Huawei kondigt P40, P40 Pro en P40 Pro+ aan

De Chinese smartphonemaker Huawei heeft de smartphones P40, P40 Pro en P40 Pro+ aangekondigd. De drie telefoons draaien alle drie op de Kirin 990 5G-soc en hebben gelijkenissen in het ontwerp, maar de cameraset-up verschilt per telefoon.

De P40 heeft drie camera's aan de achterkant, de P40 Pro heeft er vier en de P40 Pro+ heeft er vijf. Bij de P40 gaat het om camera's met verschillende brandpuntsafstanden voor ultragroothoek, groothoek en tele met 3x zoom. Bij de P40 Pro is dat ultragroothoek, groothoek en tele met 5x zoom, samen met een tof-sensor. De P40 Pro+ heeft camera's met ultragroothoeklens, groothoeklens, telelens met 3x zoom en telelens met 10x zoom.

Werking telelens P40 Pro+
Weg van het licht in de camera met 10x zoom uit P40 Pro+

Dat laatste heeft Huawei voor elkaar gekregen door het brandpunt te verlengen door afbuigingen van het licht. Door het licht in totaal vijf keer af te buigen is de afstand tussen de lens en de sensor vergroot. Daardoor komt het brandpunt uit op 240mm in 35mm-equivalent; bij de P40 is dat 125mm en bij de P40 is dat 80mm.

Daarnaast hebben meer camera's de 'ryyb'-Bayerlay-out. Dat is een Bayerlay-out met rode, groene en blauwe pixels, maar Huawei heeft de groene pixels verruild voor gele voor een betere lichtopbrengst. De primaire camerasensor heeft daarbij een grootte van 1/1,28", goed voor een oppervlak van ongeveer 72 vierkante millimeter. Dat is iets groter dan de sensors van 69 vierkante millimeter van de Samsung Galaxy S20 Ultra en Xiaomi Mi Note 10.

Renders van Huawei P40-serieAan de voorkant heeft de P40 een enkele frontcamera. Bij de P40 Pro en Pro+ zit daarnaast een ir-zender en -ontvanger voor gezichtsherkenning met infrarood. Bovendien kunnen gebruikers gebaren uitvoeren in de lucht, waarbij de sensor die kan herkennen.

Ook heeft de software wat functies erbij gekregen. Zo moet het mogelijk worden om passanten weg te halen van foto's en bij foto's gemaakt door een raam heen de reflectie van de telefoon te verwijderen. Huawei gebruikt daarvoor algoritmes die draaien op de npu's van de Kirin 990-soc. Dat zijn de chips die Huawei erin heeft gezet voor neurale berekeningen.

De P40 heeft een plat scherm, terwijl de Pro en Pro+ een scherm hebben dat aan alle zijden is gebogen. Dat moet dunne schermranden mogelijk maken. Ook hebben de P40's behalve twee simkaartsleuven e-sim-ondersteuning aan boord. De P40 en P40 Pro komen in april uit; de P40 Pro+ volgt in de zomer.

Net als de Mate Xs en Mate 30 Pro hebben deze telefoons geen Google-diensten aan boord. Huawei probeert dat te ondervangen met zijn eigen downloadwinkel App Gallery, het overzetten van apps van een oude telefoon via Phone Clone en de Huawei Mobile Services voor zaken als het weergeven van kaarten in apps.

