Xiaomi kondigt eerste smartphone met Snapdragon 888 volgende week aan

Xiaomi zal zijn smartphone Mi 11, voorzien van de Qualcomm Snapdragon 888-soc, volgende week presenteren. De fabrikant heeft de presentatie in China gepland voor komende maandag. Xiaomi is de eerste die een Snapdragon 888-telefoon gaat uitbrengen.

De uitnodiging op Weibo geeft niets weg over specs of details van de telefoon, maar de fabrikant belooft meerdere 'doorbraken'. Xiaomi zou de telefoon kort na de aankondiging willen uitbrengen in China, al volgt de release in Europa vaak later. Het zou gaan om alleen de Mi 11 en niet een Mi 11 Pro.

De Amerikaanse chipontwerper kondigde die begin deze maand aan. Het is de eerste high-end soc voor smartphones met geïntegreerde 5G-modem. De soc richt zich verder op de combinatie met een camera met de toevoeging van een drievoudige image signal processor. Ook zit er voor het eerst een Cortex X1-core in en een stevigere chip voor AI-gerelateerd rekenwerk.

Er zijn nog weinig geruchten over de Mi 11. Xiaomi heeft al jaren de Mi-serie van telefoons, waarin vorig jaar de Mi 10 uitkwam. Xiaomi zou niet de enige zijn die de presentatie van nieuwe modellen naar voren heeft gehaald. Samsung zou de Galaxy S21-modellen half januari willen presenteren. Ook OnePlus zou de presentatie van zijn nieuwe high-end model relatief vroeg in het jaar willen doen.

Snapdragon 888 tegenover Snapdragon 865
Chip Snapdragon 888 Snapdragon 865
Cpu-cores 1x Cortex-X1, 2,84GHz
3x Cortex-A78, 2,42GHz
4x Cortex-A55, 1,80GHz
1x Cortex-A77, 2,84GHz
3x Cortex-A77, 2,42GHz
4x Cortex-A55, 1,8GHz
Procedé Samsung 5nm TSMC 7nm
Gpu Adreno 660 Adreno 650
Dsp Hexagon 780
Max. 26 TOPS voor AI-rekenwerk
Hexagon 698
Max. 15 TOPS voor AI-rekenwerk
Geheugen Lpddr4x-2133 of Lpddr5-3200 Lpddr4x-2133 of Lpddr5-2750
Isp 3x Spectra 580 2x Spectra 480
Modem Geïntegreerd: X60 met 5G NR-ondersteuning

Geïntegreerd: geen

Gepaard met externe X55-modem met 5G

Door Arnoud Wokke

Redacteur

22-12-2020 • 08:18

80 Linkedin

Reacties (80)

Wijzig sortering
Hoe is het met de ervaring van Xiaomi toestellen bv. de Mi10 en de Android skin die erop zit?
Ik gebruik al een tijdje de Mi 9T met een midrange soc en de ervaring is gewoon prima. Geen haperingen of iets dergelijks. En dat was wel een beetje een verrassing voor iemand die altijd de nieuwste soc wilde hebben.

Wat dat betreft is zo'n Mi 11 met SD888 natuurlijk hartstikke mooi, maar ik betwijfel of het merendeel van de gebruikers die extra power echt zullen gebruiken. Voorheen was een nieuwe soc ook extra accuduur, maar eigenlijk is dat (voor mij) nu prima. Ik gooi het toestel uit gewoonte 's avonds aan de lader en dan heb ik vaak nog tussen de 50 en 70% accu over. En met de snellader is het opladen ook zo gebeurt.

De innovatie is met de gewone candybar toestellen wel een beetje weg. Hopelijk gaan de fabrikanten zich qua innovatie focussen op de foldables, want dat vind ik een machtig mooie ontwikkeling.
Het verhaal over de highend sock willen komt me bekend voor. Daar zit bij mij ook nog een twijfel in.
Als de overal ervaring prima is en de camera in de buurt komt met de toppers dan ben ik ook tevreden
Ik hoop een beetje dat het komende jaar de midrange qualcomm's een aanzienlijke verbetering zullen zijn tov mijn 845 zodat ik het komende jaar ook over kan stappen op een nieuw midrange toestel, ipv 1tje met de dikste soc. Afgelopen jaar was het verschil van de midranges tov de 845 eigenlijk te verwaarlozen.
Hoeveel gebruik je dan je telefoon?
Ik heb de Mi9T gehad en die was rond 1800 uur echt op 10%
Ik gebruik nu de Mi10 een jaartje bijna volgens mij. Ik heb geen enkele problemen.

