Xiaomi introduceert Mi 11 met Snapdragon 888 en 6,81"-amoledscherm

Xiaomi heeft zijn Mi 11-smartphone officieel aangekondigd. Het toestel krijgt onder andere een Snapdragon 888-soc en een 6,81"-amoledscherm dat is gemaakt van Gorilla Glass Victus. De Mi 11 met 8GB geheugen en 128GB opslag kost in China omgerekend 500 euro.

Xiaomi voorziet de Mi 11 van een 6,81"-amoledscherm met resolutie van 3200x1440 pixels en een maximale helderheid van 1500 cd/m². Het paneel ondersteunt een variabele verversingssnelheid van 30Hz tot 120Hz. Het scherm wordt daarnaast gemaakt van Gorilla Glass Victus, dat volgens fabrikant Corning tot 50 procent betere valweerstand moet bieden en 100 procent krasbestendiger zou zijn. Het scherm heeft afgeronde zijkanten.

Xiaomi Mi 11-foto'sXiaomi Mi 11-foto'sXiaomi Mi 11-foto'sXiaomi Mi 11-foto's

Afbeeldingen via Xiaomi

Zoals de smartphonemaker eerder al bevestigde, krijgt de Xiaomi Mi 11 een Snapdragon 888-soc. Het is de eerste telefoon met deze soc, die eerder deze maand officieel werd aangekondigd door Qualcomm. De chip beschikt over een geïntegreerd 5g-modem en wordt gemaakt op Samsungs 5nm-procedé. De soc krijgt een enkele Cortex-X1-core op 2,84GHz, drie Cortex-A78-kernen op 2,42GHz en vier meer zuinige Cortex-A55-cores op 1,80GHz.

De Mi 11 krijgt wederom een 108-megapixelcamera met optische beeldstabilisatie, net als de huidige Xiaomi Mi 10. De smartphone krijgt verder een 13-megapixelcamera met ultragroothoeklens en een 5-megapixelsensor voor 'tele- en macrofoto's'. Een 20-megapixelselfiecamera zit in een gat in het scherm verwerkt.

De 4600mAh-accu ondersteunt bedraad snelladen met een vermogen van 55W. Xiaomi levert de smartphone niet langer standaard met een oplader, maar meldt daarbij dat het een bundelversie met losse snellader uitbrengt. De adviesprijs van die variant blijft ongewijzigd ten opzichte van de versie zonder lader. Gebruikers kunnen het toestel daarnaast draadloos opladen met maximaal 50W. Ook kan de Mi 11 zelf andere accessoires draadloos opladen. Dat gaat net bij als de huidige Mi 10-toestellen op maximaal 10W.

De smartphone krijgt in China een adviesprijs vanaf 3999 yuan, omgerekend zo'n 500 euro. Voor dat bedrag levert Xiaomi een Mi 11 met 8GB Lpddr5-3200-geheugen en 128GB ufs 3.1-opslag. Een variant met 256GB opslag en 8GB geheugen kost omgerekend ongeveer 538 euro, terwijl een model met 12GB geheugen zo'n 588 euro kost in China. Over beschikbaarheid in Europa wordt nog niet gerept.

De telefoon wordt geleverd met MIUI 12.5, dat is gebaseerd op Android 11. Het toestel komt beschikbaar in verschillende kleuren; een glazen model komt beschikbaar in het zwart, wit en blauw. Er komen ook versies met blauw of bruin nepleer.

Xiaomi Mi 11 tegenover de Mi 10 en Mi 10 Pro
Telefoon Xiaomi Mi 11 Xiaomi Mi 10 Xiaomi Mi 10 Pro
Soc Snapdragon 888 Snapdragon 865 Snapdragon 865
Display 16,4x7,5cm, 6,81"-oled
3200x1440px, 20:9
30-120Hz (vrr)
15,4x7,1cm, 6,67"-oled
2340x1080px, 19:9
90Hz
15,4x7,1cm, 6,67"-oled
2340x1080px, 19:9
90Hz
Frontcamera 20Mp 20Mp 20Mp
Camera's achter 1. 108Mp, 1/1,33", ois
2. 13Mp, ultragroothoek
3. 5Mp, macro + tele
1. 108Mp, 69mm², ois, f/1.7
2. 13Mp, ultragroothoek
3. 2Mp, macrocamera
4. Dieptesensor
1. 108Mp, ois, f/1.7
2. 20Mp, ultragroothoek
3. 12Mp, portretcamera, f/2.0
4. 8Mp, telelens '10x hybride zoom, ois
Geheugen en opslag 8/12GB lpddr5
128/256 ufs 3.1
8/12GB lpddr5
128/256GB ufs 3.0
8/12GB lpddr5
128/256GB ufs 3.0
Accu en opladen 4600mAh, 55W laden, 50W draadloos laden, 10W omgekeerd draadloos laden

Lader standaard niet inbegrepen; versie mét lader voor zelfde prijs beschikbaar
4780mAh, 30W laden, 30W draadloos laden, 10W omgekeerd draadloos laden 4500mAh, 50W laden, 30W draadloos laden, 10W omgekeerd draadloos laden
Release en prijs China: december, vanaf 3999 yuan (ca. 500 euro) Vanaf € 125,90 Vanaf Onbekend

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

28-12-2020 • 15:56

225

Reacties (225)

225
208
79
8
0
103

Sorteer op:

Weergave:

Waarom wordt de telefoon alsmaar groter?
Omdat dit is wat de markt vraagt.
Jij mischien niet maar velen hebben liever een groot toestel.
In de telefoon markt heb ik toch sterk de indruk dat tel makers over het algemeen niet vragen wat de markt wil maar zelf bepaalde zaken er door drukken en jou dan via marketing overtuigen dat je het echt nodig hebt en dan roept dat wil ik.

De markt wil al jaren grotere accu met meer standby tijd, dat begint nu langzaam te komen.
Ik denk dat de telefoonmakers zich meer focussen op de groeimarkten zoals India, en daar wilt men wél grotere schermen, hun smartphone is vaak hun enige multimedia apparaat.
Ik zie in de trein veel mensen die YT en Netflix kijken op hun telefoon. En een telefoon is nog altijd handzamer dan een laptop.
Er is nagenoeg geen marketing, niermand pushed mensen om grotere toestellen te kopen.
Het is wat mensen graag gebruiken en dat blijkt uit de verkoop van de modellen. Het Phablet segment is compleet verdwenen en inmiddels de standaard geworden.
Er is nog genoeg keuze maar mensen die heel klein willen hebben keuze, alhoewel die niet extreem groot is.
Wellicht dat de fold generatie hier wat aan kan doen.
Marketing is niet alleen maar advertising.
Open maar even Samsung.com: de eerste die je ziet is de Note20.
Open je Apple.com dan wordt je lekker gemaakt met de iPhone 12/pro
Bij KPN krijg je een Samsung S20 voor je snuffert.

Stuk voor stuk grote toestellen. Dat zijn gelijk de toestellen die zorgen voor de hoogste omzet.
Bovendien stoppen fabrikanten de top specs in de grootste toestellen (S20, Note, 12 Pro Max etc).
Alleen Apple komt nog met een relatief klein toptoestel sinds dit jaar (12 mini), daar mis je alleen de topcamera.

Voor veel mensen is het kopen van een klein toestel dus ook gelijk inleveren van specs.
Dat is ook marketing
Exact dit, meeste telefoon (web)winkels hebben 2-3 telefoons altijd prominent vooraan staan, meestal de laatste samsung en de laatste iphone, en natuurlijk altijd de vlaggenschepen.

En dan het punt van de grootste telefoons, ik zelf en veel anderen hebben al erg vaak een grotere telefoon gekocht dan eigenlijk nodig/gewild was, puur omdat daar de betere hardware in zit.

Dus natuurlijk loopt het overgrote deel van de mensen nu rond met een fors grote samsung of iphone
Marketing is meer dan reclame maken. Ook de keuze in beschikbaarheid, prijsstelling en eigenschappen van producten is daar onderdeel van.
Sure, maart een fabrikant gaat niet maken wat de mensen niet willen kopen.
Het is echt niet zo dat men maar koopt omdat ze toch maar iets moeten.
Zie LG, zie Sony, zie Nokia, ze maken toestellen maar verkopen gewoon nauwelijks.
Waarom ?? Omdat ze dingen maken die de mensen niet graag willen hebben.