Huawei P40 Pro+ Huawei P40 Pro Huawei P40
Scherm 6,58"-oled, ~20:9, 90Hz
15,2x6,8cm, 104cm²
2680x1200px
6,58"-oled, ~20:9, 90Hz
15,2x6,8cm, 104cm²
2680x1200px
6,1"-oled, ~19:9, 60Hz
14,1x6,5cm, 91,3cm²
2340x1080px
Soc en modem Kirin 990 5G Kirin 990 5G Kirin 990 5G
Ram 8GB 8GB 8GB
Flashopslag 512GB, Nano Memory Card 2 128GB / 256GB, Nano Memory Card 2 128GB, Nano Memory Card 2
Camera's 50Mp primair, f/1.9 OIS, ~72mm², ryyb
40Mp ultragroothoek (18mm), ~50mm², OIS
8Mp tele (80mm, f/2.4)
8Mp tele (240mm f/4.4)
Time-of-flight-sensor
50Mp primair, f/1.9 OIS, ~72mm², ryyb
40Mp ultragroothoek (18mm), ryyb,~50mm², OIS
12Mp tele (125mm f/3.4), ryyb
Time-of-flight-sensor
50Mp primair, f/1.9, ~72mm², ryyb
16Mp ultragroothoek (17mm)
8Mp tele (80mm)
Frontcamera 32Mp, f/2.2, ir- en dieptesensor 32Mp, f/2.2, ir- en dieptesensor 32Mp, f/2.2
Accu 4200mAh, 40W snelladen 4200mAh, 40W snelladen 3800mAh, 22,5W snelladen
Afmetingen 158,2x72,6x8,95mm 158,2x72,6x8,95mm 148,9x71,06x8,5mm
Gewicht 226g 203g 175g
Besturingssysteem Emui 10 met Huawei Mobile Services Emui 10 met Huawei Mobile Services Emui 10 met Huawei Mobile Services
Release en prijs Juni, 1399 euro 7 april, 999 euro 7 april, 799 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

26-03-2020 • 15:02

106

Reacties (106)

106
103
51
5
0
39
Wijzig sortering
Formaat van de smartphones staan er niet bij, ik zal ze bij deze even plaatsen ;)
P40
71x148,9x8,5mm
175 gram

P40 Pro
72,6x158,2x8,95mm
209 gram

P50 Pro +
72,6x158,2x9mm
226 gram

Totdat de NL site de telefoons online heeft staan, is het hier al wel te vinden:
https://consumer.huawei.com/cn/phones

Edit:
Huawei lijkt dit jaar de eerste te zijn met een redelijk compacte telefoon. Waar Samsung het vorig jaar kon waarmaken met de S10e, is het dit jaar Huawei waar je moet zijn voor een "compacte" smartphone.

Mogelijk komt Apple ook nog met een kleine smartphone, maar vermoedelijk heeft die geen high-end specs zoals bij de iPhone XR het geval is. Met een beetje geluk komt Android met een nieuwe Pixel, maar dat zal mogelijk weer met 1 camera zijn i.c.m. het kleinere scherm.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 22 juli 2024 15:45]

Ehm, de S20 is zo'n beetje even groot asl de P40 hoor...

3mm langer, maar 2mm smaller en een halve mm dunner.
Dat klopt, ik dacht zelf dat de S20 nog groter was. De grens van de handzame telefons wordt steeds verder opgerekt. De meeste hebben daar geen boodschap aan, maar de Xperia Compact fans (en die zijn er verrassend veel in NL), is het lastig om een gedegen kleine opvolger te vinden.
S20 is behoorlijk handzaam hoor met een breedte van 69mm
Google services zal voor velen een probleem kunnen worden. Wat ik begrepen heb is Huawei wel bezig om de meer bekende apps te ontwikkelen voor hun eigen app store en ik weet dat er al heel veel apps beschikbaar zijn maar je kunt ook apk's downloaden en installeren al zal dat niet voor iedereen een optie zijn.


Toch denk ik dat er niet veel Nederlandse apps zullen zijn zoals bankieren apps maar ik kan het fout hebben. Blijkt toch wel te werken.
Maar YouTube, Netflix, WhatsApp nog niet lees ik net
https://androidworld.nl/r...e-30-pro-mobile-services/

1399,- is een hoop geld en ik denk dat dat niet realistisch is. De P40 Pro is iets goedkoper en lijkt best een goed toestel.

[Reactie gewijzigd door Garret1410 op 22 juli 2024 15:45]

Idd die prijzen kunnen zich meten met de "grote" jongens maar kan de hardware dat ook ? Op papier lijkt het wel okay maar in RL moet ik het nog zien. We hebben hier 3 oudere Huawei's en de meest gehoorde klacht thuis is dat ze zo snel verouderen. Kwaliteit accu gaat snel achteruit, camera lijkt ook minder te worden...
Voor dat geld zou ikzelf toch ook bij een andere gaan kijken...
Wat een onzin verhaal inderdaad... hier thuis ook Huawei's, accuduur blijft fantastisch, en ook de snelheid blijft top ondanks ze ram vol zitten met apps, foto's etcetera.

