Sony: PS5 ondersteunt geen 1440p-resolutie door prioriteren van televisies

Sony heeft een interview laten weten dat de PlayStation 5 momenteel geen 1440p-resolutie ondersteunt, omdat het prioriteit heeft gegeven aan de ondersteuning van televisies. Het bedrijf lijkt wel open te staan om 1440p-ondersteuning later alsnog toe te voegen bij veel vraag.

Sony heeft dit bij monde van Hideaki Nishino, een onderdirecteur van het bedrijf die over het PlayStation-platform gaat, gezegd in een Japanse publicatie. Hij geeft aan dat de PS5 geen 1440-output ondersteunt, omdat hij 'topprioriteit wil geven aan televisieondersteuning'. Daarbij geeft hij aan dat er geen technische beperking is om deze resolutie te ondersteunen en dat dit bij voldoende vraag wellicht alsnog wordt toegevoegd in de toekomst. Een 1440p-resolutie is met name van belang voor monitoren; televisies ondersteunen doorgaans 1080p of 4k.

Onlangs werd al bekend dat de PlayStation 5 geen 1440p-resolutie ondersteunt. De aankomende next-genconsole van Sony kan wel zonder problemen intern games op 1440p renderen; het gaat hier puur om een beperking in de output. De PS4 Pro heeft ook geen native ondersteuning voor output op 1440p en stuurt alleen beelden uit op 4k of full-hd. De Xbox One en de dinsdag uitgekomen Xbox Series S en X werken wel native op 1440p.

Hideaki Nishino ging in het interview ook in op enkele andere zaken, zoals zijn stelling dat de PS5 de PSVR-ervaring zal verbeteren, al gaf hij daar verder geen details over. Ook gaf hij aan waarom de PS5 momenteel geen webbrowser heeft. Volgens hem is het twijfelachtig of een webbrowser wel nodig is voor een gameconsole. Hij zegt deze situatie aan te kijken, waarbij hij wederom de deur op kier laat om hier op een later moment alsnog een app voor uit te brengen.

Review PlayStation 5

Door Joris Jansen

Redacteur

11-11-2020 • 09:17

214

Reacties (214)

214
208
112
6
0
76
Wijzig sortering
Ik heb echt nog nooit het nut gezien van een webbrowser op een console en eerlijk gezegd zie ik dat voor 1440p ook niet .. maar dat is natuurlijk mijn usecase.. op een FullHD of 4K tv op de bank gamen en het niet proberen een PC te laten zijn.
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Er is een markt voor game monitoren, die hoge refresh rates en lage input lag hebben. Nu zijn er TV's die dit ook (deels) hebben, zoals een LG OLED TV. Alleen het gebruik van een monitor ipv een 55" TV wordt volgens mij nog vaak geprefereerd bij gamers.

Ik ben het met je eens dat het geen PC is en het gros van de consumenten hier geen last van heeft, alleen is het verschil tussen een console en PC, gekeken naar het gaming aspect, wel steeds kleiner. Support voor mouse + keyboard en cross-platform gaming zie je steeds meer op consoles.

In mijn geval is het missen van 1440p op een PS5 een tegenvaller. Ik werk met een MacBook op externe 1440p schermen. Nu staat een Mac niet bekend om zijn gaming support, dus zou een console dit perfect op kunnen vangen. Maar met een PS5 dus op 1080p. Aangezien het technisch haalbaar is, is het jammer dat het (nog) niet wordt ondersteund.
Ik begrijp wat jullie allemaal zeggen hoor... ik heb jaren geworsteld met wazige resoluties op ultra wide monitoren die niet werden ondersteund door allerlei soorten hard en software. Maar ik denk dat een console voor 95% wordt gekocht door consumenten die dat apparaat gewoon onder hun TV willen prakken en daar dan spelletjes op willen doen zonder al te veel te hoeven nadenken over config/resolutie/fps/input en output.

En ik denk dan ook dat 95% een 1080p of 4k tv heeft staan in de huiskamer.. dus Sony heeft prioriteiten gesteld (voor sommige de verkeerde wellicht)
Al is het maar 1 of 2% die er interesse in heeft, zijn dat nog groot aantal mensen. Weet je wat ik niet snap, als het gewoon een instelling is waarom doe je als bedrijf dan zo moeilijk ?
Helemaal eens met je vraag. Ze doen het voorkomen alsof het probleemloos, zonder enig nadeel, kan. Waarom dan zo moeilijk doen? Ik denk dat het antwoord simpel is, gegeven het feit dat élk voordeel z'n nadeel heeft: Het zal mogelijk niet geheel probleemloos kunnen....
Het kan alleen probleemloos als de hardware alles goed kan schalen. Iets wat in 3D op 1080p rendert kan natuurlijk ook op 1440p renderen, maar spellen die pixel-artwork hebben in twee vaste resoluties (1080p en 2160p) die schalen mogelijk niet goed of lelijk naar 1440p.
maar dan moeten ze niet trots gaan lopen vertellen dat meerdere games in 1440p native draaien maar dan 4k worden geschaled met whatever dat jaar het buzword is voor een leuk upscale algoritme ... Daar kan je dan ook beter gewoon niks over zeggen zou ik dan denken.
Vreemde keuze van Sony hier.

Overigens zijn er monitors met scales ingebouwd en die scalen 4k down naar 1440p op een perfecte manier hoor. Andersom ook, van 1080 naar 1440p al is dat minder mooi doordat de bron natuurlijk minder mooi was dan 4k.

Heb ook een dongeltje voor mijn Nintendo Switch die op de HDMI zit die 1080P naar 1440p schaalt en er dan extra anti aliasing bij doet ... Aangeschaft in de tijd dat ik deze monitor nog niet had maar een andere 1440p monitor.


Oftewel wat ik wil zeggen is, het kan allemaal makkelijk, andere partijen doen het ook en ze lopen het zelf ook al te doen in de ps4 zelfs alleen sluiten ze 1440p als output uit, dit is gewoon een management beslissing.
Ik denk dat dit meer te maken heeft met het televisie aanbod van Sony zelf, wat natuurlijk wel lekker is als je die ook meer kunt verkopen omdat mensen hun mooie monitor niet kunnen gebruiken.. Ik vermoed dan ook dat ze dit later nog wel gaan toevoegen, maar eerst een graantje mee willen pikken van mensen die met hun nieuwe console meteen maar een nieuwe TV gaan aanschaffen die bij de specs past. Ben over het algemeen fan van Sony, maar hiervan niet
Omdat er in de eerste weken na launch ongetwijfeld nog genoeg TV's tevoorschijn komen die toch niet lekker gaan werken en ze hun patch capaciteit daarvoor willen gebruiken. Als ze nu ook al monitoren zouden ondersteunen komen de monitor launch perikelen er bij, met al het geklaag over dat het lang duurt voor het gepatched is. Nu is het gewoon duidelijk, wie perse op 1440p wil gamen op een monitor met de PS5 hoeft m voorlopig niet te kopen en kan ophouden met zeuren.
Voorop gesteld; ik ben het met je eens.

Maar wat is de impact voor een bedrijf nu? Het is niet alsof de 1 of 2% het niet goed kopen omdat het 1440p niet ondersteund (ik doe hier even een lompe aanname). Dus het maakt voor de bottom-line van een Sony uiteindelijk niet uit.
Stel dat slechts 1% afhaakt om dit euvel (ik doe ook even een aanname) dan is dat op basis van de PS4 verkopen meer dan een miljoen consoles (en bijbehorende games en abonnement) minder.
En nog steeds 99 miljoen die wél verkocht worden.

Dit lijkt een beetje op een probleem maken van iets wat geen probleem hoeft te zijn.
Dat mag je zo ervaren. Dit is echter niet de enige steek die Sony bij de PS5 laat vallen. En de schade is groter dan de som der delen.
En voor hoeveel procent van die 1-2% is het een breaking deal en kopen ze geen PS5? Want als iedereen hem alsnog koopt dan snap ik goed dat Sony daar nu even geen tijd in steekt. Het blijft jammer, maar ik begrijp als ontwikkelaar zijnde dat het soms fijn is om nee te zeggen tegen features.
Ben ik het volkomen mee eens. Ze hebben ook de juiste prioriteit gesteld, aangezien je moet kijken naar je doelgroep en de vraag die hieruit voortkomt. Dus 1080p en 4k op TV's. Enige kanttekening is dat ze hier ook niet alles supporten zoals anderen al zeggen (automatische game mode), wat hun concurrent (Xbox) wel doet. Ook dat is niet onoverkomelijk, maar wel opmerkelijk.

