Star Wars: Squadrons krijgt 120fps-modus op Xbox Series X en S, maar niet op PS5

EA geeft Star Wars: Squadrons volgende week een update voor next-gen consoles. De game krijgt een prestatiemodus op de Xbox Series X en S, waarin het spel met 120fps draait. De PlayStation 5 krijgt die modus niet en gaat niet hoger dan 60fps.

Volgende week krijgt een aantal games updates voor de next-gen consoles, schrijft EA. Ontwikkelaar Motive geeft Star Wars: Squadrons op de Xbox Series X en S twee standen waar spelers uit kunnen kiezen: een voor betere visuele weergave en een voor betere prestaties. Eerstgenoemde stand zorgt voor betere lichteffecten en daarbij draait de game op de Series X in 4k met 60fps en op de Series S in 1440p met 60fps. In de prestatiemodus draaien beide consoles de game met 120fps, met resoluties 'tot aan 4k' en 'tot aan 1440p'. Die bewoording wijst op het gebruik van een dynamische resolutie. Ook krijgt de game in het menu een optie om variable refresh rate in of uit te schakelen, als gamers een tv hebben die dat ondersteund.

De PlayStation 5-versie van Star Wars: Squadrons krijgt veel minder verbeteringen. Volgens EA draait het spel in dezelfde resolutie en met dezelfde framerate als de PlayStation 4 Pro-versie, met verbeterde lichteffecten. Over een prestatiemodus voor 120fps rept EA niet en die lijkt dus te ontbreken bij de PlayStation-versie. Het is onbekend of zo'n modus later alsnog komt. Tweakers heeft EA om een reactie gevraagd.

Op de PlayStation 4 Pro draait de game maximaal met 60fps en volgens analyse van VG Tech gebeurt dat met een dynamische resolutie, met een maximum van 3200x1800 pixels. Volgens de uitleg van EA zou de PlayStation 5-versie dus met dezelfde parameters draaien.

Dat is opvallend, want Star Wars: Squadrons is een game die zonder veel moeite hoge framerates haalt op veel hardware. Dat blijkt uit benchmarks van TechPowerUp. De pc-versie draait bij een resolutie van 2560x1440 pixels bijvoorbeeld gemiddeld op 172fps met een Radeon RX 5700XT en op 186fps met een RTX 2080 Super. Met diezelfde videokaarten haalt het spel in een native 4k-resolutie ruim 90fps. De nieuwe consoles hebben een gpu die krachtiger is dan de genoemde videokaarten en zeker met een dynamische resolutie moet ook de PlayStation 5 in staat zijn om 120fps 'tot 4k' te halen.

Nog weinig verbeteringen voor andere EA-games

EA maakt ook details bekend over next-gen updates voor een aantal andere games. De uitgever noemt relatief weinig games die meteen bij de release van de next-gen consoles een update krijgen en het is niet bekend wanneer verdere verbeteringen of meer updates volgen.

Zo zegt EA over Apex Legends alleen dat spelers een 'prestatieboost tot 1440p' kunnen verwachten. Exacte details over resoluties en framerates voor de verschillende consoles geeft de uitgever niet. Wel zegt EA dat er 'meer formele verbeteringen' in de planning staan voor volgend jaar.

In zijn opsomming noemt EA ook Need for Speed Hot Pursuit Remastered, maar die game krijgt geen verbeteringen voor next-gen consoles. Het spel draait op de Xbox Series X hetzelfde als op een Xbox One X; op de Series S is dat vergelijkbaar met de One S en op de PlayStation 5 is dat hetzelfde als bij de PlayStation 4 Pro. Verder zegt EA dat The Sims 4 sneller laadt en soepeler draait. Ook die game lijkt geen specifieke next-gen verbeteringen te hebben.

FIFA 21 en Madden NFL 21 krijgen op 4 december een upgrade naar een next-gen versie. Voor die tijd draaien de games in een compatibiliteitmodus en zien ze er hetzelfde uit als op de huidige consolegeneratie. De nieuwe versies zijn geen updates, maar een volledig nieuwe download. Kopers van de huidige versies krijgen een gratis upgrade.

Of andere bestaande EA-games nog next-gen updates krijgen, is niet bekend. Wel heeft EA bekendgemaakt dat Star Wars: Jedi Fallen Order volgende week beschikbaar komt via het EA Play-abonnement. Dat betekent dat het spel ook voor alle Game Pass Ultimate-abonnees te spelen is. Op de Xbox One X en PlayStation 4 Pro is dat spel te draaien in een 4k-modus voor de beste graphics op maximaal 30fps en in een prestatiemodus met 60fps bij een 1080p-resolutie. De next-gen consoles zouden het spel op een hogere resolutie kunnen draaien met 60fps, maar daarvoor zou een update nodig zijn en EA rept daar niet over.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-11-2020 • 15:02

166 Linkedin

Lees meer

Reacties (166)

Wijzig sortering
En dan werd ik er gisteren nog aangegeven hier in de comments dat de snellere GPU geen toegevoegde waarde heeft maar dat Xbox achter loopt omdat die geen WiFi6 en/of USB-C heeft.

Maar ik verwacht dat de PS5 deze optie ook nog wel krijgt, tenzij dit echt een limitatie is van de PS5 maar dat durf ik niet te geloven aangezien deze games nog niet echt zijn gemaakt voor de next-gen consoles.

