'Backward compatibility van PlayStation 5 werkt beter dan verwacht'

Het spelen van PlayStation 4-games op de PlayStation 5 gaat veelal gepaard met significante verbeteringen, concludeert Digital Foundry na een uitgebreide test. Sony legt in tegenstelling tot Microsoft relatief weinig nadruk op backward compatibility.

Aanvankelijk bestond er onduidelijkheid over de backward compatibility van de PlayStation 5. Sony zei eerst de honderd populairste games getest te hebben, maar verduidelijkte later dat toch vrijwel alle PlayStation 4-games zouden werken. De fabrikant gaf verder niet veel details over welke verbeteringen spelers zouden kunnen verwachten.

Digital Foundry heeft uitgebreide tests uitgevoerd met PlayStation 4-games op de PlayStation 5 en concludeert dat dit in de meeste gevallen vlekkeloos werkt, net als bij de Xbox Series X het geval is. Games die op de PlayStation 4 of PS4 Pro met moeite draaiden, halen op de PlayStation 5 een stabiele framerate. Volgens de site wordt de volledige cpu- en gpu-rekenkracht van de nieuwe console gebruikt bij het afspelen van oudere games.

In de video bespreekt Digital Foundry specifiek games die geen PS5-patch hebben gehad. Bij games waarbij de framerate beperkt is tot 30fps, verandert daar niets aan. Veel PS4 Pro-games hebben ook een prestatiemodus met een ongelimiteerde framerate en een lagere resolutie. Die games halen vaak geen 60fps, maar bij de PS5 is dat wel het geval.

Digital Foundry toont bijvoorbeeld de 1080p-modus van Final Fantasy XV. Die draait vloeiend op 60fps, terwijl dat bij de PS4 Pro 30 tot 60fps was. Just Cause 3, een game die op de PlayStation 4 Pro soms naar 20fps dipte, draait constant op het maximum van 30fps. Ook de remaster van Crysis, die op de PS4 Pro drops naar 30fps vertoonde, draait op de PlayStation 5 stabiel op 60fps.

De site besteedt ook aandacht aan Knack. Dat is een oude game met unlocked framerate die op de PS4 nooit echt soepel draaide. Dat spel toont volgens Digital Foundry goed het verschil in rekenkracht. Bij de PlayStation 4 Pro zakt de framerate soms tot 26fps, terwijl de PS5 stabiel op 60fps draait. Dat is een verschil van 2,3x, bijna gelijk aan het verschil in grafische rekenkracht van 2,4x tussen de PS4 Pro en PS5.

Dat de PlayStation 5 dergelijke oude games stabiel met 60fps draait is vanuit een technisch perspectief niet verwonderlijk. Het betekent echter wel dat de compatibiliteit met PS4-games prima werkt. Verschillende games laten volgens Digital Foundry wel een waarschuwing in beeld zien. Daarin staat dat het afspelen van een PS4-game op een PS5 problemen kan opleveren. In de praktijk heeft de site geen problemen waargenomen.

Digital Foundry heeft ook een uitgebreide technische analyse van PlayStation 5-game Spider-Man: Miles Morales gemaakt. Daarin is te zien dat de game in de 'fidelity'-modus op een native 4k-resolutie draait met raytracing en een stabiele framerate van 30fps. In de 'performance'-modus draait het spel op 60fps bij een dynamische resolutie tot 4k en is raytracing uitgeschakeld. Ook in deze modus is de framerate erg stabiel volgens de site.

Tweakers publiceert volgende week woensdagmiddag een review van de PlayStation 5. De console is vanaf 19 november te koop in Nederland en België.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-11-2020 • 17:05

115

Lees meer

Reacties (115)

115
92
60
7
0
17
Wijzig sortering
Maar dus nog geen PS3, PS2 en PS games? Spijtig, zaten pareltjes tussen.
Ik denk dat dat meer te maken heeft met een techniche reden. De consoles die je opnoemt hebben in tegenstelling tot ps4 en ps5 een totaal andere processor waardoor er dus een vertaalslag moet gemaakt worden van mips naar x86_64. Om die dan betrouwbaar en zonder prestatieverlies te kunnen laten verlopen is wat soms wel eens als rocket science genoemd kan worden.

