Sony: PlayStation 5 ondersteunt geen 1440p-resolutie

De PlayStation 5 ondersteunt native geen 1440p-resolutie, zo heeft Sony laten weten aan IGN. Dat zal een tegenvaller zijn voor gamers die de console zouden willen aansluiten op een 1440p-monitor in plaats van een televisie.

Sony heeft dit bevestigd aan IGN Italië. Vermoedelijk schakelt de PS5 na het aansluiten op een 1440p-monitor terug op een signaal met 1080p, maar zeker is dat niet: daarover vermeldt het artikel geen informatie. Overigens kan de PlayStation 5 wel intern games op 1440p renderen; het gaat hier om de output. De PS4 Pro heeft overigens ook geen native ondersteuning voor output op 1440p en stuurt alleen beelden uit op 4k of full-hd.

Voor gamers die op hun tv spelen zal het niet veel uitmaken, omdat veel tv's een resolutie hebben van 4k of full-hd en veelal een 1440p-weergave niet ondersteunen. Het is vooral in het veld van monitoren waar ondersteuning van 1440p van belang is. De Xbox Series X en Series S van concurrent Microsoft werken wel native op 1440p en dat geldt ook voor de Xbox One.

De next-gen consoles staan allemaal op het punt van uitkomen. De Xbox komt volgende week uit, de PlayStation 5 volgt over twee weken.

Terugkijken: Tweakers Update over PS5 uit juni 2020

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

05-11-2020 • 11:54

350

Reacties (350)

350
323
137
11
0
127

Sorteer op:

Weergave:

Dit is gewoon irritant, en wat mij betreft toch wel een grote misser.. Tuurlijk, een groot deel van de console bezitters gamed op een TV, maar er zijn genoeg mensen die op dezelfde plek PC gamen als waar ze hun console willen gebruiken.. Ze hoeven niet eens perse de rendering resolutie te veranderen, ik kan begrijoen dat, dat veel extra optimalisatie vraagt.. Maar laat de PS zelf de schaling doen.. Als een 1440p monitor geen 4K signaal kan ontvangen, zit je nu dus meteen met een door de monitor opgeschaalde 1080p opgescheept..

Ik heb zelf een sim rig staan, als ik op mn 1440p schermen straks op een normale manier de PS5 aansluiten, dan overweeg ik dat nog wel.. Maar een monitor scaled 1080p op 32 inch lijkt mij toch gewoon erg zonde.. En die kan je ook niet zomaar vervangen door een 4K scherm, die zijn op hoge refreshrates vele malen duurder en tevens niet aan te sturen natuurlijk in triple screen..

En natuurlijk, de use case zal een niet heel groot percentage vormen (vooral omdat het bij de vorige console ook niet kon, anders zou die al zeker groter zijn), maar het lijkt mij niet iets wat nou heel moeilijk te implementeren is, zolang de rendering gewoon op 4K blijft staan.

[Reactie gewijzigd door etnerdnl op 26 juli 2024 08:23]

Ik weet dat met name competieve spelers nog wel eens een gaming monitor willen kopen ivm betere performance. Dit zijn ook vaak 1440p schermen. Zonde dus!

Daarnaast heeft Microsoft niet voor niks een 1440p versie uitgebracht...

Grote misser van Sony. Ik neig steeds meer naar Microsoft om deze reden...
Dit is wel een tegenvaller. Ik vind dat je op 4K-resolutie te veel inlevert op performance voor een beetje extra scherpte. 1440P was een mooie middenweg geweest, 1080p is het voor mij ook niet meer. Wel mooi dat de Series X dit wel ondersteunt, dit is best wel een dealbreaker voor mij.
Op de Xbox heeft het voor de interne renderingresolutie geen invloed, alleen voor de output resolutie. Je zal dus niet meer performance krijgen door je Xbox aan te sluiten op een 1440p scherm. Hetzelfde geldt (hoooooogstwaarschijnlijk) voor het aansluiten van een PS5 op een 1080p scherm: de outputresolutie wordt aangepast, intern wordt alles op dezelfde resolutie gerendered. Kan wel betekenen dat je hele mooi anti-aliasing krijgt, downsampling van 4K naar 1080p geeft prachtig beeld zonder kartelrandjes.
Wat opzich prima is, het probleem is ook vooral dat een 1080p of 4k resolutie niet naar 1440p te schalen is, wat betekent dat gamen op een 1440p monitor met een PS5 gewoon ruk zal zijn.

Ik speel alleen maar op m'n computer monitoren en dit zal toch een reden zijn voorlopig geen PS5 aan te schaffen.
Hoezo is gamen op de ps5 met 1440p monitor ruk? Hij geeft dan toch gewoon een 1080p beeld weer, of komen er meer problemen bij kijken?
4k is exact 4 keer zo groot als 1080p, dus heb je voor elke pixel op een 1080p scherm, 4 pixels op een 4k scherm. Dat is dus perfect omhoog en naar beneden te schalen.

1440p is een resolutie die niet 1 op 1 te schalen is naar 4k of 1080p en dus zal de boel er blurry uit komen te zien.
Uitleg
Oke thanks voor de info. Dan ga ik toch nog maar overwegen de 1440p monitor die ik kocht voor ps5 te retourneren. Ik ging er namelijk vanuit dat hij het wel zou ondersteunen..
Misschien toch even de PS5 retourneren en voor de Xbox gaan :P
Leuk idee, maar dat zie ik toch niet gebeuren :P . Hoewel ik niet uitsluit dat ik over een paar jaar een S of X aanschaf als de nieuwe Microsoft studios met wat mooie exclusives beginnen te komen.
Je kunt beter je 1440p scherm retourneren en er een 55 inch 4k tv voor halen. Die tv's kosten geen drol meer, en dan heb je gelijk echt fatsoenlijk next gen beeld
En geen tv heeft een goed werkende HDMI 2.1 lees alleen bugs
Maar dat heb je ook niet echt nodig. Deze generatie consoles gaat, op een enkele indie na, geen 4k120 doen. 4k60 vraag ik mij al af, en daar voldoet iedere tv aan.
tuurlijk kan elke resolutie schalen naar 1440p of elke andere tussen-resolutie...alleen niet 1:1.

maar vind t n rare beslissing van sony. heb nog n ps3 staan die 720p/1080i/1080p output en meer ondersteunt...van mij hoeft t ook niet, maar er zijn genoeg mensen die t wel zouden willen...

en genoeg games die de 4k net niet halen met 60 fps, en dus wel intern op 1440p renderen, net als veel games in 960p en andere rare resoluties worden gerenderd op de huidige consoles omdat ze 1080p 60 niet halen.

vraag me af of de ps5 wel 720p/1080i ondersteunt...denk t eigenlijk wel, maar dat maakt de keuze van sony alleen nog maar raarder(meer raar/rarer/weet t ook niet)
precies en het niet hebben van die 1 op 1 scaling zorgt er voor dat de boel er gewoon niet scherp uit ziet.
ik zou voor vreemder gaan
Is prima te schalen, net zoals het prima van 1080p naar 1440p te schalen is. Het zal niet 1-op-1 zijn, maar als je terugschaalt van hogere resolutie naar lagere resolutie houd je daar over het algemeen een mooier beeld aan over. Dus liever 4K naar 1440p dan 1440p native, al is niet iedereen het daarmee eens.
4k naar 1080p eens, maar het zal blurry zijn en dat is gewoon zonde. Zeker aangezien er intern op 1440p gerenderd kan worden is het te gek voor woorden dat die resolutie niet naar de output kan.
1440p game die op 60fps werkt ziet er beter uit dan een 4k image op 30fps downscaled naar 1440p

grote misser om geen 1440p te ondersteunen, met de ps4 pro vind ik het al irritant.
Gelukkige accepteren moderne 1440p monitors een 4k signaal, en wordt het beeld gewoon scherp weer gegeven
Want met je PS4 nu heb je dat probleem toch ook?
Nee, want tijdens de aanschaf van mijn PS4 had ik nog een grote 4k televisie, die ik achtergelaten heb ik Nederland toen ik naar Londen verhuisde. Ik doe het hier met alleen m'n computer en m'n 1440p monitor waar ik ook genoeg game plezier uit haal.

De PS5 zou ik voor nu alleen aanschaffen voor exclusives, 't is niet dat ik dan ineens op de bank zou gaan zitten oid en dus is het niet hebben van 1440p output reden om 'm niet nu aan te schaffen.
Of doe je net alsof je net op het punt stond een Ps5 aan te schaffen maar er nu toch maar vanaf ziet.
oftewel zeuren om het zeuren.
Dat klopt, ik zat er aan te denken een PS5 aan te schaffen, maar daar zie ik inderdaad voor nu maar van af. Waarom dat zeuren om het zeuren zou zijn zie ik niet helemaal, ik reageer gewoon net als anderen op een bericht en op wat andere mensen schrijven, iets wat je kunt modereren en niet hoeft te lezen.