Maar Sony weet dat hun vorige bericht, het niet supporten van 1440p, toch slechter is aangekomen bij velen dan zij in eerste instantie hadden gedacht. Voor mij kwam dat bericht binnen als dat ze het niet supporten, punt. Dit bericht geeft aan dat het op dit moment niet gesupport wordt, maar wel wordt overwogen. Denk dat het veel gescheeld zou hebben als ze dit in eerste instantie ook deden. Daarbij is Sony de afgelopen dagen niet erg handig bezig met hun marketing door alle "Xbox wel, Playstation niet" berichten
Maar die "automatishe game mode" zet juist bij een moderne LG CX de verkeerde settings. En je moet alsnog zelf een paar keer in menu's duiken om dit te corrigeren. Dus dat is ook meer kwaad dan het goed doet. Zie uitgebreide filmpje van Vincent Theoh hierover: https://youtu.be/5Y9qcXMQg_s
Denk ik ook inderdaad, na mijn idee komt 1440p niet veel voor buiten PC gamers om.

1080p en 4k zijn toch wel de gangbare resoluties tegenwoordig.

Sony zal heus wel gekeken hebben naar de user base welke resoluties er veel gebruikt worden. Persoonlijk zie ik geen nut om een console aan te sluiten naast mijn PC.
1440p is een mooie sweet spot terwijl 4k nog in veel gevallen te zwaar is.
Het komt geregeld voor dat men een playstation op monitor aansluit, maar in algemeen zijn die dingen bedoelt voor in de huiskamer inderdaad aangesloten aan de tv.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 19:45]

Als de ps5 straks ondersteuning bied voor 1440p, zal er geen hogere framerate beschikbaar zijn waarschijnlijk hoor. De game zelf wordt gewoon 2160p (afhankelijk van het spel en de modus) gerenderd en gedownscaled voor je monitor.
Ik mag toch hopen dat ze dan als render target 1440p gebruiken, want anders wordt het wel heel krom. Veel games zullen toch nog (deels) niet als 4k gerenderd worden omdat je dan niet aan de FPS targets komt. Zou suf zijn om dan op 4k te renderen en dan te downscalen.
Mja, dat ligt er sterk aan hoe ze het implementeren. Als 1440P als officiële targetresolutie geïntroduceerd wordt dan moet niet alleen Sony aan de slag maar ook de game devs moeten daar ook op gaan ontwikkelen/optimaliseren, zeker als mensen verwachten dat het daardoor op een hogere refresh rate gaat lopen o.i.d.. Als ze simpelweg 4K downscalen hoeven ze er verder waarschijnlijk minimale effort in te steken. En zoveel slechter zal het resultaat ook wel weer niet zijn vermoed ik.

Met steeds meer 1440P monitoren die gewoon 4K als input accepteren denk ik dat de "tweakers" achtige communities overschatten hoeveel mensen hier echt een ding van maken. Als er al 1 of 2% van de totale potentiele afzetmarkt 1440P zou prefereren, daar de helft van een monitor heeft die stiekem 4K accepteert dus eigenlijk geen probleem heeft dan houd je nog 0,5 tot 1% over. Als van die 0,5% tot 1% de helft echt veel moeite heeft met monitor upscale van 1080P naar 1440P dan is het nog maar 0,25 tot 0,5%. En als van die paar procentpunten dan ook nog eens de meeste een grote vriendengroep op PS5 hebben dan zullen er onderaan de streep uiteindelijk echt maar heel weinig mensen afhaken.

Dat gezegd hebbende. Gemiste verkopen door gemis aan functionaliteit is op dit moment al helemaal heel theoretisch voor Sony. De PS5 is al maanden uitverkocht en na release zeer waarschijnlijk ook nog maanden slecht leverbaar. Dus waarom druk maken om details?

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 22 juli 2024 19:45]

Vergis je niet want er staan HEEL VEEL tv's op kinderkamers die de nieuwste consoles willen hebben. Iemand hierboven schreef al dat de kinderen vaak de oude huiskamer TV krijgen dus ik denk dat die 95% best wel hoog is ingeschat.

Niet elke ouder koopt het nieuwste van het nieuwste qua TV elke keer voor de kids ;-)

[Reactie gewijzigd door rikoos op 22 juli 2024 19:45]

En dat zonder een echt overtuigende reden. Het klinkt alsof ze een lijstje afwerken: eerst bouwen we 1080p, dan 4k en dann... oeps realease datum. nou 1440 maken we volgend jaar wel af.

De 5% van de 200 miljoen Playstation gebruikers die 1440 wil gebruiken heeft dus pech.
Dat is wel 10 Miljoen mensen he.
Teken de petitie, als er voldoende vraag is komt de support wel.

http://chng.it/FmJQGp6hSp
Volgens mij is een PC+PSX toch een best populaire combinatie. Daarvan zullen er dan ook genoeg op een 1440p monitor aangesloten zijn gezien de populariteit van high refresh monitoren (die veelal 1440p zijn) onder PC spelers en 1440p een prima resolutie is met goed beeld maar niet idioot veel GPU kracht kost wat het onder PC spelers ook populair maakt.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 19:45]

PC + PSX is zeker een populaire combinatie. Iedereen die dit met de PS5 zou willen, kan kijken naar een monitor die 4K intern downscaled naar 1440p zoals bijvoorbeeld de 27GL850 van LG. Dan heb je toch 1440p, IPS, 144hz en Gsync die de 4K van de PlayStation aan kan.
Mooi scherm maar ook dat is uiteindelijk niet ideaal omdat je mogelijk de interne render eerst naar 2160p moet upscalen om vervolgens weer te downscalen naar 1440p. Ook de komende generatie zullen er nog genoeg titels zijn die op minder dan 2160p renderen.

Dirt 5 rendert bijvoorbeeld tussen 1080p en 1440p in met de 120fps mode (de andere modes werken trouwens ook met een dynamische resolutie). De PS5 zal dit dan eerst naar 2160p upscalen (dat is immers je output resolutie) en je monitor zal dit weer moeten downscalen naar 1440p om weer te kunnen geven. Per titel je OS settings aanpassen is een optie maar is natuurlijk ook weer zo'n gedoe.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 19:45]

Normaal zou ik het inderdaad geem probleem vinden als mijn scherm 4k moet downscalen. Het probleem is echter dat mijn scherm HDMI 2.0 heeft, en de PS5 dus geen 4k op 120Hz kán uitsturen.

Als 1440p ondersteund zou zijn, kun je wel over HDMI 2.0 op 120Hz spelen. Tenminste, zoals ik het nu begrijp.

O.a. het ontbreken van 1440p ondersteuning is voor iedereen van mijn vriendengroep reden geweest om over te stappen van Playstation naar Xbox.
Toch vind ik de verontwaardiging wat overdreven. Er is nooit aangegeven dat een 1440p resolutie ondersteund zou worden, en het lag ook totaal niet in de lijn der verwachting. Pas nadat Microsoft heeft aangekondigd dat Series de resolutie output zou gaan ondersteunen is er de verontwaardiging gekomen.

Ik heb ook een 1440p scherm staan, maar echt niet met de illusie dat de PS5 deze native zou gaan ondersteunen.
Het was meer een verwachting en hoop op 1440p ondersteuning omdat de Xbox One S en X sinds 2017 1440p ondersteunen.
Sinds 2018, maar het punt blijft dat je er niemand over hoorde tot breed werd uitgemeten dat Series X/S 1440p output wel zou ondersteunen. In principe kunnen we net zo hard klagen dat geen ultrawide resolutie niet ondersteund wordt, zo is er altijd wel wat.

Natuurlijk is het jammer, maar het is ook verre van een verrassing dat het (nog) niet wordt ondersteund.
Ultrawide ondersteuning is natuurlijk wel iets anders dan een normale resolutie met een al ondersteunde aspect ratio aanbieden.

