Xiaomi demonstreert smartphone met telescopische camera

Xiaomi toont in een video een smartphonecamera met telescopische lens. De Chinese fabrikant meldt nog geen details over de in- en uitschuivende lens, maar claimt wel nieuwe beeldstabilisatietechnieken toe te passen.

Xiaomi toont de werking van de lens in een video die op Weibo is geplaatst. De telescopische lens kan snel in en uit het toestel schuiven. Op het onbekende toestel kan met een pro-modus in de camera-app op objecten dichtbij of verder weg worden scherpgesteld.

Als voordelen van het camerasysteem, dat Xiaomi naar eigen zeggen zelf ontwikkeld heeft, noemt het bedrijf een groot diafragma en de aanwezigheid van een nieuwe beeldstabilisatietechniek. Over geen van beide geeft het bedrijf details.

Er zijn niet veel smartphones met uitschuifbare camera's geweest. In 2014 introduceerde Samsung bijvoorbeeld wel de Galaxy K Zoom met 10x optische zoom, maar dat toestel werd geen succes, waarbij de dikte door de camera waarschijnlijk een rol speelde. Sommige high-end toestellen hebben tegenwoordig geïntegreerde periscopische camera's om een grotere brandpuntsafstand mogelijk te maken, zoals de Reno 10X. Xiaomi's eigen Mi 10 Ultra heeft dat bijvoorbeeld ook.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

06-11-2020 • 14:12

78 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (78)

Wijzig sortering
Zijn er veel mensen hier die zweren bij het zoomen met je smartphone? Ik loop altijd dichter naar het object toe voor een foto.
Het maakt enorm veel uit wat je brandpuntsafstand is voor foto's. Dichterbij lopen heeft een heel ander effect.

Zie o.a. deze site met een GIF die dit heel duidelijk illustreert. Je ziet ook meteen dat ~50mm equivalent ideaal is voor portretfoto's. Dit kan je niet simuleren met digitaal zoomen of dichter naar het onderwerp toe lopen.

Dit is ook waarom sommige toestellen tegenwoordig een telelens hebben met relatief lage resolutie, terwijl ze diezelfde resolutie en zoom kunnen behalen door digitaal te croppen. Verschuiving van de brandpuntsafstand, digitaal zoomen, en dichter naar het onderwerp lopen hebben allen een heel ander effect op hoe je foto eruit ziet.

Wat @Aaargh! ook zegt, maar dan iets verder toegelicht ;)
Je ziet ook meteen dat ~50mm equivalent ideaal is voor portretfoto's. Dit kan je niet simuleren met digitaal zoomen of dichter naar het onderwerp toe lopen.
Dat is niet geheel correct. Je kan het niet simuleren met dichterbij lopen, want dan veranderd het perspectief, maar wel met digitaal zoomen.

Digitaal zoomen is gewoon het croppen van de foto. Inzoomen met een zoomlens is feitelijk optisch croppen. Het enige verschil is dat je met digitaal zoomen/croppen resolutie verliest je gooit immers pixels weg, en met een zoomlens gebruik je nog steeds de hele sensor en verlies je dus geen resolutie.

De afstand tot het onderwerp is het enige wat het perspectief bepaald. Het enige wat je doet als je inzoomed, analoog of digitaal, is de field-of-view kleiner maken.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 6 november 2020 15:22]

De depth-of-field verschilt ook is zeker niet irrelevant. Een goede echte bokeh kan een portret maken of breken, het geeft diepte aan een gezicht.

Smartphonefabrikanten ondervangen dit vaak met digitale blur/bokeh bij digitaal zoomen, waar enorme verschillen tussen fabrikanten zit hoe goed dit werkt (sommigen gebruiken zelfs een dieptemeter om te bepalen wat geblurd moet worden). Over het algemeen blijft de kwaliteit hiervan toch treurig.