[Reactie gewijzigd door Nogne op 6 november 2020 15:19]

Wat maakt wifi6 en usb-c uit?
USB-C is wat voor te zeggen qua uitbreidbaarheid, betreffende wifi zou ik dat altijd willen ontlopen als je serieus ga gamen. De grotere bandbreedte is niet zo boeiend omdat je met online gamen weinig data verstuur, vooral de latency is een issue op wifi welke je niet echt oplos ongeacht wel systeem volgens mij.
Jammer idd geen usb c. Echter geeft dat geen snelheid aan. Mensen denken dat veelal echter dat is niet waar. Power delivery is bv wel een verschil.
WiFi 6 is een prima gemis. Wie in Godsnaam gebruikt WiFi überhaupt for gaming
Wie in Godsnaam gebruikt WiFi überhaupt for gaming
Wat is daar het probleem mee? Ik krijg hier 4 - 6ms aan latency op wifi 6, volgens Speedtest.
Beter dan struikelen over een UTP kabel die ik niet weg kan werken en dan waarschijnlijk hetzelfde resultaat hebben.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 6 november 2020 16:49]

Latency is niet het probleem. Constantheid is het probleem. WiFi is prima voor data en video/ audio waar buffering mogelijk is

Voor gamen is het een mindere optie dan bekabeld uiteraard. Vreemd om dit te moeten uitleggen op tweakers 😉
Of om uit te moeten leggen dat zelfs draadloze technieken beter kunnen worden tot op het punt dat het een non issue is... ;)
Ik weet niet wanneer je dat voor het laatst geprobeert hebt en met wat voor hardware, maar met een gigantische antenne en Wifi 6 merk ik echt geen problemen. Ook eerder met wifi 5 eigenlijk niet, en zelfs toen ik even een 4g modem had ondervond ik geen problemen met online gamen.

Ik denk dat men enorm overschat wat er nodig is voor online gamen. Als je ping even een paar seconden naar 20 gaat is dat nog steeds beter dan het internet in de meeste landen.
Series x heeft 5gbit/s en ps5 heeft 10gbit/s op de usb-c. Dus zit wel degelijk een verschil tussen.
Volgens mij klopt idd dat de series x usb3.1 gen 1 heeft, al heb ik daar nog niet in verdiept. Ging mij om het feit dat usb a b en c formfactoren aanduiden.
Ik denk dat een eventuele 3.1 gen 2 voor op de ps5 vooral voor vr zal zijn. Ik had die snelheid nl liever achterop gehad ivm aansluiten usb ssd
Die snelheid zit ook achterop
achter heb je 2 USB- A poorten die 10gbit/s halen
voor zit een USB-A die langzamer is geschikt voor opladen
en een USB-C die ook 10gbit/s is
Is nodig voor straks draadloos VR, waarschijnlijk.
Ik gebruik Wifi, ga echt geen kabel trekken door de woonkamer voor die paar keer dat ik het ding aanzet.
Je kan gewoon de kabel trekken door de buizen waar een kabel tv aansluiting is. Heb je meteen een ethernet aansluiting in de muur Zo heb ik dat in mijn huis. Kost even 30 min maar dan heb je wel overal bedraad ethernet. Met een switch heb je alles bedraad en geen vervuiling qua draadloze protocollen
Bedankt voor de tip nooit aan gedacht :)
Nou, probeer jij maar eens een extra kabel te trekken door zo een pvc buis, dat is een getaffel van jewelste.

Dan zou ik opteren voor internet op je stopcontact signaal te zetten.
Hier gedaan. Zo heel moeilijk is dat niet. Je plakt (met stevige tape) de CAT kabel aan de oude coax kabel en trekt vervolgens met beleid de oude coax kabel eruit. Wel met zijn tweeën doen om de kabel te begeleiden.

Of als de buis leeg is, dan gebruik je een trekveer.

Gebruik geen kant en klare kabels maar knijp het voetje er later op.
Wanneer je de oude kabel aan de nieuwe 'plakt', dan loop je risico dat halverwege de boel 'breekt' en dan eindig je met 2x niets. Vooral bij flexibele buizen of scherpe hoeken kan dit nog wel eens gebeuren.

Liever de trekveer aan de oude kabel maken en glad af-tapen. Daarna kan je de trekveer er doorheen duwen terwijl je door aan de coax te trekken de trekveer langs lastige punten kan leiden.

Gaat dit soepel, dan kan je overwegen om zowel de UTP kabel als de coax terug door de buis te werken middels de trekveer. Dan heb je beiden.

Idem voor de zgn schakeldraad die in loze leidingen ligt bij nieuwbouwwoningen. Deze is niet bedoel om als trekdraad te gebruiken, maar om de trekveer mee door de buis te trekken/duwen.

[Reactie gewijzigd door Drakandr op 8 november 2020 11:18]

Potje vaseline doet wonderen
Je kan gewoon de kabel trekken door de buizen waar een kabel tv aansluiting is. Heb je meteen een ethernet aansluiting in de muur Zo heb ik dat in mijn huis. Kost even 30 min maar dan heb je wel overal bedraad ethernet. Met een switch heb je alles bedraad en geen vervuiling qua draadloze protocollen
Klopt, dat heb ik de aannemer hier ook laten doen. De dode POTS pijp om precies te zijn. Ik heb express alles zo laten aanleggen dat zelfs 10Gbit/s geen issue mag zijn.
Wifi 6 voor VR Streaming kijk maar naar de Quest 2. Daar schijnt het heel behoorlijk te werken.
klopt heb het hier. werkt zelfs zo goed dat ik mn hp reverb g2 straks wellicht doorverkoop. zonder snoer en perfect beeld met in totaal ~20-30 ms delay (is minder delay dan de rift s!)
Wifi is prima geschikt voor bijna alle games behalve first person shooters e.d.... Zou niet weten waarom wifi niet geschikt zou zijn, mits stabiel en met goede hardware daarachter.
Ik denk, na jouw comment te lezen, je prima weergeeft waarom WiFi niet de voorkeur geniet boven bekabeld (makkelijk daargelaten)
Met een beetje fastsoenlijke router is er een prima wifi situatie te creeeren (tuurlijk altijd afhankelijk van wat andere exteren factoren).. Speel geen first person shooters maar game a vele, vele jaren via wifi zonder ook maar 1 probleem.. Dus lijkt me ook nogal ver gaan om te zeggen dat online gamen eigenlijk alleen bekabeld kan.

