Xiaomi brengt transparante oled-tv dit jaar uit in Benelux

Xiaomi gaat zijn transparante oled-tv later dit jaar uitbrengen in de Benelux. Het gaat om een 55"-tv met full-hd-resolutie. Ook komt er een reguliere 75"-lcd-tv van de Chinese fabrikant uit in de lage landen.

Xiaomi zegt nog niets over wanneer en tegen welke prijs de tv's uitkomen in de Benelux. De transparante tv kost 50.000 yuan in China, omgerekend ongeveer momenteel zo'n 6500 euro. Door kosten voor transport, belastingen en garantiebepalingen is hardware van Xiaomi in Europa doorgaans veel duurder dan in China.

De fabrikant kondigde de transparante tv enkele maanden geleden aan. Xiaomi noemt de doorzichtige televisie de Mi TV Lux Oled Transparent Edition. Als de tv uit staat, ziet die er uit als een glasplaat met een dunne rand. Het gaat om een 55"-model met een 10bit-paneel en een verversingssnelheid van 120Hz.

De doorzichtige Xiaomi-tv is voorzien van een MediaTek 9650-soc en heeft volgens Xiaomi 'twintig algoritmes met optimalisaties voor vijf veelvoorkomende scenario's van gebruik'. De glasplaat is 5,7mm dik en staat op een dikke ronde voet.

Dergelijke doorzichtige tv's bestaan al veel langer; oledpanelen zijn immers transparant en worden voorzien van een paneel aan de achterkant, waar de andere hardware in wordt verwerkt. Bij Xiaomi's transparante tv zit alle hardware in de voet. Onder meer LG heeft al een transparante tv in zijn zakelijke aanbod.

Daarnaast brengt Xiaomi dit jaar de Mi TV Q1 uit in de Benelux. Dat is een 75"-tv met 4k-resolutie, voorzien van QLED-scherm, ofwel een lcd met een quantumdot-filter. Xiaomi heeft al een 55"-QLED-tv in het assortiment in sommige landen, het 75"-model is nieuw.

Xiaomi Mi TV Lux Oled Transparent Edition

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

08-02-2021 • 13:00

90

Reacties (90)

90
88
48
3
0
36
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Wat hier nog slechts een enkeling indirect echt opgemerkt heeft, maar wat me wel serieus belangrijk lijkt,
is het feit dat ALLE show-afbeeldingen van deze TV op de site van Xiaomi, en ook de afbeelding in dit artikel, behoorlijke marketing flauwekul zijn.
Die afbeeldingen zijn absoluut geen realistische weergave van het beeld wat de TV in werkelijkheid kan weergeven.

Je ziet in *al* deze marketing afbeeldingen namelijk TV beelden met perfect contrast, en beelden met zwarte elementen erin met een lichte achtergrond.
Dat kan deze TV helemaal niet.
Er kan GEEN beeld of kleur worden weergegeven wat DONKERDER is dan wat er op dat moment achter de TV zichtbaar is.
De OLEDs geven licht, of staan uit.
Als ze uitstaan, dan zie je de achtergrond er doorheen.
Als ze licht geven, dan is dat deel helderder dan de achtergrond (maar zie je nog steeds de achtergrond erdoorheen). Ze kunnen niet magischerwijs zwart maken. (dan zou er een extra laag aanwezig moeten zijn om per pixel licht wel of niet door te laten... dat bestaat: noemen we "LCD" :+ )

In de afbeelding in dit artikel zie je bijvoorbeeld die vis met een perfect zwart oog.. Kan niet. Dat wordt hooguit zo donker (en qua kleur) als de gele jurk op de achtergrond.

In het bronartikel op de MI website maken ze het al helemaal bont, met een zwarte panter voor die knalrode jurk! Zo ongeveer dat hele dier is qua helderheid donkerder dan die hele jurk op de achtergrond.... Dat kan dus ook al helemaal niet op die manier weergegeven worden.
Idem met de vlinder met donkere vleugelranden met de witte jurk op de achtergrond. Onmogelijk!

Dat is dus eigenlijk allemaal misleiding! Dat gaat hier wat mij betreft een stuk verder dan een iets te rooskleurig beeld van de werkelijkheid geven, omdat je het hier juist hebt over een key feature van deze TV die misleidend geadverteerd wordt...

[Reactie gewijzigd door BrainCrash op 23 juli 2024 23:05]

Marketingmateriaal dat de boel mooier voorspiegelt dan de werkelijkheid?! Bel de woute!!
:+ Wat ik bedoel: het gaat hier niet om een klein detail wat beter wordt voorgespiegeld dan de werkelijkheid. Dit is juist het onderscheidende kenmerk van de TV, waarop de TV juist geadverteerd wordt. De beeldweergave wijkt in de praktijk significant af van wat hier door de afbeeldingen vertoond wordt.
Je ziet al in diverse reacties dat de vraag wordt gesteld wat er te zien is achter de TV als deze aanstaat, en hoe dan eventueel zwart wordt weergegeven.
Dat cruciale deel wordt verkeerd weergegeven in de promotieafbeeldingen, en kan dus ook een deel van de verwarring veroorzaken.
Is dit voor tegen de corona als alternatief voor plexiglass?

Of wat doe je hier mee?
Een tv hebben die als hij uitstaat geen groot zwart vlak is.
Eens, alleen hier heb je zwarte achtergrond voor nodig om tv te kijken. Anders werkt het niet lekker. Je kan dan niet normaal tv kijken als je muur wit is of een andere kleur, want dat zie je dan door de content heen.

Misschien kunnen ze t combineren met die techniek; dat je een transparante plaat/glas zwart kan maken als het aanstaat. En dan ook nog dat je kan kiezen of je een zwarte achtergrond wilt hebben of niet.

Ik ben een UI designer en ik heb wel eens een prototype scherm gehanteerd voor een tablet die ook transparant was, nou ja, aan de onderkant niet, maar t grootste gedeelte wel. En het was zeer irritant om iets te lezen op dat scherm omdat de achtergrond transparant was. Dus die scifi films/series waar iedereen documenten leest of werk doet op een transparant scherm, ziet er heel fancy uit, maar dat wil je echt niet dagelijks. :S
Dat zou inderdaad een mooie toevoeging zijn. Naar dit soort glas wordt al wel een tijdje onderzoek gedaan volgens mij. Vaak zie je dit soort glas in kantoren als 'privacy modus', maar t kan dus ook zwart worden gemaakt. Hier wordt t goed uitgelegd: https://www.explainthatstuff.com/electrochromic-windows.html
Misschien kunnen ze t combineren met die techniek; dat je een transparante plaat/glas zwart kan maken als het aanstaat. En dan ook nog dat je kan kiezen of je een zwarte achtergrond wilt hebben of niet.
Of een zwart projectiescherm erachter, dat op/neerkomt bij het 'TV kijken', en weer weggaat in kunstmode. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 23:05]

Eens, alleen hier heb je zwarte achtergrond voor nodig om tv te kijken.
Ha, maar dan zet je er gewoon nog zo'n TV achter, waarop je dan een zwarte rechthoek laat zien.
Och, dan ben je met 14.000 euro klaar. Ja, waarom niet. :)
Ja echt fraai, dan zie ik tenminste de muur, kabels en tv beugel.
Misschien een mooi 55 inch kunstwerk dat je erachter kan hangen als de TV uit staat? Of dat OLED juist integreert, dat zou tof zijn. Maarja dan zit je weer met burn-in.
ACM Software Architect @Grotbewoner8 februari 2021 13:30
LG's standaard 'geen beeld'-beeld is effectief een roulerend setje kunstwerken met ook steeds een andere lijst. Op zich wel grappig gedaan; hoewel het jammer is dat de tekst dat er geen beeld hebben er wel de hele tijd op blijft staan :P

Maar zoiets zou wat inbranden betreft natuurlijk wel kunnen; wel zonde van het stroomverbruik ipv een kunstwerk aan de muur.
Een nieuwe vorm van kunst, hoeft niet per sé statisch te zijn. Zou een heel verdienmodel kunnen zijn dit, dat je licenties voor kunst tijdelijk koopt en dat deze ook geanimeerd kan zijn.
Called Samsung art store. Jullie zijn zo 2016
haha, echt hè. Zit ook te wachten tot de 2021 The Frame serie in de pricewatch verschijnt. Die ga ik zeker aan de muur hangen.
Een tweakers die ano 2021 nog een edge led lcd wil....verbazingwekkend.
jaha, is een mooi ding man
Ja maar wat voor een moois is er nou voor qua kunst? Niks bijzonders gezien.
Dus... commerciële screensavers? After Dark all over again. :P
Nouja, het moet op de een of andere manier het prestige krijgen van een schilderij. Met goede kunstenaars die scenes maken voor flink wat geld.
Je kan ook gewoon de app opstarten die deze beelden toont en dan heb je geen tekst meer :-)
Dan nog valt hij minder op dan een zwart vlak van 55 inch op je muur.
Ik zou het zeker een voordeel vinden. En op alles valt wat te verzinnen. Denk aan een break-out box zoals samsung heeft met een dunne kabel waar alles door heen gaat.

Een scherm kan je aan maar een paar punten ophangen, waardoor je bijvoorbeeld een (zwart) kader krijgt om het scherm waar hij aan hangt. Waarbij het scherm als het uitstaat, vrijwel onzichtbaar is ipv een groot zwart vlak of een noodoplossing zoals een kunstwerk op de tv.

TV's worden alleen maar groter en daardoor storender in de omgeving. Of je moet een groot zwart vlak mooi vinden, smaken verschillen.
als ik zo de foto zie, zit die gewoon achter het voet lijkt me?
Vanuit m'n kinderjaren ken ik nog wel voorbeelden van oudooms en oudtantes die de TV in een zwaar eiken TV-kast hadden weggestopt. Maar bij de hedendaagse schermen zie ik in mijn omgeving maar weinig creatieve oplossingen om de TV aan het zicht te onttrekken.

Dat verbaast me wel, los van de 'high tech' oplossingen zoals oprolbare of transparante schermen, zou ik verwachten dat men wel creatief is met het wegwerken van dat lelijke zwarte vlak in de huiskamer. En het kan wel, leert een snelle google op 'hide your tv'...
Als ik mijn tv niet meer wil zien rol ik mijn projectorscherm naar beneden. Maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet :+
Als je er nu een tweede pulldownscherm vóór hangt met een gave afbeelding (kunstwerk/kaart/foto) dan heb je meer het soort oplossingen waar ik aan zit te denken. Op Etsy staan wel gave voorbeelden eerlijk gezegd...
Ik vind de samsung frame op dat gebied een succes. Dat ziet er echt mooi uit ook als je geen TV kijkt.
Zakelijk zijn er wel wat toepassingen te bedenken. Denk aan zo'n scherm in de etelage van een winkel waar de aanbiedingen op worden gepresenteerd. Een ander voorbeeld zouden reistijden op een vliegveld of treinstation kunnen zijn.
Een ander voorbeeld zouden reistijden op een vliegveld of treinstation kunnen zijn.
Hoe zie je dat voor je? Het leest waarschijnlijk niet prettig als de achtergrond druk is, dus moet je ze alsnog ergens plaatsen met een rustige achtergrond.
Door ze wat hoger te hangen heb je al snel een muur of plafond als achtergrond.
Ja, en dan kun je net zo goed een gewoon paneel gebruiken...
Zeg dat maar tegen een architect.
Die schermen staan doorgaans toch constant aan. Wat maakt het dan uit als ze transparent zijn als ze uitstaan?
Bij het TV programma Hunted hebben zo ook zo'n soort scherm.
Totaal overbodig, maar het ziet er lekker SciFi uit. (meer een evolutionaire stap in wie heeft de grootste)

Voor TV kijken in in de huiskamer lijkt me het zeer beperkt bruikbaar.

In algemeen van transparante schermen kun je bij een beveiligde kassa waar sowieso al een plexiglas plaat zit tussen verkoper en klant bijvoorbeeld informatie over de transactie op een transparant scherm kunnen zetten. daar is deze TV ook niet geschikt voor.
Mja, er zijn wel mensen (zoals mijn vrouw) die liever niet een gigantisch zwart vlak in het midden van hun verder minutieus gestyle-de en qua kleur gebalanceerde kamer willen hebben. Dan kom je toch beter weg met een glasplaat. Goed, een kast zou ook een oplossing zijn,.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 23 juli 2024 23:05]

Qua styling kan ik het begrijpen (bij mijn ouders stond de beeldbuis ook in een kastje met deurtjes want echt mooi was het niet).

Het gaat hier om oled, zwart kan dit scherm niet weergeven. Ik vraag me af of een transparant scherm dan echt fijn is om naar te kijken als deze aan staat als zwart niet zwart is maar de kleur van de muur er achter.

Zou bijna denken aan een kleuren Epaper scherm achter het transparante scherm (scherm aan, epaper op zwart, scherm uit, kleuren Epaper op een foto).
De show stelen als er visite is.
Ik bedoel dit is toch best tof en futuristisch? Uit een vrijwel onzichtbare glasplaat tegen je muur een ''echte'' tv tevoorschijn toveren.
De show stelen als er visite is.
Zoals mijn overbuurman

"ik rij Mercedes ....."
En dan buiten komen, en een 1988 model zien staan :|

Er komt een dag dat uiterlijke schijn / voor de bühne niet meer nodig is
Voor advertentie doeleinden is het wel interessant, of informatie verstrekken in musea's.
Thuis zit ik er niet op de wachten; dan liever de oprol-tv die LG een x aantal jaar geleden liet zien.
Dit lijkt me handig voor bv etalages.
Als het ook in dubbel glas geleverd kan worden is er wel een gebruik voor te verzinnen :D
Wauw, love it!!
Gebruik nu een beamer met een achter een balk weggewerkt scherm omdat ik het "Grote Zwarte Gat" wat een TV is als je niet kijkt, zo haat in m'n interieur... Dit zou wel eens een gave oplossing kunnen zijn.

... Vermits ik 'm wil betalen, dat zal wel eens de crux kunnen zijn...
omdat ik het "Grote Zwarte Gat" wat een TV is als je niet kijkt, zo haat in m'n interieur.
Ik zet hem gewoon aan... geen groot zwart gat meer.
Ja leuk, 24/7 bewegend beeld om je heen. Een TV in de huiskamer is objectief gezien gewoon lelijk, we zijn er heel erg aan gewend, maar ik ken niemand die een 55" zwarte plastic rechthoek als kunst in de kamer zet hoor.
Nope, geen 24 uur bewegend beeld, als ik niet actief kijk staat er meestal een mooie foto uit mijn album die af en toe wisselt. Het is gewoon een grote fotolijst op dat moment.
Een TV in de huiskamer is objectief gezien gewoon lelijk
Lol, objectief en smaak.. dat spreekt elkaar tegen :P
maar ik ken niemand die een 55" zwarte plastic rechthoek als kunst in de kamer zet hoor.
Ad Reinhardt heeft anders diverse zwarte doeken gemaakt, welke in musea en woonkamers hangen..
Zwart vierkant is ook een bekend doek van Kazimir Malevitsj
Doek doek doek
Daarom zei ik ook plastic ;) Tevens moet je wel een erg niche smaak hebben om een half-raar reflecterende, nutteloze, niet-eens qua kleur prachtig zwarte, rechthoek van 55" of groter als uitzicht van je bank te willen hebben.

Semantisch heb je gelijk, maar in de kern zeker niet.

[Reactie gewijzigd door SmertHerm op 23 juli 2024 23:05]

Semantisch heb je gelijk, maar in de kern zeker niet.
In de kern ook, of je iets lelijk vindt is altijd subjectief, al is de hele wereld het met je eens.
Dat is semantiek, je hebt gelijk, het is een mening en objectief is verkeerd gebruikt. In de kern staat mijn betoog. Ga maar rondjelangsdevelden en mensen vragen of ze liever wel of geen object nodig hebben om TV te kijken, zegge dat een deel van de muur zou kunnen veranderen in TV. Kijken welke reacties je krijgt.

Je valt over semantiek en snapt niet wat ik met mijn verhaal bedoel, dat is jammer en mijn fout, maar het laat van jouw kant ook wel zien dat je een probleem hebt de betekenis van een tekst te destilleren in een bredere context :)

Maar bedankt hoor, ik zal vanaf nu niet meer objectief zeggen maar "volgens een overgrote meerderheid", en in jouw geval specifiek zal ik dan ook nog eens waarschijnlijk toevoegen omdat je anders zegt dat ik een onderzoek moet laten zien. En toch, zeker in dit geval, heb ik nog steeds gelijk.

Vervelend he :D

[Reactie gewijzigd door SmertHerm op 23 juli 2024 23:05]

Ga maar rondjelangsdevelden en mensen vragen of ze die 65" TV die je bij je hebt graag in de woonkamer willen hebben, Kijken welke reacties je krijgt....
Die willen ze graag, uiteraard, net als ik. Net zoals dat zij, en ik, een nutteloos zwart vierkant lelijk vinden :) En dat was de stelling die ik poneerde. Verder nog vragen?

edit:
ik trouwens alleen voor verkoopwaarde. Heb beamer want, zoals gezegd, een uitstaande tv is lelijk

[Reactie gewijzigd door SmertHerm op 23 juli 2024 23:05]

Net zoals dat zij, en ik, een nutteloos zwart vierkant lelijk vinden
En aangezien een TV geen nutteloos zwart vierkant is gaat deze discussie dus eigenlijk nergens over....
Wel nutteloos als deze uit staat :) Gaat absoluut daar over, jij begon erover dat ie aan moest blijven staan. Daarmee heb je zelfs al toegegeven dat je vind dat ik gelijk heb dat uitstaande tv's lelijk zijn. Anders zette je hem toch niet nutteloos aan? Geld teveel zeker, ik betaal dat liever niet.

Vermoedelijk komt er nu geen reactie meer, of je moet echt altijd het laatste woord willen hebben. Voor wat betreft feiten en meningen is dit debat wel ten einde.

[Reactie gewijzigd door SmertHerm op 23 juli 2024 23:05]

Wel nutteloos als deze uit staat.
Nope, want dan zorgt hij voor wat vulling van de kale muur :P
Ik gebruik m als fotolijst als ik niks kijk, komt mooi een slideshow voorbij van de beste herinneringen
Dat vind ik dan alleen mooi met die Frame series van Samsung. Da's de enige TV die ik inderdaad voor dat doel zou overwegen. Maar is me nog steeds te duur om een hele dag de TV aan te hebben. Ik heb nu gewoon een mooie plaat aan de muur en trek mn beamerscherm omlaag als ik wil kijken, kan me niets beters voorstellen dan dat :)
Dat is ook zeker niet slecht
De hele tijd als je thuis bent? Ook als je geen TV kijkt? Lekker goed voor het milieu weer.
Het is xiaomi, hij is vast niet goedkoop maar je betaald in iedere geval niet te veel.
Xiaomi zei op 16 augustus 2020 over de prijs:
Mi TV LUX Transparent Edition is priced at RMB 49,999
Met de huidige wisselkoers van de Chinese renminbi is dat een heftige adviesprijs van € 6440.
een voordeel van OLED is dacht ik altijd dat zwart écht zwart is. Omdat de pixels individueel aan en uit kunnen. Als je dat bij deze tv doet krijg je volgens mij enorm veel gaten in je video? Of er moet zwart geprojecteerd worden waardoor je dat voordeel kwijt bent.
(Foutje)
Waarom heeft tweakers eigenlijk geen verwijder-reactie knop?

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 23 juli 2024 23:05]

Met gaten bedoel je neem ik aan stukken transparant in donkere gebieden.
Dat klopt dan inderdaad.
Daar waar je weergegeven beeld eigenlijk donker of zwart zou moeten zijn, staan nu de OLED pixels ook uit, maar op die plekken heb je dan dus de standaard transparantie en kijk je gewoon door het scherm heen.
Donker wordt dus hooguit even donker als de achtergrond achter je transparante scherm. Als die achtergrond wit is, kun je nooit echt zwart beeld weergeven.

Zwart projecteren is natuurlijk fysisch onmogelijk. Net zoals je geen zaklamp kunt kopen die "zwart schijnt" om in een verlichte omgeving voorwerpen in het donker te zetten...

Eigenlijk moet je bij deze TV dus de achtergrond voorzien van een zwart doek of zwarte plaat, om optimaal van het contrast gebruik te kunnen maken.. maar ja, dan kun je dus evengoed een normale OLED tv kopen...
Dit soort promo plaatjes van transparante oleds zijn behoorlijk misleidend. Het beeld bestaat namelijk uit lichtpunten die oplichten of uit staan, er kan dus nooit een kleur of tint getoond worden die donkerder is dan de achtergrond. Voor zwart heb je dus een zwarte achtergrond nodig.
Ziet er heel cool uit, maar praktisch is dit toch vreselijk onhandig? Je wil zien wat er op de TV is, niet alles erachter.
Onhandig voor wat? Als demo of aanbod tonen tegen je etalage ruit of transparante beurs wand? Of kwalificeer je elk product wat uitkomt enkel op je eigen situatie? Ook LGs transparante tv is voor de zakelijke markt. Dus niet direct voor bij jou thuis aan de muur.
Ik verwacht dat dit de contrast waardes zeker niet ten goede zal komen.
ik zie uit naar jullie review!
Hoezo de review van Tweakers? Sturen ze deze dan niet naar willekeurige tweakers op die ze dan mogen houden in ruil voor een review? :P

[Reactie gewijzigd door Skyclad op 23 juli 2024 23:05]

“Eens even kijken of er vanavond iets achter de tv is”.
Dubbelzijdige touch maken en dan heb je de perfecte zeeslagmachine.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.