Xiaomi kondigt Mi Note 10 Lite-telefoon met 5260mAh-accu aan

Xiaomi heeft de Mi Note 10 Lite-smartphone aangekondigd, een goedkopere versie van zijn camerasmartphone Mi Note 10. De Lite-versie heeft geen 108-megapixelcamera, maar beschikt wel over een accu met hoge capaciteit, namelijk 5260mAh.

De primaire camera is bij de Lite-versie een 64-megapixelsensor in de vorm van de Sony IMX686, blijkt op de site. Het gaat om een sensor met een oppervlakte van ongeveer 40 vierkante millimeter, tegenover 70 vierkante millimeter van de primaire 108-megapixelcamera van de vorig jaar verschenen Mi Note 10. Hij is wel groter dan de 48-megapixelcamera van 30 vierkante millimeter in veel andere midrangesmartphones.

Aan de achterkant zijn nog drie lenzen te vinden, namelijk voor een camera met ultragroothoeklens met 8-megapixelsensor, macrocamera met 2-megapixelsensor en een dieptesensor. De camera's met telelenzen van de duurdere Mi Note 10 ontbreken.

Het toestel heeft een oledscherm van 14,9x6,9cm met een oppervlakte van 103 vierkante centimeter en een resolutie van 2340x1080 pixels, goed voor een beeldverhouding van 19,5:9. De telefoon meet 15,8x7,4cm, is 9,7mm dik en weegt 204 gram, een gewicht dat door de 5260mAh-accu hoger is dan dat van veel andere telefoons van dit formaat. Opladen kan met 30W.

De soc is een Qualcomm Snapdragon 730G, dezelfde als bij de reguliere Mi Note 10. Het lpddr4x-werkgeheugen heeft een grootte van 6 of 8GB, de ufs 2.1-opslag is 64 of 128GB. Het toestel beschikt over een infraroodzender voor de bediening van elektronica en een 3,5mm-jack voor het aansluiten van headsets. De Mi Note 10 Lite komt binnenkort uit voor een prijs vanaf 349 euro. Xiaomi kondigde donderdagmiddag tijdens een online evenement ook de Redmi Note 9 en 9 Pro aan, die uitkomen voor 199 en 269 euro.

Xiaomi Mi Note 10 LiteXiaomi Mi Note 10 Lite

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

30-04-2020 • 15:35

86

Reacties (86)

86
82
33
4
0
31
Wijzig sortering
Moeten we nu zelf gaan uitrekenen hoeveel inch het scherm is? Want dat is toch wel waar de meeste mee bekend zijn als het gaat om formaat van schermen, in het artikel staat alleen informatie over de lengte en breedte van het scherm, en de oppervlakte, geen diagonaal.

Diagonaal van het scherm is 6,47 inch.

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 24 juli 2024 17:47]