[Reactie gewijzigd door Darth Malak op 8 november 2020 18:59]

Tja, als ik bekabeld zou spelen zou het oneerlijk zijn ;) Moet ergens mijn skill compenseren 8)7

[Reactie gewijzigd door Valinor op 8 november 2020 10:38]

@Nogne refereert aan posts van een bekende PlayStation fan gisteren die de Xbox aan viel op het missen van dingen als USB c en wifi 6... Hij is het volgens mij juist met je eens (net als ik).
Ik heb dat gisteren gezegd en ik heb beide consoles thuis. daarnaast heb ik ook gewoon een xbox 360 en een xbox in huis. Alleen het probleem is als je al iets negatiefs zegt over de series X dan wordt dit altijd door de mensen hier ontkend.... Maar goed voor jullie is USB-C en WIFI 6 wellicht niet belangrijk. Overigens dat de ps5 nu geen 120fps krijgt heeft niks met de hardware te maken omdat de series s ook gewoon 120 fps is. Dus het is niet hardware gerelateerd.
Het ging mij niet zozeer om het negatief zijn op de ene of andere console (want hier komen ze gewoon beide in huis) maar je gaf gisteren aan dat GPU kracht minder belangrijk zou zijn dat WiFi6 en/of USB-C. Maar ik haal beide consoles voor de games en dan is het wel fijn als de console krachtig kan zijn binnen het gestelde budget, en persoonlijk heb ik liever mooiere games en/of hogere FPS dan USB-C/WiFi6 want beide zal ik niet gebruiken.
Ik heb toen aangegeven dat dat de consument niet zoveel zal merken van die extra GPU kracht. Vaak worden third party games ontwikkeld waarbij ze rekening moeten houden met een minder krachtige console. Wat vaak uitkomt dat ze de performance aanhouden van de mindere krachtige console en dat de iets snellere console hier geen baat bij zal hebben. Je zal alleen met de first party games hier echt baat bij hebben. Daardoor is er ook veel kritiek op de series S, omdat ontwikkelaars hier rekening mee moeten houden.

Consumenten zullen eerder het verschil merken met een snellere wifi of een usb-c. Veel mensen gaan denk ik gebruik maken van een externe hdd via USB om de ps4 games op te zetten. Omdat ander geheugen kostbaar is.
Klopt, zoveel verschil verwacht ik ook echt niet tussen de twee consoles. Dit ligt gewoon aan EA en misschien aan dat de PS4 pro wel duidelijk trager was dan de one x en ze daardoor wellicht makkelijker wat konden doen met de one x versie waar ze al meer power gebruikten. Het wil zeker niet zeggen dat de PS5 het niet zou kunnen.
Dus je verwaarloost mij?😂
Het feit dat het ook naar de Series S komt doet wel vermoeden dat het niet hardware gerelateerd is.
Niet direct. De series S doet 120fps op 1440p en niet 4K. Dat is een resolutie die de PS5 niet ondersteund. Kan dus best zijn dat de PS5 geen 4k en 120fps aan kan in dit geval.
Dat is niet juist. De PS5 ondersteunt geen 1440p als output resolutie, maar kan prima renderen op die resolutie en dat opschalen naar 4k voor weergave. Zie ook:
Xtuv in 'nieuws: Star Wars: Squadrons krijgt 120fps-modus op Xbox Series X en...
Wat @jangel zei, de ps5 in diskrediet brengen en zo mensen naar de xbox lokken.

Uiteindelijk maakt het weinig uit, de ps5 heeft wat exclusives en de xbox sx een flinke bibliotheek direct paraat. Niet meer dan voorkeur, en een hoop tieners die er een wedstrijd van maken.
Volgens het artikel moet je wel iets inleveren bij xbox... Dus ofwel 120 fps maar minder graphics.
Aangezien deze optie niet op PS5 zal komen kan men afleiden dat die gemakkelijk 120 fps kan halen zonder in te boeten op de graphics.
De nieuwe consoles hebben een gpu die krachtiger is dan de genoemde videokaarten en zeker met een dynamische resolutie moet ook de PlayStation 5 in staat zijn om 120fps 'tot 4k' te halen.
Misschien helpt die dynamische resolutie ervoor dat zo'n optie overbodig is in het spel zelf ?
Lijkt me stug. Misschien liepen ze tegen een probleem aan op de PS5. Misschien hadden ze er gewoon geen tijd voor. Of misschien is de hardware inderdaad net niet snel genoeg.
Ik vind het raar om nieuwe consoles direct te gaan veroordelen op basis van opgepoetste current gen games.
Current gen games? Games zijn volgend jaar niet opeens van een andere generatie. De grafische instellingen worden gewoon aangepast naar wat de huidige hardware aan kan. En ze worden zeker niet opgepoetst voor een nieuwe console, ze zullen gewoon op hogere instellingen draaien.

De nieuwe consoles zijn gewoon high-midrange machines gebaseerd op Zen2 en RDNA2.

[Reactie gewijzigd door CaptainEvillian op 6 november 2020 16:21]

Console generaties: PS4+One=current en PS5+SeriesX(s)=next
Current gen games: games die zijn ontwikkeld zodat ze ook nog op de huidige generatie werken
Next gen games: games die specifiek voor de volgende generatie werken

Sorry, de volgende keer zal ik alle definities voor je uitspellen. (definities die de rest van het internet wel lijkt te begrijpen)
Ik vind het raar om nieuwe consoles direct te gaan veroordelen op basis van opgepoetste current gen games.
Of re-masterd, oude wijn in nieuwe zakken want hoeveel versies heeft GTA 5 wel niet en toch blijven we het massaal kopen :+
Welk oordeel maak ik dan gelijk? Dat ik denk dat dit geen limitatie is van de PS5 of waar doel je op?
Excuses, ik lees jouw post terug waar ik op heb gereageerd en ik snap mijn eigen insteek in jouw context ook niet meer. Wellicht heb ik op de verkeerde post gereageerd.
Het klinkt voor mij eerder een XBOX exclusive dealtje ivm de samenwerking tussen EA Play en Microsoft Game Pass
Je kan wel een -1 krijgen, maar dit kan natuurlijk wel een vies spelletje zijn achter de gesloten deuren. Het is en blijft speculatie, want bewijs is er niet, voor geen enkele scenario, maar zo'n scenario kan je dan ook niet zomaar een -1 geven, want mogelijk is het zeker.
Snap eerlijk gezegd ook niet waarom ik een -1 krijg, het is geen flame/bait of troll, alleen puur een mogelijkheid die ik nog niemand anders had zien aankaarten. Verder verwijt ook niemand iets, zeg niet eens mijn eigen mening erover |:(

Deals tussen game studios/uitgevers en consoles zijn al jaren heel normaal, is dit echt zo ondenkbaar?