Zo.simpel werkt het.
Het subtiele maar aanzienlijke verschil is 'maken wat de mensen willen' versus 'de mensen overtuigen dat ze iets willen dat je verkoopt'. Die twee kunnen gelijk zijn, maar getuige de vele aankopen die mensen doen voor spullen of functionaliteit die ze daarna bijna niet gebruiken, zit daar vaak een verschil.
Ja maar dat is met alles. Kijk eens naar je auto, wat gebruik jij nou echt van het vermogen ? Van alle features ? En ga zo maar door.
Enne, waarop baseer jij dat mensen kopen wat ze niet gebruiken ?
Als je naar de cijfers kijkt (feiten !) dan zie je dat de A series niet aan te slepen zijn en dat die veruit het beste verkopen.
Je praat hier over toestellen van zo'n 200-400 euro ! Dat is budget tot midrange en daar zitten weinig zaken op die men niet gebruikt of ga je mij vertellen dat iedereen die mooie grote schermen zo vervelend vind ?

Waar betaald men onnodig voor in jouw ogen ?

Mensen met flagships kopen die met een reden, en betalen daar dus graag extra voor.
Pixel 5 heeft een 6 inch scherm en heeft een mega goeie accu, screen on time. Dus het kan wel met een kleinere telefoon.
Pixel 5 gebruikt vrij zuinige mid-range hardware, dat is de reden.
Is 6inch tegenwoordig al een kleinere telefoon? 8)7
Ik kwam van een 5.5 inch scherm af (voor prive gebruik) en zit nu op 6.2 (Pixel 4A 5g). Net als met televisies, het formaat went snel .

Xiaomi doet het heel goed in Azie, met name ook in landen waar alles op de telefoon gedaan wordt, zoals in India. Bollywood kijkt nu eenmaal lekkerder op een groter scherm...
Vergeef mij als ik nu iets heel erg niet-politiek-corrects ga zeggen. Mensen uit zuid-oost Azie zijn toch vaak korter dan Nederlanders, en hebben in verhouding ook kleinere handen. Hoe kunnen zij dan wel leven met grote foons? edit typo
Bijna iedereen heeft een ring achterop de telefoon geplakt, waarmee ze hem goed vast kunnen houden.

https://thegadgetflow.com...one-Holder-by-iRing-4.jpg
Daardoor dus toch met 2 handen dus. Mijn telefoon ligt over het algemeen op mijn vingers en bedien het scherm met mijn duim. Maar gelukkig handen van het formaat kolenschop dus dat gaat nog prima met een ik meen 6.3" telefoon.
Mooi voorbeeld van een iPhone 5s ook, toch 1 van de grootste telefoons waar die ring nodig is :+
Klopt. Wordt de telefoon vaak anders vastgehouden of met twee handen bedienen. Overigens in de meer ontwikkelde/rijkere landen van Azie zie je juist een voorliefde voor kleinere smart phones (nog wel makkelijk met 1 hand te bedienen). Japan (m.n. ook de iphone markt) is daar een goed voorbeeld van
Ik ben door schade en schande erg voorzichtig geworden :). Maar dan dus de volgende vraag: Als het voor 1 miljard mensen geen probleem is om een telefoon met 2 handen beet te houden, waarom dan voor ons wel?
Ik ben door schade en schande erg voorzichtig geworden :). Maar dan dus de volgende vraag: Als het voor 1 miljard mensen geen probleem is om een telefoon met 2 handen beet te houden, waarom dan voor ons wel?
Omdat wij nu eenmaal veel eerder wat te zeiken hebben. :D
6" anno nu is toch wel wat anders dan 6" toen telefoons nog vrij grote bezels hadden.

Mijn huidige telefoon is 6.2" en is vrijwel even groot als mijn vorige die een 5.5" scherm had bijvoorbeeld.

Mijn partner heeft een Galaxy S10e met een 5,8" scherm, en zelfs met mijn kleine handen is dat toestel probleemloos met 1 hand te bedienen.
De Galaxy S10e is ook een koelkast. De enige recente compacte telefoon die er is, is de Apple iPhone 12 Mini.

Ja de bezels worden kleiner en dus is een 5.5" waarschijnlijk dezelfde afmeting als een oude 4.5". En zoals bij de Galaxy het scherm langwerpiger is, win je in de breedte weer ruimte, maar nog steeds is dat voor mij formaat koelkast.

Apple had met de oude SE en nu de SE 2020 en 12 Mini de enige kleinere telefoons de laatste tijd. In het oude SE tijd had je nog mooie Sony's met de Xperia Compact modellen. Daar zijn ze helaas mee gestopt. Qua Android beleving vond ik dat zo'n verademing tov Samsung, Nokia etc.

Ik zit te wachten tot er 1 Android fabrikant ook gewoon 1 compact model aanbiedt. Ik heb niet extreem veel keuze nodig, maar nu is er geen keuze, in elk geval niet in Android land.
Ik heb ook liever een kleinere toestel, maar om nou een S10e een koelkast te noemen vind ik nou ook wat overdreven, zeker gezien alle andere echte "koelkasten" op de markt.
Kijk eens naar de maat van de S10e en naar de modellen van 4 jaar geleden.

Waar zeg ik dat het gratis moet? Een toptoestel, groot of klein mag gewoon tussen de 450 en 1200 euro kosten.

En waar schrijf ik dat er alles aan moet zitten, heb het gewoon over compact.
Als alles er op moet zitten maar compact, kost een toestel met dezelfde specs dus makkelijk 1.5 tot 2x zoveel als de koelkast.
Schrap je wat specs, camera/batterij, kan het waarschijnlijk voor ongeveer hetzelfde geld.
Er is keuze voor mensen die graag wat kleiner willen. Natuurlijk is dat segment een stuk kleiner maar keuze is er zeker.
Daarbij is het nooit goed voor velen. Ze willen klein, liefst gratis maar moet wel alles doen wat een flagship kan. Tja, zo werkt de wereld niet.
Ik betaal graag dezelfde prijs voor een kleinere telefoon. Geen idee hoe je erop komt dat hij ineens liefst gratis zou moeten zijn?
P40 is even groot als een SE 2020, s10e ook.
In er zijn genoeg china phones als je echt klein wil.
Oftewel er is keuze ... Je geeft het zelf al aan.
En er zijn ook Pixels die prima aan die footprint voldoen.
Pixel4A is gewoon compact te noemen.
Met die redenatie is elke smartphone compact, want de oude bakkeliete PTT huurtoestellen waren veel groter. De eerste autotelefoons ook. Drogredenatie is jou niet vreemd ;)
Ja wat wil je nou.
Niks is klein genoeg voor jou.
Ik denk dat jij een probleem hebt, niet de smartphone markt.
Ha ha ha, jij hebt vooral een probleem, een sociaal probleem zo te zien :+ Goeiemorgen, wat een klucht.
ik denk ook dat de grotere accu's een van de grootste 'drivers' zijn mbt het formaat. Ik vraag me ook af of het oppervlakte van het toestel nog meespeelt als het gaat om draadloos laden; ben zelf niet bekend genoeg met de techniek of dat nog veel invloed heeft. Verder vraag ik me ook af of bedrijven als Xiaomi ook gewoon 'bulk' moeten inkopen bij de schermen-fabriek; kan me voorstellen dat grotendeels gelijke formaten inkopen mogelijk goedkoper is dan afwijkende maten.
Groter scherm heeft ook hoger energieverbruik en dus een grotere accu nodig toch?
Dan zou er toch allang een fabrikant in dat gat gesprongen zijn?
Ik koop standaard de telefoon met het grootste scherm.. ik vind dat fijner. Dat gezegd hebbend, mijn vrouw wil zo klein mogelijk. Het is dus lastig te zeggen. 😊maar het verkoopt hoe dan ook beter, anders waren ze wel gestoptt
Leuk dat jij weet wat "de markt" wil.
Dat heb ik dus ook. Waar stopt het? Loopt iedereen straks met tablets rond?
Een van de eerste samsung tablets was de samsung tab 7.0 inch. Dus we zitten al op tablet niveau.
Met een heel andere beeldverhouding is dat totaal niet te vergelijken. Je hebt heel veel groter minder schermoppervlak bij 4:3 als bij 20:9 (= 6,7:3).