*2018? ah dan heb ik dat verkeerd, dacht dat het 2017 was. Mijn fout :)
Tegenwoordig heeft niet iedereen een TV meer, er zijn genoeg mensen die een monitor kopen die goedkoper is en met een langere levensduur dan een gemiddelde TV terwijl de beeldkwaliteit wel hoger is.
Of denk aan jongeren die in hun eigen kamer willen gamen.
Maar dan kun je beter een 4k monitor kopen....
Waarom zou dat exact beter zijn? Heel veel gamers maken juist redelijk bewust de keuze voor 1440P omdat het momenteel de 'sweetspot' lijkt te zijn waarbij je zowel redelijk wat eyecandy krijgt, maar je ook op hoge refreshrate kan gamen.

Bij 4K zal je in veel gevallen namelijk weer terugvallen naar lagere refreshrates.
Weet je wat grappig is de non discussies hier over 4k of 1440p. Wat maakt het uit als de ene 4k wil de ander 1440p en sony dat met gewoon een instelling kan toevoegen maar niet wil. Dan ben je als bedrijf sony gewoon dom en arrogant bezig.
Het gaat om een instelling, iets heel eenvoudigs en laat men dus gewoon door iets simpels een aantal mensen in de kou staan. Dom, heel dom.
Het gaat om een instelling, iets heel eenvoudigs en laat men dus gewoon door iets simpels een aantal mensen in de kou staan. Dom, heel dom.
Maar wie zegt dat het 'een instelling' betreft. Sony geeft alleen te kennen dat support kan worden toegevoegd, maar dat er nu andere prioriteiten liggen. Het zal dus vast niet een kwestie zijn van even een waarde in config.ini van false naar true zetten.

Ik stel mij zo voor dat er een heel certificeringstraject is waar games aan moeten voldoen en dat de ondersteunde resoluties hier onderdeel van zijn. Wel een beetje dom dat je dit niet zelf kon bedenken... heel dom :P
In discussies als deze heb je gewoon een heleboel dingen die er niets mee te maken hebben.

Feit is simpel er is 1080 1440 en 4k.
Welke beter of slechter is maakt weinig uit. Er zijn mensen die 1 van de 3 bezitten en graag hun ps5 daarop wil aansluiten.
Sony heeft om een vage reden besloten om 1440 uit te sluiten terwijl het technisch geen probleem is. Als er genoeg vraag is komt het wel.
MS kan het wel, zit in dezelfde markt dus is Ms schijnbaar wel tot de conclusie gekomen dat er voldoende vraag naar is c.q ze doen niet moeilijk omdat het gewoon een instelling is.
Dus ja ik noem sony in dit geval gewoon dom en ja de discussie over de verschillende formaten beter slechter voegt weinig toe.

Maar dat jij dat als puber niet begrijp niet erg hoor, dat komt later misschien wel. :)
En dat zonder een echt overtuigende reden. Het klinkt alsof ze een lijstje afwerken: eerst bouwen we 1080p, dan 4k en dan... oeps realease datum, nou 1440 maken we volgend jaar wel af.

De 5% van de 200 miljoen Playstation gebruikers die 1440 wil gebruiken heeft dus pech.
Dat is wel 10 Miljoen mensen he.
Ik betwijfel of je het dom moet noemen, maar arrogantie in de game en console industrie is natuurlijk niets nieuws.
Mee eens, maak het gewoon mogelijk, biedt de optie aan. Laat de klanten lekker zelf bepalen hoe ze willen gamen. Ik weet niet of er 10 miljoen mensen een monitor gebruiken voor gamen met een console maar hoe dan ook, als het er 1 miljoen zijn en je kunt het realiseren... why not?
Anoniem: 420148 @Dennism11 november 2020 10:01
Daar komt ook bij dat je voor 4K gaming op refresh rates van 100FPS+ een flink monster van een GPU/CPU combo in je PC moet bouwen. Dan ben je zeker 1500 euro verder aan de PC alleen. Zaken zoals 240FPS haal je ook helemaal niet op een 4K-resolutie, dus lijkt me ook redelijk onzinnig om dat soort modellen te releasen.
Dat is waar, het is een goede afweging m.b.t. de verhouding tussen resolutie en refreshrate dus voor gaming. Maar als je de monitor ook voor andere doeleinden gebruikt bedoel ik, dan kun je toch beter een 4k monitor hebben? Ik gebruik mijn 1440 monitor alleen voor werkzaamheden en niet voor gaming, voor film kijken heb ik dan toch liever 4k en een scherm van 55"...
Gelukkig is een 4k monitor even duur als een QHD monitor. Of wacht... :|
Afgezien van het zeer terecht punt dat Dennism maakt zijn er genoeg mensen die al een prima 1440p scherm in bezit hebben. Je gaat die toch niet upgraden alleen omdat Sony het niet ondersteunt, zeker gezien de console van Microsoft er wel mee om kan gaan.
Ja dan koop je een XBOX in plaats van een PS5 of je accepteert dat je 1080p weergave hebt. Totdat Sony gelooft/vindt dat er genoeg mensen behoefte hebben aan 1440p, dat lijkt me als ik alle reacties alleen al bij Tweakers wel zo en zal het er dus wel gaan komen. Ik vraag me wel af hoeveel mensen daadwerkelijk gebruik maken van een monitor versus een TV. Microsoft heeft het gewoon gedaan dus why not...
Tegenwoordig heeft niet iedereen een TV meer, er zijn genoeg mensen die een monitor kopen die goedkoper is en met een langere levensduur dan een gemiddelde TV terwijl de beeldkwaliteit wel hoger is.
Die langere levensduur is vooral vanwege de apps die niet vernieuwd worden. Mijn TV heeft een Youtube app, maar die werkt al een paar jaar niet meer omdat Youtube naar een nieuw protocol is gegaan. Als die TV vervangen zou worden gaat die naar "de kinderkamer" of wordt die doorgeschoven naar de oudste en schuift diens console-TV naar de jongste. De laatste is overigens een HD-ready-model.
Ik denk eerder dat het in de toekomst andersom zal zijn, er zijn steeds meer mensen die een TV gaan gebruiken als monitor. Televisies hebben tegenwoordig ook hogere refreshrates en hebben allemaal de nodige aansluitingen. Meestal zijn de grotere formaten televisies een stuk goedkoper dan de monitor variant helemaal in 4k, wat bij tv's toch al wat langer een gemeengoed is als bij monitoren.

Daarbij gaan de ontwikkelingen van TV's nog steeds sneller als die van monitoren, en kosten 4k monitoren met hoge refreshrates een vermogen.
Levensduur heeft daar niets mee te maken, op gegeven moment ging ik mijn PC monitor ook wegdoen de backlight was minder geworden(was nog een 1680x1050) monitor, en je wilt toch iets nieuws zoals een HDMI aansluiting en hogere resolutie etc toen dus overgestapt op 1440p 144hz.

Heb hier ook nog wel een 20 jaar oude tv staan, dat ding werkt nog prima maar echter zwaar achterhaald en dan beland die op zolder uiteindelijk maar de TV functioneert nog prima, je gebruikt het gewoon niet meer want onhandig.

Vervanging vind eerder plaats vanwege zwaar achterhaald techniek dan dat het apparaat daadwerkelijk ermee stopt, op gegeven moment wil je toch wel iets beters.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 19:45]

Ik kan me voorstellen dat een scholier of student tegenwoordig misschien wel een goede 1440p monitor heeft maar geen 'normale' televisie, en dat hier sprake is van een zekere generatiekloof.

Toen ik scholier/student was, zo'n 15 jaar geleden, had ik een computermonitor en goedkope CRT TV. Toen was 'lineare televisie' nog de norm, was HDMI (video+audio op één kabel) nog vrij nieuw, geen bluetooth headsets etc.

Als ik nu student zou zijn zou ik waarschijnlijk liefst één 1440p monitor hebben en daar alles mee doen. In zo'n geval zou ik m'n console daar ook op aan willen sluiten.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 22 juli 2024 19:45]

Ik heb beide. Maar ik wil liever op mijn 1440p monitor game omdat ik mijn oled niet wil laten inbranden.