Tja, mij interesseert een diagonaal me eigenlijk niet. Ik heb meer aan hoogte en breedte om te weten of het toestel groter is dan mijn huidige toestel en of het dus in mijn broekzak past. Op de afbeelding is toch te zien dat bijna het volledig vlak wordt ingenomen door het scherm. En of dat dan 6,2 inch of 6,5 inch is,boeit me niet.
Heb geen flauw benul van diagonaal van mijn huidige Mi8, maar van lengte en breedte wel
Zijn natuurlijk wel de afmetingen van het scherm. Het toestel zelf is langer en breder ;)
ze staan er allebei vermeld, zowel het scherm als het toestel zelf , in dit geval ;)
De meeste telefoons in dezelfde generatie hebben ongeveer dezelfde bezels, dus zal een telefoon van merk Y vergeleken een telefoon van merk X met dezelfde grootte scherm ook ongeveer dezelfde afmetingen hebben, alleen bij de iPhone's gaat dit niet op omdat Apple qua bezel grootte altijd wat achterloopt tegenover de concurrentie.
Ironische aaname, tjapo _/-\o_
Nah meer vervelend/slechte/domme input van me, mijn excuses. O+
Geen probleem heb ik zelf ook vaak genoeg last van.
Informatie over de Redmi Note 9 en 9 Pro mag je ook zelf opzoeken :+
Ik ben wel blij met de feitelijke afmetingen. De telefoons lijken wel steeds groter te worden, terwijl ik veel mensen hoor (en ik zelf ook) die echt kijken naar de afmetingen. >15cm is voor mij echt een nogo.
Ik kijk ook naar de afmetingen, door naar het scherm diagonaal te kijken, ik weet bijvoorbeeld dat telefoons met een 6.5 inch scherm of groter ook altijd langer zijn dan 155mm, en dus geen telefoon hoef met een scherm groter dan 6.5 inch, jammer genoeg zie ik al dat veel fabrikanten al komen met 6.8 inch schermen, zal binnenkort vast naar 7+ inch gaan jammer genoeg.
Ik ben ook blij met de feitelijke afmetingen, maar het zou leuk zijn als ze het diagonaal van het scherm ook hadden genoemd, is ook iets wat mensen graag willen weten. Het is niet alsof het het één of het ander is, beide is normaal gebruikelijk om te vermelden.

Mijn excuses dubbele reactie

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 24 juli 2024 17:47]

Ik heb zelf een iPhone XS, maar als ik kijk naar deze specs, dan is de iPhone SE 2020 teleurstellend. Ik zit zelf liever in het Apple eco systeem, maar de specs van deze telefoon alleen al zijn ver boven die van de SE.
De schermtechnologie is inderdaad beter, de specificaties van het scherm zelf worden niet genoemd zoals maximale helderheid, kleurafwijking en kleurtemperatuur.
Daarnaast is de hoeveelheid megapixels hoger dan in de SE 2020, er zijn meer camera's aanwezig. Echter een 2 MP macro camera is de moeite niet eens waard, meer marketingtechnisch hetzelfde geldt voor de 'dieptecamera' van 5 MP. Google's Pixel serie en de iPhone XR bewijzen dat het bijvoorbeeld ook hartstikke goed met software kan. Daarnaast is de camerakwaliteit niet besproken. Specificaties kunnen op papier er mooi uitzien maar in werkelijkheid erg tegenvallen. Die 64 MP kan eventueel bij croppen meer informatie doorgeven dan de camera van de SE 2020 maar bijvoorbeeld de HDR kan erg tegenvallen of de algehele fotokwaliteit in slechte lichtomstandigheden.

De SE 2020 is daarnaast ook wel wat sneller te noemen en een betere softwareondersteuning. Daarnaast als je al in het Apple ecosysteem zit is het eenvoudiger om hier gebruik van te blijven maken met de goede systeem integratie. Op Pepper.com is een aanbieding in combinatie met een abonnement waardoor de prijs vergelijkbaar is met dit toestel.
offtopic, jammer dat dit soort zaken niet vermeld worden:

6.47" 19.5: 9
1080x2340 px FHD+ HDR10
430 cd/m²
600 cd/m² Peak
DCI-P3 NTSC 400000:1 Contrast
Kijk, dan is €350 een leuke prijs. Zo is het toch een beetje inzichtelijk hoe het scherm zou presenteren zonder het scherm te hebben gezien.
de main camera van de mi note 10 lite is een stuk groter

iphone se 2020 - 1/2.55''
mi note 10 lite - 1/1.7''

Kans is aanwezig dat je in slechte omstandigheden betere foto en video van de mi kan verwachten.

kijkend naar de overige specs denk ik dat de mi note 10 lite een beter geheel plaatje is terwijl de iphone een stuk sneller is en langere updates zal ontvangen.
Toch zegt een sensor grootte niet alles, net zoals megapixels. Het is grotendeels ook aan de software te danken.