Heel toevallig is in mijn situatie het niet hebben van een 1440p output wel precies de reden waarom ik 'm nu niet aanschaf inderdaad, sorry als ik zeur.
Het is dus niet zo dat je, net als op PC, gewoon kan kiezen tussen 1080P, 1440P of 4K? Was wel in de veronderstelling dat dit kon namelijk.
Het is dus niet zo dat je, net als op PC, gewoon kan kiezen tussen 1080P, 1440P of 4K? Was wel in de veronderstelling dat dit kon namelijk.
Tot zover ik begrijp kan dat op consoles wel. Er wordt dan een signaal verstuurd in de gewenste resolutie. Dat houdt niet in dat spellen ook op die resolutie vormgegeven worden. In plaats van dat de monitor/TV het beeld omzet naar de gewenste resolutie doet de spelconsole deze laatste stap zelf.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 juli 2024 08:23]

In plaats van dat de monitor/TV het beeld omzet naar de gewenste resolutie doet de spelconsole deze laatste stap zelf.
Ja, maar dat heeft dus geen positieve invloed op de prestaties. De GPU moet namelijk nog steeds gewoon 4K beelden maken, maar als output res worden die gedownscaled naar 1440P of 1080P.

Ik begrijp wel dat Sony dan 1440P weglaat. Dat is namelijk een monitor resolutie en geen TV resolutie. Voor de console prestaties maakt het niet uit. Dus dan maar TV gangbare formaten.
Maar wat is het voordeel van weglaten precies dan? Buiten 'hey lekker handig dat hoeven we niet te implementeren'?
Er zijn ook mensen die consoles aan monitoren hangen dus het had ze wel gesierd als ze dat ook gewoon hadden ondersteund. Nu krijg je als je dat doet dus dat de PS5 een intern hogere resolutie gaat downscalen naar fhd waarna de monitor het weer moet upscalen naar qhd... Dat komt de beeldkwaliteit echt niet ten goede.
Een Xbox aangesloten op zo'n scherm gaat er dus echt veel beter uitzien... En volgens mij is het echt niet zo moeilijk om het te ondersteunen.
Omdat 1080p en 2160p zoals je ws al gezien had een veelvoud zijn van elkaar. Hierdoor heb je geen anti aliasing nodig als je van 4K terugschaalt naar 1080P. Je hebt dan 1:4 pixelmapping. Met 1440P schaalt het niet zo en moet je dus nog nabewerking doen anders krijg je zigzaglijnen.
Maar de interne render resolutie in veel games is helemaal geen 1080p of 2160p dus die vlieger gaat niet op.

Overigens is de techniek van schalen stukken beter geworden dan die pakweg 10 jaar geleden was. Veel games hebben dynamische render resoluties maar zonder het beeld uit te gaan pluizen zoals bv digital foundry zien de meeste mensen het helemaal niet als er bv van 1800p naar 2160p geschaald wordt. Dat betekent echter niet dat je dan maar lekker van 1800p naar 1080p en dan weer naar 1440p moet gaan schalen want dat zie je echt wel.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 26 juli 2024 08:23]

Ja, maar dat heeft dus geen positieve invloed op de prestaties. De GPU moet namelijk nog steeds gewoon 4K beelden maken, maar als output res worden die gedownscaled naar 1440P of 1080P.
Of andersom, renderen op een lagere resolutie en omhoog schalen (met betere algoritmes dan die in de monitor zitten) naar de gewenste resolutie.
Dat kan nog steeds. Maar heeft enkel invloed op de output resolutie zoals @SpankmasterC vermeld.
Op de PS4 Pro kan je kiezen tussen 1080p of 4k, en bij sommige games zal de interne render resolutie dan zakken naar 1080p. Op de Xbox One X en andere games op de Pro rendert hij hem op de normale resolutie en geven ze 1080p weer via supersampling
Is dat niet onnodig? Als je intern wél op 1080 rendert, dan krijg je wel performance terug toch, of zeg ik nou iets raars? Ik zit niet zo in de materie maar het scheelt toch naast performance ook een klap stroom en warmte/slijtage?
Klopt, dan krijg je inderdaad betere performance, en als je die vastzet op bijvoorbeeld 60FPS kan het ook stroom schelen.

Op consoles wordt het wel populairder om verschillende renderingopties aan te bieden (resolutie of performance bijvoorbeeld, waarbij de eerste hogere resolutie heeft en de tweede lagere resolutie en hogere framerate), maar het hangt nog heel erg van de game af. Waarom het niet op systeemniveau wordt gedaan is een keuze van Sony en Microsoft, kan me ook voorstellen dat het heel veel kwaliteitscontrole scheelt. Nu hoef je het spel maar 1x te testen, anders zou je het voor alle mogelijke combinaties moeten testen: intern 4K, output 1080p, intern 4k, output 1440p, intern 4k, output 4k, etc etc.
Bij xbox series S(en X straks vast ook) worden diverse spellen wel op 1440 gerendered en helpt een native 1440p output natuurlijk wel.
Native output helpt altijd, ook als de render resolutie anders is. Het scheelt namelijk gewoon een stap in de scaling.
Alleen als de render resolutie precies gelijk is aan de output resolutie dan maakt het niet uit*. Anders krijg je dat de console eerst schaalt naar zijn output resolutie (bv van 1800p maar 1080p) en daarna de monitor weer van 1080p naar 1440p. Als de console meteen van 1800p naar 1440p gegaan was dan is dat veel beter.
Dit is dus heel slecht nieuws als je van plan was een PS5 op een qhd monitor aan te sluiten.

*En zelfs dat is twijfelachtig want dan ga je er vanuit dat de scaler in de monitor net zulk goed werk levert als die in de console en daar heb ik mijn twijfels bij.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 26 juli 2024 08:23]

Dat verschilt ook een beetje per game.
Laatst heb ik gelezen dat de game "Hellpoint" de optie krijgt om te kiezen uit 2 modi:
1. Prestatiemodus met Dynamic 4K @ 60FPS op PS5 en Xbox Series X
2. Kwaliteitsmodus met native 4K @ 30 FPS op PS5 en Xbox Series X

Er zou dus een theorie een 3e mogelijkheid kunnen komen voor bepaalde games, mits de ontwikkelaar het maar ondersteund.
Het ligt er aan, een lagere resolutie heeft minder bandbreedte nodig. Alleen voor de supersampling heeft het dan dus wel degelijk effect, maar meer FPS wordt het niet inderdaad, wel een lagere input-lag, wat ook niet onbelangrijk is. ;)
Kan wel betekenen dat je hele mooi anti-aliasing krijgt, downsampling van 4K naar 1080p geeft prachtig beeld zonder kartelrandjes.
Als de PS5 een 1080p output uitstuurt naar een 1440p scherm is dat dus waardeloos. Dan wordt het beeld softer, ergelijk want 1440p zijn monitoren waar men op 50cm afstand zit. Is een beetje alsof je een DVD op 1080p scherm kijkt.
Hopelijk stuurt de PS5 een 4K signaal uit naar 1440p monitoren. Maar we gaan het zien:
Vermoedelijk schakelt de PS5 na het aansluiten op een 1440p-monitor terug op een signaal met 1080p, maar zeker is dat niet: daarover vermeldt het artikel geen informatie.
Snap ook niet waarom mensen console als een budget zien, ps5 kost 500 plus 60 voor een jaartje online. gooi daar nog 40 bij voor wat attributen en nog eens 100 voor een goede externe opslag voor meer games. Dan zit je dus op 700 euro. Daarmee bouw je een goede leuke pc met een simpele videokaart die je later updraged. En ja dan moet je nog een toetsenbord en muis maar die vind je voor een tientje op marktplaats tot je weer hebt gespaard om te kunnen updragen.
Dan zit je dus op 700 euro. Daarmee bouw je een goede leuke pc met een simpele videokaart die je later updraged. En ja dan moet je nog een toetsenbord en muis maar die vind je voor een tientje op marktplaats tot je weer hebt gespaard om te kunnen updragen.
Ik weet eigenlijk niet waarom ik hier nog op reageer, maar dit is echt zo'n kul. Als je componenten kiest de gelijkwaardig zijn aan wat er in een PS5 zit dan ga je kwa kosten gewoon heel dik over de 700 euro heen, de GPU in een PS5 is ruwweg vergelijkbaar met een 5700XT, de goedkoopste varianten daarvan tikken al de 400 euro aan. En dan heb je nog nodig: een CPU (8 core AMD, dus zeg een Ryzen 3700: ~300 euro), een PCIe4 SSD van 1TB (~ 150 euro), RAM (16 GB DDR4 wat langzamer is dan de GDDR6 in de PS5: 60 euro), moederbord, PSU, kast, randapparatuur, Windows licentie, je gaat gewoon dik over de 1000 euro heen. En dan kost een PS5 ook nog eens geen 700 euro maar 500, en zal dezelfde game op PS5 veel beter draaien op een PC met exact dezelfde specs.