I.i.g. zie ik wel voordelen van "echte" zoom i.p.v. dit digitaal doen, hoewel qua depth-of-view een smartphonecamera altijd een hoop minder flexibel blijft dan een SLR natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Niet Henk op 6 november 2020 17:48]

Je haalt field of view en depth of field door elkaar.
Excuus, maar depth of field verschilt zeker ook tussen echte en digitale zoom, en is erg relevant.
Depth of field wordt bepaald door een combinatie van de grootte van de aperture, de grootte van de sensor en pixels en de FoV van de lens. Mobiele telefoons gebruiken een digitaal effect om een ondiepe DoF te simuleren, omdat de aperture simpelweg niet aan te passen is en de aperture sowieso erg klein is waardoor mobiele camera’s relatief grote DoF hebben.

Bij een ‘echte’ (optische) zoom zal je DoF (als alle andere parameters gelijk blijven) groter worden als je inzoomed, en zal je dus minder achtergrond blur krijgen. Dit komt omdat de FoV kleiner wordt bij inzoomen en het licht dus meer parallel de lens binnenvalt, waardoor de circle-of-confusion kleiner wordt.
Gek dat ik wordt gedownvote. Misschien niet duidelijk genoeg. Maar we gaan momenteel de tijd in van scherpte-diepte, perspectief etc. middels AI en andere computaties. Hier computational zoom: https://youtu.be/NPxhBvPAdsI. Dus mijn vraag: waarom zou je nog zo'n zoomlens inbouwen, ipv bijv. een grotere sensor?
De afstand tot het onderwerp is het enige wat het perspectief bepaald. Het enige wat je doet als je inzoomed, analoog of digitaal, is de field-of-view kleiner maken.
De lens bepaald het perspectief, niet de afstand.
Een langere or kortere lens veranderd alleen de field-of-view. Als je dezelfde framing wilt van een onderwerp moet je dus dichterbij of verder weg gaan staan, en dat veranderd het perspectief. Als je 2 foto's neemt vanaf dezelfde afstand van hetzelfde onderwerp, met 2 verschillende lenzen, en je cropped het beeld van de foto genomen met de kortste lens naar dezelfde FoV als van de langste lens, dan zal je zien dat ze exact gelijk zijn.
Je hebt waarschijnlijk gelijk. :/ Bedankt! ;)

Ik was zo gek om het uit te proberen, maar ik kom uit met een klein verschil tussen de 2.
Wellicht doe ik iets verkeerd, of komt het door de afstand tussen het focus punt en de afmetingen van de kubus.

50mm cropped vs. 100mm half-size op dezelfde afstand met de zelfde brandpuntsafstand:
https://imgur.com/a/SMuRwvl
Ja, maar met computational photography, machine learning, enz. is in principe "alles" mogelijk. (Edit voor de nodige duidelijkheid: ik bedoel scherpte-diepte, perspectief, enz.)

[Reactie gewijzigd door Rutger Muller op 7 november 2020 14:16]

Het veranderen van de focal length van een lens doet veel meer dan alleen inzoomen. Je hele beeld veranderd en heeft nogal een impact op je foto. Groothoek lenzen (16-35mm) hebben een hele ander diepte beeld dan een lens met een langere focal length (70+ mm). Een portret foto met een 16-35mm bereik zijn niet zo heel erg mooi, aangezien je dan een heel 'lang' gezicht krijgt met een grote neus. Daarom worden portret foto's doorgaans gemaakt op 70 tot 200mm. Tevens veranderd je hele scherpte diepte veld ook nog eens.
Een portret foto met een 16-35mm bereik zijn niet zo heel erg mooi, aangezien je dan een heel 'lang' gezicht krijgt met een grote neus.
Dat is 100% het gevolg van de afstand en niet van de focal length. Met een langere lens heb je een kleinere FoV en moet je dus verder weg staan voor dezelfde compositie. Als je die foto op dezelfde afstand schiet met een 16mm en dan op dezelfde compositie cropped ziet ‘t er exact hetzelfde uit.
Nee dat is simpelweg niet waar en onjuiste informatie.