Voor de Mi9T is het aan te raden om niet de originele camera app te gebruiken maar een andere app omdat de foto kwaliteit hiervan beter is. Daarentegen krijgt de SE 2020 geen night mode mee dus zou waarschijnlijk de Mi 10 Lite alsnog softwarematig betere foto's maken.
Ik zou ook willen weten of er optische stabilisatie is. Dat scheelt echt enorm in foto kwaliteit, de veel kleinere sensor in de al wat oudere Samsung S7 doet het beter dan de veel grotere in de A71 - en het verschil zit hem in de stabilisatie.
Nee deze heeft geen OIS. Dan ff door sparen voor de gewone Mi Note 10. Beetje zoeken heb je die voor 390 euri. Met een nog grotere hoofdsensor (108 mp met ois) en nog 2 aparte lenzen voor 2x en 5x zoom en die 5x zoom heeft ook OIS. De Mi Note 10 komt in diverse vergelijkingen met de Huawei 30 Pro er erg goed vanaf mbt tot de foto's.
Uhh, ik ben eigenlijk heel tevreden met de foto's van mijn Mi 9T. Welke app zou ik dan kunnen proberen om nog betere foto's te krijgen? Staat deze app in de store?
Alvast dank.
Tijdens verschillende reviews van verschillende Xiaomi modellen wordt de GCAM genoemd.
Je zegt het zelf je zit leiver in het apple eco systeem, daar betaal je dan ook de apple prijs voor.
Qua specs is dit natuurlijk een hele leuke telefoon zeker als je dat puur qua specs met apple vergelijkt.
Tegen een prijsvechter als Xiaomi legt iedere fabrikant het af.

De specs zeggen natuurlijk niks over zaken als fotokwaliteit. Die heeft Apple goed voor elkaar.
Totdat het op updates aankomt... Daar kan Xiaomi nog een flinke slag slaan.
Maar, de nieuwste high-end toestellen van Xiaomi worden inmiddels net zo duur als die van concurrenten waardoor een eventuele voorsprong lastiger wordt vast te houden.
Van een andere gebruiker las ik dat Xiaomi het ua uodates juist heel goed doet. Hear say, ik heb er geen bewijs van.
Heb zelf nu een tijdje een Xiaomi Mi Note 10pro (kom van Huawei) en de security updates komen zo nu en dan wel binnen maar ik kocht deze met Android 9 en nu Android 11 in september lijkt uit te komen, verwacht ik in september nog gewoon op 9 te zitten.

Ik zie het maar als leergeld, volgende keer maar eerst in update beleid verdiepen voordat ik weer een merk ga proberen.
Teleurstellend idd.
Da's ook vreemd want voor mijn oudere Mi Max3 heb ik allang android 10 erop gekregen. Ook op mijn 9T en vrouw's 9 lite.
"Goed voor elkaar"? Xiaomi staat 4e op dxomark terwijl Apple pas op plaats 10 te vinden is. Lijkt erop dat Xiaomi het beter voor elkaar heeft.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 24 juli 2024 17:47]