Het zou helemaal mooi zijn als ze ook ultrawide gaan ondersteunen.
Dit idd. In mijn kleine appartement staat een 32 inch monitor op het bureau, en de bank er 2 meter van af. Die monitor is 1440p, dat maakt de xbox toch wel aantrekkelijker nu. Het is een 75Hz monitor, geen idee of de xbox daar iets mee kan of dat je moet kiezen tussen 60 of 120Hz. De monitor kan niet meer dan 75 aan sowieso, door de hdmi standaard.

Geen student trouwens, maar 'young professional'.
Nou ik wel, want op 4k draaien spellen 30fps...

Dan heb ik liever 1440p met 120hz met shooters.

Helemaal als de komende jaren de spellen zwaarder worden.
Zijn genoeg games die op 4K op 60fps draaien.
Juist maar dan wordt er grafisch concessies gedaan zoals lagere texures/details, 4k is nog erg zwaar op moment.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 19:45]

Tja... onze televisie is dan ook 1440p... dat is wel een beetje jammer natuurlijk. Ik vind het geen groot issue, zeker omdat ik volgend jaar een monitor met native 4K resolutie wil gaan kopen, voor gebruik met mijn MacBook en PS5. 1440p support toevoegen lijkt me echter een kleine inspanning, dus waarom het er standaard niet is vind ik een beetje dubieus.
Een televisie met 1440p is vrij ongebruikelijk toch?
Ik ben in de war joh :)
Onze TV is geen 4K, maar 2K en ik dacht even dat dat 1440p was, maar ik had beter moeten weten ;)

[Reactie gewijzigd door Godjira op 22 juli 2024 19:45]

Want als je iets aansluit op een 1440p scherm dan is het een PC? :+
Genoeg mensen die scherm gebruiken voor zowel PC als console hoor...
Ik gebruik de webbrowser van de Xbox veel om gitaartabs te lezen. Dat is juist wel prettig op een TV. Daarom hoop ik ook dat we snel de Chromium versie van Edge krijgen, want er zitten een hoop bugs in.

Voor links in games lijkt MS meer richting QR codes te gaan, maar die werden voorheen altijd in Edge geopent.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 19:45]

Sidns de PS3 sluit ik al mijn consoles op een PC scherm aan, de halve cod clan waar ik destijds mee speelde had zijn PS4 op de een monitor aangesloten etc.
Dat komt toch omdat een monitor in algemeen een veel lagere input lag heeft dan een tv?
Heb eens de PC op tv aangesloten en sodeju het was huilen met de pet op wat een input lag opeens, knalde overal tegenaan bij een racegame, ik was het niet eens gewend(ja gamemode stond aan).

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 19:45]

Klopt inderdaad, input latency was vooral toen veel lager. Maar vaak zorgt de actievere houding ook voor betere in game prestaties. Dus uiteindelijk schakelden competitive shooter gamers over naar kleinere pc schermen in plaats een 55inch TV als scherm te gebruiken. Nu bij de nieuwe toestellen zijn game mode instellingen vaak wel okay.
Veel tournaments worden op speciale game monitoren gespeeld..
Kijk maar naar Tekken 7 of Street Fighter 5..
Plus...consoles staan ook bij jongeren in de kamer die niet echt de ruimte hebben voor een 4K tv.
Ik heb mijn consoles op mijn 1440p computermonitor aangesloten om in alle rust achter mijn bureau te kunnen gamen terwijl de kinderen/vrouw de tv gebruiken. Ik zit daar prettiger dan op de bank voor de tv. Voor de kinderen zijn mijn games niet geschikt en mijn vrouw is niet zo van het bloed en geweld dus die is ook blij met de situatie. Ik kan mij niet voorstellen dat ik daar uniek in ben. Ik was van plan een ps5 te kopen, maar als 1440p niet wordt ondersteund dan ga ik voor de xbox, ik heb nu ook een xbox one x en ps4 en speel dankzij de 1440p support van de xbox alle multi platform games daar op, enkel voor de ps4 exclusives pak ik de ps4 op 1080p.
Domme keus van Sony.
Wel lekker makkelijk om gelijk op de bank ook ff tweakers te kijken op een groot scherm.
Webbrowser vind ik anders toch maar verdomde makkelijk om in de store met ideal te kunnen betalen...

En 1440p, tja dat is voornamelijk monitor-werk. En alhoewel het bij consumenten niet zoveel zal spelen, is het zeker in de e-Sport wereld wel de standaard dat je een monitor hebt.
Oftewel willen ze mee blijven spelen in de e-Sport wereld dan voegen ze maar snel die mogelijkheid toe.
Een Teamsmeeting doet het heel goed op de xbox (zolang je zelf niets hoeft te zeggen)
Wat betreft webbrowser deel ik je mening, met name nu nagenoeg iedere TV 'smart' is.

De resolutie is voor mij wel een ding. Ik heb m'n console aan een monitor hangen die tevens dient als monitor voor m'n desktop. Waarom?

1. Geen extra TV en dus 'TV kamer' nodig wanneer anderen in huis TV willen kijken.
2. Bij FPS games zie je gewoon veel meer op een monitor (wellicht combinatie afstand/formaat scherm)
3. Kan nu in de woonkamer zitten achter de xbox terwijl het vrouwtje TV kijkt. In ieder geval een stuk gezelliger dan alleen op zolder ;-)
4. 1440p op een 27" monitor is (m.i.) op deze afstand meer dan voldoende en zorgt voor een flink lagere belasting op de GPU oftewel betere framerate t.o.v. 4K.
Ik snap je punt, maar vergeet niet dat er vandaag de dag veel console gamers zijn die blind staren op de frames en input lag. Al hoewel blind staren natuurlijk ook niet de juiste benaming is, wat ik bedoel te zeggen is dat flink veel gamers denken direct voordeel te hebben bij een bepaalde tv/monitor voor een bepaalde vertraging. De tv heeft waarschijnlijk een grotere vertraging van enkele ms ten opzichte van een snelle monitor met slechts 1 ms input lag. Misschien heeft die 1440p dan weer een voordeel voor sommigen?
Kun je meer zien zoals pc gamers een voordeel hebben bij call of duty warzone? Maken die paar frames echt het verschil?

Ik beschouw mezelf als een casual gamer dus ik geef hier niet zoveel om.

Overigens ben ik het wel eens dat een gameconsole geen browser nodig heeft. Vandaag de dag kijk je toch op je telefoon?
Zonder web browser kan ik mijn console niet gebruiken. Ik gebruik die namelijk het meest op business trip, en dan moet ik dikwijls naar een interne site browsen om naam + kamernummer in te geven.
Ondanks mijn pc verbonden is met monitor en tv gebruik ik toch vaak mijn Ps4 webbrowser voor anime te kijken. Moet wel zeggen dat ik verder de browser nooit gebruik.
Werkt makkelijker van uit mijn zetel dan mijn logitech kut keyboard met mousepad dat continu faalt en ook aangezien de meeste van mijn vrienden vaak in een playstation party zitten waardoor het handig is ondertussen wat tegen elkaar te kunnen zeveren.
Prioriteit aan TV, maar ook daar ontbreken nog de nodige features zoals bijv. VRR ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 19:45]

Snap de strategie hierachter ook niet helemaal. Waarom van die onnodige beperkingen opzoeken en dan latet alsnog rechttrekken. Is dit een kosten of tijd kwestie? Een output resolutie? Dat kan toch bijna niet.

Negatieve publiciteit is ook publiciteit, maar dat kan niet het doel zijn.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 19:45]

Ik kan alleen bedenken: omdat de PS5 eigenlijk nog niet af was en ze gedwongen werden om nu te releasen vanwege de release van hun concurrent.
Dat is denk ik ook het geval, enkele maanden terug werd natuurlijk al de XBOX fysiek gepresenteerd en werd er zelfs een teardown gemaakt (Austen Evans). Het zou een bedrijf als Sony veel geld kosten om te lang te wachten tegen de gigantisch promotie machine van MS.
wellicht met sommige zaken maar gezien het feit dat de Pro ook een 1440p ondersteund lijkt het me toch echt een bewuste keuze om het bij de PS5 ook niet te doen.
Ja maar dat is natuurlijk omdat ze beelschermen/monitoren prioriteren.. leuke PR praat weer van Sony.
Nee dat is omdat de Sony tv's er nog niet mee overweg kunnen gaan. Zelfs 120fps blijkt lastig te zijn voor sommige 'PS5-ready' tv's.