En hoe kan de camera minder worden??
Mijn Huawei Mate 9 is nu 3 jaar oud. Ik merk nog altijd niets van achteruitgang is batterij, en ik krijg na 3 jaar nog steeds complimenten om de foto's die ik maak. Iedereen wil weten welk toestel het is. Sowieso een raar verhaal dat je camera achteruit gaat. Of je bekrast de lens zelf teveel. Of je maakt de lens nooit schoon en dan krijg je zo'n lelijke waas. Die je vaak terugziet, want maar weinigen maken de lens schoon voordat ze een foto maken.
"ram" vol, hihi, altijd blijven opletten :)
Eens, accu is geweldig!
Bijzonder dat je die ervaring hebt, mijn vriendin heeft al lange tijd een P20 en zowel de accuduur als ook regelmatig de kwaliteit van de geproduceerde foto's (muv weinig licht) overtreffen mijn veel nieuwere Galaxy S10. Snelheid blijft ook prima. Is ook de eerste telefoon waarvan ze naar 1.5 jaar niet de neiging heeft m te vervangen. (hiervoor oa iPhones) .
Exact hetzelfde hier: P20 Pro sinds lancering, nog altijd geweldige telefoon. Voordien begon ik altijd na een jaar al uit te kijken naar een nieuwe telefoon, bij de deze heb ik vrienden aangeraden ook eentje in dezelfde lijn te kopen!

OT: deze uitvoeringen zien er weer geweldig uit, maar het ontbreken van Google services is mij toch een dealbreaker... nog een jaartje en dan wordt die belachelijke 'trade war' tussen de USA en China hopelijk eindelijk opgelost.
Ik heb dezelfde ervaring met P20 pro, na ongeveer anderhalf jaar. Nog steeds snappy, nog steeds supergoeie accu. Als ik een tegen een goeie deal voor een P30 pro aanloop laat ik me misschien overhalen, maar anders blijft de P20 gewoon nog een jaar. Camera ook nog steeds top trouwens.
Accu gaat achteruit als je hem elke dag of regelmatig leeg laat lopen, dat heeft niets met huawei te maken. Camera die minder wordt met tijd? Daar heb ik helemaal nog nooit van gehoord, misschien lens bekrast, hoesje gebruiken voortaan?
Heb nu anderhalf jaar de P30 Pro en die presteert nog steeds uitmuntend. Haal probleemloos anderhalve dag met de accu en maakt nog steeds formidabele foto's.

Ik heb nog net wel de Google ondersteuning maar zou niet een dergelijk prijzig toestel aan willen schaffen waarbij je maar af moet wachten of je al je favoriete apps kunt blijven gebruiken. Mijn volgende wordt een Samsung.
Welke modellen zijn het dan? Bij instap en midsegment is het vaak idd snel verouderd. Denk daarbij aan modellen als de Y-series en de P-Smart series.
Idd de P_smart serie
Anoniem: 483913 @bonus27 maart 2020 08:40
Ik heb de P30 Pro een jaar gehad. Op zich wel een goede telefoon. Batterij was top. Beste die ik ooit heb gehad. Idem voor de camera. Wat was die camera goed. De applicaties zoals Facebook, snapchat durfden af en toe wel eens een bugje vertonen, maar is dit te wijten aan het toestel of aan de applicatie.?
Is https://f-droid.org/en/ dan niet een geschikte oplossing?

Edit: Behalve inderdaad veel Nederlandse apps

[Reactie gewijzigd door Wisly op 22 juli 2024 15:45]

Aurora Store is je vriend.
Awesome! Heb ik nog niet eerder van gehoord, heb je er zelf al mee gewerkt?
Ja, en werkt helemaal prima :)
1400 euro . Ik nog denken dat ik mischien wellicht voor 800-900 euro dit toestel kon kopen bij de launch waar ik mijn twijfels al over had. Met mijn ervaring met de mate 30 pro die alleen maar in Amsterdam bij een winkel verkrijgbaar is heb ik echt wel mijn twijfel of dit bedrijf iets wil verkopen.