Voor meer info kan je eens informatie en reviews opzoeken van Apple's Rosetta. Dat is het programma dat in 2006(?) Werd gebruikt voor de vertaalslag van PowerPC naar x86_64 en later van x86_64 naar ARM. De vergelijking gaat volgens mij redelijk op, met als extratje dat voor PS3 naar PS4 grafische programma's moeten worden vertaald.
Heb je de laatste jaren je wel eens verdiept in emulatie? De PS1 kan op een behoorlijk low end PC vlekkeloos geëmuleerd worden. Met een iets hogere spec PC lukt ook de PS2 prima. PS3 werkt ook, maar heeft een krachtige PC nodig. Deze emulatoren zijn ontwikkeld door mensen die geen toegang hebben tot de informatie van Sony. Als dat wel het geval zou zijn, dan zouden ze veel efficiënter ontwikkeld kunnen worden, waardoor waarschijnlijk de PS3 ook door de PS5 geëmuleerd zou kunnen worden.
Sorry maar ik heb nog nooit emulatie gezien van heel andere processoren die probleemloos was. Ook Windows op Arm laten draaien lukt MS alleen door Qualcomm speciale instructies in de hardware te laten inbakken. Eigenlijk is het dan ook Windows on Snapdragon.

Bovendien waarom zou een fabrikant daar werk van maken. Heel veel moeite steken in oude games speelbaar maken terwijl je nieuwe wil verkopen? heeft het de PS4 dan enorm geschaad dat het niet compatibel was met PS3?

De vorige generatie speelbaar houden is voor casual gamers van enig belang. Maar de generaties daarvoor? Als ze huidige generatie die compatibiliteit niet heeft waar om dan volgende dan wel? It makes no sense.

Hardcore gamers zijn vooral geïnteresseerd in de nieuwe heftige games die nieuwe consoles brengen, het oude herkauwen daar zijn ze minder in geïnteresseerd. Wat wel interessant voor gamers is, dat je oude games op een hogere kwaliteit en framerate kan spelen. Dat geeft dan toch een nieuwe ervaring.

Eingenlijk heel verrassend dat Sony daar zo weinig ruchtbaarheid aan gegeven heeft. Waarom is dat? Ik denk omdat Sony beseft dat waar de PS5 met kop en schouders boven XBox uitsteekt, juist de nieuwe exclusives zijn. De XBox is een prima console als het op hardware aankomt, maar als het op killer games aankomt is er de komende 2 jaar weinig te verwachten en dan moet je nog hopen dat het daarna wel lukt, want de claim dat dit gaat veranderen maken ze al jaren zonder het ooit waar te maken.

Dus voor Sony is het vooral zaak om de nadruk te leggen op de nieuwe games. De meeste mensen gaan geen €500 euro op tafel leggen om oude games te herspelen, ook al is het op betere kwaliteit. Ze willen nieuwe prachtige games spelen die vol gebruik maken van de nieuwe hardware.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 26 juli 2024 06:40]

De meeste mensen gaan geen €500 euro op tafel leggen om oude games te herspelen, ook al is het op betere kwaliteit. Ze willen nieuwe prachtige games spelen die vol gebruik maken van de nieuwe hardware.
Ik denk echt dat je je hier heel erg in vergist. Waarom denk je dat backwards compatibilty bij de Xbox zo gewaardeerd is? Met een Series X/S kan je nu spellen spelen van de allereerste Xbox, de Xbox 360 en van de Xbox One-generatie. Dat zijn spellen van 3 generaties aan Xbox. En je hebt slechts één console nodig. Mensen die oude spellen nooit hebben gespeeld, kunnen die dus ook spelen met de Xbox Series-consoles.

Veel mensen spreken over een "totaal andere ervaring" bij het spelen van oudere spellen, omdat de performance van die spellen ook stukken beter is. Games die eerst niet eens 60fps konden halen, kunnen dat nu wel. Ga na dat een Xbox 360 spel dat eerst niet vlekkeloos liep, dat nu wel kan met dubbel de performance en je hebt echt een compleet andere ervaring.