https://www.diyphotograph...-length-impacts-portrait/
Beter lezen. De GIF die je daar ziet zijn foto's genomen op verschillende afstanden, bij elke foto hebben ze gezorgd dat het hoofd net zo'n groot deel van het beeld vult, daardoor zie je zijn gezicht veranderen. Het staat letterlijk in het artikeltje dat je post:
as you can see from the gif, this theory is true as long as the face takes up the same space within the frame. Cropping doesn’t count, only “zooming with your feet”.
Het gaat 100% om de afstand. De focal length veranderd helemaal niets aan hoe dingen er uit zien, het enige wat een langere lens doet is basically een optische crop.

En dan heb je ook nog eens mensen die beweren dat een bepaalde focal length is hoe je er 'echt' uitziet, en ook dat is niet waar. Al die foto's zijn hoe iemand er echt uitziet, alleen op verschillende afstanden. Omdat je gewend bent om op een bepaalde afstand van mensen te staan als je met ze praat, ben je geneigd te denken dat een foto genomen of die afstand de enige correcte is maar ze zijn feitelijk allemaal correct.

Hier een filmpje dat dit demonstreert

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 6 november 2020 20:41]

Excuses! Je hebt helemaal gelijk! I stand corrected en weer wat geleerd. Thanks for that.

Blijft wel het punt hetzelfde dat naar het object toelopen anders is dan inzoomen.
Dichterbij lopen en zoomen zijn niet hetzelfde.
Dat is niet helemaal waar. Voor een portretfoto bijvoorbeeld is het beter een foto van meer afstand te nemen met zoom. Het puntje van je neus en je oor blijven daardoor scherper omdat ze naar verhouding dichterbij elkaar zitten naar verhouding van de afstand van de lens.
Dan ben je het toch juist eens met Aaargh?
Bij gelijke kadering en diafragma is de scherptediepte even groot. Wat wel verandert, is de achtergrondonscherpte (meer blur bij een lens met grotere brandpuntsafstand) en het perspectief.
Dit is een beetje verwarrend vanwege de gebruikte eenheden. Bij gelijke diafragma wordt de scherptediepte groter naarmate de lens langer wordt. Probleem hierbij is dat een er voor diafragma vaak het z.g.n. ‘f nummer’ gebruikt wordt. Dit is echter geen absolute grootte maar de verhouding tussen brandpuntafstand en diameter v/h diafragma. Bij een gelijk blijvend f-nummer heb je minder scherptediepte als de brandpuntafstand toeneemt, maar dat komt omdat het diafragma groter wordt om het f-nummer gelijk te houden.

Een 50mm lens bij f/4 heeft een diafragma van 50/4 = 12.5mm, als je die lens inzoomed tot 100mm en je blijft op f/4 dan is het diafragma opeens 100/4 = 25mm. Omdat het niet handig is dat als je in/uitzoomed de hoeveelheid licht veranderd en je dus het diafragma moet aanpassen, wordt er gewerkt met het f-getal en niet met de absolute grootte van het diafragma, en past het diafragma zich bij zoomen dus aan om dit f-getal gelijk te houden.
Ik doelde dus op het f-getal niet de pupilgrootte.
Jazeker, ik vind het een fantastische functie. Heb de Oppo Reno 10x Zoom tijdens een trip in Parijs (een tijdje terug alweer) voor het eerst gebruikt en ik was stomverbaasd over de resultaten, met name toen we vanaf de Eiffeltoren foto's namen.

Het viel me op hoeveel ik de zoomfunctie gebruikte, zeker ook tijdens filmen werkt het goed, hij schakelt netjes tussen de verschillende lenzen.
Je perspectief is toch anders als je dichter naar een object loopt. Ik verbaas me eigenlijk dat ik pas relatief recent ontdekt heb dat als je 1.5x, max 2x inzoomt je af en toe toch net wat betere foto's krijgt van je huisdier :) Kan niet altijd dichterbij lopen, maar kan ook niet teveel inzoomen omdat je anders wel erg brakke fotos krijgt. Dus een zoomlens lijkt mij erg handig.
Als ik het filmpje zo bekijk is het ook geen zoomlens maar (waarschijnlijk) een telelens met een vast brandpunt. Wel zo'n lang brandpunt dat hij uit moet schuiven om scherp te kunnen stellen...