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 6 november 2020 17:13]

Ik riep het eerder ook al. Ik acht de kans reëel. Vooral omdat er geen technische reden is dat de PS5 het niet aan zou kunnen. Je hebt best kans dat het uiteindelijk na een exclusieve periode alsnog naar de 5 komt. Zo dol als EA op geld is, zelfs Microsoft kan niet zo’n grote zak geld meenemen.

Modding moet je je weinig van aan trekken, dat trekken de mods wel recht. Er wordt veel aan meningmodden gedaan door normale bezoekers.
Achteraf blijkt het door de devkit te komen van Sony, die laat het niet toe met PS4 games boven 60fps te draaien op de PS5.
Achteraf blijkt het door de devkit te komen van Sony, die laat het niet toe met PS4 games boven 60fps te draaien op de PS5.
Ah, een technische beperking van de devkit. Dat is best interessant eigelijk.
Je hebt dus geen bal van die hele discussie begrepen, net zoals die andere poster _O-
Wat zou ik volgens jou niet begrijpen dan?
Op papier klint het heel wat, maar het aantal mensen met een 120 tv is nog te verwaarlozen

[Reactie gewijzigd door BlackEyedAngel op 6 november 2020 15:13]

Maar een aantal mensen zal wel een 1440p monitor hebben die 120hz aan kan. Een 100hz tv is overigens vrij gangbaar geloof ik.
Maakt dat nog uit als de PS5 geen 1440p zal ondersteunen?
Maar die monitoren hebben dan weer niet de juist HDMI aansluiting voor bijvoorbeeld VRR.
Die 100hz opmerking slaat als een tang op een varken...

Het is 4k@30, 4k@60 of 4k@120 waarvan de laatste hdmi 2.1 connectie nodig heeft
Er wordt hier denk ik eerder gemikt op het feit dat de afgelopen jaren heel veel 100hz schermen zijn verkocht, in plaats van 120hz schermen, juist omdat die standaard op zich liet wachten.
En ook omdat er veel schermen zijn waar trots 2.1 op staat, maar waar absoluut niet alles wordt waargemaakt.

https://tweakers.net/tele...5IWsnQwEBJRyk3sQLKrq2tBQA
Ja nu nog wel, maar hoe zit dat over een paar jaar? Het is niet zo dat er volgend jaar alweer een nieuwe generatie consoles komt.
Reken maar op een een jaar of 3 .... Voor vernieuwing!
Er zijn bijna geen mensen met een laadpaal aan huis. Ze mogen gerust stoppen met elektrische wagens te verkopen.
kip-ei verhaal. Nu we weten dat de nieuwe consoles in sommige games wel 120 fps zal draaien, zal dat mensen juist een reden geven om wél een tv met 120hz te kopen. Overigens wel opmerkelijk dat de series s een 120fps modus krijgt en de ps5 niet.
Klopt wij hebben ook nog een oude hd met 3D funcrtie.
Reden sat we nig geen betere,4k, tv hebben id dat we geen 4k met 3D ondersteuning kunnen vinden
Die 3d functie gaat er ook niet meer komen hoor.
Dan gaat er bij ons ook verlopig geen andere tv komen, want we kijken regelmatig 3D films
Je hebt in ieder geval keuze uit de sony xh90 (met wazige 120 fps haha) diverse samsung qled (top) modellen met hdmi 2.1 en veel mensen die lg oled tvs kopen..

Genoeg mensen die geschikte tvs hebben zou ik denken....
Maar stuk meer met 100hz tv, die hebben er toch ook gewoon baat bij.
Klopt. Maar we weten allemaal waar de berichtgeving om gaat. De xsx is dus beduidend krachtiger? Gaat dit met meer game releases gebeuren?

Mensen roepen we gaan waarschijnlijk geen verschil zien bij third party games tussen beide consoles. Here you have it.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 6 november 2020 15:19]

Je kunt op basis van dit bericht en de keuze van EA niets zeggen over de performance van de consoles.
Of het is hele slimme marketing van Microsoft, en ze hebben het als Xbox exclusive. (Al dan niet tijdelijk).

Er is domweg geen enkele reden om aan te nemen dat de PS5 dit niet aan zou kunnen.
Vergeet niet dat de 120Hz modus ook naar de series S komt, die is maar half zo krachtig als de PS5.
In de prestatiemodus draaien beide consoles de game met 120fps
Dus het is meer een "wil niet" dan een "kan niet".
Die 10.x teraflops zou wel ruim voldoende moeten zijn om de game beter te laten draaien op de ps5 lijkt mij.
In het algemeen heeft PlayStation meer exclusives. Maar ik zeg altijd je moet persoonlijk kijken welke exclusives daadwerkelijk nou echt top zijn. Meer betekend niet altijd goed. Ik geef eerlijk toe dat Uncharted Tlou en Spiderman echt toppers zijn voor mij persoonlijk (ik heb een ps4 gehad). Conclusie ik ga voor hardware want deze exclusives zijn te weinig voor wat de xsx bied. Ik speel ook meer third party games dan exclusives. Third party games gaan sowieso gelijk of beter presteren op de xsx dan de ps5. Dat is een feit (nee geen mening). Je zag dat ook bij de oneX. En andersom bij de oneS en ps4 slim (ps4 presteerde beter bijvoorbeeld bij gta5).