Zo zonde dat Sony intern voor geen meter samenwerkt. De Sony tv's zijn in de basis echt top (wel beetje duur) maar ze zijn totaal niet voorbereid op hun eigen nieuwe cashcow (de PS5).
En 120fps... doen ze ook niet aan.
Huh? Er zijn iig 5 games die het hebben/krijgen.
Ik ga me persoonlijk niet druk maken over jaren oude games die door het backwards compatibility systeem niet op 120 kunnen draaien :p
In dit geval moet je zeggen: "Sony geeft de prioriteit aan de PS5 op tijd leveren". Klinkt misschien heel flauw om te zeggen maar het ontbreken van al die features op release day maakt uiteindelijk weinig uit, zo lang ze maar het product op tijd uit leveren en de rest wel een duidelijke verbetering laat zien tov de vorige generatie. Zo gaat het met producten waar time to market heel belangrijk is, wij doen op het bedrijf niet anders :D. Ze hadden ook kunnen kiezen om de console pas in maart te leveren met alles erop en eraan maar dan was het ook niet goed geweest. Zowel voor Sony als voor de PS5 kopers aangezien ze daardoor marktaandeel zouden verliezen, kleinere playerbase dus MP servers zijn eerder leeg en minder geld voor nieuwe triple A games te maken. Komende 6 maanden zullen al die zaken gefixed worden en dan praat niemand er meer over, hooguit een enkele tweaker die zijn OS SW niet upgrade.
Ik denk dat je de invloed van een slechte start zwaar onderschat. PS5 doet me denken aan Xbox One. Ook die kreeg in aanloop naar release flinke klappen qua publiciteit. Is later niet helemaal goedgekomen ondanks dat Xbox het roer drastisch had omgegooid.
Xbox one kreeg met name zware klappen vanwege de prijs en het niet beschikbaar zijn buiten de VS op hetzelfde moment als PS4. Deze kwam pas 6 maanden later. Volgens mij was het marktaandeel in de VS ongeveer 50/50 Xbox one/PS4. Ik weet niet hoe het met de eerdere generatie was overigens.

Prijs en beschikbaarheid zijn nu van beide ongeveer gelijk, mogelijk dat de een wat meer aantallen beschikbaar heeft wereldwijd want dat kan wel degelijk nog veel impact hebben op de verkopen uiteindelijk.

Daarnaast komt de "slechte publiciteit" niet verder dan wat tech websites. En laten we eerlijk zijn, heel veel punten worden daar ook nog eens enorm uitvergroot en zijn zaken die het gros niet eens gaat zien.
Om VRR als voorbeeld te nemen, reviews laten zien dat tot nu toe alle games strak 60 of 30 fps halen. Dan gaat het ontbreken van VRR niks uitmaken. Neemt niet weg dat het later in de generatie niet een ander verhaal kan zijn. Als je puur naar de reviews zelf kijkt zijn de meeste reviewers super positief en dat is dan ook de boodschap die de meeste mee zullen krijgen. Maar ik kan me hierin natuurlijk vergissen.
Of ALLM waarbij de tv automatisch overschakelt naar een game modus (xbox doet het wel). Het gros van de mensen weet niet eens dat hun tv een game modus heeft en zal dus suboptimaal spelen.
Gelukkig niet zeg, de game modus op mijn tv is zo brak dat er mee spelen suboptimaal is.
Gelukkig niet zeg, de game modus op mijn tv is zo brak dat er mee spelen suboptimaal is.
Vreemd, heb al vanaf mijn eerste LCD TV game mode gebruikt, en dat werkt het beste, krijg je beste beeld kwaltijd bij snel bewegende spellen, ook als ik Series en Films en YouTube er op kijk via mijn Mini Media/Console PC, staat het op Game Mode omdat alle extra's uitgezet woord, wat voor vaak juist een betere beeld geeft (als al die extra's uit staat), omdat al die toeters en bellen er juist vaak voor zorgt dat het er juist lelijker uit ziet, je TV woord dan letterlijk een monitor, die ook al dat onzin niet heeft, en heb het ook bij me LG OLED TV nu op Game Mode staan, en als ik een HDR films/serie kijk schakelt me LG OLED TV automatisch op HDR mode.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 19:45]

Het mooiste is natuurlijk als het een optie is die je aan of uit kunt zetten maar zelf speel ik altijd in game modus, ik merk het verschil in responsetijd gewoon en prefereer het.
Idd VRR is wel een gemis en hoop dat dit in een update alsnog komt. Ik geloof er immers in dat meer en meer tv’s dit in de toekomst zullen ondersteunen. Het heeft ook een bijzonder grote inpakt op je spel ervaring en XBOX heeft hier betreft mij alvast een streepje voor.

Ook ALLM is een gemis, een echte tv functie die ook speelervaring grondig kan verbeteren. Sonny’s PR praat rammelt en hoop dat ze de nodige updates uitbrengen om dit recht te trekken.
VRR is gewoon aanwezig, zal geactiveerd worden via een firmware update. Dat jaren weer zal duren.

Je hebt vrij weinig aan VRR als je al die problemen leest.
Ik heb sterk het idee dat de PS5 niet af is op software gebied en dat ze Microsoft hebben willen bij houden qua release.

Backwards compatibility lijkt haast wel iets waar ze mee begonnen zijn toe MS het groot aankondigde. Tenminste, het nieuws vanuit Sony is altijd maar vaag geweest en hoe PSVR nu werkt in combinatie met andere limitaties (framerate) klinkt het mij niet als af.

Dan is de M.2 slot uitgeschakeld, doet mij ook vermoeden dat er straks alleen SSDs met een speciaal stickertje gaan werken. Maar ook daar is het verder radiostilte over wat de bedoeling is qua uitbreiding.

Geen VRR, geen 1440p.

Allemaal dingen die (misschien) nog moeten komen. Klinkt bijna early access.
Dat software niet het ding is waar Sony goed in is moge duidelijk zijn. De interface van de PS4 was eigenlijk bij de release al verouderd als je het mij vraagt. Nog steeds vind ik de PS4 UI niet vloeiend en op veel vlakken onlogisch in elkaar zitten.

Ik denk dat je gelijkt hebt dat Sony eigenlijk meer tijd nodig had om de hardware en software beter op elkaar af te stemmen. Nu heb ik er niet heel veel verstand van, maar hoe moeilijk kan het werkelijk zijn om 1440p ondersteuning te bieden? Daar hoeft toch geen maanden ontwikkel en test tijd in te zitten?
De UI van de Xbox is nooit helemaal vervangen geweest, de enige grote revamp die er ooit geweest was is met de overstap van Windows 8 naar Windows 10 met de NXE. Daarna is het voornamelijk iteratief verbeterd. Als je het echt over "helemaal vervangen" wilt hebben moet je kijken in het Sony kamp, waar ze daadwerkelijk een nieuw OS hebben gemaakt voor de PS5 omdat blijkbaar dat van de PS4 niet goed was.
Volgens mij is die correlatie er niet. Mensen die games ontwikkelen doen doorgaans geen hardware gerelateerde zaken.
Er zijn ook een hoop mensen die hun console aan een Monitor aansluiten. Ik vind het gewoon vreemd waarom ze geen 1440p toevoegen. Bij Xbox kan het blijkbaar wel.
Ik vind het gewoon vreemd waarom ze geen 1440p toevoegen. Bij Xbox kan het blijkbaar wel.
Sony verkoopt ook televisies. Microsoft niet.
Televisies vormen een markt die onderhevig is aan zware concurrentie, dus dit is waarschijnlijk een concernwijde strategische beslissing waar de Sony tv-tak van zou kunnen profiteren. Wel ten nadele van een aardige groep gamers, lijkt me.
Lijkt me sterk dat dit het is. Er is dan (volgens mij) ook geen enkele extra feature of voordeel aangekondigd dat een Sony TV zou hebben t.o.v. een ander merk TV.

