Xiaomi brengt Mi 11-smartphone volgende maand uit in Benelux voor 849 euro

Xiaomi brengt zijn nieuwe smartphone Mi 11 volgende maand uit in de Benelux voor 849 euro. Het gaat om een variant met 8GB aan werkgeheugen en een opslag van 256GB. Het toestel heeft een 120Hz-oledscherm.

Het gaat om de variant met glas aan de achterkant, zo zegt de fabrikant. Xiaomi maakt geen melding van andere telefoons; doorgaans heeft een Mi-serie meerdere varianten, zoals vorig jaar een Mi 10 Pro en Mi 10 Lite.

Met 849 euro ligt de adviesprijs van de Mi 11 50 euro boven die van de Mi 10 vorig jaar. De Mi 9 daarvoor kostte minder dan 500 euro bij de release. De variant die uitkomt in de Benelux heeft 8GB Lpddr5-geheugen op 3200MHz en 256GB UFS 3.1-opslag.

De telefoon heeft een 6,81"-amoledscherm met resolutie van 3200x1440 pixels en een maximale helderheid van 1500 cd/m². Het scherm meet 15,8x7,1cm en heeft een oppervlakte van 112 vierkante centimeter. Het paneel ondersteunt een variabele verversingssnelheid van 30Hz tot 120Hz. Het scherm wordt daarnaast gemaakt van Gorilla Glass Victus.

De soc is een Qualcomm Snapdragon 888. De chip beschikt over een geïntegreerd 5g-modem en wordt gemaakt op Samsungs 5nm-procedé. De soc heeft een enkele Cortex-X1-core op 2,84GHz, drie Cortex-A78-kernen op 2,42GHz en vier meer zuinige Cortex-A55-cores op 1,80GHz.

De Mi 11 krijgt wederom een 108-megapixelcamera met optische beeldstabilisatie, net als de huidige Xiaomi Mi 10. De smartphone krijgt verder een 13-megapixelcamera met ultragroothoeklens en een 5-megapixelsensor voor 'tele- en macrofoto's'. Een 20-megapixelselfiecamera zit in een gat in het scherm verwerkt. De 4600mAh-accu ondersteunt bedraad snelladen met een vermogen van 55W. De telefoon wordt geleverd met MIUI 12.5, dat is gebaseerd op Android 11. In de versie voor Nederland zit er een adapter in de doos, iets dat in China standaard niet het geval is.

Xiaomi Mi 11 tegenover de Mi 10 en Mi 10 Pro
Telefoon Xiaomi Mi 11 Xiaomi Mi 10 Xiaomi Mi 10 Pro
Soc Snapdragon 888 Snapdragon 865 Snapdragon 865
Display 16,4x7,5cm, 6,81"-oled
3200x1440px, 20:9
30-120Hz (vrr)
15,4x7,1cm, 6,67"-oled
2340x1080px, 19:9
90Hz
15,4x7,1cm, 6,67"-oled
2340x1080px, 19:9
90Hz
Frontcamera 20Mp 20Mp 20Mp
Camera's achter 1. 108Mp, 1/1,33", ois
2. 13Mp, ultragroothoek
3. 5Mp, macro + tele
1. 108Mp, 69mm², ois, f/1.7
2. 13Mp, ultragroothoek
3. 2Mp, macrocamera
4. Dieptesensor
1. 108Mp, ois, f/1.7
2. 20Mp, ultragroothoek
3. 12Mp, portretcamera, f/2.0
4. 8Mp, telelens '10x hybride zoom, ois
Geheugen en opslag 8GB lpddr5
128/256 ufs 3.1
8/12GB lpddr5
128/256GB ufs 3.0
8/12GB lpddr5
128/256GB ufs 3.0
Accu en opladen 4600mAh, 55W laden, 50W draadloos laden, 10W omgekeerd draadloos laden

Lader standaard niet inbegrepen; versie mét lader voor zelfde prijs beschikbaar
4780mAh, 30W laden, 30W draadloos laden, 10W omgekeerd draadloos laden 4500mAh, 50W laden, 30W draadloos laden, 10W omgekeerd draadloos laden
Release en prijs Maart 2021, 849 euro Vanaf € 573,54 Vanaf Onbekend

Door Arnoud Wokke

Redacteur

08-02-2021 • 13:00

141 Linkedin

Reacties (141)

Wijzig sortering
Mooi toestel, maar waarom toch weer zo groot?
Ik heb nu de S10e (5.8"). dit formaat lijkt niet meer gemaakt te worden, terwijl deze lekker handzaam is en goed in de broekzak past.
Ik snap je wel, mijn vriendin verlangt zelfs terug naar haar oude Xperia Ray, maar toch lijkt het er op dat je niet de meerderheid bent. De verkopen van de nieuwe iPhone 12 mini vallen bijvoorbeeld tegen*:

https://www.icreatemagazi...ne-12-mini-uit-productie/

Dus het lijkt er op dat de groep in ieder geval kleiner is dan gedacht. Ik behoor helaas voor je zelf ook tot de groep 6,5", dus ik maak het je er niet makkelijker op :P

*Er stond hier ook iets over op tweakers dacht ik, maar kon het zo snel niet vinden.
Maar komt die tegenvallende verkoop wel door het formaat? Kan me ook voorstellen dat vooral de personen die perse het nieuwste/beste willen een nieuwe iphone kochten in de corona tijd, en dat de doelgroep van de mini gewoon een aankoop overslaat.
Ik hoor veel om mij heen dat de zeer matige accuduur de voornaamste reden is om hem niet te kopen. Standby doet hij goed, maar als je een spelletje o.i.d. speelt haal je echt het einde van de dag niet.
De 12 mini doet niet onder voor de grote broers (het is niet een veredelde SE), dus ik ga er niet van uit. Ik denk dat je de groep mensen die een klein scherm wilt dus overschat qua grootte. Misschien een vocale minderheid dingetje.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1620698;1620726/

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 8 februari 2021 15:08]

Ik denk dat heel veel mensen precies dezelfde features willen op een kleiner formaat, wat dus niet gaat. Zo past er een kleinere accu in een kleiner model.

Die mensen zeggen dan dat ze geïnteresseerd zijn, maar vaak kopen ze de beschikbare kleinere modellen dan niet.
ik wil zelf ook een klein toestel < 150mm lang, <75mm breed
inches scherm kijk ik niet meer naar aangezien de bezels steeds kleiner worden

nu heeft mijn partner een 12 mini gekocht omdat ze haar 7 plus te groot vond
echter als ik retrospectief naar mijn verlangen kijk van een kleiner toestel
vind ik de mini is net iets te klein tov mijn xiaomi 9 se (en geen vingertouch vrijgave)

nu vind ik hem zelf dus net te klein maar blijkbaar is de 12 (6.1") normaal iets groter (en duurder) maar heeft het formaat van een is toch net zo "klein" toestel alsd de mijne 9 se(5,94" (12 is qua oppervlakte kleiner)
dus daar zit denk ik een sweet spot vanuit mijn subjectieve mening

een andere grappige bevinding is dat er "veel"(corona veel) mensen de zelfde opmerking maken;
wat is dat toestel "dik" en vervolgens is het een van de slankste toestellen als je ze naast elkaar legt

dus ik vermoed ook dat de serie 12 wat minder design charmes heeft voor het grote publiek
(ik vind het zelf daarentegen wel weer lekker/goed vast houden t.o.v. afgeronde zijkanten)

nu wachten op een 11 SE of de Redmi K40 "mini"

[Reactie gewijzigd door xtrme op 8 februari 2021 15:33]

Dat heb ik inderdaad ook gelezen en dat vond ik eveneens verrassend.
Mijn broer is van de oude S8 juist op de mini overgestapt omdat het dezelfde vormfactor heeft.

Mijn vrouw heeft de S12; en alhoewel dit niet de iPhone mini is, is deze nauwelijks groter dan de S10e. Ik mis dat formaat echt in het Android spectrum
De mini verkopen ze nog zeker tot en met september. Er is voldoende voorraad. Er zijn er ruim 6 miljoen verkocht. Ten opzichte van de 12 en de pro misschien weinig, maar ik vind het er best veel. Zijn er toch 2 miljoen per maand.
Om een tegengeluid te bieden: ik ben overgestapt van een S7 (kleiner scherm maar fysiek ongeveer net zo groot als een S10e) naar een S10+ en ben erg gewend geraakt aan het formaat, tot het punt waarop de S7 als een mini telefoon aanvoelt - is 'ie natuurlijk niet.

Voor mediaconsumptie is het erg fijn, maar bijvoorbeeld ook voor foto's. Het toestel past niet bepaald goed in de broekzak, dat moet ik je nageven. Ik heb hem dan ook altijd in mijn jaszak.. Die is nog zacht van binnen ook ;) . Deze Mi 11 is nog een stukje groter, dus op een gegeven moment wordt het te gek, maar ik vind grote schermen absoluut geen straf.
Je kijkt te veel met Europese ogen waar iedereen ook een tablet, een laptop een desktop en een NetFlix/Youtube op hun TV heeft.
Xiaomi richt zich primair op de Aziatische markt waar veel mensen het internet uitsluitend kunnen gebruiken op hun telefoon. En dan is groter scherm echt wel fijn.
Herkenbaar. Ik heb voor mijn werk de Xperia 5 II, na een Xperia Compact XZ2, die in ieder geval qua breedte nog goed te doen is, maar de combinatie met erg goede camera's is dan weer niet te vinden. Waarom snappen die telefoonfabrikanten niet dat mensen soms gewoon een klein en handzaam toestel willen hebben?
maar waarom toch weer zo groot?
Grotere telefoons worden beter verkocht. Er is wel een groep mensen die klagen over te grote telefoons, maar zelfs deze groep kiest bij de aanschaf toch voor een groot model.
Nadat ik de overstap maakte van de iPhone 6 Plus naar de iPhone 7 vond ik het kleinere formaat eigenlijk wel prettig. Daarna maakte ik de overstap naar de iPhone XS met bijna dezelfde afmetingen, maar wel een stukje zwaarder.

Ruim een maand geleden heb ik de overstap gemaakt naar de iPhone 12 Pro Max met bijna dezelfde afmetingen (wel veel zwaarder) als de iPhone 6 Plus, maar wel een lekker groot scherm.

Hij zit niet heel comfortabel in mijn broekzak, maar dat is logisch met zo’n grote telefoon. Dat was destijds de reden dat ik van de 6 Plus naar de 7 ging. Niets veranderlijker dan de mens. :+

[Reactie gewijzigd door syltheboy op 9 februari 2021 01:59]

Ik zit in t zelfde schuitje. Mijn volgende telefoon moet ook compact worden/blijven. Hoef niet zo een groot ding. 6.5 inch vind ik al te groot.

Je hebt helaas niet veel keuze.

Sony Xperia 5 Ii is lang waardoor die nauwelijks kleiner is dan een gemiddelde telefoon van 6'5 inch scherm.

Als je iets 'compacts' wil hebben waar je echt jaren mee vooruit kan heb je niet heel veel andere keuze dan Samsung s21 of iPhone 12/12mini. Vooral vanwege de geruchten dat ze de mini gaan stopzetten betekend dat ik snel een keuze moet gaan maken. En hopen dat de winkels nog open gaan voordat ze m daadwerkelijk uit t assortiment halen....
De Sony Xperia 5II is inderdaad ook wat compacter; deze ondersteunt echter geen draadloos opladen en dat is voor mij tegenwoordig de standaard. Op mijn bureau en 's avonds leg ik dat ding altijd op zo'n draadloze oplader. Teruggaan naar het moeten inpluggen van een stekker is voor mij verleden tijd.
Na mijn Poco F1 vind ik iets groter wel erg prettig hoor. Mijn leesbril heeft inmiddels ook weer een tandje erbij.
dit maakt overigens import wel interessant....voor 650,- heb je de 12bg 265gb versie in huis... door de gekozen methode ook weinig tot geen kans op btw naheffing.
Goede specificaties voor een hoge prijs. Wat is nou het onderscheidende van xiaomi tegenwoordig? Wat doen zij beter dan Samsung of oneplus bijvoorbeeld? Was altijd de prijs, maar dat is niet meer zo lijkt het.
Niets.

Waar voorheen deze prijsvechters met marginale winsten werkte wisten ze een uitzonderlijk product neer te zetten voor een nette prijs. Helaas is het voor hun ook steeds moeilijker om of onderscheidend te zijn (die onderscheidende vraag is te klein), of prijstechnisch gunstig te zijn, ook Chinese bedrijven moeten ooit winst maken.

Dan mag je je vervolgens afvragen of je voor Xiaomi moet gaan of voor een gerenomeerd ander merk die precies hetzelfde voor dezelfde prijs weten te leveren. Mijn persoonlijke ervaringen in China met Xiaomi zijn dermate goed dat ik niks meer van Xiaomi bij mij thuis komt. Het laatste product, een verwarming brandde uit terwijl ik niet thuis was, en als oplossing kwam de lokale guru van Xiaomi die met wat soldeer werk weer een nieuw transformatortje (vermoed ik) erin soldeerde. Alsof ik een defect product dat mijn appartement had kunnen afbranden nog thuis wil zien. En wanneer ik ze opbeldde vonden ze mijn reactie vreemd. (Niet geheel verwonderlijk hoe een groot aantal producten in China van Xiaomi belabberde reviews hebben).
Elk zijn mening... Mijn huis zit vol Xiaomi producten.
heb dus wel een grote interesse om ook eens een smartphone van hen te bestellen. De Samsung s10 die ik van mn werk kreeg ligt stof te vangen... Hou niet van hun interface, moeilijk te rooten ook (dit moet ik dus nog uitzoeken voor de xiaomi wel)
Niet ieder zijn mening, op JD zijn talloze producten van hun gewoon laag verankerd. Dit is niet een klanr maar je praat over vele tienduizenden. Typerende gaat het veelal om hun thuis producten zoals camera's, deursloten, heaters. Hun mobieltjes staan hoog geranked.
Het was natuurlijk te verwachten, maar spijtig dat ook Xiaomi richting de ''normale''' prijzen gaat.
De ervaring leert gelukkig wel dat net als bij Samsung, de toestellen veel sneller in prijs zakken.

Ik zit Inmiddels al 3 jaar op een Xiaomi Mi8 (zeer tevreden), maar ben wel rond aan het kijken voor een opvolger. De Mi10 is bij uitkomst van de Mi 11 natuurlijk weer interessant. Ik wacht wel over de huidige ruzie tussen de VS en Xiaomi af. Het zou natuurlijk zonde zijn als ook Xiaomi net als een Huawei geen Google diensten meer mag ondersteunen.
Ik zit Inmiddels al 3 jaar op een Xiaomi Mi8 (zeer tevreden), maar ben wel rond aan het kijken voor een opvolger. De Mi10 is bij uitkomst van de Mi 11 natuurlijk weer interessant. Ik wacht wel over de huidige ruzie tussen de VS en Xiaomi af. Het zou natuurlijk zonde zijn als ook Xiaomi net als een Huawei geen Google diensten meer mag ondersteunen.
Toestellen met play services die al op de markt zijn zoals de mi10 blijven deze services gewoon houden. De Huawei p30 heeft ook gewoon nog play services. Pas vanaf de p40 zijn er geen play services aanwezig op de huawei.
Ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn drie jaar oude mi8 werkt nog prima maar zit ook te kijken naar een opvolger. De Mi10 heeft helaas voor het eerst bij Xiaomi geen dual-sim (er is een simpele mod om het wel te kunnen). Volgens mij heeft de Mi11 wel weer out-of-the-box dual sim. Een grote kanshebber wat mij betreft.
Ja de Mi 11 heeft op zeker dual sim. Ben wel benieuwd naar hoe je naar dual sim kunt modden.
De Mi 10 wordt dual sim als je de chinese rom er op zet, maar dan heb je geen Google services. Het beste is de xiaomi.eu rom er op te zetten, die is gebaseerd op de chinese rom. Het vereist een "unlocked bootloader ", om een aangepaste recovery te flashen (TWRP). Tevens is een sim tray benodigd waar twee nano sims in kunnen, maar die zijn onder de twee euro te koop op Aliexpress.
Ik ga voor het eerst in 7-8 jaar geen Xiaomi meer kopen, kocht het voorheen elke jaar wel.
Mid-range, High-end etc. Maar nu ik een Mi10 heb met gebarsten scherm, niet echt hindelijk maar door 1 val wil ik toch wel iets anders met een plat scherm ipv een gebogen scherm, doet me pijn om afstand te nemen. Hield ook van custom roms installeren etc, maar goed dus maar even niet.

Vindt het jammer dat Xiaomi dus alsnog weer een gebogen scherm gebruikt.
De Mi 11 lite krijgt een vlak scherm.
Sow, dat is een flinke prijsbump t.o.v. de Mi10 en dat met een mindere accu én ontbreken van de lader. Het lijkt er niet op dat de camerasetup nou zoveel beter is, maar ze hebben dan wel die dieptesensor weggelaten. Macro+tele...werkt dat in één lens? En wéér afgeronde schermranden :( Het wordt toch echt eens tijd dat er gestopt wordt met die nutteloze feature :N Het zorgt alleen maar voor een verkleurde breking van licht en dat er content wegvalt over de randen bij het kijken van filmpjes. Echt irritant. Als deze al 850 euro gaat kosten, hou ik mijn hart vast wat de Pro wel niet gaat kosten. Als dalijk de schaarste, die ook heerst bij CPU's, videokaarten, memory en consoles, ook gaat gelden voor telefoons, dan zitten we voor de meest aangeschafte elektronica echt woekerprijzen te betalen :'(

Edit: @CheopsChefren Je hebt gelijk, ik heb het aangepast. Dan nóg verandert mijn mening niet dat zo'n flinke prijsbump teveel is voor wat je krijgt.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 9 februari 2021 11:56]

Ontbreken van een lader? De Xiaomi Mi 11 krijgt wel degelijk een lader meegeleverd
Ik gebruik een iphone 11 pro.
Zie nu nog geen reden om te gaan switchen naar android.
Ondanks een betere of mindere gebruikerservaring.
De enige reden is maybe 5G maar dat legt ook nog geen windeieren en 120 hz scherm....
Dan switch je toch niet? ;)
Het artikel gaat over de Xiaomi Mi 11, niet over de iPhone of over switchen van eco-systemen.

Wil je specs gaan vergelijken, tsja - dan komt o.a. dat 120hz scherm wel om de hoek kijken, ja. Maar als dat voor jou geen meerwaarde heeft, dan is de iPhone 11 voor jou prima, toch?

[Reactie gewijzigd door musje83 op 8 februari 2021 14:28]

5G is op dit moment nog echt bullshit ... Winst pak je nauwelijks en tegen de tijd dat het verschil er echt is kijk je alweer naar wat anders.
Gewoon de 11 pro blijven gebruiken en kijken straks naar de 13 !
De Mi 11 pro is er nog niet.
Die is er binnenkort. En later dit jaar de ultra.
Lekker even wachten, dropt met een paar honderd euro in een paar maanden
Lekker even wachten, dropt met een paar honderd euro in een paar maanden
Is dat niet met 80% van alle high end toestellen?
wat is die 20% Apple? die blijven jaren hoog qua tweedehands prijs namelijk
Vraagprijs is niet altijd 'krijgprijs' hoor ;)
Apple is een goed voorbeeld en er zijn nog een aantal anderen die de prijzen langer hoog houden. Samsung speelt dat spelletje ook, maar in mindere mate, zeker de high-end modellen.
Een Galaxy Sx zakt eigenlijk altijd 150 euro 1-2 maanden na komst.

Als mensen opzoek naar een iPhone zijn beveel ik altijd aan om rond de nieuwe lading te kopen, gaan de oude omlaag in prijs en hebben de nieuwe het langst hun waarde.

iPhones zakken eigenlijk nauwelijks totdat er een nieuwe telefoon uitkomt. iPhone 11 was 6 maanden later 80 euro gezakt.
Een Galaxy Sx zakt eigenlijk altijd 150 euro 1-2 maanden na komst.
Ja maar bij pre-order krijg je galaxy buds die zijn vaak 100-200€ waard.
Samsung heeft zijn prijzen omhoog gedrukt, waar ze nu volgens mij wel wat spijt van hebben. Dus ik begrijp het hogere prijsverval wel, los van het feit dat Apple dit ook kan maken.
Ik zou de galaxy S1, 2 en 3 er eens bijpakken. Die zakte allemaal vrij rap 20-30% in prijs, vergelijkbaar met de laatste toestellen. Maar ook bijvoorbeeld hun midrange telefoons zoals de A71. Vorig jaar maart 469, ik heb hem ergens in december voor 333 opgepikt. Dus het is niet alsof alleen hun laatste high end toestellen hard duiken.

LG hetzelfde verhaal, rappe daling na introductie. Eigenlijk elke fabrikant behalve Apple doet dit. Even snel de fans pakken voor het volle pond en daarna de prijzen gestaag verlagen.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 8 februari 2021 14:23]

Blijf erop hopen, die tijd is echt voorbij hoor,
Die dingen droppen echt geen 200 euro in 2 maanden.
De mi10 dropte ook niet veel in prijs. van 750 naar 550 in ongeveer een jaar.
maar wat je zegt geldt zeker voor de meerheid van de high end toestellen.
Precies, die tijd is voorbij. In het begin was dat want ze moesten voet aan wal krijgen en het was een onbekende speler.
Net als met auto's, de Hyundai Pony wilde niemand in gezien worden en koste vrijwel niks. Doe nu eens een Hyundai kopen ..... Worden mooier en beter en dat zie je direct aan de prijs.
Kia hetzelfde verhaal.

Dat geld dus ook met smartphones. Zelfs die hopeloze Huawei toestellen durven ze hier aan te bieden voor de volle pond en zakken echt niet naar de helft (terwijl eigenlijk niemand ze meer wilt) via de normale kanalen.
Echt een klapper dit. Ze krijgen ook een 128GB-versie voor 799 euro. Maakt die 50 euro voor een verdubbeling van opslag wel erg interessant.

Edit: Het woord van vandaag is 'opslag' (en niet RAM/ROM)

[Reactie gewijzigd door Call of Duty op 8 februari 2021 14:28]

bedoel je verdubbeling van opslag? want lijkt me sterk dat ze een flagship met 4GB ram gaan leveren
ROM = Read Only Memory. Neem aan dat je dat niet bedoelt ;)

Toch vervelend wanneer je niets naar je opslag weg kunt schrijven.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 8 februari 2021 13:53]

749 eur. juist op live stream
Mooi toestel, dat zeker.. maar 800+ nodigt niet uit om ieder jaar een nieuw toestel te nemen.
Mijn Pocophone F1 draait anders ook nog als een zonnetje na +2 jaar en ik kom nog makkelijk de dag door met m'n batterij. Ik zie geen enkele reden om al te vernieuwen. Ik heb 'm destijds nieuw nog geen 240€ betaald.

Wel jammer dat Xiaomi ook de trend begint te volgen van absurde prijzen. Gelukkig hebben ze nog hun budgetreeksen. Ik hoop dat Pocophone over een jaar of 2 nog steeds de prijzenvechter is die het nu is.
Ook nog erg tevreden met dezelfde Pico F1.
Waarom zou je met high-end specs? Mijn Mi 9 voldoet nog steeds prima.

Bij andere fabrikanten is de prijs vaak nog hoger, dus daar geldt hetzelfde voor.