Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi kondigt Mi 10 Ultra aan met 120W-snelladen en 50W draadloos laden

Xiaomi heeft zijn Mi 10 Ultra aangekondigd in China. Het nieuwe topmodel kan snelladen met 120W, draadloos laden met 50W en heeft een periscopische camera met een telelens. Het 6,7"-oledscherm heeft een verversingssnelheid van 120Hz.

Net als de eerdere Mi 10-modellen heeft de Mi 10 Ultra een Snapdragon 865-soc. Xiaomi combineert die met 8GB tot 16GB aan lpddr5-geheugen en 128GB tot 512GB aan ufs 3.1-opslag. Het toestel heeft een 4500mAh-accu die uit twee helften bestaat. Daardoor is snelladen met 120W mogelijk, omdat beide helften gelijktijdig geladen worden. Volgens Xiaomi is het toestel na 5 minuten voor 41 procent geladen en duurt het 23 minuten om de telefoon volledig op te laden.

Verder is de Xiaomi Mi 10 Ultra de eerste telefoon die met 50W draadloos kan worden geladen. En volledige oplaadbeurt duurt dan 40 minuten. Ook kan de telefoon zelf andere accessoires draadloos opladen, net als bij de eerdere Mi 10-telefoons gaat dat met 10W.

Het scherm is net als bij de andere Mi 10-modellen een 6,7"-oledpaneel met een fhd+-resolutie. De Mi 10 Ultra heeft echter een verversingssnelheid van 120Hz, bij de eerdere uitvoeringen is dat 90Hz. Volgens de fabrikant haalt het scherm een piekhelderheid van 1120cd/m². Er zit een rond gat in het scherm om plaats te maken voor de frontcamera.

Xiaomi voorziet de Mi 10 Ultra van vier camera's. De primaire camera heeft een grote 48-megapixelsensor van het 1/1,32"-formaat, met optische en elektronische beeldstabilisatie en dual native iso-techniek. De ultragroothoekcamera heeft een 20-megapixelsensor en er is een 12-megapixelsensor met 2x 'zoom' ten opzichte van de primaire camera, die is bedoeld voor portretfoto's.

De vierde camera is een 48-megapixelsensor, de Sony IMX586, gecombineerd met een periscopische telelens. Xiaomi noemt dit een '120x ultrazoomcamera' en claimt dat de lens 120x kan inzoomen. In werkelijkheid gaat het om een lens met een brandpuntsafstand van 120mm in kleinbeeldequivalent. Dat is zo'n 10x optische zoom ten opzichte van de 12mm-ultragroothoeklens. Ten opzichte van de primaire camera is dat zo'n 5x optische zoom. Xiaomi volgt daarmee de marketing van Samsung, die met zijn Galaxy S20 Ultra claimde 100x Space Zoom. In de praktijk levert dat geen nuttige resultaten op omdat dit alleen met digitale zoom haalbaar is.

Xiaomi brengt de Mi 10 Ultra in China volgende week uit voor prijzen vanaf 5299 yuan. Omgerekend is dat zo'n 648 euro. Of en wanneer het toestel in Nederland en België uitkomt, is nog niet bekend. Mocht de Mi 10 Ultra naar de Benelux komen, dan zal de prijs vermoedelijk hoger zijn. De reguliere Mi 10 en Mi 10 Pro zijn al wel te koop, die kosten momenteel respectievelijk zo'n 600 en 750 euro.