[Reactie gewijzigd door Chinco op 24 juli 2024 23:38]

@glennoo
Fabrikanten trekken gewoon een lijn op het beeldscherm, van linksonder naar rechtsboven ongeacht breedte/hoogte en exclusief bezels:

Een diagonaal van 7,07" op een scherm van 1" breedte en 7" hoogte -> oppervlakte: 7 inch²
Een diagonaal van 7,07" op een scherm van 5" breedte en 5" hoogte -> oppervlakte: 25 inch²
(a²+b²=c²)

Ik zal wellicht ook van de S7 Edge upgraden naar de Mi 11, dat nieuwe toestel zal +/- 1cm hoger zijn, en een millimeter of 2 breder. Ondertussen ga ik van 5.5" naar 6.81", van 16:9 (met grote top/bottom bezels) naar 21:9 quasi zonder bezels

[Reactie gewijzigd door musback op 24 juli 2024 23:38]

Denk daar nog eens over na. Het grootste oppervlak is bij een 1 op 1 verhouding bij gelijke diameter.
Het is misschien even geleden dat ik pytagoras heb gehad en een oppervlakte heb berekend met 2 onbekenden, maar hierbij het resultaat:

Oppervlakte bij 7" 6.6667:3 (20:9) tablet
Lengte * breedte
16.213978 * 7.2962536 = 118.3012954 cm²

Oppervlakte bij 7" 4:3 tablet
Lengte * breedte
14.224 cm * 10.668 cm = 151.7416 cm²

=============
Berekeningen voor wie het interessant vindt
=============


=============
Berekening 4:3
=============
Pytagoras: A² + B² = C²

A = 4
B = 3

4² = 16
3² = 9
C² = 25
Wortel 25 = 5 = C bij lengte 4 en breedte 3

Verhouding berekenen
Werkelijke diagonaal delen door de berekende
7 / 5 = 1.4

Lengte = 1.4 * 4 = 5.6
Breedte = 1.4 * 3 = 4.2

Controle
5.6² + 4.2² = 31.36 + 17.64 = 49
Wortel 49 = 7

Inch naar cm
5.6 * 2.54 = 14.224
4.2 * 2.54 = 10.668

Oppervlakte bij 7" 4:3 tablet
Lengte * breedte
14.224 cm * 10.668 cm = 151.7416 cm²


============
Berekening 6.6667:3 (20:9)
=============

Pytagoras:
A² + B² = C²

A = 6.6667
B = 3
6.6667² = 44.4448889
3² = 9
C² = 53.4448889

Wortel 53.4448889 = 7.31060113 = C bij lengte 6.6667 en breedte 3

Verhouding berekenen
Werkelijke diagonaal delen door de berekende
7 / 7.31060113 = 0.9575136
Lengte = 0.9575136 * 6.6667 = 6.3834559
Breedte = 0.9575136 * 3 = 2.8725408

Controle
6.3834559² + 2.8725408² = 40.7485092 + 8.2514906 = 48.9999998 = 49 afgerond
Wortel 49 = 7

Inch naar cm
6.3834559 * 2.54 = 16.213978
2.8725408 * 2.54 = 7.2962536

Oppervlakte bij 7" 6.6667:3 (20:9) tablet
Lengte * breedte
16.213978 * 7.2962536 = 118.3012954 cm²

@Durandal @glennoo
Wat probeer je Durandal uit te leggen? Ongeacht conversies naar andere rekeneenheden, is de verhouding oppervlakte/(lengte x breedte) maximaal als lengte = breedte, aka vierkant. Tenzij je op een ballon gaat tekenen misschien.
Als je je draadje in volgorde leest, zegt glenno dat we met de telefoons bijna aan de 7" tablets zitten. Waarop ik zeg dat het de beeldverhouding ook het oppervlak veranderd en we dus nog lang niet aan het 7" tablet formaat zitten. Daar werd aan getwijfeld, alsof de diagonaal iets zegt over de oppervlakte.

Die denkfout heb ik met een simpele oppervlakte berekening onderuit gehaald. Daaronder verder is alleen de uitleg hoe ik eraan kwam een verder alweer relevant als je nog steeds denkt dat de diagonaal waar zegt over de oppervlakte.

Edit : Had ook onder @glennoo hieronder gemoeten zie ik nu, niet op @Durandal. Ik zie nu dat ik een typfout gemaakt had, waar hij op wees.

[Reactie gewijzigd door Chinco op 24 juli 2024 23:38]

Blij dat wij geen ruzie hebben dus :)
Haha, nee. Ik zou ook mijn eigen stelling al onderuit gerekend hebben. 😉
Mooi gerekend. Maar je kan zelfs zonder te rekenen al zien dat de verhouding belangrijk is. Stel je namelijk een rechthoek voor met een 7" diagonaal, maar waarvan de hoogte steeds kleiner en kleiner wordt en 0 benadert. Dan benadert het oppervlakte ook 0, terwijl de diagonaal hetzelfde blijft :)

D.w.z.: je kan je een rechthoek voorstellen met infinitesimale hoogte, en een breedte van 7". Dan benadert de diagonaal ook 7", terwijl het oppervlakte 0 nadert.
Zeker. Maar overtuigd dat iemand die denkt dat de diagonaal iets zegt over het oppervlakte? En ik had natuurlijk zin om pytagoras weer eens te gebruiken. Als IT manager doe je dat niet dagelijks.

Mooi woord trouwens, infinitesimale. Is dat officieel Nederlands? Volgens Wikipedia wel, maar als ik het goed begrijp zou de infinitesimale eenheid hier die van de breedte moeten zijn en de hoogte nagenoeg 7”.
Geen idee waarom je maar 0 krijgt. En dit is 4 VWO-stuff, max...
Of de opgevouwen telefoons.
Misschien is dat toch de redding
Maar wel weer dikker, het idee erachter is wel aardig. Een normaal scherm en uitgevouwen een groot scherm.
Omdat de verkoopcijfers uitwijzen dat dit is wat mensen willen.
En waarschijnlijk hebben ze een soort van onderzoek gedaan...
Marktonderzoek doet iedereen. Maar ze kunnen ook simpelweg naar de verkoopcijfers kijken. Er kan wel een focal minority zijn die zeggen dat ze zus en zo tof vinden, de vraag is of het ook daadwerkelijk blijkt uit de verkopen. Toestellen als de Xperia Compact-serie verkochten gewoon niet best, terwijl met de Samsung Note-serie een trend ingezet werd die iedereen volgde omdat ze de verkoopcijfers zagen van grote toestellen.
Onderzoek? Nee joh, alleen tweakers weten dat beter. Fabrikanten zelf hebben geen idee wat ze doen hoor.
Ik heb nu een 12 mini en wil nooit meer terug naar een grote telefoon. Ideale grootte dit. En 5,4 inch is groot zat.
Mensen die veel lezen of het scherm actief gebruiken,hebben mss liever een groter scherm voor minder te moeten scrollen en oogcomfort mss?! Ook is het beter voor je hand en duim voor beide handen te gebruiken. In de bioscoop heb je toch ook een groot scherm,of als bureauwerk,lees je toch ook liever op een groot scherm? Die formaten passen echt wel in een broekzak hoor,tenzij je een skinny vrouwenjeans draagt ...
Snap ik. Als je veel leest, media kijkt en gamed op je telefoon is een groot scherm handig.

Ben blij dat er keuze is nu in het kleinere segment. Laten we hopen dat Android fabrikanten ook me kleinere telefoons gaan komen.
Ik vind gamen juist fijner op mijn telefoonscherm van 6.1 inch dan op die van 6.7 inch, omdat alles dichter bij elkaar zit en ik zo.alles net wat comfortabler kan bedienen. Hoor daar meer mensen over eigenlijk, ertussenin lijkt toch een sweet spot te zijn in mijn omgeving (alhoewel dit persoonlijk is natuurlijk).
Ik snap wat je bedoelt. Ook is het lichter dan een grotere telefoon.