Als ik in America al zie dat de S20 serie met 300 en S20+ met 430 dollar zijn afgeprijst na 2 weken dan is de markt op dit moment ook niet bereid om hoge prijzen te betalen voor deze toestellen in deze tijd. Tablet markt is al 30% ingezakt en denk mobiel nog meer.

Trouwens foto;s op de note 10+ vs Samsung S20/+ vindt ik wel scherper overdag. De huawei P40 serie heb ik nog niet mogen testen en geen idee hoe dit toestel het doet, maar de mate 30 pro had wel enorm mooie scherpe foto''s. Dus ik denk dat deze weer een stapje beter is.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 22 juli 2024 15:45]

Klopt dat wat je zegt?
Zijn er zulke grote kortingen in Amerika op die telefoons?
Netflix werkt wel op de P40 serie, het is de oudere versie uit november. Te downloaden via de app gallery of via de website van Netflix. WhatsApp werkt gewoon, via Phoneclone over te zetten. Zelfs Google Maps gaat gewoon over via Google Maps, en er komen steeds meer apps op de app gallery uit (zelfs apps zoals bijv. Albert Heijn)
Je wil het alleen liever niet. Huawei is chinees. Eigenlijk wil je liever Nokia.
Precies, er zijn zoveel mensen VERKEERD geinformeerd...
Het gaat niet om de apps, daar is altijd aan te komen maar het gaat om de srevices die eraan vast zitten.
Zaken die bepalen of je youtube met je account kan bekijken, je digiD app werkt, streaming diensten die willen streamen in HD en 4K, en ga zo maar door.
Niks is zo kut als je met je nieuwe smartphone niet een simpele betaling kan doen en allerlei workarounds moet doen.

Er is voor Google services tot nu toe geen goede oplossing.
YouTube werkt prima als je microG installeert.
Maar werkt hij dan met je eigen account, en evt een premium account ?
Ja, dat werkt gewoon (en ook Premium).
YouTube en WhatsApp werken (inmiddels) prima hoor, Netflix is inderdaad een ander verhaal.
Anoniem: 767041 26 maart 2020 15:06
maar hoe zit het met de google apps? kun je die via 3rd party stores krijgen?
Met AppSuche applicatie kan je heel wat Google services alsnog installeren op een Huawei.
Google-apps, zijn wel anders dan Google-services
Je hebt gelijk, maar ik bedoel dan ook Gmail, Google Maps, YouTube enz.
Ja maar velen zijn nauwelijks bruikbaar omdat velen youtube bekijken met hun account en dus niet met een algemeen account. Dat werkt niet zonder services. Hetzelfde geld voor Netflix en andere DRM diensten, je hebt zonder services dan beperkingen.
Google pay werkt niet, niet alle bankapps en andere security payment diensten werken goed.

Tja, moet je dat dan willen .... Tot wel 1400 euro voor de Pro+ versie en dan je flink wat beperkingen.

Natuurlijk zijn er mensen die niks van al die diensten moeten hebben, en gewoon met pin betalen en films downloaden en dus geen streaming nodig hebben, etc etc etc. MAAR gaan die een telefoon kopen van 1000 tot 1400 euro kopen ? Durf te zeggen, NEEN !
Huawei zou er goed aan doen om de bootloaders unlocked te houden, zodat je zelf gewoon gapps kunt installeren. Ze zouden ook gelijk de eerste smartphone-fabrikant zijn die hun product niet zo krampachtig van voor tot achter locken. Het zou ze sieren.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 juli 2024 15:45]