Da's gek. Apple scoort meestal hoog in vergelijkende reviews als het om de camera gaat. Xiaomi staat bij mij niet bekend als camera-smartphonemerk. Misschien heeft DXO een beperkte lab-test?
DXO heeft de meest uitgebreide test online. Meer dan 2000 testfoto's per toestel.
Dxo staat ook bekend om kits en hulpmiddelen te verkopen aan de smartphone fabrikanten die hen helpt een betere score te halen binnen de dxo testmethodologie. Hiermee is echt genoeg gezegd.
Dxo staat ook bekend om kits en hulpmiddelen te verkopen aan de smartphone fabrikanten die hen helpt een betere score te halen camera te maken binnen de dxo testmethodologie. Hiermee is echt genoeg gezegd.
Even gefixed. Foutjes maken we allemaal!
We moeten natuurlijk even afwachten of deze Xiaomi betere foto's maakt dan bijvoorbeeld de iphone SE.
Mwah, ik verwacht niet dat deze betere foto's gaat maken dan de iPhone SE 2020, ook is de soc van de iPhone veel sneller, het scherm van de Xiaomi lijkt wel beter te zijn volgens de specs.
Onderzoeken laten ook zien dat in 90% van de gevallen mensen niet overspringen van Android naar iOS, of vice versa. De SE 2020 is gewoon een goedkopere iPhone voor mensen die toch een iPhone zullen kopen, ookal kun je veel meer scherm, veel meer accu etc. krijgen met een vergelijkbaar geprijsde Android toestel.
Er is nu eenmaal iets wat de SE uniek maakt. Waardoor er minder is om mee te vergelijken. Dus hoef je eigenlijk alleen te beoordelen, is dit een goede telefoon ja/nee? Bij android telefoons ga je wel vergelijken en als er een boel telefoons (of zelfs maar 1) zijn die voor een vergelijkbare prijs meer bieden, dan zou ik het toch al snel niet meer met een 8 beoordelen. Ik weet niet of Tweakers zo te werk gaat, maar zo zou ik het iig wel doen.
Je kunt gewoon lang je scherm aan hebben, spelletjes spelen of video's kijken zonder dat je een powerbank nodig hebt. Smartphoneaccu's zijn voor mij vaak echt te klein. Niet dagelijks, maar toch snel een keer per week gebruik ik mijn telefoon intensief en kom ik met menig smartphone de dag niet door.

Gisteren bijvoorbeeld de hele dag in productie foto's gemaakt van een nieuwe productielijn. Dan staat het scherm continu aan. Ik weet nog met mijn oude Nexus 5 dat dat na een paar uurtjes wel over was... Op zo'n moment ben je erg blij met een fatsoenlijke accu.

En als je eens een weekendje weg gaat met je vriend/vriendin/man/vrouw/gezin, hoef je je lader niet mee te nemen om het hele weekend van vrijdag tot zondag door te komen. Dat is best relaxed kan ik je zeggen :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 24 juli 2024 17:47]

Anoniem: 217535 @Grrrrrene30 april 2020 23:26
Er zijn hoesjes te koop met ingebouwde powerbank. Ideaal voor situaties die jij schetst.

Voor mij is het vaak bij een dagje uit of vakanties. Dan kom je net de dag niet door op 1 charge. Net een powerbank aangeschaft van 20000mAh. Deze kun je met zuignappen aan je telefoon verbinden. Ik ben benieuwd. Het komt van AlieExpress. Dus we gaan het meemaken. :9
Mijn ervaring met batterijclaims uit China is dat er keihard over gelogen wordt. Ik heb zelf ook een 20Ah powerbank, maar die heeft de grootte van een 7" tablet. Ik weet dat batterijen beter zijn geworden, maar dit moet wel een heel dik ding zijn wil je zoveel mAh in een telefoon-formaat powerbank krijgen :D
Anoniem: 217535 @Grrrrrene3 mei 2020 15:19
OH, ik denk dat je gelijk hebt... :*)
Wat kan je verwachten van 7 euro? Ik verwacht 6000 mAh. Dan ben ik super tevreden. En als het niets is kan ik er om lachen. Soms moet je gewoon het goedkoopste een kans geven. Soms zitten er juweeltjes tussen.
Je telefoon hoeft geen flinke zuipert te zijn om er een grote accu in te proppen hoor.
Grotere accu == langere gebruikstijd.
Daar gaat het niet om. Deze smartphone houdt het gewoon langer vol dan bijv, eentje met 3500 mah. Het is voor consumenten die een smartpgone zoeken met langer accuduur, maar betekent dus niet persee dat de smartphone een energie slurper en er daarom een groot accu in zit.
Ik vind het altijd mooi dat soort opmerkingen. Groot scherm + veel pixels = hoge batterijduur. Als je dus veel op je telefoon zit is een grotere batterij altijd fijn.
Welkom in 2020 !
Een flinke accu is 1 van de meest belangerijke zaken in een smartphone vandaag de dag.
Na jarenlang het grootste hekelpunt te zijn zie je nu steeds meer merken die inzetten op accu stamina.