Mi 10-serie Xiaomi Mi 10 Ultra Xiaomi Mi 10 Xiaomi Mi 10 Pro
Soc Snapdragon 865 Snapdragon 865 Snapdragon 865
Display 15,4x7,1cm, 6,67"-oled
2340x1080px, 19,5:9
120Hz
15,4x7,1cm, 6,67"-oled
2340x1080px, 19:9
90Hz
15,4x7,1cm, 6,67"-oled
2340x1080px, 19:9
90Hz
Frontcamera 20Mp 20Mp 20Mp
Camera's achter 1. 48Mp, 1/1,32", ois, f/1.85
2. 20Mp ultragroothoek
3. 12Mp 2x optische 'zoom'
4. 48Mp 120x digitale zoom
1. 108Mp, 69mm², ois, f/1.7
2. 13Mp ultragroothoek
3. 2Mp macrocamera
4. Dieptesensor
1. 108Mp, ois, f/1.7
2. 20Mp ultragroothoek
3. 12Mp portretcamera, f/2.0
4. 8Mp telelens '10x hybride zoom, ois
Geheugen en opslag 8/12/16GB lpddr5
128/256/512GB ufs 3.1
8/12GB lpddr5
128/256GB ufs 3.0
8/12GB lpddr5
128/256GB ufs 3.0
Accu en opladen 4500mAh, 120W laden, 50W draadloos laden, 10W omgekeerd draadloos laden 4780mAh, 30W laden, 30W draadloos laden, 10W omgekeerd draadloos laden 4500mAh, 50W laden, 30W draadloos laden, 10W omgekeerd draadloos laden
Release en prijs China: augustus, vanaf 5299 yuan (ca. 648 euro) Vanaf € 589,- Vanaf Onbekend

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-08-2020 • 18:41

112 Linkedin

Reacties (112)

Wijzig sortering
Xiaomi heeft ook de Redmi K30 Ultra aangekondigd met een Mediatek Dimensity 1000+ processor en een 120hz AMOLED display. https://www.gsmarena.com/...00_chipset-news-44700.php

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Lazzzx op 11 augustus 2020 19:37]

Dikke specs. Ik ga deze zeker ff in de gaten houden! Hopen dat de camera uitmuntend is.
Staat bovenaan in de DXOMARK lijst met 130 punten, dus dat zit vast goed. :)

https://www.dxomark.com/xiaomi-mi-10-ultra-camera-review/

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 11 augustus 2020 19:04]

Nou staat Xiaomi weer niet zo goed bekend om het software gedeelte wat ze voor de camera's maken. Dus de hardware kan goed zijn maar als je het vervolgens niet goed aan stuurt win je daar ook niet zo veel mee. Heb zelf ook een mi 9t maar een fork van de google camera is beter dan de software van Xiaomi zelf.
De software voor de camera is denk ik beter dan de Samsung Ultra de standaard mi 10 pro heeft al een betere camera dan de S20 ultra en dat terwijl ze beide dezelfde chipsets hebben en geprouduceerd worden door Samsung wel in een join venture met xiaomi.

De mi note 10 was een een vooruitzicht qua camera voor de 108 MP en Xiaomi heeft dat veel beter aangepakt. Ik moet wel zeggen met standaard foto's ook met de P40 pro van Huawei is de camera standaard niet meteen beter dan de P30 pro bijvoorbeeld , maar zodra je in de foto;s gaat zoomen of juist met de nieuwe modelen gaat filmen zijn ze wel beter.

Mijn advies kijk eens naar de mi note 10 met geweldige camera en batterij , Samsung S10 en de Huawei P30 pro. Deze zitten zo tussen de 500-600 euro.

De Ultra op zich heb ik nooit in handen gehad, maar ga zeker kijken of dat lukt :) wel benieuwd naar vergelijkbare foto's van bovenstaand toestellen.