@arnoudwokke Wat zijn de schermresoluties? Leuk dat ze 90 en 60Hz zijn refresh zijn maar ik zou ook graag de schermreso's willen weten.
Huawei P40: 2340x1080 pixels
Huawei P40 Pro: 2640x1200 pixels
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Tim201026 maart 2020 15:48
Dank, erbij gezet
Grotere camerasensoren is een prima ontwikkeling. Meer dan 3 brandpunten hoeft voor de gemiddelde consument niet. Groothoek en tele om uit te kiezen buiten de standaard is voldoende.
Grotere camerasensoren is een prima ontwikkeling. Meer dan 3 brandpunten hoeft voor de gemiddelde consument niet. Groothoek en tele om uit te kiezen buiten de standaard is voldoende.
Inderdaad nu is de pro+ ook niet echt bedoeld voor de gemiddelde consument, zelfs ik als power user ben zeer te spreken over de 5X zoom op mijn p30 pro, en meer zoom heb ik echt niet nodig, je krijgt tenminste voor de rest wel dezelfde camera, en stoppen ze er zoals samsung geen mindere camera in.
en stoppen ze er zoals samsung geen mindere camera in.
Zoals Huawei blijkbaar met hun ultrawide doet waar Samsung het juist weer niet doet ;)

Daarnaast zie ik het als positief dat ik geen ultra (main) camera heb, ze zijn beide op verschillende vlakken beter, en niet echt een concrete winnaar.
The primary reason one might opt for the Galaxy S20 Ultra over the cheaper Galaxy S20 or Galaxy S20 Plus is the Ultra’s unique camera. Though, as we’ve found, the Ultra’s special imaging hardware doesn’t always translate to better photos. In fact, in some cases, it actually hurts it.
Wel een RTX prijs idd maar mooie toestellen dat zeker. Ik ben nog erg tevreden ket mijn P30 Pro. Na een jaar nog geen lag te bekennen, dat is bij flagship exynos chipjes wel anders.
Groot gelijk. Ik nam bij wijze van spreken de gok van mijn leven toen ik voor het eerst van Apple & Samsung afstapte naar een Huawei Mate 20. Dat is 1,5 jaar geleden en ben aangenaam verrast met de nieuwe ervaring! Beter dan wat ik eerder kwa smartphones heb ervaren. Ik ben al wezen kijken naar een vervangende toestel maar er is letterlijk niks op de markt die de vervanging waard maakt. Niets is sneller of heeft een betere accuduur.

Speedtest van de Mate 20 Pro vs Galaxy S20:
https://www.youtube.com/watch?v=BfWCpWoonQ0

De Mate 20 Pro heeft dezelfde SoC als de goedkopere Mate 20 dat ik heb.
90Hz maar ik had op zijn minst 120Hz verwacht en een grotere accu bij de 40 Pro+
Precies, zelfs dat niet voor al dat geld. Tevens RAM is teleurstellend voor dat geld en de accu vind ik aan de krappe kant.
Naja, dit is wel een Huawei hé. Zo is de 1,5-jaar oude Huawei Mate 20 (niet de flagship, 4000mAh accu) sneller met openen van apps en games dan beiden de Galaxy S20 en de iPhone 11 Pro. Ook is de accuduur van de oude Huawei beter dan de nieuwste flagships. Dus als een 1,5 jaar oude Huawei al beter presteert op beiden prestaties en accuduur dan de nieuwste Samsung, dan kan je minimaal een verbetering t.o.v. dat verwachten met de nieuwste P40 (pro(+)).

Het echte nadeel is alleen het gebrek van Google Services. Dat maakt het voor mij een deal-breaker.
Geen enkel Huawei toestel had 90hz of zelfs hoger.
Ook een 5G modem had de mate 20 niet en ook dat is een aanslag op de accu.
Laten we ook de meest uitgebreide camera sectie niet vergeten, ook dat vreet energie.
Nou, kan jij het verschil merken tussen een 90Hz en 120Hz display? Ik alleen als ik de toestellen naast elkaar heb staan en me er op focus. De 5G versie van de Mate 20 heb ik niet want dat was optioneel toen (meerprijs). De Mate 20 X 5G heeft wel 5G. Dat is een Mate 20, met een groter scherm en 5G. Dit is inmiddels een oude telefoon.