Al ben ik van het direct flashen van custom ROMs. Dus ook ik heb direct aanvraag gedaan en draai nu stabiel de xiaomi.eu ROM. Prima ROM. Vindt het wel frappant dat er voor de Mi10 amper custom ROM's zijn ondanks zijn power, zijn Qualcomm SoC etc. Terwijl andere Xiaomi telefoons het volop hebben de ''mid range'' modellen.

Enige wat jammer dat het een gebogen scherm heeft, en ik mijn telefoon dus heb laten vallen echt op het randje. En er dus een barst in zit. Gelukkig zie j het niet bij gebruik. Maar alsnog wel jammer.

Al moet ik je zeggen, dat ik een Power Xiaomi user ben.

Mi2S (daily driver)
Mi3 (daily driver)
Mi4 (daily driver)
Redmi 3 (daily driver)
Redmi 3S (daily driver)
Mi4 WCDMA (daily driver)
Redmi Note 2 (daily driver)
Redmi Note 4 (daily driver)
Redmi Note 7 (daily driver)
Mi Mix (alleen om te testen)
Xiaomi Mi 6 (daily driver)
Xiaomi Mi 9 (daily driver)
Xiaomi Mi 10 (daily driver)

Meeste zijn op volgorde, maar vanaf midden beetje gemixt.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 22 december 2020 10:22]

Dat deze een gebogen scherm heeft was me even ontgaan. Liever een standaard scherm.
Verder ben ik zelf afgestapt van de custom rom's paar jaar geleden puur omdat soms bepaalde apps dan niet willen werken.
Vandaar dat ik benieuwd was naar de stock ervaring.
Dat is allang geen issue meer met custom roms en vooral niet met de xiaomi.eu ROMS.
Daar werken gewoon apps voor banking bijvoorbeeld prima. En als je toch al doet aan custom roms heb je ook nog Magisk wat dus het werkelijk maakt voor je om het te laten werken. Voor de rest ja ik ben een power xiaomi user, enigste wat ik doe is direct xiaomi.eu rom en Nova Launcher installeren.
Alleen werkt de MC Donalds app en Disney Plus niet op mijn toestel. Voor de rest werkt alles wel.
Die kan je weer werkend maken via "Magisk Hide", daarmee verbergt hij Magisk voor specifieke apps. Ook kan je hem in de instellingen hernoemen naar 'Manager' in plaats van Magisk Manager en dan werkt McDonalds en Disney+ weer gewoon!
Thanks voor de tips. Ga ik binnenkort even uitproberen!
Ik heb het even getest voor je. Disney+ werkt gewoon super. Misschien heb je andere ROM?
bedankt voor de tip, ga me weer eens in verdiepen
Mag ik je vragen wat je ideeën mbt privacy en Xiaomi zijn? Ik vind het vaak goede toestellen met een goede prijs/kwaliteit verhouding, maar durf het niet aan gezien het een Chinees bedrijf is en ik geen achterdeur wil open laten staan voor de Chinese overheid.
Ik heb zelf de 8s en die heeft een betere performance dan de note 9 dat verbaasde me uiteindelijk wel

Op de 8 kan je 2* Pokémon go opstarten zonder storing en op de 9 ben ik al blij dat hij na 5 minuten het doet
Terwijl andere spellen wel normaal reageren
Ik gebruik al jaren de Mi phones en daamee MUI en ik moet zeggen, van alle schillen is dat een van mijn favoriete. Ik heb hier vaker over gereageerd, maar het werkt echt fijn. Geen haperingen, super snel en fijn en de telefoons zijn ook altijd goeie kwaliteit.