Ik game zelf op de iPad voor maximaal schermruimte. Vooral met shooters merk ik dat ik dan de vijand sneller zie.
Voor spellen als shooters is een groter scherm zeker prettiger ja, mee eens! Op een kleiner scherm zie je alles toch net wat later. Daarvoor zijn tablet uotermate geschikt :). Bij andere spellen waar dat minder nodig is, is het toch fijner om alles net wat makkelijker te kunnen besturen, en daarom speel ik die het liefst op een telefoon voor meer comfort
Voor zover mijn kennis rijkt;
- Zga als alle merken hebben Aziatische roots en mobile gaming is daar heel groot. O.a. daarom is er daar veel vraag naar grote(re) schermen.
- Deze trend zet zich nu al meer dan 10 jaar voort en de marketing afdelingen brengen ook elk jaar het argument "groter=beter". (Denk aan bijv. ook aan de megapixels die ze elk jaar nadrukkelijk benoemen tbv marketing)
- We willen steeds meer functies/hardware en dat kost nou eenmaal ruimte. De makkelijkste manier om dat in een toestel te krijgen, is door het toestel groter te maken.

Voor zover ik weet de 3 belangrijkste drijfveren hier voor.

[Reactie gewijzigd door PLYRZR0 op 24 juli 2024 23:38]

Ze worden niet eens veel groter, er past tegenwoordig een groter scherm in de toestellen (dankzij een kleinere bezel, en een langere schermratio)
Dat had ik ook. Maar het valt erg mee. Ik kom van een S8 plus en heb nu een OnePlus 8 pro. Volgens de cijfers een veel grotere telefoon. Maar in de praktijk bijna net zo groot. Doordat de randen om het scherm steeds kleiner worden.
Omdat ze er op die manier meer hardware willen inproppen en het zo ook makkelijker te maken is. En je kan er een grotere batterij in kwijt.

Weinig mensen wachten volgens mij echt op een halve laptop die je in je broekzak moet proppen en ik hoop ook op een Mi11SE, maar de meeste merken willen snel marketen en het verkoopt toch (je hebt nog weinig keuze) dus waarom zouden ze....

Apple komt nu wel met een kleiner model uit, dus hopelijk zet die trend zich bij android ook verder. Ik wil zeker wat meer betalen voor een kleiner model (bv 6inch).
Het is makkelijker om componenten in een grotere telefoon te stoppen. Denk onder andere aan 5g antennes en al die camera's:)
Heerlijk! Zolang ie in m'n broekzak past kan ie voor mij niet groot genoeg...
Dat valt wel mee hoor.... De laatste jaren zijn ze ongeveer zo, echt groter blijft t niet gaan.....
Klopt vind het ook belachelijk dat het alsmaar blijft groter worden...
'Groter' is een relatief begrip. Vergeleken met een 6" 16:9 toestel van enkele jaren geleden (de Samsung C9 Pro van mijn vrouw, waar ik een vervanger voor zoek) is de behuizing zelfs 6 mm smaller en maar 1.4 mm langer.

(Omdat ook het scherm zélf smaller (en curved) is, valt deze overigens af voor haar).
Je krijgt dus gratis een lader erbij als je die nodig hebt. Keurig, precies zoals het zou moeten zijn als het milieu de reden is dat je geen lader erbij geeft.
Nu ligt de keus bij de consument maar dan kan je het al raden, die nemen de versie met gratis lader en die gaat dan alsnog in de la of de nog werkende bij het afval, oftewel is er niets voor het milieu gedaan.

Als Xiaomi echt om het milieu had gegeven dan lieten ze mensen betalen voor de lader om zo de drempel hoger te maken.
Men verkoopt het onder het mom van het milieu omdat het sympathieker klinkt dan gewoon extra marge.
Dat weten we allemaal.
Op die manier kan je alles wel verdedigen of onderuit halen? Als ze opladers allemaal 100 euro maken maak je een grotere drempel (en een tweedehands markt!), maar wat nou als we ze 1000 euro maken...

Moeten we niet toejuichen dat ze het in ieder geval proberen.
Ja daar heb je gelijk in maar dat is marketing technisch wel goed op te lossen.

Je lanceert met lader voor €519,- maar brengt ook een versie van €499,- op de markt zonder.

Dan heeft iedereen het idee dat ze wat goeds kunnen doen en valt niemand over je milieu maatregel.
Als fabricanten dit echt voor het milieu doen, dan waarom geven ze er vaak een gewone lader bij en moet je om gebruik te maken van het snelladen er nog één extra bijkopen?
Een echte oplossing? Geef kopers de optie op een gratis lader bij inleveren van een oude lader. Velen blijven met een oude lader zitten nadat hun smartphone verloren, gestolen of stuk is. Het is niet steeds ideaal om deze nog te gebruiken omdat die laders niet meer sterk genoeg zijn.
dan waarom geven ze er vaak een gewone lader bij en moet je om gebruik te maken van het snelladen er nog één extra bijkopen?
Welke fabrikanten doen dit allemaal?
Apple tot voor kort (nu geen lader meer) en bij alle LGs en Motorola's die ik heb gehad wad dit ook het geval.
Inderdaad, niet alle merken geven het aan maar bvb ook Samsung. Ze geven er wel een "superfast" charger bij de Note10+/Note20ultra reeks van 25Watt maar de echte snellader van 45Watt is eigenlijk los te kopen.
https://www.samsung.com/global/galaxy/what-is/45w-charger/
https://www.belsimpel.nl/...wcSBQaAtAjEALw_wcB&cntd=1

[Reactie gewijzigd door Niclord395 op 24 juli 2024 23:38]

Xiaomi verkocht in 2019 meer dan 120 miljoen telefoons. Dat getal zal nu vast nog een stuk hoger liggen. Op het moment dat 1-2 procent van de klanten geen lader bij zijn telefoon hoeft, scheelt dat al snel 1 miljoen - 2,5 miljoen laders. Is toch best een hoop hoor.
Dat is een hoop ja maar dat getal had veel hoger kunnen zijn als ze een andere aanpak hadden gekozen.
Welke aanpak had jij in gedachte?
Ik zei eerder vandaag al:
Je lanceert met lader voor €519,- maar brengt ook een versie van €499,- op de markt zonder.

Dan heeft iedereen het idee dat ze wat goeds kunnen doen en valt niemand over je milieu maatregel.
@Jay47

[Reactie gewijzigd door Donstil op 24 juli 2024 23:38]

Dat zal de ervaring uitwijzen. In ieder geval is dit een goede verantwoording voor de volgende generatie om wel kosten voor een lader te rekenen. ;)
Nu ligt de keus bij de consument maar dan kan je het al raden, die nemen de versie met gratis lader en die gaat dan alsnog in de la of de nog werkende bij het afval, oftewel is er niets voor het milieu gedaan.

Als Xiaomi echt om het milieu had gegeven dan lieten ze mensen betalen voor de lader om zo de drempel hoger te maken.
Dat inderdaad. Ik verwacht dus dat ze bij het volgende model (of anders het model daarna) hetzelfde als Apple zullen gaan doen.
Ik denk eerder dat de mensen die niet voor de gratis lader kiezen alsnog voor een lader betalen.
Nu ligt de keus bij de consument maar dan kan je het al raden, die nemen de versie met gratis lader en die gaat dan alsnog in de la of de nog werkende bij het afval, oftewel is er niets voor het milieu gedaan.
Dat kun je raden ja, maar zolang niemand het heeft geprobeerd kun je niet weten hoe het daadwerkelijk uitpakt. Ik vind dit best een goeie stap van Xiaomi. Overigens zou ik het een nog beter stap vinden als ze korting zouden geven aan de mensen die geen lader nemen (dus niet de verkapte prijsverhoging zoals Apple hanteert).
Het scherm wordt daarnaast gemaakt van , dat volgens fabrikant Corning tot 50 procent betere valweerstand moet bieden en 100 procent krasbestendiger zou zijn.
Dan?
Gorilla glass Victus had er moeten staan
Nee, ik bedoelde beter dan wat.... Dat was een linkje, per ongeluk niet mee gekopieerd
Ja echt weer lekker vaag eh. 100% krasbestendiger, dan wat, en wat is de schaal. Moh's scale of hardness bijvoorbeeld is vrijwel logaritmisch. Daar zegt een 100% meer krasbestendigheid helemaal niks. Stel de eenheid is flipflops, dan ga je bijvoorbeeld van 1x10^6 flipflops met een 100% increase naar.... 2x10^6 flipflops. Van 1 miljoen naar 2 miljoen flipflops. 2x zo veel, terwijl een log schaal in stappen van 10x zoveel gaat. Maar klinkt wel cool, 100% beter.
Yup, marketing speak. Jerryrigeverything komt er wel achter.
jammer dat ze plotseling een stuk groter zijn geworden als ik de bovenste spec lijst bekijk

van 71mm naar 75mm dat is nu net voor mij de stap om af te haken..
Persoonlijk vind ik de lengte veel eerder een probleem. Mijn telefoon is 15,1 cm lang en dat past al nauwelijks in mijn zakken. Deze zal meer dan 17 cm zijn als het scherm al 16,4 cm lang is.