Er kan geen snellader op tegen een grotere accu ! Ik heb zelf 6000mah en het is echt een verademing.
heb Zelf de redmi note 9 Pro geimporteerd de MI fan variant voor 150 euro. (ook bekend onder de naam Note 9S
voor 269 zijn er eerlijk gezegt betere telefoons kwa specs en dat maakt de pro toch minder in Nederland
wel super gaaf is de gigantiche batterij en ik ben altijd al een fan geweest van een red light sensor en op dit prijspunt zou het in die gevalen als je dat moet hebben de beste keuzen zijn.
Jammer dat wij geen 10 jaar bestaan korting krijgen op de NL versie though.
Kan je een paar voorbeelden geven welke telefoons beter zijn voor 269 euro?
Hoe heeft die betere specs? Dat was de vraag.
Eh, de G8 Plus heeft prima specs, maar hij is echt niet beter dan deze: 4 GB RAM (G8 Plus) vs 6/8 (Note 10 Lite), 64 GB vs 64/128 GB, oudere Snapdragon vs nieuwere Snapdragon, etc.
Ik kan qua specs maar 2 vinden maar dan moet je ook importeren. Redmi K30 en de Realme X2. En dan nog komen ze erg overeen.

Dus dat gaat hem niet lukken die voorbeelden met betere specs onder de 269.
net zoals ik een een vorig comment zij neem hier is een kijkje
https://www.kimovil.com/e...ance,f_max_d+eurPrice.290
Rond de 269 is eerlijker gezegt en dan hebben we de Mi 8 en de Sharp Aquos
er zijn er wel meerdere neem anders hier is een kijkje
https://www.kimovil.com/e...ance,f_max_d+eurPrice.290

Moet wel zeggen je kunt regelmatig de global versie importeren voor zon 150 euro en op 150 euro is er letterlijk niks dat ook maar in de buurt komt.

[Reactie gewijzigd door AnguishedOne op 24 juli 2024 17:47]

Is de 9s hetzelfde als de note 9pro?
Ja. zover ik weet wel. https://www.gsmarena.com/...one1=10120&idPhone2=10147
meschien dat de banden nog verschillen ofzo maar kwa specs zijn ze identiek.
De Europese note 9 pro heeft 64 mp camera met 1/1.72'' camera afmeting. het is gelijk aan de chinese note 9 pro max.

De note 9s heeft 48 mp met een afmeting camera sensor afmeting van 1/2.25.

De note 9 pro heeft een betere hoofdcamera.

https://www.kimovil.com/e...-pro,xiaomi-redmi-note-9s

https://www.gsmarena.com/...one2=10147&idPhone1=10217

[Reactie gewijzigd door Tahref op 24 juli 2024 17:47]

Yep, de Note 9S en Pro zijn idd niet hetzelfde. De Pro heeft een betere 64mp camera!
Als je een smartphone zoekt die wat groter mag zijn, zit je hier prima mee. voor deze prijs een directe concurrerend van Samsung(oa S10e en Lite)
Hoe is de updates van Xiaomi
Heb zelf al een tijdje de Mi Note 10 pro.. security updates komen zo nu en dan wel maar draai nog steeds Android 9. Het updatebeleid van X valt me zo tegen dat ik hierna toch weer bij de concurrenten ga shoppen.
Samsung opdat gebied heeel goed
Voor zo ver ik weet zijn er geen commitments gemaakt buiten voor de Android one toestellen. Mijn redmi note 7 krijgt nog wel beveiligingsupdates en wellicht nog android 10 maar er gaat soms wel wat tijd over.