Ik kijk dan ook met smart uit naar de MI11 als vervanger van mijn huidige foon. (ik heb trouwens de mi10pro over geslagen omdat ik vond dat de foto's net net mooier waren dan mijn P30 pro).
Ik gebruik inmiddels al 6 jaar Xiaomi toestellen.
De skin is in het begin even wennen, maar het is niet anders dan bijvoorbeeld een Samsung Skin. Zoals je van android gewend bent kun je gewoon alle apps uit de appstore installeren en instellen als standaard.

Als je een beetje handig bent kan je natuurlijk de clean room erop installeren en heb je al goed als stock Android. Er zijn ook wat manieren om de bloatware eraf te halen. Ik heb dat zelf niet gedaan. Ik heb alleen Chinese apps in 1 map verzameld en deze ergens achteraan gesleept.

Het grote voordeel van Miui is dat Xiaomi het lang support geeft. Dus naast de reguliere android updates krijg je daarna meestal ook nog een paar Miui updates. De android versie veranderd dan niet , maar de nieuwe functionaliteiten worden wel geïmplementeerd.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 22 december 2020 10:42]

prima toch, custom rom begin ik niet meer aan aangezien het nog wel eens fout gaat met toegang van bepaalde apps die ik niet kan missen. Daarom is voor mij de stock ervaring het belangrijkste.
Als je een beetje handig bent kan je natuurlijk de clean room erop installeren en heb je al goed als stock Android.
Als je een beetje handig bent, maar ook geduld hebt. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 december 2020 20:29]

Anoniem: 159816
@d-vine22 december 2020 09:27
Ik heb een Mi9T Pro en die bevalt prima. Gebruik wel een andere launcher (Evie, gebruikte ik ook al op m'n Samsung S6 daarvoor). Ben voor de rest niet veeleisend. Achteraf gezien had ik ook gewoon voor de niet-Pro kunnen gaan. Maar oorspronkelijk was het plan dat ik wat power had om in het OV eventueel nog een game te spelen. Uiteindelijk heb ik dat amper gedaan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 159816 op 22 december 2020 09:29]

Thanks, Evie launcher was bij mij nog niet bekend zal eens kijken
Ik had tot voor kort de Xiaomi Redmi Note 7.
Deze heb ik aan mijn moeder gegeven.
Nog steeds een prima toestel, hij heeft inmiddels Android 10 met de Miui skin.
Er worden hierin wat extra apps meegeleverd van xiaomi, ik vind ze ze niet echt hinderlijk en er zijn ook manieren om ze uit te schakelen of te verwijderen.
Ik heb inmiddels de Poco X3, ook van Xiaomi, gekocht in de voorverkoop voor ca €165.
Ik ben er zeer tevreden mee, snelle soc (SD 732), 120 hz scherm en een prima camera.
Nadeel kan zijn dat ie nogal groot is en hij heeft geen 5G.
Mi10 met Miu12 schil hier sinds enkele weken, ervaring met iOS en Android. Ben zeer tevreden. eel settings om het naar je persoonlijke smaak aan te passen.
Hier nu 1 maand in gebruik een Mi10T Pro sinds launch, kom van een S8+ af. Deze telefoon is Nog groter, broekzak begint te klein te worden...
Enige wat ik kan zeggen is dat het wel even wennen is dat de schil, anders is dan samsung wat ik gewend ben, maar wel veel sneller is. Het scheelt al een hoop dat die Bixby meuk er niet op zit.
De batterij gaat 2 dagen mee als je rustig aan doet, af en toe kijken, en met veel gebruik een volle dag. Dat is met 2 - 3 uurtjes pokemon go, scherm continue aan, GPS etc.
Telefoon kan worden opgeladen met normale 5V lader, of met een snellader (9V), maar ook met de speciale Fast charge lader die Xiaomi meelevert, maar die probeer ik te vermijden...
De telefoon wordt met dat "supersnel laden" TOCH warm, en kan me niet voorstellen dat dat echt gezond is voor de batterijen. Voor de rest... ja de camera "bulge" op de achterkant is misschien wat storend, telefoon ligt hierop als je hem op een tafel legt. Voor de rest.... top telefoon.
Eerst ook een samsung gehad nog de s6 daarna oneplus voornamelijk betere android ervaring en prijs kwaliteit.
Dat je snellere ervaring hebt dan de S8 is wel een positief teken.
Hoe is de camera verder?
Heb zelf Mi9 bijna 2 jaar nu.