Er kan dichterbij of verder weg worden scherpgesteld, maar dingen worden niet groter of kleiner afgebeeld.
Dan is dit je kans om dus niet meer naar het object toe te lopen. Ideaal toch. Zelf geen camera fanaat. Dus voor mij maakt het niet zozeer uit. Maar kan genoeg mensen die het wel waarderen.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 6 november 2020 14:18]

lopen in de richting van je onderwerp is niet altijd mogelijk...
optisch zoomen kan heel prettig zijn onder bepaalde omstandigheden. als je niet altijd een spiegel (loos) camera wilt meesjouwen, maar toch leuke kiekjes wilt kunnen maken van een afstandje.
Succes daarmee als je een bewegend onderwerp hebt (kind, huisdier, auto) of wanneer je er niet naartoe kan lopen (foto vanaf een brug, gebouw).
Ik fotograaf vaak dieren. Probeer dan maar eens dichterbij te komen. Als je dat doet ben je je shot kwijt.
Dit is niet altijd mogelijk. Stel je loopt in de dierentuin of je ziet ergens een vogel die je wilt fotograferen, probeer daar maar eens naar toe te lopen :) .

Ik zie zeker meerwaarde in deze uitschuivende lens, al weet ik niet of het een betere oplossing dan de periscopische camera zoals in de Xiaomi Mi 10 Ultra. Zoom camera's zijn ook een mooie toevoeging aan telefoons, mits ze van fatsoenlijke kwaliteit zijn.
Dichter naar het object werd me in de dierentuin toch dwingend ontraden. :)
Ik zoom nooit tijdens het filmen. Maar dat komt ook door mijn camera achtergrond. Ik vind dat "cinematografisch" zo goedkoop er uit zien. In films zie je ook nauwelijks het gebruik van zoomlenzen. Of ze hebben het echt heel bewust gebruikt.

De 3 verschillende vaste lenzen vind ik dan weer wel helemaal fantastisch. Tijdens het filmen kan je schakelen van lens, soort van multi-camera registratie.

Klinkt allemaal overdreven voor een telefoonfilmpje. Maar ik denk dat alle cameramensen onbewust het beste plaatje proberen te maken, wat voor camera je dan ook hanteert.
Zijn er veel mensen hier die zweren bij het zoomen met je smartphone? Ik loop altijd dichter naar het object toe voor een foto.
Succes met die foto van een leeuw! ;-)
Leeuwen zijn niet mensenschuw hoor!
Beide hebben voor- en nadelen. Dichtbij heb je meer last van spiegeling van lampen of ramen als je onderwerp achter glas zit, verder weg heb je meer kans op bewegingsonscherpte. Bij portretten moet je niet te dichtbij komen anders is de neus te groot. Bij inzoomen heb je minder scherptediepte; dat kan een voor- of een nadeel zijn. En je moet niet achteruit lopen zonder om te kijken....
Ik moet zeggen dat ik regelmatig gebruik maar van de zoommogelijkheid van m'n S20 Ultra, maar dan niet verder dan 10x want daarna wordt het digitale zoom en veel slechter van kwaliteit.

Maar ik ben wel erg tevreden over de mogelijkheid tot zoomen. (ook van de aparte groothoekcamera trouwens, die gebruik ik ook regelmatig).