Ik denk dat de groep die 1440p gebruikt gewoon bijzonder klein is op het totaal, buiten de vocale kleine groep op websites als hier.
Hoe groot de groep is weet ik niet, maar ik zie wel een trend bij gamers, maar ook kinderen / studenten dat er steeds minder gekozen wordt voor een televisie en meer voor monitoren om op te gamen, maar ook bijvoorbeeld op naar youtube / netflix e.d. te kijken.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 19:45]

Logisch....studenten/kinderkamers hebben niet zo snel de ruimte voor 4K televisies....dan is een simpele gamingmonitor wel fijn.
Nee, maar anders om wel. De Sony TVs kregen een firmware update waar de PS5 specifiek in de release notes genoemd werd. Xbox uiteraard niet.
Hoe groot of klein die groep is moet toch niets uitmaken als het hier om een simpele instelling als resolutie gaat. Het gaat om een instelling en dan moeilijk doen, lijkt me eerder geval van domheid of arrogantie.
En hoeveel TV's met HDMI 2.1 brengt Sony uit die alles ondersteunen?
Er zijn genoeg artikelen dat afdelingen binnen Sony niet met elkaar werkt of wil werken.
De rare keuze(s) in ons ogen een directe reflectie van hoe het bedrijf functioneert - ieder voor z'n eigen.
Kopen er nu zoveel mensen een 1440p monitor dan. Kijkende naar de steam survey is er nog geen 7% van het monitor aanbod 1440p. Dus op de pc waar het een redelijk reguliere resolutie is is het aandeel al vrij klein. Met consoles zal dat aandeel nog eens flink dalen. Maar het zou niet moeilijk moeten zijn dit in de toekomst toe te voegen. Denk dat daar het verschil in prioriteiten ligt, sony heeft gekozen voor een compleet nieuwe ui waar veel resources in gaan zitten en microsoft heeft gekozen niets aan de ui te doen maar alles te stoppen in de goede bc en accessibility voor iedereen.
Steam heef took gewoon eel veel rotzooi van landen zoals in China er in staat waar het allemaal low spec gear is. Volgens tech reviews op youtube zoals Hardware Unboxed di ehun eigen data hebben is 27inch, 1440P de meest populaire resolutie betreft PC monitor gaming in 2020.
Sowieso mag je verwachten dat je een console op elk type beeldscherm kan aansluiten en de volle functionaliteit ervan kunt benutten als de HDMI/DVI/DP kabeltje erin past. Slap excuus van Sony.
De monitor kun je gewoon nog steeds aansluiten, en als het een wat betere monitor is kan deze ook gewoon de resolutie uitspugen die de PS5 aan kan. Nee, niet native full-screen, maar dat kan nu ook niet met de PS4, dus er verdwijnt niets en kan hooguit in de toekomst wat bij komen, of mis ik nog iets?
Waarom zou iemand die een 1440p monitor heeft en daarom zijn Next-Gen console wil aansluiten genoegen moeten nemen met letterlijk de halve resolutie (1080p)? Dan gaan je in die situatie toch voor de console van de concurrent die wél native 1440p aankan op vrijwel dezelfde hardware :P
Anoniem: 1463186 11 november 2020 09:26
Ik snap ook de hele ophef niet zo. Er is vast een kleine minderheid die én een 1440p monitor heeft én daar zijn console op aansluit. Maar het grootste deel van de mensen heeft geen 1440p monitor en het grootste deel van de consoles wordt aangesloten op de TV. Dit voelt een beetje als een anno 2020 ding waarbij er een gigantisch drama wordt gemaakt van iets wat eigenlijk heel weinig mensen raakt.
Het aandeel ( potentiele ) 1440p gebruikers is anders groter dan die van 4K. Zo goed als elke 4K tv kan immers ook 1440p aan. En dan heb je nog de monitor gebruikers. De toch beperkte gpu power van consoles zouden juist met 1440p moeten werken IMHO. Ik heb liever 1440p op 100hz dan 4K op 60 hz. Of nog erger 1440p 60hz vs 4K 30hz.

Heel slechte zet van Sony. Dit heeft mij iig doen besluiten er geen te kopen.
Anoniem: 1463186 @micla11 november 2020 09:52
Maar als je een console koopt op basis van de resolutie, heb je dan sowieso een console nodig? Ik snap dat technische gekibbel nooit zo 'Kijk mijn teraflops', maar als je op die teraflops geen games hebt die je leuk vindt, dan zit je daar met je krachtige blok. Koop gewoon de console waar je de games het leukst op vindt.
Ik koop een console voor de betere prestaties dan de vorige generatie. Wat doet een pc gamer met een nieuwe videokaart. Precies huidige games spelen met betere prestaties. Ik heb nu de krachtigste console met genoeg vermaak. Vooral third party games. Ik mis misschien een aantal toppers van de PlayStation maar dat is verwaarloosbaar en ga ik niet een mindere console voor kopen die blijkbaar ook niet alles voor elkaar heeft. Exclusives zijn niet zo belangrijk wat sony gebruikers je laten geloven.

Maar goed de ps5DE komt ook nog wel in huis 😁

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 19:45]

Nee, 1440p schaalt niet netjes naar 4k. 2160 / 1440 is immers 1,5. Dat betekend dat voor iedere pixel op 1440p anderhalve pixel op 4k getekend moet worden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 19:45]

Televiescalers gaan hier tegenwoordig prima mee om. Ik zie op onze Oled 4K geen verschil in 1440p en 4K.. Op monitoren werkt dit minder goed inderdaad.
Ook mijn gevoel, ik werd alleen bij een reactie op dezelfde discussie zo'n beetje gevild toen ik aangaf dat ik niet begreep waarom er zo veel mensen moeilijk doen over 1440p ondersteuning. Aan de kant van Sony snap ik niet waarom ze het gewoon niet mogelijk maken net als bij de XBOX Series X/S.
Maar hoeveel moeite is het om 1440p output te krijgen?
Ja want een bedrijf als Sony heeft natuurlijk niet de middelen om zowel mensen aan TV als beeldscherm ondersteuning te laten werken :?

Vreemd verhaal. Bij genoeg vraag doen ze het later wel. Misschien.

Nu zal het aantal mensen met een 1440p scherm voor de ps5 vast verwaarloosbaar zijn vergeleken met het aantal mensen met een fhd of 4K tv, maar aan de andere kant lijkt het me nou ook weer niet super ingewikkeld om meerdere resoluties te ondersteunen.
ja en nee, ik kan me voorstellen dat 4k 120 geen optie is maar dat 1440p met 120 voor sommige games wel haalbaar is.

er zullen dan mensen zijn die dat prefereren, het kan nooit kwaad opties te hebben
Ik heb zelf ook een 1440p scherm. Ik vind het niet heel erg om op 1080p te gamen, als dat er gewoon normaal uit ziet. Echter rekt een 1440p scherm de pixels uit waardoor 1080p er wazig uit ziet. Daarom hoop ik dat de 1440p ondersteuning alsnog wordt toegevoegd.
Het playstation blog FAQ artikel wat onlangs is gepubliceerd staat vol met klachten over het ontbreken van 1440p ondersteuning. Dus verwaarsloosbaar kun je je best in vergissen. 1440p is steeds meer de standaard/sweet spot. Er zijn zat mensen die op een monitor gamen.
Tja, televiesies ziijn 8K, 4K, 1080p of 720p. Die laatste wordt ook nog veel gebruikt, vooral op de kinderkamer. Als de PS5 die ook niet ondersteund maken ze toch echt een misser.

Als je nu een console gaat kopen, voor de kinderkamer, en daar staat nog een HD-ready TV, dan heb je misschien de cpu- en gpu-kracht van een PS5 niet nodig, maar je wilt ook geen verouderde console die de nieuwste games niet draait en oude games voor vorige generatie consoles vindt je al snel ook alleen maar op de tweedehands markt. En zodra die kinderkamer een tienerkamer wordt zal daar wel een beter scherm gewenst worden en dan moet die console meegroeien.
720p wordt wel ondersteunt. 480p niet meer.
720p wordt wel ondersteunt. 480p niet meer.
Het stond niet in de pricewatch vermeld, noch in de al gemaakte reviews op tweakers.
480p is natuurlijk een resolutie van CRT's en van LCD's voor 2005. De laatste kunnen ook nog wel in omloop zijn, maar dat zal echt minimaal zijn.
De Switch ondersteunt 480p nog wel, de Xbox Series X denk ik ook (maar dat is omdat die gewoon op Windows draait).
... de Xbox Series X denk ik ook (maar dat is omdat die gewoon op Windows draait).
Je zou toch verwachten dat die 480p-ondersteuning inmiddels bij Windows ook wel overbodig is geworden. Monitoren zitten al veel langer op SVGA of beter, ja vooral de CRT-modellen.