Misschien zegt dit spel van EA nog niets. Maar het lijkt er wel op.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 7 november 2020 15:45]

Misschien komt dit door de samenwerking tussen EA en Microsoft met Game Pass en EA Play? Ze hebben nu ook indirect baat bij klanten die het Xbox ecosysteem instappen.
Neehoor, komt omdat de PS5 grafisch gewoon minder sterk is. Was al maandenlang bekend en de laatste weken kwam dit helemaal naarvoren.

PS5 draait hybride RDNA 1 en 2 bleek. De Xbox Native RDNA 2. Maakt een hoop verschil en ga je nu al zien.

Sony is niet voor niets zo druk met laten zien hoe snel de SSD is. Omdat ze tekort schieten met de rest.

zie Megadrive vs Snes verhaal. SNES was beter op alles behalve de cpu clock. Dus Sega zei overal dat ze blast processing hadden. Dat de rest allemaal minder was vergaten ze dan maar en hootpen dat de rest dat ook vergat.
Maar als de 5700xt op 1440p 178 fps haalt, dan moet de Ps5 makkelijk 120 fps kunnen halen.

Er zit dus wat anders achter.
Maar daar komt punt 2. PS5 ondersteund geen 1440P. Dus of 1080P of 4K
De Xbox one x redt tot aan 4k/120 met de game
De PS5 4k/60 dan max
Dat klopt niet. De PS5 ondersteunt geen 1440p output-resolutie. Intern renderen op 1440p en opschalen naar 4k met checkerboard rendering is geen enkel probleem. Dat zal waarschijnlijk veel gebeuren, net als met de PS4 Pro.

Er is totaal geen reden om aan te nemen dat de PS5 niet krachtig genoeg zou zijn om deze game op 4k120fps te draaien met een dynamische resolutie. Ja, de Series X heeft wat meer ruwe rekenkracht, bij een gebruik van een dynamische resolutie resulteert dat vermoedelijk in hogere resoluties, maar het verschil is niet zo significant dat de PlayStation 5 dat helemaal niet zou kunnen.
Verschil is vrij groot hoor. Denk dat het verschil in teraflops en bandwith onderschat wordt.De ps4 had net zoveel teraflops als dat de xbox series x meer heeft dan de 5 om maar een voorbeeld te noemen.
Creatief voorbeeld :) Het enige relevante verschil is het onderlinge verschil tussen de Series X en de PlayStation 5 en dat is +18% aan gpu-rekenkracht in het voordeel van de Xbox Series X.

Een relevante vergelijking is dan nog het verschil tussen de Xbox One X en de PlayStation 4 Pro, waarbij de Xbox 43% meer gpu-rekenkracht heeft dan de PlayStation. Het verschil is deze generatie dus aanzienlijk kleiner.
Doet de PS5 eigenlijk wel checkerboard rendering? Want een van de trucjes die Sony gebruikte was checkerboard renderen voor hun fake 4k. Als je niet goed oplette kwamen ze daar best oké mee weg en zag alles er beter uit dan de bijna 50% performanceverschil je zou doen denken. Maar ik heb er niets over gezien bij de PS5.
Bij de PS4 Pro werd zo'n beetje standaard 1440p met checkerboarding gebruikt. Of Sony op de PS5 ook checkerboarding gaat toe passen weet ik niet, het lijkt me prima mogelijkheid. In ieder geval zal er vaak een dynamische resolutie gebruikt worden bij games met een performance mode (grafisch intensief met 60fps of hoger). Spider Man Miles Morales draait in native 4k op 30fps en met een dynamische resolutie tot 4k in 60fps bijvoorbeeld (zie test Digital Foundry).

Een native 4k-resolutie is in veel gevallen ook zonde van de rekenkracht. Met goede upscalingtechnieken ziet een dynamische resolutie er prima uit (de PS4 Pro bewijst dat ook wel) en de rekenkracht die daarmee vrij komt kan dan ingezet worden voor betere grafische effecten als raytracing, of een hogere framerate.

Bij de Xbox Series X|S zal dat ook niet anders zijn. De gepatchte versie van Gears 5 gebruikt ook een dynamische resolutie bijvoorbeeld. En Star Wars: Squadrons krijgt een 120fps-modus met dynamische resolutie tot 4k.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 6 november 2020 16:37]

De PS5 doet in het geval van de meeste backwards compatible titels nog steeds checkerboarding. Het verschil is alleen dat het bij games die een patch hebben gehad om hogere resoluties gaat, waardoor er eigenlijk geen verschil is te zien tegenover een native resolutie. Sekiro draait bijvoorbeeld op 1800p checkboarding op de PS5, en native 1800p op Series X. Visueel nihil verschil, maar qua performance draait de PS5 versie beter.

Hoe dat zit met PS5 games is volgens mij nog niet duidelijk. Miles Morales is in ieder geval native 4K, maar ik denk dat we zeker nog checkerboard rendering gaan zien om ray tracing @ 60fps mogelijk te maken.
Nouja, op beide consoles lijkt er gebruik gemaakt te worden van een dynamische render resolutie. Zodat de framerate constant blijft, maar de interne render reso tussen de (laten we zeggen) 1080p en 2160p zit te schommelen.
Daar wordt vervolgens de interface in 2160p overheen gegooid en de output is 2160p.
De PS5 kan prima in 1440p renderen, als de game engine dit maar ondersteund. De daadwerkelijke output is altijd 1080p of 4k op dit moment inderdaad.