[Reactie gewijzigd door Luca op 26 juli 2024 06:40]

Het feit dat het KAN, wil niet zeggen dat het veel gebruikt word. Het is een niche markt binnen de console markt. Als jij hier een klein team op zet om de hele boel te verbouwen zoals MS dat doet, dan bouw je eigenlijk elk spel handmatig weer opnieuw op. Dat is echt super traag. Daarom werken er van de OG en 360 maar 600 titels totaal van de in totaal duizenden titels. Het is nog geen 30 van de 360 games en nog geen 10% van de OG games. En wat ik mij afvraag, is of dit nog wel actief gedaan word? Komen er nog elke maand enkele nieuwe games bij in de BC catalogue? Ja, het word gewaardeerd. Is het het allemaal waard om het te doen zoals MS het doet, die zeeën van geld heeft? Ik vind van niet. En ik snap het besluit van Sony om dit niet actief te doen, aangezien Sony toch op een beperkter budget werkt.

Games zijn net als films en muziek, producten van hun tijd. Dat gaat gepaard met bepaalde visies en bepaalde beperkingen.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 26 juli 2024 06:40]

Het is een niche markt binnen de console markt.
Volgens jou, ja. Microsoft heeft de cijfers (en deze ook meermaals gepubliceerd). Sony heeft die ook gezien en op basis daarvan besloten dat het zeker loont om games van een eerdere generatie op de nieuwe consone beschikbaar te maken.
Als jij hier een klein team op zet om de hele boel te verbouwen zoals MS dat doet, dan bouw je eigenlijk elk spel handmatig weer opnieuw op. Dat is echt super traag. Daarom werken er van de OG en 360 maar 600 titels totaal van de in totaal duizenden titels. Het is nog geen 30 van de 360 games en nog geen 10% van de OG games.
Het is duidelijk dat je je niet echt hebt verdiept in de materie, op z'n zachtst gezegd. Microsoft heeft dit hele proces ruim voor de officiële release van BC op de Xbox One uitgelegd: Het proces is vrijwel geheel geautomatiseerd en alleen de QA hoeft door mensen gedaan te worden. De grootste beperking in het proces is niet mankracht, maar wilskracht van de verschillende uitgevers. Zij moeten het OK geven, en daarnaast vaak ook opnieuw de verschillende licenties met rechthebbenden onderhandelen. Dit laatste is het grootste struikelblok, en de reden waarom bij GTA IV de muziek mettertijd langzaam uit het spel verdwijnt, of waarom de Forza Motorsport reeks de grote afwezige is in het backward compatibility programma.
En wat ik mij afvraag, is of dit nog wel actief gedaan word? Komen er nog elke maand enkele nieuwe games bij in de BC catalogue?
Momenteel niet. De focus ligt namelijk (al sinds de aankondiging van de nieuwe generatie in 2017) op het backward compatible maken van de vele Xbox One games. De bewoording die er toentertijd aan gegeven werd sloot niet uit dat ze op een later tijdstip verder zouden gaan en ik houd deze mogelijkheid voorlopig dan ook nog open.
Games zijn net als films en muziek, producten van hun tijd. Dat gaat gepaard met bepaalde visies en bepaalde beperkingen.
Dat neemt niet weg dat een groot aantal games, zeker met de hogere resoluties en 16x anisotropic filtering nog best mee kunnen komen, zeker omdat vroeger de nadruk meer lag op het verhaal dan op de graphics. SW: KOTOR of SSX 3 zijn nog altijd prima speelbaar en kunnen ook vanuit grafisch oogpunt nog redelijk meekomen. Ik heb wat dat betreft meer moeite met het verschil tussen Devil May Cry 4 en 5, wat echt een wereld van verschil is.
Ik vraag me ook af wat het praktisch nut is van backward compatibiliteit. Ik kan me daarentegen wel voorstellen dat het een verkoop argument is. Dit heeft enkel alleen te maken met emotie. Mensen hebben soms honderden euro's aan games uitgegeven die nog in de kast staat. Het voelt zuur om te weten dat die allemaal niet te spelen zijn op de nieuwe console. Dat je dat anders toch niet gedaan had maakt voor de emotie niet zoveel uit :)
Er zijn ook mensen die voor het eerst een console of PlayStation kopen. Of een generatie overgeslagen hebben. Wel leuk dat je dan meer kan gaan spelen dan die 10 games die bij de launch beschikbaar zijn.
Je haalt nu er van alles bij, maar daar ging de opmerking niet over waar ik op reageerde. Die ging alleen over technische mogelijkheden. En die zijn er. Emulatie van ps1 is probleemloos. Enige wat ik zie is dat Sony wel emulatie gebruikt om oude spellen opnieuw te verkopen. Dus het werkt prima, er zit alleen een ander businessmodel achter.
PS1 kun je al emuleren sinds begin jaren '00. Is immers slechts een MIPS R4000 serie CPU. Begrijp me niet verkeerd, fantastische architectuur terug midden jaren '90 maar inmiddels zoals je zegt achterhaald. Dat emulatie van een CPU niet vlekkeloos zou verlopen is gewoonweg onzin. Hoogstens heb je een iets andere latency en fysieke hardware (controller bijv) waardoor de ervaring niet hetzelfde is.
Je reageert op mij alsof er tegenstellingen zijn. Maar volgens mij zijn we het heel erg eens. Was de reactie voor iemand anders?
Ja, volgens mij zijn we het ook eens. Het was een toevoeging op jouw post. Niet iedere reactie is het per definitie met de parent oneens. Dat is net zoiets als dat kinderen het altijd oneens zijn met hun ouders: valt meer op.
"maar inmiddels zoals je zegt achterhaald"