Als Xiaomi wil knallen moeten ze de prijs van de mi note 10 pro onder de 499 brengen en de mi 10 standaard op 599 en de mi 10 pro op 699 euro en dan dit toestel voor 799 wegzetten. Ze hebben dan een geweldig range met een basis met een 108 MP camera met een grote batterij en zuinige processor en dan opeens snelle processoren, goede batterij en geweldige camera's met 5G en Wifi 6. Ze bedienen dan een betaalbare range met kwaliteit voor elke wat wils.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 11 augustus 2020 20:15]

Hier een Note 10 lite, dit ding maakt echt geweldige foto's
Hoi, heb zelf niet zoveel te klagen wat betreft de camera app op de mi 9t, maar ben toch wel benieuwd waar ik de Google camera kan vinden, daar heb ik in het verleden wel goede ervaringen mee gehad. Linkje?
Volgens mij is tegenwoordig een port van de Google camera voor vrijwel elk toestel beter dan de standaard software. Naast de gebruikte sensor is de software tegenwoordig ook van belang voor goede cameraprestaties.
Oke thx, ik check regelmatig dxomark maar had hem nog niet zien staan.
Wat een specs zeg
Maar jezus dat is een groot camera eiland

[Reactie gewijzigd door leon14 op 11 augustus 2020 18:47]

Esthetisch gezien is het ook echt niet mooi... Ik zie ze wel liever onder elkaar dan naast elkaar overigens.

Lijkt me ook niet praktisch, zoveel oppervlakte. Kan alleen maar eerder breken toch? En je houdt je telefoon ook toch weleens vast waar ook de camera zit tegenwoordig?

Persoonlijk zie ik zelf liever losse camera's of een rij naast elkaar (zoals de Samsung Galaxy S10 bijvoorbeeld)

Tegenwoordig zijn die dingen (helaas) zeer populair. Maar dat zal wel het beste zijn qua ruimte
Dit is inderdaad een probleem, dat probleem had ik met de mi note 10 ook, maar ook met de Samsung S20 ultra dat je net even de randen onderaan meeneemt. De camera's is inderdaad wel extreem groot
Wat is er groot aan ? Qua oppervlakte echt niet heel bijzonder meer anno augustus 2020.
De Galaxy/Note 20 ultra is nog erger :P
Gewoon via AliExpress kopen, heb ik in 2018 ook gedaan met mijn Mi8.

Voor €400 gekocht terwijl hij hier iets van €600 kostte.
Wat moest je betalen na invoer, douane en btw ? }>
99% van die zendingen gaat gewoon door zonder al die kosten.
Daarnaast kies je voor een global uitvoering, dan weet je dat software goed zit.
99% voor zendingen van een paar honderd euro?
Dat gelooft u zelf toch niet?
ja hoor.. ervaring genoeg. De meeste china verzenders zetten vanzelf een lagere waarde op het pakje en bij een controle schat men het bedrag meestal precies goed ( zoeken ze op op.. ali)
Dus geen probleem.
Als je zelfs dat wilt vermijden gebruik je eglobal.eu. Gegarandeerd geen extra kosten al duurt het wat langer dan de meesten gewend zijn.
Als je zelfs dat wilt vermijden gebruik je eglobal.eu. Gegarandeerd geen extra kosten al duurt het wat langer dan de meesten gewend zijn.
eglobal.eu staat te koop als domein.... https://imgur.com/fqqeUqX

Vind het dan wel knap hoe jij daar dan kunt bestellen of deze site überhaupt te gebruiken.

EDIT:
Ik zie in een andere reactie dat het eglobalcentral.eu is en niet eglobal.eu, beetje verwarrend maar goed.

[Reactie gewijzigd door Thom Duran op 11 augustus 2020 23:43]

Ik geloof het zelf al 10 jaar lang. Gelooft u mij zelf niet.

Die dingen worden via EU Waterhouses verkocht. Dus ergens in de EU hebben ze een familielid die het dan door stuurt.

Het is Anno 2020 echt raar dat mensen dit nog steeds blijven vragen. dat geloof ik zelf echt niet waarom ze dat doen.