Dat je de PC later kunt upgraden of ook voor andere dingen zou kunnen gebruiken is totaal niet relevant, mensen kopen een PS5 omdat ze willen gamen, niet omdat ze excel sheets willen bewerken of wat dan ook, daar hebben ze al lang een laptop voor of het interesseert ze niet. En elke daadwerkelijk zinvolle upgrade die je later zou willen doen (betere video kaart, beter mobo + CPU + RAM) zal bijna even duur zijn als een compleet nieuwe PS5, laat staan een tweedehands, want van een iets snellere CPU of een marginaal betere videokaart ga je echt geen grote stappen vooruit zetten.

Ik snap gewoon niet zo goed waarom mensen deze vergelijking blijven maken... Ik heb zelf zowel PC als console voor games en ik vind ze allebei toegevoegde waarde hebben, en ja op de PC kan ik de boel veel verder pushen dan consoles na ongeveer de helft van hun levenscyclus, maar zeker niet voor dezelfde prijs, mijn huidige PC build tikt al 2000 euro aan en zo ontiegelijk bijzonder is die nou ook weer niet (behalve de net nieuwe GPU die alleen al 850 euro was 8)7)
Kan alleen maar beamen. Voor dezelfde hardware met dezelfde grafische capaciteit als de consoles moet je voor een PC veel meer centen neertellen. Ik kan trouwens de vereiste hardware momenteel nog niet eens kopen (rdna2 AMD RX6000 serie). Bij console heb je inderdaad de meerkost voor het online gaming aspect. Heb je dit niet nodig dan ben je volgens mijn echt veel goedkoper af met een console. De aankoopprijs van PC games daalt welliswaar sneller, maar bij console heb je de herverkoopwaarde van games (indien van toepassing, want ik ben een hoarder).
Ik bezit beide eigenlijk. (PS4 voor de exclusive titels - ja ik wil ook spiderman kunnen spelen).
Grote voordeel voor mij van console:
games zijn geoptimaliseerd voor de hardware en zien er steeds geweldig uit.
PC is steeds klooien in de game settings om gameplay geoptimaliseerd te krijgen voor de config die je hebt. Voor pc laatst gehad dat ghost recon werd gepatched en resultaat unplayable voor 6 maanden - nieuwe gamepatch van ubisoft heeft het euvel verholpen. Zoiets heb ik op m'n console nog niet voorgehad.
Tegen de tijd er een next gen console eraan komt, zal de pc hardware ook aan vervanging toe zijn.

Jammer van de niet native 1440p ondersteuning echter.

.
Ja, dit dus. Hoe iemand ook van 500 euro ineens naar 700 euro gaat is me ook een vraag. Alsof ook iedereen standaard er een externe bij haalt. Als je een beetje normaal doet raakt je PS vrijwel nooit vol. En anders pleur je er een spel vanaf, eentje die je waarschijnlijk al een jaar wilt spelen, maar toch niet doet :P
PS5 / XBOX Series X komt uit voor € 500,00
Je krijgt hiervoor een superkrachtige machine met daarnaast gewoon een controller.

PC voor € 500,00 is niet zo heel krachtig. Daarnaast krijg je er geen muis toetsenbord bij.
En als je wil gamen ga je niet voor een 10 euro muis/toetsenbord.

Dus verschil als je nieuw begint en moet kiezen:
PC € 500,00
Toetsenbord/muis € 50,00 (goedkoop)
Monitor € 50,00 (goedkoop)

PS5 / XSX € 500,00
TV staat in elk huis al wel. (is een aanname natuurlijk)

Dus verschil is € 100,00 in aanschaf en al in nadeel van een PC in mijn voorbeeld, maar heb je op de PS5 / XSX veel betere performance.

Spellen van de XBOX / PS5 kan je nieuw kopen en 2de hands verkopen. Is een kleiner verlies dan volledig kopen en niet kunnen verkopen. Daarnaast kan je ook spellen 2de hands kopen wat weer een kleiner verlies geeft of dat je zelfs gelijk komt. (zelf speel ik spellen vaak maar 1x en vind ik het prima)
Spellen die je koopt voor pc werken tegenwoordig alleen maar via een key / steam / ubisoft etc. en is dus altijd een verlies.

Het enige wat extra kosten met zich mee kan brengen bij een PS5 / XSX zijn de abonnementen die je ervoor kan afsluiten en zelfs nodig hebt om online te spelen bij de PS5, dacht dat dit bij de XBOX series niet meer nodig was.

Toevoeging; ik heb inderdaad onderschat dat je een tv ook als monitor kan gebruiken! Zelf heb ik een 55 inch tv wat ik zeer vervelend vind om te gebruiken als pc scherm. Maar dat is allemaal persoonlijk. Eind conclusie; het is beide prima en haal gewoon waar je je goed bij voelt. Beide kosten geld. Voor beste prijs zou ik zelf wel nog steeds voor een ps5 of xsx gaan.

[Reactie gewijzigd door Ryst op 26 juli 2024 08:23]

Dan moet je spellen kopen:

ps en xbox 60-70 euro per game.

PC: 15 euro.

Na een game of 3-4-5 heb je het er wel weer uit dat je een PC hebt! Geweldig. Plus mod ondersteuning, eerdere updates, betere gfx.
Er zijn zat Playstation spellen die ook 15 euro kosten, en er zijn zat PC games die 70 euro kosten. Je bent letterlijk oudere/indie PC games aan het vergelijken met nieuwe AAA games. Dat is appels met peren vergelijken.
Beetje oneerlijke vergelijking denk ik - ja, games worden na een tijdje goedkoper maar als ze net uitkomen is het verschil tussen de console-variant en de pc-variant toch echt geen 45 euro.

Dat een PC dan andere (betere) mogelijkheden biedt - tja. Is ook flink duurder.
Nieuwprijs inderdaad 60-70 euro.
Maar PC zit ook op 50 euro als een spel net uit is. Dus een klein voordeel.

Na een tijdje heb je vaak wel betere deals op de PC. Maar zoals gezegd speel ik een spel 1x en vind ik het prima een spel te verkopen. PS5 en XSX zal weer een 2de hands markt hebben. PC heeft dit eigenlijk niet.

Ik vertel dit ook als PC en Xbox One houder. Op mijn PC heb ik alleen maar verlies gemaakt. Op de Xbox heb ik met alle spellen verkocht voor dezelfde prijs of zelfs winst.
Grappig. Laten we de nieuwe call of duty Cold War gaan kopen. Waar kan ik die voor 15 euro halen op de PC?
Waarom moet je voor je pc wel een monitor kopen en voor je console geen tv? Je kan dan toch ook je pc aansluiten op de tv? Als we dan toch bezig zijn kan je ook zeggen dat mensen met een console er ook nog een laptopje of computertje erbij moeten hebben om dezelfde dingen te doen als een PC.

Daarnaast kan je met je pc ook geld verdienen, thuis werken bijvoorbeeld.

Ik vind de vergelijking tussen console en PC altijd super scheef. Met de pc kan je gewoon veel meer maar bied minder gemak voor plug-and-play gaming. Ieder heeft zo zijn voordeel.
Niet iedereen heeft de behoefte om minstens 1500 euro uit te geven voor een pc om daar spellen op te spelen en naast dat een Word bestandje te typen.
Een console van 300-500 euro puur voor gamen en daarnaast een laptop van 300-500 euro is meer dan genoeg.
Ander belangrijk voordeel voor mij is dat games beter geoptimaliseerd zijn omdat ze gericht voor die twee platformen worden ontwikkeld. Hierdoor ben je aardig verzekerd van een ervaring zonder stutters. Heb liever een game die stabiel op 30FPS draait dan een game die op 60FPS draait en om de zoveel seconden stottert.
Vergeet de kosten om met de console online te kunnen spelen niet. Dan bedoel ik dus de subscriptions zoals Xbox Live en PSN Plus (kan zijn dat ze intussen anders heten).
Online gamen bij Xbox is sinds diens intrede in 2003 betaald en zal dat ook blijven.
Je hoeft geen speciale muis of toetsenbord te hebben om te gamen, een monitor koop je toch ook niet bij de ps5? dus als je op een budget zit gewoon je pc aan de tv aansluiten.
Ik snap jou bedragen niet?

Monitor van 50 euro wordt denk ik een oud vga ding :)

en toetsenbord/muis voor 50 euro snap ik ook niet, bedoel je die van de action?

Maar weetje een PS is niet te vergelijken met een PC.