Omdat ik dat niet gezegd heb dacht ik dat je op iemand anders reageerde :)
Scherp. Ik bedoelde ook niet de MIPS architectuur maar deze specifieke (oude) revisie. Het was ook meer parafraseren/doorborduren op
De PS1 kan op een behoorlijk low end PC vlekkeloos geëmuleerd worden.
De CPU in de PS1 is ongeveer even snel als een SGI Indy uit 1993-95 (afhankelijk van de Indy). Moet wel bij gezegd worden die een goede prijs/kwaliteit had, destijds.
De PS4 was gewoon niet krachtig genoeg om de PS3 te emuleren. En misschien dat JIJ het geen interessante optie vindt, maar ik wel, ik speel nog regelmatig PS3 games, heb nog zo'n 180 discbased games liggen, maar ik wil niet meerdere consoles onder mijn tv hebben. Voor mij dus ook een reden om voorlopig GEEN PS5 te kopen.
Ik zeg niet dat het niet interessant is. Als je zoiets er gratis of goedkoop bij kan krijgen, dan graag. Maar niets in deze wereld is gratis en de marges op consoles zijn heel laag, dat is echt dubbeltjes omdraaien. Vooral omdat er in het verleden ook prijzenoorlogen zijn geweest waarbij men onder de kostprijs moest verkopen. Sony moet daar rekening mee houden en heeft duidelijk keuzes gemaakt en op de kleintjes gelet, waarbij Microsoft per se de prestatiekroon naar zich toe wilde trekken en de prijsstrijd wil aangaan met de uitgeklede XBox S.

Een Cell-processor emuleren is bijna onbegonnen werk, het is een heel afwijkend ontwerp en behoorlijk krachtig op een hele eigen manier, dat heb ik al vele malen in het verleden gelezen. Het is maar zeer de vraag of dat op een PS5 wel vloeiend gaat draaien. Dan moet je haast wel hardware voorzieningen maken. En dan is het ook nog zo dat als de compatibiliteit niet 100% perfect is je meer negatieve buzz krijgt dan positieve (stank voor dank). Ik zou er niet eens aan beginnen.

De mensen die geen PS5 willen om die reden, hebben ook geen PS4 gekocht. Maar gezien de recordverkopen van de PS4, hoeveel zijn dat er dan? Volgens mij niet genoeg om de PS5-verkopen flink te vergroten. Waar het voor Sony omdraait is de strijd met de Xbox. Ze hebben stiekem dus wel degelijk gezorgd voor goede compatibiliteit met de PS4 en die is veel belangrijker, want daar staan er nu de meeste van onder de TV. Die laat zich nu met winst op de oude games vervangen. Toch is dat niet waar Sony de gamers mee werft. Dat is niet waarvoor de meeste mensen 500 euri op tafel voor gaan leggen en hun oude afdanken. De grootste opwinding komt toch echt van het next gen gevoel.