Ben overgestapt van S9+.

Ben zelf zeer tevreden, wel gebruik ik andere launcher.

Waarschijnlijk stap ik wel over naar Mi11. Denk niet gelijk bij release maar later.
ik zit nog op de oneplus 6, voor mij zal het verschil in ervaring nog groter worden.
Heb nu ongeveer een maand je de Mi 10, bevalt zeer goed en de Android skin went snel en geeft veel mogelijkheden tot instellen naar eigen smaak.

Hiervoor o.a. Samsung, Oneplus en Oppo telefoons gehad.
Mijn ma heeft de Redmi K20. Officiele software had kleine bugs, nu al een tijdje draaien op een Pixel Experience custom ROM. Werkt als een speer met pure Android ervaring. De bouw kwaliteit van de toestellen vind ik ook super.

Heb persoonlijk de Mi Pad 4. in mijn ogen 1 van de betere Android tablets mbt prijs/kwaliteit, voor een aanbieding gekocht voor ongeveer 180 euro . Ben er enorm over te spreken. Mijn volgende toestel zal dan waarschijnlijk ook een Xiaomi worden (momenteel Oneplus 5T met Lineage 17.1).

Enige nadeel van Xiaomi vind ik dat je lang moet wachten voordat je de bootloader kunt unlocken, je moet iets van 2 tot 4 weken wachten. Maar zodra de bootloader unlocked is heb je tegenwoordig enorm goede secundaire support op platformen als XDA.

Lineage nightlies met OTA ondersteuning en wat andere ROM's die verkrijgbaar zijn op XDA ben ik enorm over te spreken. Draait overigens ook zeer stabiel.

Het enige nadeel daarvan is als je afhankelijk bent van google pay of een dergelijke service kan het zijn dat dat niet werkt.

De keuzes tegenwoordig zijn oneindig en dat voor een zeer schappelijke prijs.
custom rom begin ik niet meer aan aangezien het nog wel eens fout gaat met toegang van bepaalde apps die ik niet kan missen. Daarom is voor mij de stock ervaring het belangrijkste.
Xiaomi is lekker aan de weg aan het timmeren vandaar dat mijn oog daarop is gevallen voor de vervanging van mijn oneplus 6
Weet niet wanneer je voor het laatst een Custom ROM gebruikt hebt maar het is aanzienlijk verbeterd en de stabiliteit is niet meer vergelijkbaar met bijvoorbeeld 5 jaar geleden. Met treble merk ik dat het velen malen beter is.

Das inderdaad het risico ervan, je zou het op je OP6 kunnen proberen. Meen dat daar ook een Pixel Experience ROM is en Lineage 17.1 etc.

Maar moet zeggen dat veel apps prima werken tegenwoordig op custom ROMs. als je een reserve toestel hebt kun je overigens ook nog altijd mee experimenteren. Ben juist overgestapt van OOS naar custom omdat Oneplus hun laatste firmwares buggy begonnen te worden en ik ergerde mij enorm aan de keyboard gap onderaan het toetsenbord. Dat heb ik netjes kunnen verhelpen met een Magisk module.


Op mijn oude Samsung Note 3 draai ik ook Android 10 en dat werkt prima. De levensduur is daarvan ook aanzienlijk verlengd, das het mooie van custom ROMs.
Dat is inderdaad wel weer 5 jaar geleden dat ik de ene ROM naar de andere in het toestel gooide.
Als ik een nieuw toestel heb (misschien dan een xiaomi) zal ik weer eens kijken om dat in de oneplus te zetten.
Ik heb een Mi 9 gekocht omdat mijn vrouw er zo tevreden over was, dat is ze trouwens nog steeds. Xiaomi voegt veel functionaliteit toe, maar het meeste is prettig en geen bloat. Verder gewoon een heel fijn toestel zonder echt zwakke plekken. De xiaomi skin hoef je je niet druk om te maken, in het ergste geval zet je er gewoon een andere launcher op.
Ik heb de mi 8... apparaat geroot en MIUI eu rom erop gezet.
Alle rommel en reclame eraf en moet zeggen prima ervaring.
Zelf leek het me geen prettige ervaring, dus ik heb er een custom rom erop gezet. Het is meer moeite dan de algemene procedure, maar imo het zeker waard. (Mi 9t pro)
Prima ervaring! Ik ben ingestapt met de Redmi 3, daarna verder gegaan naar de Redmi Note 4 om voorlopig het bij een inmiddels al wat oudere Pocophone F1 te houden. En dat is omdat dit toestel zo goed bevalt, dat ik nog geen reden heb om deze te vervangen.
Ook diverse familieleden zijn inmiddels om, sommigen zijn redelijk ervaren met smartphones, sommigen hebben daarvoor nog nooit een dergelijk toestel gehad. En allemaal zijn enthousiast.