Als je eenmaal een PC hebt met goede specs (kost wel wat meer) heeft dit veel meer perspectief wat betreft resolutie/fps etc.
Een pc werkt prima op een tv en voor een console kan je ook een monitor moeten kopen. ;) En mijn toetsenbord (met touchpad) gaat al meerdere pc's mee. Als je in 2009 een wired 360 controller had gekocht werkt die nu ook nog. En datzelfde geldt ook voor andere zaken zoals race sturen en dergelijke, die mag je bijna elke console generatie opnieuw kopen(deze keer niet volgens mij?).

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 26 juli 2024 08:23]

Zeg dat tegen de stapel 360 controllers die ik heb en niet meer werken. Kabelbreuk is niet ongewoon (ik ben er zuiniger op geweest dan al mijn Playstation controllers.). Van de draadloze variant brand zonder reden random de niet vervangbare zekering door in dat USB dongeltje.

Betwijfel of er nog veel 360 controllers zijn van 11 jaar oud die nog werken :p
Ik heb er één van 2009(gekocht voor AC1 :) ), die vertoont wel wat slijtage op de sticks. En ook een zwarte die een jaar of 3 nieuwer is doet het nog. Ik ben pas begin dit jaar naar een Elite controller(en een S voor de dongle) gegaan en heb de witte recent nog geprobeerd.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 26 juli 2024 08:23]

Krijg een beetje koppijn van PC's, issues met drivers en micro stutters die niet te verklaren zijn in sommige games. Ben als ik op een PC speel altijd meer bezig met het checken van de framerate, temperaturen en GPU en CPU-utilization dan dat ik daadwerkelijk aan het gamen ben. Console is voor mij gewoon een meer rustgevende ervaring.
Ik snap natuurlijk dat er altijd persoonlijke voorkeur is maar de redenen die jij geeft snap ik niet? als je je pc goed hebt geïnstalleerd zal er vrij weinig fout moeten gaan. Stutters etc heb ik ook wel is op de playstation. En waarom moet je de temperaturen in de gaten houden? Als je niet aan het overclocken bent hoef je echt niet naar temperatuur te kijken.
Er zou inderdaad weinig fout moeten gaan, maar je hebt op de pc gewoon meer zaken die voor conflicten kunnen zorgen. Op een console heb je een vast en duidelijk aantal componenten, die draaien met vaste drivers. Echter op de PC heb je veel verschillende componenten en drivers. Misschien geeft je GPU driver een conflict met je geluidskaart driver (waartussen je kan kiezen tussen Microsoft, Broadcom of Realtek bijvoorbeeld) en laat wellicht nou net de Broadcom driver met je GPU driver clashen..

De Realtek driver werkt dan wel goed, maar die vraag meer van je CPU waardoor er weer performance inkakt of de temperatuur te hoog oploopt.

Alles drivers e.d. op orde? Oja moet mijn 6 verschillende launchers upgraden (of degene die je wilt gebruiken). Op de console kan dit gewoon in de ruststand.

De console is gewoon aanzetten en (afhankelijk van wat je hebt ingesteld voor de rust stand) spelen. Als het goed is is een eventuele update voor een game of het systeem dan al klaar voor gebruik. Ook hoef ik geen antivirus te draaien die extra power vraagt of voor een conflict zorgt. Nee, voor mij is gamen op de console ook zeker rustgevender dan op een game-PC. Je hebt gewoon minder onderhoud, ook al je je PC goed verzorgt.

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 26 juli 2024 08:23]

Wel met budget spullen want voor 700 euro heb je echt geen game PC......
Voor 700 euro heb je een erg goed moederbord, processor, ram en psu. Case en videokaart zou ik in het begin op besparen als je op een budget zit. gooi er een tweedehands videokaart in of de goedkoopste die je online kan vinden en wacht even tot je een 2060 kan aanschaffen of beter.

maar voor 700 kan je wat redelijks maken hoor uitgaande van:
cpu 200
moederbord 100
ram 50 (16gb 3200mhz)
Psu 50 (corsair 650 watt)
goedkope case 30
als je wat bespaard op het moederbord wat niet veel invloed heeft op performance als je niet overclocked en begint met een hdd heb je bijna 300 over voor een videokaart dan zit je al aan een rtx 2060.

Ik heb natuurlijk maar snel wat opgenoemt

Uiteindelijk zal je wat duurder uitkomen dan de ps5 maar dat geeft je wel veel extra mogelijkheden. Na 6 jaar spelen op de ps5 ben je al 350 kwijt aan een online abonnement. En je pc kan je updragen. En dan komt er ook nog bij dat je op de pc veel meer mogelijkheden hebt qua gebruik en programma's. En daarbij gaat een pc van 700 euro de ps5 voorbij in performance.

[Reactie gewijzigd door dnh300 op 26 juli 2024 08:23]

Valt mee dan. CPU voor 200 lijkt me duur en een MB van 100 ook, daar bespaar je ook snel 100 euro. Dan kan het dus net...... maar of het een eerlijk vergelijk is is een 2e.
Persoonlijk vind ik t een eerlijke vergelijking vooral omdat je moet betalen om veel spellen online te spelen. en dan komt het updragen er nog bij. Ik had een i5 2500 build uit 2011 in 2018 gtx 1080 ingezet en hoppa daar kon ik ineens 4k spelen (nu nog steeds) met een 10 jaar oude pc.
Hoeveel fps haal je bij bv warzone in 4k als ik vragen mag?

Ik zit met het probleem dat ik een monitor heb welke 4k 60hz aan kan op de DisplayPort, op de hdmi kan die max 1080p aan.

Nu was ik aan het denken om geen ps5 te kopen, maar een pc welke 4k 60fps aan kan, over 2 jaar koop ik een nieuwe monitor welke 4k 120hz aan kan en steek ik er een andere videokaart in, en ben ik weer vertrokken voor 5 jaar.
Is inderdaad een persoonlijke voorkeur. Heb inmiddels zelf al een aantal PC's gebouwd en er is altijd wel een game geweest waarmee ik problemen heb. Heb laatst bijvoorbeeld een 3600XT in m'n PC gezet en heb nu issues met Battlefield V, waar de framerate telkens van 61 naar 59 dropt en resulteert in stutters. Terwijl Battlefield 1 100% solid op 60fps draait. Met m'n vorige i5 6600k had ik ook last van stutters in bepaalde games. Ben gewoon een beetje klaar met dat constante getroubleshoot.
Ik herken deze frustratie op allerlei vlakken met de PC (op Mac iets minder maar daar gaat ook niet alles altijd goed).

Bijvoorbeeld, ik had een rmidi-controller, zodat ik daarmee op de PC kon piano spelen. Man ik was me een tijd kwijt goede synthesizer software te vinden, die te installeren, FL studio afstellen en configureren. En vaak moest ik dat nog opnieuw doen. Dan uiteindelijk een electrische piano gekocht, en eindelijk af van dat gedoe. Je zet t aan, en het werkt.

Zelfde verhaal met wacom tablet. Dan werkt de drukgevoeligheid ineens niet meer in Photoshop. Of je photoshop werkt niet meer goed met een nieuwe 4k monitor, en is alles te klein. Drivers herinstalleren etc. Toen een iPad pro gekocht met pen erbij, en nooit problemen mee.

Voor mij is het het wel waard gebleken aparte hardware aan te schaffen, en te stoppen met hopen dat een multi-functionele tool je een goedkoop alternatief kan bieden.
lol loop jij nu echt je druk te maken over 2 fps veschil,

dat is toch gewoon standaardt ik maak me eigen niet eens druk als ik richting de 40 fps ga,

zolang je nog geen world league top 50 speeld booit dat niet en gezien je budget pc zul je dat niet doen.