[Reactie gewijzigd door STFU op 24 juli 2024 23:38]

De maten die in het artikel staan zijn voor het complete toestel, niet enkel voor het scherm.
Dat is ongeveer net zo groot als een Samsung A51 (6.5'' scherm). Die past ook prima in mijn broekzak.

Dimensions
164.3mm x 74.6mm x 8.06mm 196g(glass)
164.3mm x 74.6mm x 8.56mm 194g(leather)

Bron: https://blog.mi.com/en/20...ina-starting-at-rmb-3999/

[Reactie gewijzigd door njitter op 24 juli 2024 23:38]

Dan hebben jullie gewoon grote broekzakken. Bij mij steekt 2/3 uit als ik dat probeer bij het overgrote deel van mijn broeken 😂. Ik neem tegenwoordig maar gewoon een tas mee (als ik geen jas aan doe) omdat die toestellen van tegenwoordig zo groot zijn, dat ze niet in mijn zakken passen.

Breedte is ook storend. Een breder toestel is minder prettig vast te houden, en bij mij vallen ze daardoor ook sneller uit mijn hand. Helaas is dit een trend geworden en is de markt vam kleine toestellen zo karig, dat je toch maar een grotere.neemt
dat is het verschil tussen dames- en herenbroeken. Mijn vrouw laat standaard haar broekzakken vergroten na aankoop van een nieuwe broek :)

https://www.libelle.nl/mo...n-vrouwen-kleiner-mannen/
Omvang
Onderzoek bevestigt dit nogmaals: vrouwenbroekzakken hebben maar 60 procent van de omvang van mannenbroekzakken. Waar mannen 23,1 centimeter diep kunnen wroeten, kunnen vrouwen dat maar 14,2 centimeter. Slecht bij 40% van de onderzochte broeken kan er maar een standaard smartphone volledig worden opgeborgen. En om deze informatie compleet te maken: een gemiddelde vrouwenhand kan maar tot haar knokkels in de broekzak.
De nieuwere broekzakken lijken wel iets groter, nu kan ik er meer in kwijt. Maar helaas nog steeds geen telefoon 😂. Eigenlijk moet ik ze ook maar eens gaan vergroten. Echt oneerlijk. Mannenbroekzakken zijn de handtassen van vrouwen: alle random zooi past er gewoon in
ik snap dat dat persoonlijk is maar ik heb het met de breedte ik moet de telefoon gewoon goed in de handen vast kunnen houden
lengte van het scherm valt wel mee te werken (daar zijn wel software oplossingen voor als je echt boven in moet zijn)

Ik ben bv van de S7 Edge (breedte 72.5mm) terug gegaan naar de S10 (70.4), kwa lengte zijn ze gelijk en dat is voor mij echt een wereld van verschil. De S7 Edge toen ik hem kocht vond ik het al op het randje, en eigenljik er overheen dus ik ben terug gegaan en heb echt besloten om nooit meer echt boven de 70mm te gaan zitten.
Bundel met lader kost evenveel als de versie zonder lader. Als dat zo blijft is dat wel netjes.
Ik denk dat ze dit bij Xiaomi zelf gelijk zullen houden, ik ben wel benieuwd hoe zich dit bij de retailers gaat ontwikkelen, vooral als de lader er "los" bijgeleverd gaat worden.

Volgens mij zijn er in Nederland nog niet heel veel mensen die een snellader van 55 watt thuis hebben liggen, ik ben daarom vooral benieuwd in hoe deze keuze gepresenteerd gaat worden naar de kopers en hoeveel toestellen zonder laders hier daadwerkelijk verkocht gaan worden.
Mooi van Xiaomi dat ze toch de keuze geven of je een lader wilt of niet. Ik snap dat je als bedrijf de keuze maakt om geen laders mee te geven maar laat dan de keuze aan de gebruiker.

Ziet er op zich ook wel geweldig toestel uit, zeker de specs en die prijs. Alleen ben ik geen fan van dat camera eiland op de achterkant.
Je weet hoe dit gaat hé? Je kunt ondanks adviesprijs gewoon meer betalen voor je bundel met lader. Echt een farce hoe bedrijven claimen dit uit milieu oogpunt te doen terwijl het alleen maar om geld verdienen gaat. Je levert als bedrijf gewoon een incompleet product.
Je krijgt zonder meerprijs een lader erbij als je vindt dat je die nodig hebt. Lijkt me een prima deal voor zowel koper als verkoper.
Onzin, er zijn bundels met lader en sommige zonder.
3x raden welke straks uitverkocht zijn .... Juist ja, want er is NIEMAND die gaat kiezen voor een bundel zonder, die je ook los kan verkopen als je hem niet wenst te gebruiken.

Gaat idd alleen om extra verdiensten en verder niks.
Ik ben wel blij met de keuze. Ik weet niet of het je opgevallen is, maar de bundel versie is een snellader. Dat is beter dan de standaard langzame variant in de doos erbij en de snelle los extra verkopen.

Daarbij zou ik denk ik niet perse een adapter erbij willen, ik weet nu al niet wat ik er mee moet. Eenheid van connectoren zou veel fijner zijn. Dan kijk ik vooral naar Apple.
Het is een spelletje die zij spelen. Nu geven ze in een bundel de lader erbij, enkele weken geleden zaten ze zelf te lachen met Apple, over een jaar moet je ervoor betalen. En is iedereen het ondertussen gewoon. Je zegt dat ze een snellader erbij geven, maar Xiaomi gaf die bij hun high end toestellen altijd mee. Hun snellaad techniek is redelijk nieuw en proprietary, de meeste onder ons hebben die thuis niet liggen. Waardoor ze bij verkoop van hun laders weer extra geld kunnen ontvangen. Gewoon een nieuwe melkkoe, 90% procent van de kopers zullen uiteindelijk wel een snellader erbij nemen. Zelfs tegen betaling, omdat dat bij nieuwe high end telefoons veel tijd scheelt in opladen.
Jammer, toch geen under display camera..
Wat specs betreft, best een aardig toestel, maar 6,81 inch 8)7 ..... Ik koop wel een iPhone SE of een 12 mini. En nee ik ben geen Adroid hater of Apple fan, maar de maten van deze 2 toestellen zijn wat mij betreft meer dan groot zat. Beiden passen gewoon gemakkelijk in je broekzak. Alle app's zijn voor beide platformen te krijgen, dus daar maak ik me echt niet druk over.
Waarom krijgt @patje01 minpunten?
Ik heb nu een Xiaomi 9T pro (toptoestel!) maar met 6.39 inch voor mij echt de limiet, groter wil ik (en patje dus ook) echt niet.

Ik hoop echt dat de fabrikanten met een SE editie komen met dezelfde specs, vooral dat laatste mis ik want de Mi9 SE was qua formaat wat ik wilde maar qua specs een ander toestel.
Iedereen lijkt maar te focussen op hoeveel inch het scherm is, maar dat zegt lang niet zoveel meer als 5 jaar geleden. Het gaat bijna altijd om de breedte van een toestel, dan is de Mi 11 0,3mm breder, verwaarloosbaar dus. daartegenover is het toestel 0,7mm dunner. Die cijfers geven aan hoe makkelijk een toestel vast te houden is, netto zal de Mi 11 daardoor nauwelijks verschillen met de 9T.

Hooguit kan de lengte voor sommigen een issue zijn, maar 7,6mm langer is nog steeds heel weinig. Tel daarbij op dat het screen to body ratio bij de 9T 86% is terwijl de 11 op 91% zit. Dus voor een klein beetje groter toestel krijg je veel meer scherm terug.
Omdat hij doet also 6.81 inch de enige maat is van android.
Hoe dat iemand dat +1 kan geven kan ik niet vatten eerlijk gezegd, dat is gewoon onzinnige off topic geleuter.
Heel simpel, het gaat over de maat van het toestel in het nieuwsartikel, dus ontopic.
Heel simpel, omdat hij nogal 'simpel' doet.
Als het formaat je niet bevalt dan heb je nog de keuze uit ongeveer 845 andere toestel in het Android spectrum.
Bevalt het niet dan koop je het niet !
Je hebt immers keuze. Er zijn genoeg mensen die dat formaat prima vinden want anders werden ze niet verkocht.
Hoop ook op een SE variant. De Mi 9 SE is echt ideaal. Ietsje trager dan je zou willen maar perfect formaat. De Mi 8 was destijds eigenlijk al te zwaar en te groot.
EN dit is de enige android die er is ? LOL
Wat ontzettend vervelend dat deze telefoon een scherm van 6,81 inch heeft. Dat past niet goed in mijn broekzak. Dus zag geen andere optie dan mijn Android telefoon in de sloot te gooien en een Iphone aan te schaffen. :?
Inderdaad, tweakers gaat echt zoals elke andere site heel erg "ik heb merk X dus al de rest is rommel" kant op.
Gaat?
Is al jaren zo.
Broek met grotere broekzakken kopen? Ik wil nooit meer terug naar een kleiner toestel dan mijn note 10+
Je kiest voor oogcomfort of een zere duim in dat geval...
Altijd dat onbegrip over wat een diagonaal nou eigenlijk betekent. De Galaxy Note 2 (5.5 inch) en de Nexus 6 (5.96 inch) waren 83mm breed tegenover de 74,6mm van deze MI11 van 6,8 inch. Zelfs de 4.95 inch grote Nexus 5 was al 69,2mm breed; dat scheelt maar een halve centimeter.
Wat specs betreft, best een aardig toestel, maar 6,81 inch 8)7 ..... Ik koop wel een iPhone SE of een 12 mini. En nee ik ben geen Adroid hater of Apple fan, maar de maten van deze 2 toestellen zijn wat mij betreft meer dan groot zat. Beiden passen gewoon gemakkelijk in je broekzak. Alle app's zijn voor beide platformen te krijgen, dus daar maak ik me echt niet druk over.
Wat is daar ' 8)7 ' aan? Als het je niet aanstaat, koop lekker even wat anders en ga verder met je leven? Aan de schermgrootte is niets ' 8)7 '. Er is toch niemand die je verplicht met deze schermgrootte rond te lopen?

Het gezeur over de schermgrootte is al van de tijd van de Samsung Galaxy Note. Ja de schermen zijn nog groter geworden, maar de bezels zijn ook kleiner geworden. Dus de grootte van de smartphones is minder snel gestegen dan de schermmaten.
Smartphones worden groter, er is toch niets verkeerds mee om daar kritiek op te geven? Op een bepaald moment zit je op je persoonlijke sweet spot qua grootte. En dan is het jammer dat de opvolger van je toestel een paar trappen groter is. En ja je kan kijken naar alternatieven, maar deze hebben ander specs en vaak mindere specs. Want nieuw = beter = groter scherm.

Ik heb ook de 9T pro en ik wil helemaal geen grotere of langere gsm, hoe fabrikanten dat ook maar graag door onze strot willen drukken bij gebrek aan andere innovaties. Maar mijn opties om bij een eventuele upgrade, niet groter te gaan, worden elke maand kleiner, hoe langer ik wacht. Ook vind ik de nieuwe ratio compleet onzinnig. Wat heb je aan een dunne maar hoge gsm? Dat je nu 12 ipv 11 comments on videos kan lezen zonder te swipen? Compensatie voor het gat van de selfie camera?
Smartphones worden groter, er is toch niets verkeerds mee om daar kritiek op te geven?
Kritiek geven is goed, zolang het maar opbouwend is. Maar 1 spec bestempelen als ' 8)7 ' (lees: onacceptabel, ongepast), dat slaat natuurlijk nergens op. Je kan dit in een eigen mening vormen, maar in zijn context is het gewoon afbreuk doen en 'klagen en zagen' over de schermgrootte.
Op een bepaald moment zit je op je persoonlijke sweet spot qua grootte. En dan is het jammer dat de opvolger van je toestel een paar trappen groter is. En ja je kan kijken naar alternatieven, maar deze hebben ander specs en vaak mindere specs. Want nieuw = beter = groter scherm.
Alle begrip daarvoor. Maar zoals hij zelf aangeeft, is een iPhone 12 mini of SE (2020) voldoende voor hem. Fijn, koop dat dan, open dit artikel niet (of reageer er al zeker niet op), en ga verder met je leven? Niemand heeft boodschap aan dat geklaag en gezaag over een schermgrootte. Die discussie is trouwens al in 2011/2012 gevoerd.
Ik heb ook de 9T pro en ik wil helemaal geen grotere of langere gsm, hoe fabrikanten dat ook maar graag door onze strot willen drukken bij gebrek aan andere innovaties. Maar mijn opties om bij een eventuele upgrade, niet groter te gaan, worden elke maand kleiner, hoe langer ik wacht. Ook vind ik de nieuwe ratio compleet onzinnig. Wat heb je aan een dunne maar hoge gsm? Dat je nu 12 ipv 11 comments on videos kan lezen zonder te swipen? Compensatie voor het gat van de selfie camera?
Goh, onzinnig? Als je de grote bezels van vroeger wegdenkt, zou je telefoon een 16:9 formaat houden. Ik weet niet of dat ideaal is (oprechte vraag, omdat ik het me niet kan inbeelden hoe dat in de praktijk zou zijn). Het enige verschil dat er gekomen is, is dat de onbruikbare bezel is vervangen door extra scherm. Je kan er meer content op kwijt, maar de smartphone zelf is amper groter geworden daardoor.

Of je nu dus tegen die lelijke bezels van 1 cm zit te kijken, of dat is bruikbaar scherm, tja, dan is dat bruikbaar scherm geen achteruitgang. En eerlijk. Ja, ik vind dat fijner. Als mijn toetsenbord omhoogspringt, heb ik nog genoeg schemruimte over om de context te lezen bij reacties en terwijl een reactie te formuleren.

Het argument dat nog al eens graag gebruikt werd dat je films niet meer op 16:9 kan kijken, omdat je dan tegen 'zwarte balken' zit te kijken is ook bullshit. Of je nu naar de onbruikbare bezels zit te kijken of naar zwarte schermbalken, die in andere toepassingen wel nut hebben. Tja dat is een dom en waardeloos argument, dat vooral in het begin van het 'langere-schermen-tijdperk' werd gegeven.
Bijna je hele stuk tekst valt in het niets omdat je om één of andere reden automatisch claimt dat "niet lange" gsm's sowieso dikke bezels hebben. Dat is uiteraard totaal niet waar. De 9T Pro heeft ongeveer 1-2mm schermrand rondom. Alleen onderaan ga je richting 5mm. Daar merk je niets van als je die gebruikt. En is te vergelijken met de nieuwe lange exemplaren.
Als je de grote bezels van vroeger wegdenkt,
Of je nu dus tegen die lelijke bezels van 1 cm zit te kijken (...)
Of je nu naar de onbruikbare bezels zit te kijken
Verder wat een onnodige uitspraken zoals "open dit artikel niet en reageer er niet op" en "zaag en klaag niet". Persoonlijk lees ik veel liever iemand die een mening geeft ("klaagt"), dan iemand die een ander aanvalt, puur om z'n mening.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 24 juli 2024 23:38]

Begrijpend lezen is ook een vak he :z
Inderdaad, vreemd dat je dan mijn vraag niet beantwoordt. :? Dus wat is jouw antwoord op mijn vraag: Wat is daar ' 8)7 ' aan?
Er valt niets te beantwoorden op een vraag waar je zelf al antwoord op geeft.....Ik geef slechts een bescheiden mening op een van de specs van een toestel, maar daar voel jij je kennelijk geïrriteerd over. Als je mijn post (begrijpend) had gelezen, had je het antwoord op jouw vraag ook al gevonden :).
Ik heb je post begrijpend gelezen. Maar jouw omschrijving met ' 8)7 ' is verre van een mening. Hierbij doe je alsof 6,81" erg ongepast / onacceptabel is, terwijl daar niets van aan is. Een zeer 'bescheiden' 'mening' als je het mij vraagt. :X 'Kennelijk' voel jij je geïrriteerd over 6,81" terwijl je niet eens verplicht wordt het te kopen.

Dat het niet in je broekzak past, heb je inderdaad gezegd, maar is geen antwoord of verklaring waarom dat ' 8)7 ' (ongepast / onacceptabel) zou zijn. Dat is jouw probleem, niet dat van 95% anderen die daar niet over klagen en geen probleem hebben met grote schermmaten. Maar dat maakt het schermformaat nog steeds niet ' 8)7 '.
Het laatste wat ik hier over wil zeggen is dat jij de emoticon 8)7 heel anders interpreteert dan dat ik doe. Ik beschouw deze emoticon als zijnde dat het mij allemaal teveel wordt en duizelt wat de maat betreft en jij als iets heel negatiefs. Zo zien we maar dat we allemaal heel verschillend in het leven staan. Ik vind het jammer dat een toestel met alle overige hartstikke goed specs deze maat krijgt. Ik ben hier niet om een fittie met iemand te hebben hoor. Maar de (in mijn ogen) onbeleefde en overdreven manier van jouw reacties zorgt voor een wederzijdse geïrriteerde reactie terug.

Mea culpa voor de verwarring _/-\o_ , fijne dagen en een mooi, vriendelijk en gezond 2021!
Het laatste wat ik hier over wil zeggen is dat jij de emoticon 8)7 heel anders interpreteert dan dat ik doe. Ik beschouw deze emoticon als zijnde dat het mij allemaal teveel wordt en duizelt wat de maat betreft en jij als iets heel negatiefs. Zo zien we maar dat we allemaal heel verschillend in het leven staan. Ik vind het jammer dat een toestel met alle overige hartstikke goed specs deze maat krijgt. Ik ben hier niet om een fittie met iemand te hebben hoor. Maar de (in mijn ogen) onbeleefde en overdreven manier van jouw reacties zorgt voor een wederzijdse geïrriteerde reactie terug.

Mea culpa voor de verwarring _/-\o_ , fijne dagen en een mooi, vriendelijk en gezond 2021!
Mijn excuses mocht dat onbeleefd en irriterend overgekomen zijn. Dat was zeker niet de bedoeling. Ik wens ook jou fijne eindejaarsdagen en een mooi 2021 vol mooie momenten en goede gezondheid!
Sjonge jonge waar blijven de premium Android krachtpatsers van 5.5 - 6 inch? Doet tegenwoordig niemand zijn smartphone meer in zijn broekzak? Bedient niemand zijn smartphone meer met één hand?

Word helemaal simpel van die grote koelkasten. Vroeger had je alleen de Samsung Note, tegenwoordig is bijna elke flagship dat formaat.
Mijn s20 Ultra past prima in mijn broekzak zonder in de weg te zitten.....

Zijn ook nog eens slim broeken dus snap je punt niet echt.
Ik vind een hele volle dikke portemonnee ook niet lekker in mn broekzak zitten, het past maar zit niet lekker. Net zoals je met twee handen je smartphone moet bedienen. Het kan, maar ik vind het niet fijn.
Ik heb geen jeans expert maar volgens mij hebben slim fit jeans juist extra ruimte omdat het mee stretcht. Probeer maar met een regular fit of met skinny jeans.
Het alternatief is een aspectration waar smallere telefoons uit komen. Dit doen ze al jaren. Dus met een S20 of die Sony-telefoons is dat een ding.

Kleine telefoons verkopen niet. Dat is ook waarom Apple er uiteindelijk mee ophield (ze verkochten omdat het Apple was, maar mensen hebben liever een groter toestel) en Sony ook hun Compact-serie niet meer maakt. Waar ze eerst nog een flink deel van de nichemarkt konden pakken die dit soort telefoons trouw kocht, kunnen ze daar nu kennelijk niet meer van hut gaan.
Niet iedereen zit op een 6.5+ inch formaat te wachten.

Ik heb momenteel een s10+ van 6,4 inch en w.m.b. wordt mijn volgende ietsje kleiner, maar wil niet inleveren op prestaties en camera.

Helaas bij de meeste merken lever je direct in op camera en andere specs.

Dat zou ik persoonlijk liever anders zien. Zoals bijv. de iPhone Pro en de iPhone Mini.
Identiek kwa hardware, maar wel in 2 verschillende formaten.
Mijn samsung S8 past toch echt gewoon in mijn broekzakken hoor, ruimte zat.
Voor vrouwen (die raar genoeg kleinere broekzakken krijgen) kan ik zien hoe dit misschien een probleem zou zijn maar de meeste steken zoiets toch in een tas.

Daarbij zegt schermlengte weinig, kijk naar toestel afmetingen. Mijn S8 (5.8 inch scherm) is amper groter dan een iPhone SE 2020 (4,7 inch) en een S10e is bijna even groot met zijn 5.8 inch scherm.

Nieuw heb je een pixel 5, die is 4mm langer en 3mm breder dan een iPhone SE 2020, iets wat dus zo goed als dezelfde grootte heeft en krachtig met een goede camera.

[Reactie gewijzigd door k995 op 24 juli 2024 23:38]

Ja idd, ik heb de S9 wat dezelfde afmeting heeft en dat is voor mij de sweetspot. Pixel 5 is ook een 'Peter net niet', want niet origineel in Nederland te krijgen waardoor 5G niet werkt. je betaal 719 voor een telefoon met al een oudere snapdragon en de rest allemaal 'ok' specs.

Ik ben eigenlijk altijd anti-Apple geweest maar zit er over na te denken om toch maar voor de Iphone 12 te gaan. Alle premium Androids hebben ook geen 3,5mm jack meer en daarbij komen ze met die koelkast formaten. Voor nu heb ik een nieuwe batterij in mn S9 gegooid, want ik vind het belachelijk om nu nog 580 euro te betalen voor een bijna 2 jaar oude S10e.
P40 heb je ook nog, even groot als een S9 maar ik zal mijn S8 maar eind volgend jaar ergens upgraden gaat nog goed mee zonder problemen.
Dit kan ik beamen. Pixel 5 had ik gekocht vanwege zijn formaat, maar het "net niet gevoel" kleeft er heel erg aan, dus teruggestuurd. Op dit moment zit de P30 Pro in mijn broekzak die het nog prima doet, heb besloten om deze toch nog even langer te gebruiken.

Ik moet wel zeggen dat ik had verwacht dat het formaat van de Pixel een verademing zou zijn (p30 pro heeft een 6.47 inch scherm) maar dat valt heel erg mee. Nu ik gewend ben aan dit scherm hoef ik niet zonodig een drastisch kleiner scherm. Ik kijk nog even voorruit naar de S21, maar misschien probeer ik het apple systeem eens uit, want de standaard 12 vind ik toch ook erg charmant.
Ik vind het als vrouw toch heel erg irritant als ik een jas met zakken of een tas mee moet gaan sjouwen, puur omdat ze die dingen te groot maken 😅. Ik snap ook niet dat die zakken zo klein zijn, maar veel tweakers houden vrouwenbroekzakken buiten beschouwing (leuk voor je dat je S20 Ultra in je broekzakken past, maar bij mij niet). Ik verlang naar de tijd dat de telefoons zelfs in mijn broekzakken pasten en ik geen tas hoefde mee te nemen in de zomer 😅. Het is echt jammer dat dat niet meer kan omdat zelfs de kleine toestellen vaak net niet fijn in je zakken zitten. Maar ja, als de kleine telefoons nauwelijks bestaan, lijkt er ook geen markt voor te zijn 😅.

Wel is lang youtube kijken op een groter scherm voor langere tijd toch wel prettiger stiekem dan op eentje van 4.3 inch (mijn laatste kleine telefoon)
Dat komt vooral omdat vrouwenkleren of geen zakken of voor de een of andere bizarre reden kleinere zakken hebben dan even grote mannenkledij.

Die verschillen lijken ook veel groter dan ze zijn. Een S20 ultra is tov een SE 2020 een 3 cm hoger en een 9mm breder, toch wel heel kleine verschillen. Je broekzakken moeten wel al miniem klein zijn wil er daar wel een SE inpassen en geen S20 ultra. Zelfs bij zo'n extreem verschil (4.7 inch vs 6.9 inch) is er amper verschil in effectieve lengte/breedte.
Het scheelt toch verrassend veel, aangezien de SE horizontaal krijgen al soms onmogelijk is, en de S20 ultra moet je sws verticaal dragen. 3 cm in de hoogte is dan wel degelijk een groot verschil 😅.

En ik draag niet eens een kleine maat, kun je nagaan. Die zakken zijn gewoon echt kleiner dan je denkt 😅.
Geen enkele zak die ik heb heeft daar moeite mee.

https://www.bustle.com/p/...l-study-confirms-10200085
The analysis, published at The Pudding, revealed that on average, women's front jean pockets are 48 percent shorter and 6.5 percent narrower than men's.
Ik heb welgeteld 1 broek met diepe zakken waar de S20 Ultra in zou kunnen passen 😅. Dan heb jij geluk denk ik. De SE 2020 krijg ik overigens wel in een deel van mijn broekzakken erin, maar ook niet allemaal. In mijn achterzak blijven veel telefoons overigens wel zitten gelukkig, maar dat is wel opletten dat je er niet continu op gaat zitten, of dat je ze eruit drukt. Daarom ook liever in een voorzak, dat heb je toch sneller door.

Kijk, ik ben toch niet gek als ik zeg dat ze enorm veel kleiner zijn 😂. De diepte is vooral het probleem, want die dingen zijn vaak superondiep ivm de zakken bij mannenbroeken. Ik snap het ook niet 😂. Mijn nieuwere broeken lijken overigens diepere zakken te hebben dan die van jaren oud, het gaat langzaamaan al de goede kant op
:-)
Dat is dus een probleem van vrouwenbroeken, niet van smartphones. De zakken worden te klein gemaakt om nuttig te zijn.
En de smartphones worden irritant groot waardoor ze en niet in je broekzak en amper in je hand passen. De huidige smartphones vind ik ook lastig te bedienen, en dat terwijl ik niet eens kleine handen heb 😅. Twee problemen die er zijn ontstaan dus zelfs
Niet echt hoor, smartphones worden al jaren niet meer groter, een samsung galaxy S6 is breder en iets minder lang dan een S20.

Een iphone 6 plus is veel groter dan een iphone 12 pro. Door de bezels weg te laten konden ze groottere schermen in kleine phones steken.
Grappig dat mijn telefoons wel steeds groter worden dan: SG s4 mini (2013) -> LG G4 (2015) -> LG G7 (2018) -> SG A71 (2020). Elk model is weer groter dan de vorige. Qua grootte ergens wel spijt van mijn laatste aankoop 😅.

En de 6 plus is weer kleiner dan de 12 pro, omdat je bij de ene het grote model en neemt en bij de andere het standaardmodel, dus onvergelijkbaar. De 6 plus is kleiner dan de 12 pro max. De iphone 6 is kleiner dan de iPhone 12 pro. Door de bezels kun je meer scherm in een kleine ruimte stoppen, maar als ze die schermen zo groot maken, is je telefoon alsnog groter.
Tja de A71 is gewoon een grote telefoon van samsung.
Had je bij LG gebleven had je een LG G8 die even groot is als die G4 die je had en kleiner dan de G7 .
Had je in hetzelfde segment bij samsung gekocht had je de S20 die ook kleiner is dan een G7.

ALs je iets echt klein wil zoals die S4 mini pak dan een S10e of een iphone 12 mini.

Aan jou de keuze, maar als je een grote telefoon zoals een A71 koopt wees dan niet verbaasd dat die groot is ;)
Ik heb dan weer wel liever een plastic achterkant, een plat scherm en een headphone jack, vandaar toch de midranger. De s10e tikt binnenkort de 2 jaar aan, dus heel slim is kopen niet meer, de 12 mini heeft een kleine batterij en geen headphone jack, en de G8 is niet te verkrijgen (de G8s was nou niet per se een grote upgrade, en bovendien ook al anderhalf jaar oud). Ik dacht, ik probeer eens toch een groot toestel, maar dat hoeft niet te betekenen dat het een succes is. Mijn G4 was destijds een van de grotere telefoons, en nu is die voor huidige standaarden klein. De G7 is langer dan de G4, maar was toen een prima formaat als je naar de standaarden keek. Nu is de A71 weer redelijk standaard qua formaat. Zo bedoel ik de groei van de toestellen: als je naar kijkt wat nu vaak als maten worden gebruikt en op basis daarvan toestellen eruit gaat pikken, kom je toch echt steeds groter en groter uit.

Overigens ben ik weer zeer tevreden over de accuduur van de A71 en verkoos deze daarom ook boven een kleiner toestel, omdat die dingen maar dunner en dunner moeten zijn en in de kleine toestellen dus ook een kleine accu zit helaas. Ik wilde geen downgrade qua accuduur en het leek me heerlijk om ook op de langere dagen 2 dagen met een lading te kunnen doen :). Zulke trends juich ik wel van harte toe
Ze doen dit enkel voor het oogcomfort en het scrollen/inzoomen te verminderen... Tevens one-handed heeft al veel nadelen laten zien,waarvan pijnlijke duimen/handonsteking de bekendste is...
Vraag en aanbod ook zeker....

[Reactie gewijzigd door greatkz op 24 juli 2024 23:38]

Ik zit hier nog met mijn S9 (5.8 inch): geen last van mijn ogen en scrollen gaat heerlijk. Ik weet niet wat mensen allemaal met hun duim/hand doen maar ontsteking krijg je er echt niet van. Daarnaast als je meer workspace wil, neem dan lekker een tablet of laptop.

Ik ben klaar om een nieuwe telefoon te kopen: Sony 5 II (6.1inch - de kleinste flagship van dit moment) al terug gestuurd lag totaal niet lekker in de hand.

Eisen: Android, 5.5-5.8 inch, dikke accu erin en een snapdragon. Oh en als het kan ook de 3.5mm jack terug. Hoe moeilijk kan het zijn? OPPO, Oneplus, Huawei, Xiaomi, Motorola, Samsung komen alleen maar met koelkasten. Lijkt me dat meer mensen een normaal formaat smartphone willen.
Was er een reden dat de Sony niet lekker in de hand lag? In feite is hij even breed als de S9, alleen wat hoger omdat die Sony een hogere 21:9 aspect ratio heeft dan de Samsung.
Weet niet of het zo is maar de Sony voelde veel dikker aan waardoor je minder makkelijk met je vingers bij het scherm kan dan de S9. De phone is ook spekglad dus je moet er een hoesje omheen doen. Je duim rust op de aan-knop/vingerafdruk scanner of als je hem verder naar beneden vasthoud, op het nutteloze google assistant knop. Dat voelt al helemaal niet lekker om dat de Sony best lang is.

Bezels van de Sony zijn veel groter dus in de breedte heb je minder scherm. Telefoon is wel super snel (Snapdragon + 120 hz) en heeft een heerlijke accuduur. Om te gamen en film te kijken is het dé smartphone maar ik doe geen van beide. Wat me ook opviel is dat het belvolume (zowel normaal als op speaker) veel zachter gaat en klinkt slechtere kwaliteit dan de S9 en tijdens het bellen voel je een vibratie alsof je hand op een muziekbox leg. Heel irritant.
Ik vroeg mij het af juist omdat ik beide in hand heb gehad vrij recent (een kennis ging van een S9 naar de Xperia) en verkocht dat laatste omdat hij de meer afgeronde hoeken van de Galaxy liever had.

Xperia is dunner en vrijwel even breed als de S9, wel hoger omdat de aspect ratio anders is (21:9 bij Sony, S9 is minder)

Zelf vind ik ze beide prima in hand liggen qua formaat, alleen ik zelf zou automatisch een hoesje eromheen doen omdat ze beide spekglad zijn, wel kun je bij de Samsung makkelijker bij de bovenkant van het scherm omdat deze korter is.

Dat is mijn mening over beide, maar ik snap jouw mening wel echter ik zelf vind geen van beide echt de betere optie, beide hebben zo hun voor en nadelen (sowieso vind ik ze beide net iets te groot naar mijn smaak)

Qua bellen heb ik geen ervaring met beide, en van alle smartphones die ik in mijn leven heb kunnen gebruiken heeft geen 1 merk echt goede audiokwaliteit tijdens bellen gehad van wat ik heb kunnen gebruiken, maar wel genoeg telefoons gezien die op dat vlak gewoon slecht waren, en het maakte weinig uit hoe duur ze waren.
Pixel 4a, iets kleiner dan S9, grotere batterij en snapdragon en 3.5mm jack.
Gewoon lader meeleveren en klaar. Waarom moet alles zo ingewikkeld zijn.
Wat is precies het probleem, de versie met lader is exact zo duur als die zonder.
Weer een extra lader erbij... het is toch een keuze of je die wel of niet wilt hebben? Qua milieu ook beter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.