Dus ik vind het een zeer fijne ontwikkeling en heb inmiddels zelfs mijn systeemcamera de deur uit gedaan.
Uiteraard waren de foto's daarvan echt wel van betere kwaliteit maar het gemak en het feit dat je je telefoon vrijwel altijd bij je hebt maakt dat ik de systeemcamera zo goed als nooit meer gebruikte,

[Reactie gewijzigd door Marty__Mouse op 6 november 2020 15:09]

Ik weet niet of jullie dit opvalt, maar de lens is heel fors voor een smartphone, en dit hoeft helemaal geen zoom te zijn. Een grote voordelen als de lens verder van de sensor wordt gezet is dat je de lens veel groter kunt maken, en een groter sensor gebruikt kan worden, waardoor je weer betere foto's kunt maken als er minder licht is.
Het is géén zoomlens, maar een vaste prime lens.

De lens schuift uit en daarmee kunnen ze een groter diafragma gebruiken voor bv portretfotografie, aldus Xiaomi. Bv 50mm F1.2 ipv F2.4

"This design allows the retractable telescopic camera to have a larger aperture to increase the amount of light input by 300%..."

https://www.dpreview.com/...gy-for-future-smartphones
Dit had samsung of nokia toch ook al? De zoom ofzo? Aantal jaar terug, 5 ofzo...

[Reactie gewijzigd door Macboe op 6 november 2020 14:20]

Samsung had een soort telefoon die aan de ene kant leek op een smartphone en vanaf de achterkant op een compactcamera met zoomlens en al. Voor de smartphone had je dacht ik ook wel camera telefoons met zoomlens.
Ja maar die "telefoons" waren gewoon zo dik als een camera. https://i.pinimg.com/orig...c05a3a06aacc09c56deea.jpg
Lijkt dat Xiaomi de telefoon niet dikker wil maken, met de lens er in ipv er nog eens boven op.
Mja, soort van inderdaad. Alleen is dit veel verfijnder en krijg je de indruk dat je het beste van twee werelden hebt; toch het gemak van een platte smartphone én een telescopische camera.
Leuke ontwikkeling!
Ziet er wel kwetsbaar uit..
Kan dit stof en water dicht uitgevoerd worden ?
Dit soort technieken bestaan al even op de normale losse camera's, dus kwetsbaarheid zal hopelijk wel meevallen.
Waterdicht lijkt me wel een uitdaging.
Hoeveel mensen gaan om met hun losse camera zoals ze dat doen met hun telefoon? In de broekzak en dergelijke?
Vroegâh (zeg tien-vijftien jaar geleden) was dat best een dingetje met pocketcamera's. Nou had je die alleen niet zeven dagen per week, 52 weken per jaar bij je - meer zo nu en dan op uitstapjes en zo.

... En die krengen gingen ook vaak genoeg stuk aan het zoommechaniek.

Ik heb er ook een hard hoofd in, dus.
Dat waren er maar genoeg met die kleine pocket camera's. Canon Ixus bijvoorbeeld
Toch is dit vaak wel het zwakke punt van een camera. Bij professionele lenzen wordt het vaak als een groot voordeel gezien dat de totale lengte van de lens niet veranderd als je zoomt of scherp stelt. De reden hiervoor is dat er dan geen lucht naar binnen wordt gezogen met zoomen of scherpstellen, want met die lucht zuig je ook stof en zand mee naar binnen.
Dat wist ik niet! Tnx. Is dat niet iets wat met rubbertjes etc verholpen kan worden?
Nee, want doordat het volume veranderd zul je altijd lucht in of uitzuigen. Luchtdicht maken kan niet, want dan trek je de boel vacuüm.
Dan zit er meer toekomst in periscopische camera's. Wist niet dat die bestonden, las het net in een ander artikel.
Vraag me serieus af op wat voor doelgroepen ze hiermee willen mikken. Kan me wel voorstellen dat telescopisch voordelen heeft t.o.v. periscopisch qua beeldstabilisatie, maar telescopisch is fragieler en voor zover ik weet nauwelijks stof- en/of waterdicht te krijgen. Enigszins acceptabel op een camera, niet per sé handig in een smartphone.
De telefoon gaat steeds meer de echte functie van een camera overnemen. Mooi resultaat. Mooie techniek.