Koop je een fatsoenlijke pc dan heb je ook geen last van 60FPS bij midrange resolutie.
Die kleine drop van 2fps zorgt er wel voor dat je een vreselijk irritante stotter krijg waar ik me kapot aan erger.
Dan zet je de frame rate fast. en als je op de ps4 kijkt naar fps heeft ook veel drops en zeker die van 2fps.
Snap niet waarom mensen dit downvoten, dit is voor mij helaas ook vaak de realiteit. Heb zelf een GTX 1070 met een 3600XT.
ik heb maar een 1060,

nooit problemen met stotteringen of dergelijke alleen frame drops als ik de meter aan zet maar ik merk er totaal niks van en speel toch ook games zoals BF5 etc,

meschien toch eens kijken naar hoe veel je je pc vervuild hebt met rommel want zeker op een quad core of meer met normale windows install zou je geen background issues mogen hebben.
Begrijpelijk. Het valt of staat bij je selectie van hardware componenten - en de assemblage daarvan. Als ik een nieuwe gaming pc koop dan ben ik meestal rustig een maand+ bezig met onderzoek. Compatibiliteitsproblemen, prijs/kwaliteit verhouding van CPUs en GPUs, de airflow van de kast, lawaainiveau van gebruikte fans, zoveel factoren die het verschil kunnen maken tussen een goede PC waar je nul omkijken naar hebt en 6-8 jaar mee kan gaan zonder upgrades, en een ervaring die je maar wat graag naar een laagdrempelige console laat grijpen.
Krijg een beetje koppijn van PC's, issues met drivers en micro stutters die niet te verklaren zijn in sommige games.
Op de consoles heb je idd de geruststelling dat er niks aan de stutter te doen is, behalve wachten op een volgende generatie consoles dan.
Dat kan een paar dingen betekenen. Of je zit te ver van je TV, of je TV is te klein, of je moet even langs Specsavers. Het verschil tussen 1080p en 2160p is namelijk iets meer dan "een beetje scherpte".
Hij heeft het over 1440p vs. 2160p.
Nope, hij heeft het over 1080p
Hij zegt duidelijk dat hij niet in 1080p geïnteresseerd is en dat het ontbreken van 1440p een dealbreaker is. Als hij het verschil tussen 1080p en 4k niet zou zien, dan al helemaal niet tussen 1080p en 1440p, maar hij geeft dus aan dat hij dat wel ziet en dat dat een belangrijk verschil voor hem is.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 26 juli 2024 08:23]

Heb het inderdaad over 1440.
Hoezo dan? Het enige verschil is meer pixels, waardoor je meer detail zal zien. Het is niet zo dat dingen als belichtingskwaliteit, shaders en tesselation ineens beter gaan zijn door een hogere resolutie.
Juist ja, 4x meer pixels en dat zie je echt wel, erg Groot verschil..
Tuurlijk zie je dat, ontken ik verder toch ook niet? Ik zeg alleen dat je heel veel inlevert op performance voor (naar mijn mening) een beetje meer grafische details.
Ik denk niet dat veel mensen de mening met je delen dat het om een 'beetje' gaat. Het is toch wel een vrij significant verschil, zeker op de afmetingen van een beetje hedendaagse tv.
Misschien, maar als je zou moeten kiezen tussen 1080P op ultra settings of 4K op low settings, dan is de keuze voor mij snel gemaakt.
Alles ziet er stukken beter uit in een hoge resolutie, helemaal op een TV. Daarom heb ik een RTX 3080 en geen GTX 1080ti meer. Als je vind van niet dan heb je het nog nooit gezien of je moet toch echt even naar specsavers.
Ik moet zeggen dat ik nu via mijn PC op mijn 4K TV speel op 1080p, is natuurlijk ook omdat mijn videokaart een GTX1660 is. Maar kan je vertellen dat het voor mij haarscherp is met alle toeters en bellen aan.

Kan van de afstand dat ik er vanaf zit niet echt veel verschil zien, want heb bijv. MK10 in zowel 4K als 1080p gespeeld. En het verschil is alleen te zien als ik er een meter vanaf zit.

Maar ik zit 2,5 meter van de tv.

Dus valt echt reuze mee.
Koop nog wat spellen erbij ala 60-70 euro de stuk en het loopt hard op, dat je met de console goedkoper uit bent is een illusie, zeker met een nieuwe en als je veel games wilt spelen..
Uhm, games zijn voor mij op de console goedkoper. Omdat ik elke digitale versie en in het buitenland kan kopen tegen gunstige wisselkoersen en ik kan een gekochte game op 2 consoles tegelijk spelen ( dus delen met mijn zoon)
Hoe kom jij aan je PC spellen dan? Downloaden voor niks?
Basicly yes, de meeste sp games voor 2-5 euro in de steam sale.
Mensen die een console kopen hebben een weloverwogen keuze gemaakt en maken zich niet druk om de prijs van spellen. Dat kan ik je verzekeren.
Ik zie het nut niet echt. Volgens mij bestaan er geen 1440p TV’s.
Je wordt gedownmod, maar je hebt op zich gewoon een punt natuurlijk. Wat Sony hier een beetje mee uit lijkt te dragen is dat de PS5 een 'huiskamer' gameconsole is en dat ze dus niet uit hun weg lijken te gaan om monitoren te ondersteunen.
Wat ik niet snap, als een monitor ook een hdmi ingang heeft, waarom kan hij dan geen 4k native afspelen?
Het gaat om de output op 1440P. De games kunnen intern natuurlijk wel op 1440P renderen. Jammer voor de mensen die het op een 1440P monitor aan willen sluiten maar daar zul je er niet veel van hebben.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 juli 2024 08:23]

Maar dit is toch niet anders dan bij de PS4 Pro? Deze kan toch ook alleen 1080p en 2160P uitsturen? niet 1440p? Of heb ik dat mis (ik heb namelijk geen pro). De ps4 pro renderd misschien wel op 1440P, maar stuurt het met een 1080P of 2160P resolutie naar buiten toch?
Sorry maar game dan lekker op de PC, snap niet zo goed dat mensen verwachten dat alles maar kan met een console van €500 en een gesloten platform.
Mensen verwachten veel, omdat Sony en Microsoft veel beloven. Eigenlijk is een console een beperkte PC voor een navenante prijs, waarmee je vast komt te zitten in één ecosysteem, waarmee vervolgens de winst gehaald wordt door de aanbieder. Dat krijg je niet te horen van deze partijen, want dat is slecht voor de verkopen. 'Budget pc voor spelletjes' klinkt toch minder dan 'Ultieme game ervaring'. Dus ik snap eigenlijk wel dat mensen alles verwachten, want dat is ook wel wat Sony en Microsoft de consument willen laten geloven. Dat 1440p dan niet helemaal ondersteund wordt of dat 8K ondersteuning en 120hz gamen nooit bij elkaar in de buurt gaan komen in deze generatie, om nog maar een voorbeeld te noemen, dat komt later ergens in de kleine lettertjes als de pre-order al gedaan is (of beter: vanuit de journalist die hopelijk direct door de marketing bullshit heen prikt).
Het is alleen budget omdat alle PS5 en Xboxen precies dezelfde configuratie hebben en daardoor ENORM veel schaalvoordeel hebben bij het inkopen / bouwen van de console.

Als jij een "budget pc" voor hetzelfde geld kan maken die ook maar in de buurt komt van de specs van de PS5 koop ik er een voor je.

8K gamen en 120hz? Wie heeft er een 8K monitor of TV dan? Of een 120hz monitor? Dat zal 0,0001% van de mensen zijn nu. En over 3 jaar misschien 0,0002%.

Alsof er nu mensen een PS5 kopen en dan "in de kleine lettertjes" pas erachter komen dat er geen 8k en 120hz is. Tjonge, had een journalist er maar 'doorheen geprikt'. 8)7

De PS5 wordt, als je de demo's ziet, de allerbeste gaming ervaring die je voor €400 kan kopen, niks beperkt aan.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 26 juli 2024 08:23]

Lees mijn reactie nog eens, is het enige wat ik hierop kan zeggen. Het lijkt erop dat je de helft gelezen hebt of de kern niet begrepen hebt. Ik beweer namelijk de meeste dingen die je aanhaalt niet, of in ieder geval niet op de manier waarop je er op springt.

[Reactie gewijzigd door Veldje123 op 26 juli 2024 08:23]

Je geeft aan dat het gewoon een "budget PC voor spelletjes" is en dan ze niet eerlijk zijn over de mogelijkheden rond 8k en 120hz, maar dat dat later pas in de kleine lettertjes komt, na de pre-order.

Daar ben ik het gewoon erg mee oneens. Stel eens een "budget pc voor spelletjes" samen, kijk wat je ervoor krijgt.

Als je dit allemaal niet bedoelde heb je het gewoon erg ongelukkig opgeschreven want dit haal ik eruit.
Het is ook maar een console gamer he ;)
Het is wel heel kort door de bocht om een spel-console een beperkte PC te noemen. Ook al zijn bepaalde onderdelen beschikbaar in de PC wereld.
We noemen een monitor ook geen budget VR-headset... Ook al hebben ze allebei een display-component.

Form-factor en interface (=controller) zijn nogal verschillend. Gebruiksmogelijkheden ook.
Dat je op een PC kunt gamen is geen argument om een spel-console een PC te noemen.
Ik ben met je eens. Games op 4k moet je teveel inleveren of super dure videokaart kopen.
Ben ook geen fan van dure gpu kopen.
Als de PS4 Pro 4K kan renderen (soms bij 60fps) zou het dan niet gestoord zijn dat de PS5 dat niet kan? Persoonlijk speel ik op 4K60 op zowel PC als PS4 (Pro). De games die uit worden gebracht voor de PS5 moeten daar in mee komen lijkt mij. Dit lijkt me een minimaal verwachtte evolutie, en ik verwacht in het verlengde juist zelfs 8K support.
De pro heeft 4k output, maar dat doet de pro zelden. 4k spellen zijn vaak indie games.