Accuduur test met een recente Huawei vergeleken met recente flagships:
https://www.youtube.com/watch?v=F1ARTncez-s

De hardware en software van Huawei is geweldig. Het enige pijnpunt is geen Google-services en dat is toch echt een dealbreaker voor mij.
Ja ik kan het verschil merken !
Ik heb al 6 maanden een ROG2 en die kan ik op 60, 90 en 120hz zetten.
We hoeven die discussie niet te voeren, iedereen in alle reviews geeft aan dat als je een hogere refresh gewend bent dan wil je niet terug.
Iedereen is het ook eens dat het beduidend meer verbruikt.

Tevens verbruikt 5G beduidend meer, daar zijn ook vele testen van. Met name het aggressief zoeken van 5G steun kost erg veel.

Het is duidelijk dat Huawei mooi spul maakt maar ik blijf de accu vrij klein vinden, net als het RAM geheugen, zeker kijkende op de 5G toekomst en degradatie van accus. Dat gebeurt OOK bij Huawei.

Google is idd een dealbreaker, ook voor mij. Al zat er een 6000mah accu erin en koste hij 899 euro.
Gewoon kansloos voor mij want ik hang zwaar aan Google, ben geen Snowden en het maakt mijn smartphone ervaring compleet.
Met betreft het scherm, dat is zeker zo.

Kwa accu-grootte zit het ongeveer tussen wat Samsung biedt in. Zo heeft de 6,2" grote S20 5G een 4000mAh accu en de 6,7"grote S20+ 5G een 4500mAh accu. Daarom wetende heb ik meer vertrouwen in de accuduur van een Huawei dan bijv. een Samsung.

Dan nog valt het maar af te zien naar of de accu toereikend is icm 5G. Met betreft het RAM-geheugen...hoe meer hoe beter. Wat ik wel weet is als een iPhone dat had, dan zou het perfect zijn, maar op een Samsung zou het een drama zijn gezien de beschikbare data. Of 8GB RAM toereikend is op de p40 valt nog te zien.
Neen, 8GB is niet toereikend op een high end smartphone met toekomst perspectief en zeker niet met toekomstige Android versies, steeds grotere apps en software trucs die altijd meer geheugen vreten.
Zeker met het vast pinnen van bepaalde apps teneinde die altijd active te houden zoals Samsung dat doet, en straks andere merken ook dan is het belangrijk om geheugen te hebben. Zeg niet dat 16GB een must is maar ik heb liever 16 en minimaal 12 IPV 8 GB om wat rek voor de toekomst te hebben. Zeker op de camera heavy phone met software trucs en heavy editing.
Sowieso voor 1400 euro !
Zie daar, Huawei P40 pro (8GB RAM) vs Galaxy S20 Ultra (16GB RAM):
https://www.youtube.com/watch?v=-B9XWr8TcJE

Beiden telefoons hadden geen reloads bij de multitasking test. Dat is inclusief meerdere games! Daarbovenop is de Huawei ook merkbaar sneller bij alle handelingen dan de S20 Ultra. Heb je als gebruiker na die video gezien te hebben dan 16GB ram nodig? Nee, verre van zelfs. Zelfs 8GB lijkt plots zwaar overkill.

Meer RAM is fijn voor bepaalde features, maar daar wordt op dit moment dus weinig tot niets mee gedaan. Of dat met drie jaar anders zal zijn, geen idee. Zo doet de iPad Pro 2020 het ook perfect met 6GB ram. Multitasking en zware programma's gaan als een trein daarop. De Huawei heeft zelfs 2GB meer dan dat. Volgens mij is dat dan ook ruimvoldoende voor een 2020 flagship.
iPad 2020 met IpadOs ram management vergelijken met een Huawei smartphone ......

Domste wat ik gezien heb op Tweakers deze week.

Voor de laatste keer. Al 100x verteld, 8GB is prima maar 12GB is beter want dan weet je dat je over 1 of 2 jaar GEEN issues hebt met RAM .. nu is het maar gissen.
Je geeft zelf aan dat nu 6GB voor de iPad pro een goede stap is, terwijl iedereen alles prima kon doen 1 week geleden en toen bestond de iPad 2020 nog niet en was 4GB ook goed.
Je geeft zelf al aan, meer RAM is soms beter en nooit fout.
Mij persoonlijk aanvallen? Dat gaat te ver!