Ik begrijp je standpunt overigens wel, gezond standpunt. En er zullen ook genoeg mensen zijn die bij de introductie van de nieuwe generatie zeggen. Ach ik kan nog wel even met de oude toe. Ik wacht wel tot de nieuwe in de aanbieding gaat, of ik wacht op een latere generatie als het verschil echt heel groot is.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 26 juli 2024 06:40]

De cell processor emuleren is geen onbegonnen werk, sowieso had IBM al sinds jaar en dag een emulator van de cpu zelf al sinds dat dat ding in de PS3 zit (let wel, deze was alleen om de werking van de instructieset etc te testen, en was in 2006 verre van de snelheid dat de cpu in de ps3 was. En het lijkt er op dat jij steeds lijkt te missen dat er al een PS3 emulator voor de pc bestaat die fatsoenlijk draait op verschillende pc configuraties. Waar dus als die geoptimaliseerd wordt voor 1 specifieke configuratie nog op bepaalde zaken behoorlijke versnelling kan krijgen.
Hopelijk dat MS met de series lijn ook weer developermode heeft zodat je je eigen homebrew kunt draaien, zou toch wel een slap in the face voor sony zijn als de xbox dan wel PS1-3 games af kan spelen.
Zucht, met de developermode op de xbox kun je dus je eigen emulators draaien.
Fijn je probleem is opgelost.
Het heeft ook met licenties te maken geloof ik.
Ik dacht de PS2 gebruikte een Nvidia GPU, Nvidia kreeg dacht ik per verkochte console geld.
Nvidia wil dus geld zien als Sony op een nieuw console hun GPU gaat emuleren.
Toch zijn er emulators, die het wel mogelijk maken om PS3 games te laten draaien op een PC. Dit is door de community ontwikkeld en open source, als een handjevol developers dit kan realiseren, waarom kan een mega bedrijf zoals Sony dit dan niet doen? Uiteraard geen "rocket science'.
Hier is een andere reden voor, misschien wel de PlayStation Now service? Daar maken ze geld mee.
Ik denk dat Sony gewoon andere prioriteiten heeft. Sony is niet overtuigd dat PS1/PS2/PS3 backwards compatibility aanzienlijk meer kopers oplevert, dus willen ze er geen geld en tijd in steken. Raketwetenschap of niet, het is toch best veel gedoe om een goede emulator te ontwikkelen. Met name het testen van iedere game is best lastig. In principe kan het wel, maar Sony investeert dan liever geld in andere games of services.

PlayStation Now kan ook best een factor zijn. Hoewel ik denk dat de ontwikkeling van remakes en HD collecties een grotere factor is.
Het lukte Microsoft ook om x86 (Pentium III) uitstekend te laten draaien op de 360 en ppc64 (Xenon) op de Xbox One. Steek er genoeg tijd en moeite in en het werkt (met eervolle uitzondering van Cell-emulatie)
Het lukte Microsoft ook om x86 (Pentium III) uitstekend te laten draaien op de 360
Mwah. Die emulator was toch net niet je van het. Vandaar ook dat ze voor de backward compatibility van de Xbox One een compleet nieuwe emulator hebben gebouwd en voor elk spel een eigen, geoptimaliseerde configuratie meeleveren.

Dankzij Youtubers zoals ModernVintageGamer, die zelf een aanzienbaar aandeel had in de homebrew scene op de originele Xbox, hebben we kunnen zien waarom niet alle originele Xbox games beschikbaar waren op de 360: de kwaliteit van de emulatie was simpelweg niet goed genoeg om elke game op een speelbaar niveau te emuleren.
Eh, nee.. Dat zijn PS Now games die je moet streamen. De games draaien remote op PS3 hardware. De PS4 zelf kan geen PS3 games afspelen en andere hardware kan dat ook niet zomaar zonder tussenkomst van een enorm ingewikkelde emulator en patches.
Juist, zeker PS2 en PS1 games zouden zonder problemen op de PS5 moeten kunnen draaien via een emulator (en gewoon met de originele disc). Zelfs de PS3 zou voor de meeste games geen probleem mogen zijn als de emulator goed geoptimaliseerd is op de hardware van de PS5 (dat laat namelijk de PS3 emulator voor de PC al zien).
Kijk suggestie op het YouTube kanaal van modern vintage gamer. Hij legt haarfijn uit waarom PS3 emulatie niet vanzelfsprekend is. De hardware is zodanig specifiek dat emulatie op sommige vlakken bijna onmogelijk is.

[Reactie gewijzigd door q2no op 26 juli 2024 06:40]

toch wordt het vrij goed geemuleerd op PC en dat door middel van backwards engineering door hobbyisten.

MGS4 op 4K op fors hogere framerates dan het origineel (GPU wordt maar voor rond de 40% benut nog)

https://www.youtube.com/watch?v=4Rdu9OHhUqs

Dit is de lastigste game zowat om te emuleren.