Apex legends draait 1440p met drops naar lagere resoluties op ps4 pro bv.
Ik kan geen enkele reden verzinnen om een console niet op een goede (OLED) TV aan te sluiten? Als je een nieuwe console koopt gericht op 4k, dan wil je ook 4k lijkt me.
Omdat een OLED al snel bij 50" begint en ook nog best wat geld kost (al is dat een stuk minder dan voorheen).
Ja maar een LCD 4K met HDR is nog maar €300 of zo. Lijkt mij enorm zonde om een PS5 op een monitor te kijken.

Maar goed, als je inderdaad net de groep bent die wél een 1440p monitor heeft maar geen 4k TV dan was het fijner geweest als het wel kon.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 26 juli 2024 08:23]

Sorry maar de 'HDR' op een LCD van 300 euro kan je beter uit laten. Zit wel een aardig verschil tussen HDR compatible en echte HDR.
Ja dat zal vast, maar voor €350 t.o.v. €1500 mag je ook niet klagen.

Voor mij een prima 4K TV waar ik die PS5 aan ga hangen.
Zelf heb ik de Series X in pre-order maar game ook juist meer op een monitor en ja dat is 144Hz met 1440P.

De reden hiervoor is lagere input lag gamed fijner en dan kan mijn vriendin gewoon lekker TV kijken terwijl ik game
Dit dus. Xbox heeft freesync ondersteuning. Van de ps5 weet ik het niet zeker. Maar monitoren worden zeker wel veel gebruikt bij console gamers. Om de reden die jij noemt. Is ook de reden dat ik twijfel om een nieuwe tv of monitor te kopen.
Ik dus, ik game al jaren niet meer op een tv. Vind een monitor veel fijner
Voor jou dus geen ps5?
jawel, geen idee of monitoren ook 4k kunnen?
Ik heb een 4k monitor, Sony kan het zich niet permitteren om die mensen links te laten liggen me dunkt.
Haha ik zou voor een monitor gaan, ik heb zelf de 55oled854 meer dan prima tv maar toch merk ik dat mijn ViewSonic VX2758-2KP-MHD wat lekkerder en sneller reageert @ Xbox one X
Had ook een oneX. 10 november komt de xsx binnen (bevestiging gehad van bol.com). Nu aan het sparen voor een tv of monitor.
De PS5 heeft geen FreeSync.
Veel mensen denken dat de hardware in de nieuwe xbox en playstation (bijna) gelijk is omdat het bij AMD weg komt. Maar ze hebben zeker niet dezelfde features. Sony heeft gewoon geld bespaard op een aantal punten. De PS5 is eerder een RDNA 1.5 qua tech terwijl de Xbox alle RDNA 2 features heeft.
Er zijn heel veel redenen te noemen. Mensen kopen een nieuwe console niet alleen voor de grafische pracht, maar vooral voor de nieuwe games, de snellere laadtijden, de nieuwe features van de controller, of gewoon omdat hun oude console versleten is. Daarbovenop koop je niet zomaar een nieuwe tv en moeten mensen het doen met wat ze hebben. Het is een flinke investering om een nieuwe tv plus console aan te schaffen. Dan is het voor veel mensen beter om nog te gebruiken wat ze hebben zolang het goed werkt.

Ik vind het zonde dat er geen 1440p wordt ondersteund. Ik heb weliswaar geen 1440p scherm, maar degene die er wel een hebben staan moeten het dalijk doen met een gedownscaled beeld naar 1080p.
TV staat in de woonkamer, en ik heb nog een partner waar ik rekening mee moet houden. Geen ruimte / geld voor een mancave met nog een mooie tv (en ~3m afstand), maar wel een studeerkamer waar een 1440p scherm staat... Denk dat dat voor velen zal gelden.
Dat lijkt me geen hardware beperking. Als er genoeg vraag naar is kunnen ze het ongetwijfeld in een update toevoegen.
De Xbox One S en X ondersteunen, volgens mij, sinds 2018 1440p.

Waarom Sony dit ook deze generatie niet vrij geeft vindt ik raar.

Naast dat vele competitive gamers een monitor gebruiken, zijn er ook veel welke hen scherm delen met de PC.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 26 juli 2024 08:23]

Klopt idd, in maart 2018.Heeft echter geen invloed op de prestaties van games, enkel op de interfaces. Zie ook deze quote:
To my knowledge 1440p display resolution isn't an option on either enhanced console. Regardless the Xbox One X does not provide the game with any information regarding your display resolution, which means that, unlike some games on the PS4 Pro, One X versions of games are incapable of automatically scaling their internal render resolution depending on the output resolution. Developers have to add manual toggles. If there isn't one there's no way to force it to run at a lower resolution. Internally it will render at 2160p (or whatever oddball resolution it is) no matter what.
Dat is zeker geen hardwarebeperking. De Xbox Series S/X draait op nagenoeg dezelfde hardware (Zen2 + RNDA2) en die ondersteunen wel native 1440p. Nou snap ik dat het een niche is en dat verreweg de meeste gebruikers hun console gebruiken op een TV, maar ik kan me niet voorstellen dat het enorm moeilijk is support in te bouwen voor één extra resolutie, al helemaal wetende dat veel games juist 1440p gebruiken als basis om op te schalen naar 4K door middel van diverse technieken.
Dat upscalen zou juist deze generatie niet meer nodig zijn begreep ik?
Dynamische resoluties zijn de toekomst, net als upscaling (zie o.a. DLSS 2.0).
Of omgekeerd, zoals Ori op 6K gerenderd wordt om dus in feite super sampling toe te passen en te downscalen naar 4K.
Dat kan als de game zelf niet zo zwaar is, maar over het algemeen haal je meer waarde uit een lagere resolutie met meer effecten.
Wel jammer, ik wou full 1440p gaan met pc en console maar dat gaat dus niet :'( .
Je kunt een scherm regelen die een resolutie heeft van 1440p, maar die wel een 4K input aan kan.
Zo slikken de 27GL850 en 27GL83A van LG 2160p signaal via HDMI en downscaled dit tot 1440p. Het resultaat ziet er gewoon gelikt uit. Zelf getest met een PS4 Pro waarbij de Pro de schermen als 4K schermen herkend.
Maar zonder HDMI 2.1 heb je dan ook niks aan 144Hz lijkt me, omdat de PS4 Pro (en PS5 straks) het scherm als 4K herkent?

Ik heb ook een PS4 Pro (nu op een 4K 60Hz monitor), maar zou graag op de PS5 met hogere refreshrate willen spelen. Niet echt zin om een 4K 144Hz monitor te halen i.v.m. prijs, maar terug gaan naar een 1440p scherm is ook jammer als ik geen gebruik kan maken van de hogere refreshrate.
Waarom zou je op 1440p geen gebruik kunnen maken van de hogere refreshrate?
Als de Playstation (5) de 1440p monitor als 4K monitor herkent (en dus 4K signaal naar de monitor stuurt) zul je een HDMI 2.1 poort moeten hebben om > 60 Hz binnen te krijgen? En alle monitoren hebben max. HDMI 2.0, 2.0a of 2.0b, maar nog geen HDMI 2.1.

Of heb ik dit verkeerd?
Nee dat klopt inderdaad; 1440p monitoren met HDMI 2.1 zullen nog wel even heel zeldzaam blijven. Zo had ik het even niet bekeken.
Het scherm heeft voor de PC een display port input die 144Hz ondersteund. Voor de console is die inderdaad gelimiteerd op 60Hz door de HDMI 2.0 standaard. Ik zie zelf deze generatie meer dan 60hz op een console nog steeds niet gauw gebeuren.

Devs gebruikte in de huidige generatie alle GPU power om ons opgeschaalde 4K beelden voor te schotelen op 30fps. Ik denk dat we van geluk mogen spreken als we deze generatie standaard 60fps krijgen op 4k.
Er zijn al diverse games met een 120fps mode aangekondigd voor de consoles :) Uiteraard niet met alle toeters en bellen actief.

Helaas zal een aardig deel van de development studios zich nog steeds focussen op 30fps als target maar dat mag de pret niet drukken.
Dat is geen leuk nieuws voor de Playstation fans |:(
Dat valt vies tegen inderdaad.
Was dit wel ooit aangekondigd dan, of in gerucht naar buiten gekomen?