Daarbij viel het mij een paar jaar geleden op dat de Windows op de hp-nettop die men als 9e pc op het werk aanschafte voor te werken op de locale terminal-server dus het bijgekochte 19"1366×768-scherm niet ondersteunde. Met een driver kreeg ik die toen wel aan de praat, maar op een gegeven moment vernielde Windows Update dat weer.
Maar welke doelgroep koopt een PS5 om daar mee op een 480p scherm te spelen? Denk dat je dan beter een tweede hands ps4 kunt scoren ergens.
Maar welke doelgroep koopt een PS5 om daar mee op een 480p scherm te spelen? Denk dat je dan beter een tweede hands ps4 kunt scoren ergens.
Ik begon niet over 480p, wel over 720p. @novasurp gaf aan dat 720p wel ondersteund word maar 480p niet meer. Ik geef zelf ook hierboven al aan dat 480p wel heel oud is.

En daarbij geef ik hierboven ook aan waarom ik vind dat je ook voor 720p eigenlijk geen oudere console meer moet kopen. Ja een PS3 of X-box 360 kan prima overweg met 720p maar er zijn geen games meer, je bent dan volledig afhankelijk van de tweedehands markt en van bekraste DVD's. Dat is binnenkort ook zo voor de PS4 en de X-BONE. Ja 2021 zullen er nog wel games zijn, maar al zeker niet de exclusives.
Ik heb me destijds verbaasd over hoe snel de games van de DSi en de Wii uit de schappen verdwenen. Ook Microsoft is daar behoorlijk snel in, Sony hield de PS One en PS2 nog wat langer op de markt, maar met de PS4 ging de PS3 er ook vrij snel uit ... en de games in de winkels nog sneller.
Ik zou dan ook geen PS5 neerzetten op die kinderkamer (in geen 499 jaar) maar mijn 'oude PS4 Pro' die net als de 5 trouwens prima werkt op 720p :-) of een gewone PS4 die je straks waarschijnlijk voor een prikkie op de kop kunt tikken die ook prima werkt op 720/1080p.

[Reactie gewijzigd door Ootje70 op 22 juli 2024 19:45]

Ik zou dan ook geen PS5 neerzetten op die kinderkamer (in geen 499 jaar) maar mijn 'oude PS4 Pro' die net als de 5 trouwens prima werkt op 720p :-) of een gewone PS4 die je straks waarschijnlijk voor een prikkie op de kop kunt tikken die ook prima werkt op 720/1080p.
Ja zelfs een PS3 of X-box 360 kan prima overweg met 720p maar er zijn geen games meer, je bent dan volledig afhankelijk van de tweedehands markt en van bekraste DVD's. Dat is binnenkort ook zo voor de PS4 en de X-BONE. Ja 2021 zullen er nog wel games zijn, maar al zeker niet de exclusives.

Ik heb me destijds verbaasd over hoe snel de games van de DSi en de Wii uit de schappen verdwenen. Ook Microsoft is daar behoorlijk snel in, Sony hield de PS One en PS2 nog wat langer op de markt, maar met de PS4 ging de PS3 er ook vrij snel uit ... en de games in de winkels nog sneller.

Als je een oude PS4 Pro of PS4 hebt, kun je die prima naar de kinderkamer dirigeren, echter ik zou er dus niet meer nog een nieuwe kopen. Als je er nog geen hebt, heb je dus ook nog geen games, en dus ga je nooit een fatsoenlijke collectie op kunnen bouwen, binnenkort ligt er gewoon niets meer in de winkel. Koop je nu nog een PS4/PS4 Pro en deze kerst je eerste games, dan is het direct na kerst 2021 wel gedaan. Dan is alles wat er nog rest bekraste tweedehandsjes.

Daarbij hebben wij het juist omgedraaid. Bij ons staat de oudste console in de woonkamer en de nieuwste op de kinderkamer.
Ja, dat laatste zijn keuzes maar met PS Plus heb je toch ook als nieuwe PS4 koper een aardige collectie. Verder is er een heel arsenaal aan games online aan te schaffen en in mijn ervaring zijn oudere PS games tweedehands nog lange tijd te koop. En zeker ook niet altijd bekrast. Kijk maar eens bij Game Mania over vergelijkbare zaken naar wat er nog te krijgen is en Sony zal de PS4 nog wel lang ondersteunen is mijn verwachting. Ga dus mee in jouw beredenering maar niet dat er binnenkort geen games meer voor de PS4 op de markt te verkrijgen zijn of op de markt gaan komen. Dat geloof ik niet.
Ja, dat laatste zijn keuzes maar met PS Plus heb je toch ook als nieuwe PS4 koper een aardige collectie.
Met PS plus zit je alweer vast aan een maandelijks te betalen abonnement.
Verder is er een heel arsenaal aan games online aan te schaffen en in mijn ervaring zijn oudere PS games tweedehands nog lange tijd te koop. En zeker ook niet altijd bekrast.
Afgelopen zomer 2 tweedehands games gekocht maar een wilde ondanks nauwelijks krassen toch niet spelen. Daarbij is de keuze toch wel beperkt.
Kijk maar eens bij Game Mania over vergelijkbare zaken naar wat er nog te krijgen is en Sony zal de PS4 nog wel lang ondersteunen is mijn verwachting.
Game Mania hebben we hier niet en niet iedereen wilt online kopen, opa en oma snappen dat meestal niet. In de winkelschappen zijn de oudere generatie games heel snel weg, hier in de provincie echt wel binnen een half jaar.
Ga dus mee in jouw beredenering maar niet dat er binnenkort geen games meer voor de PS4 op de markt te verkrijgen zijn of op de markt gaan komen. Dat geloof ik niet.
Mijn ervaring betreft Wii, DSi, en X-box 360. Sony doet het wel beter als de anderen. De Nintendo Switch is nog geen opvolge voor aangekondigd, maar ik zou geen geld meer steken in een nieuwe Xbox One, One-S of One-X, tenzij ik er al games voor had. Wat betreft de PS4, idem, de PS4 Pro twijfelgeval, juist omdat Sony zijn consoles langer blijft maken als 2nd-tier. Dan nog zullen hier de games heel snel uit de winkel verdwijnen, na kerst 2021 is het enkel nog tweedehands of online. Dan is hier de PS4 Pro gewoon al dood.
Misschien heb je wel gelijk hoor, ik denk het alleen niet op basis van mijn ervaringen. Ik zie de PS4 nog niet zomaar uit de winkel verdwijnen. En ja PS Plus kost geld maar als je online wilt spelen heb je het sowieso nodig en als je de gratis games meetelt die je krijgt (voor de PS4 :) ) dan vallen de kosten mijn inziens wel mee. In die zin is de XBOX Series X of S met Game Pass Ultimate nog geen slecht alternatief. En die ondersteunt ook nog eens 1440p hehehe.
Zoals ik begrepen heb, moet je voor de XBox Series zowiezo een betaald abonnement hebben om online te kunnen spelen. Voor de Playstation is een gratis abonnement voldoende, al heb je dan natuurlijk niet de extra games.

En voor de xbox 360 heb je helemaal geen verdere voordelen meer bij een betaald abonnement, maar ja als je niet betaald, of als je betaling is verlopen heeft je Microsoft geen enkele waarde.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 22 juli 2024 19:45]

gezien de ps5 meer kost dan een 42 inch tv lijkt het me een rare combinatie

geloof ook dat er de laatste 5 jaar minimaal geen 720p tvs meer in winkels staan, dus als je je smurf dan een ps 5 geeft dan moet je ook maar tv erbij kopen
gezien de ps5 meer kost dan een 42 inch tv lijkt het me een rare combinatie
Ik zou zeker geen 42" op de kinderkamer zetten, 32" is waarschijnlijk het grootste dat nog redelijk past.
Meestal is de TV op de kinderkamer een model dat is doorgeschoven omdat er voor de woonkamer een nieuwe is gekocht. Een nieuwe TV echter is toch al gauw weer een paar honderd Euro, zeker als je geen Salora af andere goedkope troep wilt kopen.
geloof ook dat er de laatste 5 jaar minimaal geen 720p tvs meer in winkels staan, dus als je je smurf dan een ps 5 geeft dan moet je ook maar tv erbij kopen
Genoeg modellen van Salora, Dyon, Finlux, Strong, Medion, HKC, TCL, Xoro, Thomson, ODYS, Grundig, Hisense, Denver e.d. in de pricewatch, zelfs Philips, Hitachi, Toshiba, Samsung, LG, Sharp, Panasonic.
Voorbeeldje: geen 42"maar wel 39" en HD-Ready pricewatch: Medion Life P13939 Smart-TV Zwart
Blijkbaar worden die ook nog steeds verkocht, anders stonden ze niet in de pricewatch.