God of war3 begint ook al flink goed te draaien op emulatie, de andere lastige titel
https://www.youtube.com/watch?v=3r9TjO__6ro
Het feit dat er een pc emulator is die gewoon werkt, en oa via reverse engineering ontwikkelt is, zegt al genoeg, laat staan als de betreffende emulator geoptimaliseerd wordt voor in principe 1 hardware configuratie EN door mensen die de officiele documenten hebben, dan moet het met de PS5 toch wel lukken voor de meeste games. En ja ik weet dat oa de CELL CPU een ingewikkeld dingetje was.
het hoeft toch ook niet vanzelfsprekend te zijn, dus met andere woorden, het kost te veel werk en dat is het ons niet waard?
Het kost veel moeite = geld voor alle gebruikers, terwijl er maar weinig mensen gebruik van zullen maken. Daarnaast is er een risico van slechte publiciteit als een spel toch niet zo goed blijkt te werken.

Het kost uiteindelijk de klant geld, niet Sony. Veel klanten willen daar niet aan meebetalen.
Dus zou het Sony geld kosten ;)
Ik denk dat ze hier ook geen moeite voor gaan doen aangezien ze PlayStation Plus hebben, voor 10 euro kan je een hoop van die pareltjes spelen. ( je hebt wel een actieve internet connectie nodig ). Mijn kinderen vinden het fantastisch, alhoewel de moeilijkheidsgraad van deze ‘oude’ games hoger is dan de games van nu.
PlayStation Plus is toch het maandelijks online abonnement waarmee je online kan spelen en maandelijks 2 (veelal matige) spelletjes gratis krijgt. Maar dat kost maar iets van 5 euro per maand toch?
Uhh check. Ik bedoelde playstation now 🙈
De PS5 klinkt (bewuste woordkeuze) top tot nu toe! Ik hoop zo dat hij ook stil is, de PS4’s konden zo luidruchtig zijn.... vreselijk 😞

[Reactie gewijzigd door Cardwizard op 26 juli 2024 06:40]

Howel ik mijn PS4 Pro niet luid vind is volgens MKBHD de PS5 aanzienlijk stiller!
En toch... eerst zien (horen) dan geloven, ik zou er heel erg blij van worden in ieder geval
Word nou bij Spider-Man Morales raytracing uitgeschakeld als je niet op 4K speelt? Of ik lees dat even verkeerd.
Ja ze hebben het dan over performance mode, maar als dat niets meer is dan een schuifje van 4K naar 1080p en word er, zonder dat je er controle over hebt, van alles uitgeschakeld, zou ik dat wel wat vreemd vinden.
Performance mode is (erg stabiel, volgens DF) 60fps met dynamic resolution tot 4k en raytracing uitgeschakeld. Dit is dus voor mensen die op 60fps willen spelen en willen inleveren op resolutie en raytracing om dat te kunnen behalen. Digital Foundry legt dat goed uit, Tweakers laat dat achterwege waardoor het onduidelijk wordt waarom je performance mode zou gebruiken.
Nou ja ik vroeg mij af hoe het dan met fps zit op 1080p en raytracing, snap dat 4k een beetje het ding is, maar mij niet duidelijk of die combinatie van lagere resolutie ook leidt naar 30fps met raytracing.
Maar wel een stabiele framerate van 30fps. XD
Daar had uiteraard bij moeten staan dat de performance-modus op 60fps werkt. Toegevoegd :)

@Bozebeer38 Er is geen 1080p-modus. Je kiest voor Fidelity: 4k met raytracing op 30fps. Of Performance: dynamische 4k-resolutie (varieert tussen ~1500p en 2160p), geen raytracing en 60fps.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 26 juli 2024 06:40]

Werkt inderdaad uitstekend. Weet alleen niet of ik zal wachten om Ghost of Tsushima op 60fps op ps5 uit te spelen of misschien al dit weekend. Days Gone had mindere performance dus dat is ook fijn om ermee verder te gaan. Misschien Killzone Shadow Fall ook eens opnieuw erin steken (is al 7 jaar geleden) :o

Mafia 1 heeft jammer genoeg ook performance en animatie issues op ps4 dus hopelijk gaat die ook op 60fps kunnen.

Bij IGN hebben ze ook een PS3 folder ontdekt. En met die rare afbeelding in de road to ps5 video met nog ruimte onder ps4 legacy beginnen de geruchten weer aan te wakkeren.
Bij IGN hebben ze ook een PS3 folder ontdekt.
Linkje?
Peculiarly enough there’s a search field for PS3 games, too, though it comes up empty.

Geen folder maar een zoekveld voor ps3 games die er niet zijn. https://www.ign.com/articles/playstation-5-review

Helaas geen foto van, enkel geschreven in de review.
Conclusie, het gaat voor beiden systemen wel prima, ook omdat ze het toch wel nog veel van de oudere games moeten hebben, gezien veel releases nog op zich laten wachten. Bij de PS5 was slechter verwacht. Het is nog niet op niveau van XSX, maar zeker niet slecht.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 26 juli 2024 06:40]

Topnieuws, was bang dat de bc van ps5 met ps4 games zonder upgrades was aangezien Sony er erg geheimzinnig over deed. Dat het gewoon op het niveau van Xbox is is gewoon goed nieuws voor iedereen.
Ik snap nog steeds niet dat mensen zo verbaast zijn. We gaan van jaguar cores naar ZEN 2 cores. we gaan van 2010 tech naar 2020 tech.

Kan tweakers niet een goede vergelijking maken met de IPC kracht van jaguar cores naar zen 2 cores. Dat is pas een interessant artikel.
Er is nog steeds een gedeeltelijke embargo tot 11 november. Er zijn meer sites die daarom pas woensdag hun review plaatsen.
Er zit nog een embargo tot volgende week woensdag op een aantal features. Daar willen we op wachten. En het is ook simpelweg een kwestie van capaciteit van redactie en testlab. Met de release van de Xbox Series X en de nieuwe Ryzen-processors deze week was de druk daarop nogal hoog.
Maar weet jij ook sinds wanneer we die producten tot onze beschikking hebben? ;) Dat is allemaal werk op zeer korte termijn. We kiezen er bewust voor om enigszins de tijd te nemen, om het uitgebreid te kunnen doen in plaats van te rushen om dit eerste embargo te halen.
Wat had je dan liever gezien, dat Tweakers de embargo breekt en dan nooit meer iets van Sony kan reviewen.

Ik vind het juist een hele goeie actie van Tweakers om te wachten op de volgende embargo zodat ze gelijk een gehele review kunnen maken ipv nu een deel verklappen en dan volgende week een klein vervolg maken.
Maar niet alles was op dezelfde tijd binnen. De XSX was al veel eerder binnen dan de PS5 en ook de Ryzen processoren. Als je dan benchmarks wilt doen, heb je daar bepaalde hardware voor nodig. Ik neem aan dat Tweakers die niet in 10-voud op voorraad heeft en ook tegelijk kan gebruiken. Dan moet je een keuze maken van welke volgorde en wat prio heeft.

Gezien de PS5 pas de 17e uit komt, is er nog geen noodzaak om nu al een review te hebben die dingen mist imo.
Is het nog enigszins te hinten wat er nu nog ontbreekt aan de reviews? Volgens mij wordt een groot deel al wel gewoon besproken?
Van wat ik tot nu toe heb begrepen is dat ze het nog niet over de “media” kant van de console mogen hebben, dus de integratie van diensten als Netflix, Disney Plus etc. Die andere sectie van de UI.
Lees toch liever een review van Tweakers dan dat schoolverslag van PU.
Dat dacht ik ook inderdaad, wat is de reden dat Tweakers pas bijna een week later komt?
Het lijkt me dat ze net als met de XSX wat meer benchmarks willen plaatsen en wellicht komt er nog een Playstation vs Xbox artikel bij?
Dat zal gezellig worden dan :)
Ik gok omdat ze gewoon ook een volledige review willen plaatsen en niet 5x een kleine alinea. Bijnier Xbox hebben ze ook eerst maar een klein artikel geplaatst terwijl ze op zich al meer mochten vertellen.

Ik heb liever 1 groot diepergaand artikel dan allerlei losse flodders.
Unity kakt echter dik in itt XSX. Nu is Unity niet bepaald geoptimaliseerd, maar schijnbaar kan de PS5 niet met bepaalde technieken overweg?

En gebruikt Checkboard rendering in bepaalde gevallen om de 60fps target te halen, niet bepaald optimaal.

Maar verder goed het recente PS4 games speelt. Ben benieuwd hoe het oudere gen games speelt, dat kwam bij de XSX wel ter sprake..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.