Want de PS4 Pro kon het ook niet.
En een beetje apart. De consoles draaien ook niet meer op exotische hardware, dus in principe zouden ze welke resolutie dan ook moeten kunnen uitsturen.
Klopt, dit is gewoon een softwarematige beperking opgelegd door Sony.
Hoezo ? Ding gaat toch in de huiskamer op de 4K TV.
Want iedereen heeft een 4K-tv of überhaupt een tv?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 26 juli 2024 08:23]

Omdat niet iedereen zit te wachten op een 65" OLED tv in de woonkamer. :P

Bijzondere keuze om 1440p niet te ondersteunen. In een grijs verleden heb ik mijn PS4 op een Dell 27" PC monitor aangesloten maar eerlijk gezegd zag het er niet al te best uit.
Omdat niet iedereen zit te wachten op een 65" OLED tv in de woonkamer. :P
48; 50; en 55" zijn ook vrij gangbaar in 4K beschikbaar of beschikbaar geweest over de afgelopen jaren hoor. 4K wil niet meteen zeggen dat je een knal-groot scherm hebt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 juli 2024 08:23]

Competitieve gamers spelen veel al op een monitor en geen TV en ook delen velen een scherm met de PC.

1440p is een populaire resolutie.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 26 juli 2024 08:23]

Competitieve gamers zitten tegenwoordig allemaal op pc.
Er zijn voldoende tornooien waarbij het Console only is.
Mijn PS4 pro hangt aan een 1080p monitor, net zoals mijn pc. Ik overweeg een monitor upgrade, maar 1440p is dan heel onhandig met deze combi. Erg jammer dat dit niet verandert met de PS5 en volgens mij pure luiheid door Sony.
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @Raafz0r5 november 2020 12:10
Is 1440p dan niet sowieso een rare tussenmaat?
Wel voor tv's (geen enkele), maar niet voor PC monitoren. Daar is 1440p een erg veel gebruikte resolutie (ik typ het nu ook op z'n monitor bijvoorbeeld ;) )
Niet voor pc’s, met een 4k monitor heb je een monster van een videokaart nodig terwijl een vier jaar oude GTX 1070 1440p nog trekt op 60fps high/ultra in de meeste spelletjes.
Playstation is vooral (en oorspronkelijk enkel) bedoeld voor output op tv, er zijn genoeg gamers die hem echter op een gewone pc-monitor aansluiten die in die gevallen hoogst waarschijnlijk wel over een HDMI-poort beschikt.

Wat we hier zien is gewoon een conservatieve gedachte van Sony aangezien 1440p niet echt een TV-formaat is. Niets nieuws aan de zon eigenlijk. Er zijn genoeg winkeliers die zelfs vandaag niet in internetverkoop geloven.

Ik weet niet of het softwarematig kan bijgewerkt, maar indien het kan zie ik wel de mogelijkheid dat die er uiteindelijk wel word aan toegevoegd. Zeker al aan de toon van het artikel en de reacties.
Niet als je rekening houdt met refresh rates. 1440p aan 144fps vereist meer dan 4k aan 60fps.
Maar, PS5 ondersteunt geen 144Hz.
Klopt. Maar PC gamers zullen vaker naar 1440p 144Hz grijpen dan naar 4k 60, het zou aangenaam zijn om die ook te kunnen gebruiken.
Ach zo ja, nu snap ik wat je bedoelt.
Betaal jij de videokaart die ik dan moet kopen? ;)
Die zit al in je PS5 toch? Het gaat hier alleen over Playstations. :Y) O-)
Hoezo, ik heb liever 1440p die de tv naar 4k laat schalen met goede fps, dan de keuze 1080/veel fps of 4k met weinig fps..
Hoezo, ik heb liever 1440p die de tv naar 4k laat schalen met goede fps, dan de keuze 1080/veel fps of 4k met weinig fps..
In dat geval heb je nog liever 1080p want de 4K resolutie is een zuiver meervoud daarvan:
1080p is 1920×1080 en 4K is 3840×2160.

Hierdoor kan een upscaler veel zuiverder en scherper werk afleveren. En op 4K TVs die 1:1 hardware pixel remapping ondersteunen heb je een scherp 1080p beeld ipv een uitgewassen 1440p beeld.
Is het niet zo dat je met meer informatie een beter beeld krijgt dan? Dat zou raar zijn toch...
Zover ik weet is 1440p -> 4k een beter beeld op 4k dan 1080p -> 4k

[Reactie gewijzigd door BlaBla1973 op 26 juli 2024 08:23]

Is het niet zo dat je met meer informatie een beter beeld krijgt dan? Dat zou raar zijn toch...
Zover ik weet is 1440p -> 4k een beter beeld op 4k dan 1080p -> 4k
Bij resoluties die exacte zuivere meervouden van elkaar zijn kunnen upscalers veel betere resultaten afleveren omdat er geen subpixel misalignments optreden die afgevangen moeten worden met bilineaire; trilineaire; of andere vormen van interpolaties of sampling van de omgeving.

Ze kunnen ook sneller werken waardoor je minder frame lag (colloquiaal: 'input lag') ervaart.
Zijn genoeg mensen die het op een monitor spelen, om te switchen van PC of gewoon makkelijk die 1ms input lag te halen.
Dat je niemand kent is niet relevant! :+

Ik ben namelijk wel zo iemand. Ik heb een kleine mancave met een PC en een snel 144hz IPS scherm. Ik koop de PS5, net als de PS4, voor de exclusives. Ik game het liefste dicht bij mn scherm en vind een monitor voor dit doel fijner dan een tv, daarnaast heb ik op mijn zolderkamertje geen plaats voor een TV. Een 4K monitor wil ik niet vanwege de performance hit bij native PC gamen op die resolutie.
Andere mensen gebruiken het misschien niet op een TV, niet zo lastig toch?
Ik dus, ik heb geen tv en doe alles op mijn Dell U2518D wat 1440p is, dit is dus balen.

[Reactie gewijzigd door TheAccountant op 26 juli 2024 08:23]

Heeft jouw monitor niet toevallig de optie voor een 4k input signaal? Zit wel vaker op 1440p monitors. Kan je vaak ook in de settings zien.

[Reactie gewijzigd door 2green op 26 juli 2024 08:23]

dan heb je toch een 4K monitor? Mijn 1440p-ers kunnen t iig niet.
Dat ligt aan de monitor, de LG 27GL850 bijvoorbeeld, deze ondersteund 4k input en downscaled het dan zelf na 1440p, wat de monitor kan weergeven.
Gebruik het zelf al een tijd ism een ps4 pro, werkt prima.
Ik bedoelde echt de 1440 schermen die 4k input ondersteunen.

Komt best veel voor dat schermen dit ondersteunen. Kan ook verwarrend zijn, als je bij de settings kijkt en 4k ziet staan, terwijl het scherm geen 4k toont. Maar leek mij in dit geval erg handig om even te bekijken.
Heb het voor je gekeken maar ik kan nergens vinden in de settings dit vinden.
Dat is jammer, wilde net je typennummer op delll.com zoeken, maar die is just bekend? Kun je daar kijken of deze ook 4 k input aankan.
Is begrijpend lezen nou zo moeilijk? Je kan toch uit context halen wie het aangaat? :Y)
nee, hij schrijft "de fans" wat in ons taalgebruik alle fans omvat maar hij bedoelt "sommige fans".
Nee, het is multi interpretabel en jij interpreteert het blijkbaar zo. En daarom is er zo iets als begrijpend lezen waarbij je de context gebruikt om te snappen wat iemand bedoelt. Maar het kan dat sommige mensen daar zwak in zijn.
nee, hij schrijft "de fans" wat in ons taalgebruik alle fans omvat maar hij bedoelt "sommige fans".
Wow wat een gedoe over de woord "de fans".

Weer geen support voor 1440P (16:9) monitors, en ook weer geen support voor de 21:9 monitors met een resolutie van 2560x1080, 3440x1440 en 5120x2160.

Ja dat vind ik erg triest, en erg jammer voor de mensen die graag het op een van die monitors wil aansluiten.
Ik blijf het maar interessante mensen vinden die fanboys.
Zelfs voor mensen die een 4K TV gebruiken is dit jammer. Veel games gaan niet op 4K native 60fps kunnen draaien maar 1140p 60fps is misschien wel haalbaar. Bijna alle moderne TV's kunnen deze resolutie prima weergeven maar aangezien Sony dat niet wil moet er dan worden teruggevallen naar 1080p.
TV's ondersteunen geen 1440p output resolutie, dus voor tv's maakt het geen reet uit namelijk.

Games in 1440p of dynamisch 4K, schalen gewoon naar 4K output. We hebben het hier over output en niet over render resolutie.
De output resolutie van de PS5 is de input resolutie voor de TV.

Als een game door de PS5 niet met 4K output kan worden gespeeld moet het terugvallen naar 1080p en moet er door de TV meer omhoog geschaald worden dan wanneer hij een 1440p signaal zou ontvangen.

Overigens ondersteunen de meeste moderne TV's wel 1440p output resolutie, die van mij in ieder geval wel (LG C7), net als 1080p en 720p en veel andere resoluties die daar nog tussenin komen. Ik heb nog een andere oudere 4K TV die 1440p niet accepteert, dan krijg je gewoon een mooie melding dat de resolutie niet ondersteund wordt.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 26 juli 2024 08:23]

Je hebt het erover bij gebruik op de PC. Ik heb zelf een LG CX en je hebt pas 1440p support als je bv (bij mij) in Nvidia control panel de GPU op PC mode zet en daar de juiste resolutie pakt.
Of het nou PC is of console, de TV moet de betreffende resolutie wel kunnen verwerken...