Als er een nieuwe TV bijgekocht zou worden zou ik ook minimaal voor FHD gaan, en niet voor de merken van het lijstje voor "zelfs", maar als je een TV hebt kun je dat geld waarschijnlijk beter in een paar games steken. Als de spruit maar 2-4 games heeft die leuk zijn, is er al snel teleurstelling en is de interesse weg, dan staan TV en console stof te happen. Gamen op 720p is leuker als dezelfde game voor de 20e keer uit te spelen, ook al is dat 4K.
even bij de broeders gekeken daar heb je een knopje "met voorraad" en dan is het aantal al wel weer kleiner

zitten zelfs modellen tussen zonder hdmi |:(
even bij de broeders gekeken daar heb je een knopje "met voorraad" en dan is het aantal al wel weer kleiner
Ja al die genoemde merken zie je niet bij BCC en verwanten, maar elke vestiging heeft er wel 3-4, vooral Salora, Finlux en Denver volgens mij.
zitten zelfs modellen tussen zonder hdmi |:(
Maar wat vind je van;
1) kerst 2020 een PS5 + games.
2) kerst 2021 een nieuwe TV.

dat lijkt me een realistisch scenario, ook woor wie de de tweede stap nog niet in de planning hebben staan. Bij velen zal ook een smarttelefoon of huiswerk-laptop daar nog tussen schuiven.
Tsja, Sony maakt wel televisies maar geen monitoren.
Als dat de reden is zijn ze wel heel kortzichtig. Ik denk niet dat dat ermee te maken heeft.
Ja sony, blijf lekker weigeren om via een simpele software patch 1440p als output te enablen. Het is alleen output, niks maar dan ook niks houdt het tegen behalve dat sony vind dat we dat niet nodig hebben.
Tenzij je een hardware- en softwareontwikkelaar bent kan je volgens mij helemaal geen uitspraak doen over dat het 'een simpele software patch' is. Misschien is de output opstelling wel belachelijk slecht ontworpen en moet een compleet team er weken mee bezig zijn voor dat het beschikbaar gemaakt kan worden. Anderzijds kan het natuurlijk een kwestie zijn van een regeltje tekst aanpassen, maar ook dat is speculeren.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 22 juli 2024 19:45]

Zo simpel is het dus wel mbt de output resolutie. Games moeten het wel ondersteunen dat klopt maar als er geen output resolutie is dan zullen devs ook nooit die resolutie als optie geven. Wanneer je een 1440p output resolutie hebt en een game die alleen 1080p of 4k heeft dan zal problemen kunnen geven en je moet als gebruiker dus zorgen dat de output resolutie goed staat. Maar puur mbt de output resolutie, is het het gewoon heel simpel.

Sony lijkt te kiezen voor gebruikersgemak ten koste van functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door NosferatuX op 22 juli 2024 19:45]

Is het zo simpel? Als ze zelf microcode, firmware, RAMDAC configuraties, transceiver configuraties, OS enz. maken zou het best kunnen zijn dat wat je in een desktop OS met desktop hardware gewend bent helemaal niet aanwezig is. Dan moeten ze eerst de hardware testen dat het met die specifieke configuratie werkt (wat misschien nog helemaal niet gedaan is), en misschien gebruiken ze een ongebruikelijke transceiver die in de PC wereld (nog) niet gebruikt is en dus ook geen verificatie gehad heeft dat het daadwerkelijk werkt.

Het is niet alsof Sony 'even een driver download' en daarna in beeldscherm->eigenschappen even een dropdown aanklikt. Dat spul op je desktop moest ook ooit gebouwd worden (en dat is ook gedaan), maar dat zegt niks over wat Sony gedaan heeft in hun console. Dat is dus een aanname die je eigenlijk gewoon niet kan maken.
Jawel, het blijft gewoon output wat een property is. De PS5 kan games renderen in 1440p, hardware zit verder niet in de weg. Er is gewoon geen output optie bewchikbaar.
Hoe 'weet' je dat? Je hebt de broncode en de configuratie van de PS5 toch helemaal niet?
Logisch na denken.
Tevens staat het letterlijk in dit artikel.

oa

Daarbij geeft hij aan dat er geen technische beperking is om deze resolutie te ondersteunen

en

De aankomende next-genconsole van Sony kan wel zonder problemen intern games op 1440p renderen; het gaat hier puur om een beperking in de output.

etc etc

Broncode is overbodig

[Reactie gewijzigd door NosferatuX op 22 juli 2024 19:45]

Volgens mij staat daar helemaal niks over of het 'simpel' is om 'aan te zetten', daar staat alleen dat het niet technisch onmogelijk is. Hoe het intern gerenderd wordt doet daar niks aan af.

Stel dat ze bijv. microcode en/of firmware in de GPU laden die gewoon twee output opties heeft, 1080 en 4k. Dan kan je in je game en je OS zo veel 1440 uitpoepen als je wil, die GPU gaat nog steeds geen data naar de transceiver kunnen sturen die 1440 is. Een framebuffer die geen frames van 1440 kan verwerken kan je niet 'instellen' om het toch te doen. Die moet je dan gaan aanpassen, en dat kan uiteraard, maar simpel is het niet.

Nu is het natuurlijk evengoed mogelijk dat Sony een framebuffer.json heeft met een array aan configureerbare outputs en dat 1440 er wel in zit maar op 'hidden' staat, dat is een ander verhaal. Maar dat weet je dus niet en kan je ook niet beredeneren. Die informatie is niet voor handen. De enige beschikbare informatie is dat het niet onmogelijk is en dat is het dan ook wel. Op basis van die informatie kun je dus geen complexiteitsinschatting maken, op z'n best een gokje. En ik gok dat het niet 'makkelijk' was, anders hadden ze het gewoon 'aan' gezet. Die moeilijkheid kan hem ook in validatie zitten, misschien dat QA eerst met een set TV's en monitoren aan de slag gaat voor dat ze het publiekelijk beschikbaar maken. Ook dat weet je niet, want ook die informatie is niet voor handen.
Je verzint nu allemaal moeilijkheden en niet logische dingen die veel meer op aannames lijken dan de conclussie getrokken op beschikbare informatie als

Reden waarom het er niet is: prioriteit TVs
Technisch geen probleem
Nogmaals onderstreping door sony dat alles gewoon draait op 1440p maar dat de enige belemmering is dat er geen output optie is wat dus een bewuste keuze is ivm de eerder genoemde reden.

Maar jouw mening jouw recht 😄

[Reactie gewijzigd door NosferatuX op 22 juli 2024 19:45]

Mijn mening is gebaseerd op ervaring in hardware design, in de supply chain en in embedded engineering.
Dat het functioneel niet aanwezig is om dat TV's de prioriteit hebben wisten we al, maar jij stelt dat het 'makkelijk aan te zetten is' en ik betwist die stelling.
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Hoewel het mij een biet zal zijn of er wel/geen ondersteuning voor 1440p is. En zelfde voor de browser (beide zal ik nooit gebruiken). Vind ik het toch opmerkelijk dat het wel kan, maar niet is toegevoegd.

Neigt toch beetje naar tijdgebrek voor de ontwikkeling.. uiteraard moeten er bij elke nieuwe generatie dingen nog geoptimaliseerd worden, maar krijg helaas steeds meer het gevoel bij de PS5 dat ze beetje achter de feiten aan lopen tov MS XSX, die hebben de zaakjes toch net ff wat beter op orde dit keer.

Het blijft toch raar dat je zo'n bakbeest niet geschikt maakt voor monitoren, en er vlak voor release alweer met een deur opening komt om het alsnog toe te kunnen voegen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.