Het enige wat ik wel aanpas, is de xiaomi.eu ROM erop zetten. Dat is in feite gewoon dezelfde ROM als Xiaomi zelf levert, maar dan zonder bloatware en meer toegespitst op Europa. Het is wel even een dingetje om dat erop te krijgen doordat je eerst de bootloader moet unlocken, maar dat is het absoluut waard. En met die ROM kan je o.a. gewoon de bankenapps gebruiken, wat bij sommige custom ROM's wel een probleem is.
bedankt voor de tip!
Mijn vrouw heeft de Mi 9T Pro en op zich bevalt het toestel wel.. alleen jammer van de aggresieve accu besparing die Xiaomi kent. Apps die op de achtergrond draaien zoals als Life360 of Samsung Gear werken daardoor niet of minder goed.

Als het mijn toestel zou zijn had ik er al lang een LineageOS Rom op gezet.

[Reactie gewijzigd door Bart© op 22 december 2020 14:41]

Ik heb de Mi10T pro een tijdje gebruikt. Op een paar kleine dingen na is de skin prima. de optimalisatie van apps in de dark mode is matig. bv Snapchat houdt de witte achtergrond, maar de xiaomi maakt de letters dan nog steeds wit. Dit issue komt bij verschillende apps voor. als je nooit darkmode gebruikt is dat natuurlijk geen issue, maar als dark mode (ab)user stoorde ik me er wel aan.

Verder vond ik het "recent apps" menu een beetje omslachtig. veel onnodige knoppen en de apps zijwaarts wegswipen was als Huawei gebruiker enorm wennen. De Mi10T was verder een fantastisch toestel om te gebruiken.
Heb een Mi 9, wel even wat ongevraagde advertenties uitzetten. Maar verder loopt alles super spoepel. Komen ook zeer regelmatig updates binnen.
Op Anandtech vind je al de benchmarks van de snapdragon 888. Hij is duidelijk sneller dan z'n voorganger, maar verslaat de Apple A14 niet. Die blijft meestal sneller. Maar voor Android gebruikers wel een duidelijke upgrade qua performance!

https://www.anandtech.com...snapdragon-888-benchmarks

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 22 december 2020 08:27]

Het is de praktijk die telt....

En het is niet enkel de cpu die telt,maar geheugen en gpu zijn minstens zo belangrijk en daar is Android dan beter in.... En single core performance is enkel leuk voor lichte processen,zoals je klok app die in de achtergrond draait...

https://youtu.be/q7xj7xQKd2o

[Reactie gewijzigd door greatkz op 22 december 2020 08:36]

Alleen voor de klok die op de achtergrond draait? Opvallende stelling.... :)

Laten we het erop houden dat ze allebei razendsnel zijn en voor meer dan 90% van de mensen overkill zal zijn. Ik vind het vooral mooi om te zien dat voor sommige specifieke workloads ARM chips desktop cpu's het moeilijk kunnen maken of zelfs evenaren.
Overkill voor de meesten idd, bijna alsof je je oma de snelste i9 pc laat kopen voor af en toe een mailtje en een boodschappenlijstje in word. 😅
Ik denk wel 95%. Als je ziet wat Apple kan met zijn M1 processor tov hetgeen Intel aanbiedt. Het is gewoon bizar dat wat er tegenwoordig in een high end telefoon zit, kan concurreren met high performance pc processors die een veel hogere TDP hebben.