Overigens kan ik gewoon zonder truukjes 1440p kiezen :)

1080p naar 4K is een opschaling van 2x, 1440p naar 4K is maar 1,5x, de kwaliteit is dan doorgaans beter.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 26 juli 2024 08:23]

Niet in TV mode, tenzij de een hack hebt misschien?
Aansluiten met HDMI en gaan, ik doe er niks aan. Kan ook niet kiezen tussen PC en TV mode?
Mijn LG CX aansluiten op de PC, dan moet ik (zoals ik al eerder zei), in de Nvidia control panel dit wel aangeven.

https://www.nvidia.com/en...2019-lg-tv-available-now/
Zelfs voor mensen die een 4K TV gebruiken is dit jammer. Veel games gaan niet op 4K native 60fps kunnen draaien maar 1140p 60fps is misschien wel haalbaar. Bijna alle moderne TV's kunnen deze resolutie prima weergeven maar aangezien Sony dat niet wil moet er dan worden teruggevallen naar 1080p.
1080p of 1440p gaat op een 4K TV wss. equivalent uit de verf komen, omdat het materiaal daar meestal intern weer naar 4K ge-upscaled wordt. Toegegeven; hangt af van de kwaliteit van de upscaler.

En voor TVs die 1:1 hardware pixel remapping toe kunnen passen bij 1080p ziet dat er van normale afstand daadwerkelijk beter uit dan upscaled 1440p, omdat de upscaler niet met subpixel misalignments komt te zitten. (De 2160p resolutie van 4K is namelijk een zuiver meervoud van 1080p.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 juli 2024 08:23]

Ik heb het bij mijn eigen PC getest (LG C7) omdat games op 4K niet helemaal lekker speelde op mijn vorige videokaart (GTX1080). 1440p kwam duidelijk veel scherper over dan 1080p.

Het zal afhankelijk zijn van je TV inderdaad.
Ik had tot voor kort ook plasma omdat lcd TV's maar een flets beeld geven maar heb nu een oled en dat is toch een waardige opvolger van plasma, hetzelfde mooie warme beeld, mooi zwart maar ook 120 hz en hogere resoluties.
Hier hetzelfde: mijn oude Pana plasma was mooi, maar vergeleken met de nieuwe OLED met HDR.... geen vergelijking! Bij mijn was het zwartniveau ook slecht (lees: grijs op een plasma!) en ook niet instelbaar, de highlghts, b.v. vuur in de nacht, zonsopgang .... ander niveau. Net als @ChAiNsAwII heb ik ook de mooie zachte tinten bejouden, waar je in de winkel vaak van die belachelijk overdreven kleuren ziet.
Ja, zo eentje was ik er ook, want wel 2000 euro voor betaald. Maarja na 12 jaar plasma, toch wat anders.
Er gaat meer mis dan goed bij Sony de laatste tijd.........
Een echte fan wil toch gamen op 4K en niet op een 1440p monitor die aan zijn desktop hangt?
Mwa, denk dat het allemaal wel meevalt, de PS5 zal toch het meeste aan gewone tv's gehangen worden en die zijn OF 1080p OF 4k.
En ik was er bijna van overtuigd om een 1440p 144hz monitor te kopen zodat ik 1 monitor heb voor pc gamen en PS5. Toch maar voor een 4k@60 monitor gaan of een 4k tv? :/
Of je koopt een 1440p monitor die om kan gaan met 4K input. (en zelf naar beneden schaalt).
Een voorbeeld hiervan is de LG UltraGear 27GL850. Eerst baalde ik bij dit nieuws, maar na wat uitzoekwerk blijkt deze monitor (in mijn bezit) deze functionaliteit te hebben. Zie ook deze review, bedankt @TrainedFTW!
Dit!!!!! Ik wist niet eens dat er monitoren waren die deze functie hadden.
Tijd om eens verder op zoek te gaan. Zouden er ook widescreens zijn die deze functie hebben?
Nou ik heb dat scherm ook en ik vind games er niet echt heel mooi uitzien. Plus dat bijna alle spellen dynamisch schakelen tussen resoluties. Dat komt het beeld echt niet ten goede.
Dan lever je wel enorm in op je fps.
Als je genoeg budget hebt gewoon een lgc9 kopen 4k/120hz echt heel mooi beeld en prachtig gamen!
Ik zou naar Xbox Series S/X gaan en gewoon die monitor kopen die je wou. ;)
Haha, nee dankje. Ik kan helemaal niks met die Xbox games. Zou er niet aan moeten denken om Horizon, God of War, Tlou etc te moeten missen. 19 november komt m'n ps5 en die hou ik lekker 😁 Baal wel erg van dit nieuws. Wilde ook met pc gaming de stap naar 1440@144hz maken aangezien dat blijkbaar best een groot verschil maakt. Hopelijk komen er komende week reviews online over de Ps5 en een 1440p scherm
die games gaan ook naar pc komen.
Kijk maar naar wat sony nu doet langzaam games naar pc poorten wel veel later dan ze op ps4 waren.
heeft niet de games die ik wil spelen.
Dit vind ik wel een gemist, mocht mijn vriendin televisie aan het kijken zijn sluit ik de PS5 op mijn 1440p monitor aan.

Ik kan me voorstellen dat sommige games in 1440p renderen en dan upscalen/downscalen naar 4k/1080p. (vooral om 120fps te kunnen halen lijkt me dat er games zijn die upscalen) Ik vind het wel vreemd dat er geen support voor 1440p is, lijkt me namelijk eenvoudig te implementeren.
Je kan ook prima TV kijken op een 1440P monitor. O-) :+
Dat kan ook, ik heb haar wel overtuigd dat we een 4k OLED nodig hebben, maar die moeten we nog kopen ;)
Man, al die salty reacties hier van PC-gamers. De mainstream consument hecht hier toch 0 waarde aan? Dat is natuurlijk de reden dat ze er niks om geven. Het levert ze geen minder opbrengsten op, het kost ze waarschijnlijk meer dan het oplevert om zoiets te regelen :).
De Xbox heeft bijvoorbeeld freesync. Meeste mensen hebben niet zon tv. Monitoren daarentegen zijn er genoeg met die functie. Zeker wel belangrijk voor een goed ondersteuning bij monitoren. Pro console gamers gebruiken ook monitoren.
De kosten voor zoiets zijn minimaal, vereist een klein beetje software werk. De mainstream consument kan absoluut waarde hebben. Als ze in een kleine ruimte wonen en/of een meer beperkt budget hebben, kan een 27" 1440p scherm een uitstekende keuze zijn. Xbox One X bezitters hebben al gebruik kunnen maken van 1440p 120Hz voor minder input lag (zeker als games v-sync gebruiken.)

Zeker als mensen VRR op de nieuwe consoles willen gebruiken, er zijn hopen betaalbare 1440p 120-160Hz VRR schermen te koop. Televisies with VRR kosten nog €1000+.

[Reactie gewijzigd door MGsubbie op 26 juli 2024 08:23]

Dat is jammer, aangezien veel games op native 1440p/60fps gaan draaien, bijvoorbeeld Demon's Souls. Ik denk wel dat de meeste op een TV spelen en niet op een monitor.
> bijvoorbeeld Demon's Souls.

Dat is tegenwoordig ook 4K. Maar dan "dynamisch" oftwel als het moeilijk wordt schakelt ie snel even terug.
De laatste versie die Sony liet zien was 1440p 60fps. Het spel zal waarschijnlijk een performance mode en een graphics mode hebben. Lagere resolutie aan 60fps en 4k aan 30fps.
Performance mode is idd 1440p/60 en dan resolution mode 30fps met de resolutie "up to" 4K.
“We did two different modes in the game: cinematic mode which is a native 4K, which looks stunning, at 30 frames per second; and performance mode, so you can play a dynamic 4K at 60 frames per second,” Bluepoint told Polygon. “That is going to give you smoother animation is going to give you a little of that edge [in combat].”
Vandaar dat ik denk dat het vooral een marketing overweging is van Sony. Ze willen de PS5 als de ultieme 4K gaming box presenteren. 1080p is dan een fallback voor oudere TV’s en performance voor de echte fanaticus.

Een 1440p native modus zal ongetwijfeld sneller en stabieler lopen dan een native 4K modus. Het laatste wat Sony wil is dat de Digital Foundries straks een 1440p modus als ideaal gaan aanbevelen omdat dat het beste compromis voor de hardware zou zijn. Dat ondermijnt namelijk Sony’s propositie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.