Ik koop al sinds Mi2S mijn telefoons in China. Alleen de Mi 9 en mijn huidige Mi 10 heb ik in DE gekocht. Anders dan dat naah. Probleem is wel dat je nu de K30 series veel in China hebt, en weinig Globale versie.
Dan wel toevallig dat ik nét bij die 1% zat. Ik bestel eens 1 keer een Pocophone F1 uit China, en krijg ik achteraf nog doodleuk een rekening van 90 Euro.....Ik geloof jouw ervaring hoor, maar ik denk dat die 1% schromelijk onderschat is.
Zolang je hem niet via een EU wharehouse kan bestellen schiet dat niet echt op met invoerrechten en alles.
En soms zit je dan ook met een Asian ROM en gedoe waar velen niet aan willen beginnen.
de Poco F2 Pro kost nog maar 320 euro op aliexpress, zeer veel telefoon voor je geld.
Die zal flink wat hoger zijn dan het bedrag wat daar staat. Ik heb de Mi 10 Pro voor €1000,- aangekocht, dus geloof nooit dat deze op het begin minder zou kosten. Nu kost de Mi 10 Pro 'nog maar' 750 euro. Dan zou deze nog verder moeten zakken.

Wel een top toestelletje hoor! Geen spijt van.
Ligt eraan waar je hem koopt. Via bv BelSimpel zal hij duurder zijn, dat je hem via een Spaans Warehouse via bv de winkel van Xiaomi op AliExpress koopt.
True, maar is tegenwoordig vaak tientjes werk. Het lukt vaak niet meer om de invoerrechten te omzeilen.

[Reactie gewijzigd door dickydick666 op 11 augustus 2020 20:09]

Dus gebruik eglobal.eu
Xiaomi Mi Note 10 Pro 8GB/256GB Dual Sim - Midnight Black
SKU: CMOBXIM00413
GLOBAL VERSION
Original: €644.99
€469.99
https://www.eglobalcentra...sim-midnight-black-1.html

[Reactie gewijzigd door SED op 11 augustus 2020 22:15]

Hoe gaan hun om met invoerrechten dan?
Komt deze dan direct vanuit Europa om dit te kunnen omzeilen?

Heb wel opgemerkt dat bij hun standard warranty rooten en flashing het verbreekt, wel jammer aangezien dat met Xiaomi telefoons wel iets wat ik zal doen, zeker aangezien de garantie van Xiaomi zelf niet verbroken wordt.

[Reactie gewijzigd door Thom Duran op 11 augustus 2020 23:47]

Zij gebruiken als ex engelse kroonkolonie een omweg. Verzending vanuit Hongkong naar UK is zonder heffingen en verzending binnen EU vanuit UK (vooralsnog) is ook zonder heffing.
Vandaar dat het langer duurt.. er is een tussenstap in de UK vanwaar het opnieuw verzonden wordt.
ahha, dat is wel slim gedaan van ze daan.
Die dual native iso is heel interessant
Het volledige scherm van mijn Mi 9T Pro met popup-camera vind ik zo fijn, dat ik inmiddels alle camera's met druppels of gaten in het scherm iets ouderwets vind hebben.

Maar het is helemaal niet populair, want nieuwe telefoons die uitkomen hebben vaak gewoon weer een druppel of gat. ;(