Ik zou vooral geen Xiaomi telefoon meer kopen voor miui. Er zitten te veel rare dingen in en er wordt wel erg veel contact opgenomen met de Xiaomi servers. Het ergste vind ik dat je telefoon altijd zichtbaar is als bluetooth aanstaat. Je kan die instelling ook niet wijzigen.
Oh thanks ik had ooit een pocophone gebruikt maar vertrouwde het ook niet dus ik blijf bij Samsung dan
Dit is toch top voor de prijs? Enige minpunt voor mij is het 60hz display. Maar ik begrijp ook dat er keuzes gemaakt moeten worden voor dit geld. Afgezien van dat zie ik bijna geen redenen om €1000+ voor een high end toestel te betalen.
Heb nu een poco f1, maar die maakt niet echt geweldige foto's. Dit is misschien een leuke opvolger.
Heb je de gcam geinstalleerd ? Blijkbaar kan hij gelijkaardige foto's nemen als de google pixel.
Ik heb de OP8 Pro nu en als je het verschil niet merkt tussen 60hz en 120hz zou dat wel heel raar zijn. Alles is zoveel smoother en 60hz voelt nu zelfs stroef als ik het terug zet.
Met alle respect, je hebt geen idee waar je het over hebt. Mensen maken letterlijk memes over mensen die "The eye can't see past xx Hz" zeggen omdat het altijd een enorm belachelijke theorie is geweest.

De waarheid is dat het heel makkelijk is om Ververssnelhelden boven 60Hz te waarnemen en geen enkele theorie spreekt dit ook tegen. Dat er technologische limieten waren x aantal jaar terug betekent niet dat de mens hogere waardes niet kan waarnemen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door RCFProd op 24 juli 2024 17:47]

Dit is objectief onzin.
Was het eerder niet dat 25 a 30fps maximaal door het oog waargenomen kon worden? Dus nu al opgehoogd naar 60fps. Of omdat men meestal 2 ogen heeft, 2x30fps = 60pfs :+

Maar, nu even wat serieuzer. Ik dacht altijd je ogen boven een bepaalde verversing (of dit nu 30 of 60 is maakt niet uit) geen verschil tussen specifieke frames kon zien.

Dus stel je alle even frames zijn geel, en alle oneven frames zijn blauw. Als je dit snel genoeg ververst dan zullen de kleuren in elkaar overlopen. (met verf zou dit dan groen worden, met licht weet ik zo niet meer wat voor kleur dit wordt). Dit "overlopen" van kleuren gebeurd pas wanneer de frames snel genoeg ververst worden.

Volgens mij werd dit bedoeld wanneer men riep: "Frequenties boven de xHz zijn voor het menselijk oog niet meer zichtbaar"

[Reactie gewijzigd door DiaZ_1986 op 24 juli 2024 17:47]

Nee, het is allemaal onzin .... Totdat je het zelf hebt.
Mensen die het verschil niet zien en merken kunnen direct langs de arts.
Mijn hemel.. in dit jaar nog zo'n post?

Of ben je nu gewoon aan het trollen? in dat geval, goede poging.

BTW, ik ben 37 en hoor nog steeds tot 20khz.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 24 juli 2024 17:47]

Ik ben jaloers. Ik ben 34, hoor rechts nog maar 13,5khz en links 14.
Jammer dat je een hele sloot aan matige camera's krijgt, de main shooter levert prima plaatjes af, maar de wide angle lens heeft eigenlijk een sensor met te weinig mega pixels en ook een macro camera is een beetje onzin op een telefoon. Verder een telefoon met zeer nette specs voor het geld.
Het valt me op dat ze bij goedkopere telefoons maar een macro-camera en een dieptecamera van 2 MP toevoegen zodat het lijkt alsof de telefoon veel camera's heeft. Persoonlijk vind ik het een beetje onzin. Een Macro-camera kan best nuttig zijn, maar geef het dan een degelijke kwaliteit zodat je het ook echt wil gebruiken.
Ik zit nog stilletjes te hopen op een Xiaomi Mi A4 aankondiging tussen deze Xiaomi aankondigingen, maar ik ben bang dat ik toch de hoop moet gaan opgeven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.