De iPad Pro uit 2018 heeft ook 6GB RAM. Apple vond het kennelijk genoeg en heeft de 2020 versie weer met 6GB RAM uitgerust. Waarom beweer jij dat zo veel RAM te weinig is als een partij als Apple het perfect weet af te handelen? Ook Huawei heeft het perfect weten af te handelen met hun 8GB ram modellen aangezien ze evengoed zijn als de Samsung S20 Ultra met 16GB kwa multitasking.

Dat jij een telefoon afkraakt omdat het 'maar' 8GB ram heeft ondanks dat het perfect werkt vind ik absurd. Dat jij je druk maakt om cijfertjes is jouw probleem. De mensen die zulke apparaten kopen maken zich alleen druk of het systeem wel of niet fijn werkt en dat is wat mij boeit. Samsung heeft bewezen geen goede multitasking te kunnen bieden met 8GB RAM op hun smartphone terwijl Huawei dat wel heeft bewezen op beiden de vorige en huidige generatie. Apple bewijst het ook met 6GB op hun oude en nieuwe iPad Pro.

Meer=beter is alleen waar als de software ook goed is afgesteld, hulde Huawei en Apple.
Zorg eens dat je je facts op orde hebt.
2018 Pro's hebben allemaal 4GB, alleen de 12.9 met 1TB heeft 6GB oftewel vrijwel geen enkele 2018 pro gebruiker heeft 6GB want maar heel weinig mensen hebben die (percentage is verwaarloosbaar).

Wat een iPhone of iPad doet met RAM is totaal NIET te vergelijken met welke Android phone dan ook !
Als je iets zou willen vergelijken dan kom je misschien een beetje bij een Google Pixel uit maar alle andere zeker niet want er draaien allemaal Skins bovenop Android en eigen extra apps, en zeker bij Huawei.

Iedereen weet dat Apple veel betere optimalisatie heeft dan Android en je kunt het gewoon niet vergelijken.

Ik kraak 8GB af omdat je hier praat over toestellen die beginnen bij 999 voor de P40 pro tot wel 1400 euro !
Voor dat soort bedragen verwacht je de top en dan moet je dat ook krijgen.
Het boeit niet dat het met 8GB goed werkt, je hebt voor de toekomst weinig marge meer en dat lijkt jij niet te snappen.
Iedere Smartphone werkt ook perfect met 64GB storage, koop je dat ook ?
Mooie specs zo te zien, maar wel voor een hoge adviesprijs zoals we die inmiddels kennen van high end modellen. Ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn P30 Pro, welke ik in juni 2019 en dus volop in de tijden van China VS Trump (= cashback actie van Huawei zelf, lagere prijzen van retailers) voor ongeveer €600 heb gekocht. Niet helemaal een eerlijke vergelijking dus, maar toch is de P30 Pro nog steeds een relevant top toestel met goede prijs.

Wel jammer dat er gekozen is voor een punch hole notch in plaats van een druppel notch. Ik vind namelijk dat dankzij het gat de notificatiebalk onnodig 'hoog' wordt gemaakt om hem hierin te laten passen, wat ik minder mooi vind. Uiteindelijk lever je zeer weinig schermruimte in, maar op het oog vind ik het zonde. Het zou dan weer wel nuttig zijn als er een dubbele rij notificaties wordt weergegeven, zodat er meer nuttige info kan worden weergegeven.

Tot slot opvallend om te zien dat Huawei bij de release foto's kennelijk gekozen heeft voor modellen met redelijk neutrale kleuren, terwijl het bij de P30 series juist koos voor zeer kleurrijke modellen.
Zo gek zijn kennelijk de prijzen van de s20 series dus nog niet. Betere specs (op papier) en gewoon officieel Google ondersteuning.

Jammer, ik mag Huawei best wel maar en dit was hun kans geweest om Samsung direct aan te vallen maar dat gaat met de P40 niet lukken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.