Ja ik weet dat het slechts iets kleins is, maar toch stoor ik me er aan. Een dooie pixel is nog veel kleiner, en dat is ook vervelend.
Is dat mechanisme niet ontzettend fragiel? Motortje kapot = geen voorcamera meer... Ik stel me zo voor dat daar snel stof/vuil in komt. En een ander nadeel is (lijkt me), dat het bijna niet te doen is om dat waterdicht te maken.
Nee, heb de Mi 9T. Al iets meer dan een jaar, gaat nog steeds probleemloos met de front camera. Waterdichtheid is mogelijk een probleem, heb wel begrepen dat de gaten in het frame afgedicht zijn met "rubbertjes". Zelf niet gecontrolleerd. Is volgens mij wel ergens op YouTube te vinden.
Is het niet gek dat we nu massaal aan de Chinese telefoons gaan? Ik bedoel ze zetten iets bijzonders neer en veroveren de telefoonmarkt, daar niet van, echter vallen Samsung en Sony bijv. hierdoor terug. Daarnaast met inachtneming van China hun manier van omgaan met de EU? Ik zou daar geen deel in willen nemen zogezegd ;)
Wat doet China dan verkeerd qua omgang met de EU?
Maar goed, volgens jou beredenering niemand ook maar meer iPhones kopen, die worden immers allemaal geproduceerd in China, dat is geld voor China.
en Sony? Laat me niet lachen, die stellen al jaren niets meer voor, die hebben het zelf verpest, zwaar tegenvallende modellen brachten ze uit, achter elkaar, en ze vroegen er veel te veel geld voor, die hebben zichzelf gesloopt.
En Samsung treed nu in de treden van Sony, geld gaat naar onderdelen en niet meer r&d van telefoons, dat is terug te zien in de modellen nu, wat zou dat nou de oorzaak kunnen zijn?
Daarnaast zit er een verschil tussen een Chinees merk en in China geproduceerd product 😘
Er is een verschil, neemt niet weg dat je alsnog China sponsort, je komt er niet omheen, onze geliefde leiders hebben gezegd dat China de fabriek van de wereld moest worden, want lekker goedkoop spullen maken, lekkere winstmarges, maar natuurlijk weer niet gedachte aan de langere termijn, waarschijnlijk wel aan gedacht, maar ach, dat is een zorg voor de volgende generatie, komt wel goed hé.
Het is wel een goeie manier om nog eerder een versleten accu te hebben.

Langzaam opladen is voor een lithium-based accu *altijd* beter voor de levensduur. Hoe langzaam, dat is een balans die je moet vinden. Maar zó snel opladen is gewoon de weggooimaatschappij voeden.
Je hebt geen idee wat voor technieken Xiaomi gebruikt. Hitte is slecht voor een accu's. Als ze efficiëntie omhoog hebben gegooid is iig het verschil dat m'n huidige telefoon de hele nacht ligt te bakken en is deze in een half uur klaar
Je gooit niet eventjes de efficiëntie omhoog. Lipo is lipo. Je kunt hooguit koelen, zoals hieronder aangegeven, en misschien in zo'n grote phablet dat dat ook wel gebeurt, maar het blijft extra slijtage opleveren.
Zie hieronder, zonder onderbouwing kun je niet stellen dat het extra slijtage oplevert
De onderbouwing is dat het een algemeen bekend effect is van lithium-based cellen, dat ze harder slijten door ze sneller te (ont)laden. Dat is altijd al zo geweest. Dus als daar nu opeens verandering in is gekomen, dan zou dat best zo kunnen zijn, maar dan is het niet logisch dat ik bewijs moet leveren voor iets dat er niet is.

Ik zie liever bewijs voor een nieuwe accutechniek waarbij de accu's niet of minder snel slijten door snelladen. Dat is nml wat nieuw lijkt te zijn, dus dat is wat onderbouwd moet worden (niet per se door jou, maar door een degelijk artikel bijv).

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 12 augustus 2020 12:18]

Mwoah, dat lijkt wel mee te vallen:
https://www.cnet.com/how-...verheating-fast-charging/

Dat fast charging echt heel erg slecht is voor je accu lijkt tegenwoordig wat achterhaald te zijn.
Heb je ook een paar wetenschappelijke bronnen hiervoor? Ik weet niet of ik een consumer-facing artikel dat feitelijk zegt "doe maar gewoon, zo erg is het niet" moet vertrouwen, zonder dat ze komen met harde cijfers en metingen.
Is allang achterhaald. en Xiaomi gebruikt vaak copper heatpipes om te koelen. Je zit echt wel goed bij Xiaomi.
Heb je daar een bron van? Liefst een die met metingen en tests laat zien dat het klopt dat snelladen niet slecht is?
Maak dan ook gelijk even een nieuws bericht over deze: https://blog.mi.com/en/20...ship-level-5g-smartphone/
De PocoF2 die we echt hadden willen.