Maakt het verhaal van EA inderdaad erg bijzonder, het lijkt me sterk dat de PS5 dit niet zou trekken.
Aan de andere kant denk ik dat mensen hier soms ook wel 'simpel' denken :P
Maakt het verhaal van EA inderdaad erg bijzonder, het lijkt me sterk dat de PS5 dit niet zou trekken.
EA brengt alleen een statement uit over aanpassingen van hun games voor de nieuwe consoles. Wat is er precies zo erg bijzonder aan het verhaal van EA?
Alleen wat Tweakers hier praten hier of de PS5 het wel of niet trekt, maar dat staat los van die statement.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 6 november 2020 17:31]

Dat klopt niet, de PS5 ondersteund geen native 1440p. Oftewel, het wordt altijd geschaald naar 1080p of 2160p. Games kunnen wel gewoon van 1440p worden opgeschaald, dus die vlieger gaat helemaal niet op.
Je kan natuurlijk wel 4k outputten, maar intern dynamisch renderen. Dat gebeurt al jaren met de Ps4 pro.

Kortom: de kracht van de console is absoluut het probleem niet.

Overigens is voor dat hele RDNA 2 verhaal nimmer bewijs geleverd. Sony zelf heeft het ook gewoon over RDNA 2.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 6 november 2020 15:40]

Er is geen 1440p OUTPUT. Dat wil niet zeggen dat je geen games op 1440p kan laten draaien en upscalen met de PS5.

Andersom zijn er 1440p monitoren die een 4K signaal downscalen

[Reactie gewijzigd door chimnino op 6 november 2020 17:07]

het heeft gewoon met MS en EA te maken meer niet, dat de Series S het aankan wat een veel minder krachtigere console is zegt al genoeg. EA weet ondertussen wie hun klanten zijn en zullen daarom daarop alles optimaliseren.


van mij kunnen ze dus geen geld meer verwachten. Het is niet gelimiteerd tot aan de hardware puur software geloof me..


MS heeft ook oblivion overgenomen, die gaan ook gewoon 120fps doen maar laten de ps5 waarschijnlijk op standaard 60fps draaien. puur marketing en bash...

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 6 november 2020 15:25]

Ja want de Sony exclusives doen het zo goed op de consoles van MS ;)
De PS5 heeft gewoon RDNA2, misschien zelfs meer dan dat aangezien Sony veel custom heeft gemaakt. Full RDNA2 kan dan ook niet ivm directX12.

Deze vergelijken zeggen überhaupt niets nog momenteel ivm de verschillende architectuur.
Helaas. Geen volle rdna 2. Geen dx12 ultimate. Ze hebben een rdna1 met rdna 2 functies. Dat is nu aangegeven. Zie het als hdmi 2.1

Met hdmi 2.0 zijn er veel hdmi2.1 functies mogelijk.

Sony heeft naar verluidt niet kunnen wachten of de rdna 2.0

Ook de Xbox sx heeft een custom chip uiteraard. Maar wel gebaseerd op alle rdna 2 functies

Grootste verschil zal vrs zijn die waarschijnlijk niet op de ps5 zal zitten

[Reactie gewijzigd door LockeNL op 6 november 2020 15:28]

Dat is onzin. Sony heeft geen DX12 en dus ook op papier geen volledige RDNA2. Maar ze hebben de hardware wel en geven het een andere naam. Zo valt VRS onder de Sony geometry engine. Omdat die terminologie zo verschillend is doen er de meest idiote berichten de rondte. Van Sony die RDNA3 dingen zou doen tot ontbrekende features. Het slaat allemaal nergens op. Ze geven gedeelde features alleen andere namen. Net als dat Apple een relatief simpele NPU een Bionic noemt, iets dat wel meer bedrijven gebruiken en leveren onder normale namen. Net als dat MS Atmos en DTSX doet, waar Sony hetzelfde doet maar dan noemen ze het tempest. Allemaal dezelfde of heel gelijkwaardige hardware met andere naampjes.

Het enige verschil is de strategie die ze kiezen. MS een grotere duurdere brede/grote GPU met lagere clocks en Sony een kleinere GPU maar met hogere clocks. Het enige verschil daarin is dat MS duurder uit is en Sony meer stroom verbruikt en warmer is, maar wel goedkoper uit is.

Ook kiest MS een vorm van integratie met de desktop door tech te gebruiken die ook op een PC werkt en dus ook gelijke termen vanuit DX12. RDNA2 is een DX12 gpu dus dat is makkelijk voor MS. Sony doet dat natuurlijk niet. Die heeft alleen Playstation als platform.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 6 november 2020 16:23]

De PS5 grafisch minder sterk dan de Xbox Series S? Die console krijgt namelijk ook de 120fps mode. Het heeft dus allemaal weinig met hardware te maken.
120fps heeft meer met cpu te maken
Het CPU-deel is voor Series X en S gewoon gelijk, beiden 8-core op dezelfde architectuur, alleen de kloksnelheid is minimaal lager op de S.

Serie X: 3,8 GHz processor max, 16 GB GDDR6 RAM
Serie S: 3,6 GHz processor max, 10 GB GDDR6 RAM
Serie X: 12 FFLOPS (52CUs bij 1.825 GHz)
Serie S: 4 FLOPS (20CUs bij 1.565 GHz)

De GPU is duidelijk minder sterk, maar de Series S is dan ook bedoeld voor 'tot 1440p' gaming. Dus dat houdt in dat de textures veel kleiner zijn, dus minder vram benodigd. Zelfde geldt voor RAM.

SSD is verder even snel als in de Series X, alleen kleiner.

Het is dus goed mogelijk dat Series S 'op zijn niveau' (dwz tot 1440p) 120fps kan aantikken, misschien nipt en dat de Series X dat op zijn niveau ('tot 4K') dat ook kan. Waarschijnlijk dan met een leuke reserve.

Conclusie: Vergelijken met de Series S is niet handig, die rendert een andere resolutie. Stel dat de PS5 het net te lastig vindt op de 'tot 4K' klasse, waardoor hij steeds terugvalt op lagere resoluties, dan kan ik het me voorstellen dat ze het houden bij een comfortabele 60fps locked.