Het zijn interessante tijden! Ik denk dat we over een paar jaar van X86 naar ARM overgestapt zijn voor PC gebruik.
Die M1 is iets anders dan wat er in high-end telefoons zit. Dat wat er in telefoons zit kan niet op tegen Intel en AMD. Het is wel beide ARM.
Dat weet ik. Maar de M1 is wel gebaseerd op de architectuur die Apple gebruikt in zijn mobiele processors. En daar een evolutie van. Er zijn op YT een aantal mooie vergelijkingen te vinden tussen de rekenkracht van de laatste Axx processoren en Intel processoren.
Die M1 is ongeveer net zo groot als een telefoon....

Is een hele grote chip, niet te vergelijken qua aantallen transistoren,

Niet vergelijken dus
Er zitten allerlei componenten in de M1 geïntegreerd specifiek voor laptop/computer gebruik. Zodat de grootte toeneemt.

Ik heb een tijdje gezocht naar de daadwerkelijke grootte in mm's, maar kon het niet vinden. Maar op basis van de vele foto's die ik tijdens mijn zoektocht heb gezien, heb jij dan wel een extreem kleine telefoon.

De M1 heeft 16 miljard transistors, de Apple A14 11,8 miljard, de Snapdragon 865 (kon het aantal van de SD888 niet vinden) 10,3 miljard. Het is inderdaad een groter aantal maar een groot aantal van die extra transistors kan toegeschreven worden aan de extra computer componenten.

Ik vind het dus wel degelijk te vergelijken.
Toch redt de M1 het nog niet bij de desktop/laptop CPUs die om volledig belast te worden wel hyper-threading enabled moeten hebben. Dat vergeten ze in menig vergelijk. Compute power per watt is wel impressive maar het zal nog wel even duren voor x86 afgeschreven wordt als het überhaupt al gebeurd.
Ja maar ook de accuduur. Apple is goed in allebei met hun chips. Iets heel snel maken is op zich niet zo moeilijk, maar trekt wel snel je accu leeg. Dus kijk ook daar naar ipv alleen benchmarks qua performance.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 22 december 2020 08:37]

Niet uitzonderlijk. Nogmaals in browsertests en andere zijn ze mss goed,maar het is de real life experience die telt.

https://youtu.be/0sBD4vvQfE0
Goed filmpje. Mooi om te zien hoe grondig het daar inderdaad wordt aangepakt, maar ook hoe gedetailleerd hij de resultaten weergeeft. Ik denk dat de mAh/min (waarschijnlijk i.c.m. schermgrootte) het best laat ziet hoe goed de chipset is. En ondanks dat de Android telefoons in het gebruik de winnaars zijn, heeft Apple met een vergelijkbaar procedé toch wel een (uitzonderlijk?) laag verbruik..
True.

Maar het is niet voor niets,dat Androids grotere batterijen steken voor de pieken te kunnen opvangen,als de batterij gaat degraderen...
De Snapdragons zijn SOC's, wat staat voor System On Chip, oftewel het geheel van CPU, memory, GPU en vaak ook nog modem en andere features, zoals hier de DSP.
Ja en nu is de 5G modem terug geïntegreerd. En heeft de DSP een serieuze upgrade gekregen die ook nog meer Tops haalt als de A14.
Sinds wanneer zijn Androidfabrikanten beter in GPU's dan? En als het de praktijk is die telt, waarom is iOS dan 100x beter geoptimaliseerd dan Android? En apps ook? (Spoiler alert: omdat Apple zich maar om één ecosysteem druk hoeft te maken, en Android talloze verschillende versies, formaten, CPU's, hardwarecombinaties moet kunnen handelen). Dus ook in de praktijk gaat ie het écht niet halen tov. de A-socs..
Android hoeft niet talloze verschillende versies, formaten en hardware te ondersteunen. Google stelt gewoon een algemene image beschikbaar voor fabrikanten die ze zelf per toestel geschikt moeten maken qua kernel.
Vooruit, appbouwers moeten met al die verschillen rekening houden dan.
Ook nog niet eens, als je een fatsoenlijke app maakt schaalt die zelf, en met hardware hoeven ze sowieso geen rekening te houden, alleen met mogelijke performanceverschillen.
100x is een mooi getal.

Maar als iets goed en soepel draait (met of zonder optimalisatie) is dat de gebruikservaring.
Niet datgene wat onder de motorkap gebeurt.

Al is de kans op een hapering in de software bij Android sneller gevonden. Vanwege het gehele ecosysteem.

Het gaat er dus niet om wat er ongezien gebeurt, maar wat je ervaart.
En single core performance is enkel leuk voor lichte processen,zoals je klok app die in de achtergrond draait...
Je vergeet javascript in je browser. En laat ondertussen ongeveer alles een webview zijn...
Aangezien de A14 alleen in een Apple gebruikt gaat worden en deze niet in een Apple, is het verder totaal niet boeiend wat de A14 tov deze doet. Je hebt namelijk geen keuze in A14 of SD888 en kan ook geen eerlijke vergelijking maken omdat je ze niet op dezelfde software kan testen of überhaupt gebruiken. Je kiest een ecosysteem en daarin is bij Android deze nu de snelste. Heel de Apple discussie hierboven is verder totaal onnodig. Oke Apple is geweldig en 100x sneller jongens of you go, genoeg Apple topics om je feestje te vieren.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 22 december 2020 08:52]

Anoniem: 474132
@HakanX22 december 2020 09:28
Verschil is wel dat je door Apple's ARM cores weet dat het beter kan, en dat de SoC fabrikanten als Qualcomm dus iets hebben om na te streven in plaats van lui in de zetel achterover te zakken. Dus in die zin profiteert Android ook van Apple's processor successen! :)
Google Android heeft zelf een hele lange weg te gaan. Als je Blackberry OS10 of Windows Mobile met de Qualqomm socs hebt gebruikt weet je dat vergelijkbare toestellen veeeel sneller en zuiniger zijn dan in Android. Maar daarom zeg ik ook je kan niet vergelijken. Misschien werkt een A14 achtig processor wel heel kut op Android en wil je dat niet eens.
Het is zeker wel boeiend wat Firestorm cores doen tegenover Cortex X1, niet alleen puur van uit een architectonisch perspectief, maar ook om te voorspellen wat de volgende generatie server CPUs van bijv. Ampere of Graviton gaan doen. Die zijn gebaseerd op ARM's Neoverse N1 cores die weer op Cortex a76 gebaseerd zijn.

Tot nog toe is geen enkele μarch sneller dan Apple's Firestorm, dus het feit dat X1 erg in de buurt komt is zeker interessant. Zeker omdat de X1 128KB L1, en 1024MB L2, 224 entries in de reorder buffer en een 5 wijds decode stadium heeft. Dit tegenover Firestorm's 192KB L1, 8MB L2 verdeeld over 2 cores, 630 entries ROB en een 8 wijds decode stadium. De X1 doet dus bijna net zo veel, met veel minder.

Mogelijk wordt de volgende generatie Neoverse dus wel degelijk sneller, of in ieder geval equivalent, en zal dus beiden Intel Ice Lake en AMD Milan omver blazen. Dit verklaart dan weer de geruchten dan Microsoft bezig is met zijn eigen ARM CPU voor Azure en dat ook AMD bezig is met een eigen ARM CPU voor de server. De X1 heeft zeker ook meegewogen bij de keuze van Nvidia om ARM wel of niet op te kopen.
Welke benchmark laat zien dat de X1 in de buurt komt van de A14, neem aan dat je dan naar de single core benchmark kijkt?
Ik kijk naar de Geekbench resultaten van Qualcomm zelf, beiden single en multi core.
Multicore vertekent natuurlijk, er zit maar -een- X1 core in de 888, dus als je naar de single core benchmark kijkt zie je de perfomance van de X1 vs de A14 Firestorm core (voor beiden de high-perfomance core pakken).

Dan zie ik : 1603 vs 1135

Toch nog best een groot verschil, de 888 X1 core moet 41,2% harder gaan om de A15 firestorm bij te benen. Dat noem ik niet in de buurt (weet niet hoe groot het gat was met eerdere high performance ARM cores vgm A14 firestorm).
Die nieuwe iPhone soc's kunnen theorethisch hard gaan maar volgens mij throtllen ze ook vrij snel door de form factor en de daaruit voortvloeiende warmte ontwikkeling. In de praktijk scheelt de gehaalde performance dan niet zoveel van de snapdragons?
Daarom is de nieuwe m1 zo interessant; in een grotere behuizing met degelijke koeling kun je hoger klokken en de volle performance eruit halen.
Voor fabrikanten is die vergelijking niet relevant, voor consumenten wel want als consument kan je natuurlijk kiezen tussen iOS en Android en dus tussen de 888 of A14
Of je kiest een bepaald merk met een Android skin die aanleunt tegen iOS(Miui of eMui), of installeert een schema/launcher binnenin het Android OS die als 2 druppels water op iOS lijkt....

Dat kan ook niet echt een reden zijn.

Ik heb al enkele mensen gehad,die een fake iPhone online kochten voor een zeer gunstige prijs,en die een herstelling vroegen en echt niet doorhadden,dat het een Android met Mediatek processor was met een iOS launcher erboven 8)7

[Reactie gewijzigd door greatkz op 22 december 2020 09:17]

De Mi11 kost waarschijnlijk geen €1000.
Je focust nu alleen op de snelheid, maar zoals Anandtech juist ook aanhaalt is de laatste generaties door Qualcomm vooral de balans gezocht tussen snelheid en energieverbruik.
Het mooie van Anandtech zijn toch de zeer uitgebreide achtergrondartikelen over processoren waarbij ze tot op coreniveau de prestaties en het energieverbruik onderzoeken. Zo viel bijvoorbeeld op dat Apples eigen snelle cores zeer snel waren, maar ook veel energie verbruiken.
In het achtergrondartikel over de SD888 komt ook weer naar voren dat QC de X1 core waarschijnlijk bewust bij de a78 cores heeft gezet waardoor deze niet de volle potentie benut, maar door de brede bus met gelijke kloksnelheid wederom een energiebalans zoekt.
Ik wacht rust de metingen af van de nieuwe SD888 t.o.v. de m14 en Samsungs nieuwe processors in de S21 serie nu ze de standaard ARM cores gaan gebruiken i.p.v. de energieverslindende eigen M cores.
Mooi om te zien dat Xiaomi als een van de eerste is met de 888 chip. Mooie toestellen. Ik hoop alleen wel dat de verschillende series (POCO, MI, MI NOTE, MI T series) een duidelijker structuur krijgen. Zo las ik onlangs dat de nieuwe redmi 9 power weer een rebranding is van de POCO M3.

Een interessant filmpje over de naamgevingen van Xiaomi: https://www.youtube.com/watch?v=FQMFmnvSb3k
Weinig geruchten? De geruchtenmolen draait al maanden op _volle_ toeren. Het stikt juist van de geruchten maar vooral de geruchten over de camera spreken elkaar tegen. Wellicht bedoel je veel ongeverifieerde geruchten... Mijn idee is juist dat sinds oktober de Mi11 de meest besproken (geruchten) aankomende telefoon online is.

Enkele geruchten die vanuit meerdere bronnen komen:
SD888 (ok, nu confirmed)
QHD+ met 120hz scherm
55W Fast charging
4780mah battery (4970 voor de pro die later komt)
Vermoedelijk, maar hier zijn dus meerdere geruchten, een 50mp main camera, vierkant eiland, dus niet recht zoals bij velen vandaag.

Er zijn ook andere geruchten die over een 108mp camera spreken, 144hz scherm etc..maar bovenstaande zijn de "agreed upon" rumours. Er is inderdaad vrij weinig concreets uitgelekt, maa

Bronnen:
https://www.gizmochina.co...unch-date-is-december-28/
https://www.androidauthority.com/xiaomi-mi-11-1181900/

Voor de grap kun je ook wat oude pagina's checken van techradar bv, kun je lachen :)
De Poco F3 Pro zou normaal gezien ook deze SD 888 krijgen. Afgaande van de prijs van de Poco F2 pro zou dit wel eens een interessante deal kunnen zijn!