 120hz op 1440p max erop, verder heeft het scherm Freesync)

Getest met de kabel die bij de PS5 zit en met een Club3D kabel, beide werken met laptops maar niet met PS5 (ongeacht de resolutie max 60hz)

Beetje zonde.
Wat is dan de reden dat dit bijna 2 jaar heeft moeten duren?
Een lang genoeg gezeur moeten aanhoren uit de community. Ik hoop dat de schreeuw om native gyro ondersteuning ook groter wordt. Daar heb ik persoonlijk meer baat bij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.