Of, hele andere boeg: inderdaad gewoon geen moeite in willen stoppen, veel PS5 gamers lijkt het toch weinig te kunnen schelen wat het groene kamp doet of heeft. Gewoon kopen! (Net als over exclusives: "ja die xbox exclusives.. nooit van gehoord, dus zal wel niks zijn")
Wat linkjes en citaten wil wel eens helpen om je reactie kracht bij te zetten en zo een hogere score te halen. Ik ben reuze benieuwd wat nou de waarheid is.
AMD is het niet met je eens.
Daar staat niet bij welke consoles volledig RDNA2 zijn.

Microsoft is zelf overtuigd van;
"Xbox Series X|S are the only next-generation consoles with full hardware support for all the RDNA 2 capabilities AMD showcased today."

https://news.xbox.com/en-...-amd-rdna-2-architecture/
Xbox Series X|S are the only next-generation consoles with full hardware support for all the RDNA 2 capabilities AMD showcased today
Dat was Oct 28, 2020 @ 10:00am.
Geloof niet dat tussentijd het ontwerp van de Playstation 5 of Series X/S is aangepast.
De PS 5 is ondertussen uitgebracht?
Nope. Maar het ontwerp staat natuurlijk al maanden vast, wellicht al meer dan een jaar. Net als dat van de nieuwe Xbox generatie overigens. Die laatste maanden voor launch gaat er helemaal niets veranderen qua ontwerp.
Ik bedoel. Dat zinnetje van MS zegt mijn inziens (zoals ik marketing lees) niets over de PS 5 of enig andere nog niet bestaande next-generation console.
Verder wordt ik niet gehinderd door enige kennis. Heb RDNA2 moeten googlen en kwam toen als eerste link die statement van AMD tegen.
Kan je me misschien een link aanraden?
Nee het is geen Hybrid van RDNA 1 & 2. Het is een custom build op de RDNA 2 en een samen werking van Sony en AMD.
Dat lijkt mij erg sterk, de series S is veel minder krachtig dan de ps5 en die krijgt wel 120fps? Dit heeft niks met snelheid te maken, maar wellicht gewoon een deal tussen EA en Microsoft.
Ik wil wel even aangeven dat je nu zegt dat de ps5 trager is dan de series s. Ik neem aan dat microsoft dan zeker de nieuwe versie heeft van blast processing.
Anoniem: 159816
@hb19816 november 2020 15:22
De PS5 kan prima games draaien op 1440p/120, de rendering resolutie heeft niets te maken met de output resolutie (die inderdaad niet op 1440p kan). De PS5 kan de game gewoon op 1440p/120 renderen en dan op 4K/120 uitsturen.
Dit dus. Hoe een nieuwsbericht, wat dus vooral voor monitoren relevant is, ineens weer in allerlei andere berichten terechtkomt..... Er wordt wel van alles door elkaar gehaald.

Dit ruikt veel meer naar een dealtje, dan technische beperkingen.
Als EA dit echt niet voor elkaar krijgt op een PS5, dan vraag ik me sterk af waarom we EA uberhaupt serieus moeten nemen...
Lol, dat klopt natuurlijk niet wat je zegt. De ps4pro ondersteunde ook geen 1440p output, zoals de ps5 dat ook niet heeft. Wil niet zeggen dat de ps4pro of ps5 alleen maar 1080p of 4K kan renderen. Ps4pro rendert genoeg games op 1800p of 1296p of 1512p.
Ps5 ondersteund geen 1440p output
Maar uiteraard wel rendering

Heel verschil
Iets minder sterk ja maar wel 2x zoveel Tflops als de series S, het heeft er dus alle schijn van dat dit niet een hardware gerelateerd is en dus niks zegt over de kracht van de PS5 maar meer een keuze van EA.

Mogelijk dat de PS5 verbeteringen wat later komen en ze nu eerst gefocussed hebben op de xbox omdat EA games waaronder SW:Squadrons binnenkort op gamepass uitkomen wat voor veel exposure zorgt.

Overigens zeggen AMD en de CEO van AMD dat de APU van de PS5 ook RDNA2 is en geen RDNA1. Beide consoles maken dus gebruik van een variatie van RDNA2 waarbij de series X APU wat meer gemeen heeft met de desktop GPU's.

Je conclusie lijkt mij dan ook wat een voorbarig en ik zie Sony vooral bezig met het laten zien van games en de controller.
De Series S is geoptimaliseerd voor full HD output. De processor zelf is vrij krachtig en niet zo heel veel minder als die in de Series X.
CPU kan een beperking zijn op het maximale aantal frames maar uiteindelijk is het gewoon de GPU die voor de frames zorgt.
Oh ? Ik zie net de reviews van Miles Morales langskomen en dat ziet er grafisch fantastisch uit, op dit niveau nog niets van gezien in xbox land. En ja ook daar zie je het voordeel van de SSD: laadtijden van 2 seconden.
2x zo snel zowat maar goed we hebben het over max 3.58 tegen over 7.76mhz 😁
Ik heb toch ergen op YT van de bekendere lek verkondigers eerder gehoord dat XBsX juist beperkter is wel krachtiger en dat de PS5 juist RDNA2 met mogelijk wat extra custom features. Daarnaast is verschil te klein wat minder CU maar hogere klok. Volgens hun is het allebei RDNA2 feature set met wat Custom extra's. MS heeft voordeel dat zij ook de PC en Xbox DX12U API beheren.
Patchen van games ook investering is.
En PS5 een meer exotische API gebaseerd op OpenGL/Vulkan. Die dezelfde features bied.
Daarnaast bij de native RDNA2 console games, komen meeste op gang na de 2de tot derde wave aan games. Gezien ze dan de RDNA2 optimalisatie beter doorgronden.
Maar de game is niet heel erg zwaar als je kijkt naar de benchmarks op pc. Ik denk dat deze game prima met 120fps op de PlayStation 5 kan draaien.
dat klopt helemaal niet. ... sommige dingen van ps5 gaan zelfs terecht komen in RDNA3..
PS5 is gewoon custum made, geen rdna 1,5 ofzo...
Komt mij behoorlijk fanboy achtig over wat je hier allemaal beweert over de ps5. Ook de XSX heef een custom RDNA architectuur. Zowel PS5 als XSX hebben RDNA 2 architectuur. MS heeft aangegeven dat het alle opties van RDNA 2 ondersteunt. Sony heeft dat niet geclaimd, maar ook niet aangegeven wat er nu precies wel en niet aan RDNA 2 features in zitten. Aan de andere kant gaan geruchten dat de PS5 mogelijk RDNA 3 features heeft. Volgens mij is het allemaal nog niet duidelijk wat die gpu van de ps5 exact is.

Wat maakt t ook uit. Obv de reviews en 1e backcompat tests zijn zowel de XSX en PS5 echt dikke apparaten! Laat de first party ontwikkelaars maar alles uit die apparaten halen. Beloofd veel moois komende jaren.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 6 november 2020 15:42]

Inderdaad de PS5 is zo geweldig dat AMD zelfs features gaat overnemen voor RDNA 3. :o
https://twitter.com/RedGamingTech/status/1322131388989116419

Maar even wat serieuzer, het zal ongetwijfeld niet aan de grafische capaciteiten van de PS5 liggen dat er geen fps boost mogelijk is.
Hartstikke interessant. Heb je een paar bronnen zodat ik mij hier verder in kan verdiepen? Ik wil graag een goede beslissing kunnen maken wanneer ik besluit een console aan te schaffen.
Cerny heeft RDNA 2 mee ontwikkeld. Je weet niet wat je zegt, je googelt selectief.
https://appuals.com/sourc...the-mighty-xbox-series-x/

En bepaalde eigenshappen die al in de ps5 zitten zitten zullen in RDNA3 terecht komen..

[Reactie gewijzigd door conscius op 7 november 2020 20:13]

Makkelijke reactie van je.
Zeg dan gewoon niets
Sony noemt helemaal niets RDNA 1,5 joh :p. Domme personen noemen het zo
Juist, niet meer dan logisch.
Wanneer komt de Ps5 review uit?
Ik kan niet wachten op review van Tweaker
Woensdag staat er in een ander artikel vermeld: nieuws: 'Backward compatibility van PlayStation 5 werkt beter dan verwacht'

Tweakers publiceert volgende week woensdagmiddag een review van de PlayStation 5. De console is vanaf 19 november te koop in Nederland en België.

[Reactie gewijzigd door Aegir81 op 6 november 2020 18:46]

De console is vanaf 19 november te koop in Nederland en België.
Denk dat er maar weinig winkels zijn die nog een voorraad hebben. Zal dus meer zijn wordt 19 november bezorgt of op te halen ;)
Anoniem: 159816
6 november 2020 15:20
Ik heb hier verschillende redenen voor langs zien komen. O.a. VR support, maar ik geloof niet dat dat de reden is. De meest voor de hand liggende reden is dat ze de versie hebben opgeschaald vanaf de PS4 Pro en One X. Ik geloof dat de One X een unlocked frame rate optie heeft, en de PS4 Pro maar 1 modus. Verwacht dat ze dit in een toekomstige patch kunnen fiksen.
Ow ik dacht dat Squadron ook een 2e modus had op de PS4 Pro? Dan kan je wel eens gelijk hebben idd.

Dit ziet er idd niet uit als een werkelijke enhanced patch namelijk.
Anoniem: 159816
@Recon246 november 2020 16:10
Ze hebben wel de framerate cap omhoog gegooid bij Series S|X variant. Maar ik kan het bovenstaande niet bevestigen, aangezien ik het niet zelf kan checken. Kwam deze reden tegen op Reddit van iemand die claimde voor EA te werken.
Wat dan weer beter lijkt, nadruk op lijkt, te zijn is de backwards compatibility op de ps5.

Volgens digital foundry tenminste is het allemaal erg strak en goed gedaan.
Een 2080 super heeft rond de 11 teraflops, maar is het al bekend hoeveel teraflops die ps5 kaart heeft?

En dan nog belangrijker hoe meten die teraflops zich met de Nvidia. Ik weet dat de vorige generatie van amd qua teraflops hoger waren dan Nvidia. Maar toch waren die Nvidia kaarten sneller. Zou dat niet het geval kunnen zijn met die rdna 2 kaarten? Met andere woorden, is een 2080 super wel langzamer dan een ps5 kaart. Of haalt een 2080 super meer fps dan een ps5 kaart op veel gebieden?
PS5 heeft 10 TFLOPS maar je kan weinig met dit getal. Het zegt niets over geheugenbrandbreedte etc. Je kunt een PC GPU van 800 euro niet vergelijken met de GPU in een console van 500 euro totaal. 20 TFLOP is ook niet perse 2 keer zo snel als 10 TFLOP etc. Vooral als je verschillende architecturen met elkaar vergelijkt klopt het niet, omdat de ene architectuur het meer moet hebben van floating point berekeningen dan andere.

De 1080Ti heeft bijvoorbeeld 11 TFLOPS en de Vega 64 bijna 13 maar toch veel langzamer.

[Reactie gewijzigd door CaptainEvillian op 7 november 2020 00:43]

Ja, dus zou het niet kunnen zijn dat die 2080 super sneller is?
Squadron heeft op de PS4 een volledige VR modus. Grappig dat men het gooit op (duidelijk niet krachtig genoeg), Dan hoe verklaren mensen hier andere games zoals Dirt 5 die op beide consoles gewoon 120fps draaien of andere games die gelijk zijn.
Omdat die game op 120fps draait betekend niet dat de hardware niet 150 of 200 zou kunnen, dus je kan niet zeggen dat beide consoles even krachtig zijn omdat ze in game X beiden een 120fps lock hebben, misschien doet de één wel 160 fps zonder de lock, en de andere 190 fps.
PS5 moet gewoon 1440P ondersteunen
Ik mis de smiley met een bakje popcorn. Die gaan we nog veel nodig hebben de komende weken. ;)
Als ik me niet vergis, kan je die wel gewoon gebruiken, zolang je de placeholder code weet die in de forums gebruikt wordt voor